Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

După domnul a vorbit doamna

Trebuie sa recunosc ca dna Christine Lagarde nu a fost exact preferata mea la postul pe care l-a obtinut luna trecuta. Astazi a devenit!  Dupa discursul palid si complet nesatisfacator pe care toti l-au asteptat de la Ben Bernanke, care de fapt a vorbit fara sa zica ceva relevant (vezi Politeia Europeana), a venit discursul dnei Lagarde, care a spus exact ce trebuia sa spuna seful celei mai mari economii mondiale (inca).

Discursul dnei Lagarde si-a gasit un ecou minor in paginile presei romanesti si la fel de putin pe ecranele mediei digitale.  Unde si-a gasit acest ecou, redactorii au scos la iveala numai lucrurile “senzationale”, fara a da posibilitatea cititorilor lor sa vada toata complexitatea discursului. Unii pamfletari infantili au si gasit si titluri picante pentru a caracteriza cele spuse (Discordia europeană: Lagarde şi Trichet îşi trimit “săgeţi otrăvite”),  exact cum spunea Caragiale – curat murdar, coane Fanica!

O mare parte din lucrurile mentionate de Christine Lagarde le spun eu in felul meu de mult timp, le spun comentatorii blogurilor noastre si le spun bloggerii si jurnalistii cu profil economic seriosi. Cand insa provin din partea unui demnitar modial la acest nivel trebuiesc auzite si gandite cum trebuie. Pai hai sa punctam lucrurile mentionate in discursul Şefului FMI la reuniunea anuală organizată de Federal Reserve la Jackson Hole, o zi dupa ce “sociabilul” Ben Bernanke a spus ceea ce nu a spus.

1. Legarde a mentionat ceea ce urlam noi de un an si jumatate – necesitatea restaurarii  echilibrului dintre sectorul public cu cel privat pe plan national si pe plan international,  dintre excesul de productie si excesul de consum intre statele care au excedente bugetare provenite din export si cele care se indatoreaza constant, sustinand consumul generat din importurile de marfuri pe datorie.
2. Recentele evenimente din aceasta vara indica faptul ca lumea aluneca spre o noua faza periculoasa si fragila crestere pare a fi stopata. Trebuie actionat la nivel global acum, cu determinare, curaj si viziune pentru a restabili convingerea si increderea cetatenilor.
3. Liderii politici nu par convingatori si hotararile lor aparent nu pot duce la recapatarea increderii cetatenilor.
4. Marile economii sunt amenintate de inflatie si cresterea preturilor energiei si a alimentelor ar putea genera o si mai mare inflatie.
5. Europa trebuie sa se confrunte pe trei nivele –  (a) bugetele nationale trebuiesc sa devina sustenabile si echilibrate. Fara cresteri nerealiste in domeniul cheltuielilor sociale; (b) bancile europene necesită o „recapitalizare urgentă” si daca este nevoie fortata pentru a stopa extinderea crizei financiare şi a datoriilor publice din zona euro; (c) Europa are nevoie de implementarea unei noi viziuni comune pentru a asigura un viitor comun al Uniunii Europene. Arhitectura actuala a acestei Uniuni este expusa unor presiuni cauzate de greseli structurale care trebuie inlaturate prin masuri fiscale comune impuse si implementate fara nici o abatere.
6. Statele Unite trebuie la randul ei sa actioneze pe doua fronturi – (a) consolidare fiscala si crestere economica. Desi se pare ca ambele ar putea arata antagoniste, lucrurile pot fi diferite daca se creaza un echilibru intre cheltuielile bugetare si incasarile la buget. Creerea locurilor de munca este imperativa si poate fi sustinuta de politici credibile, care sa asigure increderea necesara din partea publicului; (b) Statele Unite trebuie să acţioneze pentru a opri spirala descendentă a preţurilor locuinţelor si sa asigure aceste preturi printr-un control mai strict, chiar cu pretul unor  interventii pe aceasta piata.
7. La nivel global dna Legarde mentioneaza faptul ca nimeni nu este ferit de criza, nici macar acele economii emergente, care se simt foarte bine astazi. Referindu-se la piete emergente, referinta fara titularizare a fost certa spre China, care dupa parerea sefei de la FMI face prea putin pentru sporirea consumului intern si fixarea unui curs real al monedei nationale.

Cred ca acest discurs ar putea fi baza unor masuri eficiente si poate deveni un inceput programatic de o calitate superioara celor cu care am fost obisnuiti.

De multe ori este nevoie de oameni care sa fie suficient de puternici si fara agende politice alambicate, cred ca dna Christine Lagarde este un astfel de om. Faptul ca este femeie demonstreaza ca de multe ori doamnele pot imbraca pantaloni cu mai mult talent si curaj decat domnii care si-au croit acesti pantaloni la comanda, cu ajutorul unor croitori de lux.

Aveti discursul intreg al dnei Christine Lagarde publicat pe situl FMI. ( „Global Risks Are Rising, But There Is a Path to Recovery”: Remarks at Jackson Hole); Vezi si comentariul din The Economist.

Pe Politeia Europeana puteti citi:  Casa de amanet “Europa”

Written by Theophyle

29/08/2011 la 2:16 pm

86 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Sal`tare, popor !
    Degeaba puncteaza corect.
    UE este un avorton, diversitatea (din toate punctele de vedere) si birocratia sunt colosale.

