Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Scriitorul de discursuri

Pentru a capata o imagine  eficienta a celor discutate si poate hotarate in summitul dintre presedintii Statelor Unite si Chinei  un analist serios trebuie sa plece  in primul rand de la discursurile oficiale, care de obicei urmaresc temele principale si evolutia lor pe parcursul intalnirii intre liderii respectivi. Am citit trei “discursuri Obama” si doua “discursuri Hu”. Nu voi discuta prea multe despre continut si despre evolutia pozitiilor presedintilor pentru ca asta o voi face intr-un articol in care voi incerca sa concluzionez o posibila noua faza a relatiilor internationale dupa intalnirea celor doi. Actorul principal al articolului prezent va fi “scriitorul de discursuri” al lui Obama – Jon Favreau, care inca o data a facut fata cu brio la problematica intalnirii si a reusit prin cele trei discursuri sa navigheze verbal prin zecile de probleme care au fost puse pe masa de tratative in aceasta intalnire.

Jon Favreau (Fav) este un om extrem de tanar, avand in vedere statutul pe care l-a castigat pe merit. Fav a intrat in Casa Alba la varsta de 27 de ani (va implini in iunie 30) reusind sa devina cel mai tanar asistent al Presedintelui SUA din toate timpurile; formal el este Asistent Prezidential si director al echipei scriitorilor de discursuri (Assistant to the President and Director of Speechwriting). Pentru cine nu cunoaste decorul, functia pare minora, adevarul este ca Time Magazin l-a pozitionat pe locul 83 din cele 109 personalitati influente mondiale ale anului 2009. Fara indoiala, Fav a avut extrem de multe merite in campania la presedintie a lui Obama, lui ii este atribuit si vestitul slogan “Yes, We Can,” desi dupa niste timp s-a constatat ca era traducerea lozincii „Sí, se puede” a sindicatului muncitorilor agricoli “La Unión de Campesinos”, de la care si politicienii romani care au format partidul UNPR au plagiat logo-ul (vezi, aici).

Jon Favreau este fara indoiala unul dintre viitorii oameni politici ai Americii. Fav este un om de stanga, pragmatic pana la cinism,  care a stiut sa-si formuleze frazele  pentru a-si pozitiona candidatul destul de ‘la centru’, nu prea departe de preferintele majoritatii americanilor. Pur si simplu i-a mers si si-a condus seful unde el dorea sa ajunga, la Casa Alba. Pentru a completa structura contradictorie a acestui personaj trebuie sa mentionam ca Fav este un om religios (catolic practicant) , absolvent al College of the Holy Cross (Worcester, Massachusetts), unde el si-a terminat studiile ca sef de promotie – valedictorian (de la latinul – vale dicere), cel care sustine discursul de despartire a promotiei lui.  Deci avem un om de stanga religios, care face bancuri proaste, care il pot costa alegerile pe candidatul pentru care lucreaza si pe el cariera (vezi poza controversata care a circulat pe net) si care trebuie sa faca fata unor scandaluri amoroase destul de picante si destul de dese.

Totusi Favreau are acel instinct de geniu prin care reuseste un autor sa capteze atentia la lucrurile pe care el doreste sa le transmita si sa atenueze lucrurile neplacute care trebuie spuse. Am citit aproape 20 de discursuri sau fragmente de discursuri scrise (probabil) de el si sustinute de Obama, in marea lor majoritate de o mare maiestrie scriitoriceasca si interpretate foarte bine de Presedintele Obama.

Discursurile lui Obama la summitul cu Hu Jintao au fost foarte bune. Poti gasi in ele aspectele etice si morale in care se refera la Tibet, drepturile omului si bineinteles Liu Xiaobo (premiantul Nobel pentru Pace din 2010). Fraza „a lot still needs to be done in China, in terms of human rights” este aproape machiavellica, adica trebuie facut mai mult decat s-a facut in acest sens, de parca s-a facut ceva pana astazi – de fapt lucrurile au evoluat mult mai rau pe timpul actualului lider chinez, mult mai rigid decat cel pe care l-a urmat, Jiang Zemin. Alte doua fraze interesante – “The United States recognized that China is a great power” pentru opinia publica din China si “President Hu could take that home as his legacy,”  pentru unchiul Hu, care-si doreste si el ca majoritatea politicienilor, locsorul in istoria tarii sale.

Pana la urma vizita chineza a mers bine din perspectiva ambelor puteri. Fiecare si-a primit maximum posibil la ora actuala. Inca o data, Jon Favreau si-a facut datoria, ajutandu-si seful intr-o serie destul de complicata de probleme. In Congres si Senat  lucrurile au stat mai putin bine, acolo au fost alti scriitori de discursuri, care l-au numit pe unchiul Hu – tiran. Asta este din alta opera.

Despre aspectele morale cu adevarat si despre etica politica care a existat sau nu – veti putea citi intr-un alt articol publicat aici.

96 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Cineva mi-a cerut numele specialistilor.
    Ardeleanu
    Musat
    Pascu
    si cu voia dvaoastra, dna profesoara, Ilie Ceausescu.

    victor L

    21/01/2011 at 6:04 pm

    • Victor L ;
      cred ca este o neintelegere; tu vorbeai de niste ,specialisti in drept” ? !

      Loda

      21/01/2011 at 6:48 pm

  2. Salutare Theophyle
    La chinez cine scrie discursurile ?
    Un politruc de partid mai priceput ?
    PS. Am citit un pic din ce a declarat presedintele chinez in fata congresului . „Socialismul de piata” va devenii o realitate care va imfluenta in multe moduri felul de a gindii a multor politicieni .
    PS. O fi mare si tare China dac avionul prezidential chinez e un Boeing 747 . 😆

    Ștefan A.

    21/01/2011 at 6:08 pm

    • Stefan
      socialismu’ de piata s-a inventat p-acilea… de catre iliciescu & co. sub o alta denumire. esenta e aceeasi.

