Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

ZDD: Constatari Electorale – Basescu (1)

Ghidul alegatorului nehotarat (3)

Continuare la postarile din duminicile trecute, aici si aici.

Avand posibilitatea de a nu-si bate capul cu primul tur, Traian Basescu, absolventul premiant (probabil) al primului tur de scrutin, se concentreaza pentru o strategie viabila in cel de-al doilea tur de scrutin. Problema cardinala in fata careia se afla Presedintele Basescu este cum   sa faci din maximum 35% din electoratul care merge la urne 50% + 1. In cuvintele omului, cum aduci inca 15-18% din electoratul care nu te-a dorit din prima . Cine crede ca problema este simpla, nu stie subiectul “alegeri” si/sau nu-i cunoaste pe romani. Care ar fi rezervorul de voturi pentru al II-lea tur electoral la presedentie? Cred ca acest electorat ar putea fi denumit pentru exercitiul nostru, electoratul “elastic”.

155-1

Electoratul “elastic”, adica acel electorat care poate (si doreste) sa voteze doi candidati diferiti intr-o singura campanie electorala poate fi clasificat in felul urmator: (1) o a doua optiune – nehotaratii, care au optat in ultimele zile inaintea alegerilor pentru un candidat care a pierdut. Acestia trebuie sa aiba potentialul civic pentru a adopta o a doua alternativa, pentru simplul motiv ca Basescu a fost a doua lor alternativa electorala in orice caz;  (2) votul negativ – cei care-l apreciaza mult mai putin pe candidatul care a trecut   impreuna cu Basescu si vad o sansa ca acest “neapreciat” sa castige in turul II in fata lui Basescu; (3) absentii primului tur – cei care nu s-au prezentat la primul tur de scrutin dar au fost convinsi sa ajunga la cel de al doilea.

Ce a pierdut dl Basescu din 2005 pana astazi. (1) In primul rand, o parte din electoratul urban, educat si informat. (2)  Moralisti incurabili, care l-au considerat pe Basescu ceea ce el nu este si nici nu poate fi; (3) Media si mediatici – sustinerea pe care a avut-o in 2005 in media care, nu mai este ceea ce a fost in 2005, migrand si transformandu-se intr-un grup total aservit unui grup de oligarhi care ii sunt complet antagonisti lui Basescu. Mediaticii fiind toti cei care cred in bazaconiile mediei pentru “ca scrie’n ziar si trebuie sa fie adevarat” si pentru ca si-au amanetat ratiunea daca a existat vre-o data; (4) noii votanti, care in majoritatea lor si din teribilism voteaza intotdeauna pentru prima data  contra candidatului la putere.

Ce a castigat dl Basescu din 2005 pana astazi. (1) o parte din electoratul pe care l-a pierdut PSD-ul, asa numitul electorat “tătuc”, care voteaza intotdeauna cu “puterea”; (2) electoratul care nu-l vede pe dl Basescu pe post de Sf. Gheorghe, dar recunoaste existenta “balaurului” si pe care CINEVA trebuie sa-l distruga;   (3) electoratul care vede putin mai departe decat ochelarii calului. Electorat care recunoaste in dl Basescu un “agent al schimbarii” (voluntar sau involuntar), necesar unei iesiri din tranzitie, recunoaste greselile, vede oportunitatile si  intelege necesitatea; (4) romanii din strainatate care au plecat din cauza PSD-ului si care nu vor primi niciodata cei 20 000 de euro promisi de dl. Geoana (plus credite bancare!).

Postarea viitoare vom discuta despre greselile candidatilor si efectele lor posibile.

Written by Theophyle

27/09/2009 la 7:59 pm

59 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. apropo de electoratul de peste hotare, cred ca or sa fie primele alegeri in care o sa se voteze masiv in diaspora. pdl-ul si-a asumat votantii de peste mari si tari si nu cred ca acestia au renuntat inca la planurile lui base. deci e de bine.

    mihnea

    27/09/2009 at 8:15 pm

  2. mihnea, daca vor avea unde sa voteze. Sper ca vor avea.

