Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

O zi obişnuită – 7 Mai

Bună dimineata intr-o zi de vineri, spre sfarsit de saptamana. Astazi vom avea la Bucuresti o minima termica de  10°C, si o maxima termica de  24°C. Cerul Partial insorit. Placut.   Curs valutar BNR valabil azi: 1 EURO =   4.1833 RON (+0.0341 RON); 1 USD =   3.2759 RON (+0.0784); 1 EURO =  1.2770 USD; (-0.0206).

Incepe cu cateva cuvinte despre evolutia monedelor pe pietele de capital internationale. De la inceputul anului si pana in prezent, moneda europeana s-a depreciat puternic comparativ cu majoritatea monedelor lumii, atat din cauza crizei din Grecia, cat si ca urmare a rezultatelor economice slabe inregistrate de zona euro, precum si de Uniunea Europeana in ansamblul sau. In raport cu euro, in primele patru luni ale anului, cele mai mari aprecieri le-au marcat – in ordine – rubla, lira turceasca si, respectiv, dolarul american. La polul opus se afla forintul, lira sterlina si leul, cu cele mai slabe aprecieri fata de euro „, a aratat Victor Safta, directorul sucursalei din Romania a X-Trade Brokers, cea mai mare casa de brokeraj din Europa Centrala si de Est.

In ceea ce priveste dolarul american, acesta a intrat intr-un puternic proces de apreciere fata de euro inca de la finele anului trecut, „motoarele” economiei americane sustinandu-l puternic, mai ales in trimestrul al patrulea, cand SUA au inregistrat o crestere economica de 5,6 la suta, evolutia mentinandu-se in anul curent. In primul trimestru, economia americana a continuat sa creasca cu 3,2 la suta. Dolarul american a inceput anul cu un raport de schimb de 1,4300 dolari pentru un euro, ajungand la sfarsitul lunii aprilie la 1,3315 dolari pentru un euro si inregistrand astfel o apreciere de 6,88 la suta fata de moneda europeana. Mai multe puteti citi aici.

Avand in vedere discutiile politice dupa declaratia de presa a Presedintelui, putem constata din nefericire ca dl Crin Antonescu a iest din sistemul nostru solar pe drum spre alta galaxie si dl Ponta a stationat undeva intre Iliescu si Nastase. Adrian Nastase deplange situatia dreptei romanesti pe blogul domniei sale, bine face, unde nu este stanga nu poate fi nici dreapta. Pentru cine nu a inteles inca, important de mentionat ca opinia formulata de Mugur Isarescu este cea adevarata: Romania isi joaca ultima sansa de a se salva. Pana acum, sectorul privat, singurul cal care tragea la caruta, era singurul biciuit, in vreme ce aceia carati in caruta erau protejati. Ceea ce experimenteaza acum bugetarii, angajatii din sectorul privat traiesc de anul trecut. Daca usuram din vreme caruta si ajutam calul, poate ca acum nu ajungeam pe marginea prapastiei. Statul social cu venituri bugetare mici este o fictiune. Punct, cine nu a inteles poate sa citeasca aceste randuri inca o data.

Speram ca soarta Romaniei va fi una mai buna decat cea a Greciei care pare ca se scufundă Grecia în haos şi anarhie. În capitala elenă au demonstrat aproximativ 100.000 de persoane în semn de protest faţă de programul de austeritate impus de guvern. Reducerea cheltuielilor de stat este strict necesară pentru a evita un faliment al ţării. Măsurile adoptate reprezintă însă pentru mulţi greci o diminuare a venitului cu până la 30%.Pe lângă demonstanţii paşnici, la proteste au participat şi militanţi ai extremei stângi care s-au folosit de ocazie pentru a crea haos. Protestatari violenţi mascaţi au atacat cu cocteiluri Molotov o bancă din centrul Atenei, ucigând trei angajaţi care nu s-au mai putut salva la timp. Mai multe puteti citi aici. Sper ca nu vom ajunge in acest hal nici economic si nici social.

In sfarsit stiri bune (pentru mine) Conservatorii câştigă alegerile din Marea Britanie. Partidul Conservator se află pe primul loc în alegerile parlamentare din Marea Britanie, dar nu a reuşit să obţină majoritatea absolută, potrivit sondajelor efectuate la ieşirea de le urne.Conservatorii au obţinut 307 locuri în Camera Comunelor, sub majoritatea absolută de 326 de deputaţi, potrivit sondajelor difuzate de posturile de televiziune BBC, Sky News şi ITV, informeaza Mediafax. Partidul Laburist al lui Gordon Brown, aflat la guvernare de 13 ani, s-a clasat pe locul al doilea, cu 255 de mandate.

Liberal-democraţii, care au avansat spectaculos în sondaje în timpul campaniei  electorale graţie popularităţii liderului lor, Nick Clegg, au obţinut doar 59 de mandate. Acest rezultat, în cazul, în care va fi confirmat, va reprezenta o întoarcere de situaţie surprinzătoare pentru liberal-democraţi, care deţin în prezent 63 de mandate în Camera Comunelor. Bravo englezilor si ei au mirosit un fel de crinuleţ si l-au respins.

Va doresc sa aveti o zi buna!

Written by Theophyle

07/05/2010 la 8:09 am

118 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Buna Dimineata 🙂
    Ies sa vad care este situatia adevarata in targul politic dambovitean, sper ca voi veni cu vesti in jurul orei 12. Aveti grija de blog 🙂

    Theophyle

    07/05/2010 at 8:28 am

  2. Neatza!
    Euro a intrat la apa
    Inca putin si se ineaca
    Americanii tureaza din plin
    Pe Dow Jonesul il ia cu lesin
    Crinoso si cu Pontevara
    Dau din gura precum moara
    Ei ar fura mai putin
    O coliva si amin!!!
    Solutii nu se gasesc
    Tot saracii saracesc
    Pompele funebre sa traiasca
    Sicriile sa pregateasca
    Un Boc si o lumanare
    Tara noastra oare moare?
    Grecii.. sunt greci si atat
    Chiar cu funia la gat
    Molotoave si bla blauri
    Comunistii fac tot valuri
    Macar de le englezi vesti bune
    Laburistii or face spume

    Creanga

    07/05/2010 at 8:38 am

  3. salutare

    – extern:
    Clegg si-a luat-o, in rest e de discutat; exista si posbilitatea ca BRown sa ramana la putere, cu alegeri in toamna; alta veste buna, Jacqui Smith care a decontat pe banii poporului inchirierea de filme porno, n-a fost realeasa; e bun si uninominalul asta la ceva;
    – intern: Base a vorbit de anvelopa/plicul cu bani care se reduce cu un sfert; asta inseamna nu ca se reduc toate veniturile cu sfert, ci suma totala scade; adica, e perfect posibil (desi utopic) sa dai afara 2-3 sefi dintr-un birou si ceilalti sa ramana cu salariile actuale

    razvan

    07/05/2010 at 9:04 am

    • ceilalti=palmasii in principal, cei care fac munca reala

      razvan

      07/05/2010 at 9:07 am

  4. iar pe latura cu pensionarii, masura trebuie dublata de implementarea reala a principiului contributivitatii prin noua lege; iar cand se redreseaza sistemul, trebuie sa fie suspendata asap masura de reducere cu 15%, mare parte din pensionari sunt intr-o situatie disperata

    razvan

    07/05/2010 at 9:12 am

  5. Intrebare:
    -cat este norma de hrana (ordinul M50) in armata si militie?
    -cat este salariul minim pe economie in sectorul bugetar? (va fi redus cu 15%)
    Comparati salariile debutantilor din: militie, medicina si invatamant.

    Viitorul suna bine
    Ajungi cu chilotii in vine
    N-ai invatamant, n-ai sanatate
    Tot saracul camasa scoate
    Nu producem, dar mancam
    Spre faliment inaintam
    Tara bogata cu oameni saraci
    Sa nu fii cuprins de draci?

    Creanga

    07/05/2010 at 9:16 am

    • dimineața bună. se știe cât de „echitabil” e sistemul. un jandarm câștigă mai mult decât un profesor debutant sau un medic rezident.

      Camil Stoenescu

      07/05/2010 at 10:27 am

      • Jandarmului sau militarului i se aloca pentru hrana o suma aproape egala cu salariu minim pe economie. Salariile care erau oricum mici in invatamant si sanatate vor fi si mai mici, la salarii de doi lei… oameni de doi lei.

