Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Naţiune, stat naţional, uniune statală (fragmente)

Ma voi folosi in aceasta introducere de ajutorul oferit de cativa istorici moderni, doi dintre ei contemporani noua. In primul rand ar fi raposatul Arnold J. Toynbee (1889 – 1975), al doilea – Niall Ferguson (n. 1964) si ultimul Neagu Djuvara. Daca pe primul il respect fara a-l iubi, pe al doilea il inteleg fara a fi de acord cu multe din tezele lui, iar pe al treilea il iubesc si respect – chiar daca unele dintre tezele lui sunt putin anacroniste, le accept instinctiv.

Arnold Toynbee, mare istoric, care si-a schimbat destul de des opiniile, si-a mentinut una cu tarie. Opinie pe care nu putem sa nu o acceptam cu totii astazi. Statul national a distrus in Europa o sumedenie de natiuni. Referindu-se la dezintegrarea Imperiului Otoman si situatia din Balcani si Asia Mica, scria respectabilul istoric ca dezintegrarea Imperiului Otoman si formarea   statului national Turc a provocat de facto primul holocaust din istoria moderna, cel al armenilor si a dezradacinat sute de mii de oameni, crestini greci, din Asia Mica. Este mai mult decat clar ca ranile produse sunt departe de a se fi vindecat. O vedem in animozitatile  dintre greci si turci pretudindeni, dar in special intr-un stat membru al Uniunii Europene, Cipru. Dupa acest episod tragic si aceste rani inca nevindecate, cum ar putea convietui aceste doua popoare intr-o entitate unificatoare!

Niall Ferguson este un tanar (relativ) istoric, care detine o lista de titluri academice cat o zi de post. Ferguson este profesor de istorie la Harvard University şi Harvard Business School, Senior Research Fellow la Jesus College (Oxford), Senior Fellow la Hoover Institution (Stanford) şi profesor de istorie şi relaţii internaţionale la London School of Economics. Deci omul stie si ce scrie si ce vorbeste. Trebuie sa recunosc ca Niall Ferguson este mult mai de dreapta decat mine si asta nu o spun cu invidie. Intr-o carte recenta, tradusa si in limba romana si aparuta acum cateva luni, “Civilizatia. Vestul si Restul” (Civilization: The West and the Rest – 2011) sustine autorul ca din secolul al XV-lea occidentul crestin reuseste sa echilibreze si pana la urma sa devanseze si sa-si mentina hegemonia pentru o lunga perioada de timp. Conform timpurilor pe care le traim, Ferguson se foloseste de metafora celor şase „killer applications”, care au reusit sa produca acest progres european lasand insa si urme si creand anumite animozitati interne intre popoarele Europei. Ferguson foloseste metafora mentionand ca ceea ce a produs progresul spre hegemonie au fost: competitia, stiinta (aplicata), democratia, medicina, consumerismul  si etica muncii (de sorginte protestanta).

Ultimul istoric care ne va calauzi in acest mic demers istoric este Neagu Djuvara. Djuvara este un  onest intelectual, nu are agenda si nici nu forteaza continutul pentru a intra in tiparul unei teorii. Este un lucru extrem de apreciabil, in istoriografia romaneasca in special. Cartea lui  “Civilizatii si tipare istorice”, care a fost si teza lui de doctorat, nu numai ca este scrisa de un istoric roman este speciala prin  perspectiva multi-dimensionala pe care o propune. Majoritatea cartilor de istorie, in special cele plictistoare, sunt bidimensionale, un fel de desene egiptene antice, care sunt frumoase (uneori), dar lipsite de esenta pe care o rationalizeaza perspectiva.

Citind cartea lui Djuvara, Brussel-ul de astazi se poate desfasura in toata splendoarea lui, putem vedea pe cei pe care Djuvara ii numeste “marginali” si pe cei pe care autorul ii descrie “centrali”. Intr-un fel sau altul putem deslusi semnele stagnarii si pe unele locuri ale descompunerii vechilor puteri occidentale si aparitia celor noi marginali, care incet, dar sigur cuceresc lumea adaptandu-se si adaptand-o la noile mentalitati.

Daca statul national  este un element istoric destul de nou, aparut in secolul al XVII-lea, consolidat un secol mai tarziu si ajuns la maturitate spre sfarsitul secolui al XIX-lea, celelate doua elemente din care am compus titlul eseului au existat mai dintotdeauna. Ma refer bineinteles din clipa cand populatiile au incetat sa migreze si s-au stabilit intr-un teritoriu dezvoltand o agricultura – la inceput de subzistenta, mai tarziu – acumulatorie si prin surplusul creat s-au dezvoltat toate celelalte elemente ale unei economii.

