Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Înainte de a uita: Consignaţia

Nu stiu daca am mai scris o data, in orice caz am sa va amintesc. Kirk Douglas este unul din cei mai batrani bloggeri din lume. Celebrul artist a implinit 93 de ani si are un blog de exceptie pe care-l citesc cu mare placere. Douglas a declarat intr-un interviu ca importanta blogului lui este in primul rand una personala, el pur si simplu doreste sa scrie inainte ca el sa uite si doreste ca altii sa-si aminteasca de lucruri importante, care nu vor intra in  istoria societatii in care traieste.

Am citit acum cateva zile despre scrisoarea  Luciei Hossu Longin in care protesta  in legatura cu demiterea lui Oprea de la conducerea  Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc, acuzandu-l pe Tismaneanu de niste bazaconii precum cumpararea/insusirea unor bunuri de la evrei si sasi care paraseau tara. Nu la asta vreau sa ma refer, subiectul ma lasa complet rece, pentru ca si familia mea  ca si multi alti “fosti” in aceasi vreme am procedat la fel. Consignatia era o institutie de stat, prin care individuali putea sa cumpere obiecte ca : mobila, covoare, pictura, obiecte de aur si argint, icoane (de obicei  arta, intr-un cuvant) de la alti individuali, platind un comision  statului.

Consignatia a salvat mii de vieti omenesti, inclusiv pe cea a tatalui meu.  Vinderea unor obiecte era singura posibilitate a “fostilor” sa-si procure bani pentru medicamente, care dupa aceea erau trimise cu ajutorul unor spagi enorme  in inchisorile comuniste. Imi amintesc disperarea oamenilor care nu puteau sa-si vanda obiectele si usurarea care-i cuprindea cand aceste obecte erau vandute, banii pentru toti acesti “fosti” insemna viata. Eu am trait acele vremuri, copil fiind nu pot sa nu-mi amintesc si nu pot sa fiu recunoscator celor care au vandut si cumparat acele lucruri.

Tinerii jurnalisti ca Bogdan Apostolescu, care scriu si dau crezare unor oameni care acuza lucruri pe care nu le cunosc, sunt involuntar transformati in uneltele unor interese oculte ale unor oameni josnici. Pacat! Pacat pentru ca inca nu am murit toti cei care au trait acele vremuri de restriste si nici nu ne-a lovit damblaua!

Written by Theophyle

01/03/2010 la 8:29 pm

41 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. buna seara, again

    Stiti ce-i ciudat in toate aceste atacuri furibunde impotriva lui Tismaneanu???

    Tismaneanu, cred, ca este singura personalitate din cite stiu eu, care aproape si-a renegat proprii sai parinti din cauza ca au colaborat cu regimul comunist….

    Totodata acelasi Tismaneanu mult hulit a analizat, condamnat comunismul de decenii si nu de ieri, alaltaieri…

    acum revin la chestia ciudata:

    Bogdan Olteanu – nepot de Gisella Vass – care a avut o functie mult mai inalta in aparatul de stat comunist decit cea detinuta de tatal lui Tismaneanu

    l-ati auzit, vazut, citit vreodata pe bogdan olteanu renegindu-si bunica comunista sau condamnind societatea in care am trait cu totii inainte de 1989??? din contra cit a fost presedintele senatului a dosit o lege foarte importanta !!!

    l-ati auzit pe adrian nastase renegindu-si socrul (ministrul angelo miculescu)???

    l-ati auzit pe tariceanu judecindu-si tatal adoptiv, ca a turnat la securitate??

    dar pe quintus l-ati auzit macar spunind ca regreta cele peste 180 de rapoarte date securitatii???

    Si acum tot cei mai sus mentionati + inca citeva sute de politicieni/ziaristi/inclusiv tineri/batrini manipulati

    au sarit la beregata lui Tismaneanu.

    De ce?

    orangeskorpion

    01/03/2010 at 8:41 pm

    • @skorpi,
      Tismaneanu nu erste topicul principal aici, ci sensul lucrurilor si o lipsa de cunostinta atroce a tinerilor jurnalisti care dau mana la asemenea jocuri di lipsa de cunostinte elementare ale istoriei noastre 😦

      Theophyle

      01/03/2010 at 8:44 pm

      • nici nu am considerat ca topicul principal este Tismaneanu, ci restul: bogdan olteanu, tariceanu, nastase, etc, etc, ziaristi tineri si batrini etc…

        🙂

        orangeskorpion

        01/03/2010 at 8:49 pm

  2. theophyle, servus! Despre old-bloggerul Kirk Douglas ai comentat in gradina, demult, cu ocazia unei postari, a unui fragment din „Duhuri blânde pe dealuri” in care vorbeam de filmul „vikingii”. Asa ca am vizitat iute blogul lui, un blog special 🙂

