Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Orânduirea politică, câteva vorbe si intrebări

O definitie:  Oligarhia este acea forma de guvernamant in care puterea apartine celor putini. Exercitata in mod direct sau prin influenta (prin subordonarea decidentilor), puterea politica este apanajul unui grup restrans de indivizi, potenti din punct de vedere economic sau militar. Un sistem oligarhic are o structura piramidala, construita pe relatii clientelare si pe nepotism. El este un sistem de oligopol in care un numar redus de „familii” controleaza, direct sau indirect, aparatul de stat, economia, mass-media si dezbaterea publica. Intr-un sistem oligarhic, granita dintre politica si economie este neclara, difuza, ba chiar inexistenta.

Definit ca „dominare politica a bogatilor” (Aristotel), sistemul oligarhic se caracterizeaza prin coruptie endemica si economie subterana. Pentru Aristotel, oligarhia este o forma de guvernare nedreapta. Pentru el exista diferite moduri de a detine si exercita puterea. Combinand criteriul cantitativ – numarul celor care detin autoritate politica – si cel calitativ – exercitare guvernarii in interes comun sau privat – Aristotel descrie sase tipuri de constitutii: trei sunt corecte sau drepte (regalitatea, aristocratia si republica), iar trei sunt deviatii ale primelor – tirania este o deviatie a regalitatii, oligarhia este o deviatie fata de aristocratie si democratia fata de republica. Cea mai importanta distinctie pe care Aristotel o face intre democratie si oligarhie este urmatoarea: daca intr-o democratie oamenii liberi, dar saraci, sunt majoritari si suverani, intr-o oligarhie bogatii si nobilii, desi minoritari, detin suveranitatea. Este important de definit aici si suveranitatea, fiindca aceasta stabileste foarte clar cine o exercita.

Anterior lui Aristotel, Platon a vorbit despre oligarhie ca despre o guvernare imperfecta in care conducerea este exercitata de catre cei bogati. Pentru el, oligarhia este o forma degenerata a ideii de stat (a statului ideal), o etapa in procesul de decadere a societatii. Ea genereaza un conflict intre cei bogati si cei saraci, conflict ce va duce la instaurarea democratiei, adica a unui guvernamant, care prin valorizarea libertatii, conduce la anarhie. Daca in cazul democratiei, istoria ideilor politice atesta o modificare radicala a sensului pe care i l-au acordat filosofii Greciei antice, in ceea ce priveste oligarhia, aceasta ramane o forma de guvernamant valorizata negativ.

Prin intermediul alegerilor, oligarhia este  camuflata. Mecanismele electorale pot ajunge sa aiba, in anumite circumstante, un rol simbolic, mai degraba formal; ele nu determina, ci consfintesc si confirma reasezarile de putere din cadrul sistemului. Statul oligarhic este, in modernitate, un „stat captiv”, subordonat intereselor unui grup restrans. Acest aspect a fost avut in vedere de Robert Michels, cand a enuntat celebra „lege de fier a oligarhiei”. Aceasta se referea la mecanismele specifice unei organizatii de partid, care perpetueaza organizari ierarhice, piramidale. Iar respectivele mecanisme pot fi extinse la nivelul organizarii sociale, astfel incat oligarhia devine inevitabila pentru orice comunitate. „Cine spune organizatie, spune oligarhie”, era convingerea lui Michels pentru care oligarhia este o forma prestabilita a vietii sociale. Ea este favorizata de lipsa de participare cetateneasca, de absenta controlului guvernantilor de catre guvernati si de dezinteresul populatiei fata de problemele publice. Oligarhia perverteste principiul reprezentativitatii democratice.

Exista insa si o alta perspectiva moderna, care explica modul in care se intersecteaza interesele grupurilor potente financiar cu interesele politicii. Robert Dahl lanseaza conceptul de „poliarhii”, pentru a teoretiza realitatea in care coexista mai multe centre diferite de putere, influenta, control sau autoritate. Aceste centre de putere raman in picioare chiar si intr-o societate cu sistem democratic de guvernare. Iar elementul care diferentiaza democratiile din prezent este gradul in care aceasta influenta a diverselor grupuri (cu putere sau cu autoritate) este controlabil sau transparent pentru restul societatii. Dintr-o anumita perspectiva, in Romania, regasim elemente care pot sugera ca asistam la consolidarea unei poliarhii, care nu ajuta de loc  la terminarea tranzitiei Romanesti. 

Nota: postarea contine citate din articol publicat de Institutul Pro Democratia din 16 Mai 2007

160 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Da , ologarhie cu poliarhii !
    Hai sa facem si noi o oligarhie . Nu vom actiona mai prost decit cei actuali ! 🙂

    Stefan A.

    10/07/2010 at 8:55 pm

    • ologarhie = asociatie de ologi intelectual ! 😆

      Stefan A.

