Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Miezul zilei 26/5 – “afaceri pe bani puţini”

Sunt evenimente interesante si oameni pe care-i poti intalni o singura data in viata si totusi amintirea unei discutii cu ei te va urmari multa vreme. In timp, ei vor deveni o parte din istoria lor nationala si tu vei putea sa-ti amintesti cu nostalgie de o astfel de intalnire intr-un context sau altul.

Acum 11 ani am primit o invitatie la o conferinta in NY. Conferinta era intr-un domeniu complet neinteresant pentru mine si semnata de un om absolut necunoscut. Bineinteles ca as fi declinat invitatia daca in cateva randuri alaturate invitatiei respectivul nu mi-ar fi adus niste complimente asupra unui articol publicat de mine intr-o revista de istorie biblica.  Cine naiba poate rezista unor complimente. M-am interesat cine era omul si inca o data nu am inteles invitatia. M-am dus, l-am cunoscut, am hotarat sa iesim la un pahar de vin dupa conferinta. Bineinteles ca am am suportat stoic doua ore ale conferintei in care s-au vorbit despre subiecte care m-au dezinteresat profund.

Personajul despre care vorbesc este Uzia Galil, atunci avea 75 de ani, astazi are 86; atunci era extrem de activ, intentiona sa-si dea demisia din fruntea unui mare concern high-tech si sa inceapa constructia altuia. Intalnirea a fost rezumata in eternul meu carnetel, pe care l-am deschis ieri (este deja scanat in format CD) pentru a va povesti o poveste cu talc.

Uzia s-a nascut in 1924, sub un alt nume, intr-un oras de pe malurile Dunari, intr-o familie evreiasca care a emigrat in 1938 in Palestina.  Nu am sa va povestesc biografia lui, desi este interesanta, dar voi da la sfarsit articolului linkul respectiv. Dl Galil este miliardar in dolari, nu are nici masina si nici sofer, calatoreste cu taxiul. Traieste in SUA in aceasi casa pe care a cumparat-o acum 40 de ani si are un apartament cu 4 camere in Israel.  Dl Galil a infintat in 1962 impreuna cu alti 3 colegi ingineri o firma numita Elron, care a devenit in timp firma mama a multor firme high-tech, care se ocupa cu comunicatii (Fiberlink), electronica medicala (Elscint) si o firma de electronica militara cunoscuta publicului romanesc pe numele ei Elbit. Impreuna, firmele valoreaza cateva zeci de miliarde de dolari si au aproximativ 25 de mii de angajati in toata lumea, din ei 11 mii lucreaza la Elbit. In 1998, Elbit a infiintat o subsidiara in asociatie, la Bacau, pe numele AE Electronics. Habar nu am cu ce se ocupa acesti domni, nu stiu daca le merge sau nu, stiu numai ca o firma cu capital social de 3.4 milioane de RON este o firma serioasa, avand in vedere ca majoritatea firmelor romanesti nici macar nu se apropie de 5% din acest capital social.
 
Elron, firma initiala, a fost infintata cu ajutorul unui imprumut de 160 de mii de USD (calculul de astazi indica ceva la 700 de mii de USD). Firma a facut primul milion de USD in trei ani, de atunci totul a devenit istorie. Un fragment din cele discutate atunci (stiam ca in 2 ani ma voi reintoarce partial in Romania):

  • Un stat destept trebuie sa fie interesat de progresul afacerilor mici si mijlocii. Investitia in acestea este intotdeuna profitabila fata de riscurile luate.
  • Viitorul unui popor va fi mereu in oamenii tineri, daca ei au speranta, tara lor poate trai cu speranta.
  • Un stat nu poate trai din “vrajeli” (luft ghesheft – afaceri cu aer, mi-a placut teribil termenul), bunastarea unui stat se masoara cu inversul numarului de avocati fata de cel al inginerilor.   Daca ai 2 avocati la 100 de ingineri lucrurile nu pot sta rau. Inversul poate fi  catastrofal, daca nu esti Vaduz (Liechtenstein).
  • Statul trebuie sa aiba incredere in cetatenii lui; cetateanul nu trebuie sa aiba incredere in stat. Birocratii se servesc in primul rand pe ei insisi, daca ramane timp si pe ceilalti.
  • Daca vrei sa-ti faci o afacere care nu exista pe piata trebuie sa te gandesti la doua lucruri: poate nu este necesara o astfel de afacere si doi, pot fi altii mai destepti decat tine care gandesc la fel.
  • Daca ai nevoie de un investitor, nu veni cu un “plan de afaceri”, toti procedeaza la fel. Vino cu un “prototip”, este mult mai convingator, chiar daca prototipul nu este perfect.  
  • Singurul adevar incontestabil care traverseaza geografii,  rase si religii este matematica. Viata zilnica a unui individ este guvernata de “regula de trei simpla”. Cine forteaza cifrele este de obicei dobitoc, uneori el poate fi insa ecscroc.
  • Longevitatea unei afaceri este dependenta de oamenii care lucreaza in aceasta afacere. Afacerea incepe sa moara in clipa cand seful si-a cumparat prima limuzina, si-a schimbat secretara intr-una cu 20 de ani mai tanara decat precedenta sau se intalneste cu directorul bancii lui la masa intr-un restaurant luxos, crezand ca bancherul plateste masa. 

Intorcandu-ne la treburile noastre as intreba si eu cateva lucruri:

  • Din cele 2,4 milioane de euro care ar putea fi economisite dacă cei 171 de deputaţi ar accepta să se mute cu chirie in loc de a trai in hoteluri de 5 stele, credeti ca s-ar putea porni cel putin 2-3 “startapuri” in fiecare an?
  • Credeti ca Videanu privatizatoru’ a incercat vreodata sa aduca ceva high-tech in Romania sau s-a interesat de baietii de la Bacau?
  • Credeti ca nu ar fi necesar ca in blestematul de minister al lui Videanu s-ar putea  cauta  si investitii in industrii bazate pe “tehnologii de varf” si nu numai pe vanzarile firmelor energetice?
  • Credeti ca atasatii nostri comerciali in statele extra comunitare incearca sa aduca investitii adevarate. Daca da, care, cum si de unde? 

