Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Funeriu faţă’n faţă cu reacţiunea

Ieri am avut pe blog o discutie interesanta despre educatia in Romania si despre greutatile probabile pe care le va intampina dl Funeriu in noua lui calitate de Ministru al Educatiei. Personal sunt sceptic referitor la posibila schimbare autentica, profunda si eficienta a invatamantului romanesc. Nu cred in reforme conjuncturale impuse de sus in jos, negociate cu sindicate si discutate in forumuri politice.

Invatamantul trebuie sa-si gaseasca reforma printr-o descentralizare si eficientizare la nivel local. Ministerul Educatiei trebuie sa-si asume numai atributiile curiculare, pregatirea profesorilor si mentinerea standartelor necesare, controlul didactic si evaluarile nationale ale elevilor si ale profesorilor. Bugetul trebuie descentralizat si fiecare regiune / judet trebuie sa-si primeasca bugetul propriu, masurat pe baza numarului de elevi pe care-l are aceasta regiune/judet.

Asemanator multor  tari occidentale, care au  reusit sa-si modernizeze invatamantul public, Romania trebuie sa-si calculeze bugetul educatiei bazandu-se pe “criteriul beneficiarului final”, elevul. Alocatia bugetara trebuie calculata luand in considerare costurile globale de care are nevoie o institutie de invatamant per elev. Acest principiu a fost implementat in cateva tari care au reusit sa-si sporeasca eficienta educationala cu zeci de procente.

Procesul educational in tarile care au reusit sa-l modernizeze a fost intotdeauna bazat pe alianta dintre profesor-elev-parintii elevului. Din nefericire, in Romania parintii elevului sunt implicati numai in finantarea serbarilor sau ale excursiilor anuale. Lipsa de vointa a parintilor de a se implica, luand “de bune” toate balivernele “doamnei” sau “domnului” invatator, profesor, diriginte este un impediment major in progresul invatamantului romanesc. Parintii elevilor trebuie sa inteleaga ca necesitatea unui invatamant corespunzator vremurilor in care traim este legat de atentia sporita a parintilor la ceea ce invata copilul lor; parintii trebuie sa inteleaga ca respectul acordat profesorului  nu poate fi dat unei functii, ci nivelului de profesionalism cu care se practica aceasta functie/ meserie.

Doua lucruri mai trebuie mentionate: trebuie eliminata imediat lipsa de competenta a unor  dascali, legata de protectionism politic  sau de cumetrie si necesitatea urgenta de  structurare metodologica a materiilor predate.  O astfel de reforma poate lua multi ani, ea trebuie insa inceputa. Sper ca dl Funeriu va reusi sa o inceapa si sper ca va avea si forta sufleteasca de a intampina greutatile si piedicile reactiunii educationale, impuse de reprezentantii mezozoicului profesional, sindical si politic.

Written by Theophyle

28/12/2009 la 10:23 am

Publicat în Analize, Civic, Guvern, Opinie

Tagged with , , , ,

51 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. buna dimineata,

    misiunea lui Funeriu va fi extraordinar de grea, iar rezultatele palpabile vor aparea probabil abia dup 15-20 de ani, asta in conditia in care reforma incepe…..ieri

    🙂

    orangeskorpion2009

    28/12/2009 at 10:48 am

  2. @skorpi, adevarat, dar trebuie inceput si trebuie de lucrat cu capul.

    Theophyle

    28/12/2009 at 10:49 am

  3. @Theophyl
    Buna dimineata ! 🙂
    „Doua lucruri mai trebuie mentionate: trebuie eliminata imediat lipsa de competenta a unor dascali, legata de protectionism politic sau de cumetrie si necesitatea urgenta de structurare metodologica a materiilor predate.”

    Cred ca astea sunt esentiale.
    Adica :
    – o evaluare/promovare corecta a cadrelor didactice;
    – o programa riguroasa, corelata strict cu necesarul de cunostinte/deprinderi ale unui absolvent care intra pe piata muncii.
    Funeriu o sa aiba viata grea pt. ca trebuie sa dea lupte grele cu grangurii-profesori, obisnuiti cu statutul de „senatori de drept”.
    Ii doresc perseverenta si mult succes !

    Tzepelica

    28/12/2009 at 10:49 am

  4. @timi, Buna Dimineata!

    Asa cum am scris in titlul „Funeriu faţă’n faţă cu reacţiunea”, el va trebui sa invinga sau sa moara cu ei de gat, sper ca are resursele sufletesti necesare.

