O sâmbata cu Ceaikovski: Lacul lebedelor
Piotr Ilici Ceaikovski s-a născut la Votkinsk in 1840 ca al doilea fiu într-o familie mic-burgheză. Tatăl său, locotenent-colonel si inginer de mine, şi mama sa (născută d’Assier), de origine franceză, se hotărâseră să-l îndrume pe tânărul Piotr să urmeze studii de drept. Cu toate acestea, de la vârsta de 5 ani, el a început să studieze pianul. În anul 1854 a murit mama sa, fapt ce i-a pricinuit o criza de melancolie si o cadere nervoasa care se va repeta de cateva ori in viata. Piotr a avut patru frati Nikolai, Ippolit, si gemenii Anatoly and Modest si o sora, Alexandra.
A urmat colegiul de stiinte juridice, a luat diploma în drept şi s-a angajat ca secretar la Ministerul Justiţiei. În acelaşi timp, se ocupa de muzică, atat cat putea. Munca sa la minister nu-i stârnea nici un interes, motiv pentru care i-a scris surorii sale „au făcut din mine un funcţionar, şi încă unul prost”. În fine, în 1863, împotriva hotărârii familiei, părăseşte slujba de la minister şi începe să studieze muzica cu Anton Rubinstein.
În 1866, după ce a terminat studiile de muzică, Nikolai Rubinstein, fratele lui Anton, i-a oferit postul de profesor de teorie muzicală la proaspăt înfiinţatul Conservator din Moscova, post pe care l-a ocupat până în 1878. În această periodă a compus Simfonia nr.1 în sol minor, op. 13 („Vise de iarnă”). S-a împrietenit cu mai mulţi membri din “grupul celor cinci”, compozitorii ruşi ai vremi – Mily Balakirev, César Cui, Alexander Borodin, Modest Mussorgsky si Nikolai Rimsky-Korsakov.
În anul 1876 se întâleşte epistolar (ei nu s-au intalnit niciodat) cu Nadedja von Meck, o mare sustinatoare a artelor, vaduva extrem de bogata a unui mare industrias defunct. Nadedja von Meck, timp de 13 ani îi va vărsa o pensie alimentară de 6.000 de ruble pe an, fapt care i-a îmbunătăţit simţitor situaţia materială, relaţiile lor au ramas pentru totdeauna „strict epistolare”. Simfonia a 4-a, în la minor, op. 36, compusă în 1877, îi este dedicată doamnei von Meck.
În luna iulie a anului 1877, Ceaikovski va trăi unul din episoadele cele mai nefericite ale vieţii sale. Pentru a pune capăt speculaţiilor privind homosexualitatea sa, se căsătorşte cu Antonia Milioukova, o fostă elevă a sa, care nutrea o reală pasiune pentru el. Căsătoria a fost un eşec deplin. Nemaiputând să suporte prezenţa soţiei sale, Ceaikovski încearcă să se sinucidă, prin încercarea de a se îmbolnăvi de pneumonie. Scurt timp după aceea se desparte de Antonia. În anul 1890, Nadedja von Meck întrerupe finanţarea lui Ceaikovski. Motivul oficial constă în „probleme financiare”. Se pare însă că adevăratul motiv consta în faptul că a aflat de homosexualitatea compozitorului, moment în care, profund şocată, a întrerupt brusc corespondenţa cu el.
Pe data de 6 noiembrie 1893, la nouă zile după ce a terminat Simfonia a 6-a în si minor „Patetica” op.74, Ceaikovski moare de holeră pentru că a băut apă nesterilizată. Unii cred că actul a fost deliberat, deci o crima sau o sinucidere, după ce a fost descoperită relaţia homosexuală pe care o avea cu nepotul unui nobil rus. Indiferent de motivul real, a beneficiat de funeralii naţionale, la care au luat parte aproape mii de persoane.
Opera lui Ceaikovski reprezintă o sinteză reusita între operele clasice occidentale şi tradiţia rusă, reprezentată în epocă şi de Modest Petrovici Musorgski, Alexander Borodin, Modest Mussorgsky si Nikolai Rimsky-Korsakov de fapt Grupul celor Cinci.
Lacul lebedelor (opus 20) este o compozitie muzicala care insoteste celebrul balet dupa un libret scris de către Vladimir Berghicev şi V. Ghelzer, având ca sursă de inspiraţie o veche legendă rusă (după alţii, o legendă germană, dacă judecăm după numele personajelor principale: Siegfried, Odette – Odillia, Rotbart ş.a.) şi a corespuns pretenţiiilor compozitorului rus. Între timp, textul a fost de mai multe ori transcris şi modificat, astfel că unele versiuni au un final diferit de original. Legenda despre prinţese fermecate în lebede de un vrăjitor rău, în care vraja lui poate fi spulberată numai prin iubirea unui prinţ, se poate întâlni în basmele mai multor popoare.
