Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Când un guvern devine operă

Dupa iesirea mult mediatizata a lui Şeitan saptamana trecuta, iesire complet imbecila si extrem de daunatoare guvenului condus de dl. Boc, citesc astazi un interviu al lui Sebastian Vladescu, interviu in care acesta isi exprima parerea ca  “Toate pensiile trebuie impozitate”. Nu intru in detaliile discursului, pentru ca nu asta ar fi tema, doresc doar sa analizez metoda. Guvernul Boc, prin prestatia ministrilor sai, a devenit o “opera”, in care fiecare ministru iese la scena publica cu aria lui si arunca inca o bomba, mai mult sau mai putin daunatoare guvenului, economiei si sperantelor populatiei de a iesi din criza.

Guvernul reuseste sa ne convinga cu fiecare iesire ca nu este o echipa si ca nu are un lider. Programul de guvernare si masurile “anti-criza” au devenit un libret a la Commedia dell’arte (teatrul de improvizaţie), in care fiecare are parerile lui si le prezinta publicului debusolat si blocat in niste realitati extrem de dificile. Discursurile ministrilor nu vor rezolva problemele economice ale Romaniei, cu siguranta insa vor transforma guvernul Boc intr-unul din cele mai nepopulare guverne de la Radu Vasile incoace.

Guvernul nu reuseste sa convinga ca ar avea un program cu o viziune clara si care poata sa ne scoata din criza, ci are numai masuri “represive”, care au transformat cetateanul in “gasca de jumulit,” fara a a ne arata cum acesti bani sunt folositi pentru a crea locuri de munca si a sprijini angajatorii privati in lupta lor pentru supravietuire. Am sprijinit acest guvern (vezi articolul “Boc IV – un guvern cu şanse”), mentionand ca:

Vom vedea foarte repede care sunt verigile slabe ale acestui guvern, personal anticipez cel putin doua. Reusita lui este si extrem de dependenta de linia a doua, care trebuie sa fie extrem de competenta pentru a completa competentele in unele ministere sau lipsa lor in altele. Trecutul ne invata ca multe “mediocritati” pe hartie au devenit succese istorice.

Din nefericire, ambele verigi s-au dovedit a fi mult mai slabe decat presupunerile mele. Nu exista o linia a doua si “mediocritatile pe hartie” au ramas numai mediocritati fara nici o sansa vizibila de succes. 

Written by Theophyle

22/02/2010 la 11:13 am

86 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] mai multe detalii aici…: Când un guvern devine operă Send to Facebook Posted in Politeia Tags: analize, civic, criza, economice, Guvern, […]

  2. reiau aici postarea. urmariti documentarul si veti intelege multe, multe lucruri. ah, si nu sunt deloc paralel cu domeniul financiar. adica inteleg bien despre ce e vorba mai jos.
    Deci:
    ca tot sunteti de dreapta. ia luati putin de aici.
    vedeti sa nu va inspaimantati.
    sunt cifre. doar astea conteaza.
    merita sa cititi pana la capat.
    http://www.chrismartenson.com/crashcourse

    estu

    22/02/2010 at 11:22 am

    • @salut Estu, interesant, foarte 🙂

      Theophyle

      22/02/2010 at 12:03 pm

  3. in rest de acord cu theo. nu se vede nici o strategie de dezvoltare. nu s-a vazut nici una in ultimii 20 de ani.

    estu

    22/02/2010 at 11:24 am

  4. si documentarul catre care am dat link arata ca e cu atat mai necesar un program bine structurat.
    masurile pompieristice nu vor duce la nimic bun.

    estu

    22/02/2010 at 11:26 am

  5. Guvernul are o strategie clara de iesire din criza: Taie gaina care face oua de aur si o da sa o manince aparatul si bugetarii ce ameninta cu iesirea in strada.

    Impozitul pe profit este asa: Se plateste anticipat trimestrial 1/4 din birul pe anul trecut + 3,5% rata de inflatie. Adica, platesti pausal la venitul din 2009 cind este clar ca 90% din firme au cistiguri sub cele din primul trimestru din 2009 la care culmea tupeului mai adaugi si rata de inflatie. Banii astia ajung la Vladescu, iar regularizarea se va face abia in 2011.
    Oamenii de afaceri sunt schingiuiti in pivnitele castelului si nu ii ia in seama nimeni iar bugetarii si pensionarii chiuie in turn si ii aude toata lumea. 🙂

    • @TDS – Salut, oamenii astia chiar nu inteleg nimic din ceea ce au ei in fisa postului si nici nu doresc sa invete. Adsuc niste consilieri electorali pe milioane de euro, dar nu aduc pentru a ne ajuta sa scapam de criza 😦

      Theophyle

      22/02/2010 at 12:05 pm

  6. TDS>masurile sunt in mod evident proaste. stii ce denota? disperare fata de situatia reala.
    habar nu au cum sa carpeasca sandramaua.
    stii ce trebuie?
    masuri de stanga. implicarea masiva a statului in economie. particularii nu au cum sa aiba forta de a dezvolta societatea in perioada asta.
    statul nu este decat un alt tip de agent economic. poate fi foarte corupt si ineficient sau decent si rezonabil de eficient.
    dar e singurul care are forta.
    daca vom continua sa visam la micul intreprinzator care scoate tara din criza cu visele ne vom alege.
    ah, sa fie clar. stiu despre ce vorbesc. am avut experiente antreprenoriale.

    estu

    22/02/2010 at 11:31 am

  7. Estule, ce spui tu este judicios pe un blog al partidului comunist 🙂 Probabil te gindesti sa nationalizezi inteprinderile ?
    Oriune statul este cel mai prost gestionar.
    In plus IMM-urile sunt forta economiei americane care absorb peste 80 % din forta de munca si platesc impozitele si nu marile corporatii.