    Theophyle

    28/12/2009 at 10:55 am

  5. Si mai cred ca in invatamantul superior (tehnic, de ex.) trebuie atrasi specialisti cu realizari profesionale certe din cercetare, proiectare, productie.
    Oameni care nu sunt rupti de realitate (cum sunt acum majoritatea profesorilor), care au ceva concret de transmis.
    Nu indivizi care recita un curs bazat pe compilarea informatiilor din literatura de specialitate, eventual actualizat la 2-3 ani.

    Tzepelica

    28/12/2009 at 10:55 am

  6. @timi, bineinteles, lucrurile insa trebuie facute cap-coada si nu cum au fost facute pana astazi, compromisuri facute de fiecare ministru in parte cu „mezozoicul” din minister.

    Theophyle

    28/12/2009 at 10:58 am

  7. ThPh,

    spui ca trebuie atrasi si parintii.
    cum?
    de catre cine?
    mai ales ca parintii sint imprastiati in toata tara, la orase, la sate, la catune,
    pregatirea lor fiind de la analfabeti pina la cei cu studii superioare,

    poate si televiziunea nationala ar fi trebuit sa se implice in mod organizat si bine intentionat

    p.s. in ministerul invatamintului am intilnit „mezozoic”-ul intruchipat de oameni pina in 40 de ani, dar cu mentalitati ante-1989

    orangeskorpion2009

    28/12/2009 at 11:04 am

  8. Funeriu mai are nevoie de :
    a. curaj (si cred ca are):
    b. sprijin politic, chiar in situatiile in care profii cu care urmeaza sa dea de pamant sunt pedelisti.
    La pct. b apar semnele de intrebare…

    Tzepelica

    28/12/2009 at 11:12 am

  9. @Skorpi, in SUA, orice scoala „amarata” are un comitet de parinti, care se implica in administrarea scolii si analizeaza impreuna cu profesorii programul didactic. Bineinteles ultimul cuvant il au profesorii dar ei sunt „nevoiti” sa asculte si parerile parintilor.

    Theophyle

    28/12/2009 at 11:23 am

  10. @timi, sa speram ca va primi si sprijin politic, poate de la presedinte.

    Theophyle

    28/12/2009 at 11:24 am

  11. Sigur, sa speram.
    Sa speram ca nu va primi telefoane in care sa i se spuna „domn`e, lasa-l p`ala in pace, ca e de-al nostru !” sau „legea aia trebuie putin periata…pentru ca sub incidenta ei intra si… care e omu` nostru…vezi cum faci, ai grija !”.
    Cum in tara asta, de sute de ani, intotdeauna „ai nostri” sunt mult mai buni decat „ai lor”… 🙂 🙂

    Tzepelica

    28/12/2009 at 11:32 am

  12. ca aproape orice discutie despre reforma invatamantului, observ ca si aceasta evolueaza foarte repede spre cliseul: „retrograzii profesori-elevii victime”. pentru ca aud ca nu se mai face logica in liceu, n-am sa mai invoc „falsa generalizare”, nu de alta, dar e posibil ca sa nu stie nimeni despre ce vorbesc, dar am sa fac cateva precizari:
    1. nu profesorii de la catedra fac politicile educationale, ci politicieni si functionari care habar nu au cum e la catedra.
    2. programele si manualele vin si ele de sus.
    3. un profesor sta intre 1 si maximum 6 ore pe saptamana cu un elev (nu singur, ci alaturi de alti 25-30 de elevi). un parinte cat sta?
    4. protectionismul politic si cumetria sunt la nivelul ministerului si inspectoratului judetean, acolo unde profesorii obisnuiti (95% dintre ei) nu au nici o influenta.
    5. din ce in ce mai des apar analfabeti cu diploma. sistemele de examinare si de selectie, de la admiterea in liceu pana la sustinerea doctoratului devin ingrijorator de banale, iar tendinta nu e contrara, ci de disolutie totala a ideii de examen. consecinta: socul examenelor serioase din viata e nemaipomenit de puternic.
    6. oricat se incearca a se banaliza problema (eventual cu varianta: „nenorocitii de profesori vor salarii mari cand castiga atat din meditatii”), subfinantarea e chiar o problema in invatamant (apropo, cei 6% din pib in bugetul din 2010 sunt o minciuna: legea vorbeste de 6% din fonduri bugetare, dar bugetul e facut cu circa 3% din buget si restul din fonduri proprii si fonduri europene). ca sa fiu mai explicit, incercati sa va imaginati ca sunteti patron care doriti sa angajati un profesionist si postati urmatorul anunt: „angajez profesionist in domeniu sensibil. solicit competenta si dedicare. NU ofer salariu motivant”. cati solicitanti veti gasi?
    ps. in sfarsit, profesorii sunt egali cu ceilalti bugetari. in 2010 nu se dau tichete de masa, de vacanta etc. profesorii nu le-au avut niciodata…

