Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Franţa: Percepţii diferite!

Intr-un articol numit “Cind Franta se lupta pentru noi toti” publicat pe contributors.ro sustine dl Matei Visniec:

Nu este pentru prima data in istoria recenta ca Franta s-a aflat in avangarda luptei pentru progres social, ca a dat tonul unor “victorii” sociale, ca a “smuls” conditii de viata mai bune pentru muncitori, functionari, cadre si alte categorii de salariati. In 1936 Franta a fost tara care a introdus concediile platite. Franta este tara in care, un presedinte socialist, François Mitterrand, a indraznit sa faca acest extraordinar cadou poporului sau, si anume sa decreteze pensionarea la 60 de ani si nu la 65 cum era pina atunci. Si tot in Franta a fost redusa, in anii 90, saptamina de lucru de la 39 la 35 de ore.

Oricit de multa oroare au provocat aceste masuri in lumea anglo-saxona unde domina cultura ultraliberalismului, modelul francez este in perfecta armonie cu ceea ce as numi filozofia luminilor si “cultul” umanismului. Altfel spus cu ideea ca in codul genetic al umanitatii este inscrisa ideea de progres, si ca munca are un sens numai daca omul poate trai mai bine, iesi la pensie mai tinar, beneficia mai mult de familie si de timpul liber, de cultura si de sport, de natura si de ceilalti oameni… Ori,  in Franta, iesirea la pensie la 60 de ani este un simbol al progresului, iata de ce sindicatele nu vor sa renunte la el pentru ca daca acest simbol “cade”, atunci se deschide un larg bulevard pentru inrolarea francezilor intr-o disciplina de munca de tip anglo-saxon si de tip ultra-liberal. (Fragment din articol)

Dupa citirea propozitiei nefericite legata de felul cu care a fost caracterizat liberalismul anglo-saxon, am hotarat sa scriu un comentariu putin mai lung in formatul unei postari – “Franta nu se lupta pentru nimeni, nici macar pentru ea!”.

Dl Visniec traieste in Franta si simte o adeziune fata de anumite valori valabile pentru o mare parte a francezilor. Aceste valori au fost promovate de zeci de ani de intelectualitatea franceza,  care a transformat Franta dintr-o mare putere globala intr-o tara care se zbuciuma  sa ramana social, cultural si economic pe un plan net inferior aliatilor ei atlantici.

Nu vorbim despre nici o oroare a lumii anglo-saxone si nici un fel de ultraliberalism, vorbim despre posibilitati! Vorbim despre o realitate creata de un capitalism fiduciar, asa cum l-am descris in articolele mele, dar care exista peste tot, inclusiv in Franta. In Franta, acest capitalism nu a fost importat, este al lor si exista de zeci de ani. Daca Franta si-ar fi reglat si controlat sistemul bancar mai bine decat altii, atunci da, ei ar merita sa traiasca mai bine decat altii, nu au facut-o atunci ce se poate  face.  S-au pierdut sume de bani enorme si acum statul  nu mai poate sustine  lejeritatea. Care ar fi alternativa? Nationalizarea bancilor, trecerea la o economie centralizata? Bariere vamale? Protectionism economic?

Exista o “economie speculativa” si trebuie luptat impotriva ei, de aici insa si pana la economia care produce obiecte de consum si servicii care dispare din Franta si pe care o deplange dl Visniac  lucrurile sunt extrem de departe. Cred ca lumea anglo-saxona sufera mult mai mult decat Franta din cauza concurentei chineze. Ce poate face patronul francez care nu vrea sa dea faliment? Ce poate face statul Francez ? Ceea ce face orice om normal la el in familie: daca nu poti castiga mai mult, reduce cheltuielile. Asta incearca sa faca statul Francez acum.” (Fragment din articol)

Puteti citi ambele articole pe contributors.ro. Bineinteles sunt interesat de parerea voastra aici sau acolo!

Written by Theophyle

20/10/2010 la 7:39 pm

98 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Salutare
    Francezii sint mai prosti ca noi ! 🙂
    La noi se iese inca la pensie la 52-55 de ani. Ca fondul de pensi este absolut suficient . 🙂 Inclusiv pentru a platii o pensie si celor care nu au contribuit niciodata cu CAS . 😆
    Franta , ca Italia , are groase probleme de echilibru bugetar dar si o margine de manovra redusa . Presiune fiscala mare si cheltuieli de stat ridicate . Doar reducerea cheltuielilor poate asigura ceva oxigen bugetului .
    PS .Iarasi ai scris „postare noua ” cind eu scriam un comentariu la articolul precedent . 🙂
    Mai ceva ca politia politica . 🙂 Securitate pura ! 😆 😆

    Ștefan A.

    20/10/2010 at 7:53 pm

    • Am citi raspunsul tau Theophyle la articolul precedent ! 🙂

      Ștefan A.