      10/07/2010 at 8:57 pm

    • Draga Stefan, nu ne-am asociat cu cine trebuia in timp util, acum e prea tarziu. Nimeni nu cedeaza locul 🙂

      Theophyle

      10/07/2010 at 8:57 pm

  2. Asta am încurajat, asta avem: democraţie oligarhică.
    Într-un cuvânt: democratoligarhie.

    Băşcăliosul

    10/07/2010 at 8:58 pm

    • Adica intr-un cuvant poporu este liber sa-si aleaga oligarhi, propusi de ei insisi 🙂

      Theophyle

      10/07/2010 at 9:00 pm

      • Da. Exact asta se întâmplă de aproape 20 de ani.
        E adevărat că mai scapă o mână de parlamentari săraci cu duhul, fără nicio implicare în sistemul oligarhic, dar, vorba aia: nu există pădure fără uscături (de fapt nu se ştie, poate se adaptează pe parcurs, să intre şi ei în rând cu lumea). 🙂

        Băşcăliosul

        10/07/2010 at 9:06 pm

        • Eu credeam ca majoritatea ajunge acolo impinsi de baietii, bieti oligarhi

          Theophyle

          10/07/2010 at 9:08 pm

          • Toţi lucrează pe bandă, în aceeaşi lume oligarhică, cu ramificaţii arborelui oligarhic: clanuri, caste, famiglii, bande, interpuşi, su(s)puşi, tentacule, paliere, subsoluri etc
            Parlamnetarul e un nod al încrengăturii, dar ales, util să dea legi oligarhice. El poate fi plasat la un nivel mai înalt sau mai jos, în funcţie de provenienţă şi susţinere, sponsorizare, obligaţii, recunoştinţă. Poate avea naşul lui sau chiar el e năşelul. Depinde de puterea personală şi lanţul slăbiciunilor. Caracatiţa oligarhică e întinsă peste tot în teritoriu, în toate domeniile cheie (economic, judiciar, financiar, vamal, media etc)

            Băşcăliosul

            10/07/2010 at 9:23 pm

          • Mai sunt duci, baroni, lorzi …

            Băşcăliosul

            10/07/2010 at 9:25 pm

  3. […] Mai multe detalii in legatura cu articolul ” Orânduirea politică, câteva vorbe si intrebări ” gasiti aici: Orânduirea politică, câteva vorbe si intrebări […]

  4. Buna seara si buna sa va fie inima!
    😆

    maya

    10/07/2010 at 9:14 pm

  5. Cu riscul de a deveni plictisitoare!
    😆 😆 😆

    maya

    10/07/2010 at 9:15 pm

    • Servus maya ! 😆

      Stefan A.

      10/07/2010 at 9:18 pm

      • Stefan A
        😆
        Servus!

        maya

        10/07/2010 at 9:26 pm

  6. Servus @ maya 🙂

    Theophyle

    10/07/2010 at 9:16 pm

    • Theo-Phyl
      😆
      Servus!

      maya

      10/07/2010 at 9:17 pm

  7. Daca am face un inventar serios .
    Citi sint oligarhicii din Romania ?
    Aia care in 1989 erau nimeni !
    Cine sint , cu nume prenume si ce partide sau oameni politici „controleaza ocult ” ?
    Unu stiu ca e Patriciu si PNL dar nu poate fi unicul.

    Stefan A.

    10/07/2010 at 9:18 pm

    • Eu stiu cam 10 🙂

      Theophyle

      10/07/2010 at 9:25 pm

    • „PNL este un partid mic,vioi si se misca bine”

      Victor Ponta

      Este cea mai buna caracterizare facuta acestui partid „condus” de oligarhul Patriciu si una din rarele ocazii in care sint de acord cu VPonta.

      maya

      10/07/2010 at 9:34 pm

  8. Bascaliosul
    😆
    Servus!

    Pentru Sandeii mamii lor 😦
    felicitari! 🙂 🙂

    maya

    10/07/2010 at 9:18 pm

    • Maya, servus şi mulţumesc!

      Băşcăliosul

      10/07/2010 at 9:30 pm

      • Bascaliosul
        😆
        Cu mare placere!
        E pe merit! 😆
        Azi am avut ce invata „la justitie”! 🙂

        maya

        10/07/2010 at 9:31 pm

  9. Oligarhia romaneasca, daca ar fii si
    un oligoelement, macar ar avea o scuza!

    maya

    10/07/2010 at 9:20 pm

    • Salut Victor,
      daca ei zic 🙂 Vedem noi datele in original si ne pronuntam 😆

      Theophyle

      10/07/2010 at 9:24 pm

    • Victor L
      😆
      Servus!

      „Liber spre soare sa cresti
      Oras frumos Bucuresti”
      🙂

      maya

      10/07/2010 at 9:38 pm

  10. La CM ar trebui sa tin cu Germania ca sint „vecini” cu noi in Europa 😆 dar am ales Uruguai ca is mai mici si imi place imnul lor!
    😆

    De cistigat o sa cistige nemtii!

    maya

    10/07/2010 at 9:29 pm

  11. Victor L
    In Bucuresti sint si cele mai multe cazuri de restantiei bancari !
    Adica au luat toti imprumut , orasul a crescut sub mindra glasuire a domnului primar general ( si maretii primari de sectoare ) iar acum au probleme cu plata ratelor in un numar tot mai mare !
    Ce sa spun , capitala model ! 😆

    Stefan A.

    10/07/2010 at 9:52 pm

  12. […] afla mai mult: Orânduirea politică, câteva vorbe si intrebări […]

  13. Cred ca in cazul nostru chestia e mult mai simpla.
    E vorba, pur si simplu, de grupari mafiote autointitulate partide politice.
    „Polimafii”, daca e sa adaptam conceptu`. 🙂

    Tzepelica

    10/07/2010 at 9:53 pm

  14. Ăsta-i un adevărat lider al statului. Când conduce, nu-l mai ajunge nimeni.

    http://www.curentul.ro/2010/index.php/2010070945898/Politic/Antonescu-conduce-in-clasamentul-senatorilor-chiulangii.html

    Băşcăliosul

    10/07/2010 at 9:54 pm

    • Nici Cătălin Voicu nu a reuşit să-i ia locul, cu toată tubulara din dotare.

