Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Generaţii, valori si repere (2/2)

Incercarile facute in postarea precedenta si in cea care urmeaza sunt facute dintr-un unghi de vedere  relativist, adica nu consider in acest demers că ar exista valori absolute, realizări culturale superioare şi inferioare, că ar exista variante de individ de calitate bună sau rea, din care rezultă atitudini conflictuale, depreciante ale valorilor celorlalţi. Nu-mi doresc ca acest articol  sa aiba un mesaj politic, nostalgic fata de vremuri trecute sau fata de alte locuri unde viata a fost mai cumsecade cu societatile respective. Vreau numai sa constat parerile unor oameni inteligenti si apropiati mie, cititorii mei, si sa vedem daca societatea romaneasca are sau nu o problema si se afla intr-un impas sau “hemoragia” de capacitati constructive prin pierderea unor tineri foarte valorosi,  care emigreaza spre alte locuri, este un efect normal al “globalizarii”.

Daca in postarea trecuta am vorbit despre generatii si valori, mi-as dori sa discut in aceasta postare despre repere. Prin reper ma refer la o personalitate de referinţă care ne-a influentat si ne-a dictat pozitii valorice (etice si morale) si care sa spunem ca poate fi un reper pentru o generatie intreaga de oameni tineri spre o maturitate intelectuala. Un exemplu istoric ar fi Nae Ionescu pentru generatia lui Mircea Eliade si prietenii lui, sau poate Constantin Noica pentru generatia lui Andrei Plesu si Gabriel Liiceanu. Ca si in postarea trecuta declar deschis ca reperele mele (dintre personalitatile romanesti) au fost Dumitru Stăniloae, Ioan Petru Culianu si Moshe Idel.

Multumesc pentru rabdare si pentru comentariile voastre valoroase. Sper ca am fost inteles asa cu mi-am dorit si ca demersul meu a fost unul oportun.

Mi-as dori o parere si de la prietenii mei mai Nora Damian si tibi cu care probabil impartasesc o generatie si poate de la oameni mult mai tineri decat noi “tinerii Atenieni” si prietenul TOG.

Written by Theophyle

23/01/2010 la 8:29 pm

115 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. @Andrzej, stiu si-mi pare rau. Asa cum cineva a spus inaintea mea, un popor care nu-si cunoaste istoria nu si-o merita.

    Personal fac tot ce se poate pentru ca acest lucru nu se va intampla. Din nefericire sunt destul de singular in acest demers. Asta e, atat pot atat fac.

    Theophyle

    23/01/2010 at 8:44 pm

  2. theophyle, multumesc pentru leapsa, o sa ma gandesc!

    Intai vreau sa reiau un comentariu aparut la spartul targului dincolo:

    Nici perioada interbelica nici cea pasoptista nu trebuie idealizate.Orice perioada insa trebuie luata in seama prin ce a insemnat, cu bune si cu rele. Problema este ca noi am fost complet decuplati de la ceea ce a fost bun mai-nainte, de parca ne-am trezit ca natie, facuti de pecere! Pecereul a facut “selectia reperelor”,a confectionat istoria, a denaturat ceeace era indispensabil pentru mentinerea fiintei culturale si istorice a natiei! A gasit desigur si elemente convenabile, figuri istorice pe care “le-a impaiat”,le-a falsificat si folosit! Şi-a confectionat chiar o falsa genealogie, si-a inventat radacini! Ne-au facut, impreuna cu urmasii lor politici de acum,”orfani” cum spunea theophyle intr-o postare mai deunazi…

    noradamian

    23/01/2010 at 8:46 pm

  3. @Nora l-am citit si dincolo. Demersul meu este pentru a cauta si gasii noi repere 😆

    Theophyle

    23/01/2010 at 8:48 pm

  4. semnez condica,
    las pe ceilalti sa vorbeasca, am trancanit azi prea mult…
    🙂

    orangeskorpion

    23/01/2010 at 8:49 pm

  5. salut

    nu voiam sa intervin pt ca aveam impresia ca o sa devin prea personal, dar … what the hell; o sa fiu descriptiv/ autobiografic, fara concluzii, sa le puna altii, daca vor:
    – formarea mea este postrevolutionara: am consumat din plin cartile aparute in conditii mizerabile la humanitas incepand cu anul 1991; alte surse: ziarul expres, romania libera, dreptatea, cotidianul cu suplimentul litere arte idei – presa culturala de nivel occidental, romania literara, dilema;
    – liceu specialitate umanista: british council, institutul francez, bibilioteca americana, biblioteca liceului (donatii generoase amicii francezi);
    – facultate: mare dezamagire, nivel intelectual zero, cursuri cu oameni influenti in politica romana, greata totala; lecturi individuale, nesistematice; singurii profesori interesanti, de la alte facultati: vladutescu – metafizica greaca, corneliu mihai ionescu-inclasificabil, baconsky (ministrul) antropologie filosofica;
    – profesional: lucrat cu/pt expati, cu romani occidentalizati/ repatriati, inteligenti, informati, majoritatea de dreapta; peste 3 ani lucrat afara; intors project based, nu stiu daca o sa raman;
    – oameni: dinescu in perioada catavencu, plesu, patapievici; indragostit iremediabil de arta si cultura interbelica;
    – politic: carat de parinti in pta universitatii, m-am intors singur in liceu acolo; ani multi n-am inteles ruptura dintre romani, n-am putut intelege de ce oamenii votau cu iliescu sau vadim; nu cred ca inteleg nici acum f. clar; bucurie enorma in 1996 si 2004; in 2000 am votat cu vadim, stiam ca o sa iasa iliescu, dar nu voiam sa iasa cu 80%; 2007 votat pld; dupa guvernul psd+pdl n-am mai vrut sa votez niciodata; udrea, ridzi si eba acelasi efect; votat 2009 datorita lui teofil. punct

    razvan

    23/01/2010 at 8:51 pm

    • @razvan, tu ai inceput un drum greu pe care ai datoria sa-l termini, si sunt sigur ca-l vei termina cu suuces 🙂

      Theophyle

      23/01/2010 at 9:16 pm

  6. Reper etic moral: Monica Lovinescu

    Un tanar de stanga

    23/01/2010 at 8:56 pm

  7. seara buna tuturor !

    Multumesc Teofil.
    La chestia asta, ma voi gindi miine ! 🙂
    Scarlet O’Hara dixit !

    Sunt o leaca vraiste acum, da-mi trece.

    tibi

    23/01/2010 at 9:00 pm

  8. @noradamian

    Buna Nora
    Comentariul tau mi-a ramas si mie in minte, pentru ca e foarte frumos si exprima exact lucrurile la care vroiam sa ajung.
    revin imediat ce reusesc sa exprim ce vreau sa spun in mai putin de 500 de char 🙂

    Andra

    23/01/2010 at 9:04 pm

  9. raspund neintrebat: astazi, cei crescuti cu tv si internet inteleg altfel reperele; nu mai exista (decit exceptional, cred) cultura maestrilor; daca anu asta este haios seinfeld, la anul vom vedea pe altcineva care sa ne entuziasmeze; rezultatul, ca si in moda, este ca navighezi fara repere precise, incercind mai degraba sa nu te indepartezi prea tare de grup

    era un teatru, cehesc parca, in care doi tineri, copii ai celor care infaptuisera revolutiile anilor 60-70, incercau sa reconstituie din vagi amintiri din copilarie reperele si valorile impotriva carora luptasera parintii lor; era foarte greu si isi aminteau oricum prostii deformate de trecerea vremii; e o comedie absurda si foarte trista sa incerci sa reconstitui valori si credinte; ei, uneori mi se pare ca avea dreptate: incercam sa adunam cioburile si sa ne inchipuim cum ar fi sa credem in zeii pe care i-au intruchipat cindva

    nume, alandala – chesterton, bob dylan, pessoa, alain (emile chartier), bergman, fellini; romani – eugen ionescu

    murfi

    23/01/2010 at 9:10 pm

    • @murfi, asa cu ti-am mai raspuns. Nimic nu dispare totus se transforma si transformarile sunt reversibile 🙂

      Theophyle

      23/01/2010 at 9:18 pm

  10. BUna seara, buna seara.
    Eu fac parte din generatia decreteilor. De educatia mea s-au ocupat intr-o prima faza parintii (tata ma ducea de mica la muzee) si bunicile (cea din partea mamei imi citea carti de povesti iar cea din partea tatei ma invata manierele si, mai tarziu, ma lua cu ea la oera si la teatru). Apoi am inceput singura sa citesc carti, tot ce imi cadea in mana, mai ales in timpul liceului, sa ascult Radio Europa Libera iar dupa 1989 am citit tot ce aparea la Humanitas si in presa vremii. Apoi am descoperit internetul, atunci cand minunea asta a ajuns in Romania.

    clemycali

    23/01/2010 at 9:14 pm

  11. Buna seara Teoph, si celorlati prieteni!
    As dori in primul rand sa laud postarea Norei, care a vorbit cade obicei si pentru noi cei care nu prea au darul de a-si pune in cuvinte gandurile.
    Mare dreptate ai Nora cand spui ca:”…noi am fost complet decuplati de la ceea ce a fost bun mai-nainte, de parca ne-am trezit ca natie, facuti de pecere! Pecereul a facut “selectia reperelor”,a confectionat istoria, a denaturat ceeace era indispensabil pentru mentinerea fiintei culturale si istorice a natiei”…

    Iata ca animat de ticalosia si obraznicia de care e caracterizat Iliescu afirma ca revolutia din ’89 nu a fost anticomunista deoarece intre participati multi erau membri pcr.

