Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Doomsday şi analizele despre Orientul Mijlociu

Am asistat (pasiv) la o discutie dintre amicii mei pe FB. Dintr-o parte – o atitudine hilara despre potentialul militar pe care il are sau nu il are Israel-ul, insotit de o atitudine aproape pro-iraniana  si “contra” unora care anulau aceasta parere cu argumente mai mult sau mai putin fezabile.

Desi am scris destule analize despre Orientul Mijlociu, care din nefericire se indreapta cu pasi mult prea grabiti  spre un conflict inevitabil, nu mi-am permis sa fac o adevarata analiza tactica si strategica despre acest conflict probabil, tocmai pentru ca la ora actuala cine crede ca poate anticipa miscarile adversarilor in general sau ale Israelului in particular greseste amarnic. Intr-un fel sau altul am gasit si motivatia sa o fac – acel dialog aproape copilaresc de pro si contra in fata unei tragedii de proportii care ne poate cuprinde si pe noi. Deci, foarte pe scurt pentru a cruta cititorul de inca o analiza lunga si plictisitoare pe acest subiect.

Israel

  1. Israelul are o armata (populara) bazata pe o forta regulata de doua sute de mii de soldati la termen. Serviciul militar este obligatoriu in Israel pentru femei si barbati de la varsta de 18 ani, dupa terminarea liceului. Grosul armatei este constituit din rezervisti (miluim). Numarul acestora este de obicei secret. Conform unelor date semi-oficiale, in cazul unui razboi care necesita mobilizarea totala, Israelul poate dispune de o armata de 700-800 de mii de soldati.
  2.  Strategia militara a Israelului este bazata pe faptul ca armata regulata (la termen) poate tine piept oricarui pericol timp de 6 zile. In aceasta perioada toata armata de rezerva poate fi echipata si poate ajunge pe front. Aviatia isreliana are ca prim obiectiv protejarea drumurilor de deplasare a fortelor mobilizate si protejarea centrelor civile. Doua lucruri pe care le-a indeplinit cu succes in conflagratiile mai mari sau mai mici din istoria acestei tari, uneori cu pretul apropiat de decimare (vezi Razboiul din Octombrie 1973 – Yom Kippur)
  3. Israelul beneficiaza de echipamentul cel mai sofisticat din lume in ceea ce priveste blindatele (tancurile Merkava) si aviatie (avioane de prima linie F-xx) cu o avionica net superioara chiar in comparatie cu cea a Statelor Unite.
  4. Israelul beneficiaza de C3I (Command, Control, Communications, Computers, Combat systems and Intelligence) – cel mai avansat in regiune, care dupa parerea mea este mai avansat decat cel al NATO (cu sau fara americani).
  5. Fortele navale ale Israelului au avut intotdeauna un rol defensiv – apararea si protejarea coastelor si ale traficului marin. Incepand cu anul 1999, Israelul a dezvoltat “optiunea celei de a doua lovituri,” cu ajutorul unei flote de super-submarine construite in Germania. Anul acesta, flota va fi compusa din 5 submarine dintre cel mai avansate din lume, cu un potential de lansare a unor rachete balistice cu incarcatura conventionala sau nucleara. Aceste submarine sunt de fapt armamentul dooms-day al Israelului si pot anihila fara nici o indoiala orice agresor care a lovit primul Israelul producand daune insuportabile.
  6.  Probleme strategice: (a) Israelul nu poate duce razboaie de durata (uzura) pe termen lung, avand in vedere ca majoritatea rezervistilor isi intrerup activitatile civile si paralizeaza economia nationala; (b) Israelul nu are adancime strategica, retragerea sau purtarea unui razboi pe teritoriul propriu este imposibila; (c) toate razboaiele in care Israelul a avut intaietatea declansarii actiunilor militare s-au terminat rapid si fara multe victime, lucru care nu s-a intamplat cand Israelul a asteptat sa fie atacat; (d) Israelul nu-si poate permite pierderi umane la nivelul zecilor de mii;  (e) Israelul trebuie sa lupte, asa cum s-a intamplat in trecut pe mai multe fronturi, de asta data mult mai complicate, avand in vedere ca aceste fronturi implica populatia civila din Israel, Palestina si Liban.
  7.  Probleme geopolitice: (a) Administratia Obama este departe de a fi simpatetica Israelului. Un nou mandat pentru Obama va insemna multa presiune asupra Israelului; (b) actualul regim a destabilizat Orientul Mijlociu, punand sub semn de intrebare Tratate de Pace  (de fact pacturi de neagresiune) intre tarile arabe si Israel;   (c) Israelul nu se bucura de sprijin diplomatic de la nici o putere din lume, singurii fiind pana astazi numai americanii; (d) dupa “Primavara Araba”, Orientul Mijlociu arata mult mai dificil pentru Israel si mult mai extremist decat a fost in 2010; (e) o initiativa militara fara  concursul Satatelor Unite in an electoral in SUA nu va fi privita cu simpatie si nici acceptata la Washington.

Iran:

