Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Intelectualii in politică

Nimeni nu poate incepe un articol care se ocupa de acest subiect fara sa-si aminteasca de celebra definitie a lui J.-P Sartre a intelectualului implicat:  intelectual nu este acela care scrie cărţi sau îşi trece timpul cu preocupări intelectuale, ci acela care, părăsind universul livresc, intră direct în viaţa publică şi se amestecă în treburile care nu-l privesc (J.-P. Sartre, Plaidoyer pour les intellectuels, ed Gallimard, 1972, p. 12). Bineinteles ca asta nu l-a impiedicat pe Sartre sa-si bage nasul intr-o sumedenie de subiecte care nu-l priveau si sa-si imprenteze perioada in care a trait cu numeroase idei care au creat un anumit fel de a gandi si de a privi societatea in care a trait. Imparteala clasica in “intelectuali critici” si “intelectuali implicati” poate fi regasita peste tot in lume, inclusiv in contemporaneitatea romaneasca.

Intelectualul critic sustine refuzul alăturării la orice sistem de putere constituit (structuri statale, religioase, ideologice sau de guvernământ). Pentru el rolul intelectualului este de a fi indiferent sau în opoziţie declarată faţă de autoritate. Regimurile, structurile constituite sau spiritul timpului nu trebuie flatate, chiar şi atunci când ar fi îmbrăţişate  democratic, ca sa nu vorbim de cele care nu sunt democratice.

Intelectualul implicat, susţine o cauză sau un sistem de credinţe, sau chiar profesează  în sistemul sustinut, indiferent de caracterul democratic sau autoritar al acestuia. Deşi valorile universale sunt importante, intelectualul implicat afirmă că ideile sustinute de el necesita aplicarea lor imediată pentru binele, progresul si bunastarea  societatii in care activeaza.

In unele cazuri, intelectualul critic devine implicat si dupa o perioada se poate intoarce la statutul precedent, “scârbit” sau nu, invingator sau invins, depinde de perceptia lui personala sau a societatii in care traieste.  Nu este o greseala, in multe cazuri este o chestie de pura intentie de a contribui, iar in alte cazuri un oportunism pecuniar.  

Perceptia occidentala este ca majoritatea intelectualilor sunt oameni  de stânga, personal cred ca aceasta perceptie ar putea fi justificata si justificabila, desi nu este cu totul adevarata. Personal cred ca intelectualii de stânga sunt cei dezamagiti de capitalism sau de “economia de piata” pentru simplu fapt ca ei sunt apreciati pecuniar la nivel inferior fata de ceea ce cred ei ca este valoarea lor adevarata; chestie subiectiva, nu?

Viitorul unei societati ca cea româneasca nu este bazat nici pe intelectualismul critic si nici pe cel implicat, ci pe un intelectualism pe care-l numesc eu, civic. Intelectualul civic trebuie sa fie lider in societatea civila, dar in acelasi timp sa-si gaseasca existenta materiala in afara ei. Alternativa in care societatea civila este condusa de oameni care prospera din profesarea “civismului” este strâmba si pesonajele care pozeaza ca liderii acesteia sunt hâde si corupte.

Cred ca dupa douazeci de ani, România isi poate permite o societate civila netutelata de miliardari americani de felul lui Soros, indiferent daca sunt sau nu bine intentionati.    

PS. Despre Unirea Principatelor puteti citi aici si aici.

Written by Theophyle

24/01/2010 la 11:04 am

127 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. neata, tuturor,

    intelectualul civic cam ca alina mungiu pippidi?
    🙂

    orangeskorpion

    24/01/2010 at 11:33 am

  2. @skorpi, Salut!
    Cred ca m-am exprimat clar cam care este parerea mead despre „liderii” actuali ai societatii civile romanesti. 🙂

    Theophyle

    24/01/2010 at 11:36 am

  3. ZTheophyle ;
    Ti-am raspuns la tema de dincolo.
    La tema de acum :de ce intelectualul crtic nu poate fi similar cu intelectualul civic ?
    In ce consta raul tutuelarii societatii civile de un miliardar interesat de dezvoltarea ei intr-o zona din care, datorita comunismului, fusese eradicata?
    Sunt efectiv intrebari la care sper un raspuns, nu intrebari retorice.

    Loda

    24/01/2010 at 11:48 am

    • @Loda,

      1. Intelectualul critic nu adereaza sub nici o forma si nici nu recunoaste necesitatea unei interventii, el observa.

      2. Pozitionare si castigarea unor pozitii de influenta politica. Finantare societatii civile trebuie sa fie o finantare populara, publica si transparenta a celor pe care-i slujeste, adica publicul.

      Theophyle

      24/01/2010 at 11:55 am

  4. Amintiri dintr-o tinerete dusa ,pentru colegii de la UBB:
    24 Ianuarie 1974, 1975,1976,1977 ,orele 17-16. iesim din caminele studentesti din Hasdeu, studentii de la istorie.Nu suntem multi, 30 intr-un an, de toti anii I-IV, ne adumanm la o suta de baieti si fete. Apar profii indumatori de camine, care stiu ce urmeaza, dar nu ne zic nimic.Ne incolam singuri si ..pormin cantand.Orice student la istore cunoaste repertoriul ,,Pe-al nostru steag e scris unire” ,,Desteapta-te romane” ,,Treceti batalioane romane Carpatii” ,,Marsul lui Iancu” ,,Presarati pe-alor mormimte”.Coboram pe strada Napoca ,intram la Institutul de istorie, le cantam profesorilor care isi au biroul acolo.Trecem apoi de hotelul Continental,pe langa cafeneaua noastra ,,Arizona” ,intram in Universitate ,mergem la decanat si-i cantam decanului, prof.Camil Muresan, care traieste si azi si a fost modelul meu in viata.Iesim de la Universitate, mergem tot incolonati in Piata Mihai Vitezul, la statuia domnului, o inconjuram si dansam Hora Unirii.Ne intoarcem pe acelasi traseu cantand.Trecatorii se opresc si realizeaza ,,a iesit Istoria”.Nimeni nu ne opreste, unii ne aplauda.Ajugem in Hasdeu, ne despartim si intram in camine.A fost 24 ianuarie.

    Loda

    24/01/2010 at 12:10 pm

    • @Loda, retin cuvantul INCOLONATI 🙂 Asta este ceea ce numesc astazi istoricii, „protocronism” cateva lecturi ai lui Lucian Boia o sa-ti explice cum ceea ce ati invatat voi se numea „istorie” 🙂

      Theophyle

      24/01/2010 at 12:13 pm

  5. buna dimineata

    aici e o discutie spinoasa, pt ca cele 2 planuri ale discutiei, descriptiv si normativ- ce sunt de fapt si ce ar trebui sa fie intelecualii- se amesteca f. mult; de exemplu, eu intelectualul implicat l-as imparti in 2 subcategorii: (i) implicare benevola si temporara in serviciul unei cauze si (ii) implicare totala si oneroasa, echivalenta cu sinuciderea intelectuala si compromiterea

    singurul domeniu in care speranta a palpait in epoca comunista a fost cel al culturii, iar intelectualii de dupa ’89 s-au impartit in doua tabere: cei care au considerat comunismul o epoca istorica oarecare, care a prezentat anumite inconveniente, dar si multe realizari si altii care au identificat corect comunismul drept un regim totalitar care a incercat (si a reusit partial) sa remodeleze (si sa mutileze) profund omul;
    in functie de aceasta optiune dupa 89 unii s-au purtat ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat, business as usual, iar altii au facut eforturi sa restabileasca valorile in care credeau: s-au publicat carti puse la index de comunisti, au impus teme in agenda publica, au criticat si au deranjat establishment-ul si au sacait oamenii simpli care voiau doar liniste si papica, adica au onorat fisa postului
    asta e valabil pana prin 96, prima alternanta la putere in romania, ce s-a intamplat ulterior e mai confuz

    razvan

    24/01/2010 at 12:24 pm

    • @razvan, Salut!
      Bun comentariu si diagnoaza excelenta. Romania actuala trece nu numai o criza economica si sociala ci si o criza intelectuala zic eu destul de accentuata.

