Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Agricultura Româneasca

Potrivit datelor oficiale, zonele rurale din România acoperă 87% din teritoriul ţării, cuprinzând 45% din populaţie, adică 9,7 milioane de locuitori. Având o suprafaţă agricolă de 14.741,2 mii de hectare (sau 61,8% din suprafaţa totală a ţării), România dispune de resurse agricole importante în Europa Centrală şi de Est. Aproape jumătate din suprafaţa totală şi din efectivul total de animale se află în exploataţii de subzistenţă, care acoperă 45% din suprafaţa agricolă a României, reprezentând 91% din numărul total de ferme. Majoritatea exploataţiilor au sub 5 hectare de teren, având în medie 1,63 hectare, potrivit datelor Ministerului Agriculturii. După o evaluare făcută în noiembrie 2008, aproximativ 6,8 milioane de hectare agricole nu sunt lucrate

In perioada post-comunista, una din principalele caracteristici ale agriculturii romanesti a fost lipsa cronica a capitalului. Aceasta a determinat cresterea ineficientei in alocarea resurselor cu consecinte asupra cresterii si competitivitatii gospodariilor agricole romanesti si a intregului sector agricol. Agricultura Romaniei a ramas o agricultura de subzistenta, problemele structurale ale acesteaia fiind dificil de rezolvat. Piata fortei de munca din acest sector este definita printr-o pondere importanta a agricultorilor in totalul populatiei ocupate, precum si numarul mare de tarani varstnici; printr-o excesiva dependenta de activitatile agricole a populatiei din mediul rural, un nivel educational scazut si un declin accentuat al veniturilor reale ale populatiei.

In ceea ce priveste comertul agricol o analiza a perioadei de dupa 1990 releva o schimbare considerabila a pozitiei pe pietele agricole internationale, din exportator net de produse agricole in importator net, cu un deficit de peste 11 miliarde de dolari in ultimii 16 ani. Situatia releva un declin accentuat, ca urmare a scaderii productiei agricole pe fundalul reformelor structurale ale proprietatii agricole si ale cresterii cererii interne pentru produse alimentare diverse si de calitate superioara.

Principalii factori interni care au afectat si afecteaza productia si comercializarea produselor agricole, determinand deficitul comercial al balantei agricole sunt: structura fragmentata a exploatatiei agricole si incertitudinea productiei sistemelor integrate de distributie si marketing; volumul oscilant al productiilor de la an la an demonteaza strategiile de export, un bun exemplu in acest sens fiind productia de cereale. La aceasta contribuie de asemenea lipsa de informatie pe piata la nivelul producatorilor in ceea ce priveste indeosebi standardele de calitate.

Din punct de vedere al mecanizării, în septembrie 2009 situaţia se prezintă astfel: România dispune de o dotare cu tractoare şi utilaje agricole printre cele mai slabe din Europa, încărcătura pe fiecare tractor fiind de aproximativ 54 de hectare, comparativ cu UE, unde media este de numai 13 hectare. Parcul intern de tractoare se ridică la circa 170.000 de unităţi, din care circa 80% sunt îmbătrânite. Spre deosebire de Occident, unde tractoarele sunt considerate vechi la 3.000-4.000 de ore, în România încărcătura pe tractor ajunge chiar şi la peste 12.000 de ore de utilizare.

După două decenii de capitalism, agricultura României poate hrăni doar un sfert din populaţia ţării, în condiţiile în care ar putea produce pentru 80 milioane de persoane. Este cel mai mare eşec al tranziţiei. În ciuda faptului că ar putea hrăni 15% din populaţia Uniunii Europene, agricultorii români nu pot asigura alimentele de strictă necesitate decât pentru un sfert din populaţia României. Aceasta în condiţiile în care potenţialul agricol al ţării noastre ar permite asigurarea hranei pentru 80 milioane de persoane, iar UE are 500 de milioane de locuitori.

Problemele majore ale agriculturii din România sunt: lipsa unor investiţii majore în agricultură (nu atât din cauza lipsei fondurilor de finanţare, ci mai degrabă din dificutatea accesării acestora), fărâmiţarea pământurilor, litigiile legate de proprietate şi tehnologia precară Produsele româneşti nu corespund întotdeauna standardelor de calitate ale UE, ceea ce şi explică lipsa prezenţei pe pieţele externe, în timp ce mărfurile din import au invadat rafturile magazinelor autohtone.

