Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Moneda euro ca închisoare

Reprezentanţii statelor din zona euro s-au reunit in weekend, la Bruxelles, pentru a discuta ajutorul financiar necesar Irlandei. Irlanda este a doua tara amenintata de faliment, dupa Grecia si din nefericire si Portugalia, Spania sau Italia nu o duc prea bine. Asa cum am scris in articolul care defineste opiniile noastre despre Europa (O Europa altfel !):

Din punct de vedere economic, euro nu are viitor. O moneda impusa birocratic nu rezista pe o piata libera. Vedem aici, la acest nivel, cit de dependenta e UE de functionarea statelor interne : daca acestea nu respecta limita maxima de deficit de 3%, euro incepe sa cada.  UE nu poate decit sa aplice sanctiuni tarii care face deficit. Si? Ce se intimpla? Nimic. Euro este simbolul perfect al artificialitatii constructiei actuale maximaliste: o moneda creata de politicieni ca instrument pentru ca o Uniune minimala sa devina maximala. Euro insa, din cauza deficitelor nationale, a devenit intre timp  o capcana care ameninta sa ingroape proiectele politicienilor.

Am avut dreptate atunci (articolul a fost postat ca pagina permanenta sub titulatura Opiniile Politeiei – 23 mai 2010) si credem astazi ca ceea ce am scris atunci se indeplineste si se va indeplini in viitoarele luni.

Portughezii urmăresc tot mai îngrijoraţi stirile economice şi se tem că, după Irlanda, ar putea fi următorii pe lista ţărilor care vor fi inghititi de datoriile lor. Portugalia economiseşte. Bugetul s-a redus, impozitele au crescut, salariile s-au micşorat, rata şomajului e în creştere. În aceste condiţii, mulţi vor să emigreze cât mai departe de casă. Spania are somajul cel mai mare din Europa si rezevele monetare cele mai mici (per capita) din Uniunea Europeana. Italia este guvernata prost si datoria publica este aproape insuportabila.  Cu sau fara acronimul PIIGS, nu cred ca Europa mai poate suporta inca o tara falimentara dupa Irlanda.

Sunt sigur ca viitorul Romaniei este unul European si sunt si mai sigur ca apartenenta Romaniei la Uniunea Europeana a fost  un miracol si o mare oportunitate a poporului roman, poate cea mai mare din istoria lui. Din nefericire, astazi, Uniunea Europeana nu se prezinta prea bine din punct de vedere functional, administrativ,  politic si economic. Lucrurile au inceput sa degenereze intr-un fel aproape imposibil de anticipat.

Nu pot sa nu termin decat cu un citat din o revista a presei din ultimele zile:

“Europa arde de la Lisabona pînă la Dublin” – titrează alarmat El Pais din Madrid, în timp ce Die Welt se referă la marea depresie europeană, la iminenţa unei abandonări, de către anumite ţări, a zonei monetare comune,  consolîndu-şi cititorii cu observaţia că nu este pentru prima oară în istorie că o uniune monetară eşuează grandios. Uniunea monetară latină sau scandinavă, spaţiul monetar al coroanei – la care participaseră Ungaria, Austria şi Cehoslovacia – au sucombat la rîndul lor.

Morala păguboasei aventuri monetare, potrivit opiniei lui Gabriel Stein, un strateg financiar, autor al unui studiu despre istoria uniunilor monetare eşuate, citat în cuprinsul articolului, ar fi următoarea: “O uniune monetară lipsită de opţiunea unei ieşiri este condamnată la eşec”.

Giganticul scut de apărare a monedei euro, format la inceputul lui iunie a.c. si care a avut in “pusculita” 440 de miliarde de euro – ajutoare pentru partenerii aflaţi în dificultate s-a  dovedit insuficient si astazi partenerii Europeni au ajuns la concluzia ca trebuie majorat cu cel putin 30-40%. Sumbra duminica au avut acestia la Bruxelles.

Parerea mea este ca moneda euro a devenit o închisoare si a venit timpul ca cine trebuie sa se gandeasca – sa o faca serios pentru ca alternativele pot fi tragice!

Written by Theophyle

30/11/2010 la 2:08 pm

78 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Theophyle, daca tot ai citat din articilul din 23 mai, voi relua ce spuneam azi dimineata cind am aflat de propunerea Germaniei ca incepind cu 2013 investitorii privati sa suporte o parte a costurilor de „salvare” a unor state (adica sa accepte ca o parte din bonduri nu le vor fi rascumparate):

    „Trebuiau din 2008 avertizati toti “investorii”, oricare ar fi ei, de la fonduri suverane la banci germane ca nu va exista nici un bail-out pentru nimic. Ia sa vezi cum deveneau investitorii extrem de rationali ( si nu irationali, cum au tot amenintat), isi reevaluau frumos si realist portofoliul, investitiile neperformante si, transparent, anuntau ca au pierderi estimate de atit si atit. Daca toata lumea facea asa, nu era nevoie d einjectii masive de la state, pe banii contribuabililor, ca sa se preintimpine cu ipotetic faliment in lant.

