Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Societatea in care trăim: Raportul STISOC

Am primit raportul despre care vom discuta in articolul presentat, ieri noaptea de la unul din cititorii fideli ai blogului. L-am citit si, credeti-ma, mi-a fost greu sa adorm dupa citirea lui. Raportul numit “Publicul şi știința. Ştiință şi societate. Interese şi percepții ale publicului privind cercetarea ştiințifică şi rezultatele cercetării” este unul din cele mai dureroase documente cu care am avut ocazia sa ma confrunt. Aveti raportul la sfarsitul postarii. Cred ca este un document esential pentru fiecare cetatean al Romaniei, ca sa nu vorbim de profesori, educatori si parinti.

Sper din tot sufletul ca il veti citi cu atentie si fiecare dintre voi veti actiona, fiecare asa cum poate pentru remedierea problemelor  discutate in acest raport. Este esential pentru tara in care traim, este esential pentru acest popor, este important pentru constiinta fiecarui cetatean, indiferent de optiunile lui politice.

Proiectul STISOCŞtiință şi societate. Interese şi percepții ale publicului privind cercetarea ştiințifică şi rezultatele cercetării”, prezintă și analizează informații empirice, focalizat pe stocul public de cunoaștere științifică şi pe atitudinile publicului față de știință. În plus, au fost avute în vedere informații despre: credințe şi practici religioase, cunoaștere şi atitudini referitoare la superstiții, pseudo-științe şi para-științe, cunoștințe specifice despre corpul uman şi despre practici de protejare a sănătății. Investigația este sociologică şi vizează cunoștințe, credințe, opinii și atitudini, adică moduri de constituire a universurilor subiective ale publicului românesc contemporan asociate domeniilor de viață şi cunoaștere menționate. Întrucât investigații, parțial similare, au fost realizate şi în alte țări, mai ales europene, posibilitățile de comparare au fost la îndemână şi nu am ezitat să le invocăm şi să le prezentăm.”

Principalele date şi informații empirice, identificate prin proiectul STISOC şi prezentate detaliat în acest Raport, sunt următoarele:

  • Publicul românesc se caracterizează printr-unul dintre cele mai mari deficite de cunoaștere științifică din Europa.
  • România se situează pe primele locuri în Europa în ceea ce privește încrederea populației în para sau pseudoștiințe – precum horoscopul sau numerele norocoase.
  • Populația adultă a României are unul dintre cele mai înalte niveluri ale credințelor şi practicilor religioase declarate.
  • Atitudinile celor mai mulți români sunt favorabile dezvoltării științei şi investițiilor publice în cercetarea științifică. Totuși, numai unul din doi români are atitudini şi conduite utilitarist-pragmatice în raporturile cu știința, pe când restul sunt temători şi sceptici sau mitizează știința.

Am “decupat” cateva grafice pentru a intrelege mai bine dezastrul educational in care ne afla si a va motiva sa cititi tot raportul alaturat. Va rog si multumesc!

Raportul poate fi descarcat aici: STISOC2010_Raport de cercetare

Written by Theophyle

21/09/2010 la 8:04 pm

58 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Roberta Anastase la ora 21 la Nasul.

    Cetatean

    21/09/2010 at 8:08 pm

  2. Imi pare rau ca trebuie sa dau un link tocmai catre acest site dar articolul este chiar pe subiect si e foarte ingrijorator ce se intampla in Romania, mai ales tinand cont ca ne laudam peste tot cu „scoala romaneasca de elita”.
    http://www.antena3.ro/romania/romanii-au-ajuns-pe-ultimul-loc-din-europa-la-capitolul-inteligenta_107398.html

    Tim

    21/09/2010 at 8:08 pm

    • Tim, salut 🙂
      Raportul pe care-l prezint este mult mai drastic decat ceea ce varanii povestesc 😦

      Theophyle

      21/09/2010 at 8:13 pm

  3. Tim, la testele PISA si PIRLS stam extrem de prost, printre ultimele locuri. Cauzele sunt multe, insa eu doar trei:

    – incapacitatea ministrilor Educatiei. Premiul I cu coronita si batistuta de sters lacrimile, Cati Andronescu, garantata Vanghelie
    – ignorarea cerintelor moderne ale unei educatii competitive si lipsa unei politici de reinnoire si profesionalizare si motivare a corpului profesoral.
    – dizolvarea aproape tuturor formelor de concurs din cadrul unui parcurs scolar normal in numele „usurarii” acestuia, si efectele perverse: masificarea scolii, deschisa la cit mai multi care nu au ce cauta la nivele respective si dezobisnuirea elevilor si studentilor cu concurenta dura. Cind ies din scoala si facultate, au pretentii uriase si capacitati limitate.