      Gamer

      21/01/2011 at 6:13 pm

    • Stefan,
      promit ca o sa cercetez si asta. 🙂

      Theophyle

      21/01/2011 at 6:28 pm

  3. Au si ei un Dumitru Popescu Dumnezeu.

    victor L

    21/01/2011 at 6:10 pm

  4. buna seara/china e un paradox/ne dam cu parerea,inclusiv eu,dar va redau 3 opinii scurte ale unor occidentali care traiesc in china de DECENII la intrebarea mea :ce este china:
    a.american: noi facem planuri pe cicluri electorale,chinezii fac pe secole
    b. american: au o singura religie=banul
    c.bavarez(nu-i place sa i se spuna neamt):daca pentru noi e normal sa avem picioarele pe pamint si capul deasupra ,pentru chinezi e normal sa fie invers

    intamplator

    21/01/2011 at 6:19 pm

    • Salut Intamplator

      a-ul se potriveste manusa pe plaiurile mioritice

      (no offence please, da’ cred c-ai rastalmacit bancu’ 🙂 )

      Gamer

      21/01/2011 at 6:24 pm

      • @gamer:
        nu e banc,chiar e adevarat/am cerut sa-mi descrie china intr-o propozitie;
        aia cu ciclul electoral,chiar asa mi-a zis;
        ia in calcul ca acolo lucrurile sunt asezate si daca face vreunul vreo prostie…nra e cel mai puternic lobby
        nu au vreun ministru care se enerveaza ca s-a blocat cu masina la poiana si aia de la and i-au spus de anvelope de iarna si poc cu ordonanta;
        sau ordonanta cu taxa la fondul de sanatate ,de doi nu s-a aplicat si acuma o scot iar si mai pun si penalizari…
        in concluzie: la noi ar fi bine sa nu se schimbe un ciclu electoral;mai am eu o vorba cind vreau sa ies din chingile partenerilor straini: in romania nu ai timp sa te plictisesti,totul e in continua schimbare,inclusiv ,sau mai ales, interpretatrea legii

        intamplator

        21/01/2011 at 6:34 pm

        • Ok,
          am glumit cand am spus despre banc. Te cred.
          Pb americanilor de rand in perceperea mersului economiei este data de faptul ca la ei chiar conteaza ideologia politica. Ca atare republicanii (ca niste demni urmasi ai maretului REAGAN) vor reforme liberale, in timp ce democratii tot incearca temporizarea si impartirea… shit… tocmai aici intervine pb lu ob(l)ama. Cand am aflat rezultatul siluirii emotive a votului m-am gandit la tobele lui Chris Slade. Mai exact la cantitatea de praf/bunastare pe care o va imparti ob(l)ama dupa ce „betele” crizei au trimis aspiratorul la muzeu (ei lasa ca oricum consuma 🙂 ).

          Cat despre obligativitatea gumelor de iarna…
          am vandut masina inainte de a se face resimtita criza pe aici. Cu doua randuri de gume. Adica 10 cauciucuri.

          Fondul de sanatate:
          nu poti asigura sanitar aprox 37 milioane de uomini (cam asta era suma listelor medicilor de famiglie) din contributiile anemice ale numai vreo 3 mil (nu uita casele speciale ale a.p.v-istilor/militienilor/magistratilor.

          De acord cu absenta plictiselii din jocul alba-neagra pe care-l fac urmasii „parintelui” prostitutiei, proastovan anton-beton pre numele sau. Stii ca nu conteaza ca lautarii sunt afoni si-ti strica pasii de dans pe care-i ai in sange. Acordeonu’ se umfla doar cand se lipeste bancnota. Pe frunte.

          Gamer

          21/01/2011 at 7:13 pm

  5. salut

    bun dipticul de articole de politica externa
    on topic: eu totusi sper ca obama are consilieri buni, pt ca chinezii sunt negociatori diabolici si il papa cu fulgi cu tot

    razvan

    21/01/2011 at 6:21 pm

    • Salut razvan 🙂
      cred ca s-a intamplat deja 🙂

      Theophyle

      21/01/2011 at 6:29 pm

  6. Fraza cu recunosterea „maretiei chineze” se poate echivala cu ingenuncherea… mai lipsea pupatu’ mainii.
    Pana la urma e si o recunostere ca nea’ Hu se pricepe mai bine la implementarea social-comu’ismului.
    Oricate discursuri marete i s-ar mai scrie… cand o sa cedeze garnitura de chiuloasa si o sa caleze motoru’ nu mai e loc de speech-uri.

    Gamer

    21/01/2011 at 6:21 pm

    • Gamer salut 🙂
      Nu te lua dupa Fox si imbecilul chelios. Nu au fost nici un fel de maini pupate 🙂

      Theophyle

      21/01/2011 at 6:30 pm

      • … spre linistea mea sufleteasca
        sper ca nici altele n-au fost pupate 🙂

        Gamer

        21/01/2011 at 6:44 pm

  7. @Theophyle,
    Buna seara. Am citit aici un post foarte bun (in sacetile ironice) si foarte onest (in recunoasterea valorii tanarului Fav si poate nu numai). Mi-a placut si vreau mai mult. Mi-a placut si articolul de pe curs de guvernare. Se simte nostalgia acelei parti din tine pentru morala si etica politica pura. Dar se citeste si ratiunea de a vedea/analiza lumea si prezentul asa cum sunt.
    Nici eu nu ma simt chiar confortabil intr-un mediu moral fluid. Dar poate ca este o abordare mai eficienta cea care incepe acum. Confruntarea intre diferitele seturi de valori morale in politica – consecinta poate a unei cometitii mecanice – nu prea a dat numai roade dulci. Poate ca un pic de cooperare si de „morala colaborativ-comprehensiva” si rabdatoare ne va feri de tragedii. Eu tot cred ca democratia si valorile ei vor contamina pe toata lumea la timpul potrivit. Intr-un anumit fel, daca parasim un pic logica contrutationala si revolutionara in privinta aceasta si ne apropiem de logica evolutiva, poate vom avea o viata mai buna toti.
    Dar poate ca eu merg prea departe cu sperantele si visez prea departe. Oricum, este tulburator sa vedem ce succes fulminant poate avea capitalismul chinezesc. Pe mine chiar ma ingrozeste putin, stiuta fiind lipsa de scrupule ale „marilor rechini” din economie. Se darama multe statui si dogme. Si poate ca se inmultesc sinapsele tuturor, daca oamenii cu bani multi nu se vor decide ca vor si mai multi si nu vor finanta cumva replicarea (in diferite forme) a „caii chinezesti”. De asta imi este cu adevarat teama.

