Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Povestea unui closet care valorează zeci de milioane de euro

Moto:Sunt indignat. Nu am pregătire medicală, dar nu cred că este normal ca, în anul 2010, într-o ţară civilizată, un copil sau tânăr să moară din cauza unei fracturi. După cazul din Oradea, când un tânăr în vârstă de 17 ani a decedat tot din cauza unei fracturi, acum este a doua situaţie cu care ne confruntăm în mai puţin de patru luni. Nu aceasta este valoarea  sistemului sanitar românesc„. Cseke Attila, Ministrul Sănătăţii.

Dupa cele doua postari legate de sistemul de sanatate romanesc am primit multe mesaje de la colegi medici. O parte din ele au fost interesante,  altele nu, un mail a fost extraordinar. Am hotarat sa-l discut cu voi pentru ca intr-un fel sau altul se  leaga de motoul acestei postari. Respectivul medic este epidemiolog. A terminat medicina in Romania si primind o bursa internationala s-a specializat intr-o tara occidentala.    Angajat de o organizatie internationala s-a intors in tara pentru un studiu de epidemiologie, cu aspecte de sanatate publica si medicina rurala.

Epidemiologia este ramura medicala care se ocupa, prin cooperari multi disciplinare, cu identificarea factorilor de pericol pentru sanatate, cu stabilirea mijloacelor si metodelor de neutralizare a actiunii lor asupra grupurilor populatiilor cu risc crescut, cu depistarea si lichidarea proceselor de contaminare, a starilor de boala si cu elaborarea programelor de protectie a sanatatii umane. Epidemiologia studiaza si repartitia bolilor pe zone geografice si climaterice, examinand o serie de factori considerati principali (microorganismul, macroorganismul, mediul exterior) si o serie de factori secundari (climatici, geografici, sociali, s.a).

Nu am sa complic prea mult articolul cu detalii, studiul respectiv a analizat situatia in 4  locatii rurale diferite, in trei zone geografice si 2 locatii urbane. Locatiile rurale nu aveau apa in case si canalizare, cele urbane aveau.  Diferentele sunt greu de suportat. Legenda ca la tara se traieste mai mult si mai bine din cauza aerului si apei este o poveste, cel putin citind datele studiului respectiv. Nivelul de pericol epidemiologic este de la 1 la 7,  1 fiind optimal. Trei dintre locatiile rurale au primit 5, a patra locatie 6 si locatiile urbane 3. Pot sa va transmit ca nivel de 6 nu exista in Europa, si 5 in nici o locatie din occident. Diferenta este  de 7-12 ani de longevitate, sa nu mai vorbim de calitatea vietii.

Bun roman, doctorul a incercat sa convinga autoritatile locale sa investeasca intre 140 si 200 de euro per familie pentru toalete ecologice, 2 euro de om pentru pachete igienice si 5000 de euro pentru o baie comunala. Bunul doctor a explicat autoritatilor ca acesti bani pot fi primiti de la UE  si ca educatia copiilor se poate face prin scoala si a adultilor prin biserica.    

Rezolvarea medicului a fost exceptionala, finantata total, din nefericire nu iesea o spaga. Preotii nici macar nu au dorit sa auda de proiect, probabil ca i-ar fi lipsit de niste colaci mai multi.  Nu vreau sa va dau mai multe date, un singur lucru intreb, cat valoreaza in Romania un an din viata unui om, dar 7, dar 12?

Written by Theophyle

31/05/2010 la 9:00 pm

132 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. @Theophyle, buna seara.

    Of, mai nimic nu valoreaza. Un an in plus la speranta de viata inseamna, dupa cum am tot vazut, doar inca un an de platit pensia din bugetul deficitar.

    Daca ai stii cati romani traiesc intr-un armistitiu precar cu diferiti „invadatori”… E o mizerie de inceput de secol XIX in vreo 30-40% din gospodarii.Copiii sunt in pericol inca de la varsta biberonului, din cauza apei contaminate din fantani.

    casandra

    31/05/2010 at 9:16 pm

    • @casandra,
      un an din viata unui om este fara pret. Omul a adus si finantarea, edili locali nu au vrut sa se ocupe de proiect. asta este o crima!

      Theophyle

      31/05/2010 at 9:19 pm

  2. […] afla mai mult: Povestea unui closet care valorează zeci de milioane de euro […]

  3. buna seara,

    sa inteleg ca intii ar trebui SCOLARIZATI preotii satelor???

    iar apoi primarii???

    orangeskorpion

    31/05/2010 at 9:19 pm

    • Skorpi, satul romanesc este foarte, foarte bolnav 😦

      Theophyle

      31/05/2010 at 9:20 pm

  4. ThPh,

    precis, 100% satul era din Moldova…

    nu vreau s-o supar pe casandra, dar ideea este – si mereu si mereu revenim la ea – am pornit extrem de prost in decembrie 1989!

    iar acum sintem in hazna cu totii, unii mai rau.

    orangeskorpion

    31/05/2010 at 9:22 pm

    • skorpi erau sate din moldova, muntenia, oltenia si transilvania.

      Theophyle

      31/05/2010 at 9:26 pm

      • Si uite si ce ne asteapta!

        moi

        31/05/2010 at 9:44 pm

    • Un an sau 7 sau 12 ani din viata unui roman valoreaza probabil cam cat valora o baie la o scoala speciala de undeva din Moldova, dar nu numai, comandata de o inspectoare scolara de la PNL si platita cu pretul unei vile! Si mai valoreaza cat spaga primita la MS pentru avize de calitate pentru materiale sanitare care scurteaza viata cu cat ati spus! Si mai valoreaza cat evaziunea fiscala a 80% din firmele private care „duc greul reformei economice romanesti”, care angajeaza oamenii cu salariu minim in cartea de munca pentru a eluda taxele sociale CASS, CAS! Si mai valoreaza cat sporul de vitamine pe care probabil il primesc functionarii primariei respective! In ce lume bolnava traim!

      moi

      31/05/2010 at 9:32 pm

      • moi salut 🙂
        ai dreptate, din nefericire, multa dreptate 😦

        Theophyle

        31/05/2010 at 9:40 pm

  5. ThPh,

    exista si exceptii la sate…

    cu multi ani in urma, chiar inainte de aderarea Ro la UE, satele din Maramures au ramas cam goale…tinerii au plecat (legal si ilegal) sa munceasca „afara”, in Italia, Spania…

    au trimis bani acasa, si-au renovat casele, au bagat internet (asta in urma cu vreo 4-5 ani), iar „batrinii” lor parinti se ocupa cu succes de turism rural, vin si japonezi, si nemti acolo….

    pe ei nimeni nu i-a impins (decit saracia), au simtit ca trebuie sa faca CEVA!

    orangeskorpion

    31/05/2010 at 9:25 pm

    • skorpi, totul incepe cu educatia si se termina cu educatia!

