Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Din carnetul unui vechi conservator – I

De obicei, sarbatorile iti inspira nostalgie spre vremuri pe care o parte din noi le consideram mai bune. Dupa ce mi-am consumat o parte din adrenalina necesara unui scris tihnit si convocarea sufletului pentru  cea mai importanta sarbatoare pe care o cunoaste suflarea romaneasca am sa incerc sa invoc niste randuri frumoase pe care un vechi conservator ca mine le-a cules cu aproape un deceniu in urma. Randurile sunt scrise cam pe la inceputul acestui deceniu de Horia Roman Patapievici , copiate cu sarguinta in carnetelele care astazi stau marturie unor trecute timpuri, cand stiloul imi permitea sa exersez o caligrafie  pierduta intre cilindrii hardului.

Moto:Toate politicile promit progresul insa numai conservatorismul vi-l poate da-Barbu Catargiu, in primul numar al publicatiei “Conservatorul Progresist” 29 decembrie 1859

Liberal sau conservator? [fragment] “Despre Traditie
Horia Roman Patapievici

…In opinia mea, evolutiile terminologice legate de trinomul „socialism, liberalism, conservatorism” sunt consecinta modificarilor survenite in raportarea acestora la „traditie”, prin intermediul pozitiei fata de notiunea de schimbare politica insasi. Ce este traditia? In modul cel mai general cu putinta, traditia este ansamblul presupozitiilor care nu sunt niciodata puse in discutie. Nu ma refer aici in special la traditia religioasa, la cea sociala si asa mai departe, ci la toate, in mod nediscriminat. A deveni constient ca anumite deprinderi sunt „traditionale” revine, imediat, la a le putea pune in discutie. Din acest moment, traditia e condamnata sa fie contestata, iar armele ei de conservare devin identice cu armele intrebuintate de contradictorii ei pentru a o inlatura ori restrange. Veritabila putere a traditiei, singura care este de cu totul alt ordin decat puterea celor care vor sa o rastoarne, este puterea implicitului, a acordului tacit si inconstient – este adeziunea interioara organica, vie, indiscutabila: ea rabda totul, sufera totul, indura totul, fara sa stie ca rabda, ca sufera, ca indura. Traditia de care am devenit constienti ca este „traditionala” nu mai este propriu-zis traditie, ci referinta exterioara la un ansamblu de reguli, deprinderi, valori, asteptari si credinte care actioneaza asupra individului, din exterior, intocmai precum un corp de legi pozitive, decretate de om, gandite de oameni si inadins proiectate spre a servi un scop bine precizat dinainte.

Schematic spus, de indata ce traditia este contestata, organizarea politica a dorintei de a o inlocui conduce la infiintarea partidelor de stanga. In replica, incercarea constienta de a conserva prin mijloace politice traditia amenintata a condus la infiintarea partidelor de dreapta. Pozitiile de stanga si de dreapta, la originea lor de principiu, nu se definesc politic (in interiorul unui spectru relativ al deciziilor si optiunilor calificabile), ci in functie de un dat considerat natural (prin raportare la problema respingerii ori pastrarii traditiei – orice ar insemna cuvantul „traditie” la un moment dat). Politic, deosebirea cea mai apropiata dintre pozitiile de stanga si de dreapta se refera la problema schimbarii.

Prin urmare, nu optiunile pentru anumite valori (nationalism, colectivism, individualism, asistenta sociala etc.), nici adeziunea la anumite principii (proprietate privata, interventionism, corectitudine politica etc.) sunt in sine definitorii pentru precizarea pozitiei de stanga ori de dreapta – dovada contaminarile oportuniste de valori si principii intre diferitele partide de dreapta ori de stanga, de-a lungul istoriei si in cuprinsul luptei politice pentru putere -, ci pozitia acestora fata de traditie si fata de modul in care fiecare dintre aceste partide intelege sa se faca schimbarea, in raport cu traditia existenta…

Din nefericire, nu am notat sursa exacta a acestui fragment, dintr-un eseu de zile mari a lui HRP.

Written by Theophyle

02/04/2010 la 6:29 pm

62 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Salut Theophyle,
    salut prieteni.

    Foarte bun articolul si bine venit. Conectarea la memorie este una din radacinile care ne asigura identitatea.

