Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Pensionaţi-l pe Albert!

Probabil ca daca, teoretic vorbind, Albert Einstein ar fi fost profesor la catedra de fizica a Universitatii din Bucuresti (nu la Princeton) si trecut fiind de varsta pensionarii legale conform “legii anti-dinozaurilor” adoptata de guvernul Boc, ar fi avut o problema. Cine stie, poate ca si marele Albert ar fi asteptat postasul in zilele cand aduce pensiile mizerabile, asta bineinteles daca ar fi trait in Romania si nu ar fi fost unul din primitorii “pensiilor speciale”. Norocul lui a fost ca pe Albert Einstein nimeni nu a dorit sa-l pensioneze niciodata.  Nu au fost legi aplicate stupid in America acelui timp si nici la Institute for Advanced Study. In Princeton, New Jersey nu a existat nici sindicat, CA si nici niste politruci idioti.

Nu l-am avut pe Einstein, dar avem o gramada de politruci idioti. Doua evenimente m-au facut sa abordez aceasta tema, ambele legate de doi intelectuali pe care ii citesc de mult timp si pe care ii apreciez pentru ceea ce scriu,  ceea ce gandesc si poate cel mai mult felul in care se exprima.

Prima persoana despre care vreau sa discut, este Profesorul Lucian Boia, care impreuna cu Neagu Djuvara sunt istoricii mei preferati, bineinteles din cauza unor criterii complet diferite.   Citez din articolul publicat in Dilema Veche si semnat de Cioroianu (Jos cu Boia! Trăiască reforma!) :

Adevărul e că i se cam urcase la cap acestui Lucian Boia: după ce că a spus că istoria României e un mit, s-a mai şi apucat să scrie asta. Iar cînd să scrie, nici măcar n-a scris în limba română, ci mai mult în franceză! – de parcă i-ar fi fost jenă de limba lui maternă! În plus, e atît de leneş încît, atunci cînd cărţile lui apar în româneşte, nici măcar nu şi le traduce singur – ci lasă asta în sarcina unor traducători plătiţi din (evident) banii şi sudoarea poporului. Noroc că, iată, se face dreptate! Boia este, de la 1 martie, invitat să-şi ia tălpăşiţa din Universitatea Bucureşti. Victorie, tiranul a fugit, că şi-aşa era cam burghez şi cam cosmopolit! [..]Profesorul Lucian Boia (născut în ’44) e pus, în virtutea noii Legi a Învăţămîntului, în afara sistemului universitar de stat – fiind mînat spre pensionare. Sau, dacă ţine morţiş să mai intre în facultatea în care a predat decenii, atunci poate lucra în regim de colaborare, urmînd să fie plătit la oră (precum ştiţi dvs. cine), dar nu la nivel de profesor, ci din norma de bază a unui lector universitar (!). Propun citirea completa a articolului, celor care nu l-au citit sau nu stiu cine este Lucian  Boia.

Deoarece istoria este intr-un fel sau altul si “terenul” meu de activitate pot sa-i asigur pe fariseii care au incercat o debarcare a Profesorului Boia, ca sunt prea mici si jegosi pentru a o face si asta simplu pentru ca el va strabate timpurile mult dupa disparitia lui fizica, timpuri care nu-i vor memora pe ei nici macar cinci minute dupa ce vor disparea fizic.

A doua persoana care a declansat acest articol este dna Rodica Culcer. Si dna Culcer, la fel ca dl Boia, nu imi este cunoscuta personal si pe ea am intalnit-o prin programele pe care le facea la BBC sau la TVR,  dar cel mai mult prin ceea ce scria (si scrie) in media tiparita sau electronica. Daca dl Boia este  controversat pentru ceea ce scrie despre trecut, controversele starnite de dna Culcer se refera la ceea ce scrie despre prezent.  Nu de fiecare data sunt de acord cu ceea ce scrie sau ceea ce produce dna Culcer la TVR (blogul acesta este martor!) si totusi chiar cand nu sunt de acord nici prin cap nu mi-a trecut sa o acuz de lipsa integritatii intelectuale sau lipsa de talent, slugarnicie sau afiliere politica.