      20/10/2010 at 7:54 pm

    • Da omule, noi suntem si mai destepti 😦

      Theophyle

      20/10/2010 at 7:57 pm

  2. Tare nu mi-a placut articolul dlui Visniec.
    Dupa dumnealui cu cit lucrezi mai putin cu atit progresezi mai mult.

    victor L

    20/10/2010 at 7:54 pm

    • Victor salut 🙂
      Sper ca raspunsul meu ti-a placut mai mult 😆

      Theophyle

      20/10/2010 at 7:57 pm

  3. Salut 🙂
    Da, progresu’ lu’ peste…
    Cam tot ce produc ei se vinde la preturi nesimtite, pai cum sa nu, daca sustin atata protectie sociala…
    Off topic – vad ca parlamentarul nostru nu-i decat o clona de Geoana…

    Diana

    20/10/2010 at 8:00 pm

    • Salut Diana 🙂
      Mda’ ce sa-i face e bine sa traesti ca un capitalist si sa muncesti ca un socialist!

      Theophyle

      20/10/2010 at 8:03 pm

      • salut si bonsoir,

        mai exista o varianta practicata de citiva in Ro:
        – muncesti ca un capitalist si traiesti ca un socialist
        😦

        skorpion

        20/10/2010 at 10:22 pm

  4. Progresul nu poate decuplat de realitatea economica. Resursele sint cele care permit progres si nu invers. Avem o idee exacta despre ce progres este si inseamna (si e invocam f egoist uneori) dar nu sintem deloc pregatiti pt regres.

    P.S.
    Theophyle, dupa ce tu ai adus in discutie Matrix vreau sa aduc si eu pe Judge Dredd (apropo de Franta)

    Tio

    20/10/2010 at 8:00 pm

    • SI eu pe Jar Jar Binks din Razboiul Stelelor – apropo de votul ala „din greseala” 🙂

      Diana

      20/10/2010 at 8:04 pm

    • Tio salut 🙂
      Chiar si noi am avea nevoie de un Judge Dredd. Din nefericire nu avem nici noi si nici ei. Pacat ca filmul a fost atat de prost. Cu Stalone, cred!

      Theophyle

      20/10/2010 at 8:05 pm

  5. Salut prieteni 🙂
    Theophyle cred ca ai remarcat comentul meu de dinainte de prinz la acest articol.
    Il redau si aici:
    Un tanar de stanga spune:
    20/10/2010 la 11:42

    Cind Franta lupta impotriva noastra a tuturor

    Se poate vedea si asa. Reducerea virstei de pensionare conduce la imposibilitatea celor ce ramin in “cimpul muncii” sa sustine pensii mari. Intre timp creste si speranta de viata a celor de 60 de ani.
    Deja traim fenomenul in intreaga lume dupa care pensia normala nu este suficienta pentru un trai decent si ca trebuie sa ai grija din timpul vietii active sa pui bani deoparte.
    Asa ca le urez socialistilor francezi sa propuna pensionarea la 50 de ani. Evident cu pensia corespunzatoare.
    Americanii blamati stiu o treaba: Cei ce pot munci si vor sa munceasca, sau nu au alta alternativa spera sa nu fie concediati la 65,70,75 ani iar cei ce vor sa iasa la pensie la 35 ani sunt liberi sa o faca.

    Un tanar de stanga

    20/10/2010 at 8:03 pm

    • TDS, cum sa nu remarc? Tu sti ca citesc totul 😆

      Theophyle

      20/10/2010 at 8:05 pm

  6. Da, Theophyle.
    Si buna seara.
    Dl Visniec s-a contaminat de stinga ca merele bune stind linga cele stricate.

    victor L

    20/10/2010 at 8:04 pm

    • Victor, Visniec a fost intotdeauna stanga, vezi ce a publicat inainte de ’89.

      Theophyle

      20/10/2010 at 8:06 pm

  7. Buna seara!

    Dl Visniec acuza capitalismul anglosaxon, inginerii financiare (care au loc si in Franta)ale hulpavilor care s-au imbogatit pe spatele fraierilor. Am si eu o intrebare, poate spune cineva cum este impartita bogatia in USA si in Franta? Adica % foarte bogati, % clasa de mijloc, % saraci. Cred ca GDP si datoriile lor sunt cam la fel. Eu cred c ei se gandesc cum sa imparta placinta, nu cum sa faca o placinta mai mare. Din pacate in Romania avem doar o branza…

    Creanga

    20/10/2010 at 8:10 pm

    • Creanga, salut 🙂
      am sa-ti raspund cu raspunsul pe care l-am dat pe celalalt blog:

      Oamenii invata si experimenteaza comportamente sociale de 15 mii de ani. Nu are importanta care ar fi perioada sau denumirea ei, importante sunt relatiile dintre individ si societatea in care traieste. Nu poti sa generezi plus valoare X si sa doresti ca societatea sa-ti asigure 2X. Nu merge la infinit

      Theophyle

      20/10/2010 at 8:28 pm

  8. Pentru prietenii de aici un set de poze din Capri joi 14 octombrie

    Un tanar de stanga

    20/10/2010 at 8:12 pm

    • superbe, superbe fotografiile,
      unele de-ti taie respiratia
      – si am remarcat si o biserica evanghelica germana,
      wonderful !!!!
      ma bucur pentru tine!
      superbissim!
      🙂

      skorpion

      20/10/2010 at 10:30 pm

  9. TDS, multumesc.

    victor L

    20/10/2010 at 8:18 pm

  10. TDS, frumoase poze 🙂
    Si, cum a remarcat Creanga, esti cel mai dreptaci comentator 🙂

    Diana

    20/10/2010 at 8:18 pm

  11. UTS ma faci gelos. Nu am vazut niciodata Capri. Sper sa o fac in urmatorii 10 ani.

    Turnofftheglory

    20/10/2010 at 8:21 pm

    • multumesc prieteni, miine mai pun !
      Tog- cred ca nici paradisul nu eate atit de frumos decit cum era Capri joia trecuta 🙂

      Un tanar de stanga

      20/10/2010 at 8:27 pm

      • TDS
        Tu nu ai vazut inca paradisul ! Eu traiesc in el ca unic proprietar ! 😆 😆

        Ștefan A.