    Andrei

    02/04/2010 at 6:51 pm

    • Salut Andrei, am hotarat sa public cateva eseuri esentiale scrise si de mine in zilele de sarbatoare, ca sa nu intinez sarbatoarea cu politica mioritica. Am sa public si niste eseuri scrise de mine in engleza pe Politea Digest, sper interesante 🙂

      Theophyle

      02/04/2010 at 7:01 pm

      • O foarte buna decizie. 🙂

        Andrei

        02/04/2010 at 7:09 pm

      • Salut Teoph!
        Articolele dvs. despre istoria curentelor politice sunt extrem de binevenite si obligatoriu a fi citite si citate.
        Din pacate viata politca din Romania anului2010 este total lipsita de repere si ideologiii.
        Ca sa poti cataliza si orienta gandirea politica aici si acum in Romania ar fi necesara o investitie de energie ,inteligenta si resurse asemanatoare celei care acum sunt folosite in Elvetia pentru experimentele fizicii fundamentale.

        Andrzej

        02/04/2010 at 9:01 pm

  2. A-propos de memorie. Un articol interesant la Tismaneanu pe blog despre un gest de memorie a unei natiuni si un gest de maturitate politica la vecinii nostri sarbi: http://tismaneanu.wordpress.com/2010/04/02/cainta-memorie-si-adevar-parlamentul-serbiei-isi-cere-iertare/

    Andrei

    02/04/2010 at 7:08 pm

    • multumesc, am citit 🙂

      Theophyle

      02/04/2010 at 7:12 pm

  3. Din ce spune HRP, cineva neavizat ar crede ca stanga e forta avangardista care scoate societatea din traditie (vazuta ca si miscare retrograda), iar dreapta apare ca reactie la miscarea de stanga. In fapt lucrurile nu au stat chiar asa: miscarea liberala a fost acea forta care a incercat punerea destinului unei natiuni in propriile maini (prin noi insine) in timp ce stanga dorea impunerea unei forte externe, preponderent sovietice si a unor concepte ce au avut ca rezultat impunerea unui experiment comunist peste poporul roman.

    Miscarea legionara a devenit apoi un raspuns la ambele cu consecinte nefericite.

    Cel putin asa reiese din cartea lui Tom Gallagher „Furtul unei natiuni”.

    Andrei

    02/04/2010 at 7:24 pm

    • @Andrei, in chestiunile astea sunt destul de diferit de Gallagher. Liberalismul Romanesc in afara cu o fractiune destul de minor, care mai tarziu a colaborat cu comunistii, a fost de dreapta si conservatoare in majoritatea ei.

      De stanga au fost mai apropiati Taranistii, desi stangismul lor a fost mai mult arhaic.

      Theophyle

      02/04/2010 at 7:34 pm

  4. Seara buna !

    Teofil draga, despre asta este vorba ?

    http://www.revista22.ro/liberal-sau-conservator-39.html

    tibi

    02/04/2010 at 7:28 pm

    • Buna seara, multumesc tibi 🙂

      Theophyle

      02/04/2010 at 7:30 pm

      • @tibi, aproximativ. Eu am citit probabil o versiune anterioara, regasesc insa fragmentul 🙂

        Theophyle

        02/04/2010 at 7:36 pm

        • Cauta la capitolul „Pozitia despre tranzitie” :

          Schematic spus, de indata ce traditia este contestata, organizarea politica a dorintei de a o inlocui conduce la infiintarea partidelor de stanga. In replica, incercarea …

          tibi

          02/04/2010 at 7:42 pm

  5. @all, pentru interesati, o postare noua pe blogul de istorie 🙂

    http://theo-phyl.blogspot.com/2010/04/rusia-pe-drum-spre-imperiu-22.html

    Theophyle

    02/04/2010 at 7:41 pm

  6. Am intrat doar sa va salut si sa spun buna seara. Acum fug catre cozonaci si cheesecake 🙂

    clemycali

    02/04/2010 at 7:44 pm

    • @Clmy, buna seara, ai grija de cozonaci sa nu faci de ras natia romana 🙂

      Theophyle

      02/04/2010 at 7:50 pm

  7. rectific

    pozitia fata de tranzitie.