Dna Clucer are pareri clare, asemanatoare fiecarui intelectual public responsabil. Parerile pot fi dezbatute si combatute, cand insa pozitiile devin politice 100% nici gand sa le aprob si nici gand sa le accept. TVR, postul public de televiziune, a cunoscut momente tragice de pe timpurile cand a devenit “Televiziunea Libera” sub conducerea Academicianului Răzvan Teodorescu si pana in timpurile Politrucului Sassu, care s-a inscris cu aceleasi litere negre in istoria nefasta a acestei institutii.

Nu-i cunosc pe stimabilii Cristian Niţulescu, Anne Jugănaru, Claudiu Brînzan, membrii CA reprezentantii PSD si nici pe stimabilul Sorin Burtea reprezentantul salariaţilor TVR  din acelasi CA, dar le cunosc stapanii si democratia implementata de ei la randul lor. Din fericire, nici de aceasta data fariseii nu au castigat partida si inca o data, la fel ca in cazul Profesorului Boia, publicul a castigat in fata obscurantismului, imbecilitatii si slugarniciei politice.

Am sa termin cu ceea ce am inceput, amintindu-l pe Albert Einstein. Ultima carte publicata de el  a fost o colectie a unor articole  sau eseuri. Cartea, numita in engleza “Out of My Later Years”, este o mostenire insemnata a unui om care lasa un mesaj etic important lumii in care traim, poate ca pagina 5 a acestei carti ar trebuita citita de toti cei care au ceva minte si putina inima – mesajul lui Einstein spre posteritate, cuprins in randuri putine ar putea fi de ajutor celor care hotarasc ceva, candva. Pentru ca lucrurile sa fie complete propun si facsimilul lui Einstein “despre reporteri” (aveti aici linkul). Articolul urmator va fi unul mai putin personal, dar la fel de concret despre valorile sau non-valorile pe care le promovam.

49 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lucian Boia eliminat prin pensionare? Asta da o gluma buna. Razbunarea unor mediocri prelevanduse de o lege imperfecta poate? Mizeria asta trebuie nu numai sa devina cunoscuta inclusiv de Daniel Funeriu, dar si nitica cenusa in cap nu strica. Pentru mine Lucian Boia ca si Neagu Djuvara sunt istoricii nealambicati, prestigiosi si mai ales foarte digesti pentru tinerii romani ce si-au uitat trecutul.

    Turnofftheglory

    08/07/2011 at 3:04 pm

    • Mda’ prietene TOG,
      asa sta treaba. Cei buni trebuie elinminati! Deranjeaza 😦

      Theophyle

      08/07/2011 at 3:12 pm

  2. Salut 🙂
    De acord cu dvs. dar atit „legionarul” Djuvara cit si L Boia sunt doar exceptii. Consider legea buna. Cu aceasta ocazie cei doi sunt victime colaterale pe linga insanatosirea universitatilor romanesti suferinde. Probabil si cei doi vor intelege si vor continua sa predea chiar si pentru mai putini bani.

    Daca virsta este doar un motiv de a scapa de cineva incomod atunci aveti dreptate.

    Un tanar de stanga

    08/07/2011 at 3:19 pm

    • UTS, legea nu ar trebui tocmita, dar senatul, rectoratul, decanatul ar trebui ca deja sa aiba discutiile facute si toata afacerea sa fie doar o exceptie fara a lovi in intelectualii de calibru din mediul universitar romanesc plin de frecatori de menta si profesori ce nu isi onoreaza demnitatea.
      La fel si in cazul Culcer. Vorbim de un om al naibii de incomod. A fost fugarita asiduu si de la radio si de la TV. De amintit doar episodul Remes.
      Mai degraba lumea reactioneaza la afacerea furadanului si imensul divorst al piticului columbean. Pariez leafa mea pe o luna ca 9 din 10 romani habar nu au cine e profesorul de istorie Boia.

      Turnofftheglory

      08/07/2011 at 3:23 pm

      • Salutare TOG!
        Eu sunt unul din cei 9 romani, doar pe aici am mai auzit de dl Boia.

        Creanga

        08/07/2011 at 3:26 pm

      • Am spus ca in principiu ai dreptate, dar in cazul profesorilor cum izolezi profesorii de calibru de cei ce nu isi onoreaza demnitatea ? Daca il asculti pe Chucky la categoria buni intra Marga iar la rai , stiim noi cine 🙂 Exceptarile deschid o cutie a pandorei.

