Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Democraţie – care?

Incercati un exercitiu „academic” simplu, rugati zece romani sa defineasca cuvantul democratie. Veti fi foarte surprinsi de raspunsurile primite. Surpriza poate incepe cu un dat din umeri si se poate termina cu: “un regim in care cetatenii sunt liberi sa faca ce doresc”. Asadar, daca este sa ne folosim de o terminologie consacrata, definitia este: “regim politic care se bazează pe voinţa poporului. Principiile de bază ale democraţiei sunt votul universal, respectarea drepturilor omului şi suveranitatea naţiunii”. Pai cam asta au spus si pe timpul lui Ceausescu, nu? Atunci care ar fi diferenta? In primul rand diferenta este dependenta de o a doua intrebare: “ce fel de democratie? “ Raspunsul in acest caz ar trebui sa fie “democratia liberala”. Aici s-a terminat povestea intrebarii. Din toti cei zece chestionati, NICIUNUL nu a dat acest raspuns. Majoritatea au raspuns “democratie capitalista”.

Pentru a continua acest articol intr-o relatie de concordanta am putea defini democratia liberala drept: “o democratie liberala trebuie sa fie reglementata printr-o lege fundamentala numita de obicei CONSTITUTIE. Acest document, votat de către popor prin referendum organizat în mod liber, reglementează drepturile şi libertăţile individului într-un stat şi defineşte limitele puterii a conducătorilor aflaţi în diferite funcţii din stat şi din guvern, defineşte politicile fundamentale şi stabileşte structura si relatiile intre puterile statului.” Aproximativ!

Avand in vedere ca Romania este un stat democrat si majoritatea cetatenilor Romaniei il considera drept unul de acest gen, am incercat sa stabilesc antipozii democratiei cu ajutorul a trei cetateni, amici si cunoscuti. Doi cetateni sunt tata si fiu. Tatal sa-i dam un nume, Vasile in varsta de 55 de ani, fost coleg de scoala primara si liceu este de profesie tehnician dentar si poseda o mica afacere. Mihai, fiul lui, este masterand la Politehnica in varsta de 29 de ani. Ambii au reusit in prima faza sa defineasca (in cuvintele lor) o democratie si ambii au declarat-o ca “democratie capitalista”. Al treilea cetatean este in varsta de 58 de ani, pensionar pe caz de boala de la varsta de 51 dea ani si se ocupa de instalatii gaz (centrale), sa-l numim Ioan.

Asteptarile lui Vasile de la democratie in cuvintele lui: libertatea de exprimare, libertatea de miscare (posibilitatea de a calatori/stabili oriunde pe teritoriul tarii sau in afara ei), dreptul la proprietate, dreptul de a avea un loc de munca. Atentie, Vasile este mic intreprinzator. Care ar fi datoriile lui intr-un stat democratic: sa respecte legea si sa plateasca taxe bazate pe veniturile lui, taxe nu mai mari de 10-15% din incasarile lui dupa decontul cheltuielilor. Pensia pe care statul trebuie sa i-o plateasca trebuie sa fie bazata pe contributiile lui la fondul de pensii. Dupa parerea lui Vasile, Romania nu este un stat democratic adevarat pentru ca majoritatea lucrurilor sunt aranjate subteran si numai decorul este democratic. A votat pentru PSD, PNL (DA), PNL si la presedintie primul tur pentru Antonescu, al doilea tur pentru Basescu. Considera ca guvernarea Boc este mai putin decat mediocra.

Asteptarile lui Mihai de la democratie in cuvintele lui: libertatea de miscare (posibilitatea de a calatori/stabili oriunde pe teritoriul tari sau in afara ei), dreptul la proprietate, libertatea de exprimare, ajutor pentru a-si face o afacere sau pentru a gasi un loc de munca corespunzator cu studiile lui si ajutor pentru a cumpara o locuinta proprie la un pret rezonabil. Care ar fi datoriile lui intr-un stat democratic: sa nu incalce legea si sa contribuie la veniturile statului cu o suma de 10% si nu mai mult pentru ca statul in orice caz il taxeaza pe baza tuturor serviciilor si cumparaturilor pe care le efectueaza Nu-l intereseaza pensia pentru ca o sa aiba suficienti bani pentru batranete. Crede ca Romania este un stat democrat. A votat o singura data PNL si la presedintie nu a votat primul tur, al doilea tur pentru Basescu. Nici o sansa sa voteze pentru PDL in formatul actual.