      Theophyle

      31/05/2010 at 9:27 pm

  6. exact: EDUCATIA + Justitia + …..

    orangeskorpion

    31/05/2010 at 9:29 pm

    • da skorpi sunt multe semne de +

      Theophyle

      31/05/2010 at 9:31 pm

  7. ThPh,

    am avut o revelatie in seara asta (off topic).
    Toata situatia asta creata in Europa (PIIGS si ce va mai veni) este cauzata de politica social democrata din tarile vest-europene, pornita frumos imediat dupa cel de-al doilea razboi mondial & generos
    si
    aplicata spre final (adica pina la declansarea crizei) in mod pervers si total eronat si populist.
    si asa a picat si Europa in plasa asta!
    ce zici?
    😛

    orangeskorpion

    31/05/2010 at 9:32 pm

    • Skorpi,
      Problema este ca populismul este si de stanga si de dreapta. Guvernele de dreapta din Grecia nu sunt mai putin culpabile decat cele de stanga. Si nici Asnar in Spania nu a fost mai bun decat socialistii de astazi.

      Populismul prietene, populismul 😦

      Theophyle

      31/05/2010 at 9:37 pm

    • Uite Skorpi un studiu despre degradarea finantelor publice la altii.

      Dă clic pentru a accesa 0000.pdf

      O sa fii surprins sa vezi ca guvernele de stanga din ultimii 20 ani (SUA, Franta, Germania, Ue in perioada cu o majoritate a guvernelor de stanga) au scazut datoria publica a tarilor luate in discutie, iar cele de drapta au crescut-o. Dar asta nu demonstreaza nimic, doar demonteaza o preconceptie.

      Cred ca Theo are dreptate, populismul este de vina (dar adresat nu numai „claselor populare” , ci si milioanelor de mici patroni, actorii „capitalismului popular”, carora li s-a spus ca pot fi si ei capitalisti platind salarii mici, contributii reduse, etc).
      As mai adauga lasitatea guvernelor in fata marilor rechini (transnationale, mari grupuri financiare) carora li s-a permis implantarea promitandu-li-se fiscalitate preferentiala mica doar lor, ajutoare de stat in toate formele, putina influenta pe piete, etc.
      Tupeul lor ajunsese maxim prin anii 90, cand voiau un Acord Multilateral pentru Investitii incheiat cu statele, prin care acestea sa se angajeze ca renunta la multe din atributele de suveranitate (Exemplu: sa nu mai modifice niciodata impozitele). AMI a cazut, dar totul a mers mai departe sub forma unor acorduri bilaterale.
      Guvernele nu au indraznit sa spuna populatiilor ca nu pot face nimic pentru a pastra o partitie decenta a veniturilor create in economie, ca nu mai au forta de a negocia demn cu marile companii si marile fonduri de investitii, ca nu pot spune nimanui ca rata profitului nu poate fi in medie de 18-20% cand cresterea economica este de 2,5-3%.
      Asa ca au suplinit in parte si ele, prin programe punctuale de protectie sociala finantate cu deficit, ceea ce zbura din ce in ce mai tare spre paradisurile de sub palmieri. Lasitatea si populismul au facut posibila povestea asta. In folosul real si final a doar cateva milioane de oameni.
      Si nici macar nu mai este vorba doar de bani. Ci de putere. Cu ceva vreme in urma dadeam aici un link catre un articol al unui specialist FMi care spunea ca marile banci americane au reusit, prin lobby foarte costisitor, sa zadarniceasca 16 proiecte de lege de reglementarea de catre Congres a pietelor financiare, totul intre 200-2006. Puterea lor este colosala. Tine cont ca in 2006, dupa statisticile americane, 40% din profitul total realizat de toate companiile americane era al bancilor. Iar America nu produce chiloti tetra si camasi, cu valoare adaugata mica. Aici suntem. Suntem intr-o teribil furtuna a turbocapitalismului, capabil sa distruga chiar capitalismul adevarat si democratia. nu are rost sa incaieram conservatorismul cu social-democratia sau cu liberalismul. Sa lasam pe altadata caftul nostru clasic si sa ne concentram pe iesirea din uragan. Daca se poate, sa nu adaugam inevitabilelor victime inca vreo mie de cimitire.

      Asta cred eu si am si multe, multe argumente si cifre. De cam 3 ani studiez, din curiozitate si pasiune, chestiunea. Sigur, pot gresi, sunt persoana care sunt si cred in principiile si valorile in care cred. Dar nu sunt dogmatica.

      casandra

      31/05/2010 at 10:15 pm

      • @casandra, lucrurile nu sunt simple si impasul in care am ajuns are multi „parinti”. Sper ca weekendul viitor cand voi scrie despre multi-nationale ne vom mai lamuri cum stam cu treaba 😉

        Theophyle

        31/05/2010 at 10:24 pm

  8. Salve din nou
    Pai vedeti dragi cititori de ce este important sa punem borduri si sa lasam 40 % din localitatile tarii fara apa curenta si canalizare ?
    Nu este prima data cind atrag atentia ca aceasta e o tara cu cracii in sus . 😦
    Nu exista bunastare la oras pe fondul inapoierii cronice a mediului rural . Nicaeri in Europa .
    Nu exista dezvoltare fara a include masiv si satele in acest concept ! In vest au rezolvat aceasta problema cu 60 de ani in urma . Doar in democratia „originala” a unei clase politice corupte si incapace pina in maduva oaselor se poate pretinde bunastare (de fatada) in oras si saracie la sate .

