Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

O zi obişnuită – 29 Noiembrie “Moldova a ales spre răsărit”

Bună dimineata intr-o zi de luni, inceput de saptamana. Astazi vom avea la Bucuresti o minima termica de  4°C, si o maxima termica de  16°C, umiditate: 96%. Nori de altitudine, moderat, cateva averse. Curs valutar BNR valabil azi: 1 EURO = 4. 3137 RON (+0. 0141 RON); 1 USD = 3. 2581 RON (+0.0282 RON); 1 EURO =  1. 3240  USD; (-0.0072).

Bugetul pe 2011: Statul îşi propune o scădere drastică a cheltuielilor, cu 2,2% din PIB. România trebuie să ajusteze anul viitor deficitul bugetar la 4,4% din PIB, de la nivelul de 6,8% din PIB prognozat pentru acest an, iar guvernul a decis ca această ajustare să se facă în special pe seama reducerii drastice a cheltuielilor.

Planurile sunt foarte ambiţioase în ceea ce priveşte ajustarea cheltuielilor, care ar urma să se reducă cu circa 2,2% din PIB, de la 39,1% din PIB la 36,9% din PIB, în condiţiile în care ponderea veniturilor în PIB va urca doar de la 32,3% la 32,5% din PIB, deci cu 0,3%.Autorităţile vor încerca astfel să facă anul viitor ceea ce nu au reuşit să facă nici în 2009, nici în acest an, când s-a înregistrat o diminuare modică a cheltuielilor bugetare ca pondere în PIB. În 2009 ponderea cheltuielilor în PIB a fost de 39,4%, faţă de 37% din PIB în 2008, în timp ce pentru 2010 este estimată la 39,1%. Astfel, cheltuielile pentru 2011 sunt estimate la 200 mld. lei, sumă egală în valoare nominală cu estimarea pentru 2010 după rectificarea bugetului, în condiţiile care, iniţial, în bugetul pentru 2010 cheltuielile totale erau prognozate la 208 miliarde de lei, deci cu 8 miliarde de lei (aproape 2 miliarde de euro) mai mult. Ponderea în PIB scade pentru că PIB-ul este prognozat că va creşte la 544 de miliarde de lei, faţă de 512 miliarde de lei estimat pentru 2010. (Sursa:ZF)

Partidul Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM), condus de Vladimir Voronin, a obţinut, la alegerile parlamentare de duminică, 41,2% din voturile electoratului, după numărarea a 91,1% din voturi, potrivit datelor furnizate, luni, la ora 08.00, de Comisia Electorală Centrală (CEC). Partidul Dermocrat Liberal Moldova (PLDM) al premierului Vlad Filat a obţinut 28% din voturi, Partidul Democrat din Moldova (PDM), al cărui preşedinte este Marian Lupu,13,2%, Partidul Liberal (PL) al preşedintelui interimar Mihai Ghimpu 8,8%, în timp ce Alianţa Moldova Noastră (AMN), aflată acum în coaliţia de guvernare, a obţinut 2,1%.

Rezultatele de până acum nu au luat în calcul decât 60,8% dintre voturile exprimate de cetăţenii din municipiul Chişinău şi nu include nici rezultatele votului cetăţenilor moldoveni la cele 75 de secţii de votare din străinătate. Datele parţiale sunt în contradicţie cu sondajele la ieşirea de la urne prezentate de posturile de televiziune Publika TV şi Prime TV. Potrivit exit-poll-ului realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), la comanda Publika TV Chişinău, PLDM a obţinut 34,6%, PCRM 25,7%, PL 15,7%, PDM 15,1% iar AMN 3,1%. Mişcarea Acţiunea Europeană este creditată, potrivit exit-poll-ului IRES, cu 1,8 % de voturi, Partidul Social Democrat 0,7 % şi Partidul Popular Creştin Democrat 0,7%, iar celalalte formaţiuni politice au întrunit 2,5% din voturi.

