Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Despre Suflet

[Din jurnalul unui profesor de istorie a religiilor] Ieri am avut sansa sa discut o groaza de timp despre suflet. Exista, nu exista, de ce trebuie sa existe si de ce nu, este pre-existent fizicului sau este creat impreuna cu el, ce se intampla cand fizicul moare – unde ajunge el, reincarnarea este posibila sau nu, este sufletul lipsit de sex sau sunt suflete femininine si masculine si tot asa 2 ore intregi.

Alinierea ascultatorilor a fost perfecta si corespunzatoare traditiilor din care proveneau. Un singur lucru a fost aproape unanim, mai toata lumea a fost de acord ca exista suflet, singurii care au avut o pozitie transant negativa au fost cei 3 atei nihilisti, care au hotarat sa studieze istoria religiilor pentru a „submina-o” din ‘nauntru. Cum a ajuns omul la concluzia ca ar trebui sa existe suflet? Parerea mea este ca  trei lucruri au contribuit la aceasta hotarare. Primul consta in lipsa de satisfactie pe care probabil fiecare din noi o simte fata de ambalajul fizic in care ne este dat sa ne petrecem existenta. Al doilea este lipsa de proportie dintre asteptarile noastre de la noi, de la altii, de la viata si de la ceea ce ni se intampla in realitate. In al treilea rand este chestiunea relativitatii existentei noastre, absolut imposibila de cuantificat si dorinta noastra apriga care ne face sa dorim inca si inca din aceasta existenta. Nu sunt sigur ca exprimarea predecesorilor a fost aceasta (probabil ca nu), in orice caz motivatia nu cred ca s-a schimbat.

Pozitia Platonica (pagana) – Sufletul este esenta unui individ si este compus din logos (intelect – nous, reason), thymos (emotii, vigoare-masculinitate) si eros (atractie, dorinta-feminitate).

Pozitia Crestina-Catolica – Conform Catehismului Bisericii Catolice, sufletul semnifica cel mai adanc nivel de spiritualitate al omului si este transmis prin contactul divin la nasterea individului. Dupa moartea individului, sufletul este trimis in purgatoriu, iad sau rai. Purgatoriul este locul in care vor petrece timp sufletele ne-botezate sau cele care au comis pacate minore dupa botez. Pacatosii desavarsiti trec direct in iad si credinciosii desvarsiti in rai.

Pozitia Crestina-Ortodoxa – Apropiata de crestinismul primar si implicit de doctrinele Vechiului Testament. Sufletele celor buni si drepti vor poposi in „Sanul lui Abraham” (Luca 16:22-23) “16:22 – Cu vremea săracul a murit; şi a fost dus de îngeri în sînul lui Avram. A murit şi bogatul, şi l-au îngropat. 16:23- Pe cînd era el în Locuinţa morţilor, în chinuri, şi-a ridicat ochii în sus, a văzut de departe pe Avraam, şi pe Lazăr în sînul lui”. Cei rai vor poposi in Gehena, care nu este exact rai, dar nici iad nu este. Ambele situatii sunt temporare pana in ziua judecatii de apoi.

In Crestinismul Protestant, relationarea la suflet se face prin adoptarea doctrinelor Crestinismului „traditional” sau prin diversificarea optiunilor existente in doctrinele „traditionale”. De exemplu, biserica Anglicana adopta in intregime pozitia catolica, protestantismul Calvinist pe cea a crestinismului Ortodox. Adventistii, Metodistii si Baptistii considera ca sufletul intra intr-o stare de „staza” in clipa cand fizicul moare si se va „trezi” in „ziua judecatii de apoi.” Relationarea la suflet este relativ rudimentara in invataturile „exoterice” si mult mai profunda in cele ezoterice, atingand nivele de un misticism absolut de care nu am nici o intentie sa ma ocup in aceste randuri.

