Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Afganistan: o vale prea departe!

Evenimentele din Orientul Mijlociu si Nordul Africii au abatut privirile majoritatii analistilor de toate soiurile de la evenimentele legate de un conflict care va implini in curand o varsta apreciabila pentru orice razboi din istoria omenirii – 32 de ani, o generatie. Care este de fapt obiectivul articolului – in primul rand o mica recapitulare a evenimentelor si a intereselor in acest razboi si in al doilea rand o retragere rusinoasa a fortelor aliate dintr-o regiune care a tocat zeci de miliarde de dolari si sute de victime omenesti din randul aliatilor occidentali. Este vorba de asa numita  “Valea  Piersicii” (Peach Valley) din regiunea de la granita de est a Afganistanului cu  Pakistanul, Kunar. Din punct de vedere militar semnificatia poate fi numai una. O voi explica in continuare. Deocamdata o mica recapitulare:

Prima faza a razboiului Afgan: În ultimele zile ale anului 1979, U.R.S.S. invadează Afganistanul; preşedintele Hafiz Ullah Amin este ucis, iar puterea este încredinţată lui Babrak Karmal. Invazia declanşează un lung şi sângeros război civil (1979-1990), în cursul căruia aproape şase milioane de afgani s-au refugiat în Pakistan şi Iran. La 4 mai 1986, Babrak Karmal este înlăturat, puterea fiind preluată de Mohammad Najibullah; guvernul sovietic, apreciind ca o greşeală invazia, semnează cu S.U.A. la 14 aprilie 1988 un acord, mediat de O.N.U., privind retragerea trupelor sovietice din Afganistan, operaţiune încheiată la 15 februarie 1989.

A doua faza a razboiului Afgan: Forţele mujahedinilor alcătuiesc un guvern în exil (23 februarie 1989), care continuă lupta. Najibullah încearcă o serie de tratative cu rebelii, dar ele eşuează, ceea ce duce la continuarea războiului civil. În urma presiunilor interne şi externe preşedintele Mohammad Najibullah a demisionat (16 aprilie 1992), punându-se astfel capăt regimului comunist din Afganistan. Cele mai mari grupări rivale ale rezistenţei (Hezb-i-Islami condusă de Gulbuddin Hekmatyar şi Jamiat-i-Islami condusă de Ahmed Shah Massud) au hotărât (24 aprilie 1992) crearea unui consiliu interimar pentru guvernarea ţării până la alegerile legislative. Neînţelegerile dintre cele două grupări s-au amplificat, însă, provocând numeroase victime şi distrugeri materiale.

A treia faza a razboiului Afgan: La 7 octombrie 2001, ca răspuns la atacurile asupra S.U.A.  de la 11 septembrie 2001, Statele Unite declanseaza Operaţiunea Enduring Freedom (OEF). In 2002 Marea Britanie declanseaza o operaţiune militară de sustinere a efortului militar american, Operaţiunea Herrick, ca parte a aceluiaşi conflict  Afgan. In 2003, NATO isi asuma conducerea operatiunilor militare sub comanda americana cu ajutorul unor contigente formate din reprezentantii a 42 de state, bineinteles cu o majoritate NATO. Romania participa astazi cu un contigent de  1700 de soldati. La 1 decembrie 2009 Presedintele Obama anunta desfasurarea a inca 30 de mii de soldati in Afganistan intr-o perioada de 6 luni. Paralel cu aceasta desfasurare de forta, anunta Obama ca fortele americane se vor retrage pana la sfarsitul anului 2014. Cum se zice una rece, una calda,  demne de un pacificator laureat al Premiului Nobel pentru Pace.

Problematica in Afganistan: Afganistanul prezintă două probleme majore pentru lumea occidentală. Prima şi cea mai actuală (aproximativ de la începutul anilor 80) este insurgenţa islamistă, reprezentată de alianţa între Talibani Afgani şi Islamişti Suniţi-Wahabiţi, de sorginte a Fraţilor Musulmani, care au generat Al-Qaida. A doua problemă, mult mai veche, este producţia de Opium + derivate (Heroina şi crackul). Pentru a avea o reprezentare grafică a problemei secunde, adică producţia de opium şi derivate vezi harta T-1.

Populaţie: Populaţia Afganistanului este atât de eterogenă, încât nu se poate vorbi cu adevărat despre un popor Afgan în sensul clasic al cuvântului. Nici despre stat naţional nu se poate vorbi, probabil că cel mai nimerit termen ar fi Confederaţie etnică, bazată pe o comuniune tribală (Tribal Commonwealth). Vezi harta T-2.

Actorii Geopolitici

Actorii Principali: Afganistan, SUA, NATO, Coaliţia Talibană,  al-Qaida, Pakistanul, Arabia Saudită
Actorii Secundari Regionali: India, Rusia, Iran, Irak, Fostele republici Sovietice-Musulmane
Actorii Secundari Medieni: Turcia, Israel, Egipt, Ţările Balcanice, Siria-Libanul, China.
Patroni: SUA, Pakistanul şi Rusia.