Pe de altă parte, sondajul comandat de Prime TV şi realizat de CBS- Axa arată că PCRM a acumulat 33,8% din voturi, PLDM 32,2%, PL 10%, iar PD 14%.Prezenţa la urne la alegerile parlamentare de duminică a fost de 59,1%, potrivit datelor CEC. (Sursa:Agerpres)

Plenul Senatului va dezbate în şedinţa de luni proiectul legii educaţiei naţionale şi raportul de admitere cu amendamente întocmit de senatorii PSD şi PNL din Comisia pentru învăţământ, contestat însă de preşedintele acesteia, Mihail Hărdău (PDL), de grupul parlamentar pe care acesta îl reprezintă, precum şi de UDMR. Liderul grupului parlamentar al PDL, Cristian Rădulescu, a anunţat că luni intenţionează să solicite plenului Senatului retrimiterea proiectului la comisia de specialitate, întrucât raportul acesteia este ‘neregulamentar’, nefiind semnat de preşedintele comisiei. El a subliniat că această solicitare a fost înaintată şi marţea trecută Biroului Permanent, însă a fost respinsă, opoziţia având majoritate în forul de conducere al Senatului. De asemenea, preşedintele Comisiei pentru învăţământ din Senat, Mihail Hărdău, a spus că refuză să participe ‘la promovarea unei acţiuni politice care alterează principiile fundamentale ale legii educaţiei naţionale”. Şi liderul grupului parlamentar al UDMR din Senat, Andras Fekete, a anunţat că Uniunea Democrată Maghiară din România va face tot posibilul ca raportul privind legea educaţiei să fie respins de plen. Mai mult, preşedintele UDMR, Marko Bela, a susţinut că Mircea Geoană trebuie să fie demis din funcţia de preşedinte al Senatului, fiindcă a aprobat convocarea Comisiei pentru învăţământ din Senat, fără acordul preşedintelui acesteia şi fără cel al Biroului Permanent, pentru zilele de weekend, încălcând astfel Regulamentul Senatului.

Peste 1.000 de documente publicate de Wikileaks conţin referiri la România. Din documentele provenite de la ambasada Statelor Unite la Bucureşti, 38 sunt clasate drept secrete („secret”), în timp ce 368 sunt publice („unclassified”), iar 424 sunt confidenţiale („confidential”). Site-ul Wikileaks a început duminică să publice 251.287 de documente trimise de diplomaţi americani la Washington, conţinând schimburi de informaţii confidenţiale sau secrete între 274 de ambasade, consulate sau misiuni diplomatice din întreaga lume şi Departamentul de Stat american. Telegramele vizează perioada 28 decembrie 1966 – 28 februarie 2010. Dintre acestea, doar 15.652 de telegrame sunt clasate ca „secrete”.  Ţara la care s-au făcut cele mai multe referiri este Irakul (15.365), cele mai multe telegrame au fost trimise de la Ankara, capitala Turciei (7.918), iar de la biroul Secretarului de Stat au fost trimise 8.017 de documente, potrivit site-ului de informaţii. (Sursa:Mediafax)

Va urez o zi buna!

Written by Theophyle

29/11/2010 la 9:19 am

88 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. şi ce spune americanii despre Romînia în corespondenţa lor secretă/confidenţială?

    gabriel

    29/11/2010 at 9:39 am

    • Salut Gabi 🙂
      Am sa-ti povestesc la pranz

      Theophyle

      29/11/2010 at 9:46 am

    • @ela salut! ,
      nu vad cum aritmetic. Cum se spune insa, speranta moare ultima 😦

      Theophyle

      29/11/2010 at 9:48 am

  2. Neata.
    Ca sa fiu carcotas de dimineata, nu pricep ceva.
    PIB-ul creste cu 544-512 = 32 miliarde lei raportat la 512mld in 2010 ?
    Asta inseamna 6%.
    Parca previziunile optimiste erau de 1.5%

    underscore

    29/11/2010 at 9:44 am

    • underscore, salut 🙂
      Astea ne-au povestit baietii de la Ziarul Financiar, responsabilitatea lor 😉

      Theophyle

      29/11/2010 at 9:47 am

    • bugetul e facut din virful..pixului;
      e formal,uitati-va la unde prognozeaza cresteri,cel mai mult la TVA,venituri nefiscale;
      cresterile sunt majorate liniar, cam 5-5,7 pct
      n-am idee cum se face bigetul de stat dar daca sunt respectate principiile generale ale unui buget obisnuit,sata de stat pe 2011 se vede ca e formal

      intamplator

      29/11/2010 at 11:12 am

  3. @ Theophyle: With all due respect, sir, cred ca fraza „Statul îşi propune o scădere drastică a cheltuielilor, cu 2,2% din PIB. […] guvernul a decis ca această ajustare să se facă în special pe seama reducerii drastice a cheltuielilor.” este misleading.

