Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

NATO: zenit, nadir sau crepuscul?

Cu cateva zile inainte de inceperea summitului sefilor de state NATO de la Lisabona, a declarat Secretarul General al Aliantei, dl Anders Fogh Rasmussen, ca acest summit va fi una dintre cele mai importante intalniri de varf pana acum. Formula cunoscuta si declamata cu convingere, si la Bucuresti, cu ocazia summitului din 2-4 aprilie 2008. Adevarat, in acesti doi ani s-au schimbat multe lucruri: lumea a intrat intr-o criza cu un singur precedent major, acum aproape 80 de ani, cu un presedinte mult mai impaciutor pe malul de Vest al Atlanticului si cu un razboi fara multa glorie in Afganistan.
Dl Rasmussen considera ca NATO se afla la zenitul capabilitatilor sale: Deciziile asteptate la sfarsitul acestei saptamani in Portugalia trebuie sa asigure ca NATO sa devina mai eficace, mai angajata si mai eficienta.  [“The decisions that Allies are expected to take at the end of this week in Portugal will ensure that NATO is more effective, more engaged and more efficient than ever before”] (Sursa)

Sunt altii care considera ca NATO trebuie sa fie absolut altceva, poate diametral opus de ceea ce a fost. Sfarsitul “Razboiului Rece”, desfintarea “Pactului de la Varsovia” si alaturarea unor state din Estul Europei, foste membre ale acelui tratat, au schimbat fata lucrurilor, impunand alte atitudini si noi strategii. Pe cei care sustin aceste lucruri i-am denumit metaforic “sustinatorii nadir”, adica alianta da! Dar o altfel de alianta, poate diametral diferita.

Din nefericire, “Raportul Albright” nu si-a gasit suficientul ecou, desi   Madeleine Albright şi Ronald Asmus sunt de facto “arhitecţii” primei extinderi a NATO spre est. Trebuie mentionat ca Raportul Albright propunea elevarea Articolului 4 (care dă posibilitatea membrilor să ceară consultări privind ameninţările de securitate) la aproape aceeaşi importanţă ca şi cea a Articolului 5 (Partile convin ca un atac armat impotriva uneia sau a mai multora dintre ele in Europa sau in America de Nord va fi considerat ca un atac impotriva tuturor). De fapt, unii membri doresc  blocarea unor situaţii în care să fie invocat Articolul 5. De aici multe probleme care pot sa trezeasca multe ambiguitati si dificultati.  Pe de alta parte, Statele Unite insista pentru o reafirmare a articolului 5 al contractului de alianta. Insistenta SUA in acest sens vine în directa contradictie cu opiniile unor  aliati europeni care ar prefera mai degrabă o reîntoarcere la sensul clasic al articolului 5 – în perspectiva  unor sentimente ca  Europa deja nu mai constituie centrul interesului strategic al SUA si bineinteles lucrurile ar fi trebuit sa fie si viceversa. (Tratatul de Alianta – Text)

O ultima grupa de politicieni, specialisti si bineinteles analisti, sustine ca NATO si-a implinit functiile si de fapt se afla in perioada de crepuscul, devenind mai mult for de dialog în domeniul securitatii decat alianta militara. Este mai mult decat clar si poate conflictul afgan dovedeste asta cu prisosinta – ca alianta suferă de un deficit al onorării deciziilor şi politicilor asumate de unii membri, chiar unii proeminenti.

Dificil de uitat spusele dlui Pierre Lellouche (acelasi personaj care avea pareri despre aderarea Romaniei in spatiul Schengen) de acum aproape un an: “rolul SUA în Europa suferă schimbări radicale. O evidenţă pare să inunde toată Europa: tutorele american nu mai există. Nici pentru Germania, nici pentru restul continentului“. Radosław Sikorski, ministru Afacerilor Externe al Poloniei,  parcă îi răspundea oficialului de pe Quai d’Orsay: „prezenţa politică şi militară a SUA rămâne elementul cheie pentru securitatea acestei părţi din Europa“. (Sursa)

Fara dubiu ca Alianta Nord-Atlantica este cea mai de succes alianta politico-militara din istorie in primul rand pentru ca nu a fost testata niciodata in istoria ei si pentru ca nici un stat membru nu a trebuit sa-si revendice drepturile prin invocarea Articolului 5 al acestui tratat
In viitoarea postare voi aduce scenariile diferite la care adera fiecare din grupele mentionate mai sus.

Mic Indreptar NATO

Istoria Aliantei

17 martie 1948 – Are loc semnarea Tratatului de la Bruxelles de catre reprezentantii Marii Britanii, Frantei, Luxemburgului, Belgiei si Regatului tarilor de Jos. Tratatul consfintea aparitia unui sistem de aparare colectiva in care membrii sai se angajau sa-si ofere intreaga asistenta in caz de agresiune.

11 iunie 1948 – Printr-un vot istoric, Congresul S.U.A. a adoptat Rezolutia Vandenberg, propusa de senatorul Arthur Vandenberg, care permitea Statelor Unite sa se implice, pe timp de pace, intr-o alianta defensiva de aparare colectiva.

4 aprilie 1949 – A fost semnat in capitala S.U.A. Tratatul Nord-Atlantic, cunoscut si sub numele de Tratatul de la Washington, in virtutea articolului 51 din Carta ONU, Belgia, Canada, Danemarca, Statele Unite, Franta, Islanda, Italia, Luxemburgul, Regatul tarilor de Jos, Norvegia, Portugalia si Marea Britanie se angajau sa-si asigure reciproc libertatea si securitatea. Tratatul de la Washington a intrat in vigoare la 24 august, iar la 17 septembrie 1949, la Washington, a avut prima reuniune a Consiliului Nord-Atlantic.

18 februarie 1952 – Grecia si Turcia au aderat la NATO, numarul membrilor Aliantei crescand la 14.

23 octombrie 1954 – Republica Federala Germania a fost invitata sa se alature Aliantei Nord-Atlantice, iar la 6 mai 1955 a devenit membru de drept al NATO.

In 1958, Charles de Gaulle contesta printr-un memoriu rolul de lider pe care il are SUA in Alianta Nord-Atlantica, precum si relatiile cordiale si speciale (termenii francezi) pe care le are SUA cu Marea Britanie. Neprimind un raspuns care sa-l satisfaca,   Charles de Gaulle decide sa revoce participarea franceza in alianta militară (1966) pentru a-şi dezvolta propriul program  nuclear, lucru care a necesitat relocarea Centralei NATO din Paris, Franţa, la Bruxelles. Pe cand centrala politică este amplasată în Bruxelles, centrala militară şi cea a Puterilor Aliate ale Europei (SHAPE) sunt localizate la sud de Bruxelles în oraşul Mons.
30 mai 1982 – Spania a devenit stat membru al Aliantei Nord-Atlantice.
12 martie 1999 – Republica Ceha, Ungaria si Polonia au depus instrumentele de aderare la Tratatul de la Washington, devenind oficial membre ale NATO.

Pe 13 septembrie 2001, NATO a invocat, pentru prima dată în istoria sa, un articol din carta sa, prin care se înţelege că orice atac asupra unui stat-membru este considerat un atac împotriva întregii alianţe. Asta a venit ca un răspuns la Atacul terorist de la 11 septembrie 2001.

26 martie 2003 – Cele sapte state candidate au semnat Protocoalele de Aderare, la Bruxelles, în cadrul unei ceremonii extraordinare a Consiliului Nord-Atlantic.
26-27 aprilie 2007 – Reuniunea informala a ministrilor de externe ai NATO, desfasurata la Oslo, în cadrul careia secretarul general Jaap de Hoop Scheffer a anunţat public decizia privind organizarea reuniunii la nivel inalt a organizaţiei, din 2008, la Bucuresti.

Romania – NATO

Iulie 1990 – Primul-ministru al Romaniei, Petre Roman, adreseaza, in scris, Secretarului General al NATO, Manfred Wörner, invitatia de a vizita Romania. In scrisoare, propune si acreditarea unui ambasador roman la NATO -4-5 iulie 1991 – Vizita in Romania a secretarului general al NATO, Manfred Wörner.