    As semnala acum si interviul publicat in Adevarul cu istoricul Oprea.

    Repere morale? Pai daca nu ai Dumnezeu cautarea este haotica si sterila.

    Andrzej

    23/01/2010 at 9:19 pm

  12. Exista tot felul de repere : morale, profesionale etc.
    Ce reper/model moral ar putea avea tinerii de azi ?
    Chiar nu gasesc…

    Tzepelica

    23/01/2010 at 9:20 pm

  13. @clemycali, salut!

    Theophyle

    23/01/2010 at 9:24 pm

  14. @nora, perioada interbelica, ca si cea dintre razboiul de independenta si primul razboi mondial, trebuiesc privite fara idealism. Aici ai dreptate. Sincronicitatea lumii romanesti cu occidentul a fost mult superficiala, la nivel de elite in cel mai bun caz. Educatia, alfabetizarea in primul rand, au ramas la un nivel extrem de redus. Dar existau inca repere morale. Comunismul nu a contribuit prea mult in educatia oamenilor simpli, si, in plus, a distrus si reperele morale.

    clemycali

    23/01/2010 at 9:26 pm

  15. si pt ca vad ca am divagat serios, o sa raspund la obiect, dar cu o precizare preliminara: eu sunt interesat in primul rand de cultura si de arta, si ca atare realizarile in aceste domenii pt mine sunt esentiale, nu biografia autorilor; ce vreau sa spun , fara a fi amoral, e ca nu ma impresioneaza prea mult activismul intr-o directie sau alta, pt ca de cele mai multe ori este ipocrizie camuflata cu grija

    deci: eugen ionescu, mircea vulcanescu, marcel iancu, tristan tzara, mircea eliade – mai ales pentru publicistica lui de tinerete (da, stiu ca a fost cu legionarii, dar e mult mai mult decat atat), andrei plesu (cartea esentiala pt mine e una din cartile lui ignorate azi – pitoresc si melancolie), dintre istorici: iorga si lucian boia (istorie si mit … a dat jos un val de pe ochii nostri), matei calinescu, tismaneanu, patapievici – singurul intelectual roman care a propus o viziune conservatoare – omul recent, virgil nemoianu, tudor vianu

    razvan

    23/01/2010 at 9:34 pm

    • @razvan, ai gusturi extrem de bune. Multe sunt comune 🙂

      Theophyle

      23/01/2010 at 9:38 pm

  16. @clemycali
    salut

    o intrebare „naiva”: ce primeaza in educatie in America: reperele „morale” sau educatia practica…?
    eu nu am citit prea multa istorie, dar cred ca ideea asta cu „reperele morale” vine vin 1848 cand iluminatii au coborat pe pamant si ii iluminau pe nespalatii nostri boieri dar si pe oamenii simpli
    de-aici se trage mitul cu „desteptul” care invata natiunea
    in America tot asa e?
    civilizarea se face prin persoane sau prin institutii ?

    Andra

    23/01/2010 at 9:38 pm

    • @Andra cred ca pot sa-ti raspund si eu. Nici un student pe care l-am avut (si am avut sute) plus masteranti si doctoranti, nu au avut nici o sansa daca nu au dat de dovada de MORALIATE.

      Theophyle

      23/01/2010 at 9:41 pm

  17. Teofil
    Eu am privit tabloul si am scris un coment pe marginea sa.
    Este cam lung. Si neconcluziv. Poate ca nici nu are legatura cu tema propusa, desi eu cred ca DA, are. Pot sa-l postez ? 🙂

    tibi

    23/01/2010 at 9:39 pm

  18. Buna seara Clemycali!
    Ma bag si eu in vorba si as afirma ca cei 50 de ani de comunism au sfasiat legatura cu civilizatia europeana pentru care au luptat cateva generatii de oameni luminati.
    Comunismul a curmat mersul firesc al Romaniei anuland munca parintilor, bunicilor si strabunicilor nostri, si au treansformat tara intr-o gubernie inapoiata, recalcitranta, taram al talharilor, iar romanii s-au retras pe dupa blocuri la gratare haulind manele tiganesti.
    Acum cautam repere dupa ce iliescu a stalcit cu bate mineresti putinii oameni care a indraznit sa-i refuze linistea aducatoare de nefiinta.
    Cei care inca mai sunt aici cauta disperat nu numai repere ci dreptate.
    Eu inca sper , dar cred ca poate nepotii mei vor trai in tara in care speram noi in ’90.

    Andrzej

    23/01/2010 at 9:40 pm

  19. tibi, bineinteles 🙂

    Theophyle

    23/01/2010 at 9:42 pm

  20. OK ! 🙂

    O sa comentez un pic imaginea care ilustreaza acest articol.

    Imaginea este “rupta” in doua, de curcubeu. De cele mai multe ori curcubeul se observă după ploaie, cînd soarele este apropiat de orizont.

    In dreapta sus a imaginii, nori grei par amenintatori. In interiorul curcubeului, norii isi diminueaza persistenta amenintatoare treptat, pina la alburiul care troneaza peste o padure, mi se pare.

    In stinga jos, un copac solitar este incadrat la stinga de niste nori negri rarefiati, care evolueaza spre stinga in tonuri din ce in ce mai deschise la culoare.

    Dealul care pare proaspat arat, pare inca inaccesibil celui care vrea sa-l urce, de o bariera de scaieti. Negri. Neclari, dar urîţi. Intrebarea la care pare sa invite aceasta imagine, este cit de mul suntem dispusi sa dam crezare tonurilor de albastru catre azur, care ocupa cea mai mare parte a acestui veritabil tablou.

    Daca aplicam fiecarui element in parte o simbolistica, putem trage mai multe concluzii. Fiecare este liber sa creada ce vrea.

    tibi

    23/01/2010 at 9:44 pm

    • @tibi, deoarece tu ma cunosti bine ai simtit ca poza are simbolistica istorica, sociala inclusiv religioasa. 🙂

      Theophyle

      23/01/2010 at 9:50 pm

      • OK! Cred ca am sa dezvolt acest punct de vedere intr-o postare, apropo de leapsa. 🙂 tks.

        tibi

        23/01/2010 at 9:52 pm

  21. @Andra, ca sa-ti raspund pe scurt: si educatia practica si reperele morale. America, asa cum o stim, a fost fondata de puritanii englezi, oameni cu repere religioase foarte solide iar fondatorii a ceea ce se numeste azi SUA,parintii independentei si ai Constitutiei, au fost iluministi, crescuti in spiritul scrierilor lui Rousseau. Iar America a fost multa vreme refugiul nu doar celor care voau o viata mai buna ci si celor persecutati religios. Asa cum a fost cazul de exemplu cu evreii care au plecat la sfarsitul secolului XIX din Rusia tarista catre SUA ptr a scapa de progromuri.
    Iar sistemul de invatamant este mult diferit de cel romanesc. Atat la nivel de scoala primara si liceu dar mai ales la nivel de invatamant superior. Nu voi inceta sa repet ce am spus mai demult pe acest blog: se face de foarte multe ori mai multa carte serioasa intr-un city college obscur din SUA decat in unele universitati cu staif romanesti. In rest e cam ca peste tot in lume: cine vrea invata, cine numai putin.