    Daca ne uitam pe cifre, pur si simplu isi propune sa cheltuiasca la anul tot atit cit a cheltuit si anul asta (200 miliarde lei). Diferenta apare in faptul ca isi propune sa colecteze mai mult (177 in 2011, fata de 165 in 2010).

    Deci fraza corecta este nu sa reduca DRASTIC, ci „sa cheltuiasca tot atit, dar sa produca un pic mai mult”.

    The devil is in details, especially when these bloody details are perpertrated by our most professional and courteous mass media. Them bloody buggers :/

    Singura posibila scadere ar fi in privinta devalorizarii monezii nationale fata de valutele forte (dolar sau euro). Acolo ar putea sa apara scaderi, dar usoare.

    Ca sa nu mai vorbim de asocierea atributului catastrofic DRASTIC cu procentul de 2.2%. Ziaristii astia habar n-au de dimensiuni, numere si procente. Cred ca daca ii punem sa-si masoare cocoshelul de putzulica, vor raporta ca este dezastruos de drastic de imensa, la cei 2,4 litri. Ba nu, pardon: amperi.

    :blink: 😉

    Turambar

    29/11/2010 at 9:57 am

    • Salut sensei 🙂
      eu am citat acesti corifei ai presei mioritice si mi-am trimis si cititorii cu linkul la sursa.

      In al doilea rand te felicit ca nu te-ai bagat in Moldova despre care am spus inaintea exitpolurilor:

      https://theophylepoliteia.wordpress.com/2010/11/28/coreea-un-studiu-de-caz-sudul/#comment-107867
      din nefericire am avut dreptate 😦

      Theophyle

      29/11/2010 at 10:03 am

      • Da, si eu ma felicit cu trei guri si patru creere ca nu m-am dus acolo. It would have been nasty and dirty and mischievous. Bine naibii c-am stat pe fundul nostru aici in Romanica cea predictibila si pufoasa

        😉 :friends:

        Turambar

        29/11/2010 at 10:17 am

  4. de ce nu publică Wikileaks şi documente secrete ruseşti/sovietice?

    nu-s „interesante”, nu prezintă interes?

    gabriel

    29/11/2010 at 9:59 am

    • nu au surse, toti au fost iradiati, impuscati sau trimisi in zone foarte reci 😀

      Theophyle

      29/11/2010 at 10:05 am

      • ma, eu macar aia cred ca ar fii avut o parere mai buna despre noi, decat, vom afla, are SUA.

        purligar

        29/11/2010 at 10:10 am

        • purligar, gresesti dramatic. Vezi postarea mea de la pranz si postarea imediata pe Contributors.ro

          Theophyle

          29/11/2010 at 10:18 am

          • da, ai dreptate, americanii nu ne desconsidera asa mult ca rusii… asta nu inseamna ca ne plac… ce naiba, avem un fel de Lukashenko ca sef de stat

            purligar

            29/11/2010 at 10:38 am

            • Care sunt prerogativele unui ‘Lukashenco’ ? 🙂
              Care sunt actele si faptele unui sef de stat autoritar?
              Ce definitii se aplica in astfel de cazuri?
              Ce este alb si ce este negru? Sunt ele acelasi lucru?

              Daca se poate fara a face referire la persoane, ci doar generic … daca se poate 🙂

              Care sunt ‘regulile’ in cazul Romaniei, Constitutie, legi electorale, etc. fata de Belarus sau alt stat autoritar?

              (Btw, daca este cazul, spun: Please don’t feed the troll. Sper sa nu fie cazul.)

              CFG

              29/11/2010 at 11:54 am

      • 😆

        Ștefan A.

        29/11/2010 at 10:28 am

        • Asta referit la „nu au surse , toti au fost iradiati, impuscati ………. „

          Ștefan A.

