Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Europa: câştigători şi perdanţi

Conform ultimelor stiri in legatura cu Summitul european din 8-9 Decembrie, este mai mult decat clar ca Europa de astazi este si va deveni pe zi ce trece diferita de cea care a fost inaintea acestui Summit. Diferita mai mult politic decat economic. Odata ce o ruptura politica s-a produs, nimeni nu mai poate zice ca intr-un viitor mai mult sau mai putin apropiat nu se vor produce si altele.

Din punct de vedere politic, Franta si Marea Britanie s-au intors la pozitiile initiale dinaintea constructiei monedei unice – Franta a redevenit gaullista si Marea Britanie a redevenit thatcherista. Bineinteles asta daca avem in vedere ca politicile initiale ale francezilor si britanicilor s-au indepartat vreodata de aceste pozitii traditionale.

Incepand din secolul al XVIII-lea, Marea Britanie si-a construit aliantele continentale pentru a crea un raport de forţe convenabil strategiilor politice, militare si in special economice pe care le-a avut. Daca in secolul al XIX-lea aliantele principale au fost impotriva Frantei (vezi cele doua imperii napoleoniene si republica a doua si a treia franceze) si de obicei cu Prusia la inceput si cu Germania dupa unificarea ei. In secolul al XX-lea lucrurile au fost inverse si Marea Britania a fost nucleul creator al Antantei Cordiale (incepand cu 1904). Probabil ca in secolul al XXI-lea lucrurile se vor dezvolta diferit – in orice caz Marea Britanie si-a pastrat statutul de putere aparte intr-un mod mai mult sau mai putin previzibil rupand coeziunea europeana.

Daca am mentionat ieri (sumar) problemele economice care au dus la aceasta scindare, voi incerca in randurile urmatoare sa mentionez cateva din problemele politice, cel putin cele pe care le vad eu in aceasta miscare de refuz britanic.

1. Viziunea britanica a Uniunii Europene a fost intotdeauna ca o “piata comuna” si nimc mai mult. Politica externa a Marii Britanice a fost complet independenta fata de politica aliatilor ei continentali, in afara de scurta perioada din 1956, cand impreuna cu Franta au ocupat Canalul de Suez nationalizat de Egiptul lui Nasser.
2. Toti Premierii britanici de la Edward Heath (anii ‘60) si pana la Tony Blair (2007) au avut o politica divergenta de interesele reprezentate de Franta in particular  si Uniunea Europeana in general. Numai in perioada lui Tony Blair si Gordon Brown s-a ajuns la unele intelegeri, care au permis o coordonare politico-economica. Nu si militara.
3. Din punct de vedere militar si politic (extern), Marea Britanie a generat si a pastrat cu “sfintenie” o alianta cu Statele Unite de multe ori antagonista politicii externe a Frantei cu Jacques Chirac Presedinte sau a Germaniei lui Gerhard Schröder – Cancelar.
4. Marea Britanie s-a vazut intotdeauna fruntasa (daca nu liderul) statelor Europene refractare monedei unice. Lucrurile au fost clare si declarate pe fata. Nu este vorba de statele care nu au putut sa se alature monedei din cauza deficientelor economice interne, ci a celor care au putut, dar nu au vrut.
5. Summitul de ieri a aratat ca lucrurile care s-au intamplat nu au fost prevazute de Guvernul Majestatii Sale.  David Cameron nu si-a pregatit lectiile suficient, din nefericire pentru el nu a avut nici o alta optiune – nici economic si nici privind politica interna, avand in vedere ca bazinul electoral care l-a sprijinit in majoritatea lui este eurosceptic.

Daca Franta se poate bucura de un castig politic, castigul economic este in totalitate al Germaniei. Daca moneda unica a fost creata (tot de francezi) prin fortarea Germaniei de catre François Mitterrand, ca pret al unificarii, pentru a “dezumfla” forta marcii germane si a creea o egalitate monetara, care (el a crezut) va fi benefica Frantei, tot Germania a castigat, camufland adevarata potenta monetara a marcii germane sub acoperirea unei monede unice si stimuland direct exporturile ei.

Citesc cu surpriza si de multe ori cu tristete epitetele lipite Germaniei – un nou Reich, revansa, suprematie, etc., poate in sufletul suporterilor echipelor de fotbal sau ale mini-minoritatii fasciste, de obicei de sorginte est-germana, care si-au plasat mentalul totalitar de la comunism la fascism.

Germania contemporana este cea mai pacifista dintre toate Germaniile istorice, cu doua generatii postbelice care nici macar nu gandesc in termenii atribuiti lor. Constitutia si legislatia germana si institutiile care impun aceasta Constitutie si legislatie sunt printre cele mai puternice din lume si garanteaza continuarea  acestei stari de fapt.

Romania a facut ceea ce trebuia sa faca – s-a aliniat cu cei care au castigat partida, de fapt urmand pozitia poloneza. Cred ca putem spune ca Romania nu s-a aliniat pozitiilor Franco-Germane, ci si-a incercat norocul intr-o pozitie comuna “intermarum” (minus Ucraina) de la Baltica pana la Marea Neagra – Republicile Baltice, Polonia si Bulgaria. Din nefericire, dl Presedinte Basescu inca o data a cazut prada sentimentelor si a trimis o “minge in tribuna” cu declaratiile la adresa Olandei. Parerea mea ca lucrurile puteau fi spuse diferit, desi multi dintre noi am simtit satisfactia suporterilor de fotbal obisnuiti cu “ba’ pe’a mă-ti”.