      Băşcăliosul

      10/07/2010 at 10:00 pm

    • Ar fi fost un presedinte fara greseala. Nu faci nimic, nu gresesti, nu? 😆

      Theophyle

      10/07/2010 at 10:00 pm

      • Theo-Phyl

        Crin Antonescu intra la categoria
        „Critic, deci exist! 😆

        maya

        10/07/2010 at 10:12 pm

        • Omul are nevoie de o categorie aparte 🙂

          Theophyle

          10/07/2010 at 10:14 pm

          • Theo-Phyl

            Desigur,doar este o floare rara! „Unicat”!

            maya

            10/07/2010 at 10:18 pm

            • Da, uncăcat.

              Băşcăliosul

              10/07/2010 at 11:39 pm

              • Bascaliosul

                😆 😆 😆

                maya

                10/07/2010 at 11:45 pm

              • Maya, acum merge alături şi unicat. 🙂

                Băşcăliosul

                10/07/2010 at 11:50 pm

    • Bascaliosul

      Daca raminea profesor, elevii lui ar fi fost fericiti! 😆

      Asa, a nenorocit PNL si implicit pe noi! 😦

      maya

      10/07/2010 at 10:10 pm

      • Bascaliosul

        😆 😆 😆

        Adica,
        e o floare e un crin, cu parfumul cel mai fin!

        maya

        10/07/2010 at 11:53 pm

  15. Cazul clasei de elevi-genii ma duce cu gandul la doamna profesoara.
    Loda nu e din Zalau ? 😆

    Tzepelica

    10/07/2010 at 9:57 pm

    • Timi, cred ca da 🙂

      Theophyle

      10/07/2010 at 10:00 pm

  16. Cu toata perspectiva incetzoshata de la orizontul Romaniei, totusi mai cred ca exista
    motor pentru a o „urni” din loc, de data aceasta
    pe un drum bun!

    Insa lipseste ceva pentru a realiza aceasta „urnire”! Constiinte libere, puterea si combustia interna a fiecaruia!

    Prea ne-am obijnuit sa ne plingem de mila;nu pot sa fie doar cocotzatii in turnuri de fildes de vina!

    Gramada vinovatilor e mult mai mare,mult mult mai mare! 😦

    Pe primul loc se afla impostorii,oligarhii democratiei noastre originale, apoi manipulatorii cliseelor oportuniste ale momentului, uniti in partide!

    Partide numite la noi „gashti” prima fiind aceea a baietilor din Primaverii, din care apoi s-au desprins celelalte gasti de cartier!!

    maya

    10/07/2010 at 10:00 pm

  17. La CM 1-1! 😆

    maya

    10/07/2010 at 10:00 pm

    • Stefan

      Mare-i gradina! 🙄

      maya

      10/07/2010 at 10:22 pm

      • Maya
        Nu am vrut sa comentez ca astia chiar sint prosti si idioti ! Vai de tara asta ! 😦

        Stefan A.

        10/07/2010 at 10:27 pm

    • Vai, parlamentarul dus, vede salvarea… de sus!

      Băşcăliosul

      10/07/2010 at 10:25 pm

      • sa-i dam pe toti afara si sa aducemi niste popi pentru Marea Adunare Ecumenica 🙂

        Theophyle

        10/07/2010 at 10:27 pm

        • Theo-Phyl

          Si aici ar fii discutii in functie de „procentul” confesiunilor! 😦

          Asa ca nici aici nu-i solutia!

          maya

          10/07/2010 at 10:32 pm

          • Merge dupa algoritm 🙂

            Theophyle

            10/07/2010 at 10:35 pm

            • Theo-Phyl

              Si aici o sa fie atunci minoritati;eu si aici, tot minoritara! 😆

              maya

              10/07/2010 at 11:16 pm

      • Bascaliosul

        „dus” cu pluta pe Bistrita!(la figurat vorbind)

        maya

        10/07/2010 at 10:36 pm

  18. Nu se ştie câte direcţii au luat banii lui Patriciu, în operaţiunea de împărţire oligarhică, după îndeplinirea planului colectiv de încasări. Propunerea lui televizată de repatriere colectivă, cu promisiune de cotizare într-o durere bugetară profundă, nu-i exclus să deservească mai mulţi asociaţi la aceeaşi halcă.
    Un miliardar în euro cu magazine de desfacere cu amănuntul şi agenţii de pariuri sportive pare un metamorfozat din oligarh-papagal într-un găinar.

    Băşcăliosul

    10/07/2010 at 10:16 pm

    • A fost gainar toata viata lui, nimic nou 🙂

      Theophyle

      10/07/2010 at 10:24 pm

    • Bascaliosul

      NU se stie nici din cite directii au venit banii lui Patriciu!

      Citeodata am impresia ca in spatele lui mai este cineva/ Patriciu este un fel de nume colectiv!

      De la, patricienii!

      maya

      10/07/2010 at 10:24 pm

      • Maya,
        Asta o fi colectivizarea oligarhică, formată pe principii democratice.

        Băşcăliosul

        10/07/2010 at 10:27 pm

        • Bascaliosul

          Oare cine-i „suveranul”?

          maya

          10/07/2010 at 10:34 pm

          • Maya,
            Îmi bomboneşte prin cap un nume.

