Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Gaddafi – sfârşitul unui bufon şi tragedia unui popor

Acum doi ani, in 2009, in cadrul Adunarii Generale ale “Ligii Arabe,” Muammar Gaddafi  dictatorul absolut al Libiei spunea: “Eu sunt un lider international, decanul liderilor lumii arabe, regele regilor Africii si imamul musulmanilor de pretutindeni. Statutul meu international nu-mi permite sa ma cobor la un nivel inferior”.  Se referea la faptul ca nu a primit suficienta atentie in acel summit. Acum trei zile, scos de rebelii care cucereau Sirte, dintr-un tub de beton unde se refugiase din cauza unor atacuri aeriene ale fortelor NATO intreba: “Unde ma aflu si cine sunteti voi”? Omul nici macar nu intelegea ce se intampla cu el.

Am publicat mai mult de 25 de articole in limba romana legate de insurgenta libiana, conflictul iscat de interventia NATO, petrol, dizidenta si jocurile intre puterile lumii in “cazul libian”. Articolele sunt postate pe Politeia si partial pe HotNews / Contributors. Astazi inchei acest “periplu” publicistic, convins fiind ca voi avea inca sansa sa mai scriu despre ceea ce s-a petrecut, se petrece si se va petrece in Libia.

Comparatiile dintre Ceausescu si Gaddafi sunt simpliste si in majoritatea lor neadevarate. Sunt insa trei puncte de convergenta: primul ar fi o reconfigurare geopolitica profunda, care a dat posibilitatea unor reasezari regionale. Al doilea ar fi impopularitatea si lipsa de sprijin intern pe care il aveau cei doi, care reusisera sa-si erodeze sustinerea chiar fata de beneficiarii regimului – intr-un cuvant – posibile tradari ale “garzilor pretoriene.” Al treilea ar fi faptul ca “jucatorii internationali” nu mai aveau incredere in cei doi. Pur si simplu cei doi dictatori o luasara razna! Ambii nu mai intelegeau schimbarile aduse de reasezarile geopolitice.

Circul facut de Gaddafi care se plimba cu cortul prin lume nu deranja mai  mult decat faptul ca  nici una din firmele globale care exploatau petrolul libian nu avea certitudine ca acest colonel nebun nu va rezilia contractele abia semnate.

As dori ca cititorul sa inteleaga ca Gaddafi nu a fost un dictator mai malefic decat membrii familiei Ibn Saud, care guverneaza de mai mult de doua secole teritoriul numit astazi Arabia Saudita, dar care intodeauna au respectat contractele avute cu “beneficiarii vestici.” Ca paranteza – pentru a demonstra de ce nu se intampla nimic acolo, dar s-a putut intampla in Libia, trebuie de stiut ca familia Ibn Saud are protectie contractuala cu “beneficiarii occidentali” pe baza a trei contracte care mentioneaza ca atata timp cat petrolul forat va ajunge la beneficiarii contractuali Casa Ibn Saud este ferita de “neplaceri”. Primul contract semnat in 1931 de Presedintele american Herbert Hoover si Casa Ibn Saud aducea beneficii de nu mai putin de 50 de mii de lire sterline pentru dreptul de exploatare petroliera, al doilea semnat   de Presedintele Roosevelt in 1945 (ultimul contract semnat de el) la bordul vasului de razboi USS Quincy si ratificat de Harry  Truman in 1951 si care facea imparteala 50-50% intre Ibn Saud si firma de exploatare petroliera CASOC (mai tarziu Aramco) si in sfarsit al treilea contract din 1988 care fonda Saudi Aramco. Bineinteles ca au fost idei de razgandire a sauditilor, care nu au dorit sa impartaseasca soarta sahului Iranian. Noile vremuri si evenimentele generate i-au facut sa se razgandeasca.

Daca Saudia a respectat cu strictete intelegerile cu “beneficiarii,” Gaddafi nu a facut-o nici macar pe departe. In 40 de ani de guvernare, colonelul Gaddafi a reziliat mai mult de  250 de contracte, inclusiv cu tari prietene (spre exemplu Romania) creand datorii neplatite si penalitati de zeci de miliarde de dolari.  Dupa o sustinere (intensa)  a terorismului international, incercari de a-si procura arme de distrugere in masa, Gaddafi a incercat sa schimbe directia aratand o penitenta limitata, dar complet nesatisfacatoare pentru “beneficiarii occidentali”.

Constructia africana a lui Gaddafi si miliardele investite in Africa nu au fost de ajuns. Africanii si-au pastrat loialitaea fata de Gaddafi, fara insa prea mare efect. Prea putin si prea ineficient. Gaddafi si-a distrus  cu propria mana armata bazandu-se numai pe cateva unitati Kataeb al Amn (Batalioane ale Securitatii) si Al Haras Assauri (Gardieni ai Revolutiei), ambele conduse de fiii sai, nu mai mult de 5-600 de oameni si cateva zeci de tancuri. Sute de tancuri si avioane cumparate pe bani grei au zacut la “conservare” pana cand rebelii au pus mana pe ele.