Marea problema a Romaniei in aderarea la acest “pact bugetar” va fi realizarea tintelor mentionate si traduse  in bugetul national. La o prima privire lucrurile arata aproape imposibile, la o a doua se poate gandi ca singura posibilitate ar fi finantarea din fondurile Uniunii Europene cu o absorbtie de cel putin zece ori mai mare, decat cea actuala. Se poate? Chiar nu stiu, permiteti-mi un dram de pesimism. Viziunea clasei politice romanesti de la guvernare si pana in strafundul opozitiei nu ma poate face sa devin optimist. De la impotenta guvernarii si pana la imbecilitatea si reaua vointa a opozitiei nimic nu ma poate convinge sa-mi schimb parerea.

Daca se poate mentiona un perdant absolut, acesta este fara indoiala Ungaria care s-a balbait profund, asa cum o face de la inceputul mandatului lui Viktor  Orban si a aliantei Fidesz- MIEP. Din nefericire, experienta ungara si o guvernare net majoritara si extremista, intoarce Ungaria la grele vremuri ale anilor ‘20-‘30 ale secolului trecut. De mentionat pentru adevarul istoric ca primul guvern fascist din Europa a fost cel ungar si nu cel Italian, pe care l-a precedat cu aproape 7 ani. Noua constitutie maghiara si noile legi promulgate de Parlamentul maghiar nu au prevestit o reinvigorare a economiei maghiare, ci numai o regresie politica, morala si economica.

In concluzie, daca este sa ne luam dupa o analiza publicata de Reuters si preluata in limba romana de HotNews, un mare castigator ar putea fi BCE (Banca Centrala Europeana) si guvernatorul ei Mario Draghi, citez:

[…] Draghi, care si-a asumat functia de presedinte BCE in urma cu circa o luna, a reusit sa exercite o influenta decisiva, modeland, din culise, forma fiscala a Zonei Euro fara a incuraja tarile sa vada in BCE un salvator.

Diplomatii europeni au afirmat ca BCE a fost implicata indeaproape in discutiile pe tema modificarilor necesare, spunandu-le liderilor UE ce reforme economice ar trebui sa adopte si ce disciplina bugetara ar trebui sa urmeze. Totodata, seful BCE a reusit sa evite presiunea din partea liderilor UE de a sari in ajutorul statelor cu probleme, prin cumpararea obligatiunilor, miscare ce i-ar putea face pe politicieni sa isi diminueze determinarea de a impune reformele economice dure de care tarile lor au nevoie […].

Alti castigatori ar putea fi toti cei din afara Uniunii Europene – Rusia, Statele Unite si China. De ce si cum, poate intr-un articol urmator.

Personal nu cred ca situatia monedei unice, euro, se va imbunatati. La fel de mult nu cred ca situatiiile Greciei si Italiei se vor ameliora. Pana la urma, Europa unita sufera si va reusi sa iasa din criza, la fel ca si noi, cu mult ajutor al cetatenilor lor si o mai mare viziune si calitate umana a conducatorilor ei politici. La sfarsit va propun un articol destul de ingrijorator publicat astazi de BBC-online, care il intervieveaza pe Generalul (american) Martin Dempsey, Seful Statului Major al armatei Statelor Unite.Un alt articol bun de la BBC-online, articol in care trei analisti din tari diferite incearca opinii in legatura cu subiectul analizat de mine. Il puteti citi,  aici.

Pe Curs de Guvernare puteti citi un alt articol semnat de mine in care intreb daca am ajuns la –  Sfârşitul “Secolului American”? Parerea mea o veti citi maine 🙂

89 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Postare noua si frumoasa si pe blogul lui @demeter 🙂

    http://desydemeter.wordpress.com/2011/12/10/post-impresionism-vincent-van-gogh-2/

    Theophyle

    10/12/2011 at 3:36 pm

  2. buna ziua,
    din pacate nimeni, dar absolut nimeni nu stie daca ceea ce s-a convenit la Bruxelles este bine si, mai ales, se poate pune in aplicare.
    eu ma bucur ca Ro a intrat in Euro-Reich
    🙂

    skorpion

    10/12/2011 at 4:35 pm

    • und ich, auch.

      luminita

      10/12/2011 at 5:36 pm

  3. Ar fi bine ca politicienii si noi toti sa acceptam cu speranta ca ,de acum , a fi patriot si nationalist va insemna a fi european.

    tibi

    10/12/2011 at 5:44 pm

  4. Gica Contra se declara Britanic!

    Bujold

    10/12/2011 at 6:06 pm

  5. Intrebare- politica de austeritate va fericii popoarele? Si, daca nu, ce urmari vor fi? Spre ce ne indreptam?

    Bujold

    10/12/2011 at 6:09 pm

    • La o intrebare cu o alta intrebare 🙂 Intr-i firma daca nu ai bani ptr. o investitie si nici vocatie de credit ce faci? Ptr. ca logic este sa reduci cheltuielile, sa incerci sa-ti imbunatatesti performantele si ulterior sa te dezvolti. Ce nu pricep eu cand se vorbeste de austeritate, de ce mediul privat poate si institutiile/statul nu 😦 De ce sa zicem eu pot sa produc cu acelasi nr. de personal sau chiar mai putin, iar statul tb. sa aiba „n” institutii, comisii si comicitii care consuma. Numai cand ma gandesc la nr. de parlamentari si cladirea Parlamentului si uit sa fac calcule.

