Miezul zilei 30/4 – “aptitudinea fericirii”
Acum 20 de ani, la New York, priveam la televizor cum se infaptuia revolutia romana. Intamplator un prieten privea cu mine reportajele halucinante care soseau din Romania, prietenul neavand nimic comun cu tara noastra. Zilele acestea, cand ne-am intalnit din nou, in Bucuresti, am recunoscut ca a avut dreptate atunci cand mi-a zis: “Veti fi liberi, dar nu veti fi fericiti!”. Atunci nu l-am inteles si nici nu l-am intrebat prea multe, deunazi ne-am intors la discutia de acum 20 de ani.
Respectivul prieten a fost la Bucuresti ca expert in misiunea BM, om serios si asezat, trecut cu putin de jumatate de secol, ca mine. Romanii l-ar eticheta inalt demnitar, el se considera middle-management. La o cafea am discutat despre multe, cel mai mult insa despre fraza pe care nu am luat-o in considerare acum douazeci de ani.
Personal am considerat intotdeauna ca fericirea este un sentiment individual, m-am convins cu argumente solide ca exista si o fericire sociala. Adevarat, probabil ca exista. Prietenul considera ca o societate poate fi fericita cand traieste pe baza unui contract social respectat de o majoritate a partenenerilor. Romania nu a avut parte aproape niciodata de un astfel de contract, adevarul este ca majoritatea societatilor umane traiesc fara acest contract.
Respectarea contractului social, apasator si poate strict cateodata, da siguranta si adeziune, lipsa lui creeaza adeziune adhoc sporadica si temporara. Contractul social intre individ si societatatea in care traieste asigura individului certidudinea ca daca va respecta regulile el va trai bine. Va putea sa-si asigure existenta prin munca, va fi aparat de lege contra abuzurilor si i se vor asigura servicii satisfacatoare pentru contributiile pe care el le acorda societatii in care traieste: sanatate, educatie, siguranta.
Zice prietenul meu: la inceput v-am simpatizat fara sa va inteleg, dupa un timp am inceput sa inteleg. Cu cat inteleg mai mult, va simpatizez mai putin, traiti intr-o haiducie continua, nici macar nu cunoasteti realitatile voastre. Lipsa cunoasterii si indiferenta nu pot face fericit pe nimeni, niciodata. Multumirea individuala produce o fericire sociala. Taranul care-si poate monta un hidrofor in casa si poate avea un solar pe timp de iarna pentru a cultiva niste legume, va fi un om multumit. Orasanul care isi poate gasi existenta prin munca manuala sau intelectuala si se poate bucura de micile binefaceri ale timpurilor va fi multumit. De ce ar fi multumiti oamenii care trebuie sa plateasca serviciile sociale de doua ori pentru a le primi o singura data, si aceasta singura data la un nivel redus si discretionar. Bineinteles, plata dubla se face o data prin taxe si a doua oara prin mita. Cum poate el sa fie multumit?
Continua prietenul: Politicienii sunt populisti si mincinosi cam peste tot, rar un politician onest. In alte parti ei stiu insa masura. La voi nici macar nu exista aceasta masura. Ieri am stat la o sedinta cu niste sindicalisti care se plangeau de salariile mizere ale membrilor sindicatului respectiv. Sindicalistul purta la mana un ceas Vacheron Constantin, care costa aproape 20 de mii de euro. Seful misiunii mi-a atras atentia la sfarsitul sedintei, “asta l-ar face si pe Jimmy Hoffa sa roseasca”
Vezi tu, continua prietenul, ti-am spus atunci ca “veti fi liberi, dar nefericiti” pentru ca nu aveti “aptitudinea de a fi fericiti”, doriti mai mult fara sa dati nimic la schimb, asa stau treburile aici, in Romania.
Cred ca vom mai discuta despre asta, poate!
Ilustratiile din aceasta postare sunt facute de maestrul Hultan, care ma insoteste deja de un timp. De multi ani nu am avut placerea pe care o am cand vad lucrarile lui. Intr-un fel imi aduce aminte de ziarele americane din anii ‘80-’90, cand primul lucru pe care-l cautam erau caricaturile lui Ranan Lurie, aveau aceasi aciditate. Mare placere Hultanul! Astazi am ales ilustratii din ciclul “de ce nu sunt eu multumit” 🙂
Similare
Written by Theophyle
30/04/2010 la 2:51 pm
Publicat în Analize, Civic, Economice, Fantezie, Miezul zilei, Opinie, Scrisori din Debara, Vorba Boierului
Tagged with Clasa Politica, Electorat, Fericire, Responsabilitate
81 răspunsuri
Subscribe to comments with RSS.
Comentariile sunt închise.
Ca bine zice prietenul. Tare trist. Toate cele bune.
Dan Selaru
30/04/2010 at 3:06 pm
@Dan, salut
Din nefericire noi ne pierdem prietenii cu fiecare zi ce trece.
Am fost extrem de suparat de cele care le-am auzit, in special lucrurile pragmatice si cifrele dezastruase. cand un om serios si profesionist vorbeste de o economie de haiducie (brigands economy), atunci chiar avem o problema. 😦
Theophyle
30/04/2010 at 3:12 pm
@Theophyle,
Buna ziua si multumesc pentru acst post. Este cel mai important post al tau de cand am facut cunostinta pe acest blog. Cel mai important! Iti multumesc pentru el. Trebuei, sunt obligata sa lipsesc cateva ore. Sper sa ajung la vreme si sa vad comentariile mai multor embri ai „comunitatii” blogului. sunt chiar interesata.
Si da, prietenul tau avea dreptate acum 20 de ani, dar noi nu aveam cunoasterea necesara.
