Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Miezul zilei 20/5 – “accidentele democraţiei liberale”

Acum douazeci de ani, la inceputul ultimului deceniu al secolului XX-lea, un profesor  american  a declarat ca  am ajuns la sfarsitul istoriei si ca democratia liberala a invins. Francis Fukuyama a scris in 1989 un eseu pe numele “Sfarsitul Istoriei”, transformat cu doi ani mai tarziu intr-o carte de succes “Sfârşitul istoriei şi ultimul om”,  carte care i-a adus notorietate internaţională, faima, glorie, probabil bani si noua o gogoasa de dimensiuni gigantice. Am tratat subiectul acum opt luni si repectiv acum trei luni, cu ajutorul a doua articole aproape prevestitoare ale problemelor cu care trebuie sa ne confruntam astazi. Ambele articole sunt inca pe blog si le puteti citi, este vorba de: “Sfârşitul istoriei şi de la inceput” si “Simulacrele modernitaţii triste”; in ambele postari am propus regandirea unor certitudini pe care le-am avut despre cum merg treburile si mi-am “dat” cu parerea despre cum ar trebui sa mearga aceste treburi.

Democratia liberala este o poveste despre oameni, despre felul cum interpreteaza evenimentele, apreciaza timpul lor  si iau hotararile care le vor influenta viata pe perioade mai mult sau mai putin indelungate. Daca oamenii vad problemele adevarate si isi gasesc lideri care sa poata sa-i scoata la liman, atunci democratia liberala va functiona, daca nu –  se va razbuna crunt pe cei care au gresit, adica  pe societatea care a ales ineficient.

Forta democratiei liberale este exact si slabiciunea ei – libertatea optiunilor multiple. Aceasta libertate acorda  posibilitatea de a trisa, de a simula si de a insela vigilenta publica. Inselaciunea secolului al XXI-lea este televiziunea, care printr-o infuzie directa de stiri fabricate, mestecate si semidigerate transfera mesajul mincinos direct in creierul obosit al omului hartuit de problemele zilnice. De multe ori omul le adopta, devenind astfel parte din vocabularul si  atitudinile lui sociale si pana la urma optiunea lui electorala.

Televiziunile transforma problemele adevarate si stringente in lipsite de relevanta  in discursul societatii; interesele unor grupuri, de obicei financiare sau economice, se transforma in discursul public pro-contra si manipularea se va dovedi intotdeauna   mai eficienta pentru ca este bazata pe idei care au fost “servite” publicului de-a lungul timpului.  Faptul ca televiziunile sunt in posesia unor criminali de drept comun nu este cunoscuta,  sau mai rau, publicul nu tine seama de asta.

Articolul nu este de nici un fel unul care prezinta o rezolvare ce nu este incadrata in sistemul democratic. Nu putem apela nici la un despot-luminat si nici la alta metoda care ar putea avea repercursiuni mult mai grave – simplu, nu exista despoti luminati si nici nu au existat in istoria moderna a omenirii.

Singurul remediu poate fi numai in clarviziunea unor lideri de opinie, numiti de obicei, elite. Din nefericire, in Romania, elitele sufera de o grava indiferenta, care a ajuns la granita „nesimtirii sociale” (vezi cartea lui  Bogdan Murgescu “Romania si Europa. Acumularea decalajelor economice 1500-2010”), cateva cuvinte despre carte  puteti citi pe Bibliophyle.

Remediul pe care ni-l acorda democratia romaneasca nu mai este fezabil, el trebuie  schimbat. Intr-o democratie, numai alegatorul poate sa-l schimbe. Doreste el sa-l schimbe, probabil ca da! Este el capabil? Probabil ca nu! Cat timp nu exista nici vointa si atat timp cat diversiunile sunt atat de mari, nimeni numai poate deslusi calea cea dreapta.

Singura posibilitate a unei schimbari in bine ar implica reformarea totala a clasei politice, pentru ca toti s-au dovedit incapabili sau rau intentionati. De la asa zisa stanga, la asa zisa dreapta.  Toate partidele sunt capusate si toate sunt infestate de stramosul comun, FSN-ul lui Iliescu. Fie ca-i numim A. Nastase sau Hasotti sau Blaga. Fie ca l-am numit Iliescu sau Constantinescu sau Basescu.  Presedintele Basescu a avut si inca are sansa extraordinara de reforma clasa politica. La sfarsit de drum politic l-am crezut ca se va putea ridica peste obstacolul provenientei, inca il cred, timpul insa a inceput sa joace impotriva lui, sper ca el intelege asta, asa cum intelegem si noi.

Rabojul de greseli al Presedintelui Basescu este plin, ultima greseala a fost inca odata aceea pe care el ne-a promis ca nu o va mai face, nominalizarile pe baza loialitatii si nu a competentei. Personal, este ultima greseala pe care eu, ca simplu cetatean care am “mers cu el pana in panzele albe”, sunt in stare sa o iert. Nu-i vreau capul lui Boc, ar fi inutil acum, asa cum un blogger a scris “lasati-l pe Boc sa-si poarte crucea” el o merita din plin!

Un bun consilier al Presedintelui, domnul Lazaroiu a avertizat, indicand jocul unora in “apele tulburi”. Adevarat, domnule Lazaroiu, sunt personaje care joaca in ape tulburi, asta numai pentru ca sunt lasati sa joace in aceste ape, sau mai rau ii lasati pe acestia sa le tulbure.

Dragi prieteni, m-am saturat de vorbe, a venit vremea faptelor si fapte in tara asta pot fi facute NUMAI de cei abilitati. Daca cei abilitati nu pot, ei trebuie schimbati cu cine poate. Daca un senator al partidului de guvernamant masacreaza o lege promovata de Presedintele Romaniei el nu trebuie gratificat cu un post superior in partid, el trebuie marginalizat. Despre astea si altele asemanatoare vom vorbi in postarea de seara.

Domnule Presedinte Basescu, daca esti barbatul  care am crezut ca esti ii vei putea infrange si pe cei care-ti povestesc ca iti sunt apropiati si le datorezi alegerea in post. Daca nu o vei face inseamna ca nu dai doi bani pe mine si pe milioane ca mine care te-am votat, si asta mai inseamna ca NU mai crezi in democratie. Nu PD-L te-a adus la Cotroceni, nu aparatul, desi te-ai bucurat cu ei si nu cu noi. NOI te-am adus, milioanele care nu-s membrii de partid. Sutele de oamenii din  diaspora care au traversat tari pentru a vota, si miile de telefoane din tara, plus mesajele de pe Net care au chemat la acest vot.

Domnule Presedinte sunt marinar la fel de vechi ca si domnia voastra, un capitan isi debarca un echipaj ineficient in primul port pe care-l va gasi, vasul trebuie sa ajunga acasa cu orice pret.

P.S. Ce se aude cu dl Popa, domnule Presedinte? Indonezia nu este pe Marte si nici Romania nu este Micronezia!

Anunțuri

163 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Political power

    Power
    Political power is a type of power held by a person or group in a society. There are many ways to hold such power. Officially, political power is held by the political leader of a state, such as a president, prime minister, or monarch. Political powers ar is the ability to impose one’s will on another. It implies a capacity for force, i.e violence.
    Authority
    In politics, authority generally refers to the ability to make laws, independent of the power to enforce them, or the ability to permit something. People obey authority out of respect, while they obey power out of fear. For example, the congress has the a is the power to enforce laws, to exact obedience, to command, to determine, or to judge.
    Legitimacy
    The word legitimacy comes from the Latin word legitimare and it has two uses: Legitimacy (political science) is whether or not people accept the validity of a law or ruling or the validity of a governing regime. This concept has also been applied to other is an attribute of government gained through the application of power in accordance with recognized or accepted standards or principles.
    A government is the body that has the authority to make and enforce rules or laws.

    Se pare ca definitiile astea nu se aplica la Basescu….

    canadianul

    20/05/2010 at 4:16 pm

  2. @Canada, salut 🙂
    Se pare ca ai dreptate. Lucrurile nu merg de loc bine si ai dreptate. Putere, autoritate si legitimitate sunt din ce in ce mai putin vizibile in politica cotidiana autohtona.

    Theophyle

    20/05/2010 at 4:20 pm

  3. Buna ziua,
    Theophyle, parca mi-ati citit gandurile si sentimentele. Eu nu sunt in stare sa exprim asa de clar si sintetic tot ce-mi trece prin cap, mai ales ca revolta parca incepe sa-mi intunece mintea. M-am cam saturat, mai ales ca in fiecare zi primesc cate o palma de la cei in care mi-am pus sperantele.
    Am avut totala incredere i npresedinte, am tremurat ca nu va fi ales dar parca incepe sa aiba mainile legate de increngatura politica din tara.
    Nu-mi sta in obicei sa ma exprim necuviincios in public,dar parca as recurge la o injuratura zdravana daca as stii ca ar fi de folos. Sa dea Dumnezeu sa citeasca postarea asta (blogul sunt convins ca l-a mai citit si cu alte ocazii, dupa cum a reactionat) si sa dea un semn ca n-a renuntat sa-si materializeze promisiunile.
    Printre altele, promisese ca urmeaza revigorarea agriculturii, masuri care pareau fezabile si foarte bine venite. Pana acum nu s-a miscat nimic sau poate nu stiu eu.
    Nici un domeniu nu se dezmorteste, numai vorbe de o parte si de alta. Cine o putea oare sa descalceasca ghemul asta din care se pare ca nu mai avem iesire?
    Scuze , pentru lungimea comentariului, am rabufnit putin si degeaba ca solutii n-am.

    cedric

    20/05/2010 at 4:24 pm

    • @Cedric singur lucru care m-a calauzit toata viata a fost cinstea si onestitatea. Pe acest blog vei citi numai adevarul asa cum il percep eu!

