Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Şansele creştin-democraţiei in România

Lansarea paltformei crestin-democrate a ministrului Teodor Baconschi vine in contextul in care in PDL lucrurile sunt absolut neclare si  lupta pentru conducerea partidului este in toi. Ministrul de Externe,  Teodor Baconschi si-a lansat miercuri platforma crestin-democrata si a anuntat infiintarea Fundatiei Crestin-Democrate. Printre membrii fondatori se numara si trei parlamentari PDL: deputatul Theodor Paleologu, fost ministru al culturii si senatorii Sorina Placinta – ex-ministru al tineretului si Serban Radulescu; dar si intelectuali ca Bogdan Tataru-Cazaban – fost consilier pentru Culte la Cotroceni, Adrian Papahagi, Radu Preda si Petre Guran. Din nefericire pentru Baconschi, Vasile Blaga si Adriean Videanu il sustin si il promoveaza pe Baconschi pentru a-si recastiga sfera de influenta in partid. Vreau sa sper ca aceasta sustinere nu-i va fi daunatoare Ministrului de Externe si noii lui platforme.

Asa denumitii “reformisti” din jurul Elenei Udrea si Gheorghe Falca au salutat intrarea in politica a ministrului de Externe si cel putin la nivel declarativ lauda infiintarea platformei crestin-democrate. Parerea mea ca multa sustinere nu va primi Baconschi acolo.

Creştin-democraţia este o doctrină politică care a aparut si a evoluat după cel de-al doilea război mondial. Ea este considerată în multe ţări europene drept o formă de neoconservatorism si se intersectează cu conservatorismul în puncte fundamentale ale ideologiei, precum respectul faţă de valorile tradiţionale, credinţa şi familia. În Europa, adversarii lor au fost în mod tradiţional socialiştii fiind moderat conservatoare In mediul politic din America Latină ele tind să incline spre stânga. Creştin-democraţia nu se incadreaza exact în categoriile obişnuite de gândire politică, ci mai degrabă include elemente comune mai multor alte ideologii politice.

Creştin-democraţia are în comun cu conservatorismul valorile morale tradiţionale (căsătorie, avort, etc), opoziţia faţă de secularizare, pune accentul pe lege şi ordine, precum şi o respingere clara si accentuată a comunismul. În contrast cu conservatorismul, sustine schimbarile majore în structura societăţii şi nu neapărat este susţinatorul status quo-ului social. Creştin-democraţia are în comun cu liberalismul sustinerea iniţiativei individuale si a capitalului privat stimulat prin taxare minimala. În contrast cu liberalismului, Creştin-democraţia respinge  secularismul şi accentueaza faptul că individul este parte a unei comunităţi şi are îndatoriri faţă de ea. Mai multe elemente doctrinare despre creştin-democraţie puteti citi pe Politeia Doctrinara.

Personal nu vad cum electoratul va reactiona la aceasta noua doctrina. Daca in occident creştin-democraţia este identificata de multe ori ca centru-dreapta, in America Latina este identificata ca centru-stanga. La noi ca la nimenea, la obiect vorbind chiar si Octav Cozmanca se poate identifica cu noua doctrina.  Ii urez mult succes dlui Baconschi si sper ca nu va fi acaparat prea repede de vechii politicieni portocalii.

55 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Reiau aici, caci se pare m-am trezit prea tirziu, cu un mic apel, si nu este foarte off-topic fiindca din cite am citi pina acum acest domn Baconschi se incadreaza la categoria normalitate:
    Pentru scopul propasirii unei informari normale in Romania, as permite sa sugerez celor care comenteaza aici sa contribuie si la contributors.ro, in masura timpului si afinitatilor. Stiu ca va place sa comentati aici, dar sa nu uitam ca domnul Theophyle ne asigura un cadru oarescum civilizat si fara interferente aiurea, mare parte prin metode gen: pus la spam. Dar si el a dedus cumva ca o mai larga distributie a unui sistem normal de informare si de expunere a opiniilor intra in aceeasi categorie ca si “orfelinii politici”, Carevasazica orfelinii de informare.
    Fiind domnul Theophyle expus si la alte sisteme sociale si politice decit originalitatile domnului Iliescu, a hotarit sa suplineasca cererea de texte corect incadrate logic. Foarte bine, zic eu, daca iese din cadrul mai restrins de aici si scrie si la hotnews. Asta fiindca hotnews este citit si de catre cetateni care au avut o expunere larga la divagatiile angajatilor lui Vantu. Acum nu pot generaliza, dar bazat pe citeva exemple de rude din Ro, altminteri mari sustinatori ale aiurelilor cu dictatura (chiar comic, citiva imi impuiau capul cum in Romania imediat se va confisca valuta si pasapoartele, cica noroc cu UE care da dreptul sa mergi cu buletinul) dupa o cura unde nu aveau nici realitatea nici antene, ci doar internet, incepeau sa vorbeasca folosind logica.