    • @TDS, relansarea se face cate o data cu ajutorul unor masuri drastice. De facto ceea ce s-a intamplat in sectorul financiar occidental, a fost o nationalizare.

      Theophyle

      22/02/2010 at 12:07 pm

  8. Theophyl cica-i scortos
    Dar face tablou frumos
    Cu Wader mult s-a luptat
    A si ras pe saturat
    Chiar si fabula a spus
    Acum opera ne-a adus
    Dirijorul e cam mic
    Face baie in ibric
    Se spala se pieptana
    Taxe noi ne mai punea
    Toti vor sa mai mulga
    Or de la uger sa suga
    De tain au si uitat
    Vaca e de speriat
    Costeliva, vai de ea
    Oare cat o mai rabda?

    Creanga

    22/02/2010 at 11:42 am

    • @creanga, salut 🙂 Inspirat ca intotdeuna 🙂

      Theophyle

      22/02/2010 at 12:07 pm

  9. Gashca asta se cheama guvern ?
    Un poet, un vanzator de castraveti, un fotbalist de divizia C, o vanzatoare de bilete de parcare, un vames, un specialist in izmene, acu` general cu 4 stele…bleah ! 😦

    PS
    De ce nu impoziteaza Vladescu PROSTIA ?
    Se teme ca ar avea de platit sume colosale ? 🙂

    Tzepelica

    22/02/2010 at 11:43 am

  10. TDS>fals. ma refer la crearea de noi intreprinderi.
    Nu nationalizarea e necesara desi daca ai urmari situatia economica mondiala ai fi surprins de cate nationalizari au avut loc. ma refer la USA, UK, germania si Franta. ce crezi ca reprezinta ajutorul dat bancilor? cine e actionar majoritar la RBS si LLoyds ca sa-ti dau doar doua exemple? sau la france telecom?
    la grupurile auto franzuzesti stii care structura actionariatului? ai idee cum merg caile ferate franceze? daca sunt cumva pe plus?
    ma intereseaza prea putin ideologia. eu ma uit doar la cifre. aritmetica nu greseste niciodata.
    ia si citeste documentarul catre care am dat link. discutam dupa aia, OK?
    Si nu, nu am descoperit ieri apa calda asa cum e ea prezentata acolo.
    sunt dintre aia care au prezis criza din 2007. pe vremea cand economia duduia si lumea se imbulzea in bula imobiliara. ptr ca ma uit la cifre. si ele nu mint. niciodata.
    restul e gargara. socialism, capitalism, piata libera….

    estu

    22/02/2010 at 11:47 am

  11. domeniul meu e bursa. asa ca stiu despre ce vorbesc.

    estu

    22/02/2010 at 11:53 am

    • daca este asa am pentru tine un link de exceptie care arata ca ai dreptate. Trebuie sa mentionez ca acel guver in perioada respectiva a fost un guvern de DREAPTA:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Bank_stock_crisis_(Israel_1983)
      http://en.wikipedia.org/wiki/Economic_Stabilization_Plan_(Israel_1985)

      Rezolvari de textbook care au reusit sa-i relanseze fara precedent 🙂

      Theophyle

      22/02/2010 at 12:09 pm

    • Estule- Theophyle
      Nimeni nu a iesit pina acum din criza asta fara precedent ca sa spunem cit de benefica a fost interventia statului.

      Interventia statului s-a rezumat la banci si la firmele mari care tot din mina statului mincau, colosii cu picioare de lut, fara capacitate de reactie si feedback rapid sa le mai taie macaroana. Statul actioneaza ca un politist cu cei rai si nu ca un antreprenor.

      Statul trebuie sa pedepseasca excesele dar Economia trebuie lasata libera ! De aceea sunt foarte sceptic in privinta rezultatelor interventiilor de tip Obama.

      France telecom ? 🙂 S-a mai sinucis cineva in dimineata asta ?

      Estule economia nu o tine ALCOA – Aluminium company of N. America ci miile de intreprinderi de 50-99 lucratori ce dau produse de aluminiu customizate milioanelor de clienti.

  12. http://www.ziare.com/actual/politica/02-22-2010/prima-masura-luata-de-ponta-fara-masini-in-curtea-psd-997199

    La prima sedinta a PSD dupa ce-a fost ales presedinte, Victor Ponta a luat o decizie importanta pentru sanatatea si forma fizica a colegilor sai.

    Ponta i-a anuntat ca, incepand de luni, nimeni nu va mai intra cu masina in curtea sediului PSD din Kiseleff, cu exceptia lui Ion Iliescu. O alta masura anuntata de noul presedinte al PSD a fost aceea ca nu va mai face declaratii „pe scari”.