Cu toate astea, revolta a fost aproape inabusita cand la sfarsitul lui martie a.c., trupele lui Gaddafi erau deja in suburbiile orasului Bengazi, singurul in care mai exista o rezistenta armata impotriva lui Gaddafi. Intrarea rapida a francezilor si a britanicilor in conflict pe baza unei rezolutii ONU complet nesatisfacatoare (vezi articolul meu – Mic indreptar de diplomaţie prin cătarea puştii) a schimbat echilibrul si a produs intrarea intr-un conflict de uzura, care pana la urma a distrus toata infrastructura civila construita in zeci de ani si a ucis sau ranit grav aproape 10-12.000  oameni.

NATO, fara americani (sau cu o prezenta simbolica), s-a dovedit ineficient si nepregatit pentru un conflict armat, chiar minor, cand in fata lui se prezenta o ramata prost comandata si dezorganizata de mai putin de 10 mii de oameni. Lucrurile s-au rezolvat nu prin instruirea si eficientizarea fortelor rebele, ci prin introducerea unor forte proxi de sorginte islamica (vezi articolul meu “Cucerirea oraşului Tripoli – Operaţiunea “Zorii Sirenei”). Sa fie foarte clar – cucerirea capitalei rapida a fost facuta sub comanda unor forte din statele arabe – Jordan’s Royal Special Forces, care sunt specializate in lupte urbane si cucerirea instalatiilor fortificate si unitati ale fortelor speciale ale Qatarului care au preluat paza oficialilor civili si militari  din Consiliul de Tranzitie Libian.

Felul in care a fost linsat Gaddafi nu aduce multa speranta pentru viitoarea democratie libiana si nici multa onoare NATO, care a facilitat prinderea si masacrul prin bombardarea si distrugerea coloanei lui Gaddafi care se retragea din Sirte.

Cateva date si concluzii posibile dupa Gaddafi si perioada de tranzitie care o va trece Libia.

1. Libia este o societate tribala, alcatuita din aproape 300 de triburi, conduse de cateva zeci de triburi mai mari care concureaza la banii si resursele libiene, aflate in aliante schimbatoare sau in conflicte din negura istoriei lor. Se poate vorbi de un popor libian numai cand discutam despre locuitorii oraselor principale, care la randul lor sunt membrii acelorasi triburi, dar cu un nivel mai ridicat de constiinta civica dobandita in zecile de ani de urbanizare.
2. Despre oamenii “prezentului libian” am scris in articolul “Petrolul ca preţ al libertăţii” . Consiliului de Tranzitie a Libiei (CTL) arata ca un CA al viitorilor beneficiari ai contractelor de reconstructie si explorare al petrolului libian. Era si de asteptat – nu se putea altfel!
3. Din nefericire, acest CTL contine elemente islamiste radicale, veterani ai conflictelor din Afganistan, Irak, Cecenia si Bosnia. Cred ca am reusit sa-i descriu foarte bine in articolul “Moartea unui general”. Subiect bineinteles pus sub presul evenimentelor pentru a nu dauna efortului de lichidare a dictatorului. Cred ca din nefericire vom mai auzi despre Obaida Ibn Jarrah Brigade, ucigasii generalului Abdel Fattah Younes si de puternicul trib Obeidi care domina toata Cirenaica (Cyrenaica).
4. Majoritatea membrilor CTL au fost colaboratorii lui Gaddafi, nici mcar nu in linia a doua. Mi-e greu sa cred in metamorfoze subite, desi o alta parte a acestui consiliu sunt cu adevarat dizidenti ai regimului persecutati si schingiuiti ani de zile.
5. Noile stiri legate de arestarile si crimele arbitrare ale noilor guvernanti libieni nu ma fac sa devin optimist. In ultimele doua zile au fost arestati 7 mii de oameni care probabil vor deveni noii dizidenti. Pe ei cine ii apara NATO, Consiliul de Securitate al ONU.

Traim intr-o lume cinica, probabil neschimbata! Astazi insa stim mai multe din cauza deschiderii informationale. De multe ori imi pare rau, as fi preferat alte realitati.

80 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. mie nu-mi ies din minte strigătele/urletele de „Allahu Akbar” ale celor care l-au linșat – în stradă, fără niciun proces – pe Gaddafi. Ceaușescu măcar a beneficiat de un simulacru de justiție, dictatorul libian n-a avut nici măcar bafta asta. nu că mi-ar fi simpatic, doar ca idee…

    camil

    23/10/2011 at 2:57 pm

    • Salut Camil 🙂
      Lucrurile stau altfel in Magreb si OM. A fost sumbru va deveni si mai sumbru 😦