    Aha

    15/10/2010 at 4:00 pm

    • @Aha, salut 🙂
      Ai intuit corect care a fost necesitatea initiala a sitului mentionat si legatura lui cu portalul Hotnews. Contributors.ro este un efort civic care reuneste autori diferiti cu expertize in diverse ramuri si cu optiuni politice probabil diferite.

      este important pentru noi toti sa propagam un discurs civilizat, civic si cu opinii pertinente si argumentate.

      Multumesc pentru demers 🙂
      P.S te rog sa ma tutuiesti si fara domnul. pe blogul meu, cel putin, toti suntem amici si ne tutuim.

      Theophyle

      15/10/2010 at 4:06 pm

  2. Aha, salut!
    Eu citesc site-ul „Contributors”inca de la inceput si salut initiativa dvs. de a promova acest loc , ca o completare a acestui loc si altelora care promoveza idei si dezbatere pe stiri actuale.

    Andrzej

    15/10/2010 at 4:07 pm

  3. Salut, Theophyle!

    Aha, te asigur ca am discutat despre acest lucru cu Theophyle acum citeva saptamini. Merci de sugestie 🙂

    Cetatean

    15/10/2010 at 4:08 pm

  4. Si acum la subiect. Avem partea „Personal nu vad cum electoratul va reactiona la aceasta noua doctrina.” Electoratul mioritic nu reactioneaza la doctrine fiindca este total confuz asupra definitiei. Aia de stinga lupta pentru privilegii si mentinerea inegalitatilor (Ponta-Iliescu), aia de dreapta maresc salariile bugetarilor si pensiile (Tariceanu), extremele nationaliste fac aliante (UDMR cu Vadim la suspendare in 2007).
    Eu cred ca electoratul va reactiona la bun-simt si la traditie. Si contrar opiniei populare, traditia la scara mica nu este taierea cracii de sub picioare si nici furatul caciulii. Nu ma credeti? Reducere la absurd. Daca era asa romanii ar fi disparut acum citeva sute de ani.

    Aha

    15/10/2010 at 4:10 pm

    • Adaugare: ma refer la partea de electorat care gindeste in alti termeni decit nivelul de pomana (ca-i spune stimulente, sporuri, ajutoare sociale).

      Aha

      15/10/2010 at 4:19 pm

  5. buna ziua
    platforma crestin democrata e necesara;
    prezenta unor oameni ca tataru,guran va aduce un puternic suflu crestin-cetatenesc(scuze pentru formulare,dar nu-mi vine alta)
    avem de-a face cu intelectuali de marca;
    asa intr-o doara,daca un vector public ca basescu preia platforma dupa 2014 vor fi surprize placute;
    + basescu este excelent vazut pe popularii europeni si vor avea si finduri;nu vor trebui sa depinda de unii si altii de pe aici;
    interesant si de urmarit,mie mi se pare prima incercare serioasa de clarificare ideologica

    intamplator

    15/10/2010 at 4:19 pm

  6. Revenind la tema propusa de binevoitarea noastra gazda, inclin sa cred ca momentan astfel de initiative sunt experimente de laborator accesibile doar ceor initiati.
    In acest moment toti ochii sunt concentrati pe razboiul surd intre opozitia impotenta dar extrem de agresiva si guvernul nesustinut in teritoriu si lamentabil in parlament de partidul pe care-l reprezinta .
    Astfel spus eu cred ca orice astfel de initiativa ar trebui mult „coapta” in interior, cu promovari periodice in media, dar mai cu seama infiltrarea sa in mediile tinta in care sunt scontate aderente importante, mediile paturii mijlocii(intelectuali, industriasi, medii si mici antreprenori, proprietari de ferme si eploatatii agricole medii si mici, tehnicieni si muncitori cu inalta calificare din tara si din diaspora.

    Andrzej

    15/10/2010 at 4:23 pm

  7. Eu cred sincer ca patura celor putini care inca mai aduc plus valoare muncii lor, intreprinzatorii particulari onesti, este un segment care inca nu a fost tinta unui partid care sa le sustina interesele onest si conscvent.
    Cred ca un partid crestin democrat ar trbui sa aiba tinta pe cei care si-au pus calitatile in promovarea meritcratiei si a liberei concurente in slujba binelui comun.