Linkuri la acest articol: Biografia dlui Galil, Concernul Elron, Firma Elbit, AE Electronica, Silicon Valey, Silicon Wadi.

 Sa fim optimisti, inca nu am murit!

 P.S. Dl Galil este si el fost marinar 🙂

Written by Theophyle

26/05/2010 la 2:33 pm

85 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. „Afacerea incepe sa moara in clipa cand seful si-a cumparat prima limuzina”

    Eh eh, nu e chiar așa 🙂

    De. exemplu leasing-ul și asigurarea la un S-class poate trece de 6000 euro/lună, și atunci șeful trebuie să muncească cât se poate de temeinic ca să aibe din ce să plătească ratele 🙂

    Dar serios acum, bunăstarea patronului nu e deloc un semn că afacerea moare. Nici măcar cea la nivel de yacht/private jet. Mulți pur și simplu vor mai mult tot timpul și nu se opresc.

    sym

    26/05/2010 at 2:42 pm

    • syn, salut 🙂
      nu este parerea mea. Este parerea unui om in varsta care a facut miliarde din industrie si nu din speculatii. Personal o respect fara sa cred ca este absolut necesar.

      Chestia cu secretara si bacherul le accept ca viabile 🙂

      Theophyle

      26/05/2010 at 2:49 pm

      • Salut Theophyle 🙂

        Cu toată stima pentru interlocutorul dvs., nimeni nu este deținătorul adevărului absolut, iar în afaceri sigur nu există rețete de succes, altfel le-ar fi aplicat toți. Tot ce poți să faci este să muncești, să fii cât de ordonat și creativ cu putință, și să ai un pic de noroc!

        sym

        26/05/2010 at 3:09 pm

        • @sym, prietene 🙂
          ascult intotdeuna sfaturi de la oameni cu experienta. Nefiind afacerist, singurul lucru cu care pot judeca sunt rezultatele.

          Bineinteles ca nu exista reteta, sunt insa sigur ca exista regului si to do & don’t , de asta sunt absolut sigur 😆

          Theophyle

          26/05/2010 at 3:13 pm

  2. Un italian angajeaza 3 romani sa-i vopseasca gardul care ii imprejmuia casa. Dis-de-dimineata, inainte de a pleca la serviciu, italianul le da celor 3 instructiunile:
    -Aveti aici 3 galeti de vopsea care va vor ajunde sa vopsiti tot gardul. In bucatarie e mancare, cand o sa va vina foame, va puteti servi.
    Aaa, era sa uit. Ati vazut calul pe care il tin inchis in spatele curtii?
    Sa nu cumva sa lasati poarta dechisa sa scape de acolo ca nu stiu ce fac cu voi. S-a inteles?
    -Am inteles sefu,raspund romanii intr-un glas.
    Pleaca italianul, iar romanii se apuca de treaba. Nu dupa mult timp, unul din ei zice:
    -Ma, mie mi-a venit foame, hai sa vedem ce are asta de mancare! Bucataria italianului, plina de bunatati. Dupa un ospat pe cinste, romanii cauta si ceva de baut, dar nu gasesc decat apa si suc. Atunci, unul dintre ei zice:
    -Ma, stiu eu cum sa facem rost de bautura. Mergem si vindem o galeata de vopsea, cumparam bautura, iar vopseaua de ramane o mai diluam, o mai “lungim” si terminam noi gardul.
    Dupa ce au baut s-au apucat de vopsit, dar cand mai aveau vreo 3 m din gard se termina vopseaua.
    -Acum ce dracu facem? De unde luam vopsea? Italianul o sa-si dea seama ca noi am luat-o…
    -Ma fratilor, las’ pe mine,zice unul mai istet, ca stiu eu cum facem. Mai strangem putina vopsea pe pensula si o dam pe botul calului, iar cand va veni italianul ii vom spune ca acesta a scapat si a mancat-o. Zis si facut. Pe seara, ajunge si italianul acasa.
    -Ma, ce-ati facut cu vopseaua? Eu am calculat la fix si trebuia sa va ajunga.
    -Sefu’, ne pare tare rau, dar a scapat calul si a mancat-o.
    La auzul acestor vorbe, italianul intra in casa, ia pusca si nici una nici doua, impsca calul.
    -Ce naiba dom’le, pt o galeata de vopsea ai omorat saracul animal? Iti cumparam noi alta…
    -Ba fratilor, vedeti voi casa asta? Tot cu romani am facut-o.
    Da-l in mortii mamii lui de cal, ca mi-a m-ai mancat 30 de saci de ciment, 800 de caramizi, 4 grinzi…

    canadianul

    26/05/2010 at 2:51 pm

    • @Canada, salut 🙂
      Asta se numeste inventivitate romaneasca, exact pentru industriile High Tech

      Theophyle

      26/05/2010 at 2:59 pm

    • excelent 🙂 Am impresia ca toto calulu ala a mancat si cei 25% din salariul meu, noroc ca l-a impuscat ca, latfel, nu stiu ce-i faceam 🙂

      Loda

      26/05/2010 at 3:14 pm

  3. Theophyle, nu am talent de afaceri. Sunt un mincinos slab si in jungla romaneasca corectitudinea e prostie crasa. O spun ca patit, de doua ori.
    Prima oara am investit 5000 de dolari. Am trait cam un an, dezvoltandu-ma greu, plus eram un naiv incurabil.
    A doua oara am spus ca ma pripep si am riscat 10 000.
    Mi-a ajuns. Am spus ca niciodata nu voi repeta experienta in Romania.
    Ca patit, pierzi timp enorm la inceput cu hartogaraie si banet si sa nu uit timp care este esential.
    Nu am uns mecanismul.
    O alta chestie importanta, un IMM cu 2-3 angajati, cu un capital nesemnificativ ca al meu atunci, moare usor. Nu e vorba de concurenta, de maturitatea pietei sau eficienta produsului sau serviciului pe care il vinzi.
    Inca o chestie esentiala, exista preconceptii despre idei. Valoarea intelectuala e considerata minora, originalitatea nu este respectata si se impinge marja de profit la zone absurde.