Din nefericire ruralul românesc s-a transferat la urbanul din Spania şi Italia, nimeni si nimic nu au impiedicat aceasta migratie, coalitiile anticreier au gestionat politicii care vedeau numai perioade scurte, nimic serios si nimic de lunga durata. Astazi ne iluzionam ca acel comisar pentru agricultura – romanul Dacian Ciolos – ne va putea “rezolva”. Aiurea, inca o data folclor romanesc, inca o data ne bazam pe mituri false si inca o data vom pierde. Nimeni si nimic nu ne pot ajuta cu nivelul gandirii politice si economice a coalitiilor anticreier. Ei vor actiona cu taxe si noi vom reactiona cu emigrarea si cu evaziunile fiscale fortate de tampeniile lor. In loc de agricultura performanta avem taxa pe fast-food.

Date bibliografice, citate si reluari,  vezi aici si aici.

Written by Theophyle

14/04/2011 la 8:12 pm

78 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Salut! 🙂

    Cunosc bine situatia agriculturii si a satului romanesc,merg des la tara.

    Sat din judetul Vaslui, la 5 km de o halta. Se ajunge dupa ce treci pe o cimpie semi-indundabila si urci un deal clisos. Sat de vreo 50 de case. Nu mai exista tineri in sat, doar cei mai saraci sau mai prosti au ramas, restul au fugit in Italia-Spania. Grisul satului e format din batrini care nu au cui da terenurile sa fie muncite. O parte dintre terenuri sunt pe niste coaste de deal unde nu urca nici tractorul. Acolo mai exista inca podgorii, insa numai unii mosnegi mai in putere isi ingrijesc viile semi-salbaticite. Copii de la ora ai batrinilor de 70-80 de ani au in jur de 55-60 si acus vor iesi la pensie, multi au si iesit. Se duc la tara si aduc diverse chestii, insa nu planuiesc sa se retraga acolo cind vor iesi din cimpul muncii. Prefera sa stea la oras, in blocurile date de comunisti si cumparate in anii 90. Cunosc mai multe familii din astea. Sotul/sotia vrea sa mearga la tara, celalalt nu il lasa: „cum draga, acuma, la 60 de ani, sa mergem la tara?!”.

    Dupa orasenizarea din vremea industializarii, reintoarcerea la tara e privita ca degradare sociala, ca pedeapsa. Prin urmare, vor vinde casele batrinesti in care au copilarit si vor locui in continuare in blocuri. Chiar eu am linga casa bunicilor mei de la tara un individ care vinde casa parinteasca. 5000 euro negociabil, casa taraneasca cu vreo 2200 mp. Nici gind sa se intoarca la tara. cei care vin inapoi din Italia-Spania nu isi cumpara pamint, ci isi fac ditamai vilele.

    Acum trei ani au venit italieni si au cumparat hectare intregi de fineata in sat: 3500 lei/ha. Cei care au vindut au dus-o o vara intr-o betie, apoi s-au dezmaticit. Nu mai aveau pamintul primit de strabunicii lor prin 1920.

    Prima generatie aduna, a doua pastreaza, a treia risipeste. Suntem la a treia generatie de la marea reforma agrara. Pamintul e farimitat, satul e muribund, forta de lucru e in afara, peste 20 de ani ies decreteii la pensie si nivelul pensiilor va fi in jur de 50% din PIB. Falimentul statului, nationalizarea pensiilor private sau vinzarea masiva a pamintului agricol ne asteapta.

    Sa savuram bine statul social si iresponsabilitatea clasei politice de toate culorile.

    Cetatean

    14/04/2011 at 8:38 pm

  2. „Din nefericire ruralul românesc s-a transferat la urbanul din Spania şi Italia”
    Cum adica „din nefericire”? Din contra, asta este primul pas spre modernizarea agriculturii.

    MaxP

    14/04/2011 at 8:41 pm

    • unde? In Spania? 🙂

      Theophyle

      14/04/2011 at 8:45 pm

      • La noi 🙂 In Spania, Italia etc. folosirea fortei de munca ieftina in agricultura duce doar la prelungirea unei stari de lucruri gresite, nu la modernizare.