    Andrzej

    15/10/2010 at 4:32 pm

  8. Subiectul este bine ales. Dupa cum mentiona @cetatean, sint citiva politicieni in Romania care nu vorbesc doar ca sa faca vint. Unul este Iliescu. Altul este Basescu, desi o diferenta intre acestia exista. Baconschi a fost mentionat, cumva intimplator, de Basescu. Aiurea, nu cadeti in capcana cu marinarul incult. Basescu zice rar chestii importante la intimplare. Si cu ultima gaselnita, aia cu legea pensiilor, Basescu a dovedit ca poate face miscari politice care implica ceea ce se numeste „negociere”. Iar negocierea este un proces mult mai complex decit in capul domnilor Ponta si Antonescu care reduc acest proces la simpla tirguiala a pretului cepii in piata.

    Aha

    15/10/2010 at 4:35 pm

  9. Salut din nou 🙂
    Dl. Baconschi e un politician de o cu totul alta calitate decat cea oferita de mediul nostru pana acum. Nu pot decat sa-i doresc succes.
    Nu inteleg insa cum se face ca Sorina Placinta se numara printre fondatori. Felul ei de viata e prea putin crestin…:)
    Ca preferinta personala, as merge pe ceva mai laic – se pare ca sunt un „libertarian de dreapta”…

    Diana

    15/10/2010 at 4:58 pm

  10. Punctul pe i. Trebuia sa il puna cineva.

    http://www.hotnews.ro/stiri-politic-7932515-andreea-paul-vass-protestul-ministerul-finantelor-manipulat-psd-unii-lideri-sindicali.htm

    Basescu a intrat si el in joc, cerind adoptarea rapida a legii pensiilor. PSD a dat un comunicat tifnos ca nu Basescu face programul partidului. Parca mai ieri Ponta cerea interventia lui Basescu sa o traga de urechi pe Anastase.

    Basescu a facut bine ca trimis legea pensiilor inapoi la Parlament. Atmosfera motiunii de cenzura ar fi fost dominata de pensii si iar pensii si s-ar fi reeditat votul de data trecuta, cind Guvernul a fost la mustata de a puca. parlamentarii nu pot rezista santajului pe care il face Opozitia cu ajutorul pensionarilor.

    Prin urmare, Opozitia a cautat alt cal de bataie sa ascoata oamenii in strada. L-a gasit la Finante. L-a gasit ptost, pentru ca nimeni nu are mila fata de cei de acolo. Imi pare rau pentru salariilor lor de 400-600 de lei pe carteaa de munca, s-a intors roata. Cum am aratat la postarea trecuta, din 1999 Marica se lauda ca se lupta pentru ei si pentru legea salarizarii unitare. Aiurea!

    Functionarii care au inhatat sporuri uriase (ce le ajungeau sa isi faca o mica rezerva, un cont, ceva) acuma primesc inapoi o lovitura de bumerang. Foarte bine. Nu o sa le plingem acum ca si-au luat Audo A6 si au rate. Au jupuit oamenii din mediul privat si acum cersesc mila.

    Trebuie deci dezamorsat confictul de la Finante pentru a asigura liniste la dezbatarea motiunii (dinspre partea pensiilor ne-am linistit) si apoi rupti contopistii aia cu o lege a salarizarii unitare care sa le ia definitiv sporurile discretionare.

    Cetatean

    15/10/2010 at 5:02 pm

  11. Vecinii bulgari au cedat:

    http://economie.hotnews.ro/stiri-energie-7932707-semnarea-memorandumului-romania-avut-efectul-scontat-gazprom-convins-bulgaria-infiinteze-companie-mixta-pentru-construirea-south-stream.htm

    Basescu a jucat perfid tare. Cred ca pe linga memorandumul semnat de noi cu rusii care era de fapt capcana pentru bulgari, noi am obtinut dreptul de a importa direct gaz de la rusi, fara intermediar, plus alte citeva chestii, insa nelegate de SouthStream.

    Cetatean

    15/10/2010 at 5:05 pm

    • Mi-e scarba si frica de rusii astia.

