Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

“Boierii Minţii” sau boieri de loc

Am citit cu atentie dezbaterile intre Andrei Cornea si  Sorin Adam Matei, (articolui 1 si articolul 2) inclusiv tezele propuse de grupul pe care-l numesc eu “Boieri de loc” (Sorin Adam Matei, Michael Shafir, Daniel Barbu, Caius Dobrescu si Gabriel Andreescu)  impotriva asa zisului grup “Boieri ai Minţii” (Gabriel Liiceanu, Andrei Plesu, H-R Patapievici, Traian Ungureanu). Personal nu sunt indragostit de nici unul din membrii ambelor grupuri, respect insa pe Andrei Plesu, H-R Patapievici, Liiceanu si poate mai putin pe TRU, pe care nu-l consider la acelasi nivel cu respectivii anteriori.

Tema lansata de Sorin Adam Matei nu este noua si nici macar originala, a  facut-o acum 80 de ani Mircea Eliade cand l-a atacat pe Nicolae Iorga. Aproape cu aceleasi argumente si aproape in acelasi fel. O furtuna intr-un pahar cu apa.  Singurul lucru pe care-l pot reprosa “boierilor mintii” este lenea profunda in care se complac. Lipsa de condei harnic in lumea noastra, guvernata de principiul “publish or perish”, este de o importanta majora. Singura posibilitate  cu ajutorul careia iti poti promova ideile sau apara optiunile politice pe care le detii, o reprezinta scrisul si publicarea.

Adevarat, nu avem astazi  valori intelectuale de felul lui Eliade, Cioran, Ionesco sau  Noica. Adevarat, nu avem consacratii mondiali de genul lui Eliade sau Eugen Ionescu, adevarat inca nimeni nu si-a descris “crucea purtata de generatia lui” asa cum a facut-o Eliade in “Mitul eternei reîntoarceri”,  Cioran in “Tratatul de Descompunere”   sau Ionesco in “Rinocerii.” Lucrurile vor veni si vor veni la timpul lor, indiferent de bisericuta intelectuala careia ii apartii.

Enciclopedismul poate va muri de tromboza produsa de noua medie care promoveaza “knowledge on demand”, sau poate nu va deceda pentru ca pana la urma informatia trebuie analizata in context si pusa la locul ei in gigantul puzel al creatiei omenesti. Enciclopedismul a oferit in trecut si va oferi si in viitor nuanta individuala, buchetul si gustul vinului vechi, in care poti simti si gustul strugurelui si aroma butoiului de stejar.

Fara cultul geniului nici o societate nu poate trai si nici progresa, este loc si la enciclopedisti si la specializati. Singurii care ne lipsesc sunt adevaratii “intelectuali publici,” cei care gandesc si fac efortul pentru public si nu cei care cred ca sunt intelectuali publici pentru ca au sau nu veleitati publice.

Scrieti domnilor si voi “boieri ai mintii” si voi “boieri de loc,” pentru ca fara a scrie veti ramane cateva litere obscure intr-o enciclopedie prafuita sau uitata intr-un colt al universalului internet.

104 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Salut Theiphyle ! 🙂
    Nu sint un geniu ! 😦
    Scriu la fel chiar daca subiectul este peste posibilitatile mele intelectuale ! 😆
    PS. First again ? 🙂

    Stefan A.

    21/06/2010 at 8:37 pm

    • Stefan,
      mare deziluzie. Am fost sigur ca esti! 😀

      Theophyle

      21/06/2010 at 8:39 pm

      • Din graba am si facut un botez ! 🙂
        Theiphyle in loc de Theophyle !
        Ce rusine . Ma duc sa ma biciuiesc ! 😆

        Stefan A.

        21/06/2010 at 8:43 pm

  2. Buna seara/ziua si buna sa va fie inima!
    😆

    maya

    21/06/2010 at 8:38 pm

    • Servus inca o data 🙂

      Theophyle

      21/06/2010 at 8:40 pm

  3. Foarte draguta este fotografia din articol!
    😆
    Totala!
    😆

    maya

    21/06/2010 at 8:39 pm

    • Numai fotografia? 🙂

      Theophyle

      21/06/2010 at 8:40 pm

      • Theo-Phyl
        😆
        Si articolul! 🙂
        Imi place foarte mult ceea ce ai scris;parca mi-ai citit gindurile! 😆

        maya

        21/06/2010 at 8:44 pm

      • Theo-Phyl

        „Enciclopedismul a oferit in trecut si va oferi si in viitor nuanta individuala, buchetul si gustul vinului vechi, in care poti simti si gustul strugurelui si aroma butoiului de stejar”

        Imi aduce aminte acest articol despre o discutie avuta undeva/cindva exact pe aceasta tema:
        enciclopedismul si/contra genialitate!

        Geniile sint mari,dar sint si mai putine!
        De regula traiesc numai in/si propria lor genialitate,implicarea in viata cetatii fiind aproape ca si inexistenta!

        Li se iarta,ca doar de aceea sint genii!
        Si totusi…

        Enciclopedistii sint (poate) „baza” din care pina la urma ei „se extrag”!

        maya

        21/06/2010 at 8:51 pm

    • Maya , sint eu in tinerete ! 😆 😆 😆

      Stefan A.