    Turnofftheglory

    26/05/2010 at 3:02 pm

    • @TOG, salut 🙂
      Urmareste postarea de seara poate vei intelege cum se face cu adevarat. Niste sfaturi de la un maestru (nu eu, el) 😆

      Theophyle

      26/05/2010 at 3:08 pm

  4. Un IMM cu 2-3 angajati este o prada extrem de usoara pentru sacalii de la Finante, Directii locale , primarii, „militie” si alti hoitari…. Spaga si ciubucul te ucid celula cu celula …..mica coruptie si hatisul cultivat de birocratia romaneasca LA NIVEL LOCAL sunt atit de complicate si de nepatruns incit te lasi pagubas chiar daca ai o inima de fier si un creier de Einstein ! Fara maceta NU PATRUNZI !
    are dreptate ToG!

    canadianul

    26/05/2010 at 3:09 pm

    • @Canada, nu daca-l faci cu cap, chiar in Romania. Am adunat un exemplu sau doua am sa vorbesc despre ele diseara. 😀

      Theophyle

      26/05/2010 at 3:15 pm

  5. Salut 🙂
    Mare dreptate are dl. Galil in ce priveste avocatii, inginerii si „luft gesheft”-ul.
    Ai nostri s-au axat pe „luft gesheft” – asta a fost faimoasa noastra crestere economica. Se vede acum ce a fost. Polonia a procedat „pe dos” si acum e oarecum OK.
    Sym, cred ca imaginea sefului in limuzina e o metafora a inconstientei unora, care se culca pe-o ureche daca ceva le-a mers bine. Ma gandesc si la alde Rockefeller sau Ford, care nu s-au lafait niciodata, oricati bani au avut.
    Un exemplu din ziua de azi – un mare si prosper producator de alimente cauta oferte pentru un curs de dezvoltare personala. In final, criteriul de alegere este locatia de training, nu valoarea cursului. De fapt, functionarii vor sa mearga la munte pe banii firmei…Ce ziceti?

    Diana

    26/05/2010 at 3:10 pm

    • Dacă e o metaforă a inconștienței, nu cred că e o metaforă foarte potrivită 🙂

      sym

      26/05/2010 at 3:13 pm

    • Diana,
      ce sa-ti zic. Singurul lucru pe care-l accept de la Badea, traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul!

      Theophyle

      26/05/2010 at 3:14 pm

  6. •”Din cele 2,4 milioane de euro care ar putea fi economisite dacă cei 171 de deputaţi ar accepta să se mute cu chirie in loc de a trai in hoteluri de 5 stele, credeti ca s-ar putea porni cel putin 2-3 “startapuri” in fiecare an?”
    Cred ca si mai multe.
    •”Credeti ca Videanu privatizatoru’ a incercat vreodata sa aduca ceva high-tech in Romania sau s-a interesat de baietii de la Bacau?”
    In general, pe Videanu nu-l intereseaza tehnologia.
    Doar materiile prime si combustibilii, en gros. 😆
    •”Credeti ca nu ar fi necesar ca in blestematul de minister al lui Videanu s-ar putea cauta si investitii in industrii bazate pe “tehnologii de varf” si nu numai pe vanzarile firmelor energetice?”
    In ministerul ala nu gasesti specialisti, oameni pasionati de tehnologii performante.
    Poate doar Sida (parca asa-l chema, nu ?), cine stie…
    •”Credeti ca atasatii nostri comerciali in statele extra comunitare incearca sa aduca investitii adevarate. Daca da, care, cum si de unde?”
    Nu, nu cred.
    Pt. ca sunt selectati/trimisi la post pe criterii care n-au nici o treaba cu competenta.

    In general, in materie de tehnologie suntem doar o piata de desfacere pt. altii.
    Industria, care ar fi putut sustine cercetari/brevete in domeniu, a fost lichidata.
    Universitatile nu au nici dotare si nici personal capabil sa faca asa ceva.
    Platforma de la Baneasa (ind. electronica), de ex., a fost vanduta lu` Hayssam…erau acolo cateva zeci de ha numa` bune pt. afaceri imobiliare…

    Tzepelica

    26/05/2010 at 3:15 pm

    • @timi, si? tu vezi o speranta in domeniu?

      Theophyle

      26/05/2010 at 3:17 pm

      • Nu, nu vad.
        Pt. ca :
        – cercetarea e imbatranita si fara bani iar „creierele” pleaca;
        – guvernul nu e interesat de domeniu (nu ies comisioane);
        – tarile UE si USA au un interes normal : sa ne vanda tehnologia lor, nu sa stimuleze creatia indigena.
        Pt. 25 de Puma-Socat, Elbit a incasat cam 200 mil. USD, daca mi-aduc bine aminte.

        Tzepelica

        26/05/2010 at 3:23 pm

  7. Buna ziua. TOG are perfecta dreptate, traseul succesului in RO. este: prima data sa ai pontul la o afacere cu statul, doi firma in regim de urgenta si trei impartirea prazii. Daca esti naiv ca TOG inseamna ca ai ales partea corecta si grea a vietii. Pana optica asta nu se schimba nu-i nimic de facut, sfaturi bune sunt pe toate rafturile librariilor.