        Cat despre Romania, depopularea zonelor rurale va face mai usoara comasarea terenurilor (la momentul oportun) si industrializarea efectiva a agriculturii.
        Si in plus se reduce cat de cat masa de manevra a populistilor.

        MaxP

        14/04/2011 at 9:14 pm

        • cine stie? Vom vedea!
          In Spania lucrati in agricultura?

          Theophyle

          14/04/2011 at 9:25 pm

          • Nu lucrez in Spania. Vi se parea ca asta e metoda mea de relaxare dupa o zi de cules capsuni ? 🙂

            MaxP

            14/04/2011 at 10:06 pm

  3. Ca sa nu credeti ca mint cind spun de vinzarea caselor batrinesti din Vaslui: casa batrineasca foarte buna, 7000 euro. 21 de ari.

    http://www.tocmai.ro/vaslui-casa-batraneasca-1157923.html

    „Casa: are 3 camere, incalzire cu lemne, curent tras, in curte sunt turnate alei din beton, o gradina langa casa, magzie, beci, bucatarie, magazin alaturi de casa, se afla in stare foarte buna, este mobilata, are deschidere la drum.

    Distanta fata de Vaslui este de 20Km, se poate ajunge cu maxi- taxi Vaslui- Macresti se poate parcurge in 20 minute. Statia de maxi- taxi este in dreptul casei, drumul este pietruit. Suprafata terenului este de 2100mp iar suprafata construita este de 300mp”.

    Pomana curata, investitie pentru viitor. Nuuuu, mai bine sa bagam bani in termopane si plasme si lizinguri la masina bangoasa.

    Cetatean

    14/04/2011 at 8:42 pm

    • Salut Cetatean 🙂
      Chiar pomana curata!

      Theophyle

      14/04/2011 at 8:46 pm

      • Salut! 🙂

        Si inca nu ai vazut tot:

        „Vand teren arabil 17 ha… zona foarte buna pt. agricultura, pret negociabil 1200 euro/ ha.

        La 6000 euro terenul de hectar arabil in Occident, va fi navala acus-acus pe terenurile romanesti.

        Cetatean

        14/04/2011 at 8:52 pm

  4. Resalut .
    Agricultura este si a fost finantata in occident pe zeci de ani cu cifre colosale .Lozinca „constinta trece prin stomac ” a fost invatata de mult de capitalistii occidentali fara diplome la academia Stefan Gheorghiu. 🙂
    Au fost finantate in vest in primul rind cumpararea de masini agricole . Cu imprumuturi NERAMBURSABILE. Care reprezentau in anii 50 cam 75-90 % din valoarea unui utilaj si in anii 90 reprezentau cam 60-70 %.Astazi procentul de finantare e undeva la max. 50 % din pretul unui utilaj dar a fost diversificata finantarea . 🙂 Nu de acum ci tot de ani multi . 🙂 Inclusiv un grajd , ferma se construieste cu multa finantare NERAMBURSABILA . Pentru a nu vorbii de subventile la produsele agricole care sint pe cale de disparitie prin hotariri UE . Demn de remarcat ca din bugetul anual al UE , agicultura este vocea cea mai mare . Cam 70 %.
    Cum noi sintem mereu mai destepti ca altii 😦 dar nici macar nu vrem sa copiem un model experimentat de agricultura si cu rezultate reale , vom continua sa investim in strazi suspendate , gondole , ceasuri de aur , tunuri de zapada artificiala si cite si mai cite inventeaza romanul ajuns politician pentru a umfla averea . A lui sau a partidului .
    In rest , sa ajungi sa importezi gaini , porci , etc , este proba reala a falimentului politic a natiunii .Bine ca am imprumutat bani grei pentru pensi si salarii ca constinta pe plaiurile mioritice se poate si cumpara . 😦

    Ștefan A.

    14/04/2011 at 8:42 pm

    • Stefan salut :
      asta e! Ne-am pricopsit cu statul social in care nu trebuie sa muncesti. Suficient este sa ceri 🙄

      Theophyle

      14/04/2011 at 8:47 pm

      • Salut Theophyle 🙂
        Eu as invita marii nostri experti sa vada ce stat social exista in vest cind erau EI saraci cum e natiunea mioritica acum . Ar ramine trazniti de ce procente reduse erau dedicate asistentei sociale . Care a devenit importanta DOAR cu cresterea generala a bunastarii .