In 1990 orice element al vreunui contract social – chiar si aunui amoral! – de spulberase in Romania. Unul nou era necesar. Si erau necesare resurse si conditii suficiente pentru executarea contractului. Iar resursele financiare deja intrasera in epoca „clandestinitatii globale”. In statele- putine, cum spui! -in care functionau contracte solide, miscarea de imputinare a resurselor contractului era mai inceata, contractul se deteriora aproape imperceptibil. Doar acum, in criza globala, am devenit toti constienti ca vechile contracte erau atacate. De fapt, intre doua mari crize globale se desfasoara ciclul de viata al unui tip de contract social, acolo unde acesta a fost stabilit cu buna credinta. In statele barbare, viata merge inainte prin hartoape si lipsuri, prin nedreptati si entuziasme primitive…
Prietenul tau, cunoscator intim al mecanismelor financiare globale si al seturilor mari de politici globale (Consensul W., Theophyle, cu efectele sale negandite!), stia ce spune. Dincolo de „inaptitudinea” noastra istorica pentru un „contract social” solid, mediul politic si financiar global ne-a fost potrivnic. Si noi am fost defecti, si politica a fost defecta!
Daca nu vei parasi repede acest subiect, voi mai reveni si eu mai pe seara.
Oricum, iti multumesc pentru acest post. Cel mai important, dupa parerea mea. Esential pentru intelegerea cuprinzatoare a istoriei recente.
P.S. Daca am greseli de scriere in text, iertare! Ma grabesc.
casandra
30/04/2010 at 3:17 pm
@Casandra, romanului nu i-a fost prezentat niciodata un contract social (in sensul valabil aici) ci ia fost impus unul.
Iar tocmai notiunea de „contract” (de toate felurile) pare a fi o mare necunoscuta in Romania si ar merita discutata mai mult.
Tio
30/04/2010 at 3:33 pm
@Casandra, salut 🙂
nici un merit. O simpla conversatie intre prieteni care se vad mai rar din cauza ocupatiilor diferite. Reluarea unor subiecte ajuta cateodata in creerea unei perspective. Voi continua discutia pe acest subiect si in postarea de seara. 🙂
Theophyle
30/04/2010 at 4:21 pm
Amin! De fapt ce stiu romanii sa faca bine?
Reproduca?
Eu am chiar o teorie ca asa, si doar asa, am supravetuit ca natie 😉
O intrebare pt prieten:cum ar ataca unul ca el problema asta? Poate fi procesul asta accelerat sau e unul de maturare inceata?
Tio
30/04/2010 at 3:19 pm
Tio, salut 🙂
Omul este un „tehnician” dezinteresat care a vazut in ultimii ani multe locuri si a cunoscut multe societati. Personal el ne pune undeva peste Ucraina si sub Bulgaria.
„Analiza” a durat cam 5 ore, adica doua postari. Stai aproape, va fi interesant.
Theophyle
30/04/2010 at 4:24 pm
Da, un om inteligent prietenul tau si, din cate vad, mare adept al lui Rousseau .
Loda
30/04/2010 at 3:20 pm
este @loda, este un om cult cu mult bun -sint 🙂
Theophyle
30/04/2010 at 4:25 pm
problema nu e atît că există haiduci, ci că nu e justiţie care să-i poprească
gabhryel
30/04/2010 at 3:26 pm
gabhryel, salut 🙂
in special lipsesc poterele.
Theophyle
30/04/2010 at 4:26 pm
Eu nu l-as eticheta ca fiind cel mai bun post al lui Theophyle de la inceputuri si pana azi.
Este insa un crampei de sensibilitate smuls din inima plina de bunatate si frumos si dragoste de viata a unui OM care incearca sa ne tina conectati la pragmatismul lui de erudit in ale istoriei lumii neuitand ca suntem niste romantici incurabili , dincolo de aparentze.
Te salut , Theophyle , si iti intorc gestul multumindu-ti ca te-am intalnit !
luminita
30/04/2010 at 3:32 pm
@luimi, multumesc si eu sunt fericit ca v-am intalnit 🙂
Theophyle
30/04/2010 at 4:27 pm
http://www.hotnews.ro/stiri-international-7186137-video-proteste-impotriva-finantistilor-wall-street-ati-bagat-criza-acum-scoateti-din.htm
gabhryel
30/04/2010 at 3:35 pm
Adaug ca noi ,romanii , nu ca nu stim sa fim fericiti ci nu ni s-a dat prilejul ca sa ne manifestam astfel.
Mai degraba nu stim sa ne alegem reprezentantii care sa ne conduca spre binele social pe care il meritam .
Resurse am avea.
luminita
30/04/2010 at 3:36 pm
multumesc pentru post.
danko cvetic
30/04/2010 at 3:37 pm
@danko, pentru putin, chiar a inceput sa ma doara inima de ce se intampla aici 😦
Theophyle
30/04/2010 at 4:28 pm
Buna ziua la toata lumea,
Sotul meu si cu mine am coborat in strada sa ne alaturam sirului gros de oameni care curgea pe Bd. Pionierilor -unde locuiam in acea vreme-.
O coloana imensa de oameni strigau sa vina toti, sa se alature toti.
Si fiecare incet, incet se alatura.
Asa a fost ‘Revolutia’!
O masa critica de oameni, un puhoi urias .
Ce vroiam exact, habar n-aveam.
Dar cu ceea ce era ne saturasem pana peste cap.
Sentimentul pe care il am vis a vis de acea perioada de dupa ‘Revolutie’ este ca lumea a iesit ca din gaoace si ani de zile populatia a umblat ca ‘orbecii’ .