  1. Iranul este o tara imposibil de cucerit. Avand in vedere relieful geografic, operatiuniile terestre de lunga durata pe teritoriul Iranian sunt aproape imposibile;
  2. Iranul nu a declansat niciodata un razboi direct, atacand intotdeauna cu ajutorul unor proxi si prin atacuri subversive;
  3. Iranul are o armata  regulata (in termen) de aproximativ 550 de mii de soldati si o armata compusa din rezervisti de aproximativ 650 de mii de soldati. Armata iraniana este prost echipata si prost antrenata in afara unor corpuri de elita numite “Gardienii Revolutiei Islamice” (Sepah e Pasdaran), formata din 125 de mii de soldati compusa din 34 de divizii (unele surse vorbesc numai de 31 de divizii, una pentru fiecare din teritoriile in care este impartit Iranul, Teheranul avand 2 divizii) . Din punct de vedere militar, aceste unitati sunt organizate in 20 de divizii de infanterie mecanizata, 4 brigazi independente, care poseda si capabilitati de blindate grele, o brigada de aviatie si unitati “aero-spatiale” inarmate cu rachete, inclusiv rachete balistice);
  4. O alta unitate  care face parte din Pasdaran este Unitatea Quds (Ierusalim). Cam 3000 de soldati, care se ocupa cu activitatile cvasi-teroriste in afara Iranului in toata lumea. Statele Unite si UE considera aceasta unitate ca terorista.
  5. In sfarsit, Ansar-ol-Mahdi Corps este o unitate de “paza si protectie” a demnitarilor iranieni, dar si ale activitatilor considerate strategice (nucleare). Probabil de cateva mii de oameni;
  6. Echipamentul militar al Iranului este invechit si in majoritatea lui produs in Iran pe baza unor licente primite in timp din Rusia (URSS), China, Nord-Coreea si Pakistan. Aviatia iraniana este inca bazata pe avioane de tip F-4 Phantom II si F-14 Tomcat, primite de la americani inca pe timpul Sahului si avioane HESA Saeqeh, de constructie proprie pe platforma buclucasului F-5 Tiger II. Iranul poseda si 3 submarine diesel de tip Kilo, de provenienta ruseasca si doua submarine din constructie proprie. Corpul de blindate iranian este inzestrat cu tancuri Zulfiqar, productie proprie – de fapt un hibrid intre T-72 rusesc si M48 si M6 american. Nimeni nu stie cate tancuri de acest gen au fost construite de facto. Majoritatea tancurilor iraniene sunt T-64 si T-72 rusesti si cateva ramasite americane si britanice  de pe timpul Sahului – M47 Patton si M60A1. Toate la un nivel de armament sub nivelul armatelor sofisticate;
  7. Iranul a incercat sa ajunga la un echilibru strategic cu Israel cu ajutorul a trei vectori principali: (a) Anularea superioritatii militare israeliene prin crearea amenintarilor balistice si probabil in viitorul apropiat, nucleare; (b) Crearea unor amenintari imediate asupra centrelor civile prin inarmarea, antrenarea si finantarea unor proxi de genul Hamas si in special Hizbullah; (c) activitati subversive la nivel local si mondial asupra unor obiective israeliene;
  8. Probleme strategice: (a) Iranul este un stat teocratic, cu tot ceea ce deriva din asta; (b) Iranul a pierdut o generatie in razboiul cu Irak si cu emigratia masiva dupa caderea Sahului; (c) Iranul are inamici  puternici in regiune – Arabia Saudita, Turcia si Israelul. Inamici pe care ii forteaza sa se alieze; (d)  Iranul nu are potentialul militar pentru a castiga un razboi impotriva unei aliante, chiar daca SUA nu va participa activ la o asemenea alianta; (e) Iranul este vulnerabil in Siria si Liban. Caderea regimului lui Assad va intrerupe legatura directa cu acolitii directi in Liban si Palestina.
  9. Probleme geopolitice: (a) Aliatii politici si militari ai Iranului au interes intr-un conflict deschis sau un razboi rece in regiune , bineinteles fiecare din alta cauza; (b) Iranul are un “cont deschis” in Statele Unite indiferent de administratia Prezidentiala actuala sau viitoare; (c) din punct de vedere politic si militar, Iranul se afla intr-o situatie de no-win; (d) Iranul este predispus la un conflict religios pe care nu poate sa-l castige.

Cateva concluzii:

I. Exista patru scenarii pe care nu le voi analiza pe un blog public – toate sunt pesimiste;
II. Tinta primara a Iranului nu este Israelul, ci Irakul si dupa aceea Arabia Saudita si Emiratele din Golf;
III. Putine sanse de reconciliere intr-un orizont de timp apropiat si chiar mijlociu;
IV. Iranul va avea pana la urma o capabilitate nucleara; Nimeni nu poate prevedea care va fi raspunsul vecinilor din regiune. Aici nu ma refer numai la Israel, ci la la Turcia si in special Arabia Saudita.

103 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Salut
    Iran are rachete balistice cu care sa loveasca Israel . Cine cunoaste cit de cit mentalitatea acestui stat (unic democrat din intreaga zona ) stie ca nu va admite NICIODATA sa fie amentita de un atac nuclear din partea oricarui stat arab . Cu aprobarea USA sau fara , Israel va face in asa mod incit Iran nu va produce niciodata o arma nucleara . Care obiectiv e impartasit si de sautiti . Nu vor accepta nici ei si niciodata ca Iran sa aiba arme nucleare in dotare .
    Pentru inceput , trebuie „rezolvat” cumva Bashar al Assad si regimul lui . Timp mai e . Ulterior se vor decide cum sa „lamureasca” si dusmanul comun de la Teheran . Iar la acesta munca de lamurire , USA va fi obligata sa puna o mana . Discreta oficial sau grea neoficial , mana e obligatorie . Ca nu pot abandona americanii unicii aleati cu „greutate” din zona de dragul beduinilor cu naframa in cap . 🙂

    Ștefan A.

    26/02/2012 at 4:49 pm

    • Daga Stefan, o singura intrebare: despre care „stat unic democrat din intreaga zona” vorbesti? Asa, ca unul care nu am NICI-O simpatie prin zona acea, iti aduc aminte doar despre cele 5,6 milioane de refugiati (adica izgoniti) palestinieni…Vezi tu, la noi, la Romani, exista o zicala: Ce tie nu-ti place, altuia nu face! Or „statul” ala democrat chiar asta face…exact cea ce lor l s-a facut aici, in Europa…De….

      alexandru

      26/02/2012 at 5:00 pm

      • Draga alexandru,
        Statrul ala chiar estee democrat fara nici un fel de ghilimele. Imi urez ca Romania sa aiba o democratie functionala ca ai lor. Despre palestinieni, lucrurile sunt departe…departe de opinia emisa de dumneavoastra.