    Pe plan intern, simultan :
    – Vladescu – consultant la GC;
    – local (la Rosia Montana), Basescu dand cu pumnu-n masa : „sa se faca !”
    Foc incrucisat ? 😦

    Tzepelica

    29/08/2011 at 2:56 pm

    • Salut timi 🙂
      Chia nu stiu, totusi cred ca doamna are un cuvant greu de spus (sper!)
      Despre Rosia Montana, nu cred ca totusi lucrurile vor merge mai departe – cel putin si aici sunt la capitolul sperante! Ce naiba le arde fundul? Aurul fuge undeva?!

      Theophyle

      29/08/2011 at 3:32 pm

      • salut!am citit discursul.si eu cred ca discursul reprezinta in mare liniile unui nou inceput.cat despre aur: sunt de parere ca ar trebui exploatat-e doar parerea mea.insa cum nimic nu este intamplator ma gandesc ce acest avant „muncitoresc” spre exploatare este dat de afara.ptr ca mai toate lucrurile care se intampla in RO -bune sau rele-sunt impulsionate de peste granita.momentul inceperii exploatarii ar fi trebuit sa fie perioada in care Presedintele a anuntat acele masuri de reducere -salarii,etc- ca un impuls ptr reconsolidarea economica: investitie, creeare locuri de munca si intr un final avutie nationala.in acest moment -ma repet – cred ca „asaltul” are motive „externe”.om trai si vom vedea 😛

        zigzag

        29/08/2011 at 3:41 pm

        • Salut Zigy :),
          Vezi, de asta mi-a fost frica si mie 😦 Ma omoara chestiile …externe 😦

          Theophyle

          29/08/2011 at 3:52 pm

      • Aurul nu fuge nicăieri dar urmează o campanie electorală costisitoare şi de aici pot pica parale bune pentru partid.
        Videanu şi Ionuţ Popescu ştiu de ce…

  2. Salut Theophyle 🙂 ,de la „externe” pleaca totul in ziua de azi. :D. Romania mai avea un proiect f bun: depozitul de gaze naturale de la Margineni: au lucrat la el, a semnat videanu niste chestii iar cand sa porneasca ..hop ceva „extern” 😛

    zigzag

    29/08/2011 at 4:08 pm

    • Nu stiu, si eu care am crezut ca am primit independenta in 1877 😦

      Theophyle

      29/08/2011 at 4:11 pm

      • 🙂

        zigzag

        29/08/2011 at 4:29 pm

      • Buna ziua ! Theophlye, nu pot sa cred ca vorbesti serios ! Tu numai de naivitate nu poti fi suspectat, dimpotriva, vezi lucrurile mult mai global si la un nivel mult mai inalt decat oricare decat noi (sper sa nu supar pe nimeni, daca da, atunci vorbesc exclusiv in nume propriu).

        Loda

        29/08/2011 at 5:15 pm

        • erata cu scuze ;
          ,,dintre noi”

          Loda

          29/08/2011 at 5:40 pm

      • Independenta Principatelor Dunarene a fost recunoscuta in 1878, prin Tratatul de la Berlin. faptul ca in Kogalniceanu s-a trezit retorica in acea sedintza din 9 mai 1877 e fapt istoric doar pentru romani. In plus, sa-ti mentii independenta si sa lupti pt ea in fiecare zi e greu pentru niste oameni lipsiti de solidaritate la baza.

        bazil

        29/08/2011 at 6:10 pm

  3. buna ziua
    franta a pierdut un demn urmas al lui colbert;din fericire -la cistigat economia mondiala;
    d-na lagarde a pus totul in cuvinte clare;nu incearca sa fie un ” oracol” ca greenspan sau ” colocviala” ca bernake;
    e un stil nou la fmi;cred ca cel putin in europa cu draghi la frankfurt se vor misca lucrurile;guvernanta financiara va avansa;

    rosia montana: e vorba de un contract semnat acum 15 ani;ce naiba este atit de secret de nu se da publicitatii;ok e aur,e argint dar trebuie sa mai fie ceva metale rare afara de astea;aurul nu e singur acolo
    eu ma intreb din nou;sa ne oprim la aur:scoti de acolo 300000kg din care 1/4 pentru romania,adica cam 75000kg,lapretul de azi de vreo 40000 euro/kg ar fi cam 300000000 euro(daca n-am gresit zerouril cam 300 milioane);cam putin sa dai 300 to pentru 300 milioane
    se vinde sau il cumpara bnr???daca se vinde ” papam’ banii si pa.suntem in pieleagoala;daca il ia bnr ar fi ok;
    cine stie insa il ia sau nu bnr;eu cred ca asa ar trebui discutata problema asta si mai ales un contract transparent;nu ma intereseaza studiile de eficienta-repet-sigur se mai scoate ceva in afara de aur si argint-intrebati geologii,trebuie stiut ce se da si ce se primeste de acolo;
    cu 20 pct la vot in asocierea asta s-ar putea sa ramii si fara aur si sa mai vii si cu ceva de acasa
    @zigzag: avantaje economice: e vorba de vreo 400 locuri de munca acolo;daca luam factorul de multiplicare care se vehiculeaza-3,5- ajungem la vreo 1500 locuri de munca,pentru 5-6 ani
    in cazul asta lui ford ar trebui sa i se ridice statuie: la un factor de multiplicare in industria auto de 6,cu 3500 angajati ajungem la vreo 20000 locuri de munca,si nu numai pentru 5-6 ani
    la rosia montana e ceva care ” pute”