        20/10/2010 at 8:39 pm

  12. Tot legat de Franta .
    Au centrale nucleare cu gramada . Puternic subventionate pentru a mentine pretul energiei electice rezonabil . Cu ultimul model de reactor nuclear , francezii credeau ca vor da lovitura financiara pe plan international in domeniul nuclear , a reactoarelor de ultima generatie . Primul reactor , prototip, este in faza de montaj in Finlanda . Cu mari intirziei in timp si costuri crescute enorm . Din pretul de 3 miliarde euro , actualmente sint la 7,5 miliarde si se prevede ca costul constructiei va ajunge la 10 miliarde euro . Intirzierile in timp se ridica la mai bine de 4 ani . Gurile rele spun ca pina la urma proiectul va fi abandonat , cu grave repercusiuni financiare pentru francezi . Au pierdut deja un mega contract de centrale nucleare in o tara araba . In detrimentul coreanilor . 🙂 Plus ca colosul german Siemens a anuntat oficial ca se retrage din colaborarea cu francezii la acest nou tip de reactor nuclear .Solutia ? Contract cu italienii pentru a construi 4 centrale nucleare in Italia cu acelasi tip de reactor care nu exista . Problema cea mai grava , italienii nu au bani pentru o astfel de investitie + habar nu au unde sa amplaseze aceste centrale (tara puternic sismica) + interzicerea prin lege a construitii de centrale nucleare pe teritoriul tarii . Toate astea pentru a intelege mai bine gravele si multitudinea problemelor franceze .

    Ștefan A.

    20/10/2010 at 8:35 pm

    • Salut !
      Cateva observatii (de strategie si tehnice) :
      1. Francezii, dezvoltand filiera nucleara (decizie de Gaulle), au devenit mari exportatori de energie, spre deosebire de italieni, care au decis sa mearga pe filiere conventionale si au pierdut.
      Franta produce cam 80% din necesarul de energie in unitati nucleare (are 59 reactoare nucleare).
      Cam 63.000 MW.
      2. Compania AREVA dezvolta in Finlanda un reactor de generatia a treia (OL 3 – Evolutionary Pressurized Reactor) care are, adevarat, probleme serioase de proiectare/realizare, probleme care sunt insa inerente instalatiilor prototip (asa-numita „boala a copilariei”).
      Centralei finlandeze de la Olkiluoto i se alatura inca doua instalatii similare in China.
      3. AREVA ramane una dintre cele mai puternice companii care activeaza in domeniul nuclear.
      Dificultatile inregistrate la reactorul finlandez au fost amplificate de militantii Greenpeace.
      4. Pt. urmatoarele doua decenii sunt proiectate inca 200 de unitati nucleare la nivel mondial.
      5. Filiera nucleara constituie unica tehnologie de nivel industrial care poate inlocui filierele conventionale (termocentralele), cu respectarea standardelor de mediu.
      6. Pana si italienii au realizat acest lucru si si-au schimbat strategia de dezvoltare energetica.

      In rest da, francezii sunt un soi de comunisti imputiti demni de dispretul nostru, al celor care am trait toata mizeria acestui sistem criminal.

      Tzepelica

      20/10/2010 at 9:05 pm

      • Salut Tzepelica
        „Italienii au realizat acest lucru” din simplu motiv ca bancile franceze , alturi de cele germane sint primii detinatori de titluri de stat italiene . 🙂
        Tinind cont de valoarea datoriei publice italiene (115 % PIB spre 120 % PIB in urmatorii 2-3 ani ) asistem la un fel de „suveranitate limitata” . Interesele finantiatorilor principali ai datoriei de stat devin si interesele natiunii finantiate . Cam ceva asemanator cu relatia intre Romania – FMI .
        PS. Daca AREVA ar trebui sa sustina si costurile de tratare /depozitare a deseurilor nucleare , pretul energiei electrice produse ar fi exorbitant. Dar asta e o „smecherie” practicata de toti marii producatori de energie electrica nucleara .

        Ștefan A.

        20/10/2010 at 9:23 pm

        • 1. Italienii nu pot ramane la infinit dependenti energetic de alte state. Chiar daca cei din Sud motzaie mai tot timpul la soare. 🙂
          2. Costurile de tratare si depozitare a deseurilor plus cele de dezactivare a instalatiilor (la epuizarea duratei de viata a centralei) sunt prevazute inca din faza de proiectare a centralei nucleare. Si incluse in pretul de vanzare a energiei electrice, ca orice cost de producere.
          Prima etapa de tratare a elementelor combustibile „arse” are loc chiar in incinta centralei nucleare, in asa-numitele bazine de calmare.