    Intra Ilici cu dricul
    Vine si Manivela cu cricul
    Sa traiti tovarase presedinte
    Ponta are multa minte
    Ne-a pus sa mergem pe jos
    Sa subtiem soriciul gros
    Elicopterele le tinem acasa
    La partid nu le mai lasa
    Ponta, esti cam necopt
    Nu tre’ sa-l pupi pe mort

    Creanga

    22/02/2010 at 12:05 pm

    • @Creanga, ramanem cum am spus:
      Fanfaron, „forme fara fond” si democratia „batistei pe tzambal”. 😀

      Theophyle

      22/02/2010 at 12:11 pm

      • Forma fara fond
        Dar inca pupa in fund
        Acus pleaca la Nastase
        Sa ii numere la case

        Creanga

        22/02/2010 at 1:25 pm

  13. povestea asta cu IMMurile care duc in spate economie nu e nimic altceva decat o poveste pentru copii.
    ia vedeti voi pentru cine lucreaza IMMurile respective.
    si cum dragutele de IMMuri din Germania sunt afectate de ce se intampla in China si de situatia guvernului din Nigeria.
    stati linistiti nu propun nationalizari si nici socialism. am zis implicarea masiva a statului in economie. in perioada asta. atat.
    se face deja, in toate tarile. e singura salvare.

    estu

    22/02/2010 at 12:16 pm

    • @Estu, citeste linkurile de mai sus. Foarte „educative” 😀

      Theophyle

      22/02/2010 at 12:20 pm

      • Estule Am scris mai sus un raspus.
        Aici ce sa zic eu ? daca tu spui ca imm-urile care au ridicat america in ultimii 40 ani sunt povesti pt copii… te las pe tine. 🙂

        OK – Implicati-l pe POGEA in economie ca ala de la PSD a murit. 🙂 Sa intre masiv Dan Ioan Popescu si Videanu in perioada asta.

  14. salut

    @ estu 2 intrebari:
    1) cu ce bani? finantarea unor intreprinderi de stat trebuie platita din taxe si impozite si aici ajungem la ce zice TDS; era si povestea lui Nastratin Hogea cu magarul care a murit tocmai cand se obisnuise sa traiasca fara apa si hrana
    2) date fiind performantele actuale ale statului ca manager, ai dormi linistit stiind ca el iti administreaza investitia? eu nu

    razvan

    22/02/2010 at 12:29 pm

    • @razvan salut, 🙂

      Teoretic interventionismul intr-o situatie de criza este acceptabil. Din nefericire statul nostru este lipsit de performanta si de institutiile care pot produce o interventie eficienta.

      Theophyle

      22/02/2010 at 12:53 pm

  15. O chestie mai „cenaclistă” despre frămîntările „epicureanului” Vlădescu, aici http://teaca.wordpress.com/2010/02/22/sa-i-ardem-pe-mosi/ Altfel, Theophyle, guvernul „vostru”, portocalio-verzuliu, e din ce în ce mai distractiv.:)

    teaca

    22/02/2010 at 12:29 pm

    • @teaca prietene, eu am venit sa-mi fac propaganda pe blogul tau? Nu, nu’i asa? Simpatiile tale nu prea ma intereseaza, si de criticat ceea ce este al „nostru”, o facem mult mai bine decat fariseii rosi sau galbeni.

      Asadar, rog mai multa decenta.

      Theophyle

      22/02/2010 at 12:37 pm

      • Teophyle, nu te înfuria, ne mai înţepăm şi noi, nu e un capăt de lume. Totul e să ne păstrăm între nişte limite decente, nu? Presupun că nu mă „bagi” în gaşca postacilor, indiferent de culoare.

        teaca

        22/02/2010 at 1:50 pm

        • @teaca, greu sa ma infurii, poate ar fi trebuit sa fie mai usor. Nu, absolut nu esti postac, problema este ca pe „ai mei” imi place sai „prajesc eu” 🙂

          Theophyle

          22/02/2010 at 2:00 pm

  16. Salutari tuturor din sudul UE!
    Fara rautate , pensile se impoziteaza in toate tarile dezvoltate .
    Cu mult timp in urma , pe alte bloguri , atrageam atentia ca in Romania sistemul fiscal este improvizat.
    O masa enorma de venituri sint exceptate de la taxare si altele sint suprataxate !

    Stefan A.

    22/02/2010 at 12:43 pm

    • @Stefan 🙂

      Adevarat, nu asta este problema. Problema este „managmentul” acestui guvern care da impresia ca fiecare este acolo solist si declara ce doresc „muschii lui”.

      Problema este lipsa de coerenta si lipsa unui lider, care sa conduca.

      Theophyle

      22/02/2010 at 12:46 pm

      • Confirmi ce sustin de ani de zile . 🙂
        Lipsa unuei strategii politice (indiferent de partidul aflat la guvernare ) si improvizatia personala a oamenilor politici .

        Stefan A.