    clemycali

    23/01/2010 at 9:45 pm

    • clemy, dar nu stiu sa mai existe militantism „moral” de natura celui caruia (se pare) ca-i ducem noi lipsa
      eu de ex. nu pot sa-l consider pe liiceanu un reper moral (din cauza scrisorii impotriva monei Musca care a provocat o fractura sociala comparabila cu mineriadele), nici pe plesu, care a recunoscut singur (saracu) prin ’90 ca nu are habar despre ce trebuia facut intr-o revolutie
      poate sunt filozofi buni, dar sperantele puse in ei ca „repere morale” ne-au tinut intr-o incremenire foarte periculoasa pt. ca nu am mai privit niciodata mai departe de ei
      eu personal sunt complet deziluzionata de lipsa lor de inteligenta practica in comparatie cu asteptarile cu care i-am creditat ata de mult timp
      din anul 2000 acesti oameni au devenit complet inutili pt. societatea romaneasca
      scuze, nu vreau sa contrazic pe nimeni, asta e parerea mea

      Andra

      23/01/2010 at 10:06 pm

  22. rectific

    In stinga jos, un copac solitar este incadrat la stinga de niste nori negri rarefiati, care evolueaza spre dreapta in tonuri din ce in ce mai deschise la culoare.

    tibi

    23/01/2010 at 9:46 pm

  23. intre 1877-1914, poate incepand cu 1866, am avut o perioada incredibila de constructie a statului roman, bazata pe o disputa constructiva intre conservatori si liberali; de asemenea, sa nu uitam ca a fost si perioada marilor clasici, cultura romana a atins niste culmi greu de egalat, chiar daca sunt pt „uz intern”, caragiale, eminescu si creanga fiind intraductibili
    perioada interbelica a fost o perioada de stralucire culturala autentica, prin scriitorii si artistii nostri am fost atunci la varful culturii europene; din pacate, a fost si o epoca a exceselor antidemocratice, carora putini le-au rezistat si care au facilitat dezastrul comunist

    razvan

    23/01/2010 at 9:46 pm

    • @razvan ma voi ocupa de „Generatii” pe blogul de istorie simt ca este nevoie 😀

      Theophyle

      23/01/2010 at 9:51 pm

  24. @Andrezj, salut. Corect spus. Dar eu as adauga ca poate sfasierea asta nu ar fi fost atat de profunda daca progresul educational inceput odata cu Regulamentele organice ar fi trecut de straturile superioare ale societatii. Ancorarea in civilizatia europeana era subreda in momentul in care comunistii au preluat puterea. Nu vorbesc de elitele intelectuale ale tarii ci de popor, de talpa tarii. In rest cu totul de acord cu tine.

    clemycali

    23/01/2010 at 9:50 pm

  25. Cred ca ceea ce ascris @tazvan este de o importanta critica fata de lipsa de valori si repere care ne-a cuprins 😦

    Zice @razvan:

    facultate: mare dezamagire, nivel intelectual zero, cursuri cu oameni influenti in politica romana, greata totala; lecturi individuale, nesistematice;

    Theophyle

    23/01/2010 at 9:54 pm

  26. @tibi, incearca si de aici : Legile lui Noe: http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_Laws_of_Noah

    Theophyle

    23/01/2010 at 9:57 pm

  27. Theophyle am avut modele intotdeauna care m-au ghidat si ajutat in viata. In liceu am cunoscut un grafician foarte bun, am fost pupilul lui si pot spune ca baza desenului anatomic am invatat-o dela Miron. Ca reper moral pot spune ca fiind un om excesiv si cinic, mi-a zburat ceva fluturasi adolescentini de atunci. Acelui om ii datorez multe, inclusiv o trezire la realitate zdravana.
    In universitate am avut bafta de a gasi un profesor stralucitor, in contrast maxim cu restul pleiadei de imitatori si facatori de bani. Nu am avut bafta sa am cursuri cu el din primul an, dar dupa un atroce avar ca Solovastru am avut parte de la domnul rector Nica revelatia artei moderne. Nica nu ghidona, el releva. Un om la spatezeci si ceva de ani, cu masinaria corporala pe fail, dar cu o minte extraordinara si o pofta nebuna de frumos.
    Cand ma gandesc la repere morale, dincolo de profesorii mei, in minte imi vine parintele de la Rohia, evreul convertit, care il vedea pe dumnezeu un tip hazliu, plin de umor. Nu se juca cu absoluturi, nu imi vindea retete si cauta iubirea si dumnezeirea dincolo de dogma. Ateu convins astazi, Steinhart ramane un reper moral pentru mine.

    turnofftheglory

    23/01/2010 at 10:02 pm

    • #TOG, salu.
      Astept o postare in acest sens te-am lepsuit 🙂

      Theophyle

      23/01/2010 at 10:08 pm

  28. Chiar si aici, acum nu incercam sa gandim si preferam sa etalam nume si titluri.
    M-as incumeta sa afirm ca unii din cei care fac trafic aici sunt personalitati narcisistice avide de laude nicicum preocupate de un schimb onest de idei.
    Repere, modele, valori, generatii , ce greu e sa vorbesti chiar si cu cei apropiati apeland la argumente fara patima si resentimente.
    Vai cata ura au adus in lume cei fara de Dumnezeu, transformand creatia intr-o biata faptura lenevita in iluzoria lume eului stupid golit intors la amorful lutului din care am fost claditi.

    Andrzej

    23/01/2010 at 10:03 pm

    • Andrej, nu inteleg fraza sau poate nu doresc sa o inteleg, te rog lamureste-ma:

      M-as incumeta sa afirm ca unii din cei care fac trafic aici sunt personalitati narcisistice avide de laude nicicum preocupate de un schimb onest de idei

      Theophyle

      23/01/2010 at 10:11 pm

  29. Teofil

    Am incercat. Numai ca trebuie sa-ti spun un banc :

    – vorbesti engleza ?
    – eu o vorbesc, da’ nu pricepe nimenea ce spun. 🙂

    Serios vorbind, mi-ai dat o noua tema pentru postare. tks!

    tibi

    23/01/2010 at 10:17 pm

  30. Clemy ai dreptate numai ca nu numai noi eram subreziti, toata Europa se clatina si poate a fost un miracol ca bolsevismul s-a oprit acolo unde s-a oprit.
    Romania a avut dublul ghinion sa fie stat infrant in razboi in cel de-al doilea si cel mai catastrofal sa cadem in curtea rusnacului.
    Grecii au avut sansa de a evita soarta romanilor si culmea acolo comunistii au avut si au si acum sprijin popular. Grecii practic au sabotat timp de 50 de ani avantajul, pe care romanii si-au albit ochii asteptandu-l.
    Soarta ne-a jucat mereu feste sadice, totusi…

    Andrzej

    23/01/2010 at 10:18 pm

  31. Teofil

    Eu declar răspicat : sunt narcisist ! Să fie limpede ! 🙂

    tibi

    23/01/2010 at 10:22 pm

  32. Teoph, pai ce sa mai spun. Am comis-o si mi-o asum. Voi cere scuze acelora care se vor declara deranjati de aceasta afirmatie, fiecaruia in parte, ori de cate ori va fi nevoie.

    Andrzej

    23/01/2010 at 10:22 pm

  33. daca eu sunt narcisistul (sau unul dintre ei), atat am de zis: am inteles postarea de azi ca un indemn sa ne impartasim motivele pt care suntem mandri ca suntem romani, ca facem parte din cultura romana, chiar si din pozitia de simpli cititori si ca avem motive sa ne luptam mai departe pt tara asta

    in cazul meu, nu am avut privilegiul de a cunoaste personal vreun om cu adevarat mare si de aceea toti oamenii mari pe care i-am cunoscut, i-am cunoscut din carti
    daca un elogiu e o forma de narcisism, atunci sunt vinovat

    razvan

    23/01/2010 at 10:24 pm

  34. Tibi sa inteleg ca soliciti satisfactie?
    ok, dar nu la tine mi-era gandul cand am facut nefericita afirmatie. Cer umile scuze!

    Andrzej

    23/01/2010 at 10:25 pm

  35. @razvan, eu imi cer scuze. Ai INTELES EXACT care a fost moitivatia postarii. Fara tineri ca tine tara asta NU asre nici un viitor. Din nefericire nivelul de intelegere a unora dintre noi cei care trebuie sa va ajutam se limiteaza la cei apropiati fara a vedea problema unei generatii, mare pacat, mare.