    Stefan A.

    31/05/2010 at 9:40 pm

    • Stefane, salut,
      eu am citit toate datele sunt infioratoare. Crede-ma, infioratoare 😦

      Theophyle

      31/05/2010 at 9:44 pm

  9. Buna seara,
    Nici nu stii ce sa mai spui.Sunt atatea chestii infioratoare incat se pot scrie tomuri pe tema asta.

    Inainte de 89, lucram in conditii de razboi: 100 de flacoane de penicilina la 100 de sugari, vata pe post de valuta forte, nasteri asistate la lampa de petrol etc.etc.

    Zilele trecute eram intr-o farmacie. In fata mea 3 persoane, doua doamne si un domn, varste tinere spre medii. Toti trei au cumparat extraveral.

    Stiu ca exista o lege care permite infiintarea caselor de asigurari private, de cativa ani, dar din cate stiu nu are norme de aplicare. Ar putea fi o solutie. Nu a fost pusa in practica nici in 2007 cand erau bani.

    Veniturile doctorilor au scazut anul trecut cu aprox.25% iar anul asta cu aprox 50%.

    Medicina pur privata (adica fara sa existe nici o sustinere de la case de asigurari) nu exista in nici un stat din lume, nu se poate sustine.

    Majoritatea pacientilor mei sunt pensionari de boala sau au statut de handicap. Venitul lor este de apro. 300 lei pe luna.

    analizaexistentiala

    31/05/2010 at 9:40 pm

    • analiza, salut 🙂
      ai sa razi de mine, insa personal cred ca daca exista sansa unei case de asigurari de sanatate este sansa sindicatelor (poate unite). Cunosc doua modele de genul asta ambele mari succese!

      Theophyle

      31/05/2010 at 9:43 pm

      • Nu stiu Teophyle,
        Stiu ca nu exista un echilibru de forte si asta e valabil in toata societatea.
        Ar trebui sa fie un echilibru intre organizatiile care reprezinta interesele personalului medical, interesele pacientilor si casele de asigurari de sanatate. In momentul de fata statul, prin casa de asigurari (care administreaza bani privati, ca asta e alta poveste) abuzeaza si de pacienti si de medici si personalul medical.

        analizaexistentiala

        31/05/2010 at 9:49 pm

        • analiza, nu trebuie sa fi foarte destept ca sa intelegi ca cel mai prost administrator este statul 😦

          Theophyle

          31/05/2010 at 9:53 pm

        • @Theophyle,

          As zice ca statul roman. Alte state se descurca mai bine. In sistemul nostru de sanatate, la fondul dedicat sanatatii se strang bani din contributii echivalentul a cam 2,6- max.3,2% din PIB, in functie de an. Este sub orice prag de eficacitate. Oricat am dori, cu bani asa putini nu poti face nimic de calitate acceptabila. In anii mai buni, prin programele nationale de sanatate, mai punea si guvernul cam 1 mld. euro.
          Dar statul a tolerat evaziunea fscala in domeniu prea mult. Cum naiba in Germania se strang cam 7,5% din PIB din contributii 7% asiguratul, 7% angajatorul si la noi, cu 5,,5% si parca 5% se strang doar mai putin de 3%? Platile la negru…In multe firme, doar cand angajatul ajunge in spital se grabesc patronii sa plateasca pentru el contributia la fondul de sanatate. Ei, neplata de catre angajatori a contributiei lor la fondul de saantate este contraventie in legea romana si se pedepseste cu o amenda de ras…

          casandra

          31/05/2010 at 10:24 pm

        • @casandra

          cand am vorbit de casele de sanatate „particulare” facute si administrate ma refeream la doua state in care sindicatele au case de santate extrem de puternice. Chile si Israel. Ambele au sisteme sanitare de buna calitate, poate chiar ff buna!

          Theophyle

          31/05/2010 at 10:27 pm

  10. Buna seara. Eu stiu un lucru, acolo unde oamenii au vrut sa faca au facut, sunt sate pe langa mine alimentate cu gaz metan de la zacaminte considerate epuizate pentru folosirea industriala care au fost cerute de comunitati si alimenteaza satele la preturi pe care nu le vedeti nicaieri. Satenii aia asteptau sa le bage cineva WC-uri in curte, dar daca chiar vroiau sunt unii care abia asteapta sa le vanda. Bani de macheala gasesc?

    Gino

    31/05/2010 at 9:58 pm

    • Gino,
      eu stiu ca un stat isi educa cetatenii, si daca ei se comporta ca niste copii, le si administreaza cand trebuie. De ce sa-i oblige sa-si trimita odraslele la scoala si sa nu-i oblige sa se spele?

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:01 pm

    • Cumva lipsa de educatie merge mana in mana cu ignoranta si boala? In privinta banilor de macheala, au copii care pana acum luau alocatii:(

      moi

      31/05/2010 at 10:02 pm

      • cel putin acum se vor imbata mai putin, sper!

        Theophyle

        31/05/2010 at 10:05 pm

  11. Nu vad solutii generale. De fapt nu le mai vad de mult. Exista initiative particulare si asta incearca multi.
    Daca mediul ar fi ceva mai prietenos am putea face multe.
    De ex. la proiecte cu bani europeni pentru pacienti tineri pe care vreau sa-i mentinem in slujbe si in lume am primit raspunsul ca nu sunt categorie defavorizata.