    intimplator

    29/08/2011 at 4:36 pm

    • salut!specialistii de la institut zic ca nici vorba de 300t aur.cel mai probabil depaseste 1000t.aici e pacaleala contractului si e posibil ca Basesc sa nu aiba in cap decat sa arate opiniei publice un nou act de tradare nationala: subevaluarea resurselor si instrainarea la o redeventa umilitoare de 4 procente.ia in calcul si asta.alti specialisti spun si de zacaminte de wolfram-„Wolframul este un metal mai scump decat aurul si mult mai pretios, greu de gasit, este foarte necesar in industria militara si spatiala, iar uraniul in industria nucleara. Doar Romania si Afganistanul detine aceste componente impreuna, cam in acelasi teritoriu, zona Munitlor Apuseni, Retezat. Uraniul se afla in cantitati mari in zona Rosia Montana, ceea ce face zona foarte valoroasa din punct de vedere strategic, mult mai importanta decat aurul din subsol. Sigur, si aurul e foarte bun” „Cel care a descoperit zacamintele de wolfram pe timpul rusilor este Vasile Rudan, parintele legendarului Departament ZERO al Securitatii, cel despre care se spune ca se ocupa si cu tehnici paranormale.

      Situatia din Romania este aproape similara cu cea din Muntii Khwaja Rawash, situati la nord de Kabul, dar si in Koh Mir Daoud, langa Herat si Kharkiz, in provincia Khandahar, unde exista cele mai mari zacaminte de uraniu din lume, iar la cativa kilometri exista rezerve de wolfram. In Romania, e pe dos, in sensul ca uraniul este mai putin decat wolframul. Iata de ce Romania si Afganistan sunt atat de importante pentru NATO.” recent un specialist roman a confirmat la pro tv ca mai sunt alt opt „rosia montana” in diferite zone ale RO.

      zigzag

      29/08/2011 at 4:51 pm

      • Vasile Rudan inca traieste, as fi foarte interesata de parerea lui cu privire la Rosia Montana, odinioara il urmaream la emisiuni de genul „In miezul problemei” sau „Paranormalul de langa noi”, eram captivata pur si simplu de felul in care explica fenomenele psi dar nu numai.

        luminita

        29/08/2011 at 7:00 pm

      • nu va suparati dar asta seamana cu scenariile alea aiuristico-bubule de pavel corut. in carpati zace zalmolxe si comoara lui ali baba. cred ca este doar o uriasa dezamagire produsa de basescu. domnii nostrii ne vand la bucata. unii estului, altii vestului dar tot vanduti si rupti in fund ajungem la final

        radu

        29/08/2011 at 7:11 pm

        • radu,
          ce anume seamana cu „scenariile aiuristico-bubule” ?
          existentza zacamintelor a fost determinata prin prospectiuni geologice, nu este o inchipuire, numai cantitatile sunt estimate oarecum aproximativ, dar aurul , argintul si celelalte exista in zona Rosia Montana.
          La ce faci tu referire?

          luminita

          29/08/2011 at 7:48 pm

          • bineinteles ca aurul si argintul exista in limitele estimate de studii. spuneam despre wolfram si uraniu,studii confirmate de diversi colonei generali psi-paranormali cu cravate mov. astea sunt mituri urbane bine inradacinate ca si tancurile rusesti taiate cu laser de nea nicu pe prut in anii 80

            radu

            29/08/2011 at 10:32 pm

    • Nu e vorba de 1/4 ci de 4%

      • buna seara; am aproximat 4 pct redeventa si ipoteticul cistig din asociere unde deva are 20 pct

        intimplator

        30/08/2011 at 12:07 am

        • Bună.
          Cei 19% pe care-i are Deva pot valora 0%. Deva nu primeşte 19% din aurul extras ci 19% din profit. Iar acţionarul majoritar poate aranja bilanţul să iasă pe zero, ba chiar şi pe pierdere.
          Şi dacă priviţi spre Insula Mare a Brăilei, redevenţele nu prea se plătesc…

  4. @zigzag
    asa e /nu am vrut sa mentionez eu metalul
    daca e sau nu e nu stiu;dar citeodata nu e fum fara foc
    deci,si mai mult atunci,statul roman trebuie sa aibe cel putin 51 pct;ca n-o fi wolfram ,sigur este cadmiu si inca vreo 2-3 metale rare;
    cine mai citeste stie ca ” bataie” e azi pe metalele rare si ce avantaje strategice se obtin

    intimplator

    29/08/2011 at 4:59 pm

  5. si mai e ceva ce pute la rosia montana: numele de frank timis,un personaj nu foarte frecventabil

    intimplator

    29/08/2011 at 5:03 pm

    • total de acord! 🙂

      zigzag

      29/08/2011 at 5:09 pm

  6. Salut din nou! 🙂

    Problema depozitului de la Margineni il depaseste pe Videanu.
    Depozitul de la Margineni este una dintre optiunile pentru rezerva strategica de gaz a Republicii Moldova.
    De aia vroia Patriciu sa puna mina pe el, inainte de alegerile din 2009, pentru a taia din spatiul de manevra pro-european si anti-rusesc al Moldovei.

    http://www.ungheni.tv/mobile/economic/3426-Valeriu-Lazar-Proiectul-gazoductului-Ungheni-Iasi-este-sustinut-atat-cat-Rusia.html

    Cetatean

    29/08/2011 at 5:18 pm

  7. daca mi se permite sa pun un link ;
    http://www.evz.ro/detalii/stiri/declaratie-soc-razboiul-este-indispensabil-943548.html
    Desi cel care face afirnatiile (pentru mine nu sunt de loc ,,soc”) e doar un jurnalist, parerea mea este ca, in asemena termeni se cam joaca jocurile 😦

