Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Intre forme si fond

“…Al doilea adevăr, şi cel mai însemnat, de care trebuie să ne pătrundem, este acesta: forma fără fond nu numai că nu aduce nici un folos, dar este de-a dreptul stricăcioasă…”
Constantin Schifirneţ, Formele fără fond, un brand românesc, Capitolul Teoria formei fără fond în opera lui Titu Maiorescu, Bucureşti, 2007, pp.51-80

“…A-l boteza din nou pe un om nu va să zică a-l schimba; a pune numele de regim democratic unei oligarhii vechi nu va să zică a schimba starea de lucruri…”
Mihai Eminescu, Opere, XII, p. 135-136

Romania se confrunta  de aproape doua secole cu “blestemul” formulat de Titu Maiorescu si  dezvoltat eseistic de Mihai Eminescu: blestemul “formelor fara fond”. Duminica, o parte din populatia  Romaniei va trebui sa aleaga intre trei candidati, care sunt rezultatul evolutiei contemporane a acestui “blestem istoric”. Dl Mircea Geoana – reprezentantulfără forma, fără fond”, Dl Crin Antonescu – resprezentantul autentic alformelor fără fond” si Presedintele Traian Basescu – reprezentantulfondului intr-o forma impusa si inadecvata.” Am sa incerc in cateva cuvinte elaborarea fiecarei definitii intr-un efort de a o rationaliza.

Dl Geoana s-a dovedit a fi mascota unei echipe formate din politicieni corupti, oameni de afaceri corupti si baroni locali corupti. Dl Geoana propaga o forma  ideologica falsa si contrara ideilor sale (vezi Patriciu si Geoana liberalul), nu are nici o forma de curaj civic de a-si explica faptele, si, in sfarsit, partidul pe care-l reprezinta este  un amalgam de interese,  de multe ori potrivnice (ultima greva de la Metrorex este edificatoare), asa ca nici de forma nu se poate vorbi.  Partidul de stanga numit PSD este compus din cei mai bogati politicieni din Romania. Asadar, Dl Mircea Geoana este reprezentantul “fără forma, fără fond.

Dl Crin Antonescu este un vechi politician, care incearca sa mimeze prospetime politica.  De fapt, dl Crin Atonescu a fost prezent  în toate legislaturile între 1992 şi 2009. Dl Antonescu poate fi numit veteran, si in nici un caz “prospatura.” Prospetimea Dlui Antonescu este functia anonimatului sau. Cine “nu face, nu greseste” sau, daca doriti, “una spune, alta face”. E suficient sa mentionam “Revolutia bunului- simt”, la care se adaugă ponegrirea unor intregi segmente  ale electoratului de catre omul principal al partidului,  de facto ajutorul lui principal, si, bineinteles, fuga lui Crin Antonescu  la extreme (Vadim sau Becali) in cautarea oricarui candidat in afara lui Basescu. Dl Crin Antonescu reprezinta vorbe fara fapte si “forme fără fond.”

Dl Traian Basescu a devenit presedinte ad-hoc, nu voi cunoaste probabil niciodata care a fost taina schimbarii intre Stolojan si Basescu, dar  nici nu este necesara pentru acest demers. Basescu este tipul omului de actiune, al executivului, pentru el presedintia a fost o gaura neagra, mult prea putin adecvata pentru formatia si caracterul lui. Presedintia Romaniei este chipul treimii-comuniste de sorginte iliesciana: presedinte, premier, partid.  In configuratia originala, presedintele trebuia numai sa coordoneze o situatie monolitica si monocolora. Constitutia Romaniei, chiar si dupa rectificarea ei, a fost scrisa pentru a sustine aceasta treime  criptocomunista. Forma pentru ceea ce a vrut sa infaptuiasca Basescu nu-i putea permite reformele dorite. Asadar, fondul exista, forma  e inadecvata. Pot scrie zeci de pagini despre situatia creata si pot analiza si argumenta fiecare din  problemele ivite. Din nefericire, romanii nu sunt un popor de cititori ai “textelor uscate.”  Asadar, nu lipsa de fond i-a lipsit lui Basescu, ci lipsa unei forme cu ajutorul careia putea sa-si promoveze reformele.  Din nefericire, presedintele Basescu nu a reusit sa transmita eficient mesajul, incurcandu-se in sentimentalisme care nu-si au locul in politica adevarata. Sper ca dl Basescu a invatat diferenta dintre politician si om de stat si sper ca in viitorul lui mandat el va reusi sa-si construiasca cu ajutorul poporului roman forma necesara fondului pe care-l promoveaza. Eu il voi vota pe Basescu pentru a ne elibera dupa doua secole de acest blestem al “formelor fără fond.”

Inchei aceast articol cu un citat din prof. Neagu Djuvara, cel care-l sustine pe reprezentantul formelor fara fond, insa intelege si contextul istoric:

Intrebare: Vorbeaţi de opoziţia istorică dintre boieri şi domn. Nu pot să nu mă gândesc la opoziţia feroce dintre parlamentari şi preşedinte.
Raspunsul lui ND: M-a vizitat şi pe mine gândul acesta, să fac o paralelă între situaţii. Să ştiţi că la noi puterea a fost împărţită mereu între Vodă şi marii boieri. Acest lucru e mult mai puţin caracteristic altor ţări. În spaţiul românesc însă, puterea a pendulat mereu între aceste două extreme: ori e mai tare boierul, ori e mai tare Vodă. (aici)

 

Written by Theophyle

19/11/2009 la 8:05 pm

195 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. buna seara,

    grozava postare!

    orangeskorpion

    19/11/2009 at 8:16 pm

  2. Skorpi, mi-a fost frica ca nu va fi citita. Nu injur pe nimeni 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 8:18 pm

  3. nu inteleg de ce ti-a fost frica..
    noi sa nu te citim???

    l-am citit ieri pe djuvara si nici acum nu inteleg cum s-a lasat pacalit de marzafoiul de crin, un pulifrici sadea..
    :mrgreen:

    orangeskorpion

    19/11/2009 at 8:20 pm

  4. Theophyle, salut! Excelenta privire asupra a ceea ce e de vazut in acesti trei candidati exemplare politice de varf dintr-o istorie in care mereu forma a dominat fondul.Iar in cazuri de exceptie, cand avem insfarsit, parte de o persoana cu fond adevarat, puternic, necesar, tot forma e cea care-i sta impotriva… 😉

    noradamian

    19/11/2009 at 8:21 pm

  5. skorpion, servus! Vezi, aici se vede diferenta intre teoria (care tine tot de ceva exterior, faptic vorbind)si fond( aplicatia!)Nu?

    noradamian

    19/11/2009 at 8:23 pm

  6. nora, servus poastarea a fost mult mai lunga si mult mai argumentata, am trebuit sa o crosetez pt blog, sper ca voi explica de ce Baselu este singurul om cu continut in politica romaneasca 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 8:24 pm

  7. Buna seara,
    Exceptionala clasificare si caracterizarea fiecarei tipologii!Ne mai punem ordine in ganduri. Multumim.

    cedric

    19/11/2009 at 8:28 pm

  8. cedric, nu toti oltenii sunt Geoana 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 8:29 pm

  9. cedric, buna seara 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 8:30 pm

  10. Baieti, N.Djuvara e cu liberali, e cu PNL. Din punctul lui de vedere un presedinte de partid sau candidat e ceva ocazional. E datorie si loialitate sa-l sustina. E ceva de invatat si tinut minte.

    Tio

    19/11/2009 at 8:31 pm

  11. theophyle, nu-i suficient sa avem „omul cu continut” daca multi din cei ce aleg sunt oameni ai „formelor”. De ce? Greu de spus: educatia sau lipsa ei, anumite trasaturi ale spiritului acestei societati, predispozitie spre individualism, cine stie?…

    noradamian

    19/11/2009 at 8:33 pm

  12. Tio, stim Tio si nimeni nu-l blameaza. i-am recenzat toate cartile si avem un dialog fff. civilizat 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 8:34 pm

  13. buna seara, tuturor 🙂
    Teofile, excelenta postare in care i-ai caracterizat scurt si la obiect pe domnii prezidentiabili 🙂 am o singura observatie: TB este un om, iar latura sa emotionala face parte din el, e trairea sa autentica pentru care nu voi putea niciodata sa-l condamn, chiar daca e presedinte. la ce ne-a folosit trairea rece, distanta, de sticla, fara fisuri a unui iliescu, constantinescu? sa stii ca acele „scapari” emotionale sau „sentimentalisme”, spun foarte multe despre cineva. un om care simte, traieste si transmite ce simte, e VIU, nu e un criminal cu sange rece care te injunghie cu minerii si cu armata in strada cu zimbetul pe buze si cu sufletul inghetat!

    elicearea

    19/11/2009 at 8:34 pm

  14. nora, de data asta voda trebuie sa castige in fata boierilor 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 8:35 pm

  15. eli, trairile unui om trebuie fi diferentiate de cele ale unui „comandant suprem”. Comandantul suprem are nevoie de alte motivatii. Nu accept sentimentalismul in conducerea unui stat. Parerea mea 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 8:38 pm

  16. theophyle, de asta cei care stiu „blestemul”istoriei acestui loc mâncat de boieri,istoricii, in speta, si nu numai, trebuie sa le aduca mereu aminte celorlalti de posibilele consecinte ale repetarii greselilor 🙂

    noradamian

    19/11/2009 at 8:40 pm

  17. Buna seara Theophyl, buna seara tuturor,

    Excelenta paralela si esentiala.
    Imi aminteste de basmele noastre.

