Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

România după criza: “Agricultura”

Avand in vedere ca mai avem  un an de criza economica, daca alte sandramale nu se vor darama intre timp in Europa sau in alte locuri pe mapamond, ar trebui sa ne gandim putin la ce ar trebui sa faca statul Român pentru cei care fac parte inca din aceasta colectivitate nationala.

Am spus deocamdata numai pentru faptul ca in fiecare zi lucratoare, in Bucuresti, sunt eliberate 1000 de pasapoarte. Stiu ca majoritatea economistilor de profesie pot explica cu cifre ca agricultura nu are nici un viitor, empiric simt ca situatia este diferita. Intr-o postarea anterioara, in care m-am ocupat de o noua democratie, bazata pe un alt gen de echilibru economic si social, am spus ca: noul echilibru va fi creat de statele care au resurse, produc fabricate sau semi-fabricate si comercializeaza materii prime. Acest nou element aparut in spatiul dintre statele industrializate care produc tehnologii si aparatura de toate soiurile si piata mondiala, nu s-a bucurat nici de preturi si nici de respectul cuvenit din partea super-industrializatelor internationale.    Simt ca s-ar putea ca lucrurile sa arate complet diferit in perioada de “dupa criza”. Ar fi bine ca politicienii si economistii sa-si intoarca privirile spre “legile cerealelor”, care au adus mercantilismul britanic la culmi care inca nu au fost atinse in istoria moderna a societatii umane; in  special ar fi de dorit sa ne amintim cum s-au terminat lucrurile.

România are o suprafaţă agricolă de 14,7 milioane de hectare, dintre care doar zece milioane sunt ocupate cu terenuri arabile. După o evaluare făcută în noiembrie 2008, aproximativ 6,8 milioane de hectare agricole nu sunt lucrate Aproape jumătate din suprafaţa agricolă este lucrată de exploataţii de subzistenţă, care menţin eficienţa agricolă generală la un nivel scăzut, contrabalansând realizările fermelor mari care obţin, de altfel, rezultate bune.

In perioada post-comunista, una din principalele caracteristici ale agriculturii romanesti a fost lipsa cronica a capitalului. Aceasta a determinat cresterea ineficientei in alocarea resurselor cu consecinte asupra cresterii si competitivitatii gospodariilor agricole romanesti si a intregului sector agricol. Agricultura Romaniei a ramas o agricultura de subzistenta, problemele structurale ale acesteaia fiind dificil de rezolvat. Piata fortei de munca din acest sector este definita printr-o pondere importanta a agricultorilor in totalul populatiei ocupate, precum si numarul mare de tarani varstnici; printr-o excesiva dependenta de activitatile agricole a populatiei din mediul rural, un nivel educational scazut si un declin accentuat al veniturilor reale ale populatiei.

In ceea ce priveste comertul agricol o analiza a perioadei de dupa 1990 releva o schimbare considerabila a pozitiei pe pietele agricole internationale, din exportator net de produse agricole in importator net, cu un deficit de peste 11 miliarde de dolari in ultimii 16 ani. Situatia releva un declin accentuat, ca urmare a scaderii productiei agricole pe fundalul reformelor structurale ale proprietatii agricole si ale cresterii cererii interne pentru produse alimentare diverse si de calitate superioara.

Principalii factori interni care au afectat si afecteaza productia si comercializarea produselor agricole, determinand deficitul comercial al balantei agricole sunt: structura fragmentata a exploatatiei agricole si incertitudinea productiei sistemelor integrate de distributie si marketing; volumul oscilant al productiilor de la an la an demonteaza strategiile de export, un bun exemplu in acest sens fiind productia de cereale. La aceasta contribuie de asemenea lipsa de informatie pe piata la nivelul producatorilor in ceea ce priveste indeosebi standardele de calitate.

Din punct de vedere al mecanizării, în septembrie 2009 situaţia se prezintă astfel: România dispune de o dotare cu tractoare şi utilaje agricole printre cele mai slabe din Europa, încărcătura pe fiecare tractor fiind de aproximativ 54 de hectare, comparativ cu UE, unde media este de numai 13 hectare. Parcul intern de tractoare se ridică la circa 170.000 de unităţi, din care circa 80% sunt îmbătrânite. Spre deosebire de Occident, unde tractoarele sunt considerate vechi la 3.000-4.000 de ore, în România încărcătura pe tractor ajunge chiar şi la peste 12.000 de ore de utilizare.

Problemele majore ale agriculturii din România sunt: lipsa unor investiţii majore în agricultură (nu atât din cauza lipsei fondurilor de finanţare, ci mai degrabă din dificutatea accesării acestora), fărâmiţarea pământurilor, litigiile legate de proprietate şi tehnologia precară Produsele româneşti nu corespund întotdeauna standardelor de calitate ale UE, ceea ce şi explică lipsa prezenţei pe pieţele externe, în timp ce mărfurile din import au invadat rafturile magazinelor autohtone.

Mi-ar place sa citesc parerile voastre si poate intr-un fel sau altul sa vedem daca sunt sau nu sanse la un viitor mai bun pentru agricultura romaneasca.

