Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Raportul OxAn: Excluşi din România !

Articolele precedente pe Politeia referitoare la rapoartele OxAn: “presa – “Media no longer play positive political role” si “jocurile politice– Political games distract minds from economy”.

Oxford Analytica (OxAn) este o prestigioasa firma de consultanta si analize strategice din lume. A fost fondata in 1975  de Dr. David Young, fost angajat al Consiliului de Securitate American. Firma publica rapoarte bazate pe “open source intelligence” (adica surse publice). Printre clientii acestei firme se numara guvernul Statelor Unite si inca 18  guverne din lume, institutii internationale din toate domeniile, inclusiv marile firme din sectorul privat. OxAn publica rapoarte referitoare si la situatia din Romania acoperind diverse domenii din viata publica si politica a tarii. Consider aceste rapoarte corecte, inclusiv majoritatea concluziilor respective.

OxAn publica rapoarte referitoare si la situatia din Romania acoperind diverse domenii din viata publica si politica a tarii. Consider aceste rapoarte corecte, inclusiv majoritatea concluziilor respective. Unul din cele mai importante rapoarte OxAn a fost cel referitor  la media romaneasca “ROMANIA: Media no longer play positive political role”  (ROMANIA: Media nu mai joaca un rol politic pozitiv). Raport publicat in perioada de dinaintea alegerilor prezidentiale (27 august 2009), raport criticat de corifeii presei romanesti, care insa a fost de o corectitudine exemplara din punctul meu de vedere. Bineinteles ca Traian Basescu a fost acuzat   ca ar fi platit pentru acest raport, prostie mai mare decat capul acuzatorilor.

Ultimul raport intitulat: “ROMANIA:  Sistemul ii exclude pe cei energetici energici si idealisti – ROMANIA: System excludes the energetic and idealistic”  a fost publicat pe 16 septembrie 2010 si este la fel de sumar ca cele precedente. Mai interesant decat acest raport, scapat din vederea “presei romanesti,” este profilul de tara actualizat care a fost facut public in 9 septembrie, si care inca nu a ajuns la mine. O sa fie interesanta lecturarea nautatilor legate de Romania.

In raportul actual este dezbatut critic sistemul  juridic, important pentru functionarea statului de drept si integrarea Europeana. Se poate citi clar ca acest sistem juridic a fost una din cauzele problemelor de integrare a Romaniei.

Citez din traducere:

La aproape patru ani dupa ce Romania a devenit membru cu drepturi depline al UE, sperantele foarte mari ale unui impact catalitic asupra societatii si a economiei au fost spulberate. Calendarul UE pentru o transformare care sa-i permita Romaniei sa fie pe picioarele sale a fost nerealist de scurt… Faptul ca mare parte a modernizarii a fost declarativa este ilustrata de sistemul de justitie. Structurile destinate sa asigure independenta si eficienta judiciara… au fost sabotate de Parlament si de retelele judiciare corupte chiar inainte de aderarea la UE, in 2007.

Nimic de zis, au dreptate! Raportul OxAn mai sustine ca:

Romania continua sa bata pasul pe loc la mult timp dupa rasturnarea comunismului. Blocurile politice nestatornice, ce urmaresc doar functii, domina scena politica. Nu exista proiecte pentru dezvoltare nationala sau programe competitive care sa fie prezentate electoratului. Alegatorii din clasa de mijloc vad jocul politic ca un spectacol media trivial (vulgar), insa sunt prea apatici sa inlocuiasca partidele discreditate cu altele noi, care au o agenda ce-si propune rezolvarea problemelor.

Extrem de criticat este si sistemul clientelar si interfetele opace dintre politic si economic. Aceste relatii clientelare conduct la dependenta economica la hotararile politice, de fapt o mare parte a economiei a ramas de stat.  Citez:

In perioadele de recesiune, afacerile mari si mici sunt dependente de mentinerea relatiilor cu oficialii binevoitori, in special la nivel local… Semnele renasterii economice sunt greu de observat.