      21/06/2010 at 8:40 pm

      • Stefan
        😆 😆 😆

        maya

        21/06/2010 at 8:44 pm

  4. Nici eu nu sint un geniu! 😦
    Dar NU ma pling! 😆 😆 😆

    Grea e soarta unui geniu, iar daca genialitatea NU este (si) asumata, atunci chiar ca este ceva trist!
    😦

    maya

    21/06/2010 at 8:41 pm

  5. l-am auzit pe S.A.Matei pe Hotnews
    nu ştiam de acest intelectual pînă acum

    e departe de cultura şi profunzimea lui Pleşu
    se vede că e din ceata papagalului Crin

    gabhryel

    21/06/2010 at 8:42 pm

    • gabhryel,
      Nu e papagal de loc este profesor asociat la o universitate buna din state. Alte zile altui oameni. In fond era normal sa se ajunga la asta! 😉

      Theophyle

      21/06/2010 at 8:51 pm

      • n-am zis că e papagal
        am zis că e din ceata papagalului

        în fond, spune-mi cu cine te-nsoţeşti/pe cine sprijini ca să-ţi spun cine eşti

        gabhryel

        21/06/2010 at 8:57 pm

        • Theophyle

          a fi de partea lui Băsescu sau a fi împotriva lui mi se pare un test de inteligenţă

          sau/şi de caracter

          gabhryel

          21/06/2010 at 8:59 pm

          • Gaby,
            cred ca omul respectiv este departe de aici si cu mintea si cu inima!

            Theophyle

            21/06/2010 at 9:02 pm

    • Daca continua asa cu excluderile din partid , vor intra singuri in minoranta si opozitie ! 🙂

      Stefan A.

      21/06/2010 at 8:52 pm

      • Stefan

        Pina la urma trebuie sa se aleaga griul de neghina!
        E vremea deja!

        maya

        21/06/2010 at 9:02 pm

    • Merita! 🙂

      Theophyle

      21/06/2010 at 8:55 pm

  6. Sa il critici pe Plesu e de bon ton. De ce sa o faci totusi cand nu esti un limbric antenist? Sa fie dorinta de a iesi din umbra „vipurilor”?

    Turnofftheglory

    21/06/2010 at 8:53 pm

    • TOG-ule, salut!
      Adevarul este ca are si putina dreptate, dar in nici un caz in felul asta! 😉

      Theophyle

      21/06/2010 at 8:56 pm

    • şmekerie de marketing. goana după rating a ajuns şi la universitari.
      Ca practicant al meseriei mele, i-am citit pe structuralişti şi pe post-structuralişti, pentru că erau în trend. Ce pot să spun este că deconstructivismul bazat pe filosofia asta nouă, care relativiează tot, duce arhitectura în imposibil şi incoerent şi bâlbâială. Concret, puteţi vedea ce a făcut Eisenmann şi Gehry, căutaţi-i pe wiki.
      Agreez linia clasică, de la Platon la creştinism.
      Ca gest, ce au făcut filosofii ăştia noi, oricâte studii şi oricât de bine ar fi văzuţi, nu mi se pare corect. Pe Hotnews, însă, am văzut o „înmuiere” a vehemenţei şi o lămurire: de fapt, cel care a înverşunat spiritele este cel care a scris prefaţa, care i-a numit pe cei pe care îi critică „intelectualii lui Băsescu”.
      Mă rog, o să caut cartea, şi o să o citesc, deşi, după Derrida, m-am convins că cei noi vor doar gâlceavă, nu vor să descopere nimic.

      para

      21/06/2010 at 9:09 pm

      • Para salut 🙂
        pacat de timpul tau. Am citit-o, nu merita timpul si nici efortul 🙂

        Theophyle

        21/06/2010 at 9:16 pm

  7. Liiceanu si Plesu sunt preferatii mei.
    Uneori, si HRP.
    Din pacate, implicarea lui Plesu in politica a fost contondenta.
    Iar Liiceanu, atacat marsav de echipa „Spanu”, a considerat ca nu e demn sa se bata in piata publica cu mitocanii.
    Ca urmare, ambii s-au retras, dupa cateva incercari pe „sticla” (dialogul in doi era printre putinele emisiuni pt. care mai deschideam televizorul).
    Asa ca in loc sa-i aiba drept modele pe ei, pe boierii mintii, tinerii au ramas cu piticu` porno si cu sexi braileanca.
    D`aia si voteaza/aleg politicieni de doi bani.

    Tzepelica

    21/06/2010 at 8:55 pm

    • @timi, salut 🙂
      scurt si la obiect! 😀

      Theophyle

      21/06/2010 at 8:57 pm

      • Salut ! 🙂
        In foarte multe cazuri, geniile sunt egoiste.
        Si pierdem noi, oamenii obisnuiti.

        Tzepelica

        21/06/2010 at 9:01 pm

        • Timi,
          geniile sunt si „produsele” unui super ego, si atunci devin asa cum se manifesta, de la distanta!