    La casa de asigurari am fost intrebati de ce dam asa medicamente scumpe daca tot nu se fac bine. Mai continuam sau luam un emetiral?

    analizaexistentiala

    31/05/2010 at 10:01 pm

    • analiza,
      crede-ma cunosc foarte bine situatia, mult mai mult decat mi-as dori 😦

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:03 pm

    • Din nefericire, tot initiative private sunt si spitalele private, care sug si putinii bani de la CNAS pentru operatii facute in conditii hoteliere foarte civilizate, dar numai pentru pacienti cvasi-sanatosi si doar interventii usoare, dar platite de asigurarile DE STAT la tarife de lux! Daca se complica, fuguta la stat sa rezolve complicatia! De ce nu se finanteaza aceste spitale asa-zis private din asigurari private? Si de ce medicii care sunt angajatii spitalelor private mai lucreaza, ba chiar sunt sefi, in spitalele de stat?
      http://www.ziaruldeiasi.ro/local/cel-mai-mare-spital-privat-din-tara-la-iasi~ni6cvs

      moi

      31/05/2010 at 10:17 pm

      • multumesc pentru informatie 🙂

        Theophyle

        31/05/2010 at 10:29 pm

  12. Theophyle, sunt curios cate antene de satelit pot numara in satele alea?

    Gino

    31/05/2010 at 10:03 pm

    • Gino, asta chiar nu am de unde sa stiu 😦 Amicul medic nu a scris despre asta nimic.

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:04 pm

  13. Buna seara si buna sa va fie inima!
    😆

    maya

    31/05/2010 at 10:08 pm

    • @maya, servus inca o data 🙂

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:09 pm

      • Theo-Phyl
        😆
        Servus!

        maya

        31/05/2010 at 10:14 pm

  14. Ok, am terminat, oricum sa ne plangem stim suficient de bine.

    analizaexistentiala

    31/05/2010 at 10:08 pm

    • din astfel de „plangeri” se nasc idei.

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:10 pm

      • ˝din astfel de “plangeri” se nasc idei.˝

        Da, asa cum din jale sa-ntrupat Electra.

        p

        31/05/2010 at 10:13 pm

  15. @Theophyle
    ˝eu stiu ca un stat isi educa cetatenii˝

    Daca statul e cel mai prost administrator inseamna ca e si cel mai prost administrator al resursei de educatie.
    Deci statul nu trebuie sa isi educe cetatenii.

    p

    31/05/2010 at 10:09 pm

    • @p,
      nu avem ce face, nu putem impune o educatie alternativ in rural.

      Asa ca lucrurile trebuie facute cu uneltele pe care le ai. Nu ai nevoie de astrofizicieni pentru a impune anumite norme de igina elementara, sau gresesc?

      putin cam carcotas @p, sau nu te inteleg eu bine 😉

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:13 pm

      • Putin furios.Difuz, nu pe cineva anume.

        p

        31/05/2010 at 10:16 pm

  16. Buna seara!

    Imi pot imagina foarte bine ce date furniza studiul acela.

    Din pacate, romanii au vrut „sa se ajunga” inainte de a invata sa foloseasca sapunul cu frecventa necesara.

    Culmea este ca am vazut gospodarii care s-au dotat cu tot confortul, inclusiv baie bine dotata, dar o tineau „pentru musafiri”. De folosit, foloseau wc-ul din capatul curtii.
    Ce spune asta despre educatia acestor oameni?
    Au facut baie, dar nu folosesc apa calda, ca sa nu consume lemne/agent termic etc. Unii folosesc cada ca pe lighean pe vremuri. Isi toarna cu cana sa se spele. 🙂

    Stiti cum este? Exista la tara cu ani in urma conceptul de „salon”. Sau camera „buna”. Acolo nu intra nimeni de regula, decat stapana casei si oaspetii de seama – nasii, preotul si unii oaspeti la cate o nunta din neam. Camera aia era ca un fel de sanctuar al casei. In rest, desi puteau avea multe camere, taranii dormeau in sopron sau tinda.

    Am cunoscut femei „de la oras”, unele chiar cu facultate ( 😆 ), care spala vasele in aceeasi apa, ca sa economiseasca apa si detergentul. De clatit o fac la sfarsit, cu tzåråita, fara sa se gandeasca la cat o se le coste medicamentele ulterior. Cica „economisesc”. Dar nu economisesc deloc, bineinteles, ele sunt insa tributare unor obisnuinte mostenite din familie.

    Vara trecuta ma intrebam de ce platesc eu intretinerea mai mult cu vreo 35% decat apartamentele similare cu acelasi numar de locatari. „Astia ma lucreaza” – zic. 🙂
    M-am uitat la consumul de apa calda si rece si mi-a trecut.

    Apropo de baia comunala: Ma tem ca odata facuta, ar face paienjeni. Pai, cum sa se dezbrace de fata cu ailalti? Sunt rusinosi oamenii! Nu sunt deloc rusinosi insa sa stea jegosi si beti morti prin carciumi, iar apoi sa-si bata si sa-si macelareasca femeile.

    Daca vreti, va mai spun. Pentru ca, DA, tine de educatie.

    PS: ma uitam la niste reportaje saptamanile trecute despre faptul ca niste moroieni (parca) isi aduc cu galeata apa calda de la 2 km. Unii aveau cate 2-3 copii. Va puteti imagina asta???

    nicole

    31/05/2010 at 10:09 pm

    • @nicole, salut 🙂
      sanatatea costa bani, cea preventiva este cea mai ieftina.

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:15 pm

  17. skorpion
    😆
    Servus!

    SCOLARIZATI preotii satelor???

    numai atit nu le ajunge;le mai trebuie
    har si implicare in viata „cetatzii”!

    maya

    31/05/2010 at 10:13 pm

  18. Buna seara Theophyle, buna seara prieteni.

    Foarte buna postarea pentru ca da gradul nostru de civilizatie.

    1. Cat costa un an din viata? Enorm. Sunt oameni care platesc mult pentru o durata mai mica de un an. La noi omul nu valoreaza nimic pentru ca sistemul nu are nevoie de cetateni-valori ci de cetateni – votanti, cetateni-contribuabili…
    2. Din cauza profesiei intru mai mult in casele oamenilor decat oricine altcineva. E trist sa vezi case fara fose septice, pompa de apa potabila langa WC. Calitatea apei este proasta din cauza nitratilor si nitritilor care nu se pot filtra cu carbon activ sau alte filtre performante.
    3. Sa spun cum miroase in multe locuinte? Sau cati fumeaza in camere unde sunt copii?
    4. Curatenia in mijloacele de transport in comun care lasa si ea de dorit.