      Theophyle

      23/10/2011 at 3:48 pm

  2. Salut,

    În articolul pentru care ai dat link pare să fie vorba de prizonierii din trupele pro-Gaddafi. Desigur că trebuie să li se respecte drepturile, dar în cazul și contextul ăsta nu poți să te aștepți la foarte mult. Dacă n-au fost execuții în masă – nici măcar ale presupușilor violatori și ucigași de civili – e un semn bun.
    (Strict cu Gaddafi, e un deznodământ de bun simț – a fost ucis în legitima apărare a unui popor, așa cum ar trebui să pățească toți tiranii. Falsele procese gen Ceaușescu sau Saddam mai rău complică lucrurile)

    Lucian Davidescu

    23/10/2011 at 3:07 pm

    • Salut Lucian Davinescu
      In realitate moartea lui Gheddafi (binemeritata ca pentru oricare dictator care se crede mai presus de fiinta umana ) a fost o mare usurare pentru multe guverne si noii conducatori .
      Sa ne imaginam ce ar fi fost daca Ceausescu ar fi vorbit despre noii conducatori a Romaniei post 1989 sau Gheddafi ar fi vorbit despre „afacerile ” si „blaturile” facute in politica internationala de el in cei 42 de ani de guvernare . Sa ne imaginam un Sadam care ar fi facut dezvaluiri privind cine si de ce la impins la razboiul impotriva Iranului sau modul cum a fost alimentat cu arme occidentale , sovietice sau romanesti .
      Adevaruri absolut inconfesabile in toate cele 3 cazuri .

      Ștefan A.

      23/10/2011 at 3:40 pm

      • Salut,

        Nu cred. La Ceaușescu e plauzibil, pentru că n-a avut timp să înțeleagă ce i se întâmplă
        dar Sadam a avut ani la dispoziție iar Gaddafi a avut luni, perioade în care n-aveau nimic de pierdut dacă începeau să vorbească

        Lucian Davidescu

        23/10/2011 at 6:43 pm

    • Salut Lucian 🙂
      Moartea meritata – nu la televizor si nu in felul in care a fost facuta. Omul merita glontul unui pluton militar!

      Theophyle

      23/10/2011 at 3:49 pm

      • Buna seara,
        tot un glont in cap a primit, se pare ca legea talionului a fost mult mai puternica si a functionat fara completuri de judecata.
        http://www.mediafax.ro/externe/moartea-lui-muammar-kadhafi-medicii-legisti-au-stabilit-care-este-cauza-decesului-8895085/

        mar

        23/10/2011 at 5:46 pm

      • @Teophyle
        Simbolic, asta ar fi o fractură. Este în vârful unei ierarhii și deasupra legii, oricine încearcă să-l rezolve pe căile formale este, teoretic, ilegitim.

        Lucian Davidescu

        23/10/2011 at 6:40 pm

        • Lucian,
          Problema este ca am destule informatii despre „mostenitorii” lui Gaddafi si crede-ma sunt cu mult mai criminali decat a fost el. Gaddafi a fost nebun cu acte (conform profilului facut de occidentali) dar nu a fost malefic la nivelul familiei Assad, Sadam sau Ali (Yemen). Trebuia arestat si trimis la balamuc.

          Theophyle

          23/10/2011 at 6:46 pm

    • Lcian Davidescu, orice om merita un proces cinstit, cu intrebari si raspunsuri care sa servesca isoria,. Furia strazii oricat de justificata nu poate substitui justitia dreapta si intelepta cu invataminte pentru cei ce vor veni dupa noi, altfel suntem sortiti sa recadem in barbarie.
      Justitia , oricat de indreptatita nu se face in strada prin linsajj . Cat despre Ceausescu va recomnand sa fiti atent la tot ce s-a scris si poate veti intelege ca in cazul ceausescu a fost vorba de un asasinat politic premeditat o confiscare grosolana unei revolte populare asumate legitima de o grupare ostila poporului roman.

      andrzej

      23/10/2011 at 6:03 pm

      • @andrzej

        „orice om merita un proces cinstit”

        Eu văd rezolvarea așa – cel care l-a împușcat este pus sub acuzare, pledează că a fost legitimă apărare și, în urma probatoriului contra „victimei”, este achitat.

        Lucian Davidescu

        23/10/2011 at 6:36 pm

        • Lucian Davidescu,
          Asta seamana a executie mafiota! Iar scoaterea vinovatului (asasinului) de sub invinuire ca fiind „in legitima aparate” tin de o justitie care nu are echivalent, la fel cum nici asasinii lui Ceausescu nu scapa de invinuire fara un proces legal si echitabil.
          MI-e teama ca sunteti prea patimas si eu nu as vrea sa va am ca aparator sau acuzator oriunde si oricand.

          andrzej

          23/10/2011 at 7:17 pm

          • @andrzej
            Față de situația clasică de legitimă apărare, asta-mi pare cu atât mai legitimă. În fine, e doar o opinie…

            Lucian Davidescu

            23/10/2011 at 9:04 pm

            • @andrzej
              Oricum, mafioți pot fi considerați ce care terorizează oameni, nu cei terorizați