          Theophyle

          21/06/2010 at 9:03 pm

          • nu cred că vreunul dintre boieri se crede geniu. A, că sunt reticenţi la filosofia nouă, se prea poate. Chestiunea e că unul dintre ei păstoreşte Humanitasul, care prin selecţie îi defavorizează.
            Ca principiu, consider că poststructuralismul(filosofia actuală) are o mare doză de marxism în el.

            para

            21/06/2010 at 9:15 pm

            • Sa cum ti-am raspuns mai sus baietii nu au fost vaccinati de campusul america, umbla acolo tot felul de molime 😆

              Theophyle

              21/06/2010 at 9:17 pm

        • Tzepelica
          😆
          Servus!

          De cele mai multe ori geniile sint egoiste;este ceea ce pina la urma ma „deranjeaza” la ele!

          Sigur ca fara ele lumea ar fii mers mai incet innainte,dar a trai izolat intr-un turn de fildes nu este o solutie pentru „noi”!

          Implicare in viata cetatii este ceea ce le cer geniilor contemporane cu noi!

          maya

          21/06/2010 at 9:08 pm

          • Servus, maya ! 🙂

            Tzepelica

            21/06/2010 at 9:18 pm

  8. „intelectualii clasei de mijloc”…

    da Pleşu e intelectualul clasei de sus?
    a bogaţilor, a magnaţilor?

    fiecare clasă are intelectualii ei?

    sau toţi intelectualii sunt intelectuali indiferent de „clasă”, pentru că sunt intelectuali şi nu agricultori?

    e tîmpit intelectualul ăsta al clasei de mijloc

    gabhryel

    21/06/2010 at 9:05 pm

    • Nu dragul meu, este indoctrinat de campusul american. Nu a fost inca vaccinat! 😉

      Theophyle

      21/06/2010 at 9:07 pm

      • îndoctrinarea tîmpeşte 🙂

        că tot e topic cu repetiţia 😀

        care, apropo, poate fi şi mama idioţeniei
        vezi, Charlie Chaplin în Timpuri noi 🙂

        gabhryel

        21/06/2010 at 9:12 pm

  9. Se spune ca la curtea lui Ludovic al XIV-lea, nobilii se tratau cu vinul vechi si pe fata, pentru a da tenului stralucire.
    Stralucire care lipseste politicienilor nostri.

    Tzepelica

    21/06/2010 at 9:08 pm

    • Tzepelica

      Politicienii nostri sint niste vuvuzele! 😆
      Zgomot de fond!

      maya

      21/06/2010 at 9:11 pm

  10. Am vazut acum o stire:Turcia a atacat nordul Iranului!

    Este oare adevarat?

    maya

    21/06/2010 at 9:13 pm

    • Turcia? In nici uncaz, poate isrealeni imbracati in turci 😆

      Theophyle

      21/06/2010 at 9:18 pm

      • Theo-Phyl

        Am citit pe crolul unei televiziuni!

        maya

        21/06/2010 at 9:20 pm

      • 🙂

        gabhryel

        21/06/2010 at 9:22 pm

    • Scuze!
      😦
      Este vorba de nordul Irakului!
      Chiar ca NU mai inteleg!

      maya

      21/06/2010 at 9:19 pm

      • asta mai merge, s-au dus dupa insurgenti kurzi 🙂

        Theophyle

        21/06/2010 at 9:25 pm

        • Theo-Phyl
          😆

          Se vede pina la mine ce bine e sa ai un prieten care sa iti raspunda la intrebari! 🙂
          Multumesc! 🙂

          maya

          21/06/2010 at 9:29 pm

  11. Videanu la B1 îşi peticeşte imaginea.

    gabhryel

    21/06/2010 at 9:14 pm

    • gabhryel
      😆
      Servus!

      Mai are cu ce?

      Este adevarat ca Videanu a fost la MOSCOVA pentru a semna adeziunea Romaniei la conducta S?
      (nu stiu acum, cum se scrie corect 😦 )

      maya

      21/06/2010 at 9:18 pm

      • servus, Maya

        da, aşa citeam zilele trecute, că a fost la Moscova dar doar pentru tatonări
        ulterior ruşii au anunţa că hotărîrea se va lua la toamnă

        gabhryel

        21/06/2010 at 9:24 pm

  12. Exista o elita taraneasca,o elita muncitoreasca, o elita intelectuala!

    maya

    21/06/2010 at 9:15 pm

    • nu, n-ai înţeles 😀
      schema e aşa:

      1.1. elita intelectuală a ţăranilor
      1.2. elita intelectuală a muncitorilor
      1.3. elitat intelectuală a intelectualilor

      2.1. elita ţărănească a ţăranilor
      2.2. elita ţărănească a muncitorilor
      2.3. elita ţărănească a intelectualilor

      3.1. elita muncitoreasca a muncitorilor
      3.2. elita muncitorească a ţăranilor
      3.3. elita muncitoarească a intelectualilor

      gabhryel

      21/06/2010 at 9:31 pm

      • gabryel

        Gata, „m-am prins”! 😆
        Si zau ca ai dreptate!

        maya

        21/06/2010 at 9:36 pm

  13. @Theophyle

    Salut!

    Nu prea înțeleg îndemnul din finalul articolului (și acuzația de lene), cel puțin d-nul Patapievici a publicat vreo 10 titluri (doar cărți), apoi are publicistică importantă, emisiune tv, ICR-ul pe cap.

    Eu sincer mă întreb cum reușește să le facă pe toate.