      Theophyle

      20/05/2010 at 4:59 pm

  4. Salut Teoph!
    Am citit atent Postarea dvs. Adevarat media romaneasca a avut marea ocazie sa se lepede de apucaturile bolsevic totalitare acum 20 de ani, apoi cateva late ocazii mai mici , dar insumate ar fi facut cat o alta mare ocazie.
    Media a dovedit cu prisosinta ca nu se poate dezbara de hainele vechi, lucrand pentru alti patroni acum metamorfozati in moguli, baroni , oligarhi sau cum var mai fi numiti.
    Cetatenii, bizoni, spalati pe ceer sau cum vor mai fi numiti au tot cautat repere in mlastina in care ne aflam , cu voie sau de nevoie, cu buna stiinta, dar mereu mintiti, amagiti sau asimilati.
    Nu stiu ce este in neregula aici in Romania dar oamenii marea majoritate se compotra si vor aceleasi lucruri ca si ceilalti cetateni europeni.
    Refuz sa cred ca „ceva este in neregula cu romanii”, ar fi tragic si atunci nu am avea nici macar pretentia ca avem un nume si un teritoriu numit Romania.
    Revenind la postarea dumneavoastra, marturisesc, nu am inteles aceasta idee:…”Singura posibilitate a unei schimbari in bine ar implica reformarea totala a clasei politice”…
    Oare dupa atata amar de ani asteptam reforma tot din zona din care vine raul total- politicienii?
    Reforma este necesara, dar constat cu nedumerire ca ACUM astemptam sa „ni se dea reforma”?
    Vai noua daca aceasta este asteptarea …

    Andrzej

    20/05/2010 at 4:34 pm

    • Andrzej, salut 🙂
      intr-un stat democratic singurul lucru pe care-l poti face este sa te duci la vot si sa protestezi legal. Asta si fac am fost la vot si acum protestez ca ceea ce mi s-a promis nu se face, daca va fi ne voie voi iesi si instrada.

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:02 pm

  5. @ Teofil & co.

    Felicitari pentru locul 8. (no comment)

    Am citit un articol interesant de V.Dancu (PSD – unde esti tu Loda? 🙂 ).
    http://vasiledancu.blogspot.com/

    eugeni

    20/05/2010 at 4:48 pm

    • @Eugeni, salut. Vine ea fara grija 😆

      Theophyle

      20/05/2010 at 4:58 pm

      • eugeni, ad sum !
        Dancu scrie extraordinar ,pacat ca nu este un luptator ! daca tinea la partidul sau, nu accepta sa fie marginalizat, nu se lasa marginalizat si,mai ales, nu accepta compromisuri pe plan local cu Boc doar pentru ca erau prieteni dinainte. Pana la urma ,eficienta unui om politic se masoara, in orice partid, dupa cat a facut pentru partidul sau.Concluzia mea : Dancu este un om de stanga, dar nu un pesedist.Ok, mie imi place si asa 😉

        Loda

        20/05/2010 at 5:10 pm

        • @ Loda

          Suntem da acord cu o nuanta doo, trei chiar.
          1. Eu cred ca este unul din singurii adevarati PSD-isi, de aceea a si fost marginalizat.
          2. Hrebenciuc (par exemple) este/ a fost eficient? Este PSD-ist? Daca Da, care este programul politic a lui mr.H?.(La Dancu stiu)
          3. A masura un om (apartenenta la PSD) prin relationare la Boc, nu mi se pare relevant. Rectitudine, da ar fi o calitate.

          eugeni

          20/05/2010 at 6:15 pm

  6. Ziua buna all
    Tare postare draga Theophyle.Felicitari.
    Incerc un coment asa cum vad eu situatiunea.
    Finantarea unui deficit mare(ca masura de baza,cumulata cu multe altele),in paralel cu o relaxare fiscala, fara a avea o structura administrativa sanatoasa si penalitati exemplare pentru cei care calca pe bec e ca si cum ai vrea sa stingi un incendiu mare cu o galeata cu fundul ciuruit.Banii s-ar scurge inspre clientela.
    Vad ca discursul unor lideri sindicali se adapteaza din mers,greva generala putandu-se contramanda pentru ziua asu(o)marii guvernului pe pachetul legislativ/scrisoarea de intentie,respectiv motiunea de cenzura.Probabil s-a mirosit ca nu prea e de bine.
    Prin curaj si vointa politica eu inteleg ca reducerea anvelopei bugetare cu 25% trebuie insotita de reducerea ministerelor,rectificare(negativa sau pozitiva dupa caz)a resursei financiare la fiecare minister prin stabilirea unor prioritati,in primul rand cu efect de multiplicare in economia reala.
    Criterii clare de performanta stabilite in baza unui plan de restructurare pe fiecare minister cu penalitati cu tot.
    Ex.cutare minister sau structura din teritoriu,mergand pana la ultima regie sau companie de stat,unitate de invatamant sau unitate spitaliceasca,cotele defalcate primite daca nu sunt gestionate cu eficienta maxima,adica banii nu se scurg prin firmele capuse,ale sefilor de unitati sau lideri sindicali,sa fie demisi+instanta.Nu mai e timp de joaca.
    Contractele clientelei,asa cum s-a mai spus,sunt beton,demiterea lor inseamna procese,pierdere de timp si bani.Insa pot fi pusi in situatia de a se reorienta singuri(poate chiar demisie).Daca angajatii din nu stiu ce unitate nu mai au bani pentru salarii/investitii pentru ca acestia s-au scurs inspre „rudele” retelei sa nu strige la urechea guvernului ci la urechea sefilor directi sau sindicatelor.Reducerea anvelopei bugetare este prima si cea mai grea decizie care ar trebui sa duca de voie de nevoie la optimizarea/transparentizarea administratiei,de sus pana jos.Inspre aici trebuie orientata furia sindicala/sociala.Evident cei interesati nu vor asta. 😦
    Balls wtf.Au curajul asta ?

    ps.din neatentie am trimis comentul la postarea trecuta,il pun aici.

    mircea

    20/05/2010 at 4:52 pm

    • Mircea, am citit postarea in ambele parti, este aceasi 🙂

      Nu doresc nimic decat ceea ce s-a promis si nu mai vreau sa accept nu se poate sau nu acum sau mai tarziu.

      Daca voi primi ceea ce s-a promis, atunci voi fi satisfacut, dac nu voi primio voi incepe sa tip. 😯

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:09 pm

  7. Salut, cand in comisia juridica Frunda a propus ascunderea bijuteriilor, tablourilor si altor bunuri si impotriva au votat doar Toni Grebla de la PSD si Urban de la PDL am inlemnit.

    Grebla si Urban, singurii?

    Dan Selaru

    20/05/2010 at 4:52 pm

    • Dan, salut 🙂
      La fel ca tine 😦

      Theophyle

      20/05/2010 at 4:57 pm

    • Problema e sa nu ramanem in pozitia asta, adica inlemniti… 🙂

      Tzepelica

      20/05/2010 at 5:03 pm

      • @TIMI, SUNTEM INLEMNITI DE 20 DE ANI APROAPE AVEM SEZUTUL DIN LEMN DE BRAD!

        Theophyle

        20/05/2010 at 5:10 pm

        • „… ultima greseala a fost inca odata aceea pe care el ne-a promis ca nu o va mai face, nominalizarile pe baza loialitatii si nu a competentei”.

          In general, piratu` nu are „mana” buna in alegerea persoanelor cu care se inconjoara.
          In cazul lui (batran lup de mare si politician harshit), nu poate fi vorba de naivitate, n`asha ?
          Sa fie, oare, un sentimental incurabil ? 🙂

          Dupa „reusita” programului „tzepe in Piata Victoriei” si sustinerea pleiadei Ridzi/Udrea/EBA/Videanu/Blaga/Vladescu, mie mi-a pierit entuziasmul.
          Asa ca nu-mi fac iluzii in ce priveste „reforma statului”…

          Tzepelica

          20/05/2010 at 5:22 pm

  8. Habar nu am cum de ai putut sa incepi articolul asa de bine si sa il trantesti ca pe muci de asfalt in ultima parte. Tati, Basescu este descendent direct din FSN! Esti orb sau doar ai primit bani ca sa fii asa?

    DoubleT

    20/05/2010 at 4:54 pm

    • Multumesc pentru jumatatea de compliment, ai ghicit primesc bani 🙂

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:04 pm

  9. Da, facem reforma clasei politice cu grebla …
    Da stimati prieteni NE-Mm SATURAT, de reforme fasaite si legi care protejeaza clasa politica si justitia impotriva celorlati.