      Teoretic istoria nu poate fi privita dintr-o perspectiva atat de apropiata, adica de doua, trei generatii. Din fericire, politic nu se poate trece la ordinea zilei de crime ale comunismului care au mutilat asa cum bine spui tu, omul roman.

      Theophyle

      24/01/2010 at 12:39 pm

      • Cum a mutilat in mod efectiv comunismul pe „omul roman”, spre deosebire de celelalte regimuri (feudal-ortodox, fanariot, burghez-latifundiar, nationalist, capitalist primar)? I-a luat simtul proprietatii private? Avea pamant de doar 20, asa ca nu prea exista simtul proprietatii pt majoritatea romanilor! L-a facut supus? A fost el vreodata altfel? Razboaie taranesti, care au ravasit Vestul si Centrul Europei la sfarsitul Evului Mediu au existat numai in Ardeal, si alea conduse de secui! Revolutia moldoveana de la ’48 a fost facuta de o mana de oameni in holul unui hotel! ce simt al revoltei extraordinar… NOT! L-a invatat cu mita? Dar vechii cronicari moldoveni prezinta o multime de acte de coruptie, atat la nivel inalt, cat si in societate. Sa nu mai vorbim de sf. sec XIX, cand deja se gasise un tap ispasitor, regimul fanariot atat de hulit de Eminescu si prietenii pt coruptia generalizata. A distrus societatea civila? Societatea civila adica acei 1% din populatie din cele 4-5 universitati ale Romaniei interbelice (din care jumatate adepti al unor forme de fascism)? Aceeasi societate ai carei membrii nu aveau nici un efect asupra opiniei publice contemporane decat daca se inrolau intr-un partid politic? Desigur, a existat o societate civila mai aproape de sensul ei curent, Miscarea legionara (dar sper ca nu acesta este modelul spre care tintesti), dar distrugerea acesteia a fost o binefacere a comunismului, nu o mutilare. „Societatea civila” de astazi are o influenta mult mai mare asupra societatii romanesti, deci nici aici comunistii n-au facut mare lucru.

        Incercarile de a asocia experienta romaneasca cu cea poloneza (ca toti il citeaza pe Michnik acum, desi se potriveste in spatiul romanesc ca nuca in perete, cele doua societati diferentiindu-se inca din evul mediu), cea cehoslovaca, sau cea ungureasca sunt pure sofisme, generate pe de-o parte de oportunitatea de castig material din anticomunismul post-factum, si pe de alta parte de o dorinta de sincronizare cu restul Europei a unei parti a „intelectualitatii” romanesti (Todorova zice ca astfel de miscari de emulatie a Vestului in Balcani sunt expresia unui complex de inferioritate… acum cine stie).

        Probabil ma numar deci printre cei vad, in-„corect”, dupa cum ne explica razvan, regimul comunist ca doar o alta epoca oarecare. Nu aruncati cu pietre acum 🙂

        zexe

        24/01/2010 at 4:10 pm

  6. salut Teofil

    off topic:
    voiam de ieri sa spun asta, dar discutia era prea serioasa: ruleaza un film exceptional la cinema, „The imaginarium of dr. Parnassus”, mie mi se pare cel mai bun film al lui gilliam de pana acum, chiar si povestea/scenariul (punctul lui slab) e foarte bine scrisa

    razvan

    24/01/2010 at 12:49 pm

    • @razvan sa inteleg ca ti-a placut „Louis Vuitton Woman” 🙂

      Theophyle

      24/01/2010 at 12:52 pm

      • avea corp frumos, dar ma speria la prim-planuri 🙂
        oricum, juca decent pt un top model

        razvan

        24/01/2010 at 12:55 pm

  7. A fi sau a nu fi. Asta-i întrebare?
    A fi sau a nu fi intelectual în şi pe lângă politica românească înseamnă deja a răspunde ca la lipsa de răspundere.

    1. Unul uimitor de la prima (mea) vedere şi aşa a rămas: Horia-Roman Patapievici.

    2. Unul care se dă şi ne ajunge: Dr. C.V. Tudor (chiar îi este necesar doctorul)

    3. Unii care nu se dau cu una, cu două: îşi enumeră titlurile de te saturi, aproape de fiecare dată când au ocazia televizată, cu pumnul în piept şi buricul la vedere („eu am fost şi ce mi-s eu ” şi începe enumerarea minunilor reeditate în placă sau trase în bandă). Cu titlu de exemplu, cam în ordinea frecvenţei de etalare a propriei importanţe: Victor Ponta, Norica Nicolai, Alina Gorghiu, Nicu Bănicioiu, Şerban Nicolae, Titus Corlăţeanu (Omişii să mă scuze!N-am vrut să se simtă ofensaţi la coadă).
    După ce se dau ce nu-s, până revarsă nivelul lor intelectual, mă intrigă modalitatea frecventă de invocare a diplomei, funcţiei sau a locului anterior de „activitate” ca înlocuitor al argumentului într-o temă (discutată şi disputată pe lângă subiect).

    4. Unul care n-a fost să fie, dar, după ce şi-a schimbat direcţia şi s-a căţărat pe o antenă ca să miaune înfuriat „Şi eu sunt intelectual”, va fi din nou revoltat dacă râmâne nebăgat în seamă: Dan Voiculescu.

    5. Unul care este: intelectualul interlopulimii, Gogol de la Primărie, direcţia a V-a.

    Băşcăliosul

    24/01/2010 at 12:58 pm

    • @Băşcăliosul, Salut!
      Sa o luam metodic. Din cei toti enumerati numai Horia-Roman Patapievici si C.V. Tudor pot fi incadrati in categoria intelectuali.

      HRP se pierde cate odata in eterul intelectualismului lui, cred insa ca in fond este decent. CVT este total pierdut in eter si probabil nu se va mai reintoarce. :mrgreen:

      Victor Ponta, Norica Nicolai, Alina Gorghiu, Nicu Bănicioiu, Şerban Nicolae, Titus Corlăţeanu, Dan Voiculescu si Oprescu au probabil niste hartii, in care pot impacheta sa zicem peste 🙂

      Ai uitat cativa de acest gen de pe la noi 😆

      Theophyle

      24/01/2010 at 1:08 pm

  8. Theophyle ;
    Multumesc frumos de observatie, nu exista carte de a lui Lucian Boia care sa fi aparut si sa nu o fi cumparat sau citit; scuza lipsa de modestie, dar e corect sa-ti spun ca bati la porti deschise.Nu ma supar daca imi dai tu un sinonim care sa defineasca o multime ordonata (tocami pentru a evita impresia de ,,dezordine”si un motiv sa se intervina )pe randuri de cate patru persoane ?
    La raspunsurile la intrebarile mele ,jmultumesc, la primul m-am lamurit, la al doilea raspun as mai dori ceva lamuriri :
    ,,trebuie sa fie o finantare populara, publica si transparenta ”Adica ? care ar fi aceasta sursa?

    Loda

    24/01/2010 at 1:10 pm

    • @Loda, in majoritatea tarilor occidentale ONGuri sunt finantate din 4 surse:
      1. Dintr-un procent care din taxele populatiei care merge automat al aceste ONG la discretia contribuabilui, cred ca si in Romania exista o lege de acest fel (2%)
      2. Din servicii pe care voluntarii ONGului le acorda populatiei (judiciara, contabila, etc)
      3. Din contributii individuale care sun limitate financiar de leguitor]
      4. Din servicii pe care aceste ONGuri le dau statului, de exemplu asitenta sociala pentru batrani sau deazbilitati care includ vizite la domiciliu, cumparaturi, maese calde etc.