        Ștefan A.

        14/04/2011 at 8:52 pm

  5. De acord cu ce a zis Cetatean. Plus aspectul cu cumparatul pamantului de catre conglomerate ptr eoliene, sau darea pamantului in administrare la arendasi. De regula, in Moldova cel putin, arendasii sunt fostii sefi de pe vremuri, care au tepuit ani de-a randul oamenii cu contracte in care se stipula ca li se dau 700kg de grau, sau „rasarita”, adica floarea soarelui, daca e un an bun. Logic ca niciodata nu era un an bun…Desi oamenii traiau acolo si vedeau. Nu se controlau contractele de arenda niciodata, de nimeni. Asa ca aia zisa de multa lume cu „romanii putori”, nu tine. Au fost dati si la „Pravda” niste vajnici toa’rshi din astia care au fost prinsi la braconaj…Acum, despre alt judet, tot din Moldova: fosti turnatori, pardon, „fii de baza ai satului”, care au tractoare si iau in arenda pamantul. La negru, ca doar nu vreti si PFA, nu? Tinerii sunt prinsi intre 2 lumi. saracia din Romania si lipsa de perspectiva si asa zisa libertate data de stim noi cine, ca sa nu se adune nemultumirile aici, in tara. Isi fac case, e adevarat, insa nu le-as numi vile, le-as numi locuinte cu un grad normal de confort. Fiecare trebuie sa progreseze din casele de paianta, e normal sa evolueze. Nu mi s-ar parea ok sa fie niste limitati si sa mentina aceleasi constructii si metode de acum 50 de ani. In plus, tinerii aia, chiar stiu ce-i munca si aici, din copilarie,si de afara…

    Treceam si eu pe aici

    14/04/2011 at 8:53 pm

  6. Salut !
    Agricultura performanta se face cu oameni calificati, cu tehnologie corespunzatoare si cu bani (credite).
    Lipsesc si oamenii, lipseste si tehnologia (fabrica de tractoare Brasov, uzinele Semanatoarea, institutele de cercetari din domeniu trebuiau sustinute), lipseste si creditarea.
    De asigurari nici nu mai e cazul sa amintesc.
    In plus, la nivel de restituiri de proprietate jaful a atins culmi nebanuite.
    In conditiile astea, a ramas doar pamantul.
    Pe care cresc, bineinteles, buruieni.
    Ce masuri de redresare a propus guvernul Boc ?
    Doar amenzi usturatoare pt. cei care nu-si cultiva pamantul.
    Aferim !

    Tzepelica

    14/04/2011 at 8:55 pm

    • De ce sa-l cultivi daca o mare parte din recolta ti se fura? Sefii de post din comune nici nu se mai obosesc sa-ti inregistreze reclamatia pentru ca, cazurile nerezolvate le strica calificativele anuale si posibilele prime. Daca ai 3-4 loturi (parcele) mai departe de sat ori le pazesti noaptea prin rotatie ori stai acasa cu ochii deschisi pe „Google Earth”.Dimineata bagi 2 „nes-uri” tari si treci la sapa.

      marcel

      17/04/2011 at 10:57 pm

  7. Concluzia? Haos organizat.

    Treceam si eu pe aici

    14/04/2011 at 9:01 pm

    • Nici macar haos , o cacofonie 😆

      Theophyle

      14/04/2011 at 9:29 pm

  8. A propos de oameni calificati si tehnologie in agricultura.

    Alt sat din Moldova, la polul opus primului. Asociatie agricola in sat, inginer agronom venit in sat de mult. Tractoare, combine, alte utilaje. Tine pamintul i narenda de la 5 sate. Sute de hectare de tamint arabil si fineata. Omul face toate lucrarile super profesionist (erbicirare, irigatie, etc) si toamna da taranilor cam 50% din recolta. Ai mei au luat, in medie, din ce imi amintesc eu, cam 2200-2500 kg de griu la hectar in anii buni. In anii „rai”, iar cam 1800 kg. La alegere, pot lua si alte produse: ulei, zahar, etc.