Conform majoritatii definitiilor, o natiune implica un teritoriu comun, o limba comuna, traditii comune, de multe ori o religie comuna si un mit fondator.  In timp lucrurile s-au complicat si teritoriul comun a disparut uneori, schimbat fiind  geocentrismul national cu alte elemente, de obicei ideologice. In multe cazuri parti ale entitatii nationale  s-au divizat religios si de alte ori  miturile si traditiile au devenit diferite. Personal, ar fi interesant sa cunosc datele statistice prin care romanii s-ar considera in primul rand romani si dupa acea moldoveni, ardeleni, olteni, munteni sau viceversa.

In antichitatea timpurie, “uniunile statale” sau daca doriti imperiile erau de cele mai multe ori multinationale si aproape intotdeauna generate de subjugarea unor natiuni de catre alte natiuni. Aceste imperii multinationale constituiau adesea un furnal care genera noi civilizatii, creand natiuni mai mari prin imprumutarea obiceiurilor, culturii sau religiei de la cei subjugati (cazul greco-latin) sau mai tarziu de la cuceritori spre noii supusi. Cred ca acest proces este descris extrem de concludent de Neagu Djuvara in cartea pe care am amintit-o mai sus.

Rareori in antichitate o idee a generat o uniune  stabila, permanenta si durabila, de fapt cam niciodata, in afara unor exemple minore si fara durata in arhipelagul elen. Prima idee unificatoare si nu prin subjugare sau forta armata s-a nascut acum aproape 2000 de ani in mintea unui evreu pe drumul Damascului, Saul din Tarsus, transformat prin iluminarea divina in Pavel sau Paul, Apostolul natiunilor.

Indiferent daca o doresc milioanele de europeni multiculturalisti sau nu o doresc, drumul spre Europa a inceput atunci. Chiar daca “Constitutia lui Valéry Giscard d’Estaing” nu a fost acceptata niciodata si “Proiectul Penelopa” a devenit cateva pagini de hartie uitate mai de toti, un lucru ar trebuie sa fie clar –  traditia crestina a Europei si ideea unificatoare a Apostolului Pavel sunt Europa in care traim cu totii. Aceste randuri nu au nici o legatura cu religia per-se, ci cu filozofia faptelor – nu forta bruta, ci forta argumentelelor.

Puteti citi intregul eseu pe Cronica Europena – prima parte si a doua parte.

92 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Offtopic: daca intereseaza pe cineva un top al gigacaloriei pe tara.
    http://giorno24.blogspot.com/2011/11/topul-gigacaloriei-2011.html

    mac gregor

    25/11/2011 at 4:39 pm

  2. desydemeter

    25/11/2011 at 5:05 pm

  3. daca de pe Drumul Damascului a inceput proiectul Europei unite, undeva s-a pierdut iluminarea, intelegerea… frumos material.
    off-topic (dar on-ziua de azi): Teoria ca și teoria, dar practica ne omoară. Și când vine un mare practician al corupției, eurodeputatul auto-suspendat din PSD Adrian “Hidrogen În Exces În Apă” Severin să ne vorbească despre fenomenul pe care-l stăpânește, sub înaltul patronaj al altui specialist în corupție, Adrian „Nepotul Mătușii Tamara” Năstase, noi ce facem – ne indignăm?! De ce? Lăsați omul să ne împărtășească tot ceea ce știe despre “Mita contra amendamente” “bazele adevărului istoric privind fenomenul corupției” și despre efectele corupției din România în relațiile internaționale ale țării noastre. El știe.
    http://sareinochi.com/2011/11/25/de-ce-poate-adrian-severin-conferentia-despre-imaginarul-mitei-la-romani-alt-motiv-decat-acela-ca-este-specialist/

    Sare'n Ochi

    25/11/2011 at 5:25 pm

  4. mar

    25/11/2011 at 5:40 pm

  5. f. bine, dl. boc a actzionat imediat, de felicitat.

    theo

    25/11/2011 at 5:42 pm

  6. obraznicul de bonbo, se vaitä, cä are termenele de judecatä, prea repede.

    dar nu s-a plins , cä de ani buni, a täläläit, amanat dupä plac.

    theo

    25/11/2011 at 5:48 pm

    • Corect din punct de vedere juritic decizia domnului presedinte .
      Bineinteles ca e un dictator . 😆 Si astia din parlament sint absolut super experti (adunati cu lopata). 😦
      Seara buna . 🙂

      Ștefan A.