        22/02/2010 at 12:52 pm

  17. razvan>a)intai trebuie sa intelegi cum apar banii.
    asta o sa-ti raspunda la intrebarea ta. ca sa fiu scurt banii vor fi creati literalmente din thin air cum zic englezii.
    pur si simplu. asa se face si acum. de catre bancile centrale sau particulare. in masura mult mai mare de catre cele particulare.
    suprinzator, nu?
    b)statul e vital in marile proiecte. nu ne intereseaza in frizerii si restaurante si nenumarate alte intreprinderi mici.
    theo>o sa citesc, nu am timp acum. dar fii convins ca o sa citesc.vorbim dupa. eu nu am idei fixe, stai linistit.

    estu

    22/02/2010 at 12:52 pm

  18. @estu
    Daca implicarea mai activa a statului in economie inseamna stabilirea unui cadru adecvat dezvoltarii initiativelor private (legi/norme/proceduri stimulative), sunt de acord.
    Daca te gandesti, insa, la intreprinderile de stat, se pare ca n-ai aflat, inca, o chestie esentiala.
    Gushterii din poza lu` Theophyle numesc (doar pe criterii POLITICE) niste gushteri mai mici la conducerea acestor intreprinderi, la fel de „competenti” ca si ei, care au o singura misiune : sa aduca bani pt. campaniile electorale ale partidului.
    In felul asta, intreprinderile de stat sunt conduse, de obicei, de un tandem extrem de interesant :
    – dir. general – un fost sef de prin minister (din vremea impuscatului), de pe la „relatii internationale”, actionar si la cateva firme private (ale sotiei, fiului, finului etc);
    – dir. economic – sotia unui crocozaur cu multe grade(genul Lidiei Barbulescu, adica „o tovarasa de-a noastra, de incredere”, ma-ntelegi?).
    Sigur, e vorba doar de sistemu` ticalosit, care urma sa fie starpit, de marii corupti bla, bla, bla…

    Tzepelica

    22/02/2010 at 1:18 pm

  19. Am uitat o chestie.
    Cand se schimba partidele la guvernare, „generalul” trece pe post de „dir. adjunct” (nu conteaza de care, sunt mai multe feluri) iar „adjunctul” trece pe prima pozitie.
    Daca nu sunt posturi, ele se inventeaza imediat.
    In felul asta, toata lumea e multumita, n`asha ? 🙂

    Tzepelica

    22/02/2010 at 1:22 pm

    • @timi, ce dreptate ai tu frate, infricosator 😦

      Theophyle

      22/02/2010 at 1:34 pm

  20. din pacate amatorismul manifestat la nivelul intregii noastre societati nu avea cum sa nu ne afecteze mai ales in domeniul economic.

    estu

    22/02/2010 at 1:29 pm

  21. teofil

    din cate stiu eu, singurele proiecte interventioniste de succes au avut loc in economii 100% capitaliste; or, noi inca nu avem un capitalism real, pt ca exista mii de parghii prin care statul poate influenta agentii economici, asta dincolo de companiile de stat, regii etc

    razvan

    22/02/2010 at 1:30 pm

    • razvan,
      exact asta am sustinut. Totusi, impresia mea astazi, analizand absolut superficial, in primul rand pantru ca nu am informatiile necesare, este ca NU SE FACE NIMIC.

      Romania este o corabie in care nu exista nici capitan si nici tiomnier. Daca se va iesi se va iesi din criza absolut intamplator.

      Theophyle

      22/02/2010 at 1:34 pm

  22. @estu
    Ce de economie pe aici
    Pacat sa nu te implici
    Vine acum si domnu estu
    Sa ne invete forexu
    Eu atat il voi intreba?
    Euro/$ va mai scadea?
    Eu fac economie la cuvinte
    Sa adun mai multa minte

    Creanga

    22/02/2010 at 1:38 pm

  23. tzepelica>doar un imbecil ar putea sa sustina modelul pe care l-ai descris si care e des intalnit la noi.
    in nici un caz nu ma refeream la asta.
    ma rog, nu am timp acum.
    sistemul capitalist trece printr-o criza profunda, mult, mult mai grava decat obisnuitele ups-downs ciclice.
    daca iese cu bine sau nu, habar nu am.
    daca nu intelegem problema si nici macar nu vrem sa aascultam ca ar fi o problema si mergem cu masuri pompieristice esecul e garantat.

    estu

    22/02/2010 at 1:40 pm

  24. @creanga
    Stii care e culmea economiei bashtinashe ?
    Cand economia se duce de rapa, leul se intareste ! 🙂

    Tzepelica

    22/02/2010 at 1:41 pm

    • @Timi
      Leul nostru se intareste
      Economia se prabuseste
      Ce dinti ascutiti are
      Chiar de-s galbeni la culoare
      Plombe multe, uni-s lipsa
      Musca din carnea promisa
      Vai, a ramas fara ei!
      A inghitit euro pe lei

      Creanga

      22/02/2010 at 1:50 pm

  25. Buna ziua Teoph, &all!
    Da acest guvern de opereta sau mai binezis de opera bufa, a inceput sa ma enerveze prin cei care adoptand masuri socant de neinspirate, nu face decat sa indeparteze cea mai importanta parte a electoratului: omul activ, intreprinzatorul privat dar si mai grav tinerii care nu mai sunt dispusi sa-si sacrifice energia, inteligenta si energia doar pentru ca pdl se teme ia masuri cu adevarat reformiste cu gandul doar la fotoliile parlamentare.
    PD-l-ul isi pregateste consecvent sinuciderea daca va sta cu spatele la electoratul care l-a adus la putere.