    Geoana e intruchiparea copilului de nomenclaturist impins de „partid” intr-o postura care nu are nici o legatura cu posibilitatile lui reale. El e „fiul cel mare al imparatului”.

    Crin, e capabil de performanta de-a fi: „nici imbracat, nici dezbracat, nici calare, nici pe jos, nici pe drum, nici pe carare”. E intruchiparea neispravitului.

    Basescu o Cenusareasa….

    analizaexistentiala

    19/11/2009 at 8:41 pm

  18. @analizaexistentiala, buna seara 🙂 se poate caracteriza si in acest fel 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 8:42 pm

  19. @nora, istoricii nu’s la mare pret in lumea contemporana 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 8:43 pm

  20. theophyle, mare lucru cand istoria are un cuvant de spus in contemporaneitate 🙂

    noradamian

    19/11/2009 at 8:45 pm

  21. Cer permisiunea sa il contrazic pe boierul Djuvara. Nu numai la noi a fost antagonismul pendulatoriu domn-boieri. Pot lua doua regate, Anglia si Francia. Si acolo baronii au avut puterea pentru a o pierde si recastiga in fata regilor.

    Cred ca ar trebui sa scuturam nitel aceste doua podoabe de hartie numite Mircea si Crin. Cum Mircea e mai scuturat decat sa aiba nevoie de foarfecele meu, as pune aratatorul pe Crin.
    Pentru ca a confiscat doua idei si a facut parada. El e plin de bun simt cum sunt eu plin de bani. A purta costume bune si a zambi politicos la camera nu inseamna bun simt. Sau poate ca in viziunea antonesciana bunul simt nu include si tiganii, alcoolicii si prostituatele. Sunt curios cat de mult apreciaza cultura kmera.
    Cad despre prospatura de cincizeci de ani, este uimitor cum cvazi anonimul politic, parazitul parlamenter, campion cultural in absentia imi vinde mie o muratura ca fruct proaspat. Poate in viziunea sa schimbarea de coafura si noua sa vopsea de par, ca si gusita si burtica proaspat capatate, crede ca ii schimba lookul. Rebrandingul merge cand lansezi o marca, un produs valabil. Eu ii pun o stampila sanatoasa, expirat si neconform standardelor de calitate.

    turnofftheglory

    19/11/2009 at 8:47 pm

  22. Th, inteleg punctul tau de vedere. eu nu imi amintesc sa-l fi vazut pe base in postura de „comandant suprem” sau in cea oficiala, de presedinte, varsand o lacrima, reactionand inadecvat. ma refer strict la postura oficiala si nu la cea vorbitor in campanie sau la emisiuni de divertisment. eu consider ca il face mai uman si mai apropiat de ceea ce suntem cu totii, si nu un ipocrit.

    elicearea

    19/11/2009 at 8:49 pm

  23. Eu as baga impostorii la forma fara fond. In domeniul meu (stiinte exacte) cunosc destui ajunsi in locuri pe care nu le merita.
    Si cred ca se potriveste si altor domenii.

    cedric

    19/11/2009 at 8:52 pm

  24. TOG, ce vitriolic esti. Djuvara are dreptate in sensul timpului despre care vorbeste. Secolele al XVII /XVIII -lea. Feudalismul partidic occidental s-a terminat prin sec al XIII-lea cand noi am inceput prima entitate statala.

    Cat despre Crin ai dreptate 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 8:52 pm

  25. daca PDL nu si-ar fi facut televiziune, n-as mai fi votat deloc de data asta. guvern cu PNL e chiar si mai scarbos si mai fara viitor decat guvern cu PSD
    e ca si cum mergi sa votezi fara nicio speranta. ca in 2000

    Andra

    19/11/2009 at 8:53 pm

  26. eli, eu nu vorbesc de lacrimi, eu vorbesc de EBA.

    Theophyle

    19/11/2009 at 8:53 pm

  27. elicearea,
    cam subscriu celor scrise de tine…
    oricum basescu este un tip mai iesit din comun, nu poate fi acuzat de a fi banal, monoton, plictisitor, searbad,
    dar este si destept si bun organizator.
    mereu am regretat ca nu a fost sa fie prim-ministru.

    p.s. a plins si cind a fost adus in tara primul soldat care a murit afara (afganistan)…nu s-a putut abtine..
    nu este un tip indiferent… iar la cite bombe a primit in ultimii cinci ani ma mir ca este intreg si nu a …………

    orangeskorpion

    19/11/2009 at 8:54 pm

  28. andra,

    la ce televiziune te referi?

    orangeskorpion

    19/11/2009 at 8:55 pm

  29. Andra, buna seara 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 8:55 pm

  30. salut, la toata lumea

    Andra

    19/11/2009 at 8:57 pm

  31. Th, de acord, insa am o singura intrebare: te poti dezice de copiii tai? 🙂 e doar parerea mea, putem sa fim de acord sau nu, nu-i bai 😉

    elicearea

    19/11/2009 at 8:58 pm

  32. Buna seara tuturor,

    Am o intrebare: daca PDL e partidul lui Voda, PNL e partidul boierilor, PSD e partidul poporului? Dar PC, PNG, PRM?

    Andrei

    19/11/2009 at 8:58 pm

  33. salut, Andra 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 8:59 pm

  34. Theophyle,

    Excelenta postare. Astept si ciopartiturile, intr-un articol complet.

    Andrei

    19/11/2009 at 8:59 pm

  35. eli, a promova un copil intr-o functie se numeste nepotism, si da in nici un caz nu voi practica acest soi de lucruri. Nici nu-ti dai seama cat de mult a durut miile de tineri acest lucru. am cifre daca vrei 😦

    Theophyle

    19/11/2009 at 9:01 pm

  36. PSD = partidul baronilor

    PC = partidul mogulului felix

    PNG-PRM = partidul deraiatilor

    🙂

    orangeskorpion

    19/11/2009 at 9:01 pm

  37. skorpi, corect 🙂
    salut, andrei 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 9:01 pm

  38. @Andrei salut 🙂 vor veni, cum merge situl tau?

    Theophyle

    19/11/2009 at 9:02 pm

  39. Teophyle et alii, sara buna!
    felicitari pentru postare, Teophyle! de meditat…

    @ viviana: nu sunt popperian, habar nu am nici eu ce sunt, zau…as zice mai degraba un liberal clasic, de tip von Mises. 😉 aviz celor care cred ca liberalism = Patriciu (astia nu citesc acst site)

    Despre scrisoarea spilcuitului Crin si despre Crin : un fleac, m-au spamat! Nu merita bagata in seama, Crin reprezinta chintesenta parlamentarismului romanesc: flecar, superficial, tupeist, mincinos, vesnica speranta invechita in zile rele, consumat totusi clamindu-si virginitatea pe toate drumurile.

    Geoana? Un barbat slab intr-un gineceu ros de ambitia de buduar a consoartei si a maicii sale, avide de a merge pe covorul rosu si de a fi „prima familie” a tarii; o papusa de lemn prost croita reparata mereu de un sforar care sta in umbra si de un batrin calau de tineri studenti care nu mai poate taia decit capetele sforii, pentru a fi cit mai scurta (i-am numit pe Hrebenciuc si pe Iliescu); fata cea mai spalata a unei hidre polimorfe care apare fi ca nazistul tupeist Mazare, fie ca rinjitul cu pretentii Ponta (aceasta maimuta care incearca sa imite in oglinda poza marelui patriot Titulescu), fie ca cenusiul sar saritorul Sassu.

    Basescu? Un individ aspru, care a nimerit in politica pentru ca oceanele devenisera prea strimte pentru el, dupa ce le imblinzise cu Biruinta; impresionabil pina la lacrimi prin temperament, aspru dar corect prin meserie, viclean si imprevizibil de nevoie. Cel mai necalificat presedinte, conform fisei postului: la vorbe direct (intr-o tara a sinergiei faptelor sai a meandrelor concretului), cu un ochi spanchi (intr-o tara a playboilor de bun simt), cu un comportament de Pirat si Betiv intr-o functie detinuta anterior de un sarac si cinstit si de un credincios in Dumnezeu (i-am numit pe hidrotehnist si pe geolog). Si, cu toate acestea, cel mai votat roman si cel dispus sa isi ia misiunea in serios, chiar cu pretul mandatului, stiind ca orice s-ar intimpla, comandantul raspunde cu viata pentru nava si pentru echipaj.