      Theophyle

      24/01/2010 at 1:48 pm

  9. Razvan spune:

    „s-au impartit in doua tabere: cei care au considerat comunismul o epoca istorica oarecare, care a prezentat anumite inconveniente, dar si multe realizari si altii care au identificat corect comunismul drept un regim totalitar care a incercat (si a reusit partial) sa remodeleze (si sa mutileze) profund omul…”

    Cei care au considerat comunismul o „epoca istorica oarecare care a prezentat anumite inconveniente, dar si multe realizari” sunt mai toti aceia care fie s-au angajat, incartiruit in mecanismele si aparatul sau de promovare. Au dus-o relativ bine, daca nu chiar foarte bine, ca sa afirme apoi, la decesul lui cel putin formal, din pozitii conservate oportunist, ca a avut si anumite inconveniente. Cu alte cuvinte, angajati intr-un proces hidos de dezumanizare in masa, practic – in cel mai delicat proces, cel de pervertire a mintilor si sufletelor omenesti, ei au reusit cu aceleasi mijloace de pervertire sa-si conserve atuurile in noua societate instalate dupa 89. Materialul de lucru fusese prelucrat atata amar de ani incat raspundea inca perfect mecanismelor de spalare de creiere care functionasera. Functionasera PRIN FRICA si prin obisnuinte de tip pavlov.

    Unor asemenea procese extrem de indelung exersate, CEILALTI intelectuali, despre care vorbeste Razvan, au incercat si in parte au reusit, oferta culturii umaniste, de reinstalare a adevarului, firescului in relatiile sociale, de alungare a FRICII, de afirmare a CURAJULUI. In psihologia unui popor, demnitatea umana se recladeste cu foarte mult curaj si efort, este ca si cand ai incerca sa extragi un sinucigas din largul spectru psihic al gestului sau final. Unii reusesc, altii nu. Cei care raman, lupta pentru viata si demnitatea lor.
    Ar mai fi de spus si ca acesti intelectuali despre care vorbesc aici, au avut de luptat cu propriile slabiciuni si cedari din perioada terorii comuniste, cu propriile turnatorii, cu propriile ocazii de a putea fi santajati de primii (producatori in buna masura a spectrului torturii „intelectuale”).

    Din pacate, dupa 89, PRIMA clasa de intelectuali au actionat sub aripa obladuitoare a statului reprezentat de acelasi agresor de pana atunci. Dupa amar de ani, avem sansa de vreo cativa ani, ca intelectualii din cea de A DOUA clasa sa reuseasca un nou echilibru. Dar si acesta este extrem de fragil, pentru ca societatile sunt deosebit de inertiale, iar raul facut in zeci de ani poate fi inlaturat numai cu o activitate consecventa, a intregii societati. Aceasta solidaritate constienta mi-o doresc in Romania!

    nicole

    24/01/2010 at 1:12 pm

    • Aceasta a doua categorie actioneaza azi in majoritate sub obladuirea statului (intelectualli pierduti prin PDL, ICR, si alte comitete si comitii platite din bani publici), si nu a unei societati civile, deci unde e diferenta? Sau statul e bun doar cand tine cu cei care iti plac tie. In opinia mea, amandoua partile gresesc, si statul ca incearca sa promoveze o ideologie anume, limitand indirect expresia libera a opiniei, si intelectualii care se angajeaza sa faca ei „ce trebuie”. Intelectualul ar trebui doar sa indice probleme, repararea lor trebuie facuta de politicieni la cererea populatiei. Impunerea unei solutii de sus reprezinta o violare a democratiei.

      zexe

      24/01/2010 at 4:21 pm

  10. „Victor Ponta, Norica Nicolai, Alina Gorghiu, Nicu Bănicioiu, Şerban Nicolae, Titus Corlăţeanu, Dan Voiculescu si Oprescu” – intelectuali??? 😆

    Iata de ce societatea romaneasca este scindata si la limita supravietuirii: pentru ca notorietatea unor impostori promovata de alti impostori a ajuns sa fie confundata cu valoarea si cu MODELUL.
    Prin asta nu spun ca @Bascaliosul ii considera intelectuali, ci spun ca daca masuram sociologic s-ar putea sa aiba dreptate.

    nicole

    24/01/2010 at 1:22 pm

  11. nicole

    ai dreptate, sunt multi oportunisti in prima tabara; dar sunt si multi care au dus-o prost, dar au ramas fideli unui sistem si unui mod de gandire putrede; sunt niste pseudo-privilegiati, n-au primit aproape nimic, dar tot cred ca au trait minunat
    asta e teribil la comunism, modul in care tine captivi oamenii, e un fel de sindrom stockolm diabolic, nu e doar mizeria economica, mai ales mizeria morala nu vrea sa dispara

    razvan

    24/01/2010 at 1:23 pm

  12. Ziua buna!

    Eu rimez si sunt banal
    Nicidecum intelectual
    Am si eu cativa neuroni
    Sunt
    Fiind ateu, Jurnalul il citeam
    Ferice prin padure ma plimbam
    Si Puric sub cap eu il puneam
    Pe Horia Vintila rascoleam
    Floarea albastra o admiram
    Si Cataline respiram
    Sucit Canuta mai era
    Sosoni cu miere el umplea
    Iar numele ce-l port cu drag
    Mi-a peticit al meu narav
    Dupa 2000 deja m-abtin
    Intelectualul e prea fin
    Eu doar un simplu muritor
    Un mediocru fara dor
    Am o singura intrebare
    Publica ei peste hotare?

    Creanga

    24/01/2010 at 1:26 pm

  13. @razvan,

    da, ai dreptate. am intalnit si astfel de oameni. Dar ii putem noi numi atunci intelectuali?
    sindromul stockholm ar fi o foarte buna tema de discutie.

    nicole

    24/01/2010 at 1:26 pm

  14. @crenguta,

    🙂

    nu publica, am mai zis-o: dincolo de arad n-a auzit nici dracu’ de ei. in cafeneaua uniunii scriitorilor sunt „tatici”.

    nicole

    24/01/2010 at 1:28 pm

  15. ce mai dulceata le-as pune eu in galosi…

    nicole

    24/01/2010 at 1:32 pm

  16. am o povestire f. urata de spus, dar e complet adevarata:

    in scoala generala unde eram elev, in primavara lui 90, au inceput certurile pe teme politice in cancelarie dintre profesori;
    raportul de forte era 2 versus restul profesorilor, cateva zeci, probabil; certurile s-au intensificat, le-au aflat si elevii si parintii, si s-a zvonit (stramosul lui „pe surse” de azi) ca una dintre profesoare se prostitua in celebrele corturi de la piata universitatii; nu mai descriu ce a urmat, dar dupa incheierea anului scolar (plus vizita tovarasilor mineri) cele 2 profesoare au plecat in strainatate fara sa se uite inapoi

    asta e punctul de plecare al implicarii intelectualilor in politica dupa revolutie, lupta inegala dintre o majoritate oarba si surda, atent manipulata si cativa nebuni care spuneau ca regele e gol

    razvan

    24/01/2010 at 1:35 pm

  17. Un vers nu l-am finisat
    Neuronii s-au cam terminat
    Cu teutonii bine rimeaza
    Pe creanga repede salveaza

    @Nicole
    De la Galati la Arad
    Multi intelectuali mai rabd
    Muller a iesit din tara
    Cu vulpea la subsuoara
    Ghici cine a premiat-o
    Oare cine au adoptat-o?
    Noi de ea am cam uitat
    Dar repede ne-am desteptat
    E romanca, va spun eu
    A lucrat in orasul meu
    Mai, mai, mai ce valoare
    A iesit din asta teroare
    Pisica tot a vazut
    Chiar si ultimul sarut
    Pai vedeti, din comunism
    Nu din bun capitalism
    A iesit o carte mare
    Ca a suferit mult tare

    Creanga

    24/01/2010 at 1:41 pm

  18. Care rege, tot dictator
    Ce n-a vazut un doctor
    Tot tanar si ferice
    Mereu vrea sa se implice
    De unde atata onoare la el
    Un comunist de Ionel?
    Tovarasi,(hhhh nu imi iese cum face el) va multumesc
    Eu nu pot sa ii carpesc
    Acesti golanii din corturi
    Se vand pe 2 lei in porturi
    Acum sunt plecati din tara
    ‘Curve’ ca odinioara
    Au masini, salariul bun
    Fac vacanta de Craciun
    In tari mai indepartate
    Lacrimile nu-s uitate
    Sursele inca lucreaza
    Pe noi ne INFRICOSEAZA