    Asa, s-au bagat bani cu toptanul de la bugete, si tot acolo se va ajunge, ba chiar mai rau: falimentele vor fi si mai costisitoare, iar datoria publica si mai mare”.

    Imi mentin tezele din 23 mai si de azi dimineata: cind o firma, o banca sau un stat se indreapta spre faliment, il lasi sa se confrunte inexorabil cu spectrul falimentului. Firma, banca sau statul ca frina brusc, va vinde active, va reduce cheltuieli si va evita falimentul si atragerea altora in groapa.

    Insa cind pui pe altii sa plateasca (in numele „solidaritatii” europene), arunci in aer intreaga sandrama si, in disperare de cauza dai drumul la tiparnita. Iar cind dai drumul la tiparita sunt doua unrmari posibile: sau Germania se opune si opreste tiparnuta de la BCE sau Germania pleaca din zona euro si curg hirtii cu nemiluita pentru ca PIIGS sa plateasca voturile cumparate de politicieni de-a lungul timpului cu hirtii care nu mai valoreaza nimic.

    In aceste circumstante, Romania nu trebuie sa adere niciodata la moneda euro.

    Cetatean

    30/11/2010 at 2:23 pm

    • Ai dreptate Cetatean 🙂
      Din nefericirea oameni invata numai din necazuri si in nici un caz din bucurii 😦

      Theophyle

      30/11/2010 at 2:33 pm

    • subscriu ultimei propozitii , draga cetatene , este cel mai bun lucru pe care il poate face Romania in viitorii ani. Sper ca leu Romanesc sa redevina o moneda cu valoare cat mai acoperita in aur asa cum era in perioada interbelica( vezi rezervele in aur ale bancii nationale ) .Acest lucru incearca in aceste momente si Banca centrala a Poloniei . Pentru ca daca Romania isi va capitula in fata monedei Euro , macar sa o faca pe un ban bun , nu asa cum au renuntat la monedele nationale Irlanda , Portugalia , Slovacia , Spania etc. Tarile acestea au vazut in moneda euro un mijloc ieftin de „parvenire „-scuzati cuvantul – un mod facil de a intra in business class -ul lumii financiare , in loc sa ramana in economy class .Aceste tari care se confrunta cu probleme financiare , sunt cele care au fost asa zisii ” tigrii europei ” , poate va aduceti aminte de criza de prin 97 cu „tigrii asiei ” .

      slabu

      30/11/2010 at 11:48 pm

  2. Theophyle, personal consider ca se poate invata si din bucurii (economic vorbind). Cind ai bani in plus, stringe-i, nu se stie cind iti vor fi folositori. Pot sa iti spun ca am ciulit urechea in 2007 cind am auzit de inchiderea pozitiilor sub-prime a bancii franceze BNP Paris Bas, care s-a facut cu declararea unor piederi de citeva miliarde. Am stiut atunci ca banii pe care ii aveam in mina urmau sa devina pretiosi intr-o zi.

    Cetatean

    30/11/2010 at 2:40 pm

    • Pentru asta trebuie sa fi un om rational. Astazi nu se mai fabrica si nici nu se mai poarta 😦

      Theophyle

      30/11/2010 at 3:01 pm

  3. Nu prea inteleg ce bucurii au avut Grecii ,Spaniolii sau Italienii dupa intrarea in zona eur deoarece in momentul respectiv preturile de pe piata au crescut semnificativ.
    Daca pe vremea lirei in Italia cea mai ieftina placere era mincarea dupa trecerea la eur si au adus aminte ca nu e sanatos sa te scoli de la masa cu burta pluina.
    Imi aduc aminte de asemeneaa ca eram in Grecia pe la inceputul anilor 90 cind respectiva tara trecea pentru a nu stiu cita oara printr o criza.Criza criza dar mincarea si bautura erau pe nimic.Frumoase vremuri.
    Nu inteleg nici acum de ce s a optat pentru solutia eur cind de mult se discuta de un cos valutar cu paritati stabile .
    Uite la China.Yenul traieste in concubinaj cu dolarul si China o duce bine ,iar lanevoie pot usor sa se desparta ca nu s au luat cu acte.

    tucu

    30/11/2010 at 3:04 pm

    • Salut tucu 🙂
      Euro a fost o prostie care cauzeaza mari problemea astazi. O moneda trebuie sa reflecte situatia economica aunui stat. Sa vi sa echivalezi economia Germaniei cu cea a Greciei este o aberatie. parerea mea.