          Tzepelica

          20/10/2010 at 9:32 pm

          • Tzepelica
            Italienii , aveau cindva in constructie niste centrale nucleare . Au oprit constructia prin referendum dupa Cernobyl. 🙂 Si asa , datorita costurilor de neutralizare , depozitare a deseurilor nucleare ( ca nici macar nu incepusera sa produca energie , dar erau deja incarcate cu combustibilul nuclear ) au cea mai scumpa energie electrica din UE . Cheltuielile specifice pt . deseuri sint incluse in fiecare factura electrica .
            Din nou PS . 🙂 In baza carui calcul contabil , matematic , se poate stabili costul tratarii si in special a depozitarii unor deseuri nucleare pe perioade de sute de ani sau in cazul cel mai radioactiv , 10.000 (zece mii de ani) .
            Cam trasa de par afirmatia ta ! 🙂

            Ștefan A.

            20/10/2010 at 9:40 pm

            • Deseurile nucleare solide se depoziteaza, de obicei, in saline parasite, fara infiltratii, cu controlul permanent al nivelului de radioactivitate.
              Inainte de depozitare, sunt inglobate in ciment sau in alte materiale (bitum, de ex.), in recipiente speciale, asemanatoare unor butoaie.
              Cele lichide/gazoase pot fi tratate/decontaminate.
              Costurile pot fi determinate foarte precis.
              In general, programele nucleare au fost stopate ca urmare a presiunilor facute de „verzi”.
              Care „verzi” sunt finantati mai intotdeauna de …”rosii”.
              Pt. ca „rosii” au gaze si e foarte bine ca fraierii sa depinda de importurile de hidrocarburi roscovane, n`asha ?

              Tzepelica

              20/10/2010 at 9:54 pm

            • Tizule, ca sa nu imbacsim blogul cu chestii alaturea cu tema, eu ma opresc aici.
              Informatii suplimentare nu mai furnizez decat direct si contra lingouri. 😆 😆

              Tzepelica

              20/10/2010 at 10:01 pm

    • In plus arabii, cat timp stau cu kooru` pe petrol, chiar n-au nevoie de instalatii energetice nucleare.
      Poate doar asa, de fitze…sa le decoreze cu niste cristale Swarovski… 😆
      Sau ca sa produca niscaiva Plutoniu, pt. bombitze. 😦

      Tzepelica

      20/10/2010 at 9:10 pm

      • Salut @timi 🙂
        He, He stiu ei ce stiu, se termina si asta o data 🙂

        Theophyle

        20/10/2010 at 9:22 pm

  13. Apropo de perceptii diferite…
    Am gasit lucruri interesante la:
    http://universulromanesc.com/showthread.php?t=818

    Tio

    20/10/2010 at 8:49 pm

    • sti cum merg socotelile de acasa 🙂

      Theophyle

      20/10/2010 at 9:22 pm

  14. Buna seara!

    Gaby, nu baga in seama abureala cu Johahaha si cu alte smenuri, intrucit baietii vind pielea ursului din padure.

    Cetatean

    20/10/2010 at 9:27 pm

    • Buna cetatean,
      sunt perdele de fum care nu ajuta nimanui.

      Theophyle

      20/10/2010 at 9:53 pm

  15. cu toata deferenta pentru dl Visnec si pentru sora noastra mai bla,bla,bla..

    Franta a fost mare in sec luminilor,in timpul enciclopedistilor si cam atit..
    da,a ajutat revolutia americana dar dintr-un singur motiv de care se cam uita:ura Anglia
    dupa revolutia franceza ce a urmat:Napoleon-un om mare dar care a devastat Franta,restauratia,1848,Sedan ,primul razboi mondial,al doilea razboi mondial si De Gaulle
    din cele doua razboaie sa nu se uite ca tara capitalismului rapace-US – i-a salvat
    a urmat Indochina,Algeria si a ajuns azi o putere de mina a doua;
    au profitat iarasi dupa al 2 lea razboi mondial deplanul Marshall-iar capitalistii rapace,americanii

    o analiza la rece ma duce la ideea ca Franta este gonflata,ca da,are un excelent pr si o buna diplomatie-citeodata si a avut sansa a doi oamneni mari,Napoleon& de Gaulle
    scurt:dupa Ludovic xiv ,Franta nu a mai cistigat singura nici un razboi;

    intamplator

    20/10/2010 at 9:36 pm

    • Salut intimplator
      Si italienii au fost mari , dar asta doar pe vremea imperiului roman . Au adus asa numita civilizatie la toti in Europa . De atunci a trecut o gramada de timp ! 😆

      Ștefan A.

      20/10/2010 at 9:43 pm

      • italienii de azi sunt urmasii romanilor cum romanii de azi sunt urmasii dacilor

        romanii au fost cei mai buni admnistratori si constructori care au existat vreodata; luati drumurile romane si autostrazile europene si sunt pe aceleasi amplasamente
        ca tot e TDS pe la napoli:pompei avea solutii de alimentare cu apa cum nu au nici azi multe oarase
        nu mai zic,traiti acolo si stiti mai bine

        intamplator

        20/10/2010 at 9:54 pm

  16. Un comentariu de pe Hotnews:

    „Indivizii astia n-au rusine. Pur si simplu. Iar il vantura ipochimenul ala trist si frustrat de Antonescu pe Ciolhannis????

    Hai ca au nimerit numele asta, e frumos!