    vali plesca

    28/12/2009 at 11:33 am

  13. @vali plesca, Sarbatori fericite!
    Unde ati vazut folosirea sintagmei:“retrograzii profesori-elevii victime”.
    1. Chiar cred ca profesorii de la catedra trebuie sa fie inplicati in politicele didactice.
    2. de situatia profesorului sunt in primul rand de vina sindicatele politizate.
    3. Dl Pleasca am prticipat la reforma educationala (consultant academic) care a cuprins un stat american in care locuiesc 11 milioane de cetateni. Reforma a impus in primul lucru descentralizarea si a durat 6 ani. Reforma a reusit si rezultatele au fost revolutionare. Am avut norocul unui guvernator extrem de cooperant si a unei legislatii care a „impins” proiectul extrem de mult in Senatul acelui stat.
    4. daca acolo s-a putut, de ce nu aici?

    Theophyle

    28/12/2009 at 11:51 am

  14. theo, imi esti dator cu un miel :). titlul („reactiunea”, articolul („balivenele doamnei profesor”), unele comentarii („lupte grele cu grangurii-profesori”) situeaza corpul profesoral in corpul retrograzilor. faptul ca invatamantul nu ar fi structurat in beneficiul elevului il situeaza pe acesta in categoria victimei (apropo, aici tu invoci necesitatea finantarii in functie de nr de elevi; se face deja). eu sugerez nevoia nuantarii, nu de alta, dar e cam greu ca elevul care vine cu q7 la scoala sa fie vazut a fi victima unui profesor cu salariu de 1000 de lei. sa pui in carca sindicatelor toata vina nesimtirii politicienilor e cam mult. in contextul asta, mie mi-a placut foarte mult fraza asta: „Am avut norocul unui guvernator extrem de cooperant si a unei legislatii care a “impins” proiectul extrem de mult in Senatul acelui stat”. eu n-am spus nicaieri ca nu s-ar putea reforma, tu ai spus CUM s-ar putea reforma.
    asadar, ecuatia pe care o vad eu implica vointa si competenta politica (care sa asigure descentralizarea, in primul rand), finantare serioasa, atat la nivelul politicilor, dar mai ales la nivelul oamenilor si politici educationale bazate pe realitati si nu creionate in birourile autiste din ministere si inspectorate.

    vali plesca

    28/12/2009 at 12:13 pm

  15. ,,Ministerul Educatiei trebuie sa-si asume numai atributiile curiculare, pregatirea profesorilor si mentinerea standartelor necesare, controlul didactic si evaluarile nationale ale elevilor si ale profesorilor.”
    Corect, dar aici incep, cred eu marile probleme.Din’89 si pana acum asa-zisa ,,reforma” in invatamant s-a facut haotic, cu schimbari de dragul schimbarilor iar cei care au decis, au facut-o in functie de ce credeau ei ca ar reebui(daca au fost bine intentionati)sau cum le cereau interesele(nu intamplator, cand au fost ingineri in fruntea mnisterului, incepand cu Hardau, ,reforma” a constat si in introducera a numai putin de 11 module in plus la clasele cu profil tehinc).De multa vreme invatamantul e ca o barca fara carma pe o mare in furtuna, o ia aleatoriu in directia contrara vantului, fara a sti unde ajunge, or asta nu-i reforma e o brambureala care a stricat si putinele lucruri care au fost bune.
    Pentru ca reforma in curicula sa fie eficienta,iar evaluarile sa-si atinga scopul, in prmiul rand aceasta societate ar trebui sa stie, fie si aproximativ, unde vom fi economic si social peste minim 10-15 ani,adica trebuie sa existe un program cat de cat configurat de dezvoltare,sa stim de unde plecam si unde vrem sa ajungem,Numai dupa clarificarea acestor lucrui putem sa eleboram un model educational dar si de pregatire profesionala, ce fel de generatii dorim si trebuie sa educam si sa instruim in asa fel incat sa raspunda optim cerintelor societatii peste 10-15 ani.In functie de modelul educational, obligatoriu in functie de acesta ,trebuie apoi stabilita curircula(ce materii se fac, in cate ore se fac, cum se fac ) obiectivele educationale si criteriile de valuare(gradul in care aceste obiective sunt atinse).Aceastea ar fi ,dupa parea mea de ,,tanar” dascal,etapele unei reforme reale, profesioniste, cu sanse sa inoiasca si sa modernizeze invatamantul, asa au muncit japonezii cand si-au dat seama ca cea mai eficienta investie e cea facuta in mintea tanara.
    Daca urmariti etapele pe care le-am enumerat, veti vedea ca mojoritatea lipsesc cu desavarsire, ,reforma” incepe cu ceea ce eu as numi ultima etapa, adica modificam periodic curricula fara a avea celelalte date,asa ca, continuam sa dam, in virtutea inertiei,generatii de elevi total neadaptati cerintelor sociale, cerinte pe care nu le cunoastem pentru ca, la urma urmei si societatea in care traim este tot o barca fara busola, deci cum ar putea,un subsistem al acestiea,invatamantul sa foe altfel.
    Sperantele puse in domnul Funeriu ar trebui bazate pe ceva ;deocamdata, din ce a declarat dansul nu rabzate un program clar de activitate si, oricat de profesionist si bine intentionat ar fi, un ministru minuni nu va putea face cata vreme si invatamantul si societatea sunt fara busola programarii medii macar in dezvoltare.
    Rezultatul ,,reformeleor” de pana acum a dus la tot felul de experimente, mai mult sau mai putin dureroase ,ale caroro cobai au fost generatii de elevi.Copiii intra in scoala fara a-si putea face, impreuna cu profesorii si parintii un plan de lucru pe termen lung, penru ca nu se implementeaza bine o modalitate de testare finala, ca se si schimba, fiindca s-a schimbat ministrul, si fiecare vine cu mentalitatea ca ,,elstie mai bine”.Incepi sa te pregatesti pentru un anumit mod de a da un examen, si peste un an vezi ca s-a schimbat total si nu intotdeauna in mai bine.
    Nu mai spun ca cei de la catedra care macar stiu concret cat poate duce un elev la o anumita varsta, pana la ce limita de timp elevul poate gandi si receptiona pentru ca apoi sa se transforme intr-un simplu participant fizic la ore(fiindca depaseste posibilitatea de concentrare)nu suntem niciodata consultati,nu ni se cere parerea, altcineva stie mai bine, cei de la birouri, din Minister, din care multi nu au decat foarte putini ani l catedra sau chiar de loc.

