Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Raţionalizarea eşecului

Moto:Power tends to corrupt; absolute power corrupts absolutely.” Lord Acton

Ultimele intamplari pe scena politica si sociala, insa mai mult de toate,  experienta noastra neo-republicana ma conduc inca o data la unul din principiile de baza ale conservatorismului modern, “principiul neincrederii fata de structura politica”. Scrie Adrian-Paul Iliescu in  “Conservatorismul anglo-saxon“, All, Bucuresti, 1994, p. 34 :

Din acest fel de a gândi [principiul neincrederii fata de puterea politica] rezulta doua lucruri esentiale, interconectate intre ele: realismul, care accepta lumea asa cum este ea, cu imperfectiunile ei inerente, si supozitia de rationalitate, conform careia este nerezonabil sa pretinzi perfectiunea, suma tuturor avantajelor si virtutilor.

Marele beneficiu al politicii bazate pe compromis si cale de mijloc este tocmai prevenirea maniheismului, a separarii oamenilor in cei buni si cei rai, in salvatori si dusmani. Sistemele totalitare au pretins ca vor purifica societatea si o vor transforma. Atât comunismul, cât si fascismul au impartit societatea in dezirabili si indezirabili. Cele doua maladii ale secolului XX au pretins ca vor schimba lumea, dar au degenerat in lagare de exterminare, gulaguri si teroare.

Un alt principiu al rationalitatii, proprii gândirii conservatoare, este acela al schimbarii treptate si graduale: corabia ce se afla in larg si care are nevoie de reparatii, datorita faptului ca este intr-o navigatie neintrerupta, nu se poate demonta si reconstrui. Alternativa viabila este aceea a reconstructiei din mers, schimbând doar ceea ce trebuie, dar mai ales si ce poate fi schimbat. Rationalitatea implicata in aceasta alegorie este una a adaptarii si a pastrarii echilibrului. A fi rational nu implica eliminarea oricarui concept de cunoastere sau de ordin social, a fi rational inseamna a reforma, a repara partial, a adapta, si nu a revolutiona [“Conservatorismul anglo-saxon“ p. 73]. Din perspectiva conservatoare, ceea ce in cunoastere este experienta, in viata sociala sunt istoria si traditia.

Politica, in general, nu poate fi perfecta. Intr-un stat cu problemele pe care le  are Romania, imperfectiunea este mult mai accentuata si mult mai iminenta. Imperfectiunea politica este reziduul natural din interactiunea unei clase politice oportunista si corupta cu un electorat needucat si el coruptibil. Din nefericire, Romania traieste ultimele zbuciumari ale procesului inceput de la revolutia franceza incoace, curentele de gândire politica si morala au pus accentul asupra drepturilor si libertatilor si nu asupra constrângerilor si obligatiilor. Faimoasa constatare a lui Rousseau, cu omul nascut liber, dar aflat pretutindeni in lanturi, nu impresioneaza gândirea conservatoare, care considera ca omul nu s-a nascut liber, ci incarcat de indatoriri, fata de Dumnezeu si fata de alti oameni.

Conservatorismul nu crede in bunatatea umana, spre deosebire de doctrinele socialiste si cele liberale, fiind mai putin optimist in fata perspectivelor de perfectionare a societatii. Iar in ceea ce priveste natura efortului politic omenesc, conservatorii au inteles politica drept o profesiune de credinta privind organizarea sistematica a urii. Viziunea politica traditionala reprezinta oamenii politici ca erori ale naturii, iar Lord Acton spunea ca mai intotdeauna oamenii sunt rai.

Conceptia morala a conservatorismului este guvernata de principiul realismului, care conduce la mai multe concluzii. Prima ar fi aceea ca ideea schimbarii radicale a oamenilor nu este posibila. In al doilea rând, transformarea morala nu se poate realiza decât printr-un proces organic, fiind nevoie de o lunga desfasurare in timp, iar in al treilea rând, o asemenea modificare nu se poate realiza decât prin exercitiul obisnuintei, deci prin integrarea organica a schimbarii intr-o traditie. In al patrulea rând, prin nici un fel de mijloace nu putem atinge perfectiunea morala si va trebui sa ne multumim cu ceea ce putem obtine, adica o stare morala imperfecta, in care unele valori sunt materializate si altele nu. [“Conservatorismul anglo-saxon“ p. 98]

Nu sunt de loc un fan al dlui Adrian-Paul Iliescu, dar nu pot sa nu fiu de acord concluzia lui – libertatea se invata dupa lungi perioade de exercitiu. Vom fi mai prudenti data viitoare si  nu vom intra in gura lupului ca sa controlam ascutimea caninilor.