      mar

      10/12/2011 at 6:40 pm

      • @mar
        Nu la asta ma refer. Ma refer la faptul ca, indiferent de ce este bine si ce este corect, oamenii nu sunt rationali… Adica nu vor accepta foarte usor, daca vor accepta…Si ma intreb, in acest caz, ce v-a urma…

        Bujold

        11/12/2011 at 12:11 pm

  6. Hmm… Si eu sint trist-pesimist dupa ultimul summit UE in legatura cu ce ar putea spera (nu declara!) Romania… Nici nu (mai) conteaza, credeti-ma, ca „dl. Presedinte Basescu a trimis o “minge in tribuna” cu declaratiile la adresa Olandei.” Pe malurile Dimbovitei nu sintem tari in analize si strategii de politica externa, asta e adevarul. (Ar fi reusit mai mult decit dl. Baconschi, dl. Bogdan Aurescu? Probabil ca da, dar nu mult mai mult. Si asta pentru ca un singur om nu poate inlocui think-tank-uri de analize serioase si interpretari PERSONALE, nu compilatii de prin presa externa europeana…)

    À propos de presa externa europeana: am citit articolele semnalate de pe BBC-online. Aici avem, draga Theo, primul dezacord: nu mi s-au parut mai demne de semnalat (cu osebire parerile generalului Dempsey) decit altele . Sa mai lasam sa se decanteze evenimentele, parca ce avem de facut?…

    Observator

    10/12/2011 at 6:18 pm

    • Observator salut 🙂
      1. il cunosc bine pe Dempsey – omul nu vorbeste niciodata prosti! Spune f. putin dar cum trebuie;
      2. Chestie de opinie :).

      Theophyle

      10/12/2011 at 7:16 pm

  7. Salut!
    Multe afirmatii formulate ca si postulate in postarea gazdei noastre.
    As indrazni prea mult ca la subpunctele notate, cele de la nr.1 si pana la nr. 3 sa fie mai argumentate cu date si trimiteri la documente din care sa intelegem ce anume intarest acest punct de vedere?
    Scuze pentru deranj…..

    andrzej

    10/12/2011 at 6:26 pm

    • andrzej,
      ai potentialul de a enerva si un sfant! Eu nu sunt sfant 🙂 Articolul este o opinie personala – punct. Take-it or leave-it. Este un articol de blog. Unde naiba vezi tu in presa (pe bani) ca cineva iti argumenteaza ceva sau iti da bibliografie. Baiatule deschide niste carti si vei gasi argumentatia la tot ceea ce spun.

      Theophyle

      10/12/2011 at 7:11 pm

  8. andrzej,
    putina atentie: „punctele” la care faci referire sint opinii personale ale lui Theophyle.
    Scrie foarte clar Theophyle: „, voi incerca in randurile urmatoare sa mentionez cateva din problemele politice, cel putin cele pe care le vad eu „.
    Ce nu e clar?

    dilematic

    10/12/2011 at 6:53 pm

  9. O schimbare acum observata (asta e daca postez rar 😛 )
    Si am aparut cu @ dilematic.

    victor L

    10/12/2011 at 6:58 pm

  10. La temă, reţin acest aspect:

    „Romania a facut ceea ce trebuia sa faca – s-a aliniat cu cei care au castigat partida, de fapt urmand pozitia poloneza. Cred ca putem spune ca Romania nu s-a aliniat pozitiilor Franco-Germane, ci si-a incercat norocul intr-o pozitie comuna “intermarum” (minus Ucraina) de la Baltica pana la Marea Neagra – Republicile Baltice, Polonia si Bulgaria. Din nefericire, dl Presedinte Basescu inca o data a cazut prada sentimentelor si a trimis o “minge in tribuna” cu declaratiile la adresa Olandei. Parerea mea ca lucrurile puteau fi spuse diferit, desi multi dintre noi am simtit satisfactia suporterilor de fotbal obisnuiti cu “ba’ pe’a mă-ti”.

    De acord, cu o singură observaţie: eu chiar mă simt mîndru dacă preşedintele ţării mele, nu mai acceptă umiliri, indiferent din partea cui, vin acestea. Dacă personaje care se cred importante în concertul european îşi permit să trimită Ro la colţ numai pentru că aşa li se năzare dumnealor, cred că este benefic pentru toată lumea să înţeleagă faptul că Ro, este la fel de îndreptăţită ca orice altă ţară, la tratament egal.