    Cetatean

    20/10/2010 at 9:53 pm

  17. http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/vlas-eliberata-din-arest-principalul-vinovat-este-vintu-203258.html

    dacă Nicolae Popa nu va da ortu’ popii pînă atunci şi va declara în instanţă la fel ca Ioana Maria Vlas, golănaşul a îmbulinat-o rău de tot

    gabriel

    20/10/2010 at 9:55 pm

    • daca mai voteaza boii aia inca odata ca ieri,s-a ” scos” vintu…
      parca incep sa cred ca asta vor,li se strica si lor ” shmenurile” si altceva nu stiu decit golanii…

      intamplator

      20/10/2010 at 10:05 pm

  18. am uitat;franta are vinuri bune si ,dupa mine ,cele mai ” chic” femei( am spus ‘chic” nu frumoase)
    cele mai bune brinzeturi sunt cele belgiene,dar aia nu se lauda

    intamplator

    20/10/2010 at 9:57 pm

    • Aici sunt de acord cu tine!

      Theophyle

      20/10/2010 at 9:59 pm

      • Va atrag atentia oficial ca nevasta presedintelui francez e o italianca . 😆

        Ștefan A.

        20/10/2010 at 10:04 pm

  19. Sintem totusi in secolul 21, nu mai rezonam ca pe vremea lui Zola. Nu putem face apologia muncii pîna la extenuare sau suicid.
    De ce sa culpabilizam pentru dorinta legitima de a profita de viata cît înca mai suntem functionali ? Exista viata si in afara mediului de munca, exista o masura in toate,( implicit excesul este nociv in toate sensurile).
    Capitalismul utrancier este anacronic, asta nu inseamna neaparat comunism, poate doar umanism. Vedeti tarile nordice si modelul lor societal.
    Dicotomia rapida stînga /dreapta este riscanta, orice stat are datoria de a nu abandona cetateanul, fie el stupid, genial, sarac, foarte sarac , bogat, foarte bogat; ex Franta acorda retururi celor foarte bogati ( impozitul pe marile venituri) de zeci de milioane pe an care ar servi foarte bine la plata multor datorii !
    El (statul) nu poate fi inamicul propriilor „subiecti”. Vocea grevelor trebuie ascultata, e nevoie de aceasta contra-putere; sindicatele franceze apara drepturile muncitorilor, cadrelor, patronilor, fiecare are rolul lui de echilibru.
    Romania risca si ea sa treaca prin sindromul noului pol economic mondial in momentul cînd va deveni prea scumpa in costuri patronale si investitorii vor pleca spre Asia , acolo unde se munceste ca în evul mediu.

    regine

    20/10/2010 at 9:58 pm

    • Salut Regine 🙂
      Si ce credeti ca s-a intamplat in acest secol luminat si cel care sa terminat acum 10 ani? In afara de antibiotice si vaccinuri, nu prea multe. Secolul XX a fost cel mai salbatec secol din istoria societatii umane si cel pe care-l traim va fi poate si mai greu. Tineti minte doamna/domnisoara:

      Privind prin perspectiva istorica pe care meseria mi-o impune, cred ca intr-un fel sau altul omenirea paseste spre un “ev al valorilor finite”:

      1. Poti sa consumi numai cat produci;
      2. Consumi mai mult, trebuie sa produci mai mult;
      3. Daca nu produci mai mult trebuie sa te imprumuti, imprumutandu-te devii dependent de creditor;
      4. Daca produci mai mult decat consumi poti economisi;
      5. Din ceea ce economisesti poti imprumuta pe altii sau poti sa contribui la o mai buna stare de lucruri a societatii tale;
      6. Cine nu munceste macar cit pentru a acoperi ceea ce consuma, devine dependent de altii, cine produce mai mult decit consuma creaza bunastare societatii lui.

      credeti-ma sunt adevaruri mari spuse/ scrise de un om tanar si reluate de mine.

      Theophyle

      20/10/2010 at 10:04 pm

      • Corectie: adevaruri spuse de un om tinar si finisate in aceasta ultima forma de Theophyle 🙂

        Cetatean

        20/10/2010 at 10:06 pm

    • „Proletari din toate tarile, uniti-va !” 🙂

      Tzepelica

      20/10/2010 at 10:05 pm

  20. Regine, nimeni nu face apologia muncii pina la extenuare.
    Insa cred ca ai observat ca 99% dintre state fac apologia traiului pe credit.

    Problema e doar de a consuma cit produci. Sindicatele franceze vor sa consume mai mult decit produc, ca asa e „standardul de viata” in Franta, si in timpul asta micii chinezi sa traga din greu pentru a produce mult si ieftin.

    Cetatean

    20/10/2010 at 10:04 pm

    • Prin urmare acest 1% are drept de reper ?
      Nu stiu de unde aveti informatia cf careia sindicatele vor sa consume mai mult decit produc ?

      regine

      20/10/2010 at 10:09 pm

      • am asistat la greve in care sindicatele cereau marirea salariului minim desi stiau ca nu exista resurse.

        Cetatean

        20/10/2010 at 10:12 pm

        • excesele nu reprezinta o regula.

          regine

          20/10/2010 at 10:19 pm

          • in franta excesele sunt regula.