    Andrzej

    22/02/2010 at 1:42 pm

    • @Andrzej, salut 🙂
      exact despre asta am scris 😦

      Theophyle

      22/02/2010 at 1:47 pm

  26. He he he, brokerashilor 🙂 Bine le ziceti:
    Statul sa se implice in proiecte mari : otelarii, linii ferate, combinate chimice, de cresterea porcilor, sa asfalteze baraganul Rasdrakul etc. Asta e iesirea din criza. !!!
    Iar firmele mici : frizeriile cu 100 de angajati sunt niste gunoaie bune numai sa plateasca biruri.Adica aia fraierii ca de pilda :
    Ecology & Environment
    Nathan’s Famous
    Lacrosse Footwear
    CryoLife
    DG Fastchannel
    Royal Gold Inc.
    Bankrate
    American Physicians
    Life Partners
    Simulation Plus si alte mici bodegi

    Un tanar de stanga

    22/02/2010 at 1:50 pm

  27. Problema cu statu’ nu vede the narrow gap in the market si se apuca sa construiasca chestii care sunt demodate in momentul in care fabrica e gata. Daca marii proiectanti ai statului ar plati cu apartamentul lor sau cu libertatea falimentul ar fi ceva.

    Problema mare este ca la marile investitii ale statului, de pilda un combinat nou, ne lipseste tov Ceausescu sa se opreasca in mijlocul cimpiei si sa spuna: Aici o facem ! sau Stefan sa traga cu arcul iar sageata sa stabileasca amplasamentul. 🙂

    Un tanar de stanga

    22/02/2010 at 2:09 pm

  28. Eheii, inseamna ca parerea mea pesimista este in acord cu emoticonul de la sfarsitul comentariului dvs.
    Toti cei din familia mea, mai tineri sau mai trecuti de 50 de ani lucreaza, sa au afaceri in sistemul privat. Toti se plang de haosul din sistemul fiscal si de lipsa de viziune si coerenta generat de acest sistem, de poverile enorme ale unei fiscalitati excesive care ruineaza afaceri bune si inteligent construite.
    Cei mai tineri se plang de nedrptate si discriminare si aduc tot mai des in discutie bejenia spre locuri mai prietenoase tinerilor si familiei.

    Andrzej

    22/02/2010 at 2:10 pm

  29. estu

    – deci tiparim bani; ok, si ce ne facem cu criteriile de convergenta, de exemplu, daca avem hiperinflatie?
    – dupa aia, proiecte publice: expertiza statului e zero, atat financiara cat si tehnica; cand s-a negociat proiectul vinci comarnic-brasov, aia ne-au bagat sub masa la discutiile tehnice cu ce stiau si puteau face; noi avem expertiza la nivel de bumbesti-livezeni construita cu soldati inarmati cu tarnacoape 🙂

    parerea mea e sa o luam incet, sa construim un stat minimal, sa se termine cu zonele gri (de ex, in domeniul proprietatii), sa existe predictibilitate legislativa si fiscala, sa-si achite naibii statul datoriile catre privati, si dupa aia facem un new deal mioritic sa moara dujmanii

    razvan

    22/02/2010 at 2:15 pm

  30. Theophyle

    N-aş dori să intrăm şi noi în jocul diversiunilor elaborate de propaganda anti-PDL.
    Nu trebuie să criticăm atunci cînd nu e cazul.

    Spui şi tu, ca Antena 3, că Vlădescu vrea impozitarea pensiilor.
    Titrezi şi tu ca money.ro „toate pensiile trebuie impozitate” de parcă ar fi un citat din Vlădescu.

    Eu am citit interviul şi n-am întîlnit expresia asta spusă de Vlădescu.
    Uite cu cîtă precauţie vorbeşte de acest lucru:

    „- Apoi, un sistem coerent de… încerc să găsesc un limbaj care să nu sperie. Pentru că mi-e foarte frică de ce interpretare puteţi să daţi.

    – E un interviu, nu putem să-i dăm nici o interpretare

    Nu, nu, nu. Dumneavoastră publicaţi ceva în interviu şi apoi comentariile la ceea ce a apărut sunt de zece ori mai periculoase.

    Există diverse forme de venit în România, printre care şi pensiile. Pensia este o depunere a fiecărui cetăţean pentru un venit viitor. La momentul realizării venitului, ar trebui ca întreg venitul să fie taxat. deci orice venit, într-un stat civilizat, se taxează.
    Că de aia funcţionează statul social.

    Noi ce facem? Scoatem pensia din taxare la momentul acordării ei, lucru care e foarte frecvent în multe state din lume, dar nu o taxăm la momentul plăţii. Deci scoatem din circuitul de taxare o sumă foarte importantă care în toată lumea asta se taxează. Aşa ajung alte state să aibă venituri bugetare de 47% din PIB.

    Aş vrea să devină dezbatere publică: trei milioane şi ceva de plătitori, 6 milioane de beneficiari. Spunem acum că am vrea o pensie care să reprezinte 45% din salariul mediu. Dar noi avem o fiscalitate totală de 30% din PIB. E foarte greu să-ţi închipui cum, având atât de puţini plătitori şi atâţia beneficiari şi o fiscalitate care este sub nivelul de 45%, ar putea cineva să-ţi plătească 45%.