82 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Minunat! Si eu tocmai am trimis un comentariu la tema precedenta.

    casandra

    04/06/2010 at 8:34 pm

    • @casandra, l-am citit si ti-amm raspuns 😆

      Theophyle

      04/06/2010 at 8:42 pm

  2. A reduce agricultura la nr. de tractoare e f. ieftin. Am in apropierspecialist in instalatii si, si, si…ea casei mele un „taran” neamt. Mai merg pe la el sa iau una alta. „Taranu” e specialist in legile Eu, ca sa ia subventiuni, specialist in marketing, pune flori si fiecare le poate culege punind banii intr-o cutiunta, specialist in animale, are crescatorie de cai, speciallist in mecanica agrgicola,

    neamtu tiganu

    04/06/2010 at 8:38 pm

    • neamtule,
      nu stiu cum sta chestia cu fondurile, sunt insa sigur ca sunt tarani destoinici si harnici si pe aici. Personal cunosc 2-3 baieti care s-au intors de afara si au facut niste ferme superbe 🙂

      Theophyle

      04/06/2010 at 8:45 pm

  3. Ce poze faine, îs de pe la noi?

    Gino

    04/06/2010 at 8:41 pm

    • @Gino, da, pozele 2 si 3 🙂

      Theophyle

      04/06/2010 at 8:43 pm

  4. In marea de lipsuri din agricultura autohtona, o veste buna :
    http://www.adevarul.ro/locale/brasov/Brasov-_Un_fermier_din_Bod_face_agricultura_cu_tractoare_Lambourghini_0_274173058.html

    In alte tari , cind ieseau din mizeria agricola , statul finanta la fond pierdut (nerambursabil), pina la 70 % din valoarea utilajelor agricole .
    La noi e mai bine sa ai firme de paza si securitate cu client statul ! Natiune cu cracii in sus ! 🙂
    Servus la toti ca am uitat bunele maniere ! 😆

    Stefan A.

    04/06/2010 at 8:44 pm

  5. Seara buna tuturor ! 🙂

    @ Teofil
    Eu am trecut pe aici, numai ca sa va salut si sa va citesc cu drag. Sint prea mic pentru un razboi asa de mare dus pe acest minunat blog; caliatatea comentariilor ma indeamna la citire si la tacere chitic. 🙂

    tibi

    04/06/2010 at 8:49 pm

    • @tibi, salut 🙂
      esti bine venit si din cate imi amintesc (deh, varsta) calitatea comentariilor tale a fost intotdeuna la nivelul blogurilor noastre, ale tale si ale mele 😀

      Theophyle

      04/06/2010 at 8:52 pm

      • salut Teofil

        Dupa cum bine stii, eu am lasat politica mai la o parte; m-am reintors la carte, pentru ca din carti imi extrag eu energia si placerea de a trai. 🙂

        Dar, citesc blogul cu mare placere, pentru ca a devenit aproape exclusiv, sursa mea de informare politica. 🙂

        tibi

        04/06/2010 at 9:25 pm

  6. Porcii nostri sint grasi , zdraveni si frumosi !
    http://www.tocmai.ro/lista/detalii_print/150229/vand-porci-romanesti.html

    Mai putin aia pe doua picioare ! 😆

    Stefan A.

    04/06/2010 at 8:57 pm

    • aia in doua picioare le-ar trebui o gripa porcina 🙂

      Theophyle

      04/06/2010 at 8:59 pm

  7. In epoca de aur exista o vorba adinca:
    industria e la pamint si agricultura in pom.

    Nu sint specialist in muncile agricole ca neamtu tiganu, dar e clar ca farimitarea terenurilor agricole si lipsa utilajelor (nu doar a tractoarelor) e un greu bolovan.

    Si ar mai fi o problema: e „rusinos” sa muncesti la pamint, sa fi taran.

    victor L

    04/06/2010 at 8:59 pm

    • victor L salut 🙂
      toata viata am crezut ca e rusinos sa fi hot 🙂

      Theophyle

      04/06/2010 at 9:00 pm

  8. Stefan, Drumul National 1 sau E81 inca trece prin fata case mele si vad trailere romanesti cu tractoare Massey Ferguson si combine John Deere, sigur se opresc in Romania, deci undeva se face agricultura. Am fost azi in piata si am vazut legume romanesti de la tarani care aratu mult mai bine decat cele din foto.2, erau si de import, sunt mai ieftine dar eu le prefer pe ale noastre. Cu un lucru nu ma impac, au distrus rosiile romanesti cu samanta olandeza, nu-i iert pe olandezi pentru asta.

    Gino

    04/06/2010 at 9:00 pm

    • Salve gino
      O fac italienii ca au cumparat hectare de pamint cu gramada ! Au intrat si in vinicultura !
      Actualmente se gasesc o gramada de tipuri de rosii. Multi hibrizi si este diferenta mare intre rosile pentru mincat si cele pentru suc.
      Vorbesc din Italia , tara rosilor de toate soiurile si toate marimile . Gustul este important . 🙂
      Rudele mele din Suedia , cind vin la mine , maninca rosii , salata, vinete, ardei ca in draci sustinind ca au un gust deosebit !

      Stefan A.

      04/06/2010 at 9:12 pm

      • Stefan
        marele avantaj de dupa 89 este ca Ai acces usor la toate noutatile si tehnologiile , inclusiv cele din agricultura .
        Muresul sta bine la bine in zootehnie si un inginer de prin zona Reghinului, fost director o perioada scurta prin Ministerul agriculturii in guv Tariceanu, imi spunea ca este dezastru si va fi dezastru deoarece ministrii si functionarii sunt putini iubitori de agricultura . Omul imi spunea de atunci ca Ciolos va ajunge comisar European si ca sefia la minister este doar o bifa in cv pentru ca nici el nici Flutur demagogul nu au facut reforma necesara. Oricum lucruri bune se intimpla si fara subventiile de la stat, Dar cer timp. Un var primar a crescut o livada in comuna in care am copilarit, Dar a crescut-o in multi ani de minca si iubire de pamint. Acum iubirea data se intoarce inzecit. Se bucura de fructele livezii formate din multe soiuri de pomi fructuferi ca un copil atunci cind isi revede parintele iubitor dupa o perioada de lipsa.

