Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Alte locuri, alte vremuri, alţi judecatori

Acum vreo douazeci si ceva de ani am intalnit pentru prima data un judecator. Circulam cu rabla mea noua, un Buick (vai de mama ei de rabla), care ma costase suma exorbitanta de 630 de dolari si am oprit la iesirea din campusul unde-mi petreceam zilele, in speranta de a invata ceva la viata mea. Deodata simt o lovitura, de o violenta medie, in spatele masinii mele. Ies din masina si ma indrept spre sedanul de culoare inchisa (cred ca era un albastru aproape negru); din masina iese un domn mai in varsta, la vreo un 1.90 m, bine facut, cu un par alb ca neaua. Se scuza si ma intreaba daca am patit ceva, raspund ca nu. Radiatorul masinii lui era varza si apa incepuse sa curga. L-am ajutat sa-si impinga masina in afara carosabilului. Omul a scos o carte de vizita si m-a rugat sa-i dau un telefon dupa ce voi sti cat costa reparatiile, daca doresc poate sa-mi dea si detaliile asigurarii lui. Dupa ce m-am uitat la cartea de vizita am renuntat, spunandu-i ca rabla mea a suportat bine lovitura si ca nici nu doresc sa-mi repar mica ciupitura. Omul era Cristopher J. Bell Jr. Chief Judge  la curtea de apel al statului Maryland (de facto, curtea suprema a statului Maryland). I-am oferit sa-l duc unde avea nevoie, mi-a multumit si l-am transportat la prima statie de politie unde a declarat accidentul, desi nu trebuia sa o faca, eu nefiind ranit. Dupa un aranjament care a durat exact 5 minute am continuat drumul spre casa lui in Baltimore (curtea suprema se afla in capitala statului, Annapolis) . A ramas ca maine in orice caz sa ajung la biroul lui din Baltimore pentru a lichida asa zisa lui datorie fata de mine.

Am cunoscut multi oameni interesanti in viata, Judge Bell se poate numara printre cei mai destepti si eruditi pe care i-am cunoscut. A doua zi am petrecut in compania lui trei ore care au trecut ca 3 minute; mi-a povestit despre ce inseamna sa fi judecator, cum se judeca, de ce sistemul cu jurii nu este pe placul lui. Contrar americanului obisnuit, stia multe despre Romania, era indragostit de Dada si-l adora pe Tristan Tzara. Judge Bell a fost primul care mi-a spus ca intr-un deceniu, doua, comunismul se va prabusi pentru ca este un sistem impotriva naturii umane. Omul, zicea el , este o fiinta genetic acumulatoare si averea lui mica sau mare este un lucru esential. Omul tinde spre consumerism cultural sau material, asta costa bani si banii trebuie acumulati pentru a fi cheltuiti. Judge Bell era Jeffersonian convins, vedea in democratie un rau necesar, citand-ul  pe Nietzsche spunea ca democratia este creata de oameni mici pentru oameni mici; deoarece insa majoritatea este intotdeauna mediocra, posibilitatea unor alesi mai putin mediocri este aproape inexistenta.  La el in birou am vazut pentru prima data Biblia lui Jefferson; spunea Judge Bell ca este singura pe care el se poate jura cand este nevoie de asta.  De fiecare data cand puteam sa-l vad judecand, sau auzeam de un caz “mare”, alergam sa-l vad in Annapolis (40 Km de Baltimore). Vazandu-l in sala de tribunal si auzindu-l, simteai ca in acel loc se face dreptate, fara nici un dubiu.  Timp de ani de zile primeam si trimeteam felicitari de Craciun, am aflat intr-un tarziu ca in fiecare an telefona rectorului meu sa intrebe cum progresez.

Acel Jude american mi-a inspirat respectul enorm pe care intotdeauna il voi pastra pentru exceptionalii oameni care trebuie sa faca dreptate semenilor lor. Din fericire nu am fost niciodata in fata unui judecator nici american si nici roman, sper ca Dumnezeu ma va feri de aceasta cumpana, totusi ultimele zile mi-au zdruncinat profund credinta ca toti judecatorii sunt sau pot fi ca Judge Bell.