    Loda

    28/12/2009 at 12:15 pm

  16. vali plesca, dac’s dar is daor 🙂 Reactiune nu au fost profesorii ci sindicalistii „profesionisti”, mahari judeteni si politicienii ministerului. Fara profesori si colaborarea lor „vorbim la lampa”

    Theophyle

    28/12/2009 at 12:19 pm

  17. Loda, salut. Am sa-ti raspund putin mai tarziu. Acum am primit niste obiective casnice urgente 🙂

    Intr-o ora ma intorc si-ti voi raspunde 🙂

    Theophyle

    28/12/2009 at 12:21 pm

  18. @vali plesca
    Cum putem, oare, califica niste profesori universitari care gestioneaza o univ. ca pe propria feuda ? Cunosc personal astfel de cazuri.
    Cum pot fi numiti acei profesori care au firme ce functioneaza in incinta, cu dotarile si cu personalul universitatii ? Am suficiente exemple si aici.
    Nu sunt ei, oare, retrograzi cand se opun oricarei schimbari care le-ar afecta pozitia/veniturile ?
    De ce apar, din ce in ce mai des, analfabeti cu diploma ? Cine le acorda ?
    De ce sustinerea doctoratului a devenit o chestiune banala, absolut formala ? Cine se bate sa aiba cati mai multi doctoranzi si de ce ?
    De ce examenele nu mai sunt praguri profesionale serioase ? Examineaza, oare, politicienii ?
    Nu cumva grangurii din invatamant sunt cei care blocheaza orice reforma, pt. ca le pune in pericol pozitia ?
    As mai avea si alte intrebari, dar imi lipseste timpul…

    Tzepelica

    28/12/2009 at 12:58 pm

  19. @Loda
    @Tzepelica
    Nu stiu daca lucrati in sistemul de invatamant ,dar va rog sa mergeti sa studiati putin despre ARACIP si CEAC ca sa vedeti ce monstruozitati pot naste oamenii care se ocupa cu „reforma”.Este suficient sa iti doresti sa cureti ministerul de incompetenti.