      Diana

      15/10/2010 at 5:07 pm

  12. Daca exista institutul „”Sincai „” de studii social democrato iliesciene finantat de parlament si fondat de Ion (Ilici in traducere libera) nu vad de ce nu am avea si o fundatie crestin democrata.
    Povestea suna frumos,Baconschi are prestanta ,dar efectul in masa consumatorului de mici este 0 .
    In Romania in larga perceptie a alegatorului exista doua doctrine-stinga si dreapta plus combinatia dintre ele stinga-dreapta.
    Tot romanul stie ca stinga ne da ceva,dreapta ne ia ceva iar stinga-dreapta este de sorginte ungureasca.
    Avind in vedere rezumatul stiintelor politice de pe malul Dimbovitei prezentat mai sus sincer nu inteleg ce urmareste Baconschi .

    tucu

    15/10/2010 at 5:13 pm

    • Salut tucu!
      Si eu cred ca o astfel de fundatie ar fi viabila si ca un for de dezbatere , dar mai ales ca o rezerva viitoare de politicieni scoliti si verificati, capabili sa decida cu patriotism in functii importante in stat.
      Interesant ar fi ca acesta fundatie sa aiba relatii de colaborare(ideologic si lobby) cu alte asemenea fundatii existente sau in curs de infiintare.
      Eu cred ca inainte de a lansa o platforma program e nevoie si de o sustinere nationala cu tinta in anumite zone cu interes nu numai teoretic.

      Andrzej

      15/10/2010 at 5:28 pm

      • Salut Andrej,
        Sunt de acord cu tine ca putem privi respectiva fundatie ca un fel de magnet pentru atragerea …………..aici e problema.Atragerea cui?
        Cind vorbesti de scoala,formare vorbesti de timp.
        Nu cred ca avem prea mult timp la dispozitie.
        Privind materialul pe care PSD ul il afiseaza consider ca revenirea acestuia la putere acum sau in 2012 ar arunca Romania in epoca Vacaroiu.
        Populatia nu are inca sadit antidotul necesar pentru a se apara de populismul inconstient.
        As fi preferat sa vad o resuscitare a conventiei democrate atita timp cit intelectualii mai au ceva de spus in tara asta.
        Si timpul lor cred ca se apropie de sfirsit.

        tucu

        15/10/2010 at 6:05 pm

        • Tucu, cand vorbesc depre atragere, vorbesc depre oameni instruiti care pana acum s-au ferit ca dracu’ de tamaie de politica (pe buna dreptate), insa cred ca sunt inca multi cetateni cu pregatire si excelenta in domeniile in care activeaza care pot fi si patrioti.
          Vorbind despre scoala si formare magandesc la un fel de akademie unde seniorii pot impartasii experienta lor celor tineri, e drept in timp, dar temeinic si nu prin „scoli de vara” in care juniorii invata noile sloganuri partinice.
          Asa este, nu prea avem timp la dispozitie, dar nu e rau sa ne gandim si la copii si nepotii nostrii.
          Cat priveste resuscitarea conventiei democratice, acest fapt ar insemna ca nu am ivatat nimic din ce ni s-a intamplat, deci nu cred in resuscitarea mortilor mai als cat acestia deja s-au descompus si asteapta parastasul de 7 ani.

          Andrzej

          15/10/2010 at 6:29 pm

  13. Inclin sa cred ca Basescu a jucat foarte perfid, de au ramas si rusii blocati: „Dacă până acum celelalte discuţii au fost obişnuite, de data asta am rămas blocaţi de optimismul şi deschiderea cu care au venit. E ca şi cum acum au realizat că suntem şi noi în partea asta a Europei, ceva ce nu-i caracterizează”, ne-a declarat o sursă apropiată discuţiilor.

    Decriptare: excesiva bunavointa aratata de Romania i-a luat prin surprindere pe rusi si pe bulgari, care s-au grabit sa semneze pentru South Stream.

    „Autoritatile de la Sofia si reprezentantii Gazprom au convenit sa infiinteze, in noiembrie, o societate mixta, fiecare cu cate o participatie de 50%, pentru construirea conductei South Stream, pe teritoriul Bulgariei, relateaza Novinite.com. Acest lucru a fost anuntat de catre Alexei Miller, presedintele Gazprom, in urma unei intrevederi cu prim-ministrul Boiko Borisov si ambasadorul Turciei la Sofia”.

    Insa care au fost interesele noastre reale:

    „Gazprom mai are nevoie pentru South Stream de capacităţi de în­ma­gazinare de gaze de 6 miliarde de me­tri cubi în afara Rusiei. România poa­te oferi asta (1). Nu tot acest gaz ar fi con­sumat de România, ci ar fi pompat spre Occident şi vândut pe traseul con­ductei. Dar o mare parte poate fi pre­luată de România. Multe termocentrale pe cărbuni din Ro­mânia au nevoie de investiţii ma­sive pentru desulfurare, ca urmare a cerinţelor europene. Guvernul ro­mân le poate trece pe gaz şi aşa se re­zol­vă problema poluării (2). Ruşii ar pu­tea vinde gazele către acestea”, a de­cla­rat o sursă. Oficial a fost numită doar termocentrala de la Iernut, dar sunt vizate şi Electrocentrale Galaţi şi CET Brăila.