    Theophyle

    27/09/2009 at 8:18 pm

  3. Postare noua pentru interesati pe Theophyle English Blog

    http://theophyle.wordpress.com/2009/09/27/exile-%e2%80%93-3-a-temple-in-babylon/

    Theophyle

    27/09/2009 at 9:01 pm

  4. buna seara,

    1. cred ca basescu este: “agent al schimbarii” voluntar

    2. nu stiu de ce, dar eu am impresia ca diaspora va vota „mai putin masiv” decit cu prilejul suspendarii lui basescu din 2007….
    cred ca si cei din diaspora nu reusesc prea bine sa-si mai dea seama unde sint adevarul, minciuna, manipularea, diversiunea tinind cont ca majoritatea presei scrise este contra basescu….

    dar poate gresesc!

    orangeskorpion

    27/09/2009 at 9:01 pm

  5. skorpi, eu sunt de acord cu parerea lui @Mihnea de la codex politicus, Diaspora stie excat din cauza cui ei au plecat si vor vota cu Base. Asta daca vor avea unde.

    Theophyle

    27/09/2009 at 9:05 pm

  6. sper, ThPH…

    orangeskorpion

    27/09/2009 at 9:06 pm

  7. Amin! 😆

    Theophyle

    27/09/2009 at 9:08 pm

  8. E nasol ca MAE e in mana PSD, dar asta e, nu cred ca Diaconescu va juca prosteste, ca-l aia Base de nu se vede.

    mihnea

    27/09/2009 at 9:09 pm

  9. si ce poate sa faca basescu?
    ii da peste ochi lui cristi diaconescu?
    ia, uitati-va, cite sectii de votare in strainatate au fost la ultimele alegeri…
    f. f. putine si.. si mai putini votanti…

    unii este drept au parcurs sute de km pina la sectia de votare, dar acestia sint exceptia care confirma regula…in timp ce noi, aici in tara, ne era lene, scirba, lehamite, sa miscam fundul doar 2 pasi de casa…..

    orangeskorpion

    27/09/2009 at 9:12 pm

  10. BÄSESCU NU TREBUIE SCHIMBAT:

    ESTE MAI VALOROS ASA;

    CRED CÄ A INVÄTAT F: MULTE SI PT: FII DE MARE FOLOS ROMANIEI:

    ACESTA ESTE OMUL DE CARE ESTE NEVOIE ACUM, AICI.

    theo

    27/09/2009 at 9:13 pm

  11. theo
    noi suntem convinsi, problema este de unde aducem inca 18% ?

    Theophyle

    27/09/2009 at 9:15 pm

  12. prefer un bäsescu original.

    decat un filfizon läträu s-au un manechin inpäiat.

    desigur , nici in germania nici in canada , nu au fost destule puncte de vot.
    in spania sunt f. multi romani care ar vota, dar distantele sunt prea mari, oameni nu au timp si bani pt. distante mari.

    theo

    27/09/2009 at 9:18 pm

  13. nu-i exclus ca printr-o campanie electorala inteligenta, motivanta, captivanta si mobilizatoare………basescu sa cistige din primul tur!

    iar cit priveste diaspora, nu intotdeauna este vorba de timp si bani, mai ales ca la noi votarea are loc mereu in weekend…

    orangeskorpion

    27/09/2009 at 9:22 pm

  14. Theo eu cred ca daca vor fi sectii de vot chiar la 100-200 de km departare, oamenii vor vota.

    Theophyle

    27/09/2009 at 9:22 pm

  15. Skorpi, nu exista sanse in nici un caz. Nu vrea sa-ti fac socoteala crede-ma ca nu’s sanse.

    Theophyle

    27/09/2009 at 9:24 pm

  16. uita la noi, a fost o mobilizare fenomenalä in ultima lunä, special tinerii s-au aläturat pärintilor, au fäcut tot feluri de fluturasi, in internet, foto, caricaturi.
    s-a fäcut campanie din gurä in gurä.

    era nevoie, ciuma rosie se pare a avut ” ajutor finaciar”
    si era in pericol.

    acum , probabil fac cdu-csu-fdp.

    este o diferentä intre liberalii de cartonpnl si din fdp.

    sä speräm cä va fii bine.

    theo

    27/09/2009 at 9:24 pm

  17. poate , vor venii oameni din alte partide, care väd

    potentialul lui bäsescu.

    theo

    27/09/2009 at 9:27 pm

  18. theo
    Cat a luat CDU? 34.5% si liberali 14.5% nu le ajunge!