          29/11/2010 at 10:29 am

  5. Buna dimineata din nou. Update din Moldova:

    Din 93,5% din voturi procesate rezultatele arată: PCRM – 40,98%, PLDM – 28,39%, PDM – 13,03%, PL – 9,02%.

    Comunistii au scazut sub 41%, iar PL depaseste pragul de 9%. Chestia asta intereseaza pentru viitoarea redistributie a voturilor si a mandatelor.

    Cetatean

    29/11/2010 at 10:02 am

    • Va fi interesanta numararea voturilor anulate.Am un disconfort cu foile alea.

      ela

      29/11/2010 at 10:05 am

    • Merci!

      Cetatean

      29/11/2010 at 10:15 am

  6. nu gasesti nimic acolo…momentan…

    purligar

    29/11/2010 at 10:35 am

  7. Update Moldova: conform voturilor din tara, Filat, Ghimpu si Lupu au 57 de mandate. Le mai trebuie 4 mandate pentru desemnarea presedintelui (Lupu si Voronin impreuna nu ating 61 mandate).

    „Un număr record de cetățeni ai Republicii Moldova au votat peste hotare la alegerile parlamentare din 28 noiembrie 2010. Secretarul Comisiei Electorale Centrale, Iurie Ciocan, a declarat pentru UNIMEDIA că numărul alegătorilor din străinătate a ajuns la 64 450, ceea ce cântărește 4 mandate.” (unimedia).

    Daca Lupu ramine in Alianta si cele 4 mandate se duc toata la AIE, comiunistii nu reusesc sa atinga minoritatea de blocaj si ramin cu 40 de voturi din 101.

    Cetatean

    29/11/2010 at 11:03 am

  8. Din 94,7% din voturi procesate rezultatele arată: PCRM – 40,73%, PLDM – 28,49%, PDM – 12,95%, PL – 9,21%.

    Cetatean

    29/11/2010 at 11:04 am

    • Deci comunistii vor avea cele mai multe locuri in parlament . Si fara colaborarea lor nu se numeste nici un presedinte . Foarte dificil (daca nu imposibil) de gasit un compromis .

      Ștefan A.

      29/11/2010 at 11:07 am

  9. buna dimineata
    documentele de la ambasada us spre state department: doar nu vreti sa trimita cite mimnute intirzie tramvaiul 41,sau ce a mai promis oprescu sau antonescu;
    ca berluisconi e cum e ca sarkozy e cum e,chair era nevoie de telegrame de la mabasadele us? se vede de pe marte
    la fel si situatia din romania;oamenii spunc ce constata si emit sugestii in interesul tarii lor;de aia sunt in cadrul ambasadei sa-si promoveze tara unde sunt trimisi

    intamplator

    29/11/2010 at 11:04 am

    • Salut intimplator .
      USA e un jucator planetar . Ca urmare baietii aia din ambasade fac meseria lor . Informatii si analize .

      Ștefan A.

      29/11/2010 at 11:11 am

  10. La 11 incepe conferinta de presa;nu stiu cumsa o vad

    ela

    29/11/2010 at 11:07 am

    • Salut ela
      Conferinta de presa a cui ?

      Ștefan A.

      29/11/2010 at 11:07 am

  11. Pentru interesati de subiectul „Wikileaks”

    Aveti o postarea mea pe contributors:

    http://www.contributors.ro/global-europa/wikileaks-mirosuri-din-bucatarie/

    Theophyle

    29/11/2010 at 11:09 am

  12. Rezultatul alegerilor de peste Prut nu poate fi considerat un deznodamant nescontat. Va conta insa mai putin, in conditiile in care, celelalte partide vor reusi sa construiasca o noua coalitie de guvernare… Pe de alta parte, ramane de vazut si cum a votat consistenta diaspora a moldovenilor…

    Altfel, pentru divertisment:
    http://baricada.wordpress.com/2010/11/28/robert-negoita-lux-politica-si-pedofilie/

    baricada

    29/11/2010 at 11:10 am

  13. a CEC _in moldova

    ela

    29/11/2010 at 11:10 am

  14. Sursa imagine: hotnews.md

    După procesarea a 92,4% procese verbale, CEC a anunţat următoarele rezultate parţiale:
    PCRM – 40,7%
    PLDM – 28,5%
    PD – 13,0%
    PL – 9,2%