    Controversa de care vorbesti arata ca persoane respectabile, precum LHL si nu numai, gandesc o chestiune de importanta civica prin filtru politic, acuzand, nedrept, acelasi lucru! Problema pare fara rezolvare, partizanii acuza partizanatul folosindu-se fie de informatii manipulatoare, fie de argumente trunchiate, refuzandu-si lor, o anume detasare necesara 😦

    noradamian

    01/03/2010 at 8:42 pm

    • Nora,
      LHL a intrat in „mafia” liberala instigata si manipulata de acest fripturist Oprea.

      Theophyle

      01/03/2010 at 8:46 pm

      • exact ce spuneam si eu in penultimul rind din comentariul meu inclusiv tineri/batrini manipulati..

        🙂

        orangeskorpion

        01/03/2010 at 8:48 pm

  3. skorpion, salut! Ai perfecta dreptate.

    noradamian

    01/03/2010 at 8:43 pm

    • Nora,
      am publicat-o inaintea lor, ha ha 😆

      Theophyle

      01/03/2010 at 8:44 pm

  4. @orange – uneori trebuie sa uiti de unde ai plecat. In cazuri din astea e mai bine sa nu ai familie. Respect d-lui Tismaneanu.

    Diana

    01/03/2010 at 8:45 pm

    • @Diana,
      sper si cred ca merita 🙂

      Theophyle

      01/03/2010 at 9:08 pm

  5. ce bine ca ai lamurit treaba asta!
    o vazusem si eu acum cateva zile prin blogosfera liberala

    razvan

    01/03/2010 at 8:55 pm

    • @razvan, la mine apele curg mai incet, intotdeuna insa, sunt curate 🙂

      Theophyle

      01/03/2010 at 9:08 pm

  6. Buna seara !
    Dupa instalarea comunistilor la putere, au urmat nationalizarea intreprinderilor si confiscarea averilor celor considerati „dusmanii poporului”, care au fost aruncati in beciurile in care multi au si sfarsit.
    Bunurile de valoare (covoare, tablouri, sculpturi, mobilier, oglinzi, candelabre, servicii de masa din portelanuri de Saxa, Sevres, Meissen) au fost adunate intr-un depozit special amenajat, depozit la care aveau acces doar puternicii zilei.
    Aici veneau, impreuna cu soferii, sotiile noilor ministri, secretari de stat, directori, ca sa-si aleaga (gratis, evident) „dotarile” pt. noile locuinte repartizate tovarasilor.
    Cred ca despre asta este vorba, nu despre consignatii.
    Probabil ca doamna LHL va lamuri problema, prezentandu-ne si detalii.

    Tzepelica

    01/03/2010 at 9:16 pm

    • @timi, salut 🙂
      NU timi, despre consignatii este vorba. LHL nu are nici o alta dovada.

      Iti cunosc parerile si le respect, probabil istoriile noastre sunt apropiate. Parerile noastre sunt extrem de diferite in acest caz. Il dispretuiesc profund pe Oprea si nu pentru ca a fost numit de liberali.

      Sa-l fereasca Dumnezeu daca voi publica ceea ce stiu si am dovezi despre el. In orice caz gandeste-te de ce el nu a primit certificat ORNIS 🙂

      Theophyle

      01/03/2010 at 9:30 pm

  7. Salut de seara !
    Citind articolul remarc ca nu sint singurul care incearca sa explice celor mai tineri ce a fost comunismul . In bine sau in rau.
    Vezi ca astazi daca vorbesti frumos de niste amintiri socialiste , esti luat la injuraturi si declarat public „socialist „.
    Multi nu inteleg ca ce te invata experienta , scoala vietii, nu te invata 3 universitati la un loc ! 🙂

    Stefan A.

    01/03/2010 at 9:24 pm

    • @Stefan Salut 🙂
      Lipseste dialog si cunoastere 🙂

      Theophyle

      01/03/2010 at 9:26 pm

  8. bună seara. am avut o zi infernală, plecat la 8 și ajuns acasă la 9, așa că am apucat să citesc doar postarea de față – la ale cărei opinii exprimate subscriu – și doar salut pe toată lumea înainte de mă duce înspre pat 🙂