    Creanga

    24/01/2010 at 1:48 pm

  19. @razvan,

    In scoala in care am predat eu in 90/91, profesoara de romana si cea de engleza citeau in cancelarie cu glas tare „Romania Mare”, cu o admiratie profunda fata de CVTudor. Mai ales Alcibiade le provoca adevarate orgasme intelectuale. Toata cancelaria era stransa ciorchine in jur. Profesoara de istorie, o doammna care depasise varsta pensionarii, isi dregea vocea dupa ce dictase la ora cam 25 de pagini (clasele a VI-a – a VIII-a) si se pregatea s-o ia de la capat dupa 5 minute. Din acest motiv, preferam sa-mi fac de lucru in laboratorul de geografie si in cel de chimie, de unde am scos de sub lacate ruginite tot materialul didactic existent. Dupa ani de zile, copiii (foarte saraci, de altfel) au vazut cum arata o harta, un glob pamantesc, un pahar berzellius etc.
    Despre ce intelectuali sa vorbim, noi, oare?

    nicole

    24/01/2010 at 1:48 pm

  20. @nicole, o sa mai discutam in curand de binefacerile comunismului si rescrierea istorie, foarte curand 🙂

    Theophyle

    24/01/2010 at 1:51 pm

  21. @Theophyle,

    Ma bucur foarte mult. Ca mare nevoie este!

    nicole

    24/01/2010 at 1:55 pm

  22. @Nicole
    Va credeam mai tinerica
    Ce nu stie de frica
    Cand spuneati de bocanc
    Eu ma gandeam la tanc
    Asa ne-au blagoslovit
    Cei de la rasarit
    Multi ani sa ne revenim
    Progresul sa-l pregatim

    Creanga

    24/01/2010 at 1:58 pm

  23. O lucrare exceptionala e semnala de Cristi Patrasconiu, pe blogul sau:

    http://patrasconiu.ro/?p=4183

    Este vorba despre Seria „Reeducarea in Romania comunista”, la Polirom.

    nicole

    24/01/2010 at 2:00 pm

  24. Teophyle :
    Te-am rugat niste lamuriri in plus la raspunsul numarul doi, privind finantarea societatii civile.Chiar ma intereseaza opinia ta, altfel nu as insista.

    Loda

    24/01/2010 at 2:01 pm

  25. @creanga,

    acela a fost primul si ultimul meu an de profesorat in „sistem”, dupa terminarea facultatii. Altfel, sunt tinara si plina de viata… 😆

    nicole

    24/01/2010 at 2:02 pm

  26. Loda, ti-am raspuns mai sus, langa intrebarea ta la: 1:48 pm

    Theophyle

    24/01/2010 at 2:03 pm

  27. …si foarte subtirica, nici pe departe „tanc”… 🙂

    nicole

    24/01/2010 at 2:03 pm

  28. @Theophyl
    Despre unire am citit
    Dar accesul este oprit
    Doar aici pot eu posta
    Lumea buna enerva 😀

    Cetateanul a disparut
    Poate pe zapada cazut
    La schi se indulceste
    Cu tuica fiarta, fireste

    Creanga

    24/01/2010 at 2:04 pm

  29. @Crenga, care-i problema, nu poti accesa?

    Theophyle

    24/01/2010 at 2:14 pm

  30. @ALL cei interesati pot vedea o postare noua pe blogul de Istorie:

    http://theo-phyl.blogspot.com/2010/01/memorie-istorica-tara-fagarasului-12.html

    Aveti acolo si linkuri la postarile despre Unire si Personajele unirii 🙂

    Theophyle

    24/01/2010 at 2:15 pm

  31. Theophyle ;
    ]Scuze, nu observasem.Am citit, multumesc, mi se pare clar, dar mi-e teama ca mai e mult pana cand sa fie si la noi asa societatea civila,nu ca ar fi rau, dimpotriva.Mersi mult, azi am aflat ceva nou si interesant.Cand voi mai avea nelamuriri, cu scuze anticipate, dar te voi mai sacai :),te rog sa nu te superi.

    Loda

    24/01/2010 at 2:23 pm

    • @loda, nici o problema 🙂

      Theophyle

      24/01/2010 at 2:31 pm

  32. @Theophyl
    V-am si emailat
    Unde tot am explicat
    Multe mai am de invatat
    Nici vacanta nu ne-ati dat
    Nici nu trebuie, cerebelul
    Se raceste precum fierul
    Daca uiti de el caseaza
    Prostii multe debiteaza
    Asa si cei comunisti
    Ne-au facut sa fim tristi
    Nu-i reper, nu e directie
    Vin la Theohyl la lectie

    Creanga

    24/01/2010 at 2:25 pm

  33. @Creanga :lol:, am vazut, haios rau 😀

    Theophyle

    24/01/2010 at 2:30 pm

  34. Buna ziua
    Monica Lovinescu reprezinta pentru mine exemplul stralucit intelectualului implicat si civic.

    Ajunsa la Paris cu ultimul pasaport valabil cu stema regatului ML ar fi avut Parisul intelectual la picioare (prieteni si cunostiinte francezi la toate nivelurile protipendadei si al vietii intelectuale) si ar fi facut ce ii placea mai mult – teatru – si mai putin critica.
    A ales militantismul in cea mai neagra perioada pentru anticomunisti sau antisovietici. Intelectualii sunt cam de stinga dar in capitala Frantei intre 1945 -1970 a fi anticomunist era sinonim cu fascist. A preferat drumul cel greu.
    Ca intelectual civic a participat la absolut toate miscarile antitotalitare ale emigratiei estice.
    A ajutat de la distanta mentinind speranta si verticalitatea.
    Toti literatorii care veneau din tara gaseau sprijin la ML si VI
    Iar noi ceilalti si parintii nostri gaseam normalitatea si puterea in Teze si antiteze la Paris, in Pagini uitate, pagini cenzurate pagini exilate.

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 2:31 pm

  35. @TDS, salut!
    Ai dreptate ML a fost o mare doamna a spiritului romanesc. A pastrat vatra aprinsa si s luptat cu calaii comunismului cum a putut mai mult. Sa-i fie tarana usoare.

    Theophyle

    24/01/2010 at 2:38 pm

  36. @ Theophyle
    E adevărat, în coadă era loc de mai mult şi bine, adică mai mulţi şi bine înstăriţi din acelaşi punct intelectual de vedere, numai că am avut motive să le dau prioritate celor cu lauda de sine întruchipată în papagalul flaşnetarului de ocazie (neratată).

    Altfel, potrivirea lor de caracter şi aere m-ar fi condus la o coadă prea mare şi convenabilă tuturor pretendenţilor la înghesuială. Le place la nebunie să se piardă în mulţime, să se ascundă unii în spatele celorlalţi şi, cel puţin în acest fel, să se sprijine între ei.(alteori se susţin lăudându-se de-a dreptul, reciproc). De aici li se trage într-un fel şi lungimea cozii, or, la asemenea cantitate, recunosc, nu-mi face plăcere să mi-i amintesc pe toţi.

    Eu nu mă dau nicicum intelectual, dar nici nu-mi convine să-mi forţez creierii la coada vacii. Deja mi-am amintit acum de Cristian Pîrvulescu şi, pentru o clipă, (probabil tot din cauza aglomeraţiei) mi s-a părut că nu ştiu unde să-l bag. El are un loc aparte, însă deocamdată este confidenţial.

    Băşcăliosul

    24/01/2010 at 2:41 pm

    • Băşcăliosul, cred ca acest domn, CParvulescu detine din punctul meu de vedere, titlul de innoitor al „Stefan Gheorghismului” liberal 🙂

      Theophyle

      24/01/2010 at 2:46 pm

  37. Buna ziua tuturor!

    Mai intai as desparti aceasta postare in doua teme extrem de interesante si, cred eu, diferite:

    1. Ce este un intelectual si care este rolul lui in societate.

    2. Ce este civismul si de ce noi romanii nu avem parte de el.

    Apoi as incerca sa le combin.

    Eu zic ca in prezent nu prea avem parte de intelectuali romani traitori pe aceste meleaguri. In opinia mea doar Liiceanu se potriveste la categoria intelectual.

    Cat priveste civismul, pur si simplu, nu avem gena asta.