            Băşcăliosul

            10/07/2010 at 10:54 pm

            • Bascaliosul
              🙂

              cred ca am priceput! 😆

              maya

              10/07/2010 at 11:14 pm

            • vrei să spui că-ți putinește, probabil. 🙂

              filadel

              11/07/2010 at 2:21 pm

    • bascaliosul
      A luat si el teapa cu investitile „inteligente” tip subprime , stai linistit ! 🙂
      Doar ca nu o spune .
      In schimb se vede ca are nevoie de bani gheata si atunci hop , solutia minune , agentii de pariuri sportive unde comisionul vine sigur si „preventiv ” .
      Indiferent ca cistigi sau pierzi !
      PS . Cind a vindut cota lui din Petrom la kirchizi ( sper ca am scris bine ) , cit a incasat statul roman din acei 1.000.000.000 de dolari ?
      Daca era in Italia , RFG, Franta ,s.a.m.d. , guvernele incasau cam 450.000.000 milioane sub forma de impozit !
      Ce bine e sa fi bogat in Romania , patriot mare cu grija fata de conturile statului si a celor mai nevoiasi ! 😆
      De aia tot cere admistie fiscala ! 😆 😆

      Stefan A.

      10/07/2010 at 10:25 pm

      • Stefan,
        Nu se pune problema să stau liniştit, de parcă n-aş avea stare din invidie sau grija de banii altora. Nu am absolut nimic împotriva celor care fac oricâţi de mulţi bani din munca şi riscurile lor. Dimpotrivă, cunosc câteva persoane, nu multe, ştiu foarte bine cum s-au îmbogăţit şi am toată admiraţia pentru ceea ce au reuşit cu forţele proprii.
        Ceea ce transmite Patriciu mi se pare cu totul altceva: escrocul mereu neastâmpărat, în căutare de noi tunuri şi victime pe căi oculte, prin desconsiderarea celor din jur cu un aer performant, dar practicile lui sunt incompatibile cu ceea ce vrea să pară.

        Băşcăliosul

        10/07/2010 at 10:38 pm

        • Bascaliosul

          De citeori este pe „sticla”Patriciu mai transmite si o „mutra” de milog!

          Parca tot timpul este muritor de foame si nici sclipisul inteligentei lui nu prea ma „lumineaza”; si de aici am impresia ca nu el este „suveranul”

          maya

          10/07/2010 at 10:55 pm

      • Stefan

        Patriciu cere nu numai admistie fiscala, la cite termene de aminare are in procese!

        maya

        10/07/2010 at 10:40 pm

      • salve, stefan + all

        cind a vindut patriciu rompetrol, statul roman a incasat zero bani !!!

        skorpion

        10/07/2010 at 10:48 pm

        • skorpion
          😆
          Servus!

          maya

          10/07/2010 at 10:49 pm

        • Skorpi,
          Le veneau mai greu să-i recupereze după ce scăpau la stat cota parte. Tăriceanu şi Vosganian sunt autorii principali ai jafului amneziei in interesul naţional al democraţiei oligarhice. Cea mai suspectă nu e fapta lor cât tăcerea iresponsabilităţii colective.

          Băşcăliosul

          10/07/2010 at 11:00 pm

          • mister B,

            te referi, probabil, si la cele 3.5 miliarde euroi din fondul de dezvoltare

            evaporati de calinel si vojganian (intentionat pun J in loc de S, suna mai mizerabil)

            totusi DE CE nu raspunde pentru asta nici unul din ei???

            cine le-a promis imunitate?

            skorpion

            10/07/2010 at 11:03 pm

            • Nu, mă refer la Rompetrol. Ministerul de Finanţe, ca reprezentant al statul, trebuia să-şi recupereze creanţa înainte de perfectarea vânzării. Tăriceanu şi Vosganian s-au făcut că plouă cu această parte din patrimoniul statului. Aici s-a aflat una din mizele alegerilor prezidenţiale.

              PS. Vosganian are un comportament de om încolţit din mai multe părţi. Aş zice că simte apropierea muşcăturilor, are o faţă şi nişte propuneri de groază. Îmi pare din ce în ce mai îngrozit.

              Băşcăliosul

              10/07/2010 at 11:18 pm

          • Bascaliosul

            Poporul nu a inteles, nu a stiut/clasa politica partasa si vinovata in totalitate!

            maya

            10/07/2010 at 11:12 pm

            • Maya,
              Crima din Orient Express… în versiune naţională.

              Băşcăliosul

              10/07/2010 at 11:20 pm

  19. 2-1 Uruguai
    😆

    maya

    10/07/2010 at 10:38 pm

  20. The Shock Doctrine: The Rise of Disaster Capitalism
    http://www.naomiklein.org/shock-doctrine
    http://www.youtube.com/watch?v=0revJOnjfXk

    viviana

    10/07/2010 at 10:39 pm

  21. Vis-a-vis de orânduiri, partide, doctrine, exponenţi şi direcţii de activitate:

    http://baricada.wordpress.com/2010/07/10/victor-ponta-si-directiile-de-actiune-ale-psd/

    Sper să vă placă!

    baricada

    10/07/2010 at 10:46 pm

    • baricada
      😆
      Servus!