21 februarie 1992 – Vizita secretarului general al NATO, Manfred Wörner, in Romania. Cu acest prilej inaugureaza, la Bucuresti, Centrul Euro-Atlantic.

26 ianuarie 1994 – Vizita ministrului roman al afacerilor externe, Teodor Melescanu, la Bruxelles. Semneaza la Cartierul General al NATO Documentul Cadru al Parteneriatului pentru Pace. Romania este primul stat Partener care semneaza acest document. 14 septembrie 1994 – Este acceptat Programul Individual de Parteneriat pentru Pace al Romaniei. Romania este prima tara sud-est europeana care se alatura PpP.

8-9 iulie 1997 – Vizita presedintelui Romaniei, Emil Constantinescu, la Madrid, unde participa la intalnirea Consiliului Parteneriatului Euro-Atlantic. Republica Ceha, Ungaria si Polonia primesc invitatia de a se alatura Aliantei. Comunicatul final confirma continuarea procesului de largire; textul nominalizeaza Romania printre statele candidate care au realizat progrese semnificative in indeplinirea criteriilor de aderare.
23-25 aprilie 1999 – Summit-ul NATO de la Washington; NATO prezinta MAP (Membership Action Plan), care pune bazele unui mecanism de pregatire si evaluare individuala a tarilor candidate. Romania si Slovenia sunt nominalizate in fruntea listei statelor candidate pentru admitere.

25-26 martie 2002 – La Bucuresti, se desfasoara intalnirea prim-ministrilor celor 10 tari candidate la aderarea NATO – summit-ul „Primavara noilor aliati”.

16 aprilie 2002 – La Bruxelles se desfasoara reuniunea NATO-Romania (in format 19+1, vizand evaluarea pregatirii Romaniei pentru aderarea la Organizatia Tratatului Atlanticului de Nord.

21 noiembrie 2002 – Summit-ul NATO de la Praga – Romania este invitata sa inceapa convorbirile de aderare .

26 martie 2003 – Ministrul roman al afacerilor externe, Mircea Geoana participa la Bruxelles, la Ceremonia de semnare a protocoalelor de aderare.

28-29 iunie 2004 – Romania participa pentru prima data in calitate de stat membru NATO la reuniunea la nivel inalt a organizatiei.

28 martie 2007 – Reuniunea Consiliului Nord-Atlantic de la Bruxelles adopta decizia privind gazduirea de catre Romania a Summit-ului NATO din 2008.

31 ianuarie 2008 – Presedintele Traian Basescu efectueaza o vizita oficiala la cartierul general al Aliantei Nord-Atlantice de la Bruxelles, in cadrul careia prezinta logo-ul summit-ului de la Bucuresti – „Aripile Libertatii”.

P.S. Raportul Expertilor – Albright Report [NATO]

Written by Theophyle

18/11/2010 la 6:38 pm

200 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Seara buna
    Din 2014 activitatile militare NATO in Afganistan vor inceta pe partea „ofensiva ” . Unii guvernanti insista pe retragerea acestor trupe din aceasta tara.
    Oricum , asa cum este acum NATO , fara contributia USA nu valoreaza nimic .

    Ștefan A.

    18/11/2010 at 7:02 pm

    • Salut Stefan🙂
      Uni cred diferit. Sper ca nu vom trebui sa testam alternativele😦

      Theophyle

      18/11/2010 at 7:04 pm

  2. Amina theophyle comentariul meu ca iarasi sint primul . Poate cineva va crede ca am reusit sa te corup !😆

    Ștefan A.

    18/11/2010 at 7:04 pm

    • Si eu care credeam ca toata lumea stie deja 🙄

      Theophyle

      18/11/2010 at 7:07 pm

    • Stefane, eu am tot asteptat sa poestezi tu, altfel incepeai sa plangi, iti luai jucariile si plecai.

      Creanga

      18/11/2010 at 7:37 pm

  3. Da. Se-ntrezaresc umbre rosiatice de apus al fortei militaro-politice. Rezultatele ultimilor interventii sunt mai mult decat discutabile. Dar… nu cumva din cauza ca tocmai litera dar mai ales spiritul art.5 n-a prea fost respectat. Dupa sf WWIII „dizidentii” europeni si-au vazut sacii-n caruta si acum fac intelegeri in debaraua NATO tocmai cu fostul inamic. Nu mai spun ca un anume „dizident” are niste resentimente la adresa USA.

    Gamer

    18/11/2010 at 7:04 pm

    • Gamer, salut🙂
      Ce pot sa-ti spun – ai dreptate. Ca de obicei (si sper ca nu voi avea dreptate) istoria da lectii amare😦

      Theophyle

      18/11/2010 at 7:05 pm

      • Uneori urasc sa mi se spuna ca am dreptate🙂
        Stii? De multe ori nici pilulele care ajuta organismul sa lupte cu boala n-au tocmai gustul mierii.

        Gamer

        18/11/2010 at 7:13 pm

        • Bine domle’ nu ai😀

          Theophyle

          18/11/2010 at 7:21 pm

          • Uofff… n-as mai avea vreodata. Candva, cand era vb de un duel „martorii” nu se bagau. Beleaua este ca „martorii” astia „moderni” s-au apucat sa se bata-ntre ei inainte sa-nceapa duelul propriu-zis. Si dai si lupta neicusorule. Lupte suprapuse peste WWIV inca neincheiat. Iar bin-laden isi mai trage niste euroi dintr-o licitatie.

            Gamer

            18/11/2010 at 8:21 pm

  4. Buna seara si aici!

    In Afganistan americanii au avut relatii ‘foarte bune’ cu frantujii, ii iubesc asa de mult incat au vrut sa scoata din meniu french fries, ori sa schimbe numele. Frantujii explicau, dom’le de fapt originea numelui (french fries) este belgiana. Nemtii dadeau pe gat bere si vin(perfet legal), italienii faceau la fel, romanii… ei erau descurcareti, improvizau. Si ce facea in acest timp americanii? pai ce sa faca? mureau si le crestea dragostea de ioropeni de numa numa.

    La placinte inainte, la razboi inapoi.

    Creanga

    18/11/2010 at 7:18 pm

    • Stiu Creanga am simtit-o de cateva ori😦

      Theophyle

      18/11/2010 at 7:22 pm

    • Candva frantujii au „mers pe-o mana” cu americanii. In razboiul de independenta. Dar nu din cauza ca-i iubeau prea mult pe americani cat ii urau de fapt de englezi. Lectia NELSON inca sangera. Apoi s-au dat cocosi dar au sfarsit prin a sta capra nemtilor. Nici nu se re-eliberasera bine si s-au trezit ca se rascoala vietnamezii. Americanii au sarit sa-i ajute… si-au ramas sa lupte-n locul lor pana li s-a luat. Ce-i drept au castigat, moral, abia acum. Vietnamezii sunt primii la dorinta de emigrare.

      Gamer

      18/11/2010 at 7:30 pm

  5. De vreo ora rumeg o postare geruliana.I-as trimite-o angelicei Merkel,inainte de a deveni Ferkel.

    ela

    18/11/2010 at 7:18 pm

    • ela, salut🙂
      Inca o data multumes pentru traducere. Din nefericire lucrurile nu prea stau bine!

      Theophyle

      18/11/2010 at 7:23 pm

      • salut;cu drag,oricand.
        Nu stau bine de loc.Si ai nostri,in conditiile in care umbrela asta ar fi aur,o tin din gafa in gafa.

        ela

        18/11/2010 at 7:30 pm

  6. USA va reduce numarul de militari in Europa . E posibil sa asistam si la o redislocare a unor baze militare . Ca exemplu , crearea bazei americane la Vicenza in Italia unde va fi dislocata brigada USA nr. 173 aerotransportata. Cu tot cu echipamentul militar necesar . Aceasta unitate este una de elita , intens folosita in Irak .
    In general , sudul Europei va capata o mai mare importanta strategica . Italia , Turcia vor fi tari importante pentru USA . (si pina acum au fost )

    Ștefan A.

    18/11/2010 at 7:23 pm

    • Am impresia ca marile baze americane din Germania vor fi dizlocate si asta inseamna multe locuri de munca si afaceri pierdute!