Restul subiectelor sunt binecunoscute cititorilor blogului: agricutura, sanatate si educatie. Toate analizate pe un ton critic si corect. Concluzia si ea este corecta, fatalista si dureroasa:

Milioane de romani detin valorile si energia pentru ca tara sa mearga intr-o directie mai buna. Ei sunt de obicei exclusi de la putere si multi cred acum ca e mai bine sa plece decat sa traiasca intr-o tara care stagneaza, unde reformele par din ce in ce mai iluzorii… profesionisti talentati si bine-calificati emigreaza, dezamagiti de salariile mici si, deseori, de coruptie si nepotism. Multi dintre ei au ajuns la concluzia ca Romania va ramane la nesfarsit o tara prost guvernata, bazata pe retelele informale de putere si influenta, in care profesionalismul conteza putin pentru a avansa…* tendinta majoritatii romanilor, incluzandu-i pe cei din clasa de mijloc, este de a evita statul cat mai mult posibil sau sa incerce sa-si gaseasca patroni care sa-i protejeze de lipsurile tot mai acute. Conducerea straina existenta in tara pana la obtinerea independentei …, urmata de o forma extrem de represiva de comunism dupa 1945, au lasat o urma extinsa de fatalism si slugarnicie in societatea romaneasca”.

O traducere adecvata si fidela textului original puteti citi pe HotNews.

Ma vom intoarce cu completari in clipa cand voi primi CD-ul cu “profilul de tara”.

Va urez un weekend placut!

72 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. ‘Neata
    Ca sa vezi…OxAn a scris un articol despre mine? Eu sint energetic si idealist. Si parca as fi scris eu textul…Si modest… si realist. 😉

    Romania a avut cea mai buna sansa istorica vreodata de 20 de ani incoace (mai ales din 2007). Faptul ca a irosit-o spune destule despre intentiile clasei politice si despre viitor.

    Iesiti din minciuna!

    Indemnul nu e valabil doar pt presa.

    Tio

    18/09/2010 at 9:58 am

    • E bine ca te recunosti 😆

      Huniad

      18/09/2010 at 10:14 am

  2. Cit despre „electoratul care incep sa devina orfan dpdv politic” vreau sa sustin ca vor fi la discretia primului care stie sa profite de situatie.

    Iar eu vad clare tendinte idei si „valori” neo-fasciste la o buna parte din acest electorat, dar si la restul…

    Tio

    18/09/2010 at 10:09 am

    • Salut @tio!
      sa intelegem ca si noi avem „idealuri” neo-fasciste pentru ca suntem de dreapta si nu acceptam porcariile „statului social” si nu inghitim politicienii populisti?

      Huniad

      18/09/2010 at 10:14 am

      • Nu. Incerc sa gasesc o explicatie pt pasivitatea elitelor care stiu/pot. Si pt absenta unei soc. civile. Nu fac nimic pt ca nu vor. Nu vor pt ca vor altceva sau le convine asa cum e acum.
        Ia de ex corul admiratorilor lui SOV in ultimele zile…

        Tio

        18/09/2010 at 3:01 pm

  3. nu dispunem de textul în engleză, dar traducerea titlului făcută de Hotnews „Sistemul îi exclude pe cei energetici şi idealişti” cu siguranţă nu e nici adecvată, nici fidelă

    e cel puţin jenantă

    „energici”, nu „energetici”, că e vorba de cetăţeni, nu de lemne

    gabhry_el

    18/09/2010 at 10:18 am

    • Gaby, salut!
      in sursa cuvantul este „energetic and idealist”

      Huniad

      18/09/2010 at 10:39 am

  4. e ceva similar „capabilităţilor” – de care sunt pline discursurile tuturor, fără să existe şi în DEX -, cînd în limba romînă există „capacităţi”

    gabhry_el

    18/09/2010 at 10:22 am

    • CAPACITÁTE ~ăți f. 1) Cantitate care poate încăpea într-un recipient. 2) tehn. Proprietate pe care o are un corp sau un sistem de a acumula o cantitate de materie sau de energie. ~ termică. ~ electrică. 3) Posibilitate de a realiza ceva într-un domeniu de activitate; aptitudine; facultate. ~ de muncă. 4) Proprietate de pătrundere în esența lucrurilor; competență. [G.-D. capacității] /<fr. capacité, lat. capacitas, ~atis

      gabhry_el

      18/09/2010 at 10:26 am

  5. tipic romanesc;
    ne legam de forma ,nu de fond,traducerea
    probabil ca a fost facut repede,poate cu un motor de cautare;e bine ca a fost facuta

    oxan preia si disemineaza(sic!)ceea ce noi stim dar media de la noi ignora problema;
    solutia:activism civic;apropo sambata trecuta a fostvreun miting al pagubitilor fni in fata la rtv?
    asta ar fif ost exemplu de actiune al societatii civile…
    sau poate un flashmob cand s-a judecat recursul lui vintu??