Înainte de intra în explicaţii, de ce enumeraţii de mai sus au rolurile pe care eu le atribuiesc, doresc cu umilinţă să spulber câteva idei, care sunt profund înrădăcinate în minţile mai mult sau mai puţin seci ale unor ziarişti, analişti, politicieni de mai mică sau mai mare anvergură. În primul rând cei străini, pentru că românaşii noştri sunt nevinovaţi ca pruncii şi Afganistanul pare la fel de real ca Atlantida.

(1.) Afganistanul nu este o ameninţare serioasă pentru SUA şi nici al-Qaida. Nici măcar drogurile nu sunt o problemă, pentru că piaţa Americana este, de facto, o piaţă capturată de “băieţii” din Sud-America.
(2.) Dezordinea şi luptele necontenite în Afganistan sunt un interes naţional al Pakistanului, care este pe departe cel mai interesat de perpetuarea acestui conflict.
(3.) Pentru Pakistan, războiul Afgan este o sursă principală de venituri, influenţa politică şi bunăvoinţă “Americană”.
(4.) Acelaşi interes îl au şi Saudiţii, care-şi doresc “băieţii” întorşi acasă ca pe un cui în cap. Mai bine să se lupte în munţii Afganistanului decât pe străzile Riadului.
(5.) Diferit de Orientul Mijlociu (Israel-Palestina) în care eu nu văd o rezolvare rezonabilă şi coerentă în generaţia noastră, conflictul Afgan poate fi rezolvat foarte uşor.

Din punct de vedere American, Afganistanul nu este o provocare tactică, adică nu există o primejdie imediată la adresa Statelor Unite. Episodul 9-11 a fost singular. O altă surpriză de acest fel, din aceeaşi regiune, este foarte puţin probabilă. Terorismul Islamic din această regiune s-a adaptat la situaţia existentă pe plan local şi internaţional. În Afganistanul de astăzi sunt prezente numai bazele la nivelul de indoctrinare, antrenament, într-o parte, şi de hartuire şi paralizare a unor forţe occidentale importante, care au fost dislocate pe teren, în alta. Adică metaforic vorbind, aduceţi voi aici cât mai mulţi soldaţi, cu multe “zorzonele” militare ca să putem noi lucra în linişte la voi acasă.

Bazele de recrutare şi de acţiune se află de mult în Balcani, Africa de Nord (Maghreb), Anglia, Franţa şi Canada. Islamismul a dezvoltat o doctrină clasică de “etajare” logistică şi combatantă, bazându-se pe o structura dualistă. Prima structură, cea politică, ideologică şi religioasă – care este din nefericire acceptată de democraţiile occidentale, fiind considerată legitimă şi a doua structura, cea subterană, alimentată financiar şi politic de prima, care în opiniile occidentale este nocivă, periculoasă şi ilegală, dar care este ascunsă şi mascată de legitimitatea acordata de structura legala.

Trebuie să amintesc cititorului avizat, că au existat suficiente cazuri în istoria recentă a umanităţii în care deficienţele legale ale democraţiei au provocat mari catastrofe, fiind exploatate de forţe anti-democratice. Aşadar lupta în Afganistan NU este de fapt o luptă împotriva terorismului, ci o luptă care are la bază alte interese, majoritatea poziţionate în zona resurselor şi a echilibrelor dintre EST-VEST-NORD-SUD.

La ce ma refer:

(1.) Zona EST-VEST este zona în care două puteri nucleare se află într-un conflict care a generat deja două războaie, încă convenţionale (Pakistan-India). Acest conflict a creat prima radicalizare Islamică, începând din 1949 şi până în prezent. Islamul radical nu se află numai în Iran, el se află, în primul rând, în Pakistan.
(2.) Zona NORD-SUD este cea pe care Afganistanul o foloseşte drept zonă tampon intre resursele energetice din Asia Centrală şi Orientul Mijlociu. Cine “stăpâneşte” zona poate asigura un paralelism şi o separare a surselor energetice, pe parcursul lor EST-VEST. Sau, din contră, o cartelizare a lor în mâna unei singure puteri.
(3.) Acelaşi Afganistan este, încă o dată, zona de tampon între Islamul radical propagat de Iran şi cel incipient din statele foste sovietice din Asia Centrală şi de Sud. O cădere a Afganistanului sub influenţa Iraniană ar facilita cartelizarea Islamică a celor doua zone geografice şi implicit a resurselor energetice din cele două zone.
(4.) Interesele Rusiei. De două feluri, cele defensive constau în păstrarea hegemoniei în fostele republici sovietice şi apărarea lor de influenţe islamice radicale. Cele ofensive sunt constituite de visul Rusiei Imperiale care stăpâneşte Orientul Mijlociu. Vis vechi de cel puţin 200 de ani.