      Theophyle

      18/11/2010 at 7:25 pm

      • Unii vor pierde sigur .
        Altii , mai de origine latina 🙂 si daca ar judeca mai mult , ar putea gasii in aceste mutari de baze o buna oportunitate economica dar si militara .
        Slabe sperante caci din astfel de afaceri nu scapa caltabosul ! 🙂

        Ștefan A.

        18/11/2010 at 7:30 pm

        • He heee… uite de ce a trebuit sa pice un avion. Tare bun era Gdansk-ul. Plus Constanta. Las’ ca nu e rea nici fasia sudica ro + Turcia (cu grecii s-au fript). Numa’ ca p’acilea lumea se preocupa de pensii. Italia o scot din discutie pen’ ca nici acu’ nu-mi vine sa cred ca Berlusca pupa mana colonelului.

          Gamer

          18/11/2010 at 7:37 pm

      • Da, auzisem ca primari nemti faceau loby la Washington, mai stati pe aici si cheltuiti bani ca e bine pentru bugetul nostru. Vor fi mai multe trupe in Romania?

        Creanga

        18/11/2010 at 7:34 pm

        • Dupa cate am aflat eu, probabil ca da!

          Theophyle

          18/11/2010 at 7:37 pm

          • Daca vin interceptoarele alea , anti racheta , vor avea si cam un batalion de militari ca suport tehnic , paza , servicii interne . Daca vor locui izolati in un cimp , slabe sperante de afaceri . De aia statul mioritic trebuie sa investeasca in localitatile din imprejurul acestor baze .

            Ștefan A.

            18/11/2010 at 7:47 pm

        • Statul roman ar trebui sa investeasca alaturi de americani pentru a crea o buna baza militara la Kogalniceanu . Infrastructura unei astfel de baze nu poate fi lasata doar pe spinarea americanilor . Adica mai trebuie sa si muncesti ca sa ai recolta !🙂
          Americanii nu iubesc bazele militare fara confort si pierdute /izolate pe teritoriu . Militarii din bazele mai cu greutate au familia cu ei si ca atare au nevoie de mult mai multe servicii din partea comunitatilor in care traiesc.
          PS . Nu vei vedea o familie de militari americani sa accepte o viata in un bloc tip cel ceausist .
          Se recomanda construirea de vilete . Si nu e banc .

          Ștefan A.

          18/11/2010 at 7:43 pm

          • Hai lasa, am trait 5 ani in Napoli cu femeia si trei copii, au inebunit. Eu cu norocul pe mare dar ei erau, vai mama lor 😦

            Theophyle

            18/11/2010 at 7:46 pm

            • No bine theophyle ca ma critici ! 🙂
              Sa inteleg ca sinteti cu amintiri urite privind Napoli ? 🙂
              Va furau, injurau italienii ? 😆 😆

              Ștefan A.

              18/11/2010 at 7:50 pm

              • Nu bre, dar:
                1. de 3 ori furat masina femeii;
                2. fetele nu puteau iesi in oras din cauza golanilor (mult mai agresiv ca ai nostri)
                3. Preturi speciale pt. americani de 3 ori mai mari
                4. Mizerie infernala!
                5. Galagie si mai mare decat mizeria.

                Theophyle

                18/11/2010 at 7:52 pm

          • Armata romana poate mai are cate ceva din vechile UM.Si astea aveau terenuri nu gluma,si asta in orase. O mai fi ramas ceva nevandut becalilor?
            Ce de-a cartierele de vile ar iesi…

            ela

            18/11/2010 at 7:48 pm

            • Ai ramas in urma. De unde crezi c-a fost „bula imobiliara” in rss tzigania?

              Gamer

              18/11/2010 at 7:53 pm

  7. In anii 90 am ajuns in niste imprejurari intr-o societate cu niste nemti ziceau ei scoliti,la ei acasa. Erau mandri ca le-au facut tot felul de mizerii soldatilor din baza americana din Ludwigshafen. Oamenii aia aveau familii cu nemtoaice,aveau,multi dintre ei ,copii de cetatenie germana. Adica,erau buni banii americanilor pentru reconstructie,acum ii goneau?

    ela

    18/11/2010 at 7:28 pm

    • ela, lasa ca o vor simtii ei. Nu acum, in timp, si poate nu atat de mult timp. Asta o spun fara nici o placere.

      Theophyle

      18/11/2010 at 7:47 pm

    • Nu vreau sa ma grabesc afirmand ca Stasi e una dintre cele mai bune agentii. Desi as avea motive.
      In plus, cand ziceam de resentimente stim bine cum a fost „castigat” WWI. Inainte de WWII tinerii nemti aflati la studiu in universitatile americane le reprosau subdezvoltarea fizica. Le aminteau ca mamele lor, in timp ce-i purtau in pantece, erau infometate de blocada. Personal sunt ferm convins ca americanii si-au platit inmiit nu numai datoria dar si dobanda.

      Gamer

      18/11/2010 at 7:47 pm

  8. Theophyle
    Nu ma fa sa mor de ris ! 😆😆
    Napoli e unicat in UE ! Si asta doar pina a intrat si Romania.
    La Napoli exista 3 preturi .
    Pentru napoletani , pentru restul italienilor si pentru staini . 3 preturi care cresc in aceiasi ordine .😆

    Ștefan A.

    18/11/2010 at 8:02 pm

  9. Pai… nu Napoli a cadorisit (pe atunci „tanara”) evropa cu cea mai rusinoasa boala?

    Gamer

    18/11/2010 at 8:09 pm

  10. 😆

    gabriel

    18/11/2010 at 8:12 pm

    • asta de cand e?

      Theophyle

      18/11/2010 at 8:16 pm

    • Ce tineri erau amandoi
      Cel cu ochi albi mai avea un …

      PS sorry! asa sunt eu, mai rautacios, imi place ca te aprinzi, cu mare parte din articol (RL) eram de acord, vb si alta data despre, asa am deviat destul.

      Creanga

      18/11/2010 at 8:21 pm

  11. @Gamer
    ”bula imobiliara in rss tzigania”

    Numele tarii este Romania.
    Hai siktir, Gamer.

    p

    18/11/2010 at 8:14 pm

    • cool down prieteni😦

      Theophyle

      18/11/2010 at 8:15 pm

      • Theo
        nu am pb in a reformula sintagma.
        dupa cum nici nu iau in serios complimentele primite de la personaje care nu doresc sa recunoasca realitatile. cum recunoasterea si asumarea ar fi primii pasi pe calea cea buna nici nu-i de mirare ca tara se duce de rapa.

        Gamer

        18/11/2010 at 8:30 pm

      • Sal Theo,
        Gamer foloseste pentru Romania un peiorativ lansat de propaganda sovietica in perioada interbelica.
        In timpul retragerii trupelor romane de la Stalingrad, Radio Moscova anunta in fiecare zi urmatorul mesaj ”Tiganii romani continua retragerea in carutele lor cu covilitir”.
        Si in ziua de astazi propaganda anti-romaneasca din Basarabia preia acelasi motiv, inistand ca natiunea romana nu exista, locuitorii Romaniei fiind tigani.
        La originea termenului de ”rom” pompat pentru inducerea -daca se poate worldwide- a confuziei asupra natiunii care populeaza Romania sta aceeasi masina de propaganda bolsevica.
        Inceputul acestei campanii a fost in perioada interbelica.

        Asadar Gamer foloseste motive ale propagandei sovietice atunci cand vorbeste despre Romania si natiunea romana.
        Fata de asta, cu parere de rau pt. tinuta blogului, fata de Gamer nu am decat replica cenzurata.

        p

        18/11/2010 at 8:31 pm

        • @p uite eu nu am stiut asta. Poate nici el. Cred ca daca spuneai povestea nimeni ar mai fi discutat in felul respectiv. Gata „case close” Multumesc pentru informatie!

          Theophyle

          18/11/2010 at 8:35 pm

        • … iar eu iti doresc multa sanatate.

          Gamer

          18/11/2010 at 8:37 pm

          • sorry.
            mesajul anterior era pt p

            Gamer

            18/11/2010 at 8:38 pm

            • @Theophyle
              ”uite eu nu am stiut astauite eu nu am stiut asta”

              Este suficient sa citesti cateva ziare si bloguri probolsevice si anti-romanesti din Rep. Moldova ca sa remarci recurenta si redundanta specifica- a temei ”romani=tigani, noi suntem moldoveni, nu avem nimic in comun cu tiganii de romani, in concluzie mai bine cu maica Rosiia”.