    – Păi impozitarea pensiei ar rezolva ecuaţia asta?

    Nu. Eu mă gândesc la un sistem foarte coerent de taxe şi impozite. Asta nu se face cu un singur lucru, ci prin modernizarea întregului sistem.”

    (sublinierile îmi aparţin)

    gabhry_el

    22/02/2010 at 2:22 pm

  31. Bine zis Razvan- stat minimal –
    Nu am mevoie de Pogea sa imi cheltuie banii pe proiecte pentru care nu cooparticipa personal nici cu 1 dolar.

    Un tanar de stanga

    22/02/2010 at 2:22 pm

  32. …continuare…
    Cat despre mine ce sa spun…
    Eu mai am cativa ani pana la pensionare si ma gandesc cu tristete si revolta la cei 42 de ani de munca in care am fost stors de taxe, socotind ca am cotizat o viata de om iar banutii mei stransi acolo nu-mi vor asigura o pensie decenta sau macar o asistenta medicala civilizata macar pentri cei catva ani de viata socotiti ca „speranta” pentru un roman iesit din capia muncii.

    Andrzej

    22/02/2010 at 2:23 pm

  33. Nu te-ai convins cît de nocivă a rămas presa noastră?

    gabhry_el

    22/02/2010 at 2:25 pm

  34. nu trebuie să-ţi spun din ce trust face parte money.ro

    Rezumînd, CU TOATE MĂSURILE DE PREVEDERE LUATE, Vlădescu a fost răstălmăcit pentru a constitui pretextul unui alt atac mediatic la PDL.

    gabhry_el

    22/02/2010 at 2:32 pm

    • @gabi, salut 🙂
      Am impresia ca tu nu ai inteles sensul postarii. Problema este nu ceea ce se doreste este ceea ce reiese, adica ca totii ministri vorbesc vorbe care nu au nici o legatura cu politicile guvernului, asumate sau nu.

      Eu nu vad nici un program anti-criza, daca tu vezi explica-mi.

      Stiu ca in fiecare zi se inchid afaceri nu pentru ca nu sunt performante ci pentru ca nu au finantare, sau pentru ca finantarea legitima este tergiversata.

      Nu vad locuri de munca si nu vad nici o iesire din impas. Dac tu vezi, arata-mi unde! 🙂

      Theophyle

      22/02/2010 at 2:38 pm

  35. De la „ar trebui să devină dezbatere publică” la „trebuie impozitate” sau „se vor impozita” e cale lungă.

    Exact distanţa care desparte o presă serioasă de o presă de ficţiune care n-are alt scop decît compromiterea, nu criticarea!, unei guvernări pe care o antipatizează.

    gabhry_el

    22/02/2010 at 2:39 pm

    • @gabi, de ce TREBUIE el sa vorbeasca despre lucruri care nu au fost DISCUTATE in guvern, raspunde-mi de ce?
      Pentru ca se da destept, sau pentru ca vrea sa arate, ce?

      nu vezi ca si-o cauta cu lumanarea!

      Theophyle

      22/02/2010 at 2:41 pm

  36. Theophyle

    salve

    că nu au soluţii, asta da – li se poate imputa!

    eu mă refeream cu precizie la „informaţia”: „toate pensiile trebuie impozitate”, pe care ai invocat-o şi tu ca exemplu pentru incapacitatea guvernului

    nu era cazul

    gabhry_el

    22/02/2010 at 2:42 pm

    • Gabi, eu sunt portocaliu, asta nu inseamna ca cineva are dreptul sa ma considere idiot.

      Sti bine ca o piatra aruncata de un idiot nu poate fi scoasa de 1000 de destepti.

      Theophyle

      22/02/2010 at 2:46 pm

      • Parcă n-ai şti că de cele mai multe ori presa aruncă ea însăşi pietre spunînd că le-au aruncat alţii…

        gabhry_el

        22/02/2010 at 2:52 pm

        • @Gabi care presa? l-am vazut pe Vladescu pe B1 la evenimentul zilei acum o ora, zicand el cu guritza lui, prostiile pe care le-am imputat in articol.

          Theophyle

          22/02/2010 at 2:55 pm

  37. e îngreţoşător ce se întîmplă în presa noastră…

    gabhry_el

    22/02/2010 at 2:54 pm

  38. Doamna Udrea nu are nici o legatura cu aceasta opera, este o soprana(apare in poza).

    Oooooo, dezvoltarea mea
    Sunt blooonda si reeea
    Sunt cocoasa cu Vuiton
    Si stau bine in breton

    Creanga

    22/02/2010 at 3:15 pm

  39. Oricum, ai nostri sunt mult mai destepti si mai frumosi decat ai lor, n`asha ?
    Chiar si cand vorbeste gura fara ei…

    Tzepelica

    22/02/2010 at 3:24 pm

  40. Eu l-am azuti acum 15 minute pe Boc, cu urechile mele ,spunand ca nu se impoziteaza nici o pensie scutitia de impozit la ora actuala(mi se pare pana la 1 000 lei) .Deci Vladescu vorbeste de capul lui (nu ca ar fi prima data) nu a fost o consultare sau,mai mult, o decizie a guvernului.

