Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Sfârşit de săptămână – 15 martie

Insectele tovarăşului Voiculescu. A cui e vina că mai există „gândaci, care să ne invadeze”, după cum se plângea recent apreciatul meul coleg Vlad Mixich, gândaci care să denigreze oameni ca Andrei Pleşu? E şi a noastră. Mea culpa. Mea maxima culpa. Este (şi) vina noastră. În occident e greu să nu auzi foarte frecvent asemenea propoziţii. Ele amintesc de convocările la căinţă şi îndreptare lansate de prooroci, de implacabilul şi binefăcătorul lor verdict faţă cu etiologia repetatelor căderi în păcat ale unor segmente, importante câteodată, ale poporului ales. 15-03-14-P_9Afirmaţiile de acest gen şi etosul pe care-l exprimă fac inseparabil parte din esenţialul bagajului iudeo-creştin al culturii şi civilizaţiei europene. Când nu le ia locul o autoculpabilizare exagerată, mascând ura de sine, ele reprezintă probabil, prin forţa regeneratoare pe care o conţin, una din sursele principale ale neasemuitei puteri a Occidentului. O putere despre care s-a afirmat în neştire că s-ar afla în declin, dar care, de la Oswald Spengler încoace, se dovedeşte constant mai solidă şi mai longevivă decât forţa brută afişată de varii dictatori, de la Hitler şi Stalin, la Ceauşescu şi urmaşii lor.Mi-am amintit de aceşti tirani fără să vreau, auzind de stropşelile incontinente proferate recent, la adresa lui Andrei Pleşu de vermina care a cotropit de mult micile ecrane ale românilor….

Cititi si comentati Revista Presei pe portalul PoliteiaWorld

 

Written by Theophyle

15/03/2014 la 8:14 am

Publicat în 2014, PoliteiaWorld