        In cazul Culcer de acord. In legatura cu Boia iarta-ma dar cred ca 9/10 romani nu stiu teorema lui Pitagora generalizata, pe care au invatat-o totusi in gimnaziu, dara mite teorema lui Boia 🙂

        Un tanar de stanga

        08/07/2011 at 3:31 pm

        • Salut TDS,
          Conform meritelor!!! Articole carti publicate, Ordinul de Merit al Academiei Franceze, Boia nu este un profesor pe puncte de care nimeni nu a auzit! ESTE O VALOARE!!!

          Theophyle

          08/07/2011 at 4:41 pm

    • din cate mi s-a spus, pensionarea nu impiedica continuarea activitatii la „plata cu ora”. Dar se elibereaza un post de profesor, iar prin cascada promovarilor isi mai gaseste locul si un asistent. Iar gestionarea exceptiei (responsabilitatea unei persoane care sa decida -pt.ca asa crede de cuviinta-) are drept consecinte: A. aplicarea exceptiei la toti B. crucificarea celui care a aprobat exceptia. Asa ca (vorba galilor) „faute de mieux on couche avec sa femme”…

      cinic

      08/07/2011 at 5:56 pm

  3. Ziua buna!
    Din facsimil am putut intelege doar triunghiul, in rest pauza.

    Creanga

    08/07/2011 at 3:21 pm

  4. buna ziua

    nu cred ca exemplele sunt bine alese;
    exista solutii pentru cei care sunt necesari;nu prin exceptii de la lege; repet nu stiu cum,nu cunosc cum se fac platile dar trebuie sa fie solutii legale care sa le permita sa continue activitatea fara insa a modifica legea
    altfel aruncam si copilul odata cu apa din albie;
    acuma ,cu tot respectul pentru d-nii boia( cred ca alaturi de bmurgescu,sunt cei mai buni istorici ai momentului) si djuvara ,compararea cu einstein parca nu merge

    intamplator

    08/07/2011 at 3:35 pm

    • De la Camil Stonescu: nimeni nu e de neînlocuit – ba din contră, oricare om e de neînlocuit. totuși, unii (sau unele) sunt ceva mai greu de înlocuit decât alții/altele 🙂

      Theophyle

      08/07/2011 at 4:26 pm

      • cu cine ai dori, cu Culianu (daca ar fi trait) sau poate cu Eliade (la fel!)

        Theophyle

        08/07/2011 at 4:27 pm

      • da,lucian boia este o valoare/este membru al legiunii de onoare, ascris,intre altele o carte despre Napoleon III care este considerata drept carte de referinta in istoriografia franceza;
        acest caz,prceis mai sunt si altele,nu trebuie sa fie o portita pentru toti incompetentii care sunt aciuiati prin diverse sinecuri;
        problema aici este respectarea legii,si nu trebuie amendata pentru exceptii;

        intamplator

        08/07/2011 at 4:44 pm

  5. Daca am fi avut universitati private de prestigiu (nu fabrici de diplome) sau posturi TV private de calitate situatia ar fi fost alta. Din pacate pe acesti oameni nu ii exclud doar rectoratele si consiliile de administratie, ii excludem si noi ca societate.

    zaPaco

    08/07/2011 at 3:41 pm

  6. Salut !
    Sorin Burtea e un crocozaur semidoct cu fruntea de un deget, care facea emisiunile TV cu caracter economic in care prea marea „realizarilI” marelui carmaci si ale „Iepocii de aur”.
    Un escroc care ne indruma „pe culmi marete, spre un falnic viitor”.
    Cum poate caricatura asta sa fie reprezentantul salariatilor din TVR in CA ?
    Bleah !

    Tzepelica

    08/07/2011 at 3:43 pm

  7. Ziua buna,
    Legea trebuie sa fie aplicata asa cum este. Daca nu este buna intr-o anume privinta atunci trebuie modificata in aceea privinta si abia apoi sa aiba efect. In privinta varstei nu cred ca ar trebui modificata.
    Nu sunt de acord cu exceptiile. Trebuie sa fie posibila angajarea pe bani mai putini, daca vor partile implicate/interesate. Daca nu se poate atunci asta este, altii 😦
    Daca persoanele nu vor sa se reangajeze pe bani mai putin asta este, altii 😦
    Fara exceptii, fara derogari de la lege.