    P.S. Am urmarit cu mare interes discutiile despre generatii. Abia astept ultima parte.

    Si da, fara ironie si fara gluma, eu ma recunosc in descrierea lui Andrej. Faptul ca scriu pe bloguri si ca astept raspunsuri, mai ales raspunsuri care imi dau dreptate :), ma trimit in categoria narcisistilor. Mai e totusi ceva ce nu intra in aceasta descriere, pretuiesc foarte mult schimbul de idei si dialogul, chiar daca nu mi se da dreptate :). Deci @Andrej, eu nu ma simt deloc jignita, din punctul meu de vedere ai surpins o parte a eului meu blogheristic (chiar daca nu-l manifest de zile bune), singura problema e ca nu ai surprins tot.

    maraco

    24/01/2010 at 2:52 pm

    • maraco salut!
      La intrebarea #1
      definitia enciclopedica a unui intelectual:

      Sociologic, un intelectual apare ca o persoană cu un înalt nivel cultural şi/sau ştiinţific, a cărei îndeletnicire comportă în mod esenţial o activitate spirituală în domeniul literaturii, artei sau ştiinţei. Dispunând de capacitate de analiză, sinteză şi abstractizare, el cercetează ideile, fenomenele socio-politice şi evenimentele, ajungând la concluzii care pot influenţa structura şi evoluţia acestora.

      La intrebarea numarul doi o parere personala:
      Nu exista civism in Romania pentru ca el a fost confiscat de comunism si nu a fost inca reconstruit si poate la fel de important nu „face” bani, adica „cetateanul” nu castiga nimic pecuniar si palpabil pentru el.

      Cat despre comportamentul lui @Andrej a fost insolent si nepoliticos in contradictie cu regulule casei publicate ca pagina in portalul blogului:

      https://theophylepoliteia.wordpress.com/ghidul-batranului-tanar-sau-viceversa/

      vezi punctul #14

      14.Nu exista obligatia de a citi sau a interpreta idei pe care nu le accepti, maximum pe care-l poti face este sa mentionezi civilizat dezacordul fata de opinia articolului sau ale unor comentatori, politicos!

      Theophyle

      24/01/2010 at 3:11 pm

  38. Salut TheoPh :)!

    Multumesc pentru raspunsuri!

    Cea mai mare problema a societatii romanesti este lipsa valorilor si a reperelor. Comunistii au distrus o societate care, din pacate, era fragila, abia incepea sa recunoasca si sa cultive valorile. Efectul, nefericit de bine propagat, este ca la 20 de ani dupa caderea comunismului suntem tot harcea-parcea, ne injuram valorile si apreciem tupeul, maimuta cea mai obraznica.

    Eu cred ca civismul ne lipseste din vremuri mult mai indepartate, pe cand fugeam in paduri si a te incurca cu unul mai slab te facea pe tine mult mai vulnerabil.

    maraco

    24/01/2010 at 3:37 pm

  39. maraco, sper ca civismul a evoluat putin din acele vremuri si poate ca si noi am evoluat 😆

    Theophyle

    24/01/2010 at 3:42 pm

  40. Ori la bal ori la spital
    Spune ca-i intelectual
    Dar, de H2O n-are habar
    Tot COdoii sunt la zar
    Gicu de la scularie
    Se tine de poezie
    Strungarul taie la ziar
    Florareasa e la abecedar
    Ce valori, ce intelectuali
    Toti sunt niste spagari
    De unde atata spirit civic
    Pe romaneste: nu iese nimic?
    Ce atata munca voluntara
    Ca doar nu-s prost iara
    Comunsimul tot a stricat
    Mult avem de reparat
    De la daci la romani
    Am ramas tot tarani

    Creanga

    24/01/2010 at 3:47 pm

  41. @creanga, taranii in majoritatea lor sunt oameni onesti care cunosc bunul-simt mai bine decat „orasenii”.

    Theophyle

    24/01/2010 at 3:50 pm

  42. Civismul este in constructie in Romania. Internetul este instrument major.
    Stim ca Iliescu a creat contra manifestatii , civism alternativ etc.
    Eu cred ca scapam din vedere partea plina a paharului
    Atunci cind incercam sa anticipam sau sa gasim solutii pentru viitor de multe ori gresim.
    Cind ajungem la momentul respectiv, ne dam seama ca solutiile propuse sunt depasite.

    Acum exista internetul la indemina oricui.
    Un exemplu pentru viitor privind dinspre trecut: Pentru cei ce aveau minim 20 ani la revolutie o otrava extraordinara a constituit-o cel mai mare jurnalist de opinie al tuturor timpurilor CTP-ul si Tuca. Ei bine otrava asta nu mai poate exista deoarece au aparut blogurile si opiniile alternative

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 3:53 pm

  43. theophyle, cred ca ai uitat o categorie specifica societatii romanesti: intelectualui „mitic” (oh, nu te gandi la termeni inalti, ci pune accentul pe cel de-al doilea „i”). el este cel care parcurge cu viteza luminii traseul de la dreapta la stanga (si invers) in functie de imprejurari, sprijina „o parte” din doctrina cuiva si „o alta parte” din doctrina altcuiva sub pretextul moderatiei. in fapt, doar din considerente personale.

    de obicei prestigiul sau este construit pe de-o parte printr-o opera oarecum mediocra dintr-o perspectiva internationala, insa din lipsa de altceva, definitorie in contextul culturii din interiorul granitelor. are meritul ca oarecum se stie cu musca pe caciula din acest punct de vedere si incearca sa mearga pe dictonul „mai bine fruntas la tine in sat decat codas la oras”. asa ca atunci cand iese din tara sta intr-un colt, cumintel, in vreme ce in restul timpului pozeaza intr-un guru al unei bisericute elitiste si isi consolideaza postul caldut periind atat politicieni cat si alti intelectuali (de cele mai multe ori cu un caracter identic).

    eu cred ca spatiul romanesc este populat indeobste cu aceasta categorie de intelectuali, iar de aici lipsa unei societati civile coerente… nu ai cum sa o construiesti atunci cand barierele ideologice si conceptuale devin atat de fluide chiar in interiorul acelorasi indivizi.

    p.s. cand Dumnezeu te trezesti? ca eu abia ce am reusit sa apar prin peisaj si sunt destul de matinala din fire. si observ asta in fiecare dimineata… eu abia ce fac ochi in timp ce tu ai deja postari si zeci de comentarii 😀

    amanda13

    24/01/2010 at 3:56 pm

    • @amanda13, Buna Dimineata 🙂
      Ai dreptate ar ma fi o categorie, hai sa fim darnic si sa-l numim, intelectualul „local” 😀
      Cine se scoala devreme departe ajunge 😆

      Theophyle

      24/01/2010 at 4:03 pm

      • hahahahaha, buna dimineata atunci! 🙂

        mda, intelectual „local”, „mioritic”, etc. indiferent cum am numi fenomenul, eu cred ca este una dintre principalele cauze ale intepenirii. mai cu seama atunci cand stie limbi straine numai pentru a modifica anumite parti din operele altora (cat sa nu mai sune ca fiind ale lor si sa dea impresia in batatura Romanichii de originalitate). umbla si despre HRP vorba prin targ cum ca s-ar fi ocupat cu asta.

        amanda13

        24/01/2010 at 4:13 pm

  44. @TheoPh, eu vad ceva semne ca ar fi evoluat. Am vazut un civism admirabil la oameni de 20 de ani. Oare sa fie adevarata ipoteza ca civismul apare odata cu bunastarea?

    Cu tot respectul, nu sunt de acord cu Sartre ca implicarea civica face parte din definitia unui intelectual, mai degraba cred ca este vorba de o datorie. Datoria unei fiinte iluminate, a unei fiinte care stie mai multe decat majoritatea de a se implica in problemele societatii.

    maraco

    24/01/2010 at 3:57 pm

  45. Buna ziua! Teoph, cred ca in ceeace ma priveste ai facut abuz de epitete unele indreptatite altele nu. Am recunoscut imediat ca am gafat axprimand preafrust o parere. Am cerut imediat scuze celor care s-ar fi simtit atinsi de o replica pripita dar pa care in esenta nu o retrag.
    Va doresc o dupaamiaza placuta si succes in intreprinderile dvs.

