Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Miezul zilei – 19/02

Astazi ma voi ocupa de doua subiecte pe marginea stirilor. Primul ar fi pensiile militarilor, ca parte din pensiile speciale despre care se vorbeste atat de mult si al doilea subiect ar fi mult discutatul rasism al ministrului de externe Teodor Baconschi (numele Baconsky este folosit numai ca nume literar), care prin formula “probleme fiziologice, naturale“ s-a referit la populatia de etnie ţiganeasca/roma din Romania.

Primul subiect, pensiile militarilor. In primul rand, trebuie sa menţionez clar ca nu sunt si nu voi fi niciodata pensionar al statului Roman, in al doilea rand trebuie sa spun ca stiu cum arata viata unui militar de cariera. Avantul egalitarist al primului ministru Boc este justificat si justificabil in majoritatea cazurilor cand este vorba de asa zisele “pensii speciale”. Toata lumea trebuie sa-si primeasca pensiile pe baza contribuţiei personale, punct. Intrebarea este ce numim contribuţie. Cat face contribuţia unui militar de cariera, care nu lucreaza de la 8 la 5 si care, cate odata, are zile de 18-20 de ore de munca;   care este uzura fizica si sufleteasca a acestui om si cum putem noi cuantifica aceasta uzura. Un stat “normal” isi respecta militarii in retragere, pentru ceea ce au fost si poate la o nevoie vor mai fi. Bineinţeles, si aici sunt diferenţieri, intre un militar “de aţa” (intendenta) si unul combatant. Un militar “de aţa” este un functionar in uniforma, un militar combatant este luptator, trebuie sa existe o diferenţa, asa cum exista in toate armatele lumii.   Guvernanţilor pot sa le spun numai: Aveti grija de acesti oameni, mai mult ca sigur veţi avea nevoie de ei si in viitor!  Pentru niste date mai concrete aveti aici un link, si aici un altul.

Al doilea subiect, “rasismul” lui Teodor Baconschi. ONGurile care au inceput sa fabrice liste de protest in legatura cu referirile lui Teodor Baconschi la etnia tiganeasca nu s-au revoltat de loc cand termeni mult mai duri au fost folositi de Ludovic Orban intr-un moment electoral. Aceste ONGuri vorbesc mult, dar au facut  mai putin decat a facut Teodor Baconschi ca ambasador al Romaniei in Franta pentru aceasta etnie.

Sa punem lucrurile la punct, ce a zis Baconschi?  A zis ca etnia tiganeasca are in majoritatea ei “probleme fiziologice, naturale“. A avut dreptate? DA! Este acesta un adevar incomod? Este! Despre vina in legatura cu acest adevar, aici lucrurile sunt impartite. Toti suntem de vina, noi cei care nu facem parte din aceasta etnie si ei care fac parte. Aici permiteti-mi sa ma folosesc de expertiza mea medicala. Un copil care se naste intr-o familie in care femeia este asuprita, batuta si considerata un om inferior, nu poate naste copii fiziologic sanatosi. O familie in care procreerea este independenta de posibilitatea de intretinere, nutritie si  educatie si in care numarul de copii va fi mai mare decat ceea ce pot supraveghea si educa parintii va produce indivizi cu probleme de competitie pentru resursele existente in aceasta familie. Acesta competitie va fi transferata si in afara familiei – in societate, cu toate manifestarile ei anti-sociale.  Trebuie de subliniat ca din nefericire aceste metehne grele nu sunt specifice numai etniei tiganesti, le putem intalni cu prisosinta si in asa zisa “Romanie profunda”. Intr-un fel si eu m-am maturizat ca “etnic” intr-o societate straina de cea in care m-am nascut, asta nu m-a transformat in nimic altceva decat ceea ce sunt, un om care este in primul rand om si nu reprezentantul unei etnii.

Stiu ca randurile de mai sus pot fi considerate “incorect politice”, dar sunt adevaruri, pe care le cunosc si oengistii amarati, care-l ataca pe Teodor Baconschi pentru ca a spus un adevar care nu poate fi denuntat. Nu am scris aceste randuri din rautate sau ura pentru ceva sau cineva, le-am scris pentru ca sunt adevarate si ranesc societatea in care traiesc. Adevarurile pot fi cateodata dureroase, dar ele trebuie asumate si exprimate asa cum sunt. 

Written by Theophyle

19/02/2010 la 1:08 pm

70 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Va las putin singuri in dezbatere, sper ca ma voi intoarce repede. Sa fiti cuminti 😆

    Theophyle

    19/02/2010 at 1:13 pm

  2. In legatura cu pensiile militarilor.
    Cine vorbeste de „uzura” si de „grelele conditii” ale ofiterimii romane, in general, n-a facut armata.
    Cine a facut-o, cunoaste.
    Cand e vorba de cei trimisi in teatrele de razboi, adica de combatanti, discutam altfel (dar aici si solda e mult mai mare).
    Oricum, criteriul contributivitatii, bazat pe nivelul veniturilor, trebuie aplicat fara discriminari. In cazul celor care n-au contribuit, se poate calcula o contributie ipotetica (procent din nivelul veniturilor incasate in perioada activa).
    Tinand cont ca militarii au avut lefuri mai mari, si pensiile calculate in acest fel vor fi mai mari.
    Dar nu colosale.
    E simplu, nu ?