    @andrej daca tot vorbesti de Crestinism, ceea ce ai comis este o fapta departe de ceea ce scri tu!

    Theophyle

    23/01/2010 at 10:27 pm

  36. Razvan, si tie iti cer scuze, si poate ai dreptate, dar eu faceam apel la modestie.

    Andrzej

    23/01/2010 at 10:27 pm

  37. razvan,

    postarea ta a fost foarte buna, eu – personal – eram interesat (si nu numai eu) sa aflu de la cit mai multi din voi……asa ca nu-ti face probleme, ca numai de narcisism nu este vorba aici…..

    orangeskorpion

    23/01/2010 at 10:28 pm

  38. @tibi cu tine nu am nici o problema noi nu avem nevoie nici de laude si criticile ni le asumam cu drag 😆

    Theophyle

    23/01/2010 at 10:28 pm

  39. Nora: Nici perioada interbelica nici cea pasoptista nu trebuie idealizate.Orice perioada insa trebuie luata in seama prin ce a insemnat, cu bune si cu rele. Problema este ca noi am fost complet decuplati de la ceea ce a fost bun mai-nainte, de parca ne-am trezit ca natie, facuti de pecere!

    Asa gandesc si eu, Nora. Ce-as lua eu bun din perioada interbelica?
    Spun “ce-as lua” pentru ca atunci stra-bunicii mei erau niste tarani desculti, asadar, “valorile” pe care le-as lua eu de acolo nu-mi apartin, nu le-am impartasit prin gene si prin istorie comuna cu oameni care traiesc si azi, sau cu copiii lor –
    »Din perioada interbelica as lua… Natura. Si sistemul de invatamant si agricultura. Si putina industrie care se ridicase in mod natural. Natura insemnand si increderea naturala in oameni, care ulterior a fost distrusa de comunism si n-a mai fost refacuta niciodata (la fel ca si natura).
    In rest, daca stau sa ma gandesc, nu mai am ce lua. Restul, toate celelalte ar trebui re-inventate de la zero., pt. ca “statul” roman, armata, justitia nu au fost cu nimic mai bune – i.e mai eficiente – decat azi. Niciun demnitar n-a facut puscarie, nicio armata a “societatii civile” nu lupta cu statul si cu abuzurile lui, sattul era si atunci – cum a fost si pe vremea lui ceausescu – captiv in mana unei elite de prada care nu facut niciodata nimic in interes PUBLIC
    »Ce-as lua din comunism? Milioanele (poate) de desculti din perioada interbelica care au ajuns sa faca o facultate – si sa re-inventeze agricultura…. 🙂
    As lua o anumita evolutie in cultura tehnica si tehnologica pe care inerent comunismul a fost nevoit sa o suporte, ca sa tina pasul, si pe care s-a cladit in ultimii 20 de ani si mai multa inteligenta tehnica.
    »Ce-as lua din ultimii 20 de ani …?

    Aici recunosc ca as lua multe lucruri bune, lucruri care s-au transformat chiar in “valori” pentru ca, totusi, in ultimii 20 de ani, niste oameni chiar au luptat pentru ele.
    Dar nu le spun, vreau sa vad daca si altii impartasesc valori pozitive din trecutul recent, si nu doar doine de jale … 🙂

    Andra

    23/01/2010 at 10:30 pm

  40. Andrzej dragă

    Şezi domol. Pe aici, lumea încă mai are şi simţul umorului.
    Nu este nevoie de scuze. Ci, numai de puţină înţelegere. Bine ? 🙂

    Ce părere ai de comentul meu de la ora 9,44 ?

    tibi

    23/01/2010 at 10:31 pm

  41. Teoph, in primul rand sunt dator cu scuze dvs. fiind gazda e firesc sa protejezi locul de excese.
    Poate nu sunt atat de ipocrit cat sugerati dvs., oricum nu cu rea credinta am spus ce am spus. Cred in modestie si in puterea de a fi ceea ce esti fara sa ridici o baricada de citate si nume ilustre impotriva evidentei.

    Andrzej

    23/01/2010 at 10:34 pm

  42. Andrzej

    Vai cata ura au adus in lume cei fara de Dumnezeu…..

    intotdeauna m-am ferit sa aduc ura in lumea mea …… si cred, ca am si reusit
    🙂

    orangeskorpion

    23/01/2010 at 10:39 pm

  43. Andrzej, in sfarsit TE ROG, sa numeri pana la 10 inainte de a apasa pe ENTER, Atat!

    Poti sa crezi in ceea ce doresti si poti sa exprimi tot ceea ce doresti fara sa jignesti pe nimeni din cei care posteaza impreuna cu tine. Nimeni nu a ridicat nici o baricada in afara de cea pe care o ridici tu acum.

    Theophyle

    23/01/2010 at 10:39 pm

  44. turnofftheglory
    😆
    Servus!

    cind ma gandesc la repere morale, dincolo de profesorii mei, in minte imi vine parintele de la Rohia, evreul convertit, care il vedea pe dumnezeu un tip hazliu, plin de umor

    Gind la gind cu bucurie! 🙂 🙂 🙂
    As mai adauga familia mea care pe linga „cei 7 ani de acasa” mi-au pus in mina,cartea!

    maya

    23/01/2010 at 10:41 pm

  45. @maya servus.

    Theophyle

    23/01/2010 at 10:42 pm

  46. Buna seara Skorpy, asa am spus.
    Nu cred nici in ura si nici in dispret, cu atat mai putin in fatarnicie si oportunism. Cat despre cei care au mereu un citat la iandemana cred ca sunt doar cititori pasionati cu memorie buna sau foarte versati in folosirea dictionarului digital si atat.

    Andrzej

    23/01/2010 at 10:51 pm

  47. „eu personal sunt complet deziluzionata de lipsa lor de inteligenta practica in comparatie cu asteptarile cu care i-am creditat ata de mult timp
    din anul 2000 acesti oameni au devenit complet inutili pt. societatea romaneasca
    scuze, nu vreau sa contrazic pe nimeni, asta e parerea mea” (Andra)

    Formarea unui om/a oamenilor implca cu mult mai mult decat „inteligenta practica” pe care o clameaza @andra ca model pentru o societate, oricare ar fi ea. „Modelul moral” – vaduvit de sens pentru foarte multe generatii in comunism – este, cred, singurul de la care poate porni ORICE constructie UMANA pozitiva.
    Daca Romania astazi esueaza in aproape toate proiectele ei, este pentru ca la temelia oricarei constructii sociale/societare din anii astia au lipsit exact temeiurile modelului general acceptat MORAL.
    Cele 10 porunci CRESTINE, spre exemplu, fie ca esti sau nu crestin, au fost rastignite pe rand, inca din primele zile de dupa 50 de ani de cosmar. Arhetipal, dupa 2000 de ani de crestinism, romanii – cu mai multa sau mai putina scoala – aveau la capatai aceste axiome morale.
    Comunismul le-a prapadit prin crima si teroare, asezand in centrul sau chipuri cioplite, asezand in fiecare dintre poruncile Domnului cate o halca de iad.

    Astazi, rezultatul este un produs de tip @Andra. Il numesc generic.
    Pentru ca aruncand in derizoriu munca si temeinicia unor intelectuali morali, printre putinii care au dus si duc o rezistenta ideatica continua la agresiunea comunista si postcomunista din zilele noastre, mi se pare o culme a amoralitatii. Iar amoralitatea este mai rea decat imoralitatea, pentru ca nu ofera nici un mecanism de indreptare interioara.

    Daca va fi cazul, voi continua…

    nicole

    23/01/2010 at 10:51 pm

    • @nicole, salut!
      fara o atitudine sociala nimic nu pate garanta un succes „practic”. Istoria recenta o arata fara nici un pic de tagada. Fara solidaritatea sociala si moralitatea lor si Japonia si Germania nus-ar fi ridicat din daramaturile in care s-au aflat nici macar dupa 100 de ani. Spiritul si nu practica a fost cel care a propagat reusita. Ai dreptate @nicole.

      Theophyle

      23/01/2010 at 11:04 pm

  48. razvan
    😆
    Servus!

    sa ne impartasim motivele pt care suntem mandri ca suntem romani, ca facem parte din cultura romana, chiar si din pozitia de simpli cititori si ca avem motive sa ne luptam mai departe pt tara asta

    Exista nenumarate motive pentru care trebuie sa fim mindri ca ne-am nascut pe acest „picior de plai”,cum exista nenumarate motive sa luptam mai departe pentru tara noastra!