    Andrzej

    24/01/2010 at 3:58 pm

    • @Andrej, Salut!
      Eu vad povestea inchisa. Multumes 🙂

      Theophyle

      24/01/2010 at 4:04 pm

  46. TDS,

    exista alternativa, fara indoiala, insa un mare numar de cetateni „cu simt civic” isi incarca bateriile pe internet tot de pe blogurile succesorilor lui CTP: ia priveste pe blogul lui Mircea Badea, nu ti se ridica parul maciuca-n cap? Asta – atunci cand nu se duc direct pe blogurile cu manele si alte asemenea… 🙂

    nicole

    24/01/2010 at 3:59 pm

  47. @Maraco …..Odata cu bunastarea ?
    Civismul apare si odata cu informarea.
    Eu am incredere in blogul Doctrinar al lui Theophyle, ca instrument cu care dirigintele de ciclul 2 sau proful de liceu poate mai intii sa se clarifice pe el insusi si apoi poate lamuri elevii.
    Blogul acesta e viu si daca nu va fi sters va exisa pina cind universul va ingheta.
    Romanii nostri intre 15- 60 ani nu au avut astfel de scule pina acum

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 4:01 pm

  48. @Theophyl
    De la Maroca am luat rima
    Pentru tarani, toata stima
    Caii lui bunicul au luat
    Dar altii a cumparat
    Pan’ in 2000 a tot avut cai
    Dar s-a dus.., poate in rai
    Multe imi mai povestea
    Cum din lagar el scapa
    De atunci mult ‘iubesc’
    Tot ce este rusesc

    Creanga

    24/01/2010 at 4:06 pm

  49. Teoph, si eu o credeam incisa ieri imediat dupa ce cu parere de rau mi-am cerut scuze.
    OK, si eu consider ca inutil si necivilizat sa lungim pelteaua.

    Andrzej

    24/01/2010 at 4:09 pm

  50. @Andrzej
    Sa stiti ca nu v-am uitat
    Si un vers v-am dedicat
    Acum gata, oameni mari
    Inainte spre alte zari

    Creanga

    24/01/2010 at 4:14 pm

  51. @ Nicole
    Asa este, exista urmasi ai ctp-ului. Dar ei nu mai au exclusivitatea informarii sau a opiniei. Ingrijorarea fata de faptul ca toti cei cu unghii netaiate pot sa scrie pe bloguri i-a oripilat pe multi exclusivi, de toate categoriuiile: Andrei Plesu, CTP, Cristian Parvulescu, Ciutacu

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 4:17 pm

    • TDS,

      eu nu fac decat sa constat. Ideea fiind ca, in ciuda libertatii si a nenumaratelor solutii de a se informa, exista categorii largi de public care merg pe arhetipurile de cel mai jos potential. Asta evident usureaza munca creatorilor de mesaje pentru un public pe care l-au dresat captiv. De aici si nevoia acestora de a compromite major autoritatea contrasurselor credibile de mesaj. De a le nega, de a crea campanii intregi de compromitere valorica. De a le anula ca modele.

      In fine, pana la urma ideea este ca internetul ofera, intr-adevar, alternativele. Daca adevarul este dorit, el poate fi gasit mult mai usor ca altadata.

      nicole

      24/01/2010 at 4:29 pm

  52. theophyle, am citit superba postare a lui tibi si voiam doar sa-ti spun ca cel care a spus ca „Romania: nu e o tara, ci o profesie”, si a spus-o in sens negativ, a fost ultimul tar al Rusiei, Nicolae (the second)

    amanda13

    24/01/2010 at 4:21 pm

  53. Ciudat ar fi ca pe acest blog sa fie inghesuiala iar pe bblogurile lui mircea badea sau al lui ciutacu sa fie o postari.
    La fel de ciudat mi se pare ca pe blogurile lui Teoph: Istoria, Doctrinara sau Bibliophyle e liniste si rar unii din cei care posteaza pe aici posteaza si pe acolo. Se pare ca e mai placuta politica de Cismigiu decat drumul pa la biblioteca, chit ca pe aici unii fac liste de lecturi.

    Andrzej

    24/01/2010 at 4:23 pm

  54. amanda13, poate s-a folosit de sintagma tatului sau Alexandru al II-lea care a zis-o la conferinta de la Paris care a definitivat Pacea dupa razboiul Crimeiei. Exista in documentele ale vremii 🙂

    Theophyle

    24/01/2010 at 4:25 pm

    • posibil sa ai dreptate… te pricepi mai bine la istorie decat mine. eu insa stiu sigur ca la un moment dat si Nicolae a exclamat asa ceva.

      p.s. mai exista si alte asemenea fraze, de pilda Hannah Pakula in biografia ei referitoare la Regina Maria, observa cum un aristocrat roman spune la un moment dat ca nu exista nici un termen echivalent in romana pentru „self-control”. ea spune ca termenul nu doar nu este imposibil de tradus, ci si extrem de strain mentalitatii romanesti 😀

      amanda13

      24/01/2010 at 4:31 pm

  55. In episodul urmator
    Loda pupa pe Nicole
    Trebuie si contradictie
    Satui de atata armonie
    110% planu realizat
    Marul in copac legat

    PS chiar am vazut curcubeul azi, m-am bucurat, ca de fiecare data, inca sunt copil.

    Creanga

    24/01/2010 at 4:31 pm

  56. Andrzej – un blog cum este acesta este un blog de opinie unde toti scriem ce credem.

    Un blog stiintific cum sunt cele date de tine exemplu este evident citit (mai putin decit blogurile de consum) dar are mai putine comentarii. Daca ar fi acolo teorema lui Pitagora generalizata, ce comentariu ai face ? 🙂

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 4:31 pm

  57. Oricum se pare ca apele se cam separa, iar postacii si mitocanii au un debuseu, un loc in care pot sa-si manifeste frustrarile, insa to mai scapa cate unul.

    Andrzej

    24/01/2010 at 4:32 pm

  58. @Andrzej
    Abia te-ai scuzat
    Si-ai si recidivat
    Cine scapa, cine ramane?
    Cine-i mitocan, pe bune?
    Ai curaj si spune drept
    Cine-i postac repetent?

    Creanga

    24/01/2010 at 4:36 pm

  59. Buna ziua TDS! Pai eu credeam ca munca unui om merita atentie iar daca nu avem opinii macar ar trebui incurajat, sa stie ca nu vorbeste singur.
    Pe de alta parte sunt sigur ca intre cei interesati de de zone specializate cum sunt blogurile lui teoph enumerate mai sus, au macar o completare sau o sugestie.

    Andrzej

    24/01/2010 at 4:36 pm

  60. @Creanga:

    „Loda pupa pe Nicole”? Unde?

    nicole

    24/01/2010 at 4:37 pm

  61. Creanga eu recidivez, si repet mereu gresala de a fi cinstit dar loial. restul sunt doar vorbe…

    Andrzej

    24/01/2010 at 4:38 pm

  62. @TDS, da, odata cu bunastarea. Odata cu bunastarea apare si accesul la informatie :).

    maraco

    24/01/2010 at 4:41 pm

  63. Andrzeji proprietarul are scule in backoffice-ul blogului sa vada citi vizitatori noi/vechi are, cite pagini rasfoiesc, cit stau, de unde vin etc. Stie daca vorbeste singur sau nu.

    Eu ma etichetez ca un amator cit de cit informat si am considerat ca la nivelul meu nu am ce comenta. Evident ca atunci cind voi avea ceva crucial de spus omenirii acolo nu ma voi sfii sa o fac 🙂

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 4:44 pm

  64. @nicole
    Eu doar glumeam
    Pupaturi nu asteptam
    Imi place cum va ciondaniti
    Ochii mi-s deja scrantiti

    @Andrej
    Domnul meu, aluziile pot fi fine sau in rime, dar cred ar fi mai cinstit sa spuneti direct nenea @ este mitocan, chip de lut sau de naut, parera mea.