Abia acum in Romania incepe sa cada fisa la multi despre cum trebuie de fapt sa functioneze Romania.
Dar ce pacat ca intre timp au pradat-o multi comunisti oportunisti.
pitapata
30/04/2010 at 3:50 pm
pitapata, salut 🙂
din nefericire dupa ce au iesit din gauace s-au intors inapoi. Uni din oportunism alti din neparare, majoritatea din prostie. Cei mai buni au plecat. Din nefericire 😦
Theophyle
30/04/2010 at 4:29 pm
Am niste prieteni plecati in Germania de cativa ani si imi spun ca o duc bine , mult mai bine decat in RO dpdv material.
Insa le lipsesc prietenii pe care i-au lasat acasa.
Acolo in fiecare seara si in weekend fiecare „se inchide” in casa lui , cu familia .
Se mai intalnesc la cate un party dar nu se creeaza atmosfera care sa te faca fericit ca esti intr-un grup .
Vreau sa spun ca si la alte natii fericirea se manifesta la nivel micro.
Restul e distractia de dupa munca.
Si satisfactia ca o duci bine datorita tie si a celor care-ti conduc tara.
luminita
30/04/2010 at 3:53 pm
@luminita, pana la urma suntem niste melci, care ne purtam casa cu noi 😦
Theophyle
30/04/2010 at 4:30 pm
Concluzionez si ies pentru ca ma preseaza niste treburi,
nu aptitudinea fericirii ne lipseste noua, romanilor,
ci conjunctura necesara manifestarii ei.
Am fost vaduviti de aceasta conjunctura .
luminita
30/04/2010 at 3:57 pm
Uite, cu cine naiba sa facem contract social, cu unul ca asta?! 😦 Huo!
http://www.realitatea.net/nervi-in-pdl–toader-il-ataca-pe-preda–daca-era-tare–candida-el-independent_711545.html
Tulburatoare postare, frumoasa si trista…
Cetatean
30/04/2010 at 4:02 pm
@cetatean, mult mai triste sunt adevarurile practice si nu cele filozofice. Argumentele au fost mult mai dureroase decat ideile expuse 😦
Theophyle
30/04/2010 at 4:31 pm
Avem nevoie de astfel de doze de adevăr, spus verde-n faţă, poate roşim suficient de tare încât să încercăm un tratament adecvat împotriva indolenţei şi ignoranţei la nivelul nostru… naţional.
Eu văd ţara asta ca un copiator de istorie, iar pentru obţinerea produsului finit se cheltuie enorm pe consumabile. La vedere staţionează mult şi bine masa credală şi credulă, după descurcăreli, posibilitţi şi, bineîmnţeles, după aşteptările fiecăruia.
Prin spate lucrează intens alimentatorii de istorie reciclată, pompează consumabilele de-a valma, dar numai după ce şi-au tras partea leului (la) greu, din toate părţile posibile întâlnite pe traseul de aprovizionare. Începând de la reguli precare şi excesiv de permisive, concursuri de împrejurări pentru angajarea personalului de famiglie, după aptitudini ale fericirii, salarii cât cuprinde statul de muls, scheme şi cheltuieli aproape existente pentru întreţinerea obrazului gros, colectare de fonduri naţionale, licitaţii trucate, finanţare bezmetică, preţuri mascate, sateliti parazitari, comisioane, mită, litigii, judecăţi de valoare, aranjamente procesuale active, compensări legislative cu spor de sporuri în robe, acumulare, scutiri de lege, calitate îndoielnică, etichete atrăgătoare, deplasări, diurne şi nocturne, cerecetări, facilităţi, schimb de experienţe, pensii de urmaş supraponderal din inerţie, servicii preferate, supraveghere transport, recepţie cantitivă acoperită, depozitare, gestionare… până la alimentare.
Toate, amintite în treacăt, doar pentru îndestularea personalului mugetar din spatele maşinăriei de copiat istoria aşa cum se cuvine.
Produsul final şi multidecenal, după perioada scursă până reuşim să revedem ca lumea imaginea copiată, devine de fapt o formă de cunoaştere a propriei ignoranţe, un mic pas pentru adevăr şi un salt uriaş pentru… o nouă pierdere de timp.
Băşcăliosul
30/04/2010 at 4:29 pm
Băşcăliosule, salut 🙂
Ca deobicei bine expus. Din nefericire tot ce ai expus tu in zona pe care ai descris-o in „Sandeii” nu este o particularitate. Aproape ca nu exista zona a activitatii sociale in care aceste lucruri sa nu existe, 🙄
Theophyle
30/04/2010 at 4:34 pm
Sigur că da. Acela e doar un domeniu de activitate, aici e maşinăria naţională întreagă. Din fiecare domeniu mugetar se contribuie leit şi totul este pentru cauză, totul pentru victorie: să iasă copia istorică multidecenală.
Nu mai este timp să ne ne uităm la ea ca mâţa-n calendar. Ce e de văzut, s-a văzut, nu mai avem nevoie de intervale de timp, nici măcar din ce în ce mai scurte, fiindcă avem motive destule să spunem deja: Destul!
Băşcăliosul
30/04/2010 at 4:52 pm
Salut!
Băşcăliosul
30/04/2010 at 4:53 pm
Theophyle,
Sper să-l mai rogi, în timp, pe prietenul tău să ne mai tragă câte un duş de adevăr frontal. Cred că adevărul e rodul cunoaşterii, fără de care evoluţia n-are nicio şansă, în timp ce indiferenţa e opusul dorinţei de a căuta adevărul, inclusiv din cauza ignoranţei, dar nu-i exclus ca indiferenţa să se atenueze din cauza saturaţiei sau trezirii, or asta nu sugerează o atmosferă prea confortabilă. Miroase a material pentru fabrica de bocanci, mărimea preferată 45.