    tibi

    02/04/2010 at 7:44 pm

    • da, am gasit multumesc mult. Lipsesc cateva paragrafe si sunt unul sau doi in plus. Dar “Despre Traditie” pe care l-am redat eu este integral 🙂

      Theophyle

      02/04/2010 at 7:52 pm

      • OK ! 🙂

        Tu stii mai bine.

        tibi

        02/04/2010 at 7:55 pm

  8. Doua degete sus sa va spun ca avem un Videanu penal la procuratura federala americana in cazul Daimler Banz.
    Va urez cozonaci pufosi sa sa sarbatoriti bine.

    turnofftheglory

    02/04/2010 at 8:07 pm

    • TOG, salut 🙂
      am citit stirea si in presa americana, 500 de autobuze Mercedes nu merge simplu, nu?

      Multumesc pentru urari si sper ca si tu vei avea un paste fericit.

      Sanatate si bunastare tie, familiei si copiilor tai.

      Theophyle

      02/04/2010 at 8:10 pm

  9. Sa speram Theophyle, dupa pasti, sa am parte de ceea ce mi-am propus. Cat despre Videanu si posibil Nocolaiescu, vorbim de o spaga Mrcedes de 4 milioane de dolari. Asta pica greu. Nu poti inchide gura procuraturii federale americane. E timpul sa spargem BVB.

    turnofftheglory

    02/04/2010 at 8:14 pm

    • @TOG, Doamne ajuta 😆

      Theophyle

      02/04/2010 at 8:16 pm

  10. Bună seara Theo, bună seara prieteni,

    Frumos şi interesant fragment. Bine te-ai gîndit. Să nu ne mai lăsăm ispitiţi, măcar o zi, două.

    E importantă raportarea la tradiţie şi capcana în care cădem în credinţa noastră greşită că „progresul” şi „schimbarea” aduc ceva eminamente bun.

    „Spre deosebire de animal, nici un instinct nu-i spune omului ceea ce TREBUIE; iar omului de astăzi nici o traditie nu-i mai spune ce anume AR FI BINE; astfel încât, deseori el pare a nu mai sti ce anume VREA, de fapt.
    Cu atât mai mult el este înclinat: fie să VREA doar ceea ce fac ceilalţi, fie sa FACĂ doar ceea ce vor ceilalţi.
    În primul caz avem de-a face cu conformismul, iar în al doilea cu totalitarismul – unul este răspandit în emisfera vestică, celalalt în cea estică.”(V. Frankl, 1975)

    Este un citat, sublinierile îmi aparţin, care sesizează o tendinţă general umană. În plan politic şi social a dus la ceea ce am trăit pe pielea noastră, dar pare să aibă înţelesuri şi pentru ceea ce trăim azi.

    analizaexistentiala

    02/04/2010 at 8:19 pm

    • analizaexistentiala,
      Buna Seara,
      Sunt zile in care e bine sa ne gandim putin inauntrul nostru. am hotarat acest fragemt. Maine voi posta si ale mele sper sa placa la fel de mult 🙂

      Theophyle

      02/04/2010 at 8:24 pm

  11. Salut voios ! 🙂
    Imi permit sa am o opinie diferita de HRP.
    Care, uneori, forteaza limitele incercand sa fie cat mai neobisnuit.
    Exista traditii sangeroase, de-a dreptul barbare.
    Dau un singur exemplu : bataia cu ciomege a celor de la Ruginoasa.
    Nu cred ca cineva care incearca sa schimbe aceasta „traditie” poate fi considerat de stanga.
    Asa cum nici cineva care incearca s-o conserve n-ar putea fi considerat de dreapta.
    Sigur, ideea in sine pare spectaculoasa dar nu are substanta si poate fi demontata extrem de usor, cu exemple concrete.

    Tuturor, sarbatori fericite, cu liniste in suflet, cu iubire si multa, foarte multa sanatate !