      25/11/2011 at 5:57 pm

      • Seara buna 🙂
        Este de apreciat faptul ca TB chiar citeste si nu se lasa pe mana consilierilor. Legat de parlamentari, mare adevar – la Senat era Mirciulica iar sef la Comisia Juridica era/este Toni Grebla.

        mar

        25/11/2011 at 6:04 pm

    • de ce?

      skorpion

      25/11/2011 at 6:02 pm

  7. dupä mintea inbarligatä, a papagalului poantä, sarko si angelica, e räspunzätoare

    pt. inpotentza guvernamentalä, a lui papandreou. perle de prostie.

    theo

    25/11/2011 at 5:54 pm

  8. eu nu am intzeles, dece a trimes presedintele , legea la CC.

    theo

    25/11/2011 at 5:55 pm

  9. buna seara,

    imi place postarea ta, ThPh,
    imi place ideea apostulului Pavel,
    dar cite mii de ani mai trebuie pentru a se si concretiza ideea?
    🙂

    skorpion

    25/11/2011 at 6:03 pm

    • Pai , atunci , de ce iti place ideea ?
      Mie nu-mi place Saul , nu cred in convertire si e cam desuet sa credem legende…Dar fiecare cu-ale lui …

      crisuadi

      27/11/2011 at 11:45 am

  10. Off topic. Se prefigureaza alt scandal la PSD – Procurorii DNA ancheteză modul în care a fost finanţată campania electorală a candidatului PSD la Preşedinţia României din 2009.
    http://www.romanialibera.ro/actualitate/justitie/campania-prezidentiala-a-lui-mircea-geoana-in-vizorul-dna-surse-ioan-niculae-ar-fi-putut-fi-influenta-numirea-ministrului-economiei-si-a-sefilor-transgaz-si-romgaz-245900.html

    mar

    25/11/2011 at 6:06 pm

  11. cate miliarde o fii primit, cine i-o fii mäträsit, cä dragnea face pe ingerasul

    theo

    25/11/2011 at 6:09 pm

  12. Salut Theophyle
    Strict la articol .
    Statistica 🙂 zice ca eu (emigrant de veche data ) sint in primul rind roman . Foarte lejer sub acesta concluzie , (aproape la paritate) sint inevitabil si ardelean . 🙂
    PS . Vezi de aia nu vreau sa scriu memorile , scrisori , epistole . Doar peste 2.000 de ani ar aparea adulatorii si as fi inteles . Cu toata vointa mea si incapatinarea ardeleana caracteristica , dificil sa ajung sa vad discipolii . 🙂

    Ștefan A.

    25/11/2011 at 6:09 pm

    • Buna seara
      Cand ma uit la fetele celor aflati in jurul mesei,nu ma mai mir de nimic!

      ela

      25/11/2011 at 7:09 pm

  13. Excelenta postare 🙂 Cred ca datorita globalizarii notiunea de stat national devine incet si sigur ceva perimat. Nu cred ca mai putem vorbi despre un teritoriu comun, o limba comuna, traditii comune, o religie comuna in contextul migratiei populatiei, a bunurilor, serviciilor in cadrul unui teritoriu national. In sustinerea celor scrise de mine ma gandesc la un exemplu banal, halloween-ul, care mai nou este sarbatorit si la noi, o sarbatoare care nu face parte din bagajul cultural national dar care a fost adoptata in contextul globalizarii.

    mar

    25/11/2011 at 6:41 pm

    • Gresit mar 🙂
      Nu intra nimic globalizarea cu sarbatoatea asta . Noi avem ziua mortilor , altii halloween . 🙂 Dupa cum se vede , nu este o activitate aparuta prin reciprocitate ci doar prin sfintul marketing care aduce bani . ( la unii )

      Ștefan A.

      25/11/2011 at 7:38 pm

      • Mar, Stefan 🙂
        Haloween este pentru copii un motiv de a colinda mascati si a strange dulciuri. la fel cu colindul nostru de Craciun. Este strict pt. copii si este vesel. 🙂

        desydemeter

        25/11/2011 at 7:46 pm

        • The business of America is business . 🙂 As usual . 😆

          Ștefan A.

          25/11/2011 at 7:53 pm

  14. Buna ziua
    Excelenta postare. Dupa parerea mea Pavel a fost intemeietorul crestinismului si a avut o importanta chiar mai mare decat Isus. Prin scrierile sale si prin capacitatile sale organizatorice a pus crestinismul pe picioare, altfel ma tem ca ar fi ramas la stadiul de secta iudaica disparuta in istorie ca multe altele.
    Legat de postare, ceea ce lipseste Europei in momentul de fata este un lider de genul lui Pavel care sa treaca peste orgoliile nationale, sa fie capabil sa mobilizeze forte pentru o UE adevarata sau chiar SUE. Din pacate Europa nu are lideri globali ci doar nationali. Sarkozi, Merkel, Cameron trag fiecare la caruta lui incercand sa profite de pe urma UE cat mai mult.