        Creanga

        07/05/2010 at 10:50 am

        • evident. nu poți cere învățământ performant, reformă în educație și servicii medicale de calitate cu remunerații în bătaie de joc, ce atrag doar personal slab pregătit

          Camil Stoenescu

          07/05/2010 at 1:43 pm

  6. Buna dimineata !
    Ma framanta o chestiune , daca se aplica reducerile acestea cu 25 la suta a salariilor si pensiilor atunci cum va mai functiona recenta lege a salarizarii unice si legea pensiilor bazata pe contributivitate ?
    Cum vor mai fi viabile aceste doua legi ?
    Vor face altele sau ce mama naibii se va intampla ?
    😯

    luminita

    07/05/2010 at 9:29 am

    • salut

      la salarii, de fapt venituri: din cate am inteles deciziile se vor lua la nivel micro, se va alege intre diponibilizarea unora, reducere veniturilor altora sau combinatii intre cele doua
      dar la pensii pare a fi mai simplu: se continua corelarea pensiei cu contributie-chestie care oricum trebuie facuta, dar scade punctul de pensie;

      razvan

      07/05/2010 at 9:40 am

  7. in lipsa unor masuri inteligente de stimulare a economiei, putin plauzibile cu actualul cabinet, ar trebui luata in calcul micsorarea cotei unice

    razvan

    07/05/2010 at 9:30 am

  8. Liberalii britanici au obtinut mai putine mandate si datorita particularitatii sistemului electoral britanic.
    Salut intrarea PNL-ului in mod cert pe partea stanga la concurenta cu PSD.
    Sper ca nu vor fi loviti in primul rand amaratii din zona bugetara. Daca vor fi lovitii palmasii, aia cu spate vor trebui sa le preia atributiile, fiind politici si cu un grad de competenta poate mai scazut, nu le va fi usor.
    Vtrau sa va semnalez ca in PNL singurul libertarian ramane Patriciu. Restul vor un stat social. De stanga.

    Turnofftheglory

    07/05/2010 at 9:35 am

  9. Buna dimineata 🙂

    In ceva minute intru si eu cu un mic comentariu politico-economic. Intre timp, va recomand sa aruncati un ochi atent pe articolul lui Tapalaga de pe Hotnews, pentru ca este, ca de obicei, excelent.

    http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-7229119-cum-capitaliza-pdl-masurile-anuntate-traian-basescu.htm

    Cetatean

    07/05/2010 at 9:45 am

  10. 1. Aspectul economic al masurilor de ieri, cifrele care mi-au atras MIE atentia.

    Nu sunt un specialist in finante, insa niste cifre mi-au ramas pe scoarta cerebrala. Presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor Pensionairlor a declarat ieri:

    „Răspunsul nostru este unul singur: nu putem accepta această diminuare a pensiilor, noi nu ne putem compara cu Grecia unde pensia minimă este de 500 de euro, la noi fiind doar 85 de euro. Ei au de unde scădea, noi nu”, a subliniat Nedelcu. (Mediafax)

    La prima vedere, grecii au pensii de 6 ori mai mari ca romanii (85*6=510). Insa grecii iau de la FMI si UE un imprumut de 6 ori mai mare ca noi: noi luam 20 miliarde (cumulat FMI, BM si UE), ei iau 110-120.

    Prin urmare, daca privim doar la sectorul pensiilor, suntem exact in situatia Greciei, numai ca noi parem un bonsai pe linga un sequoia. Economic, stam la fel, cel putin pe zona pensiilor. Asa ca titlurile „Romania stringe cureaua ca s anu ajunga ca Grecia” sunt false, suntem deja in situatia Greciei.

    2. Inca citeva cifre referitoare la pensii:

    http://www.coins.ro/politic/un-calcul-pentru-basescu.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+coins%2FMUAN+%28Blog+de+%22analist+politic%22%29

    Conform calculului de mai sus, ar trebui sa economisim, pentru echilibrarea bugetului pensiilor 3.6 miliarde lei.

    Prin taierea cu 15%, noi vrem sa economisim cei 500 milioane euro pe care nu ii avem (diferenta dintre suma de 1.7 miliarde, cit a transferat statul anul trecut la pensii si cit trebuie sa plateasca statul de fapt. Acesti 500 milioane sunt imprumutati din exterior). Dar de fapt noi economisim 8.8 miliarde lei.

    Comentatorul la care trimit arata ca nu ar trebui economisiti la pensie decit 8,5 %, nu 15%. EROARE. Masura de taiere cu 15% vizeaza, asadar, economisirea de 8.5% pentru acoperirea celor 500 de milioane pe care nu ii avem, dar si, PE DEASUPRA, economisirea a inca 6,5%, pentru a incepe sa reducem injectia pe care bugetul de stat o face anual bugetului de pensii (1,7 miliarde euro).

    Concluzia: Basescu a taiat adinc in bugetul pensiilor, prefatind deja implementarea principiului contributivitatii. A fost nevoit s ao faca deoarace Tariceanu duduitorul de economii a introdus o povara permanenta asupra bugetului de stat (pus sa contribuie la bugetul de pensii), in conditiile in care cresterea economica era clar ca urma sa fie temporara. Basescu frineaza asadar la citiva milimetri de zidul spre care Tariceanu a lansat in 2008 bugetul de pensii.

    Cetatean

    07/05/2010 at 10:04 am

  11. Comentariul politic. General.

    Sunt multe de comentat aici, insa pentru decriptarea tuturor miscarilor lui Basescu (constringerea PDL-ului sa se pozitioneze clar la dreapta, lovitura mortala data statului asistential, lansarea atacurilor asupra greilor PDL, apasarea pedalei de frina pina la maximum, etc), pentru toate acestea trebuie avuta in vedere declaratia din 16 decembrie, 2009, din cadrul negocierilor pentru formarea Guvernului. EXCEPTIONALA.

    In ceea ce ma priveste, in orice caz chiar calitatea de presedinte reales, care mai face un mandat, ma obliga sa ma neutralizez fata de partide in perioada urmatoare. Eu nu mai am obiective care tin de partide, am ramas doar cu obiective care tin de tara, nu voi mai candida niciodata”, a spus presedintele.

    Decriptare: eliberat de obiectivul politic al realegerii care il face pe orice politician sa fie populist, iresponsabil si viclean, Basescu se poate desfasura in forta, facind ceea ce orice politician normal face: spune adevarul si actioneaqza corect (politic si economic). In aceasta cheie trebuie interpretate toate politice ale masurilor economice. Basescu vireaza la drepta si obliga PDL-ul sa faca la fel pentru ca nu mai are ce pierde. Dimpotriva, poate cistiga acolo unde nimeni nu a indraznit niciodata sa inceapa lupta.

    Inca ceva. Imprumutul FMI a fost denumit de Basescu, la inceput, „o centura de siguranta”. Sintagma a fost corecta, era o centura de siguranta. Basescu cistiga timp in 2009 si mentinea nemultumirea sociala la un nivel care ii permitea sa fie reales (va inchipuiti ce era la alegeri daca masurile astea de ieri se anuntau in 2009!). Insa odata trecute alegerule, centura de siguranta devine o centura de castitate pentru Guvern, care il fereste de violul sindicatelor si a stigii PSD-PNL. Chiar daca Basescu pierdea alegerile, PSD si PNL ramineau cu centura, insa tot incercau sa o dea jos. Insa cistigind alegerile, Basescu a pus centura nu doar Guvernului, ci si PSD si PNL-ului, pentru a nu mai putea sa se cupleze cu sindicatele si pensionarii pe banii romanilor. In acest moment, lipsita de bani ieftini din afara, cu doi ani jumatate de Opozitie neagra, cu 11 milioane de euro datorii cumulate (PSD si PNL) stinga din Romania este pe marginea prapastiei. Nu vor mai fi pomeni electorale actuale platite de generatiile viitoare.

    Basescu a dat foc corabiei si a pus PDL-ul intr-o terra de dreapta incognita. Merg pina la capat sau mor la malul marii, inghititit de crocodilii de stinga care vor sa iasa la mal.

    Cetatean

    07/05/2010 at 10:25 am

    • neata!

      misto comentariu.

      nu pierde din vedere insa reactia pe care n-o putem inca aprecia a populatiei afectata de masuri. 4,5 milioane pensionari + vreo 2 milioane de bugetari + familiile lor = vreo 8-10 milioane.
      + reactia celor carora li se taie din finantarea sociala pe diverse tipuri.
      + efectele de a nu se mai subventiona caldura/agentul termic (in bucuresti efectul va fi foarte nasol). Stie cineva ce crestere de cost va presupune asta?

      nicole

      07/05/2010 at 10:39 am

      • Nicole, reactia va fi clasica. Dupa protestele initiale, fiecare va trebui sa decida daca consuma mai mult decit produc.

        Tine seama, Nicole, ca o scadere masiva de venituri inseamna scaderea si a preturilor, intrucit scade cererea iar cei care vind trebuie sa-si adapteze politica de preturi la nivelul veniturilor, altfel dau faliment.

        categoric, una e sa tai la un pensionar sau bugetar care e deja pe minim, si alta e sa tai de la cel cu salariul cu jde zerouri.

        Inca nu sunt lamurit daca va scadea anvelopa sau fiecare salariu, individual. Oricum ar fi, traim deja peste plapuma si daca nu bagam picioarele in cita plapuma avem, riscam sa luam niste vergi grecesti la talpi de ne va ustura si in fund.

        Cetatean

        07/05/2010 at 10:46 am

  12. Errata: „In aceasta cheie trebuie interpretate toate CONSECINTELE politice ale masurilor economice”.

    Am sarit un cuvint.

