Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Fără panică, despre războaiele petrolului

Nu stiu daca cel de al doilea razboi din Golf (2003) a fost din cauza resurselor petroliere ale Irakului, stiu insa cu siguranta ca primul razboi din Golf a fost din cauza resurselor petroliere ale Kuwaitului (1991).  Faptele arata clar ca si Razboiul civil din Libia isi are radacini substantiale in necesitatile de hidrocarburi ale lumii industrializate. Cu toata simpatia (prezenta sau absenta) pe care o putem avea pentru “primavara araba”, faptele arata clar ca miza interventiei occidentale in Libia a fost si este petrolul Nord-African.

Nu o spun numai eu, faptele o arata clar:

1. Situatia din Bahrein a fost asemanatoare cu cea din Libia. Al-Khalifa este un dictator perfect asemanator lui Gaddafi – Revolta a fost innabusita dupa cateva saptamani sangeroase de trupele Arabiei Saudite, care au intrat in aceasta tara vecina la invitatia familiei Al-Khalifa, fara ca nimeni in lume sa clinteasca un deget. Petrolul regiunii era mai important decat libertatea shiitilor, la fel ca bazele flotei a V-a americane, care se afla in aceasta tara. Posibil ca la sfarsitul acestuia an, din cauza criticilor aduse de opinia publica americana, comandamentul acestei flote sa migreze spre Qatar sau Emiratele Unite.
2. In Siria, familia Assad detine puterea absoluta in mod dictatorial din anul 1970, adica de 40 de ani, adica numai cu un an mai putin decat Gaddafi. Bashar al-Assad, actualul dictator sirian, a omorat mai multi oameni decat Gaddafi pana la momentul interventiei occidentale sub egida ONU la data de 20 martie a.c.

Ultimul studiu serios legat de rezervele de petrol planetare pe care l-am citit este studiul facut de Universitatea din Californa-Davis. Studiul facut de Profesorul Debbie Niemeier, este unul dintre cele mai serioase existente astazi. Studiul Niemeier arata ca rezervele actuale, de 1.332 de mii de miliarde de barili de petrol brut la nivel global, ar urma sa fie epuizate in 2041, avand in vedere consumul mondial de 85,22 de milioane de barili pe zi si cresterea anuala a consumului cu 1,3%. Ca scenariu mai fericit, aceste rezerve vor fi epuizate in 2054.

Cercetatorii americani au comparat preturile titlurilor a 25 de companii cotate pe piata americana cu 44 de companii de pe piata europeana, din sectorul energiei regenerabile, in incercarea de a stabili cand va exista suficienta energie regenerabila care sa inlocuiasca petrolul. Concluzia la care au ajuns a fost ca acest lucru ar putea fi posibil abia catre jumatatea secolului viitor.

Daca ne uitam cu  atentie (chiar sumara) la membri Consiliului de Tranzitie Libian (CNTL), vom putea constata ca oamenii momentului din acest consiliu  arata ca un CA (Consiliu de Administratie) al unui consortiu international de extragere si comercializare a petrolului (vezi aici numele lor si “simpatiile” lor occidentale).

Sa ne amintim care a fost miza libiana: Rezervele Libiei sunt estimate la circa 42 de miliarde de barili de petrol crud de înaltă calitate. Există însă întinse teritorii virgine, iar noile exploatări ridică estimările la 100 de miliarde – adică nivelul Kuweitului. Puţine alte ţări din lume dispun de hidrocarburi de aşa bună calitate precum petrolul sweet crude libian.

Indiferent de ceea ce sustin “intelectualii de curte” francezi, in frunte cu dl Bernard-Henri Lévy (vezi Politeia Europeana), miza occidentala miroase greu a petrol.

Suntem martorii inceputurilor unor razboaie ale petrolului? Nu stiu, in orice caz trebuie privit cu atentie spre Algeria, Nigeria si Venezuela. Eu am sa o fac!

Written by Theophyle

28/08/2011 la 2:39 pm

96 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. o-bamä; nu este in panicä

    cel mai catastrofal presedinte american, asteaptä incä un nobel

    theo

    28/08/2011 at 3:27 pm

  2. Concluzia articolului este perfect pertinentă şi mi-o însuşesc în întregime. Mai e o întrebare: asta ajută la ceva?…

    Observator

    28/08/2011 at 3:45 pm

    • Nu stiu daca ajuta,
      Poate numai la micsorarea nivelul de ipocrizie a politicienilor si poate, poate o mai buna intelegere la ceea ce se numesc resurse nationale!