    Partidele care au între 1% şi 4% sunt aceleaşi: AMN, MAE şi PUM.

    ela

    29/11/2010 at 11:12 am

  15. nu mi-a reusit cu imaginea….

    ela

    29/11/2010 at 11:12 am

  16. Ce sociopati au facut oameni buni sondajele alea din Moldova?

    Huitzilopochtli

    29/11/2010 at 11:32 am

    • Huitzi, daca cel care iese din cabina de vot iti spune exact invers de ceea ce a votat, exitpolul nu face doi bani. Cred ca asta s-a intamplat!

      Baietii au mintit acolo cu nerusinare, asta a fost! Cred ca psihopatia in acest caz a fost de gen mitomanica 😦

      Theophyle

      29/11/2010 at 11:37 am

      • In Italia la ultimele 2 alegeri , toate institutile care au dat exitpol au gresit clamoros .
        O fi ceva genetic in ginta latina ! 🙂

        Ștefan A.

        29/11/2010 at 11:40 am

      • Ca si motiv pentru declaratii neadevarate ar putea fi jena de ceea ce au votat. Plus ca au fost oameni care au refuzat sa raspunda.

        Probabil ca daca sunt resurse (timp, oameni, bani) se pot realiza sondaje mai bune care sa tina cont de situatia de acolo. In Ro, Dancu specializat pe Basescu (200x … 2009) a facut sondaje foarte bune (exacte).

        CFG

        29/11/2010 at 12:00 pm

    • ce sociopaţi au votat secera şi ciocanu’, e întrebarea mea

      gabriel

      29/11/2010 at 11:42 am

      • Salut gabriel
        Aceiasi care la noi voteaza Iliescu & Co.
        Cit timp saracia e mare , astia vor face plinul de voturi .In baza principiului universal valabil ca „constinta trece prin stomac ” .

        Ștefan A.

        29/11/2010 at 11:47 am

        • salut
          tocmai de aceea cripto-comuniştii şi comuniştii sadea sunt intersaţi să cultive sărăcia, să-l facă pe individ dependent de stat şi de ajutoarele lui (sociale)

          gabriel

          29/11/2010 at 11:50 am

  17. acum se vede în deplina ei „splendoare” opera de deznaţionalizare a lui Stalin

    strategiile comuniste de transmutare a populaţiilor, îndoctrinarea, mutilarea fibrei naţionale dau încă roade

    gabriel

    29/11/2010 at 11:45 am

  18. Wiki
    „Rusia e un stat mafios „

    Ștefan A.

    29/11/2010 at 11:54 am

    • Sa-mi spuna ceva ce nu stiam…

      Diana

      29/11/2010 at 12:23 pm

  19. Salut 🙂
    Pe mine nu ma mira prea mult alegerea basarabenilor.
    Uitati-va la noi ce se intampla, cati idioti (membrii guvernului included) nu si-au scos mintea din socialism, si in Evropa asisderea.

    Diana

    29/11/2010 at 12:18 pm

  20. Salut!

    Eu sunt complet derutata,numai inteleg nimic.Sa fie o situatie similara cu alegerile din /46 din Romania?

    dora

    29/11/2010 at 12:29 pm

    • Nu cred. Pur si simplu e greu sa te desprinzi de raul cunoscut…

      Diana

      29/11/2010 at 12:34 pm

    • Salut dora
      Nici o greseala . In Moldova , ca in Romania dar in procente si mai mari , populatia de la tara e mai numeroasa si mai saraca . Votul reprezinta aceasta realitate. Degeaba te inghesui sa faci pronosticuri intrebind alegatorii in orase sau strainatate. „talpa tarii” e cea care decide . Revenind pe meleagurile mioritice :
      Ia vezi cite voturi obtine in Romania PSD . Compara cite voturi ia in Moldova si cite in Ardeal .
      Diferente de dezvoltare / saracie , nivel social , s.a.m.d.

      Ștefan A.