    Cetatean

    21/09/2010 at 8:14 pm

  4. Din pacate fac si eu parte din sistemul de invatamant si cunosc prea bine situatia dezastroasa in care se afla. Problema nu pleaca neaparat de la un nivel inalt ci si de jos in sus adica de la directorii de scoala care taie si spanzura pe mosia lor.

    Tim

    21/09/2010 at 8:18 pm

  5. Daca se va vota noua lege, se sparge monopolul directorilor de scoala.

    Cetatean

    21/09/2010 at 8:20 pm

    • Cetatean & Tim
      Tara asta, poporul asta mic si plin de probleme a dat in ultima suta de ani zeci daca nu sute de capete luminate. Nu cine stie ce aristocrati, copii de la tara, fi de tarani, unde sunt ei acum?

      Theophyle

      21/09/2010 at 8:22 pm

  6. Da’ cu privitul la televizor cum stam? Cum stam cu televizorul? 🙂

    AccesDirect

    21/09/2010 at 8:24 pm

    • Aicea probabil suntem printre cei mai buni 😦

      Theophyle

      21/09/2010 at 8:26 pm

  7. @ Cetatean cu noua lege li se va da si mai multa putere directorilor plus unor functionari din primarii ca nu au habar pe ce lume traiesc.
    @AccesDirect
    http://www.europafm.ro/stiri/interne/romanii-se-uita-mai-mult-la-televizor~n43530/

    Tim

    21/09/2010 at 8:27 pm

  8. Tim, nu e chiar asa: comisia senatului pe educatie pe 16 sept. a aprobat componenta Consiliilor de administratie in scoli.

    In cazul unui Consiliu de administraţie format din 9 membri, componenţa cuprinde 4 cadre didactice inclusiv directorul unităţii, un reprezentant al primarului, 2 reprezentanţi ai Consiliului local şi 2 reprezentanţi ai părinţilor.

    În cazul unui Consiliu de administraţie format din 13 membri, componenţa cuprinde 6 cadre didactice inclusiv directorul, un reprezentant al primarului, 3 reprezentanţi ai Consiliului local şi 3 reprezentanţi ai părinţilor.

    In plus: orice hotărâre de ordin strategic care vizează procedurile de ocupare a posturilor, a funcţiilor de conducere, acordarea gradaţiei de merit, restrângerea de activitate, aplicarea de sancţiuni, este luată prin vot secret. deciziile care privesc personalul, bugetul şi patrimoniul unităţii de învăţământ se iau cu majoritatea voturilor din totalul membrilor Consiliului de administraţie.

    Nu prea sunt eu de acord cu reprezentantul primarului, insa formula este foarte echilibrata. In plus, primarii o pot lua usor in freza de la parinti, pe motiv ca reprezentantii lor voteaza de-a-n boulea.

    Cetatean

    21/09/2010 at 8:34 pm

  9. @mersi, Tim: deci previzibil. Un sfert de zi o petrecem stand la tv.

    Traim vremuri in care miturile cu care ne-am fardat iluziile identitare sunt spulberate. Nu suntem nici harnici, nici primitori, nici educati, nici toleranti, samd.

    AccesDirect

    21/09/2010 at 8:35 pm

  10. Dupa cum arata distributia, va fi imposibil ca reprezentantii puterii locale sa ia vreo decizie impotriva profesorilor si a elevilor.

    Cetatean

    21/09/2010 at 8:36 pm

  11. Hai, ca avem lista cu defalcarea pe primarii pesediste a celor 127 miliarde

    Dă clic pentru a accesa document-2010-09-21-7810307-0-lista-primarii.pdf

    Cetatean

    21/09/2010 at 8:39 pm

    • Buna seara.
      Nu sunt doar primarii psd-iste, sunt si pnl-iste. Dar alea sunt la 20 000!

      Gino

      21/09/2010 at 8:46 pm

      • Hehe, ai reperat asa ceva? 😉 Eu m-am dus tinta la ce stiam eu, in rest nu am facut verificari dar daca e cum spui tu, se confirma vorba: magar pe magar scarpina!

        Cetatean

        21/09/2010 at 8:48 pm

        • Mihaileni-Botosani, nu intreba de unde stiu, e la 500 si… de km. de mine.