Asteptarile lui Ioan de la democratie in cuvintele lui: sa fie liber sa spuna ce vrea, sa primeasca o pensie mai bunicica pentru ca viata e scumpa, intretinerea sa fie mai mica pentru ca-l “usuca”, preturile sunt prea mari pentru banii lui, prea multe accize. Care ar fi datoriile lui intr-un stat democratic: ar plati el ceva taxe, dar nu poate ca lucreaza la negru si cu legea nu are nici o problema, a avut o data dar a iesit cu “penala” (amenda) cand l-au prins cu tigari (contrabanda). Este sigur ca Romania este un stat democrat.  A votat o viata intreaga pentru PSDR (PSD) si pentru Iliescu, la ultimele alegeri a votat de doua ori pentru Geoana. Boc este un “prost” si el voteaza intotdeauna cu Iliescu sau cu cine zice Iliescu. Intrebare baraj: “daca Iliescu nu o sa mai fie, cu cine vei vota?”  Raspuns: “ nu stiu, cu altul, da’ nu cu tinerelul nou, care nu e de incredere!” De ce? Asta-i in stare sa ne taie pensiile!  Punct. Sfarsit de citat si de articol!

Voi ce ziceti?

Written by Theophyle

30/10/2011 la 10:01 am

31 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. In Romania, Ioan si Mihai se vor intalni la drum de seara si mi ti-l vor omori pe Vasile. Dupa circa o ora, Mihai isi ba banui prietenul de tradare, il va casapi cu eleganta si se va instaura dictator. O noua era, un nou val de sperante se va instaura in tara. Arbeti macht…

    dan popa

    30/10/2011 at 10:05 am

    • Salut Dan 🙂
      vesnica poveste a miorite in diverse scenarii posibile – ce optimism domle’, ce optimism 😦

      Theophyle

      30/10/2011 at 10:31 am

  2. o zi buna tuturor.
    in Romania dialogul a doi oameni se infiripa dupa ce mai intai stabilesc care este hotul si care este prostul (adaca care-i cel mai mare smecher). are undeva amicul @de-a Dura Lex un comentariu pe aceasta tema la mine pe blog.
    eu va propun acest subiect pe ziua de azi:
    http://sareinochi.com/2011/10/30/%e2%80%9eprofesorii-in-banca%e2%80%9d-se-pierd-si-ei-cu-firea/

    Sare'n Ochi

    30/10/2011 at 10:29 am

    • salut sare 🙂
      multumesc pt. link!

      Theophyle

      30/10/2011 at 10:32 am

  3. Neata!
    Eu zic asa, nu s-a anuntat postare noua iar articolul de acum a mai fost publicat, de aceea apare la memento.

    Creanga

    30/10/2011 at 10:39 am

    • Salut Creanga 🙂
      da acum doi ani (aproape). Am intalnit personajele luna trecuta. Au ramas pe pozitiile initialke. Nimic nu se schimba in Romania. Din nefericire nu exista inca momentul!

      Theophyle

      30/10/2011 at 11:17 am

  4. neata,

    trebuie sa avansam ca societate fara a ne ancora in miorite laie bucalaie

    🙂

    skorpion

    30/10/2011 at 11:16 am

    • Skorpi salut 🙂
      Sti care este adevarata problema? Oameni nu incep sa gandeasca la modul posibilitatii unor schimbari. Sunt plini de un fel de fatalism demobilizator 😦

      Theophyle

      30/10/2011 at 11:18 am

      • exact, ThPh, asta este marea problema, un fel de resemnare si predare a armelor,
        fara dorinta de a reactiona, de a se indigna, de a se revolta la multele ticalosii postdecembriste,
        avind impresia ca in cazul in care s-ar implica tot degeaba este.
        probabil aici trebuie schimbata mentalitatea

        skorpion

        30/10/2011 at 10:23 am

  5. trebuie schimbata ora, ThPh,

    este abia ora 10 si ceva

    🙂

    skorpion

    30/10/2011 at 11:17 am

    • da! Multumesc! o fac imediat!