    intamplator

    18/09/2010 at 10:29 am

    • nu mă „leg” de formă (ca să atac fondul. fondul îl ştim şi e bine că are şi girul OXAN)
      dar aştept din partea HotNews un jurnalism de calitate
      iar jurnalism înseamnă în primul rînd cunoaşterea limbii romîne
      (dacă tot ne plîngem de barbaria lingvistică pe care o observăm în aproape toată presa)

      gabhry_el

      18/09/2010 at 10:35 am

      • 1. vezi mai sus raspunsul meu!
        2. Daca Theophyle scrie ca traducerea este fidela, atunci poti sa fi sigur ca este. Omul este scriitor de limba engleza.
        3. Fondul este IMPECABIL!

        Huniad

        18/09/2010 at 10:41 am

        • e prea fidelă 🙂

          nu-nţelegi că în limba romînă e „energic”, nu „energetic”, că oamenii pot fi „energici”, nu „energetici”? 🙂

          i-o fi scăpat şi lui Theophyle, tocmai/mai ales pentru că el este un scriitor de limba engleză, iar „energetic” tradus cu „energetic” nu i s-a părut greşit

          dar te asigur că în acest caz trebuia să fie tradus cu „energici”

          gabhry_el

          18/09/2010 at 11:04 am

  6. `neata la amiaza,
    totusi, omului nu prea îi sta in fire sa fie „energetic”, ci „energic”.

    victor L

    18/09/2010 at 10:54 am

    • Victor Salut!
      Bineinteles ca ar fi fost mai bine ca traducerea sa fie energic, energetic este un englezism care se foloseste si in romana ca epitet care poate fi „lipit” in descrierea unor calitati.

      Energic ar fi fost mai bine, adevarat. Traducatorul si-a dorit sa fie mai aproape de text. In text ai:“energetic and idealist” 🙂

      Huniad

      18/09/2010 at 10:59 am

      • „energetic” nu e mai puţin bine
        e de-a dreptul greşit 🙂

        gabhry_el

        18/09/2010 at 11:05 am

        • altfel spus: cu „energici” ar fi fost cel mai aproape de text
          aşa, e cel mai departe 🙂

          gabhry_el

          18/09/2010 at 11:07 am

    • 😆

      gabhry_el

      18/09/2010 at 11:12 am

  7. Nicio problema, gabhry_el.
    Nu energetici ar fi problema, ci sistemul care respinge tot ce ar fi in contradictie cu mafia.

    victor L

    18/09/2010 at 11:18 am

  8. Salutare!
    După energia degajată se vede cât de energetici sunteţi.

    http://www.vitalitate.com/Tehnicaradianta/Modelul_Energetic/tabid/169/Default.aspx

    Băşcăliosul

    18/09/2010 at 11:21 am

    • În plan emoţional, ar fi de reţinut măcar vibratorul manual. 🙂

      Băşcăliosul

      18/09/2010 at 11:26 am

  9. azi e ziua semanticii???

    a. nu cumva ar fi bine ss fie inlocuit energetic nu cu energic ci cu voluntar?
    b. oare dacii cum spuneau despre ei ca erau energetici sau energici?

    intamplator

    18/09/2010 at 11:24 am

    • la câte „oportunități” aveau pe atunci, puteau fi oricum că tot veneau romanii peste ei!
      Puteau să „aplice” pentru orice la Zalmoxis, tot veteranii Romei urmau să le preia grija femeilor și copiilor personali!