      Theophyle

      30/11/2010 at 3:08 pm

      • Salut Theophyle,
        Chibitez si eu de pe margine si creed ca motorul creerii monedei unice a fost concurarea dolarului.
        De prin anii 70 ( daca nu gresesc) de cind dolarul a devenit moneda universala de referinta si mai mult a devenit marfa-una din cele mai vindute marfurui-motoarele europei nu au mai dormit linistite (in afara de englezi care de ai dracului fac opinie separata) si au reusit sa arunce pe piata o copie a dolarului uitind ca desi numarul de suflete e aproape egal,piata de consum nord americana este de citeva ori mai mare decit cea europeana.
        Tonul din nefericire in lumea asta concurentiala si a supraproductiei il da cel care cumpara si nu cel care vinde.
        Sa vedem daca China va invata chestia asta.

        tucu

        30/11/2010 at 3:21 pm

      • O moneda comuna nu inseamna o „echivalare” intre economii. Desi moneda e comuna dobanzile, salariile, preturile nu sunt identice. Mecanismul de diferentiere lucreaza la nivel de productivitate a muncii si implicit a salariilor nu la nivel de moneda. Nu trebuie sa uitam ca pana prin anii 30 functiona mecanismul de convertibilitate in aur a monedelor, macanism care reprezenta in fapt tot o uniune monetara. Renuntarea la etalonul aur a produs crize economice majore datorita „banilor virtuali” subiect pe care nu o sa il dezvolt aici. O iesire a unei tari din zona EURO la moentul actual inseamna transformarea ei intr-o tinta sigura pentru speculatii pe moneda (vezi miercurea neagra UK 1992)

        zaPaco

        30/11/2010 at 4:46 pm

  4. Citisem ieri un articol care mi-a dat de gandit:
    http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704700204575642270168946834.html?mod=WSJ_hp_us_mostpop_read

    i-am dat atentie doar cand am citit astazi in Der Spiegel :”Milliardenhilfen-
    Finanzexperte sieht Euro-Zone auf dem Weg zur Transferunion ”
    unde se spune,in urma intalnirii de duminica:UE devine o uniune de transfer,riscurile fiind pasate de la o tara la alta,iar tarile Uniunii trebuiesc controlate mai drastic.

    ela

    30/11/2010 at 3:16 pm

    • nu am scris articolul airea. Stiu destul de bine ce s-a intamplat duminica la Bruxelles 😦

      Theophyle

      30/11/2010 at 3:34 pm

  5. interesant articol

    sof

    30/11/2010 at 3:17 pm

    • multumesc 🙂

      Theophyle

      30/11/2010 at 3:34 pm

  6. Salutare,
    Scuze pentru offtopic, se potrivea mai curand la articolul precedent, dar nu stiu cine ar mai fi citit acolo. Uite, apropos de grasul ala care trebuie restructurat:

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-8084675-gheorghe-gherghina-ministerul-finantelor-nu-mai-este-nevoie-disponibilizari-sistemul-bugetar.htm

    KingSnake

    30/11/2010 at 3:21 pm

    • Astia nu au inteles nimic! Parca ar fi o tara de contabili!

      ela

      30/11/2010 at 3:25 pm

      • Singurul lucru care conteaza e nenorocitul ala de deficit. Iese ? Bine, nu conteaza cum ! Ce arierate, ce organizare eficienta, ce eliminarea birocratiei, ce legea salarizarii unice ? E prea multa munca sa faci toate astea, hai sa le mai amanam putin, poate le aplica altii.

        KingSnake

        30/11/2010 at 3:27 pm

        • KS, salut 🙂
          dupa cum vezi, eu ma ocup de ei cat mai putin posibil. Sunt imbecili majoritatea lor, indiferent de partidul de apartenenta. Vom iesi la liman ca deobicei cu mult noroc, ei trebuie numai sa nu mai faca nimic!

          Theophyle

          30/11/2010 at 3:36 pm

          • Daca „ei” nu fac nimic, intr-adevar vom iesi la liman, insa intr-un orizont de timp foarte indepartat.
            Fara nici o exceptie, NU exista nici un politician care sa aiba minim de profesionalism in ceea ce priveste legiferarea sau executia. Calitatea profesionala a politicienilor actuali este mult chiar sub nivelul calitativ al conducatorilor comunisti (si aici chiar pot sa va dau exemple punctuale de ministri comunisti de o calitate profesionala exceptionala, alaturi de care nu puteti sa asezati nici un ministru post-decembrist)

            zaPaco

            30/11/2010 at 4:12 pm

          • 😆

            gabriel

            30/11/2010 at 4:58 pm

        • Daca ar fi avut curaj sa vada adevarul in fata,ar fi angajat (pe fonduri europene) o firma de audit pe cheltuieli bugetare in vederea reproiectarii sistemului bugetar.Ar fi rezultat atat o structura de personal optima,cat si gaurile pe unde se scurg banii.
          Dar,din pacate,nu exista vointa politica,nici sange in vine.

