Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

Din primavară spre iarnă în Orientul Mijlociu

Mi-am propus sa nu mai scriu “geopolitica” pana cand lucrurile nu se vor rezolva intr-un fel sau altul in Romania, care ne furnizeza adrenalina din belsug, poate chiar mai multa decat dramele internationale, fie ele economice, sociale sau militare.  “Presiunile” publicului cititor, insotite de abundenta unor articole de proasta calitate, in majoritatea lor traduse din alte articole mediocre din cotidianele occidentale, m-au impins sa tratez in cateva articole (conform evenimentelor in desfasurare) situatia care, in general,  nu s-a schimbat prea mult din luna iunie (a.c) cand am tratat subiectul in discutie.

Ormuz si exercitiul IMCMEX 12

Ieri am citat pe Politeia Europeana o stire a carei sursa era cotidianul englez The Telegraph citat de EVZ. – informatia suna cam asa: “ Tensiunile dintre Israel si Iran au determinat deplasarea a mai multor nave de război în zona strâmtorii Ormuz. Nave de război din 30 de ţări s-au adunat în Golf Persic pentru exerciţii care să le dezvolte abilitatea de a detecta şi elimina mine”. Absolut prostii!

Pentru cine cunoaste ceva despre disputele militare desfasurate naval, trebuie sa se inteleaga ca nu poti aduna si mentine forte navale din 30 de tari (6 continente)  pentru un eventual conflict Irano-Israelian, care probabil mai devreme sau mai tarziu, fara data fixa, va avea loc. Deci la subiect – ceea ce se intampla astazi ( exercitiul a inceput la 16 septembrie) este un exercitiu militar care a fost gandit in 2011, anuntat in iunie 2012 si programat in septembrie. Exercitiul se numeste IMCMEX 12 (International Mine Countermeasures Exercise) , adica un exercitiu care trebuie sa arate disponibilitatea si capabilitatile militare ale unor state aliate (intr-un fel sau altul)  de a mentine stramtoarea Ormuz deschisa, indiferent daca beligerantii regiunii vor avea dorinta sa o inchida fortat in cazul unui conflict militar sau in cazul unor amenintari care includ ca de obicei putin santaj. Exercitiul discutat este un fel de adunare a clientilor care doresc sa arate huliganilor regionali ca doresc sa mentina libere caile de transport maritim ale petrolului din Orientul Mijlociu.

Acum cateva zile presa romaneasca anunta ca: “Fregata “Regele Ferdinand” se alătură operaţiunii Uniunii Europene de combatare a pirateriei navale din Golful Aden.  Este prima participare a României într-o astfel de misiune”.  Sunt sigur ca informatia este exacta, parerea mea este ca fregata “Regele Ferdinand” paricipa si la IMCMEX 12, avand in vedere ca exercitiul  include acoperirea a trei puncte vulnerabile –   stramtoarea Ormuz , Canalul de Suez, stramtoarea  Bab al Mandeb pana in Sudul Yemenului. Deci nu numai ca posibil, ci probabil ca si fregata romaneasca participa intr-un fel sau altul la acest exercitiu de mare amploare. Despre importanta stramtorii Ormuz si posibilele probleme am scris detaliat la sfarsitul anului trecut (vezi articolul publicat in Politeia in data de 29/12/2011), avand in vedere ca intre Craciun si Revelion nu prea se citeste “geopolitica”, va propun sa cititi aceasta postare care poate raspunde la multe intrebari legate de subiect.

In orice caz, daca exista in lumea “esternirilor” un loc in care combatantii se “privesc  in ochi”, cantarind miscarile adversarului, acesta se numeste stramtoarea Ormuz (Hormuz). Ormuz este o stramtoare care desparte Peninsula Araba de Iran, cu o latime minima de 54 de kilometri, intre Oman si insulele aflate in apele teritoriale ale Iranului. Conform datelor publicate de EIA (US Energy Information Administration), in anul 2009 (nu exista date mai recente), trec zilnic prin stramtoarea Ormuz  cam 13 nave petroliere, care transporta 15,5 milioane de barili – asta insemnand cam 33% din transporturile maritime de petrol la nivel mondial (sursa datelor, aici). De mentionat ca inchiderea acestei stramtori in cazul unui conflict armat ar putea duce pretul petrolului la cifre pe care nici un expert nu le poate inchipui, desi exista posibilitati terestre de a-l transporta, dar care l-ar scumpi cu cel putin 18-26 de USD.

Israel – Iran si potentialul unui conflict.