    Cetatean

    19/11/2009 at 9:05 pm

  40. Base omul din popor
    ‘Cinstit’ chiar de e chior
    Mare actor tre’ sa fie
    De plange ca o momaie
    Are pacate grele
    Vantul incearca sa le spele

    Crinuletzu-i oflit
    Forma nu s-a potrivit
    Latra, latra tot mai tare
    Doar doar s-o face mare
    Dar oglinda-i spune tot
    Ramai un prostut necopt

    Geoana-n forma mare
    Pregatit de decolare
    Luna nu ti l-ai dori
    Tare te-ar mai prosti
    Dar noi nu ne-om supara
    Ca de el vom scapa

    prea Hatru 7

    19/11/2009 at 9:07 pm

  41. salut
    „pentru mine revista 22 si gds sint totuna cu tricolorul si vadim” (din partea de fond a lui crin, azi, realitatea)

    murfi

    19/11/2009 at 9:08 pm

  42. Theophyle,

    Se lucreaza la varianta beta. Blogul e ok si va saluta cu o noua postare 🙂

    Andrei

    19/11/2009 at 9:08 pm

  43. Am meditat profund, m-am invartit ca un dervis si am gasit de ce am o senzatie de deja-vu, Crin seamana ca o picatura de apa cu un Emil Constantinescu. Crin ne promite ca nu va lasa nici o dara in urma sa.

    turnofftheglory

    19/11/2009 at 9:09 pm

  44. Th, nu sunt in nici un fel de acord cu nepotismul, de oricine ar fi practicat. din cate stiu, traian nu fost de acord cu intrarea eba in politica. discutia e mai lunga si nu vreau sa polemizez. putem avea pareri diferite, nu? 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 9:10 pm

  45. Bune paralele faci Theophyle. In ce ma priveste i-as caracteriza altfel: Geoana – o molusca fara personalitate si idei, Crin – un parvenit ajuns din intamplare intr-o situatie mult peste capacitatile lui limitate.

    clemycali

    19/11/2009 at 9:10 pm

  46. turnofftheglory,

    Adevar ai grait, prietene! Emil Constantinescu. Ce dezamagire!

    Andrei

    19/11/2009 at 9:12 pm

  47. cetatene,

    m-ai impresionat, pe bune!

    orangeskorpion

    19/11/2009 at 9:13 pm

  48. cetatene,

    si pe mine.

    Andrei

    19/11/2009 at 9:16 pm

  49. cetatene, moi aussi 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 9:17 pm

  50. Prieteni, ma bucur ca v-au placut descrierile mele. Multumesc pentru aprecierile voastre. Teophyle e de vina, el a aruncat manusa 😉
    Inseamna ca sunt veridice, daca recunoasteti personajele :-).

    Cetatean

    19/11/2009 at 9:19 pm

  51. @cetatean, multumesc pentru comentariu. De zile mari, si la subiect. 😆

    Theophyle

    19/11/2009 at 9:23 pm

  52. salut clemycali 🙂
    salut pH7 🙂
    Salut murfi 🙂
    scuze daca am uitata pe cineva am mancat si eu ceva, in sfarsit dupa o zi prin Bucuresti 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 9:25 pm

  53. Cetatean pentru mine e o revelatie si gust il gust cu nesat de fiecare data.

    turnofftheglory

    19/11/2009 at 9:25 pm

  54. pH7, versurile tale adecvate ca deobicei 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 9:26 pm

  55. Mortal.

    turnofftheglory

    19/11/2009 at 9:29 pm

  56. @ TOG, nu merit astfel de aprecieri. Postez si eu cum pot. De altfel, este singurul loc in care postez cu regularitate. Daca nu era Teophyle si munca lui minunata, nu ne puteam pune in comun ce aveam noi mai bun. Deveneam si noi niste singuratici. Comentam pe Hotnews, ne aparam blogurile de postacii liberali, injuram niste Antene…Teophyl ne-a coagulat pe toti, ca sa foloseste limbajul unui presedinte coagulator pina la inghetare (l-am numit pe Iliescu).

    Cetatean

    19/11/2009 at 9:34 pm

  57. TOG, bestial linku’ 😀 😀 😀

    elicearea

    19/11/2009 at 9:35 pm

  58. cetatene
    si pe mine 🙂

    un site simpatic
    http://www.putinaemotie.ro

    murfi

    19/11/2009 at 9:36 pm

  59. Cetatean, incearca sa-ti faci din talent si profesie, merge bine deobicei 😆

    Theophyle

    19/11/2009 at 9:36 pm

  60. ce le-a facut nasul la psdisti 🙂 le-a dat clipu cu’ geoana cosmonaut, ajuta-l sa-si implineasca visul 😀
    asta din cauza ca primarii psd au facut in asa fel sa se scoata b1 tv din grila in anumite localitati din tara

    elicearea

    19/11/2009 at 9:38 pm

  61. base la tvr 1 inregistrat

    elicearea

    19/11/2009 at 9:40 pm

  62. eli, Base la bruxelles se intoarce la noapte cred 🙂 A lasat inregistrari ca sa nu-l uitam 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 9:42 pm

  63. Th, stiu, am crezut ca nu va inregistra emisiunea 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 9:43 pm

  64. TOG, chapeau pentru link!

    E de departe cel mai bun clip de promovare a lui Geoana 🙂

    Teophyle, meseria pe care o am permite cu virf folosirea acelor calitati pe care spui ca le am. Mi-am ales deja meseria pentru a-mi putea valorifica inzestrarile, asa putine cum sunt.

    Cetatean

    19/11/2009 at 9:44 pm

  65. Cetatean 😆

    Theophyle

    19/11/2009 at 9:45 pm

  66. Pacat, pe site-ul tvr 1 nu este Basescu 😦

    Cetatean

    19/11/2009 at 9:46 pm

  67. pai astia pe tvr mai au putin si il dau afara din grila de tot pe base 😦

    elicearea

    19/11/2009 at 9:48 pm

  68. @ThPh
    Rimele mi-s expirate
    De la gradi invatate
    Oameni seriosi posteaza
    Pe ‘jurnalisti’ surclaseaza

    Cetatean neturmentat
    3 alesi ne-a prezentat
    Pare aproape de-adevar
    Crinuletu-i un flecar

    prea Hatru 7

    19/11/2009 at 9:49 pm

  69. teofil a juxtapus 3 momente importante din istoria noastra:

    1) evul mediu romanesc – de aici a inceput totul: in tarile romane nu s-a ajuns la feudalismul dezvoltat si centralizat din occident; explicatiile sunt multiple, dar una din cele mai importante e cea mentionata de teofil, lupta permanenta dintre domnitor si boieri; cu totii cunoastem exemplele de domnitori patrioti care au fost torpilati de boieri; nici sistemul de alegere al domnului, ereditar-electiv n-a fost bun, in sensul ca practic orice era posibil juridic vorbind; putem face o paralela intre acest sistem protoconstitutional si cel de azi, vedem destule asemanari; consecinta: noi nu am avut feudalismul centralizat pur si dur din franta, si nici regimul de convietuire baroni-rege din anglia, reglat de magna carta, nu ne-am putut consolida teritorial si nici sa devenim o cultura si civilizatie majora

    2) epoca debaterii privind formele fara fond: a fost epoca cea mai stralucita a culturii si civilizatiei romanesti, existau 2 curente de gandire si actiune, liberalii si conservatorii, in egala masura oameni luminati si patrioti care isi disputau modelul de societate propus; aceasta epoca s-a incheiat cu aparitia romaniei mari, perioada in care suprematia au dobandit-o adeptii modernizarii/liberalii, din nefericire conservatorii disparand imediat dupa unificarea romaniei; romania interbelica a fost in mare masura, din pacate, o democratie a formelor fara fond

    3) momentul actual: suntem aproape de un moment istoric, realegerea unui presedinte proocidental si reformist fara echivoc; am evita astfel pasii inapoi facuti dupa mandatul lui emil cel sovaielnic

    in linia analizei lui teofil, cred ca basescu, fara sa fie un om citit sau rafinat, practica instinctiv politica conservatorilor
    mai e departe pana sa avem un partid conservator autentic, dar in jurul lui basescu (si asta e meritul lui) vad suficienti oameni care ar putea face acest lucru posibil

    razvan

    19/11/2009 at 9:50 pm

  70. @razvan, bravo. Exact asta a fost tinta articolului neredactat (ceva la 20 de pgini) in care am dezvoltat teza ca Basescu este de fapt un neo-conservator fara insa a avea un partid care este conservator.

    Theophyle

    19/11/2009 at 9:54 pm

  71. Buna seara

    Grele postarile din capul postarilor, grele postarile postatorilor. Asemenea analize n-ai sa le gasesti in presa noastra, poate numai candva, la TRU. Sa fim drepti totusi, jurnalistii nici n-au cum sa fie asa liberi ca voi, probabil nicaieri in lume. Imi creati o buna stare in vremurile astea demente. Mi-e bine, citindu-va. O oaza intr-o viata destul de cenusie. Multumesc NETULE !