    lamb

    25/11/2011 at 7:47 pm

  15. Apropo despre statistica celor care se considera mai intai romani sau mai intai moldoveni, ardeleni, etc.
    Aici avem multime de cazuri particulare. De ex. Banatul, la momentul trecerii la vechiul regat. Aproape jumatate dintre banateni (pt. ca toti locuitorii acestui teritoriu se considerau banateni) erau, raportat la etnia romana, alogeni. Acestia nu se considerau romani dar, repet, toti se stiau banateni.
    Tot dupa faramitarea provinciei, cele doua parti importante, cea romaneasca si cea sarbeasca au suferit procese similare, de romanizare, respectiv de iugo-slavizare. Dupa cateva decenii din mozaicul etnic existent a ramas doar amintirea. Prin colonizare si prin emigrarea unor intregi grupuri etnice, in partea romaneasca domina, in proportie de cca 90% elemantul romanesc, iar in partea sarbeasca, similar, elementul slav.
    La un moment dat, acum vreo doua decenii, cca 1/3 din populatia Timisului era nascuta in afara judetului. Daca-i punem la socoata si pe descendentii acestora, nascuti in judet, ajungem usor la o proportie de cel putin 50% din populatie de origine romana, dar nebanateni. Unii dintre acestia, dar numai unii, se considera acum banateni. Ceilalti, si nu numai ei, se considera, in primul rand romani.
    Oricum, ultimele evenimente conduc tot mai mult catre o Europa unionala. Ramane de vazut in ce masura aceasta Europa unionala va fi una a natiunilor sau una a regiunilor. Mai ales ca factorul limba isi pierde, incet dar sigur, importanta. Nu atat prin prisma expansiunii englezei cat, mai ales, prin evolutia tehnica fulgeratoare, prin perfectionarea si generalizarea, in maxim doua decenii, zic eu, a translatoarelor automate.

    nelucraciun

    25/11/2011 at 7:47 pm

  16. nu este , chiar asa de vesel, inafarä de copii, au inceput si golanii sä umble, si mai nou , cer bani,

    totul s-a denaturat, acum catziva ani era frumos.

    anul trecut, pt. cä vecinul nu le-a dat bani, au aruncat cu ouä in use.

    de aia , fica mea, nu lasä bäietzii, la astfel de lucruri.

    theo

    25/11/2011 at 7:50 pm

    • Theo
      Este o magarie sa ceri bani. Se dau dulciuri. Depinde de educatie si in SUA. Golani sunt peste tot si chiar excese.

      desydemeter

      25/11/2011 at 8:06 pm

  17. cand aud maghiarii ,cu consensul, mä revolt, este o rusine.

    ei , maghiari, nu mai sunt , nici un sfert, din catzi au fost.

    in germania, sunt , aproape 5 milioane de turci,adicä sä cearä ceva………….?

    theo

    25/11/2011 at 7:58 pm

  18. Oare o fi ceva adevarat in toata povestea asta cu Ponta, Negoita si Banicioiu:
    http://www.puterea.ro/articol/victor_ponta_sex_cu_minore_audio

    lamb

    25/11/2011 at 8:03 pm

    • Sa fie inregistrarea de care se pomenea in campanie? Oricum se anunta vremuri interesante ptr. PSD 🙂

      mar

      25/11/2011 at 8:17 pm

  19. are , sare, un colaj fenomenal.

    theo

    25/11/2011 at 8:04 pm

  20. se pare, existä si dovezi elocvente. dl. goe, a cam „cacarisit-o” si nu numai el.

    dar el urlä ,cat il tzine gura, el este curätzel si frumusel, bäiatul lui bonbonel.

    theo

    25/11/2011 at 8:07 pm

  21. Agentia Fitch a delarat ” Italia e probabil deja in recesiune ” dupa care a taiat rating din nou la 7 banci .
    Nu am nevoie de astia ca sa vad ca tara e in recesiune . Cind scade si consumul alimentar (de luni de zile si in statistici oficiale ) insemna ca nu mai „duduie” nimic . Eventual scirtie doar structura care se dezintegreaza . 😦

    Ștefan A.

    25/11/2011 at 8:18 pm

  22. se pare ,sunt si despre dragnea si mazäriche,
    ce au fäcut escapade, in brazilia si alte tzäri.

    theo

    25/11/2011 at 8:18 pm

  23. Competitia mondiala (chiar si in epoca globalizarii) se poarta la nivelul natiunilor (nu am auzit germanii, italienii sau francezii sa vrea sa se dizolve printre europeni). Eu cred ca pastrarea limbii, a teritoriului si a obiceurilor comune vor fi inca sute de ani obiectivul principal al celor care inteleg ce important este ca stranepotii sa-si poata intelege strabunicii.

    judex

    25/11/2011 at 8:19 pm

    • Cat despre dl. Neagu Djuvara, gasesc ca este impardonabil pentru un istoric sa nu fi sesizat momentul de rascruce de proportii istorice din 2009, cand s-a situat cu tot calabalacul in tabara lui Antonescu.

      judex

      25/11/2011 at 8:33 pm

      • Un adevar de necontestat, dar uneori tb sa avem puterea de a ierta si a intelege optiunea unor persoane care reprezinta un arc peste timp.