    Este pina la urma o datorie de onoare!!!

    maya

    23/01/2010 at 10:51 pm

  49. Theo-Phyl
    😆
    Servus!

    maya

    23/01/2010 at 10:53 pm

  50. Andra, servus!Remarcabil comentariul tau!Ma asociez acestui mod de a vedea lucrurile 🙂

    noradamian

    23/01/2010 at 10:53 pm

  51. salut maya 🙂

    razvan

    23/01/2010 at 10:57 pm

  52. Eh, am cite ceva de recuperat ca somn dupa noaptea trecuta.

    Va spun cuviincios, noapte buna, tuturor ! 🙂

    tibi

    23/01/2010 at 11:00 pm

    • @tibi noapte buna 🙂

      Theophyle

      23/01/2010 at 11:04 pm

  53. Ma disociez, insa, cand vorbim de „milioanele de desculti care au facut o facultate!” E adevarat, insa pretul platit de societate a fost nedrept pentru toata natia inclusiv pentru ei si copiii lor. Ma refer la faptul ca odata cu intelectualizarea lor li s-a inoculat si falsitatea criteriilor comuniste… 🙂

    noradamian

    23/01/2010 at 11:01 pm

  54. Pentru mine au fost fundamentale modelele din copilarie si in formarea mea ca om. Pentru orice copil ele sunt extrem de importante, chiar daca le constientizeaza sau nu.
    Datorez multe dintre hotararile si caile spre care a luat-o viata mea unor oameni exceptionali, dintre care cativa chiar mi-au salvat viata probabil. Fiecare gest pe care il asezam spre celalalt lasa o amprenta, iar acolo unde s-a facut cu dragoste, un copil va intoarce inzecit catre copiii lumii viitori.

    Tot raul pe care il respingem atunci cand o facem, este pentru ca inca mai avem vie in interior flacara care nu ne lasa sa ne lasam dominati de rau. Iar primul model pe care fiecare om il are sunt PARINTII. Daca ma tem de ceva, este cand ma uit astazi in jur. In ce lume va trebui sa reuseasca al meu copil?
    Sper ca din ce in ce mai multi oameni moral-valorosi sa le fie copiilor nostri modele. Restul va veni de la sine.

    nicole

    23/01/2010 at 11:02 pm

  55. Dar asta nu li s-a intamplat doar lor, ci, in mod diferentiat, la foarte multi conationali. Lucru care se vede, din pacate, in obisnuinta de a conversa prin atac la persoana, chiar daca vorbim de repere… 😉

    noradamian

    23/01/2010 at 11:05 pm

  56. tibi
    😆

    Curcubeul – pod,poarta sau cale a sufletelor!!!

    Noapte buna si vise in culorile curcubeului! 🙂

    maya

    23/01/2010 at 11:05 pm

  57. theophyle, tibi, razvan,andra, nicole, maya,
    prieteni,

    noapte buna! 🙂

    noradamian

    23/01/2010 at 11:06 pm

  58. Dupa ce si azi am „reusit scandalul serii”, va parasesc acompaniat de corul oftaturilor de usurare la aceasta veste.
    Noapte buna doamnelor si domnilor!

    Andrzej

    23/01/2010 at 11:07 pm

  59. @nicole ti-am raspuns la primul tau comentariu mai sus. Bineinteles ca reperul principal sunt parintii, fara nici un dubiu 😆

    Theophyle

    23/01/2010 at 11:07 pm

  60. nicole
    😆
    Servus!

    maya

    23/01/2010 at 11:07 pm

  61. @nora, noapte buna si calduroasa 🙂

    Theophyle

    23/01/2010 at 11:07 pm

  62. noapte buna, nora
    🙂

    orangeskorpion

    23/01/2010 at 11:08 pm

  63. @Andrej noapte buna.

    Theophyle

    23/01/2010 at 11:08 pm

  64. Este deja un arhetip acela al „binefacerilor” comunismului, de genul alfabetizare, electrificare etc. Placa aceasta o aud de zeci de ani, iar modelul este tipic inoculat. Daca porti o discutie cu oamenii de 60-70-80 de ani, cu mici exceptii vei primi exact acest raspuns despre binefacerile comuniste. Evident, dupa zeci de ani de ideologie la adunarile de partid comunism = frumos, capitalism = cumplit. Sablonul functioneaza a la carte, si astazi.
    Se vorbeste ca si cand, dupa razboi, daca romania nu ar fi fost ocupata de rusi, ar fi ramas in afara istoriei civilizatiei, un hau abandonat in negura istoriei. Nimeni nu-si face o proiectie a modificarilor cu necesitate a unei societati post-razboi, incercand un minim efort de a se uita peste gard la tarile care nu s-au aflat sub cizma ruseasca. Nu e simplu de reprezentat o asemenea virtualitate, insa macar de si-ar lua ca atu dezvoltarile tehnologice succesive la care tara aceasta ar fi fost si producator inteligent si consumator…

    nicole

    23/01/2010 at 11:10 pm

  65. @Theophyle,

    am citit acum raspunsurile tale. 🙂
    multumesc.

    va doresc tuturor o noapte buna!

    nicole

    23/01/2010 at 11:11 pm

  66. skorpion
    🙂

    Am cunoscut atei mai morali decit multi oameni declarati credinciosi si care se duc la Biserica de parca Doamne,Doamne ar face acolo prezenta.

    maya

    23/01/2010 at 11:12 pm

  67. Noapte buna la toata lumea, multumesc pentru vizita si sper ca ne vom citi si maine. 🙂

    Theophyle

    23/01/2010 at 11:13 pm

  68. Maya,
    🙂

    si noapte buna la tot poporul !

    orangeskorpion

    23/01/2010 at 11:15 pm

  69. @all
    😆

    Noapte buna si ingerasii sa va aiba in paza!
    Vise frumoase,colorate in toate culorile curcubeului!
    (deci si in violet! 😆 )

    maya

    23/01/2010 at 11:16 pm

  70. noapte buna skorpion, andrzej, all

    🙂

    noradamian

    23/01/2010 at 11:22 pm

  71. Noapte buna Nora! Intre toate reprosurile care mi s-au „carabanit”, al tau m-a amarat cel mai tare, cel din postarea de la ora 11: 05. Rgret ca am dezamagit dar uneori nu ma pot abtine si izbucnesc in fata luciului calp.
    Scuze, noapte buna!

    Andrzej

    23/01/2010 at 11:33 pm

  72. Eu n-am vorbit de „binefacerile comunismului”, ci de lucruri bune care s-au intamplat in 3 regimuri diferite, indiferent de cauzele care le-au produs (alfabetizati ar fi fost probabil si mai multi intr-o evolutie normala).
    ma intereseaza activele nete, sociale si morale, atat – pt. ca numai asa se poate vedea ce valori putem recupera din trecut
    oamenii alfabetizati nu reprezinta gloria comunismului, ci comunitatea in care traim AZI.
    fara asta, azi discutia asta s-ar fi purtat cu bate si bocanci in gura

    Nicole imi face morala „crestina” cu bocanci in gura, iar eu n-am timp de pierdut cu asa ceva.
    Noapte buna tuturor

    Andra

    23/01/2010 at 11:38 pm

  73. @Andra,

    🙂 Cred ca-ti dai singura bocanci (in gura…). In ceea ce priveste timpul tau, e pierdut demult.

    nicole

    23/01/2010 at 11:52 pm

  74. andrzej, nu e repros, uneori o observatie pe care o doresti impersonala, dar care se refera la un subiect controversat, poate fi perceputa astfel.Scuze, n-am intentionat de fel asta.

    eleanor roosvelt, daca-mi aduc bine aminte,spunea ca daca nu vrei, nu poti fii jignit( asta in ideea ca cineva ar intentiona asa ceva) Ceva valabil pentru oricine, presupun.

    Somn usor 🙂

    noradamian

    24/01/2010 at 12:09 am

  75. ah, am fost plecata si eu o zi si voi dezbateti aici unele dintre cele mai interesante subiecte din blogosfera.
    eu sunt un pic mai tanara decat TOG, insa daca stau sa ma gandesc la modele umane… singurul la care ma pot gandi este Tudor Greceanu. Tragedia lui m-a facut sa urasc si mai mult comunismul.