Binenteles ca in „crestinismul popular” al tuturor denominatiilor crestine exista traditii pastrate si perpetuate de secole, care de care mai bizare. Aceste traditii nascute in negura timpurilor aduc cu ele reminiscente pagane, adaptate „intr-un fel de” crestinism-barbar. Suficient sa auzi de povestile despre strigoi ale oltenilor, ca sa-ti dai seama ca ele au fost preluate de la cumani, vechii proprietari ai pamanturilor Oltenesti. Povestile sanguine, atribuite „sarmanului voievod” Vlad al II-lea (Vlad Dracul – „Vlad the Dragon”), tatal lui Vlad Tepes, urmasul vestitilor cavaleri din ordinul Dragonului (lat. Draco) au luat nastere ca sa-ti dai seama ca povestea lui, popularizata cu maiestrie de Bram Stoker si preluata de idiotul ţepar Agaton, este de fapt sufletul nelinistit, pierdut in “limbo”, descris in legendele gotice ale populatiei Svabe (Von ainem wutrich der hies Trakle waida von der Walachei).

La evrei, povestea sufletului porneste de la Facere (Geneza) 2:7 „Domnul Dumnezeu a făcut pe om din ţărîna pămîntului, i-a suflat în nări suflare de viaţă, şi omul s’a făcut astfel un suflet viu”. Adica sufletul este primit cu imprumut, trebuie returnat cu trecerea in nefiinta, nimic despre iad, rai sau alte locatii.

Aceasta doctrina a fost constanta, probabil pentru multe sute de ani, pana la contactul cu dualismul Zoroastrian, in care exista un bine „pretuit” si un rau „pedepsit”. Aceasta doctrina manipulatorie servea perfect „clerului” israelit asa cum va servi in viitor pe urmasii crestini si islamici. In iudaismul medieval sunt dezvoltate trei doctrine diferite: cea reprezentata de Sa’adia Gaon (probabil de sorginte neo-Platonica), in care sufletul esta componenta sentiment-emotii-dorinte (Emunoth ve-Deoth 6:3). A doua doctrina este cea a lui Maimonide , care vede sufletul prin „ochelarii neo-aristotelieni” (la fel ca Averroes si Toma de Aquino) in lucrarea lui seminala „Calauza ratacitilor” – nu reflecta substanta, ci intelectul, exact opus traditiei platonice. A treia doctrina iudaica este si cea mai evoluata, ezoterica si interesanta. Doctrina Cabalista (Kabbalista) vorbeste nu de un singur suflet, ci de trei. Sufletul primordial-inferior (nefesh), care reflecta necesitatile noastre fizice , sufletul median (ruah), care reflecta necesitatile noastre care nu sunt fizice (ego) si sufletul superior (neshama), care este manifestatia sublima a constiintei individuale. In cabala, dupa moartea fizica, sufletul primordial se pierde si celelalte doua sunt pastrate (la fel ca in crestinismul ortodox) in Gheena sau in Sanul lui Abraham. Ele vor fi reunite pentru judecata de apoi (Raaya Meheimna – Zohar). Teoria este mult mai poetica si frumoasa decat relatarea mea banala.

Pentru a inchide chestiunea sufletului am hotarat sa vorbesc putin de „viziunea sufleteasca”, intalnita in ceea ce se numesc in zilele noastre religiile „New Age„. Fara a fi sarcastic sau ironic, ma declar absolut incompetent pentru o analiza teologica serioasa a acestui curent spiritual, pentru simplul fapt ca se poate vorbi despre orice in contextul de mai sus in afara de religiozitate, religie, teologie, etc.

Adepţii New Age susţin parerea ca fiecare individ, având origini divine, este chemat sa-şi construiasca propriul drum spiritual, folosindu-se pentru aceasta de un patrimoniu, care cuprinde orice tradiţie mistica sau religioasa, aici incluzându-se şi şamanismul, neopagânismul, cabala, ocultismul, dar mai ales folosindu-se de propria experienţa interioara şi de propriul discernamânt. În aceasta intreprindere, el poate fi ajutat de ghizi, îngeri, guru, etc.

În 1937, Paul le Cour defineşte conceptul de “noua era a Varsatorului”, care va însemna o profunda transformare a valorilor umane, cu ajutorul unor mijloace spirituale. Problema anului intrarii în noul semn al Varsatorului a capatat interpretari diferite în diferitele şcoli New Age. Pentru unii, aceasta intrare s-a întâmplat deja în anul 1962. Anul 2012 este din ce în ce mai mult interpretat ca fiind anul de început al ascensiunii omenirii. Pentru Rudolf Steiner era Varsatorului va începe abia în anul 3573.