    Andrzej

    20/05/2010 at 5:01 pm

  10. Subscriu si io pozitiv ,
    primim bani toti de aici.
    Dar ce credeai ?
    PS: Theophyle, vezi ca nu mi-au intrat in cont aia 100 de ieuro cuveniti pentru ca ti-am facut trafic in ultimile 10 zile .
    Poate ma inierviez si te reclam la tanti Ani.
    Eeeeeiiiiii !
    😛 😛 😛

    luminita

    20/05/2010 at 5:10 pm

    • @lumi, poate totusi ne gandim sa o facem pe bani, daca tot suntem acuzati 😆

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:13 pm

      • ,,Facutul ”pe bani inseamna ,,curvasarie” 🙂

        Loda

        20/05/2010 at 5:15 pm

        • Pai ne de asta sunt facut vinovat 🙂 Ca e cu corpul sau cu mintea este la fel din punctul meu de vedere, nici o diferenta. Sa iei bani pentru opinii care nu sunt ale tale se numeste „curvasarie”

          Theophyle

          20/05/2010 at 5:18 pm

  11. Comentul precedent era pentru nenea in dublu Te .
    Eu vreau sa-mi cumpar niste conversi de banii astia.
    E de rau ?

    luminita

    20/05/2010 at 5:12 pm

    • Nu draga poate facem o echipa de negociatori, ca sindicatele 😆

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:15 pm

      • hihihi !
        beton !

        luminita

        20/05/2010 at 5:26 pm

    • Salut ! fata, ce-i aceea ,,conversi”?

      Loda

      20/05/2010 at 5:16 pm

      • Niste tenisi chinezesti de fitze , fata .
        Se asorteaza la un patru ori patru la fix .

        luminita

        20/05/2010 at 5:28 pm

  12. Off topic, de la tema trecuta ;
    Am vazut propunerea PDL pentru CC ,m-am informat la ,,sursa” de la UBB despre Minea :
    -profesional -slab ;
    -,,se zice” (deci nu pot da ca sigur) ca nici anticoruptia nu ar fi ultima sa iubita.
    Apropo, eu nu inteleg, pentru CC nu ar fi normal sa fie nominalizati in prmul rand constitutionalisti ?

    Loda

    20/05/2010 at 5:14 pm

    • @Loda, chiar nu cunosc, astept opinia expertilor 🙂

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:25 pm

  13. Stimati prieteni, inainte de alegeri am incercat si am reusi sa determin tinerii din familie sa voteze pro Basescu folosind exemplesi rationamente care sa demonstreze ca viitorul Basescu sau neant.
    Am reusit si au votat Bine!
    De cand a inceput agitatia cu reducerile la bugetul de stat fica mea proapata mamica m-a apostrofat: Iata ce am votat.
    Un bun prieten (veteran din Iraq ai Afganistan) tata de familie pe care de asemeni l-am convins, mi-a batut obrazul.
    Ginerele ma tot ironizeaza facand aluzie la cota unica, si la celelate taxe pe care le plateste ca patron al unei firme mici de IT.
    Ce sa le mai raspund acum, ca asteptam sa se reformeze clasa politica? Ca si noi am fost o generatie de sacrificiu si ca ar trebui sa se astepte la aceiasi himera?
    Cate vieti are un om?

    Andrzej

    20/05/2010 at 5:15 pm

    • Andrzej,
      toti suntem in situatii asemanatoare, mai mult sau mai putin 😦

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:19 pm

    • Salut Andzej,

      Cum spune Theophyle, nu esti singurul. Dar era mai bine sa traim bine virand banii direct la firme rusesti, in liniste si cu un presedinte Prostanac?

      Eu cred ca inca mai avem o sansa. Mica ce-i drept, dar exista.

      Andrei

      20/05/2010 at 5:27 pm

  14. Impotriva actiunilor clientelare avem (cred ca si Basescu) o singura arma: Internetul.
    Deja incep sa fie depasiti de viteza cu care aflam totul pe baza de linkuri…
    „Personalitati” ca Blaga trebuie sa fie pusi in situatia de a concepe scheme care sa apara descrise in www inainte ca ei sa semneze contractele.
    Deocamdata internetul romanesc poate doar pina la prima plata sau in decursul ei.
    Mai e mult de facut.

    Baselu si-a atins limita de sus a incompetentei. Pretul platit pentru cistigarea alegerilor este inflatarea anvelopei de partid peste limite cunoscute sau gestionabile. Nu era pregatit pentru asta, acum are mult prea multa presiune in propria anvelopa. Pentru ca nu a vrut sa imparta nimic cu alte partide.

    danko cvetic

    20/05/2010 at 5:17 pm

    • danko salut 🙂
      nu stiu daca si-a atins sau nu limita de sus sau de jos, un singur lucru mi-e clar! Nu sunt multumit in special pentru ca l-am urmat asa cum am facut-o si nu mai am rabdare pentru tactici de gradinita.

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:21 pm

      • salut theophyle:)
        pina la rabdare vad ca faci ceva si mi se pare f bine ce faci. ca si ce fac toti ceilalti care imping informatii aici.

        in legatura cu limita revin cu o corectie;
        to control or not to control?
        Basescu descopera astazi ca degeaba ai controlul daca n-ai cu cine.

        danko cvetic

        20/05/2010 at 5:26 pm

        • danko,
          eu am fost „marinel” pe o nava mai mare decat Biruinta si stiu ca daca cineva nu-si face treaba il arunci peste bord sa-l manace rechinii. Nimeni nu cracneste pe nava si toti fac treaba. Ajungi in port poti sa-ti dai in judecata comndantul. Pe mare toti lucreaza. Nu am vazut niciunul din derbedeii pedelisti peste bord, nici macar escrocul de Videnu!

          Theophyle

          20/05/2010 at 5:32 pm

  15. Salut Theophyle,
    salut prieteni.

    Excelent articol ca de obicei: ai punctat o situatie care pare din ce in ce mai mult, daca nu tolerata, cel putin acceptata de Traian Basescu. Inconjurat de persoane dubioase care incep sa-si arate preocuparile clientelare (Blaga si clanul Ruteanu, Videanu si Hidroelectrica plus Rosia Montana, Berceanu si CNADR, etc), Traian Basescu pare sa fi parasit carma si sa inregistram inca un presedinte invins de sistem.

    Reforma nu se face cu alti oameni. Din pacate. Peter Drucker a fost considerat cel mai bun manager din lume atunci cand a inteles ca e mai eficient sa specializezi oamenii pe care-i ai si sa le pui unelte performante in mana.

    In cazul Romaniei eu cred ca uneltele sunt legile care tin de transparenta, de libertate si de bani. Pentru ca infractorii din media si din politica isi apara banii si libertatea prin tulburarea apelor. Iar transparenta va arata atat modul de dobandire a averilor, cat si penalitatea actiunilor celor care au determinat aceasta acumulare de averi.

    Andrei

    20/05/2010 at 5:20 pm

    • Andrei, salut 🙂
      Exact l-a asta m-am referit. Incep sa vad o situatie care nu mi-am dorit-o si ma deranjeaza. Cand sunt deranjat eu scriu de ce sunt deranjat!

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:24 pm

  16. Cu cine sa faca T.Basescu treaba cind el, cu autoritatea si legitimitatea unui fost corsar, a ajuns capitan pe un vas de pirati (poate corsari e mai potrivit)?

    Sint dezamagit ca aproape nimeni nu intelege, judecind dupa comentarii, cit de complexa este schimbarea de care are nevoie Romania si ca ei, pina la ultimul, sint o parte activa in acea schimbare.

    Toata lumea sta pe fund si asteapta sa faca Base vre-o minune a la Maglavit.

    Sa va intre in cap:clasa politica nu se va reforma niciodata. Sau se va reforma daca voi deveniti clasa politica.

    P.S.
    Vine Cetatean si altul si altul …si spune „nu, nu EU, eu sint prea bun ca sa ma bag in politica” si asa se joaca astia mai departe cu visteria nationala.

    Scuze Cetatene, nimic personal… 😉

    Tio

    20/05/2010 at 5:24 pm

    • Tio, tu chiar nu intelegi. Basescu nu trebuie sa faca o minune el trebuie numai sa vrea sa o faca. Sa arate ca are darzenia si intentia, deocamdata vorbe.

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:28 pm

      • Explica-mi mecanismele prin care face daca partidul nu e la bord. Eu am impresia ca avem monolitul PDL,citiva PDL-stii mai spalati si dizidentul nostru S.Voinescu (Preda si Macovei sint in afara)

        La fel e situatia si cu Boc. Chiar daca exista un plan anticriza, cine il pune in aplicare? Sa vedem ce face Funeriu…ca stim ce el stie si vrea.