      29/11/2010 at 12:45 pm

  21. Daca oamenii au mintit cand au iesit din cabina de vot au facut-o de teama.Apasarea cizmei rosii n-a disparut,doar s-a transmis altei generatii.

    dora

    29/11/2010 at 12:34 pm

    • Pai atunci ar fi mintit invers si PCRM ar fi fost supraestimat in sondaje.

      Huitzilopochtli

      29/11/2010 at 12:42 pm

  22. Stefan,

    „constiinta trece prin stomac” -o realitate prezenta in mediile sarace.La noi ai vazut in ultimii ani sa demonstreze grupuri mai mari de oameni pentru o idee,pentru un principiu moral?

    dora

    29/11/2010 at 12:41 pm

    • Nu .

      Ștefan A.

      29/11/2010 at 12:46 pm

  23. De ce va mirati? In Basarabia mai mult de 50 % din populatie este de origine slava-rusi sau ucrainieni ,plus populatia gagauza -rusofona si vorbitoare de limba rusa.
    Cu cine vreti sa voteze astia?Cu partide romanesti ?
    O parte din populatia Basarabiei lucreaza in Rusia ,sunt peste 500 000 de muncitori cu permis de munca si nu stiu citi sezonieri sau fara permis de munca.
    Ca sa te duci la munca in Rusia nu ti trebue nici cetatenie romana nici viza .
    Asta este. Pina nu se va gasi un echilibru intre romani si rusofoni,rusofonii vor vota partidul cere le asigura apropierea de Rusia si nu de Romania.

    tucu

    29/11/2010 at 12:42 pm

    • Ar trebui sa fie mai interesant sa muncesti in Evropa.
      In fine…greu de renuntat la raul cunoscut, iar socialismul isi are sarmul sau…

      Diana

      29/11/2010 at 12:47 pm

      • Diferenta intre modul in care sunt tratati si traiesc in tariele UE si modul in care traiesc in Rusia este uriasa in favoarea Rusiei.
        Sunt vorbitori nativi de limba rusa,sunt ortodocsi,au aceleasi obiceiuri cu rusii,multi au rude in Rusia,majoritatea celor de peste 40 de ani si au facut studiile in Rusia.
        Acum 10 ani in Basarabia ingineri basarabeni de origine romana nu cunosteau vocabularul tehnic rominesc.Ca sa le explici ceva trebuia sa inveti termenii in limba rusa.
        In armata rusa majoritatea cadrelor de comanda pina la nivel de regiment din armele cu specializare tehnica superioara erau moldoveni.Moldovenii nu au fost dispretuiti de administratia rusa de aceea anti rusismul din Basarabia este mult mai slab decit cel din Romania si este cantonat in majoritate in satele de linga Prut.

        tucu

        29/11/2010 at 1:04 pm

  24. gabriel,

    uite ce spune Argentina ,ziarista(?)din Basarabia:” Apropo de romanofobia din RSSM, tin minte cum era agresata mama mea, pe strada, in Chisinau, pentru ca vorbea cu mine in limba romana… Si totusi, majoritatea romanilor din Basarabia si-au pastrat identitatea. Sigur, influenta rusa nu poate fi subestimata, dar nu cred ca e o legatura directa intre aceasta si “voturile aberabte” din RM in favoarea structurilor ramase de pe vremea sovieticilor. Falsificarea voturilor, dupa modelul sovietic, este o explicatie cu adevarat plauzibila…

    dora

    29/11/2010 at 12:45 pm

  25. Salutare !

    Eu cred ca explicatia este mult mai simpla si se aplica si la noi. Atunci cand campania, propaganda, ideile sunt agresive, anti-ceva, cand se separa apele in bine-rau (indiferent cine e bine si cine e rau in povestea asta) sau alb-negru, fara nuante de gri, atunci exista multi oameni care judeca situatia intr-o maniera defensiva si dincolo de principii, moralitate, idei frumoase, razbate instinctul de conservare.