      Excelent! 😆 😆 😆

      maya

      10/07/2010 at 11:33 pm

      • Sărutări de mâini, Maya, acum m-am întors… Mulţumesc!

        baricada

        11/07/2010 at 12:10 am

  22. salve, maya

    🙂

    skorpion

    10/07/2010 at 10:50 pm

  23. Isarescu la frizer.
    :lOl:
    Tzâc, tzâc, tzâc!
    Frizeru: Domnu Guvernator, cum mai merge economia?
    Isarescu : mm…, bine…
    Tzâc, tzâc,tzâc!
    Dupa câteva minute
    Frizeru: Domnu Guvernator, cum mai merge economia?
    Isarescu : mm…, bine…
    Tzâc, tzâc,tzâc!
    Dupa câteva minute..
    Frizeru: Domnu’ Guvernator…
    Isarescu: Auzi, da ce ma tot intrebi?
    Frizeru: Pai când va întreb vi se ridica parul si il tai mai bine!!!

    maya

    10/07/2010 at 10:50 pm

    • misto!
      😛

      skorpion

      10/07/2010 at 10:51 pm

      • skorpion
        😆

        maya

        10/07/2010 at 10:56 pm

    • Buuuun 🙂

      Theophyle

      10/07/2010 at 10:53 pm

      • Theo-Phyl
        😆

        maya

        10/07/2010 at 10:56 pm

  24. Articolul e interesant şi instructiv, dar nu m-am prins care sunt întrebările din titlul lui…

    Ce fel de -arhie este la noi ?

    Nu s-a născut încă politologul care s-o stabilească !

    0rt0d0x

    10/07/2010 at 10:52 pm

    • noi suntem o democratie originala. Hotaram la fiecare 4 ani cine ne fraiereste:(

      Theophyle

      10/07/2010 at 10:54 pm

      • Theo-Phyl

        De buna voie si nesiliti de nimeni!

        maya

        10/07/2010 at 11:10 pm

  25. „oligarhi ” in romania

    patriciu
    voiculescu
    vintu
    tiriac

    + altii

    dar absolut nici unul nu si-a intemeiat imperiul fie pe munca, fie pe o idee geniala (a la bill gates)

    toti fara nici o exceptie (ma refer la cei de sus) au luat cu japca din statul roman

    avind drept consilieri politrucii post decembristi, nascuti din spuma comunist-ceausista!!!

    skorpion

    10/07/2010 at 10:55 pm

    • skorpion

      Asta-i baiul oligarhilor nostri; au furat statul roman, au furat de la noi toti!

      Si din cauza lor sintem unde sintem!
      Rusinica,rusinica,rusinica! 😦

      maya

      10/07/2010 at 11:09 pm

  26. maya,

    patriciu nu are stofa de om de afaceri,
    la fel si ceilalti

    sint doar niste bisnitzari de talie nationala!

    suveranul pus de tine in ghilimele este cumva un dyadya???
    :mrgreen:

    skorpion

    10/07/2010 at 10:56 pm

    • skorpion

      Un raspuns dat mai sus lui Bascaliosul:
      De citeori este pe “sticla”Patriciu mai transmite si o “mutra” de milog!

      Parca tot timpul este muritor de foame si nici sclipisul inteligentei lui nu prea ma “lumineaza”; si de aici am impresia ca nu el este “suveranul”

      Theo-Phyl spunea in articol ca intre democratie si oligarhie cea mai importnata distinctie este cine detine suveranitatea!

      Noi fiind o democratie originala, cu oligarhi, implicit avem si „suveran”;in cazul amintit,
      „suveranul” este „capul” din spatele numelui colectiv, Patriciu!

      maya

      10/07/2010 at 11:05 pm

      • Maza,
        Avem aceeaşi interpretare.

        Băşcăliosul

        10/07/2010 at 11:25 pm

        • Scuze, Maya! Tastez frecvent invers, z în loc de y.

          Băşcăliosul

          10/07/2010 at 11:27 pm

        • Bascaliosul
          😆

          maya

          10/07/2010 at 11:29 pm

  27. […] Orânduirea politică, câteva vorbe si intrebări This entry is filed under Romania – Blogs, Theo-Phyl. You can follow any responses to this entry […]

  28. 3-2 Germania!

    maya

    10/07/2010 at 11:09 pm

  29. maya,

    esti prea blinda..

    eu in loc de rushinika as fi spus:

    mitralika,
    puscarika,
    zeghika

    🙂

    noapte buna

    skorpion

    10/07/2010 at 11:10 pm

    • skorpion
      😆
      Noapte buna! 🙂

      maya

      10/07/2010 at 11:19 pm

  30. Diriginta ii roaga pe copii sa spuna cu ce se ocupa parintii lor.
    – Spune tu Constantinescule!

    Tata este pompier. El stinge incendiile si salveaza vietile oamenilor.
    – Foarte frumos, dar al tau Oprescule?

    – Tata este medic, el ne consulta si ne prescrie medicamente atunci cand suntem bolnavi.
    – Minunat! Dar tatal tau Avramescule?

    – Tata este dansator intr-un club gay, danseaza la bara, clientii ii baga bani la chiloti, si daca platesc bine tata, nu mi-a mai spus ce face.

    Oripilata de destainuirile elevului diriginta ii trimite pe copii in recreatie, oprindu-l doar pe micutul Avramescu.

    – N-am stiut ca tatal tau face asta, copile!
    – Iertati-ma doamna diriginta, zice Avramescu cu ochii in lacrimi, v-am mintit, tata e consilierul lui Basescu, da mi-a fost rusine sa spun….