            Cetatean

            20/10/2010 at 10:25 pm

            • Va acord aceasta concluzie !

              regine

              20/10/2010 at 10:59 pm

  21. Matei Vişniec nu are dreptate. Se simte peste tot în Franţa nevoia de schimbare şi faptul că încremenirea în privilegii nesustenabile nu mai poate să continue. Ştiu ei foarte bine, elitele de toate culorile politice, cât de dură este competiţia între ţări în epoca noastră (şi foarte bine că e domle! altfel nu am avea provocări) pentru competitivitate dar mai ales între modele politice.

    Franţa ştie foarte bine că modelul lor politic este unul care are multe de arătat lumii şi nu e nici pe departe atât de falimentar precum îi proclamă anglo-saxonii. Trebuie doar să reformeze lucrurile care trebuie reformate ca să poată să beneficieze în continuare de sistemul lor social, din nou, unul foarte valoros şi din care ar trebui să se inspire mai mulţi.

    Dar masele nu văd lucrurile aşa. Înţelegerea funcţionării economiei în Franţa este deplorabilă. Subiectul Franţei este unul pasionant, interminabil. Deocamdată ader la spusele lui Theophyle “Franta nu se lupta pentru nimeni, nici macar pentru ea!” şi aş vrea să fac o completare: unii luptă, doar că pe tăcute, fără să întoarcă maşini pe dos şi să le dea foc.

    Bogdan P

    20/10/2010 at 10:05 pm

    • Bogdan P. Salut 🙂
      nu stiu daca tu mi-ai scris niste mailuri. Am incercat sa-ti trimit raspunsuri si nu am reusit toate mailurile mele se intorc.

      Theophyle

      20/10/2010 at 10:08 pm

  22. Bogdan, eu am trait in Franta trei ani.

    Hai sa iti spun cum stau lucrurile acolo:

    – este tara in care se vorbeste enorm de reforma
    – este tara in care cea mai mica reforma e blocata
    – daca o reforma nu e blocata si trece, inseamna ca de fapt nu era reforma si e o masura popilista.

    Sistemul social francez e falimentar. Psihicul francezilor e profund e marcat de ideea ca statul are niste datorii fata de ei si ca ei au tot dreptul sa iasa in strada sa le ceara.

    Cetatean

    20/10/2010 at 10:11 pm

    • hai sa va spun si eu ce cred dupa 20 ani : sistemul social francez este imperfect, dar invidiat de toata lumea. Falimentul social pare a fi global, nu numai francez, si toate rationamentele simple sau silogismele uzuale nu pot ascunde gravitatea timpurilor.
      Cred ca nimeni nu detine adevarul universal…

      regine

      20/10/2010 at 10:16 pm

      • Regine, aici m-ai lasat masca: ideea ca toata lumea invidiaza sistemul francez este una din cele mai tari prejudecati ale francezilor despre ei insisi. Ar fi trebuit sa iti dai seama pina acum.

        Cetatean

        20/10/2010 at 10:29 pm

        • Vorbim de sistemul social – securitatea sociala, asigurarile primare de maladie, indemnizatiile de somaj, concediile, subventiile de toate felurile pentru familii numeroase, pentru tinerii care nu pot accede la un prim job, pentru crearea de mici entreprise,…

          regine

          20/10/2010 at 10:37 pm

          • Regine, nu te supara, insa ar fi trebuit sa stii asta:

            http://www.news-assurances.com/deficits-records-attendus-pour-la-securite-sociale-en-2009-et-2010/01678693

            Sistemul social francez se alimenteaza din credite si genereaza indatorarea generatiilor viitoare.

            Altfel spus, consuma mai mult decit produc si inrobesc generatiile viitoare cu datorii.

            Cetatean

            20/10/2010 at 10:43 pm

            • Nu va suparati, creditele se duc in multe directii; Securitatea sociala – mai precis asigurarea primara de maladie este o gaura fara fund pentru ca exista profitorii inerenti.
              Argumentul indatorarii generationale este ne demonstrat cu ciffre reale, economistii si prognozistii (poate nu exista acest cuvint) onesti ofera alternative valabile pe termen lung. Politicienii de toate culorile spun ce vor, ca peste tot.

              regine

              20/10/2010 at 10:51 pm

              • of Regine, nu-i mai spune Securitatea socială că e un cuvânt atât de …

                Bogdan P

                20/10/2010 at 10:53 pm

      • @regine
        e corect,nimeni nu detine adevarul(cu exceptia prostilor)
        e vorba totusi de sistemul francez;
        din cit inteleg eu franta e pe un butoi cu pulbere si nu cred ca economia e problema esentiala ci faptul ca nici ei nu si-au asimlat pied noir(sa le zic asa)
        ce e in banlieuri sunt convins ca stiti am bine ca mine;aia nu vor sa munceasca si vor sa aibe ca orice francez” nativ” drepturi economice;
        daca franta nu rezolva asta,ce va face?ce se va intimpla cu constructia europeana?

        intamplator

        20/10/2010 at 10:32 pm

        • nu stiu daca asta este problema esentiala, dar este realmente o problema, ca si minoritatile din orice alta tara : toata lumea ezita sa le acorde o slujba, asa ca sint marginalizati si înraiti.

          regine

          20/10/2010 at 10:40 pm

    • Şi eu am trăit trei ani în Franţa 🙂

      Sunt de acord că psihicul (unor) francezi este în neregulă. Dar ei sunt republicani domle! Asta e toată ideea: cetatea le datorează lor ceea ce ei vor dărui în schimb cetăţii.