107-1

Privind-o pe doamna judecator Lidia Barbulescu, care arata machiata intr-un salon de pompe funebre, sau sa o asculti pe doamna judecator Mona Pivniceru “domnul prezident” care aproape m-a convins ceea ce nu a reusit Voronin – ca moldoveneasca este o alta limba,  am ajuns  la convingerea ca unii judecatori se afla in pivnita si nu in varful piramidei morale si etice a comunitatii in care ei traiesc. Cat despre tanarul judecator Danilet Vasilica-Cristi, probabil ca a promovat clasa, nu insa la scoala mea. Inca o generatie ratata. Inca niste sperante zdruncinate, inca o criza morala intr-o tara brazdata de faradelege si fara de dreptate. Dati-le judecatorilor cei 6 şekeli de argint si sa-si traiasca rusinea asa cum vor putea.

Written by Theophyle

11/09/2009 la 3:04 pm

39 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Buna ziua si buna sa va fie inima!
    😆

    maya

    11/09/2009 at 3:57 pm

  2. Theo-Phyl
    😆
    Superb articol!
    Amestec de „dulce-amar”!
    Felicitari!

    maya

    11/09/2009 at 3:58 pm

  3. maya

    11/09/2009 at 3:59 pm

  4. Theo-Phyl
    🙂
    Nimic nu este intimplator pe lumea asta,deci nici intinirea ta cu Judge Bell – personalitate de exceptie!

    Este cert ca „ai primit” prin aceasta intilnire „modelul”:
    Judge Bell – asa DA

    Mona Pivniceru@justitia romaneasca – asa NU

    maya

    11/09/2009 at 4:10 pm

  5. Theo-Phyl
    🙂

    Esti suparat si REVOLTAT:pe buna dreptate!

    Nerusinarea,nesimtirea,aroganta si tupeul justitiei romane face insasi notiunea de justitie de RUSINE!

    Sper ca premierul si guvernul sa NU cedeze in fata PRESIUNILOR NERUSINATE a celor din justitie!

    maya

    11/09/2009 at 4:15 pm

  6. Bravo, superb articol!

    sym

    11/09/2009 at 4:18 pm

  7. Cu ceva timp in urma am fost amanat intr-un proces pana s-a
    prescris.Mai recent sant amanat iarasi in alt proces de trei ani
    pentru o rectificare de carte funciara.Propun ca magistratii
    militari sa preia conducerea structurilor civile pentru un anumit
    timp si sa instaureze ordinea conform legilor in vigoare.
    Sa se aplice si la noi trinitatea de aur a tarilor civilizate:
    PERMIS,INTERZIZ,OBLIGATOR.

    ionut

    11/09/2009 at 4:27 pm

  8. Salut!
    Bunica mea avea o cunoştinţă, al cărei soţ era tâmplar, şi îl chema când avea vreo problemă „lemnoasâ”. Când mă făcusem mai mărişor, am aflat că nea Mitică tâmplarul a fost judecător.
    După ceva timp, când mai crescusem, am aflat că fusese dat afară din profesie, ba şi făcuse vreo doi ani de condamnare politică (condamnase probabil nişte ilegalişti), casa naţionalizată (făcută pe credit), evacuat, iar ca să supravieţuiască a lucrat pe unde a putut, cu tinicheaua după el. Ca pensionar, lucra tâmplărie, să se ajungă cu banii.

    Riddick

    11/09/2009 at 4:49 pm

  9. 6 secheli? 250 000 de lei noi prietene. Asta e pretul lui Barbulescu pe anul discal 2008, aproape 100 000 de dolari pe an. Despre asta vorbim.
    Cat despre prietenul tau, vorbim de lumi extrem de diferite si comparatia asta doare ca naiba cand esti nascut si traiesti in Romania.

    turnofftheglory

    11/09/2009 at 6:20 pm

  10. Salut pe toata lumea, 🙂

    Theophyle

    11/09/2009 at 6:25 pm

  11. @TOG, ca si tine sunt nascut in Romania si ca si tine doresc sa fie altfel si ca si tine fac tot ce pot pentru a schimba soarta acestei tari si nu ma refer numai la blogurile mele. Cred ca lucrurile au ajuns la un clocot care va reusi sa faca ceva. Daca nu, probabil ca ne meritam soarta 😦

    Theophyle

    11/09/2009 at 6:28 pm

  12. @RK, cunosc si eu cazuri asemanatoare, inclusiv in familaia mea apropiata. Pentru asta ii iubesc atat de mult pe rosii 🙂

    Theophyle

    11/09/2009 at 6:29 pm

  13. @ionut te inteleg si-mi pare rau, trebuie de luptat cu acest sistem ticalosit cat ne poate permite legea aici si in Europa. CEDO poate fi o solutie nu?