Numai neinitiaţii, inocenţii sau proştii mai cred că serviciile secrete ale unei ţări redau prin ceva orânduirea socială a ţării pe care o servesc. Dacă cineva crede că CIA-ul este reprezentantul demn al unei democraţii desăvârşite sau FSB-ul este reprezentantul unei pseudo-democraţii şi PIA (Pakistan’s Intelligence Agency) este un serviciu aservit unei dictaturi de un fel sau altul greşeşte amarnic. Asta ca sa nu vorbim de alte instituții democrate și umanitare cum ar fi Mossad-ul, MI6, și DGSE-ul Francez. Sunt puține rele mai necesare și mai toxice decât serviciile secrete. Capabilitatea lor de a rezolva problemele unei ţări este mult mai limitată faţă de gravele greșeli pe care le produc. Greșeli care uneori provoacă războaie sângeroase și care nu aduc nimic decât pierderi imense în oameni și bani.

În puține regiuni din lume se poate vorbi de toxicitatea acestor instituții ca regiunea Afgană. Insurgenţa Afgană este rodul monstruos al unei situaţii scăpate de sub control. Intervenția Sovietică în Afganistan a fost “focosul” care a condus la finalul războiului rece și începutul terorismului “cald”. Data începuturilor globalizării terorismului coincide cu data pactului făcut de CIA cu PIA pentru susținerea insurgenţei pashtune. Acest pact și răspunsul pe care KGB-ul a fost nevoit să-l dea pot fi considerate începutul războiului Afgan, care este deja la sfârșitul celui de-al treilea deceniu (’80+’90+’00).

Amenințările imediate sunt în primul rând ţările musulmane din sudul Rusiei, tot imediate sunt amenințările înspre Iranul Shiit și India Hindusă. Amenințările mediane sunt pentru Turcia și prin Turcia spre Balcani și Europa. Amenințările globale (mai îndepărtate) sunt definite de cele două provocări despre care am mai vorbit – droguri și proaspeții absolvenți ai academiilor Islamice care propovăduiesc Pax Islamica. Aceleași academii care au fost finanțate la începuturile lor de sfinții apostoli ai serviciilor secrete Roșii, Albastre, Verzi sau Galbene.

Ce se intampla acum?

Se intampla o greseala tactica de proportii, greseala care poate genera, dupa umila mea parere, pierderea controlului asupra granitei de infiltrare din Pakistan. Considerata pana nu de mult o zona strategica de prima importanta, “Valea Piersicii” devine deodata neimportanta. In aceasta vale exista 4 baze de sustinere si avanposturi  la nivel de regimente (Blesing, Michigan, Able Main si Honaker Miracle). Important de mentionat ca aceasta vale a fost cucerita de americani in 2003, cu un pret extrem de greu in incercarea de a lichida liderul taliban Gulbuddin Hekmatyar si gruparea lui Hezb-i-Islami. Cucerirea si mentinerea acestor avanposturi a costat viata a 11 soldati din comando marin (Navy Seals) in 2005 si in 2009 avanpostul Keating a fost aproape cucerit de talibani. In total aceste operatiuni au costat viata a 150 de soldati americani ai trupelor speciale si a marinei americane (marines). Vezi ilustratiile T-3 si T4.

Norocul nostru ca baietii nostri activeaza mai la sud, in regiunea Zabul si un alt contigent romanesc de 50 de soldati si ofiteri este stationat la Kabul. O unitate de forte speciale romanesti, care numera 39 de oameni, sunt in miscare, asta inseamna ca nimeni nu stie unde sunt. Cititorule, nici macar nu-ti dai seama cat de buni sunt toti acesti soldati si ofiteri si cata gratitudine merita de la poporul lor si in special de la altii.

In sfarsit, trebuie sa mentionez cu tristete ca aceasta miscare care si-a gasit numai o mica prezenta intr-un articol minor in paginile The New York Times ( vezi aici) este una de o semnificatie militara si politica enorma. Din punct de vedere militar este inceputul sfarsitului razboiului din Afganistan sau poate inceputul unui alt conflict, pentru o alta generatie. Mult sange pentru nimic!

Mai multe puteti afla in „Afganistan – Studiu de caz” pe Politeia-Net.

88 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Frate, ori am invatat ceva ori nu din postarea asta! Multumim pentru postarea mai mult decit edificatoare! 🙂

    Cetatean

    26/02/2011 at 2:39 pm

  2. tulburatoare analiza. eram in ceata rau cu acest subiect pana sa o citesc. multumesc!

    viesparul

    26/02/2011 at 2:49 pm

  3. Theophyle, care e explicatia retragerii din vale?

    Cetatean

    26/02/2011 at 2:54 pm

  4. este o postare destul de dureroasa pentru mine. Mi-am pierdut doi prienteni buni in aceasta afurista vale! Mi-am adus aminte de vorbele lui Rambo cand sfarsete unul din filme si se intreaba „Doamne de ce tara asta nu ne iubeste” . Bineinteles se referea la America. Dar nici noi nu suntem departe de ei. Pacat ca nici noi nu-i cunoastem si recunastem pe ai nostri!

    Theophyle

    26/02/2011 at 2:54 pm

  5. Cetatene, vor sa se retraga total din Afaganistan pana in 2014. Au ales sa se retraga de la margini spre centru. Greseala tactica foarte serioasa. Fug cetatene, fug!