        Tio

        20/05/2010 at 5:35 pm

    • bună ziua 🙂
      nişte probleme, cum le văd eu:
      1. promovarea în partide. Funcţii contra contribuţii băneşti. Nu vor intra oameni oneşti până când nu vor exista condiţii oneste de promovare.
      2. clientelismul. Nu cred că poate înceta de la sine, fără constrângerea prin Justiţie. Nimeni nu alege să facă bani „hard way” de bunăvoie. Chiar dacă durează, poate ar trebui începute nişte procese.
      3. preeminenţa strategiei de obţinere şi păstrare a puterii în detrimentul unei bune administrări a treburilor cetăţii.
      4. lipsa de transparenţă. Lipsa unui plan de măsuri explicat public.
      5. tăcerea în faţa dezinformărilor din presă. Poate fi suspicionată de un interes înspre a ţine atenţia publică ocupată de false probleme.

      para

      20/05/2010 at 5:42 pm

      • nu în ultimul rând, Theophyle, aş dori, mai concret, o listă cu greşelile d-lui Băsescu, pentru că articolul este destul de vag în privinţa asta. Ce anume ar fi putut să facă, nedepăşindu-şi atribuţiile, şi nu a făcut. Pe cine a numit greşit, în afară de PM?

        para

        20/05/2010 at 5:50 pm

        • @para cate nume vrei?

          Theophyle

          20/05/2010 at 5:54 pm

      • @para, analiza extrem de exacta. Stiu insa ca

        1. simplu de eliminat #1 – prin finantare de stat a partidelor ca in alte tari din lume.
        2. Clientelismul trebuie demascat la sange si sanctionat electoral.
        3 Introducerea unei legi bune care defineste „civil sevant” adica functionarul public si in nici un caz mascarad pe care o vor boculetzii.
        4. Lipsa de transparenta este pedepsita de lege. hai sa-i cedem cu 500 de dosare la CEDO si 100 000 de plangeri la comisia Europena.
        5. Bagarea la puscarie pentru dezinformare si prejudicii aduse interesului national, pentru ce mama lor au jde mii de servicii secrete. Sa munceasca si sa aduca dovezi!

        Theophyle

        20/05/2010 at 5:53 pm

  17. Scurt, scurt, intr-o pauza de lucru.

    Azi mi-au intrat banii de la Basescu in contul meu secret din insulele Cayman. Damit, pe ordinul de plata scria sa ii impart cu Nicolae Popa, omul lui Vantu, din Indonezia. Cind am citit , m-am spariet de-am zis ca mor, vazind cine ii depusese in cont, carindu-i cu sacosa la banca : Cozzmin Gusa. Mi-a mai venit inima la loc, cind m-a sunat Patriciu si mi-a spus ca e o farsa facuta de el, pe care si-o asuma si de care nu ii este rusine., ca de obicei.

    Of, prietenii astia, nu te lasa nici macar sa iti gusti in tihna vacanta binemeritata dupa contributia adusa la realegerea lui Basescu! Data viitoare le pixelez un filmulet cu Geoana cum o impinge pe mama soacra pe scari si ii sterge una Mihaelei, dragostea mea care m-a enervat de data asta, prinsa cu Dragnea intr-o operatiune de gatit pentru Pirat o scrumbie afumata cumparata de la moldovenii care au trecut clandestin Prutul (spre disperarea lui Vladescu, ce ii pindea la vama cu Blaga sa ii taxeze).

    Hai salut! 🙂

    Cetatean

    20/05/2010 at 5:25 pm

    • @cetatean, salut si spor la treaba 🙂

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:26 pm

      • Merci! pe mai deseara!

        Cetatean

        20/05/2010 at 5:27 pm

  18. Dupa cum v-am povestit mai sus am fost un fel de agent eloctoral si am reusit , ce am reusit. Probabil multi din cei de pe aici au facut acelasi gest.
    Disperare, sau calcul rezultatul a fost cel dorit aici, Traian Basescu a iesit presedinte si a fost bine. Dar, ..
    Eu astept ca cel care este supranumit Zeus (si probabil nu intamplator) sa faca tot ce a promis. Nu accept ca la sfarsitul mandatului sa se declare invins. Ori moare ori invinge! Nu mai accept victorii pariale au justificari. Eu traiesc azi , aici nu peste inca o generatie.
    Vreau victorii AZI nu peste o generatie.

    Andrzej

    20/05/2010 at 5:26 pm

  19. eu sunt multumit de pirat. normal, primesc bani ptr asta. bani care sunt luati de la gura pensionarilor, a bugetarilor, de unde din alta parte.
    lasand gluma la o parte lucrurile se misca. prea incet pentru gusturile noastre, cu prea multe sincope, dar in sfarsit se misca.
    societatea romaneasca este cea ramasa in urma. mentalitati ca cele descrise de Andrejz sunt cele ce te fac sa te crucesti.
    la mine la servici lumea e suficient de inteleapta ptr a privi obiectiv situatia. si suntem firma de IT, ne va lovi crunt reintroducerea impozitului (de care nu am beneficiat de fapt noi, ci firmele, dar asta prea putini au inteles).
    ma sperie nu basescu, nu Boc, nu Blaga si nici macar videanu.
    ma sperie cei ce refuza sa gandeasca, cei ce doar critica fara a veni cu vreo alternativa, cei care refuza actiunea. ptr ca sunt mult prea multi.

    estu

    20/05/2010 at 5:33 pm

    • Salut estu,

      Sunt buimaci: li se ia sursa de supt si se trezesc ca la Matrix dintr-un vis ce parea for ever. Cu ei sa ai rabdare.

      Cu nemernicii care stiu ce fac si gandesc antinational trebuie rupta pisica in doua. 😦

      Andrei

      20/05/2010 at 5:39 pm

    • estu,

      situatii, ca cele descrise de mine nu sunt nici pe departe punctuale sau de nanteles. Cei cu care vorbesc si interactionez zilnic sunt oameni cu pregatire, ingineri, economisti mici patroni( nu buticari), arhitecti , avocati, si meseriasi cu foarte inalta calificare,etc. Acesta este mediul in care eu ma misc zilnic, nu cititori de clik sau libertatea, iar seviciul, sau genul meu de activitate presupune mobilitate(nu stau 8 ore in birou).
      Cunosc zilnic multi oameni, nu sunt un claustrat.
      Exemplele ilustrate au fost doar un infim procent care ilustreaza cam aceiasi idee, cea din postarea la care te referi.

      Cei care ar trebui sa te sperie, ar trebui sa fie de fapt cei care tac si accepta confuz sa le dea cineva ceva, eventual speranta unor reforme amagitoare impinse la viitorul improbabil.

      Andrzej

      20/05/2010 at 6:55 pm

  20. Teoph, si ceilalti prieteni, Eu nu mai vreau sa mai astept!
    Gata, sa se faca ce trebuie facut.
    Gata cu boci, videni, udrea , si alti bashtani de partid. Ori se face ordine ori ne gandim cum sa FORTAM ca Lucrurile sa fie aduse in adevar si dreptate.
    Nu mai vreau sa aud de BASTANI DE PARID care au ac unica grija voturile si avantajele care rezulta .
    Basescu ori face ordine ori va fi sters din istorie.

    Andrzej

    20/05/2010 at 5:33 pm

    • la asta exact m-am referit!

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:34 pm

      • Teoph , eu chiar nu inteleg de ce un ministru abolut catastreofal ca videanu, care pe de- asupra face declaratii de presa mai mult de cat hilare, sau un berceanu care a reusit sa ingroape investitiile in infrastructura, sau blaga prin ministerul si vamile pe care le pazeste contrabanda e in floare, udrea nulitate absoluta, care abia scapata de dosarul penal care o viza ajunge acum (tuta – tutelor) sa coordoneze si inspectoratul in constructii unde inca nu au fost rezolvate marile problemele lasate de partenera de afaceri a lui a. nastase, madam jianu.

        Nu asta am votat!

        Basescu sa faca bine sa ia aminte.

        Andrzej

        20/05/2010 at 5:51 pm

  21. Prieteni, se pare ca riscam sa devenim foarte curand o tzara de mafioti-politicieni, manelisti, curve si bodyguarzi.
    Daca aveti ceva „talente”, musai sa le valorificati. 🙂
    Asa ca daca vreti sa reusiti acilea, pe plaiurile mioritice, aveti de facut o optiune extrem de dura, n`asha ? 😆

    Tzepelica

    20/05/2010 at 5:34 pm

    • @timi, aici am o problema mare. Nu am talente mafiote, nu stiu sa cant sunt prea batran pentru ultimele doua joburi 🙂

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:37 pm

      • Pt. cetatenii educati si cu bun simt, care nu se pot incadra in categoriile enuntate, exista o unica varianta : „valea !” (TOG-ule, s-aude ?)
        Cam asta ne sugereaza politicienii nostri de doi bani…

        Tzepelica

        20/05/2010 at 5:45 pm

  22. Cu postarea de azi, incepe sa se produca o fisura accelerata intr-o banchiza pe care, de o parte sta o populatie dezamagita, iar pe partea cealalta politicienii – politruci, hotii cu televiziuni, grupul GRIVCO si interesele antinationale.

    Din fericire exista o singura tabara castigatoare. Internetul si mijloacele de comunicare rapide ne sunt favorabile. Iar cine vrea sa faca pasul mai are putin timp sa-l faca, nu sa declare ca il va face, fara sa faca nimic. Pentru ca atunci cand ruptura va fi prea mare, multi se vor ineca.