              Din acest pct de vedere, oricine utilizeaza aceeasi tema in Romania nu este altceva decat -in termenii masurilor active si ale propagandei sovietice- o cutie de rezonanta.Care confirma succesul campaniei.

              p

              18/11/2010 at 8:47 pm

              • nu am timp sa citesc gunoaiele respective, chiar nu am. Poate ca daca as fi avut tot nu as fi citit!

                Theophyle

                18/11/2010 at 8:51 pm

  12. @Theophyl: „Fara dubiu ca Alianta Nord-Atlantica este cea mai de succes alianta politico-militara din istorie in primul rand pentru ca nu a fost testata niciodata in istoria ei si pentru ca nici un stat membru nu a trebuit sa-si revendice drepturile prin invocarea Articolului 5 al acestui tratat.”

    Vreau sa spun ca Alianta a fost testata, asta nu inseamna ca nu ramane in picioare prima parte a afirmatiei demai sus.

    AWACS deployment- After the tragic events of September 11, 2001 Squadron 2 was an integral part of Operation Eagle Assist in the USA, where over 2000 hours where flown in support of our American partners.

    Historical background

    The Alliance’s 1999 Strategic Concept already identified terrorism as one of the risks affecting NATO’s security. The Alliances response to September 11, however, saw NATO engage actively in the fight against terrorism, launch its first operations outside the Euro-Atlantic area and begin a far-reaching transformation of its capabilities.
    Response to September 11
    On the evening of 12 September 2001, less than 24 hours after the attacks, and for the first time in NATO’s history, the Allies invoked Article 5 of the Washington Treaty, the Alliance’s collective defence clause.
    The North Atlantic Council – NATO’s principal political decision-making body – agreed that if it determined that the attack was directed from abroad against the United States, it would be regarded as an action covered by Article 5, which states that an armed attack against one or more of the Allies in Europe or North America shall be considered an attack against them all.
    Earlier on the same day, NATO Partner countries, in a meeting of the Euro-Atlantic Partnership Council, condemned the attacks, offering their support to the United States and pledging to “undertake all efforts to combat the scourge of terrorism”. This was followed by declarations of solidarity and support from Russia, on 13 September, and Ukraine, on 14 September.
    On 2 October, Frank Taylor, the US Ambassador at Large and Co-ordinator for Counter-terrorism, briefed the North Atlantic Council on the results of investigations into the 11 September attacks.
    As a result of the information he provided, the Council determined that the attacks were directed from abroad and shall be regarded as an action covered by Article 5 of the Washington Treaty.
    http://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_48801.htm

    semanticus

    18/11/2010 at 8:21 pm

    • semanticus,🙂
      teoria ca teoria. Nu ti-as dori sa lupti cu acoperire aeriana ale francezilor sau cu baietii a lor alte tari care aruncau bombele aiurea ca sa nu intre in focul sterelelor.

      Sau sa primesti coordonate de la un italian care stie exact 15 cuvinte in engleza. Prietene eu le-am simtit pe fundul meu si mi-a fost frica de am uitat cum ma cheama.

      Theophyle

      18/11/2010 at 8:26 pm

      • Si cum spuneai, mai mananci french fries?

        Creanga

        18/11/2010 at 8:28 pm

        • La noi se servea piure (mash potatoes)

          Theophyle

          18/11/2010 at 8:31 pm

          • Adica praf cu apa, ca la nu este piure, poate ‘pireu’. Sa stie prietenii, nu glumeam cu french fries, e pe bune, la fel cu faptul ca atunci cand un francez se aseza la masa langa un american, americanul isi lua tava si se muta lasandu-l pe frantuz cu ochii in soare, cre’ca se intreba in sine? oare miros sau ce?

            Creanga

            18/11/2010 at 8:36 pm

      • Eu mi-am permis sa vin cu o precizare privind invocarea art. 5. Nu cred ca aceasta decizie a fost doar teorie.
        Eu nu vorbesc despre ce nu stiu, cu atat mai putin despre „fapte de arme” din teatru.

        semanticus

        18/11/2010 at 8:35 pm

        • Inteleg si sunt de acord. Pentru mine lucrurile sunt putin mai complicate (vezi situatia Turciei in Irak II)

          In afara de asta personal cred ca o alianta trebuie testata „on the ground.”

          Am cateva exemple si nu numai cele care au ajuns la presa. Nu vrea sa intru in chestii din astea. De iure ai dreptate, de facto cazul Turciei si altele sunt incalcari clare ale tratatului.

          Theophyle

          18/11/2010 at 8:39 pm

          • Atunci suntem de acord.
            De aceea am dat doar referinta pentru disclocarea aparatelor de supraveghere a spatiului transatlantic si nu am intrat in cazul Irak- Turcia. La IRAK II am avut o combinatie intre coalitie de vointa si consensul politic pentru planificare militara aliata prudenta in cazuri de criza regionala, melanj din care a rezultat semi-esecul respectiv amintit de tine. Iar in Balcani nu s-a operat sub art. 5.

            semanticus

            18/11/2010 at 8:58 pm

            • Semanticus.

              Personal sunt un mare inamic al „Doctrinei Monroe” si mi-as dori (ca american) sa vad respectarea „Farewell Address” a lui G. Washington. Ca roman mi-as dori pe americani langa noi. Restul sunt detalii!

              Theophyle

              18/11/2010 at 9:03 pm

              • Probabil ca asta ne trebuie, mai multa substanta in Parteneriatul strategic USA-RO. Presupun ca asa vom avea mai mult impact in Alianta.

                semanticus

                18/11/2010 at 9:15 pm

              • Trebuie. Din nefericire ai nostri sunt deficitari in diplomatie in general, si in cea militara in special!

                Theophyle

                18/11/2010 at 9:25 pm

    • fac schimb de experienta, dupa ce ahi l-a injurat de mama😆

      Theophyle

      18/11/2010 at 8:28 pm

      • macar si-o spun in direct?🙂

        ela

        18/11/2010 at 8:29 pm

  13. Buna seara,
    presedintele pe tvr1 la 20. 35

    cedric

    18/11/2010 at 8:26 pm

    • Salut Cedric, multumiri!

      Theophyle

      18/11/2010 at 8:27 pm

    • 20.40🙂

      gabriel

      18/11/2010 at 8:29 pm

  14. Merita vazut interviul lui Nicolaescu pe B!

    ela

    18/11/2010 at 8:30 pm

  15. http://www.hotnews.ro/stiri-esential-8048962-traian-basescu-din-2013-romania-nu-mai-are-putere-protejeze-proriul-spatiu-aerian.htm

    Presedintele Traian Basescu a declarat, joi, la TVR ca Romania din 2013 nu mai are putere sa-si protejeze proriul spatiu aerian pentru ca „nu am avut bani sa cumparam avioane”. Declaratia a evnit in contextul unei discutii despre respectarea alocarii bugetare prentru securitate:” vorbim de discrepanta intre ce fac europenii si ce fac SUA; SUA isi aloca bugetul pentru aparare in mod matematic, ba uneori il si depaseste; …la summitul NATO se va ridica problema respectarii alocarii bugetare a statelor europene pentru aparare”, a spus Traian Basescu.

    Creanga

    18/11/2010 at 8:51 pm

    • Zici ca ma citeste Basescu ?🙂
      Chestia ca raminem fara avioane de lupta o scriu de mult !

      Ștefan A.

      18/11/2010 at 9:02 pm

      • Ca pe-o carte deschisa, cred ca este tot la cuprins, se apuca serios de tine dupa ce termina Levantul.😉

        Creanga

        18/11/2010 at 9:06 pm

  16. Si acum o noutate din Irlanda .
    Protesta de strada a ajuns la forme „originale” .
    Lumea demonstreaza cu maieuri „personalizate „.
    Au scris pe ele „BIFFO „.
    Cine vrea sa stie ce inseamna , un link aici :

    http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Biffo

    Eu ma rusinez sa va traduc ! 🙂

    Ștefan A.