          ela

          30/11/2010 at 3:39 pm

  7. Ziua buna Theophyle all 🙂
    Eu nu prea cred ca eur se va sparge.Dimpotriva,cred ca vor face eforturi sa-l mentina,vor pune tiparnitza in functiune si vor obliga intr-o forma poate chiar dura(cu costuri sociale periculoase) reducerea drastica a deficitelor.Cred ca asta va fi urmatoarea etapa.Dincolo de asta cred ca le este si frica sa gandeasca(un fel de optiune zero)
    Ramane de vazut.Un euro ca inchisoare(inspirat titlu Theophyle 😉 ) sa dea gratzieri tocmai unora care sunt indisciplinatzi,iar alora de dincoace de zabrele sa le reduca portia de mancare desi au fost mai cumintzi,ar putea fi o ipoteza ulterioara.Habar n-am.
    Referitor la concediul maternal,cred ca este un „wag the dog” in spatele caruia sa se concentreze pana la sfarsitul anului pe chestiunile importante.E un subiect tare sensibil care antreneaza emotional fomeile si-n rezonantza cu ele si masculii.De tziganci nu mai vorbesc,ca-s ingrozit nu de cat puiaza cat de ce perspectiva da propriilor prunci.Daca-i altcumva(economic e o aiureala,politic o greseala) atunci sunt fraieri.
    Legea ar trebui sa fie simpla.^ luni concediu maternal platit functie de contributzii,apoi gradual scazut pana la un termen (sa zicem doi ani) in care mama poate fi stimulata,tot gradual(la inceput mai mult,apoi tot mai putin),sa se intoarca la serviciu.
    Imbecilitatea politicienilor care in astia 20 de ani au distrus cresele,trebuia ,normal,sa-si faca efectele.E o zona sensibila,mai ales ca-i vorba de viitorul demografic,pe care ar trebui sa ne cam bazam.

    mircea

    30/11/2010 at 3:44 pm

  8. Nu cred in viziunea ta despre EURO.
    Strict la nivel economic, o piata comuna are nevoie de o moneda unica pentru a functiona coerent si liber.
    Problema deficitelor e una strict politica si in aceasta zona trebuie corectat mecanismul de control al acestora. EURO e doar o victima colaterala a politicii.
    Eu cred cu toata taria ca „bail out”-urile pentru banci nu trebuiau sa fie acordate, iar mecanismul simplu si eficient al falimentului trebuia lasat sa curete gunoaiele sistemului.

    zaPaco

    30/11/2010 at 3:47 pm

    • sunt de aceeaşi părere

      gabriel

      30/11/2010 at 5:40 pm

  9. Nici eu nu cred ca euro se va sparge. Cu toate eforturile de acum, sunt inca prea multe avantaje in joc pe termen lung, incat sa merite tarat afara din prapastie. Poate in conditiile in care SUA si dolarul ar fi fost intr-o situatie mai buna disparitia euro s-ar fi intamplat si chiar rapid, in mod natural, dar asa, tuturor le e mai frica de necunoscut decat de raul cunoscut, pentru ca nu exista nicio parama de siguranta dincolo de euro.

    KingSnake

    30/11/2010 at 3:51 pm

  10. deocamdata ce se intimpla e mai degraba o „ingradire a latului”,se va putea iesi din ce in ce mai greu din zona euro;
    germania plateste si place,nu place,constitutional,neconstitutional bugetele nationale vor fi controlate;
    ca birocrati,ca nebirocrati ,bce va face politica monetara iar comisia(sau un alt comitet) va verifica bugetele;
    ce alternativa este acum la iesirea din zona euro,sa zicem pentru grecia sau irlanda?zero
    ce alternativa are portugalia? zero
    ce alternativa are spania? nu are
    italia: lira italiana in citiva ani ;cu ce rezulatat: s-au dublat preturile cand au trecut la euro se vor mai dubla odata cand se vor intoarce la lira si in 5 ani vor fi unde erau cand erau in zona euro,insa singuri

    intamplator

    30/11/2010 at 4:14 pm

  11. Buna ziua
    Problemele Europei au inceput cu respingerea Contitutiei de catre unele tari (daca tin minte tot Irlanda a fost cap de lista). Intr-o structura de genul UE nu poti sa ai numai beneficii si sa faci ce te taie capul din punct de vedere fiscal.
    Este nevoie ca BCE sau comisia europeana sa stabileasca o politica financiara comuna si toate statele membre sa o aplice fie ca le place sau nu. Cat despre caderea euro eu nu cred ca se va intampla. Nemtii o vor mentine si numai din orgoliu.

    DMZ

    30/11/2010 at 4:28 pm

    • au inceput-o deja;
      deciziile curtii constitutionale germane de care se face citire sunt valabile pentru germania;
      celelalte CC,ca si anoastra cum bate vintul
      germania ,olanda tarile nordice isi vor impune punctele de vedere in politica fiscala si place nu place vor „pune saua „pe ceilalti

      intamplator

      30/11/2010 at 4:38 pm

  12. Am un singur raspuns pentru toti care sunt pentru sau contra disparitiei acestei monede. Trecutul.

    Din punct de vedere istoric in ultimele doua secole, orice moneda supra statala a esuat si ma citez mai sus cu exemple

    Uniunea monetară latină sau scandinavă, spaţiul monetar al coroanei – la care participaseră Ungaria, Austria şi Cehoslovacia – au sucombat la rîndul lor.