    Tiberiu Orasanu

    10/12/2011 at 7:46 pm

    • Salut tibi 🙂

      O problema – in relatiile intre state doctrina “ba’ pe’a mă-ti” nu prea este eficace 🙂

      Theophyle

      10/12/2011 at 8:05 pm

      • Salut, Teofil 🙂
        Nici în doctrina „capul plecat sabia nu-l taie”, nu cred. 🙂

        Tiberiu Orasanu

        10/12/2011 at 8:25 pm

  11. Si eu ma simt ingrijorat, ca sa atingi 0,5% deficit trebuie facute multe sacrificii, ati vazut cu totii ce s-a intimplat in 2011. Cred ca ar fi trebuit sa negociem ceva si nu neaparat Schengen-ul, poate ar fi trebuit sa negociem ceva pe absorbtia de fonduri – acest lucru ne-ar fi ajutat sa micsoram efortul bugetar. Nu prea avea de ales presedintele, e criticat degeaba.

    bigone

    10/12/2011 at 7:47 pm

    • @bigone,

      pe fonduri nu prea avem ce negocia.
      este vorba de miliade de euro – fonduri europene/structurale – care doar asteapta sa fie luate…
      birocratia este uriasa si nu stiu de ce dureaza atit de mult de la momentul declansarii intentiei de a accesa fonduri europene la firma „x” pina la incasarea efectiva a banilor – uneori pot trece 2-3 ani….bataie de joc.

      skorpion

      10/12/2011 at 7:56 pm

      • bigone, skorpi salut 🙂
        chiar nu vad cum ajungem la 0.5% si nu vad cim sporim absorbtia 😦

        Theophyle

        10/12/2011 at 8:06 pm

  12. skorpion

    10/12/2011 at 7:59 pm

    • pacat 😦

      Theophyle

      10/12/2011 at 8:07 pm

    • 😀 n-a cumparat omul marihuana si bulbi de lalale…
      vorbea despre zarzavaturi, nu despre legume.

      Sare'n Ochi

      10/12/2011 at 9:38 pm

  13. Deficitul bugetar, a fost inventat de politicieni în propriul lor beneficiu.
    Bancherii au partea lor substanţială din acest tort.
    De plătit, plătesc întotdeauna, generaţiile viitoare.
    Aici este problema: politicienilor nu le mai pasă de viitor ci, numai de propriul lor prezent electoral; adică, de setea lor de putere cu orie chip.
    Consecinţele se văd: ţări despre care se credea că sunt dezvoltate atît ca democraţie cît şi ca economie, au intrat într-un impas lugubru.
    Despre asta este vorba, cred: nu se mai poate trăi pe veresie.
    Atît ai, atît consumi, punct.

    Tiberiu Orasanu

    10/12/2011 at 8:05 pm

  14. Senatori republicani din Statele Unite au introdus o propunere de lege prin care solicita retragerea celor 100 de miliarde de dolari pe care Washingtonul i-a pus la dispoziţia Fondului Monetar Internaţioonal (FMI) pentru a creşte rezervele acestuia.

    „Să forţezi contribuabilii să salveze state providenţiale burtoase din Europa este nerezonabil şi imoral”, a explicat Tom Coburn, unul dintre cei 26 de senatori care susţin propunerea.

    Gata cu asistenţa pentru FMI

    Iniţiativa legislativă a republicanilor care se numeşte plastic ,,No More IMF Bailouts Act”,

    skorpion

    10/12/2011 at 8:17 pm

  15. Buna seara, buna seara.
    Theophyle, intru totul de acord cu cele scrise de tine. Nici eu nu cred ca euro va incepe sa se simta mai bine dupa acordul asta. Din contra. Eu imi mentin ideea ca acest pol de putere conturat in jurul Germaniei va avea o moneda unica ptr unele state membre si poate alta moneda ptr alte state ca Grecia, Spania poate si Italia. Dar lucrurile astea nu se vor intampla peste noapte. Romania a ales cea mai buna solutie in acest moment. Probabil unica valabila.
    Nu sunt insa de acord cu tine in privinta Olandei care joaca, in ciuda presiunilor Germaniei, ptr publicul propriu. Asa ca Basescu face actualele afirmatii ptr propriile tribune. Si are nevoie de sprijinul publicului in urmatoarele luni ptr ca va trebui sa traga ca de niste pisici moarte si de PDL, si de opozitie ptr a pune in aplicare deciziile Consiliului.

    clemycali

    10/12/2011 at 8:20 pm

  16. Da, nici eu nu cumpar zarzavaturi olandeze.
    Ce sunt alea zarzavaturi olandeze?
    deci achiesez la ce-a zis Base. 😆

    luminita

    10/12/2011 at 8:43 pm

    • Seara buna
      Da, Lumi, dar nu esti presedinte!

      ela

      10/12/2011 at 9:20 pm

  17. Salut
    Pentru cine nu isi aminteste: Olanda a ajutat in mod clar disidenta in Romania, diplomatii olandezi au fost de un ajutor nesperat, pentru cei ce se impotriveau dictaturii, in timp ce Ceausescu se plimba cu caleasca ER. Sper ca atunci cind va fi Oprescu presedinte si Ponta premier, Guvernul majestatii sale regina va fi la fel de intransigent la derapajele romanesti.

    Un tanar de stanga

    10/12/2011 at 8:52 pm

    • Salut, tinere 🙂
      Dacă te referi la episodul Culianu, cred că acela a fost un episod izolat.
      Respectiv, o universitate nu a acceptat punctul de vedere al unui ambasador român (Pop sau cam aşa ceva), care a protestat împotriva angajării lui Culianu în Universitatea din Groningen.
      Extrapolăm?