Prima versiune a avut loc la Balşoi (Teatrul Mare) din Moscova pe 4 martie 1877, avândul ca dirijor pe Semen Riabov şi în coregrafia lui Julius Reisinger. Din păcate, publicul epocii nu era obişnuit cu stilul „simfonic” al unei muzici pentru balet, aşa că nu a înţeles bogăţia partiturii. La aceasta s-a adăugat şi coregrafia mediocră a lui Julius Reisigner, ceea ce a făcut ca primele reprezentaţii să nu fie la întalţimea muzicii si a libretului. După moartea compozitorului, la cererea conducerii teareului Mariinsky din Sankt Petersburg, Marius Petipa şi Lev Ivanov au modificat coregrafia baletului, iar dirijorul teatrului Mariinsky, Riccardo Drigo, a adus mai multe modificări partiturii. În noua formă, baletul a avut premiera pe 15 ianuarie 1895. A fost un succes bine meritat. Deşi au mai existat şi alte versiuni, aceasta este reprezentată în mod curent.
Filmuleţul alaturat reda un fragment din aceasta versiune coreografica (Marius Petipa şi Lev Ivanov) cu baletul din Kirov.
O seara placuta!
Similare
Written by Theophyle
30/04/2011 la 8:30 pm
Publicat în 2011, Sfârşit de săptămână, Sociale, Ziarul de Duminica
Tagged with Muzica, Sfârşit de săptămână, Ziarul de Duminica
27 răspunsuri
Subscribe to comments with RSS.
Comentariile sunt închise.
spasiba, ThPH,
🙂
skorpion
30/04/2011 at 8:42 pm
Cu placere 🙂
Theophyle
30/04/2011 at 9:06 pm
[…] See the rest here: O sâmbata cu Ceaikovski: Lacul lebedelor […]
Calarasi | judeţ Calaraşi | O sâmbata cu Ceaikovski: Lacul lebedelor |
30/04/2011 at 8:51 pm
Seara buna . 🙂
Lebedele au fost mincate de tigani la Viena . 🙂 Cu multi ani in urma ca aveau mare foame . 🙂
Ștefan A.
30/04/2011 at 8:57 pm
Buna Stef!
Sa nu spui ca nu-ti place ca te exmatriculez 😆
Theophyle
30/04/2011 at 9:07 pm
Salut Theophyle 🙂
Te dezamagesc . 😆
Am vazut lacul lebedelor pe viu la opera . 🙂 Cu multi ani in urma si la Cluj .
PS. Nu sint chiar un materialist pur . 😆
Ștefan A.
30/04/2011 at 9:40 pm
andrzej
30/04/2011 at 9:07 pm
Buna seara,
cred ca Boc a reusit una dintre cele mai inspirate declaratii de cand este premier 🙂
„Sunt mandru de un lucru: ca nu sunt sustinut de Victor Ponta la sefia PDL”
numai base arunca astfel de declaratii care lasa loc de rumegat saptamani la rand tembeliziunilor de partid 🙂
Laur
30/04/2011 at 9:10 pm
Buna seara 🙂
va mai aduceti aminte?
ela
30/04/2011 at 9:25 pm
Splendid.
luminita
30/04/2011 at 9:36 pm
Am citit ca in 7 mai se implinesc 171 de ani de la nasterea sa.
ela
30/04/2011 at 9:28 pm
Salut 🙂
asa e, s-a nascut in 1860 🙂
Theophyle
30/04/2011 at 9:31 pm
Si „pas de deux” :
Tzepelica
30/04/2011 at 9:45 pm
Salut Timi 🙂 ce cuplu, Nureyev si Fonteyn, Doamne odihneste-i!
Theophyle
30/04/2011 at 9:47 pm
Nureyev mare balerin . Mort de AIDS . 😦
Ștefan A.
30/04/2011 at 9:55 pm
Si el??Este o moda la marii artisti 😦
mar
30/04/2011 at 9:57 pm
Super talentele ies in general din monotonia vietii general recunoscute . Care „evadeaza” cu droguri , cu alcool, care cu sex , care cu homosexualitate sau toate la un loc .
Ștefan A.
30/04/2011 at 10:03 pm
Salu! 🙂
Tot ei :
Tzepelica
30/04/2011 at 9:58 pm
Seara buna,
Si petru ca este primavara un vals.Excelenta tema 🙂
mar
30/04/2011 at 9:53 pm
ela
30/04/2011 at 10:03 pm
hei,sa nu adormiti cu totii 🙂
ela
30/04/2011 at 10:21 pm
probabil ati vazut filmul…
Un tanar de stanga
30/04/2011 at 10:22 pm
marturisesc ca nu inteleg baletul si mai ales nu inteleg de ce nu e invers decit in teatrul antic:
no men,only women;
nu cred ca poate fi ceva mai neplacut privirii mele decit un balerin sau un patinator.
intamplator
30/04/2011 at 11:11 pm
stii ce a zis baba cand a vazut prima oara tinerii dansand tango?
Intelesei tot,muica,dar de ce in picioare?
ela
01/05/2011 at 12:01 am
😆
luminita
01/05/2011 at 9:42 am
Seara bună, deși târzie! 🙂
Două ipostaze ale sufletului nordic, fie slav ca al lui Piotr Ilitch…
…ori scandinav, ca al lui Grieg:
Până la urmă, doi varegi cărora mileniul de creștinism le-a preschimbat spiritul războinic într-un patetism sublim :!
oldhashu
30/04/2011 at 11:39 pm
Buna Dimineata 🙂
Postare noua!
Theophyle
01/05/2011 at 9:44 am