Bibliografie si citate:

Iliescu, Adrian-Paul.  “Conservatorismul anglo-saxon“, All, Bucuresti, 1994
Giugal,Aurelian.  Conservatorismul ca filosofie politică, Cultura Numarul 64 / 2009.

66 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Buna dimineata , multumesc pentru articol si va doresc tuturor o duminica placuta in continuare …

    yepurasalexandra

    13/05/2012 at 9:54 am

    • Bun dimineata 🙂
      Multumim si noi!

      huniad

      13/05/2012 at 9:55 am

  2. Ziua buna la lumea buna si aici. As completa citatul ce deschide acest articol: da-i omului puterea si vezi ce face cu ea. Nesiguranta unor lideri, care poate ajunge aproape paranoica, ii face sa viseze puciuri si serparii, infiltrari odioase si alte lovituri de palat. Puterea de dragul puterii este seaca, nu va rodi nimic. Nu va veni cu solutii, cu documente, va trage in toate modurile de timp pentru a putea apoi sa pretexteze ca doar graba a justificat o actiune sau alta.
    Cand puterea devine obsedata doar pe pastrarea puterii, uita tintele initiale,

    mishu jamie

    13/05/2012 at 9:56 am

    • Buna Dimineata mishu 🙂

      Nu prea stiu ce sa mai zic, asa ca ma aliniez la opinia lui Theo, asa a fost sa fie si probabil nu putea fi altfel – chestie de caracter!.

      huniad

      13/05/2012 at 10:00 am

    • Buna dimineata tuturor,
      „Cel ce vrea sa fie mai mare sa fie sluga tuturor”, cand om intelege?

      ovidiu

      13/05/2012 at 10:30 am

    • care tinta, mishule? si-a fixat cineva de acolo vreo tinta?!

      radubotezatu

      13/05/2012 at 10:57 pm

  3. Postare si pe Politeia Europeana,

    Pactul de Stabilitate, “capitalismul autoritar” şi lipsa competenţelor

    http://politeiaeuropa.wordpress.com/2012/05/13/pactul-de-stabilitate-capitalismul-autoritar-si-lipsa-competentelor/

    huniad

    13/05/2012 at 9:57 am

  4. neata,

    ancora
    🙂

    skorpion

    13/05/2012 at 10:04 am

    • Salut skorpion,
      ai fost ieri la green house (Nicusor Dan) ?

      huniad

      13/05/2012 at 10:07 am

  5. @huniad,

    nu am putut sa merg,
    dar sintem 5 votanti in jurul meu pentru ND.

    tu?

    skorpion

    13/05/2012 at 10:09 am

    • Da 🙂
      l-am convins pe Theo sa stea la tastatura 😆 ma duc si astazi la parcul de langa circ! A fosr o super mobilizare!

      huniad

      13/05/2012 at 10:18 am

      • ce a fost ieri?
        imi dai detalii?
        ce s-a facut acolo?

        skorpion

        13/05/2012 at 10:26 am

      • Ziua buna.

        Nici eu n-am mai ajuns.

        Ce s-a discutat?

        La ce ora este intalnirea de la Parcul Circului?

        EuCuMine

        13/05/2012 at 12:00 pm

        • salut,
          am sa scriu o postare maine despre asta, Cam in desfasurare acum!

          huniad

          13/05/2012 at 12:03 pm

  6. test

    skorpion

    13/05/2012 at 10:10 am

  7. sal`tare tutulor,
    omul, si ma refer la A-.P. Iliescu, nu poate fi in totalitate de nefrecventat; stie sa se dezactiveze de la fostele-i idealuri.
    Acum, ca sa ma dau si io destept, e normal ca politica sa nu poata fi perfecta din doo motive:
    – este facuta de oameni, care sint cum au fost lasati de Creator, ba mai mult decit atit;
    – inca nu stim ce este perfectiunea in politica, doar ne-o imaginam si o dorim.
    Doctrinele socialiste cred in bunatatea umana? tare ma indoiesc: nu cred o iota, alt fel nu ar fi fost nevoie de aparatul represiv al Securitatii in Romania socialista, de militia care batea ca la fasole.
    Doctrinele, poate, „cred”, dar socialismul in niciun caz.