    casandra

    21/01/2011 at 6:23 pm

    • Buna Casandra
      voi fi nitelus impertinent in sensul ca voi incerca o replica:

      Ceea ce se petrece pe aici, prin prisma celor subliniate de tine, se poate explica f.simplu daca tinem seama de niste reguli simple inspirate de poezia naturii care pragmatic se numeste fizica.
      Pt a intelege iti propun urmatorul experiment:
      imagineaza-ti o cada pe 1/2 umpluta cu apa si un dispozitiv cu care ai putea sa „strangi” apa intr-una dintre jumatatile cazii. Desigur ca asupra dispozitivului se vor manifesta forte puternice de opozitie pe masura ce impingi si mai mult apa spre marginea cazii. Vei ajunge la momentul la care forta de reactie la opresiunea cu care incerci sa stavilesti apa va deveni mai puternica decat rezistenta dispozitivului. Rezultatul: apa va navali cu furie spre celalalt „liman”. Si apoi se vor tot petrece convulsii si oscilari pana cand se va linisti. Aplica te rog asta societatii din ro.

      Sper ca-mi vei scuza impertinenta.

      Gamer

      21/01/2011 at 6:32 pm

      • si da…
        am uitat sa precizez ca o parte importanta se va revarsa peste marginile cazii… spre disperarea vecinilor 🙂

        Gamer

        21/01/2011 at 6:34 pm

      • Nicio impertinenta. Spunem si noi niste pareri. Nu ai motiv pentru a prezenta scuze.
        Ce spui tu este echivalent cu a spune ca, intr-o lume finita precum o cada de baie, orice strategie a indiguirii si cuceririi de spatiu este sortita esecului, mai devreme sau mai tarziu. Ceea ce inseamna ca imi dai dreptate. Confruntarea si competitia pentru „spatiul din cada” duc la convulsii si la pierderi de „apa”. Am inteles eu bine?

        casandra

        21/01/2011 at 6:42 pm

        • Ai extrapolat „cada de baie”… dar e si mai bine pt „experienta”.
          Initial cada era sortita sa reprezinte ro. Iar disperarea vecinilor o poti auzi de la Paris, Helsinki sau Berlin.
          Nici pe de laturi nu-mi trecea vreo tendinta de contrazicere.
          Daramarea dogmelor poate fi productiva pana la momentul in care te apuci sa ridici alte statui*.

          *cum ar fi impunerea religiei ortodoxe-n scoli.

          Gamer

          21/01/2011 at 6:51 pm

  8. Scuze pentru neglijenta tastarii. Sper sa se inteleaga ce am vrut sa spun.

    casandra

    21/01/2011 at 6:24 pm

    • Salut Casandra 🙂
      Eu am inteles. Nu pot vedea nici o ocupatie publica fara o „minima morala.” Etica nu va disparea ea va evolua de la notiunea de individ la notiunea multimilor. Am o teorie despre post-democratie (care in nici un fel nu va fi dictatura sau ceva bestial)

      Personal nu pot sa traiesc aiurea fara sa ma intreb ce fac eu si ce se intampla in lume. Nu pot avea satisfactie daca nu cercetez sau nu inteleg.

      Theophyle

      21/01/2011 at 6:34 pm

      • Salut Theophyle

        Aceleasi intrebari mi le-am pus, mi le pun si mi le voi pune pana cand se va fi terminat ata iar mosorul va inceta sa se roteasca.
        Dorinta de a pricepe e combustibilul cercetarii. Si pe masura ce descoperi si ai explicatii… noi provocari se itesc printre randuri. „Croiala” fiintei tale n-ar fi eleganta daca le-ai ignora. Asa cum sunt sigur ca-n absenta unui fier de calcat iti puneai pantalonii sub saltea pt a nu face impresie proasta la raportul companiei… fie si numai in rasparul dogmei besearicesti care-ti recomanda increderea neconditionata de cautare 🙂

        Gamer

        21/01/2011 at 6:41 pm

  9. Buna seara 🙂
    O fi bun un Fav la palatul omului,insa mai important este cum isi interpreteaza actorul principal rolul.

    ela

    21/01/2011 at 6:36 pm

    • ela,
      cand era si eu tanar si student am avut si eu sansa sa fac aceasi meserie ca part-time-job pentru un respectabil senator federal (acum) atunci era senator in senatul statal. Lucrurile stau putin diferit.

      Politicianul discuta cu consilierii lui politici, economici etc si ajung la o pozitie. Se duceau la scrib si ii spuneau uite asta este povestea spune-o frumos.

      Daca reuseai sa povestesti povestea interesant si presa nu te ardea, erai mare, daca nu te intorceai la tamplarie, asta ar fi fost alternativa mea ca student! 🙂

      Theophyle

      21/01/2011 at 6:47 pm

    • Mai important? 🙂
      (Am spus de Obama ca e un actor mai bun decat McCain, atunci, in 2008)
      Acting / jocul actoricesc / interpretarea are rolul sau … 🙂

      Americanii au scriitori buni. Trebuie amintit „And so, my fellow Americans: ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country. ” ?

      O seara buna tuturor.

      CFG

      21/01/2011 at 6:54 pm

      • Buna Seara CFG 🙂

        Theophyle

        21/01/2011 at 6:55 pm

  10. ca tot suntem membri EU

    stiti ca in jur de 70 pct din proiectele finantate de eu in africa (programul de ajutor)sunt adjudecate si executate de comapnii chineze????( ma rog inregistrate acolo)

    intamplator

    21/01/2011 at 6:44 pm

    • Intamplator salut 🙂
      nu stiu nimic, ai ceva date?