          Gino

          21/09/2010 at 8:51 pm

          • Mihaileni-Botosani e chiar linga granita, unde intra Sitretul in tara.

            Cetatean

            21/09/2010 at 8:55 pm

  12. Mai frate, gradinite care trebuiau sa primeasca 100.000 lei?!

    Cunosc citeva localitati din lista: primariile lor sunt pesediste de ani de zile. Confirm deci alocarea pe criteriul exclusiv politic.

    Cetatean

    21/09/2010 at 8:42 pm

  13. Sunt grupate in general pe comune, recte pe colegii electorale cistigate de PSD.

    Cetatean

    21/09/2010 at 8:45 pm

  14. fără a fi chițibușar și fără a dori să diminuez lacunele cunoașterii științifice a românilor, cred totuși că întrebarea 10 putea fi formulată mai fericit. riguros vorbind, sistemul soare-pământ se rotește în jurul centrului de masă comun (problema celor 2 corpuri). în rest, nimic surprinzător

    Camil Stoenescu

    21/09/2010 at 8:49 pm

  15. Exact ce prevedeam acum citeva zile. UDMR incepe sa se impacienteze (asta e de bine) ca intirzie legea Educatiei.

    http://www.realitatea.net/marko-bela-udmr-nu-mai-accepta-amanarea-dezbaterii-legii-educatiei_748696.html

    Legea e undeva in comisie, dezbat cu viteza melcului. Legea are peste 200 de articole si ei pe 16 erau la art. 86. Cred ca s-ar putea da bince, sa fie gata la finalul lunii, insa conducerea Senatului nu are nici un interes sa zoreasca legea. PSD are majoritatea in comisia de educatie.

    Reamintesc ca in plen Puterea are doar 70 de voturi, cu unul mai mult decit majoritatea organica.

    Cetatean

    21/09/2010 at 8:55 pm

  16. Bună seara.
    Am întâlnit în studiu o întrebare, de fapt o afirmaţie: „Ne bazăm viaţa prea mult pe ştiinţă şi nu destul pe credinţă”. Da, eu aş fi răspuns că da, cea mai importantă în viaţa omului este vocaţia divino-umană a umilităţii ontologice, care formează mai în adâncime sufletul decât orice gnoseologie.
    Altă întrebare era „Multe dintre produsele de înaltă tehnologie sunt doar nişte jucării” . Şi aici aş fi răspuns tot cu da, multe gadgeturi sunt orientate doar spre satisfacerea imediată a unui fetişism concupiscent şi sunt dezvoltate pe piaţă prin publicitate agresivă şi provocarea artificială unor trenduri prin strategii de marketing.
    Nu cred că fibra morală a acestui popor a fost alterată.
    Cred că acest studiu a fost realizat de nişte oameni care înţeleg credinţa prin prisma materialismului ştiinţific, ratând întâlnirea obligatorie, după relativismul postmodernist, între modernitate şi tradiţie. Nici umbră de hermeneutică creatoare în acest studiu.

    para

    21/09/2010 at 8:59 pm

    • mă scuzaţi pentru limbaj, vă rog, dar m-am enervat. 🙂

      para

      21/09/2010 at 9:14 pm

      • erată , materialism dialectic, nu ştiinţific. Socialismul era ştiinţific.

        para

        21/09/2010 at 9:25 pm

    • Para,
      Stigmastismul epistemic partişează în aperifractic. 🙂

      Băşcăliosul

      21/09/2010 at 9:33 pm

      • Ştiam că o să mă-nţeleagă cineva.:)
        pe bune, ce-au ăştia cu credinţa? De ce trebuie să fie antagonice, credinţa cu pragmatismul? De ce dezvoltarea societăţii se poate obţine numai prin expurgarea reperelor teologice?

        para

        21/09/2010 at 9:43 pm

      • Scuze!
        pastişează

        Băşcăliosul

        21/09/2010 at 9:49 pm

    • @para salut 🙂

      sunt un om profund religios, cred ca sti asta deja. Religia nu este sinonimul mascaradeleor popesti, cu bigotism si superstitiile aiursitice.

      Ceea ce se practica este departe de crestinism ortodox adevarat.

      Theophyle

      21/09/2010 at 9:39 pm

      • Salut, Theo_Phyle
        Strict, întrebările mi se par tendenţioase.
        Nu zic de popi nimic, nici de superstiţii. Preoţii nu sunt de acord cu horoscopul, cu vrăjitoria. În lumea ştiinţifică şi printre psihologi, mulţi îi consideră pe preoţi vrăjitori cu diplomă, însă.

        para

        21/09/2010 at 9:52 pm

        • @para,

          stam prost cu educatia si intrebarile au fost provocative, dar in nici un caz tendentioase.