    Tzepelica

    19/02/2010 at 1:22 pm

    • Solda este aceeasi pe timpul misiunii in strainatate. Scad veniturile din tara pe care le incaseaza familia si cresc cu 60-80USD pe zi in teatrul de operatii. Dupa intoarcere venitul este acelasi ca cel dinainte de misiune.

      Andrei

      19/02/2010 at 2:33 pm

      • Si daca militarul a fost doi ani in Afganistan (riscul suplimentar fiindu-i platit corespunzator) si apoi se intoarce in tara si pana la pensionare e bucatar la unitate, trebuie sa-i platim o pensie colosala ?
        Pensia trebuie calculata ca procent la veniturile incasate pe TOATA DURATA ACTIVITATII, indiferent de profesie.
        Diferentierile apar clar din nivelurile diferite ale veniturilor (calificare, profesie, risc etc.).

        Tzepelica

        19/02/2010 at 5:37 pm

        • Armata nu mai are bucatari din 1998, adica cam de 10 ani. Cred ca nu vorbim de acelasi lucru..

          Oricum, ai dreptate 🙂

          Andrei

          19/02/2010 at 6:12 pm

  3. La al doilea punct, intru totul de acord.
    Ca sa poti corecta, adica sa faci ceva pt. minoritarii bruneti, important e sa recunosti o stare de fapt.
    Cu atat mai mult cu cat e dramatica.

    Tzepelica

    19/02/2010 at 1:28 pm

  4. Vasilica e in port
    Georgica doarme in cort
    Unul cu mana pe bulan
    Altul prin Afganistan
    Vasi nu e militian
    E baiat de baietan
    A baut iarasi azi-noapte
    Sa se trezeasca?nu poate
    Nici gand sa-l dea dezertor
    Doar ii taie din spor
    A treia data concediat
    Poate bea nelimitat
    Alarmaaa, casca si vesta
    Georgica isi pupa nevasta
    Doar poza, o tine la piept
    Sper sa scap din bombardament
    Ars de soare a scapat
    In tara s-a inapoiat
    Statul mult il pretuieste
    La pensie il pofteste
    Mare, mica?nici nu stiu
    Fiecare dupa chipiu

    Creanga

    19/02/2010 at 1:41 pm

  5. – Eu, pe motive familiare ,am cunoscut viata militara din frageda pruncie .
    Perfect adevarat ca nu trimiti la lupta un militar de 50 de ani ! Este la fel de adevarat ca exista ofiteri , subofiteri care ar putea muncii in cadrul armatei in partea numita „sedentara” pina la virsta legala/comuna de pensionare din Romania .
    Chiar pentru cei care pe clare motive ies la pensie la o virsta mica , ar fi posibila o reciclare in alte sectoare . Paza privata , politia sedentara (aia care sta in birouri).
    Tot depinde de cit de eficient este statul !In Romania de azi , doar criza mondiala si FMI au scos la iveala problemele grave ale societatii.
    – Cit priveste tiganii, a fost o problema ascunsa , subevaluata si lasata in mina xenofobiei ! Tratata la fel din vremea RSR ( cind eu eram tinar dar am avut si colegi de munca tigani de tot respectul) !
    Pina cind nu ne hotarim sa privim REALITATEA in fata , nu vom avea solutii eficiente . Vorbim de o minoritate care in marea majoritate (dar nu in totalitate)are grave lacune de scoala, educatie, munca . O minoritate care are si obiceiuri depasite istoric , cel putin in Europa . Tip combinarea de casatorii din partea parintilor , cu miri foarte tineri (13 ani – 15 ani). Repet, fara cunoasterea realitatii este imposibil de gasit o solutie . Sigur solutile nu pot fi aplicate pe durate scurte . Vor fi necesari zeci de ani de efort civil,economic si social !

    Stefan A.

    19/02/2010 at 2:09 pm

    • @Stefan salut 🙂
      – Eu am cunoscut combatanti de 50 de ani si putin mai mult cu care chiar daca as fi ajuns nu mi-ar fi fost frica 🙂

      – Nu am incercat sa generalizez, am incercat sa pun pe masa de discutii o problema care dauneaza profund in primul rand etniei si dupa acea noua.

      – Din nefericire legislatia existenta nu este impusa. Daca legislatia ar fi fost impusa problemele ar fi fost mult mai mici.