        Theophyle

        26/02/2012 at 5:12 pm

      • Pai democratia este in special pentru cetatenii evrei,nu pentru arabi. Arabii se pare ca sint la fel de „doriti” acolo precum erau evreii in Germania lui Hitler. (Si in alte tari de altfel, Germania nu a fost nici prima si nici singura tara care a discriminat evreii).
        Desigur, nici sistemul din Iran nu pare cel mai sanatos posibil iar ideea unui sistem politic care are ca fundament religia nu este genul de sistem care sa-mi provoace un sentiment caldut de confort. Pe de alta parte, in zona respectiva nu va fi niciodata echilibru (chiar si fortat) atita vreme cit israelul detine (direct sau indirect) o forta militara (mult) mai mare decit vecinii sai. Mai devreme sau mai tirziu alte state vor incerca – si vor reusi – sa devina o contrapondere la puterea israelului in zona(asta insemnind in primul rind arme nucleare). Acest lucru va duce la un razboi rece in zona, dar asta nu va fi neaparat un lucru rau daca polii de putere formati se vor tine reciproc in sah. Dimpotriva,atitudinea belicoasa a israelului care isi ataca (incalcind legile internationale in acest proces) orice vecin ce pare sa devina prea puternic mi se pare cel mai mare pericol pentru pacea din zona (si nu numai, din pacate).

        In alta ordine de idei sint totusi extrem de curios in legatura cu cele 4 scenarii apocaliptice ale lui Theophyle 🙂
        Ce zici T, poti sa le publici undeva ? Sau poti sa mi le trimiti si mie pe mail ?
        Merci.

        Angry Toopse

        28/02/2012 at 11:23 am

    • Salut Stefan 🙂
      Aici sunt de acord cu tine!

      Theophyle

      26/02/2012 at 5:13 pm

  2. salut Theophyl! ” Exista patru scenarii pe care nu le voi analiza pe un blog public – toate sunt pesimiste” .RO va fi implicata daca unul din aceste patru scenarii pesimiste se dezvolta?

    zigzag

    26/02/2012 at 5:12 pm

    • Salut Ziggy,
      De voie – absolut NU! De nevoie s-ar putea!

      Theophyle

      26/02/2012 at 5:17 pm

  3. Spre deosebire de ––– Cristian Patrasconiu 🙂 eu consider ca exista nu numai evrei destepti dar si evrei prosti. Deasemenea consider ca exista evrei prosovietici sau care incearca sa bandajeze bolsevismul sovietic si evrei noncomunisti.

    Si eu am evrei cu care ma inteleg si unii cu care nu ma inteleg. Nu ma inteleg cu comunistii si ma inteleg cu non comunistii.
    Istoricul Reddog are incredere in cei ce l-au prigonit pe Safran si Filderman. De aia i-am raspuns lui reddog la postarea trecuta (scuze)

    Draga Reddog

    Eu cunosc personal multi oameni si nu bag mina in foc pentru nimeni. Necazul este ca tu esti de partea comunistilor sau a impaciutioristilor cu URSS din inteligentia evreiasca in timp ca Monica Lovinescu si Virgil Ierunca sunt pe partea celalalta Si inclin sa ii cred pe ei asa varza cum sunt.
    Si asta pentru ca il consider pe Alexandru Safran un erou cum au fost alti eroi anticomunisti. Iar blogul asta este anticomunist
    Alexandru Safran merita o prezentare a lui. Este ales Sef rabin al Romaniei la 29 ani in a 3 a comunitate ca marime din europa : in principal pentru ca;
    Comunitatea evreiasca l-a ales inspirat pe Safran, care de regula privea URSS ca pe farul luminos, a remarcat atrocitatile facute de marea URSS in Polonia ocupata in alianta cu Germania. Iar Alexandru Safran a fost un pastor al comunitatii antifascist si anticomunist. Dupa razboi nu a rabdat sa fie ingenuncheat de sovietici si de comunistii evrei si a plecat din scaunul caldut pe care il avea si nu i-l lua nimeni

    Exista 2 categorii de istorici. Eu merg pe mina celor creditati de Monica Lovinescu Moshe Carmilly-Weinberber, Vindeleanu,Has, Z Lavi, Minei Grunberg
    Reddog merge 100% pe mina celorlalti si a lui Ancel pe care l-a cunoscut si era un om onest.

    Un tanar de stanga

    26/02/2012 at 5:12 pm

    • Salut TDS 🙂
      Mai lasa mai bancurile. Nu toata lumea il cunoaste pe CP. Chiar te rog omule opreste-te cu epitetele in gluma sau in serios. Te rog mult!
      Ce legatura au evreii pe care ii cunosti cu geopolitica regionala? 🙂

      Theophyle

      26/02/2012 at 5:15 pm

      • Salut Theophyle
        Iti trimit pe email rationamentul meu logic care m-a condus la asertiunea ca CP e _____ 🙂
        Te rog sa imi raspunzi acolo spunindu-mi : vai ce inteligent/prost esti TDS ! 🙂

        Un tanar de stanga

        26/02/2012 at 5:22 pm

  4. @ alexandru,
    nelamuririle tale, confuzii mai bine zis, puteau fi intregite si cu o intrebare: ce au cautat americanii in Coreea? asa intrebau in vremi apuse activistii pcr.
    Tot la noi, in Romania, ezista si vorba „daca taceai/ filosof ramineai”.

    victor L

    26/02/2012 at 5:17 pm

  5. Salutare si merci pentru aceasta postare succinta si la obiect! 🙂

    Nu comentez ca nu am ce, ai scris despre tot ce se putea spune si ai refuzat samai scrii si ceva pe deasupra 😉

    Cetatean

    26/02/2012 at 5:23 pm

    • Salut C,
      cu mare placere 😆

      Theophyle

      26/02/2012 at 6:43 pm

  6. Foarte instructiva postare! Profan fiind pe acest subiect nu am ce comenta, tuturor ne prinde insa bine sa mai deschidem ochii si la ce se intampla in lume 🙂

    Radu

    26/02/2012 at 5:29 pm

    • Salut radu
      Necazul este ca ce se intimpla acolo nu e ceva doar de National Geographic, ci ne va afecta direct mai devreme sau mai tirziu. Globalizarea nu e o vorba goala…. in cazu asta…… din pacate

      Un tanar de stanga

      26/02/2012 at 5:33 pm

    • Salut Radule 🙂
      Din nefericire destinul nostru e cam legat de ceea ce se va intampla acolo. Ma refer la europeni in general si la romai in particular.