      O zi bună! 🙂

      oldhashu

      18/09/2010 at 11:37 am

      • si ca tot am ajuns de la energetici la daci;
        oare nu cumva romanii au comis un genocid cu dacii?
        ar fi cazul sa cerem despagubiri la italieni pentru asta
        si asa am mai pune ceva la ‘de ce e oropsit poporul roman” alaturi de ‘stavila in calea turcilor” alaturi de „tezaur”,mai nou alaturi de „datoria de nshpe mld a Germaniei”
        ah,sa nu uita sa cerem ‘iluministilor”aurul extras in Transilvania in 1784 pe care se pare ca ei l-au luat(nu a ajuns la habsburgi in acel an)si l-au dat tinerei republici americane…
        cvt! pe ei,mama lor de imperialisti s-au facut bogati toti cu suferintele noastre

        intamplator

        18/09/2010 at 12:05 pm

  10. E un mesaj subtil pentru băieţii deştepţi din energie. 🙂

    Parapluie

    18/09/2010 at 11:25 am

  11. Nimeni p’aici?

    oldhashu

    18/09/2010 at 11:46 am

    • Salut, Oldhashule!
      Cum să nu?

      Băşcăliosul

      18/09/2010 at 11:50 am

      • Suntem p’aici cu energia cam bleagă.

        Băşcăliosul

        18/09/2010 at 11:53 am

        • De unde şi îndemnul:
          Deşteaptă-te, române, poate îl trezeşti şi pe tat-tu!

          Băşcăliosul

          18/09/2010 at 11:57 am

        • Laptisorul de matcă e soluția, Mr B! 😆

          Prinzi albina și o „tragi” de dotare până când consimte…

          Sper să nu fi la fel de old ca mine și bancul asta să apară proaspăt, desi e un remaaake!

          oldhashu

          18/09/2010 at 11:58 am

          • Propoolis. Posesorul se trezeşte cu românaşul deşteptat pentru micul dejun, apoi cântă imnul degeaba 20 de ani.

            Băşcăliosul

            18/09/2010 at 12:03 pm

            • Bineînţeles, în poziţie de drepţi.

              Băşcăliosul

              18/09/2010 at 12:04 pm

  12. pentru cei cu prieteni evrei;
    azi e Yom Kippur
    am inteles ca urarea coecta este ” happy pass”

    intamplator

    18/09/2010 at 11:54 am

    • … si in urma cu ‘jde ani, un razboi cu „happy end” pentru Izrael, asa e?!

      oldhashu

      18/09/2010 at 12:03 pm

      • au fost la un ‘pass’sa-l piarda si sa dispara de pe harta
        dar,au fost energetici pina la urma

        intamplator

        18/09/2010 at 12:08 pm

      • Şi la noi e happy… cu pass tot timpul.

        Băşcăliosul

        18/09/2010 at 12:09 pm

  13. salve,

    oare cum se impaca a fi energic cu a fi (a deveni) apatic?!??

    🙂

    unde se stocheaza in acest caz energia oamenilor deveniti apatici?

    in rest Oxan a spus totul foarte bine si noi stim; clasa politica se face ca nu vede, nu aude….

    iar noi sintem apatici, cu energia ascunsa in camara

    🙂

    skorpion

    18/09/2010 at 12:01 pm

    • Skorpion, salut!

      Nu cred că e lipsă de energie, mai degrab’ nu sunt muieți posmagii!
      Păi popa Smântßnă de unde s-a inspirat?! 😉

      oldhashu

      18/09/2010 at 12:06 pm

  14. m-au contrazis amicii cind le-am spus adeseori ca cei care au fost outsideri in propria lor tara inainte de 1989,

    in marea lor majoritate sint si astazi outsideri, cam cum spune si Oxan: exclusi din Romania

    skorpion

    18/09/2010 at 12:03 pm

    • Continuitate, Skorpy, ce crezi că sunt noi buricul lumii ca să realizăm un salt istoric ?!

      Noi, cu saracia și nevoile, si neamul…

      oldhashu

      18/09/2010 at 12:10 pm

      • …correct „suntem noi…”!

        oldhashu

        18/09/2010 at 12:11 pm

    • Salut, Skorpi!
      Păi, nu-i nicio contradicţie în această concluzie, pentru că nici frânarii nu s-au schimbat.