    Theophyle

    26/02/2011 at 2:56 pm

  6. Al dracului, nu ma pricep deloc la tactici militare, insa bag seama ca e ordin politic, nu? Bush sau Obama e la baza ordinului? Sincer, sa ai atitia soldati cazuti in Afganistan si apoi sa te retragi, imi vine sa intreb si eu: „de ce dracu s-au bagat acolo daca tot aveau de gind sa se retraga?”

    Cetatean

    26/02/2011 at 2:59 pm

    • Cetatean,
      O gandire politica adevarata implica faptul ca trebuie sa sti cum sa iesi dupa ce ai intrat. Din nefericire SUA politizata si impartita, mediatizata mai mult decat trebuie intr-un razboi, nu si-a formulat un exit suficient de bun.

      Razboaile se castiga de generali sau se pierd de politicieni.

      Theophyle

      26/02/2011 at 3:06 pm

  7. Pentru soldatii romani desfasurati acolo si in alte zone mai mult sau mai putin fierbinti, tot respectul meu. Sunt nu numai patrioti ci cetateni desavarsiti.
    Ce ma impresioneaza, dincolo de efortul tau de sinteza si suculenta informatiilor, este suprapunerea hartilor. Vorbim de o clara diferentiere in Afganistan, de la interese la profil etnic si nivel de „siguranta”.
    Cineva totusi trebuie sa insiste la Casa Alba sa isi duca naibii mandatul fara a mai dauna in continuare.
    Ce se intampla cu Petreaus, acel general dupa cate stiu e comandant acolo. Se repeta aceiasi tampenie politica ce intervine in strategia si tactica armatei ca in razboiul cu Vietnamul de Nord?

    Turnofftheglory

    26/02/2011 at 3:04 pm

    • Petreaus este mai mult politician decat general. Daca il lasau pe McChrystal, probabil castigau razboiul.

      Hai sa vezi ce spun socialisti si ce campanie de dezinformare a fost sustinuta impotriva lui de stanga americana.

      http://www.wsws.org/articles/2010/jun2010/pers-j25.shtml

      Rusine lor. tradatori!
      Cum dracu poti castiga asa un razboi!

      Theophyle

      26/02/2011 at 3:11 pm

      • Acum mai bine de un an am vazut niste audieri ale lui Petraeus parca in fata unei comisii a Senatului. Nu usnt un specialist in modul cum trebuie sa decurga astfel de audieri, insa prima impresia care m-a izbit e ca Patraeus ala parca era in campanie electorala, vorbea ca un politician, abil si fara raspunsuri transante.

        Acuma vad ca mi-ai confirmat impresia mea prima de atunci…

        Cetatean

        26/02/2011 at 3:21 pm

        • Cetatean, sunt soldati si soldati. Eu ii apreciez pe amandoi, ambii au merite.
          Insa cum a fost atacat fostul comandant al frontului din Afganistan e miselie pura. Un om cu orgoliul sau afecteaza operatiunile Pentagonului. NU cred ca America va mai pica in plasa unui nou populist de stanga in urmatorii zece ani.

          Turnofftheglory

          26/02/2011 at 3:26 pm

          • Tog, si eu sper ca America are anticorpi sa lupte impotriva indivizilor care vind gogosi retorice.

            Cetatean

            26/02/2011 at 3:27 pm

            • are Cetatean crede-ma ca are!

              Theophyle

              26/02/2011 at 3:34 pm

              • Dea Domnul sa ii vedem in actiune in 2012, pina si mie, cetatean roman, i s-a acrit de politica americana din 2008 incoace. Am citit un an intreg (2008) ziare americane, sa vad in care parte o ia tara. Nu era aproape zi in care sa nu deschid realclearpolitics. Am renuntat de mult sa mai citesc ceva, pentru ca am vazut ca nici macar nu aveam ce astepta.

                Cetatean

                26/02/2011 at 3:41 pm

  8. Salut!
    Am trei intrebari legate de acest subiect:
    1. Are Afganistanul resurse strategice secreta care fac aceste razboaie profitagile;
    2. Este Afganistanul o cale strategica vitala spre resurse strategice vitale;
    3. Este Afganistanul o cale (singura sic!) catre zone vitale ?

    andrzej

    26/02/2011 at 3:05 pm

    • salut!

      1. NU din cate stiu eu;
      2. DA
      3. NU din cate stiu eu. Alternativa este Pakistanul si lucrurile acolo sunt si mai complicate.

      Antica regiune care se numea istoric Baktiria a fost ocupata cu succes o singura data in lunga ei istorie, de Alexandru Macedon!

      Theophyle

      26/02/2011 at 3:15 pm

  9. Revin completand a treia intrebare:Este Afganistanul o cale (singura sic!) catre zone vitale legate de geopolitica urmatoarelor decenii?

    andrzej

    26/02/2011 at 3:17 pm

    • Prosti scriuse aiurea de ompresa care caut un interes capitalist la americani. Nu exista nici o dovada in acest sens

      Theophyle

      26/02/2011 at 3:29 pm

  10. Bactria? Acolo fu mana Roxanei parca? 🙂

    Turnofftheglory

    26/02/2011 at 3:18 pm

    • Da prietene 🙂

      Theophyle

      26/02/2011 at 3:24 pm

  11. Roxana era persana, din cite stiu. Parca regiunea aia e cam departe. Zic si eu.

    Cetatean

    26/02/2011 at 3:23 pm

    • Roxana a fost cerchesa crestina. Inainte de islamizarea fortata (in totalitate) a poporului ei. Alba cu ochii vezi!