      Problema e că deocamdată sunt blocaţi într-un sistem în care cetatea le dă mai mult lor decât dau ei înapoi şi bineînţeles că e greu de înţeles.

      În rest, acelaşi spirit al Luminilor, aceeaşi poftă enciclopedică, aceeaşi mare naţiune. Ascunse bineînţeles, dar vii. Tot ce le trebuie e să înţeleagă că trebuie să ia viaţa un pic mai mult pe cont propriu şi să se bizuie un pic mai puţin pe cei din jur.

      Bogdan P

      20/10/2010 at 10:25 pm

  23. extinzind putin:
    nu conteaza cit am muncit ,dar incepind de prin 2003 imi doream sa nu mai muncesc,sa nu mai sune telefonul 24/24,7/7,sa ma scol cind vreau,tot ce visam cind te apuca amocul de munca continua ,fara concedii
    si in 2006 m-am decis: stop
    dupa 3 luni ma certam cu nevasta care spala farfuriile
    nu se poate sa stai fara sa muncesti,te alienezi;nu se poate sa muncesti fara incerci sa intelegi de ce muncesti’
    poate unii spun ca poti sa mergi al un ong.sa citesti,sa ai un hobby, e scuza doar…
    eu unul le-am incercat,nu merge,poti sa te bucuri de hobby-uri doar daca muncesti
    cit o suna de patetic,munca -bine facuta-e unul din lucrurile care ne deosebesc de animale;
    tot ,fara patetism,daca din ce faci iti place 1/3 e bine,restul e rutina sau obligatie;e cam ca a merge la dentist,nu-ti place dar trebuie

    intamplator

    20/10/2010 at 10:13 pm

  24. Buna seara tuturor !

    Marea Britanie tocmai si-a ajustat cheltuielile la posibilitati.

    http://www.guardian.co.uk/politics/interactive/2010/oct/20/spending-review-report-in-full

    Cred ca ar fi bine ca si ministrul finantelor sa cireasca raportul… daca stie engleza.

    moira

    20/10/2010 at 10:16 pm

    • mf din romania are probleme cu limba romana,v votul din camera ieri

      intamplator

      20/10/2010 at 10:18 pm

  25. scuze, „citeasca”…
    mai ales Distributional Impact Analysis

    moira

    20/10/2010 at 10:20 pm

    • Am citit cu ceva zile in urma ca au decis sa reduca cheltuielile militare si americanii au sarit in sus .
      Practic, printre altele , vor continua sa construiasca cele doua portavioane dar nu vor cumpara avioanele necesare . Pina cind , nu e clar ! 🙂
      Eventual pina cind „situatia financiara va permite o astfel de cheltuiala”. 🙂
      Am ramas perplex !

      Ștefan A.

      20/10/2010 at 10:27 pm

      • Am scris relativ la taierile din bugetul englez !

        Ștefan A.

        20/10/2010 at 10:35 pm

  26. Tzepelica
    De acord . 😆
    Nu pot sa nu remarc ca si doamna Vass , consiliera domnului Poc , a subliniat in un raspuns ca alte informatii le poate furniza doar contra cost ! 🙂
    Sinteti toti fixati cu banii mai fratilor ! 🙂
    Greu de inteles ca „malaiul” nu este un scop in sine . Este o unealta si atit ! 🙂

    Ștefan A.

    20/10/2010 at 10:23 pm

    • N-ai remarcat ?
      In general, doamnele din politica de Dambovita nu lucreaza decat contra cost… 😆

      Tzepelica

      20/10/2010 at 10:31 pm

  27. intimplator, ai perfecta dreptate. Dar poate ii traduce cineva….

    moira

    20/10/2010 at 10:26 pm

  28. Si pe hotnews este un articol legat de Anglia:
    http://www.hotnews.ro/stiri-international-7950863-marea-britanie-anuntat-cele-mai-dure-masuri-austeritate-din-ultimii-60-ani-500-000-posturi-taiate-varsta-pensionare-66-ani-pana-2020.htm

    sa nu uitam ca in Anglia s-au operat in ultimii 2 ani 3 reduceri salariale si reduceri de posturi in administratie,si 5 zile lucratoare pe luna sunt libere.

    ela

    20/10/2010 at 10:29 pm

    • Niste „pielea p..ii”, care va sa zica. 🙂

      Tzepelica

      20/10/2010 at 10:38 pm

  29. @Bogdan, aveti dreptate, e sinistru ! Sa-i spunem asigurarea sociala.

    regine

    20/10/2010 at 10:56 pm

  30. mai sunt si lucruri bune romano-franceze;
    dacia e chiar un succes european,si cand le vezi prin alte tari chiar ar trebui sa ne simtim un pic mai bine

    http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/duster-cel-mai-fiabil-model-dacia-140338.html

    intamplator

    20/10/2010 at 11:06 pm

    • Francezii au si lucruri bune . Noi romanii ca sintem obisnuiti sa criticam tot si toate ! 🙂
      Fara francezi , Dacia era moarta de mult.
      De remarcat ca francezii fac demonstratii impotriva ridicarii virstei de pensionare si romanul tace chitic cind se taie salariul , pensia . Mai putin imobil ramine romanul cind se taie stimulentele ! 😆
      Om fi o natiune de calitatea a doua ?

      http://www.romanialibera.ro/actualitate/politica/traian-basescu-a-primit-un-cadou-otravit-de-la-pdl-203265.html

      Asta pentru a vedea care sint marile noastre probleme in comparatie cu alte natiuni !