    Loda

    29/08/2011 at 5:19 pm

    • ziaristul asta e bun sa ia locul lui ala,parca tanase,de la proteve,care vede senzational si cind oua gaina

      intimplator

      29/08/2011 at 5:39 pm

      • Posibil, dar ,vorba lui Preda -,,pe ce te bazezi” ? vrei sa spui ca-si exprima public ecxlusiv fanteziile si ca, nimic nu e adevarat ? Ca s-a intervenir in Libia, in numele salvarii populatiei civile, dar in Siria nu intervenim ,desi si acolo a murit populatie civila, mai multa decat murise in Libia cand s-a intervenit impotriva lui Gadafi ? Ca sa nu mai spun ca daca dictatorul a fost atat de groaznic (si a fost ) cum au putut liderii occidentali sa stea cu el la masa si sa faca afaceri cu el, nu descoperit acest lucru decat in 2011 ? Sunt doar intrebari ….

        Loda

        29/08/2011 at 5:44 pm

        • d-na Loda,parca sunteti profa de istorie,chiar nu ati retinut nimic din istoria umanitatii???

          intimplator

          29/08/2011 at 5:47 pm

          • Domnule intamplator, am retinut multe din istoira umanitatii (as putea spune ca, tocmai pentru ca am retinut multe),dar, ca sa va pot raspunde ar trebui sa specificati :La ce anume din istoria umanitatii va referiti ?

            Loda

            29/08/2011 at 6:43 pm

        • Loda, pentru mize mai mari decat Libia nu s-au facut razboaie.
          Deci asta in nici un cazt – pariez 100% Imbecilul chiar delireaza!

          Theophyle

          29/08/2011 at 5:58 pm

          • excelenta remarca;ultimul exemplu:disparitia ” lagarului socialist”

            intimplator

            29/08/2011 at 6:20 pm

  8. Buna seara la toata lumea
    Daca doritzi sa cititzi si altceva:

    http://desydemeter.wordpress.com/2011/08/29/rafael-2/

    desydemeter

    29/08/2011 at 5:44 pm

  9. ancora!
    🙂

    skorpion

    29/08/2011 at 5:58 pm

  10. […] Citeste si postul lui Theophyle “Dupa domnul a vorbit doamna” […]

  11. Va propun un articol pe care l-am postat acum pe Politeia Europaeana – Casa de amanet “Europa” 😆

    http://politeiaeuropa.wordpress.com/2011/08/29/casa-de-amanet-%E2%80%9Ceuropa%E2%80%9D/

    Theophyle

    29/08/2011 at 6:22 pm

    • am citit,
      🙂

      skorpion

      29/08/2011 at 6:24 pm

    • cred ca e o greseala de traducere 110 MILIARDE nu milioane

      intimplator

      29/08/2011 at 6:50 pm

      • Nu, nu, este e vorba de contributia Finlandei la acest ajutor de 50 de miliarde!

        Theophyle

        29/08/2011 at 6:55 pm

  12. Din cate stiu eu, complexul ,,Europa” exista, din cand in cand se mai fac razii in cautare de evazionistii, dar intotdeauna magazinele au lacat pe usa ;aia mici si cu ochi oblici probabil sunt tari la telepatie, ca intotdeauna stiu cand ,,vine garda” 🙂 (am vazut la tv).

    Loda

    29/08/2011 at 6:48 pm

  13. Stiam ca am citi undeva ca grecia e dispusa sa accepte acordarea de grantii Finlandei si am gasit ,din 23 aug :
    ,,Planul de salvare a Greciei este în pericol. 23.08.2011

    23.08.2011 Criza poate reapărea în Europa din cauza garanţiilor financiare cerute Greciei de Finlanda şi a problemelor politice din Germania şi Italia. Grecia a acceptat un acord bilateral care să permită garantarea rambursării contribuţiei Finlandei la împrumutul internaţional promis Atenei. ”’
    http://www.ziare-romanesti.info/stire/planul-de–salvare-a-greciei-este-in-pericol;672102;1

    Loda

    29/08/2011 at 6:53 pm

    • Loda,
      Este o nebunie! Din toate punctele de vedere. Eu stiu un singur lucru daca ai un elev /student care nu poate sa invete il lasi repetent nu ii dai jos capul si in nici un caz nu il injosesti in public!

      Theophyle

      29/08/2011 at 6:57 pm

  14. Se pare ca Ungaria are probleme datorate ruperii premature a acordului cu FMI, anul trecut.
    Iar patania Greciei nu ar trebui sa lase indiferent pe nici un politician
    http://www.mediafax.ro/economic/ungaria-se-confrunta-cu-o-situatie-foarte-periculoasa-din-cauza-crizei-din-zona-euro-8669249/

    ela

    29/08/2011 at 7:10 pm

    • @ela
      din 89,de pe vremea lui kadar ,ungaria joaca ceardashul pe sirma cu finantele;au avut la banca nationala un geniu financiar;nu mai este de citiva ani;
      1/2 din creditele ungurilor sunt in sfr;
      mai vine colac peste pupaza si chestia cu returnarea tva( e o decizie legata de tva intracomunitar,e mai veche problema)
      probabil ca urmatoarea miscare a lui orban va fi cu amenintarea iesirii din ue;insa nu cred ca va speria pe cineva;
      si austria si ungaria nu inteleg ca nu mai sunt imperiu de aproape 100 ani