      Theophyle

      19/02/2010 at 4:55 pm

  6. …..”dar sunt adevaruri, pe care le cunosc si oengistii amarati, care-l ataca pe Teodor Baconschi pentru ca a spus un adevar care nu poate fi ” denuantzat sau contrazis.

    Tiganii din Romania se vor incapatzana sa persiste in traditionalismul lor pagubos , de nostalgici dupa carutza cu coviltir , atata timp cat nu vor vrea sau nu li se vor oferi solutii ca sa isi lepede naravurile ancestrale si-atata timp cat unii dintre ei nu vor intelege sa-si lase copiii sa gandeasca , liberi de constrangerile clanului cu bulibasa.
    De tiganii care s-au rupt deja de nomadism si care s-au „romanizat ” intr-un fel sau altul ,
    tot mi-e mila.
    Mi-e mila pentru ca sunt tratati intr-un anume fel , oarecum cu superioritatea albului , de catre multi contemporani.
    Si de aici zadarnicia incercarii lor de a se integra intr-o normalitate.
    Problema mi se pare destul de complexa in gravitatea ei ca sa-mi permit sa mai bat campii.
    O sa citesc insa parerile voastre.

    luminita

    19/02/2010 at 2:31 pm

    • In prima instanta, salut pe toti opinentii de pe acest blog si, in speta pe autor. Va urmaresc de ceva luni si, trebuie sa admit ca aveti aici cel mai civilizat si coerent blog (dialog) cu care am avut de’a face pina acum. Felicitari!

      Problema romilor este intr’adevar complexa. Pentru a o putea intelege cit de cit, trebuie sa mergem frumusel la sursa. sa nu uitam ca tiganii au iesit din sclavie undeva prin secolul 18, daca nu ma insel.
      pentru a renunta mai usor la traditionalime paguboase (care, intre noi fie spus, ne caracterizeaza pe toti ca natie) acestor oameni trebuie sa li se dea trecutul inapoi. in scris si oficial. ce urmeaza dupa… cale lunga. Subliniez,nu iau apararea infractorilor romi. Vorbesc de ei ca „rasa” pe care multi dintre colegii mei de facultate, filologi si viitori profesori, o considerau inferioara (!?!). Dar, in spiritul heirupist al politicii de pe meleagurile noastre, lucrurile normale au nevoie de muuult timp pina ajung la maturitate.
      In concluzie, poate ca aceste tulburari de ape vor accelera cumva lucrurile, spre mai bine.

      cit despre militari nu consider ca sint in masura sa judec lucrurile.

      dana.o

      19/02/2010 at 3:04 pm

      • @dana.o, salut si bine venita 🙂

        Multumesc pentru complimente, facem tot posibilul sa ramanem civilizati chiar daca optiunile noastre politice sunt diferite, ma refer la comentatori, bineinteles. 🙂

        Iobagii romani nu au avut un statut mult mai bun decat al robilor tigani, si abolirea iobagiei a fost mult dupa abolirea robiei.

        Sper ca ne-am lecuit de rasele inferioare-superioare dupa cel de al doilea razboi mondial. Problema nu este rasiala este sociala si, da, este asa cum a zis Baconschi „fiziologica”, asa cum am explicat.

        Primul lucru necesar este impunerea legislatiei existente legate de educatie, casatorie, violenta in familie etc.

        Al doilea lucru necesar este desfintarea obiceiurilor feudale si toate „bulibaselile” aferente. Poate deocamdata este suficient pentru un inceput. Important este sa recunoastem adevarurile asa cum sunt ele si sa nu ne ascundem in spatele imbecilitati de corectitudine politica”

        Theophyle

        19/02/2010 at 5:05 pm

        • hmm, de acord cu tine. legea este singura unealta aici. dar, cine impune, cine pune in aplicare legile punctual? factorul uman conteaza mult in ecuatia asta. educatia, informarea, familia.
          pe de alta parte, sclavia a fost abolita, discriminarea in schimb a ramas. nu’i iubim pe romi si ne e frica de ei.

          dana.o

          19/02/2010 at 6:02 pm

    • rectific, secolul 19

      dana.o

      19/02/2010 at 3:37 pm

    • luminita, exista legislatie care ar rezolva multe probleme, din nefericire aceasta legislatie nu este impusa cat timp nu o vom face nimic nu se va schimba.

      Theophyle

      19/02/2010 at 4:56 pm

  7. In legatura cu pensiile militarilor sunt de acord cu ce a scria Theophile , din interiorul lucrurilor privind eu.

    luminita

    19/02/2010 at 2:33 pm

  8. Salut Theophyle,
    salut prieteni!

    Am o pensie nesimtita, dupa ce din 1983 si pana in 2007 am fost parte a sistemului militar. As dona-o cu placere daca statul ar crea mediul economic corect pentru a-mi dezvolta afacerile. Ceea ce nu se intampla, adica imi vor lua cei 1500 de lei pensie plus vor veni cu suprataxarea pe firma.