    Partea mai ciudata este ca am crescut pe langa multi scriitori romani contemporani, unii dintre ei considerati extrem de importanti si mai toti universitari, si nici unul dintre ei nu pot sa spun ca m-a impresionat prin altceva decat, eventual, discutiile de la o bere si lipsa de moralitate de la ceas de seara. Din pacate, dupa parerea mea, o mare parte din lumea academica din Romania este una statuta, imbacsita de aerul micilor orgolii, lipsita de coeziune interna si fara aderenta externa. O lume a bisericutelor si a unor guru de mucava.

    Asa ca nu mai beau bere de ceva vreme…

    amanda13

    24/01/2010 at 12:42 am

  76. […] is the original post: Generaţii, valori si repere (2/2) This entry is filed under Romania – Blogs, Theo-Phyl. You can follow any responses to this entry […]

  77. Buna dimineata
    Nicu Steinhard, pentru ca a facut pentru mine din morala un lucru accesibil.
    Ticu Dumitrescu, pentru ca intr-o discutie de jumatate de ora m-a invatat sa iert, sa nu uit dar sa iert. Incrancenarea si ura chiar puse in slujba unui scop pozitiv sunt nocive. Razbunarea nu aduce nimic bun.
    Familia mea, pentru ca in ciuda suferintelor aduse de comunism l-a tratat ca pe o perioada trecatoare. Bunicul mei in 75 astepta americanii, am asteptat pentru el cand n-a mai fost. Caderea comunismului a fost pentru mine un lucru normal.

    Ar mai fi dar influenta lor a fost mai mica.

    Dan Selaru

    24/01/2010 at 9:40 am

    • Buna Dimineata @Dan,
      Multumesc pentru comentariu 🙂

      Theophyle

      24/01/2010 at 10:34 am

  78. Excelent, d-le Şelaru!
    Steinhard. Mă gândeam să scriu şi ezitam.
    Şi bunicii!
    Fantastic!

    Ina Eyre

    24/01/2010 at 10:47 am

  79. Buna ziua!

    Dimneata am vazut curcubeu
    Chiar de nu-s in satul meu
    Pentru mine este speranta
    Ca se naste o noua viata
    Marea mi-a fost mirarea
    Ca s-a potrivit cu postarea
    Revin eu mai tarzior
    Sa rimez iarasi cu dor
    Incerc sa nu ma laud mult
    C-apoi pe andrzey il ascult
    Ca spune ca sunt vandut
    Si privesc oglinda mult
    Dar, parca nu imi pasa
    Eu sunt Creanga, joc pe masa
    Nu, nu erati la semafor
    Era doar un profesor
    Ce de haine nu ii pasa
    Carti cumpara, apoi acasa
    Daca ii rest ii mai ramane
    Mai cumpara si o paine
    Pareti mereu imbufnat
    Si complexe ati aratat
    Eu, ateul, nu va judec
    Stau mirat, ma uit la bec
    N-am dreptate, stiu eu bine
    Spui de tine, esti de rusine
    Parca cei studenti si masteranzi
    Nu va erau buni camarazi.

    Creanga

    24/01/2010 at 10:55 am

  80. Buna dimineata :
    Observ si aici dar si in multe alte randuri tendinta de a idelaiza tot ce a fost inainte de ’45 si a nega ,in bloc 50 de ani de istorie care cuprind, volens-nolens si viata multora dintre noi.Putine voci calme si rationale ,gen Andra, sunt rapid puse la punct de nicole(oare de ce nu ma mir) si de altii.Ca profesoara de istorie (nu spun ca istoric) va spun ca idealizarea vietii dinainte de ’89 nu se valideaza.Au existat varfuri ale istoriei nationale ca ’48 ,1859 si 1918 in care conjunctura externa, omniprezenta, a permis valorificarea energiilor creatoare interne a unor generatii care merita tot respectul nostru.Dar a existat tot timpul multa saracie,coruptie si incompetenta pana la cel mai inalt nivel pol;itic, inapoiere, analfabetizare,pelagra, tuberculoza, coruptie,strigatoare inegalitati sociale si o permanenta inapoiere fata de alte state, Intr-o perioada in care comunismul nu era decat cel mult o curiozitate a vietii politice romanesti.Uitati ca Romania a intrat in comunism ca o tara deja mult in urma alor tari ,asta in urma unui regim democratic la care permanent va raportati si a doua dictaturi (regala si a lui Antonescu).Comunismul, o nefericita experienta impusa din afara cu consimtamantul lejer al marilor democratii ,nu a facut decat dezvolte o situatie istorica in care Romania deja era bine insurubata.Nu se poate spune ca toti oamenii care au trait aici intre 1945-1989 nu au facut nimic, ca nu s-a eradicat in mare masura analfabetismul,ca nu s-a electrificat in foarte mare masura tara, ca nu se lichidase de tot tuberculoza si aproape de tot bolile cu transmisie sexula(reaparute trumfator in democratie),ca nu s-au construit drumuri, spitale, scoli, grandinite,dispensare,orase, blocuri,obiective industriale, infrastrucutura rutiera(ca sa avem ce demola si ce fura in primii ani dupa) ca multi copii de conditie modesta nu au avut sansa instruirii la care nici nu ar fi visat inainte, ca cineva ar fi dorit sa munceasca pentru a se intretine si nu ar fi avut unde.Sigur, s-a construit si mult gresit,cu costuri mult mai dureroase decat in alte parti dar s-a construit. Nu inseamna ca Fac apologia comunismului, dimpotriva, poate am citit, prin natura profesiei mai mult despre aceasta perioada, retroactiv ,dar nici nu pot sa fiu de acord sa stergem 50 de ani din viata noastra.Eu m-am nascut in’53,multi preteni de ai mei cu care ma crescut, au invatat, si-au facut o profesie, au iubit, au crescut copii si au si murit inainte de ’89, altceva nu au cunoscut decat societatea in care au trait si au murit, ce facem, le negam viata? In perioada comunista, nu am iubit, nu ne-am bucurat, nu am avut prieteni(mult mai multi decat acum) ,nu ne-am ajutat cunoscuti si necunoscuti(mult mai multi ca acum ) nu am fost la chefuri,nu ne-am regasit recunoscatori in familiile noastre ? Viata noastra, nu s-a rezumat la a marsalui cantand imnuiri revolutionare si cel putin cei din generatia mea, pot depune marturie ca ideologizarea si spalarea creierelor a cam esuat .A fost foarte greu, mai ales intre 1983-1989, de multe ori ca un cosmar,dar nu a fost un cosmar continuu ,cine spune asa ceva pur si simplu minte.Nu rezolvam nimc din situatia actuala a tarii si a noastra daca simplificam istoria asa cum ne convine si stergem dintr-un condei 50 de ani;cei care au incercat sa reinoade interbelicul direct de ’89 au esutat, pentru ca hiatusuri istorice in epoca moderna nu exista,iar daca pornesti de la o falsa premisa, nu trebuie sa te intrebi apoi de ce nu merge. Este o legitate istorica ca progresul nu poate fi oprit, cel mult,tare incetinit
    .Aveam sansa sa-l acceleram dupa’89, nu am facut-o !

    Loda

    24/01/2010 at 10:57 am

    • @Loda, salut!
      Nimeni nu poate sterge cei 40 de ani de comunism, din nefericire!

      Consider ca tot ceea ce ai scri il simti si crezi in ceea ce spui, e bine. O disputa in cazul acesta este imposibila. Pot insa sa te asigur ca tot ceea ce au „construit” comunisti se putea face si s-a facut peste tot fara cele 100 000 de cadavre visctime ale comunismului romanes.

      Cred ca ai fi avut o sansa mult mai buna sa inveti chiar daca iti prezinti modestia provenientei. Comunismul a fost cel mai blestemat dintre toate regimurile pe care le-a avut Romania.

      Theophyle

      24/01/2010 at 11:33 am

  81. dan selaru,

    Caderea comunismului a fost pentru mine un lucru normal.

    cind vi s-a parut normala caderea comunismului?
    pe 21 decembrie 1989?
    sau
    pe 22 decembrie 1989?