    Asa ca pot confirma cele spuse de medicul epidemiolog: suntem vinovati de la persoana si pana la sistemul care omoara din fasa orice initiativa buna daca „nu iese ceva”. 😦

    Andrei

    31/05/2010 at 10:16 pm

    • @Andrei tu ai norocul sa traiesti intr-un oras civilizat, gandeste-te la alti care nu au acelasi noroc 😦

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:20 pm

      • Theophyle,
        sunt si aici probleme. 😦

        Andrei

        31/05/2010 at 10:46 pm

  19. Apropo de faza cu refuzul preotilor din studiu: maiculita, Doamne, cum sa-i invete ei sa se spele? Le e rusine, frantz!
    Singurul lucru pe care-l pot face multi dintre acei preoti cu nonsalanta este sa le spuna tarifele de inmormantare, nunta si botez in avans. Sa aiba oamenii timp sa se „dezbrace” de buzunare.

    nicole

    31/05/2010 at 10:16 pm

    • nicole, crezi ca rai oamenii se imbraca cu pijamale sau asa ceva?

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:18 pm

      • @theophyle,
        poti sa reformulzi intrebarea? n-am prea inteles. 🙂

        nicole

        31/05/2010 at 10:20 pm

        • daca popii au probleme cu goliciunea vor avea probleme in rai pentru ca nu cred ca cineva imbraca pijamale acolo 😉

          Theophyle

          31/05/2010 at 10:21 pm

  20. haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

    da’ ce ne facem cu goliciunea din creiere d-acilisha, de pe Pamant?

    nicole

    31/05/2010 at 10:24 pm

    • Nicole serus ! 🙂
      Pune intii preotii sa nu mai poarte barbi ca este un focar de paraziti !
      Sa vezi ce revolta fac astia !

      Stefan A.

      31/05/2010 at 10:32 pm

  21. Salut din nou 🙂
    Am si eu o intrebare. Oamenii din satele alea stiau de proiect? Daca da, au continuat sa se duca la biserica pastorita de preotul spagar? De primare nu mai intreb. Banuiesc ca nu l-au luat la bataie, asa cum merita.
    @nicole – niste neamuri de-ale mele (Campulung) isi pun termopane, dar apa curenta nu folosesc, desi au instalatia – aa cum spui tu…Nu poti spune ca sunt atat de needucati. Exista acolo un profesor de mate respectat in sat. Fiica este medicinista la Bucuresti. Fiul lupta in Afganistan. Nu-mi explic…

    Diana

    31/05/2010 at 10:28 pm

    • Diana, salut!
      chestie de educatie. Nu cunosc costurile din punct de vedere a sanatatii.

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:31 pm

      • Salut 🙂
        Unii ar trebui educati, cel putin pe hartie, cum e cazul neamurilor mele din Campulung…

        Diana

        31/05/2010 at 10:33 pm

        • Scuze – ar trebui sa fie oameni cu educatie, cel putin pe hartie sunt…

          Diana

          31/05/2010 at 10:35 pm

    • @Diana,

      Se intampla asta pentru ca au „preluat” „moda” de la oras pentru ca se poarta, prin mimetism, ca sa nu ramana „de caruta”, iar nu pentru ca ar avea o nevoie cuantificabila.
      „Asa e la noi, la tara”, aud dintotdeauna.
      Dar este asa din obisnuinta, PROASTA obisnuinta, dar si din motive obiective care au tinut de-a lungul a zeci/sute de ani de canalizare, alimentare cu apa, lipsa unor minime conditii de viata, SARACIE.
      Faptul ca au reusit in ultimii ani sa „faca” niste bani nu le surmonteaza pe loc obisnuintele ancestrale.

      In fine, discutia este mai complicata.
      Pe de alta parte, cum sa se schimbe ceva in sensul asta, cand reprezentantii comunitatilor sunt PE FOND la fel?

      nicole

      31/05/2010 at 10:48 pm

  22. Daca-mi permiteti, as incerca o evaluare de piata.Scurta.
    Oferta de servicii medicale in Romania depaseste cererea.Nu vorbesc despre necesitatea de servicii medicale.
    In termeni economici necesitatea devine cerere atunci cand este solvabila.

    Frust: sunt prea multi medici in Romania.Oferta depaseste cererea solvabila.
    Solutia rationala a medicilor este sa emigreze pe alte piete unde necesitatea de servicii medicale are atributul solvabilitatii.

    Subventionarea medicinii de catre stat nu face decat sa trucheze o realitate economica.
    Prin interventia statului pe piata serviciilor medicale statul nu face altceva decat sa transforme necesitatea de servicii medicale intr-o asa zisa cerere.
    Spun asa-zisa cerere pentru ca nu este reala intrucat nu are atributul solvabilitatii.
    Serviciile medicale trebuie corelate cu productivitatea.

    Piata trebuie relansata prin decongestionarea furnizorilor de servicii medicale.Medicii au salarii prea mici pentru ca sunt prea multi.Asta e realitatea economica.Legea cererii si ofertei.

    Aici s-a dovedit din nou ca statul este un prost administrator pregatind prin invatamantul de stat prea multi medici.Nu e o situatie singulara.
    In Romania exista deasemenea prea multi ingineri de toate specialitatile, prea multi economisti si asa mai departe.

    Toti scoliti in facultati de stat.Este o supra-oferta de calificati pe o piata anemica.
    Piata va regla totul.

    Invatamantul trebuie privatizat total.Prin subventionarea invatamantului de stat se produc medici, ingineri, economisti in exces care vor migra in final pe alte piete.Piata anemica a Romaniei nu poate sa-i incapa pe toti.

    Pregatirea acestor specialisti este o gaura neagra a economiei.Toti agentii economici sunt jefuiti pentru a subventiona pregatirea acestor specialisti care in final nu vor returna in economie nimic.
    Solutia simpla pentru a astupa aceasta gaura neagra a economiei romanesti este invatamantul privat.

    Invatamantul trebuie sa devina un lux.

    p

    31/05/2010 at 10:33 pm

  23. Salut prieteni 🙂
    o scula buna pt cine nu stie:
    Pentru cine surfeaza bloguri ii recomand noul google.com/reader . Iti pui adresa blogurilor si ai toate postarile in timp real, ca liniile intr-un email obisnuit. Un hint: puneti blogurile in categorii ca altfel te descurci mai greu.