      intimplator

      29/08/2011 at 8:47 pm

  15. Dragilor se prospecteaza in draci in Romania. Se cauta apa, gaze, petrol, wolfram, uraniu, dar si paladiu, cupru si zinc. Ce este distractiv in chestia asta e ca se si gaseste.
    Aurul niciodata nu a fost gasit in filoane aici. E in combinatie cu argintul, dar si cu alte metale.
    Sunt impotriva exploatarii de la Rosia Montana si voi fi in continuare. Poate sa imi spuna Traian, frate e bine sa exploatam pana termina mandatul. Nu voi fi de acord niciodata cu cratere cum sunt prin Australia. Nici cu lacuri uriase de cianuri.
    Dar ce ma scoate din sarite la propriu e cine exploateaza acolo. Daca era o companie miniera cunoscuta, chiar daca exploatase sa zicem in Borneo, mai intelegeam. Dar un offshore ce vine pe linia Frank Timis, securitatea romana si diversi smecheri romani, prezinta tot atata credibilitate ca Ovidiu Tender sau Viorel Hrebenciuc.
    Ce trebuie sa intelegem si sa aratam cu degentul continuu, este cine si-a tras si isi va mai trage comisionul din aceasta afacere.
    Locuri de munca in minerit? Sa fiu iertat, nu se da cu tarnacopul ci cu escavatoare de mii de tone. Se va lucra „in stil mare”.
    Lacurile de cianuri vor face Techirghiolul de rusine. Si nu e ca radiatia nucleara. Aia dispare in 50-60 de ani si la poligoanele de test din desert. Lacul de cianura ramane acolo. Ramane ca o ploicica sanatoasa sa dea pe acolo si servim toate tarile riverane Dunarii cu otrava la pachet si depopularea intregului areal hidrografic.
    Apropo iazul cu cianuri nu e „blindat”. Scurgerile in panza freatica nu sunt posibile ci foarte probabile.
    Traiane, ia tata cianura acasa. Numai asa sa vezi cat de cool e acea otrava.

    turnofftheglory

    29/08/2011 at 8:16 pm

  16. http://www.scritube.com/istorie/SARMIZEGETUSA-ascunde-un-oras-213231413.php . @turnoff: sa ne inrgijim de toate tarile riverane.sa desfiintam cercetarea ,geodezia,geologia etc in RO.Vecinii ne vor fi profund indatorati .cat despre exploatare ..expertii au declarat azi ca o eventuala exploatare v a putea incepe in 2 3 ani.deci slabe sanse sa inceapa pe mandatul Presedintelui.insa mai e o chestie…chiar daca nu se exploateaza insa se estimeaza corect cantitatea de minereu, Romania primeste un alt statut.pana acum vreo 6 ani ..RO avea anumite drepturi pe piata mondiala a aurului:marcaje ptr lingouri, certificat BNR,intrare directa pe bursa aurului de la Londra si multe altele.azi e doar Romanica.o tara cu resurse , rezerve in aur, rezerve valutare ..dar care se imprumuta ca sa existe.cum ar fi ca un cetatean sa aiba economii la banca o suma dar sa si cumpere de mancare cu bani de imprumut?

    zigzag

    29/08/2011 at 8:51 pm

  17. @TOG
    Mda, ramane intrebarea : cine si-a tras comisioanele pt. Rosia Montana ? 😦

    Tzepelica

    29/08/2011 at 9:09 pm

  18. Zigzag, daca lasi aurul in munte il mananca Cerber? Eu nu inteleg necesitatea.
    Industria miniera nu e o industrie pe orizontala ca cea auto. Este o industrie extrem de poluanta!
    La o revedenta de 300 de milioane cu riscul ecologic real, nu vrejeli marca Remus Cernea crapa tot pritene. Poate nu intelegi despre ce vorbesc, un iaz de cianuri, o baltoaca s-a revarsat in Tisa. Intregul rau a fost depopulat. PRM urla impotriva Ungariei ca nu e adevarat, intr-o saptamana viitura a ajuns pe Dunare si apa a fost oprita doua zile. Tisa are un debit de zeci de ori mai mic decat Dunarea, insa apa era atat de otravita ca a fost oprita de la consum. Si nu se bea apa ca cirba lipoveneasca, trece prin statii de tratare.
    Se vor excava in totalitate 3 munti. Ai vazut Ceahlaul? Imagineaza-ti acel munte dizolvat in cianuri ca sa scoti aurul. Sunt trei munti gata de a fi transformati in lingouri metalifere.
    Ai iazuri de cianuri, namoluri otravite si 3 gauri terasate in stil martian.
    Sa iti spun de risc. Imagineaza-ti ca vor face diguri de titan inalte de 15 metri (aiurea dar sunt optimist). Apa aia lucreaza. Se va infiltra in scoarta cu grija asa cum numai apa o face. Poate fi si bazalt, uita-te la Hercinici, apa lucreaza.
    Gandeste-te ca apa ajunge la panza freatica. Nu vei bea apa din put subteran secole de-a randul cand se va intampla asta. Ai vazut apa care arde la zeci de kilometri de puturi de extractie petroliera?
    Mai bine gandeste-te asa, castigam un kaka-maka. Cand ai 4 miliarde de euro deficit la pensii 300 de milioane sunt nimic. Il mananca functionarul de primarie la o prema de vacanta.
    Insa facem rost de un minunat peisaj pentru filmele post-apocaliptice ca Mad max.
    De ce au ca natie as vrea sa ii otravesc glia ca un securist mizerabil ca Frank Timis sa faca bani?
    Dincolo de legalitate unde lucreaza politicienii cu sarg exista etica, intelegere a ceea ce se intampla. Trebuie sa gandim si pentru copii si nepoti. Daca ne doare in pais’pe ca cetatenii din Timisoara nu vor avea apa potabila in 2040, atunci avem diferente de perspectiva.
    Nu sunt ecologist, fac pipi pe global warming, dar aici nu vorbim de drob de sare. Unii oameni isi vand constiinta pentru o suma mai mare sau mai mica de bani. Ala ce se vinde scump, isi face boccelutele si pleaca in Andorra. Restul de fraieri (a se cititi cetateni) vor cauta tapul ispasitor.
    Hai sa fim responsabili.
    Daca se gaseste sa zicem cel mai mare filon de cupru la 8 kilometri de Verona sa zicem, trec italienii la exploatare?
    Apropo de responsabilitatea corporatista, cand justitia isi bate joc de noi, cand politicul e o curva si in general afacerile sunt extrem de rar sanctionate, sansele sa o dam in bara cresc exponential.
    Sa mai vorbim despre cum statul va curata dupa OMV pentru ca un magar ca Nastase si-a tras comisionul?
    Pentru pozitia lui Boc si Kovacks le dau 10!. Basescu a luat un 4 si asta e. Nu pic in idolatrie, oricat de simpatic mi-ar fi in alte cazuri.