    Andrei

    19/02/2010 at 2:37 pm

    • @Andrei, salut 🙂
      Nu vad de ce ai renunta la dreptul tau! Cat despre „mediul economic corect” sper ca vom putea discuta mai mult si mai elaborat foarte curand 🙂

      Theophyle

      19/02/2010 at 5:07 pm

  9. La punctul doi as spune doar atat: discriminarea se intoarce impotriva celui ce discrimineaza, solutia ar fi cea data de Stefan: „Vor fi necesari zeci de ani de efort civil,economic si social !”

    Creanga

    19/02/2010 at 2:38 pm

    • @Creanga salut 🙂 asa cum am spus in primul rand este FOARTE IMPORTANTA impunerea legislatiei existente legate de educatie, casatorie, violenta in familie etc. Dupa acea vedem 🙂 asta nu trebuie sa ne consume zeci de ani. 🙂

      Theophyle

      19/02/2010 at 5:09 pm

  10. Salut Creanga,

    Chiar azi am scris despre disciminarea si canibalismul romanesc. 🙂

    Andrei

    19/02/2010 at 2:40 pm

  11. Salut Andrei,
    Am sa te vizitez, la tine merge mai greu, schimba si tu platforma si te vizitez mai des, si in versuri daca vrei.

    Creanga

    19/02/2010 at 2:42 pm

  12. @Andrei
    Am intrat, imobiliare taica
    Ai schimbat al tau blog
    Pe 3 camere la bloc?

    Creanga

    19/02/2010 at 2:44 pm

  13. @Creanga

    Din viteza am mancat terminatia „/blog”. Scuze, acum e bine 🙂

    Andrei

    19/02/2010 at 2:49 pm

  14. andrei,
    Creanga are dreptate,
    dand click am nimerit si eu la Imobiliare Timisoara.
    Cu Vasluiulul nu ai ?
    Ca vand si eu teren intravilan.
    La pretul pietei .

    luminita

    19/02/2010 at 2:53 pm

  15. @Theophyle,

    Buna ziua tie si musafirilor tai pe blog. Citesc mereu ce scrii, dar nu prea am timp sa comentez. Azi ai scris ceva adevarat, inteligent si sensibil.
    1. Problema pensiilor militarilor. Adevar spui. Ar trebui sa fm mai atenti. Din goana asta dupa „reforme” cu orice pret (comisionul poate sa fie marw!) vom demola statul roman si Romania. La finalul acestui entuziasm ne vom regasi in „Romania Inc.” Democratia politica va mai servi doar la alegerea unor administratori, in cel mai restrans sens al cuvantului. Guvernarea, conducerea vor fi in alta parte.
    2. De acord cu tine. Dar as spune altfel ceea ce afirmi tu. Ca problemele grave de ordin economic, social si cultural ale unor familii se regasesc suprapuse si intr-o forma agravata – din motive istorice si de alta natura – in interiorul unei etnii eliberate din robie in urma cu 150 de ani si ignorata, explicit sau implicit, ulterior.
    Daca am si actiona in consecinta acestui adevar…

    casandra

    19/02/2010 at 4:20 pm

    • @casandra salut, ti-am simtit lipsa 😆
      Vezi, un conservator si un om de stanga pot gandi la fel daca o fac civic 😆

      Theophyle

      19/02/2010 at 5:11 pm

  16. salut theophyle,prieteni!
    Doua probleme sensibile, in discutie, fiecare ar merita o postare de sine statatoare.
    In privinta militarilor, pe de o parte, o multime de lucratori din armata au muncit in conditii absolut obisnuite, in birouri, magazii, bucatarii, etc mult mai comode decat a altor categorii din afara armatei( santieristi etc). Pe de alta parte mai exista si o raspundere a statului pentru aceia dintre ei pe care disponilizandu-i gramada acum vreo zece ani,in plina capacitate de munca, fără sa anticipeze riscul legat de aplicarea principiului contributivitatii, normal in orice tara normala.E adevarat, insa, si faptul ca au fost scosi din sistem pe la patruzeci si de ani cu pensii incomparabil mai mari decat profesorii, inginerii etc adica civilii pensionati la limita de varsta. In plus li s-au creat atunci si niste facilitati: cursuri de consiliere pentru a-si gasi locuri de munca in civilie, sau programe de consultanta antreprenoriala, toate astea fiind gratuite. Cunosc bine problema fiindca am alcatuit si sustinut asemenea programe, ca si colaborator, la CCIA Sibiu, doi ani la rand.

    noradamian

    19/02/2010 at 4:44 pm

    • @nora, servus 🙂
      Nu cunosc situatia in Romania, stiu insa ca aceste cursuri de reprofilare nu prea ajuta nici in alte locuri, probabil nici la noi.