    quintus

    28/12/2009 at 1:12 pm

  20. Problema descentrralizaeii cuprinde dpua paliere, descentralizarea deciziei si cea a bugetului.Ma leg de a doua ;cum se poate face o descentralizare eficienta intr-o vreme de saracie? De ce fonduri poate dispune un judet sarac, asa cum e Salajul, in care traiesc eu ,la nivel local? Ori, fara fonduri, si nu ma refer doar la salarii, ce reforma sa faci? Va dau un singur exemplu : colegiul la care predau eu,are o singura sala media la 1500 de elevi,ca sa ai acces la ea, trebuie sa te planifici si cine ajunge primul la planificare, acela o ocupa.In aceasta situatie, mie imi vine randul de doua ori pe an si nu neaparat la lectiile pe care doresc sa le ilustrez cu filme documentare.Ce imi ramane atunci sa fac in restul zilelor din metodele moderne pe care atat le invocam ? Sa ma duc la clasa tarand hartile dupa mine ,sa incerc sa fac lectia cat mai mult cu participarea elevilor ca ei sa fie actorii cunoasterii, nu spectatorii, dar cand eu stiu ca un film documentar bun poate spune la isotirie mai mult decat o mie de vorbe, cand imaginea autentica arata elevilor un anumit moment istoirc ,asa-i ca trebuie sa ma multumesc sa injur sotto voce?De unde va avea primaria Zalau bani nu doar sa ne plateasca, dar sa si poata face ceva pentru scoala ,cand judetul e la pamant ? Putem descentraliza, dar descentralizam ,in unele cazuri, saracia.

    Loda

    28/12/2009 at 1:14 pm

  21. Quintus :
    Stiu ;multi ,,oameni de bine” si-au gasit un loc caldut acolo.

    Loda

    28/12/2009 at 1:15 pm

  22. tzepelica, exemplele mele se refera, in principiu, la invatamantul preuniversitar. acolo, modelul de examen nu e stabilit de profesor, ci vine de sus. in universitar, problemele sunt cam asa cum le spui tu. atata doar, fa diferenta intre grangurii din invatamant (5%, sa zicem) si marea masa a defavorizatilor.

    vali plesca

    28/12/2009 at 1:16 pm

  23. salut prieteni,
    Este un topic la care voi profesori aveti mai multe de zis decit mine.
    Doar 2 kestii personale:
    cartile
    In Amerika a trebuit sa iau si ceva cursuri elementare pina in masterat. Am luat Chimia doua semestre-anorganica si organica. Puteam sa iau Calculus pe care il stapinesc foarte bine dar am preferat Chimia pe care nu am inteles-o niciodata in tara: la generala, liceu in care ca sa pun valente nu am fost in stare niciodata. Cartile erau atit de bune si clare pentru un achimist ca mine incit am inteles absolut totul.

    Sufletul:(dupa ce Dumnezeu a creat omul din lut a suflat asupra sa )
    profii trebuie sa puna suflet.
    Eu am avut me mina copiii mei si alti citiva apropiati – unii la virsta matura – carora le-am demonstrat ce frumoasa este geometria in spatiu, trigonometria si analiza matematica – pe care le iubesc desi nu am treaba prea mare cu ele, si ei le-au invatat cu placere mai mare sau mai mica dar le-au invatat bine si fara stres.
    profesorul trebuie sa dea dovada ca iubeste fanatic materia si sa demonstreze elevilor de ce e atit de frumoasa si atunci toti elevii sai vor excela 🙂

    Un tanar de stanga

    28/12/2009 at 1:41 pm

  24. Programe, profesori, manuale, infrastructura scolara…
    Da’ materialul care urmeaza sa fie modelat?
    Vad ca elevii sint socotiti toti dornici sa invete, toti dotati arhisuficient, toti visind la o cariera de cel mai inalt nivel.
    Oare asa sa fie?!Si cel mai dotat sistem de invatamint, organizat perfect, utilat cu tot ce trebuie va fi neperformant in lipsa unor elevi care nu sa iubeasca sa invete, da’ macar sa vrea!

    mitica

    28/12/2009 at 1:55 pm

  25. Buna ziua tuturor!
    Da, TDS-Eugen are mare dreptate, pasiunea profesorului pntru materia predata este factorul determinant. Eu si acum duc dorul unui profesor care a transformat dintr-o materie aparent anosta „Studiul Materialelor „, o pasiune .

    Andrzej

    28/12/2009 at 1:59 pm

  26. Pt. postul ramas liber la Camera Deputatilor, din partea PDL candidau Tudorache si Prigoana jr.
    Acu` cateva minute, Tudorache a declarat la un post tv ca Boc l-a sfatuit sa renunte.
    Honorius ne mai lipsea, n`asha ?
    In rest, le aveam pe toate.
    Si pe toti. 🙂 🙂

    Tzepelica

    28/12/2009 at 2:23 pm

  27. Theophyle si onorata asistentza,buna ziua !gind la gind cu bucurie !un „autodenuntz” propriu si personal la tema !nu mai adaug nimic, pen’ ca mi’i rusine…

    niku_elektriku

    28/12/2009 at 2:46 pm

  28. Daniel Funeriu la interviul Hotnews:

    „Darwinismul trebuie studiat in scoala, fara doar si poate. Explicit si nu doar implicit. Acest lucru nu exclude cu nimic insa studiul religiei. Nu accept logica lui ori Darwinism – ori religie. Este suficient loc pentru ambele. Intr-o societate libera omul are dreptul sa cunoasca ambele viziuni si, daca este cazul, să opteze dupa aceea pentru cea care i se pare mai convingatoare si potrivita.”