    CFG

    08/07/2011 at 3:47 pm

    • de acord/legea trebuie aplicata
      pina la urma toate cimitirele sunt pline de ” oameni de neinlocuit”
      p.s sunt deja la categoria” senior” asa ca ar trebui sa ii apar

      intamplator

      08/07/2011 at 3:55 pm

  8. va salut

    cazurile prezentate nu au totusi aceeasi pondere, lucian boia e o somitate, iar dna culcer se exprima bine in scris, un ziarist profesionist, dar n-are nicio treaba cu televiziunea (parerea mea personala)
    eu sunt in tabara „legalista”; reglementarea extrem de stricta care il afecteaza pe dnul boia a fost data tocmai in vederea combaterii unor practici universitare jenante, iar LB e doar o victima colaterala
    imi pare rau, dar daca nu apare o solutie legala multumitoare, asta e

    razvan

    08/07/2011 at 4:08 pm

    • razvan 🙂
      cum poti declara asa ceva? Unde sunt meritele recunoscute international? Unde sunt articolele si cartile publicate? Boia nu este un profesor pe puncte de care nimeni nu a auzit! ESTE O VALOARE!!!

      Theophyle

      08/07/2011 at 4:28 pm

      • salut

        ma tem ca n-ai citit cu atentie ce-am scris, am zis ca e o somitate (daca asta nu e superlativ, nu stiu care este) si o victima colaterala, in sensul ca adevaratii destinatari ai masurii erau brontozaurii universitari, nu LB

        razvan

        08/07/2011 at 4:32 pm

  9. Mulțumesc pentru articol, Theophyle. Deși a trecut ceva timp de la discuția pe care am purtat-o aici referitor la pensionarea forțată a lui Boia, mă bucur că ți-ai făcut timp să-ți exprimi poziția față de situația ingrată în care este pus acest mare istoric contemporan. Nu mai știu nimic despre ce s-a mai întâmplat la UB în chestiunea asta, dar țin minte că se încerca corectarea acestei aberații. Avem prea puțini profesioniști buni, ca să ne putem permite luxul de a ne bate joc de ei. O zi bună.

    athenianlegacy

    08/07/2011 at 4:14 pm

  10. Noul sistem de postare a comentariilor pare să aibă o minte a lui. F.T. aici, nu athenianlegacy 🙂

    F.T.

    08/07/2011 at 4:19 pm

  11. Buna ziua va zic si eu.
    Vad ca articolul lui Cioroianu cu privire la profesorul Boia este recent.
    Tot in Dilema veche si tot Cioroianu scrisese tot despre pensionarea fortata a profesorului Boia si in urma cu mai multe luni, prin iarna cred, cand noua lege a invatamantului se dezbatea in vederea aprobarii.
    Si atunci parerile comentatorilor au fost impartite, pro si contra.
    Eu consider ca nu trebuie amendata legea numai pentru cateva exceptii , cum este si cazul domnului Boia.
    S-ar crea prilejul de a ii intepeni in sistemul universitar pe toti dinozaurii lipsiti de vocatie si daruire, care asta si asteapta, sa pleca de la catedre doar cu piciorele inainte.(scuzati expresia!).
    Pentru profesori exceptionali, de care nici studentii si nici colegii de breasla nu vor sa fie vaduviti, se pot gasi solutii in interiorul rectoratelor, eu asa cred.

    luminita

    08/07/2011 at 4:25 pm

    • luminita nici o exceptie in afara de RECUNOASTERE INTERNATIONALA

      Boia nu este un profesor pe puncte de care nimeni nu a auzit! ESTE O VALOARE!!!