      Theophyle

      19/02/2010 at 5:13 pm

  17. Am auzit ca in USA, dupa 20 de ani de servici te poti pensiona, chiar daca esti combatant sau atos, indiferent de varsta pe care o ai. Functie de anii lucrati si cat de ata sau combatant ai fost, asa iti este si pensia. Trebuie gandit pe termen lung, daca intri in armata, stii ca ai contract atatia ani, riscuri si ce mai prevede. Nu vii si te joci si schimbi legile in fiecare an. Parerea mea.

    Creanga

    19/02/2010 at 4:55 pm

    • @Creanga, complet adevarat. Ai contract initial si prelungiri. Dupa 20 de ani poti sa te retragi „cu onoare” si sa primesti pensia dependent de grad si nivelul de activitate pe care la-i avut 🙂

      Theophyle

      19/02/2010 at 5:15 pm

  18. In privinta etniei respective, ong-urile, mai ales cele care mananca bani grei de pe urma lor, dar si cele care-si fac de lucru fara efecte asupra nivelului civic al societatii in general, de multime de ani, ar trebui sa-si fundamenteze proiectele in primul rand pe cauze de acest fel! Din pacate ipocrizia si superficialitatea fiind tot atat de dominante ca si pofta de bani,cauzele profunde sunt ocolite sistematic sub formula „politically corectness.
    Cand spun cauze, ma gandesc cel putin la doua aspecte:
    -la determinismul cultural traditional al etniei,care include categoric şi aspectul fiziologic de care vorbeste theophyle şi la care, in contextul discutiei respective a facut referire dl. Baconschi, precum si -la determinismul politico-istoric, diferit in functie de regimurile care s-au succedat.

    noradamian

    19/02/2010 at 5:00 pm

    • @nora exista si alte etnii cu o istorie sumbra si greu pana la imposibil de asimilat si totusi au reusit sa produca de la religii pana la capodopere universale aproape in orice domeniu. Totul incepe si se termina acasa,si la cei 7 ani petrecuti acolo.

      Theophyle

      19/02/2010 at 5:25 pm

  19. In armata profesionismul e de termen recent. Actualilor soldati le sunt necesare pensii sanatoase dupa Irak, Afganistan si Kosovo. Ce a fost inainte imi pare rau, e alta mancare de peste. Contributia lor a fost marisoara si cred ca vor avea o pensie decenta. Un ofiter are in jur de 1500-3000 pensie. Boc a zis ca sunt de neatins ce este pana in 3000. Daca e asa pe cine il doare? Pe soldatul care ia 80$/zi solda azi? Nu prea cred. Armata se va micsora si profesionaliza corespunzator in continuare.
    Tiganii sunt o afacere al dracu de romaneasca. Ii vad in caruta, murdari si salbaticiti cu un cal urat si schilod, trecand pe strada un o dulceata de florareasa isi tine afacerea de ani de zile. Om serios si ce sa zic, absolut normal.
    Cred ca chestiunea cu impunerea legii pe cat e de simpla pe atat e de complicata. Ce ma mira pe mine este vanarea tinerilor ministri ca sunt „fragezi” buni de mestecat.

    turnofftheglory

    19/02/2010 at 5:41 pm

    • @TOG, eu am vorbit de principii si nu le-am cuantificat de loc. Despre tigani, asta este si trebuie intr-un fel sau altul sa rezolvam problemele lor care sunt si ale noastre 🙂

      Theophyle

      19/02/2010 at 5:50 pm

  20. Ar trebui intrebat Madalin Voicu, de ex., pe ce a tocat banii europeni primiti pe diverse programe pt. etnia sa.
    Programe soldate, probabil, doar cu „simpozioane”, „conferinte”, brosurele colorate si …”diseminarea rezultatelor”. 😆

    Tzepelica

    19/02/2010 at 5:43 pm

    • @timi, pentru ca este un amarat de fripturist comunist din gashca lui Nicusor Ceausescu si Serghei Mizil si care a ramas si va ramane intotdeuna un asupritor al etnei pe care o reprezinta, la fel ca Vanghelie sau Paun, mama lor de derbedei.

      Theophyle

      19/02/2010 at 5:47 pm

  21. Al doilea om in stat nu se dezminte : 🙂

    „Mircea Geoana a declarat joi seara ca-i recomanda lui Ionut Costea – cumnatul sau si presedinte Eximbank – sa renunte la postul actual in favoarea unei banci private – „dar nu una greceasca”.”

    http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-6935799-bnr-reactioneaza-declaratia-lui-mircea-geoana-despre-bancile-grecesti.htm