              Lucian Davidescu

              23/10/2011 at 9:43 pm

  3. Salut 🙂
    1- Prima de toate va aparea in Libia un Voiculescu al lor impogatit cu ceva bani de prin conturile din strainatate a beduinului ucis ? Va crea o televiziune si va intra in noul parlament pe un post important ?
    2- Masa de functionari publici libieni va intra in masa in un nou partid „de salvare nationala ” ?
    3- Cine va fi in Libia echivalentul tovarasului Iliescu care se va implica puternic in salvarea si reciclarea nomenclaturistilor fostului regim ?
    4 – Interventia NATO si in specific a Frantei si Angliei in un fel sau altul va fi monetizata banesc . 🙂 Ceva contracte super avantajoase nu ar fi o noutate.
    5- Italienii desii au incercat si ei sa joace un rol militar important , se vor vedea in mod sigur redimensionati in afacerile cu Libia .
    6- Pina la urma , cam cit timp lipseste pina izbucneste un razboi civil in Libia ? Sau cineva crede ca aia care au acum arme , le vor preda si se vor pune la munca ? Eventual vor primii certificate de „revolutionari ” si ca atare stimulente financiare pe viata . Experienta invata . 🙂
    Nota : in Libia au fost prezenti si altii in mod discret , ascunsi televiziunilor . Elemente franceze din Legiunea Straina , militari din fortele speciale SAS engleze si cam 40 italieni din unica unitate specializata in misiuni non conventionale pe teritoriul inamicului . Respectiv militari din unitatea de elita (regiment nr. 9 ) de parasutisti Col Moschin . 🙂

    Ștefan A.

    23/10/2011 at 3:21 pm

    • Stefan 🙂
      Acolo lucrurile se fac la nivel de triburi 😆

      Theophyle

      23/10/2011 at 3:50 pm

    • 🙂 ar fi culmea, dar nu improbabil

      Sare'n Ochi

      23/10/2011 at 4:56 pm

  4. Eh, macar Lucian Davidescu e de aceeasi parere cu mine
    http://giorno24.blogspot.com/2011/10/ma-bucur-ca-l-au-ucis-pe-gaddafi.html

    macgregornews

    23/10/2011 at 3:25 pm

  5. Buna ziua.Theophile este cel mai bun comentator al evenimentelor din Libia si OM.Am citit cu placere toate articolele despre Libia si Orient.
    Ce va fi mai departe? Greu de spus: Siria, Yemen, altele. Eu as paria pe Yemen ca prima tinta, Siria a doua, nu stiu daca e posibil un conflict in Iran.

    bigone

    23/10/2011 at 3:41 pm

    • Salut bigone,
      Multumesc – acum Yemen!

      Theophyle

      23/10/2011 at 3:51 pm

    • Salut bigone
      Siria are armata plina de arme si numeroasa , nu ca Libia . De aia toti doar bat din gura si gata . Daca Turcia va ataca vreodata Siria in numele „revoltei fata de numarul de inocenti ucisi ” fi sigur ca occidentul va platii din greu Turciei o astfel de angajare militara . prin o gramada de concesiuni politice , financiare .
      Iranul este un os foarte dur pentru toti . Din clare motive geografic-strategice . Majoritatea petrolul necesar planetei trece zilnic pe linga ei , la o adevarata azvirlitura de bat . Si sa vezi atunci criza cind nu mai poate trece nici o nava petroliera prin strimtoarea Hormuz . Strimtoare care datorita formei si adincimii e foarte usor de blocat prin simpla si clasica minare intensiva . Ca sa nu mai vorbim de o alta forma de blocaj la indemina Iranului , concentrarea de rachete antinava pe tarmurile proprii .

      Ștefan A.

      23/10/2011 at 4:01 pm

      • Salut Stef, teph &all!
        A trecut usor si nu prea bagata in seama o stire deosebit de importanta: USA, va retrage intreg contingentul din Iraq.
        Asta insemna nu ca USA pleaca definitiv (raman acolo fortele Black watter) ci mai de graba o regrupare a masivelor forte, care oricum vor fi angajate destul de rapid spre o alta tinta. Ghici?…..

        andrzej

        23/10/2011 at 6:26 pm

        • Cred ca nu ati inteles stirea! Incercati sa o cititi in presa americana! ce, de ce si cum!
          P.S Blackwater nu mai actioneaza de trei ani in Irak!