      Theophyle

      08/07/2011 at 4:30 pm

  12. Ziua buna,
    Daca legea era OK croita tb. sa existe o prevedere in care exceptiile sa ocupe un loc special in invatamantul superior. Din pacate ptr. a scapa de elefantii legatii de scaunele de profi, cu diplome obtinute pe gard, s-au scapat detaliile legate de oamenii meritosi.
    Cred ca exista sansa ca in baza unei sesizari agrumentate sa se poata îmbunătăți legea, in sensul acoperii cu prevederi speciale ptr. exceptii. Iar sesizarea sa fie facuta de profesionisti in domeniu, nescoliti in Romania.
    Sunt convinsa ca sunt unii care se bucura ca au scapat de o „persoana periculoasa” prin nivelul de cunostinte.

    mar

    08/07/2011 at 4:47 pm

  13. Uite de aici am aflat eu de LBoia si de cartea Germanofilii care imi zimbeste din biblioteca si cara m-a luminat la subiect.

    http://bibliophyle.wordpress.com/2009/12/10/lucian-boia-germanofilii/

    Un tanar de stanga

    08/07/2011 at 5:08 pm

  14. theophyle: doar stii cum se comporta romanii cu propriile valori , nu?ce daca se incadreaza in lege..asta e.asa zic unii.victima colaterala.nu domnilor.o valoare ca dl Boia nu se incadreaza in nicio lege.universitatea ii putea pune la dispozitie o catedra la care dl Boia sa vina sa tina prelegeri cand are chef si sa aiba si o limuzina la dispozitie.insa ar fi o solutie: Dl Boia sa dea admitere la facultate si la apoi -in calitate de student- sa dea raspunsuri la seminarii. 🙂

    zigzag

    08/07/2011 at 5:20 pm

  15. nu-mi scrietzi de cioro- , fac alergie, s-au il trimet,………..in sahara. yes!

    DE DL: Boia, am auzit, cä iese la pensie e normal, dar poate fii colaborator, asa este si in germania

    DNA: CULCER, merita sä fie acolo,la TV.

    dl. burtea, almäjan, marciucii, etc, sunt cei din cabintul de partid, . cu pärintzi si nepotzi de zeci de ani. acum se aleg intre ei, sunt sindicalistii lui peste, ce vor sä taie si sä spanzure, numai ei.

    theo

    08/07/2011 at 6:10 pm

  16. Eu observ ca toti pledam pentru ramanerea domnului profesor Boia la catedra, cu atat mai mult cu cat si excelenta sa doreste asta.
    Ramane de gasit metoda prin care acest demers poate fi rezolvat.

    luminita

    08/07/2011 at 6:11 pm

  17. Buna
    Ar trebui sa se gaseasca modalitatea ca profesorul Boia sa continue activitatea,daca doreste.
    Academia Romana oare nu are nici un cuvant pentru asta?
    Este suficient ca un ministru „good point” sa-si dea cu parerea, si altii sa i-o impartaseasca?

    ela

    08/07/2011 at 6:24 pm

  18. D-l Boia poate fi colaborator sau profesor emerit conform noii legi. De asemenea el poate conduce doctorate pina la virsta de 70 de ani. Prevederi similare exista si in legislatia franceza sau germana.
    Din moment ce francezii sau germanii nu fac rabat de la aceasta prevedere nu ar trebui nici
    ministerul sa faca. Cazul d-lui Boia este aruncat in fata de A. Cioroianu pentru a masca cohorta
    de gerontocrati care au profitat de legea anterioara si care au in momentul de fata de pierdut.

    Ce e de preferat: d-l Boia colaborator sau profesor emerit sau 2000 de ”profesori universitari”
    trecuti de 65 de ani a caror cariera academica este in cele mai multe cazuri nula si care sint in
    mare masura vinovati de starea invatamintului superior ?

    Thirring

    08/07/2011 at 6:44 pm

  19. Buna seara, buna seara.
    Legea trebuie sa se aplice dar, si aici probabil ca ma despart de cei mai multi comentatori, cred ca s-a facut miscarea cu Lucian Boia, o somitate, tocmai ptr a forta mana ministerului ptr modificarea Legii Invatamantului intru salvarea brontozaurilor fara valoare ptr ca altfel s-ar fi putut gasi o exceptie de la regula. Asta e temerea mea. Cat despre doamna Culcer, am avut ocazia sa discut cu domnia sa personal cu ceva ani in urma. Rodica Culcer este un exemplu de ceea ce inseamna un ziarist adevarat, un ziarist cu adevarat mare si nu ca domnita din povestea crimei-sinucidere din Primaverii, personaj despre care recunosc cu mana pe inima ca nu am auzit pana cand am citit in presa romaneasca de moartea ei tragica.