    18/11/2010 at 9:06 pm

  17. salut & bonsoir,

    acum aflu ca presedintele este/a fost la TVR.

    ela,
    nicolaescu care???

    skorpion

    18/11/2010 at 9:15 pm

    • Evgheni🙂 Daca s-a prefacut,e un actor bun. Nu mai avea tonul ala cabotin.

      ela

      18/11/2010 at 9:20 pm

  18. „şefii de post care au ameninţat cu demisia – să şi-o dea”
    T. Băsescu

    a avut un discurs exemplar faţă de Poliţia romînă

    gabriel

    18/11/2010 at 9:20 pm

    • A avut un discurs de presedinte.
      Chiar,cum poate sa fie ministrul cloleg cu plotoneru?

      ela

      18/11/2010 at 9:21 pm

      • uite-aşa: şoric la şoric🙂
        buldogul nu era decît o mască de buldog, o butaforie…
        cu atît mai periculoasă… paradoxal!!!

        gabriel

        18/11/2010 at 9:25 pm

        • Mama, ce injuraturi am primit cand am spus-o😆

          Theophyle

          18/11/2010 at 9:26 pm

          • nu cred că de la mine😳

            gabriel

            18/11/2010 at 9:31 pm

    • gabriel,
      mai ai si alte detalii privind discutia cu basescu?
      danke

      skorpion

      18/11/2010 at 9:24 pm

      • Salut Skorpi🙂

        Theophyle

        18/11/2010 at 9:26 pm

        • glad to meet you again,😛

          skorpion

          18/11/2010 at 9:27 pm

      • 99% – discurs de politică externă: NATO şi europeană, cu trimiteri interne: criză, criza datoriilor suverane
        „Rusia nu ne oferă flori”

        1% – cît 99%, o Poliţie nereformată, care a uitat că ea trebuie să fie în serviciul cetăţeanului, nu invers
        – judeţele în care auzim de conflicte de clanuri sunt cele în care vîrfurile Poliţiei au o problemă
        simplu ca bună-ziua, nu? :=

        gabriel

        18/11/2010 at 9:30 pm

        • informaţiile despre concubinajul Poliţie-Clanuri fiind de la „servicii”🙂

          gabriel

          18/11/2010 at 9:33 pm

    • Mda’ si noi ne trimitem un neica nimeni!

      Theophyle

      18/11/2010 at 9:31 pm

    • iata ca china isi ia nasul la purtare:

      Recent, China a AVERTIZAT comunitatea internationala sa nu il sustina pe disidentul Liu Xiaobo.

      Reprezentanti ai guvernului de la Beijing au declarat ca vor exista CONSECINTE pentru statele care il vor sustine pe Xiaobo in timpul ceremoniei de decernare a premiului.

      Mai multi diplomati de la Oslo au declarat ca au primit scrisori din partea ambasadei chineze in care erau avertizati in legatura cu consecintele participarii lor la ceremonie.

      skorpion

      18/11/2010 at 9:31 pm

      • Diferenta de pe vremea CCCP ca sovieticii erau cu datorii. Chinezii sint cu carnetul de cecuri in mina .
        Cum multi abia asteapta sa vina „galbenul” cu dolarii, mai se fac ca uita de niste principii universal valabile .
        Remarc ceva care trebuie sa ne preocupe.
        Rusii atrag sustinatori cu materiile prime , chinezii cu banii . Va fi interesanta aceasta noua ordine mondiala .

        Ștefan A.

        18/11/2010 at 9:39 pm

        • Stefan
          Desi nu particip la violul in grup al celor doua surori pomenite ieri. ti-ai pus vreodata intrebarea (ce-i drept din partea plina a paharului) daca nu cumva criza asta prelungita va avea si alte efecte benefice asupra „carnetului de cecuri” pomenit de tine?.
          Pt ca sa nu zici ca sunt „baiat rau” o sa-ti ofer un indiciu. Aminteste-ti, te rog, ca recent spuneam de cat de rau s-o fi tradus in chineza istoria relativ recenta a ro.

          Gamer

          18/11/2010 at 10:00 pm

  19. ia uite, pe cine lasă distinsul domn Preda, Cristian Preda fără contracandidatul credibil care este el
    (cum să fie susţinut el de o impostoare ca Udrea?)

    http://www.hotnews.ro/stiri-politic-8048843-sorina-placinta-costica-canacheu-candidati-functia-prim-vicepresedinte-pdl-bucuresti.htm

    gabriel

    18/11/2010 at 9:40 pm

    • Bre, mai lasati politica de partid. Chiar credeti ca este atat de important cine va fi seful partidului in Bucuresti. Mai rau ca Vanghelie nu se poate, deci ce-mi pasa cum se sinucid astia cu pistolul sau cu otrac\va?

      Theophyle

      18/11/2010 at 9:44 pm

  20. Off topic

    Ghemerul a fujit, eu cred ca a scapat ieftin, daca aparea Nicole se alegea si cu un bocanc. Eu zic ce am zis si ieri: esti ceea ce gandesti.
    Pace fratilor!

    Creanga

    18/11/2010 at 9:40 pm

    • Pax vobiscum frate🙂 Mie imi place ghemerul🙂 gandeste bine. O mai da in gard cu „acustica” dar gandeste bine!

      Theophyle

      18/11/2010 at 9:45 pm

      • Ai dreptate! Eu unul am zis ca nu e frumos, nu-l injur nici pe fata nici pe dos, dar ma asteptam ca cineva sa reactioneze. Cred ca si el se astepta, a spus ca prin alte parti a fost injurat. Acum e in perioada de probe, daca-i place, ramane, eu unul m-as bucura. Dar tot asa mi-as dori sa mai aud povesti cu nuci de peste dealuri.
        Au! era vorba de NATO, de fapt are legatura, oameni diferiti incearca sa colaboreze.

        Creanga

        18/11/2010 at 10:00 pm

        • Daca ti-as spune „ramurica” probabil ca te-ai inscrie si tu in coloana celor care provoaca absenta ploii.
          Nu am pb cu cei care stiu sa faca diferenta dintre substanta si invelis. Am doar (la nivel soft) cu cei care cred ca, privind ambalajul, descopera adevaruri universale.

          Gamer

          18/11/2010 at 10:05 pm

          • Gamer,
            Stai linistit (de obicei esti cam grabit, parerea mea), mi s-a spus si ramurica si crengutza si crengulin si tot nu m-am uitat dupa nori, eu tot ala ramaneam, dar daca ma razgandesc si ma inscriu in coloana, al catelea as fi? Tu vezi intr-un fel, dar pentru altii ambalajul face un zgomot asa de strident ca nici nu se mai uita ce este inauntru.

            Creanga

            18/11/2010 at 10:27 pm

      • Theophyle
        nu stiam care sunt regulile privitoare la „tutube”
        asta nu inseamna ca nu trebuie sa fiu pedepsit daca le-am incalcat. am facut-o din dragoste🙂 pt sound. nu e scuza. e declaratie. publica.
        cat despre aprecieri iti multumesc frumos.
        Einstein spunea candva ca este importanta referinta. si mai cerea un punct de sprijin pt ca sa rastoarne universul. parerea mea este ca-n absenta unui real si solid punct de sprijin, universul a luat-o de mult la vale. asta ca sa nu spun ca de fapt e cu cracii-n sus🙂

        Gamer

        18/11/2010 at 10:12 pm

        • buna seara
          cred ca arhumede cerea punctul acela sa rastoarne pamantul
          einstein mai degraba a rasturnat gandirea-in sens byun,a eliberat-o

          intamplator

          18/11/2010 at 10:47 pm

  21. e de neînţeles…
    eu pur şi simplu nu înţeleg!
    cum Preda, care s-a înşurubat în verticalitate, nu poate fi „prieten” cu Elena Udrea, dar visează la o alianţă cu Crin Antonescu

    sunt absolut stupefiat

    gabriel

    18/11/2010 at 9:45 pm

    • Asemanare:ambii viseaza!

      ela

      18/11/2010 at 9:49 pm

  22. Poate cineva sa ma lamureasca cit de mare e organizatia asta PDL din capitala ?
    Posturi cu gramada : 1 presedinte , 2 vicepresedinti, un secretar general . Cam comunista organigramm asta .