Am ales pentru relatarile referitoare la traditiile „New Age” o carte si o „filozofie” care si-au gasit enorm de multi adepti in Occident, in special in SUA. Autoarea acestei carti, Jane Roberts (1929 – 1984), a fost o buna poeta si scriitoare, dar faima ei s-a faurit prin „profetiile” ei, pe care le-a consemnat intr-o serie de carti, numite colectiv „Seth Material.” Daca acest Set este Set cel din Biblie sau nu, nu prea are importanta. Hai sa vedem cateva din ideile pe care le promoveaza aceasta doamna.

Pentru Jane Roberts, notiunea de Dumnezeu ar implica suma infinitelor spirite (constiinte), de la forme simple, numite Unitati Elementare de Constiinta (UEC) (intr-un electron ar exista câteva milioane de UEC-uri), pâna la forme neinchipuit de inteligente, mult superioare fiintei umane (se sustine ca intemeietorii religiilor, cum ar fi Lao-Tse, Zoroastru, Buddha, Moise, Isus, Mohammed, ar apartine unor astfel grupuri de fiinte inteligente, cu toate ca nici acestia nu s-ar afla inca pe treapta cea mai avansata de evolutie, existând grupuri de spirite si mai evoluate, de o inteligenta inimaginabila). Formele simple (UEC) sau mai complicate de constiinta ar avea posibilitati nelimitate de combinare spre a da nastere unor forme din ce in ce mai complicate si mai structurate.

Evolutia permanenta a sufletului (spirit, corp subtil astral, constiinta), de la forme primitive, la forme din ce in ce mai complexe si dezvoltate, s-ar compara cu o calatorie infinita de-alungul unei sosele, fara sfârsit. Perioadele scurte de incarnare pe pamânt ar echivala unui popas la marginea soselei, in timpul caruia calatorul uita de unde a venit si incotro se indreapta. Perioadele de incarnare pe pamânt ar fi absolut necesare evolutiei individuale ale fiecarui suflet, in pofida greutatilor imense ale vietii. Incarnarile s-ar face de cele mai multe ori nebenevol.

Sufletele umane nu sunt egal dezvoltate, existând o gradatie treptata a nivelului atins de evolutie.Toate formele de constiinta ar fi eterne, inclusiv sufletele umane, suflete aflate insa pe o treapta inferioara de dezvoltare spirituala.

Inaintea incarnarilor, sufletele oamenilor aleg tara, ambianta sociala si familia, in functie de treapta atinsa de dezvoltare si de experientele pozitive sau negative pe care ar trebui sa le faca in urmatoarea viata. Grupuri mai mici sau mai mari de suflete omenesti se asociaza, inca inainte de nastere, spre a forma o familie, un grup etnic sau un popor (ar fi o interesanta etnogeneza pentru poporul Roman!).

Asa cum fiecare caramida este o particica dintr-o casa, tot asa fiecare UEC, fiecare grup de UEC-uri (atomi, molecule, celule, organe etc), fiecare spirit (forme evoluate de asociere ale UEC-urilor) ar fi parti componente din ceea ce oamenii denumesc Dumnezeu. In corpul fiecarei plante, fiecarui animal, fiecarui om, ar exista nenumarate asociatii de UEC-uri (atomi, molecule, celule, organe). Dupa asa-zisul deces, nu se anihileaza constiintele UEC-urilor, ci acestea incearca sa reintre intr-un alt ciclu de existenta, intr-un alt corp. Nici sufletele nu dispar dupa moartea fizica, ci patrund in sfera lumii imateriale, sfera pur energetica, imbogatite cu experienta trecutei vieti. Sufletul detine toate datele necesare coordonarii vietii fizice intr-un corp material, putând fi comparat cu un computer extrem de complicat.

Programarea vietii sufletelor este astfel conceputa incât la nastere partea Eu-ului constient (nu subconstientul) uita vietile anterioare, amintiri care ar fi un balast inutil pe durata noii vieti. Conform legii universale a echilibrulului si echitatii (Karma), fiecare suflet trebuie sa suporte aceleasi experiente negative pe care – in vietile anterioare – le-a facut altora. Asa se explica cauza multiplelor suferinte (razboaie, detentie, regimuri totalitare, persecutii, saracie, boli s.a.).