    Cetatean

    07/05/2010 at 10:27 am

  13. Geoana: „Impactul masurilor de reducere a salariilor si pensiilor poate fi asemuit cu un fel de mica bomba nucleara in plan social”.(Hotnews)

    Interpretare corecta: „Impactul masurilor de reducere a salariilor si pensiilor poate fi asemuit cu un fel de mica bomba nucleara in plan POLITIC„.

    Cetatean

    07/05/2010 at 10:31 am

  14. Buna dimineata,
    @Cetatean
    Foarte buna analiza (ca de obicei) si bine venita readucerea in memorie a declaratiilor presedintelui facute in 2009. Poate atunci n-am descifrat toate nuantele dar am stiut intotdeauna ca presedintele are o viziune atotcuprinzatoare asupra viitorului.
    Singura problema cred ca este comportarea guvernului in continuare. Daca va fi in stare sa aplice masurile anuntate.
    Deocamdata, liderii sindicali actioneaza dupa lozinca „instigati, instigati, instigati”.
    Am ascultat, acum dimineata, pe cativa de-a dreptul iresponsabili prin indemnurile la revolta emise.

    cedric

    07/05/2010 at 10:52 am

  15. ENGLEZII SI-AU DAT SEAMA, parfumul de crin este

    OTRÄVITOR:!!!!!!!!!!!!!

    CRINOLINUL REPETENT , S-A DOVEDIT UN PUTUROS LÄTRÄTOR

    II ESTE LENE SI SÄ MEARGÄ LA PARLAMENT:

    theo

    07/05/2010 at 10:53 am

    • Theo, salut! Sper ca al nostru Crin sa o ia rau la parlamentarele din 2012. In acest moment, Basescu i-a scos fumurile liberale din nas, Crin nu mai are de alergat decit pe culoarul din stinga. 😉

      Cetatean

      07/05/2010 at 10:59 am

  16. Inca ceva: am discutat despre frina pusa violent pentru a nu ajunge cu caoul in zid. Exista un fragment din discursul lui Basescu care spune ceva despre masurile pro-active, de stimulare a economiei reale. Basescu a vorbit mult in campanie despre rezervorul de crestere economica repreznetat de agricultura. Ieri a afirmat:

    „Vor mai fi şi multe alte măsuri pe care trebuie să le ia Guvernul, cum ar fi unele modificări la Codul Muncii pentru a flexibiliza forţa de muncă, unele analize cu privire la impozite – şi aici vă dau un exemplu legat de impozitul pe terenurile agricole. Daca vă aduceţi aminte, cifra acreditată anul trecut ca fiind suprafaţa agricolă nelucrată a fost de circa 30% din total suprafaţă agricolă. Şi anul trecut, ca şi anul acesta, deţinătorii de terenuri primesc subvenţie şi pentru suprafeţele de teren nelucrate – şi nu este o subvenţiei mică, sunt circa 130 de euro pe hectar, iar impozitul pe hectar este 35 de lei. Sigur că-mi convine foarte mult să nu lucrez terenul şi în fiecare an să primesc subvenţia la hectar pe care mi-o pune la dispoziţie Uniunea Europeană. Va veni o zi în care să discutăm şi subvenţiile din agricultură. Vă pot da o cifră – şi aici: aviz foarte serios reprezentanţilor agriculturii care se plimbă în fiecare zi la televizor şi se plâng de lipsa subvenţiilor. Îi atenţionez că din cauza evaziunii din agricultură în ultimii zece ani statul român a acordat subvenţii de circa 30 de miliarde şi de pe urma agriculturii a avut încasări în ultimii zece ani de circa 400 de milioane. Acest lucru nu mai poate continua. Nu ne putem face că nu vedem realităţi care s-au construit – din motive politice, din orice motiv – timp de 20 de ani”.

    Nici nu mai e nevoie de interpretare. Exista un enorm potential agricol pe care Romania il poate valorifica pentru a deveni exportatoare.

    Cetatean

    07/05/2010 at 10:54 am

  17. Basescu in confruntarea cu Geoana, pe subiectul Agricultura: „Politica economica trebuie sa intre mult mai puternic si in mediul rural. In acest moment, cea mai mare resursa de crestere o avem in mediul rural, cu 8 miliarde de euro de la UE pe care trebuie sa le atragem. In viziunea mea, parte din atragerea de locuri de munca trebuie concentrata in mediul rural”.

    Nu e toata declaratia, nu o am toata, insa e clar ca agricultura are o miza enorma pentru Basescu.

    Cetatean

    07/05/2010 at 10:57 am

  18. sindicalistii fac f. räu.

    oamenii trebuie sä treacä la muncä, altfel nu se poate träi.

    crinolin,gelgäu si ponta, sä-si tzinä gura

    e usori sä torni venin pe sticlä.

    dumnezeu si romanii au salvat romania, de 2 ratatzi ca , crinolin si geoanä.

    theo

    07/05/2010 at 10:58 am

  19. BÄSESCU , RÄMANÄ CEL MAI BUN POLITICIAN DIN

    ULTIMII 20 DE ANI , DIN ROMANIA:

    SINGUR NU POATE FACE MULTE; ROMANII TREBUIE SÄ FIE DE PARTEA LUI:

    A CRESCUT F: MULT; SI ESTE F: INFORMAT:

    theo

    07/05/2010 at 11:01 am

  20. eu raman la parerea ca actualul guvern n-o sa miste nimic
    Vladescu deja temporizeaza, doar asta stie sa faca

    razvan

    07/05/2010 at 11:05 am

  21. Razvan, au fost avertizati public:

    Vladescu, Blaga, Videanu (nenominalizat) si Berceanu.

    Iti dai seama ca baietilor li s-a aratat esafodul si oamenii din piata publica, asteptind executia, ca o compensatie pentru reducerile salariale.

    Cetatean

    07/05/2010 at 11:09 am

    • ma refer la declaratia lui vladescu de acum cateva zeci de minute, deci dupa avertismentul de ieri

      razvan

      07/05/2010 at 11:13 am

      • Va fi remaniat fara discutie. Nu va mai avea al doilea avertisment.

        Cetatean

        07/05/2010 at 11:17 am

  22. 🙂
    Good mornin` all
    L-ati fi vazut careva pe Boc iesind la rampa cu aceste declaratii dupa discutiile cu fmi ? Eu nu.
    Marinaru` a pre(con)figurat si viitoarea forma a constitutiei.
    Ecuatia electorala de anul trecut a incurcat mult guvernarea.Nota de plata platita acum se refera la imbecilitatea tuturor guvernelor din 90 pana acum.
    Marinaru` nu poate face singur asta.Daca nu este ajutat,mai ales in parlament cu legislatia,va fi urat.
    A mai dat semnalul administratiilor centrale/locale : daca nu puneti accent pe competenta,management/eficienta dispareti cu tot cu clientela.Orice abuz trebuie sanctionat.
    Ma intreb ce vor face instantele(CC,ICCJ,CSM, etc) ? Se vor pune iar de-a curmezisul ? 😆

    mircea

    07/05/2010 at 11:11 am

    • Mircea, 🙂 exista mai multe aspecte in ce semnalezi tu.

      1. Trecerea legislatiei prin Parlament. Basescu a avut grija sa aiba discutii tari cu liderii Coalitiei, spunindu-le ca el nu ii poate ajuta in 2012 daca pierd alegerile. Sa nu conteze pe el, ca nu mai nominalizeaza premier din PDL daca PSD are macar un mandat in plus. Lazaroiu a anunta-o public, cred ca Basescu a spus-o in privat. Asa ca amicii din Coalitie nu au decit sa voteze, altfel oricum nu mai pupa guvernare din 2012.

      2. Justitia. Aici Predoiu se ocupa de pachetul ala teapan, care va fi adoptat in toamna. Prevad asumarea raspunderii.

      3. Instantele nu pot judeca procesele decit i nfunctie de lege. CCR a stabilit in 2009 ca udecatorii nu au dreptul de a acorda salarii si sporuri pronuntind hitariri judecatoresti care exced legile votate in Parlament.

      4. Constitutia. Deocamdata e in stand-by, pina cind decide Basescu sa sarjeze din nou.

      Cetatean

      07/05/2010 at 11:16 am

      • 🙂
        Cetatean
        De acord 🙂
        La 3) insa CC ar putea fi un cui.CC a luat hot. ce au excedat limitele legii(cazul ani) inclusiv hot.pe legi,care se bat cap in cap(hotararile).
        O relatie cu media pentru o comunicare cat mai buna si transparenta maxima este absolut necesara.

        mircea

        07/05/2010 at 11:25 am

        • Mircea, urmeaza sa se schimbe trei judecatori ai CCR. Azi e ultima zi pentru inaintarea propunerilor, cred ca vor depasi limita impusa de legea Curtii, insa ce mai conteaza?

          Cetatean

          07/05/2010 at 11:27 am

  23. Vladescu si Videanu deja sunt legati la pachet: „De asemenea, în ceea ce priveşte soluţiile ce vor fi aplicate în continuare, sunt vizate inclusiv acele excepţii care au decredibilizat acţiunea Guvernului de a reduce sporurile exagerate şi veniturile date în afara legii. Mă refer aici la cei care se află în consilii de administraţie, fiind în acelaşi timp salariaţi ai Ministerului Economiei, ai Ministerului de Finanţe, ai altor ministere.