    Ati retinut de la juramantul Presedintelui ca Patriarhul Daniel a avut o discutie cu Funeriu?

    (Theophyle, sa nu taci. Daca iti este rusine, sa te opui. Nu este normal ca Prigoana jr. sa fie pe lista PDL doar pentru ca tatal sau este cine este.)

    Francesco

    28/12/2009 at 3:07 pm

  29. salut

    nu e nimeni in pdl sa le spuna ca in romania nepotismul provoaca aversiune instantaneu?
    cel mai jenant e detaliul cu interventia lui boc care denota si lipsa de integritate si de inteligenta politica;
    din cate stiam, la nivelul unei filiale se rezolva lucrurile care tin de filiala respectiva, nu tre’ sa intervina sefu’ al mare (ma rog, mai mititel in cazul de fata)

    razvan

    28/12/2009 at 3:18 pm

  30. theoph,

    si aici existä comitet de pärinti, chiar f. inplicati, de f. mult timp.

    desigur descentralizarea le va da banii direct scolilor, dar sunt responsabili de ei .profesorii contestati, au mari probleme.

    theo

    28/12/2009 at 4:07 pm

  31. observ cä acum fiecare miscare pd-l este contestatä.

    fam. sarbu este toatä, mitrea la fel, soacre , gineri, nurori.

    theo

    28/12/2009 at 4:08 pm

  32. Salut,salut!

    th,

    interesanta tema si arzatoare.De educatie depinde daca urcam spre tarile civilizate sau,din contra,ne pierdem in mlastina ignorantei.

    Ce mi-a placut sintagma „mezozoicul profesoral”.Acolo si sunt incremeniti. 😆

    dora

    28/12/2009 at 4:14 pm

  33. termenul de comparatie nu e psd-ul, ci standardele occidentale

    razvan

    28/12/2009 at 4:20 pm

  34. Buna ziua tuturor…
    Mi-am dat seama foarte „devreme” (’90 – ’91) de rezistenta invatamantului nostru la orice fel de schimbari – mai ales la cele in bine…Ca studenta, am „suplinit” un timp intr-o scoala din Floreasca.
    Mi-am dat repede seama ca directorul scolii se temea cumplit de „viitor” si tindea sa recruteze tineri care se simteau bine in acel mediu toxic (sunt destui din astia).
    Nu inteleg ce le place atat de mult. Este infernal si pentru profesori, si pentru elevi. Calitatea comunicarii profesor – elev a scazut constant, astfel incat acum avem de-a face cu o scoala mai slaba chiar decat in intunecatii ani ’80.
    Nu pot decat sa-i urez succes d-lui Funeriu. Aici ar trebui sa vina Hercule sa curete…

    Diana

    28/12/2009 at 4:31 pm

  35. UTS:
    Ai foarte multa dreptate, daca nu mi-ar fi teama ca sunt tare subiectiva (datorita profesiei si fac pledoarie pro domo) as spune ca ,la fel ca poetul, profesor te nasti nu te faci . Dar si mitica are dreptate, poti sa-ti dai sufletul pe tava daca elevul are zero motivatie, sau motivatia sa este legata strict de nota si de medie, datorita sistemului de admitere in licee si facultati.Incercati sa va luptati cu Romania reala, pe care copilul o vede pe strada, in familie, in media, si sa-i spui ca ,,daca ai carte, ai parte” .Asta cand el vede, caci asta se promoveaza, nu tineri studiosi care au facut carieire frumoase in strainate exclusiv prin puterea mintii ci tot felul de ,,afaceristi” dubiosi imbogatiti prin afaceri cu statul care maltrateaza limba romana, se exprima in interjectii si se scalda in bani sau politicieni ingusti care azi combat la stanga si maine ,combat la fel de convingator la dreapta, sau invers.Intr-o societate in care valorile au fost bine escamotate si in care sunt promovate obsesiv toate antimodelele posibile, dezvoltati motivatia elevului pentru cunoastere si educatie ca mijloc de realizare.