      Theophyle

      28/08/2011 at 3:58 pm

      • theo, dar de ce excludem Iran de pe lista? mascarada cu pericol nuclear nu e tot un pretext de a acapara ceva petrol? Algeria oscileaza!

        cinic

        29/08/2011 at 6:35 pm

        • Cinic,
          Cu baietii aia nu e de joaca 😦 Aia sunt nebuni rau si sunt intr-adevar un pericol sa ne trimeata pe toti in raiul lor. Ahmedinajad si gasca lui sunt nebuni de legat! Trebuie tinuti in frau cat se poate!

          Theophyle

          29/08/2011 at 6:46 pm

  3. Salut

    Si Brazilia are rezerve extraordinare in ocean,.
    Un proeminent specialist in robotics imi spunea acum un an ca platformele americane de exploatare a petrolului cele ce coste `1-3 miliarde de dolari bucata au o tehnologie mai inalta decit cea spatiala si ca americanii ar dezvalui sau permite copierea multor tehnologii avansate dar nu cele legate de platformele super performante de exploatare a petrolului

    lastnightmusic

    28/08/2011 at 3:45 pm

    • Multumesc 🙂
      Nu prea cunosc Brazilia in general si industria ei petroliera. Promit sa ma documentez 😀

      Theophyle

      28/08/2011 at 3:59 pm

    • pot confirma cu platformele,asa e

      intimplator

      28/08/2011 at 4:51 pm

  4. salutare!astazi este petrolul miza.maine poate fi aurul si -de ce nu- apa.ne vom trezi „eliberati” de vreo dictatura?apropo de razboaiele petrolului..care o fi diferenta intre URSS si SUA@aliatii de conjunctura?

    zigzag

    28/08/2011 at 4:37 pm

  5. Ziua buna 🙂
    Cred ca am intrat in etapa unei noi lupte pentru resurse, lupta care va duce la o noua asezare a statelor pe harta lumii si implicit a intereselor economice. Lupta ptr. resurse in general si ptr. cele epuizabile in special, va fi nemiloasa si cu certitudine nu in favoarea celor multi.

    mar

    28/08/2011 at 4:47 pm

  6. miza africana a titeiului nu cred ca mai exista;e al chinei si nu va permite sa i se dispute suprematia
    venezuela e back door american

    cit despre epuizarea resurselor de hidrocarburi,eu unul aud asta din 1973=faimosul raport al clubului de la roma,care ,parca,prevedea epuiarea resurselor prin 2010….
    mai degraba as fi de acord cu @zigzag APA;desi nu se vorbeste accesul la resursele de apa e una din cauzele neajungerii la un acord palestiniano-israelian;
    oricare va fi miza,public va fi intotdeauna ” instaurarea democratiei” eliberarea de dictatori” etc,etc..ipocrizia e nelimitata

    intimplator

    28/08/2011 at 4:50 pm

  7. Cea ce se intuia s-a intamplat. Poate asa vor intelege ca numirile politice tb. facute pana la esalonul 2, iar specialistii tb sa gestioneze activitatea curenta si nu toti neavenitii teleportati in functie dupa algortim.
    http://www.hotnews.ro/stiri-mediu-9952543-romania-suspendata-tranzactionarea-certificatelor-emisii-carbon.htm

    mar

    28/08/2011 at 4:53 pm

  8. Salut!

    Postare noua 🙂

    http://desydemeter.wordpress.com/

    Tiberiu Orasanu

    28/08/2011 at 5:05 pm

  9. Duminica placuta oameni buni,

    Sau cum se mai zice:Weekend placut la sfarsit de saptamana 🙂

    In legatura cu certificatele de carbon, nu era unul care a cumparat niste caiete scrise de Cioran parca. Tipul asta se ocupa de asa ceva? Nu sunt sigur.

    Postul de data trecuta a avut niste comentarii legate de V. Dancu. Mi s-a parut unul dintre cei mai echilibrati PSD-isti. Om de la care ai ce invata. Cum toate lucrurile bune au un sfarsit, parerea mea s-a schimbat radical atunci cand nu a luat pozitie fata de
    „….si ma bazez ca dupa ce o sa-l omoram pe Basescu o sa vina toata lumea alaturi de noi ….”. a lui Ponta Victor cu Mazare impreuna. Asta nu pot sa uit.
    Citatul nu este scos din context si nici nu este o expresie a umorului(!?!) lui V.P. A te exprima astfel este de ne tolerat, dar V.Dancu a tolerat-o.
    (Punctul meu de vedere)