Băşcăliosul
30/04/2010 at 5:25 pm
Ferice de cei care se multumesc cu putin!
Ei sunt, intr-adevar, mereu fericiti.
Nefericirea romanilor vine din lipsa intentiei de a muncii pentru obtinerea celor trebuincioase.
plano10
30/04/2010 at 4:34 pm
Pentru cei care au plecat sa-si caute „aptitudinea de a fi fericit” in lumea larga , un cantec de dor de tara :
luminita
30/04/2010 at 4:51 pm
Theo salut,
Cat ar fi de neplacut sa admit, prietenul tau a vorbit la obiect.
Contractul social de care vorbesti cere ani de evolutie morala deliberata si, afirm ca noi romanii evoluam mai degraba descendent sau, nu ne sinchisim prea mult de morala.
Doare insa sa recunosti…
Alex
30/04/2010 at 5:25 pm
Alex salut,
Morala nu exista in „necesarul” compatriotilor nostri 😦
Theophyle
30/04/2010 at 5:52 pm
Tampit sau nu mie imi place Romania. Sentimentul e usor dubios pentru ca imi plac strazile nemtesti, eleganta si amabilitatea frantuzeasca, mancarea italiana si partenerii de pahar spanioli. Cand am revenit acasa, m-am simtit ca si cum as fi vizitat Uganda, acolo ma perpeleam de dor. Un an de zile tot am facut comparatii deloc magulitare cu meleagul natal. Iubesc romanii, dar uneori imi vine sa ii strang de gat.
Turnofftheglory
30/04/2010 at 5:41 pm
@TOG, salut 🙂
aici ai dat cu bata in balta rau, prietene 🙂 Nimeni nu vorbeste de „dragoste individuala”. Vorbim de societatea in care traim.
Daca iti place asa cum se manifesta ea, atunci am eu probleme (multe) de a intelege ceea ce postezi tu.
Problema nu este individul ci multitudinea de indivizi care se manifesta ca societate.
Noi putem sa ne iubim cat dorim, verbal prietene. Pentru ca faptic nimeni nu face nimic pentru celalat.
Neinspirat coment, prietene. Tu zici: sunteti asa cum sunteti eu va iubesc, si eu intreb de ce?
Theophyle
30/04/2010 at 5:59 pm
@Luminita
Nu ar trebui si ” Colindul celui cu tara”?. Mi se pare o discriminare a segmentului social.(cei cu si far’ de tara).
Alt cantec spre delectarea si marirea complexului de vinovatie a celor far’ de tara:
„Da mama cu biciu’ in mine”
Autocompatimirea dupa modelul „toti e dusmani, toti iti vrea rau” este cel mai prost model pentru cineva care are ceva glagorie in capatana. Te impiedica sa gandesti si sa construiesti viitorul.
Partial problema rudelor din cantec si atasamentul neconditionat la ginta/rude/prieteni este de vina pentru situatia de astazi a Ro. Vezi nepotismul in floare.
eugeni
30/04/2010 at 5:46 pm
@Teophil
Ziua buna la toti. Am uitat, da’ mi s-a pus un pic „pata”. Scuze.
@Tog
100% de aceeasi parere
eugeni
30/04/2010 at 5:49 pm
@eugeni, salut 🙂
vezi raspunsul meu pentru @TOG 🙂
Theophyle
30/04/2010 at 6:01 pm
Buna ziua tuturor…
@Theophyle – salutari prietenului. Si felicitari pentru ca aveti astfel de prieteni 🙂
Mitocanii cu putere de decizie de la noi nu sunt in stare sa respecte nici macar contractele obisnuite (comerciale), necum unul social.
Cum sa fie in stare, cand preocuparile lor cele mai complexe se inscriu in sfera furtului de caciula proprie?
Am calatorit in ultimul timp in zona balcanica. Peste tot spatiul public e de o calitate mai buna.
Diana
30/04/2010 at 5:53 pm
Diana, salut 🙂
da, omul este chiar un om de calitate. Calatoreste mult si cunoaste mult, asa ca, chiar cred ca radigrafia lui este exacta 😦
Theophyle
30/04/2010 at 6:04 pm
Este, si nu ma simt deloc bine stind asta. Dar sunt o persoana mai bataioasa si voi incerca sa ma opun acestui trend cat timp mai traiesc (pe aici). 🙂
Diana
30/04/2010 at 6:12 pm
@TOG – nu ai cum sa „iubesti romanii”. Poate iubesti cateva persoane, dar nu ai cum sa-i iubesti pe toti. Imposibil, fie si pentru ca grupul e prea mare…
Diana
30/04/2010 at 6:14 pm
@Teophyle
Afectul nu presupune ratiune. De „afara”, de multe ori iti proiectezi o imagine ideala, afectiva, a societatii romanesti dar statica. Realitatea contrazice, nu din toate punctele de vedere, aceasta imagine.
Romania, limba romana, mentalitatile, sunt in continua schimbare.(panta rei,…na ca am zis-o). De aici contradictia.
TOG cred ca are dreptate si pentru ca el precum toti care au emigrat se intorc (daca) cu alte concepte asupra functionarii societatii.
eugeni
30/04/2010 at 6:18 pm
@eugeni,
vezi tu aici avem o problema de comunicare. Nu-mi pasa daca romanii sunt cei mai buni, mai destepti si mai frumosi oameni din lume. Pe mine ma intereseaza societatea romaneasca.
Societatea ma intereseaza, societate care a ramas la nivelul neoliticului uman.