    Sau a fost o glumă și mi-a amorțit mie simțul umorului?

    sym

    21/06/2010 at 9:15 pm

    • Nu m-am referit direct la HRP, accentul a fost pe Plesu. Problema lui HRP este ca nu este tradus. Nu esti tradus nu existi! Tu cred ca intelegi asta!

      Theophyle

      21/06/2010 at 9:20 pm

  14. totuşi, dacă sunt valoroşi, şi sunt, zic eu, de ce nu sunt traduşi?

    para

    21/06/2010 at 9:23 pm

    • Pentru ca nu sunt atat de valorosi 😦 Tematica locala nu intereseaza pe nimeni. Nici metodologia lor nu este academica in sensul „sec” al cuvantului.

      Theophyle

      21/06/2010 at 9:26 pm

  15. Poate le este scarba. Sa te faca malai mare un citac nu cred ca devine digest.

    Turnofftheglory

    21/06/2010 at 9:26 pm

  16. Theophyle, sper sa nu urli, dar am oroare de „academism”. Cand aud de academie si arta, ma urc pe pereti.

    Turnofftheglory

    21/06/2010 at 9:28 pm

    • TOG, pacat 😦
      Eu am crezut ca sunt prietenul tau 🙂 Eu traiesc din asta!

      Theophyle

      21/06/2010 at 9:29 pm

      • Theo-Phyl
        😆

        Sa traiesti foarte,foarte BINE! 😆
        Dar NU ca in sloganul marinarului!

        Si MULT! 😆

        maya

        21/06/2010 at 9:33 pm

  17. Theo, pentru mine, desi am gasit suflet, indrumare si prietenie in mediul academic, nu acolo cresti. De fapt spiritul academic aplicat unui pictor, te transforma in pasare pasitoare nu in vultur.
    Nu imi imaginez fizica dincolo de laboratoare si mediul universitar nascand idei si dezbateri aprige.
    Dar crede-ma ca in pictura a triumfat impresionismul impotriva academismului.

    Turnofftheglory

    21/06/2010 at 9:31 pm

  18. Buna seara, buna seara.
    Eu ma tot intreb de ce se vorbeste de „intelectualii clasei de mijloc”. In umila mea parere ori esti intelectual ori nu esti. Ori apreciezi cultura (in toate formele ei de exprimare) ori nu. Cat priveste enciclopedismul, nu cred ca este o noutate si nu a fost de cateva mii de ani.

    clemycali

    21/06/2010 at 9:32 pm

    • @Clemy, salut 🙂
      nimic nou fiecare generatie cu manierismele ei. 🙂

      Theophyle

      21/06/2010 at 9:36 pm

    • clemycali
      😆
      Servus!
      O zi buna in continuare!

      maya

      21/06/2010 at 11:03 pm

  19. Clemy, chestie de „boierie”. Astia mari sunt boieri, si niste nenici mai „populari”, intelectuali „ai maselor”, vor sa ii rastoarne pe „chiaburi”. Stanga versus dreapta.

    Turnofftheglory

    21/06/2010 at 9:33 pm

    • „Intelectuali ai maselor”? Interesanta definitie. Pai pe acest calapod si Vadim, care stie multe citate din diversit autori, pare a fi un astfel de „intelectual”.
      Cred ca dezbaterea de pe Hotnews a fost gresit abordata. In fine.
      Controversa asta ma face sa ma gandesc la faptul ca in SUA se spune ca stanga este superioara intelectual dreptei. In Romania am ramas la stadiul de aristrocratie intelectuala vs burghezie.

      clemycali

      21/06/2010 at 9:39 pm

  20. de parcă i-ar fi luat careva piedestalul domnului Sorin Adam Matei…
    păi, cine-l împiedică să ne uimească?

    nu, el trebuie să lovească, ca să fie băgat în seamă

    e fumat procedeul, da’ uite că nu suficient

    gabhryel

    21/06/2010 at 9:44 pm

    • Am fost profund uimit 🙄 Acuma, ce?

      Theophyle

      21/06/2010 at 9:46 pm

      • şi Daniel Barbu: pe cît e de mediocru pe atît e de suficient

        gabhryel

        21/06/2010 at 9:51 pm

  21. @Theophyle

    Tematica locală nu-i face ne-valoroși. Păstrând proporțiile, Caragiale e exemplul clasic.

    Apoi, universalitatea multora nu chiar așa de grozavi s-a datorat faptului că au publicat într-o limbă de largă circulație, în speță engleza.

    Last but not least, Mircea Cărtărescu a fost tradus la greu, din câte știu. N-am citit „Boierii minții” (demersul mi se pare absurd, probabil doar motivat politic), dar mă întrebam dacă au avut curaj să se lege și de el, ca „pupin”.

    sym

    21/06/2010 at 9:48 pm

    • sym,
      Geniu consta pri universalitatea tematicii, vezi asta la scriitori sud americani sau chiar la uni care aparytin poporelor mici si limbilor obscure.

      Nu trebuie sa ne amagim. Cargiale este extrordinar, scos din contextul national, cat poate el spune unui american, de exemplu ?

      Theophyle

      21/06/2010 at 9:55 pm

    • evident

      Eminescu n-a scris despre cine ştie ce lac celebru – nu tu Sfînta Ana, nu tu Lacul lebedelor 😆 şi nici despre natura globală, da’ e universal

      gabhryel

      21/06/2010 at 10:03 pm

  22. buna seara,

    intre Andrei Plesu si Liiceanu, il prefer pe Liiceanu.