    eugeni

    28/08/2011 at 5:20 pm

    • Fiecare politician al ultimilor 20 de ani a avut un moment de „dezvaluire intima”, daca poate fi numita asa. Stolojan si Blaga si-au aratat nuditatea interioara atunci cind i-au spus lui Paleologu, voalat, sa-si dea demisia din demnitatea de ministru.
      Dincu a sustinut ca Geoana va moderniza pesedeul, apoi ca Ponta trebuie sustinut, fiindca el, de fapt, este cel ce va moderniza partidul.
      Oamenii astia isi fac jocurile si sunt constienti de faptul ca noi realizam prea tirziu sau deloc cit de marunti sunt. Si pina ni se intimpla ei o duc bine. Suntem atit de hramesiti dupa justitie, ca vedem reformatori si oameni bine intentionati acolo unde nu sunt.
      E un cerc vicios din care nu reusim sa iesim.

      Daca ceea ce scrie azi Gotiu e adevarat, apoi si marea noastra speranta de modernizare a statului ne-a aratat in sfirsit, oo-le cianurate. Nefericirea e, ca pe astea le vor avea in circa generatii intregi, care habar nu vor mai avea cine au fost Stolojan, Blaga sau Dincu. Cu siguranta insa il vor blestema pe Basescu.

      In concluzie, politicienii romani ne arata zilnic adevarata lor fata. Nu toti insa suntem capabili sa o vedem la timp si sa reactionam. Sustinem un rau cel mai mic. Dar pina si ala e fals.

      ina eyre

      28/08/2011 at 6:09 pm

      • Gotiu este un cretin. Daca ai timp sa-l crezi, este un mare pacat. El are patru fixatii: ca e poet, Boc, Basescu si Rosia Montana.

        Sare'n Ochi

        28/08/2011 at 9:31 pm

        • De ce insa te-as crede pe tine sau pe academicianul Theodohrrrrrrescu sau pe excrocul Timis?

          Am scris: „daca e adevarat”. Pai, sa nuantez: daca numai 1% e adevarat si tot e valabil ce am scris mai sus.

          ina eyre

          29/08/2011 at 8:14 am

  10. Sal`tare, popor ! 🙂
    1. Evident, batalia e pentru resursele de energie (accesibile si ieftine).
    Restul sunt doar pretexte care exploateaza, ca de obicei, dorinta de libertate a maselor terorizate de cate un dictator.
    2. Relativ la potentialul resurselor conventionale (hidrocarburi, carbune), suntem amenintati periodic inca de la prima criza a petrolului (`73) ca acestea se vor epuiza in 20-30 de ani, intre timp descoperindu-se noi rezerve.
    Atunci, in anii `70, au luat avant cercetarile in domeniul surselor noi/regenerabile de energie (centrale solare, celule fotovoltaice, eoliene, biomasa, biogaz etc.) care au inghitit sume uriase fara sa produca tehnologii suficient de ieftine, care sa concureze sursele conventionale (ale caror preturi scazusera intre timp ca urmare a descoperirilor noi de zacaminte).
    Doar eolienele s-au dovedit fezabile, in zone cu potential si numai subventionate.
    3. Inlocuirea surselor conventionale cu regenerabile necesita :
    – tehnologii ieftine (indisponibile, deocamdata0;
    – zone neutilizabile (neagricole) si cu potential (vant, soare) corespunzator;
    – Infrastructura locala pt. preluarea energiei produse.
    4. In privinta hidrogenului, imaginati-va (in conditiile in care producerea si stocarea ar fi suficient de ieftine) ce ar insemna doar inlocuirea actualelor statii de benzina – la nivel mondial – cu statii de incarcare pt. hidrogen.
    5. Automobilul electric nu face decat sa transfere poluarea din orase la centralele care produc energia electrica. In plus, autonomia este inca nesatisfacatoare iar pretul este ridicat.
    Sigur, daca ai energie hidro (si daca n-ai baieti destepti care sa ti-o sufle de sub nas si sa ti-o vanda scump), atunci scapi de poluare.
    In plus, se mai agita pericolul incazirii globale din cauze de emisii cu efect de sera, „pericol” din care unii isi finanteaza un trai boieresc.
    Asta pe scurt.

    Prin urmare, in actuala conjunctura cea mai fezabila tehnologie ar fi EFICIENTIZAREA consumului, adica tehnologii cu randament ridicat la consumator.
    Sigur, e mai greu de inteles la nivel de consumator dar toate celelalte chestii sunt – in acest moment – doar iluzii fluturate pe la nasul pulimii de producatorii de panouri solare, pompe de caldura etc.