    Gino

    26/05/2010 at 3:15 pm

    • Gino, salut 🙂
      adica dam foc la sandrama si facem ce? emigram?

      Theophyle

      26/05/2010 at 3:17 pm

      • Nu, asteptam momente ca cel in care ne aflam acum, eu astept ceea ce se intampla acum cam de zece ani, eram convins ca doar fundul sacului poate pune capat jafului pe fata si fara consecinte. Inca nu am ajuns acolo, sper sa nu ajungem dar numai cand cineva va ridica piatra cei ce conduc vor simti ca trebuie sa faca ceva, altfel nu. Eu nu mi-am propus sa emigrez.

        Gino

        26/05/2010 at 3:25 pm

      • Cre` ca mai bine le dam foc LOR („sa dai foc la puscarie/si la casa de nebuni”). 😆

        Tzepelica

        26/05/2010 at 3:26 pm

        • Care LOR? Cum care,EI. Care ei? Na, stii tu, ASTIA! Dom’le, in tara asta ticalosii au fost totdeauna anonimi si bizonul nu a stiut de la cine i se trage! Nu poate fi numit macar unu, o data? Apropo… Voicu? Se mai aude ceva sau suntem ocupati toti cu criza?

          Gino

          26/05/2010 at 3:35 pm

        • Gino : Lotul Voicu ,Casuneanu ,Loccic, a fost treimis in judecata, ceea ce inseamna ca procurorii au finalizat dosarul, urmeaza procesul.

          Loda

          26/05/2010 at 5:00 pm

  8. @Theophyle – adica despre ce criza tot vorbim? Dupa cum e vede, banii sunt doar un pretext. Bani sunt, dar nu pentru scopuri onorabile.

    Diana

    26/05/2010 at 3:26 pm

    • Sigur ca bani sunt, numa` ca s-au adunat in niste conturi, afara. 🙂

      Tzepelica

      26/05/2010 at 3:29 pm

    • Probabil ca eu sunt prostul care cred ca totusi se poate face ceva in tara asta. 😦

      Theophyle

      26/05/2010 at 3:29 pm

      • Mai adauga un prost pe lista, vin si eu. Cine ne urmeaza?

        Cetatean

        26/05/2010 at 3:33 pm

        • Ma inscriu si eu. Si cred ca asa si trebuie sa gandim.
          „Din cele 2,4 milioane de euro care ar putea fi economisite dacă cei 171 de deputaţi ar accepta să se mute cu chirie in loc de a trai in hoteluri de 5 stele, credeti ca s-ar putea porni cel putin 2-3 “startapuri” in fiecare an?”
          Sigur, nu e de trecut cu vederea ce porcarii fac „ai nostri”, asta asteapta.
          Cred ca trebuie sa ne ghidam dupa principiile nostre si sa tinem aproape. Tendinta de-a desfiinta fara a pune nimic in schimb e daunatoare.

          analizaexistentiala

          26/05/2010 at 3:56 pm

  9. Salut. Am inceput de la nimic. Am ajuns in 6 ani la o cifra de afaceri de 300.000 de Euro. Dupa care s-a rupt filmul. Ori esti cu ei, ori dispari. Am lasat totul balta, partenerul meu s-a dat cu ei. E milionar. Cine e prost?

    Dan Selaru

    26/05/2010 at 3:28 pm

  10. @Teofil, salut!

    Frumos postul acesta. si instructiv.
    Si cum, dl. Galil nu si-a cumparat unpalat cu 27 de etaje, nu si-a cumparat cel mai scump iaht, nu si-a construit un submarin personal?
    Doar a pus inteligenta lui si a altor mii de destepti la lucru?
    Acesta-i un capitalist pe gustul meu.
    Jos palaria in fata lui si toata admiratia!

    Pupaza din tei

    26/05/2010 at 3:31 pm

    • Pupaza salut 🙂
      Nici macar nu se considera capitalist, el se considera om.

      Theophyle

      26/05/2010 at 3:33 pm

  11. Theo,

    se vede ca nu cunosti moldovenii ! turcii au lasat o amprenta grea pentru viitoarea mie de ani in Moldova….

    Definitia = ciubuc-pesches!

    pina cind un functionar de stat nu este spanzurat sau tras pe roata in piata publica pentru luare de mita nimicutza nu se face la Moldova !

    canadianul

    26/05/2010 at 3:37 pm

  12. Apropo de Moldova, acum cativa ani imi spunea un amic si fost coleg ca in Bacau nu puteai misca nimic fara firman de la Sechelariu, si asta nu-i dadea voie sa inceapa afacerea. Nimic de facut in cazul asta!

    Gino

    26/05/2010 at 3:52 pm

  13. Nu stiu, poate eu sunt ciudat, voi nu credeti ca trebuie sa se intample ceva cu acesti nesimtiti de parlamentari? Cel putin acum pe timp de criza. Poate le inchiriaza parlamentul un bloc de garsioniere. Ar iesi 25% din costurile de acum (am calculat)

    Theophyle

    26/05/2010 at 4:02 pm

  14. Camine pentru parlamentari. Sa se construiasca prin ANL un complex de cu 471 de camere, ca cele studentesti, din Occident (bucatarie si cabina de toaleta – wc plus cada/dus), si sa li se puna acest complex la dispozitie. 20 de metri patrati pentru fiecare parlamentar, este mai mult decit suficient (am stat in 12 m2, stiu ce zic).

    Gratis tot, si ar iesi mai ieftin decit cazarea la hotel. 😛

    Cetatean

    26/05/2010 at 4:11 pm

  15. Am uitat: 300 de camere, ca si asa a trecut referendumul. Care nu mai apuca un loc, pierde mandatul. Primul venit, primul servit. Plus criteriu de departajare: numarul de prezente la vot si de initiative legislative in sesiunea trecuta.