      Theophyle

      26/02/2011 at 3:26 pm

      • http://en.wikipedia.org/wiki/Roxana
        A fost sotia lui Alexandru si n-avea cum sa fie crestina.

        bujold

        26/02/2011 at 5:08 pm

        • Referinta a fost la sotia lui Suleiman Maginificul. Da si ai dreptate Roxana nu este Roxelana. Scapare de identificare! m-am referit la Roxelana!

          Theophyle

          26/02/2011 at 5:15 pm

  12. Salut Teoph! Stiam ca singura cucerire a zonei pe care azi o numim Afganistan a fost cea mentionata de tine, insa completarea de la intrebarea nr. 3 mai este azi valabila in conditii tehnologice infinit superioare fata de epoca macedoneana, insa insist asupra intrebarii nr.1, afland din presa ca in zona au fost decoperite importante zacaminte de materie prima vitale.
    Intrebarea nr.2 a fost doar retorica stiind ca Afganistanul este si poate deveni o a doaua poarta terestra catre viitoarele competitoare din zona .

    andrzej

    26/02/2011 at 3:26 pm

    • Ti-am raspuns, nu exista nici o alta cale in afara Pakistanului. Afganistanul este interfata intre OM si Indo-Cush adic Asia de sud si interfata intre OM si Asia Centrala, fostele republici sovietice.

      Theophyle

      26/02/2011 at 3:30 pm

      • Sa inteleg ca acest loc este penulultimul bastion ?

        andrzej

        26/02/2011 at 3:42 pm

  13. alba cu ochii verzi, asa mai merge 🙂

    Cetatean

    26/02/2011 at 3:27 pm

  14. are prietene 🙂

    Theophyle

    26/02/2011 at 3:31 pm

  15. Oricum nici lipsa democratiei(comuniste, sic! sau capitaliste) in acest colt de lume, nici traficul de droguri, si poate nici macar foamea de resurse, nu mi se par pretexte pentru razboaie lungi de uzura cu mari pierderi de resurse materiale si sacrificii umane.
    Trebuie sa fie altul miezul pentru care acea zona este zona de razboi de foarte mult timp.

    andrzej

    26/02/2011 at 3:34 pm

    • cauta-l, eu nu l-am gasit!

      Theophyle

      26/02/2011 at 3:35 pm

      • Ti-am raspuns mai sus referitor la anticorpi 😉

        Cetatean

        26/02/2011 at 3:42 pm

      • Multumesc pentru indreptare si rabdare!

        andrzej

        26/02/2011 at 3:43 pm

  16. Acum vreo 3-4 ani,m-au invitat cativa tineri sa vad o parada militara .
    Stiam ca trei dintre ei fusesera deja in cateva teatre de razboi,ca voluntari.
    Erau mai degraba tacuti, doar agilitatea cu care se miscau mi se parea ciudata .
    Nu mica mi-a fost mirarea cand grupul lor,de vreo cincizeci de persoane ai incheiat parada.
    Erau in uniforme atat de uzate si de jerpelite fata de celelalte trupe din piata,incat am decis ca acea parada facuta de ochii unor politicieni natangi sa fie ultima pe care o vad.

    ela

    26/02/2011 at 3:48 pm

    • Acei tineri marsaluiau in uniforme de campanie(dupa buget, coane Fanica), protestand impotriva privilegiilor de neconceput de care beneficiaza si azi generalii facuti”la apelul bocancilor”.

      andrzej

      26/02/2011 at 4:29 pm

    • asta este ela, eroii nu defileaza si nici nu se duc la popota!

      Theophyle

      26/02/2011 at 4:34 pm

  17. […] Visit link: Afganistan: o vale prea departe! […]

  18. Ziua buna tuturor,
    „Sa ne retragem din Afganistan” cred ca este o forma fara fond. Ca si „Nu razboiului”, pentru nu este nevoie de doi pentru a aveau un razboi, este nevoie doar ca unul sa doreasca razboi …

    Fara sa stiu ce este prin Afganistan vin cu cateva speculatii: poate ca retragerea este o invitatie catre talibani sa revina sau sa-si creasca activitatea acolo. Astfel este posibil sa scada activitatea (talibanilor) in alte regiuni.
    Daca ISAF considera ca valea poate fi recucerita, poate intr-o astfel de operatie vor vedea cat de capabile sunt fortele afgane. Daca talibanii reocupa valea, intr-o operatiune de recucerire acestia vor avea pierderi. Din pacate si ISAF (US) vor avea pierderi 😦

    Foarte buna postarea si materialele de pe politeianet! 🙂

    CFG

    26/02/2011 at 4:11 pm

  19. Ca un mic detaliu tehnic (fiecare cu ce observa) crack e cocaina nu e derivat din opiu 🙂

    Radu Ionescu

    26/02/2011 at 4:15 pm

    • ai dreptate!