    Andrei

    20/05/2010 at 5:35 pm

    • Andrei, internetul pana la urma ii va obliga sa se reformeze. Ai uzit de WikiLeaks? II inebuneste pe politicieni americani. Pe postarea mea de azi in Politea Digest este un articol despre asta in Washington post, mortal 🙂

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:42 pm

      • Am citit-o, ca si articolul din WPost.

        Andrei

        20/05/2010 at 5:50 pm

  23. @Teophil,

    Remarc o recrudescenta a indivizilor care nu stiu sa dialogheze. ultima aparitie este a lu’ @DoubleT

    Poate ar trebui facut un alt blog. Politeia\sau_cum_se _vede_mitocani_in_comentarii

    unde, cu cuvinte simple, nepretentioase, de nivelul claselor 1-4, trebuie spus: Ma baeti daca aveti ceva de spus urmati lista:
    1. Salutati
    2. commiteti ideea
    3. Argumentati (adica spuneti de ce credeti ca ideea aia merita atentie)
    4. Recititi ce ati scris
    5. Si daca vreti:
    a. Sa atacati(injurati) persoana si nu articolul.
    b. Sa spuneti ce vi s-a spus sa spuneti.
    c. Sa dati citate dar ultima carte pe care ati citit-o, si v-a placut, est de tipul: „Pirando mai pune mana pe o carte si fa un cornet doo”

    6. Si NU:
    a. ati inteles toate cuvintele din articol
    b. ati inteles toate cuvintele din comentariu dvs.
    7. Recititi comentariul
    8. Stergeti dreaku’ comentariu inainte de a va face de ras

    eugeni

    20/05/2010 at 5:40 pm

    • Hai ca e misto o adoptez 🙂

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:44 pm

  24. Nu sunt invitata, ma scuzi, Teofil… Acum trebuie sa-ti reamintesc, in ceasul al n-lea…ca „ati luptat lupta desarta, ati vanat tinta nebuna!”.. Cine crezi, Teofil, ca s-a folosit de voi, de noi toti??? Un nene care toata viatza lui de marinar a dat ordine unor analfabeti… Baaa…cutare…! Asta e marele Conducator!

    Elena

    20/05/2010 at 5:40 pm

    • @Elena, salut veche prietena 🙂
      Nu, nu este asa. crede-ma ca stiu bine ce vorbesc! Cat despre ce am votat, nici o remusacare. Alternativa ar fi fost de milioane de ori ma grea si mai paguboasa, si asta o stiu.

      P.S complimente din inima lui Dumitru 😆

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:45 pm

    • Salut Elena,
      Mai citeste te rog inca o data articolul la care ai pus acest comentariu: ca sa nu pari un accident al democratiei.

      Andrei

      20/05/2010 at 5:48 pm

    • Salut , Elena !
      Eu nu ma declar dezamagita de Basescu .
      Ba chiar cred ca merita creditat in continuare.
      Inca mai are timp sa reformeze ceea ce a promis .
      Cu toate oprelistile.

      luminita

      20/05/2010 at 5:53 pm

  25. NEWS: Robert Turcescu a fost scos de la Realitatea TV, pe motiv de TVR…

    http://www.danandronic.ro/robert-turcescu-a-fost-scos-de-la-realitatea-tv-pe-motiv-de-tvr.html

    Andrei

    20/05/2010 at 5:41 pm

    • Paguba in ciuperci pe ambele planuri 🙂

      Theophyle

      20/05/2010 at 5:46 pm

      • Este necesara o televiziune independenta si trebuie inceput cu ceva, nu?

        Andrei

        20/05/2010 at 6:01 pm

  26. Sfat [parintesc] pentru moldovence,

    nu primiti ieuroi ca moneda de plata….s’ar putea sa va paie rau pisti vreo citeva saptamani…. DOLARUL american ramane valuta forte….restul , apa de ploaie !

    canadianul

    20/05/2010 at 5:48 pm

    • canada, merg si bonurile de masa, sa stii. 😆

      Tzepelica

      20/05/2010 at 5:56 pm

    • canada,
      io , ca moldovianca iti spun, asa astept sa-mi vand niste terenuri intravilane ….chiar si in lei moldovinesti le-as vinde , ca ma ustura facturilii istea de criza care stau gramada pe masa mea de citva timp , bre !

      luminita

      20/05/2010 at 5:57 pm

      • Sa vinzi acum e paguba curata, ar fi bine daca ti-ai permite sa atepti.

        Loda

        20/05/2010 at 6:06 pm

        • Ei , eu nu mi-as prea permite sa mai astept dar oricum n-o sa le vand curand pentru simplul motiv ca nu mai cumpara nimeni .
          Piata imobiliara la noi e inghetata demult .

          luminita

          20/05/2010 at 6:10 pm

        • E kriogenata 🙂

          Andrei

          20/05/2010 at 6:22 pm

  27. „Remediul pe care ni-l acorda democratia romaneasca nu mai este fezabil, el trebuie schimbat. Intr-o democratie, numai alegatorul poate sa-l schimbe. Doreste el sa-l schimbe, probabil ca da! Este el capabil? Probabil ca nu! Cat timp nu exista nici vointa si atat timp cat diversiunile sunt atat de mari, nimeni numai poate deslusi calea cea dreapta.”

    Suna fatalist desi recunoastem ca este corect. Dar cum ajungem la electoratul dezamagit, fie el si cel care a votat cu Basescu, asa cum exemplifica Andrzej?

    Andrei

    20/05/2010 at 5:56 pm

    • Andrei, eu nu am exemplificat , eu am spus adevarul. In familie e ca in familie, dar nici asa nu ma simt prea bine cand cei pe care i-am indrumat intr-o anumita directie te fac sa te simti vinovat.
      Cat priveste bazinul dezamagitilor, acesta s-a largit si adancit asa incat devine un mainstream(ca sa inteleaga toti marinarii, sic).
      Acesta este si motivul pentru care acuz si cer neantarziat o reactie rapida si decisiva.

      Eu asa cred!

      Andrzej

      20/05/2010 at 6:10 pm

      • Andrzej,

        Tu le-ai oferit solutii, ei cauta vinovati. Poti sa schimbi rolurile. 🙂

        Andrei

        20/05/2010 at 6:17 pm

        • Andrei, poti schimba rolurile, daca esti agent electoral peofesionist, dar in familie e greu sa faci politica(de nerecomandat!), dar mai ales sa fi cinic. In familie , in acest caz prefer sa inasez…..

          Andrzej

          20/05/2010 at 6:24 pm

  28. si Sfat pentru cetateni,

    nu deschideti conturi in Cayman Islands ca n’aveti sanse de recuperare; e unul dintre putinele locuri de pe pamant unde ciubucul nu este nici macar tradus in limbajul local…. ascultati la mine ce va spun …. am calcat pe pamantul ala pentru citeva ore si am simtit caldura celor 300 de banci si 10.000 de fonduri de investitii care locuiesc acolo…. si nu’i usor sa dai 35 de lei pe’o bere bauta la botul calului…

    canadianul

    20/05/2010 at 6:00 pm

    • @Canda, mersi pentru atentionare, nici macar prin minte nu mi-ar fi trecut. 🙂

      Theophyle

      20/05/2010 at 6:03 pm

  29. […] timă cât ne aflăm în România, mi se pare foarte ciudat ca limba și literatura română să fie predată în […]

  30. Ziua buna ALL 🙂

    @ Teofil
    Am tot asteptat ca cineva sa spuna : ” Alternativa ar fi fost de milioane de ori ma grea si mai paguboasa”.

    Asta este esentza problemei.

    Sigur ca asta nu-i scuza pe actualii guvernanti in frunte cu Basescu pentru nereusite dar, in acest moment, repet IN ACEST MOMENT, este altceva de facut decit sa asteptam acordul cu FMI, si asumarea raspunderii guvernului ?

    Nu cred ca este altceva de facut.

    Agitatia sindicala face mai mult rau decit bine.

    Politicianismul de doi bani nu poate rezolva criza. Criza asta este se pare de-abia la inceput pe plan european.

    Opozitia ameninta cu motiune de cenzura. Vorbarie goala. Are cineva chef de anticipate ? Evident, NU.

    Probabil ca dupa vacanta parlamentara se va pune problema remanierii guvernului, cu sau fara Boc.

    Pina atunci, nu vad ce ar fi de facut decit ce se face.

    tibi

    20/05/2010 at 6:00 pm

    • @tibi,
      am spus-o eu in raspunsul lui Elena mai sus. L subiect, pe mare ca si pe uscat ai solutii de avarie. daca dorim sau nu noi, Romania, suntem intr-o situatie de avarie.

      Poporul trebuie sa vada ca se face ceva pozitiv si oamenii platesc pentru incompetenta lor guvernamentala. Nu vorbesc de Boc, vorbesc de o remaniere mica, care si ea nu s-a facut.

      Ar mai fi de spus am sa le spun pe toate diseara.