          Acelasi set de intrebari a existat pentru toata Europa. Noi suntem mai cu motz?

          Cunosc stangismul academic fff de aproape si-l suport zilnic destul de greu, noi insa avem o mare problema de educatie, lasand la o parte religia, daca vrei. Sau poate crezi ca nu avem?

          Theophyle

          21/09/2010 at 10:08 pm

          • Nu ştiam că a existat acelaşi set de întrebări pentru toţi europenii, am văzut în antet doar instituţii din România.
            Am dat un search rapid, şi am găsit asta: http://atitudini.com/stisoc-un-miracol-sau-cum-se-pot-cheltui-6-miliarde-de-lei-sa-afli-ca-esti-prost/

            Religia adevărată educă cu adevărat. Nu confund lipsa de educaţie cu superstiţia.
            Durerea mea e lipsa spiritului civic, lipsa de agregare şi de susţinere în timp a unei stări morale pozitive. Am fost minţiţi de ideologia socialistă şi acum nu mai putem crede în lucrurile adevărate şi simple.

            para

            21/09/2010 at 10:29 pm

      • @PARA
        Subscriu la comentariul tau.

        @Theophyle
        ˝Religia nu este sinonimul mascaradeleor popesti, cu bigotism si superstitiile aiursitice.˝

        Mascarade popesti? Biserica are ritualuri.
        Nu Biserica propaga toate superstitiile aiuristice.
        Acestea sunt propagate in prime time de toata mass media.Emisiuni despre tot felul de bazaconii paranormale pe toate posturile de tv romanesti, vrajitoare si tot felul lunatei invitati si validati in emisiuni de tv.Horoscop zilnic in ziare si la tv.
        Eu unul am o problema cu fetele mele care se uita pe Discovery Chanel la seriale despre vanatori de fantome si spiritism.Deci documentare pe Discovery Chanel despre spiritism, tratat la modul cel mai serios.
        Le spun fetelor mele ca astea sunt aiureeli si-mi replica ˝Tu nu vezi ca sunt pe Discovery?˝.Adica pe un canal care difuzeaza stiinta.Si prin urmare si spiritismul e stiintific.

        Nu Biserica este sursa tuturor superstitiilor mmoderne si nu Biserica recircula si consolideaza tot felul de rataciri.

        Biserica a combaut si condamna toate acestea.Probabil ca ar trebui s-o faca mai aplicat in fata acestui val de promiscuitate revarsata cu mijloacele stiintei.

        p

        21/09/2010 at 9:52 pm

    • nu stiu cum e c fibra morala;cum a fost nu stiu iar cum este mai bine nu discutam;
      absolut de acord cu opinia despre autorii studiului;parca sunt ramasi in sec xix la ezterism si mecanicism

      intamplator

      21/09/2010 at 9:51 pm

  17. Salutare din nou .
    Invatamintul in ultimii 20 de ani a cunoscut un regres . Indiferent ca vorbim de scoala generala,liceu , facultate . Si mai mare pas inapoi in scoala de la tara . Elita este tot mai redusa si se tine pe picoare datorita unui numar tot mai redus de adevarati profesori . De remarcat ca 20 de ani sint timpul necesat unui nou nascut sa ajunga adult .
    Asa cum avem si o masa de persoane cu virsta peste 20 de ani dar care traiesc in profunda necunoastere.
    Asa e Romania de azi , urmasa societatii socialiste multilateral dezvoltate unde se putea ajungea inginer doar cu scoala generala sau general doar cu 4 clase primare .
    La trecut mare , mare viitor ! 😆 😦

    Ștefan A.

    21/09/2010 at 9:04 pm

  18. Ziua buna la toti mesenii,

    Stiu ca ma repet, dar imi sta pe suflet ca o apasare si ma face sa respir greu:

    http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/carte-de-biologie-pentru-liceu-dumnezeu-a-creat-florile-in-ziua-a-treia-148604.html

    eugeni

    21/09/2010 at 9:27 pm

    • Salut eugeni
      Adica Republica Ortodoxa Romana . Ce , numai musulmanii pot avea tari islamice ? 🙂

      Ștefan A.