    Theophyle

    11/09/2009 at 6:31 pm

  14. @sym, multumesc 🙂

    Theophyle

    11/09/2009 at 6:32 pm

  15. @maya, sevus 🙂

    Theophyle

    11/09/2009 at 6:32 pm

  16. salve
    🙂

    Teofil
    Cu adevarat amre Om !

    „democratia este creata de oameni mici pentru oameni mici; deoarece insa majoritatea este intotdeauna mediocra, posibilitatea unor alesi mai putin mediocri este aproape inexistenta„.

    Asta la ei ! La noi e nula pur si simplu ! 😦

    Cel putin deocamdata.

    tibi

    11/09/2009 at 6:41 pm

  17. servus maya

    😆

    tibi

    11/09/2009 at 6:42 pm

  18. @tibi servus. Chiar un om mare 😆 mi-a lasat mostenire o copie a Bibliei lui Jefferson, pe care o pastrez ca reliva sfanta 🙂

    Theophyle

    11/09/2009 at 6:45 pm

  19. Theo-Phyl
    😆
    Servus!

    maya

    11/09/2009 at 7:12 pm

  20. tibi
    😆
    Servus!

    maya

    11/09/2009 at 7:12 pm

  21. ioi 😆

    iaca maya !

    sorry ! Da’ amu’ ii vremea di cinat 🙂

    De sporovait o leaca mai tirliu. Bine ? 🙂

    tibi

    11/09/2009 at 7:22 pm

  22. tibi
    😆
    ioi,ioi! 😆
    Pofta buna!

    maya

    11/09/2009 at 7:25 pm

  23. servus maya 🙂

    Theophyle

    11/09/2009 at 7:33 pm

  24. Theo-Phyl
    😆
    Servus!

    Mi-a placut tare mult textul tau;dupa cum am spus „dulce -amar”!
    Ce mai! Esti talentat! 🙂 Jos palaria!
    Iti onorezi cu brio Fisa postului si stiu ca o faci din toata inima!

    Ps:nu-i vorba de – era sa aveti o scama pe rever –
    dar ce-i drept E sfint!!!

    maya

    11/09/2009 at 7:55 pm

  25. maya, multzam – facem si noi ce se poate 🙂

    Theophyle

    11/09/2009 at 7:57 pm

  26. postare noua 🙂

    Theophyle

    11/09/2009 at 8:25 pm

  27. Nu, nu NU. Nu pot compara pe Judge Bell cu situatia de la noi.
    Ce ar face Judge Bell daca ar activa int-o situatie coparabila? Mai traieste? Poate fi intrebat? Putem obtine o parere neutra de undeva?

    Cele mai multe critici catre magistrati vin din cauza ca aproape nimeni nu intelege (sau accepta) pozitia Justitiei ca una dintre puteri, si mai ales notiunea de echilibru intre puteri…sau nevoia de independenta. Toate sint notiuni noi pt romani.
    Daca Justitia ar fi respectata de celelalte puteri nu ar mai exista legi “elastice” iar eventualel scapari ar fi acoperite in citeva zile.

    Magistratii nu sint niste bugetari oarecare.

    Nu vorbim aici de CSM.

    Tio

    11/09/2009 at 8:41 pm

  28. Si nu am vazut inca o pozitie „porocalie” legata de activarea lui D.Voinea. De catre T.Basescu…
    Ce ar spune Judge Bell de un procuror care produce „nothhhinggg” in 20 de ani?

    Tio

    11/09/2009 at 8:44 pm

  29. Tio, nu nu traieste, dar traieste fiul sau care este si el Judecator am trimis un mail sper sa-mi raspunda la vreo 10 intrebari pentru cititorii mei 🙂

    Theophyle

    11/09/2009 at 8:44 pm

  30. Voinea este o canalie 😦

    Theophyle

    11/09/2009 at 8:48 pm

  31. Eu as intreba ce ar face un judecator american daca ar fi impedicat de lipsa de resurse sa-si faca treaba?
    Hai sa pretindem ca asta vor judecatorii nostrii…
    Si ca acum cu criza s-a ivit un prilej chiar daca nu se potriveste…

    Tio

    11/09/2009 at 8:50 pm

  32. Tio, problema nu este de multa legat de resurse, este legata de management, eficienta si administrare.

    Despre cum ar privi un jude american sper ca vei putea citi pe ZDD-ul de Duminica viitoare 🙂

    Theophyle

    11/09/2009 at 8:54 pm

  33. Tio daca te intereseaza in sistemul judiciar au avut log 2 greve in tota istoria lui in 1880 si la inceputul anilor ’30 secolul trecut, ambele PROFESIONALE si nu pentru salarii 🙂