Obidienta fata de cel puternic, siretenia infantila, oportunismul, lipsa de compasiune, imposibilitatea de a participa la un proiect social comun.
Despre asta a fost discutia. In nici un caz daca @TOG sau @Theophyle sau @Eugeni sunt oameni buni. Nimeni dintre noi nu este important cat timp relatiile intre noi nu produc nimic bun societatii in care traim.
Noi nu putem produce schimbarea, noi nu putem deveni catalizatorul a nimic, pentru ca nimic nu se intampla intre miriadele care alcatuiesc o societate. Nu exista actiune, catalizatorul este nul. Chimie elementara 🙂
Theophyle
30/04/2010 at 6:39 pm
Eugeni,
nu da cu pietre-n mine !
am ales acest cantec al lui Tudor Gheorghe pentru ca in postarea mea precedenta clipului vorbeam despre prietenii mei plecati in lumea larga.
Ok ?
luminita
30/04/2010 at 6:34 pm
@Luminita
Regret ca pare
ca o lapidare.
(@Creanga – ce zici de rima asta?):)
Nu am avut intentia asta. Si postarea mea defapt este ceva ce ma framanta. Scuze inca odata. Este vorba de data asta de imaginea mentala a romanilor depre cei de „afara”.
Clipul prezinta o imagine deformata a celor de emigrati (parerea mea).
Imaginea emigrantului este redusa, simplist, la o persoana imatura afectiv. „Dorul de tara” redus la componente rurale care de multe ori nu au ponderea atribuita in cantec. Sunt convins ca prietenii tai „cand se barbieresc” (baietii:)) se gandesc 99.993% la ce au de facut in ziua respectiva si cum pot performa mai bine.
Este semnificativ numarul mare de companii infiintate de romani in Italia, lucru care nu ar fi posibil daca si-ar „plange amarul” toata ziua. 🙂
Asta nu inseamna ca nu iti lipseste Romania si nu te gandesti cu drag la ea.
eugeni
30/04/2010 at 7:11 pm
Eugeni,
regret , dar nu am fost pe aceeasi lungime de unda.
Si stiu si de ce, tu nu ai avut rabdare sa asculti cantecul pana la capat.
Ai dat „stop” dupa primele acorduri.
luminita
30/04/2010 at 8:03 pm
Imi pare nespus de rau. Cred ca ai dreptate.:)
eugeni
30/04/2010 at 8:22 pm
Ce anume ne lipseste pentru a fi si liberi si fericiti in acelasi timp ?
😯
Eu cred ca libertatea noastra de dupa ’89 este una constrangatoare .
Tranzitia perpetua in care ne aflam de 20 de ani nu are nici consistentza palpabila a constructiei unui prezent si nici un tzel intrevazut catre un maine mai bun .
Ne ducem unde ?
Catre ce ?
luminita
30/04/2010 at 6:40 pm
luminita,
ne lipseste proiectul comun, putina sinceritate, mai mult curaj si mult mai multa harnicie. As putea adauga si mai multa compasiune umana.
Theophyle
30/04/2010 at 6:43 pm
ziua buna !
Superba postare !
Ce ne lipseste noua, romanilor, ca sa iesim din starewa asta nenorocita ? Simplu : curajul de a ne insusi un diagnostic supercorect : „traiti(traim) intr-o haiducie continua, nici macar nu cunoasteti realitatile voastre”.
Despre ASTA este vorba.
Iar cind incerci sa spui ca te-ai saturat de aceasta tara, tocmai din aceste motive, esti taxat DUR ca retrograd.
Daca nu ma exprim ca vadim, pentru care tarisoara asta este icoana suprema, sint considerat defetist si eventual infrint de nemernicie. Ei, bine, nu este deloc asa. Nu ma impac.
Dar imi vars naduful, si consider ca atitudinea mea este mai sanatoasa decit a celor care ma urecheaza ca nu „iubesc pamintul sfint al tarii unde m-am nascut ”
Acestora, eu le spun un sincer BLEAH ! Si ii rog sa-si mai spele petele rosii de pe creierasul lor de altfel, probabil bine intentionat.
@ luminita
multumuri pentru minunatul si adevaratul cintec al lui Tudor Gheorghe; celalat, cu fie piinea cit de rea, a fost pentru uzul si auzul comunistilor.
tibi
30/04/2010 at 7:07 pm
@tibi, salut 🙂
cate odata e bine sa-i asculti si pe cei de afara, vad mai multe si mai bine deact ne inchipuim noi 😦
Theophyle
30/04/2010 at 7:11 pm
salut Teofil 🙂
Citeodata, e bine sa ii mai asculti – nu tu – si pe cei ca mine, care pun degetul pe rana, direct, fara menajamente, NU ?
tibi
30/04/2010 at 7:19 pm
Salut,
Parca suntem toti la o coada la teleschi sau la salam.
Alaturi de noi e o alta coada. In timp ce ceilalti stau la rind si se respecta unii pe altii, la noi in coada ne imbrincim, incercam sa trecem unul in fata altuia. Luam salamul rivnit, dar cu ce pret ? Inselind pe ceilalti ? Credeti ca Vintu sau Patriciu sunt fericiti ? Credeti ca aceia de la spitalul din Craiova care nu au ripostat de frica, atunci cind tiganii si-au facut de cap aseara ? Suntem nefericiti pentru ca nu ne respectam si ne inselam intre noi. Credeti-ma ca numai in limba romana am intilnit expresia : ati fura singur caciula 😦
Un tanar de stanga
30/04/2010 at 7:12 pm
@TDS, chiar cred ca ati fura singur caciula, este exact ceea ce ne reprezinta, Gata! Nu crezi ca a venit timpul sa terminam cu prostiile. (
Theophyle
30/04/2010 at 7:26 pm
salut
Ti-am raspuns la postarea precedenta, pe scurt. 🙂
tibi
30/04/2010 at 8:14 pm
Ziua buna Theophyle @all
Gandul ma duce mai mult la filmul Corabia nebunilor(the ship of fools-v. leigh,s. signoret,lee marvin etc.r.s.kramer) dar si(mai putin) la Hotelul de lux al lui DPita
Naratiuni individuale fericite sau nu,care intrepatrunse,duc la formarea imaginii unei lumi,un mic univers(o tzara,o patrie,o societate ? ) antemergator unui ,mai mult sau mai putin colaps,esec sau naufragiu,intr-o „splendida” stratificare sociala.