    🙂

    orangeskorpion

    24/01/2010 at 10:58 am

  82. Buna Dimineata la toata lumea!

    Postare noua 🙂

    Theophyle

    24/01/2010 at 11:07 am

  83. Nu e vorba de moment, e vorba de fenomen.

    Dan Selaru

    24/01/2010 at 11:10 am

  84. Pentru aceia care nu au inteles (intentionat?) ce am scris:

    Nu am anulat 50 de ani de istorie (comunismul), ba dimpotriva: afirm ca nici sa vrem nu putem sa-i trepanam din istoria noastra. Ceea ce am spus insa este mai usor, va rog, cu „realizarili socialismului si comunismului”, atata vreme cat o spuneti ca si cand romania, in lipsa lui, ar fi fost o gaura neagra a dezvoltarii civilizatiei. Placa asta o cunoastem bine, mai ales aia care stim ce s-a picurat in urechi la orele de ideologie-politica, economie politica si socialism stiintific.

    De asemenea, pentru profesoarele de istorie care au predat zeci de ani istoria trucata a acestei tari, o rog sa nu ne tina speach-uri despre ce a inteles si predat ea din istorie, mai ales ca nimeni nu a pus la indoiala suferintele si vietile a milioane de romani, printre care unii sunt chiar parintii, mosii si stramosii mei. N-o sa astept inca o data sa mi se serveasca brasoave, ca si cand as uita cum i-au furat rusii caii lui tataie ori cum a ajuns sa spele podele bunica, una dintre primele farmaciste femei din Romania, in casele primilor scarbavnici de comunisti. :mrgreen:

    nicole

    24/01/2010 at 11:24 am

    • @nicole, salut!
      Subscriu cu intregime la parerea ta. Comunismul a fost cel mai blestemat regim din toate cate a avut Romania in istoria ei.

      Theophyle

      24/01/2010 at 11:34 am

  85. Salut, @Theophyle!

    Crezi c-ar fi cazul sa reluam cazuri concrete de „realizari” ale comunismului pe aceste meleaguri, utilizand memoria GULAGULUI romanesc?
    Asta ca sa facem o lista completa de „realizari”.

    nicole

    24/01/2010 at 11:38 am

  86. Revin putin mai tarziu…

    nicole

    24/01/2010 at 11:39 am

  87. Theophyle:
    ,,Comunismul a fost cel mai blestemat regim din toate cate a avut Romania in istoria ei. ” Sunt intru totul de acord, ba chiar am subliniat ca as avea mai multe argumente decat altii (care habar nu au dar vorbesc de falsificarea istoriei si caii lui tataie) sa si argumentez aceasta afirmatie. Am spus clar ca ,prin ce am scris nu am considerat ,daca ai citi atent, comunismul decat un nefericit experiment caruia i-au cazut victime cateva generatii. Dar a nega ca, in toti acest ani s-a si FACUT si a considera perioada anterioara modelul pe care ar trebui sa-l copiem azi este si va ramane o greseala. E ca si cand ai spune ca autostrazile germaniei nu exista, pentru ca le-a facut Hiler si ca URSS nu a fost o mare putere findca a condus-o Stalin.
    As fi insa curioasa, daca azi ai intreba un evreu roman,emigrat in timpul comunismului in Israel si caruia i-a murit familia in Holocaustul romanesc care a fost cel mai blestemat regim romanesc ce ar raspunde ? Comunismul sau dictatura lui Antomescu ?

    Loda

    24/01/2010 at 11:43 am

    • @Loda ambele regimuri au fost dicatoriale ambele au fost malefice. Comunismul a durat mai mult si a decapitat o intreaga clasa sociala intepartand Romania de istoria ei fireasca, alterand-o si supunand-o unei puteri straine. Asta nu inseamna ca Antonescu trebuie considerat un inger salvator. Regimurile dictatoriale sunt malefice fiecare in felul lor.

      Theophyle

      24/01/2010 at 12:02 pm

  88. Am vazut ce argumente are Loda, cunoscand ce „modele” postdecembriste, de tip iliescu, si-a ales. Halal profesor!

    nicole

    24/01/2010 at 11:45 am

  89. @Loda,

    Caii lui tataie SUNT ISTORIE ADEVARATA. De aceea i-am si invocat.

    nicole

    24/01/2010 at 12:26 pm

  90. nicole ;
    Ce modele postdecembriste mi-=am luat, ca eu nu am scris de nici o un model ? Citesti gandurile, esti madam Manolea sub acoperire? 🙂

    Loda

    24/01/2010 at 1:04 pm

  91. @Loda
    Multumesc pt. ca ai facut efortul de a intelege corect ce am vrut sa spun.
    Pana si Valeriu Stoica a spus exact ce spui si tu: „cei care au incercat sa reinoade interbelicul direct de ‘89 au esuat”.
    cred ca pur si simplu, romanii aveau in ’89 nevoie de un model de societate, altul decat societatea comunista, dar nu aveau si pregatirea si aplicatia practica sa inventeze unul nou atunci pe loc. Asa ca ai reinventat trecutul.
    Sa ne bucuram asadar, ca acesti „boieri” ai mintii au esuat in intelegerea PREZENTULUI 🙂

    @Theoplyle
    Din pacate discutia initiata de tine nu avea ca obiect sa stabilim: ce regim e mai bun;
    Ci: „valorile create de romani” in 3 regimuri politice diferite.

    Andra

    24/01/2010 at 1:05 pm

  92. @Loda,

    Nu ai precizat aici nici un model, dar l-ai tot afirmat de vreo 3-4 ani incoace, chiar daca pe alte bloguri.

    nicole

    24/01/2010 at 1:17 pm

  93. nicole :
    daca nu am precizat, nu puteam afirma, dar lipsa de logica….in fine, la tema cu intelectualii am precizat care a rost persoana pe care am avut-o si o am drept model, mai multe despre ea, aici ;
    ,,Biography

    Mureşanu was born and reared in Turda. He attended the King Ferdinand High School in Turda, where his father, Teodor Murăşanu, was a teacher. After 1946, he studied history at Cluj University, where he graduated in June 1950.

    Mureşanu became a teaching assistant, junior teaching assistant (1950-1952), assistant professor (1952-1961), associate professor (1961-1975), and professor (after 1975) at Babeş-Bolyai University. Also, he was the dean of Faculty of History (1968-1976, 1981-1989). He obtain his Ph.D. in history in 1971 with the thesis: Times of John Hunyadi (doctoral adviser Ṣtefan Pascu). He was visiting professor at Columbia University, New York City (1978). Mureşanu is a doctoral adviser after 1976. In the summer of 1948, Camil Mureşanu was arrested for political reasons, without penal sanctions.

    He is a researcher at the „George Bariţiu” History Institute (after 1975). In 1995, he became the principal of „George Bariţiu” History Institute. He was a correspondng member of the Romanian Academy (1990), then member of the Romanian Academy – the History and Archaeology Section (June 2000) and branch chairman of Cluj Romanian Academy (after 2006). Officially, his surname was „Mureşan”, but he prefers in the last years „Mureşanu”.

    He was a participant at the International Congress of Historical Sciences (Vienna – 1965, Moscow – 1970, Bucharest – 1980, Oslo – 2000). He attended a specialisation at Sorbonne University in Paris (February – June 1966).

    He is a correspondent member of the „Süd-ost Europa Gesellschaft”, Munich (October 1999), and Berlin (February 26, 2000), as well as a correspondent member of the Pedagogical Academy in Belgrade. He is the co-president of the Romanian-Hungarian mixed history commission.

    Camil Mureşanu is a doctor honoris causa of the University of Oradea (December 1, 1999), the West University of Timişoara (March 2002), and the 1 Decembrie 1918 University, Alba Iulia (March 2007).

    He is an honorary citizen of Cluj-Napoca (February 1997), Turda (June 1997), and Blaj (September 24, 1999).

    He is a member of General Association of Greek Catholic Romanians.
    [edit] Family

    His grand father was a priest and his father, Teodor Murăşanu, was a Romanian language teacher.

    His son, Ovidiu Mureşan (born 1951), is a historian at Babeş-Bolyai University.
    [edit] Awards

    * Award of the Romanian Academy (1976)
    * The Government of Romania awarded him the The National Order for Merit in the rank of officer.