    Theophyle

    30/11/2010 at 5:07 pm

    • Cauza esecului a fost politica NU economica. Observatia ta referitoare la istorie e pertinenta insa gresesti la identificarea cauzei: „O moneda impusa birocratic nu rezista pe o piata libera.”

      zaPaco

      30/11/2010 at 5:37 pm

      • de acord, şi aici

        gabriel

        30/11/2010 at 5:43 pm

        • Si pe tine din motivul de mai jos 🙂

          Theophyle

          30/11/2010 at 5:46 pm

          • 🙂

            gabriel

            30/11/2010 at 6:01 pm

      • te contrazic zaPaco 🙂
        Cauza a fost pur economica:

        1. discrepantele intre economii au fost reglate prin legislatie imposibila de impus (vezi procentele deficitelor)
        2. Datele care au fost transmise la BCE au fost mincinoase ani de zile (vezi grecia si partial italia)
        3. Nu a existat o curte de conturi Europeana care sa controleze statele membre.
        4. Euro este sintetic si nu reflecta performantele economiilor respective, deci cursul euro poate fi manipulat (si a fost) de orice stat in parte.

        Theophyle

        30/11/2010 at 5:45 pm

        • păi, dragp Theophyle, nu faci decît să confirmi: că intervenţia politicului a dus/poate duce la prăbuşirea monedei.

          gabriel

          30/11/2010 at 5:49 pm

          • Interventia politicului a dus la prabusirea unei monede politice.

            Au tras de euro ca de elastic (o rata a dobinzii de referinta valabila si pentru Grecia si pentru Germania, in conditiile in care germanii s-au dezvoltat iar grecii au petrecut), pina a inceput sa se rupa.

            Cetatean

            30/11/2010 at 5:55 pm

          • da gabi, dar totul a inceput de la lipsa de performanta economica pe care politicul a ascuns-o!

            Theophyle

            30/11/2010 at 5:59 pm

            • corect

              gabriel

              30/11/2010 at 6:02 pm

            • Pentru ca o moneda fiduciara creeaza iluzia bunastarii. Ce usor este sa cumperi de toate, cind banii tipariti usor curg in toate partile! Iar cind oamenii au de toate, si economia duduie, alegerile nu mai sunt o problema, din Grecia pina in Germania. Evident, diferenta e de grad, insa problema structurala e aceeasi: euro a creeat pe un intreg continent iluzia bogatiei, pentru ca unele state si-au exportat inflatia si deficitul in alte state, care se bucurau ca le vin „investitori”!

              Cetatean

              30/11/2010 at 6:04 pm

      • zaPaco, mentinem ,atit eu cit si Theophyle, teza ca „o moneda impusa birocratic nu rezista pe o piata libera” pentru urmatoarele considerente:

        – moneda e o marfa care se vinde si se cumpara. Valoarea unei monede este data atit de raportul ei cu alte monede, cit si de ce bunuri finite cumpara.

        – moneda fiduciara nu functioneaza ca marfa supusa in intregime pietei. Emisiune de moneda nefiind in mina pietei, ci a statelor sau a comunitatilor de state, acestea pot influenta valoarea marfii marind sau micsorind pe considerente politice masa de moneda.

        – in conditiile in care calculele rationale ale actorilor economici sunt date prea des peste cap de deciziile politice ale emitentului de moneda de a mari dibinda de referinta sau de a injecta lichiditati in piata, moneda incepe sa fie ceruta mai putin.

        – o moneda care este ceruta mai putin si care foloseste tot mai putin pentru cumpararea de bunuri finite isi pierde treptat valoarea, pentru ca valoarea ei se sprijina eminamente pe faptul de a fi ceruta si de a fi vinduta.

        – actorii rationali nu se inghesuie sa foloseasca o moneda care nu le poate garanta ca ei de fapt nu pierd prin folosirea ei.

        – pentru ca euro sa supravietuiasca, emitentul de moneda trebuie de fapt sa nu decida, birocratic, care este dobinda de referinta si unde mai baga injectii de lichiditate. La rigoare, emitentul ar trebui sa nu decida politic. Or euro este o moneda politica care nu asigura pe termen lung predictibilitate economica, intrucit BCE si statele membre o pot manipula cum vor.

        Cetatean

        30/11/2010 at 5:47 pm

        • Pentru a vedea cum manipuleaza statele euro tratatele care le interzic formal sa tipareasca euro, trimit la ultima parte a analizei din articolul-ancora:

          https://theophylepoliteia.wordpress.com/opiniile-%E2%80%9Cpoliteia%E2%80%9D/o-europa-altfel/

          Ultima parte: „Cum se poate incalca un tratat cu scopul pios de a-l mentine in viata. Cind litera Tratatelor lupta impotriva spiritului, si spiritul impotriva bunului simt”.

          Am explicat acolo cum se poate incalca un tratat doar cu scopul de a salva o moneda.

          Cetatean

          30/11/2010 at 5:52 pm

        • Cetatean, faci mai sus niste afirmatii corecte insa care nu iti sustin ideea:
          – daca o moneda e o marfa sau nu ….. putem discuta in contradictoriu ani si tot nu am ajunge la o concluzie
          – in toate sistemele monetare moderne masa monetara si dobanda de referinta sunt stabilite politic. Asta se intampla de la renuntarea la etalonul aur
          – o multitudine de monede intr-o piata unica nu asigura in nici un caz predictibilitate economica si nu avantajeaza un „actor rational”

          Pot sa iti dau multe exemple concrete despre cum ma afecteaza pe mine, un „actor rational” oarecum, faptul ca trebuie sa schimb LEI in EUR si invers.

          zaPaco

          02/12/2010 at 9:27 am

  13. Mai poate fi furnizat un raspuns concurent celui dat de Theophyle: relatia intre moneda si vot.

    Atunci cind popoarele Europei se vor prinde ca orice ar decide politicienii alesi la nivel national prin vot direct nu conteaza intrucit cei alesi sunt de fapt obligati sa se conformeze deciziilor unor birocrati bruxelezi sau de la BCE (care nu sunt alesi prin vot direct, ci in sistem de casta), atunci oamenii vor realiza si ca moneda euro videaza votul de orice putere si rupe legatura de reprezentativitate intre alegator si politicianul national, intrucit politicianul trebuie sa aplice in tara deciziile unora fara de tara.