    Sa stea parlamemtarii la coada cu rucsacele, ca studentii toamna la cazare 😛

    Cetatean

    26/05/2010 at 4:12 pm

  16. Pai nu spusei eu mai sus ? Spanzurare, tras pe roata , impuscat in piata publica ! Astea’s singurele solutii !

    canadianul

    26/05/2010 at 4:12 pm

  17. salut din nou

    prin concesiile facute (pensia garantata si salariul minim+indemnizatia pt mame, daca se confirma) se pare ca si-au asigurat votul in parlament
    nu inteleg totusi de ce taraganeaza totul, azi e de fapt prima lectura a proiectului de lege, urmeaza inutilul aviz CES, urmeaza acatiste si 30 de cruci, avizul Vaticanului si al ONU etc etc

    razvan

    26/05/2010 at 4:18 pm

    • CES va taragana, normal.

      Concesiile pe VMG si pensia minima sunt pentru UDMR si UNPR. Eram aproape sigur ca le vor face.

      Realitatea dezonformeaza, cum ca mai trebuie 26 de voturi pentru ca motiunea sa treaca. Eroare, trebuie 38 minim.

      Cetatean

      26/05/2010 at 4:23 pm

  18. In sfirsit!

    http://www.agerpres.ro/media/index.php/stirea-zilei/item/9937-Salariile-angajatilor-companiilor-la-care-statul-este-actionar-modificate-prin-HG.html

    „Salariile angajaţilor companiilor la care statul este acţionar nu sunt prevăzute în acordul cu FMI. Ele se vor reevalua prin discutarea în Guvern a bugetului fiecăre companii şi a proiectelor de ajustare a veniturilor salariale. Pentru punerea în aplicare a acordului cu FMI aveam această lege (legea privind restabilirea echilibrului bugetar – n.r.) şi ea va fi redactată, în privinţa celorlalte societăţi, nu ne trebuie lege, ne trebuie hotărâre de Guvern, de reevaluare a bugetelor companiilor”, a explicat miercuri premierul Emil Boc, la finalul reuniunii coaliţiei guvernamentale.

    Eu am argumentat din 11 aprilie, pe studiul de caz numit CNADNR (in ograda lui Berceanu), ca acolo se poate umbla lejer in venituri prin hotarire de Guvern (articolul 17 din actul normativ care reglementeaza CNADNR).

    Cetatean

    26/05/2010 at 4:19 pm

    • ar trebui ca si celelalte ministere sa faca ce a facut Udrea (reducerea schemei, concurs pe locurile ramase, taierea cheltuielilor)

      razvan

      26/05/2010 at 4:22 pm

      • Razvan, Basescu le va verifica schema de venituri la fiecare :-P, n ue greu, ceri foaia de la Finante si compari cu ce iti arata aia de la ministere. Udrea a iesit la atac, cu prajina. Sa vedem cine are tupeu sa spuna „nu am chef”.

        Cetatean

        26/05/2010 at 4:24 pm

  19. Iata, ma pot lauda ca i-am servit lui Boc solutia pe tava inca din 11 aprilie (ora 10.32). Mare brinza, orice om care citeste ordonanta de urgenta de infiintare a CNADNR gaseste solutia in 2 minute! Ce maiba a durat atit?!

    https://theophylepoliteia.wordpress.com/2010/05/11/o-zi-obisnuita-%E2%80%93-11-mai/

    Cetatean

    26/05/2010 at 4:21 pm

  20. ziua buna,

    apropo de cazarea parlamentarilor… de ce nu inchiriaza un bloc de locuinte nou construit ca tot nu-l cumpara nimeni acum? cred ca la 2000RON pe luna e multumit si dezvoltatorul care sta sa dea faliment.
    sunt destule ansambluri rezidentiale care nu mai au cumparatori acum. ar avea de unde sa aleaga.
    asa facem si economie si ma subtiem numarul firmelor falimentare.

    chiar nu se pot lipsi de room service pe perioada de criza?

    Laur

    26/05/2010 at 4:25 pm

  21. Teo

    în ţara aceasta nimeni nu face ceva gratuit. De la omul aflat în spatele ghiseului si diplomati, toti isi fac meseria daca le iese ceva sau cu gandul ca o sa le iasa ceva.

    rahoveanu

    26/05/2010 at 4:27 pm

    • @raho, ce ei nu primesc salarii? Lucreaza gratuit, munca voluntara?

      Theophyle

      26/05/2010 at 4:30 pm

  22. apropo de reducerea pensiilor si de (ne)constitutionalitatea ei
    http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5610540,00.html?maca=rum-rss-rom-all-1493-rdf

    razvan

    26/05/2010 at 4:53 pm

  23. razvan, am citit, merci. Uite, am si eu un articol, mai tehnic.

    http://www.realitatea.net/cedo–pensia-este-un-drept-patrimonial–iar-diminuarea-ei-ar-leza-acest-drept_715423.html

    parerea mea este ca reducerea pensiilor va trece de CCR (macar sper), pe motivul ca pensiile speciale NU sunt in realitate ocupationale – cum sustin magistratii – , intrucit aia din structurile speciale nu au depus banii intr-o schema speciala, ci i-au varsat tot la bugetul general al pensiilor. Ei sunt speciali pentru ca statul acopera diferenta dintre contributivitate si cuantumul actual enorm. Pe diferenta aia se poate umbla oricit, pentru ca statul da, statul ia.

    Iar CEDO vorbeste de un drept patrimonial ce nu poate fi restrins „dacă lipseşte o justificare obiectivă rezonabilă pentru diminuarea patrimoniului reclamantului”. Avem justificarea, in schimb mai e ceva: reclamantul nu are un patrimoniu fix, ci are un patromoniu-creanta stabilit pe principiul pay as you go. Cit am, atit platesc!