    [edit] Works

    * John Hunyadi. Defender of Christendom. Iaşi – Oxford – Portland, The Center for Romanian Studies, 2001, 224 p.
    * Ioan de Hunedoara şi vremea sa, Bucureşti, Editura Tineretului, 1957, 203 p.
    * Revoluţia burgheză din Anglia, Bucureşti 1964,
    * Erdély története, vol. 2, Bucureşti 1964, [în colab.],
    * Monumente istorice din Turda, Bucureşti 1968,
    * Beziehungen zwischen der rumänischen und sächsischer Forschung im 19. und 20. Jahrhundert, în: Wege landeskundlicher Forschung, Köln-Wien 1988 (= Siebenbürgisches Archiv, Bd. 21
    * Naţiune, naţionalism. Evoluţia naţionalităţilor, Centrul de Studii Transilvane, Cluj 1996,
    * Focul ocrotit de ape (Revoluţia burgheză din Ţările de Jos). Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1960, 179 p.
    * Din istoria Transilvaniei. Vol 2. Bucureşti, Editura Academiei, 1961, 462 p.; Ediţia a 2‑a în 1963, 550 p. [În colab.].
    * Lecturi din izvoarele istoriei evului mediu. Bucureşti, Editura de Stat Didactică si Pedagogică, 1961, 281 p. [În colab.].
    * Istoria României. Vol. 2. Bucureşti, Editura Academiei, 1962, 1259 p. [În colab.].
    * Erdély története. Vol. 2. Bucureşti, Editura Academiei, 1964, 558 p. [În colab.].
    * Istoria României. Vol. 4. Bucureşti, Editura Academiei, 1964, 861 p. [În colab.].
    * Revoluţia burgheză din Anglia. Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1964, 341 p.
    * Imperiul Britanic. Scurtă istorie. Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1967, 502 p.
    * Iancu de Hunedoara. Ed. a 2‑a revăzută şi adăugită. Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1968, 245 p.
    * Monumente istorice din Turda Bucureşti, Editura Meridiane, 1968, 32 p.
    * Atlas istoric. Coordonator Ştefan Pascu. Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1971, 199 p. [În colab.].
    * Culegere de texte pentru istorie universală. Epoca modernă. Vol. l: 1640‑1848. Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1973, 360 p. [În colab.].
    * Culegere de texte pentru istorie universală. Epoca modernă. Vol. 2 : 1848‑1918. Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1974, 350 p. [În colab.].
    * Preşedinte la Casa Albă. Bucureşti, Editura Politică, 1974, 699 p. [În colab.].
    * Iancu de Hunedoara. Bucureşti, Editura Militară, 1976, 128 p.
    * Atlas pentru istoria României. Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1983, 30 p. + 84 h. + 12 pl. + 26 p. index. [În colab.].
    * Simon Bolivar (1783‑1830). Bucureşti, Editura Politică, 1983, 135 p.
    * Downing Street 10. Cluj‑Napoca, „Dacia”, 1984, 401 p. [În colab.].
    * Istoria militară a poporului român. Vol. 2. Epoca de glorie a oastei celei mari. A doua jumătate a secolului al XlV‑lea – prima jumătate a secolului al XVI‑lea. Bucureşti, Editura Militară, 1986, 638 p. [În colab.].
    * Istoria militară a poporului român. Vol. 4. Epoca revoluţiilor de eliberare naţională şi socială. De la revoluţia populară din 1784 la cucerirea independenţei depline 1877‑1878. Bucureşti, Editura Militară, 1987, XII, +1105 p. [În colab.].
    * Bezichungen zwischen der rumänischen und sächsischer Forschung im 19. und 20. Jahrhundert, in Wege landeakundlicher Forschung. Köln und Wien, Böhlau Verlag, 1988, p. 277‑288. (Siebenbürgischen Archiv, Bd. 21).
    * Documente privind revoluţia de la 1848 în Ţările Române. C. Transilvania. Vol. 4 : 14‑25 mai 1848. Bucureşti, Editura Academiei, 1988, XLVIII+ 599 p.
    * Preşedinţii Franţei. Craiova, Universalia Dialog, 1991, 231 p. [În colab.].
    * Momente din istoria Europei. Cluj-Napoca, Universitatea „Babeş-Bolyai”, 1996, 293 p.
    * Naţiune, naţionalism. Evoluţia naţionalităţilor. Cluj‑Napoca, Centrul de Studii Transilvane. Fundaţia Culturală Română, 1996, 308 p.
    * Vieţi, fapte, gânduri. Craiova, Editura OMNISCOP, [1996], 198 p.
    * Europa modernă. De la Renaştere la sfârşitul de mileniu. Cluj‑Napoca, Editura Dacia, 1997, 126 p.
    * Transilvania între medieval şi modern. Vol. 1-2. Coordonator …, Cluj‑Napoca, 1996, 160 p.; 1997, 48 p.
    * Revoluţia de la 1848-1849 în Europa Centrală. Perspectivă istorică şi istoriografică. Coordonatori: Camil Mureşanu, Nicolae Bocşan, Ioan Bolovan, Cluj‑Napoca, Editura Presa Universitară Clujeană, 2000, 472 p.
    * Istoria românilor. Vol. 4. De la universalitatea creştină către Europa „patriilor”. Comitetul de redacţie al volumului: acad. Ştefan Ştefănescu şi acad. Camil Mureşanu, redactori responsabili, prof. univ. Tudor Teoteoi, secretar, Bucureşti, Editura Enciclopedică, 2001, 878 p. + pl. + il. [Author al paginilor: 31-54; 338-348; 502-524].
    * Istorie şi cunoaştere. Discurs de recepţie la Academia Română, Bucureşti, Editura Academiei Române, 2002, 20 p.; În: Academica, 2001, 12, nr. 1-2, p. 30-31; MI, 2002, 36, nr. 2, p. 33-38.
    * În templul lui Ianus. Studii şi gânduri despre trecut şi viitor. Cluj‑Napoca, Editura Cartimpex, 2002, 345 p.
    * Documenta Romaniae Historica. Series C. Transilvania. Vol. XIV: 1371‑1375. Editura Academiei Române, 2002, 815 p. [Editor]
    * Publilius Syrus, Maxime. Text original, traducere din limba latină şi note de …, Cluj-Napoca, Editura Cartimpex, 2002, 104 p.
    * Ioan Lupaş, Scrieri istorice alese. Vol. 2. Studii privind istoria modernă şi istoria istoriografiei. Ediţie îngrijită de…, Bucureşti, Editura Academiei Române, 2007, 525 p.”
    Ce are asta cu cel pe care l-ai indicat tu ca fiind modelul meu ?

    Loda

    24/01/2010 at 2:10 pm

  94. @Loda,

    ai fi putut da un link, pur si simplu. Nu-ti comentez modelul pentru ca nu-l cunosc, nu uit insa ce „personalitati” ai promovat tu de-a lungul timpului pe bloguri. Asta, pentru mine, este cel mai relevant semn despre calibrul intelectual al unui om.

    pe de alta parte, poate faci un gest de omenie si, in favoarea modelului tau, intervii – tu sau altcineva – pe versiunea in engleza ca sa devina o prezentare chiar in engleza. 🙂

    nicole

    24/01/2010 at 3:53 pm

  95. @Nicole & Loda

    Nicole, mi-ai luat vorba din gura
    Am citit o engleza foarte ‘pura’
    Cred ca oamenii doar au glumit
    Google translate aaa, au folosit

    Creanga

    24/01/2010 at 4:12 pm

    • creanga: 😆

      nicole

      24/01/2010 at 4:33 pm

  96. Creanga ,nicole :
    Nu am scris eu prezentarea, asa am gasit-o pe google, ceea ce nu inseamna ca eu as fi scris-o mai bine. Dar Nicoleto, daca tu te descurci mai bine, poate faci un pustiu de bine si o corectezi tu, nu am texte cu asta. Cat despre semnele mai mult sau mai putin relevante, pentru tine, privind calibrul intelectual al unui om, sunt ultimul lucru care ma intereseaza. Politicoasa fiind, nu ma pronunt asupra ,,calibrului” tau pur si simplu pentru ca nu e o chestiune importanta pentru mine .

    Loda

    24/01/2010 at 6:36 pm

  97. @Loda,

    Singurul pustiu de bine pe care il voi face este sa consider politetea ta din postarea de mai sus exact precum este. Te reprezinta.

    nicole

    24/01/2010 at 10:14 pm

  98. […] cele trei postari ale lui Theophyl pe blogul sau Politeia despre generatii, valori si repere 1, 2, 3; scuze nu m-am putut abtine sa nu le citez din nou fiindca imi plac atat de mult, dar si altele […]


Comentariile sunt închise.