      Ștefan A.

      20/10/2010 at 11:20 pm

  31. . Cum arată Guvernul PSD schiţat de Ponta, Iliescu, Năstase şi Dragnea
    1. Prim-ministru: Victor Ponta (Adrian Năstase, Liviu Dragnea)
    2. Administraţie, Interne şi Dezvoltare Regională: Liviu Dragnea, (Dan Nica, Ioan Chelaru)
    3. Afaceri Externe: Titus Corlăţean (Adrian Năstase, Bogdan Niculescu Duvăz)
    4. Finanţe: Viorel Ştefan (Constantin Niţă, Mihai Tudose)
    5. Jusţiţie: Ioan Chelaru (Florin Iordache, Dan Şova)
    6. Apărare şi Securitate Naţională: Radu Moldovan (Ion Stan, Eugen Bejinariu)
    7. Educaţie, Cercetare, Tineret şi Sport: Nicolae Bănicioiu (Ioan Mang, Ecaterina Andronescu)
    8. Cultură, Culte şi Minorităţi: Octavian Ştireanu (Olguţa Vasilescu, Angel Tâlvar)
    9. Agricultură şi Dezvoltare Regională: Victor Surdu (Gheorghe Antohi, Ion Mocioalcă)
    10. Industrie, Comerţ, Turism şi Mediu de Afaceri: Iulian Iancu (Robert Negoiţă, Nicu Vasilescu)
    11. Mediu, Ape şi Păduri: Dan Nica (Valeriu Zgonea, Cristian Rizea)
    12. Infrastructură şi Construcţii: Constantin Niţă (Mihai Ursache, Cristian Rizea)
    13. Sănătate şi Familie: Florian Popa (Nicolae Bănicioiu, Rodica Nassar)
    14. Muncă şi Protecţie Socială: Cătalin Nechifor (Ion Cindrea, Mircea Duşa)
    Miniştri delegaţi
    Fonduri europene: Vasile Puşcaş (Valeriu Zgonea, Robert Negoiţă)
    Control guvernamental: Dan Şova (Ioan Chelaru, Valeriu Zgonea)
    Politici publice şi implementarea reformelor: Constantin Niculescu (Olguţa Vasilescu, Cristian Georgescu)
    Dialog cu sindicatele şi patronatele: Georgian Pop (Gheorge Marcu, Cristian Dumitrescu)

    ela

    20/10/2010 at 11:39 pm

  32. ela

    21/10/2010 at 12:08 am

  33. Revin dupa ce am ramas fara net.

    US GDP per capita 45934 $, Franta 33434 $

    USA : Poverty in the United States is cyclical in nature with roughly 13 to 17% of Americans living below the federal poverty line.

    Franta: The number of poor people in metropolitan France in 2006 was estimated at 7.9 million, which is equal to about 13.2 percent of the total population, France’s National Institute for Statistics and Economic Studies (INSEE) has reported.

    US public debt + external debt (% DGP)= 52%+94%
    Franta public debt + external debt(%GDP)= 77%+188%

    Va las sa trageti concluziile.
    O seara palcuta!

    Creanga

    21/10/2010 at 1:20 am

  34. Apropos de guvernu propus de psd, vad acolo un nume, Ioan Chelaru la interne/justitie.
    Cred ca e vorba de
    „Mai mult, Chelaru l-a si reprezentat pe Vintu la tribunal, in procesul de divort.
    Prietenia lui Ioan Chelaru cu SOV a inceput din adolescenta si dureaza pina in zilele noastre. “Sint prieten cu Sorin Ovidiu Vintu de cind eram adolescenti. ”

    Astia nici nu pot trece strada fara Vantu.

    underscore

    21/10/2010 at 1:45 am

  35. aseara am vazut la TV5Monde o emisiune despre Suedia.
    foarte interesant.

    in Suedia 95% din suedezi mor acasa.
    in Franta 75% din francezi mor la spital
    (era vorba, in special, de batrini).

    reforma in sanatate in Suedia a inceput in anii ’90.

    fostul premier suedez spunea ca daca Franta nu se grabeste sa faca reforme, clacheaza.

    in Suedia se sta f. putin la spital, chiar si pentru nasteri sau operatii se sta citeva ore, mai rar peste noapte.

    a aratat o femeie operata la genunchi, vreo 12 suruburi infipte si seara pleca acasa; de fapt ea nici nu voia sa stea peste noapte.

    operatia era programata a dura 30 de minute, dar s-a lungit la 2 ore…

    +

    problema imigrantilor.

    de peste 40 de ani imigrantii trebuie sa invete obligatoriu limba suedeza.
    cursurile sint………gratuite (platite de statul suedez).
    daca nu te prezinti la cursuri pierzi alocatia lunara de cca 12 euro/zi.

    +

    a crescut cam mult numarul moscheilor & minaretelor si implicit au aparut probleme de rasism (incendieri)

    skorpion

    21/10/2010 at 7:25 am

  36. Buna Dimineata 🙂
    Postare noua!

    Theophyle

    21/10/2010 at 9:40 am


Comentariile sunt închise.