    Camil Stoenescu

    01/03/2010 at 9:30 pm

    • @Camil, buna seara si noapte buna 🙂

      Theophyle

      01/03/2010 at 9:32 pm

  9. @Theophyle
    De unde stii ca e vorba despre consignatii ?
    In cazul achizitiilor din astfel de magazine, cumparatorul nu cunoaste provenienta lucrurilor achizitionate.
    Eu vorbesc despre niste lucruri pe care le-am trait.
    Eram copil cand am avut ocazia (intamplator) sa vad o astfel de „pestera a lui Ali-Baba”.
    M-au impresionat teribil „criteriile” dupa care selectau obiectele de arta tzoparlancele-sotii ale noilor sefi ai sistemului.
    PS
    Relativ la Oprea vs Tismaneanu, am o singura problema : nu vreau ca sistemul care mi-a mancat o buna parte din viata sa fie „analizat” de unul din cei care au contribuit la consolidarea lui.
    Poate fi gasit oricare alt istoric, dar dintre cei cu coloana vertebrala, care N-AU COLABORAT.

    Tzepelica

    01/03/2010 at 9:41 pm

    • @timi,
      ceea ce am scris in postare este 100% adevarat. Ne „cunoastem” o perioada si sti exact cat sunt eu de injurat din cauza unor pozitii care nu sunt placute prietenilor nostrii portocali.

      Mi-au luat cinci zile sa „controlez” independent datele si stiu despre ce este vorba.

      Cand noi vindeam ceva la consignatie, aveam grija sa cunoastem cumparatorul care cate odata ne inapoia pentru un mic comision cumpatatura, spre exemplu inelul de logodana a mamei mele.

      Theophyle

      01/03/2010 at 9:50 pm

      • As adauga si hainele primite gratis la cutremur de la straini si vindute de stat prin consignatie sau coop.
        Multe lucruri , fapte , au fost uitate sau „facute” sa fie uitate !

        Stefan A.

        01/03/2010 at 9:56 pm

        • Stefan, nu stiu ce s-a intamplat cu aceste lucruriu, sunt insa sigur ca nu au ajuns unde trebuie 😦

          Theophyle

          01/03/2010 at 10:15 pm

      • Eu am intrebat doar de unde stii ca doamna LHL se refera la consignatii, cand vorbeste despre achizitiile familiei Tismaneanu.
        Daca imi poti da un raspuns clar, ti-as ramane recunoscator.

        Tzepelica

        01/03/2010 at 9:58 pm

        • @timi,
          NU stiu la ce s-a referit doamna LHL, stiu insa care au fost faptele. NU de la una din partile in acest conflict.

          SIGUR ca nu de la lucruriule confiscate. Am vorbit cu unul din gestionarii acestor activitati.

          timi eu am singur cuvant si nu-l muradaresc pentru nimic in lume!!!

          Theophyle

          01/03/2010 at 10:14 pm

  10. @Theophyle
    Imi pare rau, dar daca nu stii la ce s-a referit doamna LHL, e bine sa pastrezi o oarecare rezerva in abordarea subiectului.
    Nu sa faci legatura cu consignatiile si cu rolul lor pozitiv din vremea aia.

    Cum am mai spus, nu accept ca tinerilor de azi sa li se dea lectii anticomuniste de catre un individ care scria in teza sa de doctorat :
    „Capitalismul nu poate fi nimicit prin vagi reverii, prin revolte dogmatice, prin tranziţii bruşte şi prin studii metafizice. Singura modalitate de a depăşi acest Statu-quo este revoluţia socialistă, în care clasa muncitoare, condusă de partidul politic revoluţionar, va avea rolul principal.”
    Noapte buna !

    Tzepelica

    01/03/2010 at 10:22 pm

    • @timi, noapte buna prietene 🙂

      Theophyle

      01/03/2010 at 10:34 pm

    • Am fost în tinereţe de stînga din generozitate. Pentru că, vorba ceea: dacă pînă la 30 de ani nu eşti de stînga, n-ai inimă, dacă după 30 de ani mai eşti de stînga şi nu eşti conservator, eşti cretin. Confundam în tinereţe comunismul cu comunitarismul.

      Petre Tutea

      orangeskorpion

      01/03/2010 at 11:16 pm

  11. Adauga si marfa confiscata de graniceri/vamesi la vama din vest si coada de sefi securisti , activisti PCR , care dadeau navala la depozitul din Oradea pentru a cumpara marfa capitalista inainte de craciun. !Bineinteles la preturi „socialiste” ! 🙂

    Stefan A.

    01/03/2010 at 10:25 pm

    • @stefan pe asta nu am stiut-o 🙂

      Theophyle

      01/03/2010 at 10:35 pm

      • De marfa cumparata din shop , pe valuta ,de romanii de rind , cu ajutorul studentilor arabi , ai auzit ?
        Multe fete „plateau in natura” blugii, cafeaua, tigarile ,pantalonii de piele , etc .
        Daca ai sti cite sint acum „doamne” mai presus de orice suspiciune ! 🙂

        Stefan A.