    Andrei Plesu a fost un ministru de Externe bun si apreciat si in strainatate.

    In calitate de ministru al Culturii din 1990 l-a dat afara din minister pe activistul de partid nea @Caisa – care il monitoriza la tescani si care de atunci maninca o pensie excelenta de fost activist de partid si-l injura pe Plesu de cite ori poate
    (l-am lasat pe Plesu sa vina la Bucuresti de cite ori a vrut si uite, recunostinta)

    intimplarea face ca activistul de partid este intr-un bloc de linga noi…

    skorpion

    21/06/2010 at 9:53 pm

    • Skorpi, salut 🙂

      „Andrei Plesu a fost un ministru de Externe bun si apreciat si in strainatate”

      te asigur eu ca nu a fost exact asa 😦 A facut cateva greseli fundamentale.

      Theophyle

      21/06/2010 at 9:57 pm

      • salve, ThPh,
        care au fost acele greseli fundamentale, pentru ca eu le-am uitat?!

        skorpion

        21/06/2010 at 9:58 pm

        • Germanofilia lui a enerrvat rau cateva cancelarii importante in vest si in special in State. Nu-i locul sa complicam lucrurile, dar nici nu s-a omorat cu munca!

          Theophyle

          21/06/2010 at 10:01 pm

  23. …sint de acord cu
    nu s-a omorit cu munca!
    aici ai dreptate

    skorpion

    21/06/2010 at 10:03 pm

    • skorpion
      😆
      Servus!

      Chiar asa! NU s-a omorit cu munca! Din pacate! 😦

      maya

      21/06/2010 at 10:13 pm

  24. Salut theophyle, politeieni! N-am citit cartea,din discutii pare un soi de provocare plecata de la antipatii si simpatii politico-ideologice. Dupa mine, intelectualismul unei asemenea abordari ar fi, el insusi, din capul locului pus in paranteze, prin folosirea unor criterii nepotrivite.

    Nu pot sa nu observ ca si cealalta parte (PLP :))a avut frecvent asemenea pozitionari, cu efecte nu tocmai pozitive.

    noradamian

    21/06/2010 at 10:12 pm

    • Servus nora 🙂
      furtuna intr-un pahar cu apa. Ne bantuie asa cum am spus de foarte multi ani. Obicei romanesc si mai presus de toate, obicei…imtelectual 🙂

      Theophyle

      21/06/2010 at 10:15 pm

    • Nora, absolut exact.

      clemycali

      21/06/2010 at 10:17 pm

    • nora
      😆
      Servus!

      maya

      21/06/2010 at 11:01 pm

  25. Off topic!

    Genial….parca ar ƒi trait azi ……
    Marele artist, Constantin Tanase, ne-a lasat mostenire un „algoritm de calcul al pensiei” valabil pana in zilele noastre.

    „Alta chestie
    E scoaterea la pensie
    Astazi esti functionar
    Insa maine pensionar.

    Poate te intereseaza
    Pensia cum se calculeaza.
    Ei, uite cum se calculeaza:
    Din 35 de ani servici
    Care vor fi socotiti
    Scazi primii ani de scoala
    Si absentele de boala,
    Zilele de sarbatoare,
    Orele suplimentare,
    Plus un an si patru luni.

    Tragi o linie si aduni.
    Pe urma mparti la cinci, apoi
    Ce-ti da inmultesti cu doi,
    Scazi anul cand te-ai nascut,
    Adaugi tot ce-ai scazut
    Si la cifra ce-a iesit
    Pui un zero la sfarsit.

    Anii pentru insurati
    Se vor socoti dublati
    Adica ani de razboi
    Socotind ca-n vremea asta
    Te-ai razboit cu nevasta.

    La totalul obtinut
    Pui trei zero la-nceput
    Scazi anii de celibat
    Ridici restul la patrat
    Si-astfel intr-o prima faza
    Afli sumele de baza.

    Apoi le extragi la toate
    Radacinile patrate
    Si la suma dobandita
    Aplici cota cuvenita,
    Care nu trebuie sa fie
    Mai mare de 5 la mie.

    Din suma ramasa bruta
    Scazi 4 si 8 la suta
    Trei la mie la pompieri,
    Impozitul pe averi.

    Supracota respectiva,
    Taxele pentru coliva,
    Cinci la suta pentru dric,
    Pe urma nu mai scazi nimic.

    Din totalul rezultat
    Versi 2/3 la stat
    Si restul ti se cuvine

    Nu stiu daca ma exprim bine!”

    maya

    21/06/2010 at 10:19 pm

  26. @Theophyle

    Nu vorbeam de geniu, ci de valoare.

    Altfel, nu prea înțeleg comparația cu scriitorii sud-americani (tot continentul a dat dealtfel doar o mână de scriitori publicați internațional). Oricum Patapievici nu scrie beletristică, iar Cărturescu a fost tradus masiv internațional, deși sunt de acord că nu va avea impactul lui Llosa sau Marquez.