    turnofftheglory

    29/08/2011 at 9:11 pm

    • USL nu il condamna pe Basescu pentru Rosia Montana pentru ca si opozitia intelege ca e rost de „beneficii” pentru intreaga clasa politica.

      tibi

      29/08/2011 at 9:34 pm

  19. TOG,
    Galatiul e tare departe de Rosia Montana, iar locuitorii de acolo nu asteapta compasiune si sentimente patriotice. Vor locuri de munca pe care Statul Roman nu le poate asigura.
    Iar gogorita cu pastrarea patrimoniului stramosesc e o ipocrizie; unii ar vrea sa fie pastrat de altii, dar ei sa se comport/sa traiesca dupa ultimele standarde.

    victor L

    29/08/2011 at 9:15 pm

    • Locurile alea de munca ne vor costa in timp mult mai mult decat daca le-am asigura localnicilor o renta viagera.
      Cu bani luati de la „orbii” cu carnet auto, de ex.
      Sau de la „revolutionarii” lu` peste prajit (ai auzit de revolutia de la Bals, de ex. ? stiu acolo niste „luptatori” care toaca pensii de 20 de milioane).

      Tzepelica

      29/08/2011 at 9:24 pm

      • @tzepelica :buna seara
        o intrbare personala;puteti raspunde sau nu
        ati facut canotaj cind erati student la poltehnica,ati tras in 8+1, si antrenor v-a fost unu” fedea larion,care scoate campioni”?

        intimplator

        29/08/2011 at 9:37 pm

        • Salut !
          Nu.
          Am facut kaiac, la CSS.

          Tzepelica

          29/08/2011 at 9:40 pm

          • multumesc

            intimplator

            29/08/2011 at 9:42 pm

  20. Victor, ce e 300 de milioane?
    Prietene mineritul nu e investitie si nici dezvoltare. E o metoda papuasa. Demna de Banana Republic.
    Care oameni? Ai somaj in doua comune? Ha, ha, ha. Cat e somajul la Galati ai intrebat?
    Sa fim seriosi.
    Nu facem nici o branza ci dezvoltam contoturile unor smecheri.

    turnofftheglory

    29/08/2011 at 9:21 pm

  21. buna seara
    na,ca azi mi-am calcat pe inima si m-am uitat la teve;
    doua exemple de folosire cianuri;
    unul in montana;a dat firma faliment,plateste montana si acum sa tina iazul ala+poluare a apei cit cuprinde;
    altul in canada,se cheltuiesc milioane ca sa tina solul inghetat,si vorbim de o zona unde temp medie anuala e de vreo 8-10 gr c;
    ca si @tog nu sunt ecologist si nu dau doibani pe argumentele lor,inclusiv chestia cu galerii romane ma lasa rece;
    ca sa intelegeti un pic mai bine riscul: varsati un pahar cu apa si vedeti cum se ” intinde” peste tot
    si din nou intreb: ce mama masii e asa de secret ca dupa 15 ani-cincisprezece ani-contractul ala e tot secret
    ramine aurul acolo,apar alte tehnologii:tot de la teve:in finlanda au alta tehologie,ardere
    in suedia au cianuri -de anul asta-cum o fi acolo???sa nu vina sa-mi spuna ” ca si suedia are tehnologie cu cianuri” ca nu tine;noi nu suntem si nu avem suedezi si firma lui timis nu e suedeza
    s-o luam altfel; analiza ” swat” :puneti plusuri si minusuri,fara pasiune,la rece;ginditi-va e complet defavorabila;
    basescu se joaca cu subiecte;p-asta l-a ales gresit,am mai zis daca tinea cont de ce i-a spus odata ala,jac si rac,in cazul asta facea bine;
    chestia cu dezvoltare economica e pur si simplu jignitoare pentru orice om cu cunstinte sumare

    intimplator

    29/08/2011 at 9:35 pm

    • subiectul e unul de campanie: vom vedea cine a semnat ce a semnat , cum s a subevaluat cantitatea de resursa etc.maine daca ar incepe sa exploateze..aurul respectiv ar trebui exportat ptr a fi transformat in lingouri si marcat si apoi importat si adus in RO la un pret mult mai mare, ptr ca statul roman si a pierdut acest drept acum vreo 6 ani.cred ca am fost destul de explicit.