        mar

        25/11/2011 at 8:56 pm

        • Da, sunt greseli si optiuni care pot fi iertate. Nu cred insa ca in cazul de fata, pentru ca dl Djuvara este istoric; dl Djuvara nu numai ca a ratat in 2009 singurul moment istoric pe care putea sa-l influenteze („arcul istoric” in sine nu poate fi un merit, iar atunci cand a fost implicat a fost doar pe post de mesager, nu de decident). De fapt, cand zic ca nu l-a influentat, folosesc un eufemism pentru a nu spune direct ca a incercat sa-l influenteze intr-o directie profund antinationala (si nu cred ca a facut-o din motive de europenism, iar orbirea istoricului este de-a dreptul injositoare).

          judex

          25/11/2011 at 9:09 pm

  24. azi am väzut cum romanii, au aruncat, milioane de euro,

    pe lucruri f. scumpe. unde e criza? apoi intind mana la stat?

    theo

    25/11/2011 at 8:20 pm

  25. oräsele nu au cäldurä, primarii urlä la guvern, dar au aruncat banii

    pt. prostii, in loc sä gospodäreascä,

    theo

    25/11/2011 at 8:22 pm

  26. nu cred , cä se vor pierde, asa repede culturile,

    se vor inprumuta

    noapte bunä.!

    theo

    25/11/2011 at 8:24 pm

  27. Buna seara, buna seara.
    Intersante opinii ale unor istorici de care aud ptr prima data (nu ma refer la Neagu Djuvara :))

    clemycali

    25/11/2011 at 8:38 pm

  28. buna seara! 🙂

    opinia mea: probleme financiare ale UE for determina reintoarcerea la matca normala a statelor nationale. E o chestiune de timp pina ce vom asista la ciocnirea monstrului birocratic bruxelez cu democratia nationala din toate statele. Euro va ramine sau moneda celor slabi, sau meda tarilor puternice.

    Pe masura ce toate tarile pun presiune pe Germania sa accepte ca BCE sa cumpere datoria tarilor din UE, Germania va bate cu pumnul in masa si va arunca miza cea mare: ori ne retragem si va lasam BCE sa tipariti euro, ori va recalibrati economiile si aplicati masuri politice si economice pe care nu le-ati mai crezut in veci necesare.

    Germania nu va accepta niciodata, niciodata ca BCE sa puna tiparnita in functiune. Memoria colectiva a Germaniei are oroare de hiperinflatie, si orice atac la BCE se poate solda cu raspunsul scurt al Germaniei: ori plecam noi din euro, ori plecati voi.

    Cetatean

    25/11/2011 at 8:55 pm

    • Pai citoyen chiar asta se pregatesc sa faca din moment ce au anuntat ca vor propune modificarea tratatelor UE. Un stat nu poate parasi zona euro odata intrat in spatiul monedei unice conform formei actuale a tratatelor. Eu cred ca euro va ramane o moneda a statelor care au infiintat Federatia Carbunelui si Otelului, adica a Frantei, Germaniei si Beneluzului (Belgia, Olanda, Luxemburg). Poate si Austria. Restul statelor europene nu sunt avantajate de moneda unica. Italia in nici un caz ptr ca euro a facut ca produsele manufacturiere italiene sa devina necompetitive datorita pretului ridicat. Grecia si Italia nu aveau ce cauta in euro de la inceput. Acelasi lucru valabil si ptr Irlanda si Portugalia.

      clemycali

      25/11/2011 at 9:06 pm

      • Salut clemy 🙂
        Italia a intrat in euro prin derogare la tratat . A fost o lovitura de maestru . In 10 ani au ajuns la sapa de lemn .
        Ma intreb cum poti sa ai o moneda comuna cu 17 sisteme fiscale diverse , 17 sisteme juritice diverse si 17 clase politice diverse . 🙂
        Cumva a fost o complicatie la nastere care a produs malformatii in timp ?

        Ștefan A.

        25/11/2011 at 9:14 pm

        • Stefan, a fost o nastere contra naturii de la bun inceput. Nu se mai spune nimic acum dar initial s-a dorit ca moneda unica sa fie primul pas ptr unificarea politicilor economice, de aparare si de politica externa ale Europei pe modelul SUA. Iar raspunsul la intrebarea ta este „nu”.

          clemycali

          25/11/2011 at 9:19 pm

          • fraierii aia care s-au grabit cu moneda habar nu aveau de economie. niste keynesieni idioti. trebuiau sa citeasca economisti austrieci.

            Cetatean

            25/11/2011 at 9:24 pm

        • avea lira aia devalorizata rolul ei.