      Theophyle

      21/01/2011 at 6:55 pm

      • raspuns tirziu/trebuie sa-mi completez pensia uneori
        nu am date exacte/extrapolari bazat pe rapoarte de monitorizare ale expertilor

        intamplator

        22/01/2011 at 12:34 am

  11. Theophyle, m-ai linistit ,insa intr-o privinta care nu are legatura cu subiectul,ci cu fiul meu.Nu-mi intra in cap ce poate avea psihoterapia si taiatul lemnelor .
    Ca organizarea jocurilor are legatura cu studiul multimilor,am priceput.

    ela

    21/01/2011 at 7:22 pm

    • ela nu stiu la respectivul baiat ce-ar avea. La mine problema a fost simpla – o familie de intretinut 🙂

      Theophyle

      21/01/2011 at 7:29 pm

      • Are si el o specializare de terminat si o familie.Iar asta e un castig care zice ca face si placere.

        ela

        21/01/2011 at 7:42 pm

  12. Am fost mereu curios sa aflu cine scria cuvintarile lui Ceausescu .
    Iliescu si Basescu le scriu singuri (presupun) si vin „rafinate” de scribi . 😆
    Indubitabil Silvio Berlusconi le scriie singur . 🙂
    Au acelasi fir conductor .El nevinovat fiind ultimul sfint pe pamint , glume cu sex si femei , opozitie comunista si magistratura dictator . 🙂

    Ștefan A.

    21/01/2011 at 7:23 pm

    • Mi-as dori ca cel putin cele tinute pe la niste foruri internationale sa fi fost scrise mai profesional 🙂

      Theophyle

      21/01/2011 at 7:30 pm

      • In timpul discutilor sustinute de presedintele chinez in congresul USA (strict fara presa , tv) am fost „informat” ca la un moment dat , a ridicat un pic vocea fiind suparat de anumite intrebari puse .
        De, nu e ca in patria draga unde intrebarile „libere” vin aprobate inainte . 🙂

        Ștefan A.

        21/01/2011 at 7:35 pm

        • Pai nu am scris ca l-au facut „tiran”

          Theophyle

          21/01/2011 at 7:37 pm

          • Aia cu tiran e mai usoara . 🙂
            A fost mai nervos cind a fost luat la intrebari privind laureatul premiului Nobel aflat in puscarie si drepturile omului in China .
            Atunci a inceput un discurs privind justitia socialista si socialismul de piata . Adica un fel de scuza ca noi avem mari ambitii si cine cirie , la zdup.
            Ce e tragic , comic , masa de seara a fost organizata de un premiu Nobel pentru pace in onoarea unui presedinte de stat care tine in puscarie un alt laureat al acestui prestigios premiu .
            Acest fapt poate fi interpretat in foarte multe moduri iar concluzile ar spune si mai multe.

            Ștefan A.

            21/01/2011 at 7:50 pm

  13. Theophlye :
    Oare cine-i Fav de la Cotroceni ? mie nu mi se pare, uneori, foarte inspirat.

    Loda

    21/01/2011 at 7:30 pm

    • Loda, scumpo, fara strambe – sfarsit de saptamana! Vin baietii si nu sunt atat de gentalmani ca mine 😦

      Theophyle

      21/01/2011 at 7:32 pm

      • Theophlye :
        Pe bune nu erau strambe, mi-am spus sincer parerea si, ma gamdesc, ca in orice staff prezidential exista un scriitor de discursuri.Daca tie iti place, imi cer scuze, dar mie unele mi se par plictisitoare, atat .

        Loda

        21/01/2011 at 7:50 pm

        • Loda
          Cind Theophyle va fi presedinte si eu scrib 😆 , vei avea placerea sa auzi niste discursuri care sa te unga la inima . Vei savura garantat aceste cuvintari . 😆
          In concluzie , nici o speranta . 😦

          Ștefan A.

          21/01/2011 at 7:53 pm

        • Acum vad ca si Stefan a pus o intrebare asemnatoare, referitoare la chinezi si nu a deranjat, de ce esti sensibil, nu zic suspicios doar in cazul meu? imi cer scusze, din nou, daca imi raspunzi ,citesc doar maine caci acum ma duc la tv, o seara buna tie si ,,baietilor” mai putin gentlemeni (tu ai spus-o ).

          Loda

          21/01/2011 at 7:56 pm

  14. Stefane, abia astept, si candidaturile si discursurile.As fi chiar capabila sa merg la vot.:) O seara buna !

    Loda

    21/01/2011 at 7:57 pm

  15. Stefan,
    Ca vei fi scrib este o optiune, dar „raspandac sef” cu siguranta. Stirea despre tulburarile din Albania a aparut dupa o ora la noi.
    Inca o bifa ptr. Politeia!

    mar

    21/01/2011 at 8:01 pm

  16. Buna seara. Stiti ce ma intrebam citind articolul, oare Fav chiar este ceea ca pare, sau e un produs strategic de PR, ca sa fie treaba „politic corect”, adica sa se dea impresia ca sunt locuri ptr toata lumea: tineri, femei…etc. Nu insinuez ca tinerii nu ar fi capabili, insa nu am o reprezentare a acelei lumi.

    Treceam si eu pe aici

    21/01/2011 at 8:05 pm

  17. Ștefan A.

    21/01/2011 at 8:06 pm

    • la varsta lui? Rusine! :mrgreen:

      Theophyle

      21/01/2011 at 8:27 pm

  18. o poza cu presedintele usa, poate n-o stiati:
    http://imgur.com/gallery/tiF7W

    razvan

    21/01/2011 at 8:10 pm

    • interesanta – nu este semnificativa 🙂

      Theophyle

      21/01/2011 at 8:28 pm

      • Cum dreak?!

        « That’s my jaws!» :mrgreen:

        Good evening, Theophyle! 🙂

        oldhashu

        21/01/2011 at 9:01 pm

        • Salut Hasule 🙂 Buna seara!

