Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Viabilitatea implantului social

Democratia britanica seamana cu cea franceza sau germana? Cele trei mari democratii Vest-Europene seamana cu cea americana? Toate impreuna pot semana cu cea romaneasca? Eu zic ca nu! In primul rand pentru ca toate democratiile mentionate s-au nascut diferit. Unele prin nasteri naturale, altele cu forceps si in sfarsit unele prin cezariana. Rareori s-au facut si implanturi. Cunosc un singur implant reusit pana la capat – cel japonez. Majoritatea implanturilor au esuat si au degenerat in democratii “originale” (nici o aluzie la cea romaneasca).

Singurele asemanari care pot fi facute sunt cele care apartin  replicarii unor institutii sau unor cutume. In nici un caz institutiile replicate nu pot functiona asemanator, desi le consideram la gramada si le numim la fel peste tot – “institutiile statului democratic”, iar cutumele le ambalam  la gramada si le numim – “normele unei democratii liberale.”

Experientele facute in ultimele decenii de a implanta democratii s-au soldat cu esecuri, unele rasunatoare altele mai putin simtite si percepute de opinia publica internationala. Sa incerci sa implantezi un sistem democratic printr-un razboi este o aberatie sinistra, care a fost acceptata si este acceptata de asa zisa lume democratica.  Fara sa ma joc cu cuvintele pot sa declar cu mana pe inima ca incercarile de a democratiza cu forta in zilele noastre este o forma clara de colonialism si  aroganta a lumii occidentale fata de alte popoare / state / societati. Aceste incercari de democratizare “silita” s-au soldat cu fenomene care au produs exact inversul de ceea ce s-a dorit.

Democratia britanica si cea franceza au cunoscut regicidul (mazilirea regelui) ca fenomen extrem de rar ( Anglia – Edward al II-lea in 1327,  Eduard al V-lea in 1483,  Mary Regina Scotienilor in 1587 si ultimul Carol I-ul in 1649); Francezii au mai putini regi maziliti – Henry al III –lea in 1589, Henry al IV-lea in 1610 si ultimul Louis al  XVI -in 1793, adica intr-un mileniu plus avem 7  regi  maziliti (in ambele tari).    Situatia in voievodatele romanesti este diametral opusa, in mai putin de un mileniu (cam 700 de ani),   in Muntenia am avut aproximativ 90 de domnitori (inclusiv fanariotii),  48 dintre ei au fost maziliti. In Moldova am avut aproximativ 100 de domnitori (inclusiv fanariotii),   din care 56 au fost maziliti. Cred ca cifrele povestesc intreaga istorie  a evolutiei istorice romanesti fata de cea occidentala. Boierii romani si-au rezolvat problemele fara ajutorul Magnei Carta, mult mai facil a fost regicidul cu sau fara ajutorul Inaltei Porti. In privinta asta nu pot sa nu-mi aduc aminte de propozitia care strabate vremurile  a boierului Djuvara, istoric superb, considerat un  original in sensul pozitiv al cuvantului: “ la noi, cateodata castiga boierii, alteori castiga voda, in orice caz cineva este mazilit”.   Cuvintele au fost spuse intr-un interviu dinaintea ultimelor alegeri prezidentiale.

Democratia romaneasca de astazi este fara nici o fatarnicie asemanatoare celei care a existat intotdeauna, clasa politica este diferita, atat. Institutiile democratiei romanesti au fost deficiente, corupte si clientelare, cu mici intreruperi de la Cuza Voda incoace. Melancolia fata de  perioada interbelica, faptic nu este justificata. Adevarat, alti oameni, mult superiori intelectual celor din perioada contemporana noua, metehnele au fost insa aceleasi.

Incercarea de implant a regelui Carol I-ul a rezultat intr-o altoire a bicisnicului sistem politic  bizantino-otoman care a durat extrem de putin. De fapt Carol al-II-lea este reprezentantul politic al esecului experiementului de implant cu rezultate de altoire care a decedat extrem de repede, mult mai repede si tragic decat a fost preconizat de parintii Romaniei moderne.

Bineinteles ca demersul meu in acest articol este legat de evenimentele din Orientul Mijlociu (si Africa de Nord). Chemarile democratice si incercarile de a descrie fenomenul revoltei in felul in care este descris de presa occidentala sau perceput de opinia publica in Occident este in cel mai bun caz superficial. Turciei, singurul stat musulman, i-au luat aproape 80 de ani ca sa ajunga la un nivel democratic acceptabil , din acesti 80 de ani, jumatate de secol sprijiniti de baionetele generalilor. Despre pluralism etnic sau religios, nici vorba, desi in mare Turcia este considerata un stat democratic. Cati ani vor trebui Irakului sau si mai complicat Afganistanului sa ajunga la nivelul Turciei, nici macar nu vreau sa discut. Ei vor fi democrati poate peste 5-6 generatii, in cazul cel mai fericit.

Unii au avut noroc si au descoperit democratia printr-o evolutie naturala, Germania si Italia cu ajutorul forcepsului aliat, invinsi fiind dupa un razboi devastator. Japonia printr-un implant total, dupa tragedia imensa a celui de al II-lea Razboi Mondial. Acolo implantul a fost asemanator cu cel aplicat unei fiinte vii, prin eradicarea totala a sistemului imunitar al tarii – armata imperiala si statutul deic al Imparatului.

Cred ca Occidentul se grabeste cu sustinerea democratiilor originale ale Orientului, cred ca ar fi fost suficient pentru inceput sa promoveze drepturile omului in acele locuri fara a incerca sa-si bage batul in cuibul de albine pentru a scoate mierea-petrolului arab.

Cat despre noi? Nimic nou! Am pierdut ocazia sa implantam democratia prin promovarea punctului 8 al Declaratiei de la Timisoara. Nu am tratat boala, ci numai simptomul. De atunci incoace ne tratam cu antinevralnice. Uitati-va la noi, niste pitici in asteptarea Albei-ca-Zapada. Am ramas in lumea basmelor. Patetic!

Written by Theophyle

25/03/2011 la 7:27 pm

225 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Buna seara,
    perfect de acord cu caracterizarea „democratiei romanesti” din toate timpurile!
    Va propun un articol in care Gusa, face o caracterizare buna a politicienilor actuali:
    http://www.ziare.com/cozmin-gusa/traian-basescu/gusa-basescu-e-un-adi-mutu-al-politicii-antonescu-o-babuta-oparita-1084050

    cedric

    25/03/2011 at 7:49 pm

    • idotul tot la relatii privilegiate cu Rusia viseaza 😀 nici nu se mai ascunde.
      Daca Basescu este Adi Mutu (ce comparatie profunda) el cum se caracterizeza?

      mar

      25/03/2011 at 7:59 pm

      • Saluttare!
        Ursul Pig doar rupe bilete de intrare la meci.

        Băşcăliosul

        25/03/2011 at 8:13 pm

  2. Vad ca oful lui ramane tot relatia cu Rusia. Are si el o ideie fixa! Dar pe Antonescu si Ponta ii desfiinteaza.
    O sa scoata el din Vanghelie un politician pe cinste!

    cedric

    25/03/2011 at 7:53 pm

    • Cedric 🙂
      fiecare cu spercialitatea lui, nu? El a recunoscut ca este rusofil!

      Theophyle

      25/03/2011 at 8:02 pm

  3. Execelent articol, multumiri!

    mar

    25/03/2011 at 8:04 pm

  4. Excelent spus Theophyle ! felicitari deosebite pentru postare,fiecare afirmnatie e un adevar incontestabil pentru cine cunoaste putina istorie.

    Loda

    25/03/2011 at 8:04 pm

    • 🙂

      Theophyle

      25/03/2011 at 8:18 pm

    • Salut Loda
      HA! Ai renunţat la DIVA ? 🙂

      tiberiuorasanu

      25/03/2011 at 8:21 pm

      • tibi salut 🙂
        ce e DIVA tibi, lumineaza-ma 😦

        Theophyle

        25/03/2011 at 8:28 pm

        • Salut Teofil 🙂

          Diva, este noua denumire a canalului de film, Hallmark.
          Acest canal de film, este prtetextul invocat de doamna Loda, cînd se retrage seara, de la discuţii. 🙂

          tiberiuorasanu

          25/03/2011 at 8:48 pm

          • tibi,de ce esti rau? Nu e ,,pretextul” e tabietul meu, ce te asptepti de la o babeta decat sa aiba tabieturi? :)Si da, trebuie sa-ti fac o marturisire cutremuratoare; de ceva timp am tradat DIVA in favoarea postului Pro Cinema, acum iarta si tu ca nu sunt conseventa !