Cred ca ar trebui multi psihologi,istorici,sociologi etc. care sa lucreze in echipa si sa incerce sa defineasca spatiul romanesc,de ce suntem cum suntem,motivatia ce ne-a adus aici din toate perpectivele,inclusiv filosofice,un fel de teorie unificatoare a interactiunilor din natura,recte societate.
Apoi prin autoritatea studiului facut si diagnosticul dat,daca e sa si-l asume cineva,unul sau mai multi,sa avem capacitatea sa-l si acceptam,dupa care la nivelul,intelegerea fiecaruia sa incercam sa ne privim in oglinda.Ori asta cere timp al naibii de mult(multa educatie,credinta etc) si nici in oglinda nu prea ne uitam. 😦
Esti un om extraordinar,Teofil,faina postare.
mircea
30/04/2010 at 7:16 pm
@Mircea, salut 😦
Multumesc, nu stiu eu sunt un scrib sau poate un cronicar al vremurilor 😦
Theophyle
30/04/2010 at 7:27 pm
Ca opinie individuala,am invatat sa luam si am uitat sa dam, sau trebuie sa reinvatam sa dam(nu e cazul la acest blog 😆 ).
N-am stiut pana unde merge libertatea(e explicabil tinand cont din ce-am iesit) si multi au au invatat „sa ia”,fara sa se uite ca luand,creandu-si propriul cerc al fericirii,altereaza dreptul la fericire al altora.
Nu cred ca tine neaparat de vreo reglementare prin lege.
mircea
30/04/2010 at 7:42 pm
Mircea,
„Nu cred ca tine neaparat de vreo reglementare prin lege.”
Eu cred că ţine neapărat, în primul rând şi iarăşi neapărat sub aspectul aplicării legii, fiindcă legea ornamentală e ca şi una inexistentă.
Te-ai gândit că sunt şi altele, sunt de acord, dar în plan ceva mai îndepărtat (pot fi importante, conduc în aceeaşi zonă, însă nu pot fi la fel de determinante).
Fără supremaţia legii, vidul normelor de convieţuire nu ne permite nici să circulăm pe drumurile publice, darămite să-i vedem liniştiţi pe cei care se apără cu statul de drept în halul adus chiar de ei. Vezi la Năstase ce tupeu poate să aibă!A demonstrat cu prisosinţă inexistenţa supremaţiei legii şi îndrăzneşte să emite altora pretenţii pentru respectarea unor norme de drept cu dedicaţie.
Băşcăliosul
30/04/2010 at 8:12 pm
Bascaliosul 🙂
Ai dreptate.Din ce am scris mai sus a reiesit ca fac trimitere la aspectul foarte pamantesc(laic) al fericirii omului,grupului,corpului social.Asa e,o suma de satisfactii date,printr-o reglemenare corecta si bine aplicata pot duce la „fericire” si individuala si sociala.Acel contract de care vorbea Teofil,respectat de ambele parti „semnatare”.
Gandurile mele se indreptatau spre o zona etica,morala. Si aceasta desigur, putandu-se intrepatrunde cu cea reglementata.
mircea
30/04/2010 at 8:32 pm
Niciunde in lume nu exista macar un oras al oamenilor fericiti sau cel putin un oras in care jumatate plus unu sa fie fericiti.
Exista locuri unde o parte semnificativa a populatiei este mai multumita de viata ei decat romanii pe care i-a intalnit respectivul domn care face obiectul postarii. Asta e cu totul altceva.
E drept ca o prima impresie se face destul de repede dar ca sa putem spune ca intelegem spiritul unei tari ia mult timp si e nevoie de interactiuni multiple cu oameni foarte diversi din mai multe locuri ale ei.
Cei care vor sa fie atenti la detalii pot spune cu certitudine un singur lucru: oamenii pe care i-am intalnit in locul x imi par mai y decat oamenii din locul z.
Povestea cu inteleptul care statea la poarta cetatii a pus foarte bine in evidenta subiectivismul uman in perceptia celorlalti. Se spune ca un intelept statea la poarta unei cetati. Dupa o vreme vine un strain care-l intreaba cum sunt oamenii in acea cetate. Inteleptul il intreaba: „Dar cum au fost oamenii in cetatea din care vii?” Strainul raspunde: „Buni, amabili, etc.” La acestea inteleptul ii spune: „Ma bucur pentru tine si in aceasta cetate oamenii sunt la fel.”
Dupa o vreme la poarta cetatii apare un alt calator care ii pune inteleptului aceasi intrebare. Din nou inteleptul raspunde intreband cum erau oamenii in cetatea din care venea strainul. Insa acest strain ii spune: „Erau rai, haini si hoti”. Inteleptul sta putin pe ganduri dupa care ii raspunde: „Imi pare rau de tine dar si in aceasta cetate oamenii sunt la fel.”
pasiivorbelor
30/04/2010 at 7:35 pm
@pasii, salut 🙂
nu este vorba de buni sau rai. Este vorba de colaborare si la regulile unei societati. Binar, exita / nu exista.