Datele esentiale ale acestui conflict nu s-au schimbat prea mult de la ultima mea analiza publicata pe blogul Politeia si pe Contributors / HotNews la data de 26/02/2012. Dilema israelenilor cu adevarat existentiala este nu daca sa atace sau nu, ci cand sa o faca.  Din punct de vedere intern, probabil ca guvenul lui Bibi Netanyahu detine sustinerea majoritatii israelinilor, international are o mare problema la nivelul aliatului lor principal, Statele Unite. O interventie israelieana cu o luna si jumatate  inaintea alegerilor la presedintia SUA l-ar putea costa pe Barak Obama fotoliul din Biroul Oval, nu ca acest lucru ar fi foarte dureros pentru israelieni. Israelienii nu pot uita ca singura data cand i-au ascultat pe americani (in razboiul de Yom Kipur) si nu au atacat in 1973, aproape au fost in fata unui dezastru. Deci, o scurta mentionare a problemelor strategice si geopolitice ale partilor in conflict:

Israel

Probleme strategice: (a) Israelul nu poate duce razboaie de durata (uzura) pe termen lung, avand in vedere ca majoritatea rezervistilor isi intrerup activitatile civile si paralizeaza economia nationala; (b) Israelul nu are adancime strategica, retragerea sau purtarea unui razboi pe teritoriul propriu este imposibila; (c) toate razboaiele in care Israelul a avut intaietatea declansarii actiunilor militare s-au terminat rapid si fara multe victime, lucru care nu s-a intamplat cand Israelul a asteptat sa fie atacat; (d) Israelul nu-si poate permite pierderi umane la nivelul zecilor de mii;  (e) Israelul trebuie sa lupte, asa cum s-a intamplat in trecut pe mai multe fronturi, de asta data mult mai complicate, avand in vedere ca aceste fronturi implica populatia civila din Israel, Palestina si Liban.

Probleme geopolitice: (a) Administratia Obama este departe de a fi simpatetica Israelului. Un nou mandat pentru Obama va insemna multa presiune asupra Israelului; (b) actualul regim a destabilizat Orientul Mijlociu, punand sub semn de intrebare Tratate de Pace  (de fact pacturi de neagresiune) intre tarile arabe si Israel;   (c) Israelul nu se bucura de sprijin diplomatic de la nici o putere din lume, singurii fiind pana astazi numai americanii; (d) dupa “Primavara Araba”, Orientul Mijlociu arata mult mai dificil pentru Israel si mult mai extremist decat a fost in 2010; (e) o initiativa militara fara  concursul Satatelor Unite in an electoral in SUA nu va fi privita cu simpatie si nici acceptata la Washington.

Iran

Probleme strategice: (a) Iranul este un stat teocratic, cu tot ceea ce deriva din asta; (b) Iranul a pierdut o generatie in razboiul cu Irak si cu emigratia masiva dupa caderea Sahului; (c) Iranul are inamici  puternici in regiune – Arabia Saudita, Turcia si Israelul. Inamici pe care ii forteaza sa se alieze; (d)  Iranul nu are potentialul militar pentru a castiga un razboi impotriva unei aliante, chiar daca SUA nu va participa activ la o asemenea alianta; (e) Iranul este vulnerabil in Siria si Liban. Caderea regimului lui Assad va intrerupe legatura directa cu acolitii directi in Liban si Palestina.

Probleme geopolitice: (a) Aliatii politici si militari ai Iranului au interes intr-un conflict deschis sau un razboi rece in regiune , bineinteles fiecare din alta cauza; (b) Iranul are un “cont deschis” in Statele Unite indiferent de administratia Prezidentiala actuala sau viitoare; (c) din punct de vedere politic si militar, Iranul se afla intr-o situatie de no-win; (d) Iranul este predispus la un conflict religios pe care nu poate sa-l castige.

Concluziile raman identice ca la inceputul acestui an:

I. Exista patru scenarii pe care nu le voi analiza pe un blog public – toate sunt pesimiste;
II. Tinta primara a Iranului nu este Israelul, ci Irakul si dupa aceea Arabia Saudita si Emiratele din Golf;
III. Putine sanse de reconciliere intr-un orizont de timp apropiat si chiar mijlociu;
IV. Iranul va avea pana la urma o capabilitate nucleara; Nimeni nu poate prevedea care va fi raspunsul vecinilor din regiune. Aici nu ma refer numai la Israel, ci la la Turcia si in special Arabia Saudita.

Si o concluzie ceva mai noua, bazata pe ultimele evenimente din regiune indica o probabilitate de conflict mai mare decat cea de la inceputul anului. Personal am crezut ca vom avea un conflict deschis in primavara, in Orientul Mijlociu din cauza climei nu se prea lupta intre decembrie si februarie, nimeni insa nu poate gandi rational pe acele meleaguri. Sa ne rugam pentru pace! Fiecare la Dumnezeul lui!

In zilele urmatoare voi publica un articol legat de nelinistile social-religioase care au curprins Orientul Mijlociu in ultima saptamana.

About these ads

Written by Theophyle

18/09/2012 at 3:20 pm

119 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Brrrrrr….

    blog de caine rau

    18/09/2012 at 3:34 pm

    • Brrr…Brr…,
      Poate iesim din criza. Stii cum e – necazurile unora, oportunitatile altora!