            Loda

            26/03/2011 at 8:05 am

      • 🙂

        mar

        25/03/2011 at 8:38 pm

  5. De acord. Eu cred ca democratia este rezultatul existentei parlamentelor in anume tari o vreme indelungata.Daca luam Marea Britanie Parlamentul modern incepe cu Cromwell, in Franta odata cu Revolutia etc..In Italia eu consider ca nici acum nu s-a ajuns la un regim politic corect.In Europa de est tarile care au fost sub dominatie otomana stau rau la capitolul democratie.Motivul este aparitia tirzie a regimului parlamentar datorita formarii recente a statelor nationale.In Romania daca nu intervine nimic rau pe plan extern, e probabil ca un regim parlamentar clasic se va forma in termen mediu – 10 ani.Nu sunt un mare fan al politicii dimbovitene dar un vint al schimbarii bate destul de bine- apare o noua generatie de politicieni dar si sunt si mutatii mari la nivelul alegatorilor.

    bigone

    25/03/2011 at 8:08 pm

  6. Seara buna
    O implantare a unuia din Italia va da rezultate deosebite . 🙂 Enumeram citeva :
    1- epuizarea stocului de cartuse vechi . 🙂
    2- donarea (de buna voie) catre stat a intregii averi din partea baietilor destepti , moguli ,s.a.m.d.
    3- politicieni care se duc singuri in fata puscariei si cer sa fie inchisi . Inainte de inceperea unui proces . 🙂
    Ma opresc aici ca nu stiti ce va pierdeti . 😆

    Ștefan A.

    25/03/2011 at 8:12 pm

    • l-a scanat din cap pana in picioare! 🙂

      ela

      25/03/2011 at 8:30 pm

      • De-ale lui Chiulin Antologescu, Andrei Pleşu prezintă o serie de imagini antologice:

        -Dl Crin Antonescu nu poate raporta nici o ispravă semnificativă de-a lungul carierei sale politice. Punctul ei cel mai înalt a fost ieşirea din cursă înaintea turului doi al alegerilor prezidenţiale şi căderea euforică în braţele lui Mircea Geoană.

        -Alteori a lăsat să se înţeleagă că a rămas repetent în facultate din nonconformism: disident, care va să zică.

        -Nu poate fi contrazis fără să devină agresiv şi prost-crescut…

        Băşcăliosul

        25/03/2011 at 9:19 pm

  7. Uite, eu nu cred că ratarea implementării pctului 8 a însemnat eşecul democraţiei în România.
    O vreme după momentul decembrie ’89, cel puţin la Timişoara, totul a fost OK (nu discut acum de fenomenul teroristilor, de pseudo-procesul ceauşescului, etc., care nu au emanat de aici): cetăţeanul avea larg deschise uşile noilor autorităţi, ale tuturor serviciilor publice, nu trebuia să mituieşti pe nimeni, toţi îţi vorbeau frumos, democraţie ca la carte. Nu mai realizez cât a durat, probabil nici nu se poate fixa o demarcaţie netă, cert este că lucrurile s-au împuţit din nou, destul de repede, semn că s-a terminat cu revoluţia, învinsese contrarevoluţia.
    În asemenea condiţii, punctul 8 al Proclamaţiei de la Timişoara venea prea târziu! Noii stăpâni de la Bucureşti, o alianţă ciudată între linia a doua a vechiului sistem şi lepădăturile societăţii româneşti, hoţii, şmecherii mai mari sau mai mici cu ascendenţă peste secole, până la slugile fanarioţilor, nu puteau să permită aşa ceva. Pierzania momentului optim pentru democraţia românească a început odată cu primele focuri ale „teroriştilor”.
    Prinşi în euforia încetării focului, adevăraţii revoluţionari, câţi vor fi fost, s-au lăsat complet descoperiţi şi au pierdut! A pierdut poporul român!

    nelucraciun

    25/03/2011 at 8:24 pm

    • neleule 🙂 eu nu scriu evanghelii. Eu imi exprim doar opiniile, care probabil in acest caz sunt contrare celor pe care le deti tu. Iti dai seama ce plictisitor ar fi daca toti am fi gandit identic 😀

      Theophyle

      25/03/2011 at 8:27 pm

      • Eu am relatat doar despre ce am trăit atunci, este o experienţă de viaţă, am văzut, am simţit, am pipăit! Nu am realizat atunci, ideile au trebuit să se sedimenteze, ani de zile, dar acum totul îmi este limpede. În România nu va fi democraţie decât în două situaţii: O intervenţie hotărâtă din partea partenerilor noştri euro-atlantici sau o reacţie, la fel de hotărâtă, a maselor (similară, poate, primei părţi a evenimentelor din ’89).

        nelucraciun

        25/03/2011 at 8:36 pm

        • Roaga-te la prima alternativa, desi este prea putin probabila!

          Theophyle

          25/03/2011 at 8:39 pm

          • Si eu cred tot asa!

            nelucraciun

            25/03/2011 at 8:39 pm

          • Sara bună tuturor!
            Ideea că o intervenție hotărîtă a partenerilor euro-atlantici va aduce democrație în România este în contradicție logică cu cealaltă opinie formulată că democrația nu poate fi adusă într-o țară (fie ea și România). Pare că ultima idee a fost deja demonstrată istoric (dacă și Loda s-a declarat de acord cu ea 😆 ).

            filadel

            25/03/2011 at 9:08 pm

    • Buna seara,
      Asa cum spune Theophyle aici (excelent articolul, multumiri!, Punctul 8 a fost oportunitatea ratata a Romaniei de a construi o democratie reala. Pasul inapoi al celor implicati in opresiunea comunista ar fi dus la o constructie bazata pe incredere. Reversul il vedem acum cand suntem spectatorii unui circ cu mocirla si acuze. Noroc ca Europa a aprins lumina si i-a prins pe politicieni (si pe noi) cu pantalonii in vine.

      Timisoara a fost atacata in multe moduri, dupa 89:

      1. pana acum ceva timp Banatul avea cele mai proaste drumuri si primea cele mai mici sume de la buget desi cotiza la greu sa tina Teleormanul si Vasluiul la cote de vot necesare supravietuirii uslasilor.

      2. incercarea lui Geoana, Antenescu si a lui Ciuhandru de a confisca balconul operei din Timisoara in 2009, iesind pe usa din dos. Atunci Timisoara a reactionat DEMOCRATIC, dand o palma peste obrazul gros al viitorilor uslasi.

      Andrei

      25/03/2011 at 8:46 pm

      • mai nou li se spune uslinoshi..
        🙂

        skorpion

        25/03/2011 at 8:52 pm

        • Se pierde sufixul „lashi”. 🙂

          Andrei

          25/03/2011 at 8:54 pm

          • a. Continui să cred că momentul Proclamaţiei de la Timişoara a venit prea târziu. Adevărata ratare a democraţiei în România s-a produs între primele focuri ale „teroriştilor” şi ianuarie-februarie ’90.
            b. Ce ziceţi de distrugerea premeditată a industriei triseculare din Caraş-Severin! Dar a agriculturii din pustă? Drumurile, ca drumurile, celor de la Bacau sau Iaşi oricum le trebuie să ajungă la frontiera de vest a României cam tot cât ne trebuie nouă să ajungem în inima Germaniei!

            nelucraciun

            25/03/2011 at 9:15 pm

  8. Interesantă postare!
    De multe ori am sentimentul că evoluţa democraţiei confiscării ne-ar duce într-un punct cât de cât acceptabil doar după sacrificarea unui număr considerabil de generaţii.
    Startul fals din 1990, paşii prea lenţi şi goi, precum perioada exagerată de adormire (până (ne-)a picat fisa cu cine avem de-a face), n-au cum să ofere mai mult într-un timp rezonabil.
    Acum gluma s-a îngroşat în tardivitate, nu se întrevăd prea multe posibilităţi de strcurare a unor catalizatori eficienţi de accelerare a procesului evolutiv.

    Băşcăliosul

    25/03/2011 at 8:30 pm

    • Multumesc Mr. B. (in caz ca este un compliment) 🙂

      Pe mine ma „omoara” doua lucruri :
      1. internationalizarea unei minciuni;
      2. nostalgia dupa vremuri care chiar nu au fost diferite (macro, vorbind)

      Theophyle

      25/03/2011 at 8:33 pm

      • Este un compliment, cum să nu fie?
        Dubios mai eşti! 🙂
        „Mă omor” şi eu după câte ceva echivalent:
        1. Concertarea minciunilor propagate în aceeaşi manieră propagandistică.
        2. Diferenţele închipuite doar prin gardul imaginar 1990, bătut în nişte ţăruşi dubioşi, înşelători.

        Băşcăliosul

        25/03/2011 at 8:42 pm

        • din nefericire parte din tarusii gardului trec si prin picioarele noastre 😦

          Theophyle

          25/03/2011 at 8:45 pm

  9. Theophyle, postarea e pentru cartea de istorie. Multumesc.

    ela

    25/03/2011 at 8:32 pm

    • cu plcere ela 🙂 de fapt este un eseu din cartea pe care am sa o furnizez cititorilor nostri in curand. „Lumea in care traim”

      Theophyle

      25/03/2011 at 8:36 pm

  10. salve, boieri ai mintii
    🙂

    utila si frumoasa postare!

    dupa acel miraculos decembrie 1989 si mie mi-au trebuit vreo 10-15 ani ca sa-mi dau seama ca realizarea unei democratii si economii de tip vestic este ……….vise, maica, vise…peste poate 50 de ani daca va fi cu cine!

    skorpion

    25/03/2011 at 8:42 pm

    • salve Skorpi 🙂
      am doua nautati pentru tine una buna a doua mai putin.
      Prima este ca noi nu vom apuca, a doua nu vom vedea ca 50 de ani este prea putin timp 🙂

      Theophyle

      25/03/2011 at 8:47 pm

      • 😛

        skorpion

        25/03/2011 at 8:51 pm

      • Noi nu o vom apuca dar este posibil ca urmașii noștri s-o prindă … DACĂ … ne vor lăsa în pace măcar o perioadă egală cu cea necesară pentru asta. Este asemănător cu exemplul ontogenezei via filogeneză. În parcursul ăsta n-ar trebui să existe mutații.

        filadel

        25/03/2011 at 9:19 pm

  11. @nelucraciun (8,24): am aceeasi senzatie;din pacate, s-a terminat in 12 ianuarie. Azi cred ca am visat.

    ela

    25/03/2011 at 8:47 pm

    • Poate nu chiar în 12, dar nu a depăşit februarie! (mă refer la Timişoara!)

      nelucraciun

      25/03/2011 at 9:17 pm

      • eu eram la un examen la Bucuresti,si m-am lamurit!

        ela

        25/03/2011 at 9:33 pm

        • Buna seara – la mine, anuntul lui Brucan, de pe 23 ianuarie, cum ca ei participa la alegeri, ca partid politic, a reprezentat trezirea. Februarie? Pai pe 29 ianuarie, roman il demasca pe Domnul Coposu, si-l baga in tab….

          bujold

          25/03/2011 at 9:55 pm

          • Salut bujold 🙂
            Md’ ala cam a fost semnalul de trezire!