    Ștefan A.

    18/11/2010 at 9:46 pm

    • Nu-ti mai bate capul, pregateste-te pentru Alba ca zapada, piticii ii avem deja, mai ales eu (pe creier)

      Creanga

      18/11/2010 at 9:49 pm

      • Cine e Alba ca zapada ? Basescu , dupa 2014 ? Face un partid nou ? Pe mine ma zapacesc de cap poreclere astea in politica .🙂

        Ștefan A.

        18/11/2010 at 9:59 pm

        • Unde ai vazut tu Alba ca zapada fara par? Ai putintica rabdare stimabile!

          Creanga

          18/11/2010 at 10:02 pm

          • Blonda sau EBA ?
            Nu ma fa sa cad pe spate ca Macovei face partid pe contul ei .

            Ștefan A.

            18/11/2010 at 10:05 pm

            • De unde sa stiu eu? nu-s tata omidu, zicea ieri dl Lazaroiu (consilier TB) ca in 2012 vom avea surprize mari.

              Creanga

              18/11/2010 at 10:29 pm

  23. La Tvr1:miza asumarii raspunderii:da,atat legea salarizarii cat si cea a invatamantului inlatura niste privilegii.(Andrei Cornea)

    ela

    18/11/2010 at 9:47 pm

  24. Revenind la subiectul articolului . Cind Base a vorbit de finantarea militara in Europa , e de priceput ca sint multe presiuni sa se reduca bugetele militare
    ( exemplu real Anglia ) .
    In USA exista un curent care vrea o mai mare implicare NATO si mai putina implicare USA pe plan mondial. Si asta se bate cap in cap cu banii europenilor .:)
    Noi cred ca stam ca vitelul in poarta si privim cine va cistiga din loteria asta .

    Ștefan A.

    18/11/2010 at 9:51 pm

  25. Pe TVR2 un jurnaliet prevede moartea NATO.
    E cam apocaliptic, tipul.

    victor L

    18/11/2010 at 10:11 pm

    • Amenda! A fost dat linkul de Skporpi in weekendul trecut, nu esti atent, ti se va reduce salariul si numarul de pastile.

      Creanga

      18/11/2010 at 10:33 pm

      • Nu am salar ! 😆
        Oricum nu va atingeti de pastile ca e grav !🙂

        Ștefan A.

        18/11/2010 at 10:47 pm

  26. Seara buna Theophyle all 🙂
    Propui niste teme spre dezbatere Rhephyle ca cel putin atasatii militari de pe la tot felul de ambasade ar trebui sa intre pe blogul acesta si sa-si informeze superiorii. 🙂

    Stefan. 9:39
    Rusii atrag sustinatori cu materiile prime , chinezii cu banii . Va fi interesanta aceasta noua ordine mondiala .
    Deci amandoua se vor mirese ca au ceva zestre la cufar dar,le lipseste ceva. 😆
    Grea ecuatia asta mai ales ca infidelitatile si amantlacurile ,asa cum a dovedit de multe ori istoria duc la „certuri” groaznice iar pruncii vai de ei.
    Da` daca madam Rossia se lasa induplecata,impunandu-si conditiile mariajului si estul estrem ramane nemaritat desi are „proprietati” peste tot unde sa se destrabaleze?

    mircea

    18/11/2010 at 10:48 pm

    • ..spre dezbatere Theophyle…tastatura bat-o vina sorry

      mircea

      18/11/2010 at 10:53 pm

      • Salut @mircea.
        Ar trebui sa stie cel putin ceea ce stiu eu.🙂

        Theophyle

        18/11/2010 at 11:31 pm

    • Salut mircea
      Atasatii militari nu discuta pe bloguri . Daca o fac zboara unde a intarcat mutu iapa .🙂
      Eu cred ca rusii vor intra in sistemul european -NATO – USA de aparare antiracheta . Ei au rachete bune si USA are radare , soft bun. Un fel de schimb de know how militar . Si un pas politic important .
      Va urma cumpararea de elicoptere Mil-17 de catre USA pe contul guvernului afgan. Asa cum italienii au facut deja o societate comuna cu rusii pt tehnica militara .In Rusia . Se pare ca in curind vor produce pentru inceput vehicolul militar IVECO- Lince . Citeva mii de exemplare .

      Ștefan A.

      18/11/2010 at 11:00 pm

      • Salve Stefan 🙂
        Glumeam cu atasatii desigur.
        Medvev a declarat ca e de acord cu o cooperare in domeniul rachetelor.

        mircea

        18/11/2010 at 11:02 pm

        • Medvedev..

          mircea

          18/11/2010 at 11:04 pm

  27. Buna seara!🙂

    Am pierdut interviul cu Basescu si comentariile onoratilor membri despre nato si alte alea (oricum la arme nu ma pricep ca Theophyle ori Stefan), insa am impresia ca Basescu tocmai a facut o aluzie la faptul ca va trebui mort-copt sa ne cumparam avioane pentru a ne apara? Si mai am eu impresia ca va fi angajat un credit pentru asta sau ca vor fi trasi bani din acordul precautionary stand by.

    Las’ ca de data asta vad ca Basescu l-a bestelit pe Blaga fara sa il numeasca, de i-au mers fulgii de budog cu pene de gaina proasta!

    Cetatean

    18/11/2010 at 10:51 pm

    • Salve City 🙂
      Nici eu n-am apucat sa vad interviul dar am inteles si eu ca a fost tare.
      Musai sa luam avioane.As merge pe americane,macar alea stim ce pot si au fost testate in teatre.
      Daca si Stefan e-n dubiu ce sa mai zic de mine 🙂

      mircea

      18/11/2010 at 11:11 pm

      • ave, Mircea!

        Evident ca ne trebuie avioane americane, testate in lupte, nu avioane de vitrina ca ale celor de la Saab sau Eurofighter. Doar Rafale-ul francez se apropie de ce ar trebui sa fie un avion testat, spunea cindva Theophyle, insa tot nu e ce ne trebuie noua.

        La cum s-a exprimat Basescu, eu cred ca mai devreme sau mai tirziu ne imprumutam pentru avioane sau vindem ceva participatii la companiile de stat.

        Cetatean

        18/11/2010 at 11:31 pm

        • Nu am auzit despre nici o tara care are o suprafata si o populatie ca Romania sa nu aiba acoperire aeriana. Este o aberatie si o tragedie pe care ceapa masi de politicieni nu o inteleg. Este dureros😦

          Theophyle

          18/11/2010 at 11:35 pm

  28. Probabil off topic:
    http://www.f-16.net/news_article4250.html

    US are probleme cu bugetul DoD, dupa cum bine amintea acum cateva zile cineva, F-35B si alte programe sunt este in vizorul unui panel guvernamental pentru a fi anulate.
    Un F-22 este si mai scump (decat un F-35). B-2 cazut in 2008 (parca) nu a fost inlocuit. Probabil nici acest F-22 cazut astazi nu va fi inlocuit.

    US solicita europenilor sa-si respecte promisiunile bugetare pentru aparare. Cum vot putea statele sociale sau socialiste sa-si doteze armatele?

    UK strange legaturile cu Fr, pe nuclear si carrier, daca nu ma insel.

    Noi, Ro, existam? Mai existam ca si dotare a fortelor armate?

    Rusia are build up in M.Neagra si reinarmare prevazuta a se termina in ~ 10 ani … Cine isi indeplineste planurile si cine nu ??? Planurile … va mai amintiti de maestrul Sun si al sau capitol 3?
    😦😦

    CFG

    18/11/2010 at 10:58 pm

  29. Probabil off topic:
    http://www.f-16.net/news_article4250.html

    US are probleme cu bugetul DoD, dupa cum bine amintea acum cateva zile cineva, F-35B si alte programe sunt este in vizorul unui panel guvernamental pentru a fi anulate.
    Un F-22 este si mai scump (decat un F-35). B-2 cazut in 2008 (parca) nu a fost inlocuit. Probabil nici acest F-22 cazut astazi nu va fi inlocuit.