      21/09/2010 at 9:46 pm

      • Padri,
        Cam asa ceva.:(

        eugeni

        21/09/2010 at 9:51 pm

  19. Buna seara,

    Stefan A.
    ˝Asa e Romania de azi , urmasa societatii socialiste multilateral dezvoltate unde se putea ajungea inginer doar cu scoala generala˝

    Asta era valabil doar in perioada comunismului timpuriu.
    In anii tarzii ai comunismului (cand am apucat eu liceul si admiterea la facultate) nu mai era asa.
    Cei care ajungeau in facultate erau bine strecurati prin examene dure pe bune.
    Aia care dadeau la facultati tehnice erau obsedati de mate si fizica.Astea se mancau pe paine.

    Cum s-a valorizat acel material uman -care din punctul meu de vedere avea in buna masura un potential exceptional- in timpul facultatii si dupa, e alta discutie.

    Profii de politehnica cu care am mai vorbit spun ca generatiile actuale care vin in facultati sunt cu mult, mult mai slabe.
    Atat in ce priveste disciplina invatarii cat si in ce priveste cunostintele de fizica si mate -nu vorbim de notiunile mai rasarite dar si cele de baza sunt cu totul precare-.
    Sigur ca sunt si varfuri in noile generatii.Dar media de performanta e mult scazuta.

    Asta e realitatea.

    p

    21/09/2010 at 9:28 pm

    • Salut p
      Cind ai ajuns la facultate , era foarte posibil sa ai profesor un conferentiar cu scoala generala si liceul facut la comasati . Adica prin anii 50 si 60 . Asa cum am avut si academicieni cu doctorat obtinut in ” crearea omului nou in societatea socialista multilateral dezvoltata „. Cit priveste matematica si fizica nu pun la indoiala afirmatile dvs . Diferenta e ca in occident un inginer trebuie sa faca cercetare/proiectare , nu sef birou miscarea hirtiilor cum se gaseau cu gramada in epoca lumina ! 🙂
      Cum eu am lucrat multi ani in RSR , prin mari fabrici comuniste , cu zeci de mii de angajati si SUTE DE INGINERI, am cunoscut doar 3 (trei ) care intradevar se ridicau la valoarea numelui de inginer . Cum azi cu Spiru Haret se obtine o diploma universitara contra cost , ma indoiesc puternic ca invatamintul universitar romanesc(in general) a facut un salt inainte . Mai degraba inapoi ! 🙂

      Ștefan A.

      21/09/2010 at 9:44 pm

      • @stefan a

        Dl PRESEDINTE macar erau 3 adevarati
        azi avem vreo 20 doctori ingineri …

        in ce priveste profesorii vechi am o reetinere;
        am facut politehnica-se chema gh gh dej-in afara de cei de la socialism,materalism si economie politica-restul erauPROFESORI
        cat priveste „acel” adi codoi unul din profesorii mei,NENITESCU,pur si smplu nu a primt-o la doctorat;a primit-o japita aia de simionescu la iasi;DL Profesor nu a patit nimic,era prea mare sa-i faca cineva ceva;
        astea au fost reperele mele morale in facultate

        intamplator

        21/09/2010 at 9:58 pm

    • p
      Competiţia era mama performanţei.
      Te confruntai cu o concurenţă de 5-10 pe un loc în faza de admitere în învăţământul superior şi nu aveai cum să te strecori fără un bagaj de cunoştinţe de la care saltul ulterior devenea posibil şi justificabil.

      Băşcăliosul

      21/09/2010 at 10:02 pm

  20. @Stefan A.
    ˝Cind ai ajuns la facultate , era foarte posibil sa ai profesor un conferentiar cu scoala generala si liceul facut la comasati˝

    Eu nu am avut.Dar sotia mea a avut un profesor care provenea de pe filiera asta.In 1990 s-au rasculat studentii impotriva lui si l-au mazilit.
    La mine in facultate mania studentilor s-a indreptat catre profii care aveau functii prin partidul comunist iar printre acestia au incasat cateva portii de huiduieli si ctiva care doar erau mai ai dracu (adica mai exigenti).

    ˝Diferenta e ca in occident un inginer trebuie sa faca cercetare/proiectare , nu sef birou miscarea hirtiilor cum se gaseau cu gramada in epoca lumina ˝

    Asta ziceam si eu.S-a irosit un material uman care la start-intrarea in facultate- rezulta dintr-un proces competitional pe bune si avea un potential foarte bun.

    p

    21/09/2010 at 10:01 pm

  21. @Stefan A.