          Theophyle

          23/10/2011 at 6:33 pm

          • Da Teoph , stiu si-au schmbat numele….

            andrzej

            23/10/2011 at 7:22 pm

          • Si ca sa fim sinceri USA, nu are nevoie acum nevoie nicaieri in lume cata vreme criza sta pe primul plan, totusi unele zone au potential conflictual iar USA are nevoie de o pauza si o cauza.
            Sa spun mai mult?….
            Cat priveste presa americana , cer scuze dar nu face rabat spre calitate aliniindu-se cu ceilalti confrati din Eu sau UK.
            Si ca ultima parere la raspunsul dvs. declar ca nu am alte surse decat presa.

            andrzej

            23/10/2011 at 7:31 pm

            • …si ca sa nu fiu dator cu un raspuns clar eu cred ca armata americana face acum o retragere tactica previzionandu-se un conflict major in zona, mult mai dur si cu implicatii infinit mai mari decat razboiul di Iraq.
              Va las pe dvs. sa apreciati care ar putea fi urmatoarea tinta.
              Cu respect!

              andrzej

              23/10/2011 at 7:43 pm

  6. Buna ziua Theophyle, ca de obicei la inaltime maxima ! Apropo de tragedia unui popor, am presentimentul ca ce a fost pana acum, nu va fi egalat ci depasit si tragedia libienilor va continua.
    Am vazut in Egipt tancurile trecand efectiv peste crestinii copti care, sigur au participat la revolutie si au fost incantati cand a cazut Mubarak pentru ca erau liberi .Unii dintre ei au devenit, din nefericire liberi la modul absolut 😦 . Am citit ca in sudul Libiei sunt niste triburi pe care nici Gadaafi nu a reusit sa le controleze total, cine la va putea opri acum ? Si in timp ce in Libia triumfa ,,democratia” gratie, evident ,si interventiei NATO ,in Siria sunt ucisi oameni nevinovati si nimeni nu ,,observa” ,nici NATO, nici ONU, nimeni, nimeni! Hm ! Ziceai tu ca, datorita mjiloacelor de informare mai stim cate ceva ;nu-mi fac iluzii, stim exact cat se doreste sa stim si cat sa avem iluzia ca nu suntem in totala ignoranta .
    Cat despre Gadaafi la ce se putea astepta ? Cand pe capul lui s-a pus un premiu foarte mare pentru cine il captureaza ,,viu sau mort” ,nu doar ,,viu” era deja clar cum se dorea capturarea lui !

    Loda

    23/10/2011 at 4:04 pm

    • Salut Loda,
      Multumesc 🙂 Cred ca daca cineva doreste sa cunoasca mai mult decat se doreste – chiar se poate!!

      Theophyle

      23/10/2011 at 4:28 pm

    • Sa vorbesti de democratie in Libia e mult spus. Consiliul de Tranzitie a decretat ca de acum Libia va fi condusa dupa Legea Islamica Sharia.

      ribelalu

      24/10/2011 at 10:20 am

  7. @cetatean, faceam un research cu privire la vampirismul judecatorilor asupra coanei oarbe si fii atent peste ce anume am dat:
    http://www.luju.ro/dezvaluiri/anchete/pozele-santajului-judecatorii-dumbrava-garbovan-neacsu-si-danilet-formeaza-o-echipa-indestructibila?print=1

    Sare'n Ochi

    23/10/2011 at 4:21 pm

    • eu am citit cu citeva luni in urma articolul acela, dar nu mi se pare nimic suspect sau compromitator..
      parerea mea
      🙂

      skorpion

      23/10/2011 at 5:02 pm

      • nu-i nimic suspet sau compromitator in afara de faptul ca Danilet reclama un presupus santaj de pe urma acestor poze 🙂 iar daca citesti mai atent(a) vezi ca baietii care au pus mana pe CSM provin din aceeasi barca (si degeaba). este vorba strict despre informatiile colaterale, parerea mea.

        Sare'n Ochi

        23/10/2011 at 5:07 pm

        • am observat ca lui Danilet ii place sa pozeze in victima…..fiind totusi o persoana slaba chiar daca are doar 37 de ani

          skorpion

          23/10/2011 at 5:09 pm

  8. excelenta postare, ThPh,

    daca Romania dupa 22 de ani inca nu este pe fagasul unei tari democratizate total, dar’mite o tara ca libia…

    2 chestii aparent nesemnificative intrec puterea mea de intelegere:

    – cum un sef de guvern al unui stat occidental (si crestin pe deasupra) aka berlusconi ii pupa laba unui sef de trib aka gaddafi……nici macar petrolul de o mie de miliarde dolari nu ar justifica un asemenea gest aproape brejnevist-honneckerist

    – si expunerea mortului de gaddafi in fata tuturor celor care vor sa se convinga ca gaddafi este mort,
    pare ceva mai mult decit primitiv si barbar…..

    skorpion

    23/10/2011 at 5:00 pm

    • Salut skorpi
      Eu glumesc de multe ori dar daca ai citii postari mai vechi ale mele vei descoperii profilul psihologic a lui Berlusconi . 🙂 In cuvinte putine , pina are nevoie de tine te umple de complimente , atentii si cadouri . Cind nu mai are nevoie , un picior in fund si tot posibilul sa nu mai ai un ban . Asa a facut mereu cu toti .

      Ștefan A.