            Theophyle

            25/03/2011 at 9:58 pm

          • Eu zic despre astea că au fost bătălii, războiul (contrarevoluţia) s-a câştigat când corupţia a lăsat sfiala deoparte!

            nelucraciun

            25/03/2011 at 10:00 pm

  12. Theophyle,
    vorbind despre democratie, daca se poate cateva randuri despre tarile scandinave.

    Andrei

    25/03/2011 at 8:48 pm

    • Andre salut 🙂
      ma abtin de a discuta despre scandinavi din doua cauze diferite:
      1. exista diferente intre ei, extrem de mari si greu de explicat publicului care ii iau la pachet;
      2. NU sunt adeptul democratiilor asa cum sunt considerate a fi in Scandinavia.
      3. Vitrina este tulbure sau regele este gol (alege ce vrei)

      Theophyle

      25/03/2011 at 8:53 pm

    • Salut Andrei
      In tarile scandinave avem un socialism care functioneaza . Amestecat cu un capitalism la fel de functional . Functioneaza doar acolo din simplu motiv ca aceste popoare sint unicat pe planeta . 🙂
      PS . Am si rude foarte apropriate care traiesc acolo de zeci de ani . 🙂

      Ștefan A.

      25/03/2011 at 9:02 pm

      • Acest functioneaza e relativ, parerea mea desigur. Functioneaza cat timp economia puternica le permite un excedent comercial permanent (ma rog la suedia economia puternica, la norvegia petrolul si pestele). Si daca nu facem comert cu Marte, nu pot avea toate tarile pamantului excedent comercial. Si de asemenea functioneaza cat timp oameni invata de mici sa fie multumiti cu sistemul, o chestie care mie imi aduce a indoctrinare si care nu o apreciez

        Radu Ionescu

        25/03/2011 at 9:29 pm

  13. buna seara,
    sa ma inscriu si eu la cuvint printre cei „care cunosc putina istorie”, cum zice @ Loda.
    Democratia occidentala nu cred ca e compatibila cu tarile in care religia este mai puternica decit Constitutia. Si da, este un esec incercarea de a implanta democratia fortat in acele tari.
    Dar a nu incerca nimic este la fel de rau.
    Apoi, dezamagirea pentru nereusita unor incercari de democratizare mi se pare putin ipocrita.
    Democratizarea Japoniei si a Germaniei s-a facut in urma unor razboaie crincene. Si nu a facut-o URSS (se stie ce democratie a facut in DDR).
    Crede cineva ca Rusia ori China vor deveni vreodata democratii la nivelul SUA ori a Marii Britanii? eu unul ma indoiesc.
    Daca in Afganistan nu prevad o democratizare pe termen scurt, in Irak exista semne.
    Deci, se poate si trebuie incercat.
    Doar pe unde au trecut americanii au ramas democratii; pe unde au trecut supusii Ţarilor (fie albi, fie rosii), a ramas haosul.
    In Romania? nu stiu, cica nimeni nu-i profet in tara lui.

    victor L

    25/03/2011 at 8:53 pm

    • Salut Victor 🙂
      sunt diferente mari in procesele de democratizare a Japoniei si a Germaniei. Germania a avut o istorie democratica, Japonia nu a avut niciodata.

      Nu cred ca trebuia incercata nici o democratizare a lumii arabe.

      Irakul este un banc prost daca cineva gandeste despre o democratie acolo, acum 😦

      Theophyle

      25/03/2011 at 8:57 pm

  14. Teophyle,
    desigur, nu cred ca Irakul va deveni o democratie in sistem occidental, dar in comparatie cu ce era inainte imi vine sa cred ca e ceva.
    Fie cum zici despre Germania si Japonia, desi Germania necucerita de aliati numai democratie nu mai era.
    Exista doua posibilitati in tarile arabe:
    – dictatura, pentru stabilitate, dar tot americanii vor fi injurati pentru ca nu intervin;
    – rasturnarea dictatorilor si instalarea haosului.
    (Am citit un articol despre introducerea regulilor de circulatie voite de americani in Bagdad; a iesit un haos si a trebuit sa lase dupa specialistii irakieni . Haosul lor ere o regula cu care se descurcau foarte bine.)

    victor L

    25/03/2011 at 9:16 pm

  15. seara buna Theophyle all 🙂
    Foarte faina postare Theophyle,voi fi un client al cartzii. 🙂
    Orice implant trebuie asociat cu un tratament care sa atenueze(pana la disparitzie daca se poate) a reactziei de respingere.
    Cand se face o grefa ,un altoi,etc. cred ca este o chestiune de tehnica si precizie.Cand se vrea schimbarea unei/unor culturi in care diverse civilizatzii(sau nu) au trait amar de ani ewste mult mai greu,cu toate beneficiile globalizarii(caci sunt si beneficii)
    ..
    Schimband registrul,poate ca este o simpla chestiune de clima si mediu/natura 🙂

    mircea

    25/03/2011 at 9:19 pm

    • Avem două exemple diametral opuse dpdv natura/mediu, unde democratia functionează similar: Canada şi Australia. E drept că vine din aceeaşi rădăcină!

      nelucraciun

      25/03/2011 at 9:27 pm

  16. dupa faza 12 ianuarie 1990 un amic al meu a spus ca in decembrie 1989 a fost lovitura de stat; atunci l-am contrazis cu vehementa, ulterior i-am dat dreptate….

    skorpion

    25/03/2011 at 9:23 pm

    • Skorpi,
      Eu n-am mers până la lovitura de confiscare, în schimb am avut o dispută tot cu un coleg, când am susţinut două chestiuni în mare neregulă:
      – impasibilitatea balconiştilor din decembrie, când se trăgea în draci, dar nu şi în cei din balcon.
      – stilul băgăcios şi dominator al lui Iliescu, cu puzderia lui de susţinători, precum râia acompaniată de prea mulţi păduchi.

      Băşcăliosul

      25/03/2011 at 9:35 pm

      • da, cunosc scena balconului…si,mamaaaa, ce se tragea spre biblioteca universitara si spre cladirea arhitecturii (azi)…totul a fost frumos regizat, impachetat si livrat boborului bizonesc care deci si in consecinta a votat pe 20 mai 1990 peste 80% cu papasha kaghebovici…

        skorpion

        25/03/2011 at 9:43 pm

        • Noi discutam atunci în contradictoriu imediat după producerea şi vizionarea „evenimentelor”, a doua zi, atât de prost erau regizate.
          E adevărat, însă, unii spuneau că da, alţii că nu, ceilaţi nu spuneau nimic. Acum e la fel. 🙂

          Băşcăliosul

          25/03/2011 at 9:58 pm

    • Salut skorpi
      A fost o rascoala populara . RAS-COA-LA !!!!
      Imediat folosita pentru o lovitura de stat in care nomenclaturistii Iliescu , Brucan au cucerit puterea.
      Elocventa chestia cu minerii . Adusi pentru a asigura mentinerea puterii acestor stabi din PCR . Doreau si ei ceva tip perestroika , glassnost dar au uitat ca la noi a fost partidul care a dat ordin de reprimare a rascoalei . Ca urmare a urmat o musamalizare generala a faptelor si omorurilor din 1989 . Plus o „spalare” a armatei care a fost principala unealta de ucidere a demonstrantilor . Unicul stat socialist in care au disparut TOATE STATELE DE PLATA a fostei securitati si criminalii promovati in grad. Mai putin doi generali oferiti jerfa pe altarul insingerat al noii puteri . Securitatea a devenit „peste noapte” garantia in crearea „democratiei originale” atit de dragi tovarasului Ion Iliescu .Care habar nu avea de notiunile de baza a unei democratii . Ca atare a decretat in tv si cu mult aplomb „originalitatea ” sistemului instaurat de el si Brucan . Se vede si azi cit de original este sistemul . Nici prinsi cu mina in sac nu se demit politicenii nostri . 😦

      Ștefan A.