      Theophyle

      18/09/2012 at 3:40 pm

      • Brrr…. Brr
        “necazurile unora, oportunitatile altora… ” Ne bazam din nou pe noroc?
        Face parte din joc, dar…
        Oricum agitatia din ultima vreme din Orientul Mijlociu nu suna tocmai bine.

        miki

        18/09/2012 at 3:46 pm

        • salut miki,
          nu, nu suna. Chiar suna foarte rau :(

          Theophyle

          18/09/2012 at 4:06 pm

          • Mda. Am citit si articolul Stratfor.
            Primavara araba si nelinistile / asteptarile generate de ea.

            miki

            18/09/2012 at 4:16 pm

      • Din criza financiara nu putem iesi inaintea altora, ca doar de la ei vin cei mai multi bani. Din criza politica nu iesim inainte de 10 decembrie iar dupa aia ar fi oarece sanse dar numai si numai daca stanga nu ia din prima 50% plus 1.

        …sau poate, intre timp, ne cuceresc nemtii…si am scapat :)

        Eddy Wagner

        18/09/2012 at 3:56 pm

        • Salut Eddy,
          cred ca optiunea germana este cea mai buna :)

          Theophyle

          18/09/2012 at 4:06 pm

          • Deci ne apucam preventiv sa invatam germana?

            miki

            18/09/2012 at 4:10 pm

            • eu am avut noroc in copilarie :)

              Theophyle

              18/09/2012 at 4:11 pm

              • Nici eu nu sunt departe :)

                miki

                18/09/2012 at 4:14 pm

        • Buna ziua!
          Daca sunt pro germani, inseamna ca voi fi acuzat de colaborationism?

          drivas

          18/09/2012 at 4:15 pm

          • astazi? cine stie. Poti fi expulzat!

            Salut drivas :)

            Theophyle

            18/09/2012 at 4:17 pm

            • Dadada… in Teleorman! :)

              drivas

              18/09/2012 at 4:25 pm

  2. “In zilele urmatoare voi publica un articol legat de nelinistile social-religioase care au curprins Orientul Mijlociu in ultima saptamana”

    Abia aștept.

    Totuși, de ce-i Iranul așa de belicos, dacă-i într-o situație de “no win”?
    Apoi, nu mă pricep eu la geopolitică, dar cred că toate statele mari : nemții, SUA, China ar sări să apere Arabia Saudită în caz că ar fi atacată.
    Btw, cum mai merge conflictul ăla local dintr-un colț al Arabiei Saudite?

    elena

    18/09/2012 at 3:49 pm

    • salut elena,
      E belicos din doua motive. Primul,. este o teocratie si astea si-au facut profesiune de credinta sa interpreteze vointa dumnezeului lor, fiecare cu cel adoptat. Al doilea, tot legat de primul. Shia este o interpretare extrem de agresiva (uneor violenta) a islamului. Intotdeauna minoritari si prigoniti. Cand devi majoritar incerci sa schimbi regulile!

      Theophyle

      18/09/2012 at 4:10 pm

      • Buna ziua, multumesc pentru sinteza din articol.

        Din cate stiu o alta mare problema in Iran este imensa coruptie perpetuata in timp din Garda Revolutionara care conduce discretionar de facto intreaga societate. Au nevoie ca de dracu de conflict ca sa-si justifice existenta.

        A A

        18/09/2012 at 5:34 pm

        • Cu placere A A

          Theophyle

          18/09/2012 at 6:34 pm

    • Salutare.

      E belicos pentru ca n-are incotro. O gramada de oameni (intreg conciliul de conducere al ayatollahului, inclusiv el, garzile republicane, politia religioasa etc.) depind de mentinerea sau inasprirea status quo-ului. Orice liberalizare i-ar trimite in mod binemeritat in buda. Ori, un razboi (mai ales de mare amploare) este cel mai bun mod pentru garda veche de a da la papacioaka elementelor reformiste.

      Teoretic, asta se poate rezolva cu vointa, timp si bani (in mainile cui trebuie). Problema e ca vointa nu prea e, bani cu tzaraita, iar timpul se cam scurge in defavoarea unor anumiti co-interesati, care nu prea mai pot astepta din varii motive (mai mult sau mai putin obiective).