    Tzepelica

    28/08/2011 at 6:16 pm

    • La noi, batalia pt. petrolul/gazele care au mai ramas a fost, deja, castigata de austrieci.
      Cantitati colosale de oteluri inalt aliate, neferoase (cupru, aluminiu) etc. au fost declarate „o gramada de fiare vechi” si au luat calea altor tari.
      Ce a ramas a fost falimentat cu buna stiinta si privatizat pe cativa banuti, in dauna celor care au tras o viata intreaga ca sa le realizeze.
      Compania nationala de energie electrica a fost sparta in bucati puse sa se concureze reciproc pe o falsa piata de energie (toti producatorii fiind ai aceluiasi patron – statul). A fost o invitatie pt. baietii destepti sa se infrupte din cascaval.
      Bineinteles, nici un contract pagubos n-a fost devoalat, in ciuda amenintarilor periodice (aratatul pisicii, la nevoie).
      Acum se da batalia pt. aurul Apusenilor, chiar cu sprijinul unora dintre politicienii puterii.
      Inadmisibil !

      Tzepelica

      28/08/2011 at 6:26 pm

    • Si atunci,nu ar fi de dorit strategii si programe ce cuprind infrastructura locala de preluare a energiei electrice de la micul consumator?

      ela

      28/08/2011 at 6:39 pm

      • Nu.
        Pt. ca retelele sunt lungi, costisitoare si ar prelua cantitati infime de energie.
        Sursele noi/regenerabile au defectul ca sunt disipate (cantitati foarte mici raspandite pe suprafete foarte mari).

        Tzepelica

        28/08/2011 at 6:48 pm

  11. Buna ziua Theophyle si tuturor ! Din pacate cred ca vom asista (am si asistat) la niste razboaie ale petrolului ,dar, asa cum a spus zigzag si mar, si din ce am citit ,s-ar putea sa mai urmeze ,mai tarziu, razboaie si pe alte resurse, in primul rand pe hrana si pe apa. Suntem prea multi si Pamantul a ramas acelasi .

    Loda

    28/08/2011 at 6:23 pm

    • „Suntem prea multi si Pamantul a ramas acelasi”.
      Teoria placintei. Se vede ca cineva si-a insusit bine conceptele predate la scoala socialista.
      E loc pentru toti sub soare si fiecare poate produce mai mult decat pentru sine, existand plus-valoare si de aici, bunastare, draga Loda.

      Andrei

      28/08/2011 at 6:49 pm

      • Draga Andrei :
        Ma gandeam ca nu cobori la ironii atat de ieftine, dar, passons ! Problema razboaielor viitorului ,pe resurse, datorate in buna parte si cresterii populatiei nu se preda la scoala socialista(sau esti prea tanar sau nu ai facut scoala atunci) ci le-am intalnit intr-o carte numita ,,Scurta istorie a viitorului’ a lui Jacques Attali si care pe mine, o persoana asa, mai simplutza, m-a impresionat foarte mult.

        Loda

        28/08/2011 at 7:03 pm

        • Draga Loda,
          Nu am citit cartea lui Jacques Attali, promit ca am sa o fac. Am sa te dezamagesc si sa-ti spun ca teoria „traiului sub posibilitati” are legatura cu statul asistential. Ca in familiile sarace unde se asezau 7-8 la masa, se punea ceaunul la mijloc si … cine era mai iute de mana pleca satul, cine era mai mic astepta masa urmatoare. 🙂

          Andrei

          28/08/2011 at 7:29 pm

          • draga Andrei :
            Eu nu as limita traiul sub posibilitati doar la statul asistential (e drept ca nici tu nu ai facut-o ai spus doar ca ,,,are legatura cu „).Despre ce stat asistential putem vorbi in Rwanda, in Somalia ? Acolo unde mor copii de foame (cred ca ai vazut si tu fotografiile cutremuratoare de acolo) a fost vreodata stat asistential ? Din pacate, trebuie sa ma retrag, promit ca daca mai imi scrii ceva, voi citi maine si voi raspunde aici.O seara buna tie si tuturor.

            Loda

            28/08/2011 at 7:47 pm

  12. Chestia cu certificatele de CO2 demonstreaza inca o data ce am tot spus in repetate randuri.
    Ca agentiile si autoritatile guvernamentale sunt populate cu habarnisti-clienti politici, care incaseaza lefuri foarte mari fara sa faca nimic.
    Nimic bun, evident.
    Din pacet, celebra reforma a functionarimii s-a fasait lamentabil chiar inainte de a incepe.