    Intre iluzoria prosperitate a unei monede comune si libertate, popoarele sfirsesc prin a alege introtdeauna libertatea, cind realizeaza ca moneda de fapt le submineaza si libertatea si le aduce si saracia.

    Cetatean

    30/11/2010 at 5:18 pm

  14. Legat de o posibila disparitie a euro.
    Ar putea cineva explica in cateva cuvinte cum s-ar putea produce, ca mie unu mi se pare imposibil ( da’ nici nu ma pricep la domeniul financiar ).

    Adica nemtii trec la marca, francezii la franc, shiot ata. Dar restul ? State non-euro care au rezerve in aceasa moneda, fonduri de investitii, firme care au imprumuturi, banci cu credite si debinte, si ultimii, populatia cu depozite toti de peste tot globul. Ce vor primi/ce vor plati in schimb ? Si cred ca vorbim de trilioane. Sau zeci de trilioane. Am inteles ca au mai fost in trecut incercari nereusite de uniuni monetare. Dar presupun ca atunci fiecare moneda avea acoperire in aur si astfel renuntarea la ea cred ca era un proces destul de clar si mult mai usor.

    underscore

    30/11/2010 at 5:22 pm

  15. Underscore, disparitia euro poate avea mai multe scenarii:

    – ies din zona euro tarile cu datorii si isi reintroduc monedele. Creditorii accepta fortat reesalonarea datoriilor facute in euro, sub amenintarea ca altfel nu vor primi nimic.

    – Germania iese ea din euro, daca nu reuseste sa obtina controlul BCE si BCE incape in miinile unora care vor sa tipareasca moneda. Euro ramine o hirtie care leaga doar economiile indatorate, pentru ca odata cu iesirea Germaniei, ies si statele mari si puternice.

    Cetatean

    30/11/2010 at 5:27 pm

  16. Germania si euro:

    http://www.tvr.ro/articol.php?id=89589

    Reamintesc ca UE nu poate impune nimic Germaniei si ca daca poporul german decide prin vot reintoarcerea la marca, UE nu are ce face, intrucit CC germana a obligat Parlamentul sa nu isi delege toate competentele spre UE.

    Cetatean

    30/11/2010 at 5:30 pm

  17. Ce se intimpla cind o tara renunta la euro: Grecia, de exemplu:

    http://businessday.ro/04/2010/ce-se-intampla-daca-grecia-renunta-la-euro/

    Cetatean

    30/11/2010 at 5:33 pm

  18. S-au gandit si altii la parasirea monedei euro.
    Am dat cautare ,si sunt 11 pagini de trimiteri
    http://www.nytimes.com/2010/11/30/business/global/30inside.html

    ela

    30/11/2010 at 5:35 pm

  19. @Cetatean
    Mersi pt raspunsuri.

    A doua varianta nu mi se pare acceptabila, cred ca ar insemna distrugerea sistemului bancar, fix ce au incercat toti sa evite clamand ca ar insemna risc sistemic. Nu cred ca ar supravietui unui anunt din partea germaniei, frantei, olandei, finlandei ca renunta la euro, toti vor vrea sa scape de hartiile din dotare.
    Bancile germane ar supravietui daca euro devine doar hartia care leaga datornicii, avand in vedere expunerile uriase pe care le au in acele zone ?

    Prima poate fi o solutie. Adica sa iasa din euro cei cu probleme. Poate consecintele ar fi suportabile pt economiile puternice. Creditorii sa accepte ca au investit aiurea si deci si o parte din pierderi pe langa re-esalonari.

    underscore

    30/11/2010 at 5:49 pm

    • Underscore, riscul sistemic in conditiile in care moneda e moneda-datorie si bancile lucreaza numai cu 8-10% cash si restul bani virtuali, acest risc sistemic nu poate fi eliminat ci doar aminat. Insa vine o vreme cind nici o aminare nu mai e posibila.

      Probabil ca mai degraba vor iesi statele slabe din euro, insa nu se stie. In Germania exista o nostalgie nedisimulata dupa marca.