    KingSnake

    29/11/2010 at 12:56 pm

  26. Wikipedia: Cf. recensămîntului din 2004:

    # Naționalitate R. Moldova % Mold Transnistria % Tran Total %
    1. Moldoveni (Români) 2.564.849 76,2% 177.156 31,9% 2.742.005 69,5%
    2. Ucraineni 282.406 8,3% 159.940 28,8% 442.346 11,2%
    3. Ruși 201.218 5,9% 168.270 30,3% 369.488 9,4%
    4. Găgăuzi 147.500 4,4% 11.107 2,0% 158.607 4,0%
    5. Români 73.276 2,2% 1000 0,5 74.276 2,0% (?)
    6. Bulgari 65.662 1,9% 11.107 2,0% 76.769 1,9%
    7. Alții 48.421 1,4% 27.767 5,0% 76.188 1,9%
    8. TOTAL 3.383.332 100% 555.347 100% 3.938.679 100%

    gabriel

    29/11/2010 at 12:58 pm

    • se declară moldoveni 76% (în Moldova) şi 31% (în Transnistria)

      gabriel

      29/11/2010 at 12:59 pm

      • …şi în total 69,5%

        gabriel

        29/11/2010 at 1:01 pm

  27. deci, Tucule, nu ruşii dau direcţia spre Moscova, ci înşişi „moldovenii”

    gabriel

    29/11/2010 at 1:03 pm

    • @gabriel
      Sondajul citat contine o mica pacaleala,Am patit si noi acelasi lucru referitor la tigani.
      Nu ti se pare ciudat ca apare in sondaj si rubrica roman si rubrica moldovean?Se declara moldoveni si cetatenii de origine slava din a doua sau a treia generatie nascuta in Basarabia.Asta nu inseamna ca in familie nu vorbesc si gindesc ruseste sau ca nu au rude in Urali.
      Am postat mai sus un raspuns in care incercam sa explic de ce multi moldoveni se simt mai bine intorsi cu fata spre rusia,deci sunt si multi moldoveni de origine romina care prefera drumul deja invatat.
      Asa ca ai si tu dreptate.
      Nu stiu care este solutia,dar stiu ca atita timp cit se va agita anti rusismul ,unirea cu romania,folosirea exclusiva a limbii romane si alte minuni de genul acesta nu va fi pace peste Prut.
      Am citit si o postare in care un ziarist molodovean isi amintea cum mama sa era agresata de rusi>Au fost multe cazuri,dar ar trebui sa vada si cite familii mixte sunt,citi intelectuali au studii la Moscova,citi au lucrat in Rusia si mai ales citi se simt mai apropiati de lumea slava ortodoxa decit de lumea occidentala.

      tucu

      29/11/2010 at 1:19 pm

      • nu e sondaj: e recensămînt
        asta nu înseamnă cu nu (poţi să) ai dreptate

        gabriel

        29/11/2010 at 1:23 pm

        • Ai dreptate,cum ai dreptate si in ceea ce priveste simpatia cu care unii moldoveni de origine romana privesc Moscava.
          Multi urasc puterea sovietica dar sunt convinsi ca rusia de astazi nu mai e ce a fost si considera ca se descurca mai usor cu rusii decit cu un occident pe care nu il cunosc.

          tucu

          29/11/2010 at 1:40 pm

    • deci, scutul anti-rachetă – căruia i s-au împotrivit francezii – este pe deplin justificat

      Europa (de vest) s-a senilizat.

      gabriel

      29/11/2010 at 1:10 pm

      • ar fi bine sa fie numai senila; e autista

        intamplator

        29/11/2010 at 1:47 pm

    • (aproape) inutil

      gabriel

      29/11/2010 at 1:11 pm

  28. tucu,
    e drept ca o parte din moldoveni lucreaza in Rusia si se bucura de „libera trecere a frontierei”,dar nu uita de mil.de moldoveni risipiti in UE.Astia nu voteaza nici morti cu rusnacii si rusofilii lor.

    Un mic exemplu :de familie de moldoveni angajati la ginerele meu in Nemtia si care tuna si fulgera zilnic contra comunistilor de toate nuantele din exterior si interior. 🙂

    dora

    29/11/2010 at 1:21 pm

    • Dora am lucrat multi ani cu ei si pentru ei.Stiu ca majoritatea celor activi urasc comunismul.
      Majoritatea moldovenilor insa nu mai identifica comunismul cu Rusia de astazi.
      Greseala pe cre cred eu ca o fac partidele anticomuniste din Basarabia este ca isi iau ca aliati in lupta lor contra comunismului romanismul si UE.Pentru multi basarabeni UE este ceva frumos dar nu raiul pe pamint.
      Moldovenilor nu le poti vorbi de oligarhia rusa,de capitalismul de cumetrie,de piata liberaetc etc deoarece nu au nici un fel de amintiri democratice.
      Nu uita ca de la cca 1815 si pina in 1989 au facut parte din Rusia cu o pauza de 21 de ani.De unde sa invete democratie?