          Theophyle

          21/01/2011 at 9:06 pm

  19. Salutare tuturor! 🙂

    Ca sa ra raspund eu la intrebarea Lodei: scribul lui Basescu e cu siguranta altul decit cel al lui Iliescu. E evident: ala al lui Iliescu era calat pe ideea de „consens”, al lui Basescu stie una si buna: „sa le iasa pe nas consensul!” :mrgreen:

    Cetatean

    21/01/2011 at 8:36 pm

    • salut Cetatean 🙂
      Observi ca nimic nu merge in tara asta fara sa fie politizat si impartit la pentru si contra. E o nebunie. Nu mai sunt idei nu mai sunt idealuri traim intr-o menajerie de pentru sau contra!

      Theophyle

      21/01/2011 at 8:52 pm

      • Rectificarea necesara-mi agata tastatura
        (pt ca n-ai binevoit sa corectezi pleonasmul cu „alta alternativa”)
        menajeria nu e pentru sau contra
        realitatea exprima o menajerie de contra lu’ contra

        ieriea sa scriu „contra lu’ ponta” 🙂

        Gamer

        21/01/2011 at 8:59 pm

  20. Stiti ce simt eu? Simt ca fiecare zi ne indepartam de realitate si traim o intensa farsa in care victimele suntem noi 😦

    Theophyle

    21/01/2011 at 8:59 pm

    • … si-mi vine-n minte recentul topic despre visare si viziune

      peste 80% se uita la culoarea lunii
      restu-ncearca sa ghiceasca pana unde se va lungi intunericu’

      ps.
      multumesc pt apreciere 🙂

      Gamer

      21/01/2011 at 9:05 pm

  21. La varsta ei, femeia asta ar trebui sa-si vaza de nepoti si de lucruri mai omenesti si mai serioase. Nu sa stea sa dea cu batzul strambelor prin gardul blogurilor. E rusinos.

    Galeata cu pixeli

    21/01/2011 at 9:00 pm

  22. Theophyle, asa este. Eu am o parere despre implicarea cetatenilor in viata cetatii: ne clantanim, ne stuchim, ne luptam verbal unul cu altul pina cadem jos toti insa pina cind introducem votul in urna. Dupa aia gata, numaratoarea decide, PUNCT.

    Odata cu pierderea puterii de catre PSD incepind cu 2004 a inceput ceea ce as putea numi „sabotarea continua a Puterii legal investite”.

    Cum altfel sa denumesc tentativa de suspendare a lui Basescu in 2007 si cea pe care vor sa o relanseze in 2011?

    E nevoia ca politicienii si unii cetateni care scriu pe net sa priceapa ca a face opozitie legala e un lucru, dar ca a incerca lovituri de stat inabil mascate e alta. Una e sa suspenzi un Presedinte DACA a incelcat Constitutia, alta e sa cauti o majoritate doar pentru a-l suspenda ca razbunare ca ai pierdut alegerile.

    La fel si cu indivizii care clantanesc pe bloguri. Una e sa nu fii de acord cu Puterea si sa critici constructiv, alta e sa fii Gica Contra mereu si sa lauzi vremurile cind Iliescu si Nastase aveau cizma pe gitul oamenilor.

    Ne-am inpartit in pro sau contra pentru ca unii nu accepta ca partidul-stat-PSD cam pierde din 2004. Prin urmare, au trecut la planul 2: sabotarea continua prin demonizare, de la nivel de blog pina la nivelul cel mai inalt.

    Cetatean

    21/01/2011 at 9:03 pm

    • exact. In clipa cand o singura regula nu este respectatata totul se darama 😦 Si ajungem la situatia la care am ajuns! De ce la naiba, de ce?

      Theophyle

      21/01/2011 at 9:06 pm

  23. cred ca amandoi influenteaza decisiv scrierea discursurilor, nu se lasa la mana „expertilor”
    pe continut insa e o diferenta, Basescu are si el doza lui de discursuri slabe, cu limba de lemn la greu, dar are unele f. bune cand expune clar si convingator chestii foarte spinoase, pe cand ilici isi camufleaza intotdeauna intentiile reale sub infatisarea de unches cumsecade (si ii iese, juma’ de tara, ma rog electorat inca il crede); un fel de gríma wormtongue

    razvan

    21/01/2011 at 9:07 pm

    • Razvan, salut!

      Categoric, Basescu are discursuri slabe, in special alea in care se refera la valori si obiective UE pe care trebuie sa le atingem. Insa exceleaza la discursuri combative si indreptate impotriva unui adversar indentificabil sau reperabil. Personal, cred ca la astea de ultimul fel contribuie mult, se simte „gheara leului”, vorba dictonului latin.

      Cit despre Iliescu, el nu face discursuri, ci insira vorbe. Jumate de tara se topeste dupe vorbele fara sens.

      Cetatean

      21/01/2011 at 9:11 pm

      • salut

        exact, abstractiile nu-i priesc, e om de actiune
        da-i o tinta sau un dusman si il face praf

        razvan

        21/01/2011 at 9:14 pm

        • Cred ca vom vedea in curind masinaria in miscare. Se stapineste cu greu, a vorbit pe sleau de faptul ca va trimite in Parlament proiectul noii Constitutii si ca se va limita strict la ce s-a votat la referendum.

          Impresia mea este ca proiectul va pleca de la Presedinte cu modificari minime, pentru ca opozantii sa nu aiba motiv sa se lege de altceva. Daca vor avea servite doar modificarile cerute la referendum, nu vor avea cum sa tipe „dictatura!”. Restul de modificari vor aparea apoi in luptele intre partide, insa de la Cotroceni proiectul va pleca doar cu cele doua prevederi referendare.

          Atunci sa vezi guri de foc deschise!

          Cetatean

          21/01/2011 at 9:18 pm

  24. Voi scrie cindva niste rinduri despre meta-discursul politic marca PSD prin care aceasta hidra comunista incearca sa acrediteze ideea ca orice formatiune politica in afara de ea e „ilegitima” si vrea raul oamenilor, pe cind empaticii si sufletistii din PSD sunt cei care prin natura lor vor binele tarii.