    Oamenii super incintati, in afara de povara lucrarilor agricole, au si citeva zeci de locuri de munca la ferma.

    Cetatean

    14/04/2011 at 9:02 pm

    • asta trebuie sa fie viitorul Ferme agricole ca in State!

      Theophyle

      14/04/2011 at 9:04 pm

      • satul asta de care iti spun sta excelent, insa nu e regula. cel din vaslui e regula.

        Cetatean

        14/04/2011 at 9:09 pm

      • Cred ca in Vaslui misca foarte tare Porumboiu. Se vorbeste de el cu invide, cer e ca a facut si face avere din agricultura.

        Turnofftheglory

        14/04/2011 at 9:13 pm

        • da, asa e, porumboiu cumpara tot ,insa sa fie teren drept

          Paminturile care sunt pe coaste si nu se pot ara decit greu se vind su cu 2000 lei hectarul. A vindut o cunostinta de-a mea care sta la oras.

          Cetatean

          14/04/2011 at 9:17 pm

          • Cetatean salut 🙂
            In satul cu aspect de oras in care traiesc eu cam de 21 de ani 🙂 , pamintul arabil este majoritar in panta . Al dracului capitalisti au si masini agricole cu care pot lucra acest pamint . 🙂
            Cum au si combine autonivelante care culeg griul , porumbul , fasolea ,mazare , floarea soarelui , sfecla de zahar , etc. fara probleme . E drept , e rar sa vezi o masina agricola cu GPS dar se „inzestreaza” si cu asta taranii italieni . 😆
            PS . Am vazut masina agricola de strins struguri .

            Ștefan A.

            14/04/2011 at 9:24 pm

            • super tare, masina de strins strugurii, mai lipseste sa apara si masina de facut chirpici 😆

              Cetatean

              14/04/2011 at 9:27 pm

              • Chirpici chiar ca nu am vazut nicaieri . Mai putin la o casa muzeu din anii 20, secolul trecut . E monument istoric si nu poate fi darimata . Nu este locuita .

                Ștefan A.

                14/04/2011 at 9:33 pm

              • Daca stau sa ma gindesc „profund” , 🙂 un fel de chirpici au avut si italienii . Se cheama calcestruzzo . Original, pe vremea romanilor , se amesteca nisip, apa si var . Acum , cu tehnologia de azi (cam mai bine 200 de ani) , varul a fost inlocuit cu ciment . 🙂
                Noi , cu amestecul paie + balegar + argila +apa (chirpici 100 % ) ne apropriem mult de tehnologia africana . A zonelor in care nu a ajuns inca trenul , curentul sau masina .:lol:

                Ștefan A.

                14/04/2011 at 9:41 pm

              • vino in zona Moldovei sa vezi adevaratele case de chirpici!

                PS Un chirpic corect facut, dupa 20-30 de ani, e tare precum piatra. Cind dai cu barda in el sare scintei! Pe bune, cind am lovit eu au sarit scintei. Asa verifici o casa din chirpici trainica si uscata.

                Cetatean

                14/04/2011 at 9:42 pm

              • Chirpicul inseamna lut, paie, apa si baliga de cal. Bunica imi povestea ca dupa razboi, cind nu mai erau cai in sat, oamenii faceau coada la poarta putinilor oamnei care mai avea cai, pentru a le cumpara cu bani grei baliga de cal, sa faca chirpici. Stateau la coada de la ora 2 noaptea pentru cel mult o jumatate de galeata de baliga!!!

                Cetatean

                14/04/2011 at 9:47 pm

  9. Taranii erau numiti TALPA TARII.
    Foarte curand, tzara n-o sa mai aiba talpi…

    Tzepelica

    14/04/2011 at 9:14 pm

  10. As sublinia cele 9,7 milioane de persoane care locuiesc la tara . (din articol) . Cit de mult a fost schimbata viata lor , nivelul de trai in ultimii 70 de ani ? Majoritatea sint inca cu buda in curte . Ca bunicii si strabunicii lor . 😦
    In acest sector vital a vietii unei natiuni a dat faliment socialismul PCR dar si democratia „originala” a nomenclaturistului Iliescu & Co.
    Au fost recompensati acesti mari „ctitori” ai natiunii cu pensi pe masura dezastrelor realizate . Cu cit mai mare dezastrul , cu atit mai mare si pensia . O politica nationala model de urmat . 😦 De catre nimeni in realitate. Cu exceptia ex URSS. .