Daca acest material vi se pare interesant veti putea gasi mai mult, aici. Si cartea este “Jane Roberts- Seth vorbeste: Validitatea eterna  a sufletului” (Jane Roberts – „Seth Speaks: The Eternal Validity of the Soul”, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N.J.,1972) Mie nu-mi spune nimic!.

Oricarea ar fi doctrina religioasa despre suflet, ea reflecta balanta in ceea ce doreste omul si in ceea ce exprima dogma, o mediere intre speranta unui viitor mai bun decat cel existent, o speranta intr-un fel de nemurire spirituala, in comparatie cu necesitatile clericale de toate felurile.

Oricare ar fi adevarul vom trai si vom muri si dupa aceea vom sti (sau nu!). Oricum nu ne intoarcem cu amintiri de dincolo.

Written by Theophyle

24/04/2011 la 2:09 pm

30 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ideea aceasta cu UEC am mai intilnit-o,dupa parerea mea e o abordare nereligioasa- in momentul in care vorbesti de atomi si cifre mari ajungi la fizica,matematici superioare.

    bigone

    24/04/2011 at 2:31 pm

    • bigone, nu prea inteleg eu sincreziile astea si nici nu prea am incredere in aceste clivaje. El exista si zeci de milioane cred, deci… :rool:

      Theophyle

      24/04/2011 at 3:13 pm

  2. După modesta mea concepţie nedefinită, aş avea o definiţie:
    Sufletul este cea mai suspectă şi răscolitoare necunoscută a existenţei şi cunoaşterii.

    O bănuim, o simţim, aproape s-o prindem şi, când s-o desluşim cât de cât – sufletul!- o scăpăm sau ne lasă; nu se ştie până când, dar am o bănuială şi mă bântuie ca de-o eternitate. 🙂

    Băşcăliosul

    24/04/2011 at 2:54 pm

    • B. din fericire eternitatea umana este destul de limitata. Poate vom cunoaste post… sau poate nu. Deocamdata facem tot ce se poate ca sa ne consolam 🙂

      Theophyle

      24/04/2011 at 3:15 pm

  3. Hristos a inviat.

    Se spune ca pe vremea comunismului, ca ” baetzii cu ochi albastrii” aveau un salut special de paste:
    -To’ashul si a revenit
    -Stiu, am fost informat
    🙂

    eugeni

    24/04/2011 at 3:28 pm

    • Adevarat a inviat!

      To’ashi ctitoresc astazi biserici cu duiumu! Asta este se schimb vremurile

      Theophyle

      24/04/2011 at 3:29 pm

  4. Are loc aici si teoria fizicianului McDougall care a afirmat la 1907 ca sufletul este nemuritor si cintareste 21 grame ? 🙂
    Adica diferenta in greutatea omului exact inainte de a muri si imediat dupa moarte.
    Probabil ca ati vazut filmul cu Benicio del Toro si Sean Penn
    (Daca v-a placut filmul, nu trebuie sa ratati ultimul facut anul trecut de acelasi regizor mexica Itarritu la Barcelona – Biutiful, film ce a ratat pe putin Oscarul la filme straine )

    Un tanar de stanga

    24/04/2011 at 4:19 pm

  5. Trebuie mentionat ca dacii credeau in nemurire. Suspectez ca asta implica credinta ca aceasta nemurire este atinsa prin intermediul unei entitati superioare analoage sufletului…:)

    Cristian Medelean

    24/04/2011 at 5:01 pm

    • destul de contoversate ideile despre credintele vechilor daci. Mai multe se stiu despre stramosii omului modern decat despre asazisi daci.

      andrzej

      24/04/2011 at 5:58 pm

      • Credinta dacilor in nemurire nu e chiar atat de controversata… M-am inspirat din caryea „Religia Dacilor” de Dan Oltean.

        Cristian Medelean

        24/04/2011 at 6:04 pm

  6. Din suflet de ateu tolerant, adevarat va graesc voo: „Adevarat a inviat!”

    Sau, cum spunea raposatul: Licht! Mer licht!