        Dan Masca

        04/06/2010 at 9:47 pm

    • Ai dreptate, Gino. Putini mai au samanta soiurilor romanesti de rosii. Acelea dulci, cu pielita subtire si cu parfum discret si deosebit. Gasesc foarte ror, chiar si in toiul verii, asemenea rosii in piata. Niciodata in supermarket. Dar au un betesug rosiile noastre: se altereaza repede odata luate din gradina. In maxim 3 zile trebuie sa fie consumate. Cele din samanta straina stau si doua saptamani in stare buna. Dar nu au gustul, aroma, textura fina a rosiilor noastre. chiar daca samanata olandeza este pusa in pamantul nostru, tot nu sunt atat de bune.Eu deja am obtinut de la o gospodarie taraneasca din Dambovita seminte de rosii din soiul Inima boului si le-am dat cuiva sa le puna in pamant. Astept recolta si generatia urmatoare de seminte. Sper sa nu am ghinion.

      casandra

      04/06/2010 at 9:24 pm

      • Daca te intereseaza gasesti pe Net cautand „Heirloom seeds”, daca ies asa cum le descriu ei trebuie sa fie grozave.
        Olandezii au dat doi sau trei ani samanta la pret promotional pana s-a pierdut soiul dupa care au scumpit samanta, problema este ca rosiile nu sunt nici asa bune si nici nu fac seminte asa ca i-au capturat pe tarani.
        Si din rosiile alea se facea cea mai buna pasta de rosii, arabii ar fi cumparat-o pe toata, cred ca o si cumparau in 87-89.

        Gino

        04/06/2010 at 9:32 pm

        • Multam, o sa caut.

          casandra

          04/06/2010 at 9:50 pm

  9. Ce-mi vine acu` in minte :
    – lipsa unor banci pt. creditul agricol e o problema grea, nerezolvata;
    – lipsesc banii pt. procurarea utilajelor;
    – sistemul de irigatii (aproape suficient, in vremea lu` Ceasca, acum devalizat chiar de beneficiarii lui) e redus, cu o contributie nesemnificativa;
    – zootehnia e concurata puternic de produsele UE, produse subventionate;
    – asiguratorii nu se reped sa asigure activitatile din domeniu, asa ca fermierii raman la mila Domnului.
    Singurul domeniu care s-a mai miscat e viticultura, unde au investit masiv strainii, care au adulmecat corect potentialul vinurilor noastre.

    Tzepelica

    04/06/2010 at 9:24 pm

  10. salut

    n-am ce zice la tema asta, poate doar faptul ca proprietatile sunt faramitate si improprii pt exploatare in stil occidental; concentrarea proprietatilor s-a facut ori a la culita tarata ori de catre tipi din alte tari UE care au cumparat cu sutele de hectare
    acum cativa ani era o babuta la piata care vindea pomodorini la juma’ de pret, crezand ca sunt defecte; acum nici macar babuta nu mai e, a fost inlocuita de agricultori minoritari care revand ce au cumparat de la piata de gros, rahaturi cu gust de plastic
    in rest, cultiv in ghiveci busuioc, peperoncino si oregano, ca sa nu depind de piata, daca as avea o palma de pamant undeva as creste si rosii

    razvan

    04/06/2010 at 9:24 pm

  11. Sunt doua alternative, sau vom avea o agricultura „mutualista” ca sa nu o denumesc „colectivista”, asa cum am descris-o ieri sau ne vom reintoarce la o agricultura feudala care deja a aparut. Parerea mea 🙂

    Theophyle

    04/06/2010 at 9:30 pm

  12. Theophyle , in ultima vreme folosesc des in discutiile purtate local prin tirgul de pe Mures trei cuvinte : educatie, cercetare si cultura.
    Dupa ce le punem pe astea la punct o sa avem si industrie si agricultura.
    De la 11 ani si piña la 18 ani am fost verile la munci alaturi de bunica mea. chiar daca eram elev in cluj inainte de 89 la unul dintre cele mai bune licee de prin Ardeal la acea vreme, totusi vara munceam pamintul la CAP sau cel privat al unui unchi.
    De atunci era clar ca fara inginerul agronom bine pregatit si cercetarorul de la statiile de cercetare nu prea puteau face productie buna oamenii din comuna.
    Zilele trecute am avut niste olandezi in vizita. Am un student olandez in practica si el a facut posibila intilnkrea cu ei in Tirgu Mures. Oamenii lucreaza in Domeniul prelucrarilor prin aschiere. Doresc sa vina in Ro si cauta teren pentru fabrica sau parteneri. I am dusa cea Mai buna echipa de meseriasi din Tg Mures pe domeniul lor. Vorbesc de firma cu proprietar roman. Oamenii i-au spus dupa intilnire olandezului care i-a adus in Ro ca ei in olanda fac cu 10 oameni cit fac ai nostri in ro cu 50.
    Un alt prieten de al meu din Mures, cercetator la Philips in Olanda , spunea zilele trecute ca ei la cercetare nu au avut de suferit deloc din cauza crizei, comparativ cu ceilalti colegi din alte departamente.
    Sunt niste exemple recente care confirma lucruri simple stiute de multa vreme, Dar ratele si lebedele care ne conduc nu stiu sa faca buna guvernare deoarece nu sunt romani patrioti, competenti, cu morala si Mai ales nu stiu sa fie iubitori de aproape.
    Pamintul sa -l lucrezi cu spor tot timpul inseamna sa il iubesti cu bune si cu rele pentru ca nu trebuie sa uitam ca din pamint suntem si in pamint ne ducem .