    Theophyle

    27/09/2009 at 9:27 pm

  19. ThPh,

    ca un optimist incurabil ce sint, replic la raspunsul tau de la ora 9.24 pm astfel: on ne sait jamais!!!

    oricind exista sanse, mai ales daca sint bine administrate…

    🙂

    orangeskorpion

    27/09/2009 at 9:46 pm

  20. skorpi, in afara de Dumnezeu eu cred in matematica. Matematica nu-l poate ajuta pe Basescu in cazul nostru. Crede-ma am facut calcule super-sofisticate. Nu uita ca avem si candidati mici care au pana la 12-10% in primul tur plus doctoru’-primar sie el cu ale lui 10-12%. Nu ai cum frate 😦

    Theophyle

    27/09/2009 at 9:50 pm

  21. eu te cred, ThPh, dar adeseori in magma electoratului, matematica scapa de sub control, psihologia maselor si alti factori mai pot intra……..probabil, ca vreau sa fiu prea optimist decit sint…

    orangeskorpion

    27/09/2009 at 9:53 pm

  22. skorpi sa nu crezi uhn moment ca nu doresc asta. Dac cum se spune, mai bine o surpriza placuta decat o certitudine neplacuta 🙂

    Theophyle

    27/09/2009 at 9:55 pm

  23. Buna seara la toata lumea!
    Skorpy,
    Apropos de electoratul din strainatate. Sa nu uitam ca sunt mai familiari cu calculatoarele si cu mesajele. Si ei citesc mai mult din bloguri decat din presa. Oamenii doresc sa voteze. Iar MAE nu cred ca va risca sa piarda voturi pt. Geoana, chiar din afara tarii. Asa ca poate le vine mintea la cap si organizeaza centre de votare si trimit oameni din tara.

    demeter

    27/09/2009 at 10:01 pm

  24. demeter,

    sa speram ca asa va fi

    orangeskorpion

    27/09/2009 at 10:03 pm

  25. salutare

    apropo de diaspora: cam in toate datile in care am avut de-a face cu romani plecati afara (5 tari din europa) si am discutat politica toti erau clar in favoarea lui base; si nu vorbesc de ‘telectuali sofisticati, vorbesc de oameni simpli care munceau pe bune acolo (infirmiere, cameriste, barmani)
    afara lucrurile se vad mult mai clar, oamenii inteleg ca doar occidentalizarea tarii e solutia
    pdl-ul ar trebui sa apese pe acceleratie in diaspora, orice vot o sa conteze

    razvan

    27/09/2009 at 10:24 pm

  26. Hello, hello Razvan!
    Exact asta am constatat. Si ar trebui sa se organizeze centrele de votare de pe acum. Nu sa se planga consulatele ca nu au avut oameni. Sunt atatia tineri in training pe la MAE…au de unde sa trimita pe teren.

    demeter

    27/09/2009 at 10:29 pm

  27. In ciuda a ce se crede prin presa din tara, Geoana s-a comportat onorabil in fata romanilor din strainatate (in special SUA) si va a vea multe voturi de aici. A fost totusi un ambasador profesionist. Spre deosebire de actualul presedinte care in fiecare vizita ne-a tratat cu bancuri si glume de cartier.

    Horia

    27/09/2009 at 10:29 pm

  28. razvan buna seara,
    sunt poate printre singurii romani care sunt lucizi. Ei stiu exact de ce sunt „slugile” altora. Din cauza lui Iliescu cel sarac si cinstit su ahotilor pe care i-a promovat.