          Cetatean

          25/11/2011 at 9:19 pm

          • Just cetatean .
            Cu lira aia ma costa un autoturism FIAt UNO ( cu care am fost si in RO cum e documentat pe facebook ) exact salariu meu de muncitor pe 11 luni .
            Lira devalorizata apara si piata interna de produsele nemtesti care erau scumpe .

            Ștefan A.

            25/11/2011 at 9:29 pm

            • corect, Stefane, stiu. E o chestiune de timp pina ca oameni vor realiza ca euro le-a scazut puterea de cumparare cu cel putin 50%.

              Am cunoscut Franta inainte de euro si dupa euro, ca student. Te asigur ca sunt produse care, raportat la costul lor in franci, acuma sunt cu 100% mai scumpe!!!!

              Cetatean

              25/11/2011 at 9:37 pm

      • eu personal sunt de moda veche: statul national si moneda. Nu numai din motive politice sustin asta, ci din motive economice: nu exista dobinda de referinta comiuna care sa fie la fel de recomandabila pentru toate tarile. Unele tari au nevoie de dobinda de referinta mica, altele de dobinda mare. Or, asta nu se poate face cu o moneda comuna, ci doar daca fiecare tara isi pastreaza moneda.

        Asa ca sa revina frumusel Europa la ce trebuia sa fie si sa crape naibii (politic) birocratii si madam Ashton, musiu Rompuy mei si altii ca ei.

        Cetatean

        25/11/2011 at 9:17 pm

        • Eu nu sunt tata Omidu, insa am scris din mai 2010 articolul-ancora de pe Politeia (dreapta sus, „O Europa altfel!”) care devine pe zi ce trece din ce in ce mai actual.

          Cetatean

          25/11/2011 at 9:18 pm

        • Va fi greu de scapat de dalde tanti Ashton si mosul Rompoy. Astia sunt ca raia si se inmultesc ca paduchii.

          clemycali

          25/11/2011 at 9:21 pm

  29. Stefan, Desy nu m-am gandit la copii si bomboane, la mirajul colindului 🙂 M-am gandit la sarbatoarea dovlecilor si a strigoilor sarbatorita in cluburi – anul asta am vazut la Indagra dovleci ptr. halloween.

    mar

    25/11/2011 at 9:05 pm

    • No bine mar 🙂
      Dar noi avem deja destui dovleci si strigoi la Casa Poporului . 😆

      Ștefan A.

      25/11/2011 at 9:09 pm

      • Stefan 🙂
        Din pacate ai dreptate cu strigoii. 🙂

        desydemeter

        25/11/2011 at 9:23 pm

        • O fi desy dar sa sti ca sint si multi cu bostan in loc de cap . 😆

          Ștefan A.

          25/11/2011 at 9:26 pm

      • Parca numai acolo. Unul bantuie bine mersi si ne organizeaza viata de 20 de ani 😦

        mar

        25/11/2011 at 9:25 pm

        • Mar
          Daca citesti ce a spus Monica Macovei (din memorie, inexact) ‘ dl. Boc stie despre spagi’ este ingrozitor despre un om pe care l-am crezut cinstit,. Chiar daca tu nu iei, daca stii ca altul din subordinea ta ia spaga tot vinovat esti. Isi pateaza reputatia si munca absolut aiurea.

          desydemeter

          25/11/2011 at 9:30 pm

          • doamna, Boc a crezut ca poate inchide ochii in schimbul voturilor. Nu se poate. Baietii de sub el fura de rup si cind critici PDL-ul, ei il dau pe Boc ca exemplu de om cinstit in timp ce oamenii lor se ghiftuiesc.

            Complicitatea e mai rea ca prostia.

            Cetatean

            25/11/2011 at 9:39 pm

            • Sa sti ca si in Italia introducerea euro a dublat preturile in timp .
              Salariile au crescut dar dupa cum urmeaza :
              Inflatie oficiala italiana 2001- 2010 = 35 %
              Salariu bugetar in aceiasi perioada a crescut cu 60 %
              Salariu angajat la privat a crescut cu doar 30 % (sub procentul inflatiei )
              Deci , inclusiv cresterea cheltuielilor cu bugetarii au dat peste cap conturile statului .
              NOTA : Una e sa cresti in 10 ani un salar de bugetar de 1.000 euro lunar cu 60 % si alta e sa maresti salariul unui sef in administratia de stat de 15.000 euro lunar cu 60 % .
              Aceiasi boala si in Grecia nu doar in Italia .

              Ștefan A.