    Dan Masca

    04/06/2010 at 9:32 pm

    • Salut @Dan 🙂
      Din nefericire in Romania noastra, astazi, nu exista (aproape) cercetare. Nu sunt bani, asta o spun imbecili de politicieni. Asta este.

      Poate au sa se indure zeii Europeni sa faca si ei niste R&D in Romania. Pana atunci, nu avem nimic de facut 😦

      Theophyle

      04/06/2010 at 9:36 pm

  13. Eu ma intreb daca n-ar merita sa incerc, totusi, cu o ferma de lebede… 🙂

    Tzepelica

    04/06/2010 at 9:33 pm

    • @timi, vrei o pila la un lebadoi? 🙂

      Theophyle

      04/06/2010 at 9:37 pm

  14. @ Teofil
    Maillll 🙂

    tibi

    04/06/2010 at 9:45 pm

    • Am vazut, ti-am raspuns 😆

      Theophyle

      04/06/2010 at 9:46 pm

  15. @Theophyle,

    In mare,acum exploatatiile agricole de la noi sunt de doua categorii:
    1)foarte mari, de mii de ha, de tip „feudal” prin intinderea lor
    2) mici, de sub un ha sau de cateva ha, oricum sub 10.

    Cele mari deja practica agricultura intensiva, cu ingrasaminte sintetice si toate tratamentele chimice cunoscute. Proprietarii sau Exploatatorii acestora sunt bine conectati la cunaosterea necesara si, partial, si la pietele internationale. multi au deja unitati de procesare si cateva retele de distributie. Nu cat trebuie, dar in fine. Pentru cei cu culturi de grau/orz/porumb/floarea soarelui mai este o problema apa. Inca nu functioneaza bine pentru ei creditul si asigurarile. Aici inca nu a facut statul ce trebuia.

    Cei cu exploatatii mici au probleme de toate felurile. nu se aduna nicium si nici nu au resurse pentru o prelucrare superioara a produselor lor de cele mai multe ori aproape ecologice si din soiurile vechi (gustoase!!!). Aici, daca nu se revolta capitalismul global pe mine, nu as mai astepta prea mult initiativa privata. Ce naiba, ne exclud din univers daca autoritatile publice (nationale, judetene sau cele locale in asociere) investesc si devin proprietarele unor unitati de prelucrare superioara a produselor agricole locale (cel putin un deceniu, pnana se pun pe picioare taranii din punct de vedere financiar si capata incredere): dulciuri din miere si alte tipuri de produse cu nuci, cu alune, etc; sucuri naturale din fructe si fructe de padure; branzeturi din lapte nepasteurizat, iaurturi,unturi diferite si specialitati din lapte nepasteurizat si fara aditivi/conservanti, conserve; carnuri bune si specialitati traditionale preparate traditional etc. Produse proaspete, cu piata de desfacere locala si regionala, cu gust bun si nu neaparat cele mai ieftine. Dar nici atat de scumpe cum sunt acum prin putinele magazine de produse traditionale si ecologice din marile orase. Eu cred ca ar avea piata. Si initial, investitia si riscul pietei sa fie asumate de autoritatilor publice. Apoi, treptat, ele pot trece contra plata in proprietatea comunitatii de producatori locali. Cred ca este nevoie de asemenea nuclee de cristalizare a initiativei in toata tara. Vor fi poli de dezvoltare rurala. Am asteptat destul initativa privata la acest nivel, asta nu se misca daca rata de profit nu este 300%. Iar taranii cu exploatatii mici – in conditiile in care in restul ramurilor economice nu sunt locuri de munca si unii dintre ei nu sunt calificati / nu vor renunta la pamantul care le graneste familia, chiar si atat de prost cum stim. Ar avea insa de castigat si ei, si cei din orase dintr-o dezvoltare serioasa a colectarii si prelucrarii superioare a produselor care lor le prisosesc. Acum se risipeste mult, cel putin 25% din productii.

    casandra

    04/06/2010 at 9:46 pm

    • @Casandra, multumesc pentru post,
      Sunt sigur ca ai dreptate. Problema cea mai importanta pentru cultivatorul mic (organic) este piata de desfacere. Aici ar fi nevoie de o firma de marketing colectiva a acestor mici producatori. Asa se face in SUA. Producatorul este angajat comercial si in procesul de marketing, musai!!

      Fara aceasta conexiune, producatorul mic va fi exploatat la sange 😦

      Theophyle

      04/06/2010 at 9:51 pm

      • Ai dreptate.

        casandra

        04/06/2010 at 9:54 pm

        • vezi tu, noi nu vrem sa invatam de la alti, mare pacat! Roata nu trebuie reinventata in Romania.

          Theophyle

          04/06/2010 at 10:00 pm

    • Sarut Mina Casandra,
      un alt var de al meu este mare apicultor in Mures. Sa stii ca incet incet se asociaza astia micii si Asa cum zicea Theophyle isi iau si oameni pe marketing.
      Legat de implicarea statului iti dau un alt exemplu recent primit de la un client/ partener , englez casatorit si stabilit in Dalas, SUA.
      Are un client in Olanda pe zona de distributie de gaze. Stii cine sunt actionarii ? Am ramas surprins sa vad pe situl lor web ca sunt 61 de comune si orase din acea zona Olandeza. Garry imi spunea : sunt foarte buni profesionisti. La mine in Tg Mures nu prea pot sa spun acest lucru despre sefii firmelor in care consiliul judetean sau cel local este actionar.
      Ai mei amici de la primarie au bagat in acest an competitional vreo 35 miliarde lei vechi in echipa fcm tg mures plus altele prin alte firme controlate de pedelisti.
      Si continui sa ii spun vicelui care conduce primaria ca este important ca la anul sa investeasca 80% din acesti bani dati echipei de fotbal in educatie, cultura si cercetare si ii garantez ca orasul o sa aiba echipa de fotbal in liga 1 in anii urmatori fara nici un ban dat de primarie.
      Sunt sigur ca incet Dar sigur va pricepe 😉
      important este sa continuam sa ne promovam strategia buna de schimbare a gunernarii proaste a cetatilor unde traim.