    Loda

    22/02/2010 at 3:27 pm

  41. altă „interpretare”: că Boc l-a contrazis pe Vlădescu

    Deci, Vlădescu într-adevăr ar fi spus că vrea să impoziteze pensia.

    gabhry_el

    22/02/2010 at 3:34 pm

    • Nu, e mult mai simplu : Vladescu bate campii, il ia gura pe dinainte, fara sa se gandeasca la cum ar putea fi interpretat ce spune.
      Arunca presei, nonsalant, tot felul de prostii.
      Vorbeste ca la coltu` strazii, nu ca un ministru responsabil.
      Asta se cheama AMATORISM POLITIC.

      Tzepelica

      22/02/2010 at 3:40 pm

      • poate, dar o presă responsabilă n-ar fi forţat sensul spuselor sale, stimulînd reacţii exagerate, cum este a ta

        de ce ar fi o prostie să spui cum funcţionează sistemul fiscal în alte state?

        gabhry_el

        22/02/2010 at 3:47 pm

        • @gabi, in primul rand pentru ca in majoritatea statelor UE, nu exista impozitare la pensii de sub 615 euro care sunt 2520 de Ron. 65% din pensiile romanesti sunt sub aceasta suma.

          Theophyle

          22/02/2010 at 4:04 pm

  42. Postare noua 🙂

    Theophyle

    22/02/2010 at 3:42 pm

  43. Teofil, va salut! Ma bucur ca, desi de culori diferite, ne ascultati pe toti (cei care se exprima in limitele decentei, evident! :))
    Din surse cat se poate de sigure stiu ca la guvern e o debandada teribila! Nu numai ca ministrii habar nu au ce e cu viatza lor recenta, dar secretarii de stat, alesi si ei pe sistemul „cine da mai mult”, cu totul inapti intelectual, au venit in birou cu setul de injuraturi dupa ei si fara nicio idee. Nici macar una! Cu oameni alesi pe asemenea criterii nu ai cum sa construiesti! Cred, Teofil, ca suntem de acord, e cel mai slab guvern, nu de la „poetul” Radu Vasile incoace: e cel mai slab guvern (si ineficient) EVER! Mai bine aduceau adolescentii olimpici! cate unul pt fiecare disciplina si faceau un guvern pe cinste!

    Elena

    22/02/2010 at 3:42 pm

    • @Elena salut 🙂
      Prea devrema sa tragem concluzii. Personal cred ca au fost mai proaste. Asta insa nu rezolva nici o problema.

      Referitor la informatile pe care le ai, mi-ar place sa stiu niste nume, nu doresc generalizari si culpe anonime. Promit ca daca voi avea nume si niste dovezi voi scrie despre asta. Daca nu doresti sa postezi mailul meu este la dispozitie si promit totala discretie.

      Deoarece ne „cunoaste” de o vreme te poti baza pe onestitatea mea. 😆

      Theophyle

      22/02/2010 at 3:51 pm

  44. Presa si presa, nu se uita nimeni la poza:

    Boc sta drept sa para mare
    Udrea neagra, sobra tare
    Basescu parca hahaieste
    Un udemerist atipeste
    Altul se uita aiurea
    Nem tudom, unde e poza?
    Blaga buldogul ne ‘spereieste’
    Castravetele cam molfaieste
    Berceanu si rade si plange
    Videanu marmura isi strange
    Marko Bela e ingramadit
    Predoiu chiar a zambit
    Funeriu nu s-a barbierit
    E si-un mos, nu l-am ghicit
    Mai e si-o juma de cap
    Si unul ca un dulap
    La restul cer ajutor
    Mare opera, mare decor

    Creanga

    22/02/2010 at 3:49 pm

    • @Creanga, esti asa de bun, parca ai fi penicilina pentru suflet 😆

      Theophyle

      22/02/2010 at 3:52 pm

      • Multumesc, dar de unde drac bun?
        Daca il aflu am sa-ti spun
        Nici penicilina nici moldamin
        Toate ziua de poezele ma tin 😀

        Creanga

        22/02/2010 at 4:46 pm

  45. razvan>nu ai inteles nimic din ce am spus. confunzi crearea banilor cu folosirea tiparnitei in perioadele inflationiste.
    ai un link mai sus, te ajuta sa pricepi procesul. nu e usor, recunosc.

    estu

    22/02/2010 at 4:00 pm

  46. si cred ca inclusiv lumea de aici se arunca prea usor la concluzii. mai multa modestie si mai multa disponibilitatea de a asculta si alte pareri nu ne-ar strica niciunuia.
    nici unul dintre noi nu detine adevarul absolut.
    si cand judecam nu detinem neaparat toate datele.
    uite la asta cu pensiile concluziile s-au tras prea rapid.si e doar un exemplu.

    estu

    22/02/2010 at 4:14 pm

  47. theophyle,

    o părere de pe margine!

    Poate gabhry el o fi postat un pic prea „emotional”,
    dar cu asa susținatori portocalii care i-au dat replica aici, lui Boc & co nu-i mai trebui inamici…

    Sper să nu-ti fie cu supărare comentul meu, mai ales că in zilele urmatoare pe Theophyle Istoria as dori de la istoricul Th o lamurire…

    Toate cele bune!

    oldhashu

    22/02/2010 at 4:32 pm

    • @hashule, salut 🙂
      Nu-i nici o problema nu ma supar pe nimeni daca are ceva sa spuna.