    Nu sunt adepta unui presedinte inchistat in norme si dogme. Sunt adepta unui presedinte care doreste sa schimbe „NESCHIMBAREA”, mai ales in aceste vremuri, cand nimeni n-a avut cum se scoli in astfel de indeletniciri ca pe la altii. Ca a fost lasat aproape singur, asta e o alta poveste, despre care ar trebui povestit, dupa…….

    p.s.
    Multumesc Nana, gasit si eu acum. Pentru doritorii VOX abonati la „dolce” este pe telecomanda lui, nu a televizorului, la 259. Dolce are posturi fixe pe sectiuni, asa ca 250, corespunde la toti. Sper sa creasca si sa fie un post de stiri, alternativ celor de azi, unde informatia sa nu fie atat de alterata. Sper sa apara pe ecrane o noua categorie de jurnalisti, in primul rand competenti, pentru ca pe cei competenti ii indoi mult mai greu.

    Mihaela

    19/11/2009 at 9:54 pm

  72. Buna seara prieteni
    Asteptam pe cineva si l-am vazut pe Vadim la tv cu Dumitrescu, aproape o ora. Pe nenorocitul asta il urasc decind se razboia in Saptamina cu Monica si Virgil I. Acum l-am urmarit tot asa cum etnomolog urmareste sub lupa o insecta.Nu e de loc nebun. Nebunii sunt cei care isi bat cuie in cap, care isi fac rau singuri. Asta nu. Vadim tragea tare in Basescu si…. interesant Antonescu. Dusmanii lui Geoana in acest moment.
    Il priveam cu detasare. Doar gindul, ce tara suntem noi incit plosnitze ca asta pot sa iasa din gauri din cind in cind, sa fie ascultate si sa candideze la presedentie.

    Un tanar de stanga

    19/11/2009 at 9:55 pm

  73. pH7 , stii ca sunt unul din admiratorii vechi ai tai, impreuna cu maya si tibi 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 9:55 pm

  74. erata

    259, nu 250

    Mihaela

    19/11/2009 at 9:55 pm

  75. salut, mihaela, TDS, razvan 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 9:58 pm

  76. Mihaela, buna seara. Cate odata mi-e dor si mie de blogurile mele care deja sunt pline de panze de pianjen si mai fac si eu putina eseistica politica, scuze 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 9:58 pm

  77. fratilor din corabia piratului,

    v-am lasat pentru 65 de ore….
    daca pot va voi cauta si de acolo..(nu va speriati, nu plec in Cosmos)
    🙂
    aterizez duminica back to Romania, sper la timp ca sa fug direct la cabina de vot!
    🙂

    hai, Basescu!

    noapte buna!

    orangeskorpion

    19/11/2009 at 9:59 pm

  78. @TDS, valoarea lui Vadim, este zero. Norocul lui este ca a prins un job la Bruxelles 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:00 pm

  79. mamaaaa, ce le-o facut base la astia la tvr! varza a facut-o pe moderatoare 😀

    elicearea

    19/11/2009 at 10:00 pm

  80. noapte buna, skorpi, drum bun 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 10:01 pm

  81. teofil

    eu sper ca masa critica pt un partid de centru-dreapta pe bune sa se acumuleze cat mai repede

    TDS: apropo de vadim, dupa a spus si @cetatean mai de dimineata, el si becali trag pt geoana, via hrebenciuc

    salut eli 🙂

    razvan

    19/11/2009 at 10:01 pm

  82. Orange pleaca sanatos si sa revii sanatos. Ai grija sa nu ratezi votarea 🙂

  83. cititi in ordine inversa

    http://twitter.com/turcescu
    #Filmul este un scurt-metraj, zice-se, despre casa din SUA a unuia dintre candidati, stiti voi care :)) 5:52 AM Nov 18th from TwitterBerry
    # Zice-se ca e postat acolo un film interesant despre catindatii la presedintie. Poate verifica cineva. 5:17 AM Nov 18th from TwitterBerry
    # Ma roaga cineva sa-i fac rost de o „invitatie” pe c-zone torrent. Ma (il) puteti ajuta? E urgent. 5:13 AM Nov 18th from TwitterBerry

    murfi

    19/11/2009 at 10:03 pm

  84. God damn it, nu l-au ales pe severin ministru externe al UE, ce dobitoci, nu stiu ce pierd

    razvan

    19/11/2009 at 10:04 pm

  85. Skorpi ai grija si revin-o repede 😆

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:04 pm

  86. Prieteni,

    fara vorbe mari, Basescu este obligat sa valorifice momentul istoric. Este, intr-devar, o rascruce de drum. Sistemul s-a opintit sa il inghita, ca pe Constantinescu, Basescu a rezistat. Mirarea e ca a rezistat 5 ani si ca e in pole-position dupa o hartuiala continua. E un neo-conservator care conserva pentru noi speranta ca poate totusi veninul comunist administrat timp de 45+20 de ani nu e mortal, si ca ne putem recupera.

    Cetatean

    19/11/2009 at 10:05 pm

  87. razvan, pt ca nu este rrom si nu este femeie 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:06 pm

  88. Ce mi-a placut Basescu!
    i-a zis moderatoarei: nu sughitati cand il pomenesc pe Geoana. Iar cu lipsa guvernului din cauza parlamentului a facut-o sa recunoasca (virgula) ca guvernul e o prioritate.

    cedric

    19/11/2009 at 10:06 pm

  89. Cetatean,

    Si eu, ca si Theophyle, pariez pe tine. Ai talent!

    Andrei

    19/11/2009 at 10:06 pm

  90. Cetatean, lupta adevarata va incepe de luni, trebuie de vazut care va fi prezenta. in turul II este critica. Mare, Baselu are probleme 😦

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:07 pm

  91. Seara buna ! 🙂
    Imi permit si eu o parere, chiar daca risc sa fac oleaca de valuri.
    Din pacate, formula formelor fara fond e o chestie veche, inoculata romanului inca din frageda pruncie, odata cu primele basme.
    Ma gandesc la cuplul antagonic Fat-Frumos/Zmeul.
    In vreme ce bietul Zmeu pleaca dis de dimineata de acasa si trudeste la muncile campului «zi de vara pana-n seara», Fat-Frumos beneficiaza de nurii Ilenutei Cosanzeana doar pt. ca e …frumos, n`asha ?
    Intr-o parte – fondul (fara forma sau intr-o forma mai putin agreabila), in alta – doar forma.
    De data asta, sunt de partea Zmeului.
    Cred numai c-ar trebui sa sufle ceva mai mult foc pe nari si sa mature cu coada prin Parlamentu` cela…

    Tzepelica

    19/11/2009 at 10:08 pm

  92. @cetatean–
    Conservator pur singe e Sever Voinescu omul lui Basescu.
    Basescu e …Basescu. In schimb pe Voinescu il vad peste ani liderul unui partid conservator desprins sau latura la partidului popular.

  93. base a fost mortal la tvr 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 10:08 pm

  94. @timi, Zmeu nu este teoretician, si cred ca daca ar citi ceea ce am scris eu nici macar nu s-ar recunaste in ceea ce am scris depre el. Basescu este empiric, el lucreaza, „la merge”, bine! Nu merge, incercam altceva.

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:11 pm

  95. Acum e Geoana la tvr1, impreuna cu doamna

    cedric

    19/11/2009 at 10:13 pm

  96. cedric, doamna o reprezinta pe coana margareta 😆

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:14 pm

  97. Buna seara din nou la toata lumea 🙂
    Am o zi tare incarcata, dar tot ‘alerg’ si pe aici un putinel.

    Intrebare: asta seara, eu zapand ca de obicei, am vazut-o pe Strambeanu Stirea cum povestea ca TB a refuzat prezenta in emisiunea ei pentru astazi, desi l-a invitat sub toate formele posibile: telefon, fax si „jurnalistice”. N-am inteles eu bine, ori TB este la Bruxelles pentru intalnirea celor 27? In plus, nu a vizitat si ceva NATO pe acolo? Astia de la A3 chiar sunt atat de tampitizati incat nici sa mai minta credibil nu se obosesc? Ce naiba!

    Nana

    19/11/2009 at 10:15 pm

  98. th., multam fain pentru excelenta radiografie a pretendetilor nostri la sefia tarii. nu numai ca fondul le lipseste unora dintre candidati, dar chiar si forma pare sa depaseasca matrita care le-a fost desenata. par a fi niste aluaturi de cozonac in care s-a scapat prea multa drojdie de bere. nu stiu daca ai urmarit intilnirea electorala de azi a lui geoana, nici eu n-am vazut-o pe de-a-ntregul, dar atunci cind l-am auzit pe sarmanul iliescu infierind cu minie proletara activitatea dictatorului basescu, n-am mai rezistat. m-am revazut in anul de gratie ’90, cind li se multumea minerilor pentru panselutele plantate la universitate. a trebuit sa schimb iute canalul, pentru a nu fi nevoit sa-mi schimb televizorul, inca in garantie.

    tare mi-as fi dorit un contracandidat real pentru basescu, si te rog, nu ma intelege gresit, asa cum ai facut-o si alta data. singurul lucru care aduce progres este confruntarea reala, si tu stii asta foarte bine. faptul ca basescu nu are un oponent real nu este motiv de bucurie, ci de amaraciune. chiar nu exista nimeni care sa aiba proiecte viabile, alternative fezabile, o alta viziune, mai pragmatica? tare mi-as fi dorit ca in locul lui geoana sa fie sever voinescu. Doamne, ce mult imi doresc sa am de ales intre un sever voinescu de stinga, si un vasile dancu de dreapta. cer, oare, prea mult?

    flash

    19/11/2009 at 10:15 pm

  99. Theophyle spune ca va fi greu pentru Basescu.
    Ca sa vad partea plina a paharului ii spun ca Basescu lupta la turatia maxima atunci cind este incoltit. El este cel care isi pune greutati noi la haltere cind nu i le cere nimeni.