      Cetatean

      30/11/2010 at 5:57 pm

      • daca nu ma insel ultimul songaj arata in germania o sustinere cam de 60 pct pentru euro

        intamplator

        30/11/2010 at 6:05 pm

        • Intreaba orice german cum i se mai spune popular monedei euro: „teuro” (de la „teuer” = scump, intrucit introducerea euro a fost insotita de inflatie si nimeni nu e mai sensibil la inflatie decit sunt nemtii).

          http://econpapers.repec.org/paper/fridqewps/wp0005.htm

          Cetatean

          30/11/2010 at 6:09 pm

          • „During that period, the average perceived inflation was approximately 4 times higher than the official inflation rate.”

            este concluzia studiului la care m-a dus link-ul Dvs,
            deci nu a fost inflatie,a fost perceputa de public

            intamplator

            30/11/2010 at 6:19 pm

  20. sa presupunem ca germania decide sa iasa din zona euro si trece la marca:
    – nu se poate face peste noapte,nici macar in saptamini e nevoie de multe luni
    in timpul asta pietele financiare nu dorm si vor ataca euro atit de rau ca eventualele beneficii ale renuntarii la euro pentru germania vor fi anulate de pierderile acumulate;
    solutia sa nu fie distrusa noua marca ar fi schimbarea unei sume fixe de euro-stabilizare;nu se poate asa ceva…
    cei slabi: trebuie sa fie inconstienti sa iasa;pai ce vor face?
    in viitorul mediu nu pare viabila decit o solutie: mentinerea euro
    valoarea eur fata de alte monede:
    la lansare a fost 1 eur=1,15 usd
    prin 2002-2003: 1 eur=0,85 usd

    am uitat asta toti acum se uita ca scade euro sub 1.3 usd;care-i problema euro,e problema usd

    intamplator

    30/11/2010 at 6:03 pm

  21. Trecerea de la o moneda la alta se face, evident, fixindu-se arbitrar o rata de schimb, asa cum a fost cu trecerea de la monedele nationale la euro. Evident, piata reactioneaza agresiv daca rata e „incorecta”, adica daca nu corespunde estimarilor actorilor independenti; dar daca rata e relativ apropiata de estimarile actorilor, piata nu reactioneaza agresiv.

    Cetatean

    30/11/2010 at 6:07 pm

    • remember soros&british pound-1992
      si a fost un singur speculator si nu exista IT ul si programele de azi pe care le ruleaza institutiile financiare
      +
      ce e „relativ apropiata de estimarile actorilor”;
      „actorii”astia o manipuleaza si pe mama lor pentru profit

      intamplator

      30/11/2010 at 6:15 pm

  22. „Era obiceiul ca noii prefecţi să fie prezentaţi regelui care se întreţinea cu fiecare în parte, supunîndu-i unui adevărat examen. Prefecţii, mai toţi mari proprietari, deziluzionaseră pe regele Carol prin absenţa acelei rîvne de creaţie şi deziluzia a împărtăşit-o primului ministru. Lascăr Catargiu s-a mulţumit să răspundă: Aiştea sunt, Măria Ta, de unde să aduc alţii, de la Viena?”

    gabriel

    30/11/2010 at 6:18 pm

    • e de unde…
      de la plescoi
      (sper ca acceptati o sarja amicala)

      intamplator

      30/11/2010 at 6:20 pm

      • ce crezi, că pleşcoi e diferit de băicoi?

        gabriel

        30/11/2010 at 6:22 pm

        • touche

          intamplator

          30/11/2010 at 6:27 pm

  23. Un astfel de scenariu mi se pare a fi unul ratzional,obiectiv fundamentat(avand si precedentul istoric)
    Politic insa nu crd ca va fi acceptat.Totusi beneficiile euro cred ca vor cantari mai mult decat pierderile,indiferent de termen(probabil la nivel de generatie)
    Noi pietze si materie prima sunt ceea ce are nevoie ue ca sa reziste eur,prin locomotivele sale(nemtii in primul rand)
    Tzarile exportatoare de materie prima in UE(cele dinafara ue) pot fi „obligate” sa cumpere eur pentru a avea acces la tehnologie inalta(importand astfel inflatzie din zona eu).Reciproca ar fi valabila cred ,doar in anumite conditzii(jocul rusiei de ex.)

    mircea

    30/11/2010 at 6:26 pm

  24. Stiti ce senzatie am? Ca politicienii nostri fac sau nu ceva doar daca altii le-o cer. Anul trecut, pentru FMI;acum poate poate pentru accederea la Euro s-ar fi apucat de reformat justitia. Nu am auzit prea multi spunand ca o fac pentru ca ar face ceva pentru un bine comun.

    ela

    30/11/2010 at 6:29 pm

    • Buna Ela 🙂 Senzatie ? 🙂 As zice ca parca ar fi certitudine.Se pare ca noi boborul contam „nula” in a pune presiune pe ei.(si adevarul,cred eu,dupa cum arata tzarisoara noastra pana in cele mai „adanci” profunzimi nu prea putem pune presiune)
      Iar ce s-a facut (la degetul mustrator internatzional)le-a marit doar perspectivele de beneficii(hai ca-s rau 😆 ) noi suntem colaterali.

      mircea

      30/11/2010 at 6:55 pm

  25. nu iau apararea justitiei,dar nu cred ca ajuta justitia ca o persoana publica sa-si exprime frustarile in piata publica cind pierde un proces
    (sunt de acord ca ovasilescu e zero barat comparat cu eudrea)
    http://www.romanialibera.ro/actualitate/politica/udrea-practica-judiciara-actuala-arata-ca-judecatorii-nu-dau-doi-bani-pe-onoare-si-demnitate-207935.html

    intamplator

    30/11/2010 at 6:30 pm

    • Iarta-ma,ai o fixatie cu d-na Udrea?

      ela

      30/11/2010 at 6:41 pm

  26. Seara buna posesori de euro , dulai , leuti si alte monede conlocuitoare ! 🙂
    Toti ne asigura ca situatia e sub control , nu sint probleme grave in joc si ca doar speculatia sapaceste petrecerea planetara . 😦
    Si pe Titanic fanfara a cintat pina la ultimul moment !