      Theophyle

      30/10/2011 at 11:19 am

      • Am schimbat! Probabil o sa apara in articolul urmator.
        Nu! s-a aranjat

        Theophyle

        30/10/2011 at 10:20 am

  6. Mihai, cel pe care nu-l intereseaza pensia pentru ca o sa aiba destui bani pentru ca statul democratic o sa-i dea bani de casa si de business… Sper ca tineretul nostru sa nu fie chiar pe calapodul asta.
    De Ioan, numai de bine: atat stie, asa a crescut, greu sa schimbi mentalitatea unui om la amurgul vietii.
    Vasile, in schimb, pare cel mai bine orientat, si prin prisma faptului ca meseria lui, pe care a transformat-o intr-o mica afacere, era un fel de „business” si in timpul „democratiei socialiste „. De asta, in cazului lui, varsta nu-l situeaza automat in categoria celor ce vor un stat social.

    Twisted

    30/10/2011 at 10:20 am

    • Twisted salut 🙂
      Nu stiu de ce dar am impresia ca avem o probleme cu noua generatie. Cel putin cu o pate din ea!

      Theophyle

      30/10/2011 at 10:22 am

      • Salut, Theophyle 🙂
        Avem probleme cu noua generatie, pentru ca noi, cei ce trebuia „sa-i crestem”, am fost ocupati sa fim „generatia de sacrificiu”. Nu stiu cine a lansat prima oara sintagma asta, dar ar trebui impuscat. Ne-a insuflat un fatalism infiorator, ne-a facut sa muncim 16-19 ore pe zi sperand ca prin sacrificiu sa ne salvam macar copiii, si asa am ajuns ca Vasile: ne facem treaba bine, dar am uitat sa ne pregatim „next generation”. Ne-am bazat pe faptul ca cei ce cresc pe langa noi nu vor fi diferiti, ca vor sti instinctual ce e mai bine. Am gresit.

        Twisted

        30/10/2011 at 10:30 am

      • neata tuturor! Theophyle, e normal sa avem probleme cu noua generatie.cand alocatia ptr un copil e mai mica decat alocatie ptr cainii vagabonzi – de exmplu, la ce sa ne asteptam?ce sperante si ce viitor ofera statul roman -comparativ cu ce fac maj statelor ptr generatiile lor tinere-noii generatii?daca actuala putere considera ca pensionarii , asistatii etc etc trebuie sa stranga cureaua?daca ptr generatia tanara nu ofera nicio perspectiva in Ro …atunci guvernul, parlamentul , puterea aceasta din RO ptr cine lucreaza?

        zigzag

        30/10/2011 at 10:55 am

        • Salut Ziggy 🙂
          intrebari grele pentru o dimineata de duminica. Chiar nu stiu pentru cine. Cert ca nu pentru noi!

          Theophyle

          30/10/2011 at 10:57 am

          • si atunci care e diferenta intre „vinovatia „celor ce au votat ilici si psd ani in sir si „vinovatia” noastra, a celor ce ne am dat votutl ptr actuala putere? 🙂

            zigzag

            30/10/2011 at 11:07 am

  7. O zi buna dupa noul ceas legal . 🙂
    Democratia e doar una si daca voi nu o vreti , eu am sa o impun cu forta . ( ak- 47 pentru cei mai optimisti) 🙂
    Acum si scriind mai serios , 🙂 cu salarii tip China nu se pot oferii servicii tip RFG . E matematic . Daca romanul ar calcula la media UE cit se cheltuieste pentru sanatate + invatamint + pensi + justitie + ordine publica , ar descoperii ca acel +/- 31% PIB stins cu chiu si vai de stat ar fi insuficient . Si asta fara sa socotim coruptia , risipa .
    In rest este absolut evident ca o masa mare de cetateni nu are habar de regurile democratiei fara de care aceasta poate fi cel mult „originala” . Incepind cu „tatucul” nostru nemuritor care nici macar el , convins comunist , nu a avut si nu are habar .
    Va salut din nou ca merg la bar la o cafea . 🙂 (dormit in prostie )

    Ștefan A.

    30/10/2011 at 10:38 am

    • Salut Stef 🙂
      umor amar ( ca sa nu zic negru) ai dreptate, bineinteles nu in sensul cu AK-47. Du-te si-ti bea cafeaua!