    Si inca ceva: Nu omiteti faptul ca Basescu nu a pierdut pina acum niciodata , cind s-a angajat intr-o competitie. Nu o sa o zbirceasca el acum. 🙂

  100. salut, nana 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 10:18 pm

  101. flash, nu te inteleg gresit de loc eu consider ca o stanga adevarata este imperativa in Romania. Te rog citeste postarea mea despre socialismul romanesc:

    https://theophylepoliteia.wordpress.com/2009/09/06/zdd-interbelic-%e2%80%93-un-socialism-adevarat/

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:19 pm

  102. apropo de conservatorism: taria si slabiciunea acestui curent politic sunt date de faptul ca depinde in mare masura de factorul uman, mai mult decat liberalismul si socialismul
    socialismul si liberalismul (intr-o mai mica masura) vad realitatea sociala printr-o grila care pana la urma descinde din iluminism; la cele doua, doctrina e uneori mai importanta decat realitatea, cu corolarul ca ofera si unor oameni politic medicri o platforma
    conservatorismul in schimb depinde de calitatea oamenilor care il practica, pt ca nu este o doctrina apriorica care simplifica realitatea; se poate spune, si s-a spus ca nu exista conservatorism, ci doar conservatori; conservatorismul nu poate fi redus la un catehism, cateva clisee ideologice etc cum pot fi rezumate alte doctrine politice, depinde in primul rand de exemplul personal

    razvan

    19/11/2009 at 10:20 pm

  103. O stinga adevarata in Romania se va opri undeva la dreapta PSD, iar PSD in forma actuala va fi considerat o gluma a istoriei post totalitare

  104. razvan, dupa ce se termina nebunia alegerilor, Politeía devine un plog de discutii politice sociale si civice, si vom putea discuta aceste probleme, cati vom ramane 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:23 pm

  105. TDS, PSD nu este un partid, este un cartel de interese criptocomunist

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:24 pm

  106. Andrei, adevaratul pariu va fi pentru noi toti acela de a convinge inertii si nehotaritii sa mearga la referendum, apoi, in turul II, sa voteze cu Basescu. Merci pentru incredere, eu am aruncat deja zarurile pentru viata mea si sunt convins ca am facut o alegere buna.

    Cine imi spune si mie cum se numea emisiunea la care a participat Base la TVR, poate o gasesc pe site-ul TVR?

    Theophyle, a propos de prezenta la vot in turul II. Statistic, sunt slabe sanse sa existe o prezenta mai mare in turul II:

    1996: primul tur: 76,01%. Al doilea: 75,9%
    2000: primul tur: 65,31%. Al doilea: 57,50% (foarte mare scaderea)
    2004: primul tur: 58,5%. Al doilea tur: 55,2% (Sursa : wikipedia)

    Prin urmare, statistic, este aproape imposibil ca in turul Ii sa voteze mai multi oameni decit in turul I. Nici macar mobilizarea pro-Basescu a tinerilor cuplata cu aparatul psd-ist ce duduia la maximum pentru Nastase nu a compensat scaderea de 3% in tirul II.

    Inclin sa cred (si sper) ca referendumul are o sansa reala sa treaca la mustata (Da, Doamne!), insa in turul II se poate produce un efect de care Crin e responsabil: a tot repetat atita ca Geoana si Basescu reprezinta doua fete ale aceluiasi sistem, incit o parte din electoratul liberal va sta acasa si va refuza sa voteze. Dintre cei care vor vota, este foarte posibil ca cea mai mare parte sa se duca spre Basescu, date fiind mesajele clare de simpatie pe care acesta l-a transmis (pina si Tariceanu a dat glas acestei posibilitati, supus probabil la presiunile crescinde din teritoriu), si o parte mai mica sa mearga spre Geoana. Nu cred ca electoratul liberal va merge majoritar spre Geoana. Plus c aprimarii liberali, ademeniti de promisiunea guvernarii de dreapta, vor faca campanie mai mult sau mai putin vizibil pro-Basescu.

    Cei din grupa mica sunt structural atrasi de discursul anti-sistem, indiferent ce spun Vadim si Becali pe sticla.

    Cetatean

    19/11/2009 at 10:24 pm

  107. @ cetaean sper ca prezenta va fi mai mica decat in primul tur ci 8-10%

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:30 pm

  108. teofil

    oricum blogul asta nu e strict politic, e un blog civic, cum zice si numele; sigur ca vor fi probleme de discutat si lucruri pe care sa le invatam unii de la altii si dupa 6 decembrie

    p.s. cred ca maine, fara mari eforturi, trecem de 15000 de comentarii, marea majoritate de substanta

    razvan

    19/11/2009 at 10:31 pm

  109. Razvan maine la 23:30 public ultimul sondaj inainte de alegerii si duminica la 19:58 un exit poll 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:34 pm

  110. cetatean, se cheama „tu decizi pentru romania”, parca, emisiunea la tvr

    elicearea

    19/11/2009 at 10:38 pm

  111. Buna seara,prieteni!

    Gabi Dumitru

    19/11/2009 at 10:38 pm

  112. Theophyle,
    Ati vazut rezultatele sondajului CSOP/IRSE comandat de b1?
    Am impresia ca sunt identice cu cele date de tanti Florica asa ca am incredere in ele.
    Se dicuta acum pe b1.

    cedric

    19/11/2009 at 10:38 pm

  113. theophyle! Excelent!Vom avea date mai credibile decat cele aruncate pe piata 🙂

    noradamian

    19/11/2009 at 10:39 pm

  114. Th, multumim de informatii 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 10:39 pm

  115. servus, nora 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 10:40 pm

  116. cedric 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:41 pm

  117. multumesc theo, ideea asta incercam si eu sa o avansez. nu sint simpatizant al stingii nici pe departe, egalitatea privita prin prisma socialismului mi se pare un pic desueta, cam ca in fabula ciinele si catelul, dar nu mi se pare normal sa nu existe o alternativa viabila in politica noastra. nu exista nimic solid la stinga, psd nu este un partid, ci o caricatura de camorra. basescu nu are nici un oponent de substanta, ci doar surogate, iar asta dauneaza democratiei in esenta, fragilizind-o prin urmari. nu e pacat?

    flash

    19/11/2009 at 10:41 pm

  118. Merci, elicearea, acuma caut!

    Teophyle, de ce vrei o prezenta atit de redusa in turul II? intre 8-10 la suta e prea mult absenteism, a fost in 2000, cind oameni iau refuzat sa aleaga intre doua rele. Probabil ca acum va fi maxim 5 la suta, Basescu vs Geoana nu e chiar finala Iliescu vs Vadim…

    Sun 8% absenteism e pericol pentru Basescu? Un 5% absenteism e rau?

    Cetatean

    19/11/2009 at 10:43 pm

  119. Daca Cedric a hotarat sa vorbeasca de un sondaj apropiat de ce a lui tanti Florica aveti aici un link
    http://www.citynews.ro/cluj/politica-13/sondaj-csop-basescu-37-geoana-27-antonescu-20-64721/

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:45 pm

  120. Cetatean, un procent mai mare inseamna ca exista un curent mobilizator impotriva lui Basescu. Procent mic de absenteism inseamna intodeuna dezavantaj la liderul din turul I.

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:47 pm

  121. eli, servus 😆
    servus, all 😆

    noradamian

    19/11/2009 at 10:47 pm

  122. „Sondajul arata ca, in turul doi, atat Geoana, cat si Antonescu ar pierde in fata contracandidatului Basescu. Daca Geoana se va infrunta cu Basescu pe 6 decembrie, atunci social-democratul ar pierde cu 49%. In schimb, daca turul secund se va disputa intre Antonescu si Basescu, liberalul ar pierde cu 48%.”

    noradamian

    19/11/2009 at 10:49 pm

  123. Teophyle,

    „Traian Basescu este cotat, in primul tur al prezidentialelor, cu 37% din intentiile de vot ale celor 47% dintre respondentii unui sondaj realizat de Centrul pentru Studierea Opiniei si Pietei (CSOP) si Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES) care sustin ca au o optiune electorala si o probabilitate mare de a se prezenta la urne, Mircea Geoana – 27%, iar Crin Antonescu – 20%.