    Tzepelica

    19/02/2010 at 6:12 pm

  22. theophyle, am facut si cateva ore de consiliere atunci, cu doua grupuri de militari disponibilizati,lucruri simple(cum sa scrie un CV, scrisori de intentie si multumire, prezentare la interviu,etc).M-am simtit bine cu ei, aveau un fel foarte direct, camaraderesc dar politicos, critic inteligent si argumentat.Cand am auzit, din povestile lor la o tigare, in pauza,ce pensii au, am fost socata.Venitul meu (norma didactica plus cursuri de formare, programe, proiecte etc) era jumatate din cea mai mica pensie. Evident n-am facut nici cea mai mica aluzie la asta nici cand mi se confesau revoltati, am inteles ca ei priveau totul prin criteriile vietii lor de militari de pana atunci.Aveam in grup, fosti magazioneri, tehnicieni, ingineri, unii cu functii si misiuni speciale fusesera trimisi sa probeze elicoptere puma,allouette. Mai ales cei din urma nu se multumeau cu posturi oarecare, asa ca banuiesc ca nu toti au reusit dupa aceea sa o ia de la capat in vreun fel sau altul; sau nu multumitor.

    noradamian

    19/02/2010 at 6:16 pm

  23. salut

    mie o explicatie a unor fenomene sociale (infractionalitate, neintegrare) prin recursul la biologie mi se pare rasista
    eu nu sunt diferit „fiziologic, natural” de un tigan, sunt diferit social si cultural
    nu ma asteptam la asa ceva de la un om care a tinut cursuri de antropologie

    razvan

    19/02/2010 at 6:19 pm

    • @razvan. Nimeni nu ridica teme rasiste si nici macar antropologice. Mare greseala faci daca le combini, nici macar pe aproape.

      Lucrurile stau absolut diferit. Daca, de exemplu, vorbim de o natalitate multipla din parinti care fumeaza, consuma alcool abuziv, sub nutriti si intr-o igiena a secolului al XVIII-lea, nevaccinati ei si parintii lor, femeia abuzata de zeci de ori in timpul sarcinii, si tu crezi ca prunci se vor naste fiziologic asemanator unui copil care chiar sarac fiind, a trait intr-o familie sanatoasa, atunci gresesti grav.

      Vorbesc despre numere existent din statistici moderne, pe care nu le voi reda, exact din cauza lucrurilor amintite de tine.

      Asta nu este rasism acestea sunt adevaruri pe care din cauza ipocriziei noastre le ascundem.

      Theophyle

      19/02/2010 at 6:56 pm

      • Abuzati, neabuzati, mediul aspru i-a calit imunitar. Ia sa-l las eu pe fi-miu in fundu gol, flamand prin ploaie, a doua zi face si pneumonie si dizenterie.
        Eu cred ca tiganii sunt mai dotati ca rumanii, sunt scoliti la „scoala vietii”, si se lupta pentru supravietuire inca de mici; nu mai vorbesc ca o buna parte din capital e la ei – vezi centrul Timisoarei.
        Nu cred ca exista oameni mai liberi ca astia, si mai focosi in dragoste, ura, si tot ce tine de sentimente.

        In concluzie, eu cred ca e pe dos. Tigan=bun, alb=rau, cel putin dpdv al imunitatii, care este totalitatea proceselor fiziologice prin care organismul recunoaste si neutralizeaza agentii straini.

        parafaragaramus

        19/02/2010 at 7:38 pm

        • parafaragaramus, Salut 🙂
          gresesti, vezi inca odata credem ca stim totul si lipim abtzibilduri ideale.

          Sunt etnia cu rata cea mai mare de moarte infantila si decese de boli contagioase, din nefericire. Despre ce imunitate vorbesti prietene?

          Theophyle

          19/02/2010 at 7:44 pm

        • Theophyle, salut !
          Uite, pot si sa zambesc daca vreau! 🙂
          De cand cu incalzirea globala, nu stiu ce sa mai zic cu masuratorile astea!
          Ce vreau sa spun este ca, in conditii de mediu identice, un tigan rezista, pe cand un ruman nu.
          Nu am nicio masuratoare, insa pun pariu.

          parafaragaramus

          19/02/2010 at 7:58 pm

        • Escroci. Da, cred ca poti sa le zici si asa.
          Cer ajutor, dar refuza sa se ajute putin si singuri.

          parafaragaramus

          19/02/2010 at 8:02 pm

        • „Ce nu mă distruge mă face mai puternic”

          parafaragaramus

          19/02/2010 at 8:06 pm

  24. Sint surprins si ingrijorat de faptul ca principiile de dreapta ale guvernului Boc tind sa fie mai de stinga ca ale PSD-ului.O tine langa cu „contributivitatea” da’ da pensie minima de 350 ron la peste un milion de oameni fara „contributii”.Nu fac decit un miliard de euro anual!Vrea „sa dea” alocatii la copii, da’ nu si celor, vorba vine, bogati.Redevine blamabil sa nu faci parte din „cei saraci si cu necesitati de solidaritate”.Pe cind „proletariatul reprezentant de frunte….”?!

    mitica

    19/02/2010 at 6:32 pm

    • @mitica

      1. Eu sunt un om de stanga si ma revolta proiectul asta al lui Boc. Copiii sunt egali in drepturi si nici nu au averi personale. Ei merita aceeasi atentie din partea statului.Proiectul este anticonstitutional, imbecil si induce cele mai primitive pulsiuni in unii. Criza economica nu justifica orice prostie!