    Tzepelica

    28/08/2011 at 6:52 pm

  13. Buna seara,
    Miza razboiului pentru petrol nu este a razboiului pentru resurse. Este a razboiului pentru „efortul minim”. E mai usor sa mentii o industrie auto cu motoare cu combustie pe baza de hidrocarburi cand poti folosi hidrogenul, curentul electric, etc. Astfel mentii doua industrii cu mari radacini in sfera politicii, indiferent de tara: a armamentului si a petrolului.

    Andrei

    28/08/2011 at 6:52 pm

    • Si cum poti folosi hidrogenul ?
      Cu ce costuri ? Cine si le permite ?
      Ai idee cat costa o stocare (rezervor, in cazul auto) in hidruri metalice ?
      Sa fim, totusi, realisti.
      Visele costa enorm si nu si le pot permite decat cei foarte bogati.

      Tzepelica

      28/08/2011 at 6:54 pm

    • In anul 1899, seful U.S. Commissioner of Patents, Charles H. Duell, declada ca „tot ceea ce putea fi inventat a fost inventat deja”.

      Pai tocmai asta spuneam: scurtaturi vs. alte solutii. Exista motorul cu apa care desparte atomii de oxigen de cei de hidrogen. Sau alte solutii. Crezi ca le stie cineva pe toate? 😦

      Andrei

      28/08/2011 at 6:58 pm

      • Da, teoria e pusa la punct.
        Problema e sa realizezi tehnologic ideea la costuri competitive.
        Asta n-au facut-o, inca, pt. regenerabile.

        Tzepelica

        28/08/2011 at 7:00 pm

        • Cat costa? Nu stiu.
          Dar viata oamenilor „victime colaterale” in razboaiele din Kuweit, Irak, Iran, Bahrein, Libia, … cat costa?

          Andrei

          28/08/2011 at 7:04 pm

          • Am vorbit mai sus de eficientizarea consumului (reducere), care e cel mai ieftin potential energetic.
            Un kWh economisit e mult mai ieftin decat un kWh produs.
            Asta ar fi solutia prioritara, pana la aparitia unor tehnologii alternative concurentiale/ieftine.

            Tzepelica

            28/08/2011 at 7:09 pm

      • Andrei,teoria ca teoria,dar practica ne omoara.
        Stadiul actual al tehnicii nu permite aplicarea tuturor inventiilor si teoriilor asa cum am dori.

        ela

        28/08/2011 at 7:12 pm

    • In cazul automobilului electric, autonomia maxima este cam de 300 km.
      Iar masina cost 30-40.000 Euro.
      Performanta minima pt. o investitie maxima..

      Tzepelica

      28/08/2011 at 6:58 pm

  14. @Tzepelica
    Promit ca este ultima data cand iti mai raspund la cometarii: exista o autosuficienta care te caracterizeaza si o dorinta de a avea dreptate cu orice pret. Iti dau dreptate de pe acum la toate discutiile trecute si viitoare.

    Andrei

    28/08/2011 at 7:12 pm

    • Cand nu stapanesti un domeniu decat din informatii culese din presa, te entuziasmezi usor dar e cam greu sa convingi cu argumente tehnice.
      Eu sunt energetician de 40 de ani.
      Meserie + pasiune. 🙂

      Tzepelica

      28/08/2011 at 7:16 pm

      • ziceai undeva ca ai in jur de 50 ani .
        Precoce energetician ! 🙂

        lastnightmusic

        28/08/2011 at 7:22 pm

        • Poti sa imi arati unde am spus eu ca am „in jur de 50 de ani” ?
          Ca sa nu ramanem nelamuriti.

          Tzepelica

          28/08/2011 at 7:23 pm

          • Nici eu nu vreau sa intru in polemica cu tine, pt ca la urma e nevoie sa vina Theophyle sa te scoata basma curata 🙂 dar spuneai ca mai ai mult pina la pensie ca esti verde si flacau. Inseamna ca ai in jur de 64 de ani daca esti energetician de 40 si nu ai iesit la pensie de virsta.