      Theophyle

      26/02/2011 at 4:33 pm

    • Crack , este intradevar un derivat al acocainei insa mult mai periculos dat fiind aditivii adaugati, de fapt fiiind doar produs fabricat in scop”comercial”, o varianta dura(asocieredura a cocainei cu derivati sintetici foarte agresivi) cu efecte devastatoare imediate.

      andrzej

      26/02/2011 at 4:41 pm

      • Da da e mai ieftina mai putin periculos de fabricat si se poate fuma deci ajunge mai rapid la creier decat cea prizabila (blow). Crackul nu se poate priza ca nu e solubil in apa. And this children concludes the daily drug trivia… and remember smoke crack responsibly

        Radu Ionescu

        26/02/2011 at 5:31 pm

  20. Salut, Theophyle :
    A meritat sa astept !!! Ma bucur sa vad ca, ce intuiam eu mai mult( caci informatiile mele despre zona existatu dar extrem de reduse fata de ale tale) s-a confirmat cu date si argumente prin cele scrise de tine.

    Loda

    26/02/2011 at 4:19 pm

    • multumesc @Loda sunt bucuros ca te-am ajutat!

      Theophyle

      26/02/2011 at 5:43 pm

  21. P.S.Teoph , observ ca nu avem opinii divergente…..

    andrzej

    26/02/2011 at 4:20 pm

  22. pielea jurnalismului a scăpat porumbelul: „Emil Boc s-a dus la opoziţia reală din Romînia” – astfel descrie interviurile acordate de Boc RTV şi Antenei 3 în ministudiourile amenajate la congresul UDMR

    a

    26/02/2011 at 4:22 pm

  23. Ziua buna si aici,
    La razboi ca la razboi
    Ei cu ei si noi cu noi
    Piersicii n-au inflorit
    In valea ce au parasit

    Brava militarii ce lupta si civilii ce ii sustin.

    Theophyle,
    In articol apar ceva idei dintr-o postare mai veche despre Afganistan de pe un alt blog. Eu astept new dawn.

    Creanga

    26/02/2011 at 4:28 pm

    • Datele introducerii care le-am scris atunci nu sunt diferite si erau necesare celor care nu au citit postare respectiva, de fapt ai completarile cerute in limba engleza pe care stiu ca o cunosti in linkul de la sfarsitul articolului. Nautatile sunt in retragerea din Valea piersicilor. Deci mai mult decat trebuia!

      Theophyle

      26/02/2011 at 4:32 pm

      • Multumesc, acolo scrie de ISAF si EF nu de OIF si Sadam, eu cam asta asteptam. Poate urmeaza. 🙂

        In Afganistan 90% sunt analfabeti, asculta ce le predica altii.

        Creanga

        26/02/2011 at 5:24 pm

  24. Ziua bună! 🙂

    Teofil dragă, postarea asta mi-a risipit multe semne de întrebare. TKS!

    ps. Chestia cu românaşii care cred că Afganistan = Atlantida, este pur şi simplu, SUPERBĂ!!! 😀

    tiberiuorasanu

    26/02/2011 at 4:46 pm

  25. Salut tibi, mai facem si noi haz de necaz 😆

    Theophyle

    26/02/2011 at 5:42 pm

  26. pentru cei interesaţi: TVR Cultural transmite înregistrarea conferinţei de la Ateneu avîndu-i ca protagonişti pe Andrei Pleşu şi Adam Michnik, azi, de la 18,10

    a

    26/02/2011 at 5:43 pm

  27. Pentru interesati, un inceput de recenzie a cartii lui Partrasconiu:

    “Repere Intelectuale ale Dreptei Româneşti”

    Theophyle

    26/02/2011 at 5:48 pm

  28. Salut
    la bibliografia afgana, din TDS picks 🙂 ,as adauga d :
    Un roman extraordinar – e din 70 il mai gasiti la anticariate online
    -Calaretii-autor-Joseph-Kessel-
    O poveste in Afganistan petrecuta in anii 60 cind inca rege era Zahir Shah totul in legatura cu un joc local Buzkashiului regal – fascinanta descrierea tarii, obiceiurilor. O carte ideala pentru liniste sufleteasca, evadare din cotidian.

    Un film foarte bun despre un om extraordinar: Charlie Wilson senator texan cel care stiti desigur, a influentat decisiv infringerea militara a rusilor in Afganistan si nu numai.
    Charlie Wilson’s War

    Un tanar de stanga

    26/02/2011 at 6:00 pm

  29. Din pacate nu vad solutie de stabilitat pentru „tara” Afganistan. Precum se intampla in multe zone din africa, eu vad greu de implementat o democratie, sau un stat de drept cum se zice, intr-o tara in care diversele segmente ale populatiei se dusmanesc. Invariabil aia care sunt mai multi ii vor asupri pe cei ce sunt mai putini. Nu conteaza deca sunt minoritati etnice sau religioase.