    Creanga

    24/01/2010 at 4:44 pm

    • Scrantiti? 😆 Hai, ca exagerezi…

      nicole

      24/01/2010 at 4:47 pm

  65. Maraco, nu sunt de acord 🙂
    Accesul la informare este la fel ca si accesul la sapun. Cel ce vrea sa se informeze o poate face chiar sarac fiind. E la fel ca si cu sapunul. Inteleg ca exista oameni saraci, dar nu accept ca sa nu se spele si sa nu isi coase rupturile din haine (desi acum haine frumoase la second hand costa mai putin ca o piine)

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 4:48 pm

  66. Creanga, opiniiile mele nu sunt aluzii, sunt doar pareri si nu am vizat persoane ci doar apucaturi sau caractere.

    Andrzej

    24/01/2010 at 4:49 pm

  67. @creanga, salut talentat si simpatic menestrel :)!

    maraco

    24/01/2010 at 4:52 pm

  68. TDS, stiu ce inseamna un blog iar contorizarea nu-i neaparat un criteriu. Daca blogul insamna interactivitate si dialog, eu cred ca cititul contorului e doar sarcina contabililor.
    Blogul cred, inseamna altceva decat o biblioteca sau un muzeu on-line.

    Andrzej

    24/01/2010 at 4:53 pm

  69. @TDS, stiam ;).

    Totusi, daca intr-o societate nu exista o anumita bunastare, nu exista, de exemplu, nici acces la internet. Noi prea luam „for granted” anumite lucruri. In mahalaua Ferentarilor sau in Nigeria oare cati au acces la Internet? Din pacate sapunul, si chiar apa de multe ori costa, chiar daca noua ni se par gratuite.

    maraco

    24/01/2010 at 5:02 pm

  70. @Maraco
    Seara buna doamna, doamna
    Tot ma joc cu a mea pana
    Daca rima-i reusita
    Creanga este fericita

    @Andrzej
    Blogurile le-am citit
    De 2 ori am intervenit
    Nu acolo, pe email si aici
    Pentru ca sunt doar un pici
    Nu spun doctorului, nu e bine
    Stiu eu mai bine decat tine
    Dialogul este important
    Dar acolo e cam sudat

    Creanga

    24/01/2010 at 5:07 pm

    • Ai lăsat a se-nţelege
      Că din joacă o vei drege,
      Potrivit îndemnului:
      Ducă-se în pana lui!

      Băşcăliosul

      24/01/2010 at 5:26 pm

  71. Hai sa dam mana cu mana
    Cei cu inima romana
    Macar azi fiti mai buni
    Amintiti-i pe strabuni
    Chiar de frig, inima-i calda
    De-atata dat la lopata
    Ne auzim saptamana viitoare
    Cand zapada o fi mai mare

    Creanga

    24/01/2010 at 5:14 pm

  72. Crenguta :
    Bine ca nu ai vazut stele verzi 🙂 Alooo, eu nu ma cert, eu…polemizez 😉

    Loda

    24/01/2010 at 5:15 pm

  73. TDS, apropo de exeple seci, am urmarit blogul fostei noastre gazde de acum doi ani si am constatat o ametitoare avalansa de informatii cu dispret total pentru opinie (de altfel sucesiunea rapida nici nu prea permite exprimarea unor opinii), o cavalcada ciudata, ceva in genul stirilor desfasurate in benzi pe cladiri.
    Daca acesta e roll unui blog atunci ar fi bine sa renuntam a crede ca cineva asculta si alte opinii si ca blogul este un mijloc modern de dialog civic.

    Andrzej

    24/01/2010 at 5:16 pm

  74. Maraco.
    Daca as locui in mahala as gasi un coleg de scoala cu internet pe care sa il vizitez. sau locuri cu internet.
    Sapunul costa ? Nu costa cit vodca motorola ! Nu am vazut pe cineva murdar fiindca nu are acces la sapun si la lesie de spalat rufele (daca detergentul e scump) ci din indolenta.

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 5:33 pm

  75. Salut Bascaliosul ! Da ai dreptate daca o fi sa ma duc ma duc in pana mea.

    Andrzej

    24/01/2010 at 5:40 pm

    • Mă referisem la celălalt răspuns (prima strofă) şi numai la autor, fiindcă a „recunoscut” cu ce se joacă, dar am evitat adresarea la pers a II-a ca să nu-mi înterpreteze greşit trimiterea(N-am spus îndemnul sadea:„Ia mai du-te-n pana mea!”)

      Băşcăliosul

      24/01/2010 at 5:59 pm

  76. @TDS, nu e toata lumea asa de tanara si asa de stanga :). De cand folosesti internetul?

    maraco

    24/01/2010 at 6:04 pm

  77. @TDS, copiii nu au de ales intre vodca si internet, primesc ceea ce vor parintii lor sa primeasca. Cand au de ales este prea traziu.

    maraco

    24/01/2010 at 6:08 pm

  78. Maraco
    Din 1994 folosesc internetul.
    In 1996 mi-am facut firma in Romania si am avut internet aici in Bucuresti 🙂

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 6:12 pm

  79. Parintii, doresc tot ce e mai bun pentru copiii lor. Am intilnit la oameni nescoliti in casa cursuri de invatati limba Engleza,franceza , spaniola fara profesor. I-am intrebat voi invatati ? Nuuuu ! le-am luat pentru copii cind vor fi mari.
    Au calculator chiar copii din familii sarace. Problema e ca il folosesc mai mult la jocuri.

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 6:14 pm

  80. @TDS, ufff, nu te-am prins :(. Si eu tot din 94, de pe vremea lynx-lui.

    Pentru un tanar de stanga mi se pari cam de dreapta ;).

    maraco

    24/01/2010 at 6:16 pm

  81. @TDS, ai dreptate, sunt oameni nescoliti care ofera mult copiilor lor, dar eu cred ca sunt exceptii.

    maraco

    24/01/2010 at 6:19 pm

  82. In 96 nu exista aici internet comercial dar un prieten care facuse reteaua de internet lui Soros pt scoli mi-a pus si mie prin dial-up. Era misto ca daca voiam sa printez un document trebuia intii sa scot a href-urile.
    In 94 il aveam in SUA dar si acolo cam era raritate.

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 6:20 pm

  83. Maraco
    Sunt cel mai de dreapta tinar de stinga.
    Acum, tu crezi ca alde Banicioiu , Serban Nicolae si Ponta sunt de stinga ? 🙂

    In realitate veritabili tineri de stinga leninisti sau fascisti sunt in vest pina pe la 16 ani. Dupa aia incep viata sexuala si trec la chestii serioase 🙂

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 6:33 pm

  84. […] more: Intelectualii in politică This entry is filed under Romania – Blogs, Theo-Phyl. You can follow any responses to this entry […]

  85. buna seara,

    de pe blogul lui Cristian Preda

    Luni 25 ianuarie, în cadrul BPN, voi prezenta împreună cu Monica Macovei câteva propuneri de modernizare a Partidului Democrat Liberal.

    Super stire, nu???
    🙂

    orangeskorpion

    24/01/2010 at 6:45 pm

  86. he he he
    Skorpi chiar ca e incurajator 🙂

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 6:51 pm

  87. @TDS :D!

    Banicioiu, Serban Nicolae, Ponta pentru mine nu exista. Sunt doar gretoase maimute cataratoare, cu scuzele de rigoare doamnelor maimute :).

    Undeva in occident mi s-a oferit un ziar gratuit de stanga de catre tineri entuziasti si cu ochi stralucitori (nu stiu daca Lenin sau alte euforizante erau de vina). Le-am ras in nas si le-am spus ca eu vin din Romania si mi-a ajuns stanga pentru trei vieti de-acum incolo. Dupa o vreme mi-am dat seama ca exista si griuri, nu numai alb si negru. Acum ma consider o persoana de stanga, poate gresesc din lipsa de cultura politica, dar cu siguranta sunt orfana din punct de vedere al politicii romanesti.

    maraco

    24/01/2010 at 6:58 pm

  88. Maraco –Baietii aia din vest- marxisti, si universitarii distinsi din America de Sud nu cunosc vorba tiganeasca: tioria ca tioria da praftica te omoara! 🙂 🙂

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 7:02 pm

  89. @TDS :), erau universitari distinsi din Evropa.

    maraco

    24/01/2010 at 7:05 pm

  90. salut maraco

    stanga si dreapta in occident sunt f. aproape de centru amandoua;
    acolo miza e interventia statului in economie, unii vor small gouvernement, taxe minime si libertate de miscare totala a individului (in primul rand economica, daca ai banuti si proprietate, ai si mari sanse sa fii mai individualist), altii vor impozite mai mari, bani pompati in sanatate si alte servicii sociale, nationalizare etc

    razvan

    24/01/2010 at 7:21 pm

  91. Occidentul este mare si divers 🙂
    Partidele de dreapta din Scandinavia sunt mult mai de stinga decit democratii americani.