    maya

    10/07/2010 at 11:20 pm

  31. Germania e cu bronz!
    Frumos meci!
    Uruguai! 😦

    maya

    10/07/2010 at 11:21 pm

    • Nu stiu cat le valoreaza bronzul 🙂

      Theophyle

      10/07/2010 at 11:22 pm

  32. Caracatiţa Paul e mai tare ca asta de la noi?
    A noastră ne dă rezultatul prin anagramare.

    Băşcăliosul

    10/07/2010 at 11:22 pm

    • A noastra traieste, bine-merci si face o gramada de bani 😦

      Theophyle

      10/07/2010 at 11:27 pm

  33. @all
    😆
    Noapte buna!
    Vise frumoase si colorate! 🙂

    Ingerasii sa va aiba mereu in paza! 🙂

    maya

    10/07/2010 at 11:23 pm

  34. Theo-Phyl
    😆
    O zi buna in continuare!
    Ingerasii sa te aiba mereu in paza! 🙂

    maya

    10/07/2010 at 11:24 pm

    • Multzam, noapte buna tie 🙂

      Theophyle

      10/07/2010 at 11:26 pm

      • 😆
        Theo-Phyl

        maya

        10/07/2010 at 11:31 pm

  35. Remarc ca se inmultesc mesajele pentru un nou imprumut FMI . Indiferent de scuze !

    http://www.bloombiz.ro/finante/vasilescu-bnr-romania-are-nevoie-de-investitii-ca-de-aer

    Se vor face niste investiiiiiiiiiiiii………! 😆

    Noapte buna all si pe miine ca nu ma duc la mare ! 🙂

    Stefan A.

    10/07/2010 at 11:32 pm

    • Stefan
      😆
      Noapte buna! 🙂

      maya

      10/07/2010 at 11:36 pm

  36. […] Orânduirea politică, câteva vorbe si intrebări […]

  37. O dimineata placuta tuturor! 🙂
    Toti dusi la mare , munte sau inundatii ? 😆

    Stefan A.

    11/07/2010 at 10:24 am

    • Salut, Stefan!
      Toţi ne ducem, când ne vine timpul.

      Băşcăliosul

      11/07/2010 at 10:34 am

      • 🙂

        skorpion

        11/07/2010 at 10:55 am

        • Salut. Skorpi!
          Era cât pe ce să las şi eu un zâmbet la urmă, dar am renunţat la gândul interpretării că m-aş bucura.

          Băşcăliosul

          11/07/2010 at 11:09 am

  38. Neatza!
    Unii or fi dusi cu pluta
    Altii sa-si schimbe valuta
    Stefane, lingourile sa vinzi
    Ca pret asa bun nu mai prinzi

    Creanga

    11/07/2010 at 10:36 am

  39. Conducerea se face prin intermediul unor institutii ale puterii, care functioneaza in baza unor proceduri si acolo unde nu sunt proceduri functioneaza pe baza decizilor liderilor care le conduc.
    In Romania s-au adoptat institutii democratice, dar procesul a fost oprit la acest stadiu. Nu s-au implementat procedurile care sa responsabilizeze sa motiveze si sa „nu permita”, „pentru ca se poate!”, decizile subiective si abuzive.
    Cei ajunsi la guvernare nu au interesul sa-si limteze puterea cu proceduri. Ele ar trebui stabilite inainte ca partidele sa ajunga la putere, si odata ajunse la guvernare programele lor de democratizare sa fie obligatorii.

    Deceneu

    11/07/2010 at 10:40 am

    • Aşe este, Deceneu.
      În ceea ce numeşti „proceduri” intră emiterea şi însuşirea regulilor „jocului”, în principal regulamente de ordine interioară, instituţii şi relaţiile inter-instituţionale, rigorile normei, într-un cuvânt: legea.
      Organul suprem a înţeles să-şi subordoneze tot ce se poate, în special instituţiile şi legea, să fie deasupra lor şi să ne încânte cu poveşti de adormit democraţia şi populimea, cum ar fi „Nimeni nu e mai presus de lege”.

      Băşcăliosul

      11/07/2010 at 11:04 am

      • „Nimeni nu e mai presus de lege”, cu exceptia celor care am confiscat Romania –
        si-si rid in barba de peste 20 de ani..

        skorpion

        11/07/2010 at 11:06 am

        • Nimeni nu e mai presus de lege ca organul legiuitor. Ori e suprem, ori nu, ce mama dracului!

          Băşcăliosul

          11/07/2010 at 11:11 am

      • Corect!
        Mai exista un element ca sa faca sa functioneze principiul „nimeni nu e mai presus de lege”, respectiv motivarea celor care vegheaza la respectarea legii sia regulamentelor.

        Daca justitia si politia ar fi motivata, daca veniturile lor ar fi functie de rezultatele activitatii lor, atunci ar functiona si principiul respectiv.
        Daca activitatea conducatorilor institutilor ar fi monitorizata, evaluata dupa criterii obiective, subiectivismul si arbitrariu nu ar mia fi atat de prezente in societate.
        Coruptia si nepotismul sunt consecite ale arbitrariului, si arbitrariu consecinta lipsei de reglementare.

        Deceneu

        11/07/2010 at 11:13 am

        • „Daca justitia si politia ar fi motivata, daca veniturile lor ar fi functie de rezultatele activitatii lor, atunci ar functiona si principiul respectiv.”

          Aici e mai complicat.
          N-au interes, vor găsi tot felul de motive şi pretexte. Unele motive pot fi întemeiate, ele vor fi scoase în prim-plan, tocate în mass-media cu ecou interminabil, apoi pretextele beneficiaZĂ de tratamentul prezentărilor tendenţiose, sar Costiniu, Pivniceru, Bărbulescu şi alţi trâmbiţaşi de profesie. Soluţiile reale vor scăpa tefere şi nevătămate.

          Băşcăliosul

          11/07/2010 at 11:31 am

          • Justiţi este deja FOARTE MOTIVATĂ să stea cuminte în banca ei.