    Toate statele create relativ artificial in urma colonialismului european au avut probleme de violenta si au existat ca stat doar sub un dictator care i-a tinut in frau, asa ca nu vad cum se pot crea state in stil european pacolo. Ma rog desi exista o vina, nu zic, eu sunt complet impotriva propagandei stangiste catre „white guilt”. Doar ca vezi tu sunt european alb e vina mea ca sufera africa (mi-a zis asta in alte cuvinte o romanca care la 25 de ani sufera grav de sindromul asta). Zonele astea tribale au fost in razboi de cand exista oameni pacolo, ca de aia se dusmanesc. Nu era cine stie ce paradisuri pana la interventia albilor cei rai. Mai ales io ca roman tara care nu a avut urma de colonie, mai degraba a fost colonia altora, nu vad de ce m-as simti responsabil ca o fabrica franceza ia apa taranilor dintr-o tara oarecare din africa. Asta asa ca o mica paralele offtopic.

    Pana si in europa „civilizata” sunt probleme in zone cu diferente etnice, gen belgia, bascii si spaniolii, anglia cu irlanda desi a mai trecut. Si din pacate din ce in ce mai multe probleme cu imigranti in special musulmani care devin segregati si motive de tensiune sociala, ca nu degeaba denunta toti conducatorii multiculturalismul.

    Radu Ionescu

    26/02/2011 at 6:18 pm

    • Aveti dreptate. Din nefericire 😦

      Theophyle

      26/02/2011 at 6:20 pm

  30. OFF topic.
    Pe TVR Cultural, conferinţa de presă a domnului Pleşu ci Adam Mitchnik.

    tiberiuorasanu

    26/02/2011 at 6:19 pm

    • Multumesc tibi, ne-a informat ci Cedric 🙂

      Theophyle

      26/02/2011 at 6:21 pm

  31. Salutare
    Acest articol confirma actuala „gindire” politica mondiala. Care este :
    Cum sa arunci sute de miliarde de dolari pe geam , sa pierzi un razboi dar si sa reusesti sa salvezi fata politicienilor.
    NOTA : Afganistanul a fost atacat de USA din cauza ca dadea cazare lui Bin Laden si organizatiei .
    Actualmente se spune ca sta in Pakistan , in zona de frontiera cu Afganistanul . Pakistan nu a reusit niciodata sa controleze aceasta zona . Aceasta tara tehnic i faliment . Cu razboiul asta a primit ajutoare occidentale la care nici nu visa .

    Ștefan A.

    26/02/2011 at 6:20 pm

    • Stefan salut 🙂
      Eu de obicei imi lega articolele intr-o perioada de timp. Articolul de astazi se lega la cel de ieri care discuta problema „democratiilor ineficiente”.

      Da am ajuns la momentul in care democratiile populiste conduse de oameni ca Sergio sau Sarko sau Husi nu mai pot fi o solutie. democratiea trebuie regandita si populismul extirpat din ele!

      Theophyle

      26/02/2011 at 6:26 pm

      • Theophyle
        Populismul se fa extirpa singur . Prin falimente care bat la poarta . 😦
        E doar chestie de timp .

        Ștefan A.

        26/02/2011 at 6:37 pm

        • Crezi?

          Theophyle

          26/02/2011 at 6:38 pm

          • Dupa populism vine autoritarism .
            Asa e lumea .

            Ștefan A.

            26/02/2011 at 6:53 pm

      • cine e Husi?

        intamplator

        26/02/2011 at 7:02 pm

        • Numele de alint a lui Barak Hussein Obama 🙂

          Theophyle

          26/02/2011 at 7:04 pm

  32. A mai zis-o cineva: nu razboiul e greu de cistigat, ci pacea.
    Sal`tare lume.

    victor L

    26/02/2011 at 6:55 pm

    • Victore salut 🙂
      In ambele poti muri. Pe timp de pace o faci mai confortabil 😦

      Theophyle

      26/02/2011 at 7:04 pm

      • Unii zic ca oricum se termina un razboi, nu castiga nimeni. treehugging hippies desigur 🙂

        Radu Ionescu

        26/02/2011 at 7:12 pm

  33. In Afganistan unele femei iau bataie cu sacul in cap. Au de ales: ori indura bataia ori fug inapoi la familie. Familia o primeste cu bratele deschise….pentru a o strange de gat considerand ca este o dezonoare sa fuga de la barbat. Ar mai fi si a 3 a solutie, centre de plasament sponsorizate de straini care duhnesc de coruptie.
    In Afganistan intr-o vale departe
    Barbatul nevasta isi bate

    Creanga

    26/02/2011 at 7:13 pm

    • Din pacate chestii in genul batai si omoruri de onoare au aparut si in europa, mai ales in Anglia si femeilor tot le e frica sa mearga la autoritati, asa ca nu vad cum sa aiba curajul sa mearga la centre de plasament in afganistan

      Radu Ionescu

      26/02/2011 at 7:18 pm

  34. Stefane tata P0ti sa 0 c0ntactezi pe faceb00k pe GaIina K0I0tinska – asistenta medicaIa din echipa ucrainiana a Iui Gaddaffi
    http://www.facebook.com/pages/Galyna-Kolotnytska/168605299840969 Da ! Enervant diktat0ruI 🙂

    Nu de aIta dar p0ate face escaIa in ItaIia in drum spre Kiew 🙂

    Un tanar de stanga

    26/02/2011 at 7:27 pm

    • TDS 🙂
      e clar ca e facut pe photoshop. Inca unul nereusit. Vezi perspectiva frate!