Facem ceva impreuna sau nu? daca nu, care este viitorul nostru 🙂
Theophyle
30/04/2010 at 9:01 pm
Salveeeeeeeeeeeeee ! 🙂
De cite ori am vizitat Romania , am avut aceleasi impresi .
Imitatie de capitalism , parvenire masiva si coruptie fara rusine !
Am incercat mereu sa explic rudelor ca capitalismul nu este perfect dar la aberatii ca in Romania , imposibil de ajuns .
Se uitau la mine , zimbeau si ma intrebau ce cadouri am pentru ei ! 😆
Stefan A.
30/04/2010 at 7:37 pm
Theo, sistemul social romanesc, sistemul de dai spaga esti servit ma doare. O spun ca fraier ce o incaseaza, dar in continuare nu se supune regulilor fanariote.
Eu mai am speranta, altfel cred ca as sterge praful de pe talpi si as invata copii finlandeza.
Crezi ca pe mine nu ma enerveaza cand un tanar de varsta mea ca Boldea ma ia la misto nastasian de la inaltimea X5-ului?
Ma enervez cand un lider sindical tipa in portavoce si nevasta ii trimite bezele de la fereastra ministerului.
Ma enerveaza ca romanul e scuipat in cap si nu reactioneaza in nici un fel.
In felul meu modest, lupt cu mentalitatea ca nu se poate schimba nimic.
Turnofftheglory
30/04/2010 at 7:56 pm
@ Teophile
Astazi am voie de la imparatie sa postez cat imi este pohta.
Apropos de Craiova si conflictul „etnic”
De la Dinicu Golescu cetire (leat 1824, Viena):
„Caci peste putinta…. sa vaza omul doi orosani galcevindu-sa sau ocarandu-sa, fiinca pe acesitia ii ridica politia”
Apropos de Jusitie (leat 1824, Viena):
„Caci ocrotitorul celui mic si neputincios este chiar pravila cea dreapta, legiuita, care far’deosebire, in veac se urmeaza; iar nu ca pe la noi, unde imi trebue hartie de voiu voi sa insir numele acelor trentarosi[…]streini sau pamanteni, care far’de avere de 100 lei, au ajuns milionisti cu palaturi si cu mosii[…]”
Apropos de bugetari
„[…]cand chiar eu am fost in slujbele Patrii, zic.[…]toate treptele dregatorilor, de la mare pana la cel mic.[…], zleesc sudoarea norodului,[…]far’de a pricinui […]folos cat bobul de meiu”
Si mai sunt….Despre Patriciu, Vantu’ etc…..
eugeni
30/04/2010 at 8:10 pm
Salut din nou…
Pentru ca spatiul public de la noi e de o calitate atat de proasta, Ro nu mai poate fi „acasa” pentru nici o persoana decenta. Daca te simti „acasa” aici, deja ai o problema mare…
Diana
30/04/2010 at 8:29 pm
Diana,
nu crezi ca esti prea dura ?
Eu aici ma simt acasa dar asta nu inseamna ca am ceva defect la bibilica.
Nu toti avem puterea si deschiderea de a fugi in lumea larga.
Mai suntem si aici oameni onesti , corecti si normali la cap , desi nu ne dorim sa emigram.
luminita
30/04/2010 at 8:45 pm
Totusi, mai gandeste-te…
Diana
30/04/2010 at 8:48 pm
Theophyle
Se deschide greu blogul astazi ! Probleme tehnice ?
Stefan A.
30/04/2010 at 8:51 pm
Buna seara la toata lumea 🙂
Postare Noua 🙂
Sunt multi cititori pe blog, aproape de maximum posibil asa ca poate vor fi greutati. WordPress, asta-i viata 😦
Theophyle
30/04/2010 at 8:57 pm
@Theophyle, buna seara. M-am intors si iti cer ingaduinta de a posta aici texte cava mai lungi, poate. Tema acestui post ma doare pana la ultimul os, pana in stomac.
De ce nu suntem in stare sa formulam si sa respectam un contract social? De ce?
Probabil ca nu am gasit raspunsul adevarat, dar am raspunsurile mele.
DURABILITATEA REGULILOR
1. In primul rand, regulile pe respectarea carora se bazeaza orice contract nu sunt si nu au fost destul de durabile la noi. „Schimbarea stapanilor, bucuria nebunilor” spune o vorba. Din vechi, de cate ori s-a schimbat stapanirea – si s-a schimbat des, nu-i vorba! – s-au schimbat si regulile vietii majoritatii, dijmele si celelalte corvoade. Discretionar aproape. Nu am avut dinastii in care fiul si nepotul domnului sa pastreze, in esenta, acelasi tip de legi si romanii sa afle ca, daca respecta anumite legi, le este bine. robul nu a stiut ca daca munceste intr-un anume fel si strange o anumita suma se poate elibera. Serbul nu a scapat de serbia sa pe baza unor reguli mostenite din tata in fiu. nu au fost 2-3 generatii in care legea sa dureze. Aceasta nesiguranta a indemnat pe oameni sa apuce repede folosul pe care-l pot apuca.
MERIT VS. STATUT
2. Mai mult decat alte societati ale Europei, societatea noastra este una in care statutul este important pentru succesul personal cu mult mai mult decat meritul. Abia intre cele doua razboaie mondiale si la scara mica a inceput sa conteze si meritul. Dar a fost pentru prea putin timp, nici o generatie macar. Iar experienta sociala conteaza!