    Ce mă lasă însă confuz e reproșul subsumat, atât din „Boierii Minții” cât și din acest articol. Acei oameni (Pleșu, Liiceanu etc) nu au nicio datorie față de noi, nu înțeleg pretențiile. Cui îi place – îi citește, îi ascultă. Cui nu-i place – îi evită.

    Care e problema? Eu aș spune oricui: nu vă plac ăștia ca modele, deveniți intelectuali și modele publice, expuneți-vă ca atare și mai vedem la sfârșit cum stăm cu „valoarea”.

    sym

    21/06/2010 at 10:24 pm

    • Asupra impactului international al scrierilor lui Cartarescu nu ma pronunt. Piata literara internationala este foarte competititva. Dar te contrazic in ceea ce-i priveste pe exponentii literaturii sud-americane. Mario Vargas Llosa nu este unic, ci poate doar cel mai cunoscut la noi. In America de Sud chiar putem discuta de diferente intre clase si de diferite statute intre tarile subcontinentului. Dar intram pe un teren mlastinos.

      clemycali

      21/06/2010 at 10:30 pm

      • Lui Cartarescu nu am sa-i uit neam felul cum s-a comportat cand a simtit ca Basescu pierde alegerile, neam!

        Theophyle

        21/06/2010 at 10:35 pm

        • Theo-Phyl
          🙂
          Nici eu nu-l uit!
          Dar il iert!

          maya

          21/06/2010 at 10:39 pm

          • Tu esti un inger, eu nu sunt!

            Theophyle

            21/06/2010 at 10:43 pm

            • nici chiar asa! 😆

              maya

              21/06/2010 at 10:45 pm

    • Sym, aici cred ca opiniile noastre sunt divergente. Ei au o datorie, pentru ca au hotarat ca sunt intelectuali publici si sunt prin functiile lor parte din jocul civic.

      si HRP si TRU au functii publice, Plesu le-a avut!

      Da si datoreaza poporului in care traiesc, asa cum eu am hotarat ca sunt dator desi nu am avut niciodata o functie publica in Romania.

      Am prestat sute de ore ca medic in doua aziluri de batrani si am predat engleza la o clasa de liceu langa Bucuresti, asa am simtit eu. Inutil sa-ti spun ca am facut-o fara nici o retributie baneasca.

      Theophyle

      21/06/2010 at 10:31 pm

      • Theo-Phyl

        Aici este problema;au uitat de „datorie”!

        maya

        21/06/2010 at 10:47 pm

  27. Off topic 2!
    🙂
    Off topic 3 NU o sa mai existe!Astazi! 😆
    Scuze! :!

    Cinematografia romaneasca a primit un dar nesperat.

    De curand, presa italiana a scris despre un fapt cu totul inedit,descoperirea intamplatoare in arhivele studiourilor Cinecita din Roma a peliculei filmului

    “ Odessa in flacari”

    considerat definitiv pierdut.
    (in limba italiana,subtitrat in limba romana).

    http://telecinemateca.com/odessa-in-flacari-filme-romanesti/

    ” Odessa in flacari”, realizat in anul 1942, intr-o coproductie romano-italiana este consemnat in istoria cinematografiei europene si nu numai, o capodopera a genului.

    Despre el ramasesera doar cateva cronici, unele consemnari, fotografii si afise.

    Avand ca subiect drama refugiatilor din Basarabia, in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, ca si a ororilor comise de trupele NKVD filmul a fost interzis dupa ocuparea tarii de catre Uniunea Sovietica, iar protagonistii acestuia aruncati in inchisori.

    Depus in arhivele cinematografiei, la fondul peliculelor cenzurate, deci total oprite nu numai de a fi difuzate, dar nici vizionate intr-un cadru restrans, multi ani „Odessa in flacari” a figurat doar in registrul de evidenta al arhivelor, apoi a disparut din scripte.

    Dupa decembrie 1989, unii cercetatori in istoria filmului au cautat zadarnic sa dea de urma peliculei, investigatiile ducand la concluzia ca ea a fost confiscata de ” consilierii sovietici” din perioada ocupatiei, dupa care a fost scoasa din evidente, de catre Directia presei si tipariturilor, fosta cenzura.

    S-a mai descoperit ca Securitatea a dat ordin prin care s-a dispus distrugerea unor filme de razboi din perioada 1940-1944, considerate fasciste si „imperialiste”, dusmanoase „oranduirii socialiste”.

    Capodopera cineatografica apartine regizorului italian Carmine Gallone, unul dintre cei mai renumiti ai timpurilor sale. Scenariul este semnat de dramaturgul Nicolae Kiritescu.

    „Odessa in flacari” urma traditia inaugurata de primul mare film romanesc din 1912,care omagia victoria trupelor romane in Razboiul de Independenta din 1877.

    „Odessa in flacari” este o pagina vibranta de istorie, aratand lumii, in 1942, la Festivalul de la Venetia – unde de altfel a castigat Marele Premiu – ce inseamna ocupatia bolsevica si teroarea stalinista.