      25/03/2011 at 9:41 pm

      • si tu ai dreptate, stefan, zilele alea au fost deosebit de complexe, multe lucruri s-au suprapus, dar si manipularea a fost extraordinara.

        skorpion

        25/03/2011 at 9:44 pm

  17. Salut,

    Mie partea cu implantatu democratiei imi aminteste de o replica din timpul revolutiei franceze, cred ca de Saint-Just,nu sunt sigur, sa parafrazez era in genul, pe americana, „we must force people to be free”

    Radu Ionescu

    25/03/2011 at 9:32 pm

    • salut Radu,
      ai vazut in poza de mai sus ce cred islamici din Londra despre libertate!

      Theophyle

      25/03/2011 at 9:37 pm

      • Nu stiu ce sa zic, nu cred ca e doar cu islamici. Nu cred ca majoritate aoamenilor vor sa fie liberi, libertate inseamna responsabilitate si oameni nu vor asta. Sau ma rog declara ca vor libertate dar nu inteleg ce inseamna asta. Multi vor sa aiba un loc caldut fara griji, fara sa fie nevoiti sa ia decizii (e greu, ce-i drept). E exact diferenta intre leu la zoo si leu in savana. Ala la zoo are mancare la ore3 fixe dar e in cusca. Pe de alta parte in savana mai si rabzi de foame.

        Radu Ionescu

        25/03/2011 at 10:04 pm

  18. buna seara theophyle
    „50 de ani este prea putin timp”

    la revolutie …eram tineri; tatal meu m-a incurajat ca ‘de acum are sa ne fie bine’ aici; al ei a ‘evacuat-o’ la – sa zicem- viena, ca are sa fie mai bine [acolo!]; al ei’stia’!!!

    timpul a trecut, am un copil-student, ce sfaturi de viata sa ii dau?
    daca noi, abia dupa douazeci de ani, intelegem ce ni s-a intimplat si chiar daca se pare ca intelegem prezentul, cine stie ce ne rezerva viitorul? ce este de facut?

    probabil, ca in situatia descrisa la inceput, unii [intotdeauna] stiu… iar eu nu stiu! acest gind ma framinta. nu mai vreau sa fiu ‘masa de manevra’!

    de aceea, odata ce v-am ‘descoperit’, va urmaresc regulat si va admir dialogul; sinteti ‘sursa’ mea in aventura ‘vreau si eu sa stiu’… deci, ce este de facut?

    retoric si luung, scuze. o seara buna tuturor.

    draz

    25/03/2011 at 9:34 pm

    • Buna seara draz 🙂

      esti bine venit!

      Suntem masa de manevra daca ne dorim sau nu. Cred ca fiului tau, daca poate s-ar putea sa-i prinda bine o perioada afara. In opinia mea e benefic din doua puncte de vedere:

      1. Sa-si probeze capabilitatile si sa invete ceva valabil;
      2. Sa construiasca o punte intotdeauna necesara unui om tanar.

      Theophyle

      25/03/2011 at 9:43 pm

      • multumesc.
        de acord. multumesc.

        draz

        25/03/2011 at 9:48 pm

        • draz, cu multa placere 🙂

          Theophyle

          25/03/2011 at 9:57 pm

      • aceeasi hotarire am luat si eu …cu o mica diferenta am plecat noi parintii intii.copilul; a ramas singur in tara sa termine studiile si master afara .

        ana

        26/03/2011 at 9:31 am

  19. La TF1 anunta ca „la chute d’Ajdabyia est un question d’heures”.

    bigone

    25/03/2011 at 9:48 pm

    • bigone, cate?

      Theophyle

      25/03/2011 at 9:56 pm

      • Ei spun ca in seara aceasta sau dimineata, va cadea Ajdabyia.

        bigone

        25/03/2011 at 9:57 pm

        • Atunci au ajuns aproape de zona petrolifera vine acum Brega

          Theophyle

          25/03/2011 at 9:59 pm

          • Si apoi terminalul de la Ras-Lanuf, care e f.mare – m-am uitat pe Google Earth.

            bigone

            25/03/2011 at 10:03 pm

        • Din ce stiu eu , in orasul asta e o unitate a lui Gheddafi . Care se pare ca vrea sa se predea dar in anumite conditii . Poate gresesc sau fac confuzie .

          Ștefan A.

          25/03/2011 at 10:00 pm

  20. Eu zic ca in Libia va urma ” no drive zone ” . In curind .

    Ștefan A.

    25/03/2011 at 9:55 pm

    • ha, ha, ha 🙂 Hai ca esti mortal!

      Theophyle

      25/03/2011 at 9:56 pm

      • Vor bombarda tot ce se misca pe strazi . Incepind cu tancuri , blindate , artilerie , camioane . 🙂

        Ștefan A.

        25/03/2011 at 9:58 pm

    • Ma plagiezi Stef 😆 Salve !
      Mai zilele trecute ziceam de metamorfoza nfz in no walk zone,no swim zone.no dive zone etc. Ca sa nu mai zic de metamorfoza no fly zone in no f–k zone 😆

      mircea

      25/03/2011 at 10:00 pm

  21. Petcu e liber ; va fi cercetat in stare de libertate.
    Implantul sandeilor in democratzia originala sociala de piatza da prea putzine rateuri,functzioneaa.

    mircea

    25/03/2011 at 9:56 pm

    • 😦 al naibi ies astia pe usa rotativa 😦

      Theophyle

      25/03/2011 at 10:00 pm

      • Asa o aiureala mi se pare Theophyle.ieri aveam un tonus mai bun 😦

        mircea

        25/03/2011 at 10:03 pm

    • bleah justitie ! 😦

      ela

      25/03/2011 at 10:00 pm

    • Astia sunt ca paianjenii, tes panze invizibile in caz de doamne fere.Cred ca este necesara extinderea sintagmei „democratie originala si la justitie originala”.
      Oare din cine a fost format completul, sper ca nu apare si tanti Costiniu.

      mar

      25/03/2011 at 10:05 pm

    • Nu am crezut că-l vor scăpa pe Petcu din brăţări.
      Ce fel de flagrant a mai organizat DNA, dacă spaga e suspectă de tranformare în restituire împrumut, iar judecătorul primei instanţe nu găseşte de cuviinţă să-şi facă griji de afectarea mersului anchetei?

      Băşcăliosul

      25/03/2011 at 10:37 pm

  22. Gandirea lui Antenescu produce monstri: http://www.gandul.info/politica/crin-antonescu-propune-sa-ne-gandim-la-conditionarea-dreptului-de-vot-al-romanilor-din-strainatate-de-plata-a-cel-putin-unui-impozit-in-tara-8098455

    De fapt, nu! Se aliniaza la logica PSD-ului. Si Nastase a propus anularea voturilor din diaspora. Asa de tare ii freaca ca Europa a aprins lumina…

    Andrei

    25/03/2011 at 10:00 pm

    • il bag in masa. Atunci hai sa spunem ca nu mai trimitem 7 miliarde anual in RO sa vedem cu sta cu treaba. Hahalera ordinara

      Theophyle

      25/03/2011 at 10:03 pm

      • MR B si MR C. au argumentat constutialitatea povestii si au ajuns la concluzia binecunoscuta si apreciata de toata lumea ca lui crin i-au ars creerul la coafor!

        Theophyle

        25/03/2011 at 10:09 pm

        • Sau de la amoniacul si rezorcina din vopsea. Eu cred ca asupra individului amestecul are si efect halucinogen.

          mar

          25/03/2011 at 10:15 pm

    • Andrei,
      Cu propunerea Crinăucului, te-ai dat de gol că azi n-ai citit comentariile de pe-aici. 🙂

      Băşcăliosul

      25/03/2011 at 10:06 pm

      • Recunosc ca nu, am trei sau patru postari in urma de citit plus comentariile. 🙂
        Nu tin pasul la citit cu ce se scrie pe blog.

        Andrei

        25/03/2011 at 10:09 pm

    • dubla impunere ? Asta stie ce inseamna ue sau acorduri cu state in afara ue unde se deplaseaza la munca romanii nostri ?
      Cand Bombo a zis aproape acelashi lucru (alegeri 2009) era s-o ia in freza.
      Crinaucu are o maladie

      mircea

      25/03/2011 at 10:07 pm

    • Bine . Acum sint convins ca Crin e un idiot care habar nu are de constitutie si legi .
      – Romanii din diaspora voteaza un singur parlamentar.
      – Aceiasi romani voteaza si pentru alegera presedintelui tarii . Care devine presedintele tarii lor .Si a tuturor romanilor . Din tara , strainatate , puscarii , spitale , case de sanatate . Cit timp au cetatenia romana , acesti oameni voteaza aceste doua figuri si gata . Crin , ca Ponta , Nastase si altii, habar nu au de elementele de baza a drepturilor cetatenesti . mai putin de cele in interesul lor personal .
      PS . Idee demna de un partid liberal in a pune o taxa pe spinarea acelor romani din strainatate care inca mai pastreaza cetatenie . SE VEDE CA AU FRICA DE ASTIA . 🙂 Crin e ” notorius prostus ” 😆

      Ștefan A.