    Ștefan A.

    14/04/2011 at 9:32 pm

    • TOTI sunt cu buda in curte. Aducerea de apa la tara inseamna apa curenta, nu si canalizare pentru wc.

      Cetatean

      14/04/2011 at 9:45 pm

      • Domnul cetatean 🙂
        Apa potabila e una , canalizarea e alta . In o tara normala si in general, se fac in paralel. Cu sistem de canalizare integrata (la toate casele satului) , se ajunge sa faci si statie de depurare . Ca vine si vremea sa platim amenzi UE usturatoare pentru lipsa statilor de depurare .
        PS. Din ce stiu eu , lutul = argila.

        Ștefan A.

        14/04/2011 at 9:55 pm

        • Stefane, intr-o tara normala ca Romania, wc-urile vor fi si peste 50 de ani tot in fundul curtii iar apa va veni de la teava de pexal care ingheata iarna.

          Cetatean

          14/04/2011 at 10:01 pm

          • Pexal ? Ce inseamna ? Cumva teava de plastic ?

            Ștefan A.

            14/04/2011 at 10:10 pm

            • da, exact.

              Cetatean

              14/04/2011 at 10:12 pm

              • Se foloseste si in vest dar cu I-ZO-LA-TI-E . 😆

                Ștefan A.

                14/04/2011 at 10:14 pm

              • izolatie? ce e aia? astias care ne-a pus apa nu ne-a pus si manson izolator. da ce’, noi sa punem? Sa puna statul si UE-ul, ca ei ne-au sapat transeele de cirtita sa ne traga apa.

                Daca ingheata, nu-i bai, luam coromîsla si galetile si mergem dupa apa la fintina la 10-15 minute distanta.

                Cetatean

                14/04/2011 at 10:16 pm

  11. @Stefan A.
    Pexalul e o teava din plastic cu miez de aluminiu (pt. rezistenta la presiune).
    In cazul mentionat de @cetatean, teava a inghetat pt. ca nu a fost ingropata la o adancime mai mare decat adancimea de inghet (la noi, cam 80-100 cm).
    Fiecare zona are o adancime de inghet specifica, determinata de conditiile de clima.
    Izolatia termica se foloseste pt. amplasarea la exterior.

    Tzepelica

    14/04/2011 at 10:25 pm

    • Salut timi,
      bine ca te-am prins! Cu ce stropesi tu fructiferi!

      Theophyle

      14/04/2011 at 10:27 pm

      • Salut !
        Acum se stropesc cu fungicid (Bravo, Champion, Captan, Dithan, Merpan etc.).
        Fiecare perioada are tipicul ei, in functie si de daunatorii locali.
        Iti trimit maine tratamentul complet (pt. toata perioada de vegetatie).

        Tzepelica

        14/04/2011 at 10:30 pm

        • Anul trecut am pierdut 2 caisi de toata frumusetea 😦 tineri aveau cam 7 ani!

          Theophyle

          14/04/2011 at 10:32 pm

          • Caisii sunt extrem de sensibili.
            Si eu am avut probleme.

            Tzepelica

            14/04/2011 at 10:35 pm

          • La piata Rosetti (coltul cu „Hristo Botev”) e un magazin cu substante pt. stropit pomii.
            Cu niste oameni f. priceputi.

            Tzepelica

            14/04/2011 at 10:37 pm

            • Multumesc mult, timi 🙂

              Theophyle

              14/04/2011 at 10:39 pm

              • Cu placere ! 🙂

                Tzepelica

                14/04/2011 at 10:40 pm

        • Pune niste vulturi si lupi sa manince soarecii si iepurii . 🙂 Ceva ciocanitori sa manince viermii daunatori pomilor si ai ajuns astfel la agricultuta biologica dar si la sapa de lemn (fara subventie) . 😆

          Ștefan A.

          14/04/2011 at 10:36 pm

    • Tzepelica salut
      Chiar asta scriam mai jos . 🙂

      Ștefan A.