    Cetatean

    26/05/2010 at 5:01 pm

    • @Cetatean,imi pare rau, dar nu ai dreptate.

      In maximum 2 ani vom sti si vom plati. Si ma enerveaza sa platesc si pensii mari si despagubiri morale din impozitele platite de mine!
      Niciun judecator CEDO nu va judeca asa cum spui tu. Niciunul. Si exista deja precedente. Le-ai studiat hotararile in spetele relevante sa vezi argumentatia?

      Basescu stie ca decizia justitiei va fi contrara planurilor sale, dar spera sa plateasca peste 20 de ani, cum zice el. Ei, va fi mult mai curand. Si vom plati cu varf si indesat.

      casandra

      26/05/2010 at 5:38 pm

      • Casandra, nu sunt specialist. E posibil sa ma insel. Mister B ar putea s ane lamureasca aici.

        Daca ai vreo solutie pentru diminuarea pensiilor mari, care sa fie legal corecta, mi-ai mai reda speranta, zau! 🙂

        Cetatean

        26/05/2010 at 5:59 pm

  24. A propos de cazarea parlamentarilor, va propun solutia optima.
    Cu siguranta, la Rahova s-ar gasi locuri („chiriasii” de acolo s-ar inghesui cu placere sa le faca loc, n`asha ?).
    Gratis, fara nici o cheltuiala ! 😆

    Tzepelica

    26/05/2010 at 5:03 pm

  25. Ziua buna Theophyle All 🙂
    Ce doresti Theophyle, se cheama oameni(politicieni) cu viziune.Si alegatori care sa accepte o viziune s-au alta si apoi s-o voteze.
    De politicieni ce se poate spune.Incepand cu 90 nu numai ca n-au avut viziune,n-au fost nici macar in cautarea unei viziuni,si-au dorit pur si simplu sa fure.Asta au facut tot timpul.Niste gestionari de aprozar s-au de gostat care n-au vazut mai departe de ziua urmatoare,si cum s-o fenteze si pe aia cu munca.
    Spunea unu` vechi da` onest in felul sau(nu mai stiu cine este,unu` de pe vremea lui Ceasca)-Nu o sa le ajunga 20 de ani ca sa fure tot ce s-a construit in Romania pana in 89,cu toate relele facute.
    Nu cred ca e domeniu care sa nu fie umflat pana la refuz cu incompetenta,rea vointa,fripturism,etc.
    Putinii care prin cultura,pregatirea,profesionalismul,dedicarea lor,mai fac cate ceva sunt imdiat maculati de un sistem putred pana la maduva.
    Ce D-zeu de frustrari poate avea un om ca sa nu te lase sa deschizi o afacere,sa treaca tot prin mana lui ?
    Am avut ieri ceva treaba la o primarie din judet(aveam nevoie de un banal certificat fiscal).Mi-au luat 3 ore din viata,dar am avut timp sa-i privesc sa vad cam ce se face.Si m-am minunat.
    Atatea aere,atata suficienta si scuipat in cap seminte nu-ti poti imagina.Isi schimbau atitudiena doar cand vedeau vreo masina mai acatari ca le intra in curte cu vreunu`.Erau si cativa „nenorociti”,palmasii care saracii faceau toata treaba.Si pentru ceilalti.Administratiile locale sunt un dezastru.Psihologia asta nu e doar mostenita.A fost formata mai ales in astia 20 de ani.Oamenii astia nu se vor lasa.Nu vor munci niciodata cum face un profesor adevarat,un doctor care n-a jurat stramb,un strungar,un inginer etc

    mircea

    26/05/2010 at 5:08 pm

    • @mircea salut 🙂
      poate se vor trezi cand vor constata ca si cetatenii s-au trezit pana atunci trebuie sa-i ciocanim la cap pana se vor plictisi de noi 🙂

      Theophyle

      26/05/2010 at 5:35 pm

      • Sa ne-auda bunul D-zeu ca vad ca unor politicieni nici ca le pasa. 😦
        Piratu` trebuie sa simta forta tuturor celor care vor sa schimbe ceva in tara asta.Altfel va fi zadarnic,singur nu poate face mare lucru.Masele de manevra vor vota tot nespecialisti,acestia se vor folosi tot de cumetrii si retele clientelare,legile vor fi tot pentru interesele lor,iar justitia va lipsi cu desavarsire.

        mircea

        26/05/2010 at 6:26 pm

  26. Si la noi e nevoie, in politica, de „sange proaspat”.
    Altii au gasit solutia : 🙂

    http://think.hotnews.ro/ce-faci-cand-te-saturi-de-clasa-politica-ne-arata-islandezii.html

    Tzepelica

    26/05/2010 at 5:15 pm

    • super idee, nu cred ca ar merge la noi 😦

      Theophyle

      26/05/2010 at 5:37 pm

  27. Dureros.S-a dus si Jean Constantin.D-zeu sa-l ierte 😦

    mircea

    26/05/2010 at 5:16 pm

    • Salut maestre si sa te odihnesti in pace ! Amin.

      Stefan A.

      26/05/2010 at 5:36 pm

    • Dumnezeu sa-l odihneasca !
      La „Fantasio”, in cuplu cu Gelu Manolache, scutura sala cu sanatoase hohote de ras.
      Sunt cele mai vechi amintiri pe care le am cu el, din copilarie/tinerete.

      Tzepelica

      26/05/2010 at 5:59 pm

  28. Vad ca multi nu reusesc din capcana „ajutorului de stat” fie el si sub forma unor politicieni „sfinti” sau „muncitori” sau cum vreti voi s-o numiti.

    „Birocratii se servesc in primul rand pe ei insisi, daca ramane timp si pe ceilalti.”