    Deci noi vrem sa constuim un depozit de gaz pentru a inmagazina gazul ce trece spre Europa. Si, inmagazinarea e costra cost :mrgreen:. Mai mult, vrem sa luam gaz pentru termocentralele care acum sunt pe carbuni. Plus sa obtinem investitii pentru desulfurare, ceea ce rusii stiu sa faca. Dar asta e cu skepsis: caci putem lua de la ei gaz, insa pina cind vom putea alimenta termocentralale cu gazul din Marea Neagra, in 10-15 ani 😉

    Per ansamblu, Romania pare ca practica un joc foarte bun in relatia cu Gazprom.

    Cetatean

    15/10/2010 at 5:42 pm

    • Rusii sint obisnuiti sa trateze cu demnitari cel putin perceputi ca mina forte, prin trateze ma refer ca dau si ei ceva. Cu restul nu trateaza, ii joaca dupa cum li se cinta. Cu Basescu se tot lupta ei de ceva vreme, si in perioada ianuarie-mai cind Basescu se hotarise sa motaie pe la Cotroceni intr-un simulacru de Geoana, au crezut ca le va merge altfel. De cind Basescu s-a trezit, rusii au hotarit sa abordeze altfel tema cu gazele. Semn deosebit de prost pentru toata gasca Grivco.

      Aha

      15/10/2010 at 5:55 pm

      • Ssa este, si mie imi este cunoscuta de undeva dintr-o analiza abordarea rusilor: daca omul e mina forte si rezista la presiuni, tratam cu el de pe aceleasi pozitii. Macar stim ce ppate si ce vrea si ca e predictibil. Asta ne ajuta la viitoarele calcule.

        Iar cu cei ca Geoana, ii folosesc pina cind au ocazia de a scapa de ei.

        Cetatean

        15/10/2010 at 5:59 pm

  14. Atrag atentia ca la PSD incep framintarile interne: se redeschide conflictul Vanghelie-Oprescu, Geoana incepe sa adreseze mesaje bazei partidului despre cum pune botnita actuala conducere.

    Protestele sindicalistilor au fost stirnute ca PSD sa aiba nu numai masa de manevra si de emotivitate la viitoarea motiune de cenzura, dar si ca sa acopere zgomotul de arme din Congres.

    Cetatean

    15/10/2010 at 5:45 pm

    • Cetatene
      Cum poti face asemenea afirmatii cind stii unitatea de monolit a partidului in jurul conducatorului iubit.
      Poate aflam cu ocazia congresului care i ala.

      PS Imi e dor de Vanghelie.

      tucu

      15/10/2010 at 6:12 pm

  15. va iesi urit la PSD. Apar 5 presedinti care il flancheaza pe Ponta. Printre ei Nastase si Iliescu.

    Cetatean

    15/10/2010 at 6:16 pm

    • Si Ponta ce ramine?Prim presedinte?

      tucu

      15/10/2010 at 6:26 pm

      • va ramine Presedinte, insa linia politica o vor dicta altii.

        Cetatean

        15/10/2010 at 6:30 pm

        • Cetatene,
          Chiar iti poti imagina Tontanacu facind strategii politice?Cred ca nici el nu se poate lua in serios dapoi sulfele alea batrine din PCR pardon PSD.
          Interesant este de vazut cum vor lua deciziile -in ce for adica ca sa pricepem si noi dace se deschide sezonul de spart capete o data la 2 saptamini sau
          se institue omerta Nastase ca pe vremurile bune.

          tucu

          15/10/2010 at 6:50 pm

        • adica va fi o vuvuzea???
          dar daciana,daciana ,tata socru si bona filipineza ” ce zice”??

          intamplator

          15/10/2010 at 7:26 pm

  16. Nuş, la Felix, de la ora 23.

    gabriel

    15/10/2010 at 6:18 pm

  17. Prea tirziu, la ora aia baietii de la tubulatura dorm.

    Cetatean

    15/10/2010 at 6:22 pm

  18. http://www.hotnews.ro/stiri-politic-7933034-victor-ponta-romanii-din-diaspora-nu-cei-din-tara-votat-basescu.htm

    Cititi si va faceti cruce cu batul, vorba taranului:

    # Noi nu l-am votat pe Basescu. L-au votat cei din diaspora. Votul lor a fost mai important decat al celor 11 milioane de romani din tara

    # Trebuie sa-i convingem ca PSD nu este partidul comunistilor. Hai sicktir, praful sa se aleaga de voi!

    # Au plecat din Romania pentru ca era rau, dar au votat sa ramana raul.

    Cetatean

    15/10/2010 at 6:45 pm

    • Lectie de aritmetica pentru marele Pontanac .
      Postare scrisa special in atentia partiocipantilor la congresul PSD de miine.