    In cel de-al doilea tur de scrutin, Traian Basescu ar castiga cu 51% daca s-ar confrunta cu Mircea Geoana (49%) si cu 52% daca s-ar confrunta cu Crin Antonescu (48%). La acest tur de scrutin, 44% dintre romani si-au exprimat participarea la vot”. (sursa mea: Ziua)

    Absenteismul intre cele doua tururi, dupa cum vezi, e estimat la 3%, cit aproximam si eu. Nu cred ca poate depasi 5%, cu 1% de absenteisti de la Oprescu si 1% de la liberaliicare chiar cred ca Basescu si Antonescu sunt doua fete ale aceluiasi sistem, cum zic Playboiul bunului simt si Mascariciul lui cu mandolina.

    Cetatean

    19/11/2009 at 10:49 pm

  124. Teophyle,

    „Traian Basescu este cotat, in primul tur al prezidentialelor, cu 37% din intentiile de vot ale celor 47% dintre respondentii unui sondaj realizat de Centrul pentru Studierea Opiniei si Pietei (CSOP) si Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES) care sustin ca au o optiune electorala si o probabilitate mare de a se prezenta la urne, Mircea Geoana – 27%, iar Crin Antonescu – 20%.

    In cel de-al doilea tur de scrutin, Traian Basescu ar castiga cu 51% daca s-ar confrunta cu Mircea Geoana (49%) si cu 52% daca s-ar confrunta cu Crin Antonescu (48%). La acest tur de scrutin, 44% dintre romani si-au exprimat participarea la vot”. (sursa mea: Ziua)

    Absenteismul intre cele doua tururi, dupa cum vezi, e estimat la 3%, cit aproximam si eu. Nu cred ca poate depasi 5%, cu 1% de absenteisti de la Oprescu si 1% de la liberalii care chiar cred ca Basescu si Antonescu sunt doua fete ale aceluiasi sistem, cum zic Playboiul bunului simt si Mascariciul lui cu mandolina.

    Cetatean

    19/11/2009 at 10:50 pm

  125. Noi maine vom avea sondajul cel mai recent dintre toate cele facute public 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:53 pm

  126. Ma retrag pt 20 de minute 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 10:55 pm

  127. Asteptam cu nerabdare si multumim anticipat

    cedric

    19/11/2009 at 10:55 pm

  128. offtopic
    „Premierul belgian Herman Van Rompuy a fost ales, cu puţin timp în urmă, primul preşedinte al Uniunii Europene, iar britanica Catherine Ashton a devenit şeful diplomaţiei europene, potrivit AFP, care citează surse diplomatice.”

    Herman Van Rompuy – crestin-democrat moale, de compromis din ce zice evz, anti-turcia din ce zice wikipedia
    Catherine Ashton – laburista

    stiti mai multe?

    murfi

    19/11/2009 at 10:59 pm

  129. Teophyle, partial de acord cu afirmatia „un procent mai mare inseamna ca exista un curent mobilizator impotriva lui Basescu”. Insa exista un element care poate mobiliza electoratul in favoarea celui de pe locul I: sentimentul ca locul II e un pericol pentru tara („patria in pericol”). Asa s-a intimplat prin 2002, in Franta, intre Chirac si Le Pen. Nehotaritii au iesit la vot in turul II , chiar si cei care erau dusmanii lui Chirac (stinga), si l-au votat, pentru ca Republica era in pericol.

    Inclin sa cred ca Basescu va exploata in sensul acestui topos vizita lui Geoana la Moscova si predarea stafetei de Iliescu.

    „Patria in pericol” va fi formulat la noi „Geoana ne vinde pe ascuns rusilor”. Cu acest „narrative” extrem de puternic, mai ales in mediul rural, poate fi convertita o prezenta sporita la vot in tirul II intr-un avantaj pentru Basescu.

    Cetatean

    19/11/2009 at 10:59 pm

  130. cetatean , asa cred si eu 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 11:01 pm

  131. Marja de eroare este +- 2%, adica poate fi invers, Basescu 49% si Geonacul 51%. Lupta pe muchie de cutit, se castiga la 11 metri, si ce-o sa planga Geonel.
    Parca PSD ul intra usor usor la apa.
    Am auzit ca la recensamant se mai umfla nitel cifrele, pt a primi mai multi bani primariile. Cati romani sunt acum in Romania? Statisticile spun ca 21,5 milioane, eu cred ca sunt sub 20 de miloane.

    prea Hatru 7

    19/11/2009 at 11:03 pm

  132. Elicearea, cred ca mai multi cred ca noi. Basescu nu a lovit in Geoana nici cu a 10-a parte din puterea sa ofensiva. Are munitie pentru turul Ii din belsug.

    pe de alta parte, Geoana incepe si el sa ademeneasca PNL-ul:

    http://revistapresei.hotnews.ro/stiri-radio_tv-6527862-mircea-geoana-daca-aceasta-majoritate-parlamentara-rezista-dupa-alegeri-voi-merge-mai-departe-mana-lui-klaus-johannis.htm

    Problema pentru el: a afirmat deja ca nu il vrea pe Johannis, acum se suceste. Se vede clar manevra, nu e convingator.

    Cetatean

    19/11/2009 at 11:04 pm

  133. cetatean, exact asta vroiam sa spun ca base nici nu a inceput sa mature cu ei pe jos! geoana va fi facut praf de base si in somn 😀

    elicearea

    19/11/2009 at 11:05 pm

  134. Mircea Cărtărescu: „După mine, ordinea şanselor obiective la Cotroceni ale celor patru candidaţi este: 1. Geoană; 2. Oprescu; 3. Băsescu; 4. Crin Antonescu”.

    tot el: „Sper din toată inima să mă înşel. ” – adica? sa iasa invers?

    of-of intelectualii astia

    murfi

    19/11/2009 at 11:09 pm

  135. cartarescu e pe alta planeta 😦

    elicearea

    19/11/2009 at 11:11 pm

  136. Lasati-l pe Cartarescu. Nu isi permite sa mai spere. Noi suntem incorigibili, el e realist.

    TRU a scris odata un articol EXCEPTIONAL despre el:

    http://traianungureanu-tru.blogspot.com/ (10 august, penultimul pe pagina, in jos). Vi-l recomand, daca nu l-ati citit deja!

    Cetatean

    19/11/2009 at 11:14 pm

  137. Daca Cartarescu a prognozat asa, sunt linistit 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 11:14 pm

  138. Oprescu are 8-10% in toate sondajele omul era beat 😆

    Theophyle

    19/11/2009 at 11:14 pm

  139. @ murfi

    Cartarescu inca nu a iesit din zodia romanului sau „Orbitor” , inca nu stie de ce a cistigat bani nenumarati cu stiftul acela de carte ” de ce iubesc femeile” , si se inscrie hotarit in sintagma ” balon umflat” pentru ca i se pare lui, ca ar fi trebuit sa fie nominalizat la premiul Nobel. Si eventuaal sa-l cistige. Apropo de formele fara fond !

    tibi

    19/11/2009 at 11:18 pm

  140. Imi permit sa reiau aici, pentru forta textului, radiografia lui TRU, clara precum cristalul si taioasa ca laserul:

    „Acesta e punctul care face din linia de observaţie pesimistă a ultimilor 150 de ani o analiză depăşită şi condusă de propriile predispoziţii. Mircea Cărtărescu devine, alături de ceilalţi remarcabili comentatori ai eşecului românesc, observator şi participant. Căci esenţa acestui diagnostic persistent presupune un pacient perpetuu bolnav. Desigur, Cărtărescu nu doreşte românilor o istorie rea şi neîmplinită. Însă îşi doreşte, în secret, postura de crainic al răului românesc. E, adică, un colecţionar de impasuri publice, pentru că fiind un creator de esenţă interioară, nu crede în viaţa publică decît în măsura în care aceasta urmează conturul intern al scriitorului. Paradoxal, acest profil psihologic nu e o excepţie, în lumea psiho-istorică românească. În genere, tendinţa de separare individuală e răspîndită. Românii se retrag sau refuză priza socială, fie pentru a se descurca pe noduri şi reţele extralegale (pile-relaţii), fie pentru a plonja în universuri paralele (creatorii de subiectivism delicat). Izolarea e, în ambele cazuri, un reflex. Iată de ce direcţia propagată de Mircea Cărtărescu nu e atît de neconformă sau nouă pe cît ar putea părea. Textul lui Mircea Cărtărescu e, în acelaşi timp, foarte românesc şi prea puţin util emanicpării româneşti”.

    Theophyle, recitind aceste rinduri realizez si mai acut ce povara apasa pe umerii lui Basescu si ce miza uriasa e in joc…

    Cetatean

    19/11/2009 at 11:19 pm

  141. cetatean
    pt astia mie imi vine in minte intotdeauna balanta:
    ‘la munca, ortodocsilor!’
    (e mai lung citatul, da nu e trecut de 12 🙂 )

    murfi

    19/11/2009 at 11:25 pm

  142. Cetatean,

    Foarte buna explicatia despre Cartarescu, mai ales ca, global, inca se gandeste in simboluri.