      EuCuMine

      18/09/2012 at 8:34 pm

    • China si Rusia sprijina pe fata Iranul, mai mult, Rusia se pregateste sa atace Georgia, in felul acesta impuscand doi iepuri dintr-o lovitura: inlaturarea lui Saakasvili si apropierea de Iran. S-ar putea sa gresesc pentru ca nu ma pricep la astfel de probleme, incerc doar sa ma informez cat pot mai mult.

      carat

      19/09/2012 at 1:23 am

  3. Buna ziua din nou. De la razboaiele lor, la razboaiele noastre:

    “Un conflict a izbucnit, marti, intre Ministrul Justitiei, Mona Pivniceru, si membrii Consiliului Superior al Magistraturii. Pricina scandalului a constituit-o modul in care sunt numiti procurorul general si procurorul-sef al DNA”.

    http://www.ziare.com/mona-pivniceru/ministrul-justitiei/scandal-intre-pivniceru-si-membrii-csm-pe-tema-numirii-procurorului-general-si-a-sefului-dna-1190828

    Sper sa ma iertati ca deturnez tema, dar stiti cum e, camasa e mai aproape decat haina :)

    Giorgia

    18/09/2012 at 5:01 pm

    • Salut Giorgia,
      Mare razboi iese acolo. Mai rau decat cel din OM

      Theophyle

      18/09/2012 at 6:33 pm

      • Domnule Theophyle, ma intrebam daca Israelul ar putea ataca Iranul fara sprijin american ? Asta pentru ca americanii au alegeri si cred ca vor trage de timp putin. Adica, are Israelul capacitatea militara de a duce singur acest razboi?

        Giorgia

        18/09/2012 at 6:50 pm

        • Da, si probabil ca au sa si faca! Asa cum am scris ei i-au aseptat OK-ul de la americani in ’73 si aproape ca au ajuns in Cipru inotand.

          Theophyle

          18/09/2012 at 7:17 pm

  4. buna seara;
    scurt,clar ,precis
    multa ” carte” trebuie invatata ca sa fii in stare sa exprimi o tema ca asta atit de bine cu atit de putine cuvinte

    extinzand,de undeva tot trebuie sa ” inceapa sfirsitul crizei” ca o fi de la iran ca o fi din asia(china vs japonia/china vs vietnam/china vs india);
    partea proasta e ca mai totdeauna o criza economica s-a sfarsit printr-un ” conflict cald”
    partea si mai proasta e ca tehnologia militara nu a fost atit de distrugatoare ca acum ,niciodata
    si,partea cea mai proasta,ca in ultimele ” conflicte calde” non combatantii morti au fost mai numerosi decit ” combatantii directi”morti

    intimplator

    18/09/2012 at 6:02 pm

    • Buna intamplator!

      Theophyle

      18/09/2012 at 6:35 pm

  5. bunä,

    si Ponta s-a pus bine cu nemtzii, nu demult a declarat,PRINTRE ALTELE:
    “pe nemtzi nu poate sä-i sufere nimeni “

    theo- nona

    18/09/2012 at 6:23 pm

    • Ponta e un Bou :)
      Uite ca eu ii sufar :)

      Theophyle

      18/09/2012 at 6:34 pm

      • Si eu! :)

        Giorgia

        18/09/2012 at 6:47 pm

  6. cei pt. DNA si Procuror gen. sä fie interogatzi de CSM
    nu numai de ghiritza Temnicera.

    theo- nona

    18/09/2012 at 6:26 pm

  7. nemernicul plagiator Ponta, spune acum peste tot, cä
    8,5 milioane au votat NU,

    mincinosul ordinar, au fost 7,5 din care cel putzin 3 milioane furate
    asta trebuie sä stie si occidentul.
    el asta a repetat si lui Barroso.

    theo- nona

    18/09/2012 at 6:39 pm

  8. dacä cineva pune clipurile din EVZ si le trimite
    la UE, isi va da seama Barroso cä Ponta a mintzit din nou-

    theo- nona

    18/09/2012 at 6:50 pm

  9. guten Abend, :)
    eu tot mai sper ca nicaieri nu va fi razboi – eu sint un pacifist :)

    skorpion

    18/09/2012 at 6:52 pm

  10. Seara buna
    Momentan nu se intelege Obama cu israelianul si deci nu avem habar cum va evolua situatia .
    Oricum un atac impotriva Iranului va avea pierderi umane ridicate .
    Actualmente , situatia USA, imaginea acesteia si a occidentului in OM dar si in Africa este foarte , foarte , foarte proasta .
    In Siria nu a fost inca rasturnat regimul si ca urmare , situatia trupelor occidentale din Liban e nasoala spre catastrofal in cazul unui atac israelian impotriva Iranului .
    Deci , un astfel de atac va avea efecte pe o mare parte a tarilor din zona .
    PS . Iranul nu e Irak . E cu mult mai mare dar si mai fanatic (religios) . Iar cu fanaticii stiu toti ca nu exista sanse de dialog . Istoria invata ca trebuie inlaturati , eliminati si gata .

    stefan60

    18/09/2012 at 6:54 pm

  11. off topic,suze,dar nu ma pot abtine?

    stiti de ce a fost suspendat basescu si organizat referendumul?
    ” am raspuns asteptarilor populatiei”=ponta dixit in le monde
    asta e patologic

    intimplator

    18/09/2012 at 7:00 pm

    • salut! dracu il crede pe asta in franta, tara cu traditie regaliana unde presedintele e aproape intangibil.