      Băşcăliosul

      18/09/2010 at 12:11 pm

    • si cine i-a facut outsideri?
      cel mai usor e sa te plangi ca nu te lasa altii;
      e in firea noastra sa spunem ce ar trebui facut ,dar sa nu miscam un deget
      amintiti-va cum si acum vin voluntari din afara sa repare scoli,sa construiasca si noi stam la circiuma si ridem de prostii aia care fac si nu le da nimeni nimic;nici macar nu fura si ei ceva acolo…

      intamplator

      18/09/2010 at 12:11 pm

      • cum voiai sa intru in pielea madamei costiniu si sa nu-l las pe vintu sa iasa din puscarie???
        :mrgreen:

        chestia cu voluntarii, scoli, circiuma, etc ai dreptate, in rest, probabil, energicii si apaticii locuitori ai Ro ar trebui sa faca nu 1 bucata revolutie, ci vreo 100, ca sa-i zboare pe toti ticalosii caracatitzeni……

        skorpion

        18/09/2010 at 12:15 pm

      • Tâlharii stau la drumul mare, nu la cârciumă.

        Băşcăliosul

        18/09/2010 at 12:17 pm

      • crezi, ca intimplator madam costiniu a intrat in gashka judecarii:

        vintu out of gratii (de puscarie)
        sau
        vintu in in gratzii (gratziile coruptilor)

        🙂

        skorpion

        18/09/2010 at 12:17 pm

  15. Salut baieti 🙂
    Autsaiderii sunt tot aia Skorpi, finca tara e cam tot aia. Neshchimbata.

    • exact asta spuneam si eu
      🙂

      skorpion

      18/09/2010 at 12:15 pm

  16. La tonomati subiectul e desigur Oxan.
    De ce ? Studiul arata fara putinta de tagada ca toate relele aratate se datoreaza Pedeleului.

    • Păi nu e asa, TDS? De secetă n-au zis nimic?!
      Doar băse e capul și lui nu-i place apa nici de leac…
      Iar de irigații cu whisky n-auzii până acu, deși mai știi? 😉

      oldhashu

      18/09/2010 at 12:25 pm

  17. Salutare
    Skorpi .
    Cam greu cu progresul ala , din revolutie in revolutie . 🙂
    Si Mao a legiferat „marele salt inainte” care a saracit si pe ultimii dintre saraci . 🙂

    Ștefan A.

    18/09/2010 at 12:32 pm

  18. Excluşi de sistemul imunitar al României!

    Băşcăliosul

    18/09/2010 at 12:41 pm

  19. […] Raportul OxAn: Excluşi din România ! This entry is filed under Romania – Blogs, Theo-Phyl. You can follow any responses to this entry […]

  20. Pana nu scăpam de dinozaurii din sistemul juridic romanesc, slabe șanse de reforma.

    la mine pe blog Ponta: Băsescu ar trebui sa stea in aceeași celula cu domnul Vintu..

    Voi unde-l vedeți pe Dl. Ponta?

    Demnitar Demagog

    18/09/2010 at 1:27 pm

    • Nicăieri.

      Băşcăliosul

      18/09/2010 at 1:29 pm

    • sa-si cistige o piine adevarata MUNCIND la o firma privata…

      macar un an!

      skorpion

      18/09/2010 at 1:34 pm

  21. stefan,

    cred ca ti-ai dat seama ca nu m-am referit la revolutii de tip mao, ciao, coreean, etc…

    revolutie, in cazul meu, a fost o metafora semnificind de fapt trezirea societatii civile in mod activ si nu apatic si totusi mefient….

    skorpion

    18/09/2010 at 1:31 pm

  22. Bogdan Murgescu intr-un interviu din Catavencu:
    ” Cea de-a doua direcţie din care vine tentaţia dictaturii este aderenţa insuficientă a elitelor intelectuale, economice şi politice la valorile democraţiei. Aceasta a fost valabilă şi în interbelic şi este, din păcate, valabilă şi în zilele noastre. Or, deşi sondajele ne arată că cei mai mulţi dintre cei care doresc o dictatură sînt oamenii cu niveluri precare de educaţie, atitudinea lor este deseori influenţată de felul în care reprezentanţi ai elitelor îşi bat joc, prin faptă şi cuvînt, de valorile democratice”.