    Cetatean

    07/05/2010 at 11:11 am

  24. Razvan, echipa are un capitan de echipa slab. Plus Videanu e tot atat de bun sa se bata cu sindicatele cat a fost si in alte situatii ca primar general. Ma mir ca nu e in Emirate la shopping. Berceanu, ironic si smecher isi va baga picioarele, iar Boc va pica de pacalici incordandu-se la astia. Practic echipa Boc prin frica isi mazileste destinul politic. Au cam 72 de ore sa se miste cu talent. Altfel, marota mea cu schimbarea guvernului va fi al naibii de rapid implementata. Cu sindicatele trebuie sa ai forta si hoatrare. Sa ii scoti in piata publica cu ceasurile de 40 000$. Sa ii dai afara nevasta lui Marica din minister. Sa umilesti realitatea TV scotandu-i boardul director sindicalist in headline.
    Seitan si-a concediat subordonata. Semn bun.
    Daca nu stiu sa se miste cu talent, vom avea un guvern mult mai al dracului. Daca bugetarii si pensionarii gem azi, maine s-ar putea sa scuipe sange cand se vor trezi cu 10 000 de concedieri pe luna.
    Cand eu zburam pentru ca ministerul invatamantului prefera sa plateasca salariile profesorilor decat sa plateasca firmele private carora le era dator, nu a venit nimeni sa ma caineze. Asa ca voi fi cinic si rautacios. Ciocul mic, eu ca somer nu marai ca imi este taiat ajutorul de somaj.
    Liderii de sindicat ii doare pe undeva, salariile lor sunt din cotizatii, adica neafectate.

    turnofftheglory

    07/05/2010 at 11:16 am

    • cati sunt ca tine, TOG? lasand la o parte parazitii bugetului, oamenii simpli acum isi pierd bruma de ratiune pe care o aveau
      de aia e nevoie de taieturi chirurgicale, fara maini care tremura; fiecare clipa conteaza, cangrena se extinde

      razvan

      07/05/2010 at 11:23 am

      • TOG, razvan, bine spus (TOG, prietene, ai intelegerea mea si a sotiei, amindoi dedicati vocatiei de profesor, facind fotocopii pentru la ore din banii nostri).

        Basescu a aratat pe unde sa se taie, sa vedem miinile doctorilor cit de sigure sunt.

        Cetatean

        07/05/2010 at 11:31 am

  25. scuze, n-am văzut linku’ lui Răzvan 🙂

    gabhryel

    07/05/2010 at 11:18 am

  26. Excelent articolul lui Rahoveanu, numai ca mecesita comentarii la masurile pe care spune el ca trebuie luate in mod suplimentar. Le comentez rapid, pentru fiecare masura ceruta de el (are 8, am si eu 8 comentarii analoage)

    1. Boc nu va fi si nu trebuie schimbat. Daca il schimba, PDL vireaza la stinga, cu Blaga sef al PDL.

    2. reformele cerute se vor face. Coeficientii salarizarii inca necesita discutii, se va vota legea pensiilor, se va revizui sistemul de asistenta sociala.

    3. aici e mai greu, bani iacordati pe criterii politice. Tine doatr de Boc. Totusi, ieri a luat niste masuri bune, a suspendat alocarea a 100.000 pentru sondarea perceptiei populatiei asupra actului guvernarii.

    4-5. se lucreaza la asemenea lege care interzice vinzarea firmelor catre alt proprietar fara ca anterior fiscul sa controleze daca au platit datoriile la stat.

    6. ieri Coalitia a fost amenintata cu aducerea psd la guvernare din 2012. asa ca vor face reforma sau vor muri.

    7. sidicatele au primit o botnita prin legea salarizarii, acum mai au una.

    8. mass-media mogulilor e in faliment sau in control fiscal, blogurile prospera ;-), se va depolitiza, speram, TVR si RTV.

    Cetatean

    07/05/2010 at 11:26 am

  27. @Theophyle

    Salut! M-a amuzat comparația între Glegg și ofiliciul dâmbovițean! Nu c-ar fi nepotrivită – e drept, Nick ăsta e cam gargaragiu (l-au mirosit bine englezii), dar totuși de o calitate umană mult, mult mai bună decât nesimțitul, leneșul, canalia C. Antonescu.

    E important de notat că Clegg a bătut țara în ultimele zile de i-a sunat apa-n cap ca să mai câștige un vot. Chucky al nostru obosește luând concediu atât de tare încât singura soluție este încă un concediu! 😀

    În paranteză – nu mi-a plăcut nici unul din candidați. Cameron e slab și dă răspunsuri generale, „politicienești”, la întrebări foarte precise. Sunt de acord cu ideea fundamentală a partidului de a tăia cheltuielile și pentru asta i-aș vota, dar altfel tipul nu m-a impresionat deloc.

    Acum am impresia că se pune de o alianță între laburiști și lib-dems, sună ca frăția dintre PSD și PNL 🙂

    sym

    07/05/2010 at 11:33 am

  28. tonomatele sunt in deruta, ca dupa orice interventie a lui Base, inca n-au stabilit o versiune comuna pe care s-o repete dupa aia la nesfarsit

    razvan

    07/05/2010 at 11:37 am

    • Hahaha, e greu sa treci de la „vai de mine, creste cota si TVA-ul, este omorita economia reala” la „vai de mine, scad salariile, sunt omoriti bugetarii!”.

      E cam greu. Basescu i-a fortat sa lepede masca de dreapta si sa faca propaganda de stinga pe fata.

      Cetatean

      07/05/2010 at 11:40 am

  29. Sym, din cite stiu, chiar daca fac alianta, tot nu au majoritate parlamentara. Sau poate ma insel, nu sunt familiarizat cu sistemul britanic.

    Cetatean

    07/05/2010 at 11:38 am

    • corect: According to the latest BBC poll projections a combined Lib-Lab coalition would have just one more seat than the Tories.

      Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/election/article-1274068/UK-ELECTION-RESULTS-2010-David-Cameron-demands-Gordon-Brown-vacates-No10.html?ITO=1490#ixzz0nEPTMLwt

      razvan

      07/05/2010 at 11:44 am

      • Razvan, ajuta-ma, te rog. Celelalte 29 de mandate ale altora intra in Parlament si pot face alianta cu Tories, ducindu-i la minimum 326?

        Cetatean

        07/05/2010 at 11:47 am

        • da, au fost discutii de ceva vreme cu niste partide regionale

          razvan

          07/05/2010 at 11:52 am

    • @Cetatean

      Da, însă au și ei „umplutură”. În acest moment e așa: tories 291, labour 251, lib-dems 52, diverșii 27. E clar că ambele partide mari au șanse, depinde de alianțe.

      Clegg a declarat dimineața că tories au „first dibs” la o alianță de guvernare, având cele mai multe mandate, și că așteaptă o ofertă. Iar acum aud că ar fi o ofertă pe masă, cu referendum pentru schimbarea sistemului de vot (lucrul pe care-l vor lib-dems). Să vedem!

      sym

      07/05/2010 at 1:17 pm

  30. Salutare

    Boala lunga e moarte sigura… Solutia la deficitul Romaniei este exact la fel de lalaita ca si solutia gasita la tranzitia care nu se mai termina. Desi nu cred ca taierea din venituri era cea mai recomandata solutie, prezentarea acum a astfel de masuri ca cine stie ce solutii salvatoare e oarecum dezamagitoare. E doar o carpeala. Cei de la putere nu au nici o scuza ca nu au luat alte masuri mai bune pentru tara inca de anul trecut.
    In plus, pana cum s-au auzit doar niste idei. Felul in care se vor aplica va fi o „surpriza” neplacuta pentru multi oameni.
    Ultima „surpriza” va fi ca in ciuda acestor carpeli de ultim moment care se vor dovedi dureroasa pentru oamenii de rand noile masuri nu vor salva nimic ci doar vor mai prelungi agonia pana cand alte masuri asa-zis salvatoare vor fi considerate necesare.

    Daca vor vrea sa faca ceva cu adevarat pentru Romania se va vedea: vor reduce personalul bugetar din institutiile centrale, vor reduce numarul de directorasi, vor reduce veniturile de top din sistemul bugetar, vor gasi modalitatea de a reduce pensiile de lux si compensatiile de sute de milioane lei vechi platite unor categorii privilegiate, vor reduce numarul institutiilor si angajatilor din domeniul informatiilor, vor impune masuri clare prin care costul investitiilor din Romania sa se incadreze in valorile altor lucrari de acel gen facute si in alte tari din UE.

    Crede cineva ca exista macar un grup de oameni politici dispusi sa se inhame la implementarea clara si eficienta unor astfel de schimbari? Eu nu cred.
    Romania nu are nevoie de salvatori de ultim moment, Romania are nevoie de politicieni cu cap si coloana vertebrala.

    pasiivorbelor

    07/05/2010 at 11:42 am

    • @Pasii, salut!