            lastnightmusic

            28/08/2011 at 7:32 pm

            • Nu vrei pt. ca n-ai cu ce (cand gasesti chestia cu 50 de ani sa ma anunti)..
              Oricum, esti aproape, am 62.
              Am terminat Politehnica -sectia centrale nucleare – in `72.
              Am lucrat pentru Cernavoda, am condus un laborator de cercetare in domeniul surselor noi de energie (solara, eoliana, stocare H2), am facut prima centrala solara din Romania (1981), am elaborat strategii energetice la nivel national, am propus tehnologii performante de producere si consum eficient etc.
              Nu prea am avut timp sa stau degeaba.
              Si da, sunt inca verde si flacau. 😆
              Am facut canotaj, inot (toate stilurile), patinez, schiez, joc tenis. 🙂

              Tzepelica

              28/08/2011 at 7:44 pm

              • La virsta asta minunata ar trebui sa te rezumi la inot (serios iti spun) pt ca daca iti rupi vre-un os verde de 62 ani la ski,tenis, patinaj , chiar jogging ala esti 🙂

                lastnightmusic

                28/08/2011 at 7:54 pm

      • Salut Tzepe, and all!
        Nu fi suparat Tzepe , pe aici sunt multi specialisti in tulburarea aerulului prin trcerea efemera de colo colo, fara unscop anume. Multi sunt tolerari doar pentru motivul ca …., restul ….

        andrzej

        28/08/2011 at 7:39 pm

  15. Salut .
    O singura complectare . 🙂 GWB a facut al doilea razboi din doua motive .
    1- Sa arate tatalui ca si el e in stare sa faca ceva ( mereu Bush senior a fost cel care a salvat afacerire private falimentare a fiului )
    2- Razboiul a fost o colosala afacere pentru firme private americane dar pe plata contribuabilului american . Destul de vazut cine era vicepresedintele USA in acel timp , unde a lucrat inainte sa intre in politica si ce afaceri a facut firma de unde provenea in urma razboiului din Irak .
    In rest Theophyle , absolut de acord cu tine , ne indreptam spre o lume fara principii dar in care foamea de materii prime va produce ravagii la toate nivelurile .

    Ștefan A.

    28/08/2011 at 7:15 pm

    • Rezon, Stefane !

      Loda

      28/08/2011 at 7:49 pm

  16. Ca la box – BREAK si fara lovituri sub curea

    Theophyle

    28/08/2011 at 7:34 pm

  17. La discutia de mai sus am sa dau un singur exemplu: Henry Ford. A chemat inginerii sa faca modelul T si banda de productie si au spus ca e imposibil. Apoi a ajuns la 50 de masini pe zi ceea ce l-a facut unic. Si atunci se vorbea de costuri, de ce spun specialistii ca este posibil sau nu, aspecte care acum sunt istorie.

    Dar scurtaturile si caile batatorite sunt unanim acceptate. 😦

    Andrei

    28/08/2011 at 7:41 pm

  18. Salutare la toata lumea 🙂

    Nu se poate combina experienta lui Tzepelica si optimismul lui Andrei si al lui TDS? 😉

    Caci experienta fara optimism se transforma in acreala cinica, iar optimismul nefundamentat stiintific suna a cai verzi pe pereti!

    baieti, fuziune sau alianta juridica la tribunal 😆

    Cetatean

    28/08/2011 at 7:45 pm

    • Salut Cetatean 🙂
      Se poate, dar daca am combina am fi alt popor 😆

      Theophyle

      28/08/2011 at 7:47 pm

      • Salut! 🙂

        Pai nu asa am aparut si noi, din fuziunea cvasi-juridica intre dacii mincatorii de viezuri cu varza si romanii amatori de hirciogi cu miere, vorba lui Petronius (parca)…

        Cetatean

        28/08/2011 at 7:51 pm

  19. Vedeti sa faceti 51%, caci altfel Mister Stefan A., viitorul Presedinte, va saluta din F-16 si ma desemneaza pe mine Prim Ministru!

    PS Unde naiba am pus pastilele alea?!

    Cetatean

    28/08/2011 at 7:47 pm

    • CE pastile 🙂 Camasa fara maneci si cu sireturile in spate 🙂

      Theophyle

      28/08/2011 at 7:48 pm

  20. Tocmai am venit de la tara unde am prasit niste „iarba” … 😉 Cred ca de la ea mi se trage…

    Cetatean

    28/08/2011 at 7:49 pm

    • S-au copt merele, perele, prunele.
      Frunzele ruginesc si au inceput sa cada, iarba e palita.
      Miroase, deja, a toamna.
      Iarna asta o cada multora cam greu…

      Tzepelica

      28/08/2011 at 7:53 pm

  21. te referi la Lazaroiu si la noul OUG referitor la ajutoarele de incalzire?

    Cetatean

    28/08/2011 at 7:54 pm

    • Da, pt. multi pretul real al Gcal e insuportabil.