      14/04/2011 at 10:27 pm

    • da, tzepelica, exact! ea vine prin pamint, habar nu am la ce adincime, insa cam vreun metru e scoasa afara si indoiata, sa fie ca un fel de cismea. Simplu, fara izolatie. De aia a si inghetat.

      Cetatean

      14/04/2011 at 10:27 pm

  12. cetatean
    Daca bagau tubul mai adinc in pamint , nu ingheta . Poate pe hirtie e mai profund ingropat tubul si in realitate mai la suprafata . 🙂 Chestie de bani incasati fara munca . 🙂 O posibilitate ca in Italia vezi de toate . 🙂

    Ștefan A.

    14/04/2011 at 10:26 pm

  13. buna seara, ţăranilor 😉
    In Timis italienii lui Stefan au cumparat mult pamint.

    victor L

    14/04/2011 at 10:39 pm

    • Salut victor L
      Nu sint italienii miei . Daca erau ai miei , acum eram un nabab . 😆

      Ștefan A.

      14/04/2011 at 10:44 pm

      • hai, tu! ai lingouri si te dai sarac si cinstit? 😆

        Cetatean

        14/04/2011 at 10:46 pm

  14. salut, victor! in 10-15 ani taranii romani si mai ales urmasii lor vind tot si isi iau plasme cu banii obtinuti.

    Cetatean

    14/04/2011 at 10:45 pm

    • Salut, Mister C! 🙂

      … iar în următorii 3-4 ani (după cei cinșpe!) se va naste un partid care va milita pentru „România, înapoi românilor!” :megreen:

      oldhashu

      14/04/2011 at 10:53 pm

  15. salut, Hashule! 🙂

    Din pacate, nu se va mai putea lua nimic inapoi, odata ce e dat cu acte in regula.

    Cetatean

    14/04/2011 at 10:53 pm

    • Mister C,

      parcă n-ai auzit de nationalizări (dreak știe cum se vor chema ele atunci!) sau de revoluții…
      Parca unu, Domitian acu v-o doua mii de ani a mai băgat inutil niste bani aci ca să-i ridice pe daci…
      Investitie trecută la pierderi de bunica lu’ Madam Evropa!
      Suntem soi rău…

      oldhashu

      14/04/2011 at 10:59 pm

  16. Ai dreptate, Cetatean.
    In tara asta cred ca agricultura si fotbalul nu sint de noi. Poate si altele, dar la agricultura stam taaaare prost.

    victor L

    14/04/2011 at 10:55 pm

  17. Breakin News: Parlamantarii au votat dizolvarea parlamentului si declansarea de alegeri anticipate!!!!

    Din pacate, asta se intimpla in Macedonia :mrgreen:

    http://www.hotnews.ro/stiri-international-8503782-parlamentarii-macedoneni-votat-dizolvarea-parlamentului.htm

    Cetatean

    14/04/2011 at 10:57 pm

    • Ptiu, drace!
      Mă spariași! 😀

      oldhashu

      14/04/2011 at 11:01 pm

    • 5.000 euro amenda si 4 luni inchisoare cu suspendare. 🙂
      Asa inveti sa faci bancuri cind o gramada de politicieni citesc acest blog . 😆
      Sti bine ca acesti oameni pricep greu sau deloc de gluma . 😆

      Ștefan A.

      14/04/2011 at 11:06 pm

  18. Cetatean, nu umbla cu sperietoarea, ca era sa dau in fandacsie.
    😉

    victor L

    14/04/2011 at 11:00 pm

  19. Pentru citeva secunde, a fost panica la partide si politicienii aflati acum la amante au inghetat cu pantalonii in vine! :mrgreen:

    Cetatean

    14/04/2011 at 11:21 pm

  20. Pentru citeva secunde, a fost panica la partide si politicienii aflati acum la amante au inghetat cu pantalonii in vine!! :mrgreen:

    Cetatean

    14/04/2011 at 11:22 pm

    • Mai ales la Crin care a zis : si acum am reusit sa lipsesc ? 😆

      Ștefan A.