    victor L

    13/05/2012 at 10:23 am

    • Salut Victor,

      Personal nu-i cunosc cartile, ma las pe mana lui Theo, care nu-l agreaza prea, prea si nici foarte – foarte! In fine carte respectiva este corecta. Cand referinta este la socialism, nu este vorba de socialismul-comunist ci de social-democratia Europeana si nu la cripto-comunismul pe care Ilici il intituleaza socialism si nici la carlano-socialismul lui Ponta!

      huniad

      13/05/2012 at 10:32 am

  8. s-a rezolvat
    🙂

    skorpion

    13/05/2012 at 10:23 am

  9. Buna dimineata,
    il ascultati pe Ponta? Eu acum am deschis televizorul, am impresia ca i se pun intrebari concrete si punctuale. Nu m-am prins inca cum se descurca.

    cedric

    13/05/2012 at 10:30 am

  10. Buna dimineata 🙂
    Cateva idei care m-au pus pe ganduri, si multumesc pentru postare.
    De mult ma obsedeaza intrebarea asta, cum o scietate (ca cea comunista – despre cea nazista am citit doar in carti, celalta am trait-o), care face apel la cele mai nobile si inaltatoare sentimente ale omului (idealism, harnicie, generozitate, patriotism, etc… ) si penalizeaza sentimentele ignobile (egoism, lacomie, ura, etc… – acum descopar ca cele ignobile sunt mai putine decat cele nobile 😦 ) conduc totdeauna – dar totdeauna – la cele mai mizere societati. Iar ignobilismul si imperfectiunea omului duc la societati rezonabile (dupa celebra vorba – Democratia este cel mai prost sistem – cu exceptia tuturor celorlalte .)
    Si daca tot ajungem la vb.celebre, cred ca tot Churchill a mai spus si ca oamenii ajung mereu la cea mai buna solutie, dupa ce le-au incercat pe toate celelalte.
    Ma gandesc ca de fapt deosebirea intre sisteme, este ca in timp ce in societatile dezvoltate, pacatele sunt constientizate, rationalizate si in masura posibilului se incearca gestionarea lor, in societatile utopice, pacatele sund doar condamnate, tinzand sa elimine elemente neconforme idealurilor. Si cum nu exista om perfect, pe rand sunt eliminati – fizic sau moral – oamenii.
    Capitalismul gestioneaza, de exemplu, lacomia – dorinta de castig, prin incurajarea antreprenoriatului. Socialismul (mereu cu un pas in fata capitalismului – care era pe marginea prapastiei) elimina lacomia.
    Pentru mine si acum „De la fiecare dupa capacitati, fiecaruia dupa necesitati” mi se pare cea mai infama descurajare a initiativei si libertatii. Altii vad in asta o mirabila (http://dexonline.ro/definitie/mirabil) corectitudine politica.

    DanSu

    13/05/2012 at 10:33 am

  11. Il acuza pe Basescu ca face lobby pt. o companie privata la Rosia Montana!

    cedric

    13/05/2012 at 10:33 am

  12. legat de comunism/socialism vs nazism…

    de 60 de ani condamnam in draci pe buna dreptate nazismul, dar comunismul bolsevic, stalinist, ceausist, fidel-castrist niciodata nu a fost nici condamnat, nici judecat..desi a facut victime chiar mai multe decit nazismul.
    dar aici stinga europeana tace din gura vinovata sau naiva…

    skorpion

    13/05/2012 at 10:39 am

  13. o zi buna tuturor!