      23/10/2011 at 5:12 pm

      • Am avut o experienta socanta cand un sef italian(napoletan!) mi-a pupat mana dupa ce l-am scos din rahat (o treaba de serviciu neglijata constant de respectivul), pentru ca dupa aceea sa ma pandesca mereu cu false probleme. Cred ca e chestie de caracter nu de natie….

        andrzej

        23/10/2011 at 6:34 pm

  9. si AMR strike back (cu scuze de off-topic):
    http://www.luju.ro/institutii/csm/amr-cere-membrilor-csm-sa-elucideze-conduita-presedintelui-csm-horatius-dumbrava-si-a-judecatorului-cristi-danilet-in-episodul-de-la-restaurantul-home-si-sa-dispuna-masurile-adecvate-in-caz-contrar-amr-va-actiona-in-consecinta-adresa
    si acum la subiect: si Ceausescu ar fi patit la fel daca de la bun inceput (prin grija lui „Victoras ai grija de copii”) nu ar fi fost suit in elicopter pentru a fi dus direct in detentie. restul periplului pe langa Targoviste sunt dulci povesti de adormit copiii.
    un razboi civil in Libia este foarte probabil.
    restul afacerii libiene tine strict de cracarea hidrocarburilor cu nucleu aromat.

    Sare'n Ochi

    23/10/2011 at 5:04 pm

  10. Buna Seara,
    Postare noua si pe blogul meu 🙂 Mai putin dramatica dar mai estetica – Rembrandt

    http://desydemeter.wordpress.com/2011/10/23/baroc-18-%E2%80%93-rembrandt-1/

    desydemeter

    23/10/2011 at 6:00 pm

  11. Salutari si felicitari ptr ca postul a fost preluat de Hotnews!

    clemycali

    23/10/2011 at 6:02 pm

    • Salut Clemy 🙂
      Multumesc!

      Theophyle

      23/10/2011 at 6:04 pm

  12. Din culisele summitului de la Bruxelles adus de @Stefan A. din presa peninsulara 🙂

    http://politeiaeuropa.wordpress.com/2011/10/23/din-culisele-summitului-la-bruxelles/

    Theophyle

    23/10/2011 at 6:30 pm

  13. Nu comentezi in nici un fel succesiunea din Arabia Saudita? Sau la aia, avand onoare „contractuala”, alegerea unui nou print mostenitor va fi chiar plicticoasa?

    „Simpliste si neadevarate”
    As fi zis ca-i chiar la fel. Raposatul poate patea la fel daca era prins de multimea furioasa, chiar daca dupa cativa ani ar fi fost jelit sincer.

    elena

    23/10/2011 at 6:41 pm

    • Salut Elena 🙂
      Succesiunea este interesanta si de loc plicticoasa. Nu ar fi fost la subiect. Cat despre similitudinea Ceausescu – Gaddafi, chiar nu exista in afara punctelor mentionate. Parerea mea.

      Theophyle

      23/10/2011 at 6:48 pm

      • Ma gandeam ca alta asemanare cu situatia de la noi ar fi pastrarea fara nici un stres a oamenilor din vechea garda in noile structuri 🙂

        elena

        23/10/2011 at 7:20 pm

        • elena,
          nu au fost altii nici acolo si nici aici. Elitele decimate – populatia manipulata.

          Theophyle

          23/10/2011 at 7:30 pm

  14. Arabia Saudita este centrul doctrinei Wahhabit si culmea un partener loial USA in zona golfului.
    Se vor intampla lucruei interesante in acea zona, o o zona mai importanta decat bursa de pe Wall stret.

    andrzej

    23/10/2011 at 7:53 pm

  15. Oricum, poza cu Berlusconi – daca-i pe bune – e superfaina.

    elena

    23/10/2011 at 8:04 pm

    • Sigur ca e pe bune 🙂 E preluata de la agentia de stiri italiana!

      Theophyle

      23/10/2011 at 8:06 pm

    • Salut elena
      Poza este un instantaneu din intilnirea filmata si transmisa de televiziunea de stat libica la ultima vizita a lui Berlusconi in Libia.Cind impreuna cu Gheddafi sint in fata parlamentului (sau cum se cheama pe acolo) . Cu un pic de rabdare o gasesti integral pe youtube .

      Ștefan A.

      23/10/2011 at 8:09 pm

  16. Theophyle informativa mea a devenit oficiala . 🙂

    http://www.corriere.it/economia/11_ottobre_23/summit-merkel-sarkozy-berlusconi_03989a44-fd82-11e0-aa26-262e70cd401e.shtml

    Confirmate masurile de luat indicate Italiei .
    Cind a fost pusa intrebarea legat la Italia si Berlusconi , presedintele francez a privit spre doamna nemtoaica care a zimbit . A raspuns zimbind si presedintele francez declarind : avem incredere in guvernul italian . 🙂
    NOTA : se confirma ca aleanta Franta -RFG a avut intilniri oficiale specifice pe tema datoriilor publice doar cu Papandreu si Berlusconi . Sint puse/privite la acelasi nivel .

    Ștefan A.