    Este fraza care ar trebui sa ne-o tatuam pe creier. Asta inseamna ca tot ce putem face pentru a o duce bine nu este sa crestem/alegem o clasa politica mai buna ci sa luptam pentru o birocratie mica si taxe mai mici. Restul vin de la sine: impozite mai mici (de ce sa ceri bani de la oameni daca nu ai de platit o armata de 1.400.000 de oameni?), buget mai mic (mai putini interesati sa faca afaceri cu statul).

    Din pacate pentru asta trebuie NOI sa cerem ca rudele care lucreaza la stat sa fie date afara, sa nu mai vrem asistenta sociala „gratuita”, sa nu mai vrem invatamant „gratuit”, transport „gratuit”, sa nu mai vrem pensii „de la stat”. Nu poti cere unui ministru sa nu-si ajute copilul sa intre la manager la o firma dupa ce termina facultatea dar putem face in asa fel incat acel ministru sa nu aiba mijloacele sa influenteze acea banca (bani pentru contracte cu statul).

    Logosfera

    26/05/2010 at 6:22 pm

  29. Saaaaaalve
    Pe vremea RSR , partidul unic devenise atit de corupt si rupt de realitate ca era imposibil de reformat ! Oamenii erau avansati in partid pe baza de pcr , minciuna si slugarnicie (sper ca am scris bine termenul).
    – In Romania de azi avem aceiasi boala la nivelul tuturor partidelor .
    – Parlamentari agatati de privilegii pina la explozia finala , politicieni minati de interese personale pina la dezintegrarea totala a societatii .
    Legat de inceputul articolului .
    – A incuraja firmele de virf , o mare necunoscuta in Romania . La fel cum proasta gestiune a banului public impiedica crearea unei adevarate clase de capitalisti .
    Sa nu uitam ca o supercentralizare a decizilor (cum e in Romania dar si alte tari latine ) duce doar la un super control central al banului si a puterii nascute din acest control.
    Va pare logic ca finantarea unei sali de sport sa fie subiect tratat de un minister ?
    In aceasta logica , sa ne imaginam ce „deschidere” poate avea la ministere o propunere privata de finantare a unei activitati productive bazata pe nanotehnologie ! Zero barat pe toata linia .
    Vedeti ca marii capitalisti romani sint mai mult comercianti . De bunuri , servicii (client stat) si mai putin exportatori de produse.
    Faci bani mai urgent cu paza cazarmilor militare decit cu vinzarea in strainatate a unui produs competitiv . A doua varianta implica si riscuri financiare , prima nu ! 🙂

    Stefan A.

    26/05/2010 at 6:38 pm

    • Salute 🙂 Stefan A.
      Nu degeaba Vladescu a zis ca nu poate elimina bugetul de cheltuieli(pe achizitii/investitii) atata cat e,micmic,la vreo 2 mld E parca,si sa-l treaca la salarii si pensii.
      Dovada clara ca nu se poate baza pe capitalistu` de Romania.
      Si cand clujanu` nost vine cu masinutza electrica am facut misto de el.(Am facut misto de felul in care a incercat sa promoveze ideea,desi pe fond ideea este foarte buna)

      mircea

      26/05/2010 at 7:07 pm

      • Nu se pricepe Boc la tehnologie ! A vrut sa faca figura buna indemnat de ceva pretin intentionat sa obtina finantare banoasa pe idea masinii electrice .
        Punctul slab a masinilor electrice sint bateriile .
        Sint multinationale care finanteaza masiv cercetarea in acest sector .

        Stefan A.

        26/05/2010 at 7:13 pm

        • Daihatsu a scos o masina(mica gen Smart) bateria tine 1000 km.
          Samsung investeste peste 20 mld.in urmatorii ani in cercetare,tehnologie,energie regenerabila chiar si medicina.Asta e viziune de capitalist.

          mircea

          26/05/2010 at 7:18 pm

        • Mircea , si noi vom investi in borduri , ceasuri , canal dunare bucuresti ! 😆

          Stefan A.

          26/05/2010 at 7:22 pm

  30. Apropo de imm-urile astea.
    Eu vad lucrurile mai simplu.Fonduri de garantare pentru imm sau pfa-uri.Agricultura de subzistenta in faza asta pe care o traversam.Un mic ajutor,cateva mii de E(2-3000),garantat de stat dar numai in conditiile in care se lucreaza pamantul,se creste un animal etc.
    Fiecare familie ar trebui sa aiba o mica parcela undeva si daca n-are, sa-i fie concesionata pentru o perioada limitata, suprafetele din jurul localitatilor,suprafete deloc cultivate,care tin de proprietatea primariilor(comunitatii).Ajutorul sa fie rambursat in timp indelungat,cu rate minime si cu dobanda foarte mica.Daca se pot identifica astfel de suprafete,cel care le lucreaza,dupa un anumit nr. de ani sa poata cumpara la pret(preferential) stabilit dinainte.Se pot creste porci,gaini cu minim efort,se pot cultiva un minim de produse agricole.Trebuie doar sa puna mana pe sapa,numai sa vrea.(se pot asocia mai multe familii etc. mai greu cu transportul daca stau in urban)
    Poate se mai refac niste gene.Chemarea strabunilor.Si poate cu timpul vor invata sa fie adevarati fermieri.

    mircea

    26/05/2010 at 6:47 pm

    • Salut mircea
      Stiai ca prin anii 70 , absolventi de universitati de agricultura erau trimisi in USA la practica in ferme ?
      Pe banii americanilor , deci zero cheltuieli pt. statul roman ?

      Stefan A.