      Theophyle

      26/02/2012 at 5:38 pm

  7. Deci, cele 4 scenarii sunt: nashpa,rau, foarte rau, catastrofal.

    Daca nu ma insel un prim ministru al Israelului a fost acuzat oficial de coruptie si i s-a deschis un proces dupa toate canoanele justitiei occidentale. Asta il face, de departe, cel mai democrat stat din zona.

    eugeni

    26/02/2012 at 5:38 pm

    • salut 🙂
      Asta daca nu iei in considerere ca un fost Presedinte sta deja la mititica cu o sentinta de 7 ani pentru hartuire sexuala si inca doi ministrii au primit intre 3 si 5 si fac deja sentintele la mititica pentru spagi mai mici de 40 de mii de USD, daca tin eu minte bine 🙂

      Theophyle

      26/02/2012 at 5:41 pm

  8. eugeni,
    poti sa completezi ca un fost presedinte a fost condamnat la mititica (pentru ceva abuzuri sexuale, parca).

    victor L

    26/02/2012 at 5:42 pm

  9. scuze, Theophyle

    victor L

    26/02/2012 at 5:43 pm

    • Nici un bai prietene 😆

      Theophyle

      26/02/2012 at 5:51 pm

  10. Ca sa vezi ce smecheri e evreii.
    Au bagat la mititica cum ziceti voi 3 lideri : unul pentru hartuire, si doi pt spaga sub 100.000 in total
    Si toata lumea are incredere in ei ! 🙂
    Noi ne-am … pe noi. si nu l-am bagat pe Iliescu la bulau pe 7 ani pentru crimele facute, si nu i-am bagat pe Bombo + DIP pentru care 40.000 euro sunt nimica toata.

    Ce Geshaft am facut ? 🙂

    Un tanar de stanga

    26/02/2012 at 5:51 pm

    • Pai TDS, noi „este” milostivi. Crestini sau nu? Intoarcem cealata parte a obrazului 😦

      Theophyle

      26/02/2012 at 5:53 pm

  11. Tinere de stanga.

    Din lista insirata de tine, iau un nume Moshe Carmilly Weinberger.
    Stii ca omul asta a abandonat comunitatea din Cluj in furtuna? Stii ca din acest motiv este extrem de controversat ? Daca nu, mai informeaza-te!
    In rest, in ce priveste apetentele mele pentru evreii comunisti – de unde ai scos gogomania asta nu-mi dau seama – te inseli. Atat pe acest subiect.

    Reddog

    26/02/2012 at 5:55 pm

  12. Theophyle. o analiza excelenta.
    Razboiul este inevitabil, dar nu va avea loc in acest an. Cred ca abia de anul viitor com putea discuta de acest subiect. Intai o sa fie asteptat rezultatul alegerilor din SUA, abia apoi se va intampla ceva. Doar in caztul in care Israelul va considera ca nu poate astepta pana atunci, abia in acst caz vom asista la un atac preventiv al Israelului. Israelul nu va permite niciodata ca Iranul sa aiba capabilitati nucleare, ci va lovi inainte.
    Intrebarea este doar: cand va avea loc acest atac?

    Reddog

    26/02/2012 at 6:08 pm

    • Salut Red,
      Din nefericire nu se poate astapta pana la anul. In clipa cand reactoarele sunt „calde” nu mai poti face nimic. Asta ar insemna explozii atomicxe 😦

      Theophyle

      26/02/2012 at 6:16 pm

  13. Cred ca promisiunea lui Putin de a cheltui aproape un trilion ,. (700bilioane ) pentru inarmare,in situatia in care america coboara stacheta vizibil , vor convinge Israelul sa se miste mai repede. dupa principiul ca daca tot e cancer, sa il taie acum decit la anul

    Un tanar de stanga

    26/02/2012 at 6:12 pm

    • TDS
      Cum mama Rusia exporta doar materii prime si arme , o investitie substantiala in tehnica militara va da o gura de oxigen complexului militar industrial rusesc . Dupa ani de constringeri bugetare , marina rusa , aviatia si fortele de uscat au pierdut enorm tehnologic dar si in eficienta . Din zeci de submarine nucleare au ramas cu citeva doar , portavioanele in constructie au fost vindute la altii iar navele de asalt anfibiu au fost contractate de la francezi (clasa Mistral ) . La fel cum vehiculul tactic lejer de productie proprie TIGR (GAZ 2330) a fost abandonat in favoarea produsului italian Iveco LMV Lince . Un mizilic . mai bine de 1100 bucati .
      Vehicolul asta e cel de aici : http://en.wikipedia.org/wiki/Iveco_LMV
      Vin alegeri in Rusia si in armata sint peste 1milion de oameni cu drept de vot . Putin stie cum (promisiuni) si unde sa faca campanie electorala pentru a incasa voturi . 🙂

      Ștefan A.

      26/02/2012 at 6:38 pm

      • Bine, bine, si dupa aia dupa ce le dau armamentul in dotare, nu vor spune: hai sa il si foloseasca ca tot se plictisesc saracii militari ? 🙂

        Un tanar de stanga

        26/02/2012 at 6:46 pm

  14. Theopyle, pai atunci Israelul este intr-o situatie complicata. Nu stiu exact in ce stadiu se gaseste programul nuclear iranian.
    Din cate spui, se pare ca vom avea Doomsday anul acesta. Cam nasol !

    Reddog

    26/02/2012 at 6:24 pm

  15. Theophyle.
    Cum vor reactiona Rusia sau China in cazul unui atac? Chinezi, cel putin la nivel declarativ, nu ascundeau faptul ca ar sptijini fatis, chiar si militar, Iranul ! Ce va face Rusia?

    Reddog

    26/02/2012 at 6:26 pm

    • Reddoc,
      Parole, parole.
      Rusia va castiga miliarde pentru ca va vinde mai mult -petrol si mai scump. China nu prea are cum sa ajute si deja si-a luat precautiile potrivite limitand la jumatate petrolul din Iran. Sauditii ii vor „mitui”,

      Theophyle

      26/02/2012 at 6:31 pm

  16. Buna seara, buna seara. Multa informatie in post, informatie care nu apare mai pe nicaieri in presa romaneasca si foarte putin in presa internationala. Eu cred ca efectul unei lovituri impotriva Iranului, cu posibilitatea unui conflict regional, ar fi o sansa ca Obama sa nu castige un nou mandat la Casa Alba. Asa cum cred ca prima lovitura impotriva Iranului va veni de la Sauditi cu back up de la israelieni.

    clemycali

    26/02/2012 at 6:32 pm

    • Salut clemy 🙂
      Este unul din scenarii.