      Theophyle

      20/05/2010 at 6:06 pm

      • Teofil
        Stiu ca i-ai spus elenei acel lucru; altfel, probabil ca nu as fi spus nimic; stii parerea mea, am spus-o chiar mai demult. Astept postarea de seara 🙂 .

        tibi

        20/05/2010 at 6:08 pm

  31. cine nu ma crede sa bage un ochi aici :

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hell,_Grand_Cayman

    canadianul

    20/05/2010 at 6:04 pm

    • Loda,
      Doamna de la Societatea Academica a supt fonduri de la stat cam cat bugetul invatamantului judetului Salaj pe un cincinal. Si sa nu se uite, pentru cei cu memoria scurta, ce rol a avut pe vremea lui Constantinescu in mentinerea iluziei schimbarii. 😦

      Andrei

      20/05/2010 at 6:15 pm

    • @ Loda
      Doamna Alina Mungiu a facut cam de mult Pipidi pe cel in cauza 😉

      Radu Humor

      20/05/2010 at 9:03 pm

  32. Pentru mine, parerile doamnei Pippidi au devenit egale cu zero; si-a mincat credibilitatea, TOTAl.

    tibi

    20/05/2010 at 6:10 pm

  33. Ce cred ca scapa multora e posibilitatea unei reforme extrem de dure in climatul actual. Poti taia pensii de securisti fluierand. Nu stiu daca la palatul Victoria vad dar criza e o oportunitate fantastica.

    Turnofftheglory

    20/05/2010 at 6:10 pm

    • Sigur ca le poti taia pensiile.
      Cu o singura conditie, insa : sa nu fi fost colegii tai.

      Tzepelica

      20/05/2010 at 6:14 pm

      • sau sa nu te aiba la mana, sau mai bine zis la dosar 🙂

        Theophyle

        20/05/2010 at 6:20 pm

    • TOG,
      nu doar legea lustratiei le da un prilej bun sa taie cativa din fotolii si cate ceva din costurile lor nesimtite .
      Criza in sine , in sinele ei adanc adica, le ofera guvernantilor oportunitatea unica de a-i scoate pe „alesii nostri ” din imensa Casa a Poporului -mare mancatoare de bani pentru utilitati ,
      de a-i subtia un pic pe la cheltuielile cu chiriile proprii , cu internetul si cu telefonia mobila pe care ar trebui sa si le plateasca din leafa , bre ,
      nu sa le deconteze din alte fonduri „extra” .

      luminita

      20/05/2010 at 6:21 pm

  34. Daca vor, pot.

    Turnofftheglory

    20/05/2010 at 6:20 pm

    • TOG
      ER ca si cum i-ar taia @ Theophil din postari lui @ Cetateanu 🙄
      Mie in schimb, nici o problema 😉

      Radu Humor

      20/05/2010 at 9:06 pm

  35. Ceapa mamii tale, Videanule!

    http://economie.hotnews.ro/stiri-energie-7296918-interviu-video-adriean-videanu-putea-reduce-pana-20-participatia-statului-reactoarele-3-4-cernavoda.htm

    Theophyle, devine groasa, trebuie sa facem ceva, asta vinde chestii strategice si Basescu nu ia pina acum nici o pozitie! Ma gindesc la o scrisoare descrisa adresata lui Basescu.

    Cetatean

    20/05/2010 at 6:23 pm

    • Cetatean , poti sa scri si prin internet domnului presedinte . Va fi informat de mesaj sau va citi personal . Stiu din experienta !

      Stefan A.

      20/05/2010 at 6:26 pm

      • Stiu, am facut-o o data si mi-a raspuns. Insa chestia asta pare gravissima.

        Cetatean

        20/05/2010 at 6:30 pm

      • Domnul presedinte stie.
        Videanu nu-si expune ideile/strategiile proprii.
        Pur si simplu pt. ca in materie de energie nu are.

        Eroarea care se comite cel mai des e ca multi isi fac tot felul de iluzii. De aici si numeroasele deceptii.

        Tzepelica

        20/05/2010 at 6:32 pm

      • Salut Stefan!
        Daca un presedinte are nevoie de linkuri, sa stie ce ineptii declara guvernul pe care l-a credita, inseamna ca Basescu nu mai e decat un vaslas pe lacul Herastaru.

        Andrzej

        20/05/2010 at 6:32 pm

        • Salut Andrzej
          Nu are nevoie de linkuri presedintele . Sint oameni platiti pentru a asigura informarea lui !
          Problema acum e ca guvernul nu are banii necesari reactoarelor . Adica echivalentul ecelei cote de 51 % in posesul statului .
          Aceiasi poveste de lipsa de bani albi strinsi pentru zile negre. Decizia privind achizitia de F-16 uzat a fost tot pe acelasi motiv.
          Asa e cind un stat nu are strategie , traieste ” la vedere” .(max.1 an)
          Daca se „parcau” banii pentru anumite investitii prin economisirea unor bani in mai multi ani , azi nu erau aceste probleme .
          Foarte proasta situatie cind cheltuiesti si banii din privatizari (11 miliarde lei) pentru a acoperii deficitul anual .

          Stefan A.

          20/05/2010 at 6:45 pm

        • Eu cred ca va ajunge si mai rau…
          Vezi > http://img84.imageshack.us/img84/9352/43666069.jpg

          Chibit

          20/05/2010 at 6:52 pm

        • Chibit,
          zi, caricatura este a ta?

          Theophyle

          20/05/2010 at 6:55 pm

        • Theophyle, caricatura am gasit-o pe net… dar parca se potriveste…

          copaculdinpadure

          20/05/2010 at 7:24 pm

    • @cetatean, daca crezi ca postarea mea de astazi este intamplatoare, gresesti. Da o sa facem, vom trata subiectul in detalii diseara 🙂

      Theophyle

      20/05/2010 at 6:28 pm

    • salut Cetatean & all!
      Ce spuneam mai sus? Ce-i, cine si de ce ii tine pe acesti banditi in functii? In curand guvernarea iliescu – nastase va ajunge sa fie o treaba de amatori in materie de jaf.
      Eu repet:AJUNGE!

      Andrzej

      20/05/2010 at 6:29 pm

  36. Pentru cei care au firme si doreau accesarea unui program europeanu dar aveau probleme cu cofinantarea, iata o veste buna:

    http://economie.hotnews.ro/stiri-eurofonduri-7296568-premiera-microintreprinderile-nu-mai-trebuie-puna-bani-din-buzunar-pentru-proiectele-fonduri-europene-100-finantare-nerambursabila.htm

    Andrei

    20/05/2010 at 6:42 pm

    • 🙂
      Asta este o veste buna.
      Ministerul blondinei lucreaza.

      mircea

      20/05/2010 at 7:05 pm

  37. Si tot in domeniu: s-a lansat programul Rabla si pentru firme in valoare de pana la 200.000 euro.

    Andrei

    20/05/2010 at 6:44 pm

    • Asta cu programul RABLA cred ca va stimula tare investitiile . 😉

      luminita

      20/05/2010 at 6:53 pm

  38. eu cred ca de faorte multe ori va infierbantati si va agitati aiurea. asta cu Cernavoda e de rasul lumii. deci au fost date moca resurse strategice si vezi doamne sa nu cedam Cernavoda. pai cu ce e diferit fata de distributia de energie, de Petrom, de industria aluminiului, de banci, de industria cimentului, de falimnetarea productiei mai de orice.
    eu o judec prin prisma economica.
    nu erati de dreapta? pai atunci care e problema cu vanzarea catre ceva entitati private? (care de altfel nu or sa fie buticari arabi)
    nu erati pan europeni si pro NATO? apai atunci de ce va agitati, ce ne ataca cineva,ne ia suveraniatea?
    sau e vorba de spaga?
    daca da, despre ce vorbim cand e doar o intentie de discutie despre o eventuala vanzare?

    estu

    20/05/2010 at 6:51 pm

  39. va calmez eu. cand simt un derapaj va taxez. opusul yes-man-ilor. nu strica sa fie si cate unul din asta, da echilibru.
    plus ca in mare avem aceleasi scopuri.
    deci nu ma priviti ca dusman, ca nu sunt.

    estu

    20/05/2010 at 6:53 pm

    • Estule, nu trebuie sa calmezi pe nimeni suntem oameni foarte calmi. Nu privatizarea este problema ci cine si cum o face. Nu am incredere in Videanu nici in privatizarea unui butic din Colentina

      Theophyle

      20/05/2010 at 7:00 pm

      • Nu pot sa nu remarc „interesul” acestui ministru la proiectul Rosia Montana , acum la Cernavoda .
        Nevoie mare de bani ca „familia” e mare ? 🙂

        Stefan A.

        20/05/2010 at 7:03 pm

    • Nu estule nu esti dusman dar esti „gura sparta” din cand in cand!