    Sare'n Ochi

    13/05/2012 at 10:47 am

  14. Salut comunitatea! Duminica placuta.

    alexa

    13/05/2012 at 10:50 am

    • Sarut mana Alexa 🙂

      Theo o sa-ti raspunda dupa ora 15:00 Multumesc pentru filmuletz 🙂 L-am primit si mai devreme!

      huniad

      13/05/2012 at 10:57 am

      • Buna Huniad! Si eu l-am primit si am avut o experienta de tip WOW! 😀 Cred ca stii la ce ma refer….
        Nu-i graba cu raspunsul,astept.

        alexa

        13/05/2012 at 11:00 am

        • Trei sambete la rand, baiatul cu chibriturile a pus foc pe tot ce a intalnit in cale. Astea nu mai sunt accidente, umori, iesiri nervoase, e piromanie! Tomás de Torquemada ar putea fi invidios. Nu sunt ruguri care chibrituri are baiatul.
          De pe balconul din Washington 24, se proclama gasirea marilor culpabili: agenturili, agenturili!.
          Zic si eu, nu dau cu parul, scenariu optimist: NR se inregistreaza, ajunge partid, intra in Parlament. Cineva va trebui sa-si inghita vorbele cu agenturili ca sa poata face o aliantza a dreptei, sau nu?

          mishu jamie

          13/05/2012 at 11:12 am

          • Mishule,
            ma faci sa rad! Nu au nici macar 0,1% aderenta. Deci nici macar nu se poata masura! In randul adeptilor lui Basescu a cazut de la 5-6% in Decembrie la 1-2% in februari, dupa februarie nui am mai fafcut sondaje! Probabil ca mult sub 1%. Dupa cum zicea ieri Theo, cineva a facut o afacere paguboasa!

            huniad

            13/05/2012 at 11:19 am

          • Pai poate ca nu; Daca PDL sunt „hoti” si USL doar „populisti”… se mai gandeste. Mie speechul de mai sus mi-a amintit un banc vechi: Ce sunt mensevicii? Pai niste smecheri care s-au varat in Partidul Comunist ca sa-l faca misto pe dinauntru. Dar Lenin i-a ginit, le-a zambit si le-a ciripit:”Uscheala gorobeti, ca nu tine figura”. Seamana nitel cu demascarea facuta de Fondator? Bine, limbajul e mai academic..

            dica

            13/05/2012 at 12:31 pm

  15. Buna dimineata si buna sa va fie inima!
    😆
    V.Ponta:
    vom avea un alt ministru al educatiei daca se va dovedi ca ministrul Mang a plagiat.
    nu voi ridica primul sabia fata de presedintele Basescu, dar voi riposta la nevoie!

    maya

    13/05/2012 at 10:55 am

    • Servus maya 🙂

      huniad

      13/05/2012 at 10:58 am

      • huniad
        😆
        Servus!

        1.Felicitari pentru articol! 🙂

        2. Nimic nu este in viata perfect, in consecinta nici politica!

        3. Libertatea este o stare interioara,o ai sau nu o ai!!I!

        Cei care au „saminta libertatii” trebuie sa -i invete pe ceilalti,(au chiar datoria) avantajele acestei „culturi”, proces, care desigur este de durata!
        Importanta este insa formarea unei mase critice!

        maya

        13/05/2012 at 11:13 am

    • No, dar cand a bagat Ponta sabia in teaca astfel incat sa mai aiba de unde s-o scoata?

      mishu jamie

      13/05/2012 at 11:13 am

      • sabia din teaca este cea din umbra 😆

        maya

        13/05/2012 at 11:19 am

      • si-a bagat-o in fund si o tine acolo – ca tunci cand o va scoate sa poata manji cu ea. nu vedeti ca imbecilul a ramas fixat pe marota stapanului su FELIX: Traian Basescu? din 3 minciuni scoase pe gura la protembel, 2 au fost atacuri impotriva lui TB.

        Sare'n Ochi

        13/05/2012 at 11:54 am

  16. Un magar obraznic, i se pare ca el e buricul pamantului in tara asta. E ghidonat de Voiculescu care vrea neaparat sa-l provoace pe presedinte ca se scurge termenul „previzionat ” de el (o luna) si presedintele inca nu si-a dat demisia.

    cedric

    13/05/2012 at 11:21 am

    • intra la categoria :copiii spun lucruri traznite 😆

      maya

      13/05/2012 at 11:33 am

      • @maya /sarutmina
        copiii sunt inteligenti/” lucrurile traznite” spuse de ei au inocenta virstei;

        intamplator

        13/05/2012 at 12:10 pm

        • intimplator
          😆
          Buna ziua!