      Tzepelica

      28/08/2011 at 7:57 pm

      • Aici vor fi mari probleme cu conutatii drastice!!!! Lucrurile trebuie gandite f. bine.

        Theophyle

        28/08/2011 at 7:59 pm

        • Intai trebuia rezolvata problema izolarii termice a locuintelor si a instalatiilor de producere/transport/distributie a caldurii si abia apoi ridicata subventia.

          Tzepelica

          28/08/2011 at 8:04 pm

        • Subventia trebuie anulata fara nici o discutie. Aici vorbim de ajutoare pentru defavorizati – care nu au nici o legatura cu subventia.
          lazaroiu a dat un exemplu de la Siniicolau in care se renunta la o centrala a carei refacere ar fi costat 25 milioane , si a oferit celor 2-300 locuitori centrale de apartament platibile in 5 ani in rate lunare. Astfel se rezolva problema cu 3 milioane din care unul se recupereaza in 5 ani – cel cu costul centralelor. Ceausescu si specialistii lui lingai au construit centralele astea care maninca banii.

          lastnightmusic

          28/08/2011 at 8:15 pm

      • vom avea o iarna calduroasa cu temperaturi peste 30 grade Celsius iar de la asemenea temperaturi se v a dilata si punctul de pensie 😀

        zigzag

        28/08/2011 at 8:15 pm

      • a locui in Manhattan sau 2e arrondisment sau in Tiergarten presupune anumite venituri. Daca din venituri nu poti acoperi cheltuielile unui apartament de trei camere in Drumul Taberei (pesnionar single CAZ AUTENTIC) de ce apare obligatia MEA de a sustine prin impozitele mele cheluielile TALE???? Chiar nu ne mai iese egalitarismul din cap?

        cinic

        29/08/2011 at 6:45 pm

    • A fost foarte frumoasa prezentarea lui Lazaroiu: si tehnica, si politica, si citeva maciuci in gura „ciuvicilor,sovienilor,” . Numai Basescu poate asta, dar Lazaroiu a facut-o astazi mai bine. A fost convingator. ca e bun.

      lastnightmusic

      28/08/2011 at 8:01 pm

  22. stiu, si problema e ca nici o solutie temporare nu rezolva stricaciunile de 20 de ani de tranzitie originala in care ne-am pus industria energetica pe butuci sau in mina cui nu trebuie.

    Cetatean

    28/08/2011 at 7:59 pm

  23. La Timisoara,ce sa mai spunem? Noi platim deiarna trecuta dublu fata de Bucuresti!

    ela

    28/08/2011 at 8:06 pm

    • Termocentralele din alte orase decat Bucrestiul au fost trecute acum cativa ani la primariile locale.
      Care n-au bani pt. investitii/retehnologizari si trag de niste instalatii foarte vechi, ineficiente.
      A fost o miscare pripita/negandita.
      Oricum, la Timisoara aveti o bijuterie energetica : cea mai veche hidrocentrala, inca in stare de functionare.

      Tzepelica

      28/08/2011 at 8:11 pm

      • ce hidrocentrala,pe Bega?

        radu lucian

        28/08/2011 at 8:24 pm

      • La Hidro.Am vazut-o acum cativa ani proaspat reabilitata.E o bijuterie .
        Din pacate, finantarea BERD pentru cogenetare a fost inapoiata fara a fi utilizata.Stii asta,nu-i asa?

        ela

        28/08/2011 at 8:56 pm

    • centrala de apartament 😀

      zigzag

      28/08/2011 at 8:17 pm

  24. Centralele de apartament pe gaze se bazeaza pe un combustibil cu un pret din ce in ce mai scump.
    Cat timp gazele au fost ieftine, centrala de apart. a fost competitiva.
    Cand pretul gazelor e la mana rusilor, devine un hazard.

    Tzepelica

    28/08/2011 at 8:22 pm

    • Salut Tzepelica
      Eu in Italia am in casa centrala de incalzire pe gaz metan . Apa calda si incalzire . Consum in jur de 1.000 metri cubi de metan pe an . La un pret al gazului inclus accise , TVA , taxe locale de cam 600 – 700-800 euro/an .
      Actualmente se dezvolta foarte mult (adica enorm) montarea de panouri solare . Pentru produs apa calda ( in zona mea e posibil de produs din aprilie pina la jumatatea lui ocombrie ) dar si pentru produs energie electrica . Preturile acestor instalatii au scazut in ultimii 4 ani cu 60 % .

      Ștefan A.