    Timp de mai bine de o jumatate de secol, despre acest film nu s-a pomenit nimic.
    Nici nu putea fi vorba sa se dea in vileag drama Basarabiei si a Bucovinei de Nord, atata vreme cat la Bucuresti se afla la putere un regim obedient Kremlinului.

    maya

    21/06/2010 at 10:50 pm

    • Interesant 🙂

      Theophyle

      21/06/2010 at 10:51 pm

      • Theo-Phyl
        😆

        maya

        21/06/2010 at 10:55 pm

  28. Ok va parasesc pentru o ora, sper ca va mai gasesc aici, daca nu, multumesc pentru vizita si sper ca ne vom citi si maine!
    O seara / noapte buna 🙂

    Theophyle

    21/06/2010 at 10:52 pm

  29. @all
    😆
    Noapte buna, vise frumoase!
    Ingerasii sa va aiba mereu in paza! 🙂

    maya

    21/06/2010 at 10:54 pm

  30. Am postat ieri linkul din revista22.ro in care Andrei Cornea inceraca sa desfiinteze cartea coordonata de Sorin Adam Matei si Mona Momescu.
    Din pacate pentru Plesu and Liiceanu au mare dreptate cei din echipa Idolii.
    Exemplul cel Mai simplu este dat de un tinar filosof roman de origine maghiara, asistent universitar la o universitate din State.
    Scriu de pe mobil si nu imi este la indemina comentariul lui, dar este simplu de inteles pentru cei care sunt in lumea universitara .
    Liiceanu este prof la filosofie de 18 ani . Cica este mare specialist in Heidegger dar nu are nici un articol publicat in nici o revista academica de top.
    Va Mai minunati ca nu avem universitati in primele 500 din lume ?
    Sotia lui Plesu lucreaza la ICR
    Plesu a fost ministru si nu a facut nimic bun. Din contra .
    Patapievici …
    Sunt om de dreapta si cunosc foarte bine medium universitar .
    Zilele trecute am avut la Tg Mures un conf universitar la o univ de stat din California. Prozator tradus in zona via Polirom.
    Bogdan Suceava mi-a povestit in detaliu situatia din medium universitar si nu numai din zona lui. Sorin Adam Matei este conf universitar pe
    comunicare tot in state.
    Astia ai nostri sunt niste enciclopedisti de doi bani, iar Romanika este unde este si din cauza lor. Vreau nu vreau cartile scrise de Sorin Adam Matei , impreuna cu cea scrisa de Cipria Siulea si aparute la compania.ro a lui Keneres si Romosan sunt doua carti de referinta si Asa cum zice theophyle , ar fi fost ideal sa fie cit Mai multe de acest fel.
    Sigur ca el nu este de acord, dar din pacate Sorin Adam Matei and Co au dreptate.
    Fata de ce este la noi

    Dan Masca

    21/06/2010 at 10:55 pm

    • Dan Masca
      😆
      Servus!

      NU cunosc mediul universitar, cu toate acestea comentariul tau contine afirmatii cu care in mare parte sint de acord!

      Noapte buna! 🙂

      maya

      21/06/2010 at 11:00 pm

  31. Theo-Phyl
    🙂
    O zi buna si frumoasa in continuare! 🙂
    Sa auzim numai de BINE!

    maya

    21/06/2010 at 10:56 pm

  32. Servus Maya
    te rog citeste comentariile lui Istvan postate Mai jos ca replica la articoll scris de Andrei Cornea

    http://www.revista22.ro/idoli-351i-idolatri-i-8427.html

    Dan Masca

    21/06/2010 at 11:13 pm

  33. Seară bună tuturor!

    Vremea asta ciudată are o parte bună, mă alungă de pe ogor și îmi permite să mai bag un ochean și pe net!

    Vorbind despre geniu, intelectual, artist ori om de stiință, umila mea cunoaștere îmi arată că nu putem decela genialitatea unui om deosebit traitor printre noi.
    Geniul nu poate fi recunoscut de contemporani, aceștia îi pot estima doar acea „fațadă” accesibilă lor prin criteriile de valoare valabile în epoca respectivă, insuficiente însă. De aceea geniul apare la început ca o „ciudătenie”, uneori iconoclastă dar sigur declansatoare a seismului care va remodela epoca al cărei vestitor este el – geniul.
    Să exemplificăm:

    Michelangelo, pictor și sculptor s-a consacrat ca geniu cu ilustrarea Bibliei în Capela Papei Sixt, intr-o manieră care a zguduit mințile bigote, ridicarea omului de la carne la spirit. Dar printre ultimele sale lucrări (neterminate !?) sunt patru sclavi, patru geniale ipostaze ale efortului omului de eliberare din materie, modelându-se prin propria putere a spiritului. Erau acestea pentru ochii contemporanilor lui?! Mă îndoiesc!
    Cred că a fost doar transpunerea în piatra a acelui sentiment de „singurătate a uriașului printre pigmei” pe care, peste secole, un altul a exprimat-o prin cuvinte:
    «Trăind în cercul vostru strâmt, norocul vă petrece…»

    Un alt geniu, mai târziu cu sute de ani scoate sculptura din zodia biftecului, intrupând în piatră, lemn și metal idei: misterul feminin al unei mereu modelate dră Pogany, eternitatea timpului în Masa celor douăsprezece taine, trecerea spre o altă iluminare pe sub Poarta impacarii și pulsația fara sfârșit intrupată intr-o coloană foarte finită în aparența foarte materială ei care împunge cerul…
    Intr-adevăr, habar n-avem ce ne-a dat el, Bătrânul deja desprins din epoca lui.
    Fiecare generatie patrunde cât poate din înțelesul intrupării de piatră și metal până când, înfiorată de misterul care se reîntrupează pe măsură ce este descifrat, conchide:« Aceasta e lucrarea Geniului!»