    Loda

    28/12/2009 at 4:34 pm

  36. Diana :
    Daca nu te superi ce inseamna ca ai suplinit,,un timp” ? cat asnume ai stat acolo de ti-ai dat seama ca invatamantul e ,,rezistent la orice schimbare” ? Vrei sa-mi spui, te rog, ce intelegi prin asta ?

    Loda

    28/12/2009 at 4:37 pm

  37. loda,

    cumva bati spre un anumit partid?
    politicieni ingusti care azi combat la stanga si maine combat la fel de convingator la dreapta sau invers.
    mi-am permis sa scot doua virgule din citatul tau.
    🙂

    in rest relativ ok comentariul tau de la ora 4.34 pm, dar as mai adauga ca un profesor sufletist + competent in adevaratul sens al cuvintului rareori nu va acapara minim 90% din elevii sai

    orangeskorpion2009

    28/12/2009 at 4:39 pm

  38. @All, Salut si Buna Ziua!

    Am citit cu atentie toate comentariile voastre, din toate exista un singur mesaj – lucrurile cum stau acum sunt departe de a fi satisfacatoare. Trebuie sa intelegem cu totii:

    1. Jobul de profesor este unul din cele mai grele profesii existente pe care eu le cunosc.
    2. Nivelul de erodare in carierele profesorale in special in scoliile medii este enorm. Nu uitati ca avem de a face su adolescenti.
    3. Salariile sunt mizere la fel ca in majoritatea profesiilor legate de bugetul statului in sanatate si invatamant.
    4. Majoritatea programelor de invatamant nu sunt adaptate la cerintele lumii in care traim.
    5. Invatamantul este deficitar in cadre serioase in mediul rural.
    6. Invatamantul este super-politizat si sufera de un protectionism ingrozitor.
    7. „Materia prima” a sistemul educational este viitorul nostru al tuturor.

    Un singur lucru de facut: Ajutati-l pe Funariu sa-si faca treaba, stie cum, are potentialul necesar si este un om integru.

    Theophyle

    28/12/2009 at 5:00 pm

  39. Atita timp cit statul detine monopolul in invatamint, multe lucruri nu vor merge inspre bine. Cind exista competitie, exista si sansa pentru rezultate mai bune. Atunci cind parintii nu sint multumiti de guvern privind atributiile curiculare si standarde, acestia trebuie sa aiba alta posibilitate.

    cristina

    28/12/2009 at 5:12 pm

  40. Postare noua 🙂

    Theophyle

    28/12/2009 at 5:14 pm

  41. @cristina Buna Ziua!
    Aveti dreptate, trebuie insa reglementat invatamantul privat, altfel ajungem la situatia la care s-a ajuns cu Spiru Haret.

    De facto exista acest fel de invatamant, Vedeti scoala americana, libaneza sau „Ralph Lauder”.

    Theophyle

    28/12/2009 at 5:19 pm

  42. Daca ai dat ca exemplu scolile dintr-un stat american, trebuie ca sti ca invatamintul privat nu este reglementat de stat. Nici scoala acasa. Daca vrea si Romania sa ajunga in TOP100, ar trebui sa ia exemplu si sa renunte la monopol.

    cristina

    28/12/2009 at 5:23 pm

  43. @cristina, draga mea sunt cetatean american de 30 de ani si cunosc sistemul educational din State. Sistemul privat acolo este mult mai vechi decat cel de stat, de fapt el s-a nascut inaintea celui de stat. In Romania nu exista aceasta traditie, si este necesara suprveghera acestor institutii pentru a nu le transforma in fabrici de diplome.

    Theophyle

    28/12/2009 at 5:28 pm

  44. Sistemul public din Romania este vechi de cel putin 100 de ani. Controlat de stat, monopolizat de stat. Unde s-a ajuns? Daca vedem ca in 100 de ani treburile nu merg inspre bine, de ce continuam sa facem tot asa?

    In America, piata libera cerne calitatea de cantitate. Ce se intimpla cu scolile care dau diplome a la USH? Falimenteaza. De ce nu se face acelasi lucru si in RO?