      28/08/2011 at 8:39 pm

      • Salut !
        Panourile solare sunt de doua tipuri, in functie de tehnologie :
        – panouri pt. apa calda menajera, care incalzesc apa pe baza energiei solare;
        – panouri cu celule fotovoltaice (conversie directa in energie electrica);
        Ambele sunt eficiente in zone care beneficiaza de peste 1500 ore de insoleiere/an.
        De regula, sunt utilizate ca energie de completare, pt. economisirea unei parti din energia consumata.

        Tzepelica

        28/08/2011 at 8:44 pm

        • La noi si tinind cont de pierderile datorita „imbatrinirii” celulelor solare care produc energia electrica , cu 10 metri patrati de panouri se asigura energia pentru un consum de 3 Kw.
          Cu 3 panouri solare (pt. apa calda ) si un rezervor bine izolat pentru apa calda se asigura necesarul de apa incalzita a unei familii de 3 persoane . Inclus 1 dus / zi pentru fiecare membru .

          Ștefan A.

          28/08/2011 at 8:54 pm

          • Da, numai ca sistemul bazat pe conversia directa necesita si acumulare si invertor (transformare din c.c. in c.a.,) sisteme care scumpesc mult instalatia.
            Practic, nu-ti recuperezi investitia pe durata de viata a instalatiei decat cu subventii.

            Tzepelica

            28/08/2011 at 9:00 pm

  25. Pai dupa Kuweit, Irak, Libia continuarea ar fi logica in Bahrain sau Iran. Pot sa cred ca viitorul e sumbru pentru Assad si fratele lui mai mare Ahmadinejad.Oricum traim nistre vremuri interesante din punct de vedere al energiei-aduceti-va aminte ca sfirsitul primului razboi mondial am asistat la inceputul sfirsitului pentru carbune, probabil ca alt conflict (speram limitat) va duce la sfirsitul petrolului.

    bigone

    28/08/2011 at 8:48 pm

  26. @Tzepelica, te-am intrebat ceva mai sus.

    ela

    28/08/2011 at 9:13 pm

    • Scuze, am lipsit si nu citisem.
      Nu, chiar nu stiu cum e cu finantarea BERD pt. cogenerare.
      De cand unele termocentrale au trecut la primarii, nu mai dispun de informatii (depind de alt minister).
      Oricum , se pot obtine finantari direct pe proiecte, cautand investitori cu bani si interes.

      Tzepelica

      28/08/2011 at 9:20 pm

    • Oricum, nu ne mai putem permite sa ardem gazul cu randamente de 38 % (instalatii clasice).
      Daca nu trecem pe ciclu combinat (inclusiv cu cogenerare), pierdem trenul.

      Tzepelica

      28/08/2011 at 9:22 pm

    • Din pacate, in sistem sunt directori cam ofiliti, cu practica de „management” dinainte de `89.
      E nevoie de sange tanar, de oameni carora sa nu le tremure scaunul sub koor si care sa stie sa gestioneze un proiect/o investitie.
      De la studiu pana la finalizare.

      Tzepelica

      28/08/2011 at 9:25 pm

  27. Obtinusera banii si au renuntat la investitie.
    Acum se pare ca a aparut un investitor privat in parteneriat cu aceeasi primarie care va face o instalatie pe biogaz ca alternativa la termoficarea existenta.
    Cum zice banatanul: ca la noi,la nimeni.

    ela

    28/08/2011 at 9:30 pm

    • La cat kkt e in tara asta, or sa produca suficient biogaz, draga @ela. 🙂

      Tzepelica

      28/08/2011 at 9:43 pm

      • 😆
        Tzepe esti nuclear astazi. Baga mare ca imi place!

        turnofftheglory

        28/08/2011 at 9:44 pm

      • : lol: ai dreptate! vom incalzi incalzirea globala!

        ela

        28/08/2011 at 9:44 pm

  28. Ma retrag.
    Tuturor, noapte buna !

    Tzepelica

    28/08/2011 at 9:46 pm

  29. Doar 1,2 miliarde EUR excedent si neancredere din partea investitorilor! Ce inseamna neancredere, tranzactionarea la o valoare mult diminuata a certificatelor!
    http://www.romanialibera.ro/bani-afaceri/economie/cat-valoreaza-excedentul-de-certificate-de-poluare-235674.html

    mar

    28/08/2011 at 10:47 pm

  30. Buna Dimineata 🙂
    Postare noua!

    Theophyle

    29/08/2011 at 8:16 am


Comentariile sunt închise.