          „Copiii spun lucruri traznite” a fost titlul unei emisiuni la primatv cu copii/despre copii!
          Imi cer scuze ca nu am pus de la inceput ghilimelele de rigoare!

          La copii este inteligenta si puritate, la Ponta infantilism!
          La virsta/calitatea lui nu are/au ce cauta!

          maya

          13/05/2012 at 12:34 pm

          • @maya
            nu sunt de acord
            ponta este tupeist,este un semidoct care isi inchipuie ca va fi vesnic;
            pentru mine oameni gen ponta-care mereu aduc aminte de profesia lor si spun ce buni au fost-sunt oameni nesiguri ,oameni ” neterminati”;
            nici un pro adevarat nu face parada de capacitatile lui

            intamplator

            13/05/2012 at 1:03 pm

  17. O alta obarznicie prin care de fapt propovaduieste cenzura: consilierii prezidentiali , fosti ministri, (in special Funeriu) nu au voie sa apara la tv sa-si expuna opiniile critice la adresa guvernului. Depaseste orice masura.

    cedric

    13/05/2012 at 11:24 am

    • @cedric: asta chiar spune asa ceva????pai atunci nastase e un model de democratie

      intamplator

      13/05/2012 at 12:09 pm

  18. Fara sa cunosc nimic despre Adrian-Paul Iliescu si Conservatorismul anglo-saxon – am ajuns si eu la concluzia ca in politica este necesar sa se aplice “principiul neincrederii fata de structura politica”

    A doua problema fundamental gresita este inversarea etapelor in formarea unei formatiuni politice.
    Cand vrei sa faci o miscare politica intai stabilesti principiile si apoi redactezi statutul pe baza principilor.
    Este ca atuni cand vrei sa construiesti un stat, o constitutie. Stabilesti forma de guvernamant si apoi se scrie constitutia. La un partid se stabilesc principiile de functionare, ce atributii vor avea organele de conducere de pe diverse nivele ierarhice si apoi se scrie statutul. Daca statutul se face de un grup restrans cu siguranta va avea forma si prevederile actualelor partide si NR va functiona ca actualele partide. Vor fi partide coagulate in jurul liderilor care ignora „firul ierbii”.
    In democratie oamenii se aduna in jurul principilor. Daca oamenii se aduna in jurul liderilor si principiile lor difera miscare este sortita esecului.

    Deceneu

    13/05/2012 at 11:47 am

  19. buna ziua:
    inteleg ca onor pm-ul ar fi trebuit sa spuna si despre doctrinele economice ale guvernului sau;reiau ce am scris mai devreme la postarea cealalta; usl are o doctrina cu doua axe:
    axa a= saturarea hamesitilor care i-au propulsat( si a ” investitorilor”)
    axab=firimituri( din ce ramine dupa aplicarea a),prostilor;si astia din pacate se pare ca nu sunt putini
    n.b prin prosti,ma refer la oameni care nu-si folosesc capul ,dat de Dumnezeu, sa gindeasca cu el

    @deceneu-frumos spus,dar 150 ani de istorie moderna a romaniei,arata ca -din pacate-la noi mereu se asteapata ” salvatorul providential” ;cred ca e lasitatea de a recunoaste ca in viata nu cistigi intodeauna si atunci mai bine nu iti asumi nimic,nu pierzi niciodata si intodeauna ai scuza” v-am zis eu..”

    intamplator

    13/05/2012 at 12:07 pm

    • Cred ca la noi nu sunt apreciate valorile comunitare. Se face un loby pentru succesul individual pentru ca o societate atomizata poate fi dominata de o structura relativ mica.

      Deceneu

      13/05/2012 at 12:23 pm

    • Se face loby pentru formatiuni politice de ideri pentru, ca aceste formatiuni pot fi usor controlate si deturnate de la obiectivele lor intitale.