      25/03/2011 at 10:11 pm

      • notorius prostus 😆
        Cred ca l-au lasat parintzii sa vada la televizor Notorius-ul lui Hitchcock si nici nu l-au tzinut in bratze ca sa-l linishteasca la scenele mai „thriller” 😆

        mircea

        25/03/2011 at 10:22 pm

  23. am impresia ca Obama iese din Orientul Mijlociu si batut si -tut si cu banii luati 🙂

    http://www.debka.com/article/20795/

    super misto – Rusii fac aliante in OM si oengistul obama este sutuit de toti 😆

    Theophyle

    25/03/2011 at 10:06 pm

    • O sa-i vad pe Sarko so Obama intr-un Shostakovich Second Waltz 😆

      mircea

      25/03/2011 at 10:14 pm

    • O gramada de timp ca scriu de israelieni care vor ataca Iranul cu avioane decolate din Arabia Saudita . 🙂 Pare imposibil ? Rabdare si tutun . 🙂

      Ștefan A.

      25/03/2011 at 10:24 pm

      • Stefane sti cum e in desert – dusmanul dusmanului meu = prietenul meu!

        Theophyle

        25/03/2011 at 10:29 pm

      • Toate mishcarile astea din OM sa fie o „provocare” speciala ptr. a justifica atacul asupra Iranului ?
        Sau este o pliere a israel pe o situatzie la care s-a ajuns ?(in sensul ca nu-si dorea atacul Libiei)
        Ce masca/subterfugiu si calcul.

        mircea

        25/03/2011 at 10:57 pm

  24. Buna seara,
    I-am vazut „bunurile” imobiliare ale lui Petcu la IRTV inclusiv 3 case „la rosu” in comuna Vladiceasca oferite la vanzare dar care acum nu se mai vand! Vila in Bucuresti cu amprenta la sol de 290 mp, parter + 2 nivele si valoare de 1.200.000 euro. Si pe acest nenorocit infractor il lasa liber sandeii judecatori. Romania traieste o drama, drama chiar peste 30 de ani ne va marca!

    Inganduratul

    25/03/2011 at 10:20 pm

    • Buna Seara 🙂 astia sunt oamenii orbi din justitia chioara!

      Theophyle

      25/03/2011 at 10:30 pm

      • Seara buna,
        Cand eram mai tanar (de fapt mult mai tanar!) jucam fotbal in curtea scolii. La sfarsitul jocurilor (erau mai multe pt. ca jucam in sistemul „castigatorul ramane la masa”), fiind microbisti, ne mai certam pornind de la unele faze de joc din campionatul de fotbal al acelor vremuri, avand interpretari diferite asupra unor faze „litigioase” din campionat.Ei bine, argumentul unui tip in rezolvarea favorabila a fazelor pt. echipa preferata era: „bai frate, cum poti tu sa sustii asa mare prostie, tu nu ai „geam” acasa (adica televizor la care sa vezi meciul respectiv)? Iar raspunsul venea automat de la alt mucalit sub forma „da am geam dar nu stii ca eu sant cam smecher si cam orb?
        Asta apropo de orbii din ‘”coana justitica” din Romania!
        Din pacate sandeii fac pe orbii si se cred si smecheri!

        Inganduratul

        25/03/2011 at 11:45 pm

  25. Presedintele francez nu inlatura ipoteza unei interventii terestre in Libia . Cu limbajul voalat al politicienilor a lasat sa se inteleaga ca nu este impotriva unei astfel de variante .
    Cred ca Legiunea Straina este in alarma . 🙂

    Ștefan A.

    25/03/2011 at 10:29 pm

  26. Judecătoarea Anca Alexandrescu, cea care a decis că Petcu poate fi cercetat în libertate, a dispus ca sentinţa în acest dosar să se dea în şedinţă secretă, deşi pronunţările în cauzele privind propuneri de arestare se dau în şedinţă publică, potrivit Codului de procedură penală, sau la condica instanţei.
    http://www.mediafax.ro/social/marius-petcu-cercetat-in-libertate-pentru-luare-de-mita-8098617

    mar

    25/03/2011 at 10:31 pm

  27. Hai salut! 🙂

    Referitor la Crinaucul cu mintea cit nautul, declaratia lui l-ar face invidios pe Nastase. Lasam la o parte faptul ca este absolut imposibil dpdv constitutional ce propune el, va semnalez ca a fost urmat de 6 deputati PSD care au introdus azi o propunere legislativa ca votul sa devina obligatoriu.

    ce tandem meserias! PSD-ul te pune sa votezi automat iar Crin te obliga sa platesti ca sa votezi. Ies de-a bani, mama-mama! 🙂

    Cetatean

    25/03/2011 at 10:36 pm

  28. Social-democrații Bogdan Niculescu Duvăz, Mircea Drăghici, Constantin Tămagă, Şerban Valeca, Ion Burnei, Filip Georgescu şi Radu Costin Vasilică propun ca neprezentarea la vot să fie sancționată cu amenzi ce pot ajunge până la 1.500 de lei. ”Participarea cetăţenilor la alegeri este obligatorie. Neparticiparea la vot reprezintă contravenţie şi se sancţionează cu o sumă cuprinsă între 1.000 şi 1.500 de lei”, se arată în propunerea legislativă.
    Totuși, Consiliul Legislativ susține că inițiativa celor șapte deputați PSD încalcă prevederile Constiuției (e-politic.ro).

    Cetatean

    25/03/2011 at 10:38 pm

    • Salut cetatean
      Propun eu o masura legislativa pe placul PSD si PNL . Cine nu voteaza aceste partide sau candidatii lor , sa fie amendati cu 5.000 lei noi si obligatia de a urmarii 48 de ore non stop Realitatea TV si Antena 3 . 😆
      PS . Suma stinsa din amenzi va fi girata automat acestor doua partide . 😆

      Ștefan A.

      25/03/2011 at 10:43 pm

      • Eu am una si mai radicala, Stefane 🙂

        Cine voteaza cu Basescu sa fie trimis in Siberia. Direct si fara prezumtia de nevinovatie.

        Abia asa ar cistiga astia alegerile.

        Cetatean

        25/03/2011 at 10:46 pm

        • Prefer Siberia, dar sa fie primavara 🙂

          mar

          25/03/2011 at 11:06 pm

      • Stefan cu cea am gesit, vrei sa devenim violenti! 😦

        mar

        25/03/2011 at 10:49 pm

        • 😆 „cu ghilotina in frunte ” 😆

          Ștefan A.

          25/03/2011 at 10:53 pm

  29. Lucian, omul lanseaza petarde, asteapta sa fie implorat.

    Cetatean

    25/03/2011 at 10:42 pm

    • Dar daca simte ca nu va mai fi un candidat, nu isi pregateste o iesire cit de cit onorabila, sau este peste puterea lui de a gindi in perspectiva?

      Lucian

      25/03/2011 at 10:54 pm

      • Nu gindeste decit in perspectiva sondajului din iunie 2011, cind se va determina prezidentiabilul USL. Il cuprinde frica de iesit pe locul II si vrea sa auda incurajarile galeriei sa continue pe drumul pe care se afla.

        Cetatean

        25/03/2011 at 10:57 pm

  30. „Crinăucul”, măi ce-mi place 😉
    Cica ar fi „Un politician second-hand”.

    victor L

    25/03/2011 at 10:42 pm

  31. C. ce stii de judecatoarea „minunata”?

    mar

    25/03/2011 at 10:58 pm

    • E mai mult decit ciudata, e o rusine.

      http://www.evz.ro/detalii/stiri/verdict-scandalos-in-cazul-tranca-888264/pagina-comentarii/1.html

      „La trei ani după ce a fost acuzat de o adolescentă că ar fi violat-o şi ar fi aruncat-o apoi de la etajul 6, medicul bucureştean Răzvan Trancă scapă de orice acuzaţie.

      Motivul invocat de judecătoarele Adriana Băjan şi Anca Alexandrescu, de la Curtea de Apel Bucureşti: faptele prezentate în dosar şi confirmate de 12 martori şi de mai multe rapoarte ale medicilor legişti nu există”.

      Cetatean

      25/03/2011 at 11:01 pm

      • Da scandalul cu Tranca l-am vazut, dar daca mai are si alte pete. Femeia i-a fact praf pe cei de la DNA, oare atat de slabi sa fi fost incat sa nu aiba probe solide la dosar?

        mar

        25/03/2011 at 11:04 pm

        • Nu cred ca DNA sunt slabi, insa tipa e de la CA Bucuresti, fieful lui Lupascu, Sandel de calibru mondial. Presupun ca a judecat foarte impartial o actiune a DNA, data fiind prietenia intre Lupascu si actuala putere.

          Presupun, nu ii cunosc convingerile politice, insa nu i iacord prezumtia de impartialitate.

          Cetatean

          25/03/2011 at 11:07 pm

          • Recursul procurorului se va judeca la ICCJ, cred ca la Sectia Penala, cea condusa inca de Anton Pandrea. Sa nu ne facem iluzii.

            Cetatean

            25/03/2011 at 11:10 pm

          • Nici eu, dubioasa decizie. Nu te joci cu flagrantul daca nu ai probe solide.

            mar

            25/03/2011 at 11:11 pm

      • Salut Cetatean,

        In cazul Petcu nu exista recurs pentru judecarea in stare de arest?

        Andrei

        25/03/2011 at 11:10 pm

        • Ba da, procurorul a declarat ca va face recurs la ICCJ.