    • TDS, salut 🙂
      si Buzz e o scula buna 🙂

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:39 pm

  24. Maine am sa ma duc sa vad cum stam cu greva generala si sa va povestesc.
    Sper sa nu ma omoare revoltatii. Astazi m-au scos cu paznicii dintr-un liceu bucurestean si am primit un ghiont de la un pensionar-militian care mi-a povestit ca nu se descurca cu 24 de milioane pensie si eu am ras de el 🙂

    Theophyle

    31/05/2010 at 10:38 pm

    • Theo-Phyl
      🙂
      Sa ai grija de tine!

      maya

      31/05/2010 at 10:45 pm

      • facem ce putem, nu? 😉

        Theophyle

        31/05/2010 at 10:49 pm

        • Theo-Phyl
          😆
          Vorba cintecului:daca vrei poti! 😆

          maya

          31/05/2010 at 10:53 pm

  25. Un cunoscut nu gasea oameni sa-i curete grajdul fermei pentru ca peizanii nu se dadeau dusi din crasma, rânea el cu fratele si nevestele lor, toti baieti si fete de oras, cum vreti sa reactioneze cand vin unii si le strica confortul psihic cu wc-urile eco, baie si pachete igienice? Cand mergeam duminica la recoltat, scosi de fabrica, pe vremea raposatului, ruralii mergeau la biserica si dupa aia rezemau portile si radeau la noi, fiecare cu ce stie, copiii lor vor fi mai buni, sau poate nu…?

    Gino

    31/05/2010 at 10:38 pm

    • Si asta e adevarat. Ne scoteau de la proiectare si ne duceau sa culegem porumb iar taranii stateau pe marginea santului beau tuica si faceau misto de noi 🙂

      • Un tinar de stinga
        😆
        Servus!

        Mai exista foarte putini tarani adevarati;chiar si cu scoala putina acestia aveau/au scoala bunului simt transmis din generatie in generatie!

        Comunismul a distrus spiritualul din taranul roman si prin aceasta fibra morala a natiei!Pe aceasta trebuie sa o regasim!

        maya

        31/05/2010 at 10:49 pm

    • Gino, nu stiu cum vor fi copiii lor azi, stiu ca mai sanatosi nu vor fi.

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:41 pm

      • Sanatatea trebuie corelata cu productivitatea.Daca vor sa aiba copii sanatosi, sa munceasca.
        De cati bani, atata sanatate.

        In plus, mortalitatea infantila este un bun indicator pentru rezistenta supravietuitorilor.Ceea ce nu te omoara te face mai puternic.Cei care vor scapa vor fi imuni la multe.Vor rezista in orice conditii.
        Mana invizibila a selectiei naturale trebuie lasata sa lucreze.

        Poate parea paradoxal dar realitatea arata clar ca ratele inalte ale mortalitatii infantile sunt corelate cu rate inalte de crestere demografica.
        S-ar rezolva astfel si problema demografica a Romaniei.

        Mana invizibila nu greseste.
        Realitatea in Romania arata clar ca sunt prea multi inteligenti si din aceasta cauza pretul lor este foarte scazut.
        Inteligentii trebuie sa devina mai putini (concomitent cu proliferarea retardatilor) si astfel valoarea de piata a inteligentilor va creste.

        p

        31/05/2010 at 10:59 pm

    • Gino
      😆
      Servus!

      Din pacate, nu!

      maya

      31/05/2010 at 10:42 pm

  26. Poate totusi, dupa parateza comunista, nu reconstruim capitalismul pornind de la Mr.Scrooge…
    Craciunul este departe inca, legea ar putea fi mai aproape.

    casandra

    31/05/2010 at 10:43 pm

    • casandra, fiecare iesire in oras cu treburile cetatii imi produce stari de pesimism profund. Cred ca noi romanii avem o problema 🙂

      Theophyle

      31/05/2010 at 10:47 pm

      • Theo-Phyl

        Daca ar fii numai o problema atunci ar mai exista sanse!Din pacate sint mult,mult mai multe!
        😦

        maya

        31/05/2010 at 10:51 pm

  27. Pentru cine crede ca in Romania nu se poate, vreau sa dau exemplul unui primar fata de care am toata admiratia.

    http://www.adevarul.ro/locale/timisoara/Se_poate_si_in_Romania-_Dudestii_Noi_a_crescut_ca_-Fat_Frumos-_din_povesti_0_269373140.html

    Andrei

    31/05/2010 at 10:47 pm

  28. OK, prieteni. A venit ora lectruri si a scrisului. Multumesc mult pentru vizita si sper ca ne vom citi si maine 🙂

    O seara / noapte buna. Va rog continuati mai departe va voi citi mai tarziu.

    Theophyle

    31/05/2010 at 10:51 pm

  29. casandra,
    mersic pentru studiu
    🙂

    orangeskorpion

    31/05/2010 at 10:51 pm

    • cu drag.

      casandra

      31/05/2010 at 11:00 pm

  30. @all
    😆
    Noapte buna si ingerasii sa va aiba in paza! 🙂

    maya

    31/05/2010 at 10:52 pm

  31. @Diana,
    Ti-am raspuns mai sus!

    nicole

    31/05/2010 at 10:57 pm

  32. Noapte buna, copii!

    nicole

    31/05/2010 at 10:59 pm

  33. Si daca mai tineti minte, si Huckleberry Finn a fugit de la vaduva Douglas si s-a dus sa doarma in butoi din cauza ca cearsafurile scrobite ii cauzau rosaturi si nu gaseai o cuta pe ele si o pata de care sa te indragostesti, deci nu numai la romani îi bai cu igiena!