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 7:29 pm

  92. Apropos de stinga de guvernamint elena si cu crahul din Grecia. Va amintiti in confruntarea electorala pe Geoana care zicea ca va importa masuri anticriza de la amicul sau primul ministru socialist al Greciei ? 🙂 🙂 Noroc cu flacara violeta a lui Basescu

    Un tanar de stanga

    24/01/2010 at 7:32 pm

  93. @Bascaliosul
    OOO, ai facut de bascalie
    Rima mea din poezie
    Poti sa intelegi ce vrei
    Daca-i gheata, poate-o bei
    Doamna Maraco e chiar doamna
    Nu-mi bat gura de pomana
    Imi spune ca-s menestrel
    Iar eu, sa fiu un purcel?
    Acum cred ca trebuie sa dregi
    Si la cap sa nu te legi
    Era sa spun joc la tastatura
    Ce-am in gusa, am si-n gura?
    Uneori, poate mai sar calul
    Dar la pana, nu e cazul
    Si nu cred ca-s mitocan
    Cateodata, poate taliban
    Dar in limite decente
    Fara vorbe impertinente

    Creanga

    24/01/2010 at 7:33 pm

    • Ok,ok. În ceea ce te priveşte, am pornit de la prezumţia de simţ al umorului şi de la încrederea că îmi vei interpreta corect intervenţia. Îmi menţin optimismul în măsura în care nu consideri că ţi-am greşit cu ceva. Altfel, îţi transmit scuzele mele, cu asigurarea că impertinenţa mea nu va fi altfel decât imaginară.

      Băşcăliosul

      24/01/2010 at 8:27 pm

  94. Salut prieteni! Skorpion, danke,acum am navalit si eu, cum am deschis blogul, am dat de stirea ta! Mesagerului de bine, numai bine!… 😆

    noradamian

    24/01/2010 at 7:34 pm

  95. Salut @Razvan :)!

    Ma bucur sa-ti aflu parerea!
    Tu stii mai bine decat mine, din cate am inteles traiesti acolo. O stanga nu departe de centru este locul in care imi place sa cred ca sunt si eu.

    maraco

    24/01/2010 at 7:39 pm

  96. @creanga, menestrel este cuvantul care ti se potriveste cel mai bine. Eu ma bucur intotdeauna sa-ti citesc rimele. Si desi incerc sa-ti raspund asijderea, n-am reusit niciodata.

    Plecaciune menestrel, ne faci viata mai frumoasa si mai armonioasa :)!

    maraco

    24/01/2010 at 7:46 pm

  97. Maraco

    am avut o experienta de cativa ani, acum sunt un bucurestean oarecare;

    chestia cu apropierea de centru e relativ recenta: in 92 sau 94 au fost alegeri anglia si a fost ca la noi: seara castigasera laburistii si dimineata era prim-ministru john major; socul a fost f. mare la stangistii din anglia si atunci laburistii s-au rupt de niste dogme ale lor si aparut super-starul tony blair care castigat 3 alegeri la rand; la fel a fost si in celelalte tari;
    si clarificarea ideologica, fara sa fiu rau, a fost grabita si de caderea urss, odata direct, ca s-au facut de cacao, dar si indirect, pt ca niste subventii ascunse n-au mai ajuns unde trebuia

    razvan

    24/01/2010 at 7:53 pm

  98. Buna seara, am poposit si eu dupa ce am citit toate comentariile voastre, pentru care multumesc 🙂

    @tibi esti prin vecini? 🙂

    Theophyle

    24/01/2010 at 7:59 pm

  99. @Maraco
    Acum pot dormi linistit
    Stiam ca nu am gresit
    Rima e deja frumoasa
    Se imbina armonioasa
    Toata lumea la oglinda
    Vrea raspunsul sa il prinda
    Sa fie dialog sau monolog
    Cand singur atarni pe blog?
    Polemici de mult uitate
    De ger acum inviate
    Theophyl mi-a dat dezlegare
    Nu-mi scade nota la purtare
    Dar lungul nasului il zaresc
    Si n-am sa pacatuiesc
    Toti romani, aceiasi limba
    Una dreapta, alta stramba
    Popor, tara, neam ce-om fi
    Tot in Carpati ne-or gasi
    De la daci la Miorita
    Tot mai larga e ulita
    Spiritul ROMAN va ramane
    Azi, azi, si chiar maine

    O seara linistita all!

    Creanga

    24/01/2010 at 8:02 pm

  100. OK, vad ca @tibi nu este pe pozitii, atunci anunt eu 🙂

    postare noua 😆

    Theophyle

    24/01/2010 at 8:02 pm

  101. […] sa bagatelizeze o parte din istoria recenta sau mai putin recenta a Romaniei. Lozinci de felul “Dar vechii cronicari moldoveni prezinta o multime de acte de coruptie, atat la nivel inalt, cat si i……” bineinteles aiureli, pentru ca aceste cronici […]

  102. @Theophyl

    Anunt eu: POSTARE NOUA

    Creanga

    24/01/2010 at 8:04 pm

  103. @Razvan, banuiesc ca laburistul de serviciu nu a tzopait :)! Eu cred ca e mare diferenta intre politichia britianica si cea romaneasca. Mai ales cand e vorba de stanga.

    URSS-ul cred ca a finantat mult stanga occidentala. Dar, in afara de „incurajarile” sovietice, in opinia mea acolo sunt oameni care au crezut sincer in anumite idei. Am prieteni de acest fel, cu care m-am certat initial, dar pe care i-am inteles pana la urma.

    @Creanga, succes la armonii :)!

    maraco

    24/01/2010 at 8:27 pm

  104. Nenica, am zappat si am nimerit la OTV, unde Pavel Corut zice ca el e „om de stiinta” si de aceea are dovezi stiintifice de a-l considera pe Zalmoxe zeu suprem valabil, in vreme ce de vreo 10 minute de cand ma uit ii afuriseste in bloc pe crestini, prin excelenta pe ortodocsi. Spionul a proferat pana acum cele mai abjecte minciuni si facaturi „stiintifice” si ii jigneste pe toti crestinii in bloc. Ce lepra odioasa! – asta apropo de comunism. Prin telefon, ii raspunde Claudiu Raducu, profesor de teologie la Mitropolia Banatului. Un erudit!
    Este inimaginabil in ce termeni si limbaj promiscuu „stiintific” ii vorbeste Corut securistul!

    Theophyle,

    Trebuie neaparat desfiintat marsavul – parerea mea! – dar stiintific, nu asa!

    nicole

    24/01/2010 at 11:45 pm

  105. Corutz: „Sfanta Treime este o monstruozitate, o ciorba jignitoare la adresa fiintei umane”.

    Corut – Mare Lepra.

    nicole

    24/01/2010 at 11:55 pm

  106. @Bascaliosul
    N-am cum sa fiu suparat
    Cand asa bine ai rimat
    Dar, cand a intervenit Andrzej
    S-a rupt frunza de la tei
    Frumoasa-i limba romana
    Spui deget si vezi mana
    Pana, basca ce-o mai fi
    Pusca trage pan’ la zi
    Ceva nou am aflat
    C-am umor expirat
    Deloc nu ai gresit
    La rime esti binevenit

    PS As fi raspuns la locul faptei, dar nu reusesc, nu stiu de ce nu imi apare butonul de trimitere.

    Creanga

    25/01/2010 at 6:17 am


Comentariile sunt închise.