    Ah, am uitat ce era mai important.
    Ca am tot respectul si ca le sunt recunoscator profesorilor mei.

    p

    21/09/2010 at 10:03 pm

  22. @ p
    Doamna care a obtinut doctoratul in anii 80 cu „crearea omului nou in societatea socialista multilateral dezvoltta ” NU era Elena Ceausescu !

    Ștefan A.

    21/09/2010 at 10:33 pm

    • pardon
      comentariul de mai sus e pentru @ intimplator . Cer scuze .

      Ștefan A.

      21/09/2010 at 10:36 pm

  23. „Fără corectivele furnizate de religie raţiunea poate cădea pradă unor distorsiuni, cum sînt cazurile în care este manipulată de ideologie, sau poate fi utilizată părtinitor, fără a ţine seama pe deplin de demnitatea persoanei umane. O astfel de întrebuinţare greşită a raţiunii a fost, la urma urmei, ceea ce a dat naştere comerţului cu sclavi şi multor alte rele sociale, nu în ultimul rând ideologiilor totalitare ale secolului XX. De aceea, aş sugera ca lumea raţiunii şi lumea credinţei – lumea de raţionalităţii seculare şi lumea credinţei religioase – au nevoie una de cealaltă şi nu trebuie să se teamă să intre într-un dialog profund şi continuu, pentru binele civilizaţiei noastre.”
    Papa de la Roma, la Londra, la Westminster Hall, pe 17 septembrie anul ăsta.

    para

    21/09/2010 at 10:51 pm

    • traducere de la patrupezi.

      para

      21/09/2010 at 10:53 pm

    • Absolut de acord cu dialogul. Trebuie sa existe. Altminteri ajungem la Inchizitie, cruciade etc

      eugeni

      21/09/2010 at 10:59 pm

  24. […] post: Societatea in care trăim: Raportul STISOC This entry is filed under Romania – Blogs, Theo-Phyl. You can follow any responses to this entry […]

  25. Foarte bun articolul scris de Ghinea.

    victor L

    22/09/2010 at 12:27 am

  26. Bună seara!

    Dacă nu-i cu supărare, o părere de la nivelul unuia care mai totată perioada lui activă a fost un raționalist convins, aproape ateu până in momentul când a dat față cu intrebarea « Dacă Mama Natură nu face jocuri gratuite și risipă de energie, eu – un boț de humă insuflețită pentru câteva clipe infinitezimale la scara Universului căruia am fost în stare să-i înteleg, fără să fi fost martor, nașterea din Bang-ul initial, evolutia și sfârsitul în black-hole final, eu – acest efemer strop de lumină într-o nemărginire de intuneric – ce rost am, de ce am apărut și ce finalitate mi-e destinată?»
    Cu tot ce adunasem până atunci, nu mi-am putut oferi un răspuns multumitor. Am obținut doar o unică certitudine: cu cât stiu mai mult, cu atât îmi dau seama de infinitul neștiintei mele.
    Îi multumesc bunicii dinspre mamă care m-a educat în copilarie, pregătindu-mă pentru un univers miraculos, la nivelul bunului simț, ce nu inspăimântă ci provoacă la căutare. Multumită ei, am trecut fara traume acel moment de criză, evitând habotnicia și păstrându-mi încrederea în ratiunea omului intreg.

    Cât despre ce se întâmplă acum, cred că s-ar putea explica prin efectul de pendul în evoluția istoriei (Theophyle, iartă-mă dacă brăzdez aiurea pe domeniul tau!):
    cincizeci de ani am fost obligati să interpretăm lumea numai prin ochelarii de cal ai materialismului dialectic. Acum pendulul îsi face cursa în celălalt sens – idealismul pur și simplu, cunoasterea numai prin revelatie, ratiunea out și de aici reculul, refuzul și uitarea a ceea ce s-a adunat valoros anterior!
    Dar pendulul îsi va consuma energia și va porni spre pozitia de echilibru, nu se mai poate altfel.

    Nu mai există doar o Bibliotecă a Alexandriei care, odată pârjolită, să ducă în neant cunostintele omenirii…

    oldhashu

    22/09/2010 at 12:32 am

  27. Salut.
    Părerea mea este că nu se exclud, cunoaşterea ştiinţifică şi cunoaşterea prin revelaţie, ci se susţin şi se validează reciproc.

    para

    22/09/2010 at 11:53 am

  28. […] sau emit judecati in locul institutiilor statului. Si chiar daca unii dintre noi am scapa de potop, raportul STISOC arata ca noi romanii nu ducem cu noi prea multa informatie stiintifica. Adica urmasii nostri, […]


Comentariile sunt închise.