      26/05/2010 at 6:53 pm

      • Nu(eram prea mica atunci 🙂 )
        A fost perioada de deschidere,imediat dupa 68,cand Ceasca a prins mult curaj.I-a cam trecut rapid.
        Pana prin 72-73 a fost criza de supraproductie.Plecau nemtii cu salamu` de sibiu in potbagaj de de dezumflau gumele din spate.Ma trimitea maica-mea de 5 ori pana cumparam painea care o vroia(erau vreo 7-8 sortimente)

        mircea

        26/05/2010 at 7:14 pm

        • Ei vezi , eu eram mai mare si cind vecinul a venit din USA dupa 6 luni de practica , a incercat sa explice la astia din partid cum se face agricultura acolo si cum ar trebui copiat sistemul la noi .
          A lipsit putin si ajungea „dusman al poporului ” !
          Adica sa nu mai intervina partidul in agricultura prin directive , activisti , responsabili ? 🙂
          Dupa putin timp „tovarasa” a interzic acest stagiu in USA .

          Stefan A.

          26/05/2010 at 7:21 pm

  31. superba postarea, super faina!

    🙂

    buna seara to everybody,hai, ca mi-ai incintat orele serii, ThPh

    Daca vrei sa-ti faci o afacere care nu exista pe piata trebuie sa te gandesti la doua lucruri: poate nu este necesara o astfel de afacere si doi, pot fi altii mai destepti decat tine care gandesc la fel.

    si mai am un argument: sa nu fie prea devreme afacerea pentru tara respectiva…am patit-o eu cu 2 produse (total diferite unul de celalalt) numai pentru ca ideea intrase prea devreme pe o piata nematurizata…ulterior altii au inhatat-o la o distanta de citiva ani…
    🙂

    orangeskorpion

    26/05/2010 at 6:53 pm

  32. Salut Theophyle,
    salut prieteni.

    Am citit postarea de azi si unele din comentarii si, pe langa faptul ca-i dau dreptate amicului tau, mai completez cu cateva idei din experienta proprie:
    – a avea un produs nu inseamna ca ai o afacere. O afacere este un sistem de flux de numerar care trebuie sa functioneze indiferent daca proprietarul de afacere este prezent sau nu;
    – 4 din 5 afaceri dau faliment in primul an din cauza „angajatului de lux”. Acesta este patronul care-si ia recompensa prea devreme;
    – afacerile raman mici din cauza fricii de asociere: exista afaceri prin asociere de afaceri la care romanii nu se prea inghesuie. Cei mai mult vor 100% din nimic decat 30% din ceva 🙂
    – nu avem traditia mentoringului;
    – investim prea putin in mentalitatea proprietarului de afacere;
    – statul roman, prin schimbarea de la o luna la alta a fiscalitatii, reduce posibilitatea planificarii pe termen lung a afacerilor. De aceea reteta de succes la noi este „infiinteaza o firma, da un tun si vinde firma”.

    E mult de spus si ma distreaza unele pareri de pe aici: cei mai multi ar vrea ca afacerile sa se faca dupa mintea fiecaruia, asa cum i se pare lui ca functioneaza. Si nu e deloc asa. E ca o reteta: daca schimbi zaharul cu sarea nu mai iese prajitura. 🙂

    Andrei

    26/05/2010 at 7:10 pm

    • Ai dreptate teoretic dar invatarea este o succesiune de reusite si esecuri, unii nu invata niciodata sa faca afaceri si nu trebuie sa avem grija celor care dau chix, si afacerile cu statul nu sunt afaceri, sunt aranjamente pentru privilegiati.

      Gino

      26/05/2010 at 7:23 pm

      • Salut,
        ce spui imi aduce aminte de o fraza din Harvey McKey: „cand un om cu experienta se intalneste cu unul cu bani, la final cel cu experienta va ramane cu banii, iar celalalt cu experienta.” 🙂

        Andrei

        26/05/2010 at 7:29 pm

  33. Premierul bulgar catre investitorii nemti: Trebuie sa lucrati ca in Germania, nu ca in Bulgaria

    f. corect!

    unii straini „se prostesc”, adica se adapteaza, in loc sa impuna stilul nemtesc… si devin….romani!

    orangeskorpion

    26/05/2010 at 7:22 pm

  34. Boc declara ca trebuie sa imprumutam 8 milirde de euro pentru a sustine deficitul ramas in urma taierilor . NuNU GASIM PE PIATA INTERNA ACESTI BANI !
    Cum spuneam , un alt imprumut international pentru pensi si salarii (chiar reduse ) ?
    http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-7323646-live-text-emil-boc-adoptat-scrisoarea-intentie-catre-fmi-memorandumul-fata.htm

    Stefan A.

    26/05/2010 at 7:43 pm

    • Cei 8 miliarde de euro reprezinta deficitul de 6,8% acceptat de FMI pentru care primim finantare de la FMI si BCE. Problema ar fi fost diferenta pana la 11,7 miliarde pentru care nu am fi primit bani daca nu se reduc salariile si pensiile, inclusiv cei 8 miliarde pe care nu-i mai primeam.

      Andrei

      26/05/2010 at 7:46 pm

      • Andrei
        Daca inteleg bine , alte 32 miliarde lei(+/-) de datorie pentru plata pensi, salarii,”investitii” ?
        In acest an , nu sint de platit 41 miliarde lei de datorii mai vechi ?

        Stefan A.

        26/05/2010 at 7:58 pm

        • Cea mai simpla rezolvare ar fi concedierile. Dar este o frica in poponetul politicienilor astora ceva de speriat.

          Turnofftheglory

          26/05/2010 at 8:03 pm

  35. Scuze, corect este „cele opt…” 🙂

    Andrei

    26/05/2010 at 7:48 pm

  36. @orange – corect…
    Multi straini se adapteaza imediat mediului de aici si…le place…Vorbesc din experienta proprie.
    Omul are dreptate. Daca si faptele sunt pe masura vorbelor – aferim 🙂

    Diana

    26/05/2010 at 7:48 pm

  37. Buna seara la toata lumea 🙂
    Postare noua !

    Theophyle

    26/05/2010 at 8:08 pm


Comentariile sunt închise.