    E un intreg arsenal retoric care merita analizat, si poate o voi face cindva, cind voi avea timp. Anul trecut si-au dat toata masura cind a venit vorba de taierea pensiilor si salariilor.

    Cetatean

    21/01/2011 at 9:08 pm

    • Citi
      capitanii giudetzului numit pdsr stiu f.bine ca-n tara asta domina nostalgia.
      te-ntrebi de ce spun asta?
      pt ca-n anii 7o a dus-o trai-nineaca pe bani imprumutati. La fel in guvernarea patrulaterului rosu. Sigur c-ar dori prelungirea indiferent de costurile puse-n carca copiiilor/nepotilor. romanizarea unei societati cu mult mai inchistate-n inertie decat cea din Grecia se apropie de scadenta.

      Gamer

      21/01/2011 at 9:18 pm

      • ps.
        in loc de inertie se poate citi egoism

        Gamer

        21/01/2011 at 9:21 pm

        • Exact! Noi sa traim azi bine, ca generatiile viitoare vor plati, ca doar sunt „de sacrificiu” pentru voturi.

          Cetatean

          21/01/2011 at 9:26 pm

          • pai
            si ce te faci cand alde b(l)oc & baselu & co au trantit mucii/flegma perpetuarii in fasolea sperantelor?

            Gamer

            21/01/2011 at 9:33 pm

  25. M-a luat rasul, apropo de PSD, mi-am adus aminte de vorba unui cunoscut: decolarea-i benevola, aterizarea-i obligatorie, asa si ei, au decolat benevol de pe o pagina a istoriei, acu’ tre’ sa aterizeze…

    Treceam si eu pe aici

    21/01/2011 at 9:23 pm

    • Sa nu te umfle plansu cand vei constata ca se-nconvoaie suficiente „coloane vertebrale” pt a le facilita aterizarea.

      Gamer

      21/01/2011 at 9:25 pm

      • Metaforic vorbind, daca se „dezintegreaza” in aer, poa’ sa se indoaie sustinatorii lor cat vor, ca indoiala o sa fie buna de matanie intru vesnica pomenire.

        Treceam si eu pe aici

        21/01/2011 at 9:33 pm

        • Speranta-n desert e referinta la dezintegrare. Daca floricica reuseste suspendarea carmaciului va fi un congres extraordinar al pdsr si nascase va reveni la botoane. Apoi va plange crinelu… reteta e deja validata. In eventualitatea ca marinelu-si sfarseste constitutional mandatu’… cam cand e statuat un nou congres pdsr?

          Gamer

          21/01/2011 at 9:45 pm

          • Sa nu se ofileasca floricica incercand eforturi care e evident ca-l depasesc. Eu am o logica simpla, necizelata in materie de politica. Si pe mine ma depasesc astfel de eforturi de gandire, insa taranul din mine zice ca pentru a face asemenea manevre si scenarii, iti tre’ ceva sustinere externa si floricel nu e pe pagina istorica in curs. Nasta era prieten cu nea italianu’, care nici el nu mai e pe val, e cam sub val si dus de val…In concluzie, ca la matematica, eu zic sa ne concentram pe vaslit cu marinaru’ ca sa ajungem la mal. Habar-n-am de congresele nimanui.

            Treceam si eu pe aici

            21/01/2011 at 9:56 pm

  26. A propos de conflicte: iese conflict atomic intre ICCJ si Guvern pe tema pensiilor militare.

    Sunt prea obosit sa citesc motivarea, este si un articol pe Hotnews, insa impresia mea este ca se lasa cu ditamai razboiul intre Justitia sandeilor si Guvern, avanpremiera la marele santier pe Justitie.

    Cetatean

    21/01/2011 at 9:25 pm

    • Buna,
      Au revenit cu aberatia ca „pensia este un dreptul patrimonial”. Mergand pe „logica” lor pensia tb. mostenita.

      mar

      21/01/2011 at 9:32 pm

      • mar, buna!

        Asta e intr-adevar o problema mare si aici ICCJ se joaca cu focul. Pensia contributiva, poate. Partea de pensie contributiva acordata incit sa devina pensie speciala, NU este. A spus-o CCR in mod explicit anul trecut.

        Practic, ICCJ acuma incearca sa se substitutie CCR. Curtea a spus ca e constitutional sa tai partea suplimentara a pensiilor speciale, lasind neatinsa partea contributiva, vina acuma ICCj si incearca sa lase neatinsa partea suplimentara, pe motiv cum ca vezi Doamne se incalca statutul patrimonial al pensiei.

        Citez din decizia 873/2010 a CCR si subliniez distinctia intre pensia contributiva (intangibila), si partea suplimentara acordata pentru ca pensia contributiva sa urce pina la cuantumul de pensie speciala. Partea asta suplimentara se poate taia!

        „Curtea retine ca, in principiu, pensia de serviciu a unei categorii profesionale, reglementata printr-o lege speciala, are doua componente, si anume pensia contributiva si un supliment din partea statului. Partea contributiva a pensiei de serviciu se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat, pe cand partea care depaseste acest cuantum se suporta din bugetul de stat. Acordarea acestui supliment tine de politica statului in domeniul asigurarilor sociale si nu se subsumeaza dreptului constitutional la pensie (ICCJ-ul s-a facut ca nu vede asta – Cetatean), astfel cum este reglementat in art. 47 alin. (2) din Constitutie.

        Pensiile speciale, nefiind un privilegiu, ci fiind instituite de catre legiuitor in considerarea unui anumit statut special al categoriei profesionale respective, pot fi eliminate doar daca exista o ratiune suficient de puternica spre a duce in final la diminuarea prestatiilor sociale ale statului sub forma pensiei Or, in cazul de fata, o atare ratiune este, asa cum rezulta din expunerea de motive a legii criticate, atat grava situatie de criza economica si financiara cu care se confrunta statul (bugetul de stat si cel al asigurarilor sociale de stat), cat si necesitatea reformarii sistemului de pensii, prin eliminarea inechitatilor din acest sistem.