          Cetatean

          25/03/2011 at 11:15 pm

          • Poate ca la procesul cu 3 judecatori se va decide corect. 🙂

            Andrei

            25/03/2011 at 11:17 pm

            • Andrei, e la sectia lui Pandrea, din cite stiu. Sa nu speram nimic, acolo se ingroapa marile dosare.

              Cetatean

              25/03/2011 at 11:20 pm

  32. Victor, ar vrea el sa fie second hand, e un „junk politician”

    Cetatean

    25/03/2011 at 10:58 pm

    • Victor cred ca se referea la articolul lui Andrei Plesu.

      Andrei

      25/03/2011 at 11:11 pm

  33. Mister C, hai salut! 🙂
    Constituţia prevede votul „liber exprimat”, adică cetăţeanului i se recunoaşte libertatea de a opta între a se prezenta sau nu la alegeri.
    Impunerea sub ameninţrea amenzii nu cred că poate să rămână în picioare.

    Băşcăliosul

    25/03/2011 at 11:12 pm

    • parca in elvetia te amendeaza daca nu te prezinti la vot…

      skorpion

      25/03/2011 at 11:15 pm

      • Skorpi,
        Altă constituţie, alte bordeie, alte „obiceie”. 🙂
        La noi, sub aceste aspecte, nici măcar nu ni se mai permite revizuirea constituţiei, bătută-n în cuie din capul locului, adică al lui Iliescu.

        Băşcăliosul

        25/03/2011 at 11:22 pm

        • asta e o problema juridico-filosofico-teologica de acum: o constitutie care isi fixeaza siesi limitele propriei revizuiri, adica o constitutie care e autonoma in raport cu suveranul, care, chiar daca ar decide sa o amendeze radical (de pilda, instaurarea monarhiei), nu ar putea, intrucit Constitutia nu da voie suveranului sa fie suveran.

          Constitutionalism Frankensteinian, creatura mai tare decit creatorul.

          Cetatean

          25/03/2011 at 11:26 pm

    • Vor legitimitate cu forta. Cand nu-i voteaza decat 10-15% din cetatenii cu drept de vot, ce legitimitate au?

      Andrei

      25/03/2011 at 11:15 pm

    • Mister B 🙂 in nici un caz nu poate sta in picioare constringerea legala de a vota. Un drept constitutional nu poate fi convertit intr-o obligatie legala, dupa pararea mea.

      In plus, mai e ceva: dat fiind caracterul secret al votului, cum naiva verifici daca omul care a intrat in cabina de vot cu buletinul in mina a savirsit infractiunea, stiindu-se ca votul e SECRET si ca, prin urmare, individul care baga buletinul in urna poate foarte bine sa il lase alb si sa aplice stampila pe peretii cabinei.

      Cum constati daca a votat, ii desfaci buletinul?

      Pesedistii aia 6 si cu Crin se bat pe titlul de idiotul anului.

      Cetatean

      25/03/2011 at 11:19 pm

      • Ideea iniţiatorilor era să oblige alegătorul să se prezinte la urne, nu să ştampileze musai buletinul.
        În schimb, caracterul secret al votului poate fi invocat la sistemul prin cospondenţă.

        Băşcăliosul

        25/03/2011 at 11:25 pm

        • Prezentarea la urne, ca simplu fapt de a fi fizic prezent in fata unei comisii ca sa nu iei amenda, are toate sansele la tara sa se lase cu furci si topoare 😆

          E cert ca exista o problema cu caracteru lsecret al votului prin corespondenta, insa totul tine de securizarea beton a traseului votului, pina e deschis acesta de catre comisiile electorale.

          Cetatean

          25/03/2011 at 11:28 pm

      • Nu s-au exprimat gresit, vor sa oblige participarea la vot. Este o dorinta mai veche a unora din PNL! Anul trecut am avut o discutie cu unul care a incercat sa-mi argumenteze necesitatea obligativitatii la vot.

        mar

        25/03/2011 at 11:27 pm

  34. Eu cred ca cei 6 pesedisti inteleg prin „participarea la vot” faptul brut de a vota, caz in care ce vor ei e o imbecilitate, intrucit pentru a aplica amenda pentru neparticipare trebuie sa constati ca individul NU a votat, deci sa ii desfaci buletinul.

    daca ei prin „participarea la vot” inteleg altceva decit punerea unei stampile pe buletin, atunci sunt dublu idioti.

    Cetatean

    25/03/2011 at 11:23 pm

  35. mister B,

    nu ni se permite sau nu vrem sa revizuim Constitutia??

    skorpion

    25/03/2011 at 11:24 pm

    • Nu permite constiuţia. Art. 152.

      Băşcăliosul

      25/03/2011 at 11:26 pm

      • Skorpi,
        Repet azi alin 2 din art. 152:
        „De asemenea, nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat suprimarea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor sau a garanţiilor acestora.”

        Băşcăliosul

        25/03/2011 at 11:29 pm

        • waooo,hai ca-i tare (din anumit punct de vedere)
          danke!

          skorpion

          25/03/2011 at 11:30 pm

          • De parcă altfel, dacă doar am vrea s-o revizuim, tare uşor ar mai fi. 🙂 De parcă n-ar fi suficient cât de posibilă este revizuirea.

            Băşcăliosul

            25/03/2011 at 11:35 pm

        • Pai sa intelegem ca actuala constitutie este pe viata si ca revizia nu se poate face decat prin suprimarea vechii constitutii?

          mar

          25/03/2011 at 11:35 pm

          • Rescrierea, tataie. O noua Adunarea Constituanta.

            Cetatean

            25/03/2011 at 11:36 pm

            • Ne urmareste Iorgovan din mormant 😦
              A aranjat carpa KGB-ista sa nu miscam in front.

              mar

              25/03/2011 at 11:39 pm

              • mar, mare e Dumnezeu si mester e dracul, vorba lui Ion Creanga, insa s-au mai vazut draci crapati.

                Cetatean

                25/03/2011 at 11:41 pm

          • revizuirea inseamna pastrarea vechii constitutii si imbunatatirea ei pe ici, pe colo, in punctele esentuale. Exista limite ale revizuirii insa, citate de Mister B.

            „(1) Dispoziţiile prezentei Constituţii privind caracterul naţional, independent, unitar şi indivizibil al statului român, forma republicană de guvernământ, integritatea teritoriului, independenţa justiţiei, pluralismul politic şi limba oficială nu pot forma obiectul revizuirii.

            (2) De asemenea, nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat suprimarea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor sau a garanţiilor acestora.

            (3) Constituţia nu poate fi revizuită pe durata stării de asediu sau a stării de urgenţă şi nici în timp de război”.

            Ca sa treci peste limitele impuse de acest articol, trebuie sa o rescrii in intregime, caz in care nu ar mai fi vorba de o „revizuire” si nu s-ar mai aplica aceste limitari.

            Cetatean

            25/03/2011 at 11:39 pm

            • Cred ca trebuie sa se puna de o revolutziune.Ca sa se SCHIMBE constitutzia.Din temeliile temeliilor 😦
              Cum zicea Stefan cu ghilotina

              mircea

              25/03/2011 at 11:44 pm

              • asa e, mircea. Hai sa facem o chestie: tu iesi in balcon si strigi ceva de idealurile nobile, eu trag cu petarde in aer.

                „Se trage?”, vei intreba tu. „Daaa”, vor raspunde fraierii din piata.

                In 3 zile apoi scoatem o contitutie pe care o votam in Duminca Orbetilor.

                Cetatean

                25/03/2011 at 11:53 pm

  36. Un lucru e cert: a inceput deja batalia pentru viitoarea Constitutie.

    Problema votului obligatoriu sau a platii pentru a avea drept de vot sunt doar salvele de deschidere, dar ele sunt importante pentru ca semnaleaza exact ce ii doare mai tare pe baieti:

    – frica de diaspora
    – frica de ingustarea bazinelor electorale traditionale

    PSD si PNL gindesc la fel: diaspora ne va ingropa daca se baga vot prin corespondenta. Il vor ataca puternic din prisma caracterului secret, vor sustine ca nu sunt elemente suficiente care sa garanteze securitatea si confidentialitatea votului. Insa pina sa ajunga acolo, vor sa il opreasca la nivel brut (ideea platii).

    In etapa a doua, daca tot nu il mai pot opri, vor sa pluseze scotind la vot indivizii de la tara, care se vor teme de amenzi si vor veni, punid stampila pe pesedistul sef.

    Cetatean

    25/03/2011 at 11:34 pm

    • Durerea vine in primul rand de la punctul doi.

      mar

      25/03/2011 at 11:37 pm

    • Propunerile de revizuire ale năucilor şi Crinăucilor sunt forme de boicot ordinar împotriva revizuirii propuse de guvern.
      Un fel de „Dacă tu vrei alb, vreau şi eu negru, ca să să vezi cum e”, adică „Ba pe-a mă-tii!” uşor de transformat în moftul final, ca pretext.

      Băşcăliosul

      25/03/2011 at 11:41 pm

      • asa este, baietii pluseaza ca sa se ajunga la blocaj total.

        Ghinionul lor, blocajul inainte de alegeri nu e in favorarea lor, ci a lui Basescu, care exact asta si asteapta. Omul are o arma redutabila si astia nu pricep ca de fapt peste tot pina acuma i-a pocnit cu ea, desi parea ca are mai multe: diabolizarea adversarului frinar. De data asta va fi folosita la maximum.