      Deceneu

      13/05/2012 at 12:24 pm

      • erata „formatiuni politice de lideri”

        Deceneu

        13/05/2012 at 12:25 pm

        • @deceneu
          nu sunt expert in doctrine politice,am citit poate cit sa am o idee generala,dar individualismul nu exclude participarea la trebile comune;
          cred totusi ca aveti dreptate ,ca ,la virf nu se doreste incurajarea spiritului comunitar;sunt destul de multe ong-uri cu multi voluntari care se implica,care fac ceva ,dar nu se incearca promovarea lor;
          mai degraba se induce ideea ca daca faci ” voluntariat” pentru comunitate ai o agenda ascunsa.
          ultimul exemplu: cel de ieri,cu curatenia” let’s do it” : nu cred ca miile -sau zecile de mii- care au fost ieri au avut o agenda ascunsa;pur si simplu vor sa traiasca intr-o tara normala,curata

          intamplator

          13/05/2012 at 1:18 pm

          • Nu ti se pare ciudat ca cele mai active ONG-uri sunt in domeniul protectiei mediului, al animalelor, domenii ce nu afecteaza puterea si cele mai discrete sunt in materie de democratie? In cazul ONG-urilor ce activeaza in democratie activitatea se reduce la luari de pozitie a liderilor nationali. Sunt doar „trambulie pentru lansarea” in politica a noi lideri politici.

            Deceneu

            13/05/2012 at 2:04 pm

            • nu m-am gindit;da,asa e/buna observatie/multam

              intamplator

              13/05/2012 at 2:30 pm

  20. Nu stiu altii cum sunt, dar eu filmuletul cu MN l-am pus la categoria: „cine ne mai secureste pe noi?”.
    Copii care lucrati in/pentru NR – securistii nu erau destepti, nu erau malefici, erau incompetenti ca toti cei din jurul lor – si sefii si subordonatii. Iar urmasii lor nu sunt nici mai inteligenti, nici mai culti nici mai diabolici chiar daca se cred astfel. Sunt persoane mediocre. Nu fiti mediocri – si o sa-i invingeti. Altfel cadeti in plasa invinsului Milica 👿 .
    Daca e sa te iei dupa MN, securistii l-au tradat si pe Tudor Vladimirescu – ( circula un banc apropo de sarbatorirea infiintarii P.Comunist – la 8 Mai 1821, Tudor cu pandurii lui serbau 100 de ani pana la creerea partidului comunist). 😆

    DanSu

    13/05/2012 at 12:10 pm

  21. Ziua buna
    Din seria : pentru a incasa ceva mai mult la buget , noi promisiuni preelectorale . 🙂

    http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-12241508-guvernul-anunta-pana-sfarsitul-lunii-iunie-nou-nivel-redeventelor-sectorul-energetic-victor-ponta-romania-media-este-4-media-europeana-peste-20.htm

    Nu a reusit nici guvernarea Boc , nici guvernarea MRU sa modifice aceste revedente . Posibil ca pe linga interesele unora in joc , sa fie si probleme legale , legate de durata unor contracte ferme care nu se pot modifica decit la scadenta acestora (secretizate of couse 🙂 ) ( in acest sens , de reamintit declaratia mai veche a presedintelui legat de Petrom si de vointa de a mari revedentele dar clar specificat la scadenta actualului contract semnat cindva de marii iubitori a intereselor natiunii , adica PSD si Nastase in prima persoana ).
    Acum mister Ponta vine si el cu cioara vopsita ca va face , va drege , va pedepsi smecherii , va marii incasarile statului , etc .
    Sigur opinia lui va suferi o schimbare de 180 de grade dupa ce va fi cautat la telefon de Nastase , Patriciu , Videanu ,s.a.m.d. 😆

    stefan60

    13/05/2012 at 12:54 pm

    • @stefan
      domnule ,mai bine spuneti de UNA?UN lucru realizat de acest guvern;puteti amina raspunsul pina in noiembrie;si veti ajunge la ce scriu acum: ZERO
      asta e inca ancorat in ” vom face,tovarasi”
      cum naiba nsa modifice in 45 zile redeventele???alea sunt stabilite prin contracte;
      cit despre petrom mai bine tace;mai bine sa spuna ca onor ” mentorul ” sau a semnat un contract unic : s-a angajat sa ramburseze omv cheltuielile cu „poluarea istorica” fara a av ea o limita;cred ca deja statul roman a platit mai mult cu ” depoluarea” facuta de omv decit a incasat pe vinzarea petrom;dar ,aici ,toti tac
      urla de cuprumin,de rosiamontana ,de cevreti dvs,dar de asta unul nu zice nimic;nici macar aia de la pdl