    Tzepelica

    02/04/2010 at 8:20 pm

    • @timi buna seara,
      Aici am pareri destul de asemanatoare cu HRP, bineinteles pana la limitele umanismului, si el de felul lui conservator 🙂

      Theophyle

      02/04/2010 at 8:25 pm

  12. Tzepelica totusi barbaria nu e barbarie cum nici hunii nu erau barbari. Rufinoasa e o legatura cu trecutul, la fel ca si pomana si dexgroparea mortilor. La urma urmei, traditia ne valorizeaza ca indivizi, e chestia aia ce o numim cultura. Nu mi-e rusine cu traditiile neolitice. Ai in schimb si dreptate, a conserva inseamna si a anchiloza, a osifica un trecut palid si un blocaj la nou care nu e intotdeauna rau. Naspa e ca revolutiile sunt gata sa darame dar hadicapate in a construi pe termen lung. Un metis liberalo-conservator e mai de incredere in opinia mea.

    turnofftheglory

    02/04/2010 at 8:26 pm

    • Da` de „traditia” cu strigoii, care inca mai sunt dezgropati ca sa li se infiga un par in inima, ce zici ?
      Inca se practica… 😦

      Tzepelica

      02/04/2010 at 8:31 pm

  13. Cunosc un batran care argumenteaza (cand e in dificultate) cu „asa s-a pomenit”.
    Nu mi se pare a fi de dreapta, in nici un caz.

    Tzepelica

    02/04/2010 at 8:33 pm

    • @timi, exista si conservatorism comunist. Vezi Visarionovici fata ce Ceasca, care a „periat” traditiile asa cum a dorit el. Lucrurile sunt putin mai complicate, nu?

      Theophyle

      02/04/2010 at 8:36 pm

      • Sunt extrem de complicate.
        Din cauza asta am refuzat, mai intotdeauna, schemele/etichetarile.

        Tzepelica

        02/04/2010 at 8:40 pm

  14. Videanu ?
    Pai se pare ca Videanu a reusit cu Syda ce a reusit Ridzi cu EBA :
    „La nici o lună de la data de 5 martie, când a fost angajat, pe baza unui concurs pe un post aflat vacant, consilier la Direcţia Generală Relaţii Externe din Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Bogdan Ionescu participă la un alt concurs. De data aceasta era vorba despre un post mult mai important, cel de secretar economic III la Ambasada României la Paris. Şi, surpriză, fiind singurul concurent, îl şi câştigă. Astfel, un angajat al departamentului Resurse Umane din minister ne-a confirmat telefonic că “prin concursul din 22 martie, Bogdan Adrian Ionescu a obţinut postul de la ambasada din Paris”.

    Concursul nu a fost anunţat public

    De fapt, surse din cadrul ministerului condus de Adriean Videanu ne-au precizat faptul că Bogdan Ionescu nu a trecut pe la serviciu decât o dată, maximum de două ori, şi atunci probabil ca să-şi bea cafeaua cu ministrul Videanu, cu care părinţii lui sunt prieteni buni şi parteneri de afaceri. De altfel, concursul organizat în data de 22 martie nu a fost anunţat public, cum prevede legea, şi nici nu există pe siteul ministerului, aşa cum ar fi fost normal. Aceleaşi surse din instituţie susţin că, deşi lucra doar de câteva săptămâni în minister şi nu avea experienţă în domeniu, Bogdan Ionescu a obţinut nota maximă la concursul pentru funcţia de secretar economic de la ambasadă. Odată cu ocuparea postului de la Paris, Syda va intra şi în posesia unei locuinţe în capitala Franţei.”

    Sigur, e vorba de o stire dintr-un tabloid.
    Si face parte din „traditia” de Dambovita a numirilor in post, in MAE (si nu numai).
    Da` daca Videanu nu iese cu o dezmintire, „imi bag picioarele”, vorba lu` Theophyle. 🙂

    http://www.libertatea.ro/stire/syda-iubitul-elenei-basescu-se-muta-la-paris-282533.html

    Tzepelica

    02/04/2010 at 8:35 pm

    • Videanu este cine este. Am scris despre el de mi-au iesit bojoci. Daca asta si cretinul de Berceanu raman, inebunesc , pe bune 😦

      Theophyle

      02/04/2010 at 8:39 pm

      • Cre` ca e cazu` sa ne rezervam niste locuri la „sanatoriu`” din Predeal.
        Pt. ca astia doi or sa ramana. 🙂

        Tzepelica

        02/04/2010 at 8:42 pm

        • Atunci in ziua alegrilor ma duc la carcima si beau 🙂

          Theophyle

          02/04/2010 at 8:47 pm

  15. Deocamdata, imi ramane o singura satisfactie : Voicu la parnaie.
    Da` si asta e incompleta, pen` ca mafiotu` doarme ca un prunc la spital, in loc sa simta „sula in coaste” din partea colegilor de celula.