      Tiberiu Orasanu

      10/12/2011 at 8:59 pm

      • Salut prietene tibi 🙂
        Nu numai
        Ambasadorul Coen Stork invita la ambasada frecvent disidentii , o metoda ca disidentii sa nu fie arestati de securitate : Andrei Plesu, cu Mircea Dinescu, cu familia Oroveanu, cu Mariana Celac… Hugh Arbuthnott i-a invitat pe dizidentii romani la Ambasada Marii Britanii
        Plesita i-ar fi luat gitul lui Paul Goma daca nu era in contact cu diplomat olandez

        Un tanar de stanga

        10/12/2011 at 9:57 pm

  18. Seara buna
    Dupa mega controalele de la granitele tarii impotriva lalelelor olandeze , bineinteles ca boicotarea zarzavaturilor olandeze va duce Olanda la sapa de lemn si vor schimba imediat atitudinea fata de Romania . 😆
    Unori acest presedinte da cu bita in balta mai rau decit Ponta sau Crin . 😦
    E lipsit complect de simtul ridicolului ?

    Ștefan A.

    10/12/2011 at 8:54 pm

  19. Cred ca asta cu Olanda o face ca da bine si la cetateanul nationalist. Ca de ieri am vazut destule comentarii care se cainau ca ne pierdem suveranitatea, bla ,bla. Asa ca olanda pica numai bine de tap ispasitor, sa se racoreasca si astia pe cineva.

    Aha

    10/12/2011 at 9:11 pm

    • Seara buna 🙂
      Pertinent punct de vedere! Mai ales ca exact in locul ala se aflau si vuvuzelele care au preluat informatia.
      Nu a fost cea mai eleganta si diplomatica opinie, dar uneori este bine sa mai si ataci.
      Cred ca Traian Basescu a reactionat din nou ptr. ca dimineata am vazut replica Premierului Olandei care a reactionat la declaratia de ieri.

      mar

      10/12/2011 at 9:33 pm

  20. seara buna Theophyle all 🙂
    De acord cu postarea.In foarte putzine cuvinte la o postare trecuta aminteam de necesitatea majora de a fi ancoratzi cu o parama solida de Germania(celelalte parame care pe unde,importante desigur si ele)
    Oricum era singura optziune ,o europa unita,si este in continuare singura optziune, destinul nostru european.Cat de mult am fost lasatzi in fundul gol(mai avem vreo 20% din industria/economia „veche”) cat de mult suntem legatzi de UE nici nu se putea alta solutzie,cred si eu.O izolare la raspantia de toate felurile pe care o traversam acum ne-ar fi scufundat de tot.Oricum stii mult mai bine.
    Defapt am un foarte placut sentiment de deja-vu.Foarte multe din problemele discutate pe acest blog la postarile tale inca de acum un an sau si mai bine sunt probleme cu care se confrunta acum mai toata lumea.
    La sfarshitul lui martie(am verificat 🙂 ) avertizai asupra „rolului” european pe care ar putea ca sa-l aiba piratul si efectele asupra internului.
    Aici mi-as dori o opinie avizata a lui City legat de art.148 din const. in special alin.4 ((4) Parlamentul, Preşedintele României, Guvernul şi autoritatea judecătorească garantează aducerea la îndeplinire a
    obligaţiilor rezultate din actul aderării şi din prevederile alineatului (2).
    Inaintea conferintzei piratului,cu cateva ore chiar 😆 ziceam in gluma(dar de fapt chiar foarte serios) de posibilitatea revizuirii constitutziei chiar mai mult decat cerintzele ue.
    Spuneam odata ca piratul va trece cu tavalugul peste tot si vom avea pana la sfarshitul mandatului sau tot ce si-a propus(revizuire,regionalizare,etc) Piratul ar mai avea nevoie de un mandat 😆 dar cum nu poate ,ar cam trebui ca sa se grabeasca.
    ps.legat de faza cu Olanda sunt de parere,la fel ca Tibi si Clemy.Si-n plus e stilul sau inconfundabil 😆
    popor de mamaliga cum suntem,si care implodam odata la 100 de ani ,de nishte curaj am avea nevoie.Si daca la nivel de mentalitate publica e mai greu ,macar la cele mai inalte nivele sa fie manifest. 😆

    mircea

    10/12/2011 at 9:36 pm

    • Salut mircea
      Domnul presedinte stie bine ca nu are nici o sansa sa modifice constitutia . O stia si cind a oferit acesta optiune la alegeri . Stia si mai bine ca anumite propuneri logice dar imposibil de aplicat fara o majoranta de 2/3 in parlament sint bune doar pentru a aduce voturi in plus unui partid sau unui candidat presedinte .
      In alta ordine de idei , doamna Udrea e mereu cu remanierea in gura . Nu stabilitate la nivel de guvernare , nu idei sau strategie ci doar noi funduri pe aceleasi fotolii . Rezulta ca la „nivele inalte” e doar ciolanul ca interes si gata .
      Privind din departare situatia politice nationala , impasul e starea actuala . Au fost consumate toate munitile cu reforme , anticoruptie , etc si acum nu se mai stie ce sa se arunce „boborului” ca momeala . Ulciorul nu merge de multe ori la apa . 🙂

      Ștefan A.