    Ștefan A.

    30/11/2010 at 6:41 pm

    • zapaceste nu sapaceste !
      Emotionat de protestele studentesti din Italia !
      Centrul Roma a fost efectiv sub asediu cu lupte intre studenti si politie . Asaltul la parlament a fost respins cu sute de bastoane de cauciuc . La fel si in marele orase .
      Se impute treaba .

      Ștefan A.

      30/11/2010 at 6:45 pm

      • E bun si sapaceste 😆 ca prea le sapa la temelie pana ne-om imburda cu totzii 😆

        Salute Stefan 🙂

        mircea

        30/11/2010 at 6:52 pm

        • Salut ! 🙂

          Ștefan A.

          30/11/2010 at 7:25 pm

  27. Va atrag atentia sa cititi e declara domnul Isarescu legat la atragerea fondurilor UE . Si sa remarcati ca in 2010 cifra atrasa va vi mai mica ca in 2009 .

    http://economie.hotnews.ro/stiri-eurofonduri-8084955-mugur-isarescu-absorbtia-fondurilor-europene-acest-sub-nivelul-din-2009.htm

    Eficient acest guvern . La declaratii aiuristice , fara acoperire in fapte .

    Ștefan A.

    30/11/2010 at 7:21 pm

    • Din pacate ptr. noi ratam o mare sansa.Guvernul viseaza si nu intelege ca este o diferenta majora intre proiect contractat si proiect aflat la implementare.In acest moment mediul privat este blocat si speriat de lipsa de deschidere a bancilor comerciale in a acorda credite de investitii. Multi aplicanti au reziliat contractele datorita imposibilitatii accesarii unui credit de investitii ptr. a asigura cofinantarea.
      Fara o politica coerenta de sprijinire a mediului privat in cea ce priveste garantiile guvernamentale va fi un mare fiasco cheltuirea fondurilor postaderare.

      mar

      30/11/2010 at 7:37 pm

    • Din pacate asta e si greu se vrea altceva(faptic,nu declarativ)
      Sanatatea,in conditziile in care i s-a dublat procentul fatza de cativa ani mai devreme, inghite vreo 60% din buget dar nu se vede in domeniile care ard cum esi asta cu bolnavii astia.
      Inceputul de reforma(transferul unor spitale adm.locale) nu rezolva carentzele sistemului.Se sifoneaza bani,se pierd in tot felul de gauri negre,cu medicamentele,salarizare slaba.etc. melcul se deplaseaza mai repede decat reforma aici, si-n timpul asta se prapadesc copii nevinovatzi-infectati,cel mai probabil tot prin unitatile astea.Revoltator mai ales cand sistemul te imbolnaveste si tot el prin faptul ca nu te ajuta iti pune si crucea.
      Chiar am vazut azi ceva de genul ca o firma de catering practica un pretz cu cca.20% mai mult decat la ristorante,beneficiar nu stiu ce client de partid( o fi/n-o fi adevarat asta n-o mai stiu) plus alte n cazuri,ca peste tot si nimeni pedepsit.

      mircea

      30/11/2010 at 7:48 pm

      • In sistemul public de sanatate este necesar ca o singura institutie , agentie , oficiu , sa se ocupe de cumpararea medicamentelor necesare. Asa cum exista in tarile din vest . Nu poti sa oferi o „libertate” de cumparare la nivel judetean . Ajungi ca acelasi medicament sa fie cumparat in Cluj cu un pret si in Iasi cu altul . Si asta legat de medicamentele in care statul plateste 100 % din pret sau 50 % . Asa numitele compensate . Adevarul ca degeaba dai bani mai multi la sanatate daca nu exista o gestionare cu cap a acestora .
        Vezi cum au platit 2 miliarde de arierate si imediat au iesit alte 1,5 miliarde de platit . Se cheama haos total .

        Ștefan A.

        30/11/2010 at 8:06 pm

  28. Buna seara la tota lumea 🙂
    Postare noua 🙂

    Theophyle

    30/11/2010 at 8:08 pm

  29. Buna seara,
    In practica este imposibila renuntarea la moneda euro.

    Liviu Ungureanu

    30/11/2010 at 10:12 pm

  30. o ultima concluzie , stimati doamne si domni : asa cum zic americanii ” in god we trust ” la fel sa zicem si noi :” Binecuvanteaza Doamne Leul” ………………ca euro se duce la vale

    slabu

    01/12/2010 at 12:01 am


Comentariile sunt închise.