      Dan Masca

      04/06/2010 at 10:12 pm

      • Buna seara, Dan Masca. Ai dreptate, trebuie sa fim insistenti.

        casandra

        04/06/2010 at 11:04 pm

  16. Pana acu` cativa ani am lucrat in cercetare.
    Din cauza reducerii finantarii, dublata de repartitia pe criterii clientelare a banilor, specialistii buni au plecat catre alte domenii.
    In Ro s-a adoptat total gresit un model care functioneaza aiurea, dar fara ca el sa fie adaptat.
    Universitarii, cu experienta zero in cercetare, au devenit gestionarii fondurilor, aruncand banii aiurea.
    Nici nu va puteti imagina ce bine a functionat/functioneaza sistemul clientelar.
    S-a ajuns la aberatia ca un contract de cercetare sa se obtina contra unui comision de 10 % din valoarea contractului.
    Bani care intra in buzunarul domnilor profi univ., fara ca ei sa miste un deget.
    Sistemul ticalosit a invins si aici…

    Tzepelica

    04/06/2010 at 9:47 pm

    • Doamne Dumnezeule ce profesori avem in tara asta 😦

      Theophyle

      04/06/2010 at 9:55 pm

    • Cunosc foarte bine sistemul universitar si marea majoritate a nulitatilor ce il conduc. Modelul reprezentativ si prezent pe ecrane des este Ecaterina Andronescu. Sotia mea preda in sistemul universitar dupa 8 ani de Curte de Conturi. Cunoastem bins ratele si gastile, pardon lebedele.

      Dan Masca

      04/06/2010 at 9:58 pm

  17. Sa ne bucuram !
    Iesim in lume cu carnatii de Plescoi !
    Nutzi o fi pus umarul ? 😆

    http://www.gandul.info/financiar/carnatii-de-plescoi-pe-cale-de-a-fi-recunoscuti-in-europa-6267493

    Tzepelica

    04/06/2010 at 9:53 pm

    • aiurea, nu au nici o sansa asa cum sunt astazi. Nemti, francezi si italieni, ne bat la cur fara nici un drept de apel 😦

      Theophyle

      04/06/2010 at 9:57 pm

  18. casandra , saliut ! 🙂
    Vezi ca in Romania , aia care fac mega agricultura intensiva cu OGM , super ingrasaminte sintetice , o fac ca in tarile lor de origine ar fi foarte greu sa mai faca asa agricultura ! Se saratureaza pamintul foarte repede . (sper ca am nimerit termenul exact)
    In plus, cei doi producatori mondiali de seminte OGM (Novartis si aialalta nu mai tin minte) , au „pompat” masiv in Romania chiar in perioada cind veneau criticati masiv in Italia si Franta si unde le scadea facturatul.
    In Romania se cultiva deja porumb modificat genetic (OGM) cind acelasi soi era interzis in vest !

    Stefan A.

    04/06/2010 at 9:54 pm

    • Stiu, Stefan. Si ma enerveaza situatia.
      Cu atat mai mult cu cat inca nu se cunosc urmarile modificarilor genetice asupra organismului uman.
      Iar de cand am citi asta:

      http://www.ecomagazin.ro/stomacul-japonezilor-contine-cateva-bacterii-care-ii-ajuta-sa-digere-mai-usor-portiile-de-sushi/

      sunt atenta ce mananc.
      Dar etichetele nu sunt cum trebuie. Daca japonezilor li s-a intamplat chestiunea cu pricina in situatia in care mancau ceva natural, oare ce s-o intampla cu cele modificate genetic?

      casandra

      04/06/2010 at 10:01 pm

      • suntem ceea ce mancam. Alimentatia trebuie adaptata la varsta si la modul de viata, nu o facem, intram in graficul lui Turambar 🙂

        Theophyle

        04/06/2010 at 10:03 pm

  19. Dan Masca
    Deci , ai studiat in Cluj la liceul Ady Sincai ?
    Sau la Cosbuc ori Baritiu ?
    Astea erau primele 3 licee din Cluj ante 1989 !

    Stefan A.

    04/06/2010 at 9:59 pm

    • Ai auzit de LMF 2 de pe calea turzii ?
      Era sectie de informatica. LMF2 era de departe pe real cel Mai tare 😉

      Dan Masca

      04/06/2010 at 10:18 pm

      • Uite ca de asta am uitat !
        Au trecut 20 de ani ca am parasit Clujul si tara !

        Stefan A.

        04/06/2010 at 10:23 pm

        • mai baieti, traim intr-o lume foarte mica 😯

          Theophyle

          04/06/2010 at 10:24 pm

  20. @Theophyle
    ˝Problemele majore ale agriculturii din România sunt: lipsa unor investiţii majore în agricultură (nu atât din cauza lipsei fondurilor de finanţare, ci mai degrabă din dificutatea accesării acestora)˝

    Acum cativa ani, cand era in derulare programul Sapard am proiectat impreuna cu o gasca de ingineri niste sere.
    Cu mini-statie meteo, cu senzori care masurau temperatura si umiditatea exterioare si interioare.Totul automatizat.Printr-un comp in care un soft comada deschiderea trapelor pentru aerisire, gradul de umbrire prin reglarea unor parasolare, irigare prin picurare, regla centrala termica in sezonul rece, samd.Totul automatizat.