        Cetatean

        25/03/2011 at 11:43 pm

        • Baieti, constat ca stiti mai mult drept constitutional decat aramata de pontaci si crinuti sub forma de gramada!
          Felicitari 🙂

          mar

          25/03/2011 at 11:45 pm

          • mar, te rog, nu ne jigni. Etalonul dupa care eu personal ma ghidez e Sova 😆

            Cita vreme sunt mai destept ca playboyul jurist care a formulat amendamentul care pune suspendarea lui Basescu in mina CCR si videaza de forta juridica hotarirea parlamentului de suspendare a Presedintelui, dorm linistit :mrgreen:

            Pe naiba, cind credeam ca ne-am mai linistit cu Sandeii, hop ca e front de lucru cu Pivnicereasa.

            Cetatean

            25/03/2011 at 11:50 pm

            • Daca ai un etalon ca Sova ma supar si nu mai vorbesc cu tine 🙂
              Pe dna. Hotlips o „doborati”, sunt convinsa de asta. Numai cand te uiti la machiajul emo al doamnei prezident, te ia cu fiori si greaţă.

              mar

              25/03/2011 at 11:54 pm

              • mar, glumesc. Sova e pentru mine etalonul imbecilitatii juridice, adica un om care nu intelege cinsecintele unor propuneri legislative pe care el insusi le face.

                Cit despre Pivnicereasa, eu voi mai scrie.

                Cetatean

                25/03/2011 at 11:59 pm

        • Da, iar cei dintre noi, dornici cu devărat de revizuire, ne alegem doar cu buzele umflate şi noi speranţe spulberabile.

          Băşcăliosul

          25/03/2011 at 11:46 pm

          • Să presupunem că s-ar pune pe tapet 30 de texte constituţionle noi, în proiectul legii de revizuire.
            Se votează întâi pe articole, în cameră şi senat, cu majoritatea simplă (a celor prezenţi)
            -Pentru 10 nu se întruneşte majoritatea, nu le vrea nimeni;
            -Pentru 15 se votează majoritar „pentru”, la limită, după voinţa puterii.
            – pentru 5 se votează cu majoritate confortabilă, toată parlamentarimea ar fi interesată.

            Urmează votul final (majoritea necesară 2/3 în fiecare cameră, separat), pentru cele 15+5=20 texte adoptate pe articole:
            – Câţi dintre votanţii celor 5 superagreate,ar fi dispuşi să le înghită şi pe cele 15 nedorite pe articole? Mă îndoiesc că vor fi amatori. Mă aştept să prefere să renunţe la cele 5, oricât de tentante le-ar părea, iar numai cele 5 nu pot fi extrase ca bilele la loto, din moment ce votul în plen se acordă pe întregul proict de lege, adoptat pe cele 20 de articole.

            Băşcăliosul

            26/03/2011 at 12:01 am

            • Grea dilema, asa cum o descrii, evident ca ar lasa totul balta, in mod normal. Insa intreb si eu: cite articole din cele 15 nedorite ar vota, dat fiind faptul ca vin alegerile?

              Cetatean

              26/03/2011 at 12:06 am

              • Ca in teoria probabilitatilor, sincer. Au facut nenorocitii o constitutie care ne va urmari ca o stafie rosie, 20 de ani si inca 20.

                mar

                26/03/2011 at 12:11 am

              • mar, nimic nu e e perpetuum mobile. nici chiar constitutia lui ilici. are si ea un final de drum, important e sa il grabim.

                Cetatean

                26/03/2011 at 12:17 am

              • Nu contează câte din cele 15 nedorite s-ar vota, deoarece se votează cu 2/3 „totul sau nimic”.
                Nu mai zic de textele votate diferit între cameră şi senat, supuse medierii şi adoptabile în plenul reunit numai cu minim 3/4 din toţi parlamentarii.

                Băşcăliosul

                26/03/2011 at 12:26 am

              • În schimb, putem fi siguri că reducerea la garsonieră şi teslamăsura nouă pe 300 de bile nu se vor găsi printre cele 5 superagreate, dar suficient de nesuferite încât să nu fie acceptate de 2/3 cu niciun schimb, troc, contrabalansare cu alte amăgiri aparent tentante.

                Băşcăliosul

                26/03/2011 at 12:34 am

              • Se subînţelege, cred, chiar dacă cele 2 texte tari trec pe articole, printre cele 15 adoptate cu majoritate simplă.

                Băşcăliosul

                26/03/2011 at 12:43 am

        • Si cine va castiga? O clasa de teapa lui A. Severin are obrazul gros si rezista. Noi nu suntem PE sa le dam „eject” din tara si din parlament, mai ales ca sunt pe aceeasi matrita indiferent de partid.

          Andrei

          25/03/2011 at 11:48 pm

          • Andrei, gindeste-te la 2004 si la 2011. Ti se pare ca ei sunt in avantaj? Eu nu cred, dimpotriva, spatiul lor se restinge.

            Cetatean

            25/03/2011 at 11:51 pm

          • WHY NOT EJECT???
            CE ne impiedica?

            skorpion

            25/03/2011 at 11:54 pm

  37. Cetatean, Andrei,
    da, era titlul articolului lui Plesu din Dilema

    victor L

    25/03/2011 at 11:37 pm

    • am vazut, victor, savuros articol!

      Cetatean

      25/03/2011 at 11:40 pm

    • Cedric, imbecilitatile lui Crin cad numai bine, pentru ca MAE sew pregateste sa introduca votul prin corespondenta, si oleaca de tam-tam nu strica 😆

      Cetatean

      26/03/2011 at 12:00 am

    • Este bine, inca o perla si scapam de nebun. Creyi ca nu este constient ca a intrat in Parlament prin redistribuire.

      mar

      26/03/2011 at 12:01 am

    • În faţa tupeului nelimitat nu prea îmi vine să mă râd. 🙂

      Băşcăliosul

      26/03/2011 at 12:07 am

  38. Dupa umila-mi parere cred ca Cetatean, Bascaliosul, alti blogari si comentatori pe acest blog ( bine’nteles cu permisiunea proprietarului) care au instructie juridica sau cunostinte solide juridice, ar trebui sa-i „dinamiteze” pe sandeii care vin cu astfel de sentinte (vezi cazul Petcu), sentinte date impotriva bunului simt.
    Daca materialele facute de procurori in astfel de cazuri nu sunt beton, la fel tunurile pe ei. Daca procurorii si judecatorii ar simti ca sunt sub lupa poate s-ar misca ceva in justitia asta nenormala.

    Inganduratul

    26/03/2011 at 12:07 am

    • Ce şi cum să dinamitezi, când nu ştim ce conţine dosarul, dar ştim că există judecători impaţiali ca Viorica lui Costiniu? Atât de proprietari ai termenului „imparţialite” încât îşi judecă propriile interese şi în aceleşi timp se minunează de incredibila crediblitate a sistemului judciar, ca nişte căzuţi din altă lume.

      Băşcăliosul

      26/03/2011 at 12:12 am

      • Te rog frumos 🙂

        NImic nu e mai depretuit decit o justitie „independenta”. Chiar si fata de dreptate. Madamele Costiniu-Barbulescu-Pivniceru si Messieurs Lupascu-Chiujdea-Costiniu and Friends (Voicu) o stiu cel mai bine.

        Cetatean

        26/03/2011 at 12:15 am

      • Justiţia fără credibilitate este un non-sens, un sofism patologic în care cred doar auto-amăgiţii din sistemul judiciar.

        Băşcăliosul

        26/03/2011 at 12:18 am

        • Baietii cred ca fraierii se mai lasa pacaliti de robe, ceremonial si formule goale. Vremea mascaradelor fara fond a trecut, publicul s-a desteptat si vrea actiune pe bune.

          Cetatean

          26/03/2011 at 12:22 am

  39. @Inginduratule, ai gresit ordinea, se spune intii Bascaliosul, apoi Cetatean, pentru ca Bascaliosul a pus intiiditamai dinamitele in 6 episoade sub scaunele Sandeilor, apoi au fost 3 dinamite comune (Mister B – Mister C) sub pensiile magistratilor, plus foc de voie sub forma de comentarii anti-sandelistice cit cuprinde.

    Cit despre hotaririle tribunalelor, astea sunt mizilicuri, problema mare nu sunt hotaririle, ci oamenii care le pronunta.

    Sa stii ca Sandeii citesc blogul asta, il viseaza si noaptea.

    Cetatean

    26/03/2011 at 12:13 am

    • Lasă, lasă, nu mai visa ordine şi coşmaruri printre imuni la orice, cu robe de solemnitate teatrală!

      Băşcăliosul

      26/03/2011 at 12:21 am

      • La cite cosmaruri am avut eu, sa mai aiba si ei. Macar vreo trei dintre ei, daca mai multi nu s-a putut.

        PS Faza cu robele si ceremonialul e mortala, am scris inainte sa vad ca te-ai gindit si tu exact la mascarada teatralitatii.

        Cetatean

        26/03/2011 at 12:25 am

        • Unde ai scris despre actul teatral? N-am vazut.

          Băşcăliosul

          26/03/2011 at 12:39 am

          • A, ceremonial! Da, e totuna.

            Băşcăliosul

            26/03/2011 at 12:40 am

            • ceremonialul simularii dreptatii, in numele independentei fata de lege.