      „Romania nu are nevoie de salvatori de ultim moment, Romania are nevoie de politicieni cu cap si coloana vertebrala”.

      Ieri ai vazut un politician adevarat, care a ales sa faca ce trebuie, nu ce trebuie ca sa fie ales.

      Reducerea cheltuielilor este necesara. Trebuie si masuri de crestere. Eu am vorbit mai sus de agricultura, aratind ca Basescu are un plan si aici.

      Tu cum vezi situatia?

      Cetatean

      07/05/2010 at 11:45 am

      • @Cetatean
        De acord ca ieri au luat o solutie oarecum satisfacatoare dar la fel de adevarat este ca s-a luat doar foarte tarziu si doar la presiunea FMI.

        As fi apreciat o decizie luata din timp, inlocuirea lui Boc. Omul nu este nici pe departe la inaltimea functiei pe care o ocupa in aceste vremuri de criza, nu are nici un fel de viziune, si are o mentalitate de executant sau cu oarecare indulgenta de middle management. Alegerea si sustinerea lui este o optiune mai mult decat nefericita. Daca anul trecut s-ar fi propus un prim-ministru cum e Tusk de la polonezi as fi spus ca e o sansa se se faca ceva cu cap. Din pacate anul trecut lumea era cu capul la jocuri politice

        Reducerea cheltuielilor se putea face inca de anul trecut prin desfiintarea de institutii, reducerea sefimii si a privilegiilor, controlul investitiilor. Nu au facut-o si nici nu o vor face in curand pentru ca sunt prea datori fata de respectiva cleintela.

        Agricultura este o solutie pe termen scurt-mediu dar adevarata relansare a Romaniei va fi cand se va investi in cercetare si dezvoltare si se vor produce produse finite a caror valoare sa rezulte din nivelul lor de inovatiei si mai putin din pretul materiei prime pe care o contin.

        pasiivorbelor

        07/05/2010 at 1:05 pm

    • 🙂
      Pasii vorbelor
      Cred ca anul trecut ar fi fost foarte greu sa se ia masurile astea dure.N-am date dar,probabil s-a constatat ca nemultumirile din mediul bugetar ar fi fost mai mari decat cele din domeniul privat.Pe deasupra coruptia a functionat foarte bine cu concursul justitiei,din pacate multi dintre politrucii pdl-isti au ridicat la fileul mediilor aservite mingi nesperate(+ alte greseli facute).
      Manipularea a fost in floare la fel ca si acum.Secvente cu oameni saraci,la limita subzistentei pentru ca apoi lacrimile de crocodil sa cada siroaie pe sticla de la cine ? impostorii politruci,sindicalisti,vorba lui TOG,cu ceasuri de 30.000 E la mana 😦 Nu va fi deloc usor cu mediile astea aservite.

      mircea

      07/05/2010 at 11:59 am

      • @mircea
        Probabil niste masuri dure anul trecut ar fi parut nejustificate si rezistenta ar fi fost mai mare pentru ca inca se mintea lejer ca anul acesta economia se va relansa si alte bla-bla-uri de genul acesta.
        Oricum, cine a vrut analize corecte si a vrut sa vada a stiut ca toate aceste previziuni optimiste nu sunt decat povesti de adormit copii. Bugetul a fost facut doar de ochii FMI iar la venituri s-au pus surse pe care se stia ca nu exista nici o sansa sa fie primite. Acum FMI-ul tocmai ce a pus degetul pe rana si a spus ca incasarile sunt mult mai mici decat previziunile si deficitul e prea mare pentru a fi acceptat. Nu stiu daca pentru ei a fost o surpriza dar pentru ai nostri sigur nu a fost. Doar le-au aratat ca i-au prins cu minciuna.
        Tocmai pentru ca aceste lucruri deja se stiau de luni bune ar fi fost de dorit sa se ia masurile din timp si nu doar cand ne bate FMI-ul obrazul.

        pasiivorbelor

        07/05/2010 at 1:12 pm

  31. Geoana are un plan anti-criza: aminarea aplicarii legii pensiilor si salarizarii si continuarea traiului pe banbi imprumutati!

    „Este clar că în acest moment se aruncă în aer din punct de vedere al aplicabilităţii legea salarizării unitare şi legea unitară a pensiilor, care se află în dezbaterea Parlamentului şi, în speţă, a Senatului, pentru că, în condiţiile în care propui o lege a salarizării, respectiv a pensiilor unitare, pe termen de zeci de ani şi începi înainte de aplicarea acestor legi să vii cu o reducere atât de dramatică de pensii şi salarii, este clar că fundamentul legal al sistemului de pensii şi de salarii din România este profund modificat, ceea ce probabil că va conduce la regândirea acestor legi sau oricum la amânarea aplicării lor„, a explicat Geoană (Realitatea).

    Ha! Pai legea salarizarii reduce puterea sindicatelor, iar legea pensiilor introduce principiul contributivitatii. Legile sunt cerute si de FMI. Ce spuneam de centura de castitate care impiedica Guvernul sa fie violat de sindicate si de pensionari?

    Cetatean

    07/05/2010 at 11:43 am

  32. Razva, ti-am pus o intrebare mai sus, sper ca o vezi.

    Cetatean

    07/05/2010 at 11:48 am

  33. Bun, merci! Sper sa le iasa manevra Tories-ilor.

    Inapoi la noi, Isarescu. Daca l-ati ratat.

    România se comportă ca un stat social, cu cheltuieli bugetare de 40% din PIB, dar nu poţi să păstrezi 6 milioane de asistaţi sociali cu 3 milioane de lucrători în sectorul neguvernamental şi cu un milion de bugetari, a spus joi guvernatorul BNR, Mugur Isărescu.

    Guvernatorul Băncii Naţionale a României (BNR) a precizat că alte ţări care au acest model de stat social au, în schimb, venituri la buget de 40-45% din produsul intern brut (PIB), nu de 30-31% din PIB, ca în România. Isărecu a adăugat că, de prin 2007, România tinde să aibă parte de cheltuieli bugetare de circa 40% din PIB, în vreme ce pe partea de venituri, ponderea este de 30-31% din PIB. „Aşa nu putem rămâne”, a atras atenţia Isărescu” (Realitatea).

    Cetatean

    07/05/2010 at 11:55 am

    • 🙂
      Cetatean
      MIsarescu: din 7 zile (pe saptamana) romanii au trait o zi pe credit.Ne-am intins mai mult decat e plapuma.
      Corect.

      mircea

      07/05/2010 at 12:05 pm

  34. Salut !
    Cateva observatii :
    1. Masurile sunt paliative, nu rezolva problemele de durata.
    2. Daca se aplica neselectiv, afectand si veniturile microscopice (mai ales in cazul pensionarilor), vor provoca reactii negative extreme/disperate din partea celor aflati la limita subzistentei.
    3. Strategia protejeaza, din pacate, clientela politica (ce ocupa functiile cele mai gras platite in autoritati/agentii nationale, ministere etc.).
    4. Cat timp masurile nu sunt dublate de programe investitionale, efectele nu vor fi semnificative.
    5. Sigur ca agricultura are potential dar acolo zburda numai marii mafioti de felul lui Trita Fanita si nu vad la orizont masuri stimulative pt. micii fermieri. Nu vad nici pe cineva in stare sa “coaca” o strategie adecvata.
    6. Daca prin stabilitate presedintele intelege sa sustina incompetenta la cel mai inalt nivel decizional (ministru), din punctul meu de vedere a pierdut partida.
    Pt. ca daca n-ai curajul, in momente de criza acuta, sa-ti treci sponsorii in linia a doua, adica sa-i smulgi de la tzatza banilor publici, ramai la mana lor.
    Regretabil.

    Tzepelica

    07/05/2010 at 11:57 am

    • Bine ei revenit Tzepelica!

      Creanga

      07/05/2010 at 12:03 pm

    • 🙂
      Salve Timi
      De acord.Dar eu sper ca oamenilor sa li se arate in mod corect pe cine sa se revolte(clientela politica incompetenta/corupta) din administratii.Inventarea dusmanului comun=bugetarii, este cam aiurea.
      Fara programe/asistenta pentru micii fermieri+ subventii/penalizari nu seva ajunge nicaieri.
      „Daca prin stabilitate presedintele intelege sa sustina incompetenta la cel mai inalt nivel decizional (ministru), din punctul meu de vedere a pierdut partida.” De acord,Cetatean a explicat foarte bine perspectiva pdl ceva mai sus,daca nu se pun pe treaba.

      mircea

      07/05/2010 at 12:13 pm

      • Salut, mircea ! 🙂
        Perspectiva „daca nu se pun pe treaba” ?
        Au avut timp suficient sa-si demonstreze calitatile de manageri.
        Care sunt rezultatele ?
        Cum actioneaza raspunderea ministeriala, care sunt criteriile de evaluare ?