      zigzag

      29/08/2011 at 9:44 pm

      • @zigzag: iar o chestie cu + si –
        s-a pierdut dreptul de a marca lingouri ca s-a oprit extractia la baia mare;
        cit costa acum sa purifici&marcaj daca nu il faci in ro si cit ar fi costat sa tii baia mare in functiune???

        intimplator

        29/08/2011 at 9:48 pm

        • @intamplator: aici e treaba specialistilor.”care” specialisti” ca mai in toate domeniile -deci si cei din Baia Mare- au fost lasati balta de statul roman.probabil ca au fost considerati bugetari.

          zigzag

          29/08/2011 at 9:52 pm

          • care stat domnule;ca statul roman a fost primul privatizat;tot vorbim de ” civil servants” da pina una alta ne pricopsim cu alde ala de la mediu,alde seres,alde videanu,samd,samd…

            intimplator

            29/08/2011 at 11:11 pm

  22. Domnilor galateni si bucureteni, grija voastra pentru situatia mea ma lasa rece.
    Faptul ca in Galati exista somaj poate fi ceva trecator, combinatul e acolo si nu au intrat zilele in sac cu criza asta. Dar la Rosia Montana trebuie facut ceva pentru oamenii/locurile de acolo. Aaa, sint doar doua comune cu somaj? e drept, mai da-i dracului de taranoi. Sa ne pastram bogatiile.
    Sa nu ne vindem tara.

    victor L

    29/08/2011 at 9:42 pm

    • @victor:nu asta e problema
      e corect,oamenii aceia nu au de lucru insa
      ce salarii vor primi daca se deschide exploatatea si citi vor angaja din localnici cu salalrii bine platite;citi sunt excavatoristi,mecanici de intretinere?
      nu au nevoie de mineri,cum strigau aia angajati pe 6 luni azi la rosia montana
      acum rmgc are un numar de salalriati: sa zicem 50;citi sunt localnici????

      intimplator

      29/08/2011 at 9:45 pm

    • Nu te-ai prins ca in cazul RM nici macar n-o vindem ?
      Ca o dam gratis ?
      Cam asta inseamna o redeventa de 4 %.
      Din profit, mare atentie !
      Care profit poate fi si nul.

      Tzepelica

      29/08/2011 at 9:46 pm

    • de acord cu tine.despre minele de exploatarea a sarii nu vorbeste nimeni.avem resurse de sare ptr toata europa.dar ..mineritu nu e avantajos :)) e mai avantajos sa aduci sare din turcia.ca deh noi avem posibilitatea si de a produce sare de mare.dar cum ar scoate banu samsarii care aduc produsul en gros ?

      zigzag

      29/08/2011 at 9:46 pm

      • zig zag /va contrazic;vedeti exportul-import de sare anual/ e excedentar;
        ca la carrefour sau la cora e sare din turcia sau grecia e o picatura in ocean
        daca aia de la centrala sarii nu dau shpaga la hipermarketuri,nu intra;
        au un magazin in bucuresti,sevastopol/catargiu,o camaruta in cladirea unde e centrala sarii;au niste feluri de sare de sta mitza; cu marar,cu piper,o nebunie/nu-i apar ,dar cum sa intre cu ele la hipermarketuri?

        intimplator

        29/08/2011 at 10:02 pm

  23. salut!

    Nu sunt deloc specialist in minerit si nu am nici cit negrul sub unghie habar cine naiba din autoritatile romane a semnat contractul cu Gabriel ala sau cum il mai cheama pentru exploatarea aurului.

    Nu sunt fan al teoriei incalzirea globala, nu sunt ecologist. Sunt un partizan al etalonului aur.

    Sunt constient ca e bine ca o tara sa aiba rezerve mari de aur in perspectiva vremurilor care vin. Insa sa nu fetisizam aurul de la BNR, cum face Basescu, pentru ca sa va spun ceva: daca vreodata, ever, se face exploatare la Rosia Montana, daca se renegociaza contractul si se stebilerste o redeventa stronomica, daca bagam inca 100 de tone in aurul de la BNR si vine PSD-ul la putere, vinde frumusel aurul sa faca rost de euroi si sa cumpere voturile pensionarilor.

    Iar copii si nepotii pensionarilor de atunci vor ramine cu cianurile.

    Asa ca subscriu la comentaroiul lui TOG si declar si eu ca, in proportie de 99.999999%, sunt impotriva exploatarii ACUM.

    Peste 50 de ani, mai vedem. Numai bine voi iesi la pensie 😉

    Cetatean

    29/08/2011 at 9:46 pm

  24. Errata: nu „comentaroiul”, ci comentariul. Greseala de scriere.

    Cetatean

    29/08/2011 at 9:48 pm

    • @cetatean: 🙂 , revin..RO nu e de capul ei.langa aur pot fi alte resurse.de alea care intereseaza SUA, NATO etc.daca RO ar vrea pe bune sa scoata aur …asa de capul ei , iti imaginezi ca orice cantitate de aur adusa in plus v a scadea pretul marfii?cum crezi ca vor reactiona marii jucatori de pe piata mondiala? :))

      zigzag

      29/08/2011 at 9:56 pm

  25. habar nu am, cert este ca pe mine ma seaca la culme cum apar tot felul de firme dubioase de mina a 30-a sa ne ajute cu exploatarea resurselor strategice. Ma refer aici si la Sterling and Co.