    US solicita europenilor sa-si respecte promisiunile bugetare pentru aparare. Cum vot putea statele sociale sau socialiste sa-si doteze armatele?

    UK strange legaturile cu Fr, pe nuclear si carrier, daca nu ma insel.

    Noi, Ro, existam? Mai existam ca si dotare a fortelor armate?

    Rusia are build up in M.Neagra si reinarmare prevazuta a se termina in ~ 10 ani … Cine isi indeplineste planurile si cine nu ??? Planurile … va mai amintiti de maestrul Sun si al sau capitol 3?
    Dar de aliante ca si importanta numarul 2?😦😦

    CFG

    18/11/2010 at 11:01 pm

  30. Salut cetatean
    Si eu cred ca se va face un imprumut pentru avioane . Ma intreb doar daca e mai convenabil sa imprumuti un miliard si ceva pt avioane oricum vechi si uzate sau e mai rentabil sa cumperi pe aceiasi bani doar 15 avioane noi . Ma intreb , nu ca am eu banii astia !😦

    Ștefan A.

    18/11/2010 at 11:03 pm

  31. (Nu stiu daca a ajuns postarea mea precedenta, daca da ‘disregard this one’. Scuze daca este duplicat, sunt diferente … pana acum parca era putin diferit publicarea pe blog …)

    Probabil off topic:
    http://www.f-16.net/news_article4250.html

    US are probleme cu bugetul DoD, dupa cum bine amintea acum cateva zile cineva, F-35B si alte programe sunt este in vizorul unui panel guvernamental pentru a fi anulate.
    Un F-22 este si mai scump (decat un F-35). B-2 cazut in 2008 (parca) nu a fost inlocuit. Probabil nici acest F-22 cazut astazi nu va fi inlocuit.

    US solicita europenilor sa-si respecte promisiunile bugetare pentru aparare. Cum vot putea statele sociale sau socialiste sa-si doteze armatele?

    UK strange legaturile cu Fr, pe nuclear si carrier, daca nu ma insel.

    Noi, Ro, existam? Mai existam ca si dotare a fortelor armate?

    Rusia are build up in M.Neagra si reinarmare prevazuta a se termina in ~ 10 ani … Cine isi indeplineste planurile si cine nu ??? Planurile … va mai amintiti de maestrul Sun si al sau capitol 3?
    Dar de aliante ca si importanta numarul 2?😦😦

    CFG

    18/11/2010 at 11:07 pm

  32. Stefane, se pot cumpara cu 1.3 miliarde euro 15 avioane noi americane? ca alea europene nu sunt avioane pentru noi.

    Cetatean

    18/11/2010 at 11:08 pm

    • Initial un F-16 costa 50 milioane dolari . Acum e pe undeva la 65-70 milioane dolari . Daca ceri ultimul ragnet de accesori ajungi la cam 75-80 milioane dolari / bucata .
      Deci pentru asta ar ajunge banii astia . Chestia ca formarea pilotilor si a personalului de intretinere costa enorm . Nu se trece de pe Mig 21 la F- 16 ca de pe Dacie la Mercedes . Plus ca trebuie sa cumperi si arme care sint omologate a functiona cu tipul de avion cumparat . De chestile astea nu vorbeste nimeni prin Romanika .
      Ca exemplu : US Navy cheltuie in timp in jur de 2.000.000 dolari pentru a obtine un pilot „combat ready „.

      Ștefan A.

      18/11/2010 at 11:23 pm

      • Inteleg ca baietii ne dadeau F-16 second-hand gratis si noi cumparam doar armele si instructia pilotilor.

        Cetatean

        18/11/2010 at 11:29 pm

        • Noi plateam reconditionarea avioanelor . Si costa bani . Acum , pe linga reconditonare , formare piloti , personal intretinere , armament , ce rost are sa cumperi multe avioane cind poti asigura doar 30-50 ore zbor pentru masa pilotilor ?
          O aviatie e considerata eficienta cind (printre altele ) pilotii pot zbura cel putin 150- 180 ore (norma NATO)si cind numarul de avioane gata de zbor /lupta depaseste 75 % din numarul total .
          Mai bine atunci 15 bucati moderne , 23 de piloti bine pregatiti si 11 avioane (75 % cel putin) in conditii perfecte de zbor /lupta, 24 ore / 24 , 365 zile /an . Parerea ma dupa logica personala :ce vrem sa facem cu avioanele , la ce standarde internationale si cit ne putem permite financiar .

          Ștefan A.

          18/11/2010 at 11:45 pm

          • Ce e defapt offset-ul,care din contracte ar fi mai avantajos

            mircea

            18/11/2010 at 11:54 pm

            • Cu imprumut nu ai offset . Suedezii au construit si crese in Ungaria pentru avioanele INCHIRIATE.
              Cu USA nu poti sa ceri la fel dar poti sa obtii acces la tehnologie moderna .
              Ungurii au personal incadrat si la intretinere avioane NATO AWACS. Noi sintem efectiv la pamint .
              Din 5 C-130 vechi , zboara doar unu singur . Eficienta 20 %.😦

              Ștefan A.

              19/11/2010 at 12:05 am

  33. Just for fun: zenit si nadir sint cuvinte … arabe🙂

    Huitzilopochtli

    18/11/2010 at 11:21 pm

    • Huitzi🙂
      stiu prietene si araba este una din limbile pe care le cunosc🙂

      Theophyle

      18/11/2010 at 11:30 pm

      • Omule, baga o injuratura, s avedem pe care limba o stii mai bine. Limba in care iti vine injuratura cea mai periculoasa, aia e limba materna!😆

        Cetatean

        18/11/2010 at 11:32 pm

        • Vezi ca a spus la 2335, este roman.🙂

          Creanga

          18/11/2010 at 11:37 pm

          • AA, clar, daca simt miros de ceapa, e moldovean neaos!😉

            Cetatean

            18/11/2010 at 11:53 pm

      • Excelent Theo! Cerul este arab😉
        Si un exemplu perfect pentru a ilustra decadenta unei civilizatii odata intrata in vria irationalului.

        Huitzilopochtli

        18/11/2010 at 11:54 pm

  34. Nu vom avea prea curand avioane americane.

    semanticus

    18/11/2010 at 11:34 pm

    • de ce, semanticus?

      Cetatean

      18/11/2010 at 11:35 pm

      • Simplu, politicul nu va dori asta.

        semanticus

        18/11/2010 at 11:37 pm

        • Are sens. Nu e loc de spagi!

          Theophyle

          18/11/2010 at 11:49 pm

          • Cita vreme Basescu e presedinte , nu se vor cumpara decit avioane americane.

            Cetatean

            18/11/2010 at 11:54 pm

          • „Ceapa masii ” de nemernici . De pensi umflate la toti parvenitii au avut bani mereu , de ce trebuie MINIM la o armata pentru a juca la egal cu altii in NATO , NU .
            Stia si Tariceanu cu tot PNL lui si tot PSD ca Mig-21 au viata ramara scurta . Nu au pus un leu , zic un leu LA pusculita pentrudotarea viitoare a armatei .

            Ștefan A.

            18/11/2010 at 11:58 pm

            • Am scris cu greseli dar ma enervez numai gindind la ce „patrioti” a avut „noroc” tara asta in politica !
              Destul sa privim aproape ,la unguri , cehi , polonezi pentru a face o comparatie .

              Ștefan A.

              19/11/2010 at 12:00 am

              • Ehei,pentru ai nostri,nu cade,in schimb,nici un avion!

                ela

                19/11/2010 at 12:02 am

              • Stefane, Tariceanu a spus ca nu ne trebuie armata, ca nu ne ataca nimeni. El se temea mai mult de atacul pensionarilor decit de atacul rusilor, d eaia a spart 3 muliarde de euro don Fondul de dezvoltare, ca sa urce de la 15 la 20% la vot cu redistributie, ceapa si usturoiul mamii lui de tradator de tara!

                Cetatean

                19/11/2010 at 12:03 am

          • Hmmm, sa nu imi spui ca nu ai vazut cu „notabilitati” din RO fotografiate in F-uri in ultimii 4 ani.

            semanticus

            19/11/2010 at 12:03 am

            • ba da, pe Oprea.