              Cetatean

              26/03/2011 at 12:47 am

              • poate ceremonialul simulacrului dreptatii?

                ela

                26/03/2011 at 12:52 am

              • bun si asa, simulacru. tot traim intr-un simulacru de democratie in spiritul idealurilor revolutiei din decembrie.

                Cetatean

                26/03/2011 at 12:53 am

    • Pai daca au ca sarcina de serviciu lectura blogului, la „tocat” si dat cu parul virtual pana vor face şanţ pe creierele alea îmbâcâsite de socialism stiinţific si altele mai rele.

      mar

      26/03/2011 at 12:22 am

    • Sandeii citesc mai repede decat mine? 🙂

      Andrei

      26/03/2011 at 12:29 am

  40. Depinde. T-a expirat mandatul de la ICCJ? :mrgreen:

    Cetatean

    26/03/2011 at 12:30 am

    • Pentru mine e întrebarea asta cu mandatul expirat?

      Băşcăliosul

      26/03/2011 at 12:46 am

      • Avea un sens şi pentru mine, apropo de neîncrederea mea în consumul de coşmaruri la nivelul impartialilor visători de credibilite. Aş fi zis că sabia lui Damocles atârnă la alt nivel, ceva mai optimist.

        Băşcăliosul

        26/03/2011 at 12:52 am

        • poate impartialii nu au cosmaruri, eu sper sa le vad viata facuta un cosmar de-al lui Damocles.

          Cetatean

          26/03/2011 at 12:55 am

  41. nu, pentru andrei, el isi compara voteza de lectura cu a sandeilor, desi nu vad de ce…

    Cetatean

    26/03/2011 at 12:48 am

  42. ei,cetatean,unii mai traiesc drama intinarii nobilelor idealuri! Cu astia avem treaba

    ela

    26/03/2011 at 12:56 am

  43. Mister C,
    Ai zis mai sus că vei mai scrie despre Pivnicereasă.
    Aştept s-o faci, poate observi că în poza de dimineaţă Mona-Lifta apărea cam buhăită şi mai puţin boită. Cred că dormise puţin în camera de comerţ şi se ocupase mai mult de partea industrială.

    Băşcăliosul

    26/03/2011 at 12:59 am

    • dupa cum vorbeste,mai degraba agricola !

      ela

      26/03/2011 at 1:01 am

      • Am respectat titulaura camerei „de comerţ şi industrie”, dar poate fi extinsă sau întinsă pe unde nici nu ne aşteptăm.
        O persoană cu un venit în 2009 de cca 2 miliarde jumate (lei vechi), dar cu intenţii şi înclinaţii declarate pro liber la afaceri pentru magistraţi, când n-au timp nici să se ocupe de dosarele aflate pe rol, numai gazda primitoare la camera de comerţ şi un pic de somnic putea să-i bage în cap asemenea porniri nesătule.

        Băşcăliosul

        26/03/2011 at 1:10 am

        • eu prefer sa cred ca mona vrea doar o garsoniera in care daca se intinde sa ia codurile de pe noptoera, da cu capul de aragaz. nici nu imi inchipui ca magistratii ca ea au timp si de altceva decit de aplicat legea, cit priveste proprietatea intelectuala.

          Cetatean

          26/03/2011 at 1:17 am

  44. string material 😉

    cred ca pivnicereasa tocmai venise dintr-o inspectie din sectia de masini si unelte a unei uzine ce vinde produse cu ridicata.

    Cetatean

    26/03/2011 at 1:02 am

    • Mai merge actualizată.

      Băşcăliosul

      26/03/2011 at 1:13 am

  45. ela, am vazut. asta facea parte din primele mele insemnari pe marginea a ceea ce o mina in lupta pe mona: dorinta de a avea un salariu decent, cit sa isi cumpere o garsoniera confort 3.

    Cetatean

    26/03/2011 at 1:09 am

    • daca tot am facut documentare toata ziua, „mi-am intrat in mana” 🙂
      ziceam sa va ajut

      ela

      26/03/2011 at 1:17 am

      • 🙂 ajutorul e binevenit, ela!

        cind vezi citi bani ia o doamna care nu cunoaste Constitutia, te intrebi cit ar trebui sa ia una care o cunoaste.

        Cetatean

        26/03/2011 at 1:19 am

  46. Buna seara cine nu doarme inca!

    Vad ca toata lumea a sarit pe Antonescu cu limitarea votului celor din diaspora. De fapt ideea lui nu e menita dezvoltarii si transformarii in fapta (ca de altfel toate ideile lui, lui mai mult ii place sa se auda vorbind). El mai degraba spera sa mai obtina niste voturi de la bietii frustrati care ii urasc pe cei care au plecat la mai bine si ar putea vedea in asta o forma de razbunare.

    sp

    26/03/2011 at 1:17 am

  47. http://www.scj.ro/Decl_avere_2010/pivniceru25102010.pdf

    sp, frustratii si-au atins limita, insa diaspora e un ditamai suvoiul electoral.

    Cetatean

    26/03/2011 at 1:24 am

    • Este, vezi si comentariul meu de mai jos. Pe langa aglomeratia actuala din sectiile de votare existente sunt foare multi romani care ar trebui sa se deplaseze special in orasele mari, uneori la sute sau mii de km, pentru a pune votul in urna.

      sp

      26/03/2011 at 1:30 am

  48. Si legat de cealalta initiativa, cu obligativitatea votului: cum ar suna o solutie care sa impace si capra si varza, si anume votul electronic. Bineinteles, va fi ceva de lucru la partea de securitate, dar astfel e toata lumea multumita: diaspora poate vota lejer (initiativa PDL) si daca nu va lua mai mult de 2-3 minute sa intri pe net si sa votezi, in conditiile in care nici nu te deplasezi din casa, nici nu trebuie sa fii in cartier in ziua respectiva, mult mai multa lume va participa (dorinta PSD, dar evident, nu neaparat electoratul dorit de ei ;)).

    Oricum, astept cu nerabdare votul prin corespondenta, momentan sunt in Montreal si ma pot considera norocos ca mi-a luat doar vreo 2 ore sa votez, pentru ca m-am dus dimineata, dar stiu persoane care au stat si mai mult la coada.

    sp

    26/03/2011 at 1:25 am

  49. Mister C,
    Nu exclud posibilitatea ca Mona-Lifta să trăiască o dramă comercială, după ce găzdaşul a lăsat-o şi cu banii luaţi, fiindcă e un mare jucător de poker, dar nu poate să câştige tot timpul.
    Dacă i-a păpat banii, e normal s-o ţină sub acoperire, că nu mai are de unde biata femeie să fie la casa ei, independentă.
    Poftele ei nebune trec prin camera de afaceri şi contul gâtuit de griji, necaz, nevoi, dureri… dacă nu pe la ochi, atunci pe unde?

    Băşcăliosul

    26/03/2011 at 1:27 am

  50. sp, va veni si votul, speram, insa va fi o ditamai tevatura, plus contastatii la CCR…MAE deja are un proiect lansat spre dezbatere.

    Cetatean

    26/03/2011 at 1:28 am

    • Astept cu nerabdare! Sper sa nu piarda PDL majoritatea in Parlament pana atunci.

      sp

      26/03/2011 at 1:44 am

  51. Oameni buni, să nu lăsăm pe mâine ce putem face acum!
    Avem şi noi dreptul la un pic de somnic.
    Noapte bună! 🙂

    Băşcăliosul

    26/03/2011 at 1:42 am

  52. 181 de severini si in Parlamentul nostru: „Daniel Befu a făcut un experiment similar (cu cei de la The Sunday Times) – a trimis un SMS tuturor deputaţilor şi senatorilor din Parlamentul României, în care pretindea că este un investitor din Emiratele Arabe şi că doreşte să se întâlnească cu ei pentru a le propune o afacere. Rezultatul: la câteva minute după expedierea mesajului, a urmat o explozie de apeluri telefonice, 113 la număr, şi 68 de SMS-uri prin care aleşii încercau să se întâlnească de urgenţă cu el. Un sfert din Parlamentul României s-a arătat interesat să facă afaceri cu expeditorul SMS-ului, fără să aibă habar cine este şi despre ce este vorba.”

    http://www.romanialibera.ro/opinii/editorial/generatia-care-innebuneste-220628.html

    Andrei

    26/03/2011 at 1:42 am

    • Rasu-plansu

      sp

      26/03/2011 at 1:45 am

  53. Noapte buna mister B

    Andrei

    26/03/2011 at 1:43 am

  54. cred ca ma duc la somn, ca sa nu arat miine diminiata buhait ca Mona 😉

    Noapte buna, Mister B. noapte buna celor care mai sunt pe fir!

    Cetatean

    26/03/2011 at 1:44 am

  55. Noapte buna!

    Andrei

    26/03/2011 at 1:47 am

    • Adica Mister A ureaza „noapte buna” lui Mister B si Mister C. 🙂

      Andrei

      26/03/2011 at 1:49 am

      • 🙂

        Cetatean

        26/03/2011 at 1:52 am

  56. Tare.
    Noapte buna all 🙂

    mircea

    26/03/2011 at 2:00 am

  57. Buna Dimineata, 🙂
    Postare noua!

    Theophyle

    26/03/2011 at 9:03 am


Comentariile sunt închise.