      Theophyle

      26/02/2011 at 7:41 pm

      • Theophile draga,
        Italianul spune „Se non è vero, è ben trovato.”
        🙂

        Un tanar de stanga

        26/02/2011 at 7:47 pm

        • stiu omule, dar povesti pe photoshop sunt chiar mai proaste decat alea gonflabile 🙄

          Theophyle

          26/02/2011 at 7:49 pm

    • salut tds.
      Daca Gheddafi se salveaza de la o doza serioasa de gloante 7,62 mm , nu vine in Europa . Eventual va merge la pretinul lui , Mugabe . 🙂
      Cu o asa infirmiera , sa tot fi bolnav . 😆

      Ștefan A.

      26/02/2011 at 7:42 pm

      • Ar veni ea si la Diktatorul Basescu…. Dar stie ca nu are zile multe. Tinerii revolutionari Ponta si Antonescu vor incerca sa scape poporul de tiran. Mugabe da, pare mai plauzibil…. 🙂

        Un tanar de stanga

        26/02/2011 at 7:49 pm

  35. Si apropos de photoshopare si alte tiehholojii uite aici:

    Un tanar de stanga

    26/02/2011 at 7:56 pm

  36. Pentru mine proiectiile pe cladiri imi par o forma de arta urbana sublima.

    Turnofftheglory

    26/02/2011 at 8:15 pm

  37. Referitor la „Problematica in Afganistan” (cele două probleme majore pentru lumea occidentală) :
    – trebuie vazut din istoria secolului XX ca in Afganistan, pina acum nu au fost cistigatori (pacificatori ?) ; in ordinea cronologica in Afganistan : englezii, sovieticii, americanii (NATO) …
    – pentru situatia ambelor probleme majore pe care le prezinta acum Afganistanul, contributia americana e importanta : sa nu uitam ca ei i-au inarmat si instruit pe talibani (impotriva sovieticilor).
    – referitor la productia de opiu din Afganistan, ar fi interesant de vazut evolutia acesteia inainte de invazia din Afganistan a americanilor si dupa aceea ; regimul taliban redusese drastic culturile de mac, iar dupa intrarea americanilor in Afganistan – in mod paradoxal ! – productia de opiu a ajuns la un nivel nemaintilnit pina atunci …
    Presa occidentala scria ca „prietenii (CIA) stiu de ce !” …
    Partea cea mai complicata a problemei este ca esecul invaziei americane este evident pina acum, nu numai in Afganistan, dar si in Irak ! Dupa atitia ani de prezenta americana (occidentala) in Irak, singura evidenta este disparitia fizica a lui Saddam Hussein si a regimului sau (si implicit a pericolului reprezentat de el si armele lui de distrugere in masa).
    Democratizarea Irakului este foarte relativa, reconstructia Irakului (distrus in razboi !) nu e terminata, coruptia e in floare (inclusiv cu fondurile de reconstructie), populatia e nemultumita …
    Romania – desi a participat la embargou, apoi cu trupe – a recuperat ceva din suma datorata noua de Irak ?

    un cititor

    26/02/2011 at 8:21 pm

  38. Buna seara,
    Off topic
    Presedintele Basescu in Kuweit! Se misca cumva ceva (economic) ? 🙂
    Sunt dispusi kuwetieni sa investeasca in Romania? (energie, turism, agricultura, industrie)

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-8341861-traian-basescu-statele-arabe-din-regiunea-golfului-reprezinta-prioritate-pentru-politica-externa-romaniei.htm

    CFG

    26/02/2011 at 8:23 pm

  39. Kelemen Hunor, noul presedinte al UDMR

    cedric

    26/02/2011 at 8:41 pm

  40. Scuze, buna seara

    cedric

    26/02/2011 at 8:41 pm

  41. ERA DE ASTEPTAT; HUNOR ESTE ELEVUL CREDINCIOS A LUI MARKO.

    mie nu-mi place.

    theo

    26/02/2011 at 8:49 pm

  42. Laszlo Borbely adevaratul papushar din spatele lui Kelemen : Sa nu ne invete pe noi FIDESZ ce sa facem in Romania

    Un tanar de stanga

    26/02/2011 at 8:55 pm

  43. Buna seara,
    Rostul prezentei militare americane in Afganistan a fost consacrarea SUA ca unica putere mondiala. Desigur ca ar fi trebuit sa se invete din lectia pe care au primit-o sovieticii acolo (si ar trebui sa spunem ca acolo au murit si multi romani din RSS Moldoveneasca – nu moldoveni, moldovenii fiind un popor inventat de rusi pentru manipulare).

    Hronic

    26/02/2011 at 8:56 pm

  44. Postare noua 🙂

    Theophyle

    26/02/2011 at 8:57 pm


Comentariile sunt închise.