        Tzepelica

        07/05/2010 at 12:27 pm

      • da, foarte corect o să li se arate oamenilor de către mass-media, în special televiziunile… 🙂

        gabhryel

        07/05/2010 at 12:51 pm

    • Am vazut o puzderie de comentarii care conchid ca de fapt, sau in paralel, ar fi trebuit operata o reducere drastica a salariilor grase ba prin concedierea a nu stiu citi directori, ba prin taierea unui procent mare din salariile acestora. In principiu mi se pare corect. Dar vad ca lumea este lovita un pic de amnezie. Asta cu dat ceva directori afara, sau taiat din salariile grase s-a mai incercat anul trecut. Rezultatul: acesti directori au dat statul in judecata iar magistratii i-au repus in functii. S-a incercat legea cu cumulul pensie-salariu. Ba ca e neconstitutional ingradind dreptul la munca, ba ca e discriminare, etc. Il dau ca exemplu pe Geoana. Are ceva cumnat care citiga ceva zeci de mii de euro (parca) pe luna. Diversi juristi si-au dat cu parerea pe tema asta prin presa cu conculzia unanima ca pur si simplu la asta nu poti sa-i tai numai lui salarul. Ca nu stiu ce soi de contract beton are si in caz de il repune, faimoasa, justitie romana in drepturi. In conditiile astea singurul lucru care merge este o masura aparent egalitarista. Dar asta, cred eu, va crea si o presiune sociala care sa permita apoi reducerea acestor grasuni bugetari. Cam ca in cazul Voicu, unde fara presiunea creata de aparitia inregistrarilor in presa il gaseam si acum pe Voicu bine-mersi in senat.

      Aha

      07/05/2010 at 12:45 pm

      • Aha, se pot gasi solutii legislative chiar si pentru cumnatul lui Geoana.

        Cetatean

        07/05/2010 at 12:48 pm

  35. 🙂
    Cetatean
    Cum D-zeu poti sa scrii asa de repede ? Esti meserias si ! din acest punct de vedere.

    mircea

    07/05/2010 at 12:01 pm

    • Ei, Mircea, nu scriu deloc repede, ti se pare!

      Probabil ca e si un pic de deformatie profesionala. Insa viteza mea e data de capacitatea de a comenta si de a simila informatii noi pentru a furniza comentarii pertinente.

      Cetatean

      07/05/2010 at 12:16 pm

      • 🙂
        Cetatean
        Iartare,n-am vrut sa par ironic.Comentariile tale mi se par foarte bune/aplicate, chiar sunt. 🙂

        mircea

        07/05/2010 at 12:21 pm

        • Mircea, nu iti fa probleme, am inteles exact ce ai vrut sa spui. Merci de apreciere, postez si eu cum pot.

          Cetatean

          07/05/2010 at 12:26 pm

  36. Salut, draga Creanga ! 🙂
    Sunt doar in trecere…

    Tzepelica

    07/05/2010 at 12:05 pm

    • Salutare!
      Am scris o poezie c-o flotare
      Sper ca n-a fost cu suparare
      Si de ce sa nu te opresti?
      Pe naivi sa tzepuiesti? 😀

      Creanga

      07/05/2010 at 12:20 pm

      • Stai linistit, mi-am pastrat simtul umorului, n-am de ce sa ma supar (in cazul tau).

        Tzepelica

        07/05/2010 at 12:29 pm

  37. Ramin in stand by pe blog (voi citi, insa nu voi mai comenta decit daca apar stiri urgente). Am ceva treaba.

    Cetatean

    07/05/2010 at 12:21 pm

  38. Tuturor, un weekend cu soare ! 🙂

    Tzepelica

    07/05/2010 at 12:30 pm

    • Noroc, Tzepelica!

      Cetatean

      07/05/2010 at 12:37 pm

    • O zi buna Tzepelica!
      Mai vino si te implica!

      Creanga

      07/05/2010 at 1:14 pm

  39. Salutare tuturor
    Inclusiv celor cu pensi reduse cu 15 % si bugetarilor cu reduceri de 25%. Salut si somerii ca se taie si din ajutorul pentu ei .
    La mine nu are nimeni ce sa taie ca sint privat care obtine venituri din munca pe la alti privati !
    Din acest motiv am fost obligat sa tai singur din „huzur” si cheltuieli ca din 2008 ma loveam deja cu reducerea facturatului si a profitului ! 🙂
    Adica am „restructurat” cheltuielile familiei si a firmei .
    Situatia e grea peste tot dar sint FERICIT ! 🙂
    In decembrie 2009 am platit ultima rata la un imprumut cu durata de 4 ani si acum sint LIBER !
    Daca va pare putin , incercati 4 ani sa platiti lunar 556 euro.
    Sint constient ca multi romani , cu reducerea asta de venituri vor avea probleme financiare !

    Stefan A.

    07/05/2010 at 12:31 pm

  40. Ave, Stefan!

    Bravo ca esti liber, nici eu, slava Domnului, nu am credite! Mama ei de economie de consum si de credite cu buletinul!

    Cetatean

    07/05/2010 at 12:36 pm

  41. Cetatean

    07/05/2010 at 12:38 pm

  42. Salve Cetatean
    O idee de impozitare mai serioasa a veniturilor mari nu exista ?
    Stiu ca sar toti ca cota unica e ideala . Din pacate provoaca doar decalaje enorme . Ori bogat , ori sarac .
    Adio clasa mijlocie ! 🙂

    Stefan A.

    07/05/2010 at 12:41 pm

  43. Stefan, nu sunt expert economic, insa cred ca efectele cotei unice ca impozit pe profit au fost demonstrate in numeroase state. Sunt insa pentru impozitul deferentiat pe salarii.

    Cetatean

    07/05/2010 at 12:47 pm

    • Profit face privatul, prin firme. Just ca aici sa existe o cota unica .
      Eu sint de idea ca e absolut injust sa impozitezi cu 16% un salar mic de 1.500 lei si la fel un salar de 30.000 lei . Nu exista o astfel de situatie in nici o tara din occident , inclus USA , Canada, Japonia si Australia . O fi ca in Romania se pricep mai bine cum functioneaza fiscalitatea ! 😆

      Stefan A.

      07/05/2010 at 12:53 pm

      • Stefane, stai bland ;daca masurelile se aplica ad litteram, adica la tot ,,bujetarul” ii tai 25% (pot sa-i spun Basescului ,,Superciomu”?) atunci cota unica ,,canci” ;platesc 16% impozit, plus 25 % taiere, face 41 % din venitul meu sau nu?

        Loda

        07/05/2010 at 1:09 pm

        • Loda, daca cistigi ceva peste salariu, platesti 16%. Daca ai doar salariu, iti scade cu 25%.

          Cetatean

          07/05/2010 at 1:15 pm

      • Mie mi se pare just ca toată lumea să plătească o sumă fixă, că serviciile pe care mi le face statul nu depind de salariul meu (*). Cota unică, fiind proporțională, este din start incorectă. Ce zici?

        (*) Ba mai mult, cu cât cineva câștigă mai bine, cu atât e mai puțin probabil să folosească servicii publice (sănătate, educație, pensie etc).

        sym

        07/05/2010 at 1:22 pm

        • Cetean :Nu castig nimc peste salariu, nu am nici ore suplimentare si sunt impozitata, ca toata lumea cu 16 %. daca de la 1 iunie mi se taie 25% si voi fi in continuare impozitata ca asa e normal, impozitul meu va fi de 41% ce e greu de inteles ?In timp ce un angajat privat al unei banci, ca sa dau un exemplu tot din familia mea, va fi impozitat in continuare cu 16% din 55000 lei? A, ca nu-i zice impozit? Si, o sa-mi tine de cald? remarca te rog, ca nu comentez negativ masura, doar constat.

          Loda

          07/05/2010 at 1:29 pm

  44. 🙂
    Timi,eu cred ca n-ar trebui sa luam in calcul si anul trecut(cand si eu cred ca au fost facute multe greseli,am scris cu totii destule).Riscul sa se rastoarne balanta era foarte mare.Si asa a fost pe muchie de cutit.
    Anu ` asta doar 4 luni si s-a vazut capacitatea lor,clientii politici rasplatiti(sali de sport,camine culturale,autostrazi inexistente nici macar ca proiect,disfunctionalitati grave in justitie,lipsuri legislative etc.)Sa vedem,daca perspectiva este din acest unghi,e nasol.Sper ca marinaru` sa nu scape carma din mana.

    mircea

    07/05/2010 at 12:52 pm

    • 🙂
      Timi,un weekend insorit si tie.