        01/03/2010 at 10:47 pm

  12. OK prieteni, vad ca am obosit cu totii. Multumesc pentru vizita. Nopate buna/seara buna si sper ca ne vom citi si maine 🙂

    Theophyle

    01/03/2010 at 10:40 pm

  13. Ticalosii nu au fost cei care au cumparat din Covaci obiectele respective, ticalosi sunt cei ce au au ocupat casele proprietarilor aruncati in inchisori, si au dormit in asternuturile si au mincat cu tacimurile victimelor.

    Si eu am vindut in Covaci si cu banii luati mergeam la 11 iunie sa cumpar timbre mici , mici dar valoroase 🙂

  14. Noapte buna…

    Diana

    01/03/2010 at 11:50 pm

  15. @Theophyle
    Mie, ca ne-itelectual, mi se pare trist „conflictul” dintre Tismaneanu si Oprea.
    Nu consider ca ce a facut D-l Oprea la institut a fost rau. La fel cum ce a facut Tismaneanu la comisia prezidentiala a fost extraordinar.
    Problema cred ca este eternul conflict intre „bun” si „mai bun”. Dincolo de exaltarea eului (in care din pacate exceleaza dl. Oprea).
    Cred ca in cercetarea de acest tip se cuvine mai multa umilinta fata de subiectul studiat(mult mai important decat EU-cercetatorul), mai multa smerenie fata de victimele regimului totalitar.
    Nu este subiectul Oprea sau Tismaneanu, nu este exclisiv arestat de Logia Hosu Loghin, este un subiect comun, prin care fiecare dintre noi am trait/murit/tradat/iubit. Si de care ne consideram(sau nu) responsabili.
    Cred ca esenta decomunizarii este macar sa ne consideram eliberati. In acest sens a venit si condanmarea prezidentiala, ceva ce nu reuseam sa invocam in vietile noastre, in discutiile inter-personale, sa invocam ca argument suprem – „Iata recunoaterea oficala” a ce am argumentata in acest timp.
    Basescu, d.p.d.v. al meu, si-a facut datoria citind acel raport in parlament (indiferent de cat de grobina a fost primit – sau poate din acel motiv).
    Nu ma intereseaza daca a crezut sau nu in el.

    DanSu

    02/03/2010 at 12:23 am

    • @DanSu Salut 🙂
      Aveti dreptate. Din nefericire lucrurile nu se aranjaza prea bine, mare pacat 😦

      Theophyle

      02/03/2010 at 11:28 am

  16. Nu la subiect – sry
    Salutari la toata lumea. Am lipsit fo 2 saptamani (am fost la ala cu trabucu’ -frac-su de fapt) in vacanta.
    Teophile, poate a vazut fo doa trei IP-uri de pe acolo. Io am fost poti sa le aduni la colectia de IP-uri 🙂
    Interesent, Chinezii au preluat ce rusii faceau inainte. II aprovizioneaza cu toate necesare-camioane, autobuze etc. Pentru cei care regreta comunismul, o saptamana de trait acolo intr-un oras din centrul insulei le ar aduce mintea la cap.

    eugeni

    02/03/2010 at 2:55 am

    • eugeni, salut 🙂
      bine te-ai intors, ti-am simtit lipsa 🙂

      Theophyle

      02/03/2010 at 11:29 am

  17. Este frectie la picior de lemn aceasta asa zisa lupta intre Oprea si Tismaneanu. Gasca Oprea si Gasca Tismaneanu sunt o apa si un pamint.

    Le recomandat sa citeasca interviul din Observatorul Cultural postat si pe situl Fundatiei Corneliu Coposu :

    http://www.corneliu-coposu.ro/articol/index.php/1340_politica_societate_istorie_memorie_la_trecut_si_la_viitor_interviu_cu_ana_blandiana_si_romulus_rusan_observatorul_cultural_11022010/

    Nu era nevoie de o dublare a ceea ce Ana Blandiana incepuse cu multi ani inainte.
    NU cred in institute ale statului, ci cred in ONGuri finantate pe proiecte, iar interviul de mai sus nu poate decit sa arate cit de mici sunt Oprea , Tismaneanu si cei care ii sustin in aceasta stupida „competitie” : uite seful, nu e seful.

    Dan MASCA

    02/03/2010 at 9:35 am

    • Dan MASCA, salut 🙂
      Multumesc pentru link 🙂

      Theophyle

      02/03/2010 at 11:30 am

  18. Postare noua 🙂

    Theophyle

    02/03/2010 at 11:30 am


Comentariile sunt închise.