        II. Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea art. 20 din Constitutie, raportat la art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea retine ca, potrivit art. 1 din Protocolul nr. 1 al Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, „Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale”. Notiunea „bun” utilizata de acest text are o semnificatie autonoma, putandu-se considera ca pensia este un bun care intra sub protectia acestui text.

        Avand in vedere insa cele doua componente ale pensiei de serviciu, precum si faptul ca a doua componenta, adica suplimentul din partea statului, se acorda numai in masura in care exista resursele financiare necesare, suprimarea pentru viitor a acestei componente, fara afectarea partii contributive, nu poate avea semnificatia unei exproprieri„.

        (Practic, asta este linia de argumentatie a ICCJ, cind vorbeste de paguba iminenta in pensia ca drept patrimonial. Cert este ca ICCJ insasi a atacat legea de recalculare a pensiilor speciale, utilizind EXACT aceleasi argumente ca cele ale militarilor, si CCR le-a dat cu flit judecatorilor de la ICCJ anul trecut).

        „Curtea Europeana a Drepturilor Omului, in hotararea pronuntata in Cauza Muller contra Austriei, 1972, a subliniat faptul ca, desi art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie garanteaza drepturile patrimoniale ale unei persoane care a contribuit la sistemul de asigurari sociale, „acest text nu poate fi interpretat in sensul ca acea persoana ar avea dreptul la o pensie intr-un anumit cuantum,/b>”.

        http://www.legestart.ro/Decizia-873-2010-referitoare-obiectia-neconstitutionalitate-dispozitiilor-Legii-stabilirea-unor-masuri-domeniul-pensiilor-(MzU2MDQz).htm

        Cetatean

        21/01/2011 at 9:49 pm

  27. Gamer

    in perioada patrulaterului rosu (guvernarea vacaroiu) a fost saracie destul de mare, doar s-a creat iluzia ca „se da cate ceva” la popolatie; mai bine s-a trait doar in primii doi dupa revolutie, dar dupa a fost naspa rau
    ma rog, asta arata cat de mare e forta lor de persuasiune, ti-o trag si dupa aia tot tu le multumesti

    razvan

    21/01/2011 at 9:26 pm

    • Paote tu ai resimtit saracia invocata
      Pana si hiper-inflatia de atunci le este draga conationalilor. Pt ca i-a facut „milionari”. Asculta-n jur cam cati „uomini” inca folosesc aceste unitati de masura pt hartiile semnate muguras-de valcea la peste 5 ani de la disparitia acestora. Au uitat pana si „planul cincinal”

      Gamer

      21/01/2011 at 9:38 pm

  28. Razvan, si nu doar in anii Vacaroiu, ci si in perioada Nastase a fost la fel. O rude de-a mea lucra la un magazin de stat, de fapt o societate de stat. A intrat pe miinile unuia din esalonul III local al PSD, un sofer ajuns patron de societati si finantator al partidului. Individul, nepricepindu-se, a vindut spatiile comerciale, unele le-a inchiriat, a miscorat salariile oamenilor in draci, i-a pus sa munceasca mult dupa program, le oprea din salariile mici pierderile comerciale care nu le erau imputabile lor si, pina la urma, a inchis toata societatea.

    Era in 2002-2003-2004, in vremea maritului Nastase. oamenii aia traiau greu de tot, si am cunoscut femei singure cu 3 copii date afara pentru ca au indraznit sa bea apa in timpul programului (era vinzatoare).

    Cetatean

    21/01/2011 at 9:34 pm

    • intre timp a luat amploare sectorul privat care, desi haituit din toate partile, a reusit sa dea de joburi oamenilor mai mult decat guvernul iubitor de oameni

      razvan

      21/01/2011 at 9:40 pm

  29. Dragilor 🙂
    In Romania post 1947 politica a fost mereu pe ciolan si sefie . Partidul unic gasea noi conducatori doar cind moartea lua cel vechi . 🙂
    Post 1989 , sistemul „original” era doar o rotatie a cadrelor si mentinerea „tatucului” , a anturajului la „butoane”. A venit Basescu care a mai incercat sa indrepte ceva din sistemul mafios si au sarit toti cu gura pe el . Basca criza asta si lipsa de finantare a partidelor . Vremuri grele fratilor . 🙂
    Uitati ca noi nu am fost prea invatati cu alternative bazate pe idealuri , morala si exemple concrete . Asa cum si masa romanilor gindeste dupa vechiul principiu : Ce ne dai ? Nu conteaza ca esti curva . 🙂
    Constructia unei constinte publice de care sa se teama puterea , cere timp . Vezi in vest citi ani au fost necesari si cite lupte dure la toate nivelurile . La noi timpul e si mai lung ca am pornit de la un nivel extrem de scazut . Plus ca am batut pasul pe loc pentru multi ani .
    Nu de alta dar sintem maestri a ne da in cap singuri cu caramida . Vezi ultimele scrisori adresate FBI de catre nebunul europarlamentar Vadim si ultima scrisoare adresata FMI de seful unui partid politic „de cartier” care sint doar fructul arogantei , inculturii, parvenismului si intereselor personale care bintuie arena politica mioritica din ultimii 21 de ani . Am scris . 🙂

    Ștefan A.

    21/01/2011 at 9:38 pm

  30. Oare scribul lui Tradiceanu cine este? „Nu am niciun motiv azi să nu-i acord încredere, de exemplu, lui Victor Ponta, care este preşedintele partidului, sau celorlalţi lideri importanţi, cum sunt Ion Iliescu sau Adrian Năstase, şi care sunt animaţi de profunde convingeri democratice….”
    http://www.mediafax.ro/politic/interviu-tariceanu-nu-impartasesc-atitudinile-lui-antonescu-alianta-cu-pc-nu-e-constructie-politica-790923

    mar

    21/01/2011 at 9:47 pm

  31. Mar, ti-am raspuns mai sus la problema pensiei ca drept patrimonial.

    Cetatean

    21/01/2011 at 9:50 pm

    • Multumesc.

      mar

      21/01/2011 at 9:57 pm

  32. Cetatean, asa e
    din nou au actionat ultra vires, au intrat in probleme de constitutionalitate, „uitand” ca ei au voie sa se ocupe doar de contencios administrativ
    raspunsul guvernului mi se pare corect

    razvan

    21/01/2011 at 9:53 pm

  33. Baieti, o data la doua saptamani, vineri seara ma duc sa beau si eu o bere cu expatii mei.

    Sunt curios ce cred ei despre ceea ce se intampla. Promit maine o postare de zile mari.