    Vreo 2 luni inainte sa ne apucam de proiect ne-am documentat despre ce inseamna sere.Am cerut oferte de la firme din Olanda.Am facut o calatorie prin nordul tarii sa vedem alte sere construite in conditii climatice comparabile.
    Am mers si pana dincolo de Oradea, la Inand sa vedem un sistem de solarii a unui italian casatorit cu o romanca.

    La Oradea am trecut sa vedem -pe vremuri-legendarele sere de la Orser.Mai functionau, dar inca de pe atunci prevesteau ruina de astazi (patroana de la Orser e amestecata in scandalul Voicu dupa ce a devalizat serele si a vandut pana si tevile de irigatie).

    Atunci cand le-am vizitat si am cerut sfatul celor cativa specialisti ramasi pe acolo, desi in semi-paragina, serele ofereau o priveliste impresionanta.
    Oamenii de acolo au fost foarte simpatici, am stat mai mult de vorba, ne-am plimbat prin sere si mi-au dat toate sfaturile de care am avut nevoie.

    Apoi am fost la Facultatea de Agronomie din Cluj.Am povestit cu mai multi profesori de la mai multe catedre.Am cumparat carti de acolo ca sa stim cam cum sta treaba.

    In perioada aceea am avut o discutie cu o, sa-i zicem Lebada, dintr-o structura care se ocupa cu gestiunea fondurilor Sapard.Mi s-a plans de ritmul scazut de accesare a fondurilor.

    I-am propus atunci o solutie.Si am propus aceeasi solutie si unora de la Facultatea de Agronomie din Cluj.

    Anume:standardizare, tipizare, modulare.Nu e ceva nou, e vechi dar foarte eficient.Solutia, in opinia mea, era ca la facultatile de profil, catedrele de specialitate sa acceseze fonduri pentru a elabora proiecte-tip.

    De pilda:Proiect tip de grajd de bovine.De 10 vite.Modular.Sa poate fi cuplate modulele pentru a obtine grajduri cu capacitati variabile.
    Sau proiect tip de sere.Sau proiect tip de fabrica de branza.Tipizat.Modulat.Proiect-tip de presa de ulei.Proiect-tip de ciupercarie.

    Intr-un cuvant, proiecte tip de mica industrie alimentara.De la A la Z.Incepand cu sistemul constructiv si pana la lista de utilaje si dotari, tot ce este cuprins in Devizul General.Inclusiv partea de analiza cost-beneficiu (atat cat poate fi standardizata si tipizata).

    Catedrele (sau Institude de Cercetare daca mai exista) ar fi putut sa aplice pentru fonduri nerambursabile pentru elaborarea de proiecte tip.
    Aceste proiecte tip ar fi fost puse apoi la dispozitia antreprenorilor la un pret mult mai mic.

    S-ar fi eficientizat si activitatea de control a evaluatorilor de proiecte.In loc sa citeasca si sa evalueze 100 de proiecte diferite (la care cereau 100 de completari), ar fi evaluat de 100 de ori acelasi proiect.

    Nu stiu sa se fi facut ceva intre timp.Standardizare, tipizare, modulare.

    p

    04/06/2010 at 10:02 pm

    • @ p
      Ce scri tu aici , am vazut eu cu ochii mei in Italia .

      Stefan A.

      04/06/2010 at 10:08 pm

    • @P, buna seara,
      parerea mea ca exista o bresa adanca intre posibilitatile de a actiona si intentiile de a face ceva fara sa iasa un castig celor care trebuie sa hotarasca cum, unde si cand.

      Traim intr-o lume a obscurului si a spagii generalizate. 😦

      Theophyle

      04/06/2010 at 10:08 pm

    • P perfect de acord . Pe zona de it se putea face la fel pentru informatizarea standardizata a administratiei publice , Dar de u de nu este nici Dumnezeu nu cere. Lebedele si ratele astea stau in spatele unei legi monopoliste a functionarilor publici.
      Si Cel de Sus are doar o varianta de a reforma acesti impietriti ai lumii actuale .

      Dan Masca

      04/06/2010 at 10:25 pm

  21. http://www.hotnews.ro/stiri-esential-7372042-melania-vergu-oferit-gratuit-consultanta-lui-funeriu-pentru-apoi-fiul-meu-devenit-asistent.htm

    Oare in Germania o astfel de declaratie n-ar fi sunat a autodenunt ? Sau serviciu contra serviciu nu intra sub incidenta legii ?

    kingsnake

    04/06/2010 at 10:17 pm

    • Sau poate e doar loialitate, dar ar fi fost si mai bine ca loialitatea sa nu fie insotita si de afaceri prin apropriere. In fine …

      kingsnake

      04/06/2010 at 10:21 pm

      • Au inebunit cu totii si eu inebunesc cu/de ei 😦

        Theophyle

        04/06/2010 at 10:23 pm

        • Cred ca din punct de vedere legal totusi nu e ceva foarte limpede imputabil, dar mie mi se pare ceva imoral, nu stiu, asa imi suna mie. Uneori simt ca m-am „infectat” si acum mi se pare ceva revoltator si in a doua clipa ma intreb daca totusi nu-s eu prea „carcotas” si in fond nu-s chestii normale intr-o societate ca a noastra. Si totusi raman cu senzatia de ceva in neregula, cu gustul amar …

          kingsnake

          04/06/2010 at 10:27 pm

        • Nu, nu esti deloc carcotas. Este intr-adevar imoral 😦

          Theophyle

          04/06/2010 at 10:29 pm

    • O gloaba, nu se lipea de contract daca nu era in minister, astia ii cred pe toti imbecili, doar ea cu fi-su ]s destepti.