      tucu

      29/11/2010 at 1:50 pm

  29. Nu-mi spune nimeni:ce mai face familia Grivco din Romania?

    dora

    29/11/2010 at 1:27 pm

  30. ela,

    stirile apartin unor surse destul de diverse si controversate.Mie nu mi se pare oportuna impotrivirea la un scut anti-racheta.Trebuie bine analizata problema si nu chiar de noi. 🙂

    dora

    29/11/2010 at 1:33 pm

  31. Mie mi se pare ca acum e momentul sa intervina observatorii externi,sa nu pateasca Moldova ce am patit noi dupa /46-48 cu consecintele cunoscute. 🙂

    dora

    29/11/2010 at 1:36 pm

  32. macar de s-ar tine de cuvint; e primul semn de rationaliatate anula asta al asa zisilor”liberali”

    „Asta nu înseamnă că renunţăm la solicitarea de demitere a preşedintelui Camerei, Roberta Anastase”, a avertizat Crin Antonescu, preşedintele PNL, care a subliniat că renunţarea la boicot este temporară. Liberalii vor veni la şedinţele de plen, la cele din comisii şi la Biroul Permanent doar până la adoptarea unor legi importante aflate pe agenda publică: pensiile, educaţia, bugetul de stat pe 2011

    intamplator

    29/11/2010 at 1:52 pm

  33. Sal`tare, natiune !
    Cand numarul celor cu studii in UE (inclusiv Romania) va depasi nr. celor cu studii la Moscova, abia atunci alde Voronin va lua un shut in koor la urne.
    In plus, absolventii s-au intors din URSS cu neveste pe care le alintau Ninocika, Natasenka etc.
    Bineinteles, copiii lor vorbesc limba materna…
    Plus saracie, care inseamna ignoranta, mai ales in rural.
    Plus dependenta energetico-economica de mama Rusia.
    PS
    Prin `87 am fost shocat sa constat ca un Mitica (Dumitru) de la Chisinau abia ingaima 3-4 cuvinte romanesti si nu intelegea decat un sfert din ce-i spuneam.
    Roadele rusificarii.

    Tzepelica

    29/11/2010 at 2:42 pm

  34. Salut din nou 🙂
    Postare noua!

    Theophyle

    29/11/2010 at 2:43 pm

  35. tucu,

    subscriu la cele spuse de tine.Memoria moldovenilor este complet stearsa in decursul deceniilor. 🙂

    dora

    29/11/2010 at 2:54 pm

  36. scuze! De unde sa iau postarea noua ca eu dau de articole diverse.

    dora

    29/11/2010 at 3:09 pm

  37. Culmea:la Politeia dau de Crisi Ghinea,asta e postarea noua?

    theophille,te rog dirijeaja-ma!

    dora

    29/11/2010 at 3:14 pm

  38. altfel ma pierd ca pana acum si nu ajung sa te contactez.

    dora

    29/11/2010 at 3:15 pm

  39. Jos Comuniştii!!!

    Destul am răbdat.

    numai retardaţii au votat pentru ei…

    MissKiss

    29/11/2010 at 6:27 pm

  40. Oare chiar a ales Moldova spre răsărit? Comuniştii au primit cu 5% mai puţine voturi şi au cu 6 mai puţini deputaţi decît pînă acum.
    Alianţa necomunistă de guvernămînt (4 partide) şi-a consolidat poziţia – a primit 54,11% voturi (faţă de 51,14% în iulie 2009), dar unul din partide nu a trecut pragul electoral. Oricum Alianţa a cîştigat 6 deputaţi.
    http://mariusmioc.wordpress.com/2010/11/29/rezultatele-finale-ale-alegerilor-din-moldova-2/

    mariusmioc

    29/11/2010 at 11:13 pm


Comentariile sunt închise.