      2. Pensia minima garantata se acorda numai celor care aveau deja drept de pensie, adica celor care au contribuit. din cate stiu – si stiu bine si documentat – inainte de a se introduce acesta pensie minima existau in Romania 900.000 de oensionari cu pensii mai mici de 300 de lei. Din acestia, 276.000 erau oameni care iesisera la pensie la limita de varsta si cu stagiu complet. Intra la http://www.cnpas.org la capitolul de statistici si vezi cum stateau lucrurile in 2006-2007.
      Istoria noastra a fost complicata. Multi indezirabili ai regimului comunist, dupa ani grei si multi de temnita, nu au mai reusit sa se angajeze in locuri de munca bune si nu au avut vechime completa. Altii au lucrat in agricultura comunista, dupa ce pamantul le-a fost luat, dar pensiile asigurate in agricultura erau rusinos de mici pentru ca nu li se recunostea cine stie ce contributie.
      De fapt, ce vorbesc eu aici, voi ar trebui sa fiti mai sensibili decat mine la aceste aspecte, nu?

      casandra

      19/02/2010 at 9:38 pm

  25. razvan,
    indraznesc sa-ti raspund eu ,
    si mie mi se pare ca tiganii sunt victimele unei discriminari rasiale dinspre partea noastra
    dar din pacate sunt si victimele propriei lor inrobiri in traditionalism de shatra.

    luminita

    19/02/2010 at 6:41 pm

  26. Seara buna !

    La pensiile militarilor nu am ce comenta; ma abtin; subiectul este foarte delicat si din pacate toate categoriile de pensii sunt o urmare directa a unui talmes/balmes legislativ sinistru care dateaza inclusiv ante anii 90.

    Dar subiectul etnicilor, fie ei tigani sau nu, cred ca merita nuantat. Daca este vorba despre afirmatiile domnului Bakonski, inclin sa cred ca presa a exagerat spusele sale, le-a inteles doar partial sau chiar le-a denaturat cu buna stiinta.

    Revenind la tigani, sa nu uitam ca aceasta categorie de oameni, repet oameni, a fost eliberata din robie destul de curind. Acest proces a inceput prin 1830 si in linii mari s-a incheiat in 1860. Ca robi, erau folositi ca meseriasi in diverse meserii : zlatari, fierari, cocalari, servitori, samd. Mai era si categoria de tigani nomazi. Fiecare categorie are propria sa istorie la nivel educational. De-asta si spun ca lucrurile trebuiesc atent diferentiate. Este adevarat ca in familiile celor mai napastuiti dintre ei, ce stie tata, aia va face si copilul. La nivel educational zero, ce mostenire culturala poate avea un copil ? = Zero ! Nui cunosc statistici, dar sint destul de sigur ca foarte multi dintre tigani, traiesc normal, muncesc, se spala isi trimit copiii la scoala. O vorba spune ca omul tinde sa sae identifice cu Dumnezeu, iar tiganul tinde sa se identifice cu omul. Foarte multi dintre tigani, au un comportament net superior altor categorii de oameni. Cunosc personal destule exemple. Am trait intr-un cartier invecinat cu un cartier tiganesc. Stiu ce spun.

    Scuze pentru lungimea postarii. Dar as mai avea multe de spus.

    tibi

    19/02/2010 at 7:36 pm

    • @tibi, salut 🙂
      nimic nu este lung si nimic nu este inutil in acest subiect in special daca ai ce zice. Cine stie poate o postare pe blogul tau ar fi o completare interesanta. 🙂

      Theophyle

      19/02/2010 at 7:40 pm

      • Teofil

        Subiectul acesta imi este destul de bine cunoscut, dar nu la nivel academic, sa spunem. O postare a mea pe acest subiect nu ar fi relevanta, mai ales tinind cont de audienta mea si de substanta blogului meu.

        Dar tu, esti mult mai calificat sa abordezi acest subiect. Voi fi bucuros sa comentez la o astfel de postare.

        tibi

        19/02/2010 at 8:07 pm

        • @tibi, cum sti tu sa fugi de o leapsha :lkol:

          Theophyle

          19/02/2010 at 8:39 pm

  27. citeam chiar aseara intr-un articol pe care l-am citat din alte motive astazi pe blog despre faptul ca etnia roma revendica scoli in limba materna in Romania. se spune in articol ca nu sunt destui profesori romi pentru asa ceva. cred ca problema a fost pusa eminamente gresit. eu una ma intreb, de pilda, daca ar avea scolile pe care le cer s-ar duce mai mult la scoala? ar inceta sa-si mai casatoreasca copiii la varste fragede si nu i-ar mai retrage de la studii? ma indoiesc!