            Băşcăliosul

            11/07/2010 at 11:34 am

  40. Dus pe râu, e rea şi ruta,
    Rău şi când venim cu pluta.

    Băşcăliosul

    11/07/2010 at 10:52 am

  41. Supremaţia legii- fără lege adecvată şi aplicată- înseamnă statul de drept în democraţia oligarhică.
    Reprezentanţii ei de cinste ne atrag în acest simulacru al democraţiei şi ne arată apoi cu degetul: voi ne-aţi ales, boi(ieri)lor!

    Băşcăliosul

    11/07/2010 at 11:18 am

    • Bineînţeles, colac peste populime, că şi sistemul alegerilor în sine este tot un simulacru.

      Băşcăliosul

      11/07/2010 at 11:22 am

      • Pentru ca nu s-au prevazut in lege elementele de siguranta obligatorii pentru a face cat mai dificila fraudarea alegerilro.

        Deceneu

        11/07/2010 at 11:26 am

    • Avem legi imperfecte, interpretabile, fara prevederi privind sanctiunile, ca sa poata fi utilizate dupa bunul plac.

      Deceneu

      11/07/2010 at 11:29 am

      • Asta-i legea neadecvată: spoiala legii. Nu tre să fie decât simplă, clară şi adecvată scopului.
        Eficienţa legii ţine de aplicarea ei, or , dacă n-ai sancţiuni n-ai ce să aplici, adică tot nu ar fi adecvată scopului.

        Băşcăliosul

        11/07/2010 at 11:40 am

        • E adecvata scopului de a fi utilizata abuziv.
          Se poate aplica sau nu dupa caz.

          Deceneu

          11/07/2010 at 11:53 am

  42. Avem o tara de kkt!
    😦

    skorpion

    11/07/2010 at 11:36 am

    • Skorpi, de aici ni se trage… eşecul sistematic la orice încercare de a mai şterge din urmele cu moţ. E prea mare cantitatea şi nu se face faţă decât cu… „cui pe cui se scoate! Adică o cantitate identică de kkt revărsată la locul faptei. E de muncă!

      Băşcăliosul

      11/07/2010 at 11:45 am

      • mister B,

        incercarile de a sterge motul au fost mult mai slabe decit incercarile de a impune un stat oligarhic.

        o monica macovei o floare rara pe aceste meleaguri,
        iar cei care sint nemultumiti de tara asta, stam, stau ascunsi si-si rod frustrarea…

        un singur om, de care multa lume este nemultumita, este vorba de presedintele acestei tari,
        chiar nu poate face aproape nimic daca respecta legile strimbe care sint…

        daca nu le respecta, il asteapta suspendarea. politrucii abia asteapta

        din aceasta dilema nu ai cum iesi

        skorpion

        11/07/2010 at 11:51 am

    • Si ne palce sa traim in el! 🙂

      Deceneu

      11/07/2010 at 11:51 am

  43. Salut,
    Oricum il asteapta suspendarea 🙂 Chucky i-o va cere daca urmatorul guvern nu va tine seama de majoritatea PSD-PNL . Dar pentru Chucky care vede ca vremea tineretii trece 🙂 , orice motiv e bun

    • crin:

      un parlamentar cu rata de chiul de 99% in parlamentul unei tari ar trebui sa aiba urmatoarele alternative:

      – OUT

      – demisia

      – sa taca din gura

      – sa fie platit cu 1% din salariu

      skorpion

      11/07/2010 at 11:57 am

      • Crin e capabil… să mănânce o mare cantitate din ce ziceam că-i mare nevoie… să revărsăm la locul faptei. (E de muncă!(şi) locul)

        Băşcăliosul

        11/07/2010 at 12:01 pm

  44. El mai simplu ar fi s-o luăm invers, adică să identifică CE NU SE POTRIVEŞTE în România privind definiţia oligarhiei, dată de Theophyle:

    „Oligarhia este acea forma de guvernamant in care puterea apartine celor putini. Exercitata in mod direct sau prin influenta (prin subordonarea decidentilor), puterea politica este apanajul unui grup restrans de indivizi, potenti din punct de vedere economic sau militar. Un sistem oligarhic are o structura piramidala, construita pe relatii clientelare si pe nepotism. El este un sistem de oligopol in care un numar redus de „familii” controleaza, direct sau indirect, aparatul de stat, economia, mass-media si dezbaterea publica. Intr-un sistem oligarhic, granita dintre politica si economie este neclara, difuza, ba chiar inexistenta.”

    Băşcăliosul

    11/07/2010 at 12:06 pm

  45. mister B,

    cred ca la noi armata nu este inclusa in oligarhia puturoasa…

    revin mai tirziu
    🙂

    skorpion

    11/07/2010 at 12:10 pm

    • E oarecum corectă observaţia ta: scrie „economic SAU militar”, nu „economic ŞI militar”.

      Băşcăliosul

      11/07/2010 at 12:15 pm

      • Skorpi,
        Sper că n-ai de gând să bagi mâna în foc pentru toţi generalii… cu sau fără rezervă.

        Băşcăliosul

        11/07/2010 at 12:18 pm

        • Ai auzit cu siguranţă de „general obligatoriu”, „general valabil” … 🙂

          Băşcăliosul

          11/07/2010 at 12:22 pm

    • În sentinţa instanţei va apărea motivarea: Hai, domnule Vosganian, lasă mofturile, că nu-i o ruşine în ziua de azi să fii turnător, ofiţer acoperit sau descoperit! Cu atât mai puţin, nu avem cum să încadrăm strigăturile astea în insultă şi calomnie.

      Băşcăliosul

      11/07/2010 at 1:04 pm

  46. LA REVOLUCION e solutia !
    Nu trebuie sa fie neaparat violenta !
    Chiar daca unii ar merita rafale intregi de AK- 47, M-16 sau ce arma vreti voi ! 😆
    Adica la alegere , democratic si fara aprobare CCR ! 🙂

    Stefan A.