    Tzepelica

    02/04/2010 at 8:45 pm

    • Asta e in stare sa ne traga pe sfoara si sa mai dea si ortu’ popii

      Theophyle

      02/04/2010 at 8:48 pm

  16. Buna seara, prieteni! 🙂

    Interesanta postare, Theophyle, interesante comentariile. In mare, sunt de acord cu Patapievici, atita doar ca mai sunt necesare niste explicatii terminologice. Insa nu vreau sa comentez acum Patapievici, ca nu am timp, Videanu ma roade.

    Cred ca e destul de bine pe faras, pe modelul „suspendarii unui ministru pentru care s-a deschis o ancheta penala”. Cauza, e, evident, Mercedes.

    Faza cu angajarea tinarului e groasa. Videanu, ca boul, a facut totul parca ca sa atraga atentia presei: nu a facut public concursul, l- aangajat pe ala care avea doar 5 luni de cind intrase pe alt post…de fapt, ce si-a zis el, prieten cu parintii baiatului: ia sa impusc doi iepuri, le angajaz baiatul si ma pun bine si cu familia Basescu, aducindu-i asteia mici iubitul la Paris, pentru ca ea sa dea rapid o fuga de la Bruxelles pina la paris cu TGV-ul (2 ore). Insa ma indoiesc ca basescu tatal e incintat de manevra lui Videanu.

    A, tot la capitolul Videanu are prieteni ciudati: „Directorul general al Lukoil România, Constantin Tampiza, ne-a explicat: „Eu nu l-am sponsorizat pe Traian Băsescu, ci am dat bani la PDL. A venit un om de la ei, de la partid, la mine şi mi-a spus că au o acţiune. Dacă banii daţi de compania noastră i-au folosit în campania electorală a lui Traian Băsescu, atunci bravo lor”. Constantin Tampiza a ţinut să mai adauge că „Lukoil România nu a primit nici o facilitate de la preşedintele Traian Băsescu”. „Fiecare are o simpatie personală. A mea poate să fie Băsescu, poate să fie Videanu… E opţiunea mea”, a conchis Tampiza” (RL).

    Videanu asta, parca incepe sa miroase a Patriciu II, cu iesirile lui dese in presa pe tema South Stream, interesul pentru carierele de marmura din Kazahstan, donatii Lukoil…

    E clar, Basescu are tot interesul sa scape de el repede, prin remaniere.

    Cetatean

    02/04/2010 at 8:51 pm

    • @cetateane, videanu erste aripa PSD in PDL asa cum am sustint intotdeuna. Asta a ramas incadrat in FSN, din toate punctele de vedere 😦

      Theophyle

      02/04/2010 at 8:55 pm

  17. Videanu e mirositorul PDL. Tzepe „traditia” cu strigoii merita omorata in fasa. Facea floricele si scoteam pamblici de dragul diversitatii. Bineinteles ca trebuie sa punem societatea in secolul 21. Dar nu vreau sa omoram totul de dragul modernitatii. Nu ai idee cum alerg dupa slana afumata si ce ciuda imi e ca nu mai sunt ii si fote pe la sate. Mie dor de sitar si cobilita, sunt ceva chestii care efectiv te misca. Potcovarul tigan era un monument de traditionalism, astazi disparut.

    turnofftheglory

    02/04/2010 at 8:59 pm

  18. Eu stau si ma intreb daca mai prinde unul dintre cele 4 locuri de prim vicepresedinti pe care Boc ii alege dupa cum are chef, in situatia in care va fi reconfirmat ca presedinte al PD-L. Eu pariez ca Videanu nu e pe lista lui Boc 😉

    Cetatean

    02/04/2010 at 9:00 pm

  19. Theophyle dupa pasti trebuie sa centram zdravan la Videanu-Berceanu. Astia sunt niste pietre de gatul PDL, cei mai mari bolovani.

    turnofftheglory

    02/04/2010 at 9:00 pm

  20. Cetatean eu nu as paria pe nimic. Imi place sa cred ca va fi mai multa curatenie. Imi place sa sper in „revolutii”, dar nu am chef de crunte dezamagiri. La 32 de ani nu mai pot fi mintit atat de usor.

    turnofftheglory

    02/04/2010 at 9:01 pm

  21. TOG, si imi place si mie sa cred ca nu pot fi mintit usor. Insa prea are bube Videnau sa mai prinde unul dintre cele 4 locuri. Eu as merge chiar pe varianta „4 plicuri de la Basescu pentru Boc” pentru cei 4. Stiu insa ca tripleta BVB o imping la inaintare pe Anastase (usor de manipulat), ei nu mai candideaza. Vom mai vedea.