      Theophyle

      26/02/2012 at 6:35 pm

  17. Pentru interesati pe Politeia Europeana:

    Umberto Eco: Cultura şi revoluţia sexuala vor unifica Europa
    http://politeiaeuropa.wordpress.com/2012/02/26/umberto-eco-cultura-si-revolutia-sexuala-vor-unifica-europa/

    Interesante ideei au octogenarii astia 😆

    Theophyle

    26/02/2012 at 6:32 pm

    • salut:-)

      „un tanar barbat catalan intalneste o fata flamanda – se indragostesc, se casatoresc si devin europeni, ca si copiii lor|”.

      Simplu, clar, eficient, matematic.

      Omul asta, la cum vorbeste, nu a iesit cu nici o femeie in viata lui! 😆

      Cetatean

      26/02/2012 at 6:40 pm

      • C,
        eu chiar am cunoscut multe cazuri de acest gen, bineinteles in State 🙂

        Theophyle

        26/02/2012 at 6:44 pm

        • Bingo! 🙂

          Melting pot-ul american nu va fi NICIODATA posibil in Europa, poate sa scrie Eco orice despre Erasmus si alte alea.

          Cetatean

          26/02/2012 at 6:50 pm

      • Asta doream si eu sa citez. Mi-ai luat-o inainte. Mr C.
        O nota. Flamanda este o limba imposibila. Catalana nu este departe. Sa nu uitam ca fac tinerii ce fac, dar mai trebuie si sa vorbeasca iar limba comuna nu va fi spaniola, franceza sau germana ci engleza(parerea mea) :). Asa ca tineri din toate tarile invatzati engleza ca sa intalnitzi flamande frumoase. 🙂

        eugeni

        26/02/2012 at 6:48 pm

      • Salut Cetatean
        Omul asta e un geniu si nu glumesc .
        Ce scrie el si redai tu , nu este altceva decit cheia europeana dar aplicata de mult timp in Ro si special in Ardeal . Casatorii miste care prin insasi natura lor impiedica forme de discriminare/conflicte etnice pe scara larga .
        Aici e simburele integrarii europene . Timpul va demonstra ca omul acesta nu a gresit .

        Ștefan A.

        26/02/2012 at 6:49 pm

    • Salut Teofil!
      Mulţumesc. 🙂

      tibi

      26/02/2012 at 6:51 pm

  18. Buna seara 🙂
    Interesanta analiza, mai ales ca la noi dominant este USL-ul si blonda de la putere 😦
    Fereasca Bunul Dumnezeu de o asa nenorocire, ca lucrurile greu vor mai putea fi gestionate la nivel global.
    Un articol „pescuit” din Ev Zilei cu o analiza interesanta din punctul meu de vedere, ca novice.
    http://www.evz.ro/detalii/stiri/de-ce-israelul-nu-poate-ataca-iranul-968301.html

    mar

    26/02/2012 at 6:51 pm

  19. Salut politeieni!
    Deci, începe rezbelul? Nui-mi arde de glumă. Chiar se pare că. Aşa-i ?

    tibi

    26/02/2012 at 6:52 pm

    • tibi,
      chiar nimeni nu o pate „ghici”. Saptamana asta Bibi se intelneste cu Obama vedem cine pe cine 😦

      Theophyle

      26/02/2012 at 6:57 pm

      • Cînd am fost în israel, la mormîntul Maicii Domnului, un călugăr ne-a spus că „grozăvia” va începe în maxim doi ani. Unul a trecut, deja. Deci… om trăi şi vom vedea!

        tibi

        26/02/2012 at 7:01 pm

  20. Stefan, salut! 😉

    Cu respect te anunt ca nu cred ca e posibil ce scrie Eco despre casatoriile care vor face posibila o Europa unita, asa cum o vede el. E drept, Eco e genial, insa nu in chestia asta. O familie multiculturala in sensul dorit de Eco nu o vad posibila. Doi oameni care tin de doua traditii, limbi si orizonturi culturale diferite nu vor forma o familie „multiculturala”, ci o familie in care unul dintre soti va ceda mai mult si celalalt isi va impune mai mult bagajul sau cultural. Am trei colegi casatoriti in afara si stiu ce spun.

    Cetatean

    26/02/2012 at 6:53 pm

    • Relatia ortodox – catolic – protestant , la nivel familiar e gestibila . Exista f. multe familii cristiane asfel create . Mai dificil cu familii in care relatia se contrapune intre cristiani si musulmani. Pe acest sector e absolut adevarat ca integrarea europeana nu functioneaza din motive obiective .
      PS . Nascut ardelean cu tata moldovean si mama unguroaica , stiu si eu ce spun . 😉

      Ștefan A.

      26/02/2012 at 7:11 pm

  21. un sector 1 comparabil cu un judeţ, are un sector cu un standard de viaţă mai mare decât al Cehiei, când e raportat la venit pe cap de locuitor, la număr de medici la mia de locuitori, la numărul de societăţi de asigurări. Are un buget mai mare decât multe judeţe

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/pdl-si-a-gasit-candidatii-la-primariile-de-sector-vezi-lista-si-obiectivele-la-locale-pen-9683.html#ixzz1nVYowe1P
    Negoita pt sect 2
    Paleologu 1 🙂

    Un tanar de stanga

    26/02/2012 at 7:01 pm

  22. Negoita tot 3 -scuze
    non combat la 5
    sprijin unpr la 2,4

    Un tanar de stanga

    26/02/2012 at 7:02 pm

  23. Stefan_a

    Da-mi voie sa te contrazic (cu tot respectul),
    O aceeasi limba nu asigura „pacea” universala. Mai exista deosebirile de religie care au generat razboaie in zone care vorbeau aceeasi limba.
    Daca ne uitam la Moldova si Tzara Romaneasca ele s-au razboit avand aceeasi limba si aceeasi religie.:)
    Nimeni nu garanteaza ca „un mandru catalon” catolic care are o relatie cu o flamanda romano-catolica(sau mai accentuat, islam) va avea relatie pasnica, ce religie vor avea copii lor?.
    In ardeal exista, fara doar si poate urme emotionale ale evacuarilor fortzate (de o parte si alta), maghiarizarii, romanizarii.