    Theophyle

    27/09/2009 at 10:30 pm

  29. Horia buna seara sunt cetatean american de aprox 30 de ani si am cunoscut ambasada romaniei si in perioada cand Geoana. Fara a apela la cuvinte grele, Geoana nu a fost deloc simpatizat de cei care-i cunosc eu, si sunt multi, credeti-ma. daca doriti pot da si exemple.

    Theophyle

    27/09/2009 at 10:33 pm

  30. Buna seara all!

    Mi se pare ca Base a pierdut mai mult din 2004 pana acum ,decat a castigat.

    @ theophil,

    imi place introducerea conceptului de electorat flexibil- care va vota in proportie majoritara in ambele tururi de scrutin.In privinta electoratului urban pierdut s-ar putea sa ai dreptate ,in orice caz e vorba de intelectualii grupati in jurul Crinului si a lui Orescu-Geoana.

    Mai sunt si tinerii care voteaza prima data ,atrasi mai degraba de libertatile oferite de Base.

    In turul doi electiratul maghiar va vota majoritar cu Base,la fel si cel al lui Becali.

    Referendumul va fi decisiv:indecisii vor fi motivati.

    Ma gandesc si la adversarul cel mai periculos.Poate Oprescu,desi in acest caz cei de stanga se vor divide si la recomandarile unor lideri dizidenti.

    dora

    27/09/2009 at 10:34 pm

  31. dora, majoritatea votantilor pentru prima oara voteaza conta candidatului la putere am analizat TOATE alegerile pana la cele recente.

    Theophyle

    27/09/2009 at 10:36 pm

  32. Dora, sper dar este absolut nesigur 😦

    Theophyle

    27/09/2009 at 10:37 pm

  33. Buna seara Horia!
    Ca sa ajungi ambasador in Washington DC la 33 sau 34 de ani cat avea dl. Geoana (ambasada de prim rang) este o performantza. Nu am vazut insa nimic deosebit sau profesionalism in afara facutului de lobby pt. primirea dlui Iliescu pe la dl. Clinton. In rest, ambasada era cam moarta. Si asta depinde de ambasador. In comparatie cu ambasadele fostului CAER (ca nu pot compara cu tarile occidentale) a noastra era jalnica.

    demeter

    27/09/2009 at 10:38 pm

  34. adica, tinerii de 18 ani vor vota cu..Oprescu?
    parca nu as crede!

    orangeskorpion

    27/09/2009 at 10:38 pm

  35. skorpi vor vota cu Crin.

    Theophyle

    27/09/2009 at 10:40 pm

  36. iar am dat-o in bara
    🙂

    orangeskorpion

    27/09/2009 at 10:42 pm

  37. theophyle,

    salut! 🙂

    Dupa cum vad eu lucrurile ar fi preferabil pentru Basescu sa ajunga-n turul doi cu crin. Iliescu pare-mi-se, se reintoarce la geoana. Cred ca e putin de studiat aici…

    noradamian

    27/09/2009 at 10:43 pm

  38. nora,

    iliescu se intoarce putin la………..oprescu,
    dar fara sa vada bizonul…bizonul nu trebuie sa vada asta..
    🙂

    orangeskorpion

    27/09/2009 at 10:44 pm

  39. Skorpi, eu mi-am facut din chestia asta o ambitie personala. 🙂 stiu aproape tot ce se poate sti despre 🙂

    Theophyle

    27/09/2009 at 10:44 pm

  40. Din moment ce dl. dr. Oprescu isi anunta candidatura in ziua Congresului PSD, s-ar putea ca dl. Iliescu sa aiba alta parere despre Geoana.

    demeter

    27/09/2009 at 10:45 pm

  41. nora servus Basescu il va avea pe Geoana in turul II (din nefericire)

    Theophyle

    27/09/2009 at 10:46 pm

  42. Da, de aceea spuneam ca e imposibil ca iliescu sa nu fi cantarit lucrurile, sa-si dea seama ca geoana e mai bine situat la nivelul tarii…

    noradamian

    27/09/2009 at 10:52 pm

  43. Nora, Iliescu nu e prost, el stie ca Geoana este prostanac dar stie ca are si legiuni (Bucuresti – Teleorman – Vrancea si Constanta )