    Theophyle

    11/09/2009 at 8:57 pm

  34. Foarte frumos si f. interesant…
    ce inseamna un radiator facut paf in momentul x, in locul y….
    cam asa se scrie uneori viata!

    cred ca un asemenea judecator nu poate sa apara in Ro, tinind cont de multe conditii obiective si subiective..

    tio, ce resurse ???
    au toate resursele necesare ca sa judece cu celeritate..
    nu cred, ca este cazul sa fie aparati..
    si daca nu le convine, NIMENI NU-I TINE IN LANTURI, pot sa paraseasca zona!

    adevarul este ca sint lacomi, venali, lacomi pina la pierderea umanitatii lor, a demnitatii umane…

    daca iei 32.000 lei pensie, inseamna ca luai si mai multi bani ca salariu si atunci este o problema sa faci copie xerox pe banii tai???
    am dat un exemplu, poate, nu pe cel mai fericit!

    lacomia omoara Romania!
    lacomia unora (% mic) pe spinarea multora!
    lacomia si NERUSINAREA!!!!

    orangeskorpion

    12/09/2009 at 12:01 am

  35. Asa e Scorpion.
    Lacomie, pretentii si privilegii.

    Tio

    12/09/2009 at 12:20 am

  36. Felicitari pentru articol. Ceea ce ai povestit aici imi reaminteste despre imaginea reala a unui judecator de valoare, Omul pe care-l saluti cu respect cand il vezi pe strada. Nici nu suporta comparatie cu judecatorii romani! Ai nostri sunt altceva decat ceea ce trebuie sa fie (evident cu foarte mici exceptii). Ai nostri nu au inteles inca importanta profesiei lor, nu au inteles ca sunt singurii care impart dreptate pe pamant si ar trebui sa o faca cu demnitate, cu profesionalism si cu impartialitate. Nu, ai nostri impart dreptatea functie de spagi, de interese si de telefoane! Ai nostri incalca legile statului, inclusiv constitutia, isi acorda singuri majorari salariale subrogandu-se legislativului, ignora decizia curtii constitutionale care a declarat existenta conflictului de interese in cauza si fac greva chiar daca legea le-o interzice. Ai nostri sfideaza o tara intreaga, justitiabilii pierd milioane de euro pe zi datorita blocarii proceselor comerciale si de insolventa etc. Ca si cum toate acestea n-ar fi fost suficiente, NICI NU VOR RASPUNDE PENTRU NIMIC! Nici penal, nici civil, nici administrativ! Asta e Romania neo-comunista condusa de neo-comunisti!

    snake

    12/09/2009 at 1:07 am

  37. Pot sa iti dau zeci de exemple de judecatori pt care pot sa bag mana in foc. Dupa cum iti pot da cazuri de judecatori pt care imi e rusine ca sunt sau au fost colegi cu mine de sistem. Asadar, si eu, si voi se paote sa avem acelasi scop: o justitie curata si profesionista. Eu stiu cum sa o fac, si fac asta insa ca m singur de ani de zile: de cand am vorbit de justitia de salahori, de necesitatea raspunderii materiale a magistratilor, de coruptia din justitie. SI acum vine politicul si mai vin si cetatenii si spun ca sunt nemultumiti de justitie si ca aceasta trebuie mentinuta in subfinantare ca nu merita mai mult.
    Eu personal nu vreau sa fiu victima politicilor de control a justitiei: nu am fost controlat nici pe vremea PSD, nu vreau nici pe vremea PDL sau PNL. Asadar, daca vreti sa sprijniti cu ceva reforma, faceti-o. Daca vreti sa ne impuscati, alegeti-i pe cei care trebuie. Deocamdata, suntem singurii din cele 3 puteri care am dat concurs sa ajungem aici, si zeci de examene ca sa rezistam in sistem.

    Cristi

    23/09/2009 at 11:05 pm

  38. Cristi, tu nu intelegi, stima mea pentru un judecator este INFINITA.

    Nu pot accepta insa ceea ce se intampla in sistemul nostru. Ceea ce se intampla caum este anarhie. NU POATE EXISTA stat fara sistem judiciar. NU poate exista GREVA in acest sistem. Ultima greva in sistemul american a fost in 1932. TU AI FOST SPERANTA MEA.

    Theophyle

    23/09/2009 at 11:11 pm

  39. Cristi, noi dorim un singur lucru. Un judecator pe care poti sa-l respecti. Noi ne dorim un changing-factor.

    Theophyle

    23/09/2009 at 11:14 pm


Comentariile sunt închise.