    🙂 :hugs: :friends:

    Turambar

    24/04/2011 at 5:11 pm

    • Sensei: Harisutosu fukkatsu! ハリストス復活!
      se raspunde: Jitsu ni fukkatsu! 実に復活!

      Numai bine- tie, doamnei si fetelor! 😀

      Theophyle

      24/04/2011 at 5:21 pm

  7. Cristos a Inviat!

    andrzej

    24/04/2011 at 6:04 pm

    • Adevarat a Inviat!

      Theophyle

      24/04/2011 at 6:24 pm

  8. Legat de misterul sufletului ar fi interesanta si o tema despre Trinitatea Dumnezeu, Sfantul Duh si Isus cel intrupat.

    andrzej

    24/04/2011 at 6:06 pm

  9. … Scuze, tastatura cere baterii noi.
    Suneam ca legat de misterul sufletului ar fi interesanta si o tema despre Trinitate- Dumnezeu, Sfantul Duh si Isus cel intrupat, inviat la dreapta Tatalui, mai ales ca despre Sfantul Duh se face vorbire si in Vechiul Testament.

    andrzej

    24/04/2011 at 6:10 pm

  10. Hristos a Inviat!

    clemycali

    24/04/2011 at 6:17 pm

    • Adevarat a Inviat! Clemy 🙂

      Theophyle

      24/04/2011 at 6:24 pm

  11. […] Originally posted here: Despre Suflet […]

  12. Cristos a inviat !
    Complicata treaba asta cu sufletul .
    Eu ma intreb ce legatura poate exista intre suflet si portofel ? 🙂
    Cu cit e mai plin buzunarul , cu atit sufletul e mai linistit sau bolnav ? Nu glumesc 🙂 ca avem exemple vii de astfel de legaturi intre spirit si bunastare materiala bine pompata cu ochiul dracului . Adica banul . 😆

    Ștefan A.

    24/04/2011 at 7:04 pm

    • Cristos a Inviat!
      Legenda despre Midas, cel ce facea ca orice lucru pe care-l atingea sa se tranforme in aur, este valabila si verificabila, nu este o binecuvantare ci un blestem.

      andrzej

      24/04/2011 at 7:21 pm

    • daca portofelul e din piele de pork atunci sufletul este mai diafan 🙂
      Neilinistit sau linistit poate fi doar piticul de pe creier.
      Sufletul nu are astfel de trairi.
      Vorbesc serios 🙂

      Un tanar de stanga

      24/04/2011 at 7:24 pm

      • ….poate fi si din piele de magar…..,
        Da, sufletul uraste corpolabilitatea careb il „ingradeste”, dar se lasa sedus de imaginea splendrii vietii.

        andrzej

        24/04/2011 at 7:30 pm

        • Scuze! Am schimbat bateriile…..
          Da, sufletul uraste corporalilitatea care il “ingradeste”, dar se lasa sedus de imaginea splendrii vietii.

          andrzej

          24/04/2011 at 7:46 pm

    • Adevarat a Inviat!
      Desi este ca de obicei, pragmatic. Nu pot sa nu-ti dau dreptate. Mai bine tanar bogat decat batran sarac. Fact!

      Theophyle

      24/04/2011 at 7:31 pm

      • Mai bine tinar,bogat,sanatos frumos si pensionar (nesimtit) decit batrin sarac urit bolnav ce merge la lucru

        Un tanar de stanga

        24/04/2011 at 7:41 pm

        • mai TDSule cand ai dreptate, ai! Aici o spun cu parere de rau 😦

          Theophyle

          24/04/2011 at 7:55 pm

  13. Postare noua 🙂

    Theophyle

    24/04/2011 at 8:03 pm

  14. Cristos a inviat!
    faina tema, eu, ca de obicei, la spartul tirgului…
    Dezvoltati un pic tema cu poporul roman si asocierea de suflete- entitati???

    angel

    25/04/2011 at 12:57 pm

  15. Foarte interesanta tema!

    Ce facem cu sufletul nostru cand traim???
    Ne doare daca ne „chinuie” un alt semen de al nostru sau cand noi il chinuim pe el/ea?

    eu******

    25/04/2011 at 8:59 pm


Comentariile sunt închise.