              25/11/2011 at 9:48 pm

              • Nu doar in Italia ci si in Germania. Am neamuri si cunostinte in Germania si stiu ce jale a fost cand s-a introdus euro si cand si-au vazut oamenii pensiile (ca acolo a fost maea tragedie) reduse si preturile aproape dublate. Boala asta e contagioasa si s-a intins mai peste tot.

                clemycali

                25/11/2011 at 9:58 pm

          • Nu ma mai surprinde nimic :Cand secretarul Guvernului are amgajat fiul vitegr in postul de consilier personal, fiica la…. cu AVAS actionar, ulterior furnizor de flori la Senat nu poti sa te gandesti decat la coruptii nostrii vs. coruptii lor 😦

            mar

            25/11/2011 at 9:45 pm

  30. Clemy
    Ma referam de „complicatile” nasterii monedei euro cind derogarile si lipsa de fermitate fiscala ulterioara au dus la situatia actuala .

    Ștefan A.

    25/11/2011 at 9:31 pm

  31. @demeter,
    nu bag mina in foc ca boc stia cu ce se ocupa subalternii sai,
    este genul de om onest, care crede ca si altii sint onesti,
    el munceste, are pretentia ca si ceilalti sa munceasca pe leafa aceea buna de bugetar…

    s-a pacalit si nu ar fi pentru prima data…

    o incepe si el sa se maturizeze in a cunoaste oamenii..
    🙂
    si-mi place ca incepe sa reactioneze repede – vezi cazul andreescu

    skorpion

    25/11/2011 at 9:54 pm

    • Cu respect te contrazic 😦 doamna pomenita a „taiat si spanzurat” in sistem de ceva timp, intmplator stiu si ma gandeam cand o sa plezneasca si mai ales daca va plezni. Am serioase rezerve ca nu a auzit 😦 Iar daca nu auzit este si mai grav.

      mar

      25/11/2011 at 9:59 pm

  32. @mar,

    oricum este grav, si daca………..da, si daca nu……..
    🙂

    skorpion

    25/11/2011 at 10:00 pm

    • Da..si din pacate nu este nu numai asta 😦 Au restructurat departamente intregi si au migrat in alte institutii cu salarii mai mari. Au desfintat un departament si au angajat 3 directori 🙄

      mar

      25/11/2011 at 10:03 pm

  33. skorpion

    25/11/2011 at 10:05 pm

    • Europa este un obiect politic inedit, o excepţie istorică. Văzut de la Lahore, de pe un continent divizat şi năpădit de arme, unde bărbaţii sunt încă bărbaţi şi bombele sunt încă bombe, Europa este o sursă inepuizabilă de mirare. Şi de invidie”.

      Bullshit. La adapostul armenlor americane, europenii au visat timp de 50 de ani ca pot trai in pace si belsug fara mari eforturi.

      Cetatean

      25/11/2011 at 10:19 pm

    • Banca centrala italiana a facut un studiu profund (am scris ieri ) : pina la 8 % randament , dobinda e posibil de sustinut datoria publica . Peste acest procent , Dumnezeu cu mila . 😦

      Ștefan A.

      25/11/2011 at 10:42 pm

  34. cetatean,

    vrei sa spui ca europenii nu au facut eforturi dupa WW2?

    ba, au facut si inca eforturi supraomenesti ca sa-si refaca tarile distruse in totalitate mai mult sau mai putin,
    popoare intregi, nemti, francezi, englezi, polonezi, cehi, unguri, romani , italieni…etc.etc……au depus eforturi colosale pina hat prin anii 70…

    adapostul armelor americane nu a dus la bunastare, ci doar munca, munca, munca…..a facut ca acele tari vest-europene capitaliste sa ajunga unde au ajuns…………ca moneda euro, ca bancile, ca financiarele, ca criza globala, ca guvernul global doresc altceva de la europeni….asta deja este alta discutie

    🙂

    ai vazut ca am spus capitaliste, ca la cele comuniste/socialiste am vazut unde s-a ajuns….
    dar sacrificii enorme au fost si in Vest, si in Est…

    skorpion

    25/11/2011 at 10:51 pm

  35. @ skorpion,
    doar o vorba sa-ti mai spun:de planul Marshall ai uitat?

    victor L

    25/11/2011 at 10:59 pm

    • Planul Marshall nu a fost chiar asa , bani gratis fara nimic in schimb cum se incearca in presa sa fie demonstrat.

      Ștefan A.

      25/11/2011 at 11:06 pm

  36. n-am uitat nici de planul Marshall, dar cu banii pe masa si fara munca =====:> tot zero ar fi fost
    🙂

    skorpion

    25/11/2011 at 11:00 pm

  37. fara „mari” eforturi. Dupa munca grea de la inceput, a venit la un moment dat si vremea Statului Social al Bunastarii pentru Toti.