    Gino

    31/05/2010 at 11:00 pm

    • Gino, asta pe la o mie opt sute si ceva.
      La noi – acum…

      Diana

      31/05/2010 at 11:04 pm

  34. 🙂
    Seara buna Theophyle all 🙂
    Triste postari,trista zi.Traim o perioada de contracultura specifica unor etape deja arse in alte societati, dar pe dos.Ce se credea a fi cultura dominanta imediat dupa 90,adica un entuziasm explosiv si comun tuturor, care sa ne arate calea de urmat,a fost brutal inlocuita cu un soi de subcultura,in sens subteran,subversiv care a pus stapanire pe o mare parte din societate.Lacomia a intors pe dos mintile multora.
    Niciodata astfel de politicieni nu-si vor dori o societate educata,daca vedem ratigul unor emisiuni de tot rahatul ne dam seama dar, la fel aproape peste tot,invatamant de ex.,pentru ca isi pierd insasi esenta existentei lor.Un om needucat e stapanit de frica,el actioneaza doar instinctual ca sa supravietuiasca.
    Vesnicia taranului roman a fost inlocuita cu telenovela ieftina,dragostea fata de pamantul lucrat si roadele sale, cu subventia otravita si licoarea de proasta calitate de la crasma satului(bineinteles pentru vot)
    O infrastructura adecvata,apa curenta si canalizare,eventual curent acolo unde nu este(ca inca-s multe sate fara) inseamna un prim pas spre civilizatie spre educatie etc,fapt periculos in viziunea lor.Din fericire sunt zone unde tind sa diminueze astfel de situatii.Comunitati unde primarele a fost de calitate,lucrurile sunt juste,evolueaza(un rol important avandu-l chiar capsunarii nostri,care au invatat valoarea muncii,valoarea banului castigat din greu).Mai sunt multe zone unde insa exemplele de genul celor prezentate sunt infioratoare.Daca nu-mi iese spaga,il dau gata.

    mircea

    31/05/2010 at 11:00 pm

    • Mircea, cita dreptate ai… 😦

      Cetatean

      31/05/2010 at 11:03 pm

  35. […] here to read the rest: Povestea unui closet care valorează zeci de milioane de euro This entry is filed under Romania – Blogs, Theo-Phyl. You can follow any responses to this entry […]

  36. Buna seara 🙂

    Urita seara, postari triste.

    Educatia si scoala la pamint. Sub pamint. Profesorii platit prost, sistemul medical corupt pina in maduva oaselor.

    Stat de kkt. Mult o sa mai sufere Iliescu si restul de pecersiti reciclati pentru ce au facut poporului astuia! ;-(

    Cetatean

    31/05/2010 at 11:02 pm

  37. Casandra, buna seara! Propui mereu acelasi remediu: mai mult stat care sa ma apere impotriva multinationalelor. Chiar nu te-ai lecuit de fantasma statului paternalist care imi vrea binele?

    Imi propui lupul (statul) paznic la stina, aminintindu-ma ca altfel vine ursul (multinationalele) sa imi manince oile.

    Duce-se naibii statul asistential si cu multinationalele, astia doi draci merg mereu mina in mina, n’en deplaise aux socialistes! Pe fata se pupa, in spate se ling. Am mai demonstrat-o asta o data, am sa o mai fac.

    Raul e prea radical ca sa cauti scaparea sau la unul sau la altul, astia doi molohi trebuie atacati simultan: si statul pomanagiu-asistential, si comoaniile rapace.

    Cetatean

    31/05/2010 at 11:09 pm

  38. sa fiti cuminti cu totii,
    si social democrati,
    si conservatori,
    si socialisti,
    si……

    noapte buna
    🙂

    orangeskorpion

    31/05/2010 at 11:15 pm

  39. Noapte buna, Skorpi!

    Cetatean

    31/05/2010 at 11:17 pm

  40. […] Sursa articol: Povestea unui closet care valorează zeci de milioane de euro […]

  41. @nicole – oamenii aia nu-s saraci deloc, nici n-au fost vreodata. Ceva scoala au. De muncit, chiar muncesc. Au o groaza de pamant. Cu toate ca pe cei care au reusit la oras ii privesc cu o oarecare invidie, nu au curajul sa plece de acolo.
    Imi amintesc de o discutie de prin ’88: ei – bine face Ceausescu ca „taie” mancarea puturosilor de la oras. Eu – ce faceti daca va colectivizeaza si pe voi ? (era vorba pe atunce de colectivizarea zonelor montane, daca mai tii minte). Asta e taranul nostru.
    Eu una, in peste 40 de ani de viata, o data nu am experimentat ospitalitatea romaneasca. Vorba lui Mauriac: unde te simti mai bine decat in familie? Oriunde altundeva…

    Diana

    31/05/2010 at 11:18 pm

    • Ai mare dreptate, @Diana!

      Imens de multa invidie, plus principiul de dragoste curat familiala „iti dau ca sa-mi dai”. 😆

      Pe de alta parte, vad in ce hal au ajuns orasele in care s-au mutat in blocuri zeci de mii de asa-zisi tarani transmutati de Ceausescu sau veniti ulterior.
      Astia nici presul nu si-l matura din fata usii, folosesc ghena pe post de depozit de-alimente (sa dea naiba daca nu, mi s-a facut rau acum doi ani cand au schimbat burlanul ghenei, de ce-am putut vedea ca depozitau astia acolo…), se poarta ca niste marlani iesiti din pesteri. Nici tarani, nici oraseni n-au ajuns: niste mutanti!

      ce e mai naspa e ca nu banii sunt suficienti ca sa „arzi” educatia pe care n-ai primit-o la vreme.

      nicole

      31/05/2010 at 11:45 pm

  42. Noapte buna prieteni! Ne citim maine.

    Andrei

    31/05/2010 at 11:19 pm

  43. Gabriela Vranceanu-Firea si Cristian Boureanu s-au certat, in direct, la „Stirea zilei”

    orangeskorpion

    31/05/2010 at 11:20 pm

  44. Se incvhid Antenele, de aia. Boureanu i-a spus ca e amanta lui Tariceanu.

    Cetatean

    31/05/2010 at 11:22 pm

    • City 🙂
      Ha-ha e tare. Amanta lui tradiceanu.n-am vazut emisiunea

      mircea

      31/05/2010 at 11:36 pm

  45. Reuniune NATO de urgenta(chiar acum) Israelul a atacat(sunt celputin 10 victime) un vas umanitar care nu se afla in apele teritoriale.Scandalul pare sa escladeze 😦 declaratii la cald

    http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast/05/31/gaza.protest/index.html?hpt=T1

    mircea

    31/05/2010 at 11:32 pm

  46. Mircea, e urita treaba. Acolo miroase a provocare din partea „pacifistilor”. Nu le am deloc cu zona aia, baietii aia se vor lupta pina la Judecata de Apoi pentru niste pamint pe care si unii si altii il considera al lor.