Aceasta caracteristica s-a transmis si in comunism (statutul de membru de partid, statutul de securist, anumite si putine statute profesionale care erau al randul lor conditionate de calitatea politica). Acum, ce sa mai vorbim? Vedem bine ca tot statutul este important (de pedelist, de pesedist, etc). Se adauga acum statutul economic al familiei, mostenirea devenind esentiala deja. Statutul familie este iar important.
Ce crezi, Theophyle, ca-si spun tinerii acestei tari privind la EBA?
Am vazut in ultima vreme tinere asistente ale unor demnitari nationali si locali cum imbraca fuste scurte si stramte, cum expun decoltee delicioase… Ce crezi, au descoperit un anume merit care le-ar aduce succesul?
AUTENTICITATEA
3. Pentru buna derulare a unui contract social, partile trebuie sa „livreze” produse autentice, de buna si stabila calitate. Si trebuie sa elimine din piata copiile, mai bune sau mai proaste. Daca sunt egal recompensate munca de calitate si cea de mantuiala, calitatea va pieri. Mai rau, daca sunt recompensate nemasurat activitati si produse secundare, neesentiale, societatea se perverteste si cuata sa produca doar facilul. Din pacate, suntem in aceasta situatie.
Nimeni nu mai crede intr-un contract social corect in Romania. Meritul real, cel care aduce valoare adaugata vietii societatii, este sub pantoful statutului. Nici o lege, buna/rea nu mai este stabila, nimeni nu mai este convins ca „drumul” reusitei trece prin aceleasi jaloane si peste 10-20 de ani. Nimeni nu mai crede ca munca serioasa, talentul autentic pot castiga in fata copiilor si falsurilor.
Cred ca asa s-a nascut „capra vecinului”. Probabilitatea ca respectiva capra sa fi fost dobandita prin merit si munca era prea nesemnificativa…Asa a aparut marele concurs istoric de alergari catre „butoiul cu miere”.
Nici acum, cu „reforma statului”, nu cred romanii ca se schimba ceva esential. Vor doar sa fie razbunati cumva, sa se tulbure pentru o vreme ierahiile sociale. Atat. nu cred ca Basescu schimba temelia scoietatii. Dar de ce ar crede? EBa, Udrea, Boc, Videanu…
Pentru a ajunge la civilizatia contractului social trebuie intai ca o generatie sa schimbe cel putin realitatile de care am scris mai sus. si inca o generatie sa pastreze regulile.
Deocamdata, romanii fac orice ca sa supravietuiasca. Orice. De ce orice? Pentru ca guvernantii au uitat o regula esentiala. Oricat de greu ar fi, oricat de mare ar fi criza, una dintre componentele sistemului de securitate sociala trebuie sa ramana functioanla si sigura> sistemul de sanatate. Sa stie orice roman ca daca ajuge si in ultimul santz al patriei, nu este lasat sa crape ca un caine. Ca este tratat si societatea-i da o noua sansa sa se lupte pentru viata sa si pentru o reusita care poate veni maine, la anu’, cine stie? In acest moment al vietii lor, romanii stiu ca meritul si munca autentica nu prea conteaza, ca societatea te paraseste in mijlocul drumului daca ai ghinion. Asa ca, apuca ce poti, cand poti, oricum!
casandra
30/04/2010 at 9:29 pm
@casandra,
majoritatea subiectelor pe care le-ai atins au fost ieri in discutie. In cinci ore se bea multa cafea si se discuta mult. Postarea urmatoare se preocupa de problemele pe care le-ai mentionat.
Toate sunt adevarate si oamenii „de afara” se uita la noi ca la nebuni, pentru ca intradevar suntem.
Nu vad cum se pot schimba lucrurile, chiar nu vad cum si cand.
Theophyle
30/04/2010 at 9:48 pm
@ All
Scuze pentru lungimea textului, scuze!
casandra
30/04/2010 at 9:30 pm
nici o problema sunt obisnuit sa citesc textte si mai lungi 🙂
Theophyle
30/04/2010 at 9:44 pm
[…] multe aici şi aici. Tagged with: Banca Mondială, FMI, români, […]
Din culisele misiunii FMI « word wide web
30/04/2010 at 11:27 pm
noapte buna???
buna dimineata???
interesant,dar si trist ce spune reprz. BM.
pe cind declaratie pe avere a marilor mahari din sindicate????
pe zi ce trece ajung la concluzia ca traim intr-o tara absurda, a absurdului desavirsit!
orangeskorpion
01/05/2010 at 12:05 am
Theophyle
prietenul tau nu cunoaste Romania.
Este doar o problema de lider si nimic Mai mult.
Spune-I te rog ca o Mina de Romani impreuna cu o Mina de americani au facut pro Bono http://www.humanitycalls.org
este o forma de contract social.
americanii din NYC si San Francisco au descoperit parte din Romania. O parte frumoasa si care imi confirma ca este doar o mica problema de om potrivit la locul potrivit .
Dan Masca
01/05/2010 at 12:21 am
Prietene Dan, salut 🙂
Nici macar nu-ti dai seama cat de bine o cunoaste. Noi nu o vom cunoaste atat de bine niciodatat. 🙂
Nici o institutie nu-ti va imprumuta zeci de miliarde de euro fara sa te „cunoasca” 😆
O cunoaste extrem de bine cu cele rele si cele bune, crede-ma 😆
Theophyle
01/05/2010 at 10:19 am
Tot melci am ramas 😦
http://satirul.wordpress.com
Gabi
01/05/2010 at 10:01 am
[…] a comment » Discutia cu prietenul meu, pe care l-am mai amintit, despre criza economico-financiara care bantuie Europa si despre situatia […]
Miezul zilei 3/5 – “coana Istoria nu iartă proştii! « Politeía
03/05/2010 at 3:36 pm