    23/10/2011 at 8:25 pm

  17. ha ha ha..avem doua posturi TV Realitatea. Elan a inceput sa emita azi la 18:00 brusc peste vuvuzela lui Ghita chiar la stiri. Sa vedem ce dracu mai iese si de acolo. Sunt curios sa vad grila de programe de azi.

    ribelalu

    23/10/2011 at 8:27 pm

  18. Fiti atenti aici cum rid toti cind se pun intrebari legate de Italia . Inclusiv ziaristii acreditati rid .

    http://tv.repubblica.it/copertina/bruxelles-domanda-su-berlusconi-e-in-sala-stampa-ridono-tutti/79013?video=&ref=HREA-1

    Ștefan A.

    23/10/2011 at 8:29 pm

  19. Se pare ca Bulgaria va avea presedinte de dreapta ( exit poll 41%-26% ).

    tibi

    23/10/2011 at 9:17 pm

  20. ˝Traim intr-o lume cinica, probabil neschimbata! ˝

    Da, foarte bun articol.Ce ironie.Sa-i sprijini intr-o parte de lume pe unii care sub acelasi strigat de lupta iti macelaresc proprii oameni in alta parte de lume.Vorba aia, s-au facut frati cu dracul ca sa treaca puntea.Chestia e sa nu cumva sa le scape demonul in lume, s-a mai intamplat.Sau ca sa fiu in ton cu imaginarul fantast regional, sa nu cumva sa dobandeasca lampa dar sa le scape djinul afara din lampa.Asta daca nu cumva djinul deja le-a scapat dar astia nu vad asta pentru ca sunt cu ochii numai pe lampa.Lampa de petrol.
    Islamistilor akbarieni li s-a croit drum liber in toata zona.

    p

    23/10/2011 at 9:28 pm

  21. dar cei vinovatzi, pt. lovitura de stat si pt. mortzi, dece nu sunt judecatzi in romania.

    iliescu, si altzii.

    theo

    23/10/2011 at 10:17 pm

    • theo, salut! 🙂

      …pentru ca ei sunt doar djinul din lampă. Aladinii sunt departe în miazănoapte…

      oldhashu

      23/10/2011 at 10:36 pm

  22. „Directorul Serviciului Român de Informaţii (SRI) spune într-un interviu pentru România liberă că în ultimul an interesul agenţilor străini pentru ce se întâmplă în spaţiul autohton s-a mărit şi vorbeşte despre „creşteri calitative” ale operaţiunilor de spionaj din România, mai cu seamă după ce s-a semnat Acordul româno-american privind instalarea scutului antirachetă.”
    http://www.romanialibera.ro/opinii/interviuri/operatiunile-de-spionaj-impotriva-romaniei-s-au-inmultit-in-ultimul-an-241999.html

    mar

    23/10/2011 at 10:46 pm

  23. Buna seara din nou. Inteleg ca Realitatea are acum emisiuni paralele sau ca unii se vad iar altii nu. Zona crepusculara este in toi!

    clemycali

    23/10/2011 at 10:48 pm

    • Salut clemy
      Nu inteleg cum distribuie statul frecventele de transmisie a posturilor de televiziune .
      In mod normal si cum e regula peste tot , se dau in concesiune pe ani de zile si contra cost anumite frecvente. Cu diferenta elementara intre televiziuni nationale si locale . Asa un post national poate transmite in intreaga tara chiar daca in anumite zone foloseste frecvente diverse . Indiferent ca se folosesc relee de transmisie in proprietatea statului sau private , e contra cost folosirea frecventelor radio care asigura transmisia .
      In Romania nu pricep cum functioneaza sistemul .
      PS . Pt televiziunea prin cablu , internet nu sint necesare aceste autorizatii de frecvente .

      Ștefan A.

      23/10/2011 at 11:23 pm

      • Stefan, salut. De asta am spus ca ce se intampla la IRTV e demn de zona crepusculara. Logic ar fi sa nu emita nici una din cele doua aripi pana se lamureste cine detine in realitate licenta de emisie. Dar in Romania nu putem astepta ca statul sa isi faca cu adevarat datoria.

        clemycali

        23/10/2011 at 11:31 pm

      • Stefan, in mod normal intr-o tara in care CNA-ul este functiona una din irealitati nu putea sa mai emita ptr. ca nu mai are licenta. Dar cum la noi CNA-ul exista dar lipseste cu desavarsire, posesorii de hidrant fac ce vor muschi lor. Oamenii au o norma de indeplinit, dezinformarea tb sa functioneze ca altfel se supara patronii de la butoane, drept ptr. care au legi proprii.

        mar

        23/10/2011 at 11:35 pm

  24. Greţos personaj nenea Berlusconi. Nu că m-aş da în vânt după pupăturile dintre Sarkozy şi Angela. 😛

  25. Nikoleon este din ce in ce mai furios, mai nou s-a ciocnit cu David Cameron.
    http://www.adevarul.ro/international/criza_economica-cameron-sarkozy_0_577742603.html

    mar

    23/10/2011 at 11:05 pm

    • Normal. Ptr ca ‘salvarea bancilor europene” inseamna in realitate salvarea bancilor franceze care au o expunere enorma la datoria greceasca. Normal ca britanicii se opun la orice masuri de gen. au platit destul ptr „salvarea” Greciei, salvare care nu a dus nicaieri, nu vor acum sa propteasca artificial si bancile franceze. Iar Nickoleon e oparit si ptr ca la anul o sa piarda la scor alegerile. Ca Franta a pierdut finala CM la rugby a fost bonus 🙂

      clemycali

      23/10/2011 at 11:19 pm

      • Numai „nenorociri”. Oare va pierde alegerile!