    Trebuie sa fug pina in oras, revin peste o ora. 🙂

    Cetatean

    02/04/2010 at 9:04 pm

  22. Togule,
    potcovaru` tzigan era doar un meserias al vremii lui.
    Ca si muscalu` care-si parca trasura in fata Teatrului National, asteptand niscaiva musterii.
    Ca si barbieru` care-si ascutea briciul pe cureaua de piele.
    Ca si tocilaru`, care-ti ascutea foarfecii/cutitele pe tocila.
    Ca si geamgiul, care-si plimba cutia de lemn plina cu geamuri, in spinare, strigand cat il tinea gura „geamuuuuuu`”.
    Ca si vanzatoru` de maturi, care trecea pe strada facandu-si reclama…”maturaaaaa…maturica, maturaaaa”.
    Fiecare timp cu ale lui, togule…unii dispar, altii le iau locul… 🙂

    Tzepelica

    02/04/2010 at 9:10 pm

  23. Prigorius a fost prins joi după-amiază pe DN1, în localitatea Pucheni din Prahova, circulând cu 115 km/h. El a fost amendat cu 180 de lei şi penalizat cu patru puncte.

    A cata oara ? 🙂

    Tzepelica

    02/04/2010 at 9:27 pm

    • Tasu, a declarat ca a vorbit cu politia si a cerut sa-i ridice carnetul 🙂

      Theophyle

      02/04/2010 at 9:33 pm

      • Daca era parlamentar, avea …imunitate ? 😆

        Tzepelica

        02/04/2010 at 9:36 pm

        • Veai ca am facut bine ca nu l-am sustinu 🙂 Sa-l judece tasu’

          Theophyle

          02/04/2010 at 9:44 pm

  24. Seara buna tuturor, again ! 🙂

    Urez din toata inima, gazdei si cititorilor blogurilor sale, un foarte mare LA MULTI ANI !

    Fie ca lumina Sarbatorilor Pascale, sa se reverse asupra voastra, a TUTUROR ! Cu drag, tibi. 🙂

    tibi

    02/04/2010 at 10:09 pm

    • @tibi,
      Multa sanatate, bunastare caldura si lumina, prietene

      Theophyle

      02/04/2010 at 10:12 pm

  25. OK prieteni, vad ca ne-am rarit, Celor care ies in vacanta le urez Paste vericit nulta lumina si caldura.

    Noi ramanem pe meterezele Cetatii cu program special de sarbatorea. Multumes pentru vizita.

    Sper ca ne vom citi si maine. Noapte Buna 🙂

    Theophyle

    02/04/2010 at 10:47 pm

  26. Noapte buna ! 🙂

    tibi

    02/04/2010 at 10:49 pm

  27. Noapte buna!

    Andrei

    02/04/2010 at 11:11 pm

  28. Salut din nou, si sarbatori fericite tuturor 🙂
    Noapte buna…Pe maine.

    Diana

    03/04/2010 at 12:00 am

  29. Pentru mine, Horia Roman Partapievici este cea mai fascinantă personalitate din viaţa mea, din perioada când l-am citit/văzut prima dată şi până astăzi, nu doar datorită primelor impresii, neuitate de-a lungul timpului, sau prin efectul produs asupra mea de distincţia mesajelor sale consistente, polarizate ordonat în jurul temelor propuse şi urmărite cu rigurozitate. Fascinaţia are conotaţia dominantă izvorâtă din modul cum m-a învăţat în timp să-mi descopăr ideile şi reperele în care mă regăsesc.