    Cine nu cunpoaste povestea expatilor cautati pe blog. Merita!

    Beau si pentru voi un Guinness (poate doua) 🙂

    Theophyle

    21/01/2011 at 10:01 pm

  34. Razvan, dupa pararea mea e groasa tare. Nu vreau sa ma avint prea tare, ca sunt cam obosit, si avind in vedere ca nu pot conta pe parerea mai competenta a lui Mister B, voi fi mai prudent.

    Insa totusi, trebuie sa remarc faptul ca ICCJ a profitat de faptul ca a ajuns la ei problema, dupa ce in situatia anterioara ei au fost flituiti de CCR oe exact aceleasi argumente.

    Fii atent ce sustinea ICCJ in problema pensiilor (Sandeii au facut sesizare de neconstitutionalitate in vara trecuta):

    „Cu Adresa nr. 100 din 15 iunie 2010, Inalta Curte de Casatie si Justitie a transmis Curtii Constitutionale sesizarea referitoare la neconstitutionalitatea dispozitiilor Legii privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor, adoptata in temeiul prevederilor art. 114 alin. (3) din Constitutie, in urma angajarii raspunderii Guvernului in fata Camerei Deputatilor si a Senatului, in sedinta comuna din data de 7 iunie 2010….

    Avand in vedere aceste considerente, autorul sesizarii sustine ca, in primul rand, legea criticata impune o restrangere cu caracter permanent a exercitiului dreptului la pensie, recalcularea pensiilor de serviciu operand fara vreo limitare temporara, asa cum rezulta din dispozitiile art. 3 si 12, fiind reglementata sub conditie suspensiva. Asadar, legea criticata nu numai ca nu consfinteste caracterul temporar al restrangerii exercitiului dreptului la pensie, ci stabileste explicit o pierdere cu caracter permanent a pensiei de serviciu si, prin urmare, nu are legitimitate constitutionala, in sensul considerentelor Deciziei Curtii Constitutionale nr. 1.414/2009….

    „5. Totodata, din perspectiva art. 1 din Protocolul nr. 1 si a jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului referitoare la aceste dispozitii, drepturile care decurg din contributiile in cadrul regimurilor de securitate sociala, cum este dreptul la pensie, constituie drepturi patrimoniale, care intra sub protectia art. 1 din Protocol„.

    Practic, ei au ridicat obiectia in fata CCR sustinind ca „pensia” e drept patrimonial si nu poate fi taiata.

    CCR le-a dat cu flit distingind intre pensia contributiva si partea suplimentara, si i-a trimis sa se plimbe pe juristii sandeilor.

    Acum aceeasi problema a ajuns la ICCJ si Sandeii de acolo isi freaca miinile: in sfirsit pot ei decreta ca pensia e un drept patrimonial si ca nu poate fi taiata. Sigur, ei nu o pot spune explicit si nu pot merge pe fata impotriva CCR, insa gasesc o chichita de procedura, ataca HG-ul si, la urma, nu se pot abtine si baga si chestia cu „paguba iminenta” care incalca un „drept patrinominial”.

    Insa tot trebuie sa vedem ca in aceasta decizie de azi a ICCJ e inscrisa dorinta de revansa impotriva CCR si a Guvernului.

    Cetatean

    21/01/2011 at 10:03 pm

    • Seara buna.
      Ma bag si eu in discutie.
      Nu pot aprecia (in sensul ca nu am competenta necesara) daca pensia de serviciu sau/si cea contributiva pot fi diminuate sau nu nominal. Atentie, vorbesc de nominalul lor.
      Dar judecatorii se joaca cu focul pe langa galeata de benzina.
      In afara de legile „de drept” exista si niste legi ale economiei – unde domnii judecatori nu prea au nimic de spus. Daca domnii tot se incapataneaza sa decreteze ca 2 + 2 = 5 uita ca in economie se poate intampla si asta, dar consecintele sunt dezastruaoase – inclusiv pentru pensiile si salariile lor. Rezultatul de mai sus se cheama inflatie si treptat domnii juzi vad ca se incapataneaza sa ajunga acolo. Asta e miza bataliei, nu faptul ca x are pensia/salariul in anumi cantum. As vrea pe urma sa vad cum se vor zbate domnii judecatori cand pachetul de cafea va costa cat salariile lor. Asta este galeata de benzina langa care judecatorii se chinuie sa tina aprinsa flacara „drepturilor castigate”.

      DanSu

      21/01/2011 at 11:21 pm

      • dane, iccj se joaca tare, cum bine ai remarcat, si asta e miza personala pentru ei, duoa deciZia ccr de anul trecut.

        Cetatean

        21/01/2011 at 11:30 pm

  35. inchei seara apoteotic, cu un cantecel interzis in canada progresista si liberala

    razvan

    21/01/2011 at 10:16 pm

    • 😆 Traiasca libertatea in Canada!

      Cetatean

      21/01/2011 at 10:18 pm

  36. Buna dimineata 🙂

    Postare noua 🙂

    Cine nu poate accesa direct noua postare este invitat sa o faca prin acest link direct!

    Theophyle

    22/01/2011 at 10:19 am

  37. Imi permit sa semnalez o scapare minora : lipseste un s din Massachusetts.

    Mircea Popescu

    23/01/2011 at 4:50 am

    • Salut Mircea, multumesc! – ultimul 🙂

      Theophyle

      23/01/2011 at 8:25 am

  38. […] Discursul Obama, pregatit de “scriitorul de discursuri” despre care am discutat in postarea care se ocupa de Jon Favreau, este o dovada clara ca exista tendinta de a se debarasa de pozitionarile “socialiste.” Unele […]


Comentariile sunt închise.