      mircea

      07/05/2010 at 12:58 pm

  45. Am scris(acum vreo 10 zile) un comentariu referitor la adm./centrala/locale.
    Privatizarea unei parti din administratia centrala si locala ar putea diminua mult costurile bugetare.Adica o gramada de servicii ce tin de primarie,cl si cj (desigur acreditate prin lege)care sa se autofinanteze/standardele de cost din adm. sa fie drastice.Autorizatii,avize,etc.etc. sa poata fi eliberate si de acestea.De fapt vad ca fiind interesanta ideea prin faptul ca s-ar putea orienta o anumita clientela puternic bugetofaga si generatoare de coruptie,in increngaturi cu tot felul de firme clientelare, inspre aceasta zona.Extinzand,s-ar putea creea chiar un soi de concurenta,aici costurile ar fi mai mici neavand de sustinut nus`ce infrastuctura uriasa in spate.Sa poata face si licitatii pe proiecte cu fonduri europene,accesul la vesnicul comision ar fi direct,dar macar s-ar lucra ceva,si ar fi atrase ,probabil,mai multe fonduri care acum stau blocate nu atat din incompetenta cat din imposibilitatea(aprox) de a corupe-e vorba de bani europeni,nu de-ai nostri.
    Cel putin s-ar izola cumva capusele astea(activistul de partid s-a transformat in activistii de partide) si ar si lucra/s-ar autofinantza .E posibil ?
    Altele au trecut prin asta(invatamant superior/gradinite/unitati medicale/ etc)

    mircea

    07/05/2010 at 1:24 pm

  46. Bon, si acum doua -trei lucruri la ,,rece” :
    1.Nu stim exact ce prevad masurile, reducerea fondurilor sau reducerea ,ad-litteram a salariilor, pensiilor si ajutoarelor ,deci asupra justetei unor aspecte inca nu se poate discuta;
    2.Chiar habarnista fiind in economie, pot sa pun pariu ca acestea nu sut masuri anticriza ,ci masuri de evitare a falimentului, ceea ce nu e totuna.E de asteptat masurile anticriza…
    3.Chestia cu sefii de institutii care se ,,evalueze” cine merita si cine nu sa fie disponibilizat ar fi comica ,daca nu ar fi trista . Unde gasesti azi sef de institutie care sa nu fie Pedelist sau ruda de pedelist, sau udemerist sau independent? Ca atare, criteriu de ,,evaluare” va fi carnetul de partid sau care este omul cui, va bene !
    4.Toata saptamana si inainte s-a discutat aici de catre diverse personalitati si personaje(caci exista din ambele),cu argumenete ,descoperirea ,,apei calde”-ca guvernul Boc e incapabil si trebuie schimbat.Iese presedintele-premier si anunta relaxat ca nu se schimba nimic, nu se remaniaza nimic si, brusc, nimeni nu pare a fi deranjat,de ce?
    5.Masurile care vor urma ,dar si altele ar impune, si aici zice bine Basescu, solidaritate si incredere.Solidaritate intre cetateni, dar cum sa o realizezi cand presedintele e ocupat sa invrajbeasca diversele categorii sociale intre ele, privatii cu bugetarii ,si-i creioneaza pe acestia din urma, de-a valma, pana la caricaturizare,mai rau decat comunistii de alta data pe ,,hazii imperialisti”? Solidaritatea intre toate fortele politice ar fi de asemenea dezirabila, dar, sau tocmai pentru asta, la sfarsitul discursului sau, cu un zambet smecheresc, presedintele nu se abtine sa nu dea ,,una peste ochi” opozitiei, asa, ca pentru a fundamenta ,,solidarizarea”. In sfarsit, increderea in guvern . daca voi o aveti ,desi ma indoiesc, sa va fie de bine.Eu nu am nici un strop de incredere si nici nu am avut si ca mine sunt destui. Atunci ?

    Loda

    07/05/2010 at 1:24 pm

    • Loda , eu inteleg problemele si nu gresesti in comentariu .
      Eu adaug doar ca masurire astea (cum am scris si ieri, la cald ) sint luate din disperare .
      – Nu se poate restructura sistemul de stat .
      – Nu se poate taia clientela politica .
      – Nu se pot reduce pensile de lux si salarile „nesimtite „.
      – Nu se pot verifica „ajutoarele ” sociale .
      Ca urmare , se taie cu toporul si gata ! O masura disperata pentru acest an. Pentru anul urmator , vom vedea .

      Stefan A.

      07/05/2010 at 1:42 pm

    • „presedintele e ocupat sa invrajbeasca diversele categorii sociale intre ele, privatii cu bugetarii”

      Asta e o apreciere gratuită. Dacă bugetarii nu acceptă nicio reducere de salariu și nicio concediere, unde e solidaritatea?

      Până acum tot greul a fost suportat exclusiv de un mediu privat în care atât salariul minim cât și cel mediu sunt mai mici decât la bugetari, și care au suportat practic tot șomajul crizei.

      Bugetarii trebuie să capete mentalitatea de „public servants”, pentru că asta sunt. Sectorul bugetar este suportat de mediul privat și trebuie să lucreze pentru el.

      Ca atare, sectorul bugetar trebuie ajustat la nevoile și suportabilitatea sectorului privat. În prezent sunt prea mulți și au salarii prea mari.

      sym

      07/05/2010 at 1:46 pm

      • Sym
        Cit timp sistemul bugetar este puternic politizat si angajarea se face pe pile , cunostinte , relatii, normal ca toti sar cu gura sus .
        Din aceste motive nu a fost posibila nici o reforma a statului . Prea multa politica si pcr. in acest sector .
        Nu exista promovare pe merit , nu exista sanctiuni serioase pentru cine greseste .
        Ca atare , un medic , profesor, etc. capabil, mai degraba emigreaza decit sa suporte injustitia .
        Injustitia este peste tot , inclus justitie si de aici au partidele & sindicate „greutatea” puterii.
        Adica democratie „originala” . Sta sa explodeze !

        Stefan A.

        07/05/2010 at 1:55 pm

        • sym :
          ,,Bugetarii trebuie să capete mentalitatea de “public servants”, pentru că asta sunt.” Foarte corect ,sunt intru totul de acord ,asa ar trebui sa fie.
          ,,Dacă bugetarii nu acceptă nicio reducere de salariu și nicio concediere, unde e solidaritatea?”
          Aici nu cred ca ai la fel de multa dreptate; uite, in invatamant s-a decretat ca 15 000 de posturi ar trebui desfiintate. La nivelul micutului meu judet trebuie ca 225 sau 235 de posturi didactice (atentie, didactice, nu auxiliare ) sa fie desfiintate pana la 1 septembrie 2010 si masura chiar s-a realizat.S-a facut publica lista scolilor rurale comasate, lista scolilor din oras(generale ) care se vor comasa si s-a realizat masura propusa.Deci ,cel putin acolo unde am informatii certe, la nivelul judetului s-au operat concedieri. Sa nu uitam ca, tot bugetarii au acceptat cate opt zile neplatite tocmai in buza sarbatorilor ,nu cred ca e corect sa spui ca se opun la tot. In schimb, celor de la metrou, doar ce s-au zbarlit la guvern si li s-au marit salariile, bugetul Administratie prezidentiale, inclusiv fondul de salarii a crescut in 2010 fata de anul 2009, la Ministere s-a angajat in continuare (e drept ca doar pile serioase). Nu cred ca e bine sa amestecam toate categoriile platite din buget intr-o singura oala.Si inca un mic amendament, timid, parca mi-e si jena sa spun desi e adevarat : stiti, si noi platim impozite, CAS, fond de pensie, ne platim taxele pe case si masini la timp, deci mai contribuim si noi, macar simbolic ?!

          Loda

          07/05/2010 at 2:22 pm

    • 2: e de asteptat masurile – corect, „e” sub 50
      3: sofism clasic, cu marca inregistrata; cata vreme exista 2 salarii minime pe economie, iar veniturile la stat sunt mai mari decat in privat, nu stiu ce naiba mai e de comentat
      4: bullshit clasic, acuzatii pausale: „nimeni nu pare a fi deranjat”; din ianuarie boc e criticat aici, si ieri si azi si-a luat-o
      5: care opozitie? in 2008, daca erai in administratie de partea pnl/psd si cereai un miliard, primeai 10, campanie, ce mama dracu’; rezultatul= 3,5 miliarde din fondul de dezvoltare;

      razvan

      07/05/2010 at 1:56 pm

  47. Loda 🙂

    1. Nici eu nu sunt inca lamurit, astept clarificarile.
    2. E clar, sunt masuri de frinare inainte de a izbi zidul, trebuie insotite de masuri de relansare economica. Agricultura va fi un domeniu vizat.
    3. Sunt de acord cu tine. Insa Basescu a spus „sefii de institutii plus sindicatele”.
    4. Pentru ca degeaba il schimbi pe Boc daca cei de sub ei vor frina pe succesorul lui cum il frineaza Videnaul Vladescu, Berceanu, Blaga. Nu mai vorbim de sindicate, ar fi in stare sa ii faca manifestatii si cistigatrului Nobelului pentru economie. Iti amintesc ca stirnga pesedist-penelista l-a respins pe tehnocratul Croitoru, cerindu-l pe expertul in administrat bani primiti de la Gubern si de la UE numit Johannis.
    5. Loda, din pacate, Basescu are dreptate in diagnoza. Exista bugetari corecti si muncitori, exista si bugetari frecatori de menta. Pentru cei din privat insa, mai toti bugetarii snt frecatori de menta, din cauza celor care chiar o freaca. Basescu a spus ceea ce stie toate lumea. Bugetarii au fost pina acum la adapost. Acum vor suporta si ei de-a valma tavalugul, dupa cum si privatii au suportat tot de-a valma.