    Andrei

    19/11/2009 at 11:29 pm

  143. Bună seara! Djuvara nu poate fi un reper, este înfeudat PNL, scrie la Plai cu boi, revista lui Dinescu. La anii lui, nu-l bănuiesc de senilitate, ci de altceva.

    Riddick

    19/11/2009 at 11:29 pm

  144. Actualul presedinte afirma ca alegerile au fost fraudate. Voteaza mortii, se voteaza la 2-3 maini, dar cat % reprezinta? Ce masuri s-au luat pt a stopa fenomenul?

    prea Hatru 7

    19/11/2009 at 11:35 pm

  145. @ Riddick

    La anii lui, nu il mai poti banui decit de impotenta intelectuala 🙂

    Cetatean

    19/11/2009 at 11:35 pm

  146. Discursurile de azi de la Pitesti si din studioul televizunii nationale au fost un exemplu clar pentru caracterizarea facuta de tine lui Mircea Geoana.

    Adi Zăbavă

    19/11/2009 at 11:36 pm

  147. Şi de ceva snobism, şi un pic de ambâţ interbelico-patologico-penelist, şi de un pic de arghirofilie…

    Riddick

    19/11/2009 at 11:37 pm

  148. buna seara, riddick 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 11:41 pm

  149. Bună seara !

    Riddick

    19/11/2009 at 11:42 pm

  150. everybody, noapte buna

    razvan

    19/11/2009 at 11:48 pm

  151. Bună seara !

    Andrei

    19/11/2009 at 11:49 pm

  152. Noapte buna tuturor!

    🙂

    noradamian

    19/11/2009 at 11:50 pm

  153. Adi Zăbavă, nu o fac cu placere sa sti. Nici pe Crin nu-l critic cu placere, eu numai constat. Postarea a fost o parte dintr-un eseu istoric pe care din nefericire nu-l pot posta pe blog sin cauza dimensiuni lui.

    Theophyle

    19/11/2009 at 11:52 pm

  154. Noapte buna nora 🙂
    Noapte buna razvan 🙂

    Theophyle

    19/11/2009 at 11:53 pm

  155. Noi romanii avem o parere atat de proasta despre noi, care din nefericire a molipsit aproape toate natiunile pamantului 😦

    Theophyle

    19/11/2009 at 11:54 pm

  156. noapte buna, nora, razvan 🙂

    elicearea

    19/11/2009 at 11:57 pm

  157. ne dipretuim istoria, ne dipretuim cultura, ne dipretuim traditiile NE DISPRETUIM UNUL PE CELALALT.

    Cartarescu este exemplu. Necesitatea de af i original de distona, distruge orice lucru bun. Intelectualismul romanesc consta in incercarea de a fi diferit, de a te distanta de nu fi o „parte din”, ingrozitor 😦

    Theophyle

    19/11/2009 at 11:57 pm

  158. ThPh
    Imi permit sa va contrazic, romanii se cred buricul pamantului si cei mai buni, de aia avem primari vanghelisti si Ebe parlamentare. Romanii nu isi vad lungul nasului, nu am auzit de nimeni sa demisioneze pt ca este incompetent, sa spuna: recunosc nu e locul meu aici.

    prea Hatru 7

    20/11/2009 at 12:01 am

  159. Theophyle,

    Cartarescu are voie sa fie artist, sa fie visator, sa aiba un punct de vedere original.

    In rest, ceilalti nu ar trebui sa-l imite. Adaug ce spunea dl. Froumont de la Dacia: romanii sunt inhibati creativ si neseriosi cu ceea ce fac, prin lipsa de apreciere.

    Andrei

    20/11/2009 at 12:01 am

  160. pH7, nu stiu am incercat acum mult timp sa le povestesc cel putin cititorilor mei ceva despre scolile de gandire interbelice, am fost citi de 10 omeni, nici ei pana la sfarsit probabil 🙂
    http://theo-phyl.blogspot.com/2009/03/idei-filosofice-trairism-versus.html

    Theophyle

    20/11/2009 at 12:04 am

  161. Idotii astia de la TVr nu au pe site emisiunea cu Basescu, „Tu decizi…”. Noroc ca nu le platesc taxa TV, altfel muream de ciuda.

    Cetatean

    20/11/2009 at 12:04 am

  162. cetatean, nici nu ma asteptam sa-l aiba, ma mir ca au dat totusi si emisiunea inregistrata 😦
    noapte buna, tuturor 🙂

    elicearea

    20/11/2009 at 12:07 am

  163. Noapte buna, elicearea!

    Cetatean

    20/11/2009 at 12:09 am

  164. Salut RK, cred ca Djuvara o duce prost cu pensia din Niger pe care nu a primit-o de 5 ani. Nu-l invinovatesc. Pentru el Romania nu mai exista decand au desfintat Jockey Club.

    Theophyle

    20/11/2009 at 12:09 am

  165. @eli noapte buna 🙂

    Theophyle

    20/11/2009 at 12:13 am

  166. ThPh

    Romanul multilateralmultilat de comunism, care le stie pe toate. Am citit cat mi-a permis timpul si neuronul despre perioada interbelica, sa se mai linisteasca apele cu politica si voi citi mai mult de pe blogul de istorie. Daca ati scris ceva carti de istorie, le-as citi cu placere.

    prea Hatru 7

    20/11/2009 at 12:18 am

  167. Theophyle, tare observatia! 😉
    Vorba Olgutei din La Medeleni, nu Jockey Club, ci Jupei Club!
    Liberali sadea, ce mai. Cum sa il aprecieze ei, oameni fini, pe Voda marinarul?

    Cetatean

    20/11/2009 at 12:18 am

  168. pH7 daca esti und esti tu inseamanq ca citesti engleza, o mare parte din ceea ce am publicat am si postat pe un blog in limba engleza

    http://theophyle.wordpress.com/
    considerat un blog bun in lumea anglosaxona. 🙂

    Am publicat 8 carti de istorie, nimic despre romania 😦

    Theophyle

    20/11/2009 at 12:23 am

  169. Theophyle
    „Pentru el Romania nu mai exista de cand au desfintat Jockey Club.”

    Domnule, o asemenea ironie e demnă de Versailles!
    🙂

    gabhryel

    20/11/2009 at 12:23 am

  170. gabhryel, poate ironic, dar adevarat 🙂

    Theophyle

    20/11/2009 at 12:25 am

  171. o ridici la pătrat?
    😀

    gabhryel

    20/11/2009 at 12:26 am

  172. Apropo, Neagu Djuvara mi-a fost profesor.
    🙂

    gabhryel

    20/11/2009 at 12:27 am

  173. Forme fără fond la nivel de continent-UE:

    „Republica a fost reorganizată… în primul Imperiu Galactic!”

    …a propos de alegerea preşedintelui UE, azi.

    Riddick

    20/11/2009 at 12:27 am

  174. E un bun povestitor al istoriei.
    🙂

    gabhryel

    20/11/2009 at 12:28 am

  175. Da, am fost foarte gentil pentru ca ador lucrarea lui de doctorat (civilizatii) desi este de mult depasit. Il iubesc pe Djuvara pentru viata lui chinuita si pribegia putin asemanatoare cu a mea 😦

    Theophyle

    20/11/2009 at 12:28 am

  176. Gaby, norocul lui sa al tau 🙂

    Theophyle

    20/11/2009 at 12:31 am

  177. 🙂
    Theoooo!

    gabhryel

    20/11/2009 at 12:37 am

  178. @ThPh
    Aparentele pot insela uneori, nimic nu e ceea ce pare. Am fost al 11 lea cititor, pana la capat. Setea mea este prea mare pt a fi astamparata de un blog, fie el si in egleza. Poate imi trimiteti pe email numele cartilor.

    prea Hatru 7

    20/11/2009 at 12:37 am

  179. pH7 OK 🙂 maine

    Theophyle

    20/11/2009 at 12:38 am

  180. Ori Geoana, ori Vadim, acelasi discurs:

    http://www.mediafax.ro/politic/geoana-avem-probe-ca-se-pregateste-o-fraudare-masiva-a-alegerilor-5119095/

    Frauda MASIVA. Cica. cam cit de masiva? 10-12 %, cut e diferenta actuala intre Basescu si Geoana?

    Si un citat care trebuie citi exact pe dos: „”Mă aştept la orice. Un sfârşit de regim Băsescu şi un regim în agonie este capabil să facă orice”.

    Si noi ne asteptam ca un regim Iliescu in agonie sa horcaie si sa se zbata tare cu fiecare vot pro-Basescu introdus in urna.

    Cetatean

    20/11/2009 at 12:41 am

  181. Ori Geoana, ori Vadim, acelasi discurs: „Sunt absolut convins şi avem probe în acest moment că se pregăteşte o fraudare masivă a alegerilor”, a declarat Geoană.

    Frauda MASIVA. Cica. cam cit de masiva? 10-12 %, cut e diferenta actuala intre Basescu si Geoana?