    Cetatean

    31/05/2010 at 11:34 pm

    • City ,si eu sunt ingrijorat.Am vazut declaratiile turcilor,Merkel agitata,Obama cere toate dertaliile,toti ambasadorii dau declaratii.Se pare ca printre umanitari era un parlamentar turc.Mi-e sa nu iasa urat.

      mircea

      31/05/2010 at 11:39 pm

  47. offtopic, sper sa acceptati 🙂

    știți cine au fost „dușmanii puterii sovietice” ?
    Va aștept pe blog sa comentăm împreună Istoria dezvăluită: DUȘMANII PUTERII SOVIETICE. Un articol foarte bine documentat, dar care merita sa fie citit de cat mai multi români.

    http://www.tribuna-basarabiei.ro/2010/05/istoria-dezvaluita-continuare-d-u-s-m-n.html

  48. Multumesc, Tribuna! 🙂

    Istoria isi ia mereu revansa impotriva tiranilor.

    Cetatean

    31/05/2010 at 11:40 pm

  49. Scoateti euro din banci si bagati-l la saltea 😉

    http://standard.money.ro/finante-banci-asigurari/bce-bancile-din-zona-euro-ar-putea-suferi-pierderi-de-195-mld-euro-7571.html

    Vestile proase din zona euro se inmultesc. Vor urma minim doi ani de reducere drastica a cheltuielilor.

    Cetatean

    31/05/2010 at 11:50 pm

  50. Theophyle
    problema este doar de la cap. Acela este prost. Si la sate si la orase. Nu sunt lideri, doar simpli conducatori.
    Uite un exemplu din sanatate. Se da un spital judetean. Curatenia in spital facuta de femeile de serviciu sub managementul inexistent intern costa 1.7 mil euro pe an. Merge firma privata acum si spune ca le face curatenie cum nu a vazut spitalul de cind este cu 1 mil euro pe an.
    Sursa este reala, un amic bun de al meu care se ocupa de asa ceva.
    Cita risipa si mizerie s-a facut datorita unui management Prost ?

    Dan Masca

    31/05/2010 at 11:56 pm

  51. Am primit si eu pe mail o analiza Stratfor despre incident, cred ca miine Theophyle o va posta pe Digest.

    Cetatean

    01/06/2010 at 12:00 am

  52. Noapte buna, prieteni! 🙂

    Cetatean

    01/06/2010 at 12:02 am

    • Noapte buna City 🙂
      All

      mircea

      01/06/2010 at 12:06 am

  53. Noapte buna…

    Diana

    01/06/2010 at 12:07 am

  54. Salutari la toti,

    Astazi sunt mai optimist
    Tocmai am vazut la B1 un ministru sigur pe el, sigur pe ce va face.Coerent si structurat. Mi-a placut.(R.Morar din pacate, a bruiat mult)

    eugeni

    01/06/2010 at 12:15 am

  55. Turnofftheglory

    01/06/2010 at 12:55 am

    • TOG 🙂
      Mersi.E clar.O provocare de activisti foarte „pacifisti”
      Dar cred ca era mai justificata actiunea(desi sunt acuzati pentru blocada Gazei) daca se astepta intrarea in zona apelor teritoriale.
      Poate se rezolva cumva diplomatic.

      mircea

      01/06/2010 at 2:25 am

      • Mircea vorbim de organizatia turca a Fratilor Musulmani si despre „amaratii” de Hamas din Gaza. Despre ce naiba vorbim?

        Turnofftheglory

        01/06/2010 at 7:40 am

  56. Turnofftheglory

    01/06/2010 at 12:56 am

  57. Cum se capuseaza un spital chiar de catre salariatii sai.
    Sau de ce e mai usor sa tai salariile/pensiile gugustiucilor, decat sa faci curatenie generala.

    „STUDIU DE CAZ. Şeful Serviciului administrativ căpuşează sute de mii de euro de la spital prin propria firmă: Mavexped.”

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/studiu-de-caz-cum-se-jefuieste-un-spital-896380.html

    Tzepelica

    01/06/2010 at 8:31 am

  58. Buna Dimineata 🙂
    Postare Noua!

    Theophyle

    01/06/2010 at 8:51 am

  59. Scuze, un salut matinal si voios ! 🙂

    „La 72 de ani, Georgeta Necula, mama senatorului PDL Marius Necula, a devenit unul dintre cei mai activi oameni de afaceri din Galaţi. Astfel, în timp ce aproape toate şantierele de construcţii din acest oraş şi-au închis porţile, o firmă de-a bătrânei a reuşit să contracteze lucrări de construcţii în valoare de aproximativ 5,2 milioane euro de la stat.
    Senatorul Marius Necula este perceput la Galaţi ca fiind „copilul de suflet” al lui Ilie Plătică Vidovici, fost parlamentar PDSR. Traseul profesional şi politic al lui Necula a cunoscut o schimbare spectaculoasă în 1994, când s-a înscris în PDSR Galaţi, condus de Plătică Vidovici. În 2004 a fost numit prefect PSD de Galaţi. Ulterior a intrat în PDL Galaţi, unde şi-a făcut o tabără prin care încearcă să preia controlul organizaţiei conduse de liderul grupului PDL la Camera Deputaţilor, Mircea Toader. Obiectivul lui Necula este să devină în 2012 primar al Galaţiului din partea PDL.”

    http://www.romanialibera.ro/exclusiv-rl/investigatii/afaceristul-pdl-de-sub-fusta-mamei-188418.html

    Tzepelica

    01/06/2010 at 8:52 am

  60. Tzepe uiti pe traseu recrutarea in PLD, a fost prefect nastasian. E o rusine de senator. Senatorul meu.

    Turnofftheglory

    01/06/2010 at 9:01 am


Comentariile sunt închise.