      10/12/2011 at 9:50 pm

      • Salve Stefan 🙂
        Parerea mea e ca ramane de vazut.Mi-e greu sa cred ca la nivel macro piratul (si inca niste oameni)gandeste/gandesc in termenii astia.Constrangerile politice interne pot fi surmontate si prin presiuni externe.Daca pana la sfarshitul anului se semneaza acordul,daca in alte state membre incep nishte actziuni in sensul noilor cerintze ue,cu termene foarte clare etc.,(cam multzi de daca),dar nu piratul e prins cu chilotzi-n vine 😆
        In rest e materialul clientului,stii cum se zice. 😆

        mircea

        10/12/2011 at 10:05 pm

  21. Eu chiar nu intelleg de ce vi se pare nepotrivita adresarea lui Base catre Olanda.
    Pana la urma le-a zis-o bine : „Voi cu consumul de droguri legalizat , noi luptandu-ne cu traficul catre voi. .”

    luminita

    10/12/2011 at 9:50 pm

    • EXACT, lumi. 🙂
      Despre asta este vorba: nu suntem obişnuiţi ca şeful statului nostru, să pretindă respect în numele nostru. Apoi, ne mirăm că lumea NU ne respectă.
      Chapeau!

      Tiberiu Orasanu

      10/12/2011 at 10:00 pm

      • Salve Tibi 🙂
        Asta spuneam si eu. 🙂
        Prea suntem privitzi de sus cu sau fara ingaduintza.Cand francezii sau italienii ne-au luat peste picior(fazele cu tziganii),cu simtzul masurii,al ridicolului,dar mai ales al umorului s-a ripostat pe diverse canale(radio,tv etc cam firave dar tot e ceva) inclusiv Baconschi intr-un limbaj adecvat diplomatic dar ferm s-a implicat.Aparent miza mica,insa legat de Schengen miza este desigur mult m a i mare.De acord cu voi,Lumi,Victor si Clemy

        mircea

        10/12/2011 at 10:18 pm

    • Salut luminita
      Italienii au criminalitatea organizata cea mai puternica din Europa . Asta nu a impiedicat sa fie in Schengen deoarece mai baga in puscarie pe ani buni mafiosi sau oameni politici corupti de mafie . Inclusiv fosti ministri .
      La noi in afara de arest preventiv mai mare de un an dar far o sentinta nici macar de primul grad , de aminari peste aminari in procese grele , cu ce astupam gura celor care ne critica ? Cerind boicotarea zarzavaturilor ?
      Eu stiu ca un tren defect care sta oprit se injura dar se repara . Noi momentan doar injuram . 🙂

      Ștefan A.

      10/12/2011 at 10:01 pm

  22. Sa nu fim mai catolici decit Papa a zis cineva.
    Adica, „Jac si Rac” poate sa spuna ca era mai bine daca taceati, ori Nicoleon poate face orice fel de gesturi catre Basescu ori premierul britanic, Merkozy pot face alte gesturi cind aud de Berlusconi si Italia, in Wikileaks limbajul, uneori, numai diplomatic nu e, Schroder, in alegeri, a facut tot felul de afirmatii despre americani, Putin tot pe americani ii acuza ca destabilizeaza Rusia cu demonstranti; doar seful Statului Roman trebuie sa fie stilat ca un gentlemen din romanele englezesti. Bineinteles ca l-as vrea pe seful statului un tip stilat, bun vorbitor, civilizat, dar politician ca Basescu.
    Cautati-mi unul.
    @ Un tanar de stanga,
    imi pare rau sa te anunt, dar disidenta din Romania a fost pentru obtinerea pasapoartelor de plecare definitiva din tara. Departe de ce a facut Michnik ori Havel. Aia au ramas in tarile lor chiar facind puscarie.

    victor L

    10/12/2011 at 9:57 pm

    • lasa Victore ca nici tu nu esti Enrico Carusso iar eu Shakespeare. 🙂 O stiu fara sa ma anunti cu parere de rau 🙂 Romanii au avut si ei o dizidenta pe masura lor. In schimb Olanda ne-a ajutat. Si acum ambasada Olandei impreuna cu Institutul de investigare a crimelor comunismului spirjina diverse proiecte cum ar fi Proiectul educaţional Drepturile Omului în Istoria Recentă a României.

      Un tanar de stanga

      10/12/2011 at 10:14 pm

  23. Stefan,
    nu ai un pisoi pentru mita asta? „O pisica din Italia a devenit cea mai bogata felina din lume, dupa ce a mostenit 10 milioane de dolari de la stapana sa adoptiva, transmite Telegraph. „

    victor L

    10/12/2011 at 10:05 pm

    • 😆

      mar

      10/12/2011 at 10:12 pm

    • Salut victor L
      Nu e primul caz . 🙂 oricum cele 10 milioane trebuie sa asigure citez „o viata demna pisicii” dar si sa fie folositi in sustinerea financiara a unor azile pt. animale si persoane sarace . Pentru asta , proprietara defuncta a numit si 3 avocati care sa supravegheze modul de cheltuire a banilor . Mai bine asa deoarece in lipsa de urmasi umani 🙂 mostenirea intra in fondurile statului .

      Ștefan A.