    „Geniile” noastre de acum sunt eventual pepiniere de speranțe, promisiuni din care poate se vor ridica câțiva, repere nu pentru noi, ci pentru urmașii noștri, formați în „siajul” produs de cei pe care îi privim și-i admirăm, dar nu-i vedem încă…

    In privința asta desertul egalitarist a lucrat mostruos de eficient pentru ca noi să nu ne putem mândri cu genii in generația noastra!

    oldhashu

    21/06/2010 at 11:57 pm

  34. @Theophyle

    Cu foarte mult respect, sunt în dezacord.

    Dvs. spuneți:

    Ei au o datorie, pentru ca au hotarat ca sunt intelectuali publici si sunt prin functiile lor parte din jocul civic.

    Ori asta nu e adevărat. Nu cred că vreunul din ei s-a trezit într-o dimineață și a spus „de azi, sunt intelectual public, îmi asum X și Y”. Sunt oameni obișnuiți care în principiu publică destul de mult, și au talent la asta.

    Sigur, noi suntem liberi să-i criticăm. Dar nu suntem liberi în a emite pretenții cu privire la munca lor! Dacă nu ne place, nu cumpărăm! Vă reamintesc că niciunul nu a fost plătit din bani publici pentru cărțile sau cercetările lor.

    si HRP si TRU au functii publice, Plesu le-a avut!

    Atunci judecăm ce au făcut în funcțiile publice, ceea ce este un cu totul alt subiect, iar criteriile n-au nimic de a face cu poziția de „intelectual public”. Poți să fi autor de renume internațional și un ministru de externe mediocru, la fel și invers. Una n-are nici o legătură cu alta.

    Da si datoreaza poporului in care traiesc, asa cum eu am hotarat ca sunt dator desi nu am avut niciodata o functie publica in Romania.

    Dvs. aveți dreptul de a hotărâ unilateral pentru dvs. și eventual pentru copiii dvs. minori, nu pentru orice altă persoană.

    Ați făcut trimitere la comentariul d-nului Lect. Dr. István Aranyosi, care-l acuză pe d-nul Liiceanu că nu este un interpret solid al lui Heidegger pentru că nu apare pe google books.

    Acuzația chiar mi se pare extraordinară, pentru că eu nu l-am auzit niciodată pe d-nul Liiceanu spunând „trebuie să mă ascultați pe mine, pentru că eu sunt expertul internațional de renume în materie de Heidegger”.

    Haideți să pornim de la ideea că d-nul Liiceanu nu este un interpret solid al lui Heidegger, că d-nul Patapievici nu este decât un fizician mediocru, iar d-nii Cornea și Pleșu sunt de asemenea mediocri în ce meserie de bază au dumnealor, nici nu știu ce.

    Și ce e cu asta? Dvs., când citeați „Apelul către lichele”, îl treceați prin prisma calității de interpret al lui Heidegger al d-nului Liiceanu? Sau judecați textul prin valoarea lui?

    Dvs. când citiți editorialele lui Patapievici le citiți gândindu-vă că este un fizician mediocru? Îmi vine greu a crede.

    Aici e o acuzație destul de insidioasă, dar complet trasă de păr. Că acești oameni sunt niște falși profeți, pentru că defapt nu sunt ași în meseria lor de bază. Deci ar fi impostură mascată.

    Ei bine, vă rog să produceți dovezi cum că respectivii s-au pretins ceea ce nu sunt. Eu le-am luat publicistica și opiniile la „face value”, adică exact ceea ce sunt. Nu văd ce v-a păcălit pe dvs. să le luați ca pe ale unor pretinși maeștri, în meseria lor.

    Andrei Cornea a spus un lucru foarte frumos: acești oameni sunt intelectuali publici doar pentru că ei spun, cu foarte mult talent, multe lucruri adevărate pe care deja le știu o mulțime de oameni.

    În rest nu contează nici Heidegger și nici fizica, este o temă complet greșită, un „false trail” aruncat de unii care se prea poate să fie ași în domeniile lor particulare, dar defapt referințele academice nu-i recomandă ca intelectuali publici.

    Și chiar așa e, ascultându-l pe Sorin Adam Matei, îmi și dau seama de ce. Îi lipsește frumusețea și concizia exprimării, iar ideile de care se ocupă domnia sa și vrea să ne capteze atenția, în loc să fie ideile „cetății”, sunt biete chestii denigratoare la adresa „competiției”, care în ultimă instanță nu interesează pe nimeni.

    Patapievici, Pleșu, Liiceanu, Cornea etc. vor rămâne intelectualii publici care spun lucruri relevante. Ceilalți vor rămâne niște inși care au aruncat și ei cu puțin noroi, ca să se bage în seamă.

    sym

    22/06/2010 at 1:03 am

  35. […] This post was mentioned on Twitter by Sorin Matei Pagini, Sorin Matei Pagini. Sorin Matei Pagini said: Cules automat “Boierii Minţii” sau boieri de loc « Politeía: Personal nu sunt indragostit de nici unul din membr… http://twurl.nl/2hctt6 […]


Comentariile sunt închise.