      intamplator

      13/05/2012 at 1:09 pm

      • Salut @intimplator
        Ponta si USL vad pe zi ce trece cit de dur e sa ai FMI si UE pe spate .
        In aceasta conjuctura , unica marja de manovrare e sa incaseze mai mult pentru a „distribui” mai mult .
        Sau , la paritate de incasari , sa diminuiasca cheltuielile din un sector pentru a mari in altul . Atit.
        E dur de tot cind ai programe de cheltuieli cu gramada si practica guvernarii sub control international te obliga sa accepti realitatea financiara . 🙂
        Si Iliescu a protestat cu „manie proletara” fata de rolul functionarilor FMI dar in realitate parte din pensia lui e platita lunar exact datorita interventiei acelor functionari dar asta nu o poate accepta comunistul convins pina la gaura c…lui operat . 🙂

        stefan60

        13/05/2012 at 1:24 pm

        • din memorie ,parca una din prevederile programului usl era ” reducerea cu 50 pct a achizitiilor la institutiile publice”
          prima aplicare a fost aia cu masina hybrid,restul s-a uitat ca ” e multe guri flaminde”

          intamplator

          13/05/2012 at 1:56 pm

    • acelasi Parlment care era ilegitim la inceputul anului – motiv si de greva parlamentara – acum este legitim si primeaza ca legitimitate in fata institutiei prezidentiale. asta-i cretin rau de tot.

      Sare'n Ochi

      13/05/2012 at 2:11 pm

  22. Gata, m-am plictisit: http://blogdecainerau.wordpress.com/2012/05/13/dictatura-gastilor-si-mazilirile-din-partidele-nimanui-editia-nr-13/ Singura bucurie este ca de acum, comentariile lui TDS la tezele vlastoniene nu ma vor mai privi deloc si voi putea sa rad in voie in loc sa ma cert cu prietenii.

    mishu jamie

    13/05/2012 at 1:21 pm

  23. @ dica,
    citesc tirziu ce ai scris, dar te rog sa ma crezi ca apreciez cum ai sintetizat situatia, nu spui cui, persoana importanta.

    victor L

    13/05/2012 at 1:24 pm

  24. Buna ziua dragi prieteni 🙂

    Plimbare intr-un parc englezesc de exceptie. Acolo s-a filmat „Intoarcerea la Brideshead” cu Jeremy Irons:

    http://desydemeter.wordpress.com/2012/05/13/calea-spre-sublim-the-english-garden-3/
    😀

    desydemeter

    13/05/2012 at 2:16 pm

  25. Amicii de conjunctură (adică bani obținuți lesne) ai politicienilor (indifferent de culorea politică), jurnaliștii de la Ziua de Cluj (nu de capul lor, că nu sunt ei amicii politicienilor, ci patronii lor), i-au administrat cel mai temeinic tăvălit prin sos de limbă lui Marius Nicoră – candidatul la Primăria municipiului Cluj-Npocaa al Uniunii Suspine și Lamentații, sau Uniunii Soluții Lipsă – luați-o cum doriți, vorbim doar despre aceiași indivizi buni de pus pe căpătuială și care devin geniali oameni de afaceri doar pe bani publici.
    http://sareinochi.com/2012/05/13/boierul-liberal-nicoara-caracterizarea-pe-care-ti-o-fac-amicii-de-conjunctura-este-cea-mai-buna/

    Sare'n Ochi

    13/05/2012 at 2:46 pm

  26. Postare noua,
    Inapoi la comunism cu postare lui @DanSu

    huniad

    13/05/2012 at 3:23 pm

  27. Ziua buna oameni buni, Gazde primitoare,

    Ma tot intreb cum va reactiona TB la impertinentele idiotului,
    Dupa parerea mea nu prea are multe de facut:

    1. Nu zice nimic si asteapta sa vina alegerile, ca poate poate PDL….
    2. Ia atitudine impotriva lui VP. Calcare de constitutie, suspendare, refrerendum, tot tacamul.
    3. Isi da demisia, (realegerea sa se suprapuna cu alegerile din noembrie). MRU prezidente, TB prim.

    Altceva nu vad. Eu ma astept sa reactioneze puternic.

    eugeni

    13/05/2012 at 3:53 pm


Comentariile sunt închise.