      Ana are mere.Ion din Italia are euroi.Ion trimite euroi acasa familiei formate din mama,tata,varu Mitica,cumnata Tantica,si nepotul Gigel.
      In strainatate sunt circa 2 milioane de Ioni.
      Daca da dracu si Ion citeste traznaile debitate de Pontanac se supara si scrie acasa Pontanacu e rau.
      Intrebare pentru PSD isti-
      Daca Ion se supara -cite suflete suparate vom avea in Romanica?Si cu cine vior veta ele?

      tucu

      15/10/2010 at 6:57 pm

      • cred ca sunt 3 milioane

        intamplator

        15/10/2010 at 7:27 pm

  19. doctrine la pdl? eu nu cred ca cineva din pdl are habar, macar, ce semnifica termenul „doctrina”…parerea mea, care este

    purligar

    15/10/2010 at 6:57 pm

    • Purligar, ideea ca bagi batul prin gard sa zgandari pedeleprele e al naibii de daunatoare. Vrei dialog? Comunica!

      Turnofftheglory

      15/10/2010 at 7:01 pm

      • domnule, crestin-democratia a fost impecabil descrisa in articol, eu sustin aci doar ca pdl a gasit o nisa in regnul politic si s-a ghemuit in ea, ca intotdeauna…orbeste si cu gandul la profit…ceea ce, pentru crestin-democratie, ca si concept, este o rusine.

        purligar

        15/10/2010 at 7:05 pm

        • Gresesti. Crestin-democratia e o chestie fraga lui Baconschi. El simte cam asa. E fost ambasador la Vatican, un om apropiat de teologie. E acolo.
          Cu mult inainte de aceasta funfatie, greii pedisti foloseau sintagma de crestin-democratie. O vrajeala. Un rebranding la FSN. PDL trebuie sa devina conservator-liberal.

          Turnofftheglory

          15/10/2010 at 7:43 pm

  20. Una la mana, imi place Baconschi, il creditez cu decenta si valoare intelectuala mare. Din pacate cat imi e de simpatic, pe atat de futil ii vad demersul. Intai de toate nu e politician. E un om cult, simpatic, placut. Prin comparatie nu as avea nici o problema sa il am coleg de camera pe Baconschi dar mi-ar displace profund sa spal puntea cu Traian cel Dictator.
    E misto sa te gandesti la postbasescianism, dar nu cred cadomnul ministru de externe va face mare branza.
    Crestin democratia e o chestie frumoasa, dar care nu va prinde la mine. In primul rand in epoca CDR si dupa, pana in 2005-2006 am fost un sustinator al ideii si partidului numit PNL. Ma simt undeva la mijloc intre liberalism si conservatorism fara a citi tone de ideologie politica. Sunt un amator, politica pentru mine e un fel de hobby. Dar niciodata nu voi fi un antisecularist. Cred in statul complet decuplat de la religie, in special in cazul Romaniei de la BOR. Cred in implicatia minima a statului in economie, mai putin in resurse si domenii strategice.
    Cred nu intr-un stat minimal, dar in nici un caz in centralizare, birocratie de tip francez si drept belgian.
    Nu cer statului absenta reglementarii si nu dau doi bani pe corectitudinea politica, fara a fi xenofob si nationalist.
    Pentru mine, PDL pentru a fi viabil trebuie sa aleaga intre o punte dintre ceea ce inseamna Cristi Preda si Sever Vionescu, fara a uita vectorul de tip Udrea pe linia Basescu.
    Pentru mine e combinatia castigatoare.
    E nevoie si de poveste, de epic pentru emotie, e nevoie si de un sambure ideologic intre conservatorism si liberalism.
    Faptul ca BVB ii ofera sustinere lui Baconschi e daunator si am observat la miezul pedist al PDL, fesenistii, ca ascund in spatele crestin-democratiei clamate reflexele identice din PSD.

    Turnofftheglory

    15/10/2010 at 6:57 pm

  21. Cetatean, aceasta declaratie a lui ponta confirma inca o data caracterul antiromanesc al psd si sorgintea sa securisto-comunitoida. Securitatea anilor ’70-’80 a incercat cu disperare sa denigreze si sa dezbine diaspora.
    Iata esnta discurului unui partid ce se pretinde ca apartinad social-democratiei europene in anul 2010: retard , inept si antiromanesc.