      Theophyle

      20/05/2010 at 7:01 pm

  40. Foarte bine aleasa poza lui Basescu din postare.
    Exprima ceea ce si eu simt acum :
    ce naiba sa fac ?
    Multi se asteapta sa fac minuni ,
    unii vor doar sa fac ce-am promis.

    luminita

    20/05/2010 at 7:02 pm

  41. sa fie clar, distrugerea sectoarelor strategice a fost o colosala greseala, cum sa zic… strategica.
    dar asta e opinia generala in Ro, ca trebuie privatizat tot, statul nu poate fi eficient niciunde, bla bla bla. povesti de dreapta nivel carte de popularizare, clasa a IIa.
    pai asta cu Cernavoda e exact la fel.
    deci?
    acum v-ati trezit?
    si daca nu trebuie privatizat, excelent, nu am nimic impotriva. calcule economice va rog. si surse de finantare.
    isterizari din asta ca ne vindem tara decredibilizeaza.
    nu sunt yesman, deh, ce sa spun si eu….

    estu

    20/05/2010 at 7:03 pm

    • @estule termina cu bla, bla, bla, ca te rad de nu te vezi. Vorbeste cuvincios! 🙂

      Theophyle

      20/05/2010 at 7:04 pm

    • estu
      Nu neg ca in Romania este o masa de sustinatori a liberalizarii totale . Teoretic ar functiona in un capitalism perfect dar care nu exista pe planeta asta !
      In plus, in Romania , capitalismul e de fatada , de carton vopsit frumos bazat pe clientul stat ! 🙂

      Stefan A.

      20/05/2010 at 7:10 pm

      • Stefan, in Romania „adeptul” liberarizarii totale sunt trei: patriciu, vantu si voiculescu, ar mai fi si un al patrulea, ca sa fie ca cei trei evanghelisti, dar nu-l spui acu’,… sa fie tema de concurs…
        Oricum toti cei care promoveaza aceasta doctrina sunt oamenii cu interese si tinte precise care, dupa cum converg ca interese finale , sigur nu sunt de inspiratie autohtona si absolut nu sunt animati de sentimente patriotice.

        Andrzej

        20/05/2010 at 7:25 pm

        • Andrzej
          In Romania avem si profesori conferentiari universitari care propun vinzarea/privatizarea a tot ce exista . Inclus strazi (de poate tipurile) ape , munti , paduri .
          Sint persoane extrem de patriotice care vad in stat raul total si sursa principala a necazurilor planetare !

          Stefan A.

          20/05/2010 at 7:31 pm

    • estu 🙂
      Daca e vorba de privatizarea Cernavoda lucrurile trebuie sa fie foarte clare.Documentatia de atribuire,caiet de sarcini,contract beton,negociat la sange,cote participatiuni transparente,obligatii ale partilor,musai csat,drept de preemptiune in caz de..,in fine nu le stiu,dar nu vreau sa aud ca material radioactiv se traficheaza sau Halanga ajunge nu stiu unde.Iar banii sa ajunga intr-un cont clar,sa nu patim la fel ca bcr,privatizarea de succes dar,banii s-au scurs pe la primariile psd+pnl(sau ce stiu eu unde)

      mircea

      20/05/2010 at 7:18 pm

      • BCR a fost o privatizare de mare succes, fara gluma. dupa cum un mare succes a fost si deturnarea banilor respectivi de catre domnii de la PNL si PSD.
        evident ca ai dreptate cu Cernavoda.
        oricum Videanu ar trebui impuscat preventiv, daca face vreo smecherie?
        in plus prin impuscarea lui am da si un exemplu ca omoram coruptia in fasa!

        estu

        20/05/2010 at 7:32 pm

        • Asta cu „omorarea coruptiei in fasa” mi se pare o idee buna !
          Ce, cand se naste un hot sau un criminal ai cum sa stii ?(pana acum doar mama lui Boc a recunoscut ca a adus pe lume raul „cel mai mic”).
          Probabil tot asa i s-a parut si lui Basescu, de le-a facut pe mame sa-i prezinte „la onor” scutecele folosite
          Decat sa mai iasa vreun criminal ceva, nu mai bine-l „intzarcam” de mic si am rezolvat treaba :mrgreen: ???

          Radu Humor

          20/05/2010 at 8:34 pm

  42. Da, si eu cred ca ar trebui interzisa onomatopeia „bla, bla , bla ” pe net .
    fara „ga ” n-are nicio conotatie .

    luminita

    20/05/2010 at 7:08 pm

    • @Luminita
      😆 😆 😆

      Radu Humor

      20/05/2010 at 8:35 pm

  43. Postare pe Bibliophyle in legatura ca cartea amintita in artticol:

    http://bibliophyle.wordpress.com/2010/05/20/bogdan-murgescu-romania-si-europa/

    Theophyle

    20/05/2010 at 7:22 pm

    • Am citit. Cartea pare a fi extrem de interesanta. Se poate achizitiona via internet?

      clemycali

      20/05/2010 at 8:02 pm

  44. Bun articol.
    Si daca discutia a ajuns sa se poarte in temeni marinaresti, merge si o analogie intamplarile de pe pluta Meduzei.

    Sau ce se intampla atunci cand nava (Meduza)a esuat si este evacuata.Indispensabilii in barci de salvare iar dispensabilii pe o pluta.

    Initial pluta era legata cu odgoane de barci.
    Insa cei din barci (elitele) au taiat odgoanele si au lasat pluta incarcata la limita cu balast uman in deriva.

    Pe pluta au urmat intamplari in care limitele conditiei umane au fost testate si s-au rupt de la sine.

    Dintre cei 146 de oameni aflati initial pe pluta unii s-au sinucis.Cei bolnavi si slabi au fost aruncati in valuri de catre cei mai in putere.Canibalismul a devenit solutie de supravietuire.
    In final pe pluta Meduzei au mai ramas si au fost salvati 15 oameni.

    Scena de canibalism pictata de Theodore Gericault:

    p

    20/05/2010 at 7:33 pm

  45. Ca sa clarificam lucrurile, precizez ca :
    – nu e vorba de „privatizarea” CNE Cernavoda;
    – se pune doar problema unui montaj financiar necesar finalizarii unitatilor 3 si 4 (unitatile 1 si 2, care functioneaza in prezent, sunt ale statului 100 %);
    – pt. aceste unitati (3 si 4), statul si-a propus initial sa aiba o participatie de 51 %; acum constata ca nu are banii necesari si isi mentine doar procentele pe care le poate sustine financiar;
    – presedintele e la curent cu toata afacerea, asa ca nu e cazul sa fie „informat”.
    In general, cred ca e foarte clar ca guvernu` Boc nu face nimic de capul lui.
    Nici un program anti-criza n-a fost in stare sa faca.
    Si nici macar sa-l prezinte pe unul gata facut, n`asha ? 😆

    Tzepelica

    20/05/2010 at 7:35 pm

    • aha!

      estu

      20/05/2010 at 7:41 pm

      • postari cu aha! sunt permise?

        estu

        20/05/2010 at 7:42 pm

        • estu,
          nu , bla merge cu ga.
          aha nu merge cu nici un nume tare.

          luminita

          20/05/2010 at 8:05 pm

  46. In plus, materialul radioactiv nu se poate „trafica”, indiferent de proprietar.
    Pt. ca exista niste reguli/proceduri AIEA si CNCAN (in tara), care trebuie respectate, activitatea in domeniul nuclear fiind controlata la sange.

    Tzepelica

    20/05/2010 at 7:39 pm

    • bine ca ai intervenit ca erau unii care intrau in reactie in lant. acum sper ca s-au mai racorit.
      mai e si posibilitatea inca necontracarata ca videanu sa faca o minibomba atomica pe care sa o vanda la arabi, dar speram ca e CIA pe faza.

      estu

      20/05/2010 at 7:44 pm

  47. In domeniul energiei, toti cei care s-au succedat la conducerea ministerului au comis, fara exceptie, erori grosolane. Cu intentie sau din prostie.
    Asa am ajuns sa fim cobaii UE, pe care se testeaza un sistem unic in lume : concurenta (piata de energie electrica) intre firmele aceluiasi patron, care e statul !
    Noroc ca s-a blocat, intr-o anumita faza, privatizarea distributiilor, care aduceau un profit consistent statului fara investitii prea mari.

    Tzepelica

    20/05/2010 at 7:45 pm

    • Timi Salut 🙂
      Importante precizarile facute.Mersi.

      mircea

      20/05/2010 at 8:20 pm

    • Timi Canada Salut 🙂
      Importante si necesare precizarile facute.Mersi.

      mircea

      20/05/2010 at 8:23 pm

      • @mircea
        Salut ! 🙂

        Tzepelica

        20/05/2010 at 8:36 pm

  48. Buna seara, buna seara.
    Theophyle, subscriu total la cele scrise de tine in post.

    clemycali

    20/05/2010 at 7:56 pm

  49. Bai fratilor ,

    dupa parerea mea umila si personala vorbiti discutii…..