      Gino

      04/06/2010 at 10:55 pm

    • Puwak nr.2, ii astept si pe restul(ca nu pot spune ceilalti) de n-2.

      Gino

      04/06/2010 at 11:03 pm

  22. Theophyle
    Normal ca traim in o lume mica . 🙂
    Uite citi ne inghesuim pe acest blog si sintem si din toate colturile lumii ! 😆

    Stefan A.

    04/06/2010 at 10:28 pm

  23. O sa incep cinic, ceausist si criptocomunist.
    Comuna din sudul Moldovei, nu prea mare, complex de porci, mii si mii de capete. Complex de vite, mii de capete. Statiune de cercetari agrigola, statie mecanica. Se planta in draci lucerna si porumb de furaje. Porumbul ala urias nu l-am mai vazut decat in filmele americane de peste doi metri. Canale de irigatie, statii de pompare, apa din Siret. Se pompa in draci apa, se iriga graul. No, acum se manca infiorator de prost, la tara, in oras ne bucuram de bunica, de oul, laptele, porcul dat la amaratii de oaraseni. Faceam vacantele acolo sa mananc si sa am parte de soare.
    Acum numai exista dale in canale, au taiat liziera de salcam ce ii proteja de viscol, complexul de porci a fost ras la temelie.
    Dupa 15 ani s-au apucat de pepeni si solarii, planteaza legume, se recladesc sisteme de irigatii.
    Ce se poate face azi?
    O sa fiu optimist, pamantul parloaga e gras si va face rod. Taranii, batrani, analfabeti si murdari, sunt tot acolo si nu la toti li s-a scarbit de sapa.
    S-au arhaizat, s-au intors la cai, carute, boi si tapenia cu aratul cu tractiune animala. Unii s-au infestat de munca „afara” si le pute balegarul.
    Apa vine tot de la fantana, buda tot in fundul curtii este si se spala la lighean.
    Saracia impinge oamenii la sat, oameni saraci, frustrati, cu standarde mai ridicate decat cred ei.
    Sunt multi acolo in sate, paote prea multi, si inca este reflexul plantarii porumbului. Sunt insuficienti ingineri agronomi, veterinari, scoala e proasta la sat. Tinerii fug.
    Nu le plac ideiile noi, raca exista, invidia nu ambitioneaza ci atrage reflexul hai cu noi in mocirla.
    Copii au o mare problema, satui de hamaleala „gospodareasca”, fug si ajung fie ratatii inadaptati urban, fie pe meleaguri straine. Urasc rahatul din buda aia de lemn, nu vor sa se intoarca.
    Pamantul se imbucateste in draci. Exista lene si pot spune ca oamenii nu vin la munca cu ziua, bani, mancare, tuica si tigari. Efectiv nu vin.
    Sollutiile sunt extrem de simple.
    Taiem ajutorul social la sat. Electrificam, aducem canalizare in toate satele. Profesorii, medicii, profesiile liberale, trebuie sa beneficieze de programul Udroaicei de case la sat. Copii au nevoie de educatie corecta, au nevoie de o programa scolara adaptata. Agronomia, biologia adevarata, trebuie predata din clasa intai acolo. E imperios necesar, ca pustiilor sa li se vorbeasca de genetica, ecologie. Lucrurile deprinse la scoala ajuta.
    O chestie importanata in revirimentul rural este controlul si fiscalizarea adevarata a consumului de alcool. La sat se bea in draci. Muierile sunt batute in continuare. Fetele isi incep viata sexuala repede, trantesc plozi in draci si traiesc inca in case de chirpici.
    Nu sunt camine de cultura dar sunt discoteci, nu sunt cinematografe, dar sunt „cluburi”, nu e apa curenta dar sunt antele Boom si Digi.
    Fara educatie, fara sanitarizare, fara apa curenta, satul ramene in semi-ev mediu.
    Deplang si „busniessman-i fara idei ce nu se risca sa colecteze mai nimic. In Bucovina, se colecta laptele in draci. In satele din sudul moldovei se vinde pe marginea drumului european si national. Nimeni nu cumpara, nu arvuneste recolte.

    Turnofftheglory

    04/06/2010 at 10:37 pm

    • TOG, frate povestea este aproape apocaliptica. Daca Ceasca s-ar trezi si ar vedea ce i-au facut s-ar sinucide singur fara proces, dupa ce ar sugruma-o pe codoi 🙄

      Theophyle

      04/06/2010 at 10:44 pm

      • Si rid dar si pling !

        Stefan A.

        04/06/2010 at 10:48 pm

    • TOG,

      o radiografie plina de acuratete. asa e, precum spui.

      nicole

      04/06/2010 at 11:20 pm

  24. O veste proasta .
    Continuam sa mergem la vale cu PIB-ul.

    Dă clic pentru a accesa 2-04062010-AP-EN.PDF

    Stefan A.

    04/06/2010 at 10:53 pm

    • Boc a reusit insfarsit sa ne faca fruntasi in Europa Q-1/2010 -3.3% cresterea PIB-ului. Bravo guvernare !!!