        mar

        23/10/2011 at 11:31 pm

        • Nici un sondaj nu ii da sanse sa castige un al doilea mandat. Ma rog, se poate impauna cu inlaturarea lui Ghadafi, dar nu asta va fi problema cruciala in alegerile viitorare, ci economia unde Nickoleon nu a facut mai nimic. De asta se si zbate sa impiedice un faliment al bancilor franceze.

          clemycali

          23/10/2011 at 11:40 pm

          • Da, francezii si nemtii sunt bagati in Grecia pana la urechi. Am ascultat o stire in urma cu doua zile in care se spunea ca sunt detasati experti germani in Grecia care supravegheaza modul in care se face reforma administrativa.

            mar

            23/10/2011 at 11:46 pm

            • Asta nu o stiam dar ma indoiesc ca nemtii or sa reuseasca sa o scoata la capat cu grecii care sunt ca capra raioasa: tin coada sus. Eu cred ca ar fi mai sanatos ca sa se inceapa un plan ordonat de eliminare a euro si de regandire a intregii zone finaciare comune. Nu vad altcumva cum se poate iesi din situatia de acum.

              clemycali

              23/10/2011 at 11:49 pm

              • Se iese cu un fond special de salvare de cel putin 2.000 miliarde euro . 🙂
                Bani strinsi pe piata internationala in schimbul unor hartii numite Eurobond si garantate de intreaga UE . Chestia ca tarile care vor cere ajutoare din acesti bani vor pierde temporar independenta fiscala .
                Si atunci se vor vedea taieri peste taieri la bugetele nationale . Cu ce efecte sociale a fost experimentat in Grecia .

                Ștefan A.

                23/10/2011 at 11:59 pm

            • Bancile franceze si cele germane au in depozite titluri de stat grecesti pentru o contravaloare cumulata de cam 80- 90 miliarde euro . Bancile italiene au titluri de stat grecesti pentru max. 5 miliarde euro .
              O taiere de cel putin 50 % a datoriei publice grecesti (cum se discuta acum la reuniunea UE) cu obligatia bancilor de a suporta 50 % din acesta taiere va lovi puternic bancile germane si franceze . Din acest motiv se vorbeste insistent de o recapitalizare a bancilor . In special cu bani din fondurile special create la nivel UE .

              Ștefan A.

              23/10/2011 at 11:54 pm

              • mar

                24/10/2011 at 12:03 am

              • Stefan, fondul de salvare este o prostie care va costa enorm, si nu vorbesc doar din punct de vedere financiar. Ptr ca peste un an ne vom afla in exact acelasi punct doar ca contagiunea se va intinde peste granitele Europei. Pana la urma de ce ar plati de exemplu Polonia, Finlanda si Marea Britanie ptr expunerea bancilor franceze si germane la datoria greceasca? Intrebarea asta va incepe sa fie pusa tot mai insistent cu cat se va dovedi ca fondul de solidaritate si eurobondurile nu vor schimba substantial in bine situatia.

                clemycali

                24/10/2011 at 12:10 am

  26. ne-ar trebui si noua un batalion de judecatori nemti!

    procurorii sint buni, dar la judecatori este problema

    +

    http://www.romanialibera.ro/opinii/comentarii/vremea-lichelelor-242044.html

    skorpion

    23/10/2011 at 11:47 pm

  27. Buna seara,
    va propun sa cititi dimineata un articol foarte incisiv la adresa Rusiei:
    http://www.ziare.com/international/libia/nedumeririle-moscovei-la-moartea-lui-gaddafi-opinii-1129093

    cedric

    24/10/2011 at 12:26 am

  28. Buna Dimineata 🙂
    Postare noua!

    Theophyle

    24/10/2011 at 8:26 am

  29. @cedric – articolul e de kko si cel mai surprinzator e – legal, Lavrov are dreptate. Rezolutii ONU, etc, etc
    Pur si simplu face acelasi lucru ca si americanii daca rusii ar fi facut o asemenea manevra.
    Ca nu e prea „fair-play” – ca si ei ar face-o fara sa ezite – asta e ceva mult prea soft pt politica internationala.
    Si ca sa fiu umpiq ironic – toata lumea „latra” ca Rusia nu „joaca democratic” – si ca sa se comporte dupa standardele occidentului in materie de „democratie/etc/etc” – care standarde – dupa rezolutiile ONU pe care Lavrov le invoca – n-au fost respectate de …. vestici 😀

    fish

    24/10/2011 at 4:15 pm


Comentariile sunt închise.