              Cetatean

              19/11/2010 at 12:04 am

              • Toti au poze (dar nu sunt publice) in cockpit si toti au facut cel putin o vizita „la fatza locului” si pe „raza localitatii”, ca sa fie clar.:)

                semanticus

                19/11/2010 at 12:09 am

    • Seara buna ela .
      De tinut ochiul la domnul asta . E unul din putinii care are cap cu gramada . Si doar 37 de ani .🙂

      Ștefan A.

      19/11/2010 at 12:13 am

      • Imi propui miie chestia asta?🙂
        Bineinteles,cred ca e unul din cei mai capabili, si mai veritabili diplomati.

        ela

        19/11/2010 at 12:15 am

      • Stefane, valoarea nu asteapta numarul anilor, ti-o spune un om tinar si modest, care ia si el niste hapuri😆

        Cetatean

        19/11/2010 at 12:17 am

        • Valoarea trebuie recompensta , indiferent de virsta.
          Indiferent de sector .

          Ștefan A.

          19/11/2010 at 12:27 am

          • Pai ce astepti? mai scoate din lingourile alea, ce tot stai calare pe ele?doneaza acolo un avion, doua

            Creanga

            19/11/2010 at 12:42 am

    • Habar nu am, Ela. Noi am semnat din cauza de Schengen, insa ce am semnat noi nu e ce vrea Rusia.

      Cetatean

      19/11/2010 at 12:14 am

      • iar ceea ce vor ei,nu cat Basescu are un cuvant de spus. Probabil Geoana,Crin,ar semna cu ambele maini,daca i-ar lasa sa se arate la TV.

        ela

        19/11/2010 at 12:17 am

  35. Ce NATO? Care scut antiracheta? Asta meci:
    http://www.gandul.info/news/razboi-subteran-udrea-blaga-vezi-aici-o-fotografie-cu-harta-puterii-din-pdl-7730267
    iar Udrea are fondurile europene.

    ela

    19/11/2010 at 12:28 am

  36. strategia pe termen lung a „băieţilor originali” a funcţionat:
    1. sărăcie generalizată (în interior)
    2. dependenţa de exterior (guess who, who’s heling?)

    gabriel

    19/11/2010 at 12:30 am

    • evident, voiam să spun „healing”

      gabriel

      19/11/2010 at 12:39 am

  37. Gabi, planul lor era altul: pomeni electorale cit cuprinde; cind nu mai erau bani de pomeni vinzare catre rusi si chinezi.

    Cetatean

    19/11/2010 at 12:31 am

    • nu mă contrazici, pentru că nu spuneam altceva

      gabriel

      19/11/2010 at 12:37 am

      • Ilici a fost la Moscova in 88 (ca turist cica),dar si-n 89- G.Cartianu le zice bine.

        mircea

        19/11/2010 at 12:43 am

  38. este evident că puterea strategică a Romîniei – în NATO – sau auirea – nu poate veni decît din slăbibiunile celorlalţi: fie în cadrul NATO, fie în alt cadru

    şi mai evident este asta în genereal: cu cît suntem mai puţin îndatoraţi, cu atît suntem mai liberi

    dar imbecilii care comunică din partea PDL n-au habar de nimic, nici măcar de ce le oferă Băsescu mură-n gură

    vorba lui Theophyle: nu fac decît să confirme incontinuu rădăcina lor fesenistă

    aşa e

    gabriel

    19/11/2010 at 12:47 am

    • Obama who?

      Creanga

      19/11/2010 at 1:04 am

  39. de ce a fost nevoie de 200 de poliţişti la înmormîntarea unui interlop?
    era un risc de securitate?
    sau o demonstraţie a unor şefi imbecili?

    gabriel

    19/11/2010 at 1:03 am

    • …imbecili şi panicaţi, voiam să spun

      gabriel

      19/11/2010 at 1:04 am

    • Eu cred ca au fost inchiriati de Marari.

      Creanga

      19/11/2010 at 1:05 am

      • Sa le creasca actiunile,sau sa-i intimideze pe adversari ?

        ela

        19/11/2010 at 1:07 am

    • sa-i dea onorul

      ela

      19/11/2010 at 1:05 am

      • Pai ce era baiat rau? dadea bani cu camata, in definitv erau prieteni, au venit din drag, cred ca su lacrimat, fir-ar soricul sa le fie!

        Creanga

        19/11/2010 at 1:09 am

      • zău că asta se-nţelege!

        la ce alte pericole se aşteptau din partea unui mort, cu tot cu cortegiu?

        poliţiaiu’ care a ordonat „operaţiunea” e cretin

        gabriel

        19/11/2010 at 1:13 am

        • Mararii isi plangeau mararu, celalat clan era in astepare, nu vad sa fi iesit tambalau acolo, dar stiu eu cum a gandit meletianul care a executat ‘operatiunea’, poate e cu ochii pe soric, adica sa ii ia locul.

          Creanga

          19/11/2010 at 1:21 am

  40. BMI View: Despite a firm rally in emerging market currencies through recent months, the Romanian leu has failed to show any marked appreciation. Indeed, while currencies such as the Polish zloty have seen broad-based gains, the Romanian leu has continued to languish near its post-financial crisis lows. We do not see scope for a firm leu rally through the near-term. Indeed, we expect the weak state of the domestic economy and a high degree of political uncertainty to continue weighing on the unit – as suggested by our end-2010 currency forecasts.

    ela

    19/11/2010 at 1:15 am

    • Am un leu si vreu sa-l beu

      Creanga

      19/11/2010 at 1:22 am

  41. POLITICAL RISK – Corruption Score Slips

    Transparency International awarded Romania just 3.7/10.0 in its 2010 Corruption Perceptions Index (where a score of 10.0 signifies a country is the least corrupt). This represented a deterioration on its 2009 showing, when it was awarded 3.8/10.0. Romania was awarded one of the worst scores in the EU, although it did manage to come ahead of Bulgaria (3.6) and Greece (3.5). Victor Alistair of Transparency International Romania attributed the poor performance to the abandonment of key political reforms. With the government currently made up of deeply unpopular coalition parties, we doubt it has the political capital necessary to drive through key reform aimed at reducing corruption.

    Romania’s short-term political risk rating is 52.9.

    ECONOMIC RISK – Monetary Policy On Hold

    The National Bank of Romania (NBR) left its monetary policy rate unchanged at 6.25% on November 2, despite consumer price inflation (CPI) coming in at 7.9% y-o-y in October. Despite our expectations that CPI will remain elevated throughout H111, and well above the NBR’s 2.5-4.5% target band, we do not foresee a tightening of monetary policy in the months ahead. To be sure, the surge in CPI that Romania has seen through H210 is largely the result of the government’s decision to hike VAT by 5 percentage points, and not underlying monetary conditions.

    Romania’s short-term economic risk rating is 36.3.

    BUSINESS ENVIRONMENT – State Holdings To Be Reduced

    Economy Minister Ion Ariton announced on November 12 that the Romanian government would reduce its holdings in Transgaz, Transelectrica, OMV Petrom and Oltchim in 2011. The state currently controls 15% of gas distributor Transgaz, 73.7% of electricity-grid firm Transelectrica, 20.6% of oil & gas producer Petrom and 54.8% of chemical firm Olchim. The government has stated that it hopes to raise around EUR2bn by reducing such holdings, which will be used to reduce the country’s fiscal deficit and finance (much-needed) infrastructure investment.

    Romania’s business environment rating is 52.6, with the infrastructure sub-component scoring a lacklustre 50.9/100.

    ela

    19/11/2010 at 1:25 am

  42. ela

    19/11/2010 at 1:46 am

  43. http://www.economist.com/node/17460712

    The future of NATO
    Fewer dragons, more snakes

    ela

    19/11/2010 at 1:54 am

  44. Ela, m-ai lasat somer, e ţapăn blogul de linkuri.
    Nadir sau zenit
    Eu am plecat la dormit
    Noapte buna!

    Creanga

    19/11/2010 at 1:55 am

  45. Noapte buna Ela,Creanga all.

    mircea

    19/11/2010 at 2:19 am

  46. Buna Dimineata🙂
    Postare Noua!

    Theophyle

    19/11/2010 at 7:50 am


Comentariile sunt închise.