    Theophyle

    27/09/2009 at 10:55 pm

  44. theophil,

    sa nu fie Crin surpriza.L-am auzit azi vb.la Tatulici si se pare ca-si modifica strategia.Nu-l mai ataca furibund pe Base.Si daca va vorbi asa si in fata electoratului si la confruntari si la „cei 10 pt.Romania…s-ar putea sa schimbe configuratia electoratului.

    dora

    27/09/2009 at 11:00 pm

  45. exact! O gandire normala pentru vesnicul intrigant comunist… E de fapt ultima lui sansa sa-si bage coada.

    noradamian

    27/09/2009 at 11:00 pm

  46. dora,
    prima postare maine este despre Crin. Crin nu poate avea mai mult de 20% chiar daca Obama l-a cununat astazi. Crin nu trece in Moldova si nici in Oltenia chiar daca este singurul candidat. Are sanse in electoratul urban asta da 10% + liberalii de la tara 5-7% + tinerii care nu-l voteaza pe Base si pe Geoana inc 3-4%. Gata!

    Theophyle

    27/09/2009 at 11:06 pm

  47. si totusi, ThPh,

    nu crezi ca oprescu este sustinut din umbra, mascat, cu perdea
    de catre kaghbestiul ilici????
    (mie ceva imi spune ca da)

    http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/869398/Tovarasii-lui-Cozmanca-incolonati-pentru-Oprescu/

    orangeskorpion

    27/09/2009 at 11:20 pm

  48. skorpi, ai ceva pe mail 🙂

    Theophyle

    27/09/2009 at 11:22 pm

  49. ceva despre crin -> un articol bun al lui mihaies in evz:

    Cum să fii liberal, când întreaga viaţă ai lucrat la stat şi în afară de datul din gură habar n-ai de nimic?!

    Culmea e că şi-au cocoţat la conducere indivizi care se laudă că sunt săraci tocmai pentru că n-au avut în viaţa lor o idee liberală.

    orangeskorpion

    28/09/2009 at 12:04 am

  50. noapte buna!

    orangeskorpion

    28/09/2009 at 12:14 am

  51. skorpi, noapte buna 🙂

    Theophyle

    28/09/2009 at 12:17 am

  52. noapte buna, theophyle,skorpion, dora, demeter, all 🙂

    noradamian

    28/09/2009 at 12:17 am

  53. Noapte buna nora 🙂

    Theophyle

    28/09/2009 at 12:19 am

  54. M’neata la toata lumea

    Theophyle

    28/09/2009 at 9:28 am

  55. @TDS,
    Intoxicare la nivelul nucleu de adevar multe aiureli imprejur. Sunt lucruri care nu ajung la presa daca nu se doreste. Ceceratori de felul lui baiatul ala nu ajung la arhive recente, care sunt inchise la cercetare. Cam asat’i tot 🙂

    Theophyle

    28/09/2009 at 9:31 am

  56. De acord. Si totusi nu pot sa nu intreb urmatoarele:
    daca T.Basescu este agentul schimbarii de ce nu o face/facut-o de pe pozitia de sef de partid si prim-ministru?
    Un PDL ar fi facut +40% intr-o campanie condusa de T.B.
    Parlamentul, Guvernul ar fi aratat altfel. Hai ca inteleg un mandat…dar al doilea?

    De ce trebuie sa atirne totul, asa cum e acum, de PSD?

    Tio

    28/09/2009 at 10:10 am

  57. Tio salut,
    pentru ca Basescu se afla intr-un proces evolutiv. Basescu a evoluat in acesti 5 ani mult mai mult decat au facut-o adversarii lui. Cred ca voi avea raspunsuri mult mai convingatoare in postarea viitoare in legatura cu el. Tie aproape Tio.

    Theophyle

    28/09/2009 at 11:08 am

  58. […] About « ZDD: Constatari Electorale – Basescu (1) […]


Comentariile sunt închise.