      Theophyle

      30/10/2011 at 10:42 am

  8. Theophyle

    30/10/2011 at 10:43 am

  9. cred cä este vorba, de copii celor ce , au fost invätzatzi sä le de-a statul.

    eu chiar cred, este bine sä plece copii inafara romaniei, sä vadä, cä

    nu pot cere, inainte sä dea. eu sunt mai optimistä, sunt asa multzi oameni

    de valoare, si chiar f. tineri, ce se pare intzeleg o altfe de democratzie.

    eu cred, NR, poate sä coaguleze chiar sä atragä romanii ce vor altceva.

    theo

    30/10/2011 at 10:45 am

  10. theo,

    multzumesc,F: Iteresantä postarea

    de rege nu avem nevoie, dar cum scäpäm de bufoni?

    intzeleptzi sunt , dar nu au curj.

    theo

    30/10/2011 at 10:51 am

  11. scuze- curaj

    theo

    30/10/2011 at 11:19 am

  12. Cei care doresc aveti o postare interesanta si pe Politeia Europeana: „Confuz şi neconvingător”

    http://politeiaeuropa.wordpress.com/2011/10/30/confuz-si-neconvingator/

    Theophyle

    30/10/2011 at 11:31 am

  13. Buna ziua 🙂
    Regret ca abia acum am apucat sa postez acum. Spre deosebire de alti comentatori precedenti, eu sunt mai optimist legat de „noua generatie” (@Theophyle, sa stii ca mi-ai dat idei bune, multumesc 🙂 ). Mergeti duminica la Antipa sau La muzeul taranului roman, mergeti la targurile de carte. O sa va treaca „posomoreala” si pesimismul. Sa stai 3/4 de ora sa intri la un muzeu nu este o chestie care sa te faca pesimist in privinta noiii generatii, mai ales ca „dinosauri” ca mine sunt mai multi la exponate decat la vizitatori.

    DanSu

    30/10/2011 at 11:43 am

  14. Au venit musafirii… 🙂 ( alti Ne vedem mai tarziu…

    DanSu

    30/10/2011 at 11:44 am

    • Blogul ramane aici 😆

      Theophyle

      30/10/2011 at 3:19 pm

  15. salut pe toata lumea 🙂
    Postare noua!

    Theophyle

    30/10/2011 at 3:18 pm

  16. buna ziua;

    cei trei par a fi romania de azi;din pactae atit a mai ramas in romania;
    ce e democratria?
    anglia^patria democratiei moderne-ca sa-l parafrazez pe catavencu-nu a avut nici o jena sa ii duca in tribunal pe cei care ue provocat recentele huliganisme in regat la fel cum un pic mai devreme nu a avut nici o jena sa creasca taxele
    mai e o chestie si cu statul asta,pe care noi nu o bagam in seama- e ultima mea teorie=trebuie sa o promovez la NR- statul,trebuie sa fie capabil sa stringa taxe;ca sa fie capabil de acest lucru trebuie sa aibe/
    -reprezentativitate
    -responsabilitate in cheltuirea sumelor strinse ,cunoscuta generic sub numele de „accountability”
    cind se va realiza asta vom avea democratie;;; pina atunci vom avea ioni,vasile,si nicu;;;

    cit despre noua generatie ,treaba lor,pina una alta la interviurile de angajare-cind particip- nu aud din partea lor decit doua chestii: a-cu cit sunt platit si b:fac orice imi spuneti
    despre initiativa,implicare ,asumarea de riscuri,aport propriu nada

    intamplator

    30/10/2011 at 3:39 pm

  17. Democratia nu e un concept suficient pentru a conduce o societate. Intr-o discutie cu o doamna invatatoare in statia de autobus , voiam sa vad daca stiu suficient de bine limba si i-am spus ca societatea Europeana se intemeiaza pe trei stilpi: Morala iudaica (Biblia) democratia greaca si dreptul roman. Doamna m-a inteles si m-a aprobat.Cred ca in momentul de fata noi nu avem inca clar in minte cum sa inchegam o societate functionala.Toti vorbesc ca sa se afle in treaba, umplind lumea cu lolouri.Parlamentul Romaniei nu a fost capabil sa doteze tara cu o legislatie clara si coerenta, guvernul ramine cantonat in faza de O SA, jurnalistii bat cimpii si daca vine ciíneva cu ceva serios toti se reped sa-l demoleze. Mai e mult pin-departe. O zibuna !

    Sile

    30/10/2011 at 4:08 pm


Comentariile sunt închise.