    Andrzej

    15/10/2010 at 7:00 pm

  22. Gresit Anfrej, este un sut dat diasporei si votului lor viitor. Cei de acolo nu vor uita cum au fost infierati de nemernici dupa alegeri.
    Lui Ponta sa ii dea careva o caraba dupa ceafa, cand Geoana va primi 11 milioane de voturi cer azil in SUA.
    Nu 11 milioane de romani l-au votat pe Basescu. Nu 11 desteptule 5 milioane si jumatate plus 70 000 care au facut diferenta.

    Turnofftheglory

    15/10/2010 at 7:13 pm

  23. O varianta romanesca de crestin-democratie ar fi examenul lui T. Baconschi. E nevoie de timp si alte resurse. 2 Ani e prea putin. Baconschi nu are timp. Lansarea la Ateneu a fost a doua greseala mare.
    A fost careva dintre voi prezent?

    Ar fi cea mai interesanta evolutie ideologica in Romania in ultimii 20 de ani. Crestinismul face parte din natura romanului. Trebuie redescoperi cu sinceritate.

    Tio

    15/10/2010 at 7:18 pm

  24. Tio, crestin-democratia esueaza usor in popime. Romanul e ingrozit de Dumnezeu. Oamenilor le e frica de divinitate, nu traiesc crestinismul. Crucea e reflex conditonat bagat in cap cu palmele dupa ceafa de rigoare.
    Crestin-democratia a aparut la PNT dupa un stagiu dureros al liderilor in puscaria comunista. PNT a fost de stanga si nu crestin-democrat in perioada interbelica. Chiar si in 1996 nu era un pardid crestin democrat ci un partid inscris fortat pe dreapta datorita lui Iliescu si a gastii aferente. Din pacate a esuat politic datorita lipsei de competente si a unui clientelism idiot asemanator cu ceea ce se intampla azi cu PDL.
    PD a ajuns pe dreapta tot datorita opozitiei masive la iliescianism nastasian. Practic un partid de stanga era amenintat cu sugrumarea si desfiintarea de dostul partid comunist sub un trade mark nou.
    Nebunia continua in PDL dupa absorbtia liberala.
    Omanii s-au opus iliescianismului si fanariotului nastase aproape organic. Apoi cleiul Basescu a inchegat un pol puternic, cel mai puternic.
    In PDL nu ideologia e problema ci faptele si actiunile. Uita-te la reflexele fata de pensionari si bugetari. E drept sunt timide si nu elogioase, dar grupul PD are inca fibra acolo. Norocul este infuzia de „straini” de Roman, Berceanu si restul.
    Daca se rup, e bine pentru ei ca entitate politica. De trecut desigur, disi anumite persoane, prea grele si indigeste sunt frane majore.
    Totusi insist ca directia crestin-democrata nu e cea mai buna.

    Turnofftheglory

    15/10/2010 at 7:40 pm

    • Turnofftheglory, stiu ca ma judeci dur dar daca citesi descrierea lui Theophyle despre crestin-democratie atunci poate ma intelegi mai bine.

      Eu nu vad PNT cind vad crestin-democratie.

      De acord cu tine si instinctul tau e corect. Nu faci crestin-democratie fara sutinerea unei organizatii religioase serioase (biserica de vre-un fel).
      Ei stiu asta de asta o lanseaza ca o versiune de PDL.

      Dar nu e absenta unei ideologii clare cel mai mare repros adus PDL?
      Cit priveste anumite ezitari ale PDL…trebuie plecat de la situtia reala din Romania si nu de la o stare ideala.

      Tio

      15/10/2010 at 8:00 pm

      • Tio, BOR e biserica ipocrita romana. Iar PDL azi e un partid ce actioneaza deseori ca o curca fara cap.
        Mie mi-e groaza de fesenismul devenit crestin-democratie. E ca social-democratia firma pentru partidul comunist roman.
        In PDL nu absenta doctrinelor e problema ci distanta de la vorba pana la fapta.
        Teoretic sunt super cool, dar au actionat de multe ori impotriva a tot ce au declarat preelectoral. Asta e buba PDL.
        Imi place enorm Baconschi si ii respsct optiunea ideologica, dar miroase ca Manolescu si alte proiecte ce s-au ratat exemplar in politica damboviteana. Si Ana Blandiana imi place. Asta nu inseamna ca e politic valabil.
        Oamenii, romanii adora liderii de calibru, cu prestanta, aroganta, paternalism si nistica duritate semi autoriarista. Romanii urasc optiunile, lasa-l pe roman intre doua rafturi cu sute de sortimente de lapte si va beli ochii o zi intreaga.
        Chestia e simpla, elementara. Tragi linie, dreapta, opusa stangii demagogice si cripto-comunisto-populiste. Ce oferi? BOR? Antihomosexualitate?
        Sau mai bine incepi de la baza. Ai nevoie de intreprinzatori, proletari de tipul instalatorul Joe? De intelectuali semi-exaltati.
        Renunti la pensionari, renunti la bugetari, renunti la „va vom da”!
        Si incepi, justitie, autoritatea statului, suplete administrativa, descentralizare, armata si politie solida. Echidistanta.
        E simplu. Bagi BOR in discutie, atunci iar galeti, pui si faina. Iar aceiasi reteta care am auzit-o cu mult in urma, „Binecuvanteaza fomane poporul tau si conducerea acestui stat, partidul comunist roman si tovarasul nicolae ceausescu”.