      10/12/2011 at 10:13 pm

  24. stefan,
    da,
    daca nu pot boicota altfel refuzul Olandei de a ne primi in Schengen, atunci refuz sa cumpar zarzavaturile ei plastifiate din supermarket.
    Si achiesez la reactia lui Base.

    luminita

    10/12/2011 at 10:09 pm

    • Lumi, nu pierzi nimic ptr. ca sunt oribile, scartzie. Fara gluma, mare parte din legumele respective sunt produse pe substrat anorganic (vata minerala, coaja de nuca de cocos) cu ajutorul a 3 solutii nutritive alimentate prin pipete si apa, un adevarat proces chimico biologic care susbstituie procesul natural. Fireste ca in aceasta situatie si hibrizii sunt specifici, ca atare rezulta culoare si cam atat.

      mar

      10/12/2011 at 10:17 pm

      • sunt groaznice 😦

        mircea

        10/12/2011 at 10:20 pm

        • deja mi s-a facut rau. 🙄

          luminita

          10/12/2011 at 10:49 pm

    • Bravo tie luminita 🙂
      Eu in schimb chemam la raport procurorul general al Romaniei , ministru justitiei , intregul CSM si judecatorii ICCJR . Inchideam toti in o camera si le spuneam : iesiti de aici doar cind gasiti o metoda comuna , condivizibila , de a scurta timpul proceselor si a inlatura suspiciunile internationale asupra natiunii . Pina atunci , spor la munca si sper sa nu muriti de foame . 😆

      Ștefan A.

      10/12/2011 at 10:18 pm

      • raule 😀

        mar

        10/12/2011 at 10:23 pm

        • Salut mar
          Diferenta intre fapte si vorbe . 😆

          Ștefan A.

          10/12/2011 at 10:26 pm

      • Pune presiune si pe asta UE. 😆 Cand un sheriff federal vine in Durango Texas,ii zboara ancheta de sub nas sheriffului local.Cu judgii nu stiu cum e 😆

        mircea

        10/12/2011 at 10:25 pm

      • Daca o fi sa murim noi, romanii, vreodata de foame, in nici un caz nu ni se va trage de la lipsa zarzavaturilor si a legumelor din platic importate din EU si din Olanda mai ales.

        luminita

        10/12/2011 at 10:35 pm

  25. tinere de stinga,
    crezi tu ca nu sint Carusso; nu mi-ai auzit ragetele 😛

    victor L

    10/12/2011 at 10:30 pm

    • daca tu esti Carusso, eu sunt Angela Merkel.

      luminita

      10/12/2011 at 10:51 pm

  26. Cand Europa da in clocot tampitii cu pretentii de oameni politici fac declaratii halucinate – „Ma gandeam la decizia de ieri a presedintelui, care nu a consultat nici poporul, nici elita conducatoare a poporului sau. A spus da, noi, Romania, ne angajam in 0,5% deficit structural. Corect ar fi sa intelegem ce se intampla in anul 2012 cu noi, daca s-a luat acest angajament.” Oare asta se considera elita conducatoare sau seful lui face parte din aceasta categorie :mrgreen:
    http://www.ziare.com/iulian-iancu/stiri-iulian-iancu/iulian-iancu-psd-despre-guvernanti-sunt-orbiti-si-de-putere-sunt-orbiti-de-bani-1138958

    mar

    10/12/2011 at 10:32 pm

    • da, mar,
      ce se va intampla cu ei, tembelii ?
      Asta-i de fapt blestemul nostru, ca nu-i avem decat pe ei, tampitii.

      luminita

      10/12/2011 at 10:57 pm

  27. …….cu trei luni inainte de alegeri, nimeni nu mai munceste”, a mai opinat Elena Udrea

    unde nu se mai munceste? la firme private? la cele de stat? in scoli? in spitale? in magistratura? pe cimpie, pe ogoare???????etcetc??

    de fapt ea s-o fi referit la parlament, alta explicatie nu gasesc…restul lumii isi vede de traba ei.

    skorpion

    10/12/2011 at 10:48 pm

    • de unde-ai scos citatul?

      luminita

      10/12/2011 at 10:52 pm

      • din ziare.com ca urmare a invitatiei primite de la irealitatea tv.

        skorpion

        10/12/2011 at 11:00 pm

  28. Buan seara,
    Monica Macovei la Profesionistii pe tvr1

    cedric

    10/12/2011 at 11:12 pm

    • Tocmai s-a terminat, voiam sa semnalez emisiunea, dupa parerea mea doamna Macovei a fost senzationala, monumentala, reconfortanta…

      Mag

      11/12/2011 at 12:13 am

  29. buna seara
    remarca lui basescu cu olanda a fost bine primita „in culise”;
    @stefan a nu se amesteca mere cu pere:schengen inseamna conditii tehnice si atit nu MCV;daca ar fi dupa mine ,e bine ce face olanda,le mai pune niste ardei la c.. dar revin e vorba de indeplinire conditii tehnice;parca europa de vest este renumita si prin faptul ca se joaca dupa reguli previzibile si stabilite;olanda le-a schimbat si motivul este intern,olandez,nicidecum coruptia din romania
    si in general,daca tot se aresteaza si se condamna atitia in italia de ce naiba creste exponential coruptia si crima organizata?

    intamplator

    11/12/2011 at 12:04 am

  30. Daca n-ati vazut-o pe Monica Macovei, ati pierdut mult.
    Deviza ei :
    „Nu ma las si nu va las”!
    Si -a schimbat si coafura, arata foarte bine.