    La început eram ca un aspirant necopt, dar suficient de conştient că preocuparea mea de a-i urmări sensurile cuvintelor vine dintr-o admiraţie nemaiîntâlnită faţă de acurateţea ideilor transmise şi păstrate un timp în mintea mea. Cred că într-o bună perioadă de început mai mult mi se părea că înţeleg; ştiu şi nu voi uita că aş fi preferat să nu fiu solicitat de nimeni să reproduc sau să explic cu ce anume am rămas în cap, după câte o „porţie de Patapievici”. Ulterior- uimit, ca până astăzi, de resursele sale inepuizabile şi de standardul constant – mi-am format certitudinile legate de conturarea unor rigori cu valoare de principiu, pentru care merită să mă lupt, inclusiv cu mine însumi, până la convingerea de astăzi că ştiu exact din ce motive revelaţiile mele trecute s-au concretizat în fascinaţia amintită, din ce în ce mai uşor pentru mine de motivat sau susţinut.

    Nu este necesară o identitate între gândurile mele şi cele ale lui HRP, asta nu reprezintă o condiţie şi nici nu are relevanţă absolută, din moment ce mi-a oferit, printre altele, şi unitatea de măsură cu ajutorul căreia îmi permit să evaluez inclusiv cât de puţin/mult asemănători/identice suntem… sau ar fi fost de dorit să fie ceea ce ne preocupă.
    Şi-apoi, n-am ajuns cu nasul până acolo, încât să emit de la HRP pretenţii de identitate conceptuală în niciunele, darămite în toate cele.

    Cu titlu de exemplu. Prima frază a lui HRP, din postarea lui Theophyle : „În opinia mea, evolutiile terminologice legate de trinomul “socialism, liberalism, conservatorism” sunt consecinta modificarilor survenite in raportarea acestora la “traditie””

    În opinia mea, evoluţiile astea mi se înfăţişează aievea în (de)mersurile celor care îşi imaginează că reprezintă “socialism, liberalism, conservatorism”, nişte nulităţi depăşite de situaţie, cu atâtea cunoştinţe despre trinomul menţionat, încât îi văd ca la paradă, pe podiumul pentru colecţii, cu pantalonii rupţi în zona de gândire doctrinară, unde scrie direct… pe pielea lor : „soc” „liber” sau „conserva”, c-aşa-i la noi tradiţia de istorie recentă.

    Atitudinea celor care pur şi simplu nu-l suportă pe HRP, dar se complac (tot) pur şi simplu în expuneri de un caraghioslâc greu de imaginat în prealabil, îmi oferă de fapt măsura valorii lor. Nu lipsesc din peisaj muştele bâzâitoare în jurul lui HRP, afectate la inspiraţia nazală, ca de un spray cu dedicaţie „muscologică”, tocmai pentru că se grăbesc să se îndrepte… spre materia pentru aşezare pe gustul lor, după cum tot tradiţia le-a consacrat menirea, pe româneşte.

    Băşcăliosul

    03/04/2010 at 12:13 am

    • Băşcăliosul salut,
      ai dreptate. Din nefericire HRP nu are nici tragerea de inima si poate nici aptitudinea de a se dedubla si a vorbi pentru toti. Ramne din nefericire accesibil celor putini. Pcata 😦

      Theophyle

      03/04/2010 at 10:31 am

    • Buna dimineata Theophyle,
      buna dimineata prieteni.

      Bascaliosule,
      comentariul tau imi aduce aminte de starea in care eram cand l-am descoperit pe HRP citindu-i cartea „Zbor in bataia sagetii”: dornic de acumulare dar trezit de consistenta fiecarei raportari la valorile pe care le diseca in carte.

      Apoi in „Politice” am inteles sensul in care mergea societatea romaneasca si asta m-a diferentiat de majoritatea colegilor mei care nu se trezisera inca, din mrejele intinse de neocomunism.

      Acum ma gandesc ca locul in care ma gasesc acum i se datoreaza, fie si partial. 🙂

      Andrei

      03/04/2010 at 10:40 am

  30. Buna dimineata si buna sa va fie inima!
    😆

    maya

    03/04/2010 at 8:48 am

  31. Sarbatori fericite
    🙂 🙂 🙂

    maya

    03/04/2010 at 8:48 am

    • Multumesc mult Maya,
      sarbatori fericite si tie si familiei tale 🙂

      Theophyle

      03/04/2010 at 10:28 am

  32. Postare noua 🙂

    Theophyle

    03/04/2010 at 10:31 am


Comentariile sunt închise.