      14/04/2011 at 11:40 pm

  21. off topic
    Este tot mai frecventa ipoteza restructurarii datoriei Greciei . Adica pe limbajul muritorilor de rind , anularea unei parti din datorie . Cu efecte imprevidibile pentru unii. 🙂

    http://www.ilsole24ore.com/art/notizie/2011-04-14/rischio-ristrutturazione-debito-grecia-170712.shtml?uuid=Aa6BfyOD

    Pentru a va face o idee plauzibila ,va recomand sa studiati cum a anulat Argentina o parte din datorie si cum a evitat „ura” marilor agentiisi organizatii internationale. Care au avut banii inapoi . Istoria invata. 🙂

    Ștefan A.

    14/04/2011 at 11:48 pm

  22. Stefane, sper ca nu ai investit in bonduri grecesti 😆

    Cetatean

    14/04/2011 at 11:48 pm

    • Nici vorba cetatean . 🙂
      Tot azi citeam o analiza a dobinzilor tarilor PIGS (fara Italia 🙂 ) Pina in 2012 , dobinzile pe termen scurt sint relativ mici . La imprumuturile cu durata mai mare , dobinzile explodeaza efectiv . 14% la greci si 17% la irlandezi . Care (in opinia expertilor) demonstreaza neincrederea investitorilor in capacitatile acestor tari in a da inapoi banii luati cu imprumut ( dobinzi mari pentru a atrage investitorii in titluri de stat )
      PS. Italia e analizata separat cu concluzia ca daca si aici apar probleme : apocalypse now . 😆 😦

      Ștefan A.

      14/04/2011 at 11:56 pm

  23. asa e, italia e ultima frintiera, si daca va pica spania italia nu mai are nici o sansa. ai tot interesul sa investesti in lingouri fara numar!

    Cetatean

    15/04/2011 at 12:04 am

    • Cit incape in garaj. 🙂 La mine doar tavanul a fost o limita de depozitare . 😆
      Noapte buna all . 🙂

      Ștefan A.

      15/04/2011 at 12:06 am

  24. noapte buna, fug si eu!

    Cetatean

    15/04/2011 at 12:10 am

  25. Buna seara,
    trebuie sa pomenesc si eu un alt caz fericit de agricultura romaneasca. Niste tarani din Moldova au plecat in Spania acum vreo 15 ani. Au lucrat in constructii, si-au facut firma, au facut cateva sute de mii de euro.
    Unul din frati s-a intors acasa acum vreo doi ani, la el in sat, in vreun an a reusit sa cumpere parcele de pamant astfel incat sa-si poata face o livada. A cumparat puiet din Olanda, si-a trimis inginerul agronom vreo cateva saptamani sa invete cum trebuie cultivati si ingrijiti pomii aia, au cumparat utilaje doar la limita necesarului si au trecut la treaba. Acum exporta mere in Olanda.
    Inca de acum un an au mai aparut inca vreo doua livezi prin jur, oamenii cu bani, „capitalistii” nostri incearca sa copieze modelul afacerii.
    Bani de la stat, finantare nerambursabila, scutiri de taxe sunt gogosi. Omul nu se bazeaza pe ele. Asta a fost salvarea lui.
    Deci se poate. Daca: nu te bazezi pe stat. Si ai cat mai putin de a face cu ticalosii de acolo care cer spaga. Uniunea Europeana e un avantaj nemaipomenit, doar pentru romanii seriosi si care au prins ceva cheg, fara… e dezastru.

    Din pacate clasa politica este o adunatura de gainari urcati pe cai mari, cumparabili si fara onoare. Uneori pare ca Romania ar fi sub ocupatie. A prostiei, a ticalosiei, a nepasarii. Fix ce trebuie oricui altcuiva care nu e roman.
    Dar… exista si exceptii, pe una am pomenit-o mai sus.
    Seara buna si sa ne auzim cu bine!

    gavrilius

    15/04/2011 at 12:11 am

    • 🙂 🙂

      Un tanar de stanga

      15/04/2011 at 1:32 am

  26. […] More: Agricultura Româneasca […]

  27. Buna Dimineata la toata lumea 🙂
    Postare noua!

    Theophyle

    15/04/2011 at 8:25 am

  28. […] scris pe data de 14 aprilie un articol intitulat “Agricultura romaneasca”, articol premergator raportului Bancii Mondiale numit “Food Price Watch” – raport […]


Comentariile sunt închise.