    Cetatean

    07/05/2010 at 1:44 pm

  48. Stefan, duoa taiere urmeaza restrucutrarile. Atunci va fi proba de foc pentru BVB!

    Cetatean

    07/05/2010 at 1:46 pm

  49. 🙂
    Loda
    Cand marinaru` a zis de ilustri bugetari,si anume,sa se orienteze spre privat,nu cred ca s-a referit la profesori(ilustri 🙂 )
    Desi ar fi de facut aici o observatie:
    Au fost aprox.400.000 elevi acum nu multi ani(pana in 5 ani cred)
    Acum sunt sub 300.000 dar,nr. de profesori nu s-a micsorat.Dimpotriva.
    De spitale dau un ex.Craiova :stocul de medicamente pentru cancer acopera 30 de ani de acum inainte,sau,sunt doctori care au dat retete de 4 mil.euroi=bugetele lor pe unde dracu se duc ?
    Per ansamblu,bugetarii s-au lafait iar privatul a tras din greu.Trebuie identificati(desi se cam stiu) bugetarii aia rai/respectiv privatii abonati la stat=o justitie sanatoasa cu rezultate in coruptie=legi in parlament pe masura.

    mircea

    07/05/2010 at 1:51 pm

    • Mircea :
      Lasa, ca stim cat de mult ne ,,iubeste” domnul presedinte, s-a exprimat clar de multe ori 😉
      In rest, citeste mai sus raspunsul meu catre sym.

      Loda

      07/05/2010 at 2:26 pm

  50. Loda, la mine pe Blog Lia descrie clar ce se intampla in sectorul bugetar aici:
    http://turnofftheglory.com/blog/?p=2807
    Asa pentru lamurire.
    Inca o chestie, de 20 de ani Galatiul e un oras rosu, fie ca s-a numit PSD, PDSR, PSM, PDAR, PC sau dracu sa ii cheptine. Acum primaria e in mana PSD si PC. La fel in consiliu. Nu trebuie sa detaliez ce lichele de pedelisti isi fac veacul aici cu un Boldea magar pana in varful unghiilor sau un senator PDL via PLD fost prefect de-al lui Nastase. Ca sa intregesc imaginea si ca sa fiu cinic la absolut, inspectoratul scolar are in sediu si organizatia sindicala. O chestie de tot rasul, luptatorii pe baricade, politicul inspector si liderul sindical impart buda si cafeaua. Nu m-as mira ca si amantele sa fie prin rotatie.
    Mai tii minte postarea lui Theophyle referitoara la familiile implantate peste tot pentru binele lor comun?
    Pot fi si mai ticalos, profesorii bucuresteni s-au cacat pe ei ani de zile pentru DVD playerele si telefoanele lui Vanghelie. Profesorii care urla la statutul lor social au pupat mana unui analfabet, de altfel produsul educatiei minunate romanesti.
    Pot continua cu rautacismele, dar nu e vina mea ca in cancelarii s-a perpetuat traditia cand gradul bate competenta. Tot la mine pe blog cineva imi povestea de doi tineri cu MBA si doctorat la Harvard sunt refuzati in sistemul de invatamant ca nu au mancat salam cu soia. Da sunt si exceptii, eu unul in Cluj am avut parte de profesori din SUA, Japonia sau Polonia. Chestie si de organizare, gust si inteligenta.
    Revenind la cumetrii, decanul facultatii ii oferea fiului sau un aparat foto pe banii universitatii care costa cat toate zeniturile noastre. Eu imi vindeam gravurile in galeriile clujene si traiam decent, dar puiul de decan pleca cu o bursa in SUA pentru o luna, da pentru ca era al naibi de competent ratatul lui tata. Mai vrei exemple sau deja ma dispretuiesti pentru verdele in fata?

    turnofftheglory

    07/05/2010 at 1:51 pm

    • TOG 🙂
      Foarte corecte observatiile.Inclusiv postarea de pe blog-General political fail

      mircea

      07/05/2010 at 2:05 pm

    • TOG, cita dreptate ai! As comenta daca as avea ce, insa nu am.

      Sotia mea (salariu sub 900 de ron), auzind o venerabila colega cu salariul in jur de 2000 plingindu-se in iarna de taierea de 15 %, a spus pe un ton serios-glumet „Pai daca Dvs va plingeti, eu ce sa mai zic, cu salariul meu?”. A fost plesnita imediat in fata cu replica seaca: „Da, dar eu am 30 de ani VECHIME!„.

      Ceapa mamii ei de vechime si de grade acordate doar dupa scurgerea unui numat minim de ani, oricit de competent si harnic ai fi, ca profesor, daca nu ai vechime, degeaba!

      Cetatean

      07/05/2010 at 2:12 pm

      • Asta e boala romanilor.
        Se promoveaza pe vechime sau pcr.
        Si cind unu e descoperit ca face trafic de influenta , ia mita, primeste aprobare sa pearga in pensie anticipata ! Ce pedeapsa crunta ! 🙂

        Stefan A.

        07/05/2010 at 2:17 pm

    • Tutno :
      Din pacate nu te pot contrazice. Uite, daca am vrea sa eliminam frecatorii de menta ar fi suficent, dar cred ca nu se poate, sa fie vprimii la disponibilizari cei angajati in administratie si agentii intre 2007-2010 daca, la angajare, nu aveau studiile necesare pentru functie pe care au7 ocupat-o.Dar stiu ca nu se poate, pentru ca si eu au devenit intre timp functionari publici si ii apara legea. (ma rog, poate e o prostie ce am scris ).

      Loda

      07/05/2010 at 2:30 pm

      • scuze, nu am recitit

        Loda

        07/05/2010 at 2:32 pm

  51. razvan

    07/05/2010 at 2:01 pm

  52. Tareeeee! 😛
    http://www.realitateamea.ro/2010/05/sa-moara-poporul-sa-traiasca-dictatorul-cum-a-cistigat-basescu-congresul-pdl-pe-spinarea-pensionarilor.html

    Si inca: Pentru a-şi păstra însă echipa guvernamentală intactă, premierul Emil Boc va sacrifica „găşcuţa de sub el” la Convenţia PDL din iulie, făcându-i astfel pe plac preşedintelui Băsescu. Conducerea partidului a declarat pentru România liberă că vor dispărea cele patru funcţii de prim-vicepreşedinte din subordinea şefului PDL, promise gărzii vechi a partidului. Liderul partidului va fi secondat de un singur prim-vicepreşedinte sau de un preşedinte executiv, ales uninominal şi care nu este membru în Guvern. Adriean Videanu sau Radu Berceanu, amândoi vizaţi de o posibilă remaniere, vor lăsa astfel drumul liber tinerilor din partid, promovaţi intens de Traian Băsescu, păstrându-şi în schimb ministerele. Viitoarea formulă de conducere a PDL, cu Emil Boc unic candidat la şefia partidului, îi va oferi preşedintelui Băsescu pârghii pentru un control mai bun asupra Modroganului”. (Romania libera).

    Suna bine 😉

    Cetatean

    07/05/2010 at 2:16 pm

  53. BVB au zile numarate, daca e adevarat. Fac reforma sau zboara.

    Cetatean

    07/05/2010 at 2:17 pm

  54. Intre timp, Blaga face promisiuni de frica, numai sa nu fie remaniat. Foarte bine, daca nu le va indeplini va cadea sub secure.

    http://www.agerpres.ro/media/index.php/administratie/item/6958-Vasile-Blaga-Promit-romanilor-ca-pe-27-martie-2011-vom-intra-in-Spatiul-Schengen.html

    Cetatean

    07/05/2010 at 2:21 pm

  55. Prieteni salut, am ajuns si eu cu niste raspunsuri la niste intrebari destul de acute.

    Tre sa le transfer din carnetelul meu de reporter itenerant, blogul nostru. Imediat intr-un sfert de ore prospaturi din „administratia centrala”, sa ne traiasca s8i sa se mai rareasca. 🙂

    Theophyle

    07/05/2010 at 2:24 pm

  56. multumesc mult ca ati tinut usa blogului deschisa 🙂 Sper ca nautatile pe care le-am adus sa va intereseze 😆

    Theophyle

    07/05/2010 at 2:26 pm

  57. Abia le asteptam!

    Cit despre usa blogului…eu cred ca tinem nu numai usa, ci si geamurile deschise, ca ne ia curentul!

    La o adica spargem si acoperisul, ca sa bagam in casa subiectele arzatoare 😉

    Cetatean

    07/05/2010 at 2:33 pm

  58. Postare NOUA
    Miezul zile se asteapta
    Cetateanul e la poarta
    Acus scoate o sinteza
    Supla ori poate obeza
    Blogul s-a facut deja mare
    Merge singur in picioare
    Cafenea politica aici
    Si cu mari si cu pitici

    Creanga

    07/05/2010 at 2:53 pm

  59. Adevarat @Creanga 🙂 chiar postare noua 😆

    Theophyle

    07/05/2010 at 2:56 pm


Comentariile sunt închise.