    Dar e adevarat, romanilor nu le place libertatea, vor sa fie supravegheati de „big brother” si lor sa nu le pese de nimic.

    cristina

    28/12/2009 at 5:50 pm

  45. Alte probleme la fel de importante ar fi: cum sa ii pastram pe cei educati, cum sa ii promovam pe criterii competitionale, cum sa ii promovam in mod corect, cum sa ii implicam in domenii in care alegerile se fac in functie de cu totul alte criterii si nu in ultimul rand, cum sa ii stimulam si material sa ramana in tara.
    Cum ii putem determina pe parinti sa inteleaga ca scoala, educatia, reprezinta viitorul cand nu avem exemple sa le oferim in acest sens.
    Ce putem sa le spunem celor care au terminat o facultate…ca prin munca onesta pot avea un nivel de trai normal la nivelul UE?
    Cum ii putem determina pe acestia sa inteleaga ca doar noi toti putem schimba ceva.
    Cum putem adapta invatamantul la cerintele date de piata interna, aceasta din urma nefiind una stabila?
    La noi nu mai exista cercetare, exista doar consum. Daca ne uitam pe site-urile cu joburi putem observa cu totii ce tipuri de joburi predomina. Termini o facultate cu un anumit profil si lucrezi in cu totul alt domeniu…

    umanitate

    28/12/2009 at 6:47 pm

  46. “mezozoicul profesoral” ??
    Adică nu trebuiesc predate teoremele lui Thales şi Pitagora?

    blogideologic

    29/12/2009 at 11:46 am

  47. @blogideologic, sa lasam sarcasmele domnule doctor, stiti exact la ce m-am referit. Sarbatori fericite!

    Theophyle

    29/12/2009 at 11:59 am

  48. Foarte interesante discuţiile. Din păcate nimeni nu va ţine cont de ele. Pe politicieni îi interesează două lucruri: să crească în sondaje şi să prospere finanţatorii de partid.
    1. La noi elevul nu este subiect, ci obiect al educaţiei;
    2. Schimbarea curriculei, a metodologiei, introducerea finanţării per capita nu vor reduce inerţia sistemică;
    3. Singura soluţie e renunţarea la învăţământul de stat gratuit în forma actuală şi introducerea burselor de merit până la 75-80 %. Obligatorii să rămână doar 5 clase (Litteracy and numeracy) pentru care nu trebuie 12 ani ca până acum. Intresaţii mai pot accesa… ePolitica

    tomegea

    29/12/2009 at 2:40 pm

  49. Cred ca profesoratul, ca si medicina, preotia sau artele sunt meserii strict vocationale.
    Cred ca din scoala trebuie sa iasa un om educat, cultivat si instruit, bagajul de cunostinte generale dat de scoala fiind foarte bine fixat- calitativ, nu neaparat cantitativ.
    Cred ca motivatia prin care poti face ca un elev sa invete este, in aceasta perioada, extrem de greu de realizat.
    Cred ca profesorii de top sunt in acelasi timp mucenici si vizionari, dar toti elevii merita jertfa, fiindca nu-s decat niste bieti copii dezorientati si speriati, care vor sa ramana copii pentru ca nu vad alta alternativa.
    Cred ca, in Romania, mentalitatea parintilor este prioritar de genul „imi trimit copiii la scoala, sa-i educe ei!”, de aceea ma indoiesc de realizarea unei responsabilizari reale a majoritatii parintilor in procesul de invatamant.
    Cred ca la noi nu merg modelele straine de invatamant, care se adopta formal, pentru ca Ministerul sa arate ca „se preocupa”.
    CRED CA ATATA TIMP CAT SE FURA LA EXAMENE, SE ADUCE UN PREJUDICIU INESTIMABIL SANATATII MORALE A GENERATII DE TINERI, CEEA CE ESTE DE NECONCEPUT SI DE NEIERTAT.

    maria

    30/12/2009 at 12:50 am

  50. Teofil, acest domn Funeriu…e un tanar care va deveni repede carnitza buna pentru Sistem! In invatzamant Sistemul este extrem de rezistent. Bacul va fi, in continuare cumparat, vor fi, ca si pana acum, ”profi corupti” …pentru presa (eu fiind unul dintre ei, pentru ca, alaturi de cativa colegi NU AM ACCEPTAT MITA!!!), listele vor fi bine intocmite ca sa dea bine la presa… ca si pana acum!!!! O, Doamne, in ce tzara inca mai traim!!!
    Vor fi niste restructurari in toamna, de exemplu vor creste norma didactica, vor da afara ceva suplinitori…
    Sindicatele (care sunt bine mersi si Sistemul se serveste bine de ele!!!!!) vor face un pic de scandal!
    Teofil, esentza e ca acest Sistem va triumfa, ca acesti conducatori nu au niciun motiv sa-l schimbe! Ei insisi fiind produsi de sistem! Kafka, Teofil, Kafka!!!

    Elena

    30/12/2009 at 1:49 pm

  51. PS nu stiu cat de corect e sa traiesti ”in State” si sa judeci pentru mine! Ma ierti! Eu sunt in chiar inima sistemului, eu sufar si bucati din carnea mea se duc in el…
    Sarbatori fericite!

    Elena

    30/12/2009 at 1:53 pm


Comentariile sunt închise.