    cedric

    11/12/2011 at 12:12 am

  31. @tds
    daca olanda a sprijinit dizidenta romana nu inseamna ca trebuie sa aibe mereu dreptate si ca trebuie sa fim de acord cu ea;
    dupa logica asta romania ar fi trebuit sa sprijine pozitia britanica ca in aprilie 1999 in parlamentul roman tony blair a anuntat ca romania va incepe negocierile de aderare si anglia chiar a folosit toate pirghiile sa inceapa;
    daca le punem in balanta sprijinul dizidentilor e mai putin important ca sprijinul de aderare
    repet ,cred ca olandezii sunt adevaratii „nemti” ai europei,dar aici pur si simplu sunt contra pentru o negociere interna a lor

    intamplator

    11/12/2011 at 12:19 am

  32. Intimplator draga 🙂
    nu imi pune in circa intentii pe care nu le am.
    Am subliniat ca Olanda ne-a ajutat de mai multe ori pe noi poporul si nu „tagma jefuitorilor „” si ca ma ingrijoreaza faptul ca dupa ce intram in Shengen vesticii nu prea vor mai avea instrumente anti derapaj.
    Pina in momentul in care presedintele Romaniei : Antonescu sau Mircea Diaconu nu vor mai tolera amesticul in trebili interne ale patriei noastre
    In rest de politica de a nu ne „ploconi” am mai auzit….

    Un tanar de stanga

    11/12/2011 at 8:23 am

  33. Buna dimineata!

    cedric,
    am cautat in arhiva tvr inregistrarea emisiunii Profesionistii si am constatat ca aseara nu fusese, ci vineri, 9.12.2011 dar cu alt invitat, nicidecum cu Monica Macovei.
    Sigur asta era emisiunea? 😯

    luminita

    11/12/2011 at 8:50 am

  34. Buna dimineata,
    DA, a fost Monica Macovei si nu scria reluare deci a fost emisiune noua, mai ales ca n-am mai vazut-o pe Monica Macovei cu lookul de aseara.
    Nu stiu ce a fost vineri, probabil ca inca nu au trecut emisiunea de aseara in arhiva. Va aparea precis pe site-ul Eugeniei Voda unde sunt toate emisiunile ei , inregistrate.
    In alta ordine de idei, un articol excelent:
    http://www.ziare.com/politica/politica-externa/in-sfarsit-europa-se-va-ocupa-serios-de-romania-1138973
    Mi-au placut toate articolele scrise pana acum de acelas autor. Ma isunt si ziaristi lucizi si neaserviti.

    cedric

    11/12/2011 at 9:19 am

  35. Si-a schimbat look-ul dna Monica Macovei ? Asta nu are sigur de aface cu politicul ci cu viata sentimentala. 🙂

    Un tanar de stanga

    11/12/2011 at 9:24 am

    • Poate s-a saturat sa tot fie criticata pentru faptul ca nu acorda prea mare atentie exteriorului. Nu stiu motivele dar mie mi-a placut cum arata. Noua coafura ii punea in evidenta ochii – foarte frumosi si expresivi!

      cedric

      11/12/2011 at 9:29 am

      • Ca sa iti schimbi look-ul dupa zeci de ani inseamna ca nu gura lumii e de vina, ci altceva mai puternic.

        Un tanar de stanga

        11/12/2011 at 10:09 am

  36. Iar site-ul Eugeniei Voda este:
    http://www.eugeniavoda.ro/ro/emisiuni

    cedric

    11/12/2011 at 9:26 am

  37. cedric,
    multumesc !
    dar din pacate inregistrarea emisiunii de aseara este cu Mihai Sora, nicidecum cu Monica Macovei.

    luminita

    11/12/2011 at 9:36 am

  38. cedric,
    parc-as fi in Twin Peaks. 😯

    luminita

    11/12/2011 at 9:38 am

  39. O sa apara si inregistrarea cu emisiunea de aseara. Daca o gasesc pe undeva, va dau linkul.
    Oricum, Eugenia Voda a avut o haina „de camuflaj”, aluzie la misiunile pe care le-a avut Monica Macovei in Bosnia!

    cedric

    11/12/2011 at 9:45 am

  40. buna dimineata! 🙂

    Cedric, iti propun si propun la toata lumea: citit cu atentie articolele lui Alex Avram de pe ziare.com. Nu sunt foarte dese, insa sunt excelente, comenteaza de parca ar citi sau face parte din comunitatea Politeia. Nu doar descrie situastii, ci le si comenteaza cu mare acuitate, facind analize mult suoerioare altor autori de articole.

    E al treilea sau al patrulea articol foarte bun pe care il citesc. Prima oara credeam ca e o intirmplare, a doua oara ca citeste Politeia, insa dupa aceea am vazut ca el scrie constant asa.

    Cetatean

    11/12/2011 at 10:29 am

    • Exact asta am constatat si eu. Cred ca am mai dat pe blog vreo doua linkuri la articolele lui. Imi face placere sa-l citesc.

      cedric

      11/12/2011 at 10:39 am

  41. asta e un alt articol foarte bun care mi-a atras atentia. Despre Justitie.

    http://www.ziare.com/stiri/justitie/casarea-romaniei-la-inalta-curte-opinii-1128209

    Cetatean

    11/12/2011 at 10:32 am

  42. Buna ziua 🙂
    postare noua!

    Theophyle

    11/12/2011 at 10:41 am


Comentariile sunt închise.