        Turnofftheglory

        15/10/2010 at 8:13 pm

  25. Buna seara!
    Teoria ca teoria, practica ne omoara.

    Creanga

    15/10/2010 at 7:50 pm

  26. Buna seara !
    E foarte bine ca sunt promovate figuri noi, nepatate, oameni competenti (in sfarsit !).
    Nu e bine ca se incearca o constructie mai mult in jurul unei persoane decat in jurul unei idei.
    Concret, il impingem in fata pe Baconschi. Buuuuuun !
    Ce e Baconschi ? Crestin-democrat, bineinteles.
    Ce doctrina promovam ? Musai, crestin-democratia.
    Personal, nu cred ca romanii abia asteapta o miscare crestin-democrata.
    Sigur, poate ma insel…
    PS (pt. @cetatean)
    Trecerea pe hidrocarburi a unor termocentrale care ard acum carbuni este o aberatie, din 3 motive :
    1. Necesita schimbarea completa a instalatiilor, chestie care poate costa mai mult decat o investitie complet noua, de la „firul ierbii”.
    2. Costul de productie pe gaze e mai ridicat decat cel pe carbuni, sansele termocentralelor pe gaze de a a intra pe piata de energie fiind mult mai mici decat cele ale instalatiilor pe carbuni.
    3. Creste dependenta de hidrocarburile de import, in dauna valorificarii resurselor interne (lignit, de ex.).
    Dpdv strategic, e mult mai sanatos sa ai un mix energetic (hidro, nuclear, carbuni, gaze) decat sa depinzi majoritar de o sursa.

    Tzepelica

    15/10/2010 at 8:14 pm

  27. […] the rest here: Şansele creştin-democraţiei in România This entry is filed under Romania – Blogs, Theo-Phyl. You can follow any responses to this entry […]

  28. PSD:

    „Sursele citate susţin că preşedintele de onoare, Ion Iliescu, ar putea relua, fie în CEX, fie în timpul Congresului de sâmbătă, propunerea de înfiinţare a unui Consiliu al Preşedinţilor, care nu a întrunit acordul Biroului Permanent de luni. Iliescu doreşte ca acest Consiliu sau Senat al preşedinţilor să reunească toţi foştii şi actuali preşedinţi de partid şi de Consiliu Naţional şi să supervizeze deciziile politice ale conducerii centrale”. (Gandul)

    Cetatean

    15/10/2010 at 8:25 pm

    • Noul CC al PCR ? Cosmetizat după 20 de ani și în ograda PSD ! 🙂

      Ștefan A.

      15/10/2010 at 8:27 pm

  29. Moderarea pe contributors e al naibii de inceata. Ala nu e blog personal. Nu isi permit un moderator?

    Turnofftheglory

    15/10/2010 at 8:25 pm

  30. Salutare oameni creștini ! 🙂
    În Italia , democrația cristiană a condus țara din 1945 pina in 1992. Mai precis în aleanțe cu alte partide . În ultimul an de activitate , acest partid numit și balena alba a fost desfințat de către alegători în urma anchetei judiciare numite mîini curate . Furau ca in codru ! 😆
    PS. Pentru @ cetatean si @ tzepelica .
    Cea mai mare prostie posibilă să arzi gazul metan pentru a produce energie electrică . Materia primă (gazul metan) costă tot mai mult . Despre energia nucleară , poate cu altă ocazie mă voi exprima de cît este de scumpă , periculoasă și cum se jonglează datele pentru a crede ca este foarte ieftină .

    Ștefan A.

    15/10/2010 at 8:26 pm

  31. Stefan, eu personal sunt adeptul incalzirii cu lemne a casei de la tara pe care inca nu o am 😉 !

    Cetatean

    15/10/2010 at 8:27 pm

  32. Buna Seara la toata lumea 🙂
    Postare noua 😆

    Theophyle

    15/10/2010 at 8:34 pm


Comentariile sunt închise.