      Theophyle

      04/06/2010 at 11:04 pm

  25. Si inca o veste „buna” .
    http://www.adevarul.ro/actualitate/eveniment/Timisoara-_-Caracatita-_in_care_a_intrat_spaga_de_la_AC-DC_0_274173180.html

    Ma retrag ca ma doare capul de atita bucurie ! 😦

    Stefan A.

    04/06/2010 at 11:03 pm

    • Noapte buna prietene 😆

      Theophyle

      04/06/2010 at 11:05 pm

  26. Acum trei ani am fost la mare si am rupt doua zile sa exploram Dobriogea. Am vizitat Cheile Dobrogei (apropo – stiati de ele?). In Chei, unde credeam ca doar natura este singura cu ea si noi – in trecere, am gasit vreo 10 masini „la gratar”, si din fiecare urlau manelele. Nici acolo n-am scapat de ele. Practic, se bruiau de la 10 metri unele pe altele. Infiorator. Dupa Cheile Dobrogei, pe marginea unui drum judetean, un palc de case de chirpici pe stanga si dreapta drumului. Cred ca nu erau mai mult de 20 de case in total, cu niste curti de-o saracie LUCIE. Practic, nu stiu din ce traiau oamenii aia. DAR CE M-A TZICNIT DE CAP a fost ca fiecare casa avea antena Digi. Informati oamenii, ce mai…!

    De-a lungul anilor am tot circulat prin tara, cu o fracventa destul de mare, datorita jobului. In cele mai ascunse cotloane sau pe cele mai retrase si mai povarnite varfuri, cocosate de saracie tot intalneam casute/cocioabe, nici nu stiu cum sa le zic. In clipa in care le vedeam ma intrebam daca as putea trai acolo, cum as face sa-mi duc viata in acea „acasa”. Nici vorba de apa curenta sau alte de-astea. Loturi de pamant mignon pe langa peretii caselor, nu mai mult de doua camere. Rareori, cate un cal.2-3 puradei in batatura. Sincer, v-ati reprezentat vreodata ducandu-va viata in asemenea locuri?

    Eu de cate ori ma gandesc la asta, imi imaginez de ce m-as apuca mai intai cu minim de mijloace. E un exercitiu interesant. Incercati-l. Puneti-va-n pielea lor daca puteti…
    🙂

    nicole

    04/06/2010 at 11:04 pm

    • @nicol, salut 🙂
      nici nu ma gandesc sa ma pun in locul lor. Trebuie scosi de mizeria asta cu forta daca nu se poate altfel!

      Theophyle

      04/06/2010 at 11:07 pm

      • @theophyle, salve!

        pai, atunci exerseaza asa: cum ii scoti din mizeria asta?

        nicole

        04/06/2010 at 11:10 pm

      • Cu pompierii si furtun de apa sub presiune. 2 atmosfere e suficient!!!

        Theophyle

        04/06/2010 at 11:11 pm

        • simplifici mult prea mult. aceea e casa acelor oameni si alta nu au.

          nicole

          04/06/2010 at 11:14 pm

        • Au sa primeasca materiale si au sa-si construiasca alta. La munca! Daca tot m-ai intrebat ce as face.

          Theophyle

          04/06/2010 at 11:18 pm

  27. Daca banii care se arunca in turism s-ar aloca subventiilor in agricultura, poate ca ar mai fi ceva sperante…..

    raduhumor

    04/06/2010 at 11:20 pm

  28. OK pretini si tovarasi, ma duca la treburile extra-curicula 🙂

    milutumesc pentru vizita si sper ca ne vom citi si maine!

    o seara / noapte buna 🙂

    Theophyle

    04/06/2010 at 11:20 pm

    • Noapte buna, „tovaraselule”! 🙂

      nicole

      04/06/2010 at 11:24 pm

  29. 🙂

    Aha. Au sa primeasca materiale. (Au fost situatii cand, dupa dezastre naturale, au vandut ceea ce au primit. Intr-o tara care vinde tot, si-ar vinde-o si pe ma-sa!)
    Absolut de acord cu munca.

    nicole

    04/06/2010 at 11:23 pm

  30. un articol deosebit de interesant ce merita sa fie preluat, astfel încât sa fie citit de cât mai mulți romani.

    http://www.tribuna-basarabiei.ro/2010/06/arhivele-impotriva-comunismului-copiii.html

    Va așteptăm pe blog sa comentam împreună despre suferința copiilor basarabeni de după instalarea bolșevismului.

    Tribuna

    04/06/2010 at 11:25 pm

  31. interesant, interesant, dar am picat la spartul tirgului; am multe de spus, dar las pe alta data.

    orangeskorpion

    05/06/2010 at 12:11 am

  32. „Bugetul trebuie echilibrat, Tezaurul trebuie reaprovizionat, datoria publica trebuie micşorata, aroganţa funcţionarilor publici trebuie
    moderata şi controlata, şi ajutorul dat altor ţari trebuie eliminat pentru ca Roma sa nu dea faliment.

    Oamenii trebuie sa înveţe din nou sa munceasca în loc sa traiasca pe spinarea statului.”

    (Cicero, anul 55 înainte de Cristos)

    orangeskorpion

    05/06/2010 at 12:21 am

    • Si imperiul roman s-a dus naibii. (partial datorita lebedelor dupa cum se vede). A ramas Italia pe care orice acumulare de barbari (adicatelea tigani, sry neamtu’) mai mare de 50 ii destabilizeaza..:)

      eugeni

      05/06/2010 at 4:39 am

  33. Buna Dimineata 🙂
    Postare Noua 🙂

    Theophyle

    05/06/2010 at 10:20 am


Comentariile sunt închise.