      Nu este un atac la adresa guvernului, este o avertizare. Guvernul asta se sapa singur, si daca noi ne uitam in cealalta parte ei vor ajunge cu hardughia in prapastie.

      Da, si daca trebuie de criticat ceva voi critica, chestie de onestitate si de atitudine civica normala 🙂

      Theophyle

      22/02/2010 at 4:42 pm

  48. estu

    mai bine te-ai concentra sa argumentezi o chestie, nu doar s-o lansezi
    intrebarea mea era simpla: statul atrage de undeva bani pt mari proiecte; banii astia trebuie dati inapoi, fie din taxe si impozite de la privati, asta daca merge economia, ceea ce nu e cazul (dar atunci de ce mai facem proiectele, ca din banii privatilor sa subventionam aventuri economice ale statului?) sau din rate of return-ul investitiei, ceea ce iarasi nu e cazul

    insa daca ai de gand s-o dai pe ironii legate de IQ, atunci mai bine o lasam balta

    razvan

    22/02/2010 at 4:44 pm

  49. razvan>scuze, nu era nici o ironie.
    rapsunsul la intrebarea ta este urmatoarul.
    statul nu trebuie sa atraga de undeva bani ptr mari proiecte. efectiv ii creaza.
    asa fac bancile, asa face USA, asa fac tarile care isi permit.
    de unde plateste? daca investitia e de succes din cresterea valorii noilor produse.
    daca nu e de succes se adauga la inflatie.
    in ambele cazuri costurile revin in cele din urma populatiei, normal, prin taxe.
    o mare coorporatie care lanseaza obligatiuni face exact acelasi lucru. e imprumuta cu bani care exista, sau nu, in speranta unei investitii de succes. daca banii nu exista, se creeza.
    este exact ce avem acum. prea multi bani creati. si consumati. de catre state si de catre alte entitati economice.
    ce crezi ca reprezinta dobanda pe care o platesti la o rata?
    iti spun eu. bani creati.
    ma rog, e simplist prezentat de catre mine. ai link mai sus mult mai profesionist.
    cat despre aventuri economice astea pot fi si ale statului si ale particularilor.
    criza de acum e a particularilor in buna parte (sprijiniti si de state, evident).

    estu

    22/02/2010 at 5:00 pm

  50. mersi de raspuns
    o sa citesc ce ai recomandat

    razvan

    22/02/2010 at 5:04 pm

  51. statul a lasat pe mana bancilor private, in buna masura, capacitatea de a crea bani. cat de profesioniste si de bine intentionate sunt acestea, aveti ocazia sa vedeti in direct de-a lungul si de-a latul planetei.
    in multe cazuri bancile nu reprezinta decat un intermediar in plus. daca erau mai ales un instrument independent de control si de expertiza era foarte bine. dupa cum se vede insa nu se deosebesc prea mult de competenta manageriala a statelor.
    dar stati linistiti. imensa parte a oamenilor nu se apleaca suficient spre studierea acestor mecanisme si au exact aceleasi reactii ca cei de aici. si ma refer la oameni intelegenti si bine intentionati.

    estu

    22/02/2010 at 5:06 pm

  52. mitul economiei de piata, autoreglarea, mana invizibila, costul cel mai mic, sanse pentru toti, satsifacerea necesitatilor, etc, etc…well…sunt mituri.
    ce a zis Adam Smith nu are mare relevanta in lumea actuala. o mare coorporatie e cu mult mai puternica decat multe state. si nu cu mult mai isteata in ansamblu. vezi GM.
    da, se poate imagina o societate capitalista in care libera concurenta sa duca la…forta de munca sa…eficienta sa fie…
    Numai ca ce avem acum e mult schimbat.
    Ar fi bine sa ne dumirim pe ce lume traim.
    Sabloanele legate de economia de piata nu tin de foame.
    Ceea ce s-a intamplat la noi in ultimii 20 de ani si in alte tari o demonstreaza cu prisosinta.
    vreti contraexemple?
    China. sau Coreea de Sud. sisteme diferite. un numitor comun. viziune si implicarea statului.
    nu, asta nu implica nationalizari. nu neaparat.implica decizii strategice, regularizare si o mie de alte chestii. adica exact rolul pe care trebuie sa-l joace un stat.
    de ce USA e in halul in care e acum?
    deregularizare. un stat slab.
    dar discutiile pe tema asta sunt nesfarsite.
    ceea ce vreau sa spun e ca mai ales in spatiul ex-sovietic avem o viziune cam naiva despre capitalism. nu ca ar fi rau ca sistem. noi nu stim sa-l privim in ansamblu. chestie de educatie.

    estu

    22/02/2010 at 6:16 pm

  53. […] numai pe anumite bloguri poate afla cateva pareri sincere de la adevaratii sustinatori. In sfarsit, Emil Boc a hotarat sa termine cu debandada prostilor din guvern si i-a amenintat cu remanierea pe ministrii care se vor lansa in declaratii de presa care anunta […]


Comentariile sunt închise.