    eugeni

    26/02/2012 at 7:07 pm

    • Eugeni
      In secolul 21 deosebirile de religie la cristianii europeni nu mai constituie motiv de razboi .
      Istoric , in Europa toti au facut razboi cu toti . Catolici cu catolici , ortodoxi cu protestanti , in fine , toate variantele/combinatile posibile au fost aplicate . 🙂
      Cit priveste tinerii europeni , eu de unde locuiesc nu prea vad sa puna mare greutate pe apartenenta religioasa .
      In general vorbind , 6 milioane de turci in RFG nu sint (in linii generale) o enclava izolata in interiorul crestinismului teuton . Nu vad mari proteste sociale , revolte la astia asa cum au facut tinerii musulmani din generatia 2 a imigratiei in Franta sau Anglia . Poate gresesc ca nu sint Mafalda . 🙂

      Ștefan A.

      26/02/2012 at 7:20 pm

      • Stefan_A

        De ce aceste miscari au aparut in Franta si nu in Germania? (Partial in Anglia, dar s-au terminat repede)
        Nemtii se simt mai europeni decat francezii? Nu cred , mai degraba invers. Cred ca exista o legatura intre sentimentele astea si protestele sociale. Nu crezi?

        eugeni

        26/02/2012 at 7:58 pm

  24. bună seara, dragilor. 🙂 cu siguranţă ăsta nu e un casus belli: http://www.insideretailing.com.au/IR/IRNews/KFC-opens-in-Iran-4270.aspx

    eu cred că Umberto Eco este un vizionar. vorbeşte despre ceva ce necesită decenii, poate chiar secole. dar pînă la urmă, se va petrece. acesta este calea, corectă, zic eu, a umanităţii.

    val_one

    26/02/2012 at 7:17 pm

    • Nu necesita decenii,… fiica mea a mers cu bursa Erasmus… la la …. apoi doctorat …la la …apoi ce zice Eco ..la la 🙂

      Un tanar de stanga

      26/02/2012 at 7:29 pm

      • 😆

        Ștefan A.

        26/02/2012 at 7:33 pm

        • eppur si muove.

          ei? 🙄

          val_one

          26/02/2012 at 7:40 pm

  25. Istoria nu povesteste de pilda de citi romani (eu stiu de 3) care au facut razboiul pina in Cehoslovacia si la intoarcere au ramas cu cehoaice si slovace albe si frumoase. (si ei erau baieti frumosi ) Cu baiatul unui astfel de roman m-am intilnit la facultate, venise sa faca facultatea in Romania, si-a luat nevasta o romananca si au tulito apoi …. in America 🙂
    Mai stiu de un om de la tara care nu a ramas in Slovacia cu slovaca lui, a venit in tara,,,, si a murit cu regrete
    Deci pune-l pe roman in melting pot ca descurcat se descurca

    Un tanar de stanga

    26/02/2012 at 7:42 pm

  26. Pai sa vedem, Romanii (acu vo 2000 de ani) erau peste tot, dar chiar peste tot. Revolutzie sexuala? Apai dragii moshului, la ei era sex nu ca la societatzile de astazi unde inca se mai pastreaza ceva urme ale „pacatului originar”.
    Ce s-a intamplat cu acest „melting pot” dupa sute de ani (apropos val_one) ? si acel Pax romana?.

    eugeni

    26/02/2012 at 7:43 pm

  27. buna seara;
    cunosc familii mixte,cred eu mai ceva ca aia a lui eco;
    radiografia uneia:
    ea unguroaica el maltez;traiesc in Antwerpen;un copil;
    intre ei vorbesc engleza;la serviciu engleza cu prietenii engleza
    copilul: engleza,flamanda,malteza ungureste
    religie? hedonismul
    n-au decit o problema: prietenii lor sunt toti expati;nici un ” bastinas”
    copilul la scoala e intre localnici,expati si musulmani;nu prea a legat prietenii

    daca europa are vreun ” melting pot” asta e bunastarea=hedonismul;cind asta va disparea ,si e posibil,se duce naibii si unitatea/identitatea europeana
    se vede vreun inceput de ” idenditate europeana”?eu nu-l vad

    intamplator

    26/02/2012 at 7:45 pm

  28. Ca tot se scrie despre razbel .
    Razboiul modern nu mai necesita „covoare de bombe” lansate de sute de avione .
    Oricare tara cit de cit dezvoltata e pusa in genunchi imediat ce se intrerupe energia electica .
    Si pentru a nu distruge centralele electrice (costa valize de bani sa fie reconstruite) , mai bine pui pe butuci statile de transformare si linile electrice de inalta tensiune .
    Cu asta : http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/38979000/gif/_38979689_blu114b_factfile2_416.gif

    BLU- 114 B . Submunitie eliberata de bomba GBU-94/B . Sute de metri de fir de grafit (conductor electric) care creaza scurt circuite colosale .
    Cine nu crede , sa intrebe vecinii sirbi cu ce a fost intrerupta livrarea de energie electrica de pe partea sirba a centralei hidro de la Portile de Fier . In 1999 . 🙂

    Ștefan A.