    Si un citat care trebuie citi exact pe dos: ”Mă aştept la orice. Un sfârşit de regim Băsescu şi un regim în agonie este capabil să facă orice”.

    Si noi ne asteptam ca un regim Iliescu in agonie sa horcaie si sa se zbata tare cu fiecare vot pro-Basescu introdus in urna.

    Cetatean

    20/11/2009 at 12:43 am

  182. Noapte buna tuturor! Ma duc si eu! Ne vedem miine la dezbatere 😉

    Cetatean

    20/11/2009 at 12:44 am

  183. Salut! Sau noapte buna, dupa caz! 🙂
    O ingrijorare, totusi: 27% cu 49% pentru geoala ar fi o recuperare mai buna decat a lui Basescu in 2004 😦 Too much! Trebuie tras cu tot „armamentul” din dotare in cele doua saptamani, poate li se deschide macar primul ochi in a 25-lea ceas tuturor tantelor si nenilor voyeuristi de antene din tara asta…

    cristihan

    20/11/2009 at 12:44 am

  184. A primit informatii de la moscova 🙂
    Noapte buna cetatean 🙂

    Theophyle

    20/11/2009 at 12:45 am

  185. NB, Teophyle!

    Miine va fi o zi plina, trebuie sa ne hodinim!

    Cetatean

    20/11/2009 at 12:47 am

  186. cristihan, dormi linistit, Geoana este pe un drum spre posteritate, el va fi amintit in anlele Romaniei, crede-ma.
    Putina Rabdare 🙂

    Theophyle

    20/11/2009 at 12:47 am

  187. Noapte buna la toata lumea ne vom citi astazi, mai tarziu 🙂

    Theophyle

    20/11/2009 at 12:48 am

  188. Seara buna cristihanulue,

    Azi e maine, inca 2 zile, apoi inca 2 saptamani si :
    Geoana nu se va opri
    Pan’ spre stele va pluti
    Cel dintai cosmonaut
    Il distrugi si cu-n stranut

    prea Hatru 7

    20/11/2009 at 12:52 am

  189. Bine Theophyle, contez pe tine ca rezultatele din turul 2 vor fi cele mai… bine afectate de marja de eroare 🙂
    Salut pH7! Ii urez lui geoala o odisee spatiala 2010, 2011, 2012, etc (cu putin ajutor de la relativitate ne-ar ingropa pe toti, in sfarsit :D)

    cristihan

    20/11/2009 at 1:09 am

  190. Vrem TVR Chişinău – adevărata voce a României în R. Moldova!

    noiembrie 20, 2009 in Uncategorized (Edit)

    Vrem TVR Chişinău – adevărata voce a României în R. Moldova!
    TVR, Guvernului, Parlamentului si Preşedinţiei României, precum si Guvernului, Parlamentului si Preşedinţiei Republicii Moldova

    Deschiderea unui studio teritorial al Televiziunii Române la Chişinău a devenit o necesitate in urma evenimentelor din aprilie 2009 in Basarabia, deoarece posturile de televiziune româneşti au fost singurele care au relatat obiectiv situaţia politică şi au luat pulsul străzii în acele zile grele în care tinerii din Basarabia au decis să-şi ia viitorul în propriile mâni, ignorând preţul sângelui cu care aveau să-şi plătească libertatea de gândire şi exprimar

    Considerăm acest lucru impetuos necesar nu doar din cauza că Republica Moldova a fost cândva parte a României Mari. O informare obiectivă asupra realitătilor si schimbarilor prin care trece aceasta straveche provincie românescă în drumul său spre europenizare şi emancipare de sub influenţa post-sovietică în care se zbate şi în care este ţinută încă prizonieră de către anumite forte oculte ce nu vor să-şi piardă privilegiile, iar in acelasi timp TVR Chişinău ar contribuii decisiv la schimbarea percepţiilor negative pe care anumiţi basarabeni incă le mai au despre România ,datorită propagandei anti-romăneşti de pe timpul URSS-ului si a PCRM (Partidul Comunist din Replubica Moldova), readucănd valoarea şi adevărul prin dreptul sau ştiinţific in casele unor oameni care prea mult timp au fost văduviţi in mod nedrept si brutal de ele.

    Populaţia din Republica Moldova este de etnie română, iar un număr de peste 500 000 de persoane deţin în prezent cetăţenia română. Aceasta nu doar că permite, dar şi impune autorităţile de la Bucureşti să ia o atitudine decisivă în protejarea şi promovarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor săi de dincolo de Prut.

    Statul Român este obligat să efectueze investiţii în viitorul acestor cetăţeni. Trecutul istoric trebuie respectat iar interesele naţionale, astăzi, trebuie sa fie promovate şi dincolo de frontiere. Primul pas spre obţinerea unor progrese vizibile în acest sens ar fi informarea corectă despre evoluţia procesului de comunicare politică şi perspectivele de colaborare economică, socială şi culturală dintre cele două state vecine, pentru că doar aşa cele două ramuri ale românismului se vor putea dezvolta sănătos şi în mod echitabil.

    Faptul că TVR are studiouri locale în mai multe oraşe din România, dar nu şi la Chişinău este o discriminare faţă de basarabeni.

    Înfiinţarea unui studio local al Televiziunii Române a fost dintotdeauna o necesitate, neglijată, din păcate, de persoanele şi instituţiile responsabile. Această necesitate a sporit după evenimentele din 7 aprilie 2009. Atunci conducerea comunistă de la Chişinău a dus o amplă campanie de dezinformare a populaţiei şi denigrare a forţelor democratice, precum şi a Statului Român. Anterior,TVR a fost eliminată în mod abuziv de pe piaţa mediatică din Republica Moldova, ceea ce dovedeşte importanţa şi potenţialul ei. Întrucât situaţia politică de la Chişinău s-a schimbat, este datoria TVR să revină în casele moldovenilor. Considerăm absurdă orice dispută privind indentitatea etnică a basarabenilor, astfel încât ar fi discriminatoriu din partea TVR să neglijeze românii din Republica Moldova. Totuşi, nu putem să nu ţinem cont de factorii istorici şi politici care au influenţat situaţia din Republica Moldova, astfel încât difuzarea şi preluarea TVR 1 ,TVR 2 ,TVR 3 ,TVR INFO ,TVR CULTURAL ,TVR Internaţional şi TVR HD de către firmele locale de cablu şi deschiderea unui post local TVR Chişinău ar fi soluţiile optime ce-ar echilibra potentialul mass-mediei în limba română comparativ cu mass media rusească predonminantă incă după aproape 20 ani de la câştigarea independenţei Moldovei de est faţă de URSS.

    Ar fi fost datoria morală a TVR să fi fost prima televiziune din România care să fi făcut demult acest pas spre normalitate. Indiferent de motivele care au împiedicat acest lucru, ar fi ruşinos pentru TVR să nu-şi îndrepte greşeala prin deschiderea unui studio la Chişinău şi să contribuie la democratizarea şi modernizarea societăţii, dar şi la stimularea relansării contactelor între românii de pe cele două maluri ale Prutului prin informaţia oferită.

    Respectă-ţi trecutul şi viitorul!

    Petiţia poate fi semnată AICI!

    http://www.petitieonline.ro/petitie/vrem_tvr_chisinau_-p27884058.html

    Campanie iniţiată de bloggerii de pe ambele maluri ale Prutului!

    PS Va rog semnati si sa dati mai departe .

    mihaibeltechi

    20/11/2009 at 6:25 am

  191. Buna dimineata la toata lumea 🙂

    Postare noua 😆

    Theophyle

    20/11/2009 at 9:54 am

  192. Salutare T.

    Imi place postarea asta in mod deosebit. De ce? Pentru ca imi aminteste de afirmatiile lui Radulescu- Motru cu privire la caracterul romanesc autentic si de studiul acela sociologic al lui AC Cuza legat de bacanii evrei din Iasi- sper sa nu comit vreo gafa impardonabila, nu sunt la zi cu lecturile sociologice!

    In fine… il votez pe Basescu pentru ca are mai multa tarie de caracter decat ceilalti. Dar nu te supara, nu cred ca avem capacitatea de a ne depasi datul istoric intr-un nou mandat Basescu.

    Trebuie operat in primul rand la nivelul mentalitatii etnice.
    Parerea mea….

    Alex

    20/11/2009 at 4:02 pm

  193. Alex, salut ai dreptate 🙂

    Theophyle

    20/11/2009 at 4:17 pm

  194. […] s-a petrecut exact cum am descris in postarea mea “Intre forme si fond.” Geoana un om fara nici un pic de prestanta, fricos si ticalos, intepat in posterior de […]

  195. […] Geoana si pe Crin Antonescu. Sper din toata inima ca ambii vor disparea din politica romaneasca. Crin – maestrul “formelor fara fond” si Geoana – maestrul “fara forma si fara fon… s-au cocotat pe un stalp prea inalt pentru ei si urla ca victoria a fost a lor. Sa urle pana le-or […]


Comentariile sunt închise.