    Prostimea nu e dloc energica daca intelectualii nu sint energetici.
    Prestatia recenta a unor intelectuali pe la unele televizii te poate convinge ca ” reprezentanţi ai elitelor îşi bat joc, prin faptă şi cuvînt, de valorile democratice”.
    OxAn cred ca n-a avut in vedere acest aspect.

    victor L

    18/09/2010 at 1:33 pm

    • Salut victor L.
      De dictatura pot vorbi doar cei care au trait o astfel de nenorocire . Si traita la propriu , nu pe post de intelectual devotat partidului . In cuget si simtiri .
      Ce stia „marele” intelectual Adrian Paunescu despre dictatura ?
      Ca lingind regimul poti calatorii in strainatate ,poti umbla cu Mercedes pe strazile socialiste , te poti imbraca si hranii mai bine ca masa nenorocitilor ! Si obtii si o pensie groasa ! Ca urmare , el si multi ca el au stiut la cine sa linga dupa caderea regimului .

      Ștefan A.

      18/09/2010 at 1:54 pm

  23. Valeriu Turcan despre Mircea Geoana:

    Cand ai fost bichonul lui Vintu, e culmea tupeului sa spui ca altii i-au fost tovarasi

    skorpion

    18/09/2010 at 1:41 pm

  24. Skorpi
    Cum vad ca e greu sa intelegi anumite glume , de acum incolo voi scrie : atentie , gluma ! 🙂
    Si asta nu ca pun la indoiala onestitatea ta intelectuala . Reactionezi cu multa „minie”. Si eu eram asa . Cind eram ceva mai tinar . Cam acum 25 de ani 🙂

    Ștefan A.

    18/09/2010 at 1:49 pm

    • stefan,

      cind fiica mea glumeste serios, iar apoi imi spune ca a glumit, o rog macar sa zimbeasca cind glumeste, ca altfel nu ma prind,

      deh, ardelean timpit ce sint

      🙂

      skorpion

      18/09/2010 at 1:53 pm

      • Pai si eu sint ardelean. DAR DIN CLUJ . Judetul ala ajuns primul Erou al Muncii Socialiste si atunci chiar ca inveti sa faci haz si de necaz !

        Ștefan A.

        18/09/2010 at 1:56 pm

        • Stefane, acum e la fel cotat la eroism. 🙂

          Băşcăliosul

          18/09/2010 at 1:59 pm

          • Bascaliosul, salut
            Am vazut pozele alea , facute de Blik in orasul Cluj .
            Chestia cu casele alea de tigani e mortala . Cu 20 de ani in urma nu exista asa ceva . Adica o mizerie din aia crunta dar cu antena parabolica pe acoperis . O fi si asta eroism . 😦

            Ștefan A.

            18/09/2010 at 2:15 pm

  25. salut pe toata lumea 🙂

    !. Cei care au considerat enegetic ca termen neadecvat, au poate dreptate! Poate energetic nu este un termen romanesc pe care poate fi folosit. Este un „englezism” care a intrat deja in limba romana. Am sa corectez insa la energic, desi nu cred ca este atat de deranjant.

    2. lui gabhry_el, ai dreptate, in orice caz nici energetic si energic nu poate fi un epitet pe care-l putem folosi astazi marelui-mic premier! care-si are „meritele” lui in acest raport.

    3. lui TDS, pedeleul nu a guvernat 20 de ani, asa ca nici vorba de o vina politica absoluta. Isi au si ei vina lor, mult mai mica decat acelui care de fapt este primul ministru, care si-a adus cea mai dezastruasa echipa de consilieri (in afara de Vass) pe care putea sa o aduca de la Cluj ramanand la nivelul unei primarii.

    Theophyle

    18/09/2010 at 2:34 pm

  26. salut la toata lumea 🙂 energetic and idealistic se refera la elementele pozitive ale unei natiuni si in acest context se traduc corect astfel…creatoare si progresiste….parerea mea..

    emily

    18/09/2010 at 2:48 pm

    • salut emily, 🙂 sper ca esti bine 🙂
      Bineinteles ca este asa cum intelegi tu!

      Theophyle

      18/09/2010 at 3:30 pm

  27. Postare noua 😆

    Theophyle

    18/09/2010 at 3:29 pm

  28. servus teofil 🙂 am lipsit o vreme dar sunt bine 🙂

    emily

    18/09/2010 at 4:16 pm


Comentariile sunt închise.