    26/02/2012 at 7:53 pm

    • cred că mult mai eficientă ar fi o „bombă” cu neuroni. cu efect global, bineînţeles.

      val_one

      26/02/2012 at 7:59 pm

  29. doomsday-iran
    sa-mi dau cu ” parerea”
    israelul este intr-o pozitie extrem de delicata;totusi din 1948 tot in pozitii”delicate” a fost;
    in toate razboaiele-cu exceptia celui din 67-i se prevedea infringerea;n-a fost sa fie spre binele civilizatiei iudeo crestine;
    cu toate ” certurile interne” evreul ramine evreu si la o adica ” tara lui israel” va fi aparata de toti evreii

    cind va incepe?depinde cit rezista assad;caderea lui assad va pune israelul in fata deciziei:nu-si poate permite un nou liban acolo+un egipt deja instabil
    care va fi decizia israelului?: bibi e un „uliu” =preemptive strike;unde si cum? stiu ei mai bine

    intamplator

    26/02/2012 at 8:00 pm

    • Problema pentru Bibi si restul guvernului israelian e ca ei au maare nevoie de Assad. Un bataus autoritar care-si mana poporul cu biciul este usor de ‘gestionat’. Caderea lui nu va crea un nou Liban (daca te referi la razboiul civil din deceniul opt al secolului trecut), ci o noua Jugoslavie + cateva picaturi de Ruanda (in principal pe macetele siitilor si alavitilor). Din nefericire pentru ei, caderea este acum inevitabila, chit ca se va intampla peste o luna sau un an. Mai rau, cu cat se amana mai mult, cu atat va fi mai brutal macelul de dupa.

      EuCuMine

      26/02/2012 at 8:30 pm

      • @eu cu mine/buna seara
        ma refer la instabilitate;si da,corect,un pic de rwanda la siiti si alaviti sa mai adaugam si crestinii-sunt cred cam 10 pct -;
        mix perfect pentru celule teroriste cu diversi ” sponsori” si nu mai sunt trupe americane sa tina cit de cit situatia sub control ca in irak;
        in ce naiba sa se mai desfaca siria,cine sa o imparta,in ce?va fi o entitate neguvernata,cu clanuri religioase;poate nu liban,mai rau, un fel de somalie;frontiera cu irakul va permite tot felul de mishmashuri;
        libanul nu are asa frontiera permeabila
        asta e pericol aproape letal pentru israel si va trebui sa actioneze;cum? habar n-am

        intamplator

        26/02/2012 at 9:07 pm

  30. eugeni
    Parerea mea.
    Turcul in RFG a venit pentru munca pe cind algerinul in Franta sau pakistanul in Anglia (fara sa generalizez la masa totala de imigranti) au intrat deoarece erau cetateni din fostele colonii . Diferenta e mare intre aceste motive a emigrarii si ca urmare inclusiv problemele sint diverse.
    Cind ai de lucru ca imigrant , nu protestezi , te integrezi . Cind esti somer dar vrei drepturi ca bastinasii , protestezi . 🙂

    Ștefan A.

    26/02/2012 at 8:11 pm

    • @stefan a
      si ce bine s-au ” integrat” musulmanii aia din olanda care dupa 30 ani acolo tot numai araba vorbesc

      intamplator

      26/02/2012 at 9:09 pm

  31. Seara buna!
    va semnalez aparitia articolului de fatza si pe Hotnews:
    http://www.hotnews.ro/opinii

    luminita

    26/02/2012 at 8:24 pm

  32. bunä seara,

    vä rog sä-mi spunetzi, a postat theo, ceva despre vizita lui ponta,
    s-au nu am väzut eu?

    theo- nona

    26/02/2012 at 8:31 pm

    • încă nu, Theo. toată lumea aşteaptă cu sufletul la gură, după cum vezi. 🙂 suspansul creşte de la minut la minut. 😉

      val_one

      26/02/2012 at 8:35 pm

      • Theo si val,
        buna seara 🙂
        Inca nu. Astept cateva raspunsuri care trebuia sa le primesc vineri probabil le voi primi luni. Deci o mica amanare.

        Theophyle

        26/02/2012 at 9:02 pm

  33. Am citit postarea lui Mihail Neamtu pe Contributors: Pe ai cui bani mai face politica Ion Iliescu,. Un articol bun si original. Dar din comentarii toti se leaga de TBasescu…. ca nuca in perete. 🙂
    Este crucea lui MNeamtu sa fie confundat ca om al lui Basescu, daca nu se justifica , iar el daca se justifica cu chiuituri ca nu este … ii supara cert pe ceilalti 🙂 Complicata dilema

    Am recitit postarea lui Teophyle pe contributors. O recitesc intotdeauna , pt ca aflu lucruri in plus 🙂

    Un tanar de stanga

    26/02/2012 at 9:13 pm

  34. Excelent articolul lui Neamtu 😆

    Jos palaria!

    Putea fi in mod categoric mai incisiv, apasind pe obligatia morala (ca tot ii place lui Kagebila chestia asta) care incumba si fostilor presedinti de a pastra echidistanta si echilibrul pe care ei ii cer actualilor presedinti.

    Fragmentul „Ion Iliescu a fost responsabil pentru o criză constituțională în 2007, continuînd și după 2011 să facă politică partizană. Beneficiar, printr-o lectură perversă a Constituției, a trei mandate de Președinte, acest personaj face mai departe în jocuri de culise. E penibil sub raport estetic și inacceptabil sub raport moral”e prea soft, dupa parare mea. In Ion Iliescu nu se trage (politic vorbind) cu minerul spadei.

    Cetatean

    26/02/2012 at 9:17 pm

    • Asa e, merita un Bravo mare 🙂

      Theophyle

      26/02/2012 at 9:18 pm

      • Cu acest articol m-a uns la suflet. A ochit bine adversarul, a inteles miza, a punctat frumos.

        Dupa finalizarea serialului meu va intelege ca exista o miza de adincime a implicarii continue a lui Iliescu in politica: delegitimarea politica a oricarui Presedinte al tarii care nu actioneaza asa cum vrea Kagebila.

        Cetatean

        26/02/2012 at 9:22 pm

        • Ilievici are insa o mica problema: am auzit ca, mai nou, o dama de companie foarte cunoscuta, ce are obiceiul de a se imbraca in negru si a se accesoriza cu o anumita unealta agricola, a cerut sa aiba o intalnire in particular cu el.

          EuCuMine

          26/02/2012 at 10:11 pm

    • Asa cum am spus e foarte original foarte actual si foarte politic.
      Astept cu teama daca raspunde la comentarii.