      Cetatean

      18/09/2012 at 7:03 pm

    • se pare ca asteptarile populatiei au constat in 36% prezenta la referendumul de suspendare .

      zigzag

      18/09/2012 at 7:44 pm

  12. Ponta plagiatorul ,este cel mai ordinar mitoman.

    theo- nona

    18/09/2012 at 7:03 pm

  13. skprpi,

    sunt destui tampitzi si in frantza.

    theo- nona

    18/09/2012 at 7:03 pm

  14. imi spunea acum ceva timp un elvetian ca musulmanii sunt ” religios” cu cateva sute de ani in urma crestinilor” ca sunt defazati cu citeva sute de ani” pentru a argumenta intransigenta si fanatismul lor;el zicea ca sunt in vremurile noastre asa cum erau crestinii in epoca cruciadelor;
    dupa logica lui ar trebui sa urmeze razboaiele religioase intre ei;ce bine ar fi

    intimplator

    18/09/2012 at 7:10 pm

  15. buna seara , off top -http://www.radiocultura.ro/actualitate/18.09.2012/Norman%20Manea%20la%20Berlin.php

    zigzag

    18/09/2012 at 7:21 pm

    • Ma sufoc de indignare ziggy, pur si simplu traim in absurd! Bine ca au avut bani de Murighiol, tampitii naibii! Chiar asa, nu-i intreaba nimeni cu ce bani au platit acolo?

      Giorgia

      18/09/2012 at 7:26 pm

      • cine sa-i intrebe? :D e vid total. astia fac o gramada de abuzuri , in serie, ca nici nu stii ce sa-i mai intrebi.

        zigzag

        18/09/2012 at 7:34 pm

  16. Bietul Papahagi, ii suporta ineptiile lui Florentin Gusti
    la B1 acum.
    Florentin Gusti, finul lui Geoana.

    emil

    18/09/2012 at 7:37 pm

    • Buna seara :)
      nu a mai rabdat si l-a pocnit “mililmetric”, haios om cand se infurie :lol:

      mar

      18/09/2012 at 7:43 pm

    • Na, ca am comis-o :-(
      Gust.
      nu Gusti.
      PS Oare s-a luat de la Geoana, pe dos?
      Ca si el a zis
      Dimitrie Gust :-)

      emil

      18/09/2012 at 7:46 pm

  17. Buna seara :)
    triste vesti, mare zbatere in OM, mare minune sa nu se lase cu paruiala si oameni nevinovati sacrificati :(
    Dupa Siria alta zona fierbinte rau.

    mar

    18/09/2012 at 7:46 pm

    • Salut maru :)
      Siria inca nu s-a terminat. Cand o sa se termine va fi mult mai rau decat astazi :(

      Theophyle

      18/09/2012 at 7:57 pm

  18. Bună seara,
    După această curată analiză despre tactici, strategii, armament, ați încheiat frumos.
    Îmi place cum ați încheiat : să ne rugăm pentru pace!
    La noi la ortodocsi toate slujbele, ca e vorba de vecernie, utrenie, liturghie, cununie, botez si altele…încep cu ectenia mare care la prima cerere spune așa : in pace Domnului să ne rugam.
    Mulțumesc frumos.

    Ovidiu

    18/09/2012 at 7:49 pm

    • Salut Ovidiu
      asa si trebuie :)

      Theophyle

      18/09/2012 at 7:56 pm

  19. MRU la Nasu la 20:00 sau 20:30 nu am retinut

    Theophyle

    18/09/2012 at 7:55 pm

    • ora 21:00 MRU la Nasul TV.

      frovol

      18/09/2012 at 8:19 pm

      • Multumesc mult frovol. Nu prea am inteles cand!

        Deci prieteni, MRU la 21 invitat la Nashu

        Theophyle

        18/09/2012 at 8:25 pm

  20. Pentru interesati la Politeia Europeana despre presa francofona din Elveti si Belgia:

    Îndreptar de presa europeana (2) – cine este cine?

    http://politeiaeuropa.wordpress.com/2012/09/18/indreptar-de-presa-europeana-2-cine-este-cine/

    Theophyle

    18/09/2012 at 7:58 pm

  21. Cu totul offtopic, bun de catavencu, sare esti pe aici?

    Marga vrea sa promoveze cultura romaneasca promovand cultura chineza. Desigur, pe langa serviciul gratuit facut Chinei este in joc si un comision baban pentru vitrine.

    http://www.gandul.info/news/marga-despre-imaginea-romaniei-in-strainatate-trebuie-sa-iesim-cu-lucrurile-tari-cu-ipoteze-teorii-si-teoreme-10091056

    mac gregor

    18/09/2012 at 8:32 pm

  22. Buna seara!
    Probabil, Iranul va avea in viitor arme nucleare. Dar Israelul se spune ca deja are. E greu de presupus ca aceste arme se vor mai folosi vreodata dar detinerea lor da un mare avantaj strategic detinatorului. In plus Israelul este dotat cu o multime de baterii de rachete Patriot in timp ce Iranul nu are arme asemanatoare.
    Singurul avantaj al Iranului ar fi gherilele proiraniene din Israel, Palestina si Liban care pot produce mai multe pagube in Israel decat toata armata iraniana.
    Un conflict iraniano-israelian va produce mai mult pagube materiale decat victime omenesti.

    ribelalu

    18/09/2012 at 8:38 pm

    • Israelul are rachete mult mai bune decat Patrios, vezi imagine. Sunt rachete Arow (Hetz) dezvoltate cu americanii si Aparare anti aeriana Iron Dome pentru rachete de la distante mai mici. Cu toate astea un conflict acolo va fi devastator :(

      Theophyle

      18/09/2012 at 8:47 pm

    • Seara buna @ribelalu

      Nu as fi atit de increzator in bateriile alea , Patriot . Cine le are se cam plinge ca sint prea scumpe si cu ceva probleme comparat cu propaganda masiva facuta de producator si vinzator .
      Nu prea nimeresc tinta . :) De aia producatorul recomanda lansarea in copie si nu individual pe acelasi obiectiv .

      Iranul a primit din Rusia si cica prin ajutorul din Siria , cel mai modern sistem de aparare AA existent . S- 300 si poate si S-400 . (Rusii au si ei ceva arme care sint la nivel de “top” pe plan mondial . )
      Nu stim daca iranienii au reusit sa integreze acest sistem in o aparare antiaeriana sofisticata , stratificata sau tin “marfa” ca articol bun de parade si ridicat moralul . :)

      stefan60

      18/09/2012 at 8:50 pm

  23. Referitor la conflictul de la CSM:
    S-a tot vorbit despre Mona, Codruta, Danilet samd. Vreau sa spun cateva cuvinte despre Alina Ghica.
    Am cunoscut-o pe sefa CSM de cand era mica, bunicii ei fiind vecinii mei. Provine dintr-o familie obisnuita, rudele ei fiindu-mi foarte bune prietene iar varul ei primar fiind nasul fratelui meu.
    Nimeni din familia ei nu a avut legaturi cu structurile de putere dinainte sau dupa 1989. Tatal ei, decedat de tanar acum vreo 10 ani in urma unui stop-cardiac, a pornit de jos, a facut ASE-ul cu greu intrucat si el era orfan de tata iar mama lui era o simpla muncitoare-contabila la un CAP fantoma din zona de deal si care nu avea pamant. Fara absolut nicio pila domnul Bebe a ajuns director in centrala Bancii Agricole. Probabil Alina abia termina facultatea cand a decedat tatal ei. Dorina, mama ei, sincer nu mai stiu ce meserie are dar parca lucra si ea tot in domeniul bancar.
    In mod sigur educatia primita de la parinti de cele doua fete a contribuit in mod decisiv la ascensiunea ulterioara a Alinei Ghica pana la cea mai inalta functie din CSM.
    E drept ca sunt ani si ani de zile de cand nu am mai vazut-o, dar toate aceste lucruri, originea familiei, greutatile si necazurile prin care a trecut ma fac sa am incredere in aceasta copila ramasa fara sprijinul tatalui la o varsta destul de frageda si care totusi a reusit in viata.

    ribelalu

    18/09/2012 at 8:53 pm

    • Doamne ajuta! :) Asta nu stiam. Sper ca undeva pe traseul ei sa nu fi devenit o Sandica. Si, daca ne-ai povestit, data viitoare o sa o invitam la un gratar :) Mister Danilet aduce sucurile :lol:

      Cetatean

      18/09/2012 at 9:04 pm

      • :lol:

        skorpion

        18/09/2012 at 9:06 pm

      • Nu stiu :). E totusi prea tanara sa devina Sandica pur-sange. Acum, putina solidaritate de bransa trebuie sa aiba. Exista in toate meseriile mai ales la bugetari. Dar din cate stiu nu a intervenit nici macar pentru varul primar. a ascultat ce i-a spus asta si apoi i-a zis ca “te descurci tu” (un proces pe legislatia muncii).

        ribelalu

        18/09/2012 at 9:18 pm

  24. Pivnicerul face un pas inapoi?

    “”Procedura de selectie s-ar putea sa fie amendata. S-ar putea sa prelungesc si termenele pentru depunerea candidaturilor, dar nu o sa fie 100 de ani”, a declarat Mona Pivniceru in finalul sedintei CSM in care s-a dezbatut modul de selectie a sefului DNA si a procurorului general.”

    http://www.ziare.com/mona-pivniceru/ministrul-justitiei/pivniceru-termenul-pentru-depunerea-candidaturilor-la-dna-si-parchet-s-ar-putea-prelungi-1190863

    Giorgia

    18/09/2012 at 8:58 pm

  25. Si… Panseurile lui Gâgă:
    Marga: Am cerut sa fiu autosuspendat din PNL
    http://www.ziare.com/andrei-marga/pnl/marga-am-cerut-sa-fiu-autosuspendat-din-pnl-1190859

    Giorgia

    18/09/2012 at 9:00 pm

  26. Iar acum, va recomand deliciul serii – Angela Tocila – “Victor Ponta – Grajdanul din varf”

    http://politicstand.ro/victor-ponta-grajdanul-din-varf/

    Giorgia

    18/09/2012 at 9:06 pm

    • Nice. Soarta criminalului batran o va avea si gibonul dement. Garantat Vanghelie :)

      A A

      18/09/2012 at 9:21 pm

  27. vad ca latrinele il desfiinteaza pe MRU. astept si eu o mutare puternica a domnului Ungureanu .subiecte are -le am zis si azi :oltchim si transgaz. domnule Ungureanu dvs trebuie sa iesiti la bataie si sa preluati stafeta de la Presedinte.Presedintele Basescu mai are 2 ani de mandat si are alte probleme de gestionat ,nu mai trebuie lasat sa care singur in carca nici pdl-ul nici ard-ul , nimic.ati condus un serviciu de informatii , am speranta ca aveti munitia si dispozitia necesara sa puneti usl cu botul pe labe.

    zigzag

    18/09/2012 at 9:51 pm

  28. il ascult pe MRU la Nasu’
    Pacat, foarte pacat ca nu are arta comunicarii lui Papahagi!!!!!

    skorpion

    18/09/2012 at 10:24 pm

    • Poate ai dreptate skorpi :)
      Un lucru totusi te-as intreba, crezi ca Papahagi poate deveni premier?

      Theophyle

      18/09/2012 at 10:27 pm

      • chiar habar nu am, dar on ne sait jamais, spune frantuzul….:)
        dar si ponta este premier, si Boc a fost premier….asa ca, as crede, ca Papahagi ar fi un premier de 1000 ori mai bun ca pontalaul…

        skorpion

        18/09/2012 at 10:33 pm

        • ponta e un grajdan nenorocit, sa nu il comparam cu Boc, un monument de cal de povara sau cu MRU, un premier prea occidental pentru alde Frunzaverde si PDL.

          Cetatean

          18/09/2012 at 10:37 pm

        • Skorpi,
          sa nu ma intelegi gresit, am o mare admiratie fata de Papahagi (jr) si am avut una si mai mare pentru tatal lui. Problema nu este ca si Boc a fost si ca Ponta este, problema adevarata este daca sti sau nu sti sa fi un bun manager si un adevarat primu intre egali. Aici am multe dubii. Am scris acum, cateva saptamani de modelele de managment, nu stiu daca ai citit. In legatura cu discutia noastra cred ca ar trebui :)

          Theophyle

          18/09/2012 at 10:38 pm

  29. Papahagi, premier, nu. Ministru, inca nu. Deputat, da.

    Cetatean

    18/09/2012 at 10:36 pm

  30. Este foarte posibil, ca Papahagi sa nu fie un bun premier, dar un excelent parlamentar onest, iti dau dreptate, si tot asa de adevarat este faptul, ca un MRU nu se potriveste cu mahalaua, tigania, cu oamenii de la birt, cu tzatzele etc….om trai si om vedea, care Romanie va cistiga la iarna, ce va alege majoritatea: occidentalismul sau primitivismul/lichelismul/medievalismul…

    skorpion

    18/09/2012 at 10:43 pm

    • inca te intrebi ? :)

      lastnightmusic

      18/09/2012 at 10:53 pm

      • da, ma intreb, lnm, pentru ca imi doresc foarte mult sa cistige ARD!!!
        si nu este exclus sa cistige!
        ok? :)

        skorpion

        18/09/2012 at 10:58 pm

  31. Il ratai pe Pontache la B1. Pacat: daca pica guvernu’? :-)

    emil

    18/09/2012 at 10:47 pm

    • ratati nu il ratai; eu il “admir” :-(

      emil

      18/09/2012 at 10:51 pm

      • Sigur, merita, omul chiar este unicat!

        Theophyle

        18/09/2012 at 10:56 pm

  32. este timpul ca sä vinä oameni de calitate, cu un discurs elevat,
    MRU, stie sä coboare si la cei mai “naivi” sä nu spun altfel,
    numai asa se schimbä si socetatea.ajunge cu mitocani si dementzi
    ca Ponta plagiatorul mitoman si crin-cretin paiatza buhäitä.

    theo- nona

    18/09/2012 at 11:03 pm

  33. eu am boicotat special B1.nu mai pot vedea consomolistul.

    theo- nona

    18/09/2012 at 11:04 pm

  34. cu multä muncä SI SPRIJIN , ARD castigä-.

    theo- nona

    18/09/2012 at 11:06 pm

    • Pai se munceste Theo, se munceste mult! Cel putin la FC

      Theophyle

      18/09/2012 at 11:08 pm

  35. nu doar la FC se munceste, ci si in spatele blogurilor. am vizionat interviul cu MRU, am luat notite… :)

    Cetatean

    18/09/2012 at 11:12 pm

    • Foarte bine, asa trebuie sa fie!

      Theophyle

      18/09/2012 at 11:13 pm

  36. @sare -> mai lipseste la marga sarutul comunist/brejnevist cu………iliescu sau chiar cu ponta :mrgreen:

    skorpion

    18/09/2012 at 11:12 pm

    • :D
      e prea gretos. nici sa mi-i inchipui nu pot, ca mi se apleaca.

      Sare'n Ochi

      18/09/2012 at 11:15 pm

      • lnm,
        vad ca ai memorie foarte buna sau ti-ai notat in carnetelul acela? :P

        skorpion

        18/09/2012 at 11:24 pm

        • pai ii tot adun si nu imi dau mai mult de 30%. vedem/vorbim pe 10 dec.

          lastnightmusic

          18/09/2012 at 11:31 pm

          • i-ai adaugat si pe ai tai????? :P

            paote ajungem la 35-40%!!!

            skorpion

            18/09/2012 at 11:32 pm

            • Stiam ca tu nu esti festivist.
              Pentru mine este clar ca MRU va cistiga prezidentialele in 2014 ca USL va castiga generalele din 2012
              Deasemeni ca USL stie asta clar si ca va schimba in 2013 constitutia pt a nu ii lasa prea mult pe mina lui MRU

              lastnightmusic

              18/09/2012 at 11:38 pm

        • am memorie.

          Sare'n Ochi

          19/09/2012 at 7:31 am

  37. Dupa ora 21 am incercat sa accesez Nasul si nu am reusit. Acum am explicatia :)

    mar

    18/09/2012 at 11:20 pm

    • Salut mar,
      in sfarsit a facut si el putina audienta

      Theophyle

      18/09/2012 at 11:21 pm

  38. noapte bunä.

    theo- nona

    18/09/2012 at 11:23 pm

    • Noapte buna theo :)

      Theophyle

      18/09/2012 at 11:24 pm

    • gute Nacht, theo-nona! :)

      skorpion

      18/09/2012 at 11:25 pm

  39. noapte buna, ma duc si eu! :)

    Cetatean

    18/09/2012 at 11:27 pm

  40. Fostul preşedinte al României a scris pe blogul personal că haite de procurori au dat năvală peste oameni în case, imagine pe care se aştepta să n-o mai vadă în România după Revoluţia din decembrie 1989.

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/CSM-1001442.html

    noapte buna, all!!!!

    skorpion

    18/09/2012 at 11:30 pm

  41. Buna dimineata!
    Minciuna cu care traim: Ponta, fals in declaratia de interese

    http://www.curentul.ro/2012/index.php/2012091976896/Actualitate/Premierul-Ponta-fals-in-declaratia-de-interese.html

    Giorgia

    19/09/2012 at 5:16 am

  42. Si…uite ca recunoaste – vor presedinte la mana parlamentului

    “La urmatoarea suspendare? Poate la suspendarea domnului Antonescu”.

    http://www.ziare.com/victor-ponta/premier/ponta-parlamentarii-care-au-trecut-de-la-pdl-la-psd-vor-candida-pe-listele-usl-1190900

    Giorgia

    19/09/2012 at 5:21 am

  43. Ziua buna la lumea buna! Fortza fie cu voi!

    blog de caine rau

    19/09/2012 at 7:16 am

  44. Buna dimineata!

    @city

    cat afecteaza ADR- ul aceasta manevra a lui Ciorbea? Mai pot sa mearga la alegerile din iarna, sub aceasta formula?
    Acest pacalici, ce a alaturat aripa PNTCD a Seniorului cu PSD-ul, are obraznicia de a merge la BEC sa conteste pe Pavelescu, cel ce a semnat pentru PNT cu ADR.

    http://www.romanialibera.ro/actualitate/politica/pntcd-aripa-ciorbea-contestat-la-bec-inscrierea-aliantei-ard-277619.html

    mayausa

    19/09/2012 at 7:22 am

    • Neata! :)

      ICCJ va decide asupra contestatiei Termenul de solutionare a intregii proceduri e azi. daca ieri a fost depusa contestatia, cred ca azi dupa amiaza ar trebui sa avem decizia ICCJ. In lege sunt termene scurte, de o zi.

      Cetatean

      19/09/2012 at 7:32 am

  45. Buna Dimineata,
    Postare noua!

    Theophyle

    19/09/2012 at 7:47 am


Comentariile nu sunt permise.