    Cetatean

    29/08/2011 at 9:59 pm

    • „serviciile” sa traiasca.cele din alte tari…

      zigzag

      29/08/2011 at 10:02 pm

  26. @intimplator,
    tu de unde stii ce salarii vor primi de incepi sa le plingi de mila?
    Nu e ceva ipocrizie in ce spui?
    Exista Gotiu pe Voxpublica; si el impartaseste apocalipsa.
    Ma repet: sa nu ne vindem tara.

    victor L

    29/08/2011 at 10:07 pm

    • Stai linistit, n-o cumpara nimeni.
      Baietii destepti vor numai petrolul, gazele, metalele rare (aur, wolfram, tungsten etc.).
      De petrol si gaze a avut grija brunetul din Tartasesti, cel cu matusica Tamara.
      Cine urmeaza ?

      Tzepelica

      29/08/2011 at 10:28 pm

    • victor
      1. nu le pling de mila;dar ce am vazut la tvr,mi-a adus aminte de tiganii aia ” sa ne dea bani,ca sa nu mai furam” aia inlocuisera cu” vor sa munceasca’ ;regie de doi bani ce au aranjat aia de rmgc
      2. nu sunt apocaliptic;
      a.nu as avea nimic impotriva proiectului,daca s-ar prezenta cifre reale; ce e aia” investim 4 miliarde usd…” in ce???
      b. de ce tin atit de mult la secretul contractului?
      c.care e experienta /expertiza firmei lui timis in exploatari de acest fel?
      d. de ce i-a dus pe ziaristi in noua zeelanda si nu in indonezia?
      e. credeti ca statul roman este atit de puternic incit sa ne apere interesele?
      si as mai continua dar ma opresc
      habar n-am cine e gotiu ala,si ca sa va linistiti cu vinzarea tarii,sunt de acord cu vinzarea petrom catre omv-macar nu mai cotizam la hotiile care se faceau,a sidex la fel
      nu vreau sa dau lectiidar una din bolile romanesti,este ca noi ori acceptam totul ori respingem totul;sa incercam sa fim mai pragmatici,sa cintarim
      afara de ipoteticele locuri de munca,ce alte argumente pro aveti?

      intimplator

      29/08/2011 at 11:03 pm

  27. Cetatean,
    exista si alte firme, inafara de Sterling, ce actioneaza pe platoul marin.

    victor L

    29/08/2011 at 10:10 pm

  28. stiu, exxon si altii. Insa sterling ma enerveaza la culme.

    Cetatean

    29/08/2011 at 10:27 pm

  29. Salut! Pentru mine ca nefiind specialist in economie discurul madamei Lagarde, seamana mai mult ca o declaratie de intentie, un discurs preparat de vachii si revazut de actualii colaboratori. In fapt seamana(dare de seama, sic!) cu vechia zicala : noi suntem mai buni doar ca ne numim altfel, iar pe romaneste: noi cu noi, dar tot ai nostrii.
    Nimic revolutionar, nimic nou. Pacat ca gazda noastra cade in capcana unui discurs de inaugurare. Este de vazut daca urmasa lui DSK va fi mai buna in functia-i servita pe tava de un scandal contriversat. Mai degraba cred ca madam Lagardere este inovatia , care poate netezi drumul abrupt si fara tinta a micului napoleon in tribulatia sa prin politica.

    andrzej

    29/08/2011 at 10:33 pm

  30. Cetatean,
    asta e pentru ca sintem contemporani cu prim ministrii ca Nastase si Tariceanu; in timpul mult hulitului Boc/Basescu asemenea treburi nu s-au facut.
    Iar situatia de la Rosia Montana este veche, nu de pe timpul lui Boc. In timpul lui s-a renegociat contractul cu Bectel. Dar exista contracte care nu se pot rupe, ci doar renegocia, eventual.
    Mi-amintesc ce jubila presa pecerista ca japonzii cumpara proprietati/socitati in USA.

    victor L

    29/08/2011 at 10:40 pm

  31. Inteleg ca exista deja un contract semnat cu RMGC.
    Cind s-a semnat acest contract?
    Sub ce guvern?

    este public sau este de tip contract Petrom/austrieci?

    skorpion

    29/08/2011 at 10:51 pm

    • contract tip petrom.

      zigzag

      29/08/2011 at 11:05 pm

    • e de tip petrom,a fost semnat in 1997!

      intimplator

      29/08/2011 at 11:05 pm

  32. @skorpion, iata un scurt storic al afacerii scris de mult prea pasionalul Cornel Ivanciuc 🙂
    http://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1231554-frank-timis-inhatat-aurul-din-apuseni-printr-caruta-falsuri-iar-tariceanu-inchis-ochii.htm

    furiouswordpressripper

    29/08/2011 at 11:15 pm

    • biata doamna Christina Lagarde
      🙂

      inteleg ca spaga s-a dus la tariceanu, apoi la berceanu….

      Basescu a citit contractul, oare?

      skorpion

      29/08/2011 at 11:50 pm

  33. studiu de caz;iata cum ma apara statul roman

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/jefuitorii-cailor-ferate-943421.html

    intimplator

    29/08/2011 at 11:20 pm

  34. Buna Dimineata 🙂
    Postare noua!

    Theophyle

    30/08/2011 at 7:37 am


Comentariile sunt închise.