    amanda13

    19/02/2010 at 7:41 pm

    • @amanda, salut 🙂
      probabil ca nu 😦

      Theophyle

      19/02/2010 at 7:45 pm

  28. tibi,
    eu te-am inteles.
    Cam asa ii percep si eu , cu tristete o spun.
    Sustin in continuare ca ei se simt discriminati si ca multi dintre romani ii discrimeaza fara ca macar sa incerce sa-i inteleaga.
    E un cerc vicios aici.

    luminita

    19/02/2010 at 7:42 pm

    • Asa cum am spus, acest subiect este dureros si spinos.
      Eu ii inteleg pe ansamblu, dar asta nu ma impiedica sa nu ma enervez pe cei care fura, mint sau fac tot felul de infractiuni, indiferent daca aici la noi, sau pe aiurea.

      tibi

      19/02/2010 at 8:10 pm

  29. Theophyle, salut !
    Uite, pot si sa zambesc daca vreau! 🙂

    De cand cu incalzirea globala, nu stiu ce sa mai zic cu masuratorile astea!

    parafaragaramus

    19/02/2010 at 7:47 pm

  30. Ce vreau sa spun este ca, in conditii de mediu identice, un tigan rezista, pe cand un ruman nu.

    parafaragaramus

    19/02/2010 at 7:48 pm

  31. Nu am nicio masuratoare, insa pun pariu.

    parafaragaramus

    19/02/2010 at 7:49 pm

    • parafaragaramus, tu sti ca un pariu este deobicei tinut de naiv si un ecscroc. Eu nu sunt naiv 😆

      Theophyle

      19/02/2010 at 7:58 pm

      • Scuze ca ti-am dezordonat blogul. Iti raspund sus.

        parafaragaramus

        19/02/2010 at 7:59 pm

  32. amanda,
    ceea ce ajunge in presa mondena despre rommi este de multe ori exagerat.
    Nu toti tiganii isi casatoresc copiii de la varste fragede .
    Culmea e ca tocmai cei din familiile bogate , cei cu case cu turnuletze fac asta , in sfidarea regulilor sociale si ale credintei crestine la care se raporteaza.
    Pana la urma chiar si copiii de tigani care beneficiaza-discriminatoriu totusi !-
    de locuri fara concurs in licee si facultati au confirmat capacitatile lor intelectuale cel putin egale cu ale copiilor romani.
    Mi se pare un pic straniu sa apar drepturile acestei etnii tiganesti cu care nu am nicio legatura de sange si totusi o fac.
    Pentru ca indiferent unde am trait in RO am dat de ei, m-am intersectat cu ei,
    i-am chemat la mine sa munceasca contra cost, i-am ajutat cat am putut,
    m-au dezamagit , m-au intristat, m-au induiosat…
    Dar nu mai mult decat romanii mei.

    luminita

    19/02/2010 at 7:52 pm

  33. Postare noua prieteni 😆

    Theophyle

    19/02/2010 at 8:09 pm

  34. Buna seara tuturor…
    Dl. Baconschi nu a spus nimic rau. Tziganii au probleme uriase, dar ce fac ei pentru ei insisi? Se plang pe toate drumurile de discriminare, dar ce intreprind pentru a se face acceptati? „Ciordeste”, asculta maneaua la maxim, scuipa coji de seminte pe jos…

    Diana

    19/02/2010 at 8:36 pm

    • @Diana, salut 🙂
      Asta am sustinut si eu. Baconschi a avut intentii bune si neipocrite, oengistii, nu!

      Theophyle

      19/02/2010 at 8:41 pm

  35. Militarii sa fie platiti in aur. Daca este de unde (si daca nu se ia de la gura altora).

    Baconschi e oficial roman. Orban nu era la data respectiva.

    Tio

    19/02/2010 at 9:37 pm

    • @tio, salut 🙂
      si ce a spus Baconschi si nu este adevarat. Mai lasati corectitudinea politica si puneti fundul la rezolvarea problemelor, nu la bagat sub presh.

      Theophyle

      19/02/2010 at 9:42 pm

  36. […]  Al doilea subiect este unul care va aduce prejudicii unei etnii care a devenit o problema nu numai pentru Romania ci pentru o intreaga Europa. Baconschi a fost acuzat de rasism de mai multe organizatii neguvernamentale din Coalitia Antidiscriminare (intr-un limbaj mai simplu de  Alianta Civica a Romilor din Romania). Acestea au apreciat ca fiind rasiste unele afirmatii pe care Baconschi le-a facut la intalnirea cu secretarul de stat francez pentru afaceri europene, Pierre Lellouche. In loc sa se ocupe de rezolvarea problemei, unii din liderii acestei etni, imparati, regi, bulibasi sau oengisti au hotarat sa santajeze un intreg popor si sa terorizeze un continent cu problemele lor adevarate sau inventate. Mi-am sustinut parerile in postarea referitoare la acest incident, vezi aici.  […]


Comentariile sunt închise.