    O centrala Nucleara nu se privatizeaza ca vrea muschiul lui Videanu sau al oricui alt shutz politic ! faceti va rog diferenta dintre productie si distributie de energie electrica …. Si nu uitati ca Romania este membru deplin al IAEA Viena si adriean mai are de invatat multa carte pina va intelege cam cu ce se mananca energia nucleara si ce inseamna WANO, OPEX si alte marafeturi si maruntisuri fara de care o unitate nucleara nu prea mai misca in lumea asta noua (civilizata)

    canadianul

    20/05/2010 at 8:02 pm

    • Important este ca Videanu este cel mai mare corupt din Romania, iar Basescu e seful sau direct, N’ASHA ?

      tibi

      20/05/2010 at 8:17 pm

      • tibi,
        nu baga fitile !
        abia ce am scapat de mitingul fara molotoave de ieri .

        luminita

        20/05/2010 at 8:19 pm

        • luminita

          Nu eu bag fitile despre Basescu prin ricoseu de fiecare data; n’ai fost pe faza de data asta, n’asha ?.

          tibi

          20/05/2010 at 8:23 pm

  50. Cereri in USA pentru ajutor de somaj :
    In crestere cu 25.000/ saptamina. Au ajuns la cota de 471.000 cereri/saptamina .
    Ca urmare , toate bursele galopeaza la vale si petrolul a scazut la 64,48 $ /baril .
    Criza e departe de a se calma . Cum ar zice un marinar (theophyle ), mare agitata forta 5 sau 6 ! 🙂

    Stefan A.

    20/05/2010 at 8:20 pm

  51. @Theophile
    Spre deosebire de cel care spunea ca ai inceput bine si ai terminat prost, eu am o parere inversa (te mira ?!)
    Nu mi-a placut ca sustii ca televiziunea a devenit toxica si manipulatoare !
    Cui acest scop a fast conceputa !
    Numai ca uneori inventiile scapate de sub control, se dovedesc opuse intentiilor initiale ( si asta spre binele nostru !)
    La noi TV a inceput sa fie considerata toxica doar atunci cand n-a mai slavit puterea:
    Cat timp OTV si B1 au facut „umbra” societatii erau considerate niste „tembeliziuni”, dar dupa ceau trecut de partea puterii au devenit brusc repere morale.
    In timp ce cele ” apartinand unor criminali de drept comun” (m-ai surprins neplacut 🙄 , de ce nu-s in puscarie dupa 6 ani din carte vreo 3(trei), Piratul a facut tot ce-a vrut, mai ales rau, in tara asta :mrgreen: ) .
    Si mai afirmi ca „democratia nu poate opta pentru un despot luminat”, cu toate ca prin tot ceea ce ai facut pana cu putin timp in urma, ai turnat si tu (la fel ca multi altii) apa la radacina unui posibil in devenire despot .
    Si asta cu toate ca de abia am scapat de unul si era cat pe ce sa dam de altul ( rosi ca para focului, amandoi 😆 ).
    Faptul ca incepi si tu sa intrevezi aceasta posibilitate, te scoate oarecum din tabara celor care continua sa sustina orbeste sau nebuneste, creduli, naivi , naimiti, santajati sau cumparati, un guvern portocaliu de o unitate inspaimantatoare, tipica celor care se stiu aparati doar cand sunt in haita si executa orbeste directivele de la varful ei !
    Faptul ca mai apare un Voinescu sau un Preda se datoreaza miscarilor ametitoare ce produc impresia ca nu-s toti la fel si deci nu-i o comanda unica 🙄
    (Chiar spune-mi cati din PD au plecat in ultimii 4-5 ani la late formatiuni, pe cei racolati nici nu-i mai tin minte).

    Radu Humor

    20/05/2010 at 8:22 pm

  52. si sa va mai spun ca pe un proiect proiectat de AECL (Unitatea 3 la Cernavoda anvelopa turnata in Sep-Oct 1984 , Unitatea 4 , prin 86,unitatea 5 prin 87) vrei sa completezi si sa aduci in functie unitati construite de frantuzi sau aiurea alt constructor din lumea larga (poate din Congo) asta’i poveste de adormit copiii….

    Unitatea 3 avea grinda inelara turnata cu defectiuni ( tecile pentru cablurile de postcomprimare gresit orientate – grinda/cupola trebuiesc date jos si returnate…. Unitatea 4 avea alte deficiente pe cladirea Serviciilor, Unitatea 5 a fost amplasata mai in fatza celorlalte – ca nu era bun terenul de fundare – unitatea 5 va fi folosita doar ca exemplu de prostie comunista…..) O droaie de probleme care trebuiesc rezolvate inainte de a incepe o investitie de miliarde de dolari si care finalizare trebuie acceptata de Viena…. Unitatea 2 cel pyutin a fost terminata sub jurisdictia tehnica a AECL chiar daca au facut sute de modificari de la proiectul original….
    Nu uitati ca au trecut 25 de ani de atunci si betonul mai crapa si el ca’i beton ….si mai si imbatrineste… si ca betonul este unul din principalele sisteme de protectie nucleara (CCC = Cool, Contain , Control)…. Cu un beton poros si plin de crapaturi si fisuri , nu prea vad eu care organism international va aviza pornirea unitatilor in cauza…. ca doar n’o lucra spaga si la nivel de securitate nucleara energetica !!!!

    canadianul

    20/05/2010 at 8:22 pm

    • Salut canadianul
      Adauga ca computerul principal a fost cumparat tot la inceput , cind inca se turnau betoanele .
      Cred ca a juns la fier vechi si au cheltuit alti bani pentru unu nou cind au pornit primul reactor .
      PS. 14 ani de munca pentru primul reactor .Record mondial de durata a lucrarilor !

      Stefan A.

      20/05/2010 at 8:33 pm

  53. Era prin ’83 cand s’a turnat anvelopa la cladirea reactorului 2…. cand un incendiu a oprit glisarea…. Stiti ce inseamna a opri o glisare ? inseamna ca acolo , betonul nu s’a mai turnat in mod continuu si ca exista o discontinuitate – o slabire in masa de beton…. intrebati orice profesor de betoane cam cum se comporta un beton oprit din glisare!!! L’au carpit si l-au lansat in 2007…. dupa 24 de ani de la turnare. piese inglobate, echipamente vechi , tevi, conducte , cabluri , etc. au imbatrinit…. Le’au conservat romanii timp de 20 de ani asa cum ar fi trebuit ? nici un fel de coroziune , nici un fel de problema ? Sa fim seriosi …. nu’i totul din otel inox !
    Dar la capete patrate precum a puliticienilor romani din ziua de azi , e greu sa’i faci sa inteleaga cam ce ar insemna pentru zona balcanica o problema de genul asta :

    http://en.wikipedia.org/wiki/Three_Mile_Island_accident

    Gata ! ma opresc ca m’am infierbantat ! Fir’ar al dracului de idioti care conduc Romania si n’au creier nici cit o gamalie de bold!

    canadianul

    20/05/2010 at 8:34 pm

    • @Canada
      Daca pana la urma te „strici” cu Basescu, cere-i drepturi de autor pentru „anvelopa” ca ne-a inebunit cu ea
      ( e drept ca a lui e salariala, si nu poti scoate nici un deget sau ceva din ea, ca-i bai mare :roll:)
      Se pare ca_cu „ceva” ne vom alege totusi :mrgreen:

      Radu Humor

      20/05/2010 at 8:41 pm

    • Amice , nu te enerva !
      Stiu ce inseamna turnarea de betoane in flux continu .Barajele se construiau in acelasi sitem . Plus ca stinca pe care trebuia ancorat betonul se curata la lustru ! 🙂

      Stefan A.

      20/05/2010 at 8:41 pm

      • @ Stefan A
        :
        „Aceiasi poveste de lipsa de bani albi strinsi pentru zile negre. Decizia privind achizitia de F-16 uzat a fost tot pe acelasi motiv.”

        Auzi, da astia americanii de ce ne baga pe gat si F16 si Basescu II ca practic ne obliga pe noi sa le platim din putinul nostru si pe presedinte sa le ia pentru a-si pastra jiltul !
        Treaba-i asta ?! cum ar spune bunica mea, daca ar mai trai ( ca ce-ar spune bunicul, nu pot pune aici 🙄 )

        Radu Humor

        20/05/2010 at 9:15 pm

    • canada :
      1. Nu s-a pus problema sa doteze anvelopa de la Cernavoda cu un reactor de alt tip (PWR, de ex.).
      Daca se ia ceva de la francezi, e cazul unei alte centrale nucleare, cu alt amplasament.
      2. Anvelopa este a treia bariera, in cazul filierei CANDU, dupa tubul de presiune si vasul reactorului.
      Sigur ca e f. importanta si pt. asta canadienii i-au obligat pe romani sa corecteze toate erorile.
      3. Unitatea nr. 2 functioneaza fara probleme si daca aveam acum gata toate cele 4 unitati, scapam de importul de gaz rusesc.

      Tzepelica

      20/05/2010 at 8:45 pm

  54. @Theophile
    N-am stiut ca esti si tu lup de mare 🙄
    Nici ca ma tii la moderare…..

    Radu Humor

    20/05/2010 at 8:37 pm

    • @Radule, nu te tin. Si pe Andrei si pe Estu. Probabil ati schimbat IP sa mail, vad eu mai tarziu 🙂

      Theophyle

      20/05/2010 at 8:44 pm

      • Multumesc!

        Radu Humor

        20/05/2010 at 9:10 pm

  55. Buna seara la Toata lumea 🙂
    Postare noua 🙂

    Theophyle

    20/05/2010 at 8:42 pm

  56. […] Mixich recenzeaza pentru DW  cartea despre care am vorbit si noi, „România şi Europa”, Studiul profesorul Bogdan Murgescu, care printre altele, aşează […]


Comentariile sunt închise.