      Un tanar de stanga

      26/02/2012 at 9:24 pm

      • iliescu? nu ,va ignora,ca nu prea are ce sa raspunda; MN nu s-a nascut din ” coasta ” lui ca toti ceilalti,indiferent de partide;nu-l poate controla+ nu sunt sigur ca intelege ce scrie,nu e limba de lemn

        intamplator

        26/02/2012 at 9:29 pm

  35. portretul tipic al antreprenorului” de succes” roman/cititi increngaturile si va cruciti;filiera completa : politie-tigani-politica

    http://www.romanialibera.ro/actualitate/justitie/cine-este-fugarul-catalin-spataru-finul-sefului-ipj-valcea-el-a-declarat-profit-de-250-000-de-euro-la-o-cifra-de-afaceri-de-50-de-milioane-de-euro-254969.html

    intamplator

    26/02/2012 at 9:25 pm

  36. nu se v-a scrie prea mult, spätarul si restu, sunt din PSD;
    sursa de venit a lui oprisan.

    theo- nona

    26/02/2012 at 9:29 pm

  37. http://www.evz.ro/detalii/stiri/sulfina-barbu-dan-sova-are-deviatii-interlope-968394.html
    asta ne asteapta, Mafia.
    Orice urma de democratie reala va fi suprimata dupa victoria USL.
    justitia e deja a lor, presa e a lor, doar puterea legislativa le mai lipseste.
    Mai discutam atunci, dar din diaspora. Caci din tara nu cred ca va mai avea cineva curajul sa se puna cu interlopii care vor avea toate parghiile.

    Valentin

    26/02/2012 at 9:41 pm

  38. Va anunt ca miercuri , 29 februarie , BCE va acorda o noua facilitate de finantare a bancilor din Europa . Exact ca facilitatea din decembrie , imprumuturile vor fi ilimitate , cu scadenta peste 3 ani si dobinda 1%.
    Data trecuta au fost eliberate astfel 498 miliarde euro . Se presupune ca noua ploaie de bani va fi lejer peste acesta cifra . Cam 500 miliarde .
    Dupa investirea acestor bani in cumpararea de titluri de stat a tarilor europene , plata bondurilor bancare in scadenta , va ramine ceva si pentru reluarea creditatii cetatenilor ? Mai bine zis , are ceva banca chef sa mai crediteze persoanele fizice ?

    Ștefan A.

    26/02/2012 at 9:57 pm

    • acuma nu, insa dupa ce vor avea impresia ca tavalugul a trecut, sa vezi cum inunda piata cu bani (scumpi, intii, apoi mai ieftini).

      Traiasca educatia de la Goldman Sachs al lui Mario Draghi! 😦

      Cetatean

      26/02/2012 at 10:09 pm

      • Pai ce crezi ca ala de la FED e din o alta scoala ?
        Sau ca prim ministru grec nu a lucrat in aceiasi institutie ?
        PS. Si prim ministrul italian a fost cindva angajat la GS .

        Ștefan A.

        26/02/2012 at 10:12 pm

  39. Intreb si eu … bombardierele rusesti care au tulburat apele din Marea Neagra zilele astea, unde isi gasesc locul in toate scenariile astea ?

    dpopa

    26/02/2012 at 11:01 pm

  40. Oameni buni
    Nu stiu citi din voi vad canalul italian Italia 1 dar asa scandal nu a fost in intreaga televiziune italiana .
    Sa recapitulam
    Este in desfasurare un show IN DIRECT in care sint invitate ucrainele care protesteaza periodic cu titele goale prin capitalle lumii . In paralel e invitata in emisiune si romanca Madalina Ghenea . Pe cind sa inceapa interviul cu domnisoara noastra , apar in TV un capitan de politie financiara cu ceva subalterni . Toti in uniforma si cu un mandat judiciar de trimitere fortata in patrie a ucrainelor invitate . Proteste , femeile ucraine se dezbraca urlind libertate de expresie , etc . Se intrerupe emisiunea , publicitate , se reia cu ucrainele in titele goale care scandeaza lozinci in fata politistilor . Pierduta rabdarea , conducatorul transmisiunii , un faimos personal adreseaza politistilor intrebarea : Nu puteati astepta 5 minute in culise pina se termina emisiunea fara sa intrati in direct si cu exces de zel ? Haosul e total . Emisiunea continua inca dar politia , ucrainele , directorul transmisiunii si directorul canalului televiziv sint in culise pentru a lamurii situatia .
    Cum scriam , asa ceva nu a mai avut loc in toata istoria televiziunii italiene . Cred ca maine capitanul de politie va avea o zi extrem de grea . Cu explicatii de dat pe linie ierarhica si tot tacimul de scandal in presa . Un bolovan mediatic se pregateste pe capul politiei financiare . Cineva va zbura din post in mod sigur .

    Ștefan A.

    26/02/2012 at 11:26 pm

  41. In alt ordine de idei,

    L-am vazut pe Talpes (numai un pic) la Cristoiu. Da sfaturi, spune cum si ce a fost in ’89. In pashtele masii le shtie acum pe toate. De vina sunt toti ceilalti. Manipularea asupra Romaniei. El nu facea dreaq din conducerea serviciilor?. Ticalosul naibii.

    eugeni

    27/02/2012 at 1:15 am

  42. Ultima, si ma duc la culcare,

    Este adevarat ca Ponta V. a fost la biserica Penticostala din Cicago?

    eugeni

    27/02/2012 at 1:57 am

  43. neata tuturor! 🙂

    zigzag

    27/02/2012 at 7:41 am

  44. Salut Theophyle.
    Exista posibilitatea de acces la blog-urile tale private?
    In special pentru cel de geopolitica si paleografie?

    Multumesc

    obnoxious

    27/02/2012 at 8:26 am

  45. Buna Dimineata,
    Postare noua.

    huniad

    27/02/2012 at 8:43 am

  46. Postare noua!

    tibi

    27/02/2012 at 8:44 am

  47. […] (Vezi si postarea anterioara). Iranul a învăţat o lecţie de la bombardarea de către Israel a reactorului irakian Osirak, în 1981 şi reactor nuclear Siria în 2007. De-a lungul anilor, Teheranul a dispersat în mod deliberat elemente cheie ale programului său în întreaga ţară – plasarea în unele facilităţi întărite şi de adanc ingropate – pentru a face dificil pentru un atacator  eliminarea programului de un atacator printr-o singura lovitura. […]


Comentariile sunt închise.