    11/07/2010 at 12:32 pm

  47. Nu-i obligatoriu să mă credeţi (eu vă spun doar că vă pierdeţi timpul cu îndoielile şi vă îndepărtaţi de adevăr).
    Un foarte bun prieten de-al mei (nu spui cine, persoană importantă… pentru mine) a făcut afaceri, cu o unitate militară dornică de aprovizionare cu diverse produse, al cărei comandant era un maior. Afacerile nu s-au derulat decât după ce marele furnizor… intermediar a fost prezentat generalului de garnizoană.
    Dacă vă înşirui ce produse asigura prietenul meu pe banii statului şi la ce preţuri, veţi începe să mergeţi în pas de defilare.

    Băşcăliosul

    11/07/2010 at 12:33 pm

    • Bascaliosul
      Am cunoscut bine viata militara . Pe vremea RSR .
      In careul ofiterilor se aplicau aceleasi „legi” ca in viata civila . Coruptia pe linie ierarhica , cei capabili marginalizati si cei cu pcr promovati.
      Nu ma mai mira nimic !

      Stefan A.

      11/07/2010 at 12:41 pm

      • Completez şi rectific: comandantul unitătii militare era colonel; maiorul era doar o cunoştinţă, din aceeaşi unitate, care a făcut lipitura cu şeful; generalul a extins raza de acţiune cu alte unităţi militare. Banii erau atât de mulţi încât de multe ori erau viraţi în avans, cu mult înainte de recepţia mărfii, iar obligaţia era să se încadreze cu livrarea până la sfârşitul aceleiaşi luni. Sunt peste 10 ani de colaborare strânsă şi, bineânţles, explicabilă.

        Băşcăliosul

        11/07/2010 at 12:52 pm

  48. Ma mir si ma crucesc ! 🙂
    Au disparut statele de plata a fostei securitati ?
    Crede cineva ca in socialism , securitatea nu avea o contabilitate stricta ca oricare alta „agentie, minister al poporului” ?
    A fost o uriasa escamotare a contabilitatii in care se gaseau nume si prenume, grade , de angajati , ofiteri si turnatori colaboratori !
    la fel cu statele de plata a PCR , la nivel central si judetean .
    Ne cacam pe noi de 20 de ani cu „cercetari ” in arhive cind ar fi suficiente statele de plata din noiembrie 1989 ! O colosala bataie de joc ! 😦

    Stefan A.

    11/07/2010 at 1:26 pm

    • Se joacă teatru de ochii prostimii: „Gramul, dramul, bobul, ocaua şi beleaua”
      Actul 1: antreul, o mică porţie cu gramaj, de poftă.
      Actul 2: drămuim şi cumpănim.
      Actul 3: un bob zăbavă.
      Actul 4: şantajabilul, de frică, fu prins cu ocaua mică.
      Actul 5: Mergeţi la culcare, că aţi belit ochii destul! Doar nu vreţi să rămânem fără activitate sub acoprire.

      Băşcăliosul

      11/07/2010 at 1:37 pm

  49. Mare declaraţie serioasă a micului Ponta:
    1. Declaraţiile despre suspendarea preşdintelui şi anticipate nu sunt serioase.
    2. Fiecare prost declară ce vrea în week-end.
    3. Eu declar că imi menţin declaraţia legată de guvernare şi alegeri, adică suntem Comitet Executiv PSD, ce dracu nu înţelegeţi? Nu ne schimbăm poziţia. E clar?
    4. Numai Comitetul Executiv poate să schimbe decizia legată de intrarea la guvernare doar după alegeri. Acum nu-i şi mai clară seriozitatea declaraţiilor… de week-end?

    http://www.mediafax.ro/politic/ponta-despre-declaratiile-lui-antonescu-despre-suspendare-si-anticipate-nu-e-chestie-serioasa-6537636

    Băşcăliosul

    11/07/2010 at 1:53 pm

    • În concluzie : Nimic nu se schimbă din deciziile Comitetului Executiv până când le schimbă Comitetul
      Executiv.

      Băşcăliosul

      11/07/2010 at 2:00 pm

      • Încep să cred că nu ne iau de idioţi, aşa sunt ei.

        Băşcăliosul

        11/07/2010 at 2:10 pm

  50. Prostia romaneasca la rang de guvernare dar si cu sacrificii ! 😆
    Fondul de solidaritate si cifrele „uluitoare” donate ! Astia chiar ne considera prosti !

    Dă clic pentru a accesa donatii.pdf

    Stefan A.

    11/07/2010 at 1:58 pm

    • Stefan, salut 🙂
      Raspuns: Probabil da!

      Theophyle

      11/07/2010 at 2:16 pm

  51. Buna ziua la toata lumea 🙂
    Multumesc pentru comentarii,
    O postare noua 🙂

    Theophyle

    11/07/2010 at 2:15 pm

  52. Te invit sa-mi faci o vizita la adresa
    http://mediaclement.wordpress.com
    Daca doresti un link in blogul pe care il administrez, te astept in pagina
    http://mediaclement.wordpress.com/2010/07/11/parteneri-din-blogosfera/

    clement.media

    11/07/2010 at 8:01 pm

  53. […] împotriva lor… Coaliţia care ar fi trebuit să-i reprezinte s-a transformat într-o oligarhie de toată frumuseţea ! În timp ce propriul lor stat cochetează tot mai îndrăzneţ cu […]


Comentariile sunt închise.