    Cetatean

    25/11/2011 at 11:12 pm

    • Munca grea s-a terminat cam la mijlocul anilor 50 atat in Franta cat si in Germania si statul social a inceput sa isi faca aparitia relativ rapid, adica din anii 60 si si-a atins apogeul in primul deceniu al noului secol.

      clemycali

      25/11/2011 at 11:16 pm

      • din cite am citit eu, inca prin anii 60-65 era greu si prin germania & franta…..
        saltul s-a facut dupa 65!

        skorpion

        25/11/2011 at 11:18 pm

    • Aia a venit spre inceputul anilor 70- 80 (depinde de tara ) cind bunastarea a dus la guvernare primele simtomuri populiste . Stat cu tot mai multi angajati , virste de pensionare tot mai mici , calcul pensie in procente din ultimele venituri , ajutoare sociale tot mai mari , contracte nationale de salarizare cu scara mobila ( salariu crestea cel putin cit inflatia) . A fost posibil pina au „duduit” economiile nationale . Cu anii 90 a inceput declinul dar toti in vest priveau in alta parte . Globalizare , liberalizari , anulari de reguli , etc . Rezultat final , pacientul mort . 😦

      Ștefan A.

      25/11/2011 at 11:19 pm

  38. da, cetatean, acolo au inceput si greselile…..dar deja era vorba de a II.a si a III. a generatie post WW2.

    acum si nemtii de 55-60-70 de ani se pling de propriii lor copii si nepoti..
    ceva s-a stricat si la ei…

    skorpion

    25/11/2011 at 11:14 pm

    • Ii au asa cum i-au crescut skorpion. In SUA este la fel. Caci au oferit copiilor tot ce si-au dorit fara sa le ceara nimic in schimb si au pus inainte tot soiul de asa zise teorii psihologice care puneau accentul pe „prietenia” dintre parinti si copii, pe absenta pedepselor ca o forma de traumatizare, premiatul in scoli si a celor care nu merita (ptr a nu se simti marginalizati. etc).

      clemycali

      25/11/2011 at 11:19 pm

      • cretinismul asta va ucide societatea civilizata. Lipsa principiului autoritatii, in orice domeniu, mai ales familial.

        Cetatean

        25/11/2011 at 11:25 pm

      • clemy,
        ai perfecta dreptate,
        exact asta spun bunicii acum, ca fiii si fiicele lor ii educa prost pe nepotii bunicilor….

        aici este o problema si se extinde si spre fostul lagar comunist..
        ma refer la modul de a educa copiii.

        skorpion

        25/11/2011 at 11:44 pm

  39. s-au obisnuit cu fericirea perpetua si cu pacea eterna pe pamint. Raiul deja e aici, si se cheama statul prosperitatii si al multiculturalismului ateu.

    Cetatean

    25/11/2011 at 11:22 pm

  40. O fi cum spuneti, dar fara Planul Marshall si fara scutul trupelor americane nici cei mai ingeniosi scriitori de SF nu ar izbuti sa gindeasca ce nici cu mintea nu gindesti.
    Stefan A.,
    daca asa zici ai putea sa ne spui si ce au luat in schimb?

    victor L

    25/11/2011 at 11:33 pm

  41. Ceva stiu, dar uitasem: ura francezilor ca au fost eliberati de doua ori si a nemtilor pentru ca au fost batuti de doua ori.

    victor L

    25/11/2011 at 11:35 pm

  42. Buna seara,
    scuze ca va abat atentia de la discutie dar am citit asta:
    http://www.ziare.com/basescu/presedinte/basescu-a-semnat-decretele-de-eliberare-din-functie-pentru-19-magistrati-1136132

    Cetatean, ce inseamna acest „vid” lasat la ICCJ? Cati or fi in total , adica ce procent or fi plecat?

    cedric

    25/11/2011 at 11:39 pm

  43. cedric, scuze ca raspund cu intirziere.

    Vor sa prinda pensia speciala, se tem de modificari legislative. In plus, unii sunt in virsta.

    Sa stii ca au plecat multi, nu am o statistica, dar au plecat multi. Sandeii se duc sa isi roada oasele binemeritate la cita dreptate au facut in tara asta.

    Cetatean

    26/11/2011 at 12:36 am

  44. sä-i elibereze pe totzi, sä vinä oameni tineri, dar nu ca cei ” 3 crai” ce erau deja infectatziI:

    DD; -OTV, denigra si murdärea in termeni ordinari DNA si Presedintele,

    se pare, diaconescu, lucreazä pt. felix si vantu, saboteazä si vorbeste mizerabil de institutziile

    statului. au fäcut rost, probabil de interceptäri, asculta procurorii DNA, si isi bätea joc de ei, iar ciutacu, ii explica si ii dädea lämuriri.se pare fac spionaj.

    e clar pt. cine lucreazä DD, , ce nerusinat. unde o fii CNA:

    theo

    26/11/2011 at 3:28 am

  45. Buna dimineata,
    multumesc de raspuns , cetatean. Cred ca nu prea avem ce spera. Pleaca astia, dar vin altii la fel sau chiar mai periculosi (a se vedea „inoirea” CSM).

    cedric

    26/11/2011 at 8:53 am


Comentariile sunt închise.