    clemycali

    08/07/2011 at 6:48 pm

    • Buna Clemy, si eu am gandit intocmai ca tine in privinta profesorului Boian. Numai cand vezi lista celor propusi spre pensionare, realizezi ca este o masura buna. Sunt uni profesori care tb de mult sa se plimbe in parc :mrgreen: Din pacate legea nu acopera si partea profesorilor cu merite adevarate, care sunt modele prin cea ce au publicat si realizat.
      Legat de doamna Culcer, da este un ziarist adevarat indiferent de acuzele aduse.

      mar

      08/07/2011 at 6:57 pm

  20. Seara buna..
    Nu consider ca varsta ar trebuii sa fie prima regula in a pensiona anumiti profesori ci calitatea si cantitatea articolelor scriese precum si a cursurilor predate. Am fost ai eu pana mai ieri student la o facultate cu un profil mai mult sau mai putin de istorie si am trecut prin clasele dinozaurilor care citeau de pe cursurile lor de la „1914 toamna”. Sunt profesori precum Dl. Djuvara sau Dl. Boia si sunt convins ca mai sunt si altii asemeni lor care inca mai pot creea ceva util pentru istoria noastra sau mai ales pot ajuta la dezvoltarea unor oamenii care sa le calce mai mult sau mai putin pe urme.

    nightsmoker

    08/07/2011 at 7:15 pm

  21. Buna seara,
    Daca tot vorbiti de jurnalisti adevarati, am gasit un articol despre jurnalisti…in devenire.:
    http://www.ziare.com/scoala/bacalaureat/efect-de-domino-dupa-bac-dezastru-la-licente-abandon-la-titularizare-1106159
    Recunosc ca am o satisfactie prea putin crestineasca, pt 70% mai putine vuvuzele:
    „Dezastruoase au fost insa rezultatele obtinute de viitorii jurnalisti. Astfel, doar 30% din studentii care au dat examenul de licenta la specializarea Jurnalism au reusit sa treaca de examen, doar cativa din ei reusind performanta de a lua note mai mari de 8.”

    cedric

    08/07/2011 at 7:16 pm

    • Salut, ar fi si cazul sa se scuture si Facultatile de Jurnalism din Romania care au trimis pe piata un septel de incompetenti in ultimii ani.

      clemycali

      08/07/2011 at 7:19 pm

      • 😆 tare asta cu „un septel”. 😆

        luminita

        08/07/2011 at 7:26 pm

      • Seara buna

        Pai da facultatile care incearca cat de cat sa mai ridice putin nivelul se vad obligati sa o faca la licenta. Pentru ca la noi finantarea se da anual in functie de numarul de stundeti nu ca in alte tari, de exemplu Polonia, unde finantarea se da o data la 3 sau 4 ani in functie de nr de studenti care incep facultatea finantarea fiind deci aceiasi chiar daca in anul III sau IV mai sunt doar jumatate . In acest mod trierea se poate face inca de la inceputul faculatii.

        nightsmoker

        08/07/2011 at 7:29 pm

    • Seara buna,
      Se pare ca anul asta cuvantul de ordine a fost „fara copiute”. Este bine, poate asa incepem sa devenim si noi normali.

      mar

      08/07/2011 at 7:35 pm

  22. Salutare . 🙂
    Adevarul tragic ca sintem generatii si generatii crescuti invatind istoria nationala aprobata de fostul mare frate din rasarit . 😦
    Logic ca aceasta problema produce si va produce probleme pentru inca multi ani .
    PS . Theophyle 🙂 sa sti ca nu am avut Einstein ca client . 🙂 Asta ca sa nu crezi ca toti marii planetei au avut legaturi cu mine . 😆

    Ștefan A.

    08/07/2011 at 8:12 pm

  23. Ce inseamna democratia intr-o tara normala, ai gresit platesti. Oare daca asta se intampla la noi ce se intampla?
    http://www.evz.ro/detalii/stiri/scandalul-news-of-the-world-fostul-redactor-sef-urmeaza-sa-fie-arestat-937136.html

    mar

    08/07/2011 at 8:39 pm

  24. Buna Seara la toata lumea 🙂
    Postare noua!

    Theophyle

    08/07/2011 at 8:50 pm

  25. […] Read the rest here: Pensionaţi-l pe Albert! […]


Comentariile sunt închise.