Politeía

Quis custodiet ipsos custodes?

ZDD: Administratorii.

“… Un studiu in 68 de tari al Bancii Mondiale arata ca se oligarhizeaza acele economii unde statul esueaza in a-si face datoria de protector al proprietatii. Ce inseamna asta? Ca investitorii mai mici si care nu pot recurge la mijloace proprii de protectie a proprietatii lor – confiscata si suprataxata de stat si atacata de altii – se vor retrage, lasandu-i pe unii mai mari care au aceasta forta…” Alina Mungiu-Pippidi 6 August,  Romania Libera (partea I-a, partea a II-a)

Din fericire stiu cine este unul din autorii acestui interesant studiu (aici), intr-un schimb de mail-uri am reusit sa creez o scurta sinteza a felului in care Romania este privita, fara sentimente, rece si cu obiectivitate. Intrebarile mele vor fi insemnate cu T, raspunsurile vor fi insemnate cu R (de la raspuns, sau de la Robert 🙂 )

71-1

Credit: Hultanul

T: cum vezi  Romania astazi?
R: un stat Est European mai fericit decat Ucraina si mai putin fericit decat Polonia. Prima intrebare a unui roman despre Romania este, ce crezi tu despre noi?, interesant si aproape inexistent in alte parti ale Europei occidentale. Pot sa te intreb ce crezi tu despre Romania, astazi?
T: azi eu pun intrebarile data viitoare la New York le pui tu, OK?
R: te-am intrebat ca sa stiu cum te clasific. Romania este un subiect de teologie si nu unul sociologic. O parte din cei chestionati iti  vor descrie un iad si cealalta parte vor vorbi despre gradina Maicii Domnului. Nimeni insa nu va discuta in termeni de ceea ce avem, ceea ce dorim si ceea ce facem pentru a optine ceea ce ne dorim.
T: Ok, postarile mele sunt mici, oameni nu au rabdare sa citeasca mai mult de 400-500 de cuvinte pe blog, asa ca te intreb, cand crezi tu ca vom termina tranzitia?
R: care tranzitie, voi ati terminat tranzitia la sfarsitul mandatului lui Constantinescu, atunci guvernarea Romaniei a trecut de la “partidul unic” la o “alianta de interese” care guverneaza bine merci pana in zilele noastre. Politicul se schimba, interesele raman si se dezvolta sau se restrang, depinde de cine guverneaza Romania intr-o perioada anumita de timp.
T: poti sa dezvolti putin ideea?
R: da. Romania este “administrata” astazi, cel putin din punct de vedere economic, de cateva zeci, hai sa spunem cateva sute de oameni, direct sau prin interpusi, nu exista nici o sansa sa faci vreo afacere mai serioasa fara a da de ei.
T: tu crezi ca acesti “administratori,” pot cunoaste tot ceea ce se intampla in Romania.
R: Da, au oameni peste tot  in aparatul birocratic, orice afacere serioasa care este in stadiul incipient va ajunge la ei in viteza internetului 🙂
T: si politicul, alesii nostri cei cu ei?
R: ce sa fie, o parte din “administratori” sunt si alesi o alta parte sunt trimisi si altii sunt “purtatori de serviete”. Actuala criza economica a acutizat divergentele si Basescu, care a cunoscut intodeauna realitatea, a incercat sa o atenueze, pentru ca de starpit e cam greu astazi. Ati avut nesansa unor conducatori cu o mare rea vointa si altii extrem de incompetenti. Imi aduc aminte de o intalnire cu Radu Vasile, eram cu un oficial american de prim rang, R.Vasile a intarziat vreo 40 de minute, a venit cred putin afumat. Tot timpul intalnirii am incercat sa caut in mintea mea trei tari din lume in care acest om ar fi putut fi Prim Ministru, nu am gasit.  

Aici se termina prima parte a discutiei o a doua va fi postata mai tarziu

Written by Theophyle

30/08/2009 la 8:00 pm

58 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. cam pe vremea lui nastase a inceput latino-americanizarea Romaniei;
    alianta DA a stopat aceasta tendinta (2005 – 01.04.2007), care trend – dupa azvirlirea peste bordul guvernului a PD-ului din cauza nerenuntarii la MMacovei – s-a acutizat sub domnia PNL-PSD (din umbra si semiumbra)…

    acum? acum ce se intimpla?
    nu prea se pot spune din cauza crizei care perturba datele…

    l-am cunoscut pe radu vasile in urma cu citeva sute de ani,
    :mrgreen:
    niciodata nu mi-a placut si nu am inteles cum a devenit prim-ministru, atit de incompetent/infatuat/superficial/mason (??) l-am perceput..

    🙂

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 8:12 pm

  2. Skorpi, noi suntem „administrati” prietene. intzelegi, administrati 😦

    Theophyle

    30/08/2009 at 8:16 pm

  3. Salut Skorpi, 🙂
    As prefera sa nu generalizezi la nivelul Americii Latine . Poti sa spui ca toata lumea MEXICANIZAREA Romaniei si e OK. De pilda Costa Rica este cu totul altceva decit Mexicul.

    Un tanar de stanga

    30/08/2009 at 8:21 pm

  4. Theophyl
    Cuvintul „administrati” nu suna atit de rau de pilda pentru britanici. 🙂 Intr-un sondaj, britanicii se simt cel mai bine adminstrat popor de pe planeta.

    Un tanar de stanga

    30/08/2009 at 8:23 pm

  5. Tinere, omul este acdemic foarte finutz, eu am redat titulatura lui 🙂 in cel mai sarcastic mod!

    Theophyle

    30/08/2009 at 8:26 pm

  6. In orice caz si mafia administreaza, nu?

    Theophyle

    30/08/2009 at 8:26 pm

  7. tinere,

    costa rica = micuta, nu conteaza
    exceptia doar confirma regula
    🙂

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 9:01 pm

  8. mexicanizare,
    brazilianizare…

    a fost nepoata mea in brazilia in urma cu vreo 2 ani…
    a vizitat si resedintele bogatilor, dar si cartierele marginase ale saracilor lipiti pamintului, unde nu intri sa vizitezi decit daca dai bani pentru protectie.

    afla ca gardurile bogatasilor cind se fac si sint inca beton moale se infig sus pe crestele gardurilor cioburi de sticla mari si ascutite…intelegi de ce………absolut sinistru..

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 9:05 pm

  9. duda se retrage din cursa, stiati???
    cica din lipsa de fonduri!

    patriciu nu-i mai da nici lui, nici lui crin bani???
    si-i dirijeaza spre oprescu sustinut de ilici??

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 9:21 pm

  10. Skorpy,
    De unde ai aflat de Printul consort? Ca dr. Oprescu se da mare de vreo saptamana pe la Tv. Tot ne-a promis el sosele suspendate prin Buc.

    demeter

    30/08/2009 at 9:24 pm

  11. cineva din familia a vazut la vreun canal de tv, zappind de colo colo…nu cunosc alte detalii..

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 9:25 pm

  12. Skorpy
    Cum, si media nu a sarit in apararea lui…poate facem o colecta natzionala ca si pt. Mutu….

    demeter

    30/08/2009 at 9:27 pm

  13. pai, colecte nationale facem de vreo 20 de ani incolo,
    altfel cum s-ar fi imbogatit 80-90% din TOP300 daca nu prin colectele facute de prostii de noi???!!!?
    🙂

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 9:29 pm

  14. Skorpy,.
    Acestea se numesc taxe si impozite….Nu am cotizat la Caritas sau altele asemenea, care au imbogatit un numar redus de oameni de pe-aici.

    demeter

    30/08/2009 at 9:32 pm

  15. demeter,

    la mine cuvintul „colecta” s-a vrut o metafora mai ampla pentru
    „nu ne vindem tara”, ci o dam tot alor nostri (fosti securisti, fosti directori de fabrici si uzine, fosti activisti de partid),
    cuvintul „colecta” s-a referit la jaful institutionalizat in cei 20 de democratie tipic romaneasca, care a permis transmutarea a cca 100 miliarde de euroi direct in buzunarele oligarhilor de carton…privatizari cu cintec, acumularea a zeci de hectare de teren agricol super bun in citeva minutze „instelate”..
    :mrgreen:
    etc.

    „colecta” a insemnat si faptul ca in 17 ani puterea medie de cumparare a cetateanului roman a crescut din 1990 in 2007 cu NUMAI 7%, in timp ce privind topul300 vezi ca „genialii” afaceristi au averi pina la 1-2 miliarde de euroi..

    si totul se petrece in „eterna si fascinanta Romanie, mereu surprinzatoare, the land of choice for somebody, but not for all”

    🙂

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 9:39 pm

  16. Skorpy
    Bineintzeles ca asa a fost. Dar, cine urla mai tare ‘nu ne vindem tzara’? Cine a acoperit manaria? Cupoanele tiparite de guvernul Roman, imprastiate la toata populatzia a fost doar pt. vrajeala. Dar, asa s-au dus partzil sociale detzinute de totzi la companii, uzine, CAP-uri, etc. Lumea s-a repezit la micul comertz din Turcia in timp ce prostii dadeau din gura la Pta Universitatzii. Unii cu rulmentzii, altzii cu sperantzele… ca tot se tragea pe acolo inainte si tot acolo au venit unii sa planteze flori si li s-a multzumit din incinta Parlamentului.. Bugetul Ro. era pe plus bine merci in ’89, la sfarsitul lui ’90 era pe minus zdravan. Ai uitat?

    demeter

    30/08/2009 at 9:45 pm

  17. Iar chestiile strategice (precum petrolul, gazele) nu se dau oricui, nu? Nici macar pe bani.

    demeter

    30/08/2009 at 9:48 pm

  18. Demeter,

    nu am uitat absolut nimic sau aproape nimic..
    ultimii 20 de ani ma ard pe creier si suflet…am sperat atitea dupa ce am scapat de familia ceasca….am sperat sa fim ca japonia/germania dupa WW2…am fost idealist…

    in fine….

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 9:49 pm

  19. demeter,

    problema este alta:

    noi injuram, detestam, criticam, iarasi detestam lumea politica din Ro….dar ajung la concluzia ca gretoseniile, minciunile, cabotinismele, demagogiile, falsa dorinta de a face ceva concret si util, troznelile, buzduganele aruncate de catre un politician spre altul,

    pe toate, din pacate, le regasim si la scara mica la nivelul unei companii (ma refer la cele private, pentru ca din 1991 am lucrat numai in sf. privata, asa ca nu stiu cum este la stat)….

    este o criza morala, o criza de autoritate, toti dispretuim totul, toti sintem mai destepti ca altii, toti incercam sa dam cu caramida in piept ca muncim mai mult ca altii….

    teatru absurd, din care pierde o tara sau la scara mica de firma are de pierdut cifra de afaceri, atit timp cit patronul nu depisteaza verigile slabe din interiorul ei…

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 9:54 pm

  20. Totzi am sperat si unii dintre noi am luptat cum am putut. Noi am ramas (presupun) cu lupta, sperantzele si munca. Noi sa fim sanatoshi, ca de belele nu vom duce lipsa nici in urmatorii 20 de ani. Ce l-a injurat lumea pe Brucan….iata ca profetzia nu s-a indeplinit. Parerea mea …lumea nu mai are disciplina, nu poate sa gandeasca cu propriul creier (asteapta un tatuc sa dea indicatzii pretzioase) si lipsesc cu desavarsire cei 7 ani de acasa. Adica educatzia. De ce asteapta ca scolile sa dea totul?

    demeter

    30/08/2009 at 9:55 pm

  21. da, demeter, corect: cei 7 ani de acasa…

    +

    dar si scoala este zero… am mai povestit dincolo, am fost uluit cind o tinara in firma noastra, absolventa POLITEHNICA-2007, nu a fost capabila sa faca…….ATENTIE!!! ……… regula de 3 simpla….
    am fost consternat! „asta va (nu) invata la scoala??”
    mi-a replicat cu un zimbet angelico-timp!!

    asta s-a intimplat in anul de gratie 2008!!!!

    +

    doua alte mai tinere, proaspete studente la spiru sau hyperion, povestesc cu nonsalanta cit le costa examenele, iar una care a absolvit in 2008 mi-a povestit cum a facut rost de teza de licenta si citi euroi a platit pentru asta…

    C’est la Roumanie, jolie, jolie….

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 10:01 pm

  22. In general, in firmele private de pe-aici, patronii (chiar si cei straini) se ‘romanizeaza’ urgent (cca 1 saptamana)…adica le place sa-i pupi in …stii tu unde, sa-i perii, nu sa le spui unde sunt verigile slabe. Si cum de la cap se impute pestele, la noi se curatza de la coada. Managementul este teribil de prost in multe firme. Toti alearga (prin cunostintze) dupa fonduri straine, dar aproape nimeni nu se duce la propriu sa se intereseze, nimeni nu studiaza legislatzia romaneasca (ce sa vorbim de cea europeana), dar totzi vor bani. Facutul prin munca apare ca un ‘complex’ ce le scapa. Iar strainii angajeaza prin pile tot straini, ca sa aiba sporuri de tara (inainte de lumea a 3-a), de mutare, de chirie, de mutare a familiei, etc. Nu se angajeaza pt. ceea ce stie omul, pt. competentza…si atunci?

    demeter

    30/08/2009 at 10:01 pm

  23. Mi-e scarba absolut de universitatzile particulare de pe la noi. Toata lumea a ajuns doctor in ceva…la Resitza, la Galatzi, etc. Acum o saptamana am vazut ca la Alexandria (candid, Theophil ma intreba:”Alexandria, in Egipt?”) au fost inchise 2 (doua) facultatzi particulare. De ce te miri? Regula de 3 simpla? Bine ca stiu sa scrie si sa citeasca si te intreaba, probabil, pe tine ce sa faca. Eu asa pateam, pana le-am facut branci. Si s-au dus sa-si faca masteratul…Ha! Sunt absolute jigodii care nu au pus mana pe carte.

    demeter

    30/08/2009 at 10:05 pm

  24. „noi nea-m dus la cimp; ma costat atit; sau dus la plimbare…”

    cam asa scrie o parte din oamenii vremurilor noastre…

    unii mai veneau la mine sa-i corectez, dar dupa ce i-am corectat fara sa le jignesc orgoliul, au trecut la partea a II.a a operatiunii respectiv turnind lucruri neadevarate in urechile manipulabile…este incredibil cum un om cu studii superioare facute demult poate fi dus de nas, dus cu preshul de tineri agramati, dar avind viclenia primitiva in singe si spaima de a fi inlaturati din lipsa de profesionalism concretizata printr-un atac continuu…

    iar cind unora le-am spus ca nu agreez pupincurismul, fiind auzit si de altii, atitudinea s-a schimbat si in rau si in bine (depinde de aluatul uman)

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 10:14 pm

  25. Ah, dar nu ar trebui sa faci declaratzii (parerea mea) de razboi. La razboi se ataca, nu se mangaie pe creshtet idiotzii. Acesti tineri sunt din leagan invatzatzi cu oportunismul. Le-a intrat prin pori si profita. De asemenea sunt buni la manipulari. Trebuie ajutatzi sa greseasca. Cu cat mai repede, cu atat mai bine. Sau ajungi tu in somaj. Ele itzi dau din gene repede , ca poate tzine, iar ei te invita la o bere…si tu te simtzi bine ca esti in gashca lor. Si ce sa vorbesti cu ei? Tampitzi. Fa-ti un bine si nu te apropia, nu le mai corecta greselile nici cand te roaga seful. Sorry, poate sunt prea brutal de sincera, dar am simtzit asta in direct si mi-am invatzat lectiile.

    demeter

    30/08/2009 at 10:21 pm

  26. demeter,

    CRED CA ai perfecta dreptate, trebuie sa invat sa ma abtin….
    sper sa si reusesc…

    alta comunicare (bere, gene) nu exista!
    🙂

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 10:32 pm

  27. Orange, Inca una si ma duc 🙂
    Cind se vorbeste de Mexicanizare se refera la un singur partid care cistiga toate alegerile cum preconiza Bombonel, o clasa politica cleptocrata.
    Diferentele intre bogati si saraci din Brazilia cum zici, si in Africa sunt altceva. DespreBrazilia e f bun The Economist, penultimul numar.

    Un tanar de stanga

    30/08/2009 at 10:40 pm

  28. Norocul nu prea apare des in zilele de astazi. Nici macar daca esti patron. O gramada dau faliment si multzi au de incasat facturi pe care nu o sa vada banii. Copiii din ziua de astazi (copii sunt cei intre 20-40 de ani, refuzand sa se maturizeze, in general) sunt invatzatzi cu mobil de la gradinitza, cu euroi in buzunar de cand invatza sa numere , eventual cu anumite tzighari prin baruri si discoteci, ca e la moda. O carte nu se deschide din pacate. Nu totzi sunt asa. Exista o mica parte serioasa (vezi olimpicii nostri), dar, ce pacat…pentru noi si ce bine pentru ei ca se pot realiza si in alte zari. La noi portzile au fost inchise aproape prea mult. Si poate am vrut sa facem ceva aici, sa ne demonstram noua, nu altora ca suntem buni. Si unii dintre noi am reusit. Sar, acum lumea este mica, ne putem deplasa unde dorim, cand dorim, timp si bani sa avem. Aproape nu mai exista granitze (macar culturale) si asta este bine pentru toata lumea. Cei ce doresc sa-si intinda aripile pot sa o faca.

    demeter

    30/08/2009 at 10:41 pm

  29. danke, tinerelule!

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 10:41 pm

  30. TDS
    Mexicanizare a fost si politica BM de privatizare in Ro. Acela a fost modelul.

    demeter

    30/08/2009 at 10:42 pm

  31. OK Demeter,
    Poate o sa va vorbesc de fiica mea care preda entrepreneurship la Universitat autonom de Barcelona, inclusiv pt studenti americani 🙂 Si care in afara de alte optiuni ar putea sa vina in Romania, ca are o casa goala care o asteapta. Ar vrea dar nu poate si nu merita. Are 2 articole publicate in reviste de inalta clasa, in timp ce in romanica nu stie decit de o profa de la ase – de chimie care publica in astfel de reviste. Are sanse aici in universitati in care suntdin familie de la rector pina la portar.? Mi-ar place sa fie si in Romania din familia mea raspindita pe peste tot…. Ei mai vorbim … La revedere

    Un tanar de stanga

    30/08/2009 at 10:52 pm

  32. SI EU va spun noapte buna!

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 10:57 pm

  33. TDS
    Exact ce am spus. Bravo ei si felicitari voua, parintzilor ca nu ati ‘agatzat-o’ sa stea pe aici si sa-si piarda timpul. Aici nu avea sanse .Vindeti casa goala si cumparatzi un apartament pe aocolo, poate in insule. Nu sunt atat de scumpe si va putetzi reuni la plaja, soare, peste….Noapte buna!

    demeter

    30/08/2009 at 10:57 pm

  34. Skorpy, Noapte buna si o saptamana fara nervi!

    demeter

    30/08/2009 at 10:58 pm

  35. danke, demeter!
    promit!
    🙂

    orangeskorpion

    30/08/2009 at 10:59 pm

  36. imi poate da cineva denumirea exacta a lucrarii citate de mungiu? stiu ca world bank papers sunt de obicei puse pe site-ul lor

    razvan

    30/08/2009 at 11:29 pm

  37. R: care tranzitie, voi ati terminat tranzitia la sfarsitul mandatului lui Constantinescu, atunci guvernarea Romaniei a trecut de la “partidul unic” la o “alianta de interese” care guverneaza bine merci pana in zilele noastre.
    🙂 Daca o pune asa … atunci ce sa mai vorbim despre Statele Unite!!!

    viviana

    30/08/2009 at 11:54 pm

  38. viviana Acolo ei sunt aparati de statul de drept si de constitutie, in Ro cine te apara 🙂

    Theophyle

    30/08/2009 at 11:58 pm

  39. Dacă și de acolo se vede tot așa înseamnă că ne-am globalizat de tot. 😀

    filadel

    30/08/2009 at 11:59 pm

  40. theo, imi place, imi place devine tot mai interesant 🙂
    Va propun un articol The Democratic Rollback
    The Resurgence of the Predatory State

    From Foreign Affairs , March/April 2008
    by Larry Diamond, Professor of Political Science and Sociology, Stanford University

    viviana

    30/08/2009 at 11:59 pm

  41. viviana, Stanford este un cuib de liberali de mama lor, dar am sa citesc daca spui tu 🙂 Eu sunt un con, nici macar neo-con, Old boy con 🙂

    Theophyle

    31/08/2009 at 12:04 am

  42. @filadel este jobul lor sa ne „invete despre noi” ca parte dintr-o evolutie sociala 🙂

    Theophyle

    31/08/2009 at 12:06 am

  43. stiu, stiu dar … ai incredere in instinctul meu, nu ti-am propus toata bibliografia lui Diamond 🙂

    viviana

    31/08/2009 at 12:09 am

  44. Viviana asta inseamna exact ce a spus R: Romania trecut de la “partidul unic” la o “alianta de interese”

    Theophyle

    31/08/2009 at 12:10 am

  45. Da e la locul lui, mi-a placut

    ESCAPING THE PREDATORS

    States must also build effective institutions in order to constrain the nearly unlimited discretion that predatory rulers enjoy, subject those rulers’ decisions and transactions to public scrutiny, and hold them accountable before the law. This requires both vertical and horizontal accountability. The premier example of vertical accountability is a genuinely democratic election. But ensuring democratic elections requires a truly independent electoral administration capable of conducting all the necessary tasks – from registering voters to counting votes – with strict integrity and neutrality. Other effective forms of vertical accountability include public hearings, citizen audits, the regulation of campaign finance, and a freedom-of-information act.

    Theophyle

    31/08/2009 at 12:13 am

  46. la noi va fi implementat in anul 2048, 200 de ani dupa generatia adevarata a poporului Roman 😦

    Theophyle

    31/08/2009 at 12:14 am

  47. Ok all, a fost o foarte placuta seara, noapte buna la toata lume, maine inca cateva postari interesante, sper eu 🙂

    Theophyle

    31/08/2009 at 12:19 am

  48. Sa fim seriosi, Ro e prea mica si „impotenta” ca sa faca un asemenea pas de capul ei … sa speram ca nu ne vor baga pe gat o istorie precum cea cu razboiul din Giorgia de anul trecut (vrei sa zici ca au facut-o de capul lor?). Mie mi-a ramas in minte dupa ce am citit „Tabla de sah” a lui Zbigniew Brzezinski harta Romaniei: cuprinde Moldova … ti se pare „normal”?

    viviana

    31/08/2009 at 12:19 am

  49. Noapte buna 🙂

    viviana

    31/08/2009 at 12:20 am

  50. Zbigniew Brzezinski a fost un cretin exact ca fostului sef, Carter. Ok pa, ne auzim maine 🙂

    Theophyle

    31/08/2009 at 12:21 am

  51. theophil,interese extrapartinice-,care va sa zica:una tie,una mie si ….lui restul! …cam vulgar,dar real.

    Administratorii=aristocratia post-decembrista=oligarhii(theopfil stiu ca nu-ti place sintagma)=marii afaceristi=tiranii democratiei(in mare parte mafiotii)

    Cine sunt „locotenentii”?

    Cine-s purtatorii de serviete?

    dora

    31/08/2009 at 2:17 am

  52. Demeter,
    Multumesc pentru sfat dar este greu sa stingi lumina peste Romania.
    Noi romanii nu suntem in principiu emigranti.Emigranti au fost irlandezii cind le era foarte rau, polonezii fara tara. Dintre romani , ardelenii au fost mai emigranti (fiind sub dubla exploatare-cum ne invatau bolsevicii la istorie 🙂 )La noi a fost bine, dovada ca eram tara de imigranti neti . Probabil stii ca multi italieni au venit in Romania pina in anii 30, constructori (una din casele bunicilor mei are antreprenor si proiectant pe Dalla Barba& Peresutti 🙂 ) etc.

    Deja reuniunile de familie le facem mai mult in strainatate. Dar casa goala de aici nu o vindem. Personal cind trec cu masina pe linga cimitirul Evergreen/Highlands, si il vad asa ars de soarele sudului- stiu sigur ca nu vreau sa fiu ingropat acolo 🙂 Imi plac cimitirele romanesti. Imi placea de mult cimitirul israelit din Craiova. Dar sunt doua impedimente majore: 1 Nu sunt evreu 2 Din Craiova au plecat evreii, si cimitirul s-a darapanat intr-un hal fara hal. Vreau sa zic ca daca toata tineretea ai vrut sa scapi din Romania ,si nu ai facut-o din motive economice, totusi to shut the final door este dificil. Si in plus, nu e bine sa pui toate ouale intr-un singur cos 🙂

    Un tanar de stanga

    31/08/2009 at 7:32 am

  53. Interesant, parca ai fi vorbit cu mine 😉
    Sa inteleg ca e un american/strainez?

    „Nimeni insa nu va discuta in termeni de ceea ce avem, ceea ce dorim si ceea ce facem pentru a optine ceea ce ne dorim.”

    „Romania este “administrata” astazi, de cateva zeci, hai sa spunem cateva sute de oameni”

    Tragedia si mai mare aici e ca „rezistenta” adica cei care se impotrivesc „administrarii” sint tot zeci, sute poate 1000 (am scris ceva de 1000 vs. 1000)…si eu aproape ca-i cunosc pe toti 😉

    Tio

    31/08/2009 at 7:57 am

  54. Tio, da americanu-i strainez, dar este un mare expert in Est Europa, vorbeste si romaneste si ne cunoaste extrem de bine. 🙂

    Theophyle

    31/08/2009 at 8:26 am

  55. Saracu’ ;-(
    Oare nu putem sa „provocam/flash out” ceva experti de-ai nostri?
    Uite aici unul Marina Popescu http://us.macmillan.com/author/marinapopescu
    A scris in Hotnews acum vreo 2 ani si i-am scris eu (depre rolul lor si absenta lor din dezbaterea publica). A raspuns.. dar a raspuns ca realitate e ceva mai complexa decit cred eu…si asta e adevarat 😉
    Eu am inteles ca nu vrea sa fie injurata pus si simplu 😉

    Tio

    31/08/2009 at 8:46 am

  56. Tio. acesti oameni sunt „lovers not fighters”, cunosc adevarul scriu despre el si rareori (aproape niciodata ) se confrunta cu el.

    Theophyle

    31/08/2009 at 9:20 am

  57. […] postare discutia electronica pe care am avut-o cu Peter si pe care am redat-o saptamana trecuta (aici). Ca sa va reamintesc